Pemakanan hypoallergenic untuk eksim

Ekzema adalah keadaan kulit yang dicirikan oleh ruam, sensasi terbakar dan gatal-gatal pada kawasan yang terkena epidermis. Ia menampakkan diri dalam bentuk akut dan kronik, mempunyai tempoh pengampunan dan pemburukan. Penyebab eksim bervariasi: hubungan yang berpanjangan dengan alergen, gangguan dalam fungsi sistem endokrin, penyakit gastrousus, penyakit ginjal, gangguan saraf. Ekzema mempunyai banyak bentuk: benar, mikroba, mikotik, profesional, terangsang, seborrheic, dyshidrotic, sycosiform, dan lain-lain. Mereka berbeza dalam penyetempatan, sebab, ciri kursus dan prinsip rawatan. Tetapi dengan sebarang bentuk penyakit, perlu memerhatikan pemakanan hypoallergenic untuk eksim, yang akan memudahkan keadaan umum pesakit dan akan menyumbang kepada pemulihan.

Ciri-ciri pemakanan perubatan

Diet hipoalergenik untuk eksim, terutamanya dalam tempoh eksaserbasi, harus berdasarkan prinsip berikut:

  • pengecualian paksa dari makanan anda yang menyebabkan reaksi alahan;
  • penolakan dari minuman beralkohol dan produk tembakau;
  • minum air secukupnya (sekurang-kurangnya 1.5-2 liter sehari);
  • pemakanan pecahan yang betul;
  • mengambil kompleks multivitamin dan mineral.
Pemakanan hypoallergenic untuk eksim

Pada nota! Makanan yang menyebabkan alahan boleh berasal dari sayuran dan haiwan. Tiap-tiap orang, tentu saja, mempunyai reaksi sendiri terhadap penggunaan satu atau komponen lain, tetapi ada alergen biasa yang menimbulkan peningkatan patologi.

Alergen biasa termasuk:

  • susu keseluruhan;
  • protein ayam dan telur puyuh;
  • buah sitrus (jeruk, limau, jeruk keprok, bergamot, lemon, pomelo, limau gedang);
  • beberapa jenis makanan laut (kaviar hitam dan merah, udang karang, udang, kerang, rapana, tiram);
  • coklat dan koko;
  • kacang tanah;
  • madu;
  • rempah dan perasa (jintan, mustard, barberry, kunyit);
  • buah-buahan dan buah beri (anggur, buah ara, kesemek, strawberi, blueberry, blueberry, delima, tembikai);
  • sebilangan sayur-sayuran (paprika merah dan oren, tomato, lobak, terung);
  • kekacang (kacang polong, lentil).
Piramid makanan untuk psoriasis

Produk dari senarai ini harus dikecualikan untuk eksim, terutamanya semasa tempoh penyakit yang memburuk. Juga tidak diinginkan untuk menggunakan minuman berkarbonat manis dan jus industri; lebih baik memasak kompot tanpa gula dari buah kering atau buah-buahan bermusim dengan tahap alergi yang rendah. Tetapi perlu diingat bahawa kismis, aprikot kering, kurma boleh menyebabkan gatal dan ruam yang teruk..

Makanan terlarang

Pemakanan yang betul untuk ekzema sejati (lihat Ekzema berjangkit atau tidak) adalah pengecualian untuk diet semua makanan goreng, salai, asin dan kering. Anda harus menolak kebab, sosis salai, balyk, herring, acar makarel, kek, pastri, coklat. Lebih baik rebus atau kukus daging, rebus sayur, bakar epal.

Makanan terlarang untuk eksim

Beri mentah yang boleh menyebabkan alahan akan menjadi hypoallergenic sepenuhnya dalam kompot. Tolak sama sekali dari makanan segera dan masakan - produk mereka mungkin mengandungi pengemulsi, perasa, bahan pengawet dan bahan tambahan berbahaya yang lain.

Nota! Lebih baik membeli daging yang dipasangkan di pasar atau pasar tani. Di pasar raya sangat kerap (untuk memanjangkan jangka hayat daging tertutup rapat) pelbagai antibiotik dan formaldehid digunakan. Mereka sering menyumbang kepada perkembangan ekzema..

Produk yang dibenarkan

Dengan eksim, sangat berguna untuk memakan hidangan seperti sup sayur-sayuran, bubur susu (bukan hanya dari susu keseluruhan, tetapi dicairkan dengan air dalam bahagian yang sama), buah-buahan dan sayur-sayuran yang diproses secara termal. Dagingnya tidak boleh terlalu berlemak (arnab, ayam, puyuh, daging sapi muda, daging sapi muda).

Apa yang anda boleh makan untuk eksim

Sayuran yang sihat termasuk kembang kol, kacang asparagus, serta zucchini, zucchini, kentang, lobak, timun.

Contoh menu untuk eksim

Walaupun terdapat penyakit seperti eksim, makanan tidak hanya hypoallergenic, tetapi juga lengkap, bervariasi, dan yang paling penting - enak. Berikut adalah contoh menu dengan resipi ringkas untuk setiap hari..

Jadual pengambilan air untuk ekzema

Menu No. 1

  1. Sarapan pagi: bubur soba, rebus di dalam air; Roti bijirin penuh dengan mentega rendah lemak teh hitam dengan susu.
  2. Makan tengah hari: sup kentang dengan kaldu ayam, rebusan zucchini rebus, bawang, kacang asparagus; potongan daging kukus; kompot buah-buahan kering.
  3. Makan malam: kek daging lembu yang dibakar di dalam ketuhar, salad kubis segar dan timun, herba dan minyak sayuran; dua ratus gram kefir rendah lemak.

Menu No. 2

  1. Sarapan pagi: oatmeal susu; roti kelabu dengan mentega dan keju rendah lemak; teh hijau dengan roti halia rai.
  2. Makan tengah hari: sup sayur-sayuran dengan sup daging lembu; kentang tumbuk dengan rebusan arnab salad bit, epal bakar.
  3. Makan malam: ikan rebus dengan nasi; salad buah; teh.

Menu No. 3

  1. Sarapan pagi: keju kotej dengan krim masam rendah lemak; biskut biskut; Teh hitam.
  2. Makan tengah hari: borscht diet dalam sup daging; sayur-sayuran rebus dengan daging; salad tomato dan timun kuning; kompot buah-buahan kering.
  3. Makan malam: bebola daging; bubur gandum; yoghurt semula jadi.
Menu contoh untuk eksim

Kira-kira menu seperti itu sekiranya terdapat penyakit yang berulang. Selama tempoh pengampunan, seseorang mampu menyimpang dari peraturan pemakanan hypoallergenic, tetapi hanya sedikit dan untuk waktu yang singkat..

Sebagai kesimpulan

Ekzema, walaupun penyakit berbahaya, dapat disembuhkan dengan berjaya, terutama jika semua preskripsi ahli dermatologi dipatuhi. Dan diet hypoallergenic adalah jaminan utama pemulihan cepat. Perkara utama dalam rawatan adalah pemenuhan semua cadangan doktor dan mematuhi diet..

Diet untuk eksim

Kemas kini terakhir: 1/14/2020

Pengarang artikel: Pakar Pediatrik Valentina Razheva

Salah satu kaedah yang paling berkesan untuk memerangi penyakit kulit adalah dengan mengikuti asas pemakanan yang betul. Kami mencadangkan agar anda membiasakan diri dengan diet untuk eksim. Bersama dengan rawatan perubatan yang ditetapkan oleh doktor dan prosedur fisioterapi, diet yang disesuaikan untuk eksim dapat mengurangkan manifestasi penyakit dengan ketara. Terima kasih kepada petua di bawah, serta jadual ringkasan makanan yang dilarang dan dibenarkan, akan lebih mudah bagi anda untuk mengelakkan berlakunya penyakit yang berlebihan dan memanjangkan tempoh pengampunan..

Diet hypoallergenic untuk eksim pada orang dewasa dan kanak-kanak: apa yang anda boleh makan?

Senarai produk yang dibenarkan untuk penyakit kulit harus disuarakan oleh doktor, dengan fokus pada intensiti eksim, sifatnya, gejala dan kesihatan umum. Setiap kes adalah dengan cara tersendiri, jadi hidangan yang memburukkan lagi penyakit pada satu pesakit mungkin benar-benar selamat untuk pesakit lain. Walau bagaimanapun, terdapat sebilangan batasan umum: ia harus dipatuhi oleh kebanyakan orang yang menderita kulit gatal, kemerahan dan ruam..

Apakah khasiat untuk eksim pada tangan, kaki dan bahagian badan yang lain?

Pertama sekali, kaedah terbaik untuk menyediakan makanan harus diberi perhatian. Kita mesti melepaskan makanan goreng. Dalam beberapa kes, penolakan seperti ini hanya bersifat sementara dan hanya berlaku selama tempoh penyakit ini meningkat. Walau bagaimanapun, pesakit akan meningkatkan kesihatan mereka dengan ketara jika mereka menghilangkan makanan goreng sama sekali. Sebagai alternatif, anda boleh makan hidangan panggang, dan dalam beberapa kes hidangan panggang (bagaimanapun, aspek ini mesti dibincangkan dengan doktor anda).

Hidangan yang termasuk dalam menu diet untuk eksim disarankan direbus atau dikukus. Bagi sayur-sayuran dan buah-buahan segar, dalam kebanyakan kes mereka dimakan mentah (kecuali epal dan pir - mereka sering dibakar). Jus sayur-sayuran dan buah mestilah bebas dari gula dan bahan pengawet. Sekiranya jus pekat, lebih baik mencairkannya dengan air.

Dalam kebanyakan kes, eksim memburukkan lagi disebabkan oleh makanan protein, makanan yang tinggi kanji dan gula, serta sayur-sayuran, buah beri dan buah-buahan berwarna merah, hitam, kuning dan oren. Namun, kerana diet harus seimbang dan lengkap, anda tidak boleh melepaskan semua jenis makanan protein dan gula-gula untuk beralih sepenuhnya kepada makanan berasaskan tumbuhan yang selamat. Itulah sebabnya tidak digalakkan untuk membuat diet untuk diri sendiri: ini harus dilakukan oleh ahli alergi, dermatologi atau pakar pemakanan yang berkelayakan. Pada masa yang sama, pesakit itu sendiri harus cukup memahami produk yang dibenarkan dan dilarang untuk mencari pengganti yang sesuai untuk hidangan yang berpotensi berbahaya..

Produk apa yang sesuai untuk menyusun menu diet untuk eksim, dan produk mana yang harus dibuang? Anda akan mendapat jawapan dalam jadual:

Sebilangan besar makanan alergenik

Makanan alergenik sederhana hingga rendah

Protein dan produk susu lembu berdasarkannya.

Diet dan pemakanan untuk eksim

Ekzema, seperti penyakit kulit lain yang disebabkan oleh pergeseran etiologi genetik imun, boleh mengubah hidup seseorang menjadi siksaan yang teruk dan berpanjangan. Terdapat eksaserbasi ketika pesakit ditutup dari kepala hingga kaki dengan ruam gatal, retakan pendarahan dalam dan bisul di kulit, dan pakaian menempel pada kerak kering. Artikel ini akan menganalisis persoalan bagaimana diet pesakit dengan eksim mempengaruhi perjalanan penyakitnya. Dan adakah secara beransur-ansur dapat meneutralkan lesi eksim dengan memperkenalkan penyesuaian serius terhadap diet?.

Kesukaran merawat ekzema

Mengapa begitu banyak orang mengalami lesi ekzematous selama bertahun-tahun? Persoalannya, jawapannya mengandungi beberapa perkara:

  1. Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, dan berdasarkan dialog pesakit di forum khusus, tahap perubatan di Persekutuan Rusia belum mampu menyediakan program rawatan yang benar-benar berkualiti tinggi untuk luka eksim. Dan klinik terkemuka di dunia belum menyelesaikan sepenuhnya masalah ini. Situasi ini diperburuk bukan hanya oleh kerumitan perubahan biokimia yang berlaku di peringkat sel, tetapi juga oleh kepelbagaian mereka. Terdapat banyak senario untuk perkembangan eksim. Ekzema berkait rapat dengan dua fenomena yang sedikit dikaji - reaksi alergi dan autoimun. Alahan, i.e. reaksi atipikal sistem imun terhadap sebilangan agen kimia atau fizikal boleh memprovokasi pembentukan autoantibodi. Sebaliknya, penyakit autoimun juga boleh membuat pesakit alergi. Masalah utamanya ialah ubat tidak dapat memberikan jawapan yang tepat mengenai bagaimana tindak balas imun yang tidak normal berlaku. Adakah mereka bergantung sepenuhnya pada genotip? Atau disebabkan oleh faktor eksogen?
  2. Akibat dari titik pertama adalah bahawa ahli dermatologi menetapkan rawatan yang bertujuan untuk menghilangkan gejala. Sebabnya, di sini doktor hanya memberikan cadangan umum mengenai perubahan tabiat harian. Walaupun menyesuaikan gaya hidup adalah program eksklusif individu. Dan pesakit dengan cepat yakin akan hal ini, sering mendapati ketidakefektifan mengikuti rejimen terapi umum. Di antara kaedah rawatan bukan ubat, kebanyakan ahli dermatologi mengambil diet terlebih dahulu sebagai agen paling kuat yang kerap mempengaruhi tubuh. Sesungguhnya, pemakanan adalah sebilangan besar sebatian kimia yang berbeza yang masuk ke dalam badan kita secara berkala, mengubah biokimia dan kerja organ dalaman. Pertama sekali, saluran pencernaan. Adalah dipercayai bahawa fungsi organ pencernaan sangat berkaitan dengan keadaan dermis. Terdapat dua masalah - setiap pesakit terpaksa memilih makanan untuk diri mereka sendiri, dan itu tidak selalu membantu.
  3. Satu perkara lagi adalah jenis eksim, yang dibezakan kira-kira 10. Tetapi sebenarnya, semua jenis eksim juga mendatangkan tiga fenomena: alergi, proses autoimun, genetik. Walaupun ubat, terapi anti-simptomatik serupa untuk mereka. Oleh itu, ini berlaku untuk diet yang serupa dalam diet..

Diet umum untuk eksim

Perlu dimulakan dengan analisis diet yang paling tradisional, yang diresepkan oleh ahli dermatologi Soviet. Menurut postulat utama diet seperti itu, keradangan kulit disebabkan oleh peningkatan kepekaan tubuh. Baris pertama - produk ini telah menjadikan diri mereka sebagai alergen yang berpotensi kuat kerana menyebabkan pelbagai tindak balas pada kebanyakan penghidap alergi.

Senarai produk lini pertama:

  • sitrus;
  • kebanyakan buah beri - strawberi, strawberi liar, beri hitam, raspberi, currant hitam, blueberry;
  • nanas;
  • buah Markisa;
  • banyak buah: mangga, alpukat, pic, ceri, aprikot (walaupun yang terakhir, menurut statistik, mempunyai kesan yang paling menjengkelkan);
  • kesemak;
  • tembikai;
  • sebilangan kacang dan buah-buahan seperti kacang, tetapi ini bersifat individu: seseorang tidak bertoleransi hanya dengan kacang hazel, seseorang kacang pinus, seseorang tidak menggunakannya sama sekali, tetapi ada penghidap alergi yang kacangnya tidak berbahaya;
  • kacang tanah;
  • tarikh;
  • sebilangan minyak sayuran seperti minyak zaitun, minyak bijan
  • madu, tetapi di sini juga, semuanya sangat sukar: terdapat jenis madu hypoallergenic, misalnya madu akasia, dan terdapat sangat alergenik, terutama dengan bahan tambahan (debunga, propolis, rempah);
  • banyak rempah dan ramuan, terutama yang memberikan rasa pedas, pedas, pedas;
  • daging ayam, daging lembu - alergi terhadap protein yang dikandungnya;
  • ikan laut dan makanan laut - alergi terhadap sebatian organik yang mengandungi yodium;
  • telur - alah kepada putih telur (tetapi hampir selalu hanya pada telur mentah);
  • susu lembu keseluruhan - alergi terhadap protein susu kasein;
  • produk gabungan sebahagiannya mengandungi perkara di atas.

Tetapi alahan makanan bukan satu-satunya masalah..

Patologi gastrousus dan pelbagai intoleransi

Di antara semua pesakit dengan eksim, alergi makanan berlaku pada sekitar 40% daripada semua kes. Terlepas dari penyebab awal eksim, makanan pada tahun-tahun berikutnya menjadi faktor pencetus utama yang menimbulkan pemburukan. Lagipun, alergi adalah proses keradangan. Sekiranya terdapat keradangan kekal di dermis, ia akan bertambah kuat di bawah pengaruh keradangan lain.

Kira-kira 30% juga menderita alahan yang mencetuskan eksim, tetapi bukan makanan. Ini adalah bentuk hubungan untuk pelbagai bahan kimia yang terdapat pada kulit dan / atau selaput lendir, bentuk dos (boleh muncul apabila penembusan ubat farmasi ke dalam badan) dan bentuk fizikal (cahaya matahari, air keras, fros, panas kering, dll.). Selebihnya 30% tidak alah, tetapi doktor juga menetapkan diet untuk mereka. Mengapa?

Faktanya ialah ekzema (dan banyak penyakit lain yang serupa) selalunya disebabkan oleh penyakit gastrousus. Lebih-lebih lagi, patologi sistem pencernaan boleh terjadi pada mereka yang tidak alah, dan pada mereka yang, selain itu, mengalami kepekaan makanan. Yang terakhir ini mempunyai masa yang sangat sukar kerana sekatan makanan seluas mungkin. Penyakit usus dan hati paling banyak dijangkiti pada kulit. Dan persoalannya bukan hanya mengenai penyebaran keradangan di luar saluran gastrousus. Usus dan hati adalah garis utama detoksifikasi badan. Dan toksin terbentuk semasa pencernaan kebanyakan makanan. Sekiranya saluran utama gagal, barisan kedua pemecahan toksin - dermis - disambungkan. Secara semula jadi, pada kulit ini akan dinyatakan oleh proses keradangan..

Titik merah khas pada kulit menunjukkan disfungsi hati.

Dengan patologi saluran gastrointestinal berikut, luka ekzematous dijumpai pada kulit:

  • Penyakit seliak. Di usus kecil, rantai enzim pemecahan gluten terganggu. Akibatnya, molekul utuh protein ini mula dianggap oleh sistem imun sebagai agen patogen. Dan mereka menyerang, menyebabkan peradangan. Serangan imun sistematik memprovokasi penghasilan antibodi terhadap sel-sel tubuh sendiri, termasuk sel-sel di dermis. Dengan penyakit seliak, gejala yang teruk hilang dengan sendirinya jika semua makanan yang mengandungi sumber gluten dikecualikan dari menu (tepung gandum dan rai, barli dan gandum, semua makanan dalam penyediaan yang mana bahan-bahan yang disenaraikan digunakan tidak termasuk).
  • Hipolaktasia. Dengan analogi gluten, terdapat kekurangan enzim yang memecah gula susu (laktosa) - laktase. Ketika memasuki usus, senario serupa disedari, walaupun tidak memabukkan seperti penyakit seliak. Tahap intoleransi berbeza bagi setiap orang. Seseorang boleh mengambil bukan sahaja produk susu yang diperam, tetapi juga susu lembu utuh dalam jumlah kecil. Seseorang terhad kepada satu susu masam. Dan ada kes-kes apabila laktosa sama sekali tidak dipecah, dan seseorang tidak dapat makan walaupun keju cottage atau keju. Susu kambing mengandungi 14% kurang laktosa daripada susu lembu dan 41% kurang daripada susu wanita.
  • Penyakit autoimun saluran gastrointestinal dan hati - NUC, penyakit Crohn, hepatitis B kronik dan C. Dari segi mengikuti beberapa jenis diet, semuanya adalah individu yang mungkin. Secara teorinya, keseluruhan makanan harus dikecualikan dari menu, kerana ia merengsakan mukosa usus yang sudah meradang atau membebankan hati. Ini adalah akut (kerengsaan tambahan), asap (beban toksik), berlemak (beban pada sistem empedu), buah-buahan dan sayur-sayuran mentah (struktur terlalu kasar dan peningkatan reaksi penapaian), alkohol (menyebabkan aliran darah ke dinding saluran gastrointestinal), tepung (gluten bertambah buruk sudah terganggu peristalsis), kulat (kerana kitin di dinding sel, yang hampir tidak dicerna oleh saluran gastrointestinal manusia). Tetapi dalam praktiknya, sebilangan besar pesakit dengan patologi yang disenaraikan tidak mengikuti diet apa pun, dan dengan latar belakang terapi ubat, pesakit merasa normal.
  • Penyakit berjangkit saluran gastrousus dan hati. Berkaitan rapat dengan gangguan autoimun (dianggap sebagai salah satu penyebabnya). Sebagai tambahan kepada apa yang telah dikatakan, perhatian harus diberikan di sini untuk makanan biasa seperti gula. Dan semua gula-gula yang mengandunginya dalam jumlah besar. Gula mewujudkan tempat pembiakan bakteria dan kulat patogen di dalam usus. Ramai pakar pemakanan memberi perhatian kepada perkara ini. Beberapa penghidap eksim (bukan penghidap alergi!) Menyedari bahawa setelah makan gula-gula setelah beberapa lama, kulit mula gatal lebih banyak.

Sekiranya penghidap alergi yang teruk dan pesakit seliak tidak mempunyai pendaftaran perubatan, tetapi dalam praktiknya dengan cepat menentukan apa yang tidak boleh dimakan, maka bagi orang lain lebih sukar untuk mengesan hubungan antara eksim dan pemakanan. Selalunya, orang mengalami kekecewaan paling kuat kerana mereka menolak makanan kegemaran mereka, dan kulit tidak terasa lebih mudah..

Diet putaran dan puasa kuratif sekejap-sekejap

Penyelesaian pertama untuk "masalah pemakanan" adalah diet berputar. Intinya adalah bahawa seseorang mula menggunakan beberapa produk yang tidak diingini (tetapi diinginkan) dalam jumlah kecil dengan gangguan. Contohnya, Isnin pada waktu makan tengah hari. Selepas itu, makan makanan ini hanya dibenarkan pada hari makan tengah hari Sabtu (selang 4 hari). Semasa mengikuti diet berputar, sebahagian kecil makanan alergenik menimbulkan kesan ketagihan biokimia.

Apabila perengsa tidak mencukupi untuk perkembangan alahan, tetapi masih ada reaksi dalaman terhadapnya. Jumlah produk dapat ditingkatkan secara beransur-ansur dan selang waktu dipendekkan. Dengan cara ini, anda dapat mencapai penghapusan alahan terhadap sesuatu produk. Tetapi dengan pemekaan yang kuat, diet penggiliran tidak akan berfungsi, dan dengan pelanggaran yang tidak bersifat alergi, secara amnya tidak berguna.

Pilihan kedua adalah puasa terapeutik. Terdapat banyak kaedah puasa terapeutik (menurut Walker, menurut Ohanyan, menurut Shelton).

Perkara umum puasa terapeutik:

  • mengurangkan pemakanan minimum - air, bijirin di atas air, kaldu daging rendah lemak, sayur rebus, teh hijau semula jadi tanpa bahan tambahan, teh ivan, jus segar (kadang-kadang menu lebih sedikit, ada kaitan langsung dengan tempoh puasa - hari, minggu, bulan, dan kadang-kadang bahkan bertahun-tahun);
  • semasa berpuasa, produk metabolisme makanan yang terkumpul dikeluarkan dari badan, dan tidak hanya melalui hati dan saluran gastrointestinal, tetapi juga melalui kulit, itulah sebabnya orang sering kecewa dengan kaedah ini, ketika ruam kulit hanya bertambah buruk dari potongan menu yang kuat, tetapi para pakar memberi jaminan bahawa ini adalah sebaliknya, ini menunjukkan bahawa puasa berfungsi, slag keluar;
  • pembersihan diri badan boleh dan harus dibantu: saluran pencernaan dibersihkan dengan sempurna dengan minyak rami, dan hati dengan sup bit;
  • berpuasa yang berpanjangan membawa kepada penghapusan sebahagian atau keseluruhan dislipidemia (gangguan metabolisme lipid), yang sering diperhatikan pada ekzema baik di dermis maupun pada tahap keseluruhan organisma.

Puasa bukan ubat mujarab. Pertama, kaedah ini dikontraindikasikan pada kanak-kanak, remaja, wanita hamil dan menyusui. Bagi orang-orang ini, sekatan makanan secara amnya tidak diingini (yang menimbulkan masalah tambahan apabila mereka terpaksa diperkenalkan). Kedua, puasa tidak mengatasi penyebab eksim. Oleh itu, anda harus menggunakannya secara berkala (sebulan, dua kali setahun, seminggu setiap 2 bulan, dll.). Ketiga, semuanya harus dalam keadaan sederhana. Puasa adalah ujian yang serius bagi tubuh. Sekiranya terdapat patologi pihak ketiga dari organ dalaman, anemia, atau pesakit hanya mendekati masalah ini dengan fanatik yang berlebihan, maka kaedahnya boleh membahayakan, tidak membantu.

Sebelum mengikuti kursus, perlu mempelajari metodologi dengan teliti, mengambil ujian darah dan air kencing (biokimia sangat penting di sini) dan berunding dengan doktor (pakar dermatologi, pakar pemakanan, ahli terapi). Pelatih berpuasa dinasihatkan untuk "menyimpan" glikogen sebelum memulakan kursus. beberapa hari sebelum mula meningkatkan pengambilan "karbohidrat perlahan" (roti yang terbuat dari tepung gandum, pasta durum, kentang, dll.).

Terapi pH dan Vitamin kulit

Dipercayai bahawa semua gejala eksim disebabkan oleh satu gejala utama - perubahan pH dermis. Ini bukan punca, ia adalah sejenis gejala yang menyebabkan semua gejala lain. Sekiranya anda mengawalnya, gejala tidak menyenangkan yang lain akan hilang. PH normal dermis adalah 4-6 unit. Pengelupasan kering bermaksud pergeseran ke arah sisi berasid (kurang dari 4), dan eksim basah, pelepasan sebum yang banyak menunjukkan pengalkalian persekitaran kulit (lebih dari 6).

Di sini anda boleh cuba menyesuaikan diet anda agar pH kulit anda kembali normal. Bagaimanapun, beberapa produk menurunkan pH (mengasamkan), yang lain menaikkan pH (mengalkali):

  • Makanan "alkali": semua buah segar dan kering, sayur-sayuran segar, bijirin, kekacang yang tumbuh;
  • Makanan "masam": semua makanan asal haiwan, kacang, tepung, kopi, teh, alkohol, gula, minyak dan lemak haiwan, pencuci mulut dan gula-gula.

Senarai produk untuk kesan pada pH persekitaran fisiologi badan.

Pengambilan vitamin secara teratur tidak boleh diabaikan. Vitamin B12, A dan E memainkan peranan penting untuk kesihatan kulit..

Video ekzema

Video ini memaparkan kisah mengenai diet hypoallergenic sejagat..

Ramalan

Sangat sukar untuk membincangkan keberkesanan diet apabila terdapat pesakit dengan eksim yang mengatakan bahawa eksim hanya dapat disembuhkan oleh laut, matahari dan "sikap psikologi positif." Sesungguhnya, iklim, ekologi dan faktor psikologi mempunyai nilai, mungkin tidak kalah rendahnya dengan nilai makanan. Adalah lebih tepat untuk menyimpulkan seperti berikut. Tidak ada doktor dan tidak ada yang secara umum dapat memberikan jaminan kepada pesakit tertentu mengenai apakah dia memerlukan diet seperti itu atau apakah itu akan membantu. Di sini, tindakan hanya dilakukan melalui latihan yang sukar dicapai dan membiasakan diri dengan kisah-kisah yang dikongsi oleh pesakit ekzema di forum tematik.

Diet untuk eksim

Peraturan umum

Ekzema tergolong dalam kumpulan dermatosis dengan kursus berulang yang kronik, yang ditunjukkan oleh reaksi serous ciri keradangan epidermis dan dermis kulit (dalam bentuk gelembung kecil yang dikelompokkan), gatal dan tangisan yang ketara. Penyakit ini didasarkan pada peningkatan kepekaan kulit terhadap rangsangan eksogen / endogen dengan perkembangan kepekaan tubuh terhadap antigen makanan, fizikal, kimia, berjangkit, yang menentukan pelbagai bentuk eksim. Penyakit ini berlanjutan, sebagai peraturan, dengan latar belakang kekurangan imuniti sekunder, kecenderungan genetik, proses alergi berjangkit, disfungsi sistem saraf, penyakit gastrousus.

Diet memainkan peranan penting dalam rawatan pesakit (tanpa mengira bentuk eksim). Untuk eksim pada orang dewasa, disarankan untuk menetapkan diet yang baik dengan sekatan karbohidrat sederhana dan natrium klorida. Diet harus mengandung norma fisiologi protein, yang dicapai dengan memasukkan makanan yang mengandung protein lengkap (jenis rendah lemak daging merah, ikan putih, unggas, produk tenusu, keju cottage). Vitaminisasi diet yang mencukupi sangat penting. Untuk melakukan ini, ia harus merangkumi jumlah sayur-sayuran dan buah-buahan yang mencukupi, serta makanan kaya serat, yang menyumbang kepada penghapusan produk metabolik toksik dari tubuh dan normalisasi fungsi usus (biji-bijian, dedak, kacang almond, lentil, kulit buah, kacang, kismis).

Diet untuk eksim pada tangan dan kaki harus merangkumi makanan yang mengandungi antioksidan (vitamin A, C, E), yang mengurangkan risiko luka kulit baru. Vitamin C kaya dengan salad hijau berdaun, kismis hitam, buah sitrus, pinggul mawar, brokoli, strawberi, tembikai, tauge Brussels, strawberi, epal, paprika, kiwi, buckthorn laut, tomat. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh melebihi peruntukan hariannya (100 mg), kerana ia merangsang pertumbuhan tisu penghubung. Perlu diingat bahawa rawatan haba produk mengurangkan kandungannya dalam produk sehingga 50%.

Penting bagi ekzema pada tangan dan kaki untuk memasukkan makanan diet yang kaya dengan vitamin A dan beta-karoten, yang memperbaiki keadaan kulit dan menguatkan imuniti - minyak ikan, bayam, labu, kacang polong, wortel, brokoli, plum, kuning telur ayam, hati... Diet juga harus mengandungi makanan yang kaya dengan vitamin B yang membantu menormalkan metabolisme dan meningkatkan pencernaan - daging babi, daging sapi, kacang tanah, soba, beras perang, millet, kacang pinus, badam, biji labu, gandum dan barli, ikan, jagung, hati, telur. Diet harus mengandungi 1.2-1.5 liter cecair bebas dalam bentuk jus, air mineral, kompot dan pelbagai jenis teh.

Diet pesakit dengan eksim terhad kepada makanan dan hidangan yang mengandungi karbohidrat yang mudah dicerna: gula, jem, gula-gula, madu, gula-gula, kek. Gula boleh diganti dengan aspartam, xylitol, sakarin. Dilarang memasukkan makanan diet kaldu daging, ikan dan cendawan, makanan goreng dan pedas, makanan dalam tin, acar dan acar, lemak haiwan, daging asap, kopi, minuman berkarbonat dan alkohol.

Dengan eksim, yang berlaku dengan komponen alergi yang ketara, pesakit ditunjukkan diet hypoallergenic umum. Diet tidak termasuk semua makanan dengan potensi tinggi untuk aktiviti alergenik dan kesan pemekaan yang jelas, serta makanan yang merengsakan mukosa gastrointestinal. Makanan yang berpotensi alergen adalah telur ayam, susu, ikan dan makanan laut, kaviar, daging angsa dan itik, ikan haring, kekacang, tiram, cendawan, ragi, madu, buah sitrus, bayam, pelbagai kacang, kekacang, tembikai, tomato, raspberry, pic, koko, strawberi, sayur-sayuran coklat dan buah-buahan berwarna merah-oren. Makanan ini harus dikecualikan dari diet semasa eksim memburukkan lagi. Juga penting untuk menghadkan karbohidrat yang mudah dicerna (madu, sirap gula, jem, pengawet), yang dapat memperburuk proses keradangan. Jenis lemak babi / daging lembu, roti gandum, krim masam, susu keseluruhan, semolina dikenakan sekatan.

Perhatian khusus dalam diet harus diberikan pada makanan yang mengandung sejumlah besar histamin dan tiramina, yang secara aktif terlibat dalam pengembangan reaksi alergi. Bahan ini terkandung dalam produk yang dibuat menggunakan teknologi dengan proses fermentasi (sauerkraut, keju keras, sosis salai mentah, ikan kalengan, sosis dan sosis). Produk yang mempercepat penyerapan alergen juga dikenakan sekatan: minuman berkarbonat, manis dan alkohol, kopi, rempah dan rempah, ikan masin dan sayur-sayuran. Diet untuk eksim tangan menyediakan sekatan makanan yang ketat yang merangkumi bahan tambahan makanan buatan (perisa, antioksidan, pengawet, pewarna).

Dalam tempoh akut penyakit ini, pesakit disarankan untuk menjalani diet tanaman tenusu (keju kotej, produk susu fermentasi, sayur-sayuran dan buah-buahan yang dibenarkan) selama 7-10 hari, dan ketika gejala klinikal hilang, secara beransur-ansur memperluas diet. Semasa menggabungkan eksim tangan dengan dysbiosis usus, sangat mustahak untuk memasukkan prebiotik dalam diet, dan dalam kes yang lebih teruk - probiotik (Lactofit Forte, Lactobacterin, Biosporin, Linex, Bifiform), yang secara berkesan memulihkan biocenosis usus semula jadi. Dari kaedah pemprosesan kuliner untuk menghindarkan mukosa gastrointestinal dari pendedahan bahan kimia, disarankan untuk menggunakan penaik atau mendidih produk, menggoreng tidak dibenarkan. Pengambilan makanan - pecahan, dalam bahagian kecil. Semasa membuat diet dan menyediakan makanan, beberapa peraturan mesti dipatuhi:

  • Penggunaan sayur-sayuran dan buah-buahan mentah harus diminimumkan, memberi keutamaan kepada produk yang telah menjalani rawatan panas, yang secara signifikan mengurangkan aktiviti alergi produk.
  • Tiriskan air pertama setelah mendidih semasa menyediakan kuah, bijirin, bubur sayur dan sup.
  • Rendam kentang dalam air sejuk selama beberapa jam untuk mengurangkan kandungan kanji.

Petunjuk

Produk yang dibenarkan

Diet untuk eksim termasuk sup yang dimasak dalam kaldu lemah tanpa menggoreng dengan penambahan ramuan kebun. Kursus kedua disediakan dari daging diet rendah lemak rebus (rebus) atau rebus daging arnab, ayam belanda atau ayam. Untuk lauk, anda boleh menggunakan kentang (sebelumnya direndam dalam air) dan direbus dalam air dalam pelbagai bentuk (kepingan berasingan, kentang tumbuk).

Daripada bijirin, keutamaan diberikan kepada bubur oat, soba dan bubur gandum. Diizinkan untuk memasukkan makanan roti gandum, pasta dari gandum durum, biskut kering. Dari produk tenusu - yoghurt tanpa bahan tambahan buah, produk tenusu rendah lemak, keju kotej segar rendah lemak.

Sayur-sayuran (selada, timun, bawang, zucchini, kubis) mesti dihidangkan rebus atau rebus. Dari lemak, bunga matahari atau minyak zaitun termasuk dalam makanan. Minuman yang disyorkan adalah jus dari sayur-sayuran dan buah-buahan yang dibenarkan, teh hijau, air mineral, rebusan rosehip.

Diet untuk eksim pada tangan atau kaki pada orang dewasa - menu untuk eksaserbasi, rawatan atau pengampunan penyakit

Komponen utama rawatan yang berjaya dianggap sebagai diet untuk eksim, yang melibatkan kemasukan vitamin dan makanan seimbang yang dipilih dengan betul dalam makanan. Ekzema adalah penyakit alergi yang boleh disebabkan oleh pelbagai sebab, termasuk makanan. Pertama sekali, ahli alahan akan menasihati pesakit untuk mengikuti asas pemakanan yang betul jika dia mendapati ruam kering atau menangis di tangan, kaki atau wajahnya yang menyerupai diatesis. Ruam ini dianggap sebagai gejala utama penyakit ini..

Pemakanan untuk ekzema

Ahli alergi percaya bahawa diet hipoalergenik untuk eksim dapat mengurangkan manifestasi atau bahkan menghilangkan tanda-tanda penyakit ini. Ramai orang mengesyorkan agar orang dewasa berpuasa selama dua hingga tiga hari untuk melegakan gejala akut, gatal-gatal dan terbakar. Walau bagaimanapun, bagi orang yang mempunyai penyakit bersamaan, termasuk penyakit saluran gastrousus, pilihan ini tidak sesuai.

Apa yang anda boleh makan untuk eksim

Seseorang hilang apabila mendapati dirinya menghidap penyakit yang tidak menyenangkan ini, tidak tahu makan apa dengan ekzema. Senarai makanan yang boleh dimasak adalah panjang, larangan tersebut terutama berkaitan dengan kaedah memasak dan kandungan lemak dan karbohidrat di dalamnya. Cadangan doktor kelihatan seperti ini:

  • Makan makanan kukus atau air sahaja.
  • Daging yang dimakan mestilah dari jenis makanan tanpa lemak - ayam, ayam belanda, arnab.
  • Anda boleh makan bubur - nasi, soba, barli. Mereka dianggap sebagai makanan hypoallergenic, dan mereka juga menyediakan vitamin yang diperlukan oleh tubuh..
  • Ikan dibenarkan dalam makanan hanya dalam bentuk rebus, lebih-lebih lagi, ia mestilah laut, dan bukan sungai.
  • Sekiranya tidak ada alergi terhadap keju kotej, yogurt, kefir, produk susu yang diperam, maka ia boleh dimakan dalam jumlah yang tidak terhad. Anda memerlukannya semula jadi, tanpa bahan pengawet dan bahan tambahan aromatik.

Apa yang tidak boleh dimakan dengan eksim

Banyak makanan boleh menjadi alergen terkuat, jadi makanan tersebut seharusnya tidak terdapat dalam diet agar tidak menimbulkan penyakit yang memburukkan lagi. Senarai mereka tidak begitu panjang, tetapi sukar bagi pesakit untuk menolak makanan ini. Walau bagaimanapun, jika seseorang ingin menjadi lebih baik, maka diet mesti diikuti. Makanan yang dilarang untuk eksim adalah:

  • semua produk gula-gula tepung yang mengandungi coklat, madu, mentega;
  • buah sitrus yang boleh menyebabkan eksim - jeruk, jeruk keprok, nanas, lemon;
  • makanan salai dan kalengan berperisa dengan rempah;
  • semua acar, mayonis, perapan, bahan tambahan makanan pedas;
  • kopi dan alkohol.

Vitamin untuk eksim

Mana-mana orang memerlukan vitamin untuk mengekalkan imuniti mereka. Seorang pesakit dengan penyakit kulit sangat memerlukannya, kerana vitamin untuk eksim tangan, misalnya, menghalang manifestasi reaksi alergi. Oleh itu, vitamin apa yang boleh anda gunakan untuk eksim? Doktor mengesyorkan mengambil tiamin (vitamin B1). Ia boleh diambil dalam bentuk tablet atau disuntik secara intramuskular. Kesan terapi tiamin adalah membantu melegakan gatal dan menghilangkan rasa sakit. Vitamin B6 dan B2 (riboflavin dan pyridoxine), yang merangsang pembaharuan sel kulit, akan mengurangkan penyakit seborrheic..

  • Cara cepat tumbuh kuku di rumah
  • Cara membesar bulu mata
  • Apakah lichen merah jambu Zhibert dan bagaimana menyembuhkannya: foto

Diet untuk merawat ekzema

Tahap eksim yang teruk memerlukan sekatan serius dan tindakan tegas dari seseorang untuk menormalkan keadaannya. Oleh itu, diet untuk memburukkan lagi eksim sangat penting, preskripsi doktor dalam tempoh ini mesti dipatuhi sekeras mungkin. Pada tahap eksim yang teruk, doktor mengesyorkan mematuhi diet berikut:

  • jangan makan sayur-sayuran, buah-buahan dan beri merah, seperti tomato, lada merah, delima, strawberi - mereka memprovokasi penyakit ini;
  • terdapat bijirin dan sup di dalam air atau susu, dan bukan dalam sup daging;
  • hadkan pengambilan garam meja dengan ketara;
  • sertakan sebilangan besar jus yang baru diperah dalam diet, berusaha menjadikannya tetap berwarna;
  • dari daging dan produk separuh siap pada tahap eksim pemburukan ekzema, lebih baik menyerah sepenuhnya, menggunakan makanan vegetarian;
  • kubis dan kacang polong mengandungi sejumlah besar protein, jadi mereka ditunjukkan untuk penyakit;
  • Lobak mesti dimakan kerana mengandungi banyak karotena (vitamin A), serta vitamin B1, PP, B9.

Ekzema dalam pengampunan membolehkan beberapa kelonggaran dalam diet. Pesakit boleh makan tomato, kacang, zucchini, pasli, bawang hijau, dill. Anda mampu makan raspberry, blueberry, tembikai, tembikai, currant hitam, lingonberry dan blueberry. Semua buah beri ini mengandungi banyak unsur surih dan vitamin yang sangat diperlukan bagi seseorang yang berada pada tahap pemulihan..

Ekzema menangis

Jenis penyakit idiopatik, atau menangis, boleh disebabkan oleh pelbagai sebab. Antaranya, doktor merangkumi kerosakan sistem imun, hubungan dengan perengsa yang bersifat kimia dan biologi, penggunaan produk yang menyebabkan reaksi alergi. Oleh itu, diet untuk eksim menangis semestinya hypoallergenic untuk mengurangkan keparahan penyakit. Sebaiknya minum lebih banyak air untuk membersihkan badan dari bahan toksik.

Ekzema kering

Dermatitis ekzematous dianggap sebagai reaksi badan terhadap pendedahan berterusan terhadap bahan alahan, tetapi kadang-kadang berfungsi sebagai isyarat bahawa hati atau ginjal tidak berfungsi dengan baik. Oleh itu, diet yang betul untuk eksim kering, bersama dengan rawatan ubat-ubatan penyebab yang menyebabkannya, dianggap kunci untuk pemulihan yang berjaya dan pencegahan kambuh pada pesakit. Adalah perlu untuk meninggalkan makanan dalam tin dan asap, lebih mengutamakan diet yang didominasi oleh produk tenusu dan tumbuhan.

Ekzema mikrob

Apabila mikroba menembusi kulit, keradangan berlaku, yang disebut eksim mikroba. Ia dicirikan oleh kemunculan lepuh dan keretakan pada kulit, yang menyebabkan banyak penderitaan pada orang yang sakit. Walau bagaimanapun, terapi yang dipilih dengan betul dan diet untuk eksim mikroba akan membantu seseorang yang mempunyai penyakit serupa. Dalam kes ini, diet harus mengandungi banyak keju kotej, krim masam rendah lemak, yogurt, yoghurt semula jadi. Kaldu sayur, bijirin, ikan tanpa lemak, kalkun dapat ditambahkan ke dalam diet. Daging boleh dibakar.

  • Adonan ragi untuk pai di dalam ketuhar: resipi
  • Depresi - gejala pada wanita: tanda-tanda keadaan
  • Espumisan - arahan penggunaan. Cara memberi Espumisan kepada orang dewasa dan kanak-kanak dalam bentuk tablet, titisan dan sirap

Cara makan untuk eksim

Oleh kerana penyakit kulit kronik sering disebabkan oleh kerosakan organ dalaman atau kerosakan sistem imun, menu ekzema yang betul untuk pemulihan memainkan peranan yang sangat besar. Diet harus dirancang agar tidak membebani hati, ginjal dan saluran gastrointestinal dengan kerja yang tidak perlu. Telur, kentang, daging domba dan daging berlemak lain harus dikecualikan dari menu. Makanan kukus tanpa garam dan rempah, termasuk bakso dan potongan daging dari ayam atau kalkun, harus menjadi asas diet.

Di tangan

Sebagai tambahan kepada asas asas diet, pemakanan untuk eksim pada tangan harus merangkumi vitamin yang akan melembutkan dan melegakan kerengsaan pada kulit tangan. Semua vitamin B, terutamanya B1, B2, B9, akan memberi banyak manfaat kepada pesakit. Sebaiknya minum asam folat bersama dengan retinol (vitamin A), yang merupakan ubat yang sangat baik untuk merangsang proses regenerasi pada sel kulit. Makanan dalam makanan harus tinggi zat besi, yodium dan vitamin C.

Dengan berjalan kaki

Pesakit sering mengalami gangguan dalam metabolisme garam air, jadi diet untuk eksim pada kaki harus mengandungi sejumlah besar cairan. Ia boleh menjadi minuman segar dari epal ringan dan wortel, air mineral "Essentuki 5", "Narzan" atau kvass. Anda boleh menggunakan kefir atau yogurt semula jadi, untuk memastikan jumlah cecair setiap hari sekurang-kurangnya satu setengah liter.

Pada wajah

Gangguan pada sistem imun menyumbang kepada kemunculan ruam pada wajah. Oleh itu, diet untuk eksim pada wajah mempunyai tugas utamanya untuk menghilangkan faktor alergenik agar tidak menimbulkan kemarahan. Makanan yang digoreng, berlemak, berkanji dan masin harus dikecualikan daripada diet sehingga gejala penyakit menjadi lemah. Keju, madu dan semua gula-gula, terutama yang berasal dari buatan, tidak boleh dimakan, dengan fokus pada makanan tumbuhan..

Menu diet untuk eksim

Walaupun terdapat sekatan serius terhadap diet, resipi untuk hidangan eksim sangat menarik dalam pelbagai jenisnya, kerana diet ini mengandungi sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, produk tenusu, dan daging tanpa lemak. Prinsip pemakanan untuk penyakit ini adalah seperti berikut: anda perlu makan dengan kerap, tetapi dalam jumlah kecil, jumlah makanan sehari harus sekurang-kurangnya 5. Menu anggaran harian kelihatan seperti ini:

  1. Sarapan pagi - bubur labu dengan nasi, jeli plum.
  2. Snek - gooseberry atau pir.
  3. Makan tengah hari - kaldu ayam, ayam belanda kukus atau bebola daging arnab, teh hijau.
  4. Snek petang - salad buah dengan yogurt semula jadi.
  5. Makan malam - salad timun dan saderi, ikan kukus.
  6. Pada waktu malam, anda boleh minum segelas kefir atau susu panggang rendah lemak.

Diet untuk eksim: menu yang anda boleh dan tidak boleh, menu selama seminggu

Ekzema adalah penyakit tidak berjangkit, dan sangat mungkin untuk menyembuhkannya sehingga penyakit ini telah memasuki tahap kronik. Kemerahan pada kulit, gatal-gatal dan bisul yang membentuk mengganggu kehidupan normal, tetapi berkat perubatan moden sangat mungkin untuk menghilangkan gejala penyakit selama-lamanya.

Selain menggunakan ubat, anda mesti berhati-hati mengikuti peraturan diet khas, yang diresepkan untuk pesakit dengan eksim. Seiring dengan ini, rawatan akan bertambah berkesan. Pemakanan yang betul meningkatkan pertahanan imun, meningkatkan metabolisme, melegakan gejala kerana ketiadaan alergen.

Tidak disarankan untuk membuat menu untuk diri sendiri, kerana anda bukan sahaja dapat membantu tubuh, tetapi juga membahayakannya, kerana setiap orang secara peribadi berbeza dari yang lain dan pelantikan skema pemakanan berlaku bergantung pada hasil ujian. Adalah perlu bagi doktor yang hadir untuk menyusun menu, dia memberi cadangan pesakit mengenai pemakanan. Penting untuk menghilangkan alergen sepenuhnya dari diet..

Dengan eksim, peraturan mesti dipatuhi dengan ketat, tanpa menjauhkannya. Kerana normalisasi fungsi tubuh, organ-organ stabil dan, akibatnya, gejala-gejala itu lega. Apa makanan untuk rawatan penyakit pada kaki, muka, lengan? Makanan apa yang harus anda masukkan dalam diet anda dan apa yang dilarang sama sekali? Perkara ini akan dibincangkan dalam artikel.

Punca eksim

Etiologi ekzema belum diperjelaskan oleh pakar dermatologi, seperti juga penyebab utama banyak penyakit dermatologi yang lain. Umumnya diterima bahawa penyakit ini tidak muncul disebabkan oleh satu sebab, tetapi kerana dua atau lebih faktor yang memprovokasi. Menurut saintis, peranan besar dalam timbulnya gejala diberikan kepada keadaan emosi pesakit dan kerja sistem endokrin, kerana terdapat masalah dengan saraf dan hormon sehingga manifestasi eksim muncul. Selain itu, faktor yang memprovokasi adalah:

  • Tekanan, ketegangan, kebimbangan, kegembiraan.
  • Penyakit gastrousus.
  • Gangguan metabolik.
  • Hubungi dengan bahan kimia (agen pembersih, pelekat, cat dan pernis, alkali, asid, produk sintetik lain).
  • Bahan yang dikeluarkan oleh gigitan serangga.
  • Kasut dan pakaian yang diperbuat daripada bahan sintetik buatan.
  • Penggunaan kosmetik berkualiti rendah.
  • Pertahanan imun yang lemah.
  • Kecenderungan keturunan.
  • Perubahan suhu tinggi dan rendah.
  • Reaksi alahan terhadap habuk atau makanan. Dalam kes ini, perlu mengikuti diet dengan ketat untuk mengecualikan alahan dan melegakan gejala penyakit..
  • Gangguan sistem saraf pusat.
  • Penyakit berjangkit.
  • Kerosakan mekanikal pada kulit.

Jadual makanan ekzema

Semua makanan dalam diet khas untuk rawatan eksim boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan: makanan yang dilarang sama sekali, kerana ia mengandungi sebilangan besar alergen, makanan dengan kandungan zat alergen rendah (dibenarkan makan tiga hari sekali) dan makanan tanpa alergen dalam komposisi yang dibenarkan untuk dimakan dalam kuantiti yang banyak. Jadual ini merangkumi produk yang disyorkan dalam kes umum. Ramai orang mempunyai intoleransi terhadap makanan, mereka juga dilarang makan..

Pada orang dewasa, diet ekzema menyebabkan rasa tidak percaya bahawa banyak yang perlu kelaparan. Tetapi tidak, terdapat banyak produk yang dibenarkan. Tetapi apa yang anda boleh dan tidak boleh makan dengan eksim?

DilarangDibolehkan setiap tiga hariDibenar sepenuhnya
Makanan bergoreng.Untuk pasangan. Anda juga boleh memanggang, mendidih.
Daging berlemak. Ia kurang dicerna dan tidak memberi makan badan secukupnya.Daging tanpa lemak seperti ayam belanda, itik, dan arnabAnak domba, daging kuda.
Ikan laut, makanan laut.Ikan berlemak.
Tomato, delima, bit.Aprikot dan pic, kentang, paprika, beri. Bijirin seperti soba, beras, juga kacang polong, jagung, rai.Hijau, plum, labu, epal, pisang, timun, kacang, kubis.
Makanan ringan, roti, roti.Roti.
Gula, semuanya manis, termasuk madu.Gula boleh diganti dengan fruktosa.
Sosej, kerana ia mengandungi daging cincang dan aditif makanan berkualiti rendah yang mengandungi alergen.Diganti dengan daging bakar.
Yogurt di kedai.Yogurt buatan sendiri.
Mayonis di kedai.Mayonis buatan sendiri dengan krim masam, mustard dan jus lemon.
Kopi.Jus semula jadi tanpa bahan tambahan dan pewarna.
Susu keseluruhan.Produk susu yang diperam, sangat disyorkan untuk kanak-kanak.
Jeruk (oren, limau, lemon, limau gedang dan lain-lain).
Telur
Kacang.
Makanan pedas (lada, bawang putih, rempah lain)
Produk salai.
Minuman beralkohol.
Ketahui lebih lanjut

Apa yang tidak boleh dimakan dengan eksim

Adalah perlu untuk mengikuti cadangan diet untuk eksim dengan hati-hati mungkin, kerana alergen apa pun dapat memprovokasi kembalinya gejala penyakit. Tempoh diet adalah rata-rata 3 minggu, di mana makanan berikut dilarang:

  • Daging berlemak seperti daging babi. Ia kurang dikunyah dan nutrien kurang diserap oleh badan..
  • Mentega.
  • Kacang membuat gatal dan ruam menjadi lebih teruk.
  • Jeruk, seperti jeruk, lemon, limau gedang.
  • Sosej. Ia mengandungi kandungan minimum daging cincang berkualiti tinggi, serta pelbagai bahan tambahan yang dapat meningkatkan gejala..
  • Kopi.
  • Asap, pedas.
  • Manis, termasuk madu.
  • Susu keseluruhan.
  • Telur.
  • Minuman beralkohol.
  • Bahan tambahan makanan sintetik.

Apa yang anda boleh makan dengan eksim

Makanan yang dibenarkan dibahagikan kepada dua jenis: produk dengan beberapa kandungan alergen dan tanpa alergen dalam komposisi. Jenis pertama dibenarkan dimakan dalam jumlah terhad.

Dengan eksim, dietnya adalah hypoallergenic, iaitu pewarna, pengawet dan bahan tambahan lain dalam makanan dilarang.

Pesakit dengan eksim harus menggunakan:

  • Daging tanpa lemak seperti arnab, ayam belanda, daging kuda, domba, itik.
  • Ikan tanpa lemak.
  • Semua bijirin.
  • Kacang.
  • Buah-buahan dan sayur-sayuran, tidak termasuk produk dengan pigmen merah.
  • Produk susu yang ditapai. Produk kedai diganti dengan yang buatan sendiri. Contohnya, mayonis boleh diganti dengan krim masam, dan anda boleh membuat yogurt sendiri..
  • Daripada adunan dan roti yang mewah, anda harus makan roti tanpa ragi dalam komposisi.
  • Beri dan kekacang.

Diet harian untuk eksim

Diet harus dibuat oleh doktor yang merawat, kerana dia secara bebas dapat memilih produk untuk pesakit sesuai dengan parameter yang diperlukannya. Dianjurkan untuk merancang makanan seminggu lebih awal dan membeli semua produk terlebih dahulu untuk mengelakkan pembelian yang tidak perlu dan meningkatkan risiko memakan sesuatu yang dilarang.

Menu diet ekzema merangkumi makanan berikut:

MakanPinggan mangkuk
Sarapan pagiBubur, buah-buahan, sayur-sayuran, keju cottage, yogurt dan produk susu fermentasi lain, roti garing dan sandwic dengan sayur-sayuran, kompot, teh hijau.
Makan tengah hariSalad sayur, daging rebus, daging atau daging ikan, sup dengan kaldu daging, roti, bijirin, teh, kompot.
Makanan ringan petangBuah-buahan dan sayur-sayuran (tidak merah), yogurt, produk tenusu, teh hijau.
Makan malamSayuran segar atau diproses, daging tanpa lemak, roti, bijirin, kompot dan jus semula jadi, teh.

Apa menu diet untuk eksim, doktor anda akan memberitahu anda.

Penting untuk mengikuti peraturan, tetapi ada panduan lain juga. Sebagai contoh, ia harus merangkumi makanan yang tidak berat untuk hati dan saluran gastrousus. Mereka harus mudah dicerna, jadi daging berlemak, ikan laut, kentang dikecualikan. Reaksi alergi boleh disebabkan oleh makanan masin, asap, pedas.

Menu terperinci untuk minggu ini (jadual)

Rancangan diet harus dibuat oleh pakar pemakanan atau doktor yang menghadiri, dengan mengambil kira data dan analisis peribadi, tetapi di bawah ini adalah menu contoh yang boleh anda percayai. Penyimpangan dari cara pemakanan dapat menimbulkan peningkatan gejala, serta sekatan makanan. Menu diet untuk eksim selama seminggu:

Hari dalam semingguSarapan pagiMakan tengah hariMakanan ringan petangMakan malam
IsninPir, yogurt buatan sendiri dengan kismis, jus.Sup sup ayam, salad sayuran, kompot.Epal bakar.Salad sayur, kentang bakar, roti.
SelasaKeju kotej, buah apa pun, teh hijau.Ikan kukus, nasi, sayur rebus.Segelas susu panggang dan biskut yang ditapai.Casserole sayur, roti, teh.
Hari RabuYoghurt, buah dan teh yang dibenarkan.Kalkun rebus atau kukus, sayur rebus, kompot.Keju kotej dan jus semula jadi.Bubur barli, salad sayuran, teh.
KhamisBubur jagung, kompot.Ikan bakar, kentang tumbuk, sayur-sayuran.Keju kotej dengan beri, teh hijau.Ayam rebus, salad, teh.
JumaatOatmeal, kompot.Borsch, cutlet kukus, salad sayuran.Epal panggang, segelas susu panggang yang ditapai.Kalkun rebus dengan sayur-sayuran, kompot buah kering.
SabtuOatmeal, roti, segelintir buah beri (cranberry, lingonberry).Pure sayur, potongan kukus, teh.Teh hijau, keju kotej.Cendawan panggang, kentang tumbuk, salad kubis.
AhadBubur gandum, roti.Potongan ikan, soba, salad dan teh.Salad buah dengan yogurt.Rebusan sayur, ayam, kompot.

Pencegahan ekzema

Dengan eksim, pencegahan sangat penting. Adalah mungkin untuk menyembuhkan penyakit ini ke tahap kronik.

  • Peraturan utama adalah menjaga kebersihan yang baik. Kemurnian kulit, keadaannya, kelembapan dan pemakanan akan memberikan perlindungan terhadap pelbagai patologi.
  • Jangan bersentuhan dengan air sekiranya berlaku kambuh pada pesakit.
  • Ikut peraturan makanan. Kecualikan semua alergen dari komposisi, dan apa yang sebenarnya dimakan dengan eksim, tanya doktor anda.
  • Jangan minum alkohol atau merokok.
  • Ikut cadangan doktor anda.
  • Jangan bersentuhan dengan bahan kimia, produk rumah tangga.
  • Pakai pakaian berkualiti dan alat solek yang baik.
  • Rujuk doktor kulit secara berkala.