Scotoma

Saya

Ternakanmengenaima (scotoma, skotoma Yunani, dari kegelapan skotos)

kecacatan dalam bidang visual yang tidak mencapai sempadannya. Membezakan antara scotoma fisiologi dan patologi.

Fisiologi S. dalam bentuk titik buta (titik Mariotte) dan angioskotom diperhatikan secara normal dan dijumpai ketika memeriksa bidang penglihatan (Gambar., A). Titik buta adalah kawasan kecil bidang pandangan, di mana persepsi cahaya sama sekali tidak ada; sesuai dengan unjuran kepala saraf optik, di mana tidak ada reseptor optik. Angioscotomes, menyerupai dahan pohon dalam bentuk, selalu dikaitkan dengan titik buta dan disebabkan oleh adanya kapal di retina yang terletak di hadapan unsur-unsur sensitif cahaya. Fisiologi S. dengan penglihatan binokular tidak dapat dilihat secara subyektif, tk. bidang visual mata kanan dan kiri bertindih sebahagian. Ini juga difasilitasi oleh pergerakan mikro bola mata yang tidak disengaja secara berterusan. Berkat pergerakan ini, serta lokasi titik buta di bahagian paracentral bidang penglihatan, S. fisiologi sering dirasakan dengan penglihatan monokular..

Patologi S. timbul terutamanya dengan lesi retina, koroid itu sendiri, jalur visual dan pusat. Patologi juga merangkumi fisiologi S. yang diperbesar dan berubah bentuk akibat dari pelbagai proses patologi (contohnya, titik buta yang diperbesar dengan puting kongestif, neuritis saraf optik, staphiloma posterior dengan latar belakang miopia tinggi; diperbesar dengan periphlebitis retina, retinopati diabetes, glaukoma, dll. patologi angioscotome lain).

Di antara patologi S. terdapat yang positif dan negatif. Positif (subjektif) S. merujuk kepada kecacatan dalam bidang penglihatan yang dilihat oleh pesakit sendiri sebagai titik gelap yang menutupi bahagian objek yang dimaksudkan. Kehadiran S. positif disebabkan oleh penyaringan unsur-unsur fotosensitif retina oleh fokus patologi yang terletak di hadapannya, yang dapat diperhatikan apabila lapisan dalam retina atau badan vitreous rosak tepat di hadapan retina. Pesakit tidak melihat S negatif. mereka hanya dijumpai semasa memeriksa bidang visual. Biasanya S. seperti itu timbul apabila saraf optik rosak; pada masa yang sama, persepsi visual tidak ada atau lemah.

Dengan intensiti (ketumpatan) S. terbahagi kepada mutlak dan relatif. Mutlak S. disebut sebagai kecacatan dalam bidang visual, di kawasan yang persepsi visualnya tidak ada sama sekali, iaitu objek ujian yang dikemukakan semasa kajian bidang visual tidak dapat dilihat oleh orang yang disiasat. Relatif S. dicirikan oleh kelemahan persepsi visual jika dibandingkan dengan kawasan berdekatan bidang visual: objek ujian putih yang ditunjukkan dalam kajian bidang visual dilihat kurang terang, dan warnanya kurang tepu. Dengan mengambil kira kecerahan dan ukuran objek ujian, C. dapat dikenali sebagai mutlak (ketika memeriksa dengan ukuran objek ujian yang kurang terang atau lebih kecil) atau relatif (ketika menggunakan ukuran objek ujian yang lebih terang atau lebih besar). Oleh itu, semasa memeriksa S., perlu diperhatikan ukuran dan kecerahan objek ujian. Penurunan secara beransur-ansur dalam intensiti S. ke arah bidang visual yang tidak berubah menunjukkan kesegaran proses patologi dan kecenderungannya untuk berkembang. Peralihan tajam dari kawasan S. ke zon persepsi visual normal adalah ciri proses patologi lengkap atau stabil.

Dalam bentuk, patologi S. boleh berbentuk bujur, bulat, berbentuk baji, arcuate, annular (annular), dan lain-lain. Contohnya, arcuate S. adalah ciri terutamanya glaukoma, annular - untuk degenerasi pigmen pada retina. Dengan penyetempatan, patologi S. pusat, paracentral, pericentral dan periferal dibezakan. S. Tengah (Gambar. B) terletak di bahagian tengah medan visual dan merangkumi titik fiksasi. Mereka diperhatikan pada lesi retina di kawasan makula (misalnya, degenerasi makula) atau dalam proses patologi yang dilokalisasi di kawasan bundle papillomacular saraf optik (contohnya, dengan neuritis aksial). Dalam kes pertama, S. disebut positif, yang kedua - negatif. Paracentral S. terletak di bahagian paracentral bidang visual, bersebelahan dari kedua-dua sisi ke titik fiksasi. Pericentral S. mengelilingi titik lekapan tanpa bergabung dengannya. Pericentral S. yang khas adalah skotoma Bjerrum (Gambar. C), melengkung di sekitar titik lekapan dan bergabung dengan titik buta. Skotoma Bjerrum adalah tanda awal glaukoma dan mempunyai nilai prognostik tertentu, kerana ia meningkat dengan peningkatan tekanan intraokular dan menurun atau hilang dengan penurunan (S. berfungsi). Dua skotoma Bjerrum membentuk S. berbentuk cincin, ciri khas glaukoma tahap akhir. Peripheral S., yang terletak di bahagian pinggir bidang visual, adalah ciri-ciri chorioretinitis, retinitis, proses degeneratif pada bahagian periferal retina.

Bilateral S., yang terletak di bahagian pandangan yang sama atau bertentangan, disebut hemianopic S., atau hemiscotomes. Dengan lesi fokus kecil dari jalur visual dalam kekacauan optik, sebagai peraturan, bitemporal heteronim (tidak serupa), lebih jarang Cs hemianopik binasal diperhatikan. Hemianopik S. homoseksual atau pusat yang tidak dikenali (timbul) pada sisi yang bertentangan dengan penyetempatan fokus patologi (lihat. Hemianopsia).

Pengenalpastian S., serta pengukuran mereka (scotometry) dilakukan dengan menggunakan perimetri, ketika objek uji yang ditunjukkan kepada pasien berada di permukaan sfera, dan campimetri (objek ujian berada di atas pesawat). S., diperiksa dengan menggunakan campimeter (scotometer), diterapkan pada skema skotometrik khas. Adalah mungkin untuk menentukan intensiti S. dengan memeriksa penglihatan warna (ambang warna mengikut jadual polikromatik Rabkin atau pada spektrumanomoskop).

Bibliografi: I.I Merkulov Pengenalan Oftalmologi Klinikal, hlm. 46, 51, Kharkov, 1964; Panduan multivolume untuk penyakit mata, ed. V.N. Arkhangelsk, t. 1, buku. 1, hlm. 493, M., 1962.

Gambar: dan). Imej lembu fisiologi pada diagram scotometric ketika memeriksa bidang pandangan mata kanan (titik lekapan ditunjukkan oleh salib): 1 - titik buta; 2 - angioscotomes.

Gambar: dalam). Gambar lembu patologi pada gambar rajah scotometrik ketika memeriksa bidang pandangan mata kanan (titik lekapan ditunjukkan oleh salib): 1 - titik buta; 4 - Skotoma Bjerrum, bergabung dengan titik buta.

Gambar: b). Imej lembu patologi pada gambar rajah scotometrik semasa memeriksa bidang pandangan mata kanan: 1 - titik buta; 3 - scotoma pusat.

II

Ternakanmengenaima (scotoma; kegelapan skot Yunani, kebutaan)

kecacatan bidang visual yang tidak bergabung dengan sempadan periferalnya.

Ternakanmengenaima absolYutnaya (s. absolutum) - S., di mana persepsi cahaya sama sekali tidak ada.

Ternakanmengenaima binazdanlinen (binasale; lat.bi- dua + hidung nasus) - S. dua hala, terletak di bahagian medial (hidung) bidang pandangan.

Ternakanmengenaima bitemporedanflax (s. bitemporale; lat.bi- two + tempus, temporis temple) - S. bilateral, yang terletak di bahagian lateral (temporal) bidang visual.

Ternakanmengenaima hemianopdancheskaya (s. hemianopticum) - S. dua hala, hanya dilokalkan dalam satu setengah bidang pandangan.

Ternakanmengenaima glaucomatmengenaimengetahui (s. glaucomatosum) - S., diperhatikan pada glaukoma dan mewakili titik buta yang diperbesar dari bentuk yang berubah.

Ternakanmengenaima dvostormengenainnyaya (s. bilaterale) - S., yang mempunyai ciri yang serupa dalam bidang pandangan kedua-dua mata kanan dan kiri.

Ternakanmengenaima arcuatedanmengetahui (s. arcuatum) - S., termasuk tempat buta dan sampul lengkung titik penetapan pandangan; diperhatikan lebih kerap dengan glaukoma.

TernakanmengenaiMA Klinovdanbawah (s. cuneiforme) - S. dalam bentuk baji, meruncing dari pinggiran ke tempat buta dan tidak berkaitan dengannya; diperhatikan terutamanya dengan retinochoroiditis parapapillary.

Ternakanmengenaima berderingdanbawah (s. anulare) - S. dalam bentuk cincin, mengelilingi titik lekapan dan tidak menangkap pinggiran bidang visual; diperhatikan, misalnya, dengan degenerasi pigmen retina.

Ternakanmengenaima crdiglia (sirkinatum) - C., mempunyai bentuk bulat; diperhatikan dengan lesi fokus retina dan (atau) koroid yang terhad.

Ternakanmengenaima yoditeh - S., bentuk, saiz dan penyetempatan yang cepat berubah.

Ternakanmengenaima merzdantel (s. scintillans; syn. migraine eye) - scotoma hemianopik yang timbul secara berkala, dicirikan oleh sensasi kerlipan dan disertai dengan sakit kepala seperti migrain; tanda gangguan peredaran darah di saluran saluran optik di atas kekacauan.

Ternakanmengenaiobjek madanjelas (objekivum) - lihat Scotoma negatif.

Ternakanmengenaisepihakmengenainnyaya (s. unilaterale) - S., diperhatikan dalam bidang pandangan hanya dengan satu mata.

Ternakanmengenaima reldantel (s. relativum) - S., di mana persepsi visual tidak terganggu sepenuhnya, sebagai contoh, hanya persepsi warna yang dilemahkan.

Ternakanmengenaima negatifdantel (s negativum; sinonim S. objektif) - S., tidak diperhatikan oleh pesakit dan hanya dikesan oleh perimetri, campimetri atau scotometry.

Ternakanmengenaima paracekdanlinen (s. paracaecale) - S., bersebelahan dengan tempat buta di kedua sisi.

Ternakanmengenaima paracenterdanlinen (s. paracentrale) - S., berdekatan dengan titik penetapan pandangan dari mana-mana sisi.

Ternakanmengenaima pinggirandancheskaya (s. periphericum) - S., terletak di luar zon penglihatan pusat.

Ternakanmengenaima pericekdanflax (s. pericaecale) - S., mengelilingi tempat buta.

Ternakanmengenaiper pusatdanlinen (s. pericentrale) - S., mengelilingi titik penetapan pandangan di sekitarnya.

Ternakanmengenaima meletakkandantel (s. positivum; sinonim S. subjektif) - S., diperhatikan oleh pesakit sendiri (biasanya dalam bentuk titik gelap di bidang pandangan).

Ternakanmengenaisubjek madanjelas (subjekivum) - lihat Scotoma positif.

Ternakanmengenaifungsi madanflax (s. functionale) - S. dalam bidang pandangan mata yang menyipit (dengan strabismus mesra), disebabkan oleh penekanan pusat persepsi visual yang kompensasi, akibatnya diplopia hilang.

TernakanmengenaiPusat MAdanlinen (s. centrale) - S., terletak di kawasan titik penetapan pandangan; disertai dengan penurunan tajam dalam ketajaman penglihatan.

TernakanmengenaiMA Centrocekdanlinen (s. centrocaecale) - S., terletak di antara titik penetapan pandangan dan titik buta, bergabung mengenai dirinya; diperhatikan, misalnya, dengan embolisme cawangan arteri retina pusat.

Anatomi mata: struktur dan fungsi

Penglihatan adalah salah satu mekanisme terpenting dalam persepsi seseorang terhadap dunia di sekelilingnya. Dengan bantuan penilaian visual, seseorang menerima sekitar 90% maklumat yang datang dari luar. Sudah tentu, dengan penglihatan yang tidak mencukupi atau tidak ada sepenuhnya, tubuh menyesuaikan diri, sebahagiannya mengimbangi kerugian dengan bantuan deria lain: pendengaran, bau dan sentuhan. Walaupun begitu, tidak ada yang dapat mengisi jurang yang timbul dengan kurangnya analisis visual..

Bagaimanakah sistem optik mata manusia yang paling kompleks berfungsi? Apa mekanisme penilaian visual berdasarkan dan tahap apa yang termasuk? Apa yang berlaku pada mata ketika penglihatan hilang? Artikel ulasan akan membantu anda memahami masalah ini..

Anatomi mata manusia

Penganalisis visual merangkumi 3 komponen utama:

  • periferal, dilambangkan secara langsung oleh bola mata dan tisu bersebelahan;
  • konduktif, terdiri daripada serat saraf optik;
  • pusat, tertumpu di korteks serebrum, di mana pembentukan dan penilaian gambar visual berlaku.

Pertimbangkan struktur bola mata untuk memahami jalan yang dilalui gambar yang dilihat dan bergantung kepada persepsi yang mana.

Struktur mata: anatomi mekanisme visual

Struktur bola mata yang betul secara langsung menentukan gambar yang akan dilihat, maklumat apa yang akan memasuki sel otak dan bagaimana ia akan diproses. Biasanya, organ ini kelihatan seperti bola dengan diameter 24–25 mm (pada orang dewasa). Di dalamnya terdapat tisu dan struktur, berkat gambar tersebut diproyeksikan dan dihantar ke bahagian otak yang mampu memproses maklumat yang diterima. Struktur mata merangkumi beberapa unit anatomi yang berbeza, yang akan kita pertimbangkan..

Membran penutup - kornea

Kornea adalah penutup khas yang melindungi bahagian luar mata. Biasanya, ia telus dan homogen, kerana ia melaksanakan fungsi membaca maklumat. Sinar cahaya melaluinya, berkat yang seseorang dapat melihat gambar tiga dimensi. Kornea tidak berdarah kerana tidak mengandungi saluran darah tunggal. Ini terdiri daripada 6 lapisan yang berbeza, masing-masing mempunyai fungsi tertentu:

  • Lapisan epitelium. Sel epitelium terdapat di permukaan luar kornea. Mereka mengatur jumlah kelembapan di mata, yang berasal dari kelenjar lakrimal dan tepu dengan oksigen akibat lapisan air mata. Mikropartikel - habuk, serpihan, dan lain-lain - jika masuk ke dalam mata, boleh mengganggu integriti kornea dengan mudah. Walau bagaimanapun, kecacatan ini, jika tidak mempengaruhi lapisan yang lebih dalam, tidak membahayakan kesihatan mata, kerana sel-sel epitelium pulih dengan cepat dan relatif tanpa rasa sakit..
  • Membran Bowman. Lapisan ini juga tergolong dalam dangkal, kerana terletak tepat di belakang lapisan epitelium. Dia, tidak seperti epitelium, tidak dapat pulih, oleh itu kecederaannya selalu menyebabkan masalah penglihatan. Membran bertanggungjawab untuk menyuburkan kornea dan terlibat dalam proses metabolik dalam sel.
  • Stroma. Lapisan yang agak besar ini terdiri daripada serat kolagen yang memenuhi ruang.
  • Membran Descemet. Membran nipis di sempadan stroma memisahkannya dari jisim endotel.
  • Lapisan endotel. Endotelium memberikan kebolehtelapan kornea yang ideal dengan mengeluarkan lebihan cecair dari lapisan kornea. Ia pulih dengan buruk, jadi seiring bertambahnya usia, ia menjadi kurang padat dan berfungsi. Biasanya, ketumpatan endotelium berkisar antara 3.5 hingga 1.5 ribu sel setiap 1 mm 2, bergantung pada usia. Sekiranya penunjuk ini jatuh di bawah 800 sel, seseorang mungkin mengalami edema kornea, akibatnya kejelasan penglihatan berkurang dengan tajam. Lesi seperti itu adalah akibat semula jadi dari trauma mendalam atau penyakit mata radang yang serius..
  • Filem air mata. Stratum corneum terakhir bertanggungjawab untuk pembersihan, penghidratan dan pelembutan mata. Cecair lakrimal yang memasuki kornea membersihkan mikro partikel debu, kekotoran dan meningkatkan kebolehtelapan oksigen.

Fungsi iris dalam anatomi dan fisiologi mata

Di belakang ruang anterior mata, berisi cecair, terdapat iris. Warna mata seseorang bergantung pada pigmentasinya: kandungan minimum pigmen menentukan warna biru iris, nilai rata-rata khas untuk mata hijau, dan peratusan maksimum wujud pada orang bermata coklat dan bermata hitam. Itulah sebabnya mengapa kebanyakan bayi dilahirkan bermata biru - sintesis pigmennya belum diatur, jadi irisnya paling ringan. Dengan bertambahnya usia, ciri ini berubah, dan mata menjadi lebih gelap..

Struktur anatomi iris diwakili oleh serat otot. Mereka berkontraksi dan bersantai dengan sepantas kilat, mengatur aliran cahaya yang menembusi dan mengubah ukuran lorong. Di tengah-tengah iris, murid berada, yang, di bawah tindakan otot, mengubah diameternya bergantung pada tahap pencahayaan: semakin banyak sinar cahaya memukul permukaan mata, semakin sempit lumen murid. Mekanisme ini boleh terganggu oleh ubat atau penyakit. Perubahan jangka pendek tindak balas murid terhadap cahaya dapat membantu mendiagnosis keadaan lapisan dalam bola mata, tetapi disfungsi jangka panjang dapat menyebabkan gangguan penglihatan.

Kanta

Lensa bertanggungjawab untuk memberi tumpuan dan kejelasan penglihatan. Struktur ini diwakili oleh lensa biconvex dengan dinding lutsinar, yang dipegang di tempat oleh jalur ciliary. Kerana keanjalannya yang jelas, lensa dapat berubah bentuk dengan serta-merta, menyesuaikan kejelasan penglihatan pada jarak dan dekat. Agar gambar terlihat benar, lensa harus benar-benar transparan, namun seiring dengan usia atau akibat penyakit, lensa dapat menjadi keruh, menyebabkan perkembangan katarak dan, sebagai akibatnya, penglihatan kabur. Kemungkinan perubatan moden memungkinkan untuk mengganti lensa manusia dengan implan dengan pemulihan sepenuhnya fungsi bola mata..

Vitreous

Badan vitreous membantu mengekalkan bentuk bola mata bola. Ia memenuhi ruang kosong kawasan posterior dan melakukan fungsi kompensasi. Oleh kerana struktur gel yang padat, badan vitreous mengatur penurunan tekanan intraokular, meratakan akibat negatif dari lonjakannya. Di samping itu, dinding lutsinar menghantar semula sinar cahaya terus ke retina, yang menghasilkan gambaran lengkap mengenai apa yang anda lihat..

Peranan retina dalam struktur mata

Retina adalah salah satu struktur bola mata yang paling kompleks dan berfungsi. Menerima pancaran cahaya dari lapisan permukaan, ia mengubah tenaga ini menjadi tenaga elektrik dan menghantar impuls di sepanjang gentian saraf terus ke bahagian penglihatan serebrum. Proses ini dipastikan melalui kerja penyelaras fotoreseptor - batang dan kerucut:

  1. Kerucut adalah reseptor untuk persepsi terperinci. Agar mereka dapat melihat sinar cahaya, pencahayaan mestilah mencukupi. Berkat ini, mata dapat membezakan warna dan halftone, melihat butiran dan elemen kecil.
  2. Batang tergolong dalam kumpulan reseptor hipersensitif. Mereka membantu mata melihat gambar dalam keadaan tidak selesa: dalam cahaya rendah atau tidak fokus, iaitu, di pinggiran. Mereka menyokong fungsi penglihatan lateral, memberikan pandangan panorama kepada seseorang..

Sclera

Dorsum bola mata yang menghadap ke orbit disebut sclera. Ia lebih padat daripada kornea kerana bertanggungjawab untuk menggerakkan dan menjaga bentuk mata. Sklera legap - ia tidak menyebarkan sinar cahaya, menutup sepenuhnya organ dari dalam. Sebahagian kapal yang membekalkan mata tertumpu di sini, serta ujung saraf. Pada permukaan luar sklera terdapat 6 otot oculomotor yang mengatur kedudukan bola mata di orbit.

Di permukaan sclera terdapat lapisan vaskular yang memberikan aliran darah ke mata. Anatomi lapisan ini tidak sempurna: tidak ada ujung saraf yang dapat menandakan kemunculan disfungsi dan kelainan lain. Itulah sebabnya pakar oftalmologi mengesyorkan untuk memeriksa fundus mata sekurang-kurangnya sekali setahun - ini akan memungkinkan untuk mengenal pasti patologi pada peringkat awal dan mengelakkan gangguan penglihatan yang tidak dapat diperbaiki.

Fisiologi penglihatan

Untuk menyediakan mekanisme persepsi visual, satu bola mata tidak cukup: anatomi mata juga termasuk konduktor yang menghantar maklumat yang diterima ke otak untuk penyahkodan dan analisis. Fungsi ini dilakukan oleh serat saraf..

Sinar cahaya, yang dipantulkan dari objek, jatuh di permukaan mata, menembusi murid, dengan fokus pada lensa. Bergantung pada jarak ke gambar yang dapat dilihat, lensa, dengan bantuan cincin otot ciliary, mengubah jejari kelengkungan: ketika menilai objek yang jauh, ia menjadi lebih rata, dan untuk melihat objek di dekatnya, sebaliknya, cembung. Proses ini dipanggil penginapan. Ini memberikan perubahan daya bias dan titik fokus, kerana fluks cahaya disatukan secara langsung di retina.

Di dalam retina fotoreseptor - batang dan kerucut - tenaga cahaya diubah menjadi tenaga elektrik, dan dalam bentuk ini alirannya dihantar ke neuron saraf optik. Melalui gentiannya, dorongan rangsangan bergerak ke korteks visual, di mana maklumat dibaca dan dianalisis. Mekanisme ini menyediakan data visual dari dunia luar..

Struktur mata manusia dengan masalah penglihatan

Menurut statistik, lebih daripada separuh populasi dewasa menghadapi masalah penglihatan. Masalah yang paling biasa adalah hiperopia, miopia, dan gabungan patologi ini. Penyebab utama penyakit ini adalah pelbagai patologi pada anatomi normal mata..

Dengan hiperopia, seseorang tidak dapat melihat objek dengan baik yang terletak di kawasan berhampiran, tetapi dapat membezakan butiran terkecil dari gambar yang jauh. Ketajaman visual jauh adalah pendamping perubahan yang berkaitan dengan usia, kerana dalam kebanyakan kes ia mula berkembang setelah 45-50 tahun dan secara beransur-ansur meningkat. Terdapat banyak sebab untuk ini:

  • memendekkan bola mata, di mana gambar itu diproyeksikan bukan di retina, tetapi di belakangnya;
  • kornea rata, tidak dapat menyesuaikan daya pembiasan;
  • anjakan lensa di mata, menyebabkan fokus tidak betul;
  • pengurangan ukuran lensa dan, akibatnya, penghantaran fluks cahaya yang salah ke retina.

Tidak seperti rabun jauh, dengan rabun, seseorang membezakan secara terperinci gambar yang dekat, tetapi dia melihat objek yang jauh samar-samar. Patologi ini sering menyebabkan keturunan dan berkembang pada anak-anak usia sekolah ketika mata mengalami tekanan semasa pembelajaran intensif. Dengan gangguan penglihatan seperti itu, anatomi mata juga berubah: ukuran epal meningkat, dan gambarnya difokuskan di depan retina, tanpa jatuh di permukaannya. Kelengkungan kornea yang berlebihan boleh menjadi penyebab miopia lain, yang menyebabkan sinar cahaya dibiaskan terlalu kuat..

Situasi tidak jarang berlaku apabila tanda-tanda hiperopia dan rabun digabungkan. Dalam kes ini, perubahan struktur mata mempengaruhi kornea dan lensa. Tempat penginapan yang rendah tidak membolehkan seseorang melihat sepenuhnya gambar, yang menunjukkan perkembangan astigmatisme. Perubatan moden dapat membetulkan sebahagian besar masalah yang berkaitan dengan masalah penglihatan, tetapi lebih mudah dan lebih logik untuk membimbangkan keadaan mata terlebih dahulu. Sikap berhati-hati terhadap organ penglihatan, senam biasa untuk mata dan pemeriksaan tepat pada masanya oleh pakar oftalmologi akan membantu mengelakkan banyak masalah, yang bermaksud mengekalkan penglihatan yang ideal selama bertahun-tahun.

Retina


Salah satu membran yang paling sensitif dan penting dalam struktur radas visual adalah retina. Ini adalah tapak awal penganalisis optik dan memberikan persepsi aliran cahaya, transformasinya menjadi impuls saraf. Sinaran yang diproses dihantar ke saraf optik. Fotoreception merujuk kepada proses yang kompleks yang membolehkan seseorang melihat dunia di sekelilingnya. Keabnormalan shell boleh menyebabkan kebutaan.

Apa ini?

Retina meluruskan bola mata dari dalam, biasanya ketebalannya mencapai 281 mikromilimeter. Lebih-lebih lagi, di kawasan makula, cengkerang beberapa kali lebih tipis daripada di pinggiran. Unsur itu meluas dari cakera optik hingga garis bergerigi. Pada cakera saraf optik, retina terpasang dengan erat, di kawasan lain sambungannya terputus. Ini menerangkan perkembangan detasmen retina yang mudah..

Lapisan cangkang berbeza dari segi struktur dan fungsi, membentuk struktur yang kompleks. Oleh kerana interaksi erat dari elemen yang berbeza dari alat visual, seseorang dapat membezakan warna, ukuran objek, menganggar jarak.

Menembusi mata, aliran cahaya melalui beberapa media pembiasan. Sekiranya tidak ada penyimpangan dalam pembiasan, orang-orang di retina mendapat imej yang berkurang dan terbalik, tetapi nyata. Di masa depan, impuls diubah dan dihantar ke otak, di mana proses akhir gambar dunia luar dijalankan..

Struktur

Retina, dari sudut pandangan fungsional, terbahagi kepada dua komponen:

  • Kawasan optik. Menduduki sebahagian besar retina (2/3 dari semua tisu), membentuk struktur sensitif cahaya (filem nipis dan telus).
  • Bahagian buta. Kawasan iris ciliated mengambil lebih sedikit ruang dan membentuk lapisan pigmen luar.

Kawasan visual dicirikan oleh ketebalan yang tidak rata:

  • Kawasan terpadat (0,4 mm) terletak berhampiran tepi cakera saraf optik.
  • Kawasan tertipis (hingga 0,075 mm) adalah bahagian makula. Ia mempunyai persepsi rangsangan optik yang terbaik.
  • Ketebalan bahagian tengah (dalam jarak 0.1 milimeter) terletak berhampiran garis bergerigi.

Radas fotoreseptor

Terdiri daripada kon dan batang. Yang pertama mengandungi iodopsin pigmen optik, rhodopsin kedua. Kerucut bertanggungjawab untuk warna dan penglihatan pusat; diameternya adalah enam mikromilimeter. Batang memberikan persepsi hitam dan putih, persisian dan senja. Diameter unsur mencapai dua mikromilimeter.

Retina mengandungi tiga jenis kerucut, yang berbeza dalam pigmen visual. Mereka melihat sinar cahaya dengan panjang yang berbeza, yang memastikan kelancaran fungsi mekanisme persepsi warna.

Segmen utama fotoreseptor:

  • Luar. Ia mengandungi bahan sensitif cahaya.
  • Dalaman. Ia merangkumi sitoplasma dengan ornellae. Peranan khas diberikan kepada mitokondria, yang menyediakan fungsi fotoreseptor dengan jumlah tenaga yang mencukupi..
  • Nukleus.
  • Badan sinaptik. Bahagian kerucut dan batang, menghubungkan ke sel saraf yang merupakan komponen dari jalur optik.

Struktur histologi retina

Struktur retina sangat kompleks. Semua elemen berkait rapat dan kerosakan pada salah satu elemen tersebut boleh menyebabkan komplikasi serius. Retina mempunyai sepuluh lapisan. Empat milik alat sensitif cahaya membran, enam mewakili tisu otak.

Lapisan retina:

  • Epitel pigmen dan membran Buch. Ia bertindak sebagai penghalang, mencegah masuknya sinaran cahaya dan menyerap segmen batang dan kerucut. Dengan perkembangan beberapa patologi, bintik-bintik keras atau lembut dengan ukuran kecil dan warna kuning (drusen) terbentuk di sini.
  • Lapisan nuklear dalaman. Berikut adalah badan sel Müllerian, amacrine dan horizontal. Yang pertama diperlukan untuk pemeliharaan masalah saraf. Semua orang lain terlibat dalam pemprosesan isyarat yang dihantar oleh fotoreseptor..
  • Serat saraf. Hantar maklumat ke saraf optik.
  • Lapisan fotosensori. Inilah kerucut dan batangnya.
  • Membran sempadan luaran. Dibentuk oleh plat terminal dan kenalan pelekat rata dari fotoreseptor. Proses sel Müllerian juga terdapat di sini. Mereka melakukan fungsi pengalir cahaya, iaitu, mereka mengumpulkan sinar di permukaan anterior retina dan mengarahkannya ke kerucut, batang.
Lapisan nuklear luar. Penerima fotorektor, badan dan inti mereka terletak di sini. Proses luar (dendrit) diarahkan ke epitel pigmen, yang dalam - ke arah lapisan luar retina, di mana mereka bersentuhan dengan sel bipolar.
  • Lapisan mesh luar. Dibentuk oleh sinaps antara fotoreseptor, neuron bersekutu dan sel bipolar.
  • Lapisan mesh dalaman. Ia merangkumi akson dari pelbagai sel saraf retina.
  • Sel Ganglion menerima isyarat dari reseptor foton melalui neuron bipolar dan menghantarnya ke saraf optik. Mereka tidak ditutup dengan myelin, oleh itu ia benar-benar telus dan mudah menghantar fluks cahaya.
  • Membran sempadan dalaman. Berfungsi sebagai penghalang antara retina dan humor vitreous.

Kawasan makula

Setelah aliran cahaya melewati struktur optik alat visual dan badan vitreous, mereka menembusi ke dalam retina dari dalam. Sebelum impuls mencapai batang dan kerucut, mereka harus melintasi sel ganglion, lapisan mesh dan nuklear..

Di kawasan fovea, lapisan dalam bergerak terpisah dalam arah yang berbeza untuk mengurangkan kehilangan penglihatan. Salah satu kawasan retina yang paling penting adalah kawasan makula. Ia merangkumi beberapa bahagian:

  • Fovea (kawasan paling gelap di sekitar makula). Diameter elemen dari 1.5 hingga 1.8 milimeter.
  • Foveola (titik cahaya di tengah makula). Saiz plot 0.35-0.5 mm.
  • Kawasan tanpa kapal dengan diameter kira-kira 0.5 milimeter.
Di fossa tengah, sehingga sepuluh peratus fotoreseptor tertumpu. Ketajaman mata bergantung pada fungsinya. Pada bayi, makula mempunyai batas kabur. Garis besar yang jelas muncul menjelang akhir tahun pertama kehidupan.

Kepala saraf optik

Kawasan di mana saraf optik mata memasuki struktur otak. Luas elemen kira-kira tiga milimeter persegi, diameter cakera optik adalah 2 mm. Kapal tertumpu di tengah-tengah cakera; mereka dilambangkan oleh vena retina dan arteri pusat. Tujuan utama mereka adalah untuk membekalkan darah ke retina..

Bekalan darah retina

Prosesnya datang dari dua sumber. Enam lapisan dalaman mengeluarkan "cecair merah" dari cawangan arteri pusat. Luaran menerima nutrien dari bahagian choriocapillary choroid.

Arteri pusat sangat penting dalam bekalan darah. Ia terbahagi kepada dua cabang: atas dan bawah. Mereka juga dikelaskan kepada cabang hidung dan temporal. Pengaliran darah dari retina berlaku melalui sistem vena.

Makula makula (tempat retina)

Fundus mata di tengah mempunyai formasi khusus - makula. Ia juga mengandungi fossa - corong di permukaan dalaman retina. Ukuran tempat sepadan dengan isipadu kepala saraf optik dan terletak di seberang murid.

Macula adalah kawasan penganalisis optik di mana ketajaman visual paling ketara. Tempat bertanggungjawab untuk kejelasan dan kejelasan persepsi.

Fungsi

Tugas utama retina adalah penerimaan cahaya. Ini adalah rantai tindak balas biokimia di mana impuls cahaya diubah menjadi isyarat saraf. Ia berlaku kerana pemecahan rhodopsin dan iodopsin - pigmen visual terbentuk apabila terdapat cukup vitamin A di dalam badan.

Retina mata melakukan fungsi berikut:

  • Penglihatan pusat. Ia membolehkan seseorang membaca, melihat objek pada jarak yang berbeza. Ia disediakan oleh kerucut retina yang terletak di kawasan makula..
  • Penglihatan periferal. Diperlukan untuk orientasi di ruang angkasa. Ini mungkin disebabkan oleh susunan batang di retina, yang terletak di pinggir cangkang..
  • Penglihatan warna. Membolehkan anda membezakan warna. Ia disediakan oleh tiga jenis kon yang berbeza, masing-masing merasakan fluks bercahaya yang panjangnya berbeza. Hasilnya, seseorang dapat mengenali warna hijau, merah dan biru. Masalah dengan persepsi warna menyebabkan kebutaan warna. Sebilangan orang mempunyai kerucut atau batang keempat dan dapat membezakan hingga seratus juta warna..
  • Penglihatan malam. Membolehkan anda melihat dalam keadaan cahaya rendah. Hanya kayu yang menyediakannya. Kerucut tidak berfungsi dalam gelap.

Gejala patologi retina

Tanda ciri kerosakan pada retina adalah penurunan ketajaman visual dan penyempitan medan optik. Dalam beberapa kes, pembentukan lembu mutlak atau relatif diperhatikan, terletak di bahagian retina yang berlainan. Perkembangan rabun warna dan rabun malam menunjukkan kerosakan pada fotoreseptor..

Penurunan penglihatan pusat yang ketara menandakan kekalahan kawasan makula. Dengan masalah penglihatan periferal, terdapat risiko tinggi untuk mengalami anomali fundus di pinggiran. Pembentukan oleh lembu menunjukkan kerosakan tempatan pada kawasan tertentu retina.

Peningkatan jumlah titik buta, disertai dengan kemerosotan ketajaman penglihatan yang kuat, dapat memberi isyarat patologi saraf optik. Penyumbatan arteri retina pusat ditunjukkan oleh kebutaan sebelah mata yang tidak dijangka (dalam beberapa saat). Apabila retina pecah dan melepaskan diri, kilatan, kilat dan bintik-bintik di hadapan organ penglihatan diperhatikan.

Biasanya tidak ada rasa sakit pada patologi retina, kerana impuls saraf tidak disebarkan kerana kekurangan persarafan sensitif.
Kembali ke senarai kandungan

Kaedah diagnosis penyakit

Program pemeriksaan standard merangkumi mengukur tekanan intraokular, memeriksa ketajaman visual, menentukan tahap pembiasan, menganalisis bidang optik (perimetri), biomikroskopi dan oftalmoskopi.

Diagnostik juga merangkumi:

  • Angiografi pendarfluor retina. Dijalankan untuk menilai keadaan sistem vaskular.
  • Kajian kepekaan kontras, persepsi warna.
  • Diagnostik elektrofisiologi (tomografi koheren optik).
  • Mengambil gambar fundus. Diperlukan untuk susulan dan perbandingan indikator.

Penyakit retina

Di antara semua penyakit oftalmik, anomali yang mempengaruhi retina menyumbang kurang dari satu peratus. Mereka boleh dibahagikan kepada beberapa kategori:

  • Patologi distrofi. Adakah kongenital atau diperolehi.
  • Penyakit radang.
  • Kerosakan pada retina kerana trauma pada alat visual.
  • Penyimpangan yang berkaitan dengan penyakit bersamaan. Contohnya, gangguan endokrin atau kardiovaskular.

Patologi vaskular

Anomali yang paling biasa dalam kategori ini adalah angiopati. Ia dicirikan oleh kerosakan pada pelbagai kapal. Sebab untuk manifestasi penyakit ini: diabetes, hipertensi, vaskulitis, dll..

Pada mulanya, pesakit mengalami angiospasm retina atau dystonia, kemudian berhenti menjadi fibrosis dan penipisan vaskular. Ini membawa kepada iskemia dan angioretinopati. Pesakit hipertensi didiagnosis dengan arteriovenous crossover, di mana kapal menyerupai kawat tembaga dan perak..

Angiodystonia disertai dengan penurunan ketajaman penglihatan, peningkatan keletihan. Arteriospasm berkembang dengan tekanan darah tinggi atau rendah, sejumlah kelainan neurologi.

Anomali vaskular yang biasa adalah penyumbatan arteri retina pusat. Penyakit ini disertai oleh penyumbatan kapal atau salah satu cabangnya, yang membawa kepada iskemia. Embolisme arteri pusat paling kerap berlaku pada pesakit dengan aterosklerosis, hipertensi, dan aritmia.

Distrofi, trauma, kepincangan

Anomali yang paling biasa adalah coloboma (bahagian retina yang hilang). Selalunya, pesakit berhadapan dengan distrofi makula, pusat dan periferal. Yang terakhir ini dibahagikan lagi kepada kisi, sista kecil, seperti embun beku, "trek siput". Dengan perkembangan patologi ini, lubang dengan ukuran berbeza muncul di fundus.

Selepas kecederaan dan kekejangan pada retina, keburukan Berlin mungkin berlaku. Rawatan penyakit ini terdiri daripada penggunaan kompleks vitamin dan antihipoksidan. Sesi oksigenasi hiperbarik kadang-kadang ditetapkan. Malangnya, terapi tidak selalu membawa kesan yang diharapkan..

Neoplasma

Tumor retina baru-baru ini lebih sering berlaku pada orang yang mengunjungi pakar optik. Ini menyumbang kira-kira 1/3 dari semua neoplasma. Biasanya, pesakit didiagnosis dengan retinoblastoma. Nevus, angioma dan tumor jinak lain jarang berlaku.

Angiomatosis biasanya digabungkan dengan pelbagai kecacatan perkembangan. Rawatan disesuaikan untuk setiap pesakit secara individu.

Kesimpulannya

Retina adalah kawasan pinggir penganalisis visual. Di dalamnya, proses penerimaan cahaya berlaku (persepsi dan pemprosesan sinar cahaya yang berbeza panjangnya). Dengan kerosakan pada cangkang, orang berhadapan dengan pelbagai patologi. Sangat penting untuk mula merawatnya tepat pada masanya, kerana salah satu akibat penyakit retina adalah kebutaan.

Dari video tersebut, anda akan mempelajari maklumat menarik mengenai struktur retina.

Apa yang ada di hadapan retina

Struktur luaran dan dalaman mata manusia.

Mata adalah organ deria yang mengambil sinaran elektromagnetik pada panjang gelombang tertentu (cahaya) yang dipancarkan oleh objek atau dipantulkan dari mereka dalam bidang pandangan, dan mengubah sinar ini menjadi impuls elektrik.

  • Mata manusia sensitif terhadap radiasi spektrum yang dapat dilihat dalam lingkungan 380 hingga 760 nm;
  • Setiap kuantum cahaya menyebabkan reaksi fotokimia pada fotoreseptor;
  • Bentuk bola mata - struktur sfera, diameter 24 mm, berat 6-8 gram.
  • Ia terletak di celah tengkorak - orbit, dan dipegang di sana oleh empat otot lurus dan dua serong.


Organ penglihatan - mata.

  • Ia terdiri daripada bola mata dan alat bantu;
  • Alat bantu - kelopak mata, bulu mata, kelenjar lakrimal, otot bola mata.

Kelopak mata dibentuk oleh lipatan kulit yang dilapisi selaput lendir (konjunktiva).

Conjunctiva - lapisan sel tisu penghubung yang telus yang melindungi kornea dan masuk ke epitel permukaan dalaman kelopak mata

  • Bulu mata melindungi mata daripada zarah debu.
  • Kelenjar lakrimal terletak di sudut atas luar mata dan menghasilkan air mata yang membasuh bahagian depan bola mata dan memasuki rongga hidung melalui saluran nasolakrimal.

Otot bola mata menggerakkannya dan mengarahkannya ke arah yang betul.

Cangkang bola mata -3:

1) berserabut (luaran):

  • bahagian posterior - sclera (legap legap);
  • depan - kornea (telus, cembung).

2) vaskular (sederhana) - kaya dengan saluran darah dan pigmen; terdiri daripada

  • choroid (bahagian posterior),
  • badan ciliary (otot ciliary),
  • iris (kelihatan seperti cincin, warnanya bergantung pada pigmen; di tengah iris adalah murid)

3) mesh (dalaman),

dan inti dalaman - terdiri daripada lensa, humor vitreous, humor berair.

Membran berserabut posterior - sklera (legap legap).

Bahagian utama mata terdiri daripada "struktur tambahan" yang menghantar cahaya ke sel-sel fotoreseptor, membentuk lapisan paling dalam mata - retina.

Retina - 2 bahagian:

  • belakang - visual, melihat rangsangan cahaya;
  • depan - buta, tidak mengandungi elemen sensitif.

Bahagian belakang (bahagian visual) mengandungi reseptor sensitif cahaya - batang (130 juta) dan kon (7 juta).

  • Batang teruja oleh cahaya senja yang lemah, tidak membezakan warna; mempunyai rhodopsin pigmen merah;
  • Kon (di tengah retina) teruja dengan cahaya terang dan dapat membezakan warna; mempunyai pigmen iodopsin.

Penting! Di bawah pengaruh kuanta cahaya akibat tindak balas fotokimia, bahan-bahan ini hancur, dan dalam kegelapan itu dipulihkan;

Penting! Sekiranya tiada vitamin A, yang memulihkan rhodopsin - kebutaan malam.

Terdapat 3 jenis kerucut di retina: mereka melihat warna merah, hijau, biru-ungu (warna lain adalah dari kombinasi mereka).

  • Kerengsaan serentak batang dan kerucut - putih.

Berhadapan dengan murid - tempat kuning.

Makula adalah tempat penglihatan terbaik, hanya ada kerucut; penglihatan objek yang paling jelas; sepanjang pinggirannya - tongkat.

Tempat di retina di mana saraf optik keluar adalah tempat buta.

Titik buta - tempat di mana saraf optik meninggalkan retina; tidak mengandungi batang atau kerucut, oleh itu ia tidak mempunyai kepekaan

  • Retina dikelilingi oleh koroid, yang melintas dari luar ke badan silia dan iris dengan murid.

Lapisan luar bola mata - membran berserabut - dibahagikan kepada kornea dan sklera.

Terdapat lensa tepat di belakang murid.

Lensa adalah lensa biconvex; bahagian belakang ke vitreous, dan bahagian depan ke iris.

Kontraksi otot badan ciliary - berkaitan dengan lensa - mengubah kelengkungan - sinar cahaya dibiaskan - gambar jatuh pada makula retina.

Struktur dalaman mata

Tempat penginapan adalah kemampuan lensa untuk mengubah kelengkungannya bergantung pada jarak objek..

  • Gangguan - rabun (gambar difokuskan di hadapan retina) dan hiperopia (gambar tertumpu di belakang retina).

Bahagian dalam sfera dihuni oleh humor vitreous dan humor akueus yang disebut, yang menimbulkan tekanan okular di dalamnya..

Humor berair adalah larutan garam yang jelas yang dirembeskan oleh badan ciliary yang memenuhi ruang anterior dan posterior mata antara kornea dan lensa; masuk ke dalam darah melalui saluran Schlemm.

  • Ruang depan mata adalah antara kornea dan iris;
  • Ruang posterior mata - antara iris dan lensa.

Urutan cahaya yang melalui membran mata:

Kornea → humor berair → murid → lensa → vitreous → retina (akibat pembiasan sinar pada retina - gambar terbalik dan dikurangkan) - maklumat kepada korteks serebrum - diproses - kedudukan normal objek.

Tindak balas fotokimia pada kerucut dan batang - impuls saraf - melalui saraf optik - zon visual hemisfera serebrum.

Senarai syarat penting:

Fungsi bahagian mata:

- Sclera - padat, kaya dengan serat kolagen, sarung putih; melindungi mata dari kerosakan, mengekalkan bentuknya;

- kornea - bahagian depan sklera yang telus, kerana permukaan melengkung, bertindak sebagai struktur pembiasan utama, mengarahkan sinar cahaya ke retina;

- konjunktiva - lapisan tisu penghubung yang telus sel yang melindungi kornea dan masuk ke epitel permukaan dalaman kelopak mata;

- choroid - lapisan yang meresap dengan saluran darah yang memberi makan retina dan dilapisi dari dalam dengan epitel pigmen hitam, yang menghalang cahaya memantulkan di dalam mata;

- badan ciliary (ciliary) - persimpangan sclera dan kornea; mengandungi sel epitelium, saluran darah dan otot silia;

- otot ciliary - cincin yang terdiri daripada serat otot licin, annular dan radial, yang mengubah kelengkungan lensa dalam proses penginapan;

- ligamen ciliary - menghubungkan lensa dengan badan ciliary;

- lensa - lensa biconvex elastik telus; memberikan fokus cahaya yang halus pada retina dengan mengubah kelengkungannya dan memisahkan ruang yang dipenuhi dengan humor berair dan vitreous;

- humor berair - larutan garam jernih yang dirembeskan oleh badan ciliary, mengisi ruang anterior dan posterior mata antara kornea dan lensa; masuk ke dalam darah melalui saluran helmet;

- iris adalah diafragma anular yang mengandungi pigmen yang menentukan warna mata; membahagikan ruang yang dipenuhi dengan humor berair ke ruang anterior dan posterior dan mengawal jumlah cahaya yang memasuki mata;

- murid - bukaan pusat iris, membiarkan cahaya masuk ke dalam mata;

- badan vitreous adalah jisim seperti jeli lutsinar yang dikelilingi oleh selaput yang memenuhi bahagian dalam bola mata dan mengekalkan bentuknya;

- titik makula - bahagian terkuat dari retina dari segi peleraian (ketajaman visual), diameter 0.5 mm, hanya mengandungi kerucut; bahagian utama sinar cahaya difokuskan di sini;

- titik buta - tempat asal saraf optik dari retina; tidak mengandungi batang atau kerucut, oleh itu ia tidak mempunyai kepekaan.

Penganalisis visual. struktur mata

Struktur mata dan fungsi bulu mata

Fungsi utama bulu mata adalah melindungi mata dari habuk, benda asing, pelbagai zarah kecil dan sejumlah besar air. Rambut terkuat terletak pada bulu mata dan alis seseorang, itulah sebabnya kadang-kadang disebut "berbulu". Bulu mata adalah 97% protein dan hanya 3% cair.

Omong-omong, pada beberapa haiwan, bulu mata berfungsi sebagai vibrissae, kerana sangat sensitif terhadap sentuhan. Ini membantu memberi amaran kepada haiwan mengenai kehadiran zarah kecil atau serangga di dekat mata.

Tidak seperti rambut, bulu mata berhenti tumbuh pada panjang tertentu. Panjang, ketumpatan, ketebalan, kecerunan pertumbuhan bulu mata dan warnanya secara langsung bergantung kepada keturunan orang tersebut.

Semakin banyak melanin terkandung dalam struktur bulu mata, semakin gelap warnanya. Warna bulu mata mungkin berbeza dengan warna rambut di kepala, tetapi tidak lebih dari beberapa warna.

Terusan Schlemm

Ini adalah celah di dalam sklera. Unsur tersebut mendapat nama yang tidak biasa untuk menghormati doktor Jerman Friedrich Schlemm. Terusan terletak di sudut di mana persimpangan iris dan kornea terbentuk. Fungsi utamanya adalah mengeluarkan cecair dengan penyerapan kelembapan seterusnya oleh urat ciliary anterior..

Dalam masa enam puluh minit, saluran mengangkut kelembapan dua hingga tiga mikroliter. Pelbagai kecederaan dan patologi berjangkit dapat menyekat laluan, yang memprovokasi perkembangan glaukoma.
Bekalan darah ke mata

Fungsi ini ditugaskan ke arteri okular. Ia adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari alat visual. Menembusi soket mata, kemudian menukar arah. Saraf optik dibengkokkan dari luar sedemikian rupa sehingga cabang muncul dari atas. Akibatnya, busur terbentuk, dari mana otot, ciliary dan cabang lain muncul.

Dengan bantuan arteri pusat, darah dibekalkan ke retina. Setelah sistem memasuki soket mata, ia berpecah menjadi cawangan. Ini membolehkan retina disuburkan sepenuhnya. Arteri ciliary dikelaskan mengikut lokasinya. Yang posterior mencapai bahagian belakang bola mata dan menyimpang, melewati sklera.

Panjang arteri anterior berbeza. Yang pendek menembusi tunica albuginea dan membentuk formasi yang terpisah dari kapal.

Vena, yang mengalir di dekat arteri, menyumbang sebahagian untuk aliran darah. Mereka membelit kornea. Pengumpul darah utama adalah urat mata, yang terletak di atas. Dengan bantuan celah khas, ia dipaparkan di sinus kavernosa.

Vena oftalmik inferior menerima darah dari urat yang melalui laman web ini. Ia membelah dua. Seseorang menghubungkan ke bahagian atas urat mata. Yang kedua mencapai ruang celah dengan proses pterygoid.

Aliran darah dari urat ciliary memenuhi saluran orbit. Akibatnya, bahagian utama "cecair merah" memasuki sinus vena. Oleh itu, pergerakan aliran terbalik terbentuk. Isi padu darah yang tersisa terus bergerak dan memenuhi urat wajah.

Anatomi radas sebentar

Anatomi fungsional mata manusia merangkumi 3 bahagian dalaman:

  • berserat;
  • vaskular;
  • jaring.

Tahap pertama

Bahagian luar atau berserat dibentuk oleh sclera, yang juga disebut protein. Kornea telus terkandung di hadapan. Ia mempunyai bentuk bujur, diameter bahagian ini rata-rata 11 milimeter secara menegak dan 12 mm secara mendatar. Struktur ini berfungsi untuk membiaskan dan menghantar cahaya. Tempat di mana tisu kornea menyatu dengan sclera disebut limbus. Oleh kerana lapisan luar yang padat, bola mata mempertahankan bentuknya, dan tekanan intraokular dipertahankan pada keadaan normal.

Tahap kedua

Choroid bermula dengan iris, yang menentukan warna mata.

Fisiologi organ penglihatan merangkumi koroid, yang bermula dengan iris berwarna. Ia mengawal jumlah penembusan cahaya dan memungkinkan mata menjadi terbiasa dengan sinar yang kuat. Tisu pelangi terdiri daripada tisu penghubung dan mempunyai sel melanofore khas yang mengandungi melanin. Sebilangan besar pigmen ini memberikan warna mata yang lebih ringan. Di tengah adalah murid, yang bentuknya berubah bergantung pada jumlah cahaya di sekitarnya. Tisu otot, yang terletak di iris, bertanggungjawab untuk mengubah bentuk murid. Ini diikuti oleh badan ciliary. Dengan bantuan otot, ia dilekatkan pada lensa. Ia direka seperti lensa semula jadi. Bersama-sama, organ fisiologi ini menyediakan proses penginapan - kemampuan seseorang untuk melihat objek pada jarak yang berbeza. Di samping itu, bahagian vaskular menyuburkan struktur yang tidak mempunyai sistem vaskular sendiri: kornea, lensa.

Tahap ketiga

Seterusnya adalah retina, yang terdiri daripada retina. Ia mengandungi fotoreseptor yang disebut batang (bertanggungjawab untuk penglihatan malam) dan kerucut (menghasilkan semula warna). Komposisi kimia organ penglihatan sedemikian memberikan penglihatan warna. Di tengah radas, berhadapan dengan murid, terdapat titik kuning - tempat di mana kerucut berkumpul. Retina juga bertanggungjawab untuk menghantar gambar dari kornea. Ia mengubah maklumat menjadi dorongan saraf dan menghantarnya ke otak.

Bahagian dalaman

Cecair air mata membasuh seluruh alat dan bertanggungjawab untuk melembapkan dan membersihkan sistem visual dari kotoran.

Struktur organ penglihatan merangkumi alat bantu. Cecair intraokular beredar di ruang antara iris dan kornea (disebut ruang anterior) dan lensa dan iris (posterior). Bahagian dalam juga mengandungi humor vitreous. Ini adalah elemen yang membantu mengekalkan bola mata dan membiaskan cahaya.

Di dalam alat, cecair air mata sangat penting. Ia dihasilkan di kelenjar dan melalui saluran mencuci seluruh organ penglihatan

Oleh itu, alat visual dibersihkan dari kotoran dan dibasahi. Di samping itu, terdapat 8 otot di dalamnya yang bertanggungjawab untuk pergerakan organ ke semua arah..

Struktur dan ciri mata

Mata (organ penglihatan) terletak di tengkorak di rongga orbit. Ia disokong oleh beberapa otot yang terletak di bahagian belakang dan sisi. Mereka menguatkan dan memberikan aktiviti lokomotor, fokus mata.

Anatomi organ penglihatan membezakan tiga bahagian utama:

  • bola mata;
  • gentian saraf;
  • bahagian aksesori (otot, bulu mata, kelenjar yang mengeluarkan air mata, kening, kelopak mata).

Bentuk bola mata berbentuk bulat. Secara visual hanya kelihatan di depan, yang terdiri daripada kornea. Semua yang lain terletak jauh di soket mata. Ukuran rata-rata bola mata pada orang dewasa ialah 2.4 cm. Dikira dengan mengukur jarak antara tiang anterior dan posterior. Garis lurus yang menghubungkan jurang ini adalah paksi luar (geometri, sagittal).

Bahagian utama bola mata adalah bahan telus, yang dibungkus dalam tiga cengkerang:

  1. Protein adalah tisu yang cukup kuat yang mempunyai ciri penghubung. Fungsinya merangkumi perlindungan terhadap kecederaan dari pelbagai jenis. Membran albuminous merangkumi keseluruhan penganalisis visual. Bahagian depan (kelihatan) telus - ini adalah kornea. Sklera adalah membran protein belakang (tidak kelihatan). Ini adalah kesinambungan kornea, tetapi berbeza dengannya kerana ia bukan struktur yang telus. Ketumpatan cangkang protein memberikan bentuknya kepada mata.
  2. Membran okular tengah adalah struktur tisu yang ditembusi oleh kapilari darah. Oleh itu, ia juga disebut vaskular. Fungsi utamanya adalah memberi makan mata dengan semua zat dan oksigen yang diperlukan. Ia lebih tebal di bahagian yang kelihatan dan membentuk otot silia dan badan, yang, dengan menguncup, menjamin keupayaan lensa untuk membengkok. Iris adalah lanjutan dari badan silia. Ia terdiri daripada beberapa lapisan. Di sinilah sel-sel yang bertanggungjawab untuk pigmentasi dijumpai, dan mereka menentukan teduhan mata. Murid kelihatan seperti lubang di tengah iris. Ia dikelilingi oleh serat otot bulat. Fungsi mereka merangkumi pengecutan murid. Kumpulan otot lain (radikal), sebaliknya, melebarkan murid. Bersama-sama, ini membantu mata manusia mengatur jumlah cahaya yang masuk..
  3. Retina adalah lapisan dalam dan terdiri daripada bahagian posterior dan visual. Retina anterior mempunyai sel pigmen dan neuron.

Oleh kerana kemampuan optiknya (perubahan bentuk lensa), organ penglihatan menghantar gambar objek yang terletak pada jarak yang berbeza dari penganalisis visual.

Otot bola mata

Alat motor mata terdiri daripada enam otot bola mata yang sewenang-wenang (bertali arus): otot rektus atas, bawah, medial dan lateral (musculi recti superior, inferior, medialis et lateralis), dan otot serong atas dan bawah (musculi obliqui superior et inferior)... Semua otot-otot ini dalam anatomi organ penglihatan manusia, dengan pengecualian serong bawah, bermula pada kedalaman orbit pada lilitan saluran optik dan bahagian bersebelahan dari fissura orbitalis yang unggul dari cincin tendon biasa yang terdapat di sini, anulus tendineus communis. Cincin berbentuk corong ini merangkumi saraf optik dengan arteria ophthalmica serta saraf oculomotorius, nasociliaris et abducens.

Otot rektus dilekatkan dengan hujung anteriornya di hadapan khatulistiwa bola mata di empat sisi yang terakhir, tumbuh bersama dengan tunica albuginea menggunakan tendon. Otot serong unggul melewati cincin fibro-kartilaginous (trochlea) yang melekat pada blok fossa, fovea trochlearis (atau blok tulang belakang, spina trochlearis, jika ada) tulang frontal, maka ia berubah pada sudut akut ke belakang dan ke samping dan melekat pada bola mata di sisi sisi atas di belakang khatulistiwa. Otot serong inferior bermula dari lilitan lateral fossa kantung lakrimal dan masuk ke bawah bola mata secara lateral dan posterior di bawah hujung anterior otot rektum inferior; tendonnya melekat pada sklera di sebelah bola mata di belakang khatulistiwa.

Fisiologi organ penglihatan manusia sedemikian rupa sehingga otot rektus memutarkan bola mata di sekitar dua paksi: melintang (musculi recti superior et inferior), dengan murid mengarah ke atas atau ke bawah, dan menegak (musculi recti lateralis et medialis), apabila murid diarahkan secara lateral atau mediasi... Otot serong memutarkan bola mata di sekitar paksi sagital. Otot serong atas, memutar bola mata, mengarahkan murid ke bawah dan ke sisi, otot serong bawah semasa penguncupannya - ke samping dan ke atas.

Perlu diperhatikan bahawa semua pergerakan kedua bola mata ramah, kerana ketika satu mata bergerak ke satu arah, mata yang lain bergerak serentak ke arah yang sama. Apabila semua otot berada dalam ketegangan yang sama, murid kelihatan lurus ke depan dan garis penglihatan kedua-dua mata selari antara satu sama lain. Ini berlaku semasa mereka melihat dari jauh. Semasa melihat objek yang dekat dengan garis penglihatan, konvergen secara anterior (penumpuan mata).

Alat pelindung mata

Bola mata dilindungi dari semua sisi dari kerosakan mekanikal, kotoran dan debu, yang diperlukan untuk operasi sepenuhnya. Dari bahagian dalam, perlindungan diberikan oleh soket mata tengkorak, dan dari luar - oleh kelopak mata, konjungtiva dan bulu mata. Pada bayi baru lahir, sistem ini belum berkembang sepenuhnya, oleh itu, pada usia ini konjungtivitis paling sering diperhatikan - keradangan membran mukus mata.

Soket mata

Ini adalah rongga berpasangan di tengkorak, yang berisi bola mata dan pelengkap - ujung saraf dan vaskular, otot yang dikelilingi oleh tisu berlemak. Orbit orbit adalah rongga piramid yang menghadap ke dalam cranium. Ini mempunyai empat tepi, dibentuk oleh tulang dengan pelbagai bentuk dan ukuran. Biasanya, pada orang dewasa, isipadu orbit adalah 30 ml, yang mana hanya 6.5 jatuh pada bola mata, selebihnya ruang ditempati oleh pelbagai cengkerang dan elemen pelindung.

Ini adalah lipatan yang boleh bergerak yang mengelilingi bahagian luar bola mata. Mereka diperlukan untuk perlindungan dari pengaruh luaran, pelembapan seragam dengan air mata dan pembersihan dari habuk dan kotoran. Kelopak mata terdiri daripada dua lapisan, batas antara yang berada di tepi bebas struktur ini. Ia adalah kelenjar meibom yang berada. Permukaan luar ditutup dengan lapisan tisu epitelium yang sangat tipis, dan di hujung kelopak mata terdapat bulu mata yang berfungsi sebagai sejenis sikat mata.

Konjunktiva

Membran tisu epitelium yang nipis dan telus yang meliputi bahagian luar bola mata dan bahagian belakang kelopak mata. Ia melakukan fungsi pelindung yang penting - menghasilkan lendir, kerana struktur luar bola mata dibasahi dan dilincirkan. Di satu pihak, ia melewati kulit kelopak mata, dan di sisi lain, ia berakhir dengan epitel kornea. Kelenjar lakrimal tambahan terletak di dalam konjunktiva. Ketebalannya tidak lebih dari 1 mm pada orang dewasa, luasnya 16 cm2. Pemeriksaan visual konjungtiva dapat mendiagnosis beberapa penyakit. Sebagai contoh, dengan penyakit kuning, ia berubah menjadi kuning, dan dengan anemia, ia berubah menjadi putih terang..

Proses keradangan unsur ini disebut konjungtivitis dan dianggap sebagai penyakit mata yang paling biasa..

Struktur dan jabatan

Struktur penganalisis visual itu kompleks, tetapi berkat ini kita dapat melihat dunia di sekitar kita dengan begitu terang dan sepenuhnya. Ia terdiri daripada bahagian-bahagian berikut:

  • Bahagian periferal - berikut adalah reseptor retina.
  • Bahagian konduktif adalah saraf optik.
  • Bahagian pusat - pusat penganalisis visual dilokalisasikan di bahagian oksipital kepala manusia.

Karya penganalisis visual, pada dasarnya, dapat dibandingkan dengan sistem televisyen: antena, wayar dan TV

Fungsi utama penganalisis visual adalah persepsi, perlakuan dan pemprosesan maklumat visual. Penganalisis mata tidak berfungsi terutamanya tanpa bola mata - ini adalah bahagian periferalnya, yang merangkumi fungsi visual utama.

Gambarajah struktur bola mata langsung merangkumi 10 elemen:

  • sclera adalah cangkang luar bola mata, agak padat dan legap, ia mengandungi saluran darah dan ujung saraf, bersambung di depan dengan kornea, dan di bahagian belakang dengan retina;
  • choroid - menyediakan kawat nutrien bersama dengan darah ke retina;
  • retina - elemen ini, yang terdiri daripada sel fotoreseptor, memberikan kepekaan bola mata terhadap cahaya. Terdapat dua jenis fotoreseptor - batang dan kon. Batang bertanggungjawab untuk penglihatan periferal; mereka sangat sensitif terhadap cahaya. Berkat sel tongkat, seseorang dapat melihat pada waktu senja. Ciri fungsi kerucut sama sekali berbeza. Mereka memungkinkan mata untuk melihat warna dan perincian yang berbeza. Kon bertanggungjawab untuk penglihatan pusat. Kedua-dua jenis sel menghasilkan rhodopsin, bahan yang mengubah tenaga cahaya menjadi tenaga elektrik. Dialah yang dapat melihat dan menguraikan bahagian otak yang kortikal;
  • kornea adalah bahagian telus di bahagian anterior bola mata, di mana cahaya dibiaskan. Keanehan kornea adalah bahawa ia tidak mempunyai saluran darah sama sekali;
  • iris secara optik adalah bahagian bola mata yang paling terang; pigmen yang bertanggungjawab untuk warna mata manusia tertumpu di sini. Semakin besar dan semakin dekat dengan permukaan iris, semakin gelap warna mata. Secara struktural, iris adalah serat otot yang bertanggungjawab untuk pengecutan murid, yang seterusnya mengatur jumlah cahaya yang dihantar ke retina;
  • otot ciliary - kadang-kadang ia disebut ciliary girdle, ciri utama elemen ini adalah penyesuaian lensa, sehingga pandangan seseorang dapat dengan cepat fokus pada satu objek;
  • lensa adalah lensa telus mata, tugas utamanya adalah memusatkan perhatian pada satu objek. Lensa elastik, sifat ini diperkuat oleh otot-otot yang mengelilinginya, sehingga seseorang dapat melihat dengan jelas dekat dan jauh;
  • humor vitreous adalah bahan lutsinar seperti gel yang memenuhi bola mata. Inilah yang membentuk bentuknya yang bulat, stabil, dan juga memancarkan cahaya dari lensa ke retina;
  • saraf optik adalah bahagian utama dari laluan maklumat dari bola mata ke kawasan korteks serebrum, yang memprosesnya;
  • makula adalah kawasan ketajaman penglihatan maksimum, terletak di seberang murid di atas titik masuk saraf optik. Tempat mendapat namanya kerana kandungan pigmen kuning yang tinggi. Perlu diperhatikan bahawa beberapa burung mangsa, yang dibezakan oleh penglihatan yang tajam, memiliki sebanyak tiga bintik kuning pada bola mata..

Kawasan ini mengumpulkan maksimum maklumat visual, yang kemudian dihantar melalui bahagian konduktif penganalisis visual ke sel-sel korteks serebrum untuk proses selanjutnya.

Ini adalah bagaimana struktur bola mata pada bahagian kelihatan secara skematik

Rajah struktur bola mata manusia

Struktur bola mata manusia

Lihat dengan jelas bagaimana bola mata manusia disusun di atas. Seperti yang anda lihat, skema itu rumit, tetapi berkat keterangan terperinci di bawah, anda dapat menanganinya dengan mudah..

  • Yang pertama adalah kornea, filem tebal dan telus yang menutup mata. Di cangkang ini terdapat saluran darah pembuluh darah, berkat pembiasan yang terjadi. Kornea bersentuhan dengan sclera. Membran ini, tidak seperti kornea, legap..
  • Seterusnya, anda akan melihat ruang anterior mata - bahagian yang memisahkan iris, kornea. Terdapat cecair di dalam ruang.
  • Iris bulat mempunyai bulatan kecil di dalamnya, mirip dengan bukaan - murid. Ia berfungsi untuk mengendurkan, merehatkan murid dan terdiri daripada jisim otot. Juga, iris boleh terdiri dari pelbagai warna. Ia berbeza untuk orang yang berbeza, boleh berwarna biru atau hijau. Berkat bahagian mata ini, fluks cahaya berubah..
  • Lingkaran gelap kecil di iris adalah murid. Ukurannya berubah bergantung pada pencahayaan. Di bawah sinar matahari yang cerah, murid-murid menyempit, dan pada waktu malam mereka melebar.
  • Seterusnya muncul lensa, ia adalah "lensa" mata. Dari segi kualiti, ia mempunyai sifat elastik, telus, berubah bentuk menjadi tajam. Lensa dianggap sebagai komponen optik mata.
  • Bahan dalam bentuk badan vitreous mirip dengan gel, terletak di bahagian belakang, berkat itu, bentuk mata bulat tertentu dipelihara. Tubuh vitreous mengambil bahagian dalam sistem metabolik okular. Merujuk kepada optik mata.
  • Fotoreceptor, ujung saraf yang terdapat di retina, sangat sensitif terhadap cahaya. Sel saraf menghasilkan rhodopsin, selepas itu tenaga cahaya ditukar menjadi tenaga motor tisu saraf. Itulah sebabnya reaksi fotokimia berlaku. Juga, ujung saraf, kerana kepekaannya yang tinggi terhadap cahaya, menyumbang kepada perkembangan penglihatan dan penglihatan periferal pada waktu malam..
  • Organ penting lain dari bola mata adalah sclera, dengan struktur legap, ia bersempadan dengan kornea. Enam otot dilekatkan pada cangkang ini, yang bertanggungjawab untuk pergerakan bola mata. sklera juga mempunyai banyak saluran dan serat saraf.
  • Di belakang sclera terdapat koroid. Terima kasih kepadanya, darah mengalir di dalam mata. Apabila penyakit berkembang, koroid cenderung meradang..
  • Penghantaran dari serat saraf bola mata ke otak berlaku melalui saraf optik.

Penginapan

Ini difahami sebagai kemampuan seseorang untuk melihat objek dengan jarak dekat dan jarak yang jauh, serta fokus penglihatan yang cepat ketika melihat dari satu objek ke objek yang lain. Prosesnya automatik dan tidak terkawal. Isyarat untuk permulaan penginapan adalah gambar kabur objek di retina, setelah itu otot ciliary dan ligamen Zinn, di bawah tindakan isyarat dari otak, mula berkontraksi atau berehat, mengaktifkan lensa. Pada usia tua, keupayaan untuk menampung melemah kerana penurunan keanjalan lensa dan pemadatan serat akomodasi otot.

Prinsip cahaya yang melewati mata

Untuk menentukan struktur mata dan fungsinya, adalah perlu untuk mempertimbangkan dengan lebih terperinci mengenai prinsip penyebaran sinar cahaya melalui bahagian organ penglihatan yang membentuk alat optik.

Pada awalnya, cahaya melewati kornea, humor berair dari ruang anterior (antara murid dan kornea), murid, lensa (dalam bentuk lensa biconvex), badan vitreous (konsistensi tebal), dan kemudian melintas ke permukaan retina itu sendiri.

Pada saat sinar cahaya melewati membran optik mata tidak terpaku pada retina, seseorang mula mengalami pelbagai masalah penglihatan. Ini termasuk:

  • miopia - apabila sinar cahaya jatuh di hadapan retina;
  • hiperopia - di belakang retina.

Untuk memulihkan penglihatan dengan rabun, gunakan gelas gelas biconcave, dengan rabun jauh - biconvex.

Retina itu sendiri mengandungi sebilangan besar batang dan kerucut. Ketika memukulnya, sinar cahaya menimbulkan kerengsaan yang kuat, akibatnya proses fotokimia, elektrik, enzimatik dan ionik diaktifkan, yang menyebabkan kegembiraan saraf - isyarat. Ia melalui saraf optik ke pusat penglihatan subkortikal. Selepas itu cahaya menuju ke korteks lobus oksipital otak, di mana ia menyebabkan sensasi visual pada seseorang.

Keseluruhan sistem saraf manusia, termasuk saraf optik, pusat penglihatan di otak, serta reseptor cahaya, membentuk penganalisis visual.

Murid

Lubang ini berbentuk bulat dan terletak di tengah-tengah iris. Ukurannya dapat bervariasi, yang memungkinkan Anda untuk mengawal tahap fluks cahaya yang memasuki kawasan dalam alat visual.

Otot murid dilambangkan oleh sfinkter dan dilator. Mereka memberikan syarat apabila tahap pencahayaan retina berubah. Yang pertama bertanggungjawab untuk menyempitkan lubang, yang kedua melebarkannya. Kerja otot ini menyerupai diafragma kamera..

Sinar membutakan memprovokasi penurunan diameternya, yang memotong fluks cahaya terang. Dengan cara ini, keadaan optimum untuk gambar yang baik dicapai. Kekurangan pencahayaan menyebabkan peningkatan apertur, sementara kualiti foto tetap terbaik. Refleks pupilari berfungsi dengan cara yang serupa..

Ukuran lubang disesuaikan secara automatik. Dengan kata lain, kesedaran manusia tidak dapat mengawal proses ini. Manifestasi refleks secara langsung berkaitan dengan perubahan tahap pencahayaan retina.

Penyerapan foton membawa kepada permulaan proses penghantaran maklumat, di mana ujung saraf bertindak sebagai penerima. Tindak balas sfinkter yang diperlukan berlaku setelah memproses isyarat yang diterima. Pembahagian parasimpatis dari sistem saraf mula berlaku. Bahagian simpatik dari sistem saraf pusat bertanggungjawab untuk "pelancaran" dilator..

Struktur mata manusia

Organ penglihatan terdiri daripada bola mata dan alat bantu yang terletak di soket mata - memperdalam tulang tengkorak wajah.

Struktur bola mata

Bola mata kelihatan seperti badan sfera dan terdiri daripada tiga cengkerang:

  • Luaran - berserat;
  • tengah - vaskular;
  • dalaman - mesh.

Struktur bola mata manusia

Membran berserat luar di bahagian posterior membentuk putih, atau sklera, dan di depan ia masuk ke kornea yang telap ke cahaya.

Choroid tengah disebut kerana kaya dengan saluran darah. Terletak di bawah sklera. Bahagian depan cangkang ini membentuk iris, atau iris. Jadi disebut kerana warna (warna pelangi). Iris mengandungi murid - bukaan bulat yang dapat mengubah nilainya bergantung pada intensitas pencahayaan melalui refleks bawaan. Untuk melakukan ini, terdapat otot di iris yang menyempitkan dan melebarkan murid..

Iris memainkan peranan sebagai diafragma yang mengatur jumlah cahaya yang memasuki alat fotosensitif, dan melindunginya dari kehancuran, menjadikan organ penglihatan terbiasa dengan intensitas cahaya dan kegelapan. Choroid membentuk cecair - kelembapan ruang mata.

Retina dalaman, atau retina, bersebelahan dengan bahagian belakang membran tengah (koroid). Terdiri daripada dua helai: luar dan dalam. Lembaran luar mengandungi pigmen, bahagian dalamnya mengandungi unsur sensitif cahaya.

Struktur retina

Retina melapisi bahagian bawah mata. Sekiranya anda melihatnya dari sisi murid, maka titik bulat keputihan kelihatan di bahagian bawah. Ini adalah tempat keluar dari saraf optik. Tidak ada unsur sensitif cahaya dan oleh itu tidak ada sinar yang dirasakan, ia disebut titik buta. Di sebelahnya terdapat macula (macula). Ini adalah tempat ketajaman visual yang paling hebat.

Di lapisan dalam retina, terdapat unsur sensitif cahaya - sel visual. Hujungnya berbentuk batang dan kerucut. Batang mengandungi pigmen visual - rhodopsin, kerucut - iodopsin. Batang melihat cahaya dalam keadaan cahaya senja, dan kerucut melihat warna dalam cahaya yang cukup terang..

Urutan cahaya yang melewati mata

Pertimbangkan jalur sinar cahaya melalui bahagian mata yang membentuk alat optiknya. Pertama, cahaya melewati kornea, humor berair dari ruang anterior mata (antara kornea dan murid), murid, lensa (dalam bentuk lensa biconvex), badan vitreous (medium telus tebal) dan akhirnya mencapai retina.

Urutan cahaya yang melewati mata

Dalam kes di mana sinar cahaya, setelah melewati media optik mata, tidak tertumpu pada retina, maka anomali visual berkembang:

  • Sekiranya di hadapannya - rabun;
  • jika di belakang - hiperopia.

Untuk meratakan rabun, gunakan gelas biconcave, dan kacamata hiperopia - biconvex.

Seperti yang telah dinyatakan, batang dan kerucut terletak di retina. Apabila cahaya memukul mereka, ia menyebabkan kerengsaan: proses fotokimia, elektrik, ionik dan enzimatik kompleks berlaku, yang menyebabkan kegembiraan saraf - isyarat. Ia memasuki pusat penglihatan subkortikal (quadruple, optic tubercle, etc.) di sepanjang saraf optik. Kemudian menuju ke korteks lobus oksipital otak, di mana ia dianggap sebagai sensasi visual.

Seluruh kompleks sistem saraf, termasuk reseptor cahaya, saraf optik, pusat penglihatan di otak, membentuk alat analisis visual.

Struktur alat bantu mata

Struktur alat penglihatan bantu

Selain bola mata, alat bantu juga milik mata. Ia terdiri daripada kelopak mata, enam otot yang menggerakkan bola mata. Permukaan belakang kelopak mata ditutupi oleh membran - konjunktiva, yang sebahagiannya melepasi bola mata. Di samping itu, alat lakrimal tergolong dalam organ tambahan mata. Ia terdiri daripada kelenjar lakrimal, tubulus lakrimal, kantung dan saluran nasolacrimal.

Kelenjar lakrimal menyembunyikan rahsia - air mata yang mengandung lysozyme, yang mempunyai kesan buruk pada mikroorganisma. Ia terletak di fossa tulang frontal. Tiub 5-12nya terbuka ke celah antara konjunktiva dan bola mata di sudut luar mata. Setelah melembapkan permukaan bola mata, air mata mengalir ke sudut dalam mata (ke hidung). Di sini mereka mengumpulkan di bukaan kanal lakrimal, di mana mereka memasuki kantung lakrimal, juga terletak di sudut dalam mata..

Dari beg di sepanjang saluran nasolacrimal, air mata diarahkan ke rongga hidung, di bawah concha inferior (oleh itu, kadang-kadang anda dapat melihat bagaimana air mata mengalir dari hidung semasa menangis).

Anatomi mata

Bola mata mempunyai nama seperti itu kerana alasannya, kerana organ ini tidak mempunyai bentuk sfera biasa. Kelengkungannya lebih besar dari depan ke belakang..

Organ-organ ini terletak pada bidang yang sama pada bahagian muka tengkorak yang cukup dekat satu sama lain untuk memberikan pertindihan bidang visual. Di tengkorak manusia terdapat "tempat duduk" khas untuk mata - soket mata, yang melindungi organ dan berfungsi sebagai titik pelekat bagi otot oculomotor. Dimensi orbit orang dewasa dengan fizikal yang normal berada dalam lingkungan kedalaman 4-5 cm, lebar 4 cm dan tinggi 3,5 cm. Kedalaman mata disebabkan oleh dimensi ini, serta jumlah tisu lemak di orbit.

Di depan, mata dilindungi oleh kelopak mata atas dan bawah - lipatan kulit khas dengan bingkai tulang rawan. Mereka segera ditutup, menunjukkan refleks berkedip ketika jengkel, menyentuh kornea, cahaya terang, hembusan angin. Di tepi luar kelopak mata depan, bulu mata tumbuh dalam dua baris, di sini saluran kelenjar terbuka.

Anatomi plastik celah kelopak mata dapat dinaikkan berbanding dengan sudut dalam mata, memerah, atau sudut luar akan diturunkan. Yang paling biasa adalah sudut luar mata yang dinaikkan.

Membran pelindung nipis bermula di sepanjang kelopak mata. Lapisan konjungtiva meliputi kedua kelopak mata dan bola mata, melewati bahagian belakangnya ke epitel kornea. Fungsi membran ini adalah untuk menghasilkan bahagian cecair air mata yang lendir dan berair, yang melincirkan mata. Konjungtiva mempunyai bekalan darah yang kaya, dan kondisinya sering dapat digunakan untuk menilai tidak hanya penyakit mata, tetapi juga keadaan umum tubuh (misalnya, dalam penyakit hati, ia dapat memiliki warna kekuningan).

Bersama dengan kelopak mata dan konjungtiva, alat bantu mata terdiri daripada otot yang melakukan pergerakan mata (lurus dan serong) dan alat lakrimal (kelenjar lakrimal dan kelenjar kecil tambahan). Kelenjar utama menyala apabila ada keperluan untuk mengeluarkan unsur yang menjengkelkan dari mata, mengeluarkan air mata semasa reaksi emosi. Untuk membasahi mata secara kekal, air mata dihasilkan dalam jumlah kecil oleh kelenjar tambahan.

Mata dibasahi oleh pergerakan kelopak mata yang berkelip dan gelinciran lembut konjungtiva. Cecair lakrimal mengalir melalui ruang di belakang kelopak mata bawah, berkumpul di tasik lakrimal, kemudian di kantung lakrimal di luar orbit. Dari yang terakhir melalui saluran nasolacrimal, cecair disalirkan ke saluran hidung bawah.

Mata sebagai organ

Seperti penganalisis lain, mata merangkumi tiga elemen utama:

  • Bahagian periferal, tugasnya adalah membaca rangsangan visual dan mengenalinya;
  • Laluan saraf di mana maklumat memasuki sistem saraf pusat;
  • Kawasan otak di mana analisis dan tafsiran semua maklumat yang diterima dijalankan. Pemprosesan rangsangan visual berlaku di kawasan oksipital setiap hemisfera.

Bahagian pinggir alat analisis visual manusia adalah bola mata, yang terletak di orbit atau soket mata, yang melindunginya dari kerosakan dan kecederaan. Pekerjaannya yang lengkap disediakan oleh saraf optik, 6 otot dengan tujuan yang berbeza, sistem pertahanan (kelopak mata, bulu mata, kelenjar), dan juga sistem pembuluh darah. Bola mata itu sendiri mempunyai bentuk sfera dengan isipadu hingga 7 cm3 dan jisim hingga 78 gram. Dari sudut pandangan anatomi, mata merangkumi 3 membran - berserat, vaskular dan retina. Ketahui mengenai tahap perkembangan penglihatan pada bayi baru lahir dalam bahan ini.

Sclera

Unsur paling kuat dari membran berserat (80% daripada jumlah keseluruhan). Ia terdiri daripada tisu penghubung yang padat yang diperlukan untuk menambat otot mata. Sklera inilah yang membolehkan anda mengekalkan nada dan bentuk bola mata. Di tiang posterior terdapat permukaan kisi yang perlu untuk pemeliharaan. Sebenarnya, sclera adalah kerangka untuk semua elemen bola mata yang lain..

Kornea

Unsur tidak berwarna membran berserat ini jauh lebih kecil daripada ukuran struktur lain. Kornea yang sihat adalah elemen sfera yang telus, setebal hingga 0,4 mm, dengan kilauan yang jelas dan kepekaan cahaya yang tinggi. Tugas utamanya adalah membiaskan dan melakukan pancaran cahaya. Kekuatan pembiasan struktur ini pada orang yang sihat adalah 40 dioptor..

Pemakanan dan metabolisme sel di bola mata disokong oleh bahagian tengah atau koroid. Ia diwakili oleh iris, badan silia, dan sistem saluran darah (koroid)..

Iris

Ia terletak betul-betul di belakang kornea bola mata dan mempunyai murid di tengahnya - lubang pengatur diri, diameter 2-8 mm, yang berfungsi sebagai diafragma. Melanin bertanggungjawab untuk warna iris. Tugasnya adalah melindungi mata dari sinar matahari yang berlebihan..

Badan ciliary (ciliary)

Ini adalah kawasan kecil yang terletak di dasar iris. Dalam ketebalannya adalah otot yang memberikan kelengkungan dan fokus lensa. Otot ciliary adalah kunci dalam proses penempatan mata..

Choroid

Ini adalah koroid, tugasnya adalah untuk memberi nutrisi kepada semua elemen struktur. Di samping itu, dia berperan aktif dalam pertumbuhan semula zat visual yang merosot dari masa ke masa..

Kanta

Unsur ini terletak betul-betul di belakang murid. Sebenarnya, ini adalah lensa semula jadi yang, kerana badan ciliary, dapat mengubah kelengkungan dan mengambil bahagian dalam fokus pada objek yang berlainan jarak. Daya biasnya berkisar antara 20 hingga 30 diopter, bergantung pada nada otot. Maklumat lebih lanjut mengenai struktur dan fungsi lensa boleh didapati di sini.

Retina

Ia adalah selaput cahaya yang peka cahaya, dengan ketebalan 0,07 hingga 0,5 mm, yang diwakili oleh 10 lapisan sel yang berlainan. Beberapa pakar anatomi membandingkan retina dengan filem kamera, kerana tugas utamanya adalah membentuk gambar menggunakan kerucut dan batang (sel sensitif cahaya khusus). Batangnya terletak di bahagian pinggir retina dan bertanggungjawab untuk penglihatan senja dan hitam-putih, dan kerucut yang terletak di zon tengah bertanggungjawab untuk makula (macula).

Elemen bantu

Ramai penyelidik menggabungkan unsur tambahan mata ke dalam satu kumpulan. Sebagai peraturan, ini termasuk bulu mata, kelopak mata dengan membran mukus nipis yang melapisi dari dalam (konjungtiva), dengan ketebalan kelenjar lakrimal. Tugas utama mereka adalah memberikan perlindungan bola mata dari tekanan mekanikal, habuk dan kotoran..