Apa yang boleh dan tidak boleh dimakan dengan ulser perut? Senarai runcit

Apabila terdapat beberapa faktor yang tidak baik, kecacatan muncul di dinding perut. Ini adalah bagaimana penyakit kronik seperti ulser perut terbentuk..
Dalam proses penyakit ini, organ-organ lain dari sistem pencernaan dapat terjejas: selalunya bisul terbentuk tidak hanya di perut itu sendiri, tetapi juga di duodenum. Beberapa kajian menunjukkan bahawa ulser duodenum empat kali lebih biasa daripada ulser perut. Penyebaran ulser perut boleh menyebabkan komplikasi yang mengancam nyawa. Sebagai peraturan, dengan ulser, tempoh eksaserbasi bergantian dengan tempoh pengampunan..

Ulser perut dan duodenum serupa dalam banyak hal dari segi penampilan dan gejala mereka. Oleh itu, pakar sering menggabungkan penyakit ini dan bercakap mengenai ulser gastrik dan ulser duodenum. Baca lebih lanjut mengenai penyakit ini dan sebab-sebab kejadiannya dalam bahan "Ulser perut: sebab dan gejala utama".

Peraturan pemakanan asas untuk ulser perut

Sudah tentu, pemakanan diet tidak akan menyelesaikan semua masalah dalam terapi penyakit. Walau bagaimanapun, pemakanan yang betul dapat membantu apabila digabungkan dengan ubat-ubatan dan terapi fizikal. Untuk ini, perlu mengambil kira beberapa syarat..

Pertama sekali, pesakit harus diberi makan dalam bahagian kecil, secara pecahan. Makanan harus diambil lebih kerap daripada biasa - 6-7 kali sehari, tepat mengikut jadual, tanpa rehat panjang dan menyusui berlebihan.

Di antara produk makanan yang anda perlukan untuk memilih yang tidak menjejaskan aktiviti rembesan, mempunyai kesan "pelindapkejutan" pada keasidan perut. Perengsa makanan dilarang sama sekali. Semua makanan yang meningkatkan keasidan (mengandungi bahan ekstrak), sukar dicerna (dengan serat) harus dikeluarkan dari diet pesakit.

Diet untuk ulser perut

Peraturan umum

Kerosakan pada membran mukus perut atau duodenum dengan pembentukan ulser dikaitkan dengan dominasi faktor agresif (pepsin, asid hidroklorik, asid hempedu) terhadap faktor pelindung membran mukus itu sendiri. Helicobacter pylori memainkan peranan penting dalam hal ini, menyebabkan keradangan membran mukus dan memusnahkan faktor pertahanan tempatan.

Gejala penyakit ulser peptik yang paling biasa adalah sakit di bahagian atas perut pada waktu perut kosong (pada waktu pagi, antara waktu makan dan pada waktu malam). Gejala ulser kelaparan membuat pesakit makan lebih kerap, termasuk pada waktu malam, rasa sakit mereda 30 minit selepas makan. Kurang spesifik untuk penyakit ulser peptik adalah penurunan selera makan, mual, muntah, perut penuh, pedih ulu hati, dan penurunan berat badan..

Seorang pesakit dengan ulser peptik harus mengetahui komplikasi yang mengancam nyawa.

  • Perforasi ulser - pembentukan kecacatan melalui dinding perut atau duodenum. Ulser berlubang adalah salah satu komplikasi yang paling berbahaya, kerana kandungan perut memasuki rongga perut dan menyebabkan peritonitis meresap.
  • Pendarahan - ditunjukkan dengan mengotorkan najis dengan warna hitam.
  • Keganasan.

Pelanggaran diet dan penggunaan makanan yang menjengkelkan mukosa gastrik adalah penyebab penyakit ulser peptik dan pemburukannya, bersama dengan pengambilan alkohol, merokok dan ketegangan saraf. Oleh itu, terapi pemakanan dan diet adalah bahagian penting dalam rawatan penyakit ini..

Tujuan diet terapeutik adalah untuk mewujudkan keadaan untuk menghilangkan rasa sakit, gejala dyspeptik dan penyembuhan ulser. Diet dapat mengurangkan aktiviti faktor asam perut, mengurangkan kegembiraannya dan merangsang proses pertumbuhan semula. Penerimaan tulis pada masa yang sama dan dalam bahagian kecil mempengaruhi lembut membran mukus dan membantu menghilangkan keradangan.

Sukar untuk menjawab dengan tegas persoalan jenis diet apa yang diperlukan untuk ulser perut, kerana ia berbeza pada tempoh penyakit yang berlainan. Dalam rawatan penyakit ulser peptik dengan keasidan yang tinggi, jadual rawatan yang berbeza ditetapkan secara berurutan:

  • No. 1A - dengan sekatan maksimum pelbagai jenis kesan (mekanikal, kimia dan suhu) pada perut, untuk jangka masa 6-10 hari;
  • №1B - dengan batasan yang tidak jelas terhadap semua jenis serangan pada perut, tempoh rawatan rata-rata adalah sehingga dua minggu;
  • No. 1 - dengan hemat perut yang sederhana, sehingga enam bulan.

Bubur nasi cepat dicerna dan dicerna oleh perut

Walau bagaimanapun, kita boleh yakin bahawa diet terapeutik untuk ulser gastrik pada tahap mana-mana penyakit ini menyebabkan pengecualian (hingga satu tahap) perangsang kuat rembesan gastrik dan perengsa pada membran mukus. Keutamaan diberikan kepada makanan yang cepat meninggalkan perut (makanan lembek dan cair).

Rejim hemat difasilitasi oleh pemakanan biasa dan pecahan - ini memudahkan pencernaan dan asimilasi makanan. Penetapan diet terapeutik yang konsisten dengan pengembangan senarai produk dan kaedah pemprosesan yang dibenarkan secara beransur-ansur, menggabungkan hasil terapi yang diperoleh, secara beransur-ansur menyiapkan organ saluran pencernaan dan mencegah pemburukan pada masa akan datang.

Pemakanan yang betul untuk ulser perut mewujudkan keadaan untuk menghilangkan keradangan dan pemulihan membran mukus. Ia tidak termasuk perengsa mukosa.

Kerengsaan mekanikal mukosa gastrik disebabkan oleh:

  • sejumlah besar makanan dalam satu masa;
  • pengambilan sejumlah besar serat kasar yang terkandung dalam lobak, lobak, kacang, gooseberry, anggur, currant, kismis, kurma, roti dedak;
  • makan daging tanpa lemak, tulang rawan dan kulit unggas.

Kerengsaan kimia membran mukus disebabkan oleh produk:

  • mempunyai persekitaran yang berasid (makanan berasid, buah-buahan masam);
  • merangsang rembesan gastrik: kaldu, sayur sayuran yang kuat, rempah, makanan goreng, makanan dalam tin, daging asap dan produk ikan, sos tomato, sayur acar dan acar, daging dan ikan yang direbus dalam jus mereka sendiri, telur rebus, produk tenusu; roti rai, doh bakar, susu whey, lemak boleh dimakan yang terlalu panas; susu skim, teh pekat, kopi, alkohol, soda, sayur-sayuran mentah, buah-buahan masam dan beri.

Makanan sejuk atau panas yang berlebihan mempunyai kesan terma.

Sehubungan dengan itu, diet harus merangkumi hidangan hangat, kasar dan bersuci dengan kesan sokogonny yang lemah: susu, telur, bubur susu, daging rebus (dalam variasi). Protein susu menyumbang kepada parut ulser, dan makan yang kerap kecuali hidangan kasar menyebabkan mekanikal membran mukus.

Diet untuk ulser perut semasa pembengkakan

Dalam tempoh ini, semua faktor kesan buruk pada membran mukus harus dibatasi. Pilihan makanan ini diresepkan selama 6-8 hari, kerana tidak seimbang (had bawah norma, protein dan lemak, karbohidrat sangat terhad). Walaupun begitu, dalam keadaan rehat di tempat tidur, diet menyediakan keperluan fisiologi badan..

Pemakanan semasa penderitaan mempunyai prinsip berikut:

  • Enam makanan diatur, dan jumlah makanan yang diambil dalam satu masa adalah terhad. Makan makanan yang hemat pada masa yang sama dapat membantu mengurangkan keradangan.
  • Memandangkan pesakit sedang berehat di tempat tidur, makanan disediakan hanya dalam bentuk cair (boleh lembek) dan seperti agar-agar. Pemakanan sedemikian membantu proses pembaikan ulser, mengurangkan aktiviti proses keradangan. Porridges direbus terlebih dahulu, kemudian disapu dan dicairkan ke keadaan yang dikehendaki dengan air atau susu.
  • Mana-mana agen penyebab rembesan (semua kaldu, minuman masam, produk susu yang ditapai) dan perengsa pada selaput lendir (makanan kasar, semua sayur-sayuran, bijirin kasar) tidak termasuk.
  • Makanan yang sukar dicerna (cendawan, daging keras dengan fasia, tendon dan kulit pada unggas dan ikan) tidak termasuk.
  • Sebarang roti tidak dibenarkan.
  • Sup dibenarkan hanya lendir dalam air atau susu dari bijirin oat, semolina, beras. Sup lendir membuang perut secara mekanik mungkin. Sebenarnya, ini adalah decoctions yang diperoleh semasa memasak bijirin yang berpanjangan. Mereka ditapis, tetapi tidak digosok, sedikit masin dan dimasukkan ke dalam minyak. Untuk mempercepat memasak, sup dibuat dari tepung untuk makanan bayi atau dari bijirin tanah..
  • Hidangan bijirin (dari soba, oatmeal, beras groats) disediakan dalam bentuk bubur cair dalam susu, disapu dan mentega ditambahkan ke dalam hidangan siap.
  • Dari produk tenusu, susu, keju kotej yang dikalsinasi, jeli susu dan krim (dalam sup) dibenarkan. Susu utuh - 4 gelas sehari.
  • Telur rebus atau telur dadar dibenarkan (sehingga 2 keping).
  • Hidangan sejuk dan panas yang berlebihan tidak termasuk. Hidangan panas mesti mempunyai suhu 50-55 ° С, dan yang sejuk - 15-20 ° С. Makanan sejuk melambatkan proses regenerasi selaput lendir, dan terlalu panas juga mempengaruhi membran mukus.

Oleh itu, makanan ini mewujudkan semua syarat untuk mengurangkan keradangan, kerana tidak mengandungi makanan kasar dan produk yang merengsakan selaput lendir. Penurunan jumlah makanan satu kali, dan pemakanan pecahan, menentukan penghindaran mekanikal. Protein yang mencukupi diperlukan agar ulser sembuh lebih cepat.

Pemakanan untuk ulser yang berdarah

Untuk pendarahan ulseratif, diet khusus digunakan. Sekiranya ditunjukkan, pesakit boleh mendapat pemakanan parenteral sehingga pendarahan berhenti. Selepas pembatalannya, ia dibenarkan mengambil 200 ml makanan sejuk cair sehari. Ini boleh menjadi susu, jeli, jeli, krim, setelah beberapa saat krim masam dan telur mentah, sup berlendir ditambahkan. Akibatnya, pesakit dipindahkan ke Jadual 1A dengan perpanjangan ke pilihan Jadual 1.

Untuk mengatasi anemia, diet dengan kandungan protein tinggi (140-150 g) diresepkan, sementara lemak agak terhad (60-70 g). Anda perlu memperkayakan diet dengan zat besi, kobalt, tembaga, mangan, sianokobalamin, jadi disarankan untuk memperkenalkan hidangan dengan hati dan ragi. Dengan keadaan kesihatan yang memuaskan, setelah 1.5 bulan, makanan tidak dicincang dibenarkan dengan penambahan sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Plum, epal, pic juga boleh dimakan dalam bentuk yang tidak bersih.

Apa jenis pemakanan yang ditunjukkan semasa proses berhenti dan pulih?

Ini adalah makanan berkhasiat secara fisiologi yang cukup dalam Jadual 1. Ia harus dipatuhi untuk waktu yang lama (hingga enam bulan), kerana penyakit ulser peptik memerlukan diet yang panjang. Ia juga perlu melakukan rawatan anti-kambuh secara selari..

Ketiadaan perengsa kuat dalam makanan pada setiap peringkat penyakit (daging, kaldu cendawan, telinga, teh yang kuat, makanan goreng, kopi, minuman berkarbonat, acar, mustard, alkohol) menimbulkan syarat untuk rawatan yang berjaya dan jangka masa yang lama tanpa kambuh. Perluasan diet secara bertahap menyiapkan organ saluran pencernaan untuk peralihan ke meja biasa, di mana ia masih perlu dibatasi makanan dan alkohol yang terlalu panas, pedas, sangat panas, dan mengekalkan makanan biasa.

Sekiranya pesakit mempunyai penyakit ulser peptik dan pankreatitis bersamaan, maka pemakanannya hampir sama, tetapi jumlah protein yang dimakan meningkat menjadi 140-160 g, kerana asid amino penting protein diperlukan untuk mencegah tindakan negatif enzim trypsin. Jumlah lemak mesti dikurangkan ke had bawah (80 g), termasuk pengecualian produk tenusu tinggi lemak.

Biasanya, dengan kesihatan yang baik, sukar bagi pesakit untuk mengikuti Diet No. 1 dalam jangka masa yang lama dan tempoh tinggal di dalamnya dikurangkan menjadi 2-3 bulan. Diet diperluas, makanan yang tidak digoreng diperkenalkan, dan sayur-sayuran mentah dan buah-buahan ditambah. Ini termasuk plum manis, persik, nektarin, epal, dan antara sayur-sayuran, tomato. Pada masa akan datang, semasa menjalankan rawatan anti-kambuh pada musim gugur-musim bunga, anda harus kembali beralih kepada pemakanan yang lebih baik selama 2-4 minggu (Jadual pertama 1B, dan kemudian - No. 1).

Tidak perlu melakukan apa-apa untuk menurunkan berat badan dengan ulser. Pertama sekali, kerana pesakit dengan eksaserbasi memburukkan lagi selera makan, muntah selepas makan, dan dia takut makan secara normal. Di samping itu, pemakanan perubatan yang ditetapkan itu sendiri menyumbang kepada penurunan berat badan, kerana senarai produk yang dibenarkan sangat terhad (terutamanya Jadual 1A dan 1B, mereka mempunyai kandungan kalori yang dikurangkan) dan menggoreng hidangan dalam minyak tidak termasuk dalam jangka masa yang panjang.

Gula-gula dan karbohidrat sederhana lain sangat terhad kerana ia meningkatkan kegembiraan sistem saraf. Sekiranya anda mengecualikan daging asap, tepung, makanan berlemak, alkohol dari diet, maka masalah penurunan berat badan akan hilang. Cukup untuk mematuhi cadangan mengenai pemakanan, dan ia akan menurun.

Tidak mungkin kelaparan apabila terdapat penyakit gastrousus. Ini juga dikontraindikasikan untuk menambahkan rempah-rempah (halia dan kapulaga) ke minuman, yang mempercepat metabolisme. Sebarang rempah dilarang, kerana memprovokasi pembebasan enzim pencernaan. Juga, pesakit tidak boleh melepaskan roti putih untuk roti hitam, yang selalu disarankan untuk diet. Seperti yang anda lihat, keinginan untuk menurunkan berat badan dapat memburukkan lagi.

Diet untuk ulser gastrik dalam tempoh pengampunan yang tidak stabil:

  • Untuk mengecualikan sebanyak mungkin produk yang meningkatkan rembesan (kaldu kaya, makanan pedas, acar, asap dan goreng, minuman beralkohol, kopi, teh, minuman berkarbonat).
  • Elakkan makanan yang menjengkelkan (jus sitrus dan buah masam, cranberry, tomato, bawang, lada, bawang putih, lobak, lobak, kopi, teh, halia, coklat, alkohol) dan makanan yang meningkatkan pembentukan gas.
  • Kurangkan pengambilan makanan - bahagian bersaiz kepalan pada satu masa.
  • Makanan yang kerap (5-6 kali sehari). Temujanji terakhir selewat-lewatnya 3 jam sebelum tidur.
  • Makan makanan yang hangat, kerana makanan sejuk memerlukan masa yang lama untuk dicerna, dan yang panas merengsakan membran mukus.
  • Tingkatkan pengambilan protein dan kurangkan lemak (daging babi berlemak, angsa, itik, domba, krim, mentega, krim kek).
  • Kaedah memasak utama adalah memasak, merebus, memanggang di dalam ketuhar, bermula dari minggu ketiga yang memburukkan lagi.
  • Jangan campurkan makanan yang tidak serasi (protein dan karbohidrat) untuk mengelakkan reput dan penapaian.
  • Masukkan pisang diet, strawberi liar, ceri, blueberry, jus kentang, kaldu oat, epal manis.
  • Semasa pengampunan stabil, pemakanan hampir sama dengan pesakit yang sihat, tetapi dengan sekatan pada makanan pedas.

Dengan mengikuti saranan diet ini, kecuali merokok, yang meningkatkan risiko kambuh, dan pengambilan alkohol, anda dapat mencapai penyakit yang lama (beberapa tahun) tanpa kambuh. Pesakit dengan penyakit ulser peptik harus mengelakkan mengambil ubat anti-radang bukan steroid.

Produk yang dibenarkan

Kursus pertama dimasak dengan kaldu kentang atau kaldu sayur dengan sayur-sayuran tumbuk dan bijirin (semolina, soba, gandum gulung, nasi). Anda boleh menggunakan sup mi susu, dan juga sup yang disucikan dengan penambahan daging tumbuk (ayam). Campuran susu telur diperkenalkan ke dalam sup dan dibumbui dengan mentega.

Ayam kukus

Hidangan kukus dan rebus disediakan dari daging tanpa lemak. Daging bakar oven dibenarkan. Gunakan daging lembu, domba dan daging babi tanpa lemak, ayam dan ayam belanda. Anda boleh memasak potongan daging wap, ladu, kentang tumbuk, aspic, soufflé, bebola daging, zraza, stroganoff daging lembu (hanya dari daging pra-rebus).

Ikan tanpa lemak boleh dikukus dan dibakar. Disediakan dalam bentuk potongan (pra-kulit) atau dalam bentuk cincang (bebola daging, potongan daging, bebola daging, zrazy).

Nasi, semolina, soba atau oatmeal, bihun atau mi nipis ditambahkan ke lauk dan sup. Bubur boleh direbus dalam susu atau air, direbus hingga separuh pekat, soba mesti disapu. Dibolehkan membuat puding dari bijirin dengan penambahan keju cottage, yang dapat dikukus dan dibakar tanpa kerak.

Sayur-sayuran (kentang, bit, kacang polong, wortel, kembang kol) dikukus dan dijadikan hiasan dalam kentang tumbuk, soufflés. Hanya labu dan zucchini yang tidak boleh digosok. Sejumlah kecil dill ditambahkan ke sup. Mentega dan minyak sayuran ditambahkan ke hidangan siap.

Roti gandum dibiarkan basi atau dikeringkan. Anda boleh makan biskut kering atau biskut rendah lemak. Seminggu sekali, pai bakar yang diisi dengan epal, selai, keju cottage, serta daging atau ikan dibenarkan.

Susu dan krim, susu karipap tidak berasid dan kefir, keju kotej bukan berasid segar dan krim masam dibenarkan dari produk tenusu. Anda boleh membuat ladu malas, kek keju, puding dari keju kotej. Selalunya, keju ringan boleh dimasukkan ke dalam makanan (lebih disukai parut), 2 telur dua kali seminggu, yang dimasak direbus lembut atau dalam bentuk telur dadar.

Dari makanan ringan (di atas meja yang tidak bersih), anda boleh memasukkan salad sayur rebus cincang, daging dan ikan rebus, pate hati, sosis susu, ham rendah lemak, ikan jeli (pada kaldu sayur), herring rendah lemak dan kaviar sturgeon.

Pencuci mulut manis dikukus dari beri tumbuk dan semolina. Dipanggang atau dimasak, anda boleh makan buah dan buah manis. Kentang tumbuk, jeli, jeli, sambuca, kompot juga disediakan dari mereka. Jeli susu, meringue, jem tidak berasid, marshmallow, marshmallow, madu dibenarkan sebagai pencuci mulut. Dari minuman - jus buah, kaldu rosehip, teh dengan susu atau krim, kopi lemah dengan susu.

Jadual Produk yang Diluluskan

Sayur-sayuran dan sayur-sayuran

Protein, gLemak, gKarbohidrat, gKalori, kcal
zucchini0.60.34.624
kembang kol2.50.35.4tiga puluh
kentang2.00,418.180
lobak merah1,30.16.932
bit1.50.18.840
labu1,30.37,728

Buah-buahan

aprikot0.90.110.841
tembikai0.60.15.825
pisang1.50.221.895
tembikai0.60.37.433
nektarin0.90.211.848
buah persik0.90.111.346
epal0,40,49.847

Beri

Strawberi0.80,47.541
raspberry0.80.58.346

Bijirin dan bijirin

soba (tanpa tanah)12.63.362.1313
semolina10.31.073.3328
bijirin11.97.269.3366
nasi putih6,70.778.9344

Tepung dan pasta

mee12.03.760.1322

Produk Bakeri

keropok roti putih11.21.472.2331

Alat Manisan

jem0.30.263.0263
agar-agar2.70.017.979
marshmallow0.80.078.5304
meringue2.620.860.5440
tampal0.50.080.8310
Kuki Maria8.78.870.9400

Bahan mentah dan perasa

sayang0.80.081.5329
gula0.00.099.7398
sos susu2.07.15.284

Produk susu

susu3.23.64.864
kefir3.42.04.751
krim2.820.03.7205
krim masam2.820.03.2206
susu curdled2.92.54.153

Keju dan dadih

keju kotej17.25.01.8121

Produk daging

daging lembu rebus25.816.80.0254
hati daging lembu17.43.10.098
lidah daging lembu rebus23.915.00.0231
daging lembu rebus30.70.90.0131
arnab21.08.00.0156

Burung

ayam rebus25.27.40.0170
ayam belanda19.20.70.084
telur ayam12.710.90.7157

Ikan dan makanan laut

kaviar hitam28.09.70.0203
kaviar salmon berbutir32.015.00.0263

Minyak dan lemak

mentega0.582.50.8748
ghee0.299.00.0892

Minuman tanpa alkohol

air mineral0.00.00.0-
kopi dengan susu dan gula0.71.011.258
teh hitam dengan susu dan gula0.70.88.243

Jus dan kompot

jus aprikot0.90.19.038
jus lobak merah1.10.16.428
jus labu0.00.09.038
* data ditunjukkan untuk 100 g produk

Produk yang sepenuhnya atau sebahagiannya terhad

Menyediakan pengecualian lengkap sayur-sayuran kaya serat (lobak, lobak, kubis, kacang, kacang polong, rutabagas, buah dengan kulit) dan produk dengan tisu penghubung (tulang rawan, urat, kulit).

Dari produk daging yang dilarang: daging babi berlemak, itik, domba, angsa, daging kalengan dan daging asap. kuah yang sangat ekstraktif dan rebusan sayur-sayuran tepu untuk sup tidak termasuk. Adalah perlu untuk mengecualikan sup kubis, okroshka dan borsch dari kursus pertama. Sorrel, dill, pasli, bayam, bawang tidak dibenarkan dari sayur-sayuran, kerana mengandungi sejumlah besar asid organik atau minyak pati yang menjengkelkan. Cendawan yang dilarang, sebagai produk yang sukar dicerna.

Dilarang menggunakan acar dan acar, sayuran dalam tin, yang menyebabkan peningkatan rembesan. Sukar dicerna adalah: millet, barli mutiara, barli dan jagung, sehingga mereka dikecualikan dari diet untuk waktu yang lama. Ikan berminyak dan ikan dalam tin yang dilarang.

Ingat bahawa telur goreng dan telur rebus sukar dicerna, oleh itu telur tidak digalakkan dimakan begitu sahaja. Jangan makan sos daging, sos tomato, lobak, mustard, lada, merengsakan selaput lendir. Lemak haiwan juga tidak termasuk dalam diet..

Sebarang roti segar, pastri dan puff pastry, buah kering, coklat dan ais krim dilarang. Produk susu masam dengan keasidan tinggi tidak boleh dikonsumsi, kerana merangsang rembesan. Atas sebab yang sama, buah dan beri berasid tidak termasuk. Hadkan krim masam dalam diet, lebih baik menggunakannya sebagai bahan tambahan untuk hidangan.

Ciri-ciri diet untuk ulser gastrik

Ulser perut tergolong dalam kategori penyakit kronik yang dihadapi, seseorang perlu mengubah gaya hidup mereka dengan ketara. Selain rawatan ubat jangka panjang, meninggalkan tabiat buruk, pesakit perlu melakukan perubahan pada dietnya. Diet untuk ulser perut dirancang terutamanya untuk melindungi selaput lendir dari kerengsaan kekal yang berlaku setelah pengambilan makanan yang sukar dicerna. Artikel ini akan menjawab persoalan utama semua bisul: bagaimana makan dengan betul agar tidak memburukkan lagi penyakit dan pada masa yang sama tidak merasa tidak selesa dari diet yang terlalu ketat.

Peraturan asas ketika memilih diet

Sebelum mengetahui apa yang anda boleh makan dengan ulser peptik, dan apa yang tidak, anda harus membiasakan diri dengan prinsip membina diet yang sihat. Sebenarnya, tidak ada begitu banyak peraturan, dan dengan mengetahuinya secara hati-hati, semua orang dapat membuat menu dengan mudah selama seminggu, tanpa memerlukan bantuan buku rujukan perubatan. Jadi, apa yang perlu diketahui oleh setiap orang yang menderita penyakit ini:

  • Makanan yang dimakan tidak boleh memberi kesan mekanikal dan kimia pada membran mukus;
  • Semasa membuat diet untuk bisul, perlu memberi keutamaan kepada makanan dengan nilai tenaga tinggi. Menu untuk penyakit ulser peptik harus merangkumi makanan yang mengandungi sejumlah besar mineral dan vitamin. Nisbah karbohidrat kepada protein dan lemak mestilah dalam perkadaran 4/1/1;
  • Adalah perlu untuk mengecualikan makanan yang sangat merangsang rembesan jus gastrik;
  • Dengan ulser gastrik, pengambilan makanan harus dilakukan sekerap mungkin, dengan kekerapan minimum - sekali setiap tiga jam;
  • Hidangan makanan khas, tanpa mengira komposisi dan kaedah penyediaannya, mesti dimasak dan diproses dengan teliti agar tidak memberi kesan mekanikal pada membran mukus;
  • Cuba mengambil lebih banyak cecair - jumlah minimum sehari ialah 1.5 liter;
  • Keistimewaan diet untuk ulser perut adalah pengambilan garam minimum atau penolakan sepenuhnya;
  • Diet yang berkesan untuk bisul harus menyediakan tubuh lengkap nutrien, dengan kata lain - makan makanan yang sihat dan berkhasiat, dan bukan produk separuh siap;
  • Pastikan makanan tidak terlalu panas atau sejuk, makanan siap untuk ulser harus dipanaskan hingga sekitar 30 ° C;
  • Bagi pesakit dengan ulser perut, dilarang mengambil minuman beralkohol, serta minuman yang mengandungi karbon dioksida;
  • Anda juga tidak boleh makan makanan yang menyumbang kepada pembentukan gas usus..

Sekiranya anda dipandu oleh peraturan ini semasa menyusun senarai produk, anda dapat mencapai peningkatan dalam gejala umum penyakit, sementara menu untuk pesakit dengan ulser akan membolehkan mereka merasa kenyang dan menjaga kesihatan. Dan juga penting bahawa proses pemakanan dengan ulser menyenangkan dan selera makan yang baik dapat dijaga..

Makanan terlarang

Mari beralih ke topik yang sangat menyakitkan, yang akan menyenaraikan makanan yang tidak boleh dimakan dengan ulser perut. Berhadapan dengan fakta keperluan untuk menolak makanan biasa, banyak yang tidak tahu cara makan makanan baru, kerana sepertinya melarang semuanya.

Sebenarnya, sekatan hanya mempengaruhi makanan yang menjengkelkan mukosa gastrik dan menyebabkan peningkatan jus pencernaan. Senarai makanan terlarang untuk penyakit ulser peptik termasuk:

  • Produk roti dan pastri segar harus dikecualikan dari menu untuk ulser perut;
  • Kaldu dari ikan atau daging tincture yang kuat;
  • Apa-apa jenis hidangan dengan cendawan;
  • Adalah mustahak untuk meninggalkan usaha yang sinew, menuntut usaha ketika mengunyah hidangan daging;
  • Hidangan untuk bisul tidak boleh dibuat dari ikan berlemak, produk ikan kering, salai, asin;
  • Berhati-hati dengan produk tenusu, terutamanya jenis keju masin dan pedas;
  • Telur rebus, telur goreng harus dikecualikan daripada diet untuk bisul;
  • Buah-buahan tumbuhan legum, bubur jagung dan barli;
  • Sayur-sayuran yang terdiri daripada serat kasar (lobak, kubis, lobak, timun, rhubarb, dll) tidak termasuk dalam senarai produk yang dibenarkan;
  • Produk acar, serta daging asap dan pengawet;
  • Sebarang produk dengan ulser tidak boleh dimakan bersama dengan sos panas;
  • Sebilangan jenis buah harus dibuang, terutama yang mengandungi kepekatan asid tinggi (currant, buah sitrus, gooseberry, anggur, aprikot, dll.);
  • Peraturan melarang pengambilan buah kering dan kacang;
  • Penggunaan gula-gula terhad, tidak termasuk coklat dan ais krim.

Seperti yang anda lihat, senarai makanan yang tidak boleh anda makan untuk penyakit ulser peptik cukup mengagumkan dan merangkumi sebahagian besar hidangan popular yang disediakan di rumah. Pada pandangan pertama, mustahil untuk mematuhi sepenuhnya diet dengan sekatan seperti itu, tetapi sebenarnya ini jauh dari masalahnya. Setelah menjalani minggu-minggu pertama penolakan makanan biasa dan mencuba apa yang mereka makan untuk ulser perut, banyak yang mendapati bahawa makanan bermusim tidak hanya lazat..

Produk yang dibenarkan

Istilah "diet ulser perut" segera membangkitkan hubungan dengan sesuatu yang hambar dan tidak terasa. Kita sebahagiannya boleh bersetuju dengan pernyataan ini, tetapi bagi orang yang mempunyai pengetahuan memasak yang minimum, tidak sukar untuk memasak makan tengah hari yang lazat dan berkhasiat dengan hanya menggunakan produk dari senarai yang dibenarkan. Dan senarai ini cukup besar dan menyediakan bidang yang luas untuk manifestasi khayalan kuliner. Jadi makanan apa yang dibenarkan?

  • Barangan roti kering atau roti semalam;
  • Sup sayur-sayuran dan tenusu yang mengandungi sayur-sayuran rebus, bijirin tumbuk dan diayak, bihun. Sup berdasarkan ikan yang dicairkan atau kaldu daging, sup yang disucikan dan dimasak berdasarkan bijirin;
  • Anda boleh membeli hidangan daging, dengan syarat tidak tepu dengan lemak, direbus atau dikukus. Sebagai contoh, bola isyarat, zrazy rebus dari daging cincang dibenarkan untuk digunakan. Lebih baik memberi keutamaan kepada arnab, kalkun, sapi muda, dan juga ikan sungai;
  • Produk tenusu yang dibenarkan: susu skim dan krim skim, susu curdled dan yogurt. Di samping itu, keju keras dengan kandungan garam rendah, keju kotej rendah lemak dianggap selamat;
  • Telur dadar kukus, telur rebus;
  • Bubur dengan konsistensi likat atau dari bijirin yang dibersihkan. Bubur disediakan dalam air atau campuran air dan susu. Buckwheat, semolina, oatmeal adalah yang terbaik;
  • Pasta rebus, lebih baik menggunakan pasta kecil sebagai lauk;
  • Lebih baik memasak kentang rebus, kembang kol, sebilangan kecil tomato dari sayur-sayuran. Hidangkan sebagai potongan daging atau soufflé;
  • Sebagai sos, anda boleh menggunakan bechamel (cari resipi yang tidak memerlukan menggoreng tepung) atau sos buah susu;
  • Dalam resipi terpilih untuk bisul, gunakan minyak sayuran atau mentega halus (hanya segar dan berkualiti tinggi);
  • Dari pencuci mulut, kami mengesyorkan menggunakan marshmallow, produk dari madu dan buah-buahan yang termasuk dalam senarai yang dibenarkan.

Setelah meneliti senarai makanan yang boleh anda makan dengan ulser perut, anda segera menemui pelbagai jenis hidangan yang mudah disediakan dari makanan yang dibenarkan. Pada mulanya, rasa mereka mungkin tidak biasa, tetapi lama-kelamaan, anda menyedari betapa mudahnya tubuh menjadi jika anda makan makanan sihat secara eksklusif. Makanan berkhasiat dan bertenaga akan memberi anda semangat hidup, dan ulser, walaupun dalam bentuk terbuka, akan cepat surut.

Minuman yang dibenarkan

Marilah kita membahas dengan lebih terperinci tentang minum, terutama karena, seperti yang telah kita sebutkan sebelumnya, ulser lebih banyak mengkonsumsi cairan daripada orang yang sihat. Prinsip ketika memilih minuman adalah sama seperti ketika membuat menu: keasidan minimum, batasan faktor-faktor yang menjengkelkan yang mempengaruhi membran mukus. Minuman apa yang dibenarkan?

  • Jus buah dari senarai yang dibenarkan (hanya segar);
  • Banyak ulser minum decoctions yang terbuat dari bunga liar dan dedak gandum;
  • Kopi dan teh (hanya minuman ringan) dengan susu;
  • Kompot buatan sendiri dari buah beri dan buah dari senarai yang dibenarkan.

Ciri-ciri diet semasa memburukkan

Yang menarik bagi banyak orang adalah persoalannya: ada apa dengan ulser perut yang memburuk? Fasa penyakit ini disertai dengan rasa sakit dan tempohnya banyak bergantung pada apa yang pesakit makan. Agar tisu yang rosak cepat sembuh, makanan mesti mempunyai konsistensi seperti cairan atau agar-agar, tidak dapat merengsakan kawasan selaput lendir yang rosak. Sekiranya terdapat patologi serius, pakar pemakanan mengesyorkan hidangan berikut:

  • Bubur yang diperbuat daripada bijirin rebus mempunyai nutrien yang mencukupi dan mudah dicerna;
  • Sup dari bahan tumbuk;
  • Diet yang mesra perut mungkin termasuk susu rendah lemak yang diambil bersama teh atau dengan sendirinya;
  • Bersama dengan makanan, anda boleh menggunakan air tidak berkarbonat biasa atau mineral, tanpa kepekatan garam yang berlebihan.

Secara beransur-ansur, makanan untuk ulser perut dipindahkan ke diet biasa. Selama tempoh eksaserbasi, anda harus sangat berhati-hati, kerana kerana pendekatan pemakanan yang salah, penyakit ini dapat memburuk.

Pemilihan menu

Sarapan pagi

Pada waktu pagi, anda boleh makan bubur susu, ladu yang diisi dengan keju kotej, telur rebus, roti kering dengan mentega berkualiti tinggi untuk ulser perut. Selepas makan sarapan pagi, anda boleh minum teh lemah, susu rendah lemak atau air. Sarapan pagi mestilah agak padat, tidak membebankan perut, tetapi juga tidak membiarkannya terbiar setelah berehat malam.

Makan tengah hari

Oleh kerana anda harus sering makan untuk ulser perut, makan siang menjadi suatu keharusan. Makanan mesra perut dalam kes ini melibatkan penggunaan bijirin (soba, semolina) atau hanya mengulangi hidangan yang dimakan untuk sarapan pagi.

Makan tengah hari untuk pesakit ulser semestinya merangkumi semua jenis sup, daging rebus, hidangan sayur, pencuci mulut ringan dan banyak minuman dalam bentuk kompot, teh atau jus sayur. Penting untuk makan tengah hari yang lengkap, iaitu merangkumi makanan dengan kandungan karbohidrat dan protein yang seimbang..

Makanan ringan petang

Makanan ringan kecil, yang terdiri daripada sandwic atau bahagian bubur yang dikurangkan, yogurt, roti dengan mentega. Dan juga pemakanan yang betul untuk penyakit ulser peptik melibatkan penggunaan buah-buahan.

Makanan terakhir harus diambil 4-5 jam sebelum tidur. Apa yang disyorkan oleh pakar pemakanan untuk makan malam? Dalam banyak cara, makanan untuk ulser perut untuk makan malam mengulangi menu makan tengah hari, hanya tanpa sup. Dibolehkan hidangan daging dengan lauk dalam bentuk bubur, kentang dan sayur-sayuran, hidangan ikan, jeli buah.

Resepi popular

Selalunya, pakar pemakanan ditanya soalan: apa yang boleh anda makan dengan ulser perut, dengan syarat makanannya enak, dan tidak hanya sihat. Sebenarnya, terdapat banyak resipi siap pakai. Anda hanya perlu menghabiskan beberapa minit untuk mencari di Internet, dan anda pasti akan mendapat resipi menarik yang sesuai untuk ulser perut untuk hidangan biasa, hanya berbeza dalam kaedah penyediaan dan beberapa ramuan..

Kesimpulannya

Dalam artikel ini, kita hanya sebentar menyentuh persoalan tentang apa yang boleh dimakan orang dengan diagnosis ulser perut. Ini adalah topik yang cukup luas yang memerlukan kajian yang lebih terperinci. Dan juga harus diperhatikan bahawa penyediaan menu dalam kes ini adalah proses individu. Setiap orang mempunyai pilihan masakan masing-masing, yang harus dipandu ketika memilih hidangan. Penting untuk mengingat peraturan asas untuk memilih dan memasak produk, agar tidak memburukkan lagi penyakit, tetapi sebaliknya - untuk mempromosikan pemulihan yang cepat..

Cara makan untuk ulser perut?

Diet untuk ulser perut adalah bahagian terapi kompleks tanpa syarat. Tanpanya, mustahil untuk menghilangkan gejala sepenuhnya, menormalkan fungsi saluran pencernaan. Pemakanan yang betul bermula dan menyediakan mekanisme penyembuhan. Salah satu syarat utama terapi yang berjaya adalah berhenti merokok sepenuhnya, pemulihan latar belakang psiko-emosi, normalisasi tidur malam, berjalan dengan tenang di udara segar.

Cara makan dengan ulser perut - peraturan umum

Dalam menyusun menu harian dan menyiapkan makanan diet, peraturan mudah mesti dipatuhi:

  1. Produk digunakan dihancurkan. Makanan siap tidak boleh disajikan terlalu panas atau sejuk, lebih baik sekitar 30 ° C. Langkah ini diperlukan agar tidak memberi kesan traumatik pada mukosa gastrik dan mengekalkan pembentukan enzim yang optimum.
  2. Makanan yang dibakar, direbus, dikisar atau dikukus lebih disukai.
  3. Pengecualian dari diet produk separuh siap, makanan segera, makanan dalam tin, berlemak dan goreng.
  4. Pematuhan wajib terhadap pengambilan makanan pecahan. Sebahagiannya mestilah kecil, jeda waktu makan tidak lebih dari 3 jam. Makanan ringan malam tadi - selewat-lewatnya 2 jam sebelum tidur.
  5. Pengambilan air yang mencukupi - hingga 1.5 liter.
  6. Pematuhan dengan dos garam harian - lebih daripada 6-8 gram.
  7. Menu harian mesti mempunyai nilai tenaga sekurang-kurangnya 3000 kcal. Kepekatan protein yang diinginkan - hingga 120 gram, lemak - hingga 100 gram, karbohidrat - hingga 450 gram.
  8. Penghapusan produk gas.
  9. Penolakan minuman beralkohol dan berkarbonat.

Seorang pesakit dengan ulser peptik secara individu harus mendekati pilihan hidangan dan menyusun menu. Tidak semua yang berfungsi untuk satu pesakit akan berfungsi untuk yang lain. Anda selalu perlu mendengar badan anda sendiri, menilai tahap penyakit dengan betul.

Semasa diet, penggunaan makanan terlarang sekali-sekala dibenarkan, diikuti dengan kembali kepada pemakanan terapeutik. Sebilangan kecil produk sekali, dikontraindikasikan pada bisul, mempunyai kesan merangsang sistem pencernaan. "Latihan" sedemikian pada peringkat pemulihan disebut zigzag.
Biasanya jangka masa diet sekurang-kurangnya setahun dari saat berlakunya pemburukan penyakit.

Apa yang boleh anda makan dengan ulser perut?

Diet tidak bermaksud kelaparan. Pesakit boleh makan pelbagai dan enak, kerana senarai makanan yang disarankan untuk ulser perut sangat kaya:

  • roti gandum kering setiap hari;
  • barang bakar tanpa ragi yang diisi dengan epal, keju kotej, daging tanpa lemak, ikan;
  • keropok, biskut, keropok, biskut;
  • kursus pertama dimasak dalam kuah sekunder - air pertama setelah mendidih daging dicurahkan, daging dicuci dan dituangkan dengan air bersih. Kaldu ini digunakan untuk menyiapkan kursus pertama;
  • sup bijirin tanpa lemak;
  • produk susu yang ditapai - keju kotej, krim masam, yogurt, susu panggang, keju tidak beragi yang dibenarkan, yang terbaik;
  • daging - ayam arnab, daging lembu, ayam belanda. Daging digunakan untuk membuat bebola daging, bebola daging, potongan daging kukus;
  • ikan tanpa lemak yang direbus, direbus dalam dandang berganda atau dibakar dalam kerajang;
  • telur ayam - untuk telur dadar, rebus lembut;
  • pasta dan bijirin, tidak termasuk semolina;
  • buah-buahan dan buah beri, dibebaskan dari kulit dan parut dalam kentang tumbuk, anda boleh menyediakan pencuci mulut dari epal dan pir yang dibakar di dalam ketuhar;
  • pencuci mulut buah dibenarkan - marmalade, marshmallow, jem, marshmallow;
  • antara minuman, keutamaan diberikan kepada teh herba, kompot, jus segar yang dicairkan dengan air dalam nisbah 1: 1;
  • sedikit zaitun, minyak bunga matahari semula jadi yang tidak disempurnakan, sos susu putih ditambah dalam bentuk perasa untuk hidangan;
  • mentega tanpa garam dibenarkan.

Produk ubat untuk ulser perut

Pemerhatian jangka panjang ahli gastroenterologi dan pakar pemakanan memungkinkan untuk membuat senarai produk yang paling berharga untuk penyakit ulser peptik:

Teh hijau. Produk ini mengandungi sebatian khas - katekin, yang mempromosikan penyembuhan luka ulseratif, mencegah perkembangan kambuh.

Jus kubis. Penggunaan produk secara berkala dalam jumlah 950 ml mendorong pembentukan parut lebih cepat daripada terapi konvensional. Ulser perut ditutup dalam seminggu, yang difasilitasi oleh komponen anti-ulser - vitamin U.

Bawang putih. Komponen antimikrob menghalang pembiakan Helicobacter Pylori, mempercepat proses parut kecacatan erosif pada mukosa gastrik. Bawang putih mentah dibenarkan semasa pengampunan; jika terjadi pemburukan, cengkih yang diproses secara termal dapat dimakan.

Brokoli. Sayuran kaya dengan sulforaphane, yang menghalang kehidupan agen jangkitan.

Kunyit. Perasa eksotik ini mempunyai sifat pertumbuhan semula. Kehadiran kurkumin meningkatkan kesan terapeutik ubat untuk bisul.

Minyak zaitun. Produk, tepu dengan asam lemak, mempunyai sifat penyembuhan untuk ulser, meningkatkan selaput lendir gastrik, mengembalikan keasidan yang optimum.

Lidah Buaya. Bahan aktif tumbuhan lidah melegakan kerengsaan, menghilangkan gejala keradangan sekiranya ulser perut, mengatur keasidan jus gastrik, menyembuhkan kecacatan ulseratif.

Sayang. Produk lebah lebah yang paling terkenal mempunyai sifat antimikroba yang boleh mempengaruhi Helicobacter Pylori dengan ulser perut.

Apa yang tidak boleh dimakan dengan ulser perut

Orang dengan penyakit ulser peptik dilarang mengambil makanan yang mengandungi banyak garam, yang menyebabkan pembentukan gas. Dalam senarai hidangan terlarang, yang memerlukan terlalu banyak masa dan usaha badan untuk dicerna.

Senarai hidangan yang perlu dikeluarkan dari diet disuarakan oleh doktor yang hadir:

  • sup ikan dan daging yang dimasak dalam air pertama;
  • apa-apa hidangan cendawan;
  • sup kubis dari sauerkraut;
  • daging berlemak, ikan, kaviar, lemak babi;
  • sosej, daging asap, hanya dalam peringkat pemulihan sebilangan kecil ham dibenarkan;
  • makanan dalam tin;
  • minuman susu masam (dilarang semasa eksaserbasi);
  • susu dengan kandungan lemak% tinggi - susu pekat, krim, keju, susu keseluruhan;
  • telur hancur, telur rebus;
  • barli mutiara, semolina, beras liar, bubur jagung, dedak;
  • timun, tomato, pes tomato;
  • ramuan masakan, sayur-sayuran, menjengkelkan pada mukosa perut - bawang, kelim, rhubarb;
  • beri masam, buah-buahan;
  • buah kering, kacang, biji;
  • coklat;
  • semua perasa panas, masin, pedas;
  • kopi, teh hitam yang kuat;
  • alkohol;
  • gas. minuman;
  • ais krim.

Larangan terhadap produk yang disenaraikan adalah kerana penggunaannya menyebabkan proses yang harus ditindas sekiranya terjadi ulser perut:

  1. Menggalakkan peningkatan keasidan gastrik.
  2. Merengsakan dinding mukus.
  3. Cedera lapisan gastrik dalaman.
  4. Menyebabkan perut kembung.
  5. Mencetuskan perkembangan komplikasi dari hati dan pundi hempedu.

Secara berasingan, ia harus dikatakan mengenai soda, yang disyorkan sebagai ubat rakyat untuk pedih ulu hati. Natrium bikarbonat meneutralkan aktiviti asid hidroklorik asid gastrik - memang benar, tetapi proses ini hanya berlaku di perut. Sebaik sahaja soda berubah menjadi duodenum, perut segera bertindak balas terhadap ini dengan pelepasan asid yang kuat, yang bermaksud bahawa rasa pedih ulu hati akan meningkat.

Tindak balas asid hidroklorik dan soda menyebabkan pembebasan sejumlah besar karbon dioksida, yang memberi tekanan pada dinding perut. Semasa proses ini, risiko berlubang di tempat ulser meningkat dengan ketara..

Diet untuk ulser perut

Jadual rawatan utama bagi pesakit dengan ulser perut adalah diet No. 1. Keseluruhan sistem ini dibuat agar tidak menimbulkan kerengsaan pada selaput lendir oleh bahan kimia atau haba.

Pilihan diet nombor 1a diresepkan kepada pesakit pada tahap akut ulser gastrik, dan juga selepas pembedahan. Pemakanan terapeutik bertujuan menghilangkan keradangan, mengaktifkan mekanisme penyembuhan, meningkatkan kemahiran motorik dan menghidupkan semula fungsi sekresi perut.

Diet nombor 1a menyediakan pengambilan makanan yang kerap - sehingga 6-7 kali sehari. Jumlah kalori yang disyorkan ialah 1900-2000 kcal. Badan mesti menerima setiap hari:

  • 80 gram protein - 60% haiwan, 40% sayur;
  • 90 gram lemak - 80% haiwan, 20% sayur;
  • 200 gram karbohidrat;
  • 8 gram garam meja;
  • 1.5 liter cecair.

Memandangkan pesakit yang mengalami pembengkakan ulser ditunjukkan untuk berehat di tempat tidur, jumlah makanan sedemikian adalah pilihan terbaik untuk pemakanan yang baik..

Semasa ulser perut berulang, sup lendir pada bijirin harus lebih disukai. Porridges disediakan dalam bentuk cecair. Daging tanpa lemak atau ikan dicincang beberapa kali dalam penggiling daging dan dimasak dalam dandang berganda. Semua sayur-sayuran, ramuan, produk tepung dilarang. Buah-buahan dan buah beri mesti diproses secara panas, dihaluskan atau disediakan agar-agar, agar-agar.

Isi padu cecair yang diperlukan diperoleh dalam bentuk teh, koko, kompot yang kurang diseduh.

Selepas 5-7 hari, apabila gejala-gejala eksaserbasi dihilangkan, pesakit dipindahkan ke diet terapeutik No. 1. Diet harian merangkumi 5-6 kali makan, dengan nilai tenaga yang diperlukan 2900-3100 kcal. Jumlah komponen makanan meningkat:

  • 100 gram protein - 60% haiwan, 40% sayur;
  • 100 gram lemak - 70% haiwan, 30% sayur;
  • hingga 450 gram karbohidrat;
  • 12 gram garam meja;
  • hingga 2 liter cecair.

Jumlah makanan yang dimakan meningkat kepada 2500-3000 gram sehari.
Pelembutan diet dinyatakan dalam kenyataan bahawa yang pertama dibenarkan pada kaldu daging atau sayur-sayuran, dengan sayur-sayuran parut, bijirin rebus. Puding, potongan daging stim, bijirin tumbuk ditambahkan ke dalam diet. Anda boleh merebus sayur dan mengisar dalam kentang tumbuk. Dibolehkan untuk makanan musim dengan dill.

Penggunaan ayam, daging lembu, domba, hati dibenarkan. Lebih baik memasak hidangan daging di dalam ketuhar atau mendidih. Dibolehkan makan 2-3 telur sehari (telur dadar, rebus).

Air mineral untuk ulser perut

Sekiranya terdapat perbincangan mengenai rawatan ulser perut, persoalannya segera timbul - adakah mungkin minum air mineral? Air yang diperkaya dengan mineral adalah salah satu prasyarat untuk rawatan penyakit ulser peptik. Diisi dengan bikarbonat kalsium dan magnesium, ia mempunyai kesan anti-radang dan antispasmodik, menghalang pengeluaran asid hidroklorik, melegakan rasa berat, bersendawa, pedih ulu hati. Garam dalam air memecah di dalam perut menjadi ion yang menepati badan dengan elektrolit.

Untuk kesan terapi sepenuhnya, minum salah satu jenis air yang disyorkan:

  • Bagiati;
  • Amurskaya;
  • Elbrus;
  • Arshan;
  • Essentuki No. 4, No. 17;
  • Selinda.

Air tidak boleh sejuk atau rebus. Lebih baik menyimpannya pada suhu bilik tanpa mendedahkannya kepada kesan haba..

Kontraindikasi terhadap penggunaan air mineral

Semasa menetapkan air mineral, doktor menilai keadaan pesakit, kerana sumber sebatian garam semula jadi yang aktif dikontraindikasikan dalam:

  • pemburukan ulser peptik;
  • penurunan motilitas gastrik;
  • parut dan stenosis pilorik;
  • tumor malignan;
  • gabungan patologi hati, pundi hempedu.

Sekiranya, dalam proses meminum salah satu air mineral, pesakit mencatat gejala negatif, keadaan kesihatan yang semakin teruk, seseorang harus berunding dengan ahli gastroenterologi mengenai perubahan jenis air. Untuk hidroterapi, anda harus membeli air dari pengeluar yang dipercayai, lebih baik di farmasi. Air mesti mempunyai mineralisasi semula jadi, kerana pengayaan buatan dengan mineral membahayakan seluruh sistem pencernaan.