Makanan pecahan untuk menurunkan berat badan dengan menu

Ungkapan "sering makan, tetapi sedikit" telah didengar oleh semua penyokong PP. Mari lihat perinciannya

    7 Mei 2019

Makanan pecahan untuk menurunkan berat badan adalah kaedah terbaik untuk mengekalkan sosok anda, terutamanya jika anda segera menyusun menu.
Mematuhi sistem pemakanan ini, anda tidak akan membahayakan kesihatan anda, tetapi hanya meningkatkan kesejahteraan anda, dan pound tambahan akan hilang dengan sendirinya..
Sistem seperti itu tidak dapat disebut sebagai diet, kerana dengan diet seperti itu, tubuh menerima semua nutrien pada siang hari..

Prinsip pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan adalah makan dengan kerap, tetapi dalam bahagian kecil.
2-3 makanan ringan ditambahkan ke makanan utama. Dengan diet seperti itu, badan tidak mempunyai masa untuk menyimpan lemak dan anda tidak merasa lapar..

Peraturan asas pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan

  • Makan 5-6 kali sehari.
  • Bahagian yang biasa harus dikurangkan sebanyak 2 kali.
  • Harap maklum bahawa waktu rehat tidak boleh melebihi 4 jam.
  • Kurangkan karbohidrat sederhana hingga 10% daripada keseluruhan menu untuk hari itu.
  • Makanan karbohidrat lebih baik dimakan untuk sarapan pagi, dan mengedarkan makanan protein untuk makan tengah hari dan makan malam.
  • Beri keutamaan kepada lemak sayuran.
  • Tukar pinggan untuk isipadu yang lebih kecil. Ini akan membantu anda mengelakkan memasukkan sebahagian besar.
  • Untuk makanan ringan, perhatikan salad sayur-sayuran, yogurt semula jadi dengan beri, kacang.
  • Jangan lupa tentang cecair. Badan kita memerlukan 1.5-2 liter air. Minum segelas air 20 minit sebelum makan.
  • Menghilangkan sisa makanan. Lupakan barang bakar, makanan segera, coklat, makanan ringan, sos mayonis.

Makanan pecahan untuk penurunan berat badan

Manfaat pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan

Dengan pemakanan pecahan, metabolisme bertambah baik, dan anda tidak merasakan rasa berat di perut, ini membantu proses menurunkan berat badan.

Tidur menjadi lebih baik kerana badan tidak perlu membuang tenaga untuk makan malam.

Menormalkan tahap gula dalam darah, jadi tidak ada makan berlebihan.

Apa yang boleh anda makan dengan diet pecahan untuk menurunkan berat badan

Agar pemakanan anda dapat menghasilkan buah yang baik, perhatikan makanan yang disajikan dalam jadual.

Jadual pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan
Daging tanpa lemak (ayam, daging lembu tanpa lemak)
Seekor ikan
Kekacang (kacang polong, kacang buncis, lentil, kacang, kacang hijau)
Bijirin (oatmeal, soba, barli)
Produk susu dan fermentasi (yogurt semula jadi, keju cottage, susu panggang, kefir)
Telur
Sayuran segar (saderi, kubis, timun, tomato)
Hijau (selada, rucola, bayam, dill, pasli)
Beri (raspberi, kismis, blueberry, blueberry)
Kacang (almond, walnut, kacang mete, kacang hazel)
Epal, kiwi, limau gedang, oren
Alpukat
Minyak sayur

Produk untuk pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan

Makanan pecahan untuk penurunan berat badan: menu

  • 7:00 Oatmeal dengan beri, teh atau kopi
  • 10:00 Smoothie buah
  • 13:00 Daging rebus dengan sayur rebus
  • 17:00 Yogurt semulajadi tanpa bahan tambahan, epal
  • 19:00 Ikan kukus dengan salad sayuran
  • 21:00 Segelas kefir

Ambil perhatian bahawa satu hidangan dengan makanan berpecah harus berada di telapak tangan anda. Ingat juga untuk minum air bersih yang mencukupi..

Kesimpulannya, kita dapat mengatakan bahawa pemakanan pecahan akan membantu menurunkan berat badan tambahan dan menyembuhkan badan.

Pemakanan pecahan: menu untuk minggu, resipi

Masa membaca: 8 minit

Pakar pemakanan menasihatkan untuk mengamalkan makanan pecahan - ini adalah sistem yang dicirikan oleh kerap makan dalam bahagian kecil, setiap 3 jam. Teknik ini bertujuan untuk peningkatan kesihatan umum dan sesuai untuk penurunan berat badan. Makan berlebihan tidak dibenarkan, kandungan kalori dikira terlebih dahulu.

Terdapat beberapa kontraindikasi untuk diet seperti ini: pemakanan pecahan tidak sesuai hanya untuk orang yang mempunyai penyakit kronik yang teruk, patologi sistem kardiovaskular.

Ciri-ciri:

Prinsip utama sistem pemakanan pecahan:

  1. Makan 5-6 kali sehari.
  2. Buat bahagian kecil - 250 g, maksimum 300 g Sekiranya anda mengukur tanpa timbangan, maka bahagiannya harus dari telapak tangan.
  3. Anda perlu makan mengikut jam - selalu pada masa yang sama.
  4. Kurangkan jumlah garam dan gula, dan hilangkan makanan segera.
  5. Semasa membuat menu, ambil kira nisbah protein, lemak dan karbohidrat yang betul - anda tidak boleh membiarkan miring ke satu sisi.

Makanan yang paling berkhasiat dibenarkan untuk sarapan. Adalah lebih baik untuk mengutamakan karbohidrat. Pilihan yang ideal adalah bubur susu bijirin dengan buah. Sarapan pagi mesti sedap. Graviti spesifik kandungan kalori hariannya adalah 25%. Untuk makanan ringan kedua, hanya 5%. Kacang, beri, sayur-sayuran juga dibenarkan.

Makanan panas disyorkan untuk makan tengah hari. Graviti spesifik kandungan kalori adalah 35% dari keperluan harian. Untuk snek petang, produk susu yang ditapai, jus segar, koktel, smoothie sesuai. Makanan ini juga memakan hanya 5% daripada pengambilan kalori setiap hari..

Makanan panas juga bergantung pada makan malam, dengan makanan protein dan makanan yang kaya serat. Ikan kukus atau kukus adalah yang terbaik, dan sayur rebus atau rebus disajikan dengan baik sebagai lauk. Makan malam mengambil kira-kira 25% kalori harian. Sejam sebelum tidur, disyorkan untuk minum kefir atau rebusan herba. Graviti spesifik kandungan kalori harian - 5%.

Sekiranya anda mengikuti peraturan ini, maka pecahan makanan akan membantu menghilangkan pound tambahan. Juga, sistem ini digunakan untuk merawat pelbagai penyakit saluran pencernaan. Mengapa penurunan berat badan berlaku:

  1. Tubuh terbiasa dengan pengambilan makanan yang berterusan, sehingga simpanan lemak tidak muncul, kerana makanan lebih baik dicerna.
  2. Makan berlebihan tidak berlaku.
  3. Bahagian selalu terhad.
  4. Semua makanan dalam makanan baik untuk tubuh.

Cara menukar makanan pecahan

Selama sebulan dengan diet pecahan, anda dapat menurunkan 5-7 kg dengan lancar, pada masa akan datang mereka tidak akan kembali jika anda melepaskan makanan ringan dan terus mematuhi sistem seperti itu.

Untuk menurunkan berat badan, penting untuk beralih ke makanan pecahan dengan betul.

Minggu pertama

Pada minggu pertama, peraturan berikut mesti dipatuhi:

  1. Makan tiga makanan utama pada masa yang sama.
  2. Tentukan jumlah kalori yang betul yang dikonsumsi setiap hari dan setiap hidangan (supaya dapat diminum). Rekodkan petunjuk.
  3. Enggan menggoreng makanan. Anda boleh menggantinya dengan panggangan.
  4. Berjalan di udara segar setiap hari.
  5. Ikuti peraturan minum - bawa indikator kepada 1.5 liter sehari.

Selain itu, pada minggu pertama, anda harus mulai menyerah makanan yang tidak sihat, tidak termasuk satu hari. Contoh jadual kegagalan:

Pemakanan pecahan: bagaimana memulakan makan lebih kerap dan pada masa yang sama menurunkan berat badan?

Orang moden harus makan secara literal semasa dalam perjalanan. Pada waktu pagi, anda perlu mendapat gigitan cepat untuk ke tempat kerja. Siang hari, bos tidak membenarkan anda makan - anda mesti melakukannya dengan tergesa-gesa dan paling kerap mengeringkan makanan. Tetapi pada waktu petang anda akhirnya dapat menghilangkan semua masalah anda yang terkumpul pada siang hari dengan makanan. Hasilnya adalah makan berlebihan pada waktu malam, insomnia kerana perut penuh dan berat badan berlebihan..

Tidak mengherankan, dalam keadaan seperti ini, kebanyakan pakar pemakanan dan doktor mencadangkan beralih ke makanan pecahan, yang merampingkan rejimen makan dan menyesuaikan ukuran porsi. Baru-baru ini dipuji sehingga nampaknya satu-satunya sistem yang betul yang membolehkan anda menurunkan berat badan dan meningkatkan kesejahteraan anda. Benarkah begitu?

Apa ini?

Pemakanan pecahan adalah pengambilan makanan yang kerap dalam bahagian kecil setiap jam. Para penyelidik menyimpulkan bahawa tiga kali makan sehari (sarapan-makan tengah hari-makan malam), yang biasa dilakukan oleh semua orang, tidak mencukupi untuk memenuhi semua keperluan badan. Jurang di antara keduanya terlalu besar, yang memaksa seseorang untuk mengisinya dari jadual apa-apa dengan makanan ringan kecil tetapi berkalori tinggi (kue, gula-gula, ais krim, kerepek, kacang). Hasilnya, dengan kandungan kalori harian - payudara, pada skala - sama.

Ini adalah keseluruhan sistem di mana setiap elemen berfungsi untuk memastikan bahawa tubuh berfungsi dengan betul. Walaupun sering makan, mereka menghilangkan makan berlebihan kerana sebilangan kecil bahagian, kandungan kalori yang dikira terlebih dahulu dan tidak melebihi norma harian..

Prinsip asas pemakanan pecahan:

  • kekerapan: 5-6 kali sehari (sarapan, makan tengah hari, makan malam, minum petang, makan malam, kadang-kadang sebelum tidur);
  • bahagian kecil: ukuran maksimum - 300 g, selalunya disyorkan untuk mengukur jumlah makanan dengan segelintir telapak tangan anda sendiri;
  • mengikut masa: anda selalu perlu makan pada waktu yang sama;
  • pematuhan dengan prinsip pemakanan yang betul: tidak termasuk produk berbahaya, permintaan untuk meminimumkan gula dan garam dalam makanan;
  • menu seimbang: mengandaikan nisbah BJU yang kompeten, dan bukan bias dalam satu arah.

Sebahagian kecil, sekali dalam perut, dicerna lebih cepat. Ini mencegah usus tersumbat, yang menyebabkan normalisasi pencernaan secara umum. Itulah sebabnya pemakanan pecahan digunakan dalam dietetik terapi: ia melegakan cirit-birit, perut kembung, berat, mual, dan kembung. Saiz perut akhirnya kembali normal, serangan kelaparan reda.

Pada mulanya, sangat sukar untuk menyusun semula jadual dan kerja badan anda, mengikut sistem makan baru. Tetapi selepas peralihan, kesihatan dan berat badan kembali normal..

Mekanisme pelangsingan

Pemakanan pecahan digunakan bukan sahaja oleh doktor untuk merawat penyakit gastrousus. Pakar pemakanan menyarankan agar berpegang pada prinsip asasnya untuk menurunkan berat badan. Berat badan secara teori sangat sederhana dan berdasarkan ilmiah.

  • Mod

Tubuh terbiasa dengan pengambilan makanan pada jam-jam tertentu dan menyiapkannya: jus dikeluarkan di dalam perut, air liur meningkat (semua ini menyumbang kepada asimilasi makanan yang cepat dan mudah). Rasa lapar yang sedikit muncul dengan tegas setiap jam, yang menghilangkan risiko makanan ringan dan makan berlebihan.

  • Kekerapan

Dengan pecahan makanan, tidak mungkin makan berlebihan, kerana antara makanan yang kerap (maksimum 4 jam), rasa lapar masih tidak mempunyai waktu untuk bangun.

  • Kelantangan hidangan

Pada satu masa anda perlu makan tidak lebih dari 200-300 g makanan. Ini mengelakkan perut daripada meluap dan mengurangkan pengambilan kalori setiap hari..

  • Set produk

Semua makanan berbahaya (dan mereka paling sering berkalori tinggi) dikecualikan, ia digantikan dengan makanan berguna dan makanan.

Oleh itu, sangat mungkin untuk menurunkan berat badan pada diet pecahan, tetapi dalam praktiknya ini tidak selalu berlaku dengan alasan berikut:

  • peralihan yang salah (badan tidak mempunyai masa untuk membina semula, perut memerlukan sejumlah besar makanan, yang menyebabkan kerosakan dan makan berlebihan);
  • kekurangan aktiviti fizikal;
  • membuang kandungan kalori harian kerana banyak karbohidrat dalam makanan;
  • memanjakan diri sendiri, kekasih anda, dalam bentuk kepingan kek untuk malam atau burger untuk makan tengah hari;
  • ciri-ciri individu organisma.

Membongkar mitos

Penentang pemakanan pecahan membongkar mitos mengenai keberkesanan dan faedah sistem ini, cuba bergantung pada fakta saintifik.

Metabolisme

Diyakini bahawa seseorang dapat mempercepat metabolisme mereka sendiri hanya dengan 20%, kerana kadar reaksi kimia ditetapkan dalam gen sejak lahir. Lebih-lebih lagi, ini dapat dilakukan secara eksklusif dalam keadaan yang ideal: dengan rutin harian yang dijadualkan dengan jelas, dengan tahap aktiviti fizikal yang dikira hingga paling kecil, dengan rehat dan rehat tidur yang teragih.

Penyokong pemakanan pecahan mendakwa bahawa ia hanya mengaktifkan metabolisme. Dan eksperimen pada tikus disebutkan dalam pengesahan. Satu kumpulan diberi makan sebahagian kecil pada waktu siang. Kumpulan kedua jarang berlaku, tetapi tanpa kawalan makanan. Jangka waktu yang lama (7-8 jam) tanpa makanan menyebabkan sekatan tajam penggunaan simpanan lemak sebagai tenaga pada kumpulan tikus kedua, pada kumpulan pertama mereka mengekalkan berat badan mereka dan bahkan "menurunkan berat badan." Kesimpulan menunjukkan diri mereka sendiri.

Tetapi lawan menyebutkan penyangkalan terhadap pengalaman ini. Metabolisme tikus melebihi daripada manusia sebanyak 4 kali. Dan jika kita dapat hidup tanpa makanan sehingga 4 hari, maka bagi mereka tempoh ini dikurangkan menjadi 1 hari. Oleh itu, subjek dalam tubuh mengembangkan proses yang mengakibatkan metabolisme beralih ke mod penjimatan tenaga. Oleh itu, menurut hasil kajian ini, tidak dapat dikatakan bahawa istirahat lebih dari 4 jam dalam pemakanan akan menyebabkan tubuh manusia mengalami tekanan dan beralih ke fungsi penjimatan lemak..

Nisbah BJU

Dalam pemakanan pecahan, nisbah BJU harus disahkan secara ideal dan seimbang untuk keperluan tubuh. Hanya sedikit yang dapat mengira dengan betul. Selalunya terdapat bias terhadap karbohidrat, seseorang berlebihan dengan lemak. Kekurangan protein dalam diet adalah kesilapan total. Penentang sistem ini sekali lagi mengingatkan kita bahawa walaupun dengan kerap makan dalam keadaan seperti itu, lemak tidak akan pergi ke mana-mana, kerana tisu otot akan dimakan. Proses ini disebut glukoneogenesis, ketika tenaga akan diambil dari pemecahan protein menjadi asid amino..

Pengiraan kalori

Di sini pengiraan sejuk memasuki tempat kejadian. Anggaplah seorang wanita dengan badan yang cukup padat makan dengan kadar 2.000 kkal sehari. Dengan 6 kali makan sehari, ini adalah 333 kalori untuk setiap hidangan, dengan 3 kali makan - kira-kira 666. Ingin menurunkan berat badan, wanita kita secara beransur-ansur akan mengurangkan pengambilan kalori setiap hari dan menjadikannya 1.400 kkal. 6 hidangan 233 kkal setiap satu terlalu sedikit, menurut lawan pemakanan pecahan, dan akhirnya akan menyebabkan kelaparan. Dan dengan 3 kali makan sehari, ukuran porsi akan membolehkan anda mendapatkan cukup untuk menyerah pada waktu malam "shift" di peti sejuk.

Rezim harian

Dan hujah terakhir tidak memihak kepada pemakanan pecahan. Waktu kerja kebanyakan orang tidak membiarkan diri mereka makan tengah hari dan minum petang. Yang pertama jatuh pada sekitar 10-11 pagi, ketika syarikat mengadakan mesyuarat, perjumpaan, dan ini adalah puncak hari bekerja. Bagaimana anda boleh bersara di sini untuk makan epal yang sama atau minum segelas koktel? Makanan ringan kedua adalah pada pukul 16:00: sama ada masa untuk menyerahkan laporan mengenai kerja yang dilakukan pada siang hari, atau pada waktu ini banyak yang pulang, yang juga menjadikan mustahil untuk memiliki makanan ringan. Dan bagaimana dengan mereka yang bekerja secara bergilir sehari selepas...?

Potensi bahaya

Penentang pemakanan pecahan yang paling bersungguh-sungguh tidak menafikan keberkesanan sistem ini. Mereka sering mendakwa bahawa ia membahayakan kesihatan:

  • makanan yang kerap merosakkan gigi: mereka cepat usang dan lebih berisiko terkena karies (ini adalah fakta!);
  • kekurangan rasa lapar menyebabkan hilangnya kawalan makan berlebihan (mitos: jika anda mengambil bahagian, ini tidak akan berlaku);
  • makanan ringan merosakkan jam sirkadian (turun naik kitaran dalam intensiti proses biologi yang berkaitan dengan perubahan siang dan malam) - isu kontroversial, kerana banyak kajian mendakwa bahawa seseorang itu wajar untuk makan pada siang hari dan semasa segmen awal tempoh gelap hari itu;
  • tahap endotoksin yang tinggi pada penghujung hari (sebenarnya, ini hanya diperhatikan pada mereka yang membiarkan diri mereka terlalu banyak makanan manis dan berkanji untuk makan malam);
  • menurunkan berat badan dengan makanan pecahan adalah mustahil, kerana setiap kali makan, insulin meningkat, yang menghentikan pemecahan lemak dalam lemak subkutan (ini hanya sebahagian benar, kerana peningkatan insulin adalah jangka pendek);
  • mustahil untuk mengawal tahap kolesterol dalam darah, dan doktor mengesyorkan pesakit kencing manis mematuhi 3 kali sehari (ini benar, tetapi kes individu, terutamanya yang klinikal, tidak boleh diletakkan di barisan hadapan untuk orang yang sihat).

Oleh itu, semua fakta mengenai keburukan, kebangkrutan dan ketidakcekapan sebahagian besarnya menjadi mitos. Banyak kajian dan praktik saintifik membuktikan sebaliknya.

Bagaimana untuk pergi?

Sangat penting untuk beralih ke pemakanan pecahan dengan betul supaya perubahan diet yang tajam dan peningkatan pengambilan kalori setiap hari tidak mempengaruhi kesihatan. Oleh itu, lakukanlah secara beransur-ansur. Arahan langkah demi langkah akan membantu anda mengelakkan kesilapan.

Minggu 1

Makanan utama Langkah 1.3 harus selalu dilakukan pada masa yang sama, yang dilarang sama sekali untuk berubah.

Langkah 2. Tentukan kandungan kalori makanan yang anda makan dengan tepat dan saiz hidangan yang mengisi masa ini. Contohnya, 2,000 kcal sehari dan 700 g untuk 1 hidangan. Tuliskan.

Langkah 3. Hilangkan menggoreng - ganti jika perlu dengan panggangan.

Langkah 4. Setiap hari tidak termasuk 1 produk berbahaya dari menu (lihat senarai di bawah).

Langkah 5. Mulakan berjalan kaki setiap hari selama setengah jam.

Langkah 6. Atur cara minum yang betul: tingkatkan kadar harian hingga satu setengah liter.

Contoh penghapusan makanan berbahaya:

  • pada hari Isnin kami menolak makanan segera;
  • pada hari Selasa - dari produk separuh siap (simpan potong beku, ladu, ladu, penkek, dll.);
  • kami membuang minuman berkarbonat pada hari Rabu;
  • pada hari Khamis - daging berlemak;
  • pada hari Jumaat kami tidak lagi makan sosej, sosej, dan lain-lain;
  • gula-gula pada hari Sabtu;
  • pada hari minggu kami mengucapkan selamat tinggal gula selama-lamanya.

Minggu ke-2

Langkah 1. Kurangkan pengambilan kalori harian sebanyak 200 kcal. Sebarkan mengikut makanan.

Langkah 2. Sertakan 1 makanan ringan dalam makanan (makan tengah hari atau minum petang).

Langkah 3. Kurangkan ukuran setiap hidangan mengikut pengiraan kalori baru.

Langkah 4. Belajar menentukan nisbah BJU, buat menu selama seminggu sesuai dengannya.

Langkah 5. Terus menghilangkan 1 produk berbahaya setiap hari.

Langkah 6. Meninggalkan lif - mengutamakan tangga. Berjalan beberapa hentian ke tempat kerja dan rumah.

Langkah 7. Kurangkan pengambilan air minum setiap hari hingga 2 liter.

Minggu ke-3

Langkah 1. Kurangkan pengambilan kalori harian sebanyak 300 kcal. Sebarkan mengikut makanan.

Langkah 2. Masukkan makanan ringan lain dalam makanan dan tentukan makanan terakhir ke-6.

Langkah 3. Kurangkan saiz bahagian kerana nilai kalori harian baru.

Langkah 4. Mulakan melakukan senaman selama 15 minit pada waktu pagi.

Langkah 5. Hitung dengan lebih tepat berapa banyak air yang anda perlukan untuk minum setiap hari, berdasarkan berat badan anda sendiri (30 ml per 1 kg). Atur cara minum anda sesuai dengan ini.

Teruskan bekerja mengikut skema ini sehingga kandungan kalori harian mencapai 1,200 kcal (untuk wanita) dan 1,500 (untuk lelaki), ukuran hidangan menjadi tidak lebih dari 300 g (ini adalah maksimum dan kemudian hanya untuk makan siang). Tetapi parameter ini adalah untuk penurunan berat badan. Sekiranya tugas anda adalah menjaga berat badan normal dan beralih ke pemakanan yang betul, maka jumlahnya harus lebih tinggi: masing-masing 1,500 kkal dan 1,800 kkal (mungkin lebih banyak, bergantung pada intensitas aktiviti fizikal dan parameter individu).

Cadangan

Untuk mengatur pemakanan pecahan yang betul, anda perlu mengikuti prinsip asasnya. Beberapa cadangan berguna akan membolehkan anda melaksanakannya dengan selesa dan kompeten mungkin.

Yang utama

Anda perlu makan 5-6 kali sehari. Buat diet yang tepat setiap jam, cubalah untuk mengikutinya. Perbezaan maksimum tidak boleh melebihi setengah jam. Sekiranya anda selalu melupakannya - tetapkan penggera buat pertama kalinya. Selang waktu makan - tidak lebih dari 4 jam.

Saiz hidangan optimum ialah 250 g (maksimum 300 g). Lebih tepat jika mengukur dengan sebilangan kecil telapak tangan anda (ini tentu saja berlaku untuk makanan pejal). Pengambilan kalori harian - dari 1,200 (untuk penurunan berat badan untuk wanita) hingga 2,000 (untuk lelaki yang terlibat secara aktif dalam sukan).

Pantau nisbah BJU dalam diet. Menolak produk berbahaya. Buat menu selama seminggu sekali dan ikuti dengan jelas. Sekiranya anda sudah memutuskan untuk mematuhi sistem ini, tidak ada yang perlu malu: bawa makanan ringan dan makan tengah hari bersama anda untuk bekerja sekiranya tidak ada kantin dengan makanan panas.

Sekiranya matlamat anda adalah untuk menurunkan berat badan, hampir mustahil untuk mencapainya tanpa pergerakan dan aktiviti fizikal. Oleh itu, jalan-jalan setiap hari pada waktu petang, langkau lif, bersenam, bersukan atau menari..

Minum air tulen sebanyak mungkin (pada kadar kira-kira 30 ml per 1 kg berat badan). Air dan minuman boleh diminum setengah jam sebelum makan, atau setengah jam kemudian, tetapi anda tidak boleh mencampurkan.

Diet harus bervariasi, menu harus memasukkan sebanyak mungkin makanan baru dan makanan sihat. Kunyah makanan dengan teliti.

Untuk setiap hidangan

  • sarapan pagi yang betul mesti sedap;
  • hidangan yang sesuai adalah bubur susu bijirin dengan kepingan buah;
  • makanan berkalori tinggi;
  • terutamanya karbohidrat;
  • 25% kalori harian.
  • buah-buahan, sayur-sayuran, buah beri, kacang;
  • 5% kalori harian.
  • hidangan panas;
  • 35% kalori harian.
  • produk susu yang ditapai, smoothie, koktel, jus segar;
  • 5% kalori harian.
  • hidangan panas;
  • makanan protein dan makanan yang kaya serat;
  • hidangan ideal: daging tanpa lemak kukus (ikan), rebus atau rebus untuk hidangan sampingan, makanan laut;
  • 25% kalori harian.
  • segelas kefir, teh herba;
  • 5% kalori harian;
  • sekurang-kurangnya sejam sebelum tidur.

Mematuhi peraturan ini, anda dapat dengan cepat mencapai bukan hanya penurunan berat badan, tetapi juga peningkatan kesejahteraan yang ketara. Prinsip pemakanan yang betul dan pecahan sangat serupa, yang menjamin hasil yang baik dan berkekalan. Walaupun peralihan ke sistem baru jauh dari cepat, dan beberapa postulat memerlukan kemahuan dan kesabaran, semua ini akhirnya akan terbayar dan menyenangkan. Anda tidak perlu memperlakukannya seperti diet - ini akan sangat memudahkan penyesuaian badan dengan keadaan baru..

Kes khas

Terdapat situasi dalam kehidupan apabila pemakanan pecahan menjadi keselamatan bagi seseorang. Tetapi pada masing-masing itu berbeza dengan ciri-cirinya sendiri, yang sekarang akan kita pertimbangkan.

Semasa mengandung

Semasa mengandung, seorang wanita harus makan selama dua orang, kerana sebahagian daripada pengambilan makanan menuju ke pembentukan dan perkembangan janin. Ramai orang mendapati makanan pecahan terlalu lapar dengan keadaan ini. Tetapi, inilah yang memenuhi semua keperluan badan wanita dalam tempoh ini. Anda tidak perlu mengurangkan kalori harian anda dan membuat ukuran bahagian berdasarkan metrik tersebut. Tetapi penolakan produk berbahaya, jadual makan yang jelas pada waktu yang sama, diet seimbang dan menu yang bervariasi adalah jaminan bahawa 9 bulan akan diselesaikan dengan kelahiran bayi yang sihat. Diet dan mogok makan dilarang sama sekali di sini..

Dengan gastritis

Pada gastritis akut dan kronik (+ dengan ulser), diet terapeutik No. 1 ditetapkan. Peraturan asasnya:

  • pinggan boleh dimasak, dibakar tanpa kerak atau dikukus;
  • hidangan yang terlalu panas dan terlalu sejuk tidak termasuk;
  • mengehadkan pengambilan garam;
  • makanan pecahan disyorkan (!): 6 kali sehari, sedikit demi sedikit;
  • kandungan kalori harian - 2800-3000 kcal;
  • asas menu: kaldu sayur dengan nasi, mi, krim, telur rebus, ikan tanpa lemak dan daging tanpa lemak;
  • dilarang: roti rai, pasta puff, daging berlemak, makanan dalam tin, keju masin, sos panas dan perap, timun, kubis, kacang merah, cendawan, bayam, bawang, minuman berkarbonat, kopi hitam.

Pada kebanyakan titik, diet terapeutik No. 1 untuk gastritis memenuhi prinsip asas pemakanan pecahan.

Dengan pankreatitis

Dengan pankreatitis, diet terapeutik No. 5 diresepkan, yang sekiranya terjadi pemburukan diperhatikan sekurang-kurangnya satu tahun, dengan penyakit kronik - sepanjang hayat. Dan dia juga mengambil makanan pecahan dalam bahagian kecil 6 kali sehari dan penolakan makanan berbahaya.

Jangan lupa bahawa fraksional adalah makanan diet terapeutik, iaitu, diresepkan oleh doktor untuk memperbaiki keadaan patologi dan dalam kombinasi dengan terapi utama. Sekiranya terdapat penyakit gastrousus, anda mesti terlebih dahulu berunding dengan ahli gastroenterologi, sama ada dia akan membenarkan anda mempraktikkan teknik ini. Semasa mengandung akan menjadi pakar sakit puan.

Senarai Produk

Untuk pemakanan pecahan, penolakan makanan berkalori tinggi yang berbahaya dan menggemari makanan yang berguna adalah ciri khas. Dalam hal ini, perlu membuat diet sesuai dengan dua senarai di bawah ini..

Dibenarkan:

  • jus segar buatan sendiri;
  • kehijauan;
  • bijirin: soba, oatmeal, barli;
  • kopi, teh (dengan susu, halia, kayu manis, tetapi tanpa gula);
  • Daging: Ramping lebih baik (ayam, daging lembu), tetapi tenderloins daging babi tanpa lemak juga mungkin;
  • produk tenusu rendah lemak;
  • sayur-sayuran;
  • protein goncang;
  • ikan, makanan laut;
  • beberapa gula-gula: marshmallow, madu, marmalade, molase, coklat gelap, pemanis, biskut oat, buah kering;
  • buah-buahan;
  • keropok bijirin penuh.

Dilarang:

  • alkohol;
  • produk Bakeri;
  • minuman berkarbonat;
  • pencuci mulut;
  • makanan goreng, berlemak, pedas, salai, asin, acar;
  • manisan;
  • makanan dalam tin;
  • kanji;
  • bijirin dengan kandungan kanji tinggi (beras);
  • menyimpan jus;
  • pasta;
  • sayur-sayuran yang kaya dengan pati, disyorkan untuk menghadkan: kentang, kembang kol, jagung;
  • produk separuh siap beku: potongan daging, ladu, penkek, ladu;
  • gula;
  • gula-gula yang tidak termasuk dalam senarai produk yang dibenarkan: gula-gula, croissant, kek, halva, coklat susu, susu pekat, biskut, kek;
  • garam;
  • makanan segera;
  • produk Bakeri.

Larangan sebilangan produk adalah bersyarat. Sebagai contoh, anda pasti harus melepaskan alkohol dan makanan goreng, kerana makanan ini tidak menyumbang kepada penurunan berat badan, dan juga tidak membawa faedah. Tetapi tuna kalengan, beras perang, roti rai kadang-kadang boleh dimasukkan ke dalam menu.

Pilihan diet

Banyak diet yang popular menggunakan makanan berpisah sebagai asasnya. Kami memberikan gambaran ringkas mengenai beberapa daripadanya..

  • Orang Brazil

Produk utama: protein + serat sayuran.

Hasil: tolak 2-3 kg.

  • Protein

Prinsip asas: mengelakkan lemak dan karbohidrat.

Produk utama: protein.

Hasil: tolak 5-20 kg.

  • Lima hingga sepuluh

Prinsip asas: ganti puasa 5 hari dengan makanan yang kerap, tetapi kecil dan diet tambahan selama 10 hari seperti biasa.

Tempoh: 15, 30 hari.

Hasil: tolak 5 kg dalam 2 minggu.

  • 3 x 1

Prinsip asas: bergantian makanan pecahan 3 hari dan 1 hari puasa pada kefir.

Tempoh: 4, 8, 12 hari.

Hasil: 3 kg dalam 4 hari.

  • Tujuh
  • 1 minggu - bijirin (tanpa bahan tambahan);
  • 2 - buah segar tanpa gula;
  • 3 - sebarang kacang dan biji;
  • 4 - bijirin, buah-buahan, kacang-kacangan, sayur-sayuran;
  • 5 - produk protein;
  • 6 - apa-apa makanan, seperti dalam diet biasa;
  • 7 - makanan tumbuhan.

Hasil: tolak 10 kg dalam 7 minggu.

  • Diet Institut Pemakanan Akademi Sains Perubatan Rusia

Prinsip asas: makanan pecahan dengan ukuran bahagian minimum.

Makanan ruji: hanya kalori paling rendah.

Hasil: tolak 8 kg.

Menu anggaran selama seminggu akan membolehkan anda menyusun diet anda dengan betul. Ia boleh diperpanjang selama sebulan dengan mengulangi pilihan ini atau mengubahnya sesuai dengan citarasa anda..

Jadual ini hanyalah pilihan menu yang boleh anda ubah mengikut budi bicara anda sendiri, tetapi pada masa yang sama mematuhi peraturan asas pemakanan pecahan yang tidak tergoyahkan. Fokus padanya - dan sangat mudah untuk menyusun diet untuk minggu depan.

Resepi

Resipi rendah kalori, tetapi sangat sihat dan enak akan membantu mempelbagaikan menu.

Telur dadar sarapan

  • 1 lada bel;
  • 2 telur ayam segar;
  • 100 ml susu 1.5%;
  • sedikit minyak zaitun semula jadi;
  • baking soda di hujung pisau
  • beberapa sayur-sayuran (tangkai peterseli, dill, tangkai bawang hijau).
  1. Pukul telur dengan pengadun.
  2. Masukkan soda kepada mereka, tuangkan susu pada suhu bilik. Pukul lagi dengan pengadun.
  3. Potong lada menjadi jalur nipis, letakkan di atas loyang dengan mentega.
  4. Teratas dengan telur dan susu yang disebat.
  5. Tutup.
  6. Simpan dalam ketuhar yang telah dipanaskan selama 5 minit.
  7. Potong sayur, taburkan ke atas pinggan sebelum dihidangkan.

Sup untuk makan tengah hari

  • 100 g ayam cincang tulen (tanpa rempah);
  • mentol;
  • lobak merah;
  • 2 kentang bersaiz sederhana;
  • sekumpulan sayur-sayuran yang berbeza;
  • lada;
  • sebarang perasa;
  • 2 liter air.
  1. Potong kentang menjadi kiub, masukkan ke dalam air mendidih.
  2. Perahkan wortel melalui parutan.
  3. Potong setengah bawang.
  4. Buang mereka ke dalam air.
  5. Masukkan perasa dan cincang separuh kedua bawang ke daging cincang, lada.
  6. Bentuk daging cincang menjadi bola dan masukkan ke dalam sup.
  7. Masak selama setengah jam.
  8. Taburkan dengan herba cincang sebelum dihidangkan.

Salad makan malam

  • 250 g kubis Cina;
  • 10 g biji bijan;
  • 50 g bayam;
  • lobak merah;
  • 1 lada bel;
  • sekumpulan tanaman hijau;
  • jus lemon tidak dicairkan dengan air.
  1. Potong kubis. Picit dengan tangan sehingga jus terbentuk.
  2. Potong bayam, hijau.
  3. Parut lobak kasar.
  4. Putar lada menjadi kepingan.
  5. Kacau semua bahan.
  6. Taburkan dengan jus lemon.
  7. Teratas dengan herba cincang halus.

Sekiranya anda mengikuti semua prinsip pemakanan pecahan, cekap dalam soal pengambilan makanan dan ukuran bahagian, sistem ini sangat membantu menurunkan berat badan dan meningkatkan kesejahteraan. Pada masa yang sama, anda perlu menumpukan perhatian pada ciri-ciri badan anda dan sentiasa berunding dengan pakar semasa masalah timbul. Ini hanya berlaku apabila ulasan tidak memberikan idea sepenuhnya mengenai apakah teknik itu berguna atau berbahaya, kerana semuanya terlalu individu.

Makanan pecahan untuk penurunan berat badan

Kandungan artikel:

Sosok langsing tidak selalu meletihkan diet, waktu kecergasan. Tidak memerlukan banyak usaha dan kesabaran untuk menyingkirkan pound tambahan itu sambil meningkatkan kesihatan keseluruhan anda. Untuk penurunan berat badan, anda boleh menggunakan sistem pemakanan pecahan, yang, tanpa ketegangan saraf, usaha sukar yang kuat, akan membantu berat badan anda kembali normal.

Pemakanan pecahan bukanlah makanan, kerana ini hanya kaedah makan yang digunakan orang bukan hanya untuk menurunkan berat badan, tetapi juga untuk meningkatkan kesihatan mereka. Dan bagi banyak orang, ini adalah rutin biasa..

Menu manusia biasa direka untuk tiga majlis: sarapan, makan tengah hari, makan malam. Sistem pemisahan makanan terdiri daripada 5-6 makanan dalam bahagian kecil dengan selang waktu 2-3 jam. Ini akan menyebabkan kekurangan kelaparan dari masa ke masa, penurunan selera makan, berat badan berlebihan.

Peraturan pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan

Memerhatikan sistem pemakanan seperti itu cukup mudah, kerana anda tidak perlu kelaparan dan membataskan diri anda dengan teruk.

Peraturan pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan merangkumi perkara berikut:

  1. Jumlah makanan sehari adalah 5-6 kali. Penunjuk ini berubah-ubah bergantung pada tabiat makan, berat badan berlebihan, dan rejimen harian. Contohnya, bagi orang sihat yang tidak gemuk, 4 makanan penuh akan mencukupi. Tetapi jika kita bercakap mengenai orang yang mempunyai tahap kegemukan, gangguan metabolik yang tinggi, maka rasa lapar akan kembali setelah 1-2 jam. Oleh itu, mereka tidak boleh kelaparan, tetapi mengikuti peraturan pemakanan pecahan, makan hingga 6 kali sehari.
  2. Selang waktu makan tidak boleh melebihi 3-3.5 jam. Ini akan membantu mengurangkan berat badan dengan cepat ke tahap yang diinginkan, menormalkan metabolisme. Selepas itu mungkin untuk beralih ke 4 makanan sehari, kerana banyak yang tidak membenarkan jadual kerja makan seperti itu.
  3. Makan makanan dalam bahagian kecil, tidak lebih daripada 350-400 g pada satu masa. Banyak pakar pemakanan mengesyorkan mengukur jumlah makanan dengan telapak tangan anda sendiri. Tetapi mematuhi dos sedemikian sukar, kerana rasa lapar tidak akan berhenti dan tidak akan membiarkan tubuh berfungsi dengan normal pada waktu bekerja. Untuk menjadikan diet lebih selesa, anda dapat mengurangkan jumlah makanan ke tahap yang diinginkan secara beransur-ansur, tetapi pada masa yang sama gunakan makanan berkalori rendah secara eksklusif.
  4. Setiap hidangan mesti mengandungi protein seperti ayam atau ikan. Ini akan mengekalkan rasa kenyang lebih lama..
  5. Menormalkan diet anda dan makan pada masa yang sama setiap hari. Untuk mematuhi jadual, anda harus melukisnya di atas helaian, menggantungnya di dapur atau menempelkannya ke dalam buku harian anda dan membawanya bersama anda setiap masa.
  6. Elakkan rasa lapar, makan sebaik sahaja ia muncul. Sekiranya seseorang tidak makan untuk waktu yang lama, sejumlah besar hormon dan enzim disintesis di dalam tubuhnya, dan kelaparan yang tidak terkawal akan segera masuk. Untuk memuaskannya, anda perlu makan lebih banyak lagi..
  7. Jangan mengabaikan prinsip pemakanan yang betul. Hilangkan makanan ringan, tinggalkan sejumlah besar gula, garam, makan hanya produk berkualiti tinggi.
  8. Buat menu seimbang. Pastikan badan menerima semua zat yang diperlukan, hitung nilai pemakanan, BZHU. Penekanan yang tinggi harus diberikan pada sarapan pagi, sekurang-kurangnya 30% dari keseluruhan menu setiap hari. Tetapi makan malam, sebaliknya, mestilah ringan dan anda perlu menghabiskan sekurang-kurangnya 100-150 kalori di atasnya..

Setelah beberapa hari terbiasa, badan akan menyesuaikan diri dengan sistem ini. Ia akan menjadi lebih mudah dimakan mengikut peraturan pemakanan pecahan..

Mekanisme pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan

Makanan pecahan adalah salah satu kaedah termudah untuk menurunkan berat badan. Kaedah makan berfungsi sangat sederhana dan sangat berkesan untuk mengurangkan kalori berlebihan..

Orang yang berlebihan berat badan mempunyai selera makan yang meningkat. Banyak orang memutuskan untuk mengehadkan jumlah makanan, untuk membuat selang waktu yang lama di antara mereka. Apabila tiba masanya untuk makan tengah hari, keinginan untuk makan tidak dapat ditanggung dan sebahagian kecil tidak akan membantu memuaskan rasa lapar anda.

Mekanisme pemakanan pecahan untuk menurunkan berat badan membatasi jumlah makanan yang dimakan, dan bukan jumlah makanan. Jadi hormon yang merangsang selera makan yang kuat tidak akan mempunyai masa untuk mensintesis, dan rasa lapar akan jarang dikunjungi..

Lama kelamaan, perubahan berikut akan berlaku di dalam badan:

  • jumlah perut akan berkurang dan untuk makan cukup, sebahagian kecil akan mencukupi;
  • kerana kekurangan kelaparan dan tekanan, badan akan berhenti menyimpan kalori tambahan;
  • kandungan kalori dalam diet harian akan menurun, yang akan menyebabkan penurunan berat badan yang cepat;
  • kesihatan umum akan bertambah baik, metabolisme akan meningkat, sistem pencernaan akan menormalkan.

Pakar pemakanan mengesyorkan beralih secara beransur-ansur dari diet biasa kepada makanan pecahan untuk penurunan berat badan. Oleh kerana perubahan mendadak boleh memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan umum dan keadaan sistem saraf dan pencernaan. Lebih baik mencuba sistem seperti itu pada hujung minggu, apabila anda dapat mengesan jumlah makanan yang dimakan dengan tepat, menyesuaikan kekerapan makan.

Manfaat pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan

Pemakanan pecahan tidak memerlukan usaha sukarela yang serius, ia akan membantu menurunkan berat badan tanpa kemurungan, gangguan saraf dan kesihatan dan mood yang buruk.

Manfaat utama pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan:

  1. Penurunan Berat Badan: Secara semula jadi, penurunan berat badan berlebihan dengan sistem penurunan berat badan ini perlahan dan beransur-ansur, tidak seperti diet lain. Tetapi ini tidak memerlukan beban sukarela yang serius.
  2. Kesan pound yang dikeluarkan akan kekal untuk jangka masa yang panjang, walaupun setelah beralih ke diet biasa. Berat badan yang hilang tidak akan kembali dari masa ke masa, seperti setelah menjalani diet berpuasa. Di samping itu, jadual makan seperti itu akan menjadi kebiasaan dan sukar untuk mengambil kalori tambahan lagi..
  3. Percepatan metabolisme dan penyesuaian cepat. Keadaan berat di perut dan kemunculan keinginan untuk tidur dengan makanan pecahan tidak termasuk. Sistem makanan dengan cepat mengubah gaya hidup, badan akan merasa ringan, selesa.
  4. Tidur lebih lena. Selalunya, tidur yang tidak berkualiti adalah akibat makan malam yang berat. Tubuh dalam irama berat yang dipercepat berusaha mengatasi asimilasi makanan. Seseorang yang mematuhi makanan pecahan tidur lebih lena dan pada waktu pagi berasa mengantuk dan rehat..
  5. Penambahbaikan kulit. Berkat penurunan berat badan secara beransur-ansur, kulit mempunyai masa untuk berkontrak dan tumbuh semula. Dan dengan penurunan berat badan yang cepat berikutan diet yang ketat, kulit tergantung dan kelihatan tidak estetik.

Banyak diet bertujuan untuk hasil yang cepat. Puasa dan penipisan badan yang teruk akhirnya boleh menyebabkan gangguan saraf, masalah kesihatan. Dan dengan bantuan pemakanan pecahan yang seimbang, anda dapat menurunkan berat badan tanpa membahayakan tubuh dan pada masa yang sama selalu berada dalam mood yang baik.

Kekurangan pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan

Penentang pemakanan pecahan bukan sahaja membantah keberkesanan sistem penurunan berat badan ini, tetapi juga memastikan bahawa ia akan memberi kesan negatif kepada tubuh. Tetapi jangan percaya banyak hipotesis mengenai kemustahilan untuk menurunkan berat badan, kehilangan kawalan, tahap endotoksin yang tinggi. Semua pernyataan ini telah diuji oleh banyak kajian ilmiah, amalan jangka panjang dan ternyata menjadi mitos..

Tetapi ada juga kekurangan pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan, di antaranya yang berikut dapat dibezakan:

  1. Tidak sesuai untuk orang yang secara emosional bergantung pada makanan; mereka akan selalu makan berlebihan dan akhirnya berhenti berehat secara teratur antara makanan sama sekali. Mereka juga dapat mengabaikan aturan makan makanan yang sangat sihat dan membiarkan diri mereka makan makanan berlemak yang tidak sihat..
  2. Makanan ringan pada waktu yang tidak selesa. Pekerja pejabat tidak boleh pergi dengan alasan mendapat makanan ringan setiap 3-4 jam, kerana banyak syarikat mempunyai peraturan tingkah laku yang ketat. Oleh itu, sukar untuk mengambil makanan pada selang waktu yang tepat, sukar untuk mematuhi jadual..
  3. Merosakkan gigi. Para saintis telah membuktikan bahawa sekiranya kerap makan, enamel gigi cepat habis, dan terdapat juga risiko karies yang tinggi..

Perlu diingatkan bahawa sistem penurunan berat badan tidak sesuai untuk pesakit diabetes. Oleh kerana makanan pecahan tidak termasuk kemungkinan untuk mengawal kadar gula darah dan kolesterol. Orang yang mengalami gangguan metabolik dinasihatkan untuk mematuhi 3 kali sehari. Tetapi dalam praktiknya, banyak pesakit diabetes menggunakan sistem ini, tetapi hanya setelah berunding dengan doktor yang hadir dan mengikuti preskripsi dengan ketat..

Senarai makanan yang dibenarkan dan dilarang pada makanan pecahan

Senarai makanan yang boleh dan harus dimasukkan ke dalam menu makanan pecahan:

  • sayur-sayuran, buah-buahan, herba;
  • produk tenusu, susu fermentasi dengan peratusan lemak yang rendah;
  • roti garing, roti gandum;
  • bijirin;
  • makanan laut, ikan sungai;
  • ayam tanpa lemak, daging lembu;
  • biskut oat, marmalade, molase, coklat gelap, madu, marshmallow;
  • jus yang baru diperah, teh hijau.

Makanan yang dilarang secara kategoris pada makanan pecahan:

  • makanan goreng, berlemak, salai, acar dan masin;
  • produk Bakeri;
  • makanan dalam tin, makanan segera, dan produk separuh siap beku;
  • minuman berkarbonat, alkohol.

Anda harus mengehadkan pengambilan garam, serta makanan yang mengandungi sejumlah besar pati.

Diet pecahan untuk penurunan berat badan selama seminggu

Untuk mengatur menu makanan penurunan berat badan pecahan yang betul dan seimbang selama seminggu, anda tidak perlu mencari produk khas. Semua yang anda perlukan boleh dibeli di kedai terdekat anda. Perkara utama adalah mengira semua makanan mengikut jadual dan jangan lupa makan tepat pada waktunya.

Isnin

  1. Oatmeal, telur dadar, sepotong roti gandum.
  2. Epal, yogurt.
  3. Salad sayur dengan dada ayam, roti.
  4. Curd.
  5. Salad sayur dengan dada ayam.
  6. Jisim curd.

Selasa

  1. Soba, salad sayur-sayuran.
  2. Pisang, yogurt.
  3. Soba dengan ham ayam, salad.
  4. Keju kotej, badam.
  5. Salad sayur dengan ham ayam.
  6. Curd.

Hari Rabu

  1. Nasi dengan ikan bakar.
  2. Oren, yogurt.
  3. Nasi dengan ikan bakar dan sayur rebus.
  4. Yogurt.
  5. Sayur rebus dengan ikan bakar.
  6. Kefir.

Khamis

  1. Vinaigrette dengan tuna, roti.
  2. Jisim curd dengan buah.
  3. Vinaigrette dengan tuna, roti.
  4. Keju kotej dengan limau gedang.
  5. Vinaigrette dengan tuna.
  6. Curd.

Jumaat

  1. Oatmeal, telur dadar.
  2. Epal, yogurt.
  3. Salad sayur dengan dada ayam, roti.
  4. Curd.
  5. Salad sayur dengan dada ayam.
  6. Yogurt.

Sabtu

  1. Salad sayur dengan dada ayam, roti.
  2. Jisim curd, badam.
  3. Omelet dengan salad sayur dan sepotong roti.
  4. Keju kotej dengan limau gedang.
  5. Salad sayur dengan ikan bakar.
  6. Kefir.

Ahad

  1. Oatmeal, telur dadar, roti.
  2. Jisim curd dengan buah.
  3. Nasi dengan ikan bakar dan sayur-sayuran.
  4. Curd.
  5. Salad sayur dengan dada ayam.
  6. Yogurt.

Anda boleh menyusun menu untuk pemakanan pecahan, perkara utama adalah dengan tepat mengira nilai pemakanan semua produk, menyediakan hidangan dengan kualiti tinggi dan menggunakannya tepat pada waktunya, sesuai dengan jadual.

Resipi untuk makan dengan pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan

Makanan bukan sahaja sihat dan berkhasiat, tetapi juga enak. Terdapat beberapa resipi ringkas untuk makanan yang dapat mempelbagaikan diet makanan pecahan..

Salad sayur dengan ayam dan telur

Rebus 100 g fillet ayam, potong kecil. Potong timun, tomato dan herba. Rebus 2 telur, parut, setelah memisahkan kuning telur dari protein. Masukkan salad ke dalam bekas.

Lempeng sayur

Parut 400 g courgettes dan 2 wortel kecil, masukkan garam dan sisihkan selama 30 minit. Picit jisim yang dihasilkan dan masukkan telur, 2 sudu besar. l. tepung dan rempah secukup rasa. Kacau, griskan kuali dengan minyak sayuran dan goreng pancake di kedua-dua belah pihak hingga coklat keemasan.

Sup diet Kharcho

Sediakan kaldu dari 3 liter air dan 500 g daging lembu pada tulang. Tutup dengan setengah gelas beras perang. Sebaik sahaja daging siap, keluarkan, keluarkan dari tulang dan potong untuk kemudahan, hantar kembali ke kaldu. Kupas 250 g tomato dan potong hingga rata. Potong 2 bawang dan 2 ulas bawang putih, goreng, masukkan adjika dan rempah. Hantar tomato dan goreng ke dalam kuahnya, masak hingga masak.

Sebaiknya tambahkan resipi menarik ini ke piggy bank anda, cuba memasak dan rasakan rasa luar biasa dari gabungan produk yang mudah.

Ulasan pakar pemakanan mengenai sistem pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan

Mari kita perhatikan lebih dekat ulasan pakar pemakanan mengenai sistem pemakanan pecahan untuk penurunan berat badan.

Alina: “Penting untuk memperhatikan, pertama-tama, bukan pada jumlah makanan dan kepatuhan dengan waktu dalam jadwal, tetapi untuk kualitas makanan. Anda tidak boleh membuat menu berdasarkan pengalaman orang lain, kerana sebilangan orang merasa hebat jika mereka memusatkan perhatian pada protein dan lemak, sementara yang lain sangat memerlukan karbohidrat, jadi pertama anda harus berjumpa dengan pakar pemakanan peribadi anda dan membuat menu individu. ".

Natalia: “Segala larangan dan penyusunan semula diet adalah tekanan bagi tubuh. Oleh itu, anda tidak perlu terburu-buru dan beralih dari satu sistem kuasa ke sistem kuasa yang lain. Walaupun dengan makanan pecahan, tidaklah lembut untuk membuat menu yang ketat dan mengikutinya tanpa syarat. Sekiranya anda tidak mahu oatmeal untuk sarapan pagi, tetapi anda mahu makan buah, anda tidak perlu memaksa diri anda makan bubur. ".

Maria: “Diet sangat sesuai untuk mereka yang mengalami metabolisme yang lambat dan mengalami masalah makan berlebihan. Tetapi jika seseorang dapat bertahan dengan dua kali makan sehari, sementara dia merasa senang, tidak perlu mengubah diet, karena tidak ada gunanya. ".

Makanan Berat Badan Fraksional adalah sistem yang berkesan yang akan membantu anda menurunkan berat badan tanpa usaha. Semasa beralih ke badan, tubuh tidak akan mengalami tekanan, kerana semua perubahan akan berlaku secara beransur-ansur. Penting untuk mengatur jadual dengan betul, menyesuaikan dengan ciri-ciri individu, rutin, dan tidak mengabaikan peraturan.

Prinsip asas pemakanan pecahan

Adakah anda terbiasa bersarapan dengan kopi dan sandwic, makan siang "tidak mengerti", menikmati makanan ringan di mana sahaja dan makan malam yang enak di siang hari? Makan makanan besar tiga kali sehari dan makan makanan berat dapat memuaskan rasa lapar dan memberi nutrien yang diperlukan oleh tubuh. Namun, hasil dari tingkah laku makan seperti itu adalah makan berlebihan, beban pada sistem pencernaan meningkat, kegemukan berkembang, dan bidang psikoemosi menderita - mood merosot, insomnia muncul. Pemakanan pecahan yang betul dapat meningkatkan kesihatan tubuh manusia dengan ketara dan merupakan salah satu kaedah yang sangat berkesan untuk memerangi kegemukan. Makan makanan kecil dalam jumlah satu gelas atau segenggam (200 ml), anda dapat memperoleh hasil yang sangat baik dari segi menjaga berat badan yang ideal. Tubuh mengembangkan kebiasaan pemakanan pecahan, akibatnya tidak ada pengumpulan lemak dalam bentuk simpanan di perut, paha dan punggung, dan simpanan lemak subkutan yang sudah terkumpul dibakar secara intensif. Hasil pemakanan pecahan: kesejahteraan keseluruhan bertambah baik, dan angka memperoleh bahagian yang ideal.

Cadangan makanan pecahan

Ikut perasaan anda

Ketahui punca berat badan berlebihan dan cara menurunkan berat badan dengan cepat

Daftar ke sekolah rendah percuma
temu janji dengan pakar pemakanan!

Pemakanan pecahan

Pada mulanya, sistem pemakanan pecahan diciptakan oleh doktor untuk memudahkan rawatan gastritis, ulser perut dan penyakit lain dari saluran pencernaan, serta sebagai langkah pencegahan. Hari ini sistem pemakanan ini juga digunakan untuk memerangi berat badan berlebihan. Inti dari kaedah pemakanan pecahan adalah makan makanan dalam bahagian kecil, tetapi selalunya, setiap 3-4 jam sepanjang hari.

Sekiranya anda mengikuti diet tradisional: sarapan, makan tengah hari, makan malam, maka selang waktu makan, tubuh menghasilkan hormon khas yang merangsang selera makan. Dengan rasa lapar yang kuat, seseorang tidak dapat merasakan tahap tepu dengan makanan dengan jelas, oleh itu, dia makan lebih banyak daripada biasanya. Sekiranya rejim pecahan diperhatikan, rasa lapar tidak timbul dan orang itu memakan makanan sebanyak yang dikehendaki oleh tubuh. Juga, dengan waktu rehat yang panjang di antara waktu makan, simpanan lemak disimpan, dan pemakanan pecahan membantu sistem pencernaan mengatasi makanan yang baru diterima, begitu juga dengan cadangan yang disimpan sebelumnya..

Pilihan untuk memerhatikan makanan pecahan

Terdapat dua cara untuk mematuhi diet pecahan, mereka bergantung pada pekerjaan seseorang semasa hari kerja dan keperluan tubuh.

І. Versi pertama sistem pemakanan pecahan menghendaki anda makan dengan segera apabila anda merasa lapar. Pada masa yang sama, disyorkan untuk mengunyah buah-buahan, kue atau roti, tetapi hanya dalam jumlah yang mencukupi untuk memuaskan rasa lapar. Pelbagai makanan boleh diubah mengikut kesukaan peribadi. Oleh itu, makanan diambil setiap 0.5 hingga 1 jam atau lebih kerap. Dalam kes ini, anda perlu sentiasa mendengar perut anda untuk mengelakkan rasa lapar dan makan berlebihan..

II. Pilihan kedua untuk makanan berbuka sesuai untuk mereka yang sangat sibuk atau bekerja dalam pasukan di mana tidak selesa untuk selalu makan makanan. Dalam kes ini, jumlah makanan harian dibahagikan kepada 5-6 makanan: 3 - makanan penuh dan 2-3 makanan ringan. Anda boleh mengikuti menu biasa, dan ketika menurunkan berat badan, disarankan untuk mengecualikan (atau membatasi jumlah mereka) dari diet produk tepung dan gula-gula.

Sekiranya anda mengikuti kaedah pemakanan pecahan, anda mesti minum sekurang-kurangnya dua liter air sehari..