Apa plasenta dan apa itu: 10 fakta menarik

Plasenta berfungsi seperti kelenjar - ia menghasilkan hormon yang penting untuk membawa bayi dan untuk mewujudkan penyusuan. Organ ini menghasilkan antara lain bahan berikut: human chorionic gonadotropin (hCG), hormon yang bertanggungjawab untuk permulaan kehamilan yang berjaya; laktogen plasenta, yang juga membantu menyiapkan payudara untuk menyusui; progesteron dan estrogen.

Plasenta mula terbentuk pada masa yang sama dengan bayi, ia menyuburkan dan melindunginya. Darah dari badan ibu membawa oksigen dan nutrien ke plasenta, yang sampai ke janin melalui tali pusat. Iaitu, ia menjalankan fungsi beberapa organ sekaligus, yang diperlukan untuk perkembangan anak. Plasenta tidak membenarkan darah ibu dan anak yang belum lahir bercampur, sementara kedua-dua darah ini beredar di dalamnya.

Kira-kira 500 mililiter darah dihantar ke plasenta setiap minit. Ini berlaku walaupun wanita itu sedang tidur..

Plasenta adalah organ wanita. Tetapi sel-sel wanita dan lelaki mengambil bahagian dalam pembentukannya. Ini tidak menghairankan, kerana tanpanya, persenyawaan telur tidak mungkin, dan oleh itu proses pembentukan plasenta.

Plasenta menjalankan fungsinya tanpa komunikasi dengan sistem saraf wanita. Ia tidak mengandungi sel saraf, oleh itu ia tidak mematuhi saraf tunjang atau otak. Dan ia berjaya! Keajaiban!

Plasenta adalah satu-satunya organ yang boleh tumbuh di dalam tubuh manusia. Ya, kita boleh hidup tanpa beberapa organ selepas pembedahan, tetapi plasenta dirancang untuk digunakan hanya sekali untuk satu kehamilan. Sebaik sahaja bayi dilahirkan, tidak ada keperluan untuk itu..

Sebaik sahaja plasenta meninggalkan badan ibu, proses penghasilan susu ibu bermula di dalamnya. Semasa kehamilan, prolaktin, yang diperlukan untuk penyusuan, juga dihasilkan, tetapi sejumlah besar progesteron dan estrogen yang dihasilkan oleh plasenta menekan hormon penyusuan. Kelahiran plasenta membolehkan anda mengurangkan jumlah progesteron dan estrogen secara dramatik dan mencetuskan prolaktin.

Berat purata plasenta pada kehamilan 36-40 minggu adalah 519 gram.

Terdapat fenomena yang disebut plasentophagy, iaitu memakan plasenta (dan ini biasa berlaku bukan hanya di kalangan haiwan, tetapi juga di kalangan orang). Ada yang berpendapat bahawa ia membantu mengurangkan risiko kemurungan postpartum, memperbaiki proses menyusui, namun, tesis ini belum disahkan secara ilmiah dan menasihatkan untuk tidak menambahkannya ke makanan. Pakar percaya bahawa semua sifat plasenta yang sangat baik dapat dikaitkan dengan kesan plasebo. Mengenai komposisi pemakanan plasenta, diketahui mengandung protein dan lemak, tetapi juga terkandung dalam makanan biasa..

Sebagai peraturan, plasenta terletak di sepanjang dinding belakang rahim - jadi ia lebih terlindung dari kemungkinan kecederaan. Terdapat keadaan patologi yang disebut plasenta previa. Ini adalah kedudukan organ di bahagian bawah rahim, apabila kawasan os dalaman tersekat sebahagian atau sepenuhnya. Ini boleh menyebabkan pendarahan dan ancaman penamatan kehamilan, oleh itu, memerlukan pemantauan yang teliti oleh pakar. Plasenta previa lengkap adalah petunjuk mutlak untuk pembedahan caesar. Dengan penyampaian separa dan sekiranya tidak ada komplikasi, kelahiran bayi secara semula jadi mungkin, tetapi risiko caesar kecemasan dalam kes ini sangat tinggi.

Plasenta: fungsinya dan apa yang mungkin salah dengannya

Pada awal kehamilan, plasenta terbentuk dari kedua-dua tisu rahim dan sejumlah kecil tisu janin. Ia adalah organ bulat rata yang melekat pada dinding rahim dan menghubungkan ke bayi melalui tali pusat.

Semasa mengandung, anda benar-benar "menanam" plasenta untuk menyediakan janin segala yang diperlukan untuk berkembang. Kesihatan anak dalam rahim secara langsung bergantung pada fungsi normal organ penting ini. Plasenta meregang dengan rahim semasa bayi membesar dan bahkan boleh bergerak sedikit. 1

Contoh lokasi plasenta di dalam rahim, di mana ia melekat pada dinding atas. Walaupun boleh melekat pada yang lain (depan, belakang, sisi, bawah)

Perkembangan bekalan darah ibu ke plasenta selesai pada akhir trimester pertama (sebelum minggu ke-14 kehamilan), tetapi plasenta itu sendiri tumbuh sepanjang kehamilan. 2

Kira-kira 15-20 minit selepas bayi dilahirkan, plasenta (selepas kelahiran) juga keluar. Doktor anda mungkin memberi anda ubat untuk mengecutkan otot-otot di rahim anda dan menarik sedikit tali pusat. Walau bagaimanapun, selalunya plasenta keluar tanpa campur tangan tambahan semasa anda menggendong bayi. Ia kemudian dihantar ke makmal untuk memeriksa sebarang penyimpangan..

Apakah fungsi plasenta?

Beberapa fungsi utama plasenta adalah:

1. Pertukaran gas (menyediakan bekalan oksigen)

Fungsi plasenta pertama dan paling penting adalah untuk menyampaikan oksigen kepada bayi dan membuang karbon dioksida. Oleh kerana bayi belum bernafas di rahim, plasenta melakukan tugas. Anda bernafas dan oksigen yang anda hirup memasuki plasenta melalui darah. Plasenta mengeluarkan oksigen dan memindahkannya ke darah bayi. Setelah digunakan, darah melewati plasenta di mana karbon dioksida disaring dan dihantar kembali ke dalam darah anda untuk penghapusan. Proses ini dipanggil "pertukaran gas".

2. Trofik (memberi khasiat)

Peranan penting plasenta lain adalah memberi makan bayi yang sedang membesar. Apabila darah anda sampai ke plasenta, nutrien diekstrak dan dihantar ke aliran darah bayi. Janin mendapat semua yang diperlukan dalam rahim: lemak, glukosa, asid amino, vitamin dan mineral. Plasenta juga memberi bayi cecair. Mereka digunakan untuk menghidratnya dan membentuk cecair amniotik (cecair amniotik).

Walaupun pemindahan oksigen dan nutrien dari aliran darah ibu ke aliran darah janin, salah satu tugas plasenta adalah memastikan bahawa darah itu sendiri tidak pernah bercampur. Saluran darah ibu dan bayi sangat dekat dan penularan hanya berlaku melalui penyebaran (pergerakan molekul dari kawasan di mana terdapat banyak dari mereka ke tempat yang lebih sedikit) melalui penghalang plasenta. Sekiranya darah ibu dan janin bercampur, boleh membawa maut bagi mereka berdua apabila jenis darahnya berbeza. 3

3. Perkumuhan (pelupusan sampah)

Janin di dalam rahim belum mempunyai pergerakan usus, jadi sebarang produk buangan dari darah bayi disalurkan kembali melalui plasenta kepada ibu sehingga anda dapat mengeluarkannya dari badan. Walau bagaimanapun, ginjal bayi menghasilkan air kencing dan ia dikeluarkan ke dalam rahim sebagai cairan ketuban, yang juga disaring melalui ginjal dan darah bayi. Semua sisa dari cecair amniotik dikeluarkan melalui plasenta.

4. Hormonal (penghasilan hormon)

Plasenta bertanggungjawab untuk pengeluaran hormon untuk menyokong kehamilan. Berikut adalah senarai dan fungsi mereka:

Hormon steroid

Progesteron menyokong kehamilan dengan mencegah pelepasan lapisan rahim (serupa dengan yang berlaku pada akhir kitaran haid) dan juga menekan kemampuan lapisan otot dinding rahim untuk menguncup lebih awal sebelum melahirkan.

Estrogen merangsang pertumbuhan rahim untuk menampung janin yang sedang tumbuh dan membiarkannya berkontraksi, mengatasi kesan progesteron. Oleh itu, dia menyiapkan rahim untuk melahirkan anak. Estrogen juga merangsang pertumbuhan dan perkembangan kelenjar susu semasa mengandung sebagai persediaan untuk menyusui..

Hormon protein

Human chorionic gonadotropin (hCG) adalah hormon pertama yang mula dihasilkan oleh plasenta yang sedang berkembang, dan ini ditentukan oleh ujian kehamilan. Ini berfungsi sebagai isyarat kepada tubuh ibu bahawa kehamilan telah dimulakan dengan merangsang pengeluaran progesteron dari corpus luteum (kelenjar endokrin sementara di ovari yang mengambil alih fungsi ini sehingga plasenta cukup berkembang).

Laktogen plasenta dianggap mendorong pertumbuhan payudara sebagai persediaan untuk menyusui, tetapi fungsinya tidak difahami sepenuhnya. Ia juga dianggap dapat membantu mengatur metabolisme ibu dengan meningkatkan kadar nutrien dalam darah ibu untuk digunakan oleh janin..

Relaxin menyebabkan kelonggaran ligamen pelvis dan melembutkan serviks menjelang akhir kehamilan, yang memudahkan proses melahirkan anak.

Kisspeptin (metastin) adalah hormon yang baru dikenal pasti penting untuk banyak aspek kesuburan manusia. Di plasenta, kisspeptin nampaknya mengatur implantasinya ke lapisan rahim ibu (endometrium).

Baru-baru ini, sebilangan hormon peptida lain telah dikenal pasti yang mengatur pembentukan saluran darah di plasenta, yang penting untuk pertukaran nutrien antara ibu dan bayi. Hormon peptida ini termasuk endoglin larut (sEng), tyrosine kinase 1 seperti fms larut (sFlt-1) dan faktor pertumbuhan plasenta (PlGF). 4

5. Pelindung (penghalang bahan berbahaya dan jangkitan)

Plasenta membantu melindungi bayi daripada jangkitan. Penghalang plasenta tidak membenarkan beberapa mikroorganisma melaluinya, dan juga membenarkan antibodi IgG (jenis yang paling biasa) yang dihasilkan oleh tubuh ibu untuk menyebarkan bayi 2. Ini memberi bayi kekebalan pasif sementara, yang berlangsung selama beberapa bulan setelah kelahiran dan melindungi, misalnya, dari selesema, selesema, jangkitan telinga.

Walau bagaimanapun, plasenta tidak dapat menyaring semua patogen dan menyebarkan pelbagai jenis antibodi (IgM), oleh itu penyakit berjangkit tertentu boleh mempengaruhi janin di dalam rahim. Ini termasuk campak, cacar air, dan batuk rejan. Dalam kes ini, hanya vaksinasi ibu yang dapat melindungi anak. 1 Juga, penghalang plasenta tidak dapat melindungi janin dari semua bahan berbahaya, jadi sebilangan daripadanya dapat mempengaruhinya, misalnya alkohol. 4

Apa yang boleh menjadi salah dengan plasenta?

Terdapat beberapa komplikasi yang boleh mempengaruhi fungsi plasenta. Ia merangkumi:

Kekurangan plasenta

Ada kalanya plasenta tidak dapat memberi oksigen dan nutrien kepada bayi. Ini boleh menyebabkan kecacatan perkembangan. Ini biasanya berlaku kerana kemerosotan kesihatan ibu, misalnya, dengan darah tinggi, penyakit buah pinggang dan diabetes, dan merokok. Doktor memantau pertumbuhan bayi dan mungkin terpaksa merangsang kelahiran awal.

Plasenta previa

Pada awal kehamilan, plasenta mungkin rendah di rahim berhampiran serviks (di mana bayi akan pergi semasa bersalin). Keadaan ini dikenali sebagai plasenta previa. Dan boleh menyebabkan pendarahan dan kekejangan pada trimester kedua dan ketiga. Tetapi dalam kebanyakan kes, masalah ini, yang dijumpai pada pertengahan kehamilan, tidak begitu serius - plasenta dapat bergerak lebih tinggi dengan sendirinya ketika rahim membentang ketika tumbuh dan serviks tidak tersumbat. Dalam beberapa kes, plasenta sebahagiannya dapat bertindih pada faring rahim, dan dengan persembahan penuh, ia merangkumi seluruh serviks. Doktor memantau keadaan semasa dengan ultrasound, dan jika plasenta tidak berpindah jauh dari serviks, pembedahan caesar mungkin diperlukan.

Plasenta accreta

Kadang kala plasenta boleh tumbuh ke dinding rahim. Ini biasanya berlaku pada ibu yang pernah menjalani pembedahan caesar pada masa lalu. Keadaan ini boleh menyebabkan pendarahan teruk sebelum, semasa, dan selepas melahirkan. Persalinan biasanya dilakukan dengan pembedahan caesar dan selepas itu akan ada kehilangan darah.

Gangguan plasenta

Ini adalah komplikasi paling serius yang boleh berlaku pada plasenta dan merupakan keadaan kecemasan perubatan. Plasenta terlepas dari dinding rahim dan memutuskan bekalan darah bayi. Ia juga boleh menyebabkan pendarahan teruk pada ibu. Sekiranya kehamilan berjalan normal pada akhir trimester kedua atau ketiga, bayi akan dikeluarkan untuk pembedahan caesar.

Terdapat faktor risiko tertentu untuk masalah dengan plasenta, termasuk:

  • tekanan darah tinggi / preeklampsia;
  • jatuh atau cedera;
  • kelahiran berganda dengan pembedahan caesar;
  • pelbagai operasi pada rahim;
  • gangguan pembekuan darah;
  • usia tua.

Gejala yang membimbangkan

Sekiranya anda mempunyai masalah dengan plasenta, terdapat beberapa tanda yang perlu diperhatikan. Sekiranya berlaku, berjumpa doktor, hospital terdekat, atau bantuan perubatan kecemasan dengan segera:

  • pendarahan teruk dari faraj;
  • sakit pelvis yang teruk;
  • pening;
  • penurunan mobiliti kanak-kanak;
  • aliran keluar cecair amniotik dengan pendarahan;
  • kontraksi pramatang yang teruk (sehingga 37 minggu).

Dalam kebanyakan kes, masalah dengan fungsi plasenta dipantau oleh doktor. Ada kemungkinan jika mereka terus berlanjutan, anda mungkin dirujuk ke kawasan pemeliharaan untuk mengelakkan komplikasi. Juga, dalam kes yang jarang berlaku, kelahiran pramatang adalah mungkin..

Plasenta semasa mengandung: apa yang penting untuk diketahui

Kehamilan adalah masa yang luar biasa dalam kehidupan seorang wanita. Kehidupan baru muncul dan tumbuh di tubuhnya - jika dibandingkan dengan keajaiban ini, hakikat bahawa pada masa kehamilan organ tubuh baru muncul di dalam dirinya tidak kelihatan sangat aneh. Dan yang utama organ ini adalah plasenta.

Bayi bergantung sepenuhnya kepada keadaan plasenta ibu: ia adalah satu-satunya sumber makanan dan pernafasannya.


Apa itu plasenta?

Plasenta terbentuk dari membran embrio janin dan sebahagian besarnya, jika saya katakan demikian, masih tergolong dalam janin. Ia menghubungkan dinding rahim dengan pertumbuhan khas - vili yang menonjol ke dalam membran mukus. Oleh itu, hanya satu lapisan plasenta itu sendiri yang tergolong dalam rahim - decidua, endometrium yang diubah (dengan sel khas yang kaya dengan glikogen).


Bagaimana plasenta tumbuh. Kematangan Plasenta

Sudah pada minggu ketiga kehamilan, ketika jantung bayi mula berdegup kencang, nutrien memasukinya tepat melalui struktur plasenta yang muncul, yang tumbuh selari dengan bayi. Dengan kehamilan yang normal, plasenta terletak di bahagian belakang atau (agak kurang kerap) di dinding depan rahim. Hingga 6 minggu, ini sebenarnya bukan plasenta, tetapi korion yang mengelilingi ovum. Struktur yang jelas pada plasenta muncul hanya pada 12 minggu kehamilan, dan terbentuk sepenuhnya hanya pada 15-16 minggu. Hingga minggu ke-36 kehamilan, plasenta tumbuh seiring dengan pertumbuhan anak; dan hanya dengan 36 minggu, sebulan sebelum melahirkan, ia mencapai tahap matang berfungsi sepenuhnya. Pada ketika ini, beratnya kira-kira setengah kilogram, mempunyai diameter 15 hingga 18 sentimeter dan ketebalan 2-3 sentimeter..

Mengikut tahap ini, empat (4) darjah kematangan plasenta dibezakan:

  • Kematangan plasenta sifar adalah normal sebelum 30 minggu.

Ijazah pertama dianggap boleh diterima dari 27 hingga 34 minggu.

Yang kedua - dari 34 hingga 39 minggu.

Dari minggu ke-37, tahap kematangan plasenta ketiga dapat ditentukan.

Akhirnya, tepat sebelum melahirkan, penuaan plasenta berlaku: luas permukaan pertukaran menurun, kawasan pemendapan garam muncul.


Bagaimana plasenta berfungsi

Di antara bahagian janin dan ibu dari plasenta (dengan itu lapisan desidual), terdapat "cawan" yang dipenuhi dengan darah ibu. Mereka terbentuk oleh pembuluh darah umbilik janin yang membentang ke arah mereka - berpecah dan bercabang, mereka membentuk plexus dari vila terbaik, yang membentuk dinding "cawan".

Aliran darah ibu dan janin tidak dilaporkan secara langsung!

Nutrien berlalu di bawah tekanan tekanan osmotik, mereka "meresap" melalui dinding kapal. Itulah sebabnya "penghalang plasenta" timbul - sesuatu "berlalu" dari ibu ke anak, dan beberapa zat hanya tinggal di dalam darah ibu. Jadi apa yang berlaku kepada anak?

Pertamanya, pertukaran gas berlaku melalui plasenta: oksigen yang larut dalam darah mengalir dari darah ibu ke janin, dan karbon dioksida kembali dari anak ke ibu.

Kedua, melalui plasenta, bayi menerima nutrien yang diperlukan untuk pertumbuhan..

Malangnya, penghalang plasenta dapat diatasi dengan mudah oleh bahan berbahaya untuk perkembangan kanak-kanak: nikotin, etil alkohol (alkohol), banyak ubat (oleh itu penting untuk menggunakan hanya ubat-ubatan yang disyorkan oleh doktor yang mengetahui tentang kehamilan pesakit), dan juga virus (anak akan sakit dengan ibu).

Nasib baik, bayi juga mendapat antibodi ibu yang melindungi janin daripada jangkitan. Pada masa yang sama, plasenta mempertahankan sel-sel sistem imun ibu, yang dapat mengenal pasti janin sebagai "objek asing" dan memicu reaksi penolakan.

Akhirnya, plasenta mensintesis sejumlah hormon yang diperlukan untuk mengekalkan kehamilan - gonadotropin korionik manusia (hCG, tahap yang mana dalam darah digunakan untuk membuktikan fakta kehamilan), laktogen plasenta, prolaktin dan banyak lagi.

Plasenta (selepas kelahiran) dilahirkan dalam masa sejam selepas kelahiran. Keadaannya penting bagi doktor, jadi dia diperiksa dengan teliti: ia dapat digunakan untuk menilai perjalanan kehamilan, untuk menentukan apakah ada detasemen atau proses menular.

Salah satu komplikasi kelahiran anak adalah kelahiran plasenta yang tidak lengkap, apabila ia (secara keseluruhan atau sebahagian) tumbuh rapat ke dinding rahim. Ini boleh menyebabkan pendarahan yang mengancam nyawa, dan sepotong kecil plasenta yang tersisa di rahim, yang tidak dijawab oleh doktor, boleh menyebabkan penyakit berjangkit..


Plasenta semasa mengandung: apa yang penting untuk diketahui

Malangnya, plasenta tidak selalu mengatasi fungsinya sepanjang kehamilan. Sebab-sebab ini mungkin:

  • Gangguan plasenta. Salah satu fenomena yang paling berbahaya adalah apabila plasenta, menempel erat pada dinding rahim, mula "jatuh" dari situ. Dengan gangguan plasenta berskala besar, anak itu dapat mati dalam beberapa minit, jadi jika anak itu sudah dapat bertahan pada waktu ini, doktor biasanya menggunakan bahagian caesar kecemasan..
  • Kekurangan plasenta. Muncul apabila plasenta tidak berjaya dipasang di rongga rahim, penyimpangan struktur dan ukurannya, yang mengganggu bekalan anak dengan zat-zat penting.
  • Penuaan pramatang plasenta - apabila plasenta berkembang lebih cepat daripada bayi dan pada akhir kehamilan berhenti berfungsi sebelum bayi bersedia untuk melahirkan anak.

Plasenta previa

Komplikasi kehamilan yang serius yang berkaitan dengan lokasi plasenta di rahim bawah. Secara umum, apabila lampiran plasenta seperti itu diperbaiki pada awal kehamilan, ini tidak bermaksud apa-apa: ukuran rahim berubah sangat banyak, dindingnya meregang, sehingga pada separuh kedua kehamilan, plasenta naik dengan dinding. Walau bagaimanapun, kadang-kadang tumpang tindih sebahagian atau keseluruhan kawasan faring dalaman dan, dengan itu, mencegah bayi dilahirkan secara semula jadi.

Keadaan plasenta dinilai menggunakan pemeriksaan ultrasound; ia memberikan banyak maklumat berguna mengenai ukuran, ketebalan, struktur dalaman dan lampiran plasenta. Berdasarkan hasil pemeriksaan ultrasound, doktor membuat keputusan tertentu mengenai pengurusan kehamilan.

Semua yang anda perlu ketahui mengenai plasenta.

Organ yang luar biasa adalah plasenta. Ia wujud di dalam badan wanita hanya semasa kehamilan. Pembentukan plasenta bermula sejurus selepas kemasukan ovum ke lapisan rahim dan berakhir pada bulan ke-4 kehamilan. Bahan untuk organ baru adalah membran mukus rahim dan vili chorionic yang diubah (membran embrio). Kemudian plasenta mendekati tempoh kematangan, dan pada akhir peringkat terakhir kehamilan mulai "usia". Selepas kelahiran anak, plasenta dipisahkan dari dinding rahim dan dilahirkan bersama dengan membran janin, atau selepas kelahiran.

Pokok kehidupan

Plasenta kelihatan seperti kek tebal, lembut dan bulat. Strukturnya unik. Bahagian utama diwakili oleh villi, yang cabang, memberikan kemiripan dengan plasenta dengan mahkota oak yang kuat. Darah bayi mengalir ke dalam vili, di luar mereka dibasuh oleh darah ibu: kedua sistem vaskular dipisahkan oleh membran, atau penghalang plasenta. Terdapat sebagai organ bebas, plasenta adalah milik ibu dan bayinya. Walaupun organ penting kanak-kanak berkembang dan matang, plasenta menjalankan fungsinya.

  • Pertukaran gas dilakukan melalui plasenta: melalui satu saluran darah plasenta, oksigen dibekalkan kepada bayi dari darah ibu, dan melalui saluran darah yang berdekatan, bayi "mengembalikan" karbon dioksida.
  • Melalui sel-sel plasenta, nutrien disaring dari darah wanita - dan dalam bentuk "siap" dan mudah dicerna, mereka dihantar ke bayi. Melalui saluran plasenta yang berdekatan, bayi "mengembalikan" semua yang belum diserap ke dalam darah ibu.
  • Plasenta mempunyai sifat kekebalan tubuh, iaitu, ia mengalirkan bahan pelindung dari darah ibu ke dalam tubuh anak, memberikan imuniti kepada bayi. Pada masa yang sama, plasenta melindungi anak dari penembusan bahan berbahaya, bakteria dan racun, serta dari antibodi ibu yang agresif yang dihasilkan semasa konflik Rh. Tetapi kita harus ingat bahawa penghalang plasenta rentan terhadap dadah, alkohol, nikotin, beberapa ubat dan virus..
  • Plasenta berperanan sebagai kelenjar endokrin dan mensintesis progestin, estrogen, hormon hCG dan hormon lain (kira-kira 15), yang dirancang untuk mengekalkan kehamilan dan memastikan perkembangan normal janin. Plasenta akhirnya memainkan peranannya selepas kelahiran. Sejurus selepas melahirkan, doktor memeriksanya dengan teliti. Penting untuk memastikan bahawa plasenta dihantar secara keseluruhan. Di samping itu, berdasarkan keadaan plasenta, seseorang dapat menilai perjalanan kehamilan (sama ada terdapat proses detasmen atau jangkitan) dan, berdasarkan data ini, membuat ramalan mengenai kesihatan bayi.

Adakah semuanya baik?

Kaedah utama untuk menilai kerja plasenta adalah ultrasound. Dengan pertolongannya, doktor dapat menentukan banyak perkara.

  • Kematangan Plasenta.
    Terdapat 4 daripadanya, dan masing-masing sesuai dengan tahap kehamilan tertentu:
    0 - sehingga 30 minggu;
    1 - dari minggu ke-30 hingga ke-34;
    2 - dari minggu ke-34 hingga ke-39;
    3 - dari minggu ke-37.
    Lebih dekat dengan kelahiran anak, penuaan fisiologi plasenta bermula: penurunan saiznya dan kawasan deposit garam (kalsifikasi) muncul di atasnya.
  • Tempat lampiran. Sebaik-baiknya, plasenta terletak di dinding anterior atau posterior rahim di bahagian atasnya. Menjelang trimester ketiga kehamilan, jarak dari pinggir plasenta ke bahagian dalam serviks mestilah lebih dari 6 cm. Jika tidak, doktor bercakap mengenai pelekatan plasenta yang rendah, dan jika plasenta bertindih dengan faring dalaman, mengenai penyampaiannya.
  • Ketebalan plasenta. Biasanya, penunjuk ini hingga 36 minggu sama dengan usia kehamilan ± 2 mm. Dari minggu ke-36 hingga ke-37, ketebalan plasenta berkisar antara 26 hingga 45 mm (semuanya ada di sini).

Terdapat kaedah tambahan untuk menilai kerja plasenta. Dopplerometry, atau sejenis ultrasound (aliran darah di saluran plasenta, rahim, tali pusat janin diperiksa), dan kardiografi (rakaman serentak degup jantung janin, aktiviti motoriknya dan nada rahim). Adalah mungkin untuk menilai kerja kompleks fetoplacental (sistem "ibu - plasenta - janin" yang disebut) berdasarkan parameter makmal, menentukan tahap hormon dalam darah dan air kencing seorang wanita hamil. Hormon apa yang diminati oleh doktor? Chorionic gonadotropin (HCG), lactogen plasenta (PL), estrogen (estradiol E2 dan estriol E3), serta progesteron (Pg).

Ada masalah!

Malangnya, tidak semuanya berjalan seperti yang kita mahukan. Mana-mana penyakit ibu (kronik atau akut) boleh menyebabkan ketidaknormalan dalam perkembangan plasenta dan kerosakan sistem fetoplacental. Oleh itu, semua masalah kesihatan mesti dilaporkan kepada doktor dan mengikut cadangannya. Perubahan plasenta tidak pernah disedari oleh ibu dan bayi, tetapi jika mereka diperhatikan tepat pada waktunya dan langkah-langkah diambil, keadaan dapat diperbaiki.

Lekapan rendah

Tepi bawah plasenta terletak pada jarak tidak lebih dari 6 cm dari os rahim dalaman. Ini adalah gambaran yang agak biasa. Sekiranya diagnosis seperti itu muncul dalam kad wanita hamil pada dua trimester pertama, tidak ada alasan untuk risau. Kemungkinan besar, menjelang trimester ketiga, plasenta akan "naik" dan tidak akan menyekat faring rahim. Walau bagaimanapun, kedudukan plasenta yang rendah membawa risiko pendarahan. Faktanya adalah bahawa rahim sentiasa tumbuh semasa kehamilan, dan perubahan maksimum berlaku pada segmen bawahnya..
Sekiranya plasenta terletak di kawasan ini, tisu elastik rendahnya tidak mempunyai masa untuk menyesuaikan diri dengan ukuran dinding rahim yang berubah dengan cepat - berlaku gangguan plasenta. Oleh itu, semua ibu mengandung dengan diagnosis ini perlu sangat prihatin terhadap diri mereka sendiri. Tunda penyambungan semula aktiviti seksual, elakkan prosedur termal, kurangkan tekanan minimum. Semasa tidur dan berehat, letakkan kaki anda pada kedudukan yang tinggi - kedudukan ini membantu menaikkan plasenta. Dan jika anda mempunyai tanda-tanda yang sedikit membimbangkan (sakit di bahagian bawah perut, bercak), segera berjumpa doktor!

Pembentangan

Ini adalah diagnosis yang lebih serius. Tetapi, untungnya, jarang berlaku. Plasenta previa separa dan lengkap. Dalam kes pertama, jalan keluar dari rahim disekat sepenuhnya. Dalam kedudukan ini, bayi tidak akan dapat keluar dari cahaya dengan sendirinya, jadi wanita itu ditunjukkan bahagian caesar. Dengan persembahan separa, plasenta hanya menutup sebahagian lumen os dalaman, dan dalam beberapa kes, kelahiran semula jadi mungkin.
Malangnya, plasenta previa sering disertai dengan pendarahan, dan wanita itu dirujuk ke hospital.

Kekurangan fetoplacental (FNP)

Pelanggaran peredaran darah dalam sistem "ibu - plasenta - janin" bermaksud bahawa bayi kekurangan oksigen dan nutrien secara kronik. Akibatnya, kanak-kanak itu mula ketinggalan dalam perkembangannya. Selain itu, fungsi pelindung plasenta terganggu, yang membuka jalan untuk bahan berbahaya dan beracun. Terdapat sangat sedikit manifestasi klinikal dari keadaan ini: aktiviti motor janin boleh menurun atau, sebaliknya, meningkat. FNP didiagnosis berdasarkan data ultrasound, CTG dan anamnesis.

Detasmen pramatang

Gejala yang jelas dari keadaan ini adalah pendarahan faraj. Doktor mungkin menetapkan rehat di tempat tidur. Selalunya ukuran ini mencukupi. Tetapi dalam kes yang teruk, rawatan di hospital perlu dilakukan.

Penuaan pramatang

Kedudukan di mana tahap kematangan plasenta melebihi usia kehamilan penuh dengan perkembangan kekurangan plasenta, yang menyebabkan hipoksia dan kekurangan zat makanan janin. Untuk memahami bagaimana plasenta, yang menua sebelum waktunya, mengatasi fungsinya, doktor kemungkinan besar akan menetapkan Doppler dan CTG kepada wanita tersebut. Sekiranya perlu, anda boleh menggunakan ubat untuk mengembalikan peredaran darah yang normal dan menghentikan proses penuaan plasenta.

Plasentitis

Ia berlaku bahawa plasenta, melindungi anak, mendapat pukulan serius dari pelbagai mikroorganisma. Jangkitan berlaku dengan cara yang berbeza: mikroba dibawa oleh aliran darah, menembusi saluran tuba dari pelengkap, "bangkit" dari vagina. Keradangan boleh merebak ke seluruh plasenta atau hanya pada komponennya sahaja. Rawatan akan bergantung pada jenis patogen. Sudah tentu, dari semua ubat yang mungkin berlaku, doktor akan memilih ubat yang dibenarkan untuk digunakan semasa kehamilan..

Lydia Fedotova, perunding - Irina Popova, pakar obstetrik-ginekologi

Apa yang tidak dilindungi oleh plasenta

Plasenta adalah organ yang menyebarkan bahan pelindung dari darah ibu ke dalam badan anak dan dengan itu memberikannya kekebalan. Pada masa yang sama, dia melindunginya dari kesan racun tertentu yang membentuk ubat-ubatan tersebut, serta antibodi agresif dari ibunya. Plasenta tidak membenarkan tubuh ibu untuk melihat janin sebagai benda asing dan menolaknya. Malangnya, penghalang plasenta mudah diatasi dengan toksik, bahan narkotik, alkohol, nikotin dan virus. Oleh itu, tugas ibu mengandung, mempertahankan dirinya dari "penyabot" ini, adalah melindungi anaknya dari mereka..

Persekitaran pertama kanak-kanak sama sekali tidak bebas dari racun seperti yang anda harapkan. Tersembunyi di dalam diri anda, seperti kacang dalam cangkang, dikelilingi oleh cairan ketuban, nampaknya bayi dilindungi dengan aman dan benar-benar selamat. Sudah tentu, persekitaran luaran penuh dengan bahan toksik, tetapi bukankah tugas plasenta menyaring toksin yang boleh membahayakan janin? Pasti! Plasenta mampu mengatasi tugasnya melindungi bayi daripada jangkitan (kecuali, mungkin, HIV dan rubella). Walau bagaimanapun, ia sama sekali bukan penghalang yang tidak dapat ditembusi untuk bahan toksik moden - racun perosak, bisphenol, plumbum, merkuri. Ini disahkan oleh percubaan yang dilakukan di AS. Para saintis menganalisis darah tali pusat dari sepuluh bayi yang lahir pada bulan Ogos dan September 2004 dan mendapati 287 unsur kimia industri di dalamnya, 180 daripadanya bersifat karsinogenik, dan 217 boleh memberi kesan berbahaya pada otak..

"Sebilangan besar pencemaran alam sekitar dapat melintasi penghalang plasenta," kata laporan dari Institut Kesihatan Nasional AS. Pada umumnya, kanak-kanak sudah dilahirkan "diracuni" oleh mereka. Sudah tentu, fakta bahawa darah tali pusat bayi yang baru lahir mengandungi karsinogen atau unsur-unsur yang berbahaya kepada sistem saraf tidak bermaksud bahawa anak itu semestinya akan menghidap barah pada masa akan datang atau mengalami masalah pembelajaran. Namun, kebanyakan kita masih lebih suka memainkannya dengan selamat, bukan? Ibu mengandung harus berusaha melindungi diri dari kesan buruk persekitaran dengan cara yang sama dengan rajin menghindari asap rokok. Tetapi masalahnya adalah lebih mudah untuk mengasingkan diri dari nikotin daripada mengatakan tidak kepada bahan berbahaya yang berasal dari alam sekitar..

Bahkan orang yang menjalani gaya hidup mesra alam dan hanya makan produk organik mendapati bahan kimia beracun dalam darah mereka. Semasa bersiap untuk melahirkan anak dan semasa kehamilan, tubuh kita menjadi sejenis ekosistem, yang sentiasa berinteraksi dengan persekitaran. Dari semua makanan, udara, air atau rumah kita, bahan-bahan entah bagaimana masuk ke dalam kita.

Memikirkan bahaya pencemaran industri yang dapat menimpa anda dan bayi anda yang belum lahir, anda mungkin merasakan keinginan yang tidak tertahankan untuk bersembunyi semasa mengandung di suatu tempat di hutan Borneo, tetapi masih ada yang dapat menjamin bahawa anda akan benar-benar selamat di sana. Oleh itu, bukannya lari dari peradaban, pilihlah untuk menyokong perlindungan alam sekitar dengan memilih bahan dan produk semula jadi dan bukan bahan buatan yang mengandungi bahan yang sukar diucapkan..

Bahan kimia terlarang di dapur anda

Oleh kerana kebanyakan racun perosak dapat menyeberangi plasenta, cuba makan makanan organik atau makanan yang anda tahu dari mana asalnya. Contohnya, buah-buahan dan sayur-sayuran yang ditanam oleh anda di pondok musim panas anda tanpa menggunakan baja kimia.

Sayur-sayuran dan buah-buahan yang dibeli di pasar raya dan mampu mengumpulkan sejumlah besar racun perosak (persik, epal, paprika, saderi, nektarin, strawberi, ceri, ceri, selada, anggur, pir, kentang, wortel) paling baik dibeli pada musim dari pengeluar tempatan... Dengan mengikuti panduan ringkas ini, anda dapat mengurangkan pendedahan kepada racun perosak..

287 unsur kimia industri, 180 daripadanya adalah karsinogen, dan juga bahan yang berpotensi berbahaya untuk perkembangan sistem saraf pusat bayi, dijumpai dalam darah tali pusat bayi oleh saintis Amerika.

Minum air paip yang ditapis. Gunakan perkakas logam, kaca dan seramik dan bukannya plastik untuk menyimpan makanan dan memasak di dalam ketuhar gelombang mikro. Apabila plastik dipanaskan, terdapat kemungkinan besar penghijrahan bahan berbahaya dari plastik ke dalam air atau produk. Sejumlah besar kajian menunjukkan bahawa proses ini sering berlaku pada suhu bilik minimum dan lebih jauh. Ambil sebotol kaca untuk memberi makan bayi anda.

Elakkan makan ikan yang sangat besar - semakin besar ikan, lebih tinggi kandungan merkuri, yang melambatkan perkembangan otak janin. Sebagai peraturan, ikan tenggiri, ikan todak, ikan yu dan beberapa jenis tuna mempunyai kandungan unsur ini yang tinggi..

Sumber asid lemak omega-3 yang selamat yang diperlukan untuk pembentukan sistem saraf pusat bayi termasuk ikan merah: salmon, salmon, trout. (Sebelum makan dan menyediakan makanan, pastikan anda mencuci tangan dengan sabun dan air dengan teliti untuk menghilangkan bahan kimia berbahaya dari habuk rumah..

Percayai hidung anda

Deria bau meningkat semasa kehamilan. Gunakan kemampuan ini untuk mengenal pasti bau berbahaya yang berpotensi..

Elakkan cat dan produk pembersih yang berbau busuk. Sekiranya mereka mempunyai bau "beracun", maka itu adalah. (Jauhkan dari produk yang menutup bau yang tidak menyenangkan dengan aroma kimianya sendiri: penyegar udara, minyak wangi, deodoran. Wangian sering mengandungi bahan yang menyebabkan gangguan pada sistem saraf dan endokrin: sebatian organik dan alergen yang mudah meruap, misalnya, perkembangan asma. udara, mereka meningkatkan risiko keguguran, serta kelahiran anak dengan kekurangan berat badan.

Kurang kerap mengunjungi kedai kecantikan semasa mengandung. Sebarang prosedur kosmetik berlangsung sekurang-kurangnya 40 minit. Selama ini, anda akan mempunyai masa untuk menyedut sekitar 126 sebatian kimia, yang mana banyak yang dapat menembusi plasenta.

Perkara yang paling sukar, tentu saja, adalah melindungi diri anda dari suasana yang tercemar. Udara bandar industri mengandungi beratus-ratus bahan kimia organik dan bukan organik. Pada asasnya, unsur dan bahan berbahaya bagi tubuh kita dihasilkan oleh perusahaan perindustrian dan pengangkutan bandar.

Cuba kurangkan sekurang-kurangnya kesan negatif sebatian karbon dan garam logam berat. Sebilangan besar dari mereka menyeberangi plasenta, meningkatkan risiko keguguran, berat lahir rendah dan kecacatan intelektual.

Seboleh-bolehnya, sesedikit mungkin, Anda berada di dekat mana-mana perusahaan perindustrian, terutamanya perusahaan kimia dan metalurgi, dan juga laluan pengangkutan yang besar. Sudah tentu, penyelesaian yang ideal adalah untuk semua sembilan bulan, atau sekurang-kurangnya untuk separuh pertama kehamilan, ketika semua sistem dan organ bayi anda yang paling penting diletakkan, untuk berpindah ke tempat tinggal di luar bandar..

Sekiranya ini tidak dapat dilakukan, sekurang-kurangnya bersiar-siar pada waktu pagi ketika tahap asap di luar belum begitu tinggi. Pada waktu petang atau petang, lebih baik berjalan di dekat badan air - di udara lembap, kepekatan unsur berbahaya lebih rendah.

Mengudarakan kediaman anda secara berkala dan memperkenalkan tanaman dalaman yang membersihkan udara dengan berkesan dari bahan berbahaya, seperti sawit atau dracaena.

Vitamin dan mineral tertentu juga membantu mengurangkan jumlah bahan toksik dalam darah. Sebagai contoh, suplemen kalsium mengurangkan plumbum, dan zat besi dan vitamin B mengurangkan kadmium..

Penghalang plasenta dapat diatasi dengan mudah oleh pelbagai bahan toksik, alkohol dan narkotik, serta nikotin dan virus berbahaya.

Plasenta: struktur, fungsi, kematangan, hiperplasia, persembahan, detasmen

Hari ini, banyak ibu tahu mengenai kehamilan dengan tidak lebih daripada yang diketahui oleh ibu bapa kita. Oleh itu, banyak wanita semasa kehamilan bimbang tentang keadaan kesihatan mereka, dan mereka sangat bimbang jika doktor membincangkan keadaan organ penting semasa kehamilan seperti plasenta. Organ ini melakukan fungsi yang paling penting, dan tanpanya tidak mungkin menjalankan kehamilan pada dasarnya..

Penyimpangan dalam struktur atau fungsi plasenta dapat mengancam komplikasi bagi ibu atau janin, dan langkah-langkah tertentu mesti diambil tepat pada masanya untuk memperbaiki semuanya. Tetapi apa yang boleh terjadi pada plasenta, dan bagaimana ia berbahaya? Mari kita fikirkan bersama.

Apakah plasenta?


Istilah "plasenta" itu sendiri berasal dari bahasa Yunani dan diterjemahkan dengan kata mudah "kek". Sesungguhnya, dalam penampilan, plasenta menyerupai kek besar dan besar dengan "ekor" yang memanjang darinya dalam bentuk tali pusat. Tetapi kek ini sangat penting bagi setiap wanita yang membawa bayi, kerana adanya plasenta adalah mungkin untuk bertahan dan biasanya melahirkan anak.

Menurut struktur plasenta, atau, seperti yang dapat disebut dengan cara lain dalam literatur, "tempat kanak-kanak", adalah organ yang kompleks. Permulaan pembentukannya berlaku pada masa implantasi embrio ke dinding rahim (sejak saat embrio melekat pada salah satu dinding rahim).

Bagaimana plasenta berfungsi?


Bahagian utama plasenta adalah vili khas yang bercabang di dalamnya dan terbentuk sejak awal kehamilan, menyerupai dahan pokok berusia berabad-abad. Darah bayi beredar di dalam vili, dan di luar vili dibasuh secara aktif oleh darah yang berasal dari ibu. Maksudnya, plasenta menggabungkan dua sistem peredaran darah sekaligus - ibu dari rahim, dan janin, dari membran amniotik dan bayi. Mengikut ini, sisi plasenta juga dibezakan - halus, ditutup dengan membran, dengan tali pusat bercabang - dari janin, dan lobular tidak rata - dari ibu.

Apakah penghalang plasenta?


Di kawasan vili terjadi pertukaran zat aktif dan berterusan antara bayi dan ibunya. Oksigen dan semua nutrien yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan dibekalkan kepada janin dari darah ibu, dan bayi memberikan ibu produk metabolik dan karbon dioksida, yang dikeluarkan oleh ibu dalam dua. Dan yang paling penting ialah darah ibu dan janin tidak bercampur di mana-mana bahagian plasenta. Dua sistem vaskular - janin dan ibu - dipisahkan oleh selaput unik yang mampu menyebarkan beberapa bahan secara selektif dan mengekalkan bahan berbahaya yang lain. Membran ini disebut penghalang plasenta..

Secara beransur-ansur terbentuk dan berkembang dengan janin, plasenta mula berfungsi sepenuhnya sekitar dua belas minggu kehamilan. Plasenta mengekalkan bakteria dan virus yang menembusi darah ibu, antibodi ibu khas yang dapat dihasilkan dengan adanya konflik Rh, tetapi pada masa yang sama plasenta dengan mudah menyebarkan nutrien dan oksigen yang diperlukan untuk anak. Penghadang plasenta mempunyai sifat selektiviti khas, zat yang berlainan yang datang dari sisi berlainan dari penghalang plasenta menembusi membran hingga tahap yang berbeza-beza. Jadi, banyak mineral dari ibu aktif menembusi janin, tetapi secara praktikalnya tidak menembusi dari janin ke ibu. Dan juga banyak bahan toksik dari bayi secara aktif menembusi ke ibu, dan dari punggungnya - praktikal tidak lulus.

Fungsi hormon plasenta


Sebagai tambahan kepada fungsi perkumuhan, pelaksanaan pernafasan janin (kerana plasenta menggantikan paru-paru bayi sementara), dan banyak fungsi lain, plasenta mempunyai fungsi lain yang penting untuk kehamilan secara keseluruhan - hormon. Plasenta, dengan permulaan fungsinya sepenuhnya, dapat menghasilkan hingga 15 hormon yang berbeza yang melakukan fungsi yang berbeza semasa melahirkan bayi. Yang pertama adalah fungsi seksual, yang membantu dalam mengekalkan dan memanjangkan kehamilan. Oleh itu, pakar sakit puan, dengan ancaman penamatan kehamilan pada awal masa, selalu menunggu 12-14 minggu, membantu pada minggu-minggu awal kehamilan dengan hormon dari luar (dyufaston atau pagi). Kemudian plasenta mula berfungsi secara aktif dan ancamannya hilang.

Fungsi plasenta sangat hebat sehingga pada peringkat awal, plasenta tumbuh dan berkembang lebih cepat daripada bayi anda membesar. Dan ini bukan tanpa alasan, janin beratnya sekitar 5 gram hingga 12 minggu, dan plasenta hingga 30 gram, pada akhir kehamilan, pada saat kelahiran, plasenta akan berukuran sekitar 15-18 cm, dan tebal hingga 3 cm, dengan berat sekitar 500 -600 gram.

Tali pusat


Dari sisi janin, plasenta dihubungkan dengan bayi dengan tali kuat khas - tali pusat, di mana dua arteri dan satu vena berlalu. Tali pusat boleh melekat pada plasenta dengan beberapa cara. Yang pertama dan paling biasa adalah penyambungan tali pusat, tetapi penyambungan tali lateral atau marginal juga mungkin berlaku. Fungsi tali pusat tidak mengalami kaedah penyambungan. Pilihan yang sangat jarang untuk melekatkan tali pusat mungkin melekat bukan pada plasenta itu sendiri, tetapi pada membran janinnya, dan jenis lampiran ini disebut meningeal.

Masalah plasenta


Selalunya, sistem plasenta dan tali pusat berfungsi secara harmoni dan membekalkan oksigen dan nutrien kepada bayi. Tetapi kadang-kadang kerosakan boleh berlaku di plasenta kerana pengaruh pelbagai faktor - luaran atau dalaman. Terdapat pelbagai jenis gangguan perkembangan atau masalah dengan fungsi plasenta. Perubahan plasenta seperti itu tidak disedari oleh ibu dan janin; selalunya masalah dengan plasenta boleh membawa akibat yang serius. Kami akan bercakap dengan anda mengenai kelainan utama dalam perkembangan dan fungsi plasenta dan bagaimana mengenal pasti dan merawatnya..

Hipoplasia plasenta


Pengurangan atau penipisan plasenta dalam bahasa perubatan disebut "hipoplasia plasenta". Jangan takut dengan diagnosis ini, kerana ia agak biasa. Janin hanya dipengaruhi oleh penurunan diameter dan ketebalan plasenta yang ketara.

Plasenta yang dikurangkan dengan ketara, tempat anak kecil, jarang berlaku. Diagnosis semacam itu dibuat jika penurunan ukurannya signifikan dibandingkan dengan batas norma yang lebih rendah untuk ukuran plasenta pada tahap kehamilan tertentu. Sebab-sebab patologi jenis ini belum dijelaskan, tetapi menurut statistik, biasanya plasenta kecil dikaitkan dengan perkembangan kelainan genetik yang teruk pada janin..

Saya ingin segera membuat tempahan bahawa diagnosis "hipoplasia plasenta" tidak dibuat berdasarkan satu ultrasound, ia hanya dapat dibuat sebagai hasil pemantauan jangka panjang terhadap wanita hamil. Di samping itu, selalu diingat bahawa mungkin terdapat penyimpangan individu dalam ukuran plasenta dari nilai biasa, nilai normal yang diterima, yang tidak akan dianggap sebagai patologi bagi setiap wanita hamil tertentu dalam setiap kehamilannya. Jadi, untuk wanita yang kecil dan langsing, plasenta harus lebih kecil dari pada yang besar dan tinggi. Di samping itu, tidak ada bukti seratus peratus ketergantungan hipoplasia plasenta dan kehadiran gangguan genetik pada janin. Tetapi semasa mendiagnosis "hipoplasia plasenta", ibu bapa akan disyorkan untuk menjalani kaunseling genetik perubatan.

Semasa kehamilan, penurunan sekunder pada ukuran plasenta mungkin berlaku, yang mungkin berkaitan dengan kesan pelbagai faktor buruk semasa kelahiran bayi. Ia boleh menjadi tekanan atau kelaparan kronik, alkohol atau merokok, ketagihan dadah. Penyebab plasenta yang kurang berkembang semasa kehamilan boleh menjadi hipertensi ibu, peningkatan patologi kronik atau perkembangan beberapa jangkitan akut semasa kehamilan. Tetapi di tempat pertama dengan perkembangan plasenta yang rendah adalah gestosis dengan perkembangan edema yang teruk, tekanan darah tinggi dan kemunculan protein dalam air kencing.

Perubahan ketebalan plasenta berlaku. Plasenta nipis dianggap, yang mempunyai jisim yang tidak mencukupi pada ukuran yang cukup normal untuk waktunya. Selalunya, plasenta nipis seperti ini terdapat pada malformasi janin kongenital, dan anak-anak dilahirkan dengan manifestasi kekurangan feto-plasenta, yang memberikan masalah serius dengan kesihatan bayi baru lahir. Tetapi tidak seperti plasenta hipoplastik utama, kanak-kanak seperti itu tidak berkaitan dengan risiko menghidap demensia..

Kadang kala plasenta yang berlapis terbentuk - sangat lebar dan sangat nipis, berdiameter hingga 40 cm, hampir dua kali lebih besar daripada biasa. Biasanya, penyebab perkembangan masalah seperti ini adalah proses keradangan kronik di endometrium, yang membawa kepada distrofi (penipisan) endometrium..

Hiperplasia plasenta


Sebaliknya, terdapat varian plasenta raksasa yang sangat besar, yang biasanya terjadi dalam kes diabetes yang teruk semasa kehamilan. Pembesaran (hiperplasia) plasenta juga berlaku pada penyakit wanita hamil seperti toksoplasmosis atau sifilis, tetapi ini tidak biasa. Peningkatan ukuran plasenta mungkin disebabkan oleh patologi buah pinggang pada bayi yang belum lahir, dengan adanya konflik Rh, ketika eritrosit janin dengan protein Rh mulai menyerang antibodi ibu. Plasenta dapat meningkat dengan ketara dalam hal trombosis salurannya, jika salah satu saluran tersumbat, dan juga jika terjadi patologi pertumbuhan kapal kecil di dalam vili.

Peningkatan ketebalan plasenta lebih daripada biasa mungkin dikaitkan dengan penuaan pramatang. Penebalan plasenta juga disebabkan oleh patologi seperti konflik Rh, tetes janin, diabetes mellitus wanita hamil, gestosis, penyakit virus atau berjangkit yang dipindahkan semasa kehamilan, gangguan plasenta. Penebalan plasenta adalah normal pada kehamilan berganda.

Pada trimester pertama dan kedua, peningkatan plasenta biasanya menunjukkan adanya penyakit virus sebelumnya (atau penyebaran virus pendam). Dalam kes ini, plasenta tumbuh untuk mencegah penyakit janin..

Pertumbuhan plasenta yang cepat membawa kepada kematangan pramatang, dan oleh itu penuaan. Struktur plasenta menjadi lobular, kalsifikasi terbentuk di permukaannya, dan plasenta secara beransur-ansur berhenti memberikan janin dengan jumlah oksigen dan nutrien yang diperlukan. Fungsi hormon plasenta juga menderita, yang menyebabkan kelahiran pramatang.

Rawatan hiperplasia plasenta biasanya terdiri daripada pemantauan ketat terhadap keadaan janin.

Apakah bahaya mengubah ukuran plasenta?


Mengapa doktor begitu risau akan perubahan ketara pada ukuran plasenta? Biasanya, dalam hal perubahan ukuran plasenta, kekurangan fungsi dalam kerja plasenta juga dapat berkembang, yaitu apa yang disebut kekurangan fetoplacental (FPN), masalah dengan bekalan oksigen dan pemakanan pada janin akan terbentuk. Kehadiran FPN mungkin bermaksud bahawa plasenta tidak dapat sepenuhnya menangani tugas yang diberikan kepadanya, dan anak mengalami kekurangan oksigen yang kronik dan bekalan nutrien untuk pertumbuhan. Pada masa yang sama, masalah boleh tumbuh seperti bola salji, tubuh anak akan mengalami kekurangan nutrien, akibatnya, ia akan mulai ketinggalan dalam perkembangannya dan IUGR (penundaan pertumbuhan intrauterin pada janin) atau sindrom retardasi pertumbuhan janin (FGRS) akan terbentuk.

Untuk mengelakkan ini berlaku, lebih baik menangani pencegahan keadaan seperti itu terlebih dahulu, merawat patologi kronik bahkan sebelum kehamilan, sehingga tidak ada pemburukan semasa kehamilan. Semasa mengandung, penting untuk mengawal tekanan darah, kadar glukosa darah dan melindungi wanita hamil secara maksimum dari sebarang penyakit berjangkit. Anda juga memerlukan diet berkhasiat dengan protein dan vitamin yang mencukupi..

Semasa mendiagnosis "hipoplasia plasenta" atau "hiperplasia plasenta", pertama sekali, diperlukan pemantauan yang teliti terhadap perjalanan kehamilan dan keadaan janin. Anda tidak dapat menyembuhkan atau memperbaiki plasenta, tetapi ada sejumlah ubat yang diresepkan oleh doktor anda untuk membantu plasenta menjalankan fungsinya..

Dalam rawatan kekurangan janin-plasenta yang baru muncul, ubat khas digunakan - trental, actovegin atau courantil, yang dapat meningkatkan peredaran darah dalam sistem plasenta baik dari ibu maupun janin. Sebagai tambahan kepada ubat ini, infus ubat intravena boleh diresepkan - rheopolyglucin dengan glukosa dan asid askorbik, larutan garam. Perkembangan FPI boleh mempunyai tahap keparahan yang berbeza-beza dan mustahil untuk mengubati diri sendiri, ini boleh menyebabkan kehilangan anak. Oleh itu, adalah perlu untuk mematuhi semua pelantikan pakar obstetrik-ginekologi.

Perubahan struktur plasenta


Plasenta normal mempunyai struktur lobular, ia dibahagikan kepada kira-kira 15-20 lobus dengan ukuran dan isipadu yang sama. Setiap lobula terbentuk dari villi dan tisu khas yang terletak di antara mereka, dan lobula itu sendiri dipisahkan antara satu sama lain oleh partisi, namun tidak lengkap. Sekiranya terdapat perubahan dalam pembentukan plasenta, varian baru struktur lobus mungkin timbul. Jadi, plasenta boleh berbentuk dua-lobed, terdiri dari dua bahagian yang sama, yang saling berkaitan oleh tisu plasenta khas, plasenta ganda atau tiga juga dapat terbentuk, tali pusat akan terpasang pada salah satu bahagiannya. Juga, lobus tambahan kecil dapat terbentuk di plasenta normal. Lebih jarang, plasenta yang disebut "fenestrated" boleh terjadi, yang mempunyai kawasan yang ditutup dengan membran dan menyerupai tingkap.

Terdapat banyak sebab untuk penyimpangan sedemikian dalam struktur plasenta. Selalunya ini adalah struktur genetik, atau akibat masalah dengan mukosa rahim. Pencegahan masalah seperti ini dengan plasenta boleh menjadi rawatan aktif proses keradangan di rongga rahim bahkan sebelum kehamilan, selama tempoh perancangan. Walaupun penyimpangan dalam struktur plasenta tidak banyak mempengaruhi anak semasa kehamilan, dan hampir tidak pernah mempengaruhi perkembangannya. Tetapi semasa melahirkan anak, plasenta seperti ini boleh menyebabkan banyak masalah bagi doktor - plasenta seperti ini sangat sukar untuk dipisahkan dari dinding rahim setelah bayi dilahirkan. Dalam beberapa kes, pemisahan plasenta memerlukan kawalan rahim secara manual di bawah anestesia. Rawatan struktur plasenta yang tidak normal semasa kehamilan tidak diperlukan, tetapi semasa melahirkan adalah mustahak untuk mengingatkan doktor tentang hal ini agar semua bahagian plasenta dilahirkan, dan tidak ada kepingan plasenta yang tersisa di rahim. Ia berbahaya untuk pendarahan dan jangkitan.

Kematangan Plasenta


Plasenta, dalam proses keberadaannya, melalui empat tahap pematangan berturut-turut:

Tahap kematangan plasenta 0 - biasanya berlangsung hingga 27-30 minggu. Kadang-kadang pada peringkat kehamilan ini, 1 tahap kematangan plasenta diperhatikan, yang boleh disebabkan oleh merokok atau minum alkohol semasa kehamilan, serta jangkitan..

Tahap kematangan plasenta 1 - dari 30 hingga 34 minggu kehamilan. Dalam tempoh ini, plasenta berhenti tumbuh, tisu-tisunya menebal. Ini adalah tempoh penting apabila penyimpangan dapat membahayakan kesihatan janin..

Kematangan Plasenta 2 - berlangsung dari 34 hingga 39 minggu kehamilan. Ini adalah tempoh yang stabil apabila beberapa kematangan plasenta tidak seharusnya menimbulkan kebimbangan..

Tahap kematangan plasenta adalah 3 - biasanya dapat didiagnosis bermula dari minggu ke-37 kehamilan. Ini adalah tahap penuaan semula jadi plasenta, tetapi jika ia digabungkan dengan hipoksia janin, maka doktor mungkin mengesyorkan pembedahan caesar.

Gangguan dalam pematangan plasenta


Untuk setiap peringkat pembentukan plasenta, terdapat tempoh normal dalam minggu kehamilan. Terlalu cepat atau lewatnya tahap tertentu oleh plasenta adalah penyimpangan. Proses pematangan pramatang (dipercepat) plasenta adalah seragam dan tidak rata. Biasanya, ibu mengandung yang kekurangan berat badan menghadapi penuaan plasenta pramatang yang seragam. Oleh itu, penting untuk diingat bahawa kehamilan bukanlah masa untuk mengikuti pelbagai diet, kerana akibatnya boleh menjadi kelahiran pramatang dan kelahiran bayi yang lemah. Plasenta akan matang tidak sekata sekiranya terdapat masalah dengan peredaran darah di beberapa zonnya. Biasanya, komplikasi seperti ini berlaku pada wanita yang berlebihan berat badan, dengan toksikosis kehamilan yang berpanjangan. Pematangan plasenta tidak sekata berlaku lebih kerap dengan kehamilan berulang.

Pengobatan, seperti pada kekurangan janin-plasenta, bertujuan meningkatkan peredaran darah dan metabolisme di plasenta. Untuk mencegah penuaan dini plasenta, perlu mengambil langkah-langkah untuk mencegah patologi dan gestosis.

Tetapi kelewatan pematangan plasenta lebih jarang berlaku, dan sebab yang paling biasa untuk ini adalah adanya diabetes mellitus pada wanita hamil, pengambilan alkohol dan merokok. Oleh itu, adalah wajar untuk meninggalkan tabiat buruk semasa melahirkan bayi..

Pengapuran plasenta


Plasenta normal mempunyai struktur spongy, tetapi pada akhir kehamilan, beberapa zonnya dapat menjadi berbatu, kawasan tersebut disebut petrifikasi atau kalsifikasi plasenta. Kawasan plasenta yang mengeras tidak dapat menjalankan fungsinya, tetapi biasanya bahagian plasenta yang tersisa melakukan pekerjaan yang sangat baik dengan tugas yang diberikan kepada mereka. Sebagai peraturan, pengapuran berlaku dengan penuaan plasenta pramatang atau kehamilan yang berpanjangan. Doktor dalam kes seperti ini akan memantau wanita hamil dengan teliti untuk mengecualikan perkembangan hipoksia janin. Tetapi biasanya plasenta seperti ini berfungsi dengan normal..

Lekapan rendah dan previa plasenta


Sebaik-baiknya, plasenta harus berada di bahagian atas rahim. Tetapi ada sebilangan faktor yang mengganggu lokasi normal plasenta di rongga rahim. Ini boleh berupa fibroid rahim, tumor dinding rahim, kecacatan, banyak kehamilan pada masa lalu, proses keradangan pada rahim atau pengguguran.

Plasenta yang rendah memerlukan pemerhatian yang lebih teliti. Selalunya cenderung meningkat semasa kehamilan. Dalam kes ini, tidak akan ada halangan untuk melahirkan anak secara semula jadi. Tetapi berlaku bahawa pinggir plasenta, sebahagian atau seluruh plasenta bertindih dengan os dalaman rahim. Dengan pertindihan sebahagian atau keseluruhan faring rahim oleh plasenta, kelahiran semula jadi tidak mungkin dilakukan. Biasanya, dengan lokasi plasenta yang tidak normal, pembedahan caesar dilakukan. Posisi plasenta yang tidak normal seperti itu disebut plasenta previa yang tidak lengkap dan lengkap..

Semasa kehamilan, seorang wanita dengan plasenta previa mungkin mengalami pendarahan dari saluran kemaluan, yang menyebabkan anemia, hipoksia janin. Yang paling berbahaya adalah gangguan plasenta separa atau lengkap, yang membawa kepada kematian janin dan mengancam nyawa ibu. Seorang wanita hamil memerlukan rehat sepenuhnya, termasuk rehat seksual, anda tidak boleh bersenam, berenang di kolam renang, banyak berjalan dan bekerja.

Apa itu gangguan plasenta?


Apa itu gangguan plasenta pramatang? Ini adalah keadaan apabila plasenta (terletak secara normal atau tidak normal) meninggalkan tempat lekatannya lebih awal dari tarikh jatuh tempo, iaitu tahap ketiga persalinan. Dengan gangguan plasenta, pembedahan caesar kecemasan diperlukan untuk menyelamatkan nyawa ibu dan janin. Sekiranya plasenta telah terkelupas di kawasan kecil, maka doktor cuba menghentikan proses ini, menjaga kehamilan. Tetapi walaupun dengan sedikit gangguan plasenta dan sedikit pendarahan, bahaya episod gangguan berulang berterusan sehingga melahirkan, dan wanita itu dipantau dengan teliti.

Penyebab gangguan plasenta boleh menjadi trauma atau pukulan ke perut, kehadiran patologi kronik pada seorang wanita, yang menyebabkan masalah dengan peredaran darah, kecacatan pada pembentukan plasenta. Gangguan plasenta pramatang boleh menyebabkan komplikasi semasa kehamilan - paling sering gestosis dengan peningkatan tekanan, protein dalam air kencing dan edema, di mana semua organ dan sistem ibu dan janin terjejas. Penting untuk diingat bahawa gangguan plasenta pramatang adalah komplikasi kehamilan yang paling berbahaya.!


Gangguan plasenta
Gambar: 1 - previa plasenta lengkap;
Gambar: 2 - persembahan wilayah plasenta;
Gambar: 3 - sebahagian plasenta previa
1 - terusan serviks; 2 - plasenta; 3 - tali pusat; 4 - pundi kencing janin

Lekapan dan pembesaran plasenta yang padat


Kadang-kadang terdapat kelainan bukan hanya di tempat, tetapi juga kaedah pemasangan plasenta ke dinding rahim. Patologi yang sangat berbahaya dan serius adalah pembesaran plasenta, di mana vili plasenta tidak hanya melekat pada endometrium (lapisan dalam rahim, yang terkelupas semasa melahirkan), tetapi juga tumbuh jauh ke dalam tisu rahim, ke lapisan ototnya.

Terdapat tiga darjah keparahan plasenta accreta, bergantung pada kedalaman percambahan vili. Pada tahap ketiga yang paling parah, vili tumbuh sepanjang ketebalan rahim dan bahkan boleh menyebabkan pecahnya rahim. Penyebab akreta plasenta adalah rendahnya endometrium kerana kecacatan kongenital rahim atau masalah yang diperoleh.

Faktor risiko utama untuk plasenta accreta adalah pengguguran yang kerap, bahagian caesar, fibroid, serta jangkitan intrauterin, cacat rahim. Plasentasi rendah juga dapat memainkan peranan, kerana di kawasan segmen bawah, percambahan vili ke lapisan rahim yang lebih dalam cenderung.

Dengan peningkatan plasenta yang benar, dalam kebanyakan kes, pembuangan rahim dengan plasenta akrilik diperlukan.

Casing yang lebih mudah adalah pemasangan plasenta yang padat, dari kenaikan kedalaman penembusan vili yang berbeza. Lekapan ketat berlaku apabila plasenta rendah atau ada. Kesukaran utama penempatan plasenta seperti ini adalah kelewatan kelahirannya atau kemustahilan sepenuhnya pembuangan plasenta secara bebas pada tahap ketiga persalinan. Dengan ikatan yang ketat, mereka menggunakan pemisahan plasenta secara manual di bawah anestesia.

Penyakit plasenta


Plasenta, seperti organ lain, boleh menyakitkan. Ia dapat dijangkiti, serangan jantung (kawasan tanpa peredaran darah) dapat berkembang di dalamnya, gumpalan darah dapat terbentuk di dalam saluran plasenta, dan plasenta itu sendiri bahkan dapat mengalami transformasi tumor. Tetapi ini, untungnya, tidak kerap berlaku..

Kerosakan berjangkit pada tisu plasenta (plasentitis) disebabkan oleh pelbagai mikroba yang dapat memasuki plasenta dengan cara yang berbeza. Jadi, mereka boleh dibawa dengan aliran darah, menembusi dari saluran tuba, naik dari vagina, atau dari rahim. Proses keradangan boleh dilanjutkan ke seluruh ketebalan plasenta atau berlanjutan di kawasan masing-masing. Dalam kes ini, rawatan haruslah spesifik, dan bergantung kepada jenis patogen. Dari semua kemungkinan ubat, ubat yang boleh diterima oleh wanita hamil dalam jangka masa tertentu akan dipilih. Dan untuk tujuan profilaksis sebelum kehamilan, perlu menjalankan terapi jangkitan kronik sepenuhnya, terutama pada saluran kemaluan..

Infark plasenta biasanya berkembang, seperti yang lain, sebagai akibat iskemia yang berpanjangan (vasospasme pembuluh plasenta), dan kemudian kawasan plasenta yang menerima darah dari pembuluh ini mati akibat kekurangan oksigen. Biasanya, serangan jantung di plasenta berlaku akibat daripada kehamilan yang teruk atau dengan perkembangan hipertensi pada wanita hamil. Plasentitis dan infark plasenta boleh menyebabkan masalah perkembangan FPI dan janin.

Kadang-kadang, akibat keradangan atau kerosakan pada dinding vaskular, dengan pelanggaran kelikatan darah atau dengan pergerakan janin secara tiba-tiba, gumpalan darah terbentuk di dalam plasenta. Tetapi gumpalan darah kecil tidak mempengaruhi perjalanan kehamilan dengan cara apa pun..