Diet untuk gastritis: hidangan dari zaman kanak-kanak dan hiburan tanpa bir, barbeku dan rokok

Gastritis disebut penyakit abad ini, yang dapat dipastikan pada 2/3 populasi dunia. Penyakit ini sering tidak simptomatik, tetapi terdedah kepada perkembangan. Gastritis kronik akhirnya boleh berkembang menjadi ulser peptik dan juga barah perut. Terapi pemakanan bukan satu-satunya, tetapi bahagian penting dalam pencegahan dan rawatan penyakit gastrousus. Apakah diet yang disyorkan untuk gastritis: apa yang boleh dan tidak boleh dimakan oleh pesakit gastroenterologi?

Gastritis adalah keradangan pada mukosa gastrik, akibatnya organ tersebut berhenti memproses makanan yang masuk sepenuhnya. "Saya dan anda menghidap gastritis," dari minit perbincangan pertama, pakar gastroenterologi, pakar pediatrik Andrei Naletov menekankan perkaitan masalah ini. - Penyakit ini terdapat pada 90% populasi negara-negara pasca-Soviet, walaupun gastritis secara klinikal tidak tersebar di semua ”.

Kesalahpahaman yang berbahaya mengenai penyakit

Terdapat pendapat bahawa kebanyakan pesakit dewasa terdedah kepada gastritis. Walau bagaimanapun, hari ini benar-benar terbukti bahawa masalah ini mempengaruhi pelbagai segmen penduduk. Tidak kira jantina, umur dan status sosial. Gastritis meluas di kalangan kanak-kanak dan remaja dan di kalangan ibu muda..

Andrey Naletov menekankan bahawa pesakit memandang rendah keparahan gastritis. Dan ini disebabkan oleh kesalahpahaman mengenai sebab dan akibat penyakit ini.

Secara tradisional, gastritis dikaitkan dengan tabiat makan dan tekanan yang buruk. Oleh itu, orang berpendapat bahawa untuk menyelesaikan masalah, sudah cukup untuk mempertimbangkan semula diet dan minum ubat penenang. Walau bagaimanapun, ini tidak benar.

Jangkitan, makanan ringan dan berlebihan boleh memprovokasi gastritis akut atau mencetuskan perkembangan penyakit kronik. Terdapat juga faktor risiko dalaman. Khususnya, kecenderungan genetik terhadap penyakit sistem pencernaan.

Bakteria Helicobacter di bawah mikroskop

Jalan jangkitan: penyakit ciuman

"Helicobacter ditularkan dari orang ke orang. Mikroba mati di udara, tetapi hidup dalam air liur. Anda boleh dijangkiti semasa ciuman, apabila hanya menggunakan peralatan makan. Jangkitan sering berlaku dalam keluarga. Sebagai contoh, seorang ibu yang dijangkiti menjilat pacifier atau sudu bayinya. Oleh itu, setelah mengenal pasti Helicobacter di salah satu ahli keluarga, kami mengesyorkan agar semua saudara yang tinggal di sekitarnya diperiksa, ”kata Andrey Vasilyevich.

Ahli gastroenterologi menekankan bahawa dalam kebanyakan kes, Helicobacter memasuki tubuh pesakit tepat pada masa kanak-kanak. Dan bakteria itu mungkin tidak muncul selama bertahun-tahun jika pesakit menjalani gaya hidup sihat, makan dengan betul, dan tidak mempunyai penyakit kronik yang lain.

Sekiranya bakteria tidak terasa, dan pesakit tidak bimbang tentang apa-apa, ubat domestik moden tidak mengesyorkan membunuh mikroba dengan ubat dengan antibiotik. Pesakit disarankan untuk mematuhi peraturan hidup dan pemakanan tertentu, untuk memperkuat fungsi pelindung tubuh. Tetapi, anda mesti sentiasa berjaga-jaga. Kerana ia adalah "penangguhan tindakan tertunda" yang mampu meletup setiap saat. Contohnya, gastritis berlaku apabila imuniti semakin lemah..

"Apabila masuk ke dalam perut, jangkitan itu dapat menyebabkan gastritis akut. Sekiranya anda tidak memberi perhatian tepat pada waktunya, gastritis kronik berkembang. Tahap seterusnya adalah ulser perut atau duodenum. Ulser peptik boleh berubah menjadi barah, ”kata doktor..

Selalunya gastritis dikesan semasa eksaserbasi, apabila kesan buruk Helicobacter pylori ditingkatkan di bawah pengaruh faktor yang memprovokasi. Ia menyebabkan gejala klinikal..

Klasifikasi dan diagnosis

Gastritis mempunyai klasifikasi rumit dan rumit. Doktor membezakan gastritis dengan etiologi, penyetempatan proses keradangan, tahap kerosakan mukosa, sifat fungsi pembentuk asid.

Contohnya, gastritis erosif diasingkan. Dengan gastritis seperti itu, mukosa gastrik pesakit tidak hanya meradang - kecacatan permukaan muncul di atasnya, menyumbang kepada ulserasi selanjutnya. Walau bagaimanapun, hakisan tidak sampai ke lapisan otot dinding perut. Kecacatan yang lebih dalam yang mencapai lapisan otot sudah menunjukkan adanya ulser perut.

Andrey Naletov menyatakan bahawa hanya seorang doktor yang dapat mendiagnosis gastritis dan menentukan jenisnya dengan betul berdasarkan hasil kajian khas. Diagnostik Helicobacter pylori dilakukan dengan pemeriksaan endoskopi dan mengambil sampel (biopsi) membran mukus. Secara sederhana, pesakit merujuk prosedur ini sebagai "menelan probe." Terdapat juga pendekatan yang lebih moden dan tidak menyakitkan - ujian nafas. Kaedah ini disyorkan untuk diagnosis jangkitan, termasuk di dalam badan kanak-kanak..

Ciri dan gejala

Pada peringkat filistin, penting untuk mempunyai idea tentang perbezaan antara bentuk gastritis akut dan kronik. Ini perlu agar tidak "terlepas" masalahnya dan segera berjumpa pakar.

Bentuk akut

Gastritis akut adalah penyakit keradangan akut pada perut. Ia berlaku akibat pendedahan kepada pelbagai faktor: mekanikal, termal, kimia, bakteria.

Jadi, kerosakan pada mukosa gastrik boleh disebabkan oleh makanan pedas, alkohol, jangkitan. Dan juga sejumlah ubat. Contohnya, aspirin atau antibiotik. Dalam senarai penyebab gastritis akut - tekanan. Ia juga dapat mewujudkan dirinya dengan latar belakang penyakit masa lalu yang lain. Contohnya, jangkitan usus akut.

Pesakit memperhatikan tanda-tanda keradangan pada 12-24 jam pertama setelah terdapat kesilapan dalam diet atau bersentuhan dengan faktor lain yang memprovokasi.

Gejala gastritis akut:

  • penurunan selera makan;
  • berat atau sakit di epigastrium - bahagian atas perut, kawasan itu menangkap segitiga interkostal;
  • rasa tertentu dirasakan di mulut;
  • pening dan muntah;
  • terdapat belching yang tidak menyenangkan;
  • pening dan sakit kepala;
  • terdapat kekurangan kekuatan;
  • najis menjadi kurus dan kerap;
  • kenaikan suhu adalah mungkin, tetapi biasanya tidak lebih tinggi daripada bilangan subfebril.

Bentuk kronik

Definisi ini diberikan kepada keradangan mukosa gastrik yang kronik dan berulang. Keanehannya adalah bahawa gastritis kronik tidak semestinya menunjukkan gejala. Tetapi pada masa yang sama, perubahan struktur tertentu masih berlaku pada mukosa gastrik pesakit..

Pesakit kadang-kadang mengalami ketidakselesaan perut kerana sakit perut. Untuk mengurangkan keadaan, dia menelan pil yang diiklankan "dari perut yang berat." Pada masa yang sama, ia mengekalkan irama kehidupan yang biasa, tanpa mengetahui tentang diagnosis gastritis.

Penyakit ini tidak semestinya disebabkan oleh gastritis akut. Sebaliknya, doktor lebih cenderung menganggap gastritis kronik pada pesakit sebagai penyakit terpisah yang diprovokasi oleh Helicobacter pylori.

Doktor berpendapat mengenai gejala dan klasifikasi gastritis jenis ini. Selalunya, aduan pesakit tidak sesuai dengan gambaran yang dinyatakan oleh hasil pemeriksaan endoskopi. Lebih-lebih lagi, gastritis kronik dapat ditemui secara tidak sengaja semasa diagnosis masalah lain pada organ pencernaan pesakit..

Walau bagaimanapun, beberapa tanda khas gastritis kronik dapat dibezakan:

  • sakit epigastrik atau sensasi terbakar di bahagian atas perut;
  • rasa kenyang dan kenyang yang cepat selepas makan;
  • pedih ulu hati;
  • loya;
  • peningkatan pembentukan gas di bahagian atas perut;
  • bersendawa;
  • kurang selera makan.

Terapi pemakanan: 5 petua dari ahli gastroenterologi

Andrey Naletov menyatakan bahawa diet yang betul untuk gastritis memainkan peranan penting, tetapi tidak penting. Sebelum menyesuaikan diet pesakit, penting untuk menghilangkan penyebab penyakit. Dalam beberapa kes, antibiotik boleh diresepkan kepada pesakit untuk membasmi jangkitan Helicobacter pylori. Dan di sini rawatan harus ditetapkan secara eksklusif oleh doktor..

"Bagaimana makan dengan gastritis? Diet bermula dengan perubahan gaya hidup pesakit. Pertama. Dengan gastritis, penting untuk berhenti merokok, minum minuman beralkohol yang kuat dan lemah. Terutama berkarbonat. Kedua. Pematuhan ketat terhadap peraturan kebersihan diri. Anda perlu menjaga kebersihan tangan, menggunakan cawan yang terpisah di pejabat dan di rumah, menukar sikat gigi tepat pada waktunya, "mengesyorkan Andrey Vasilyevich.

Mengenai pengaturan diet untuk gastritis, doktor menasihati pesakit untuk mematuhi lima peraturan utama.

  1. Menu pecahan. Makanan untuk gastritis mesti kerap. Tetapi anda perlu makan dalam bahagian kecil, secara berkala. Sebaik-baiknya, pesakit makan empat hingga lima kali sehari setiap tiga jam. Makanan terakhir tidak lewat dari jam 19:00. Pesakit yang didiagnosis dengan gastritis harus mengunyah semua makanan dengan baik.
  2. Pemprosesan makanan. Untuk gastritis, makanan mesti diproses secara termal. Malah sayur-sayuran dan buah-buahan mentah adalah kes yang luar biasa. Daging dan ikan tidak dimakan dalam bentuk kepingan. Produk ini dipisahkan dari tulang, kulit, tendon dan disiapkan dalam bentuk bebola daging, potongan daging, gulungan kubis.
  3. Memasak makanan. Pesakit gastritis tidak dibenarkan makan makanan yang sangat panas atau sejuk. Makanan boleh dikukus, direbus, atau dibakar tanpa kerak. Apa-apa yang digoreng, acar, kalengan, sauerkraut apabila didiagnosis dengan gastritis adalah mustahil. Bubur direbus dalam air atau separuh susu tanpa mentega. Lebih-lebih lagi, pada tahap pemburukan gastritis dan dengan adanya gejala klinikal yang teruk, lebih baik mengikuti cadangan untuk memasak, yang ditetapkan oleh diet terapeutik No. 1. Ia dikembangkan oleh pengasas gastroenterologi Rusia, Manuil Pevzner. Khususnya, lebih baik makan makanan dalam bentuk tulen. Produk dibawa ke soufflé atau pate dengan ayakan, dan juga pengisar. Jadual nombor 1 biasanya diresepkan semasa pembengkakan ulser peptik.
  4. Minum banyak cecair. Dengan gastritis, anda harus minum banyak. Terutama minuman beralkali. Perairan berikut sesuai untuk pesakit dengan gastritis: "Essentuki", "Borzhomi", "Mirgorodskaya". Untuk menghilangkan karbon dioksida, botol itu tidak dipotong dan dimasukkan ke dalam mangkuk air suam selama kira-kira 20 minit. Minuman ini berguna sebelum makan. Selain penyembuhan air, untuk gastritis, pesakit ditunjukkan kompot dari buah kering dan buah segar.
  5. Makanan pertama. Sup adalah suatu keharusan dalam diet pesakit dengan gastritis. Walau bagaimanapun, keutamaan diberikan kepada resipi vegetarian atau kaldu daging kedua atau ketiga yang tidak kaya.

Mengapa jadual nombor 5 disyorkan

Andrey Naletov menyatakan bahawa pesakit dengan gastritis kronik harus dipandu oleh cadangan diet (jadual rawatan) No. 5 menurut Pevzner. Jadual nombor 5 juga disebut hepatik, kerana ia membantu meningkatkan kerja organ dengan nama yang sama..

Nutrien yang disediakan oleh jadual kelima untuk gastritis, dengan latar belakang rawatan ubat, membantu mengurangkan keradangan mukosa gastrik, menormalkan fungsi saluran pencernaan.

Makanan ini mempunyai subspesies dengan tanda yang sesuai. Dalam pilihan ini, menu utama telah disesuaikan dengan keperluan pesakit dengan diagnosis lain. Contohnya, jadual nombor 5p ditetapkan untuk pankreatitis akut atau pemburukan pankreatitis kronik. Dan diet nombor 5a disyorkan untuk pesakit dengan penyakit hati dan pundi hempedu.

Diet bergantung kepada keasidan

Andrey Naletov menekankan bahawa gastritis kronik paling kerap berlaku dengan keasidan yang tinggi. Keasidan berkurang diperhatikan pada orang tua atau, jika proses atropik sudah berjalan di tubuh pesakit.

Diet untuk gastritis dengan keasidan tinggi dan diet untuk gastritis dengan keasidan rendah serupa. Pesakit memerlukan empat atau lima kali sehari. Juga penting untuk membuang susu keseluruhan, daging asap dan rempah, perasa panas, makanan dalam tin dari menu. Tetapi ada juga nuansa..

Empat perkara penting dalam organisasi diet pesakit yang didiagnosis dengan gastritis dengan keasidan yang rendah.

  1. Prinsip penjimatan. Semasa pemburukan gastritis, pesakit dengan keasidan rendah diberi diet yang menyediakan kelangsungan mekanikal dan kimia selama lima hingga tujuh hari. Tetapi dengan pemeliharaan patogen rembesan kimia dalam menu. Makanan mesti dihidangkan suam dan didihkan dengan baik. Tiada makanan goreng dengan kerak. Pendekatan ini membantu mengurangkan keradangan. Dan makanan yang dicincang dengan baik lebih baik dicerna dan diserap.
  2. Makanan "pantang larang". Pada pesakit dengan keasidan yang rendah, rembesan jus gastrik dikurangkan, dan jumlah asid hidroklorik tidak mencukupi dihasilkan. Sukar bagi tubuh untuk mencerna makanan yang tepu dengan serat tumbuhan kasar. Ini adalah, misalnya, lobak, anggur, gooseberry, kurma. Mereka tidak dibenarkan masuk ke menu. Anda juga perlu mengecualikan makanan dengan kandungan tisu penghubung yang tinggi. Ini, khususnya, kulit burung dan ikan, daging, lemak dan tulang rawan.
  3. Rangsangan. Pada gastritis kronik dengan rembesan yang berkurang, diet utama pesakit adalah berdasarkan kepada keperluan untuk merangsang alat kelenjar mukosa gastrik. Dan dengan peningkatan yang sederhana, adalah mungkin untuk memasukkan perangsang kimia ringan ke dalam menu pesakit. Ini adalah teh, kopi lemah, koko, jus dari sayur-sayuran dan buah-buahan, ikan dan lemak daging tanpa lemak, kursus pertama dari sayur-sayuran segar.
  4. Minum. Sebagai minuman untuk pesakit dengan gastritis kronik dengan keasidan yang rendah, disyorkan untuk mengambil perairan mineral dengan mineralisasi yang kuat. Contohnya, "Essentuki-17". Tetapi dengan keasidan perut yang meningkat, pesakit ditunjukkan pengambilan perairan mineral dengan mineralisasi rendah - "Essentuki-4".

Apa yang anda boleh makan: meja

Makanan untuk gastritis perut dan menu perubatan untuk setiap hari harus dirancang, dengan fokus pada peraturan jadual kelima. Doktor yang hadir akan mencadangkan senarai makanan yang berguna dan semestinya ada dalam diet. Ini juga akan menentukan senarai makanan istimewa yang mesti anda lupakan dengan gastritis.

Di bawah adalah carta pemakanan gastritis asas yang menunjukkan makanan yang disyorkan dan dilarang.

Jadual - Pemakanan yang betul untuk pesakit yang didiagnosis dengan gastritis

Kumpulan produkBolehIanya mustahil
Minum- Teh hitam yang lemah dengan susu tambahan;
- minuman dari rosehip dan chamomile;
- kompot dari buah kering dan beri segar;
- minuman buah manis;
- jeli manis
- Kopi;
- koko;
- soda manis;
- alkohol;
- teh hijau dan merah;
- segar
Makanan pertama- Sup sayur tanpa daging;
- tenusu dengan pasta;
- borscht merah dalam kaldu sayur;
- sup sayur-sayuran dengan barli mutiara
- Kaldu ikan berlemak;
- kaldu daging berlemak;
- kursus pertama dengan cendawan;
- borsch hijau dengan sorrel;
- borsch dengan kacang;
- okroshka
Bubur dan pasta- Soba;
- beras;
- oatmeal;
- pasta dengan sayur-sayuran atau keju kotej, tanpa sos lemak dan perasa
- Kekacang, lentil dan kekacang lain;
- barli mutiara;
- barli;
- jagung;
- pasta berlemak dan pedas
Daging, ikan, jeroan dan makanan laut- Seekor ayam betina;
- arnab;
- daging lembu tanpa lemak;
- lidah daging lembu;
- landak;
- pollock;
- pike hinggap
- Babi;
- lemak babi;
- jeroan;
- sosej dan sosej;
- makanan dalam tin;
- ikan merah;
- ikan masin;
- ikan salai;
- kaviar;
- tongkat ketam;
- udang
Produk Bakeri- Keropok dari roti rai dan dedak;
- pastri yang tidak selesa dengan buah beri;
- pastri yang tidak dimasak dengan keju kotej;
- pastri yang tidak selesa dengan daging atau ikan rebus
- Roti putih segar;
- pai goreng;
- penaik;
- pastri puff;
- penkek
Produk susu- kefir rendah lemak;
- keju kotej rendah lemak;
- yogurt rendah lemak tanpa bahan tambahan;
- susu rendah lemak;
- krim masam rendah lemak (jarang)
- Keju;
- produk susu dan fermentasi dengan peratusan kandungan lemak yang tinggi;
- krim;
- serum;
- susu bakar yang diperam
Sayur-sayuran, herba, cendawan- Kentang;
- lobak merah;
- kubis: kembang kol, Beijing, brokoli;
- zucchini;
- bit;
- saderi;
- labu;
- tomato - jarang;
- kubis putih - jarang di borscht

Nota: pesakit dengan gastritis memakan produk ini terutamanya selepas rawatan panas

- Cendawan;
- jagung;
- sorrel;
- bayam;
- lobak;
- lobak;
- terung;
- bawang;
- bawang putih;
- pasli;
- dill
Buah-buahan, beri, kacang- Epal manis (terutama yang dibakar);
- raspberry;
- ceri;
- plum;
- kismis;
- Strawberi
- prun;
- aprikot kering

Nota: pesakit dengan gastritis memakan produk ini terutamanya selepas rawatan panas

- Semua buah dan beri masam;
- buah-buahan sitrus;
- apa-apa kacang
pencuci mulut- Kuki Galette;
- marshmallow;
- biskut;
- karamel;
- sayang;
- jem tidak berasid dicairkan dengan air atau teh
- Coklat;
- ais krim;
- kek;
- kozinaki;
- susu pekat;
- gula-gula coklat
Telur- telur dadar putih telur kukus- Telur hancur dari ayam utuh atau telur puyuh;
- ayam rebus atau telur puyuh
Minyak- Sayuran halus dari biji bunga matahari - hingga 15 g sehari- Berkrim;
- sayur-sayuran yang tidak ditapis;
- lemak babi
Sos, rempah, perasa- Garam - sehingga 10 g sehari;
- Vanillin - untuk aroma sahaja;
- Gula - secara sederhana
- Cendawan;
- mayonis;
- adjika;
- sawi;
- cuka

Diet untuk gastritis: diet anggaran selama seminggu

Pesakit yang mengikuti diet gastritis disarankan untuk merancang menu mereka selama seminggu dengan resipi terlebih dahulu. Pelan tindakan yang jelas akan membantu anda mengelakkan makanan ringan yang berbahaya. Lebih senang apabila makanan yang diperlukan disediakan di dalam peti sejuk pesakit. Dan seseorang tahu bagaimana dan apa yang dapat dimasak dengan cepat dari mereka..

Berikut ini adalah contoh rancangan diet mingguan untuk pesakit yang dirawat kerana gastritis kronik. Menu seperti itu dijelaskan dalam buku mengenai pemakanan klinikal dan pemakanan klinikal..

Isnin

  • Pagi - 7:00. Oatmeal dengan telur dadar putih telur. Teh.
  • Pengukuhan - 10:00. Epal bakar.
  • Makan tengah hari - 13:00. Sup sayur-sayuran rendah lemak. Bubur nasi dengan ayam rebus. Kompot.
  • Pengukuhan - 16:00. Keropok manis. Minuman rosehip.
  • Makan malam - 18: 30-19: 00. Kentang tumbuk dengan sepotong ikan tanpa lemak. Puding semolina. Kissel.
  • Untuk malam ini. Segelas kefir rendah lemak.

Selasa

  • Pagi - 7:00. Potongan ikan kukus. Kentang rebus. Teh.
  • Pengukuhan - 10:00. Keju kotej rendah lemak.
  • Makan tengah hari - 13:00. Sup barli mutiara dengan sayur-sayuran. Bubur soba dengan daging rebus. Kompot.
  • Pengukuhan - 16:00. Keropok manis. Jus lobak merah.
  • Makan malam - 18: 30-19: 00. Bakso ayam dibakar di dalam ketuhar. Kentang tumbuk di atas air. Charlotte. Teh.
  • Pada waktu malam - 21:00. Segelas kefir rendah lemak.

Hari Rabu

  • Pagi - 7:00. Bubur nasi dengan bebola daging kalkun. Teh dengan susu.
  • Pengukuhan - 10:00. Curd kaserol dengan krim masam rendah lemak.
  • Makan tengah hari - 13:00. Sup sayur-sayuran. Potongan arnab dikukus dengan rebusan sayur. Kompot.
  • Pengukuhan - 16:00. Keropok manis. Minuman rosehip.
  • Makan malam - 18: 30-19: 00. Oatmeal dalam separuh susu dengan bebola daging ayam. Jus beri segar.
  • Pada waktu malam - 21:00. Segelas kefir rendah lemak.

Khamis

  • Pagi - 7:00. Bubur soba dengan telur dadar protein. Teh dengan susu.
  • Pengukuhan - 10:00. Kissel.
  • Makan tengah hari - 13:00. Sup sayur-sayuran. Bakso ayam dengan puri sayur rebus. Kompot.
  • Pengukuhan - 16:00. Keropok manis. Kompot buah kering.
  • Makan malam - 18: 30-19: 00. Kentang tumbuk di atas air dengan ikan rebus. Teh.
  • Pada waktu malam - 21:00. Segelas kefir rendah lemak.

Jumaat

  • Pagi - 7:00. Lidah rebus. Bubur semolina dengan separuh susu. Teh.
  • Pengukuhan - 10:00. Epal bakar.
  • Makan tengah hari - 13:00. Sup sayur dengan bihun halus. Kentang tumbuk di dalam air dengan daging kalkun rebus. Kompot.
  • Pengukuhan - 16:00. Kuki Galette. Minuman rosehip.
  • Makan malam - 18: 30-19: 00. Ubi kentang dengan daging cincang. Teh.
  • Pada waktu malam - 21:00. Segelas kefir rendah lemak.

Sabtu

  • Pagi - 7:00. Souffle daging bakar oven. Oatmeal dengan separuh susu. Teh.
  • Pengukuhan - 10:00. Souffle wortel-epal.
  • Makan tengah hari - 13:00. Sup nasi sayur. Bubur soba dengan potongan kukus dari daging arnab. Jus lobak merah-pisang.
  • Pengukuhan - 16:00. Keropok manis. Teh.
  • Makan malam - 18: 30-19: 00. Kentang tumbuk di atas air. Ikan rebus. Minuman rosehip.
  • Pada waktu malam - 21:00. Segelas kefir rendah lemak.

Ahad

  • Pagi - 7:00. Oatmeal dengan separuh susu. Kek ikan kukus dari ikan tanpa lemak. Teh.
  • Pengukuhan - 10:00. Keju kotej segar rendah lemak. Epal bakar.
  • Makan tengah hari - 13:00. Sup sayur-sayuran. Kentang rebus. Daging lembu stroganoff. Kompot.
  • Pengukuhan - 16:00. Keropok manis. Teh.
  • Makan malam - 18: 30-19: 00. Ikan bakar di dalam ketuhar. Pucuk lobak rebus. Teh.
  • Pada waktu malam - 21:00. Segelas kefir rendah lemak.

Berapa banyak diet yang harus diikuti untuk gastritis perut? Pengawalan yang ketat diperlukan semasa eksaserbasi dan pada bulan-bulan pertama selepasnya. Tetapi idealnya, pesakit yang didiagnosis dengan gastritis harus mematuhi jadual yang disyorkan semasa pengampunan. Walaupun begitu, pengembangan menu dan pengecualian percutian adalah mungkin. Sekiranya hanya dalam had yang munasabah, dan jika kita tidak bercakap mengenai kopi, rokok, alkohol dan makanan berlemak.

Apa yang anda boleh makan dengan gastritis perut, buat senarai

Untuk memasukkan dalam menu makanan segala yang boleh dimakan dengan gastritis perut, perlu mengetahui senarai terperinci makanan yang dibenarkan semasa sakit. Mematuhi peraturan diet sihat yang diperlukan akan membantu anda mengatasi penyakit dengan lebih cepat. Makanan yang dipilih dengan betul untuk gastritis yang dapat menyembuhkan penyakit.

Cara makan dengan betul dengan gastritis - 11 prinsip asas

  1. Pertama, anda harus mengikuti diet, mengelakkan waktu rehat yang lama di antara waktu makan. Anda mesti makan 5-6 kali sehari dan dalam bahagian kecil.
  2. Tidak digalakkan menggabungkan pengambilan makanan cair dan pepejal (misalnya sup dan daging).
  3. Jangan makan makanan yang merangsang pengeluaran asid di dalam perut (kaldu tepu dari daging, ikan, cendawan).
  4. Kecualikan makanan dengan serat (kubis, lobak, buah-buahan dan buah beri dengan kulit kasar).
  5. Untuk sebarang bentuk gastritis, makanan pedas, asap, acar dan goreng dilarang..
  6. Kurangkan penggunaan garam.
  7. Hentikan rempah dan perasa panas.
  8. Jangan minum alkohol, kopi atau teh.
  9. Diet harus mengandungi protein, vitamin B, C, E.
  10. Makanan harus lembut (sup, kentang tumbuk, sayur rebus).
  11. Minum jus buah manis, air mineral, jeli.

Mematuhi diet adalah peraturan utama, jika tidak, tidak akan ada hasil, dan penyakit ini akan bertambah buruk: gastritis akan cepat berkembang menjadi ulser dan bahkan ada kemungkinan risiko terkena barah perut.

Selalunya, tahap gastritis yang maju menimbulkan gangguan pada hati, pankreas dan usus.

Apa yang perlu dimakan dengan gastritis? Pemakanan untuk pelbagai bentuk gastritis

Dengan pemburukan gastritis kronik

Kandungan kalori makanan tidak boleh melebihi 3000 kcal sehari. Anda perlu minum tidak lebih daripada 1.5 liter. Makanan harus dicincang. Sejak hari pertama dan berikutnya disertai dengan sakit perut, selera makan menurun. Pada masa ini, anda harus minum banyak cecair: air suam, teh lemah. Beberapa hari selepas eksaserbasi, ahli gastroenterologi menetapkan Jadual nombor 1a. Diet merangkumi: sup likat tenusu dan bijirin, sayur-sayuran, semolina dan bubur nasi, kentang tumbuk. Makanan harus suam-suam kuku dengan penggunaan garam minimum (10g sehari).

Produk yang dibenarkan merangkumi:

  • bijirin likat;
  • telur hancur);
  • produk tenusu (susu skim dan krim);
  • produk susu yang ditapai (keju kotej skim, atau hidangan yang dibuat daripadanya);
  • puri sayur;
  • dari daging - hanya daging tanpa lemak (soufflé kukus dan potongan daging wap);
  • minuman: teh belerang lemah dengan susu dan jeli.

Dengan gastritis dengan keasidan yang tinggi

Seperti juga semasa pemburukan penyakit, dengan gastritis dengan keasidan yang tinggi, Jadual nombor 1 dianggap sebagai pilihan diet yang paling sesuai. Selalunya, doktor menetapkan Jadual 1b untuk pesakit - dengan sekatan pilihan produk dan hidangan yang lebih rendah daripada diet Jadual 1. Senarai ini dilengkapi dengan hidangan berikut:

  • sup dengan sup ayam dengan serbuk roti, sup susu;
  • bubur (oatmeal, semolina, soba, beras);
  • sayur rebus atau rebus muda;
  • telur kukus;
  • daging dan ikan rebus dan cincang dalam bentuk bebola daging, potongan daging dan ladu;
  • keropok;
  • epal bakar sebagai pencuci mulut.

Dengan gastritis dengan keasidan yang rendah

Dengan gastritis dengan keasidan yang rendah, keasidan jus gastrik berkurang, dan keupayaan untuk memecah makanan, yang menyebabkan penapaian dalam usus.

Pertama sekali, dengan diet, satu hidangan memakan masa hingga 30 minit, kerana makanan mesti dikunyah dengan sempurna. Sebelum makan, anda harus minum segelas air mineral. Diet merangkumi:

  • daging tanpa lemak, kaldu ikan;
  • kejam;
  • buah - epal, jeruk keprok, jeruk, pir, plum, pic, aprikot. Jangan digabungkan antara satu sama lain - satu buah pada waktu petang, satu pada waktu petang.
  • sayur-sayuran - brokoli, wortel, kembang kol;
  • daging lembu tanpa lemak, ayam, ikan;
  • herring buatan sendiri dalam susu;
  • penting untuk menggunakan bifidobacteria: yogurt, yogurt, kefir, susu panggang yang ditapai hingga 2.5%.
  • keju kotej, telur hancur, telur rebus;
  • kompot, jeli, jus buah, rebusan rosehip, teh dengan gula.

Dengan gastritis atropik

Gastritis atropik kronik, sebagai tambahan kepada proses keradangan, dicirikan oleh atrofi membran mukus dan tisu kelenjar - penurunan bilangan kelenjar dan merupakan bentuk gastritis yang berbahaya, kerana dapat memprovokasi barah perut.

Terima kasih kepada pemakanan dalam keadaan ini, adalah mungkin untuk memudahkan kerja sistem pencernaan. Makanan untuk gastritis atropik mesti kerap, dihancurkan, dalam bahagian kecil.

Dengan gastritis atropik, anda harus menggunakan:

  • daging tanpa lemak dan ikan;
  • sup sup ringan;
  • hidangan sayur-sayuran;
  • roti gandum dari tepung darjah 1 dan 2;
  • bubur (kecuali untuk barli mutiara dan millet);
  • jus segar;
  • yogurt, kefir, susu panggang yang ditapai;
  • sosej doktor;
  • buah-buahan dan buah beri dalam bentuk kentang tumbuk;
  • telur.

Dengan gastritis yang erosif

Cadangan untuk bentuk gastritis ini adalah seperti berikut:

  • semua produk yang digunakan mestilah tidak berminyak;
  • sup lendir cair harus terdapat dalam diet;
  • bubur (oatmeal, semolina, nasi sangat sesuai);
  • hidangan puri sayur;
  • daging tanpa lemak;
  • jeli buatan sendiri, marshmallow, marshmallow dibenarkan.

Dilarang sama sekali: kek, ais krim, coklat, makanan panggang segar, cendawan, kekacang, hidangan yang sangat masin.

Dengan gastritis katarrhal

Dengan bentuk gastritis katarrhal, perlu mematuhi peraturan pemakanan yang ditetapkan dalam diet Jadual nombor 1. Makanan harus dihaluskan, dicincang dan dikukus atau dimasak. Sangat mustahak untuk menyediakan sup bijirin susu berlendir. Kurangkan garam dalam makanan anda. Produk roti dan roti tidak termasuk dalam diet. Makanan yang memprovokasi gas dan kembung dikenakan sekatan dalam penggunaan..

Apa yang berguna untuk gastritis. Produk Pilihan

Makanan yang paling sihat untuk gastritis terutamanya buah-buahan dan sayur-sayuran segar, kerana ia adalah sumber antioksidan penyembuhan terbaik.

Bawang putih

Bawang putih adalah anti-radang semula jadi dan bahkan mengandungi antibiotik semula jadi. Ramai pakar percaya bahawa bawang putih mentah secara aktif dapat membantu mengurangkan helikobakteria dan menekan pertumbuhan bakteria berbahaya yang lain..

Licorice

Licorice adalah ubat tradisional untuk semua masalah pencernaan, termasuk pedih ulu hati dan bisul. Akar licorice mengandungi bahan yang mempunyai kesan menenangkan pada perut dan boleh memberi kesan positif pada saluran gastrousus. Ia mempunyai sifat anti-radang, anti-diabetes, anti-tumor, antimikroba dan antivirus. Dengan mengambil kira-kira 3 gram sehari selama 4 hingga 6 minggu, kebanyakan pesakit mengalami kelegaan. Walau bagaimanapun, sebelum digunakan, perlu berunding dengan doktor anda..

Adas

Adas mampu memberikan khasiat perubatan untuk sistem pencernaan. Apabila digunakan, rembesan jus gastrik meningkat. Ia mempunyai sifat koleretik, melegakan kekejangan otot licin perut dan mengatur aktiviti motor usus.

Anise adalah penghilang rasa sakit semula jadi yang dapat melegakan kekejangan.

Resipi untuk infus: bancuh 5 g biji anise dalam termos selama 3 jam.

Minum semasa kegembiraan ¼ gelas tidak lebih dari 4 kali sehari.

Tumbuhan brokoli

Bahan kimia ini mengandungi suforafan, yang membantu menyingkirkan Helicobacter pylori, kerana ia mempunyai kesan antibakteria yang kuat.

Selepas penggunaan selama 8 minggu, keradangan di perut dapat dikurangkan.

Bijirin

Menggalakkan pergerakan usus secara berkala untuk membantu mengurangkan gejala gastritis.

Makan makanan berserat tinggi seperti beras perang, oatmeal, barli, gandum utuh, keropok, pasta, dan tepung jagung.

Protein haiwan

Protein tulen membantu membina semula dinding usus dan merawat masalah pencernaan. Sumber protein tulen yang baik: daging, ikan yang baru ditangkap, ayam.

Yogurt

Membantu memulihkan mikroflora usus, menormalkan dan mengembalikan keseimbangan dalam perut. Lebih baik memilih yogurt rendah lemak yang mengandungi bifidobakteria hidup dan aktif. Masukkan madu untuk pemanis.

Dengan gastritis, penting untuk merancang makanan, ikuti diet dari hari ke hari, jangan menyimpang dari rejimen.

Diagnosis gastritis bermaksud bahawa anda harus menghadkan makanan kegemaran anda untuk mengelakkan timbulnya gejala yang menyakitkan dan akibat yang serius. Terdapat banyak pilihan diet yang sudah disusun, dari mana anda boleh memilih makanan yang sesuai dengan anda, tetapi jangan lupa bahawa anda boleh menyusunnya secara peribadi, terutama untuk citarasa dan pilihan anda..

Selain mengubah diet anda, anda harus mengubah gaya hidup anda, yaitu membatasi atau menghilangkan sepenuhnya pengambilan kafein dan alkohol, mengurangkan tekanan, dan berhenti merokok. Bersenam secara berkala tiga hingga lima kali seminggu akan membantu pemulihan anda..

Apa yang boleh anda makan dengan gastritis - makanan apa yang harus dipilih

Gastritis adalah proses keradangan pada mukosa gastrik. Banyak faktor boleh menyebabkan gastritis. Ia mesti dirawat untuk waktu yang lama dan secara menyeluruh, jika tidak, jika tidak, anda boleh mendapat komplikasi serius, misalnya: ulser, pendarahan, atau, lebih teruk lagi, barah perut.

Penting untuk diperhatikan bahawa ketika mengesan sebarang bentuk gastritis, sangat penting untuk memenuhi tubuh yang melolong dengan vitamin, dosnya harus ditentukan oleh doktor yang hadir. Perlu mengingatkannya akan perkara ini..

  1. Jenis gastritis
  2. Gejala
  3. Apa yang boleh anda makan untuk gastritis dengan keasidan yang rendah
  4. Senarai makanan yang boleh anda makan
  5. Senarai makanan yang tidak boleh dimakan
  6. Makanan untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi
  7. Makanan untuk dimakan
  8. Makanan yang tidak boleh dimakan
  9. Menu untuk gastritis
  10. Diet untuk gastritis dengan erosi pada dinding perut
  11. Apa yang kanak-kanak perlu makan dengan gastritis
  12. Petua Berguna
  13. Kesimpulannya

Jenis gastritis

Anda perlu memahami bahawa penyakit ini mempunyai tahap keparahan yang berbeza, dan pemilihan rawatan bergantung kepada ini, oleh itu sangat penting untuk mencari bentuk gangguan yang betul.
Terdapat dua jenis gastritis:

  1. Akut.
  2. Kronik.
    Jenis penyakit ini muncul akibat gastritis akut atau muncul sebagai penyakit yang terpisah. Bahayanya terletak pada kenyataan bahawa jenis penyakit ini tidak dapat menampakkan diri untuk waktu yang lama, yang menyukarkan untuk berjumpa doktor tepat pada masanya..
    Inti dari penyakit ini adalah bahawa mukosa gastrik ditumbuhi tisu penghubung, yang menghalang pengeluaran jus gastrik. Gastritis kronik didahului oleh bentuk penyakit yang akut. Sekiranya anda tidak mula mengubatinya, maka dalam 85% kes, gastritis akut berubah menjadi kronik.

Sebaliknya, gastritis akut terbahagi kepada:

  1. Kosong.
    Jenis penyakit yang paling cepat disembuhkan. Ia terjadi akibat makanan basi memasuki perut, ubat-ubatan yang menjengkelkan permukaan lendir, atau akibat alergi. Gastritis jenis ini hilang setelah penyingkiran faktor yang menjengkelkan..
  2. Menghakis.
    Di sini intinya terletak pada pengambilan alkali dan asid ke dalam badan, yang menghakis selaput lendir. Apa yang diperlukan? Ramalan ini tidak sepenuhnya memberangsangkan. Bentuk gastritis ini sering membawa risiko ulserasi atau parut..
  3. Cantik.
    Bagaimanakah bentuk penyakit ini ditunjukkan? Ini adalah keradangan bernanah pada bahagian perut yang berlaku akibat objek asing memasukinya. Gastritis jenis ini memerlukan campur tangan pembedahan segera, jika tidak semuanya akan berakhir dengan kegagalan, kerana selalunya bentuk ini berkembang menjadi peritonitis.
  4. Berserabut.
    Penyebab bentuk penyakit ini adalah sepsis. Ini adalah keracunan darah, akibatnya virus memasuki perut, yang memprovokasi penyakit ini. Bentuk ini agak jarang berlaku, tetapi masih perlu diberi perhatian.

Gejala

Senarai gejala gangguan pencernaan agak panjang. Sebab utama mungkin:

  • Sakit perut. Kasar atau berubah-ubah (menggenggam dan melepaskan)
  • Loya.
  • Pedih ulu hati. Selalunya, orang menyifatkan pedih ulu hati memakan makanan pedas atau berasid, tetapi pedih ulu hati adalah salah satu faktor utama penampilan gastritis..
  • Muntah berterusan.
  • Gangguan najis.
  • Kembung, berat.
  • Mulut kering, rasa tidak menyenangkan - semua ini juga dapat memberi isyarat untuk berjumpa doktor..
  • Gastritis menampakkan diri bukan sahaja di perut dan perut. Ia juga dapat diperhatikan kerana manifestasi luaran: rambut rapuh, kuku yang terkelupas, anemia.
  • Nafas masam.
  • Kelemahan.
  • Lapisan kelabu di lidah.
  • Belching.
  • Suhu.

Apa yang boleh anda makan untuk gastritis dengan keasidan yang rendah

Keasidan rendah dinyatakan dalam penghasilan jus gastrik yang buruk, yang menyukarkan tubuh untuk kualiti dan memecah dan mencerna makanan secara menyeluruh. Akibatnya, makanan yang dicerna mulai memerah di perut, menyebabkan rasa mual, bau mulut atau muntah.

Perlu juga diperhatikan bahawa sebagai akibat keasidan yang rendah, penyerapan makanan tidak hanya dapat diamati, tetapi juga lapisan pelindung membran mukus yang berkurang, yang juga akan menyebabkan peradangan pada perut, gastritis dan ulser dari berbagai bentuk..

Senarai makanan yang boleh anda makan

  • Soalan lazim: "Bolehkah saya minum dengan gastritis?" Sudah tentu anda boleh. Terutama dengan perut yang sakit ini dengan keasidan yang rendah, disarankan untuk minum segelas air mineral sedikit berkarbonat sebelum makan..
  • Anda boleh mengambil madu jika anda benar-benar mahukan sesuatu yang manis.
  • Sekiranya sedikit jus gastrik dihasilkan, makanan termasuk teh dengan gula atau buah sitrus, tetapi dalam jumlah yang terhad!
  • Buah apa yang boleh digunakan untuk gastritis? Beri seperti lingonberry atau gooseberry cukup diterima untuk gastritis dengan keasidan yang rendah..
  • Lobak, lobak, rutabagas - semua ini boleh dimakan dengan selamat dengan gangguan pencernaan ini.
  • Juga, ikan atau daging yang dimasak dengan teliti paling kerap disyorkan..
  • Anda boleh minum air untuk gastritis.

Senarai makanan yang tidak boleh dimakan

  • Walaupun dengan adanya bentuk keradangan pada mukosa gastrik, produk susu yang diperam dapat digunakan dalam makanan, namun ia tidak bertolak ansur dengan susu, oleh itu ia mesti dikeluarkan dari diet.
  • Kacang, kacang polong, lentil.
  • Ais krim, krim.
  • Telur rebus.
  • Ladu, ladu.
  • Mayonis, saus tomat dan sos lain.
  • Minuman berkarbonat manis.

Makanan untuk gastritis dengan keasidan yang tinggi

Faktor kemunculan gastritis jenis ini boleh menjadi kekurangan zat makanan, penyakit sistem endokrin, atau genetik. Nama kedua gastritis yang digantung asid adalah gastritis hepiracid.

Produk tenusu boleh dimakan

Makanan untuk dimakan

  • Roti putih kering.
  • Daging yang dimasak.
  • Susu.
  • Kefir.
  • Kissel, jeli.
  • Sayuran apa yang boleh digunakan untuk gastritis? Selalunya, diet termasuk wortel rebus atau rebus, labu atau zucchini..
  • Dengan gastritis, anda boleh minum jus, tetapi mesti dicairkan dengan air.
  • Semolina, beras, oatmeal.

Makanan yang tidak boleh dimakan

  • Apabila gastritis dengan keasidan tinggi dikesan, keju dimatikan dari diet.
  • Alkohol dilarang untuk sebarang bentuk gastritis.
  • Teh atau kopi yang kuat.
  • Cendawan.
  • Roti rai.
  • Kekacang.
  • Lobak, lobak, lobak.
  • Sayuran dan buah-buahan segar.

Menu untuk gastritis

Selalunya dengan gastritis, seseorang mungkin mengalami penurunan selera makan. Ini dikaitkan dengan sakit perut dan loya. Dan ini adalah reaksi badan yang betul; anda harus menahan diri dari makanan. Gastritis yang diperburuk adalah tahap penyakit yang teruk yang memerlukan rawatan perubatan segera dan penyesuaian makanan. Adakah mungkin dengan pemburukan sayur-sayuran atau buah-buahan gastritis? Semestinya tidak. Anda perlu melepaskan sayur-sayuran dan buah-buahan segar, keju, kaldu daging, makanan bakar.

Maka timbul persoalan logik "Apa yang boleh anda makan dengan gastritis?" untuk ini, diet khas diikuti, yang merangkumi menu khusus, yang mengandungi semua produk yang diperlukan untuk rawatan dan pemulihan perut.

  1. Untuk sarapan pagi, anda boleh makan nasi atau bubur semolina dan minum segelas teh.
  2. Untuk snek petang (sarapan kedua), anda boleh menggunakan kek keju (sekiranya sakit perut, semua hidangan dikukus atau direbus, anda tidak perlu menggoreng pinggan, jadi produk ini dalam bentuk kek keju juga harus dikukus) dan segelas susu.
  3. Makan tengah hari boleh merangkumi daging tumbuk dan nasi, dan sebagai tambahan, kompot buah-buahan kering atau jeli.
  4. Untuk makan malam, anda boleh membuat rebusan bunga mawar. Ia bukan sahaja dapat menenangkan keadaan umum, tetapi juga dapat mengurangkan kesakitan, membantu mengatasi masalah perut. Anda juga boleh makan ikan rebus, atau kukus.
  5. Anda boleh minum segelas susu sebelum tidur..

Diet untuk gastritis dengan erosi pada dinding perut

Dengan penyakit serius dan serba boleh seperti gastritis, diet adalah kaedah utama rawatan, kerana ubat diambil sementara, mempunyai kesan tempatan, dan diet umumnya memperbaiki keadaan tubuh, membuang toksin dan menguatkan organ dalaman, yang kemudian mempengaruhi penampilan.

Contohnya, saluran pencernaan bertanggungjawab untuk membersihkan kulit tanpa ruam dan kerengsaan. Sekiranya usus berfungsi dengan baik, maka kulit akan sihat. Perut bertanggungjawab terhadap keadaan rambut, kuku, jadi ketika perut sakit, ia dapat dilihat dengan mata kasar.

Sekiranya gastritis erosif, lebih baik membuang bahagian yang jarang tetapi besar dan beralih kepada pemakanan pecahan. Ini adalah makanan yang kerap, tetapi dalam bahagian kecil..

  1. Untuk sarapan pagi, anda boleh menikmati nasi rebus, semolina, oatmeal atau soba.
  2. Untuk makan tengah hari, lebih baik mengambil sesuatu yang ringan, seperti keju kotej dengan madu. Tembikai boleh dijadikan alternatif untuk sarapan kedua.
  3. Makan tengah hari mestilah merangkumi daging yang tidak banyak, bukan sedikit. Sebagai daging, anda boleh mengambil daging lembu, daging arnab. Pastikan mendidih atau merebus produk dan menghilangkan kulit.
  4. Makan malam merangkumi telur rebus atau pisang dan segelas kefir.
  5. Dan sebelum tidur, anda boleh minum teh yang lemah..

Apa yang kanak-kanak perlu makan dengan gastritis

Kanak-kanak, walaupun berumur, juga boleh mengalami sakit perut. Walaupun demikian, kanak-kanak dengan gastritis dapat makan semuanya sama seperti orang dewasa dengan masalah ini, tetapi dengan jumlah dan jumlah hidangan yang berbeza..

  1. Untuk sarapan, anda boleh membuat telur dadar dan teh lemah dengan susu.
  2. Anda boleh memasukkan oatmeal dengan susu dalam makanan ringan petang.
  3. Untuk makan tengah hari, anda boleh makan sup sayur atau puri dari daging.
  4. Makan malam mungkin merangkumi sayur-sayuran.
  5. Anda boleh minum segelas susu suam sebelum tidur..

Petua Berguna

  1. Pematuhan ketat terhadap diet. Diet untuk gastritis adalah salah satu cara utama untuk mengembalikan perut normal. Ia mesti dipatuhi dengan ketat, dengan mengambil kira segala yang terakhir.
  2. Berjumpa doktor. Semua soalan yang diperlukan dalam bentuk "Adakah mungkin dengan gastritis?" dan seterusnya, anda perlu berbincang dengan pakar yang akan memberi arahan dengan jelas dan jelas.
  3. Apa yang boleh anda makan dengan gastritis - anda perlu memberi perhatian khusus kepada ini, kerana pemilihan produk adalah topik yang sensitif. Selalunya mungkin untuk mengelirukan satu atau produk lain, yang akhirnya dapat menyebabkan perkembangan penyakit ini..
  4. Rehat yang mencukupi adalah satu lagi unsur utama dalam menuju pemulihan..
  5. Gastritis kronik mempunyai ciri seperti peningkatan musiman. Ini amat ketara pada musim bunga dan musim luruh. Untuk mengelakkan kambuh, profilaksis dan pemeriksaan dilakukan.
  6. Anda perlu memberi perhatian khusus pada produk tertentu, misalnya roti, iaitu varietasnya. Roti rai meningkatkan keasidan perut dan memprovokasi bersendawa. Selalunya, dengan penyakit ini, roti dikontraindikasikan, dan keropok boleh menggantikannya.
  7. Rempah. Mereka perlu dikecualikan dari diet sama sekali. Mereka merengsakan lapisan perut, meningkatkan keasidan, memprovokasi belching, rasa berat di perut, pedih ulu hati. Semua ini tidak akan membawa apa-apa faedah, tetapi sebaliknya, hanya akan memperburuk keadaan umum pesakit..
  8. Anda tidak boleh minum kvass, minuman ringan, anggur, sampanye, bir, malah kopi tidak termasuk dalam peraturan.
  9. Unsur yang sangat diperlukan dalam teknik gastritis adalah dandang berganda. Semua hidangan mesti dikukus, malah sayur-sayuran. Perkara ini akan menjadi sangat diperlukan dalam diet..
  10. Hati-hati dengan makan berlebihan. Walaupun diet diikuti selama rawatan gastritis, paling sering menunjukkan makanan yang boleh dan tidak boleh dimakan. Bilangan hidangan kebanyakannya tidak dibincangkan. Oleh itu, proses ini dikawal secara bebas..

Kesimpulannya

Akibatnya, dapat diketahui bahawa gastritis adalah penyakit yang sangat luas yang mempunyai pelbagai jenis dan bentuk manifestasi yang mempengaruhi rawatan lebih lanjut, baik dengan ubat-ubatan dan diet. Adalah perlu untuk memahami dengan jelas sekatan apa yang telah ditetapkan dan memerhatikannya, tanpa meninggalkan kebiasaan. Menghilangkan makanan yang dilarang, minum ubat, menjalani pemeriksaan, mengikuti rejimen individu.

Penyakit ini dirawat tidak kurang dari beberapa bulan, sehingga tahap pemulihan harus jelas dan dihormati. Selain itu, anda perlu berhati-hati dan memperhatikan rawatan, ikuti semua petua dan peraturan. Kemudian penyakit itu akan reda dan perut akan menjalankan tugasnya sepenuhnya..

Apa yang boleh anda makan dengan gastritis perut

Dengan gastritis, selaput lendir organ pencernaan utama - perut - menjadi radang. Ini menyebabkan gangguan pekerjaannya dan menimbulkan komplikasi. Sekiranya anda tidak berjumpa pakar pada waktunya, maka selaput lendir akan menjadi lebih nipis, dan bisul perut akan muncul.

Sebabnya adalah pelbagai faktor: diet tidak sihat, tergesa-gesa untuk makan, makanan berkualiti rendah, minum berlebihan, merokok, kekurangan vitamin dan protein, penembusan pelbagai virus, ubat jangka panjang dan tekanan.

Setiap tahun terdapat lebih banyak orang dengan gastritis. Di Rusia, terdapat lebih daripada 3 juta orang dengan penyakit ini.

Diet untuk gastritis

Peraturan umum

Penyakit sistem pencernaan menduduki tempat ketiga dalam struktur morbiditi orang dewasa.

Gastritis kronik berkembang kerana ketidaktepatan dalam diet (ketika makan makanan yang dikunyah dengan buruk, kasar dan sangat pedas), kehadiran Helicobacter pylori, asid hempedu dalam kandungan gastrik, tekanan neuropsikik yang berpanjangan, bahaya pekerjaan, dari merokok dan penyalahgunaan alkohol. Pada masa ini, "gastritis kronik" dianggap sebagai konsep yang merangkumi perubahan keradangan dan degeneratif pada mukosa gastrik. Dalam praktiknya, diagnosis gastroduodenitis kronik dibuat dengan pemeriksaan endoskopi.

Bentuk utamanya termasuk dangkal (catarrhal) dan atropik. Pembahagian ini bermaksud pemeliharaan atau kehilangan kelenjar, yang mempunyai kepentingan fungsional. Sejumlah klasifikasi merangkumi bentuk perantaraan - subatrofik, yang bermaksud atrofi kelenjar permulaan.

Bergantung pada kelaziman sel yang diubah dan kedalaman penembusan keradangan ke ketebalan mukosa, gastritis non-atropik dibahagikan kepada gastritis ringan, sederhana dan teruk. Proses keradangan boleh menutupi selaput lendir seluruh perut (pangastritis) atau sebahagian daripadanya, maka ada gastritis fokal.

Gastritis atropik dicirikan oleh perubahan sel-sel distrofik, penurunan jumlah kelenjar dan keradangan membran mukus yang serupa dengan gastritis dangkal yang teruk. Bergantung pada penurunan jumlah kelenjar, terdapat tahap atrofi tahap sederhana hingga teruk. Dalam 50% kes, bentuk gastritis ini digabungkan dengan penyusunan semula mukosa (metaplasia kelenjar fundic, metaplasia usus, displasia epitel mungkin berlaku). Perubahan prakanker yang sebenar dianggap sebagai displasia epitelium, iaitu tiga darjah.

Sebagai tambahan kepada bentuk utama gastritis, bentuk khasnya juga dibezakan: hiperplastik ("ketuat", poliposis), hipertrofik, granulomatosa, hipertrofik, kolagen dan lain-lain. Hiperplasia fokus mukosa dianggap sebagai bentuk polip yang paling awal. Apabila hempedu dilemparkan ke dalam perut di bawah tindakan asid hempedu, keradangan ketara, metaplasia, atrofi kelenjar dan hiperplasia fokus berkembang.

Jangkitan H. pylori menyebabkan bentuk penyakit yang paling teruk. Oleh itu, selalunya faktor berjangkit didapati dalam bentuk erosif dan hipertrofik, agak jarang pada gastritis subatrofik, atropik dan dangkal. Pada orang yang mempunyai sejarah penyakit yang panjang (17-20 tahun), penurunan tahap keasidan lebih kerap ditentukan, dan pengasaman normal atau meningkat dicatat dengan tempoh yang lebih pendek.

Gejala dan Rawatan

Gejala penyakit ini tidak spesifik dan berbeza-beza. Pesakit bimbang akan munculnya rasa sakit dan rasa berat di epigastrium, kelainan dan limpahan perut atau rasa lapar setelah makan, sensasi terbakar di kawasan epigastrik dan rasa kenyang pramatang, kembung selepas makan, pedih ulu hati, bersendawa, mual, muntah, air liur, regurgitasi makanan, penurunan selera makan.

Gastritis hemoragik adalah salah satu kecederaan yang paling teruk, disertai dengan pembentukan erosi berganda dan dimanifestasikan oleh pendarahan. Pada pesakit, muntah berlaku dalam bentuk "kopi tanah" dan najis tarry muncul. Dengan kehilangan darah yang banyak, kehilangan kesedaran berlaku dan anemia berkembang. Penyebab yang paling biasa dari bentuk gastritis ini adalah penggunaan glukokortikoid jangka panjang dan ubat anti-radang nonsteroid..

Rawatan gastritis bertujuan untuk menghilangkan semua faktor yang memprovokasi penyakit ini. Pertama-tama adalah ubat-ubatan yang mengurangkan keasidan perut - penyekat H2, tetapi perencat pam proton kini banyak digunakan, kerana 3-10 kali lebih berkesan daripada penyekat H2.

Apabila Helicobacter pylori dikesan, ia dibasmi dengan menggunakan rejimen rawatan 3 komponen (De-nol dalam kombinasi dengan dua antibiotik atau penyekat pam proton dalam kombinasi dengan dua antibiotik). Sekiranya skema ini tidak berkesan, quadrotherapy dilakukan (ubat bismut, PPI dan dua antibiotik).

Secara selari, untuk pencegahan perubahan dysbiotik dalam usus, probiotik kompleks (Bifiform, Linex) diresepkan, yang mengandungi strain mikroorganisma tahan antibiotik dan mengisi usus pada tahap yang berbeza. Antasid (Phosphalugel, Almagel) sedikit mempengaruhi tahap pH, tetapi digunakan sebagai agen pembungkus yang meningkatkan daya tahan membran mukus terhadap kesan asid hidroklorik dan pepsin. Sekiranya gangguan pergerakan dan pengosongan kandungan gastrik, prokinetik diresepkan (Motilium, Motorix). Dengan gastritis refluks, disarankan untuk mengambil Magalfil 800 (empat hingga enam tablet sehari), kapasiti pengikatan yang berkaitan dengan asid hempedu tidak kalah dengan kolestiramin.

Dengan gejala gastritis, rawatan diet sangat penting, kerana makan makanan kering, pemakanan yang tidak teratur dan tidak sesuai, penggunaan makanan sejuk atau panas yang berlebihan dan sejumlah besar rempah menyebabkan pemburukan gastritis. Selama beberapa dekad, dengan penyakit ini, disarankan untuk mengikuti diet, seperti pada ulser peptik.

Adakah saya memerlukan diet yang ketat untuk gastritis? Walaupun pada hakikatnya baru-baru ini mereka telah menjauhkan diri dari larangan diet yang ketat walaupun dengan penyakit ulser peptik, namun, pemakanan, terutama semasa eksaserbasi, tidak boleh mengandungi bahan yang menjengkelkan. Diet yang lebih baik adalah disyorkan, dan tahap penghindaran bergantung kepada keparahan pemburukan. Di samping itu, komposisi makanan bergantung pada keadaan dan fungsi pembentukan asid pada perut..

Bagi mereka yang mempunyai gastritis dengan keasidan rendah, Diet nombor 2 sesuai, yang memberikan rangsangan sederhana terhadap fungsi sekresi perut dan termasuk produk jus dan makanan. Dibenarkan:

  • Kursus pertama mengenai kaldu daging / ikan / cendawan rendah lemak, acar dengan sayur tumbuk dan acar dari timun.
  • Bubur di atas air atau dalam sup daging (barli mutiara dan barli mutiara tidak termasuk).
  • Sayuran rebus dan rebus - kentang, wortel, bit, zucchini, labu, kembang kol dan kubis putih.
  • Salad tomato masak, salad sayur rebus (tidak termasuk bawang segar, sauerkraut dan acar), kaviar sayur, herring dan forshmak.
  • Kefir, yogurt, yogurt dan minuman susu masam lain, keju dihiris atau parut, telur dadar dengan keju.
  • Rawatan haba dalam bentuk menggoreng tanpa pembentukan kerak kasar dan rebusan, yang merangsang pengeluaran jus gastrik.
  • Buah masak, tidak dimurnikan. Jeruk dan lemon (dalam teh), jeruk keprok, tembikai, anggur.
  • Sos di atas kuah daging, hidangan jeli menggunakan kuah.
  • Teh dengan lemon, jus sayuran, kopi dan koko, jus buah (semua jus dicairkan).

Dengan gastritis ini, produk dan hidangan dengan kesan koleretik juga diresepkan: minyak sayuran, bit dan jus bit, lemon dan jus lemon, tembikai, semangka, alpukat, kunyit, ramuan segar, pinggul mawar, daun dandelion dan akar. Sekatan (kacang polong, sup kacang, okroshka, sup millet, daging kasar berlemak, asin, ikan asap, makanan dalam tin, telur rebus, jagung, bubur barli, sayur mentah) hanya diperlukan semasa tempoh eksaserbasi, dan kerana ia bertambah baik dan semasa pengampunan, pemakanan semestinya lengkap.

Pada masa yang sama, yang berikut tidak termasuk: roti segar, roti bakar, produk adunan mentega, kekacang, okroshka, sup millet, daging berlemak dan unggas, daging asap, ikan berlemak, ikan masin dan salai, kekacang, millet, jagung, barli mutiara, barli, sayuran mentah, sayur acar, bawang, lobak, lobak, timun, rutabagas, paprika, bawang putih, cendawan, makanan ringan yang sangat pedas, mustard, lada, lobak.

Sekiranya gastritis hiperasid (keasidan tinggi), Jadual No. 1 dan jenisnya disyorkan. Diet 1A secara berurutan ditetapkan selama 10 hari, kemudian 1B dan No. 1 (hingga dua hingga tiga bulan). Diet merangkumi hidangan netral dengan kesan sokogonny yang lemah: susu, telur, daging dan ikan rebus, bubur susu, jus buah manis. Di samping itu, makanan pecahan dalam bahagian kecil disyorkan. Ketiadaan perengsa yang kuat dalam makanan menimbulkan keadaan untuk rawatan yang berkesan. Prinsip utama adalah:

  • Pengecualian produk yang meningkatkan rembesan (pedas, acar, kaldu kaya, mustard, minuman beralkohol, makanan salai dan goreng, kopi, teh, minuman berkarbonat).
  • Pengecualian makanan yang menjengkelkan (cranberry, tomato, bawang putih, bawang, jus sitrus, jus buah masam, lada, coklat, lobak, lobak, alkohol, halia) dan makanan yang meningkatkan pembentukan gas (kubis, kekacang, kvass, bir).
  • Meningkatkan pengambilan protein dan mengurangkan lemak makanan (daging babi berlemak, krim, mentega, angsa, itik, kek dan pastri lain dengan krim, lemak haiwan, domba).
  • Mengurangkan jumlah makanan yang dimakan (tidak lebih daripada 200 g pada satu masa).
  • Makanan yang kerap (sehingga 6 kali sehari).
  • Makan makanan hangat, tidak termasuk hidangan sejuk dan membran mukus yang terlalu panas dan menjengkelkan.
  • Menggunakan mendidih, rebusan dan bakar dalam penyediaan makanan.
  • Penghapusan makanan yang tidak bergabung (protein dan karbohidrat) untuk mengelakkan reput dan penapaian.
  • Termasuk dalam diet jus kentang, pisang, kaldu oat, epal manis (dibakar pertama, kemudian segar).

Secara amnya, makanan diet harus dipatuhi selama 1-3 bulan. Jadual №1 lengkap dan seimbang secara fisiologi (protein hingga 90-100 g, karbohidrat 300 g, lemak 100 g). Secara beransur-ansur, diet berkembang menjadi makanan yang biasa dilakukan oleh setiap orang, tetapi rempah-rempah, rempah-rempah, hidangan pedas, acar, daging asap, makanan dalam tin, makanan berlemak (daging dan ikan) pasti dikecualikan. Kursus gastritis selanjutnya bergantung pada sikap pesakit terhadap kesihatannya, kepatuhan terhadap saranan pencegahan dan disiplin berkenaan dengan makanan dan ubat-ubatan..

Penghapusan tabiat buruk dan pembetulan gaya hidup juga penting. Terapi bermusim yang digunakan sebelum ini jarang digunakan. Tetapi dengan adanya faktor-faktor yang memprovokasi (perjalanan perniagaan, ujian, tekanan jiwa), disarankan untuk mengubah diet biasa dan beralih ke diet.

Produk yang dibenarkan

Diet terapi merangkumi:

  • Sup rendah lemak yang terbuat dari oatmeal, semolina, soba, gandum beras dalam kuah sayur atau air. Pertama, sup digosok, dan apabila keadaan membaik, penggunaan sup dengan sayur-sayuran cincang halus dan bijirin rebus dan tumbuk dibenarkan. Adalah mungkin untuk menyediakan sup yang disucikan dengan penambahan ayam rebus atau daging lembu. Untuk meningkatkan rasa sup, anda boleh menambah krim, campuran susu telur atau mentega, daging tumbuk, sebilangan kecil dill atau pasli.
  • Roti gandum, rusuk yang dihiris nipis yang diperbuat daripada tepung premium, tidak terlalu berwarna.
  • Roti yang tidak dimasak, pai panggang (dengan keju kotej, epal, daging rebus, jem).
  • Daging dan ayam rendah lemak (daging lembu, domba muda, daging babi tanpa lemak, ayam, ayam belanda disyorkan). Hidangan kukus dan rebus disediakan dari daging cincang (soufflé, potongan daging, bebola daging, zrazy, ladu). Apabila prosesnya berhenti, daging kental yang dibakar di dalam oven dibenarkan.
  • Sos buatan sendiri ringan berdasarkan susu atau krim boleh disediakan untuk kursus kedua..
  • Ikan dalam bentuk potongan daging, bakso dan ladu, yang disiapkan dari pike, hake, cod, pollock, ice ice dan blue whiting. Hidangan ikan atau daging terdapat dalam makanan dua kali sehari..
  • Kentang, wortel, labu, haluskan labu dengan krim dan mentega, soufflé sayur dari sayur yang sama, kacang hijau. Dill dan pasli ditambahkan ke pinggan mangkuk.
  • Soba, oatmeal, semolina, nasi. Sediakan bubur tumbuk atau rebus dengan susu dan mentega.
  • Susu, keju kotej segar (dengan penambahan susu), soufflé keju kotej, kek keju bakar, ladu malas, jeli susu. Krim ditambahkan ke sup, kentang tumbuk dan teh. Susu dibenarkan minum hingga 600-800 ml.
  • Telur (2-3 keping sehari) telur dadar rebus lembut atau kukus, ia ditambahkan ke sup dan hidangan lain.
  • Beri yang diproses (jeli, jeli, mousse). Mereka tidak boleh dimakan segar. Epal dibakar dengan madu dan gula.
  • Mentega 20 g sehari dan minyak sayuran digunakan sebagai bahan tambahan dalam makanan siap pakai.
  • Anda perlu mematuhi peraturan minum dan mengambil 1.5 liter cecair. Ini boleh menjadi rebusan dedak gandum, teh lemah dengan susu, jus cair dari beri, jus wortel, air yang disaring, infusi rosehip.
  • Karamel, meringue, meringue, jem, jeli susu, madu, gula, marshmallow, marshmallow.