Hidup dengan glaukoma

Glaukoma adalah penyakit serius dan tidak dapat disembuhkan yang memerlukan penyesuaian gaya hidup. Apa yang perlu dilakukan dengan glaukoma, cara mengedarkan aktiviti fizikal, hidup dan tempat kerja dengan betul, doktor akan memberitahu anda. Tetapi banyak juga bergantung pada pesakit. Mematuhi beberapa peraturan akan menjadikan hidup lebih mudah bagi pesakit dengan glaukoma dan akan membantu menyesuaikan diri setelah diagnosis yang mengecewakan..

Apa yang perlu diubah dalam hidup dengan glaukoma?

Glaukoma berkembang dengan perlahan, tetapi pasti menyebabkan kehilangan penglihatan sepenuhnya. Terdapat 4 peringkat perkembangan penyakit ini: awal, maju, maju dan terminal. Pada 2 peringkat pertama, dengan lawatan tepat pada waktunya ke doktor dan pemenuhan preskripsi yang jelas, perjalanan penyakit ini dapat ditangguhkan dan untuk waktu yang lama untuk memelihara penglihatan, kemampuan bekerja dan menjadikan hidup lebih mudah. Untuk melakukan ini, anda perlu mengubah gaya hidup anda sebanyak mungkin dan ingat - apa yang tidak boleh dilakukan dengan glaukoma.

Komponen gaya hidupKenapa tidak
Tekanan dan konflikDalam situasi seperti itu, tekanan secara umum meningkat, vasospasme berlaku, darah beredar lebih buruk, tisu dan organ mengalami kebuluran oksigen. Ini adalah penyebab timbulnya glaukoma awal, perubahan patologi pada saluran ruang anterior dan fundus. Oleh itu, tekanan mesti dielakkan..
Latihan fizikalUntuk glaukoma mata, anda boleh melakukan senaman ringan. Elakkan kecondongan kepala, putaran tajam, mengangkat benda berat, latihan yang melelahkan, jatuh. Ia berguna untuk berjalan, latihan pernafasan, pengerasan (tetapi tidak hipotermia).
Rezim minumCecair harus dihadkan: hingga 1.5 liter sehari, termasuk sup. Kopi dan teh pekat dilarang. Kafein yang dikandungnya meningkatkan tekanan intraokular dengan ketara..
PemakananTanpa rempah, sup bungkus, masin. Produk ini membuat anda haus, dan penggunaan air yang tinggi menyebabkan pengumpulan cecair di dalam badan, termasuk mata, yang meningkatkan tekanan. Makanan yang mengandungi vitamin A, E dan C diperlukan dalam makanan (wortel, epal, kubis, buah sitrus, tomat, strawberi, bit, minyak sayuran, ikan, ramuan). Daging tanpa lemak, susu, bijirin, kacang juga disyorkan.
Kembali ke senarai kandungan

Apa yang tidak boleh dibuat?

Bekerja dengan glaukoma

Orang yang aktivitinya mengalami ketegangan mata harus sangat memperhatikan kesihatan mereka. Anda harus menghadkan membaca dan duduk di komputer. Pastikan berehat dari tempat kerja dan berehat mata anda. Perkara yang sama berlaku untuk profesi tukang perhiasan, tukang, jahitan, rajutan. Semua kerja harus dilakukan dengan pencahayaan yang baik, tetapi tidak membiarkan cahaya terang menerpa mata.

Pemandu kereta dilarang memandu sepanjang hari. Sekiranya perlu, anda perlu menggunakan cermin mata hitam pada waktu siang (pakar oftalmologi mengesyorkan menggunakan kacamata hijau, kerana ia mempengaruhi normalisasi tekanan intraokular). Lebih baik pemandu tidak memandu pada waktu malam. Mereka yang bekerja di luar rumah (penjual di pasar, posmen) semasa musim sejuk harus mengelakkan hipotermia dan harus diperiksa oleh doktor lebih kerap. Pesakit dengan glaukoma harus enggan bekerja pada waktu malam, bersentuhan dengan racun perosak, terutamanya yang mudah menguap, jika postur dikaitkan dengan kecondongan leher yang berpanjangan.

Alkohol untuk glaukoma

Minuman beralkohol yang kuat (vodka, cognac) berbahaya untuk digunakan dengan glaukoma. Alkohol melebarkan saluran darah secara mendadak, menyebabkan darah mengalir ke kepala. Kemudian vasospasme berlaku. Kenaikan tekanan di mata dapat memprovokasi perkembangan penyakit ini. Selain itu, pemabuk sering jatuh dan memukul kepala mereka, dan kecederaan kepala mempercepat perjalanan penyakit ini. Selain itu, alkohol meracuni sel-sel saraf dan prosesnya, menyebabkan kematian saraf optik dan lapisan dalam mata (retina). Sebilangan kecil wain ringan kadang-kadang dibenarkan..

Merokok untuk glaukoma

Penyakit ini juga boleh berkembang akibat merokok. Bahan beracun yang terkandung dalam rokok menyumbang kepada vasokonstriksi, yang menghalang aliran keluar kelembapan intraokular. Tekanan di mata terus meningkat, yang membawa kepada penyakit. Nikotin mempunyai kesan buruk pada saraf optik. Ia juga berbahaya untuk mengeluarkan asap rokok di mata. Konjungtivitis, katarak, disfungsi makula pada retina boleh menyertai glaukoma.

Tetap mandi

Mandi dan sauna boleh dikunjungi ketika berkaitan dengan prosedur kebersihan. Mengukus dan memanaskan kepala adalah kontraindikasi untuk glaukoma. Ini boleh menyebabkan serangan. Sekiranya, setelah mengunjungi tempat mandi, mata menjadi kabur atau penglihatan merosot, rasa sakit atau sakit di mata muncul, anda harus segera berjumpa doktor.

Perjalanan udara

Adalah berbahaya untuk terbang di dalam kapal terbang dengan glaukoma. Sekiranya penerbangan diperlukan, anda harus berjumpa pakar. Bagaimanapun, semakin tinggi pesawat naik, semakin banyak tekanan atmosfera menurun dan tekanan mata meningkat. Pada ketinggian lebih dari 11 km, sangat sedikit oksigen memasuki aliran darah, yang mempengaruhi saluran mata. Pada peringkat penyakit yang teruk, jika ada detasmen retina, penerbangan harus ditinggalkan. Anda juga harus ingat tentang perubahan zon waktu, yang mesti disesuaikan dengan badan. Perubahan iklim dan waktu mempengaruhi tekanan darah, yang dapat memicu serangan glaukoma.

Apa yang dilarang sama sekali?

Sebagai tambahan kepada peraturan di atas untuk hidup dengan glaukoma, terdapat sejumlah larangan:

  1. Ubat diri. Anda tidak boleh menyembuhkan diri sendiri atas nasihat rakan atau jiran. Ini boleh menyebabkan keadaan bertambah buruk dan perkembangan penyakit. Rawatan dan ubat harus diresepkan hanya oleh doktor.
  2. Pembuatan muzik. Anda harus menolak bermain alat muzik angin, kerana ketegangan semasa bermain mempengaruhi tekanan intraokular.
  3. Pengawalan berat badan. Untuk melakukan ini, anda perlu menghilangkan makanan yang dipanggang dari diet. Obesiti boleh memprovokasi kemunculan glaukoma, serta merumitkan penyakit yang ada..
  4. Kawalan kerja saluran gastrousus. Sembelit yang kerap, di mana seseorang mendorong dengan kuat, meningkatkan tekanan intraokular. Anda perlu memantau diet anda atau berjumpa doktor untuk memudahkan pergerakan usus.
  5. Kurang tidur dan kurang rehat. Ini menyebabkan keletihan badan secara amnya dan mata secara khusus. Tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari di bantal tinggi, dan di tempat kerja berehat 15 minit setiap jam, terutamanya jika pesakit duduk di komputer.
  6. Sekatan buruh di pondok musim panas. Pose terbalik dan di bawah sinar matahari semasa hidup dengan glaukoma tidak selamat. Pada pesakit hipertensi, ini boleh menyebabkan krisis hipertensi. Semua aktiviti di tanah harus dilakukan dengan duduk di bangku rendah, tanpa menundukkan kepala. Lebih baik menunggu waktu terpanas sepanjang hari di tempat teduh. Atas sebab yang sama, anda tidak boleh melakukan tugas-tugas rumah tangga dalam keadaan condong atau dengan kepala ke bawah..
  7. Kekal dalam kegelapan. Sekiranya pesakit mempunyai glaukoma penutupan sudut, maka kegelapan melebarkan murid. Ini membawa kepada peningkatan IOP..
  8. Peningkatan penyakit. Glaukoma sering muncul dengan latar belakang diabetes mellitus, penyakit sistem kardiovaskular, aterosklerosis. Ia perlu untuk mengawal keadaan penyakit bersamaan dan mencegah berlakunya pemburukan.

Anda perlu menjalani kehidupan yang sihat, menyingkirkan tabiat buruk, bermain sukan mengikut kemampuan anda. Anda boleh mengurut glaukoma secara berkala. Untuk melakukan ini, anda perlu menekan mata kanan anda dengan jari kiri dengan perlahan dan menggerakkan bola mata ke tepi luar mata. Ini menyumbang kepada normalisasi IOP dan peredaran darah yang baik. Berkesan dan berkesan untuk organ penglihatan - putaran mata bulat atau melihat ke atas dan ke bawah.

Kontraindikasi untuk glaukoma: apa yang mungkin, apa yang tidak, dan bagaimana menjaga kesihatan

Sekiranya anda telah didiagnosis dengan glaukoma, maka harus diingat bahawa hanya pematuhan yang paling berhati-hati terhadap cadangan doktor yang akan membantu mengelakkan keadaan yang memburukkan..

Glaukoma adalah penyakit "berubah-ubah" dan ada baiknya menjauhkan diri dari rawatan atau langkah pencegahan, kerana anda dapat segera mendapat "sejambak" masalah, dan dengan penyakit ini, masalah, ini masih merupakan kata yang sangat lembut. Oleh itu, hindari situasi yang boleh menyebabkan peningkatan tekanan intraokular.

Apa yang diperlukan untuk ini, apa yang mungkin dan apa yang tidak? Apa yang harus anda tolak dan jenis kehidupan apa yang lebih baik untuk menjalani penyakit ini? Apakah kontraindikasi untuk glaukoma? Apakah risiko penyimpangan dari cadangan? Mari cuba mengetahuinya lebih jauh.

Glaukoma, mengapa begitu berbahaya?

Peningkatan penunjuk tekanan intraokular yang berpanjangan menyebabkan gangguan pada pemakanan normal tisu mata. Ini membawa kepada komplikasi:

  • kemerosotan penglihatan pusat dan periferal;
  • buta.

Komplikasi penyakit ini timbul akibat kurangnya rawatan ophthalmic tepat pada masanya. Glaukoma terbentuk secara beransur-ansur selama beberapa tahun, yang dapat memberikan kesan salah bahawa tidak ada masalah penglihatan.

Peningkatan perubahan pada retina dan saraf optik membawa kepada kemerosotan progresif keadaan, kehilangan medan visual, dll..

Glaukoma yang menyakitkan terminal adalah komplikasi serius yang merupakan akibat penyakit yang tidak diingini. Ia dicirikan oleh rabun mata yang terkena.

Pada masa yang sama, sindrom kornea berkembang dengan fotofobia, kekejangan kelopak mata yang menyakitkan, lakrimasi.

Kesakitan pada glaukoma terminal boleh menjadi sangat sengit sehingga membuatkan pesakit tidak dapat berehat dan tidur. Mengubati komplikasi glaukoma jauh lebih sukar daripada peringkat awal penyakit ini.

Pembedahan pemeliharaan organ tidak selalu dapat dilakukan. Sekiranya operasi seperti ini dikontraindikasikan, dalam beberapa kes, perlu dilakukan enukleksi mata, yaitu penghapusannya.

Apakah had untuk glaukoma?

Glaukoma adalah patologi kronik yang berlangsung selama bertahun-tahun. Ia tidak dapat disembuhkan sepenuhnya, tetapi kebutaan harus dicegah..

Seseorang harus hidup dengan tekanan yang meningkat di dalam bola mata.

Untuk mengelakkan lonjakan tekanan dan penurunan penglihatan, pesakit glaukoma harus mengikuti beberapa peraturan gaya hidup sederhana..

Ubat-ubatan

Setiap orang yang menghidap glaukoma mengajar dirinya untuk selalu mempelajari arahan penggunaan ubat tersebut.

Sebilangan ubat meningkatkan IOP, oleh itu, dikontraindikasikan untuk digunakan:

  1. atropin;
  2. beberapa ubat antihipertensi;
  3. kontraseptif oral;
  4. vasodilator;
  5. nitrat;
  6. antihistamin - suprastin, diphenhydramine;
  7. beberapa analgesik.

Secara berasingan, harus dikatakan mengenai titisan di hidung dengan selsema. Yang paling biasa di antaranya tidak disyorkan untuk pesakit glaukoma, kerana mereka menyebabkan lonjakan jangka pendek dalam IOP..

Oleh itu, jangan gunakan untuk selesema:

  • xylometazoline (Rinostop, Rinorus);
  • naphazoline (Naphtizin);
  • phenylephrine (Vibrocil);
  • oxymetazoline (Nazivin, Afrin).

Mereka boleh diganti dengan kaedah lain. Bilas berkesan dengan air laut suam - melembapkan membran mukus dan membersihkan lendir.

Dari titisan dan semburan yang dibenarkan, ubat-ubatan dengan komponen antihistamin biasanya digunakan, serta agen hormon tempatan.

Mereka tidak membantu secepat vasokonstriktor klasik, tetapi ia selamat untuk mata pesakit glaukoma:

  1. Alergodil;
  2. Nazonex;
  3. Aldecin.

Beberapa ubat yang digunakan semasa anestesia juga mempunyai kemampuan untuk meningkatkan IOP. Oleh itu, jika pembedahan dirancang, pakar bius harus diberitahu mengenai glaukoma yang ada..

Doktor akan memilih jenis penghilang rasa sakit yang tidak akan membahayakan mata.

Di antara pil tidur, terdapat ubat-ubatan yang tidak diingini bagi penghidap glaukoma. Mereka menyekat aliran cecair, meningkatkan tekanan intraokular.

Lebih baik tidak menggunakan Yunis dan Donormil untuk tidur nyenyak - mereka mengandungi doxylamine, yang dilarang pada pesakit dengan glaukoma.

Tetapi anda boleh menggunakan pil tidur moden - Iwadal atau Sanval. Mereka mengandungi zolpidem - selamat untuk IOP tinggi.

Latihan tekanan

Adakah aktiviti fizikal dan sukan dibenarkan? Apakah gaya hidup dengan patologi organ penglihatan ini?

Seorang pesakit yang didiagnosis dengan glaukoma dikontraindikasikan untuk terlalu banyak melakukan dirinya dalam proses kerja fizikal dan secara psikologi. Dalam keadaan tertekan, valerian harus digunakan.

Pesakit seperti itu sering mengajukan soalan: adakah mungkin untuk bekerja di plot peribadi, di rumah negara, di kebun sayur? Sekiranya seseorang bekerja untuk waktu yang lama dengan kepalanya miring, tekanan di dalam mata dapat melonjak tajam, yang bahkan mengakibatkan kebutaan secara tiba-tiba. Gunakan kerusi khas semasa bekerja di kebun.

Sebab-sebab ini jelas: jika anda memegang kepala anda untuk waktu yang lama, maka berlaku beberapa anjakan lensa, kerana pergerakan cecair di dalam mata menjadi sukar dan tekanan segera meningkat.

Jenis buruh fizikal yang dikontraindikasikan termasuk kerja berikut:

  • pertanian (penyiangan, penuaian, penanaman, penggalian tanah, dll.);
  • pembinaan;
  • berkaitan dengan mengangkat dan membawa berat;
  • di sekitar rumah, dilakukan dengan kepala tertunduk, dll..

Untuk mengelakkan tekanan yang tidak perlu ketika bekerja dalam lereng, anda harus membeli kerusi yang selesa atau alat lain, penggunaannya akan memungkinkan anda melakukan semua jenis tenaga kerja fizikal dalam keadaan duduk, yang akan mengelakkan keadaan kepala yang miring.

Anda tidak boleh bekerja dengan kepala yang miring jika menggunakan alat dan peralatan khas, peralatan pertanian dan rumah tangga.

Sekiranya kita mempertimbangkan pendidikan jasmani, syaratnya akan sama:

  1. anda tidak boleh membengkokkan batang badan anda, terutamanya pada kadar yang pantas;
  2. selekoh tajam dan putaran kepala tidak digalakkan;
  3. tidak dibenarkan mengangkat berat lebih dari 2.5-3 kg dengan satu tangan.

Sukan profesional yang tidak hanya berkaitan dengan aktiviti fizikal, tetapi juga tekanan dan tekanan emosi, dilarang sama sekali.

Pesakit glaukoma disarankan untuk tidur di bantal tinggi sehingga kepala berada dalam posisi tegak. Pada waktu pagi, ketika orang yang bekerja bangun, perlu, semasa di tempat tidur, melakukan sedikit pemanasan fizikal sebelum bangun untuk mengelakkan peningkatan tekanan intraokular yang tajam.

Keadaan emosi

Irama harian penghidap glaukoma harus tenang dan teratur..

Situasi serupa berlaku dengan pergantian malam atau pergantian harian. Jadual kerja yang tidak teratur meletakkan badan dalam keadaan kritikal, akibatnya tekanan mata meningkat.

Kehamilan

Semasa merancang kehamilan, penting untuk memberitahu doktor mengenai perkara ini. Ubat yang diambil untuk glaukoma boleh memberi kesan negatif terhadap perkembangan intrauterin anak.

Pakar oftalmologi akan memilih terapi ubat yang sesuai. Pakar sakit puan juga harus menyedari kehadiran glaukoma pada pesakit..

Penyakit ini sering turun-temurun, oleh itu, setelah kelahiran bayi, penyakit ini harus dibawa untuk pemeriksaan kepada pakar oftalmologi pediatrik..

Sauna

Dengan glaukoma, tekanan intraokular meningkat. Tahapnya boleh dipengaruhi oleh keadaan tekanan untuk badan. Faktor yang tidak menguntungkan seperti hipertensi arteri, perubahan mendadak (kenaikan atau penurunan) suhu, tekanan emosi yang ketara, tekanan.

Akibat lonjakan tekanan intraokular, serangan glaukoma akut mungkin berlaku. Keadaan ini mendesak, kerana sering membawa kepada malapetaka akibat saraf optik..

Untuk mengelakkan kebutaan secara tiba-tiba, pesakit dengan glaukoma tidak disarankan untuk mandi wap atau sauna, kerana pendedahan yang berpanjangan pada suhu tinggi sangat berbahaya bagi mereka..

Pesakit di mana glaukoma berada dalam keadaan remisi, iaitu mungkin untuk mengekalkan tahap tekanan intraokular yang normal melalui penggunaan ubat-ubatan, sangat penting untuk memerhatikan langkah berjaga-jaga.

Ini disebabkan oleh risiko kambuh yang tinggi. Sudah tentu, anda tidak boleh melarang mengunjungi rumah mandian sepenuhnya, tetapi ini hanya boleh dilakukan untuk prosedur kebersihan. Walau bagaimanapun, penting untuk memastikan bahawa udara tidak terlalu panas..

Tahap pemanasan sederhana oven cukup untuk merasa selesa, tetapi tidak terlalu panas. Peraturan yang sama berlaku untuk mandi; pesakit dengan glaukoma dilarang mengukus di dalam air yang terlalu panas..

Lampu suria dan elektrik

Cahaya terang sekali-sekala tidak berbahaya bagi penghidap glaukoma. Tetapi dengan kerja yang berpanjangan di ruangan yang terlalu terang, dengan skrin komputer atau tablet, EDC meningkat. Oleh itu, tidak digalakkan bekerja dengan peralatan elektronik dalam jangka masa yang lama tanpa gangguan..

Bekerja dalam shift malam dikontraindikasikan pada pesakit glaukoma. Pada waktu senja, murid melebar, ini menghalang aliran keluar cecair dari ruang mata. Dalam keadaan seperti itu, ada ancaman lonjakan tekanan intraokular..

Oleh itu, jika sebelum ini pekerjaan terdiri dari pergantian malam, setelah diagnosis dibuat, ia harus ditinggalkan..

TV dan komputer

Hari ini mustahil untuk membayangkan hidup anda tanpa komputer. Bagi banyak orang, kerja berkaitan dengannya, dan mereka harus duduk berjam-jam di hadapan skrin. Persoalan sama ada mungkin untuk menggunakan komputer dengan glaukoma bagi orang-orang ini sangat akut, kerana pada masa yang sama, mata seseorang mesti tegang.

Pada mereka, tekanan selalu meningkat, walaupun pada orang yang sihat, dan dengan glaukoma, ini berlaku lebih kuat dan cepat. Oleh itu, seseorang yang menghidap penyakit ini harus berhati-hati, mematuhi jadual kerja yang betul..

Apa yang harus dielakkan:

  • Kerja berterusan yang terlalu lama - selain sinaran dari skrin, mata terlalu banyak tekanan, perlu berehat;
  • Bilik tidak boleh gelap di tempat kerja - penting untuk menjaga pencahayaan yang baik. Anda perlu bekerja dengan gelas khas;
  • Semasa menggunakan teks kecil, anda tidak boleh membiarkan mata anda melengkung, anda harus menggunakan pembesar.

Semasa menonton TV, mesti ada lampu tambahan di dalam bilik. Anda tidak dapat melihatnya dalam jangka masa yang lama, sambil melihatnya dari semasa ke semasa memberikan rehat kepada mata anda.

Lebih baik memakai gelas khas dengan gelas hijau untuk orang yang menghidap glaukoma pada masa ini..

Pencahayaan harus cukup terang dan terletak di belakang. Jadi cahaya tidak akan memukul mata anda.

Alkohol dan merokok

Alkohol memprovokasi perkembangan penyakit ini. Minuman beralkohol yang kuat (vodka, cognac) berbahaya untuk digunakan dengan glaukoma. Alkohol secara meluas mengembang saluran darah, menyebabkan darah mengalir ke kepala.

Kemudian vasospasme berlaku. Kenaikan tekanan di mata dapat memprovokasi perkembangan penyakit ini. Selain itu, pemabuk sering jatuh dan memukul kepala mereka, dan kecederaan kepala mempercepat perjalanan penyakit ini..

Penyakit ini juga boleh berkembang akibat merokok. Bahan beracun yang terkandung dalam rokok menyumbang kepada vasokonstriksi, yang menghalang aliran keluar kelembapan intraokular. Tekanan di mata terus meningkat, yang membawa kepada penyakit.

Nikotin mempunyai kesan buruk pada saraf optik. Ia juga berbahaya untuk mengeluarkan asap rokok di mata. Konjungtivitis, katarak, disfungsi makula pada retina boleh menyertai glaukoma.

Perjalanan udara

Adalah berbahaya untuk terbang di dalam kapal terbang dengan glaukoma. Sekiranya penerbangan diperlukan, anda harus berjumpa pakar. Bagaimanapun, semakin tinggi pesawat naik, semakin banyak tekanan atmosfera turun dan mata.

Pada ketinggian lebih dari 11 km, sangat sedikit oksigen memasuki aliran darah, yang mempengaruhi saluran mata. Pada peringkat penyakit yang teruk, jika ada detasmen retina, penerbangan harus ditinggalkan.

Anda juga harus ingat tentang perubahan zon waktu, yang mesti disesuaikan dengan badan. Perubahan iklim dan waktu mempengaruhi tekanan darah, yang dapat memicu serangan glaukoma.

Memandu kereta

Pada prinsipnya, glaukoma tidak mengganggu pemanduan, terutama pada permulaan penyakit. Namun, agar tidak maju, anda tidak boleh memandu dalam kegelapan dan ketika ada cahaya matahari yang sangat terang - semua ini menyumbang kepada ketegangan mata yang kuat dan peningkatan tekanan di dalamnya.

Masa terbaik untuk memandu adalah pada hari yang mendung, hanya apabila tidak ada kabus. Kacamata glaukoma harus dipakai semasa memandu. Dan semasa memandu, berehat sebentar 15-20 minit setiap jam supaya mata anda dapat berehat.

Tidur dan rehat

Penyakit ini melemahkan badan, memerlukan rehat yang baik pada waktu malam. Lebihan berlebihan (tidur kurang dari 8 jam) menyebabkan peningkatan tekanan. Di samping itu, pesakit mesti mengambil kedudukan yang betul semasa tidur..

  1. Bantal tinggi memastikan peredaran cecair intraokular yang betul. Pengabaian peraturan ini menyebabkan kebuntuannya;
  2. Sekiranya tidur di atas bantal tinggi tidak selesa, anda harus membeli katil khas dengan hujung kepala yang tinggi;
  3. Setelah bangun tidur, anda mesti segera bangun, sehingga dapat menstabilkan tekanan intraokular. Sebagai langkah pencegahan, pakar oftalmologi mengesyorkan melakukan senaman pagi..

Walaupun pada waktu rehat pada waktu siang, seseorang yang menghidap glaukoma harus menjaga kepalanya. Pada masa yang sama, tidak dianjurkan untuk membiarkan pemampatan saluran darah. Dalam senario terburuk, bekalan darah ke mata akan terganggu, yang akan menyebabkan hipoksia.

Cecair

Elakkan minum banyak cecair dalam jangka masa yang singkat. Dos optimum adalah 1 gelas, tidak lebih. Setiap hari, jumlah yang dibenarkan adalah kira-kira satu liter. Konsep cecair merangkumi bukan sahaja air, ini merangkumi kursus pertama, teh, kopi, susu, jeli, yogurt.

Oleh itu, yang paling betul adalah kali pertama menyimpan buku nota di mana semua perkara yang diminum pada waktu siang harus diperhatikan..

Bolehkah kanta lekap dipakai??

Kekalahan saraf optik pada glaukoma pasti menyebabkan penurunan ketajaman penglihatan. Oleh itu, lambat laun, setiap orang yang telah didiagnosis dengan glaukoma berhadapan dengan soalan: bolehkah lensa kontak dipakai? Atau anda mesti menggunakan cermin mata?

Kanta lekap untuk glaukoma tidak dikontraindikasikan, tetapi pemilihannya harus ditangani dengan penuh perhatian. Ini berlaku untuk semua jenis lensa - lensa telap gas lembut dan kaku. Sekiranya pakar oftalmologi menetapkan ubat tetes mata, maka penggunaan lensa mungkin tidak digalakkan semasa rawatan dengan titisan ini.

Batasan ini disebabkan oleh reaksi bahawa titisan mata dapat masuk dengan larutan yang meliputi kanta lekap atau dengan cecair yang terkumpul di permukaannya..

Selain itu, beberapa jenis lensa lembut dapat menyerap dan menumpuk zat yang terdapat pada tetes mata, yang dari masa ke masa boleh menyebabkan kemerosotan lensa atau bahkan kerosakan pada permukaan bola mata..

Sebaliknya, beberapa tetes mata meningkatkan kekeringan mata dan bahkan menyebabkan kerengsaan ketika memakai kanta lekap. Oleh itu, semasa merawat glaukoma dengan titisan mata, anda mesti berjumpa dengan pakar oftalmologi anda yang menetapkan titisan ini untuk memilih lensa yang tepat yang sesuai dengan ubat yang digunakan..

Batasan lain termasuk keperluan mengeluarkan lensa sebelum menggunakan beberapa tetes mata, serta kemungkinan perubahan dalam ketajaman penglihatan semasa rawatan glaukoma, yang mungkin memerlukan pembelian lensa baru..

Dengan penyerapan biasa ke mata, hanya sekitar 5% bahan aktif yang menembusi. Sebaliknya, lensa membantu memastikan sentuhan kornea yang lebih lengkap dengan bahan aktif..

Di samping itu, kanta lekap khas boleh digunakan untuk mendiagnosis glaukoma. Cara paling berkesan untuk mengesan penyakit tepat pada waktunya adalah dengan sentiasa memantau tekanan intraokular. Walau bagaimanapun, tidak semua orang boleh pergi ke pakar oftalmologi secara berterusan..

Namun bagi orang yang sibuk yang berusaha untuk memantau kesihatan mereka, lensa gel silikon memakai satu hari telah dikembangkan untuk membantu memantau tekanan intraokular secara berterusan.

Sensor kecil dimasukkan ke dalam lensa, yang mencatat perubahan diameter kornea, yang berlaku dengan peningkatan jumlah cecair intraokular.

Dengan bantuan mikropemproses terbina dalam, data ini dihantar ke pelayan dan tersedia untuk doktor dan pesakit..

Kontraindikasi untuk glaukoma, yang dilarang sama sekali?

Sebagai tambahan kepada peraturan di atas untuk hidup dengan glaukoma, terdapat sejumlah larangan:

  • Ubat diri. Anda tidak boleh menyembuhkan diri sendiri atas nasihat rakan atau jiran. Ini boleh menyebabkan keadaan bertambah buruk dan perkembangan penyakit. Rawatan dan ubat harus diresepkan hanya oleh doktor.
  • Pembuatan muzik. Anda harus menolak bermain alat muzik angin, kerana ketegangan semasa bermain mempengaruhi tekanan intraokular.
  • Pengawalan berat badan. Untuk melakukan ini, anda perlu menghilangkan makanan yang dipanggang dari diet. Obesiti boleh memprovokasi kemunculan glaukoma, serta merumitkan penyakit yang ada..
  • Kawalan kerja saluran gastrousus. Sembelit yang kerap, di mana seseorang mendorong dengan kuat, meningkatkan tekanan intraokular. Anda perlu memantau diet anda atau berjumpa doktor untuk memudahkan pergerakan usus.
  • Kurang tidur dan kurang rehat. Ini menyebabkan keletihan badan secara amnya dan mata secara khusus. Tidur sekurang-kurangnya 8 jam sehari di bantal tinggi, dan di tempat kerja berehat 15 minit setiap jam, terutamanya jika pesakit duduk di komputer.
  • Sekatan buruh di pondok musim panas. Pose terbalik dan di bawah sinar matahari semasa hidup dengan glaukoma tidak selamat. Pada pesakit hipertensi, ini boleh menyebabkan krisis hipertensi. Semua aktiviti di tanah harus dilakukan dengan duduk di bangku rendah, tanpa menundukkan kepala. Lebih baik menunggu waktu terpanas sepanjang hari di tempat teduh. Atas sebab yang sama, anda tidak boleh melakukan tugas-tugas rumah tangga dalam keadaan condong atau dengan kepala ke bawah..
  • Kekal dalam kegelapan. Sekiranya pesakit mempunyai glaukoma penutupan sudut, maka kegelapan melebarkan murid. Ini membawa kepada peningkatan IOP..
  • Peningkatan penyakit. Glaukoma sering muncul dengan latar belakang diabetes mellitus, penyakit sistem kardiovaskular, aterosklerosis. Ia perlu untuk mengawal keadaan penyakit bersamaan, dan mencegah berlakunya pemburukan.

Pemakanan untuk glaukoma

Pemakanan bukanlah faktor yang paling penting dalam rawatan glaukoma. Menu yang dipilih dengan betul, digabungkan dengan pengambilan kompleks vitamin dan mineral, mempunyai kesan positif terhadap hasil rawatan. Bagi pesakit glaukoma, vitamin A, E dan C adalah yang paling penting.Vitamin ini dapat menghentikan perkembangan penyakit ini..

  1. Selain buah sitrus yang terkenal (lemon, oren), vitamin C juga mengandungi bit, lada merah, kubis, asparagus, bayam, tomato dan strawberi..
  2. Vitamin A "menyembunyikan" dalam wortel mentah, kentang dan epal. Ia juga dapat dijumpai dalam bit, lada merah, kubis, selada, aprikot, buah sitrus, dan pisang..
  3. Minyak sayuran (zaitun, bunga matahari) mengandungi vitamin E. Ia juga boleh didapati dalam unggas, ikan laut, sayur-sayuran segar dan sayur-sayuran berdaun..

Beri liar (blueberry, blueberry), dan juga anggur merah disyorkan untuk pesakit dengan glaukoma.

Sebagai tambahan kepada vitamin yang disenaraikan di atas, orang dengan glaukoma harus mengambil vitamin B, yang banyak terdapat dalam kacang, daging, ikan, produk tenusu, biji-bijian yang tumbuh dan ragi bir..

Makanan yang disyorkan untuk pesakit glaukoma:

  • Sosej rebus ("doktor");
  • Susu dan produk susu yang ditapai (kefir, yogurt, keju kotej, keju);
  • Produk soya;
  • Oatmeal, millet dan soba;
  • Sup daging sayur atau rendah lemak 2 kali seminggu;
  • Roti hingga 200 g sehari;
  • Sayur-sayuran dan buah-buahan secara sederhana;
  • Kekacang;
  • Daging tanpa lemak atau ikan.

Sekiranya boleh, kurangkan kehadiran krim masam, mentega dan karbohidrat mudah dicerna (gula, madu) dalam makanan. Minum tidak lebih daripada satu setengah liter sehari.

Kecualikan sepenuhnya dari menu anda:

  1. Pelbagai sup dan kuah pekat;
  2. Rempah;
  3. Pembakar;
  4. Teh dan kopi yang kuat;
  5. Makanan dalam tin masin atau acar (acar);
  6. Produk daging yang berkaitan (buah pinggang, hati, paru-paru);
  7. Alkohol.

Walaupun senarai ini disatukan, sebelum menggunakannya, anda harus berjumpa dengan doktor anda yang hadir, kerana mungkin terdapat kes-kes pengecualian jenis produk tertentu dalam kes anda..

Komplikasi glaukoma

Tekanan intraokular yang meningkat secara kronik, terutamanya jika tidak ada rawatan dan langkah pencegahan yang mencukupi, penuh dengan komplikasi berbahaya. Yang utama adalah gangguan trofisme (pemakanan) tisu dan struktur fundus, akibatnya perubahan distrofi dan atropik berkembang, yang boleh menyebabkan kehilangan penglihatan seperti itu.

Glaukoma yang menyakitkan (kadang-kadang disebut "menyakitkan") berkembang pada peringkat akhir proses dan disertai, seperti namanya, sindrom kesakitan yang teruk, serta fotofobia, blepharospasme, lakrimasi yang sengit.

Sensasi menyakitkan menyakitkan dan berterusan; hasil glaukoma terminal adalah kebutaan.

Tidak perlu ditekankan bahawa terapi glaukoma (seperti penyakit lain) jauh lebih berkesan dan menjanjikan pada peringkat awal daripada keadaan pengabaian jangka panjang dan dengan adanya perubahan organik dalam tisu.

Oleh itu, kehilangan penglihatan kerana atrofi saraf optik tidak dapat dipulihkan, dan bahkan operasi pembedahan dalam kes seperti ini hanya bertindak sebagai rawatan simptomatik yang murni: tujuannya adalah untuk menghilangkan sindrom kesakitan yang tidak lagi dapat dihentikan dengan cara lain.

Lebih-lebih lagi, tidak dalam setiap situasi adalah mungkin untuk menjaga bola mata - selalunya enukleasi dilakukan.

Kesimpulannya

Glaukoma dapat menghilangkan kegembiraan seseorang. Dia tidak hanya membawa pekerjaan yang tidak berkesudahan (keperluan untuk melawat doktor, mengambil ubat-ubatan, kadang-kadang bahkan pembedahan), tetapi kadang-kadang dia tidak membenarkan untuk melihat apa yang ada sebelumnya: melihat keindahan alam, wajah anak-anak dan cucu-cucu, bahkan hanya membaca buku dan menonton TV.

Untuk mengelakkan penyakit daripada mengehadkan hidup anda, anda perlu menjaga mata anda, jangan malas melakukan senaman mata dan mengurut, mengawasi diet anda, dan selalu berkunjung ke pakar oftalmologi. Langkah pencegahan yang sederhana kadang-kadang boleh membuat keajaiban.

Oleh itu, tugas utama setiap orang adalah tidak mengabaikan nasihat doktor, untuk melakukan segala yang ada dalam diri anda, untuk memperhatikan tanda-tanda penyakit mata sedikit pun. Dan kemudian, walaupun pada masa dewasa, anda dapat menikmati semua warna di dunia ini..

Kontraindikasi untuk glaukoma mata: apa yang tidak boleh dilakukan? Nasihat doktor

Glaukoma adalah patologi oftalmik biasa yang berlaku disebabkan oleh peningkatan tekanan intraokular akibat gangguan pembuangan cairan atau pengeluarannya yang berlebihan. Penyakit ini berbahaya kerana boleh menyebabkan kebutaan sepenuhnya..

Sedikit mengenai glaukoma dan penyebabnya

Di ruang anterior mata, terdapat kantung khas, yang berisi cairan intraokular yang beredar melalui mata dan mencuci strukturnya. Sekiranya atas sebab tertentu cairan disimpan di sana dalam jumlah besar, tekanan di dalam mata meningkat, dan glaukoma berkembang. Penyakit ini paling sering didiagnosis pada usia tua dan pikun, tetapi patologi seperti itu juga dijumpai pada kanak-kanak, remaja, remaja.

Sebab utama yang menyebabkan kemunculan glaukoma adalah usia lebih dari 40 tahun, rabun, kornea nipis, kecederaan mata sebelumnya atau pembedahan pada organ penglihatan, berat badan berlebihan, darah tinggi, diabetes mellitus, penggunaan ubat steroid jangka panjang.

Glaukoma adalah sudut terbuka dan sudut tertutup. Yang pertama didiagnosis paling kerap. Dialah yang menjadi penyebab kebutaan pramatang, sejak sekian lama dia tidak menampakkan diri dengan gejala apa pun..

Glaukoma penutupan sudut (sudut sempit), sebaliknya, menampakkan dirinya sebagai simptomologi yang kuat, jadi orang sering beralih kepada doktor dengan jenis penyakit ini. Glaukoma adalah kongenital ketika anak dilahirkan dengan tekanan intraokular yang terganggu dan normotensif, di mana tekanan di dalam mata tidak meningkat, tetapi kerosakan pada saraf optik berlaku.

Kontraindikasi untuk glaukoma

Sekiranya, setelah diagnosis, pakar oftalmologi mendiagnosis "glaukoma", menentukan jenisnya (sudut terbuka, sudut tertutup), menetapkan rawatan, maka pesakit harus bertanya kepada doktor tentang bagaimana gaya hidup harus berubah. Bagaimanapun, diagnosis seperti itu menunjukkan adanya sekatan tertentu yang mesti dipatuhi oleh seseorang dalam kehidupan seharian. Suka atau tidak, tetapi anda harus menyesuaikan irama hidup anda, mungkin meninggalkan beberapa tabiat kegemaran anda atau menyesuaikannya.

Peraturan dan kontraindikasi apa untuk glaukoma yang harus diingat seseorang? Mari beritahu sekarang.

Alkohol dan merokok

Pengambilan alkohol yang berlebihan membahayakan orang yang sihat. Alkohol menyebabkan pelanggaran aliran keluar cecair dari badan, yang meningkatkan tekanan (sementara atau kekal) di dalam mata. Oleh itu, alkohol yang kuat dikontraindikasikan dalam glaukoma. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa anda tidak boleh minum segelas wain atau bir semula jadi yang baik dari semasa ke semasa..

Doktor menasihatkan agar produk tembakau tidak berhenti atau mengurangkan jumlah rokok yang dihisap. Tembakau menyebabkan penyempitan saluran darah ke seluruh badan, termasuk organ penglihatan, akibatnya peredaran mikro cairan menjadi sukar, tekanan meningkat.

Makanan dan minuman

Menurut peraturan gaya hidup sihat, doktor dan pakar pemakanan menasihatkan minum sekurang-kurangnya satu setengah liter air bersih setiap hari. Tetapi sekiranya terdapat peningkatan tekanan intraokular, peraturan ini tidak boleh diterapkan. Jumlah cecair yang dimakan harus dikurangkan menjadi satu liter sehari, dengan mengambil kira makanan dan minuman cair (kopi, teh, jus). Minuman tenaga bukan alkohol tidak digalakkan kerana meningkatkan pembebasan adrenalin dan meningkatkan tekanan darah.

Berkenaan dengan makanan, anda perlu memperhatikan pemakanan yang betul, terutama jika seseorang mengalami masalah kegemukan. Seperti yang disebutkan sebelumnya, berat badan berlebihan menyebabkan perkembangan glaukoma. Ini bermaksud bahawa anda perlu berusaha sedaya upaya untuk menurunkan berat badan kembali normal dan mengekalkannya pada tahap optimum.

Makanan diet dan sayur-sayuran harus lebih disukai. Anda perlu mengukus makanan, mengelakkan penggunaan produk acar berlemak, sangat masin. Makanan yang betul meningkatkan fungsi usus, adalah pencegahan sembelit, yang kehadirannya berbahaya pada glaukoma, kerana ada percubaan untuk meningkatkan tekanan di dalam mata. Sekiranya boleh, ganti gula dengan buah atau pemanis. Membakar dan memanggang dilarang.

Pencahayaan

Untuk fungsi normal struktur mata, seseorang perlu mendapat cahaya yang cukup semasa bekerja dan dalam kehidupan seharian. Jangan gantung langsir gelap di tingkap; perlu ada cahaya matahari semula jadi di apartmen pada waktu siang. Sebaik sahaja senja jatuh, anda perlu menyalakan cahaya supaya mata tidak mengalami tekanan yang tidak semestinya. Cukup terang. Cahaya yang kuat menyebabkan keletihan mata yang cepat dan gangguan aliran keluar cecair di dalamnya.

Komputer dan TV untuk glaukoma

Kehidupan orang moden tidak mungkin tanpa komputer dan TV. Tetapi sekiranya terdapat glaukoma, "kegembiraan" ini harus dibatasi. Bekerja di komputer dan menonton TV mesti dilakukan dengan ketat. Rehat setiap 15-20 minit. Dan setelah 3-4 jam berada di hadapan skrin atau monitor, anda perlu keluar ke udara segar dan berjalan selama satu setengah jam.

Lawatan sauna atau mandi

Doktor menasihati pencinta bilik wap dan sauna, serta prosedur mandi jangka panjang, yang menghidap glaukoma, agar berhati-hati dengan hobi kegemaran mereka. Sauna dan bilik wap pasti berguna untuk tubuh yang sihat, kerana terak dan bahan berbahaya lain dikeluarkan dari dalamnya. Tetapi untuk masalah kesihatan tertentu, doktor melarang sama sekali, atau mengesyorkan membatasi prosedur mandi. Batasan ini merangkumi glaukoma..

Berada di ruang sauna atau wap memberikan beban yang besar pada jantung dan saluran darah, akibatnya tekanan meningkat, dan ini berbahaya bagi orang yang menderita tekanan intraokular yang tinggi. Tetapi sauna dan bilik wap bukanlah kontraindikasi yang ketat untuk glaukoma..

Latihan fizikal

Gimnastik ringan, kecergasan, berbasikal dengan glaukoma berguna, kerana proses metabolik dalam badan bertambah baik. Tetapi dengan diagnosis seperti itu, lari jarak jauh, angkat berat, gimnastik artistik, akrobatik, latihan yang berkaitan dengan selekoh dan putaran kepala yang tajam dikontraindikasikan. Perlu diingat bahawa dengan glaukoma, adalah kontraindikasi untuk melakukan kerja rumah, di mana anda selalu harus membungkuk. Dalam kedudukan ini, darah mengalir ke kepala secara intensif, tekanan arteri dan intraokular meningkat.

Glaukoma semasa mengandung

Sekiranya terdapat glaukoma, seorang wanita hamil harus segera memberitahu pakar obstetrik-ginekologi mengenai perkara ini. Sepanjang kehamilan, anda perlu mengukur tekanan intraokular beberapa kali. Dan tentu saja, dengan diagnosis seperti itu, kelahiran anak secara semula jadi dikontraindikasikan, anak itu akan dilahirkan dengan bantuan pembedahan caesar. Oleh kerana glaukoma dapat diwarisi, bayi harus diperiksa oleh pakar oftalmologi pediatrik sebaik sahaja dilahirkan dan pada tahun-tahun pertama kehidupan..

Ubat kontraindikasi

Sebilangan ubat meningkatkan tekanan di dalam mata, jadi pengambilannya untuk glaukoma harus diminimumkan dan ubat-ubatan ini hanya diresepkan dengan syarat manfaat yang dimaksudkan lebih besar daripada bahaya.

Lompatan tajam dalam tekanan intraokular disebabkan oleh ubat-ubatan kontraindikasi berikut:

  • relaksan otot - bermaksud menghilangkan kekejangan otot;
  • m-antikolinergik - ubat yang melebarkan murid dan menyekat aliran keluar cairan intraokular (sebab itulah m-antikolinergik dikontraindikasikan dalam glaukoma);
  • sulfonamides - ubat-ubatan yang boleh menyebabkan penyempitan sudut ruang anterior mata di mana aliran cairan intraokular;
  • Makanan tambahan dan sediaan, yang mengandungi ekstrak tumbuhan berbahaya - belladonna;
  • pada glaukoma, ubat analgesik yang meningkatkan ukuran lensa dikontraindikasikan (ubat ini termasuk yang tidak berbahaya dan sering digunakan oleh kebanyakan orang di planet Aspirin).

Rejim suhu

Mata adalah organ yang sangat halus dan rapuh yang sensitif terhadap perubahan suhu. Itulah sebabnya hipotermia dan terlalu panas badan dikontraindikasikan. Anda tidak boleh berenang di lubang ais, mandi kontras, tinggal di luar dalam jangka masa yang lama dengan suhu di bawah -20 dan di atas + 25 darjah. Berjemur dibenarkan, tetapi hanya pada waktu pagi sebelum pukul 10 dan pada waktu petang selepas jam 17.

Memandu sebuah kereta

Sekiranya anda menghidap glaukoma, anda dibenarkan memandu dalam keadaan pencahayaan biasa. Hanya jika cahaya matahari bersinar terang di jalan, anda perlu menggunakan lampu depan. Pesakit tidak boleh memandu pada waktu senja kerana pada waktu gelap mata harus terlalu banyak mengalami tekanan, ini hanya akan memperburuk proses patologi.

Keadaan emosi

Irama moden kehidupan manusia saling berkaitan dengan tekanan, tekanan mental, tekanan emosi. Tetapi kehidupan seseorang dengan glaukoma harus berjalan dalam irama yang teratur. Oleh itu, jika pekerjaan seseorang dengan peningkatan tekanan intraokular dikaitkan dengan beban emosi yang berterusan, pergantian waktu malam, hari kerja yang tidak teratur, anda perlu melakukan percutian atau menukar bidang aktiviti menjadi lebih tenang..

Kanta dan cermin mata

Orang yang mengalami tekanan intraokular dibenarkan memakai kacamata preskripsi dan lensa pembetulan (baik lembut dan keras). Tetapi gelas hitam atau coklat terhadap cahaya matahari tidak digalakkan untuk digunakan. Mereka menimbulkan senja, yang sangat berbahaya bagi penglihatan. Sebaiknya beli gelas dengan lensa hijau di kedai khusus.

Perjalanan udara

Sekiranya terdapat glaukoma, penerbangan kapal terbang (terutama yang panjang) agak berbahaya. Apabila seseorang berada di ketinggian lebih dari 11 km, tekanan di atmosfera menurun dan tekanan arteri meningkat, dan, oleh itu, tekanan intraokular pada seseorang. Akibatnya, pembuluh darah sempit, dan sedikit oksigen memasuki struktur mata, yang memprovokasi serangan glaukoma yang tajam. Perkara yang sama berlaku ketika mengubah zon waktu, ketika keadaan iklim berubah..

Kemungkinan komplikasi

Kesihatan mata dapat dijaga dengan pemeriksaan berkala dengan pakar oftalmologi. Sekiranya glaukoma sudah dikesan, ada baiknya mendengar cadangan doktor dan memerhatikan semua langkah berjaga-jaga. Penyakit ini menyebabkan penyempitan saluran mata. Akibatnya, bekalan oksigen dan nutrien ke semua struktur mata terganggu, yang penuh dengan atrofi saraf optik dan detasmen retina.

Pengarang artikel: Elena Sergeevna Bakhareva, pakar untuk laman web glazalik.ru
Kongsi pengalaman dan pendapat anda dalam komen.

Sekiranya anda menemui ralat, pilih sekeping teks dan tekan Ctrl + Enter.

Kontraindikasi dan batasan untuk glaukoma: nasihat pakar

Glaukoma dianggap sebagai patologi kronik organ penglihatan, yang memprovokasi perubahan struktur terhadap latar belakang tekanan darah tinggi. Memandangkan mata sangat rapuh dan sensitif, pesakit harus dengan teliti mendengar cadangan doktor yang merawat. Terdapat juga kontraindikasi untuk glaukoma, memerhatikan yang mungkin untuk mengurangkan risiko terkena bentuk penyakit yang teruk..

Mengapa penyakit ini berbahaya?

Peningkatan tekanan mata pada glaukoma pasti menyebabkan penyempitan saluran darah yang diperlukan untuk menyuburkan saraf optik dan bola mata secara keseluruhan. Pengabaian kontraindikasi membawa kepada pengembangan kebuluran oksigen, yang seterusnya menentukan berlakunya atrofi retina. Dalam kes ini, sel mati, retina terkelupas, dan orang itu buta..

Kehidupan dengan glaukoma tidak simptomatik. Orang itu tidak mengeluh, melihat dengan baik, tetapi tidak menyedari bagaimana bidang pandangan secara beransur-ansur menyempit. Pada mulanya, penglihatan periferi hilang, dan kemudian penglihatan pusat. Selepas beberapa ketika, kebutaan mutlak masuk.

Apa yang tidak ada kaitan dengan glaukoma

Bagaimana untuk hidup dengan glaukoma? Dengan perkembangan penyakit ini, jawapan untuk dilema dalaman akan menjadi kepatuhan yang jelas terhadap kontraindikasi dari doktor yang hadir. Penting untuk diingat bahawa ubat-ubatan sendiri bukanlah penyelesaiannya. Mengambil ubat tanpa kawalan yang betul dapat menimbulkan tekanan intraokular yang tinggi.

Berganding bahu dengan dadah

Kemerosotan keadaan boleh menyebabkan ubat-ubatan yang dikontraindikasikan pada glaukoma:

  • sulfonamides, memprovokasi penyempitan sudut ruang anterior mata;
  • ubat yang menekan kekejangan otot;
  • ubat antihistamin yang melebarkan murid ("Irifrin");
  • Makanan tambahan dan ubat-ubatan yang mengandungi bahan toksik (belladonna);
  • ubat penahan sakit yang membantu memperbesar lensa (kesan ini dimiliki oleh "Aspirin").

Senarai pil yang tidak dapat digunakan dapat ditambah dengan pil perancang, nitrogliserin, dan ubat-ubatan untuk anestesia. Oleh itu, sebelum menggunakan sebarang ubat, anda bukan sahaja harus berunding dengan pakar oftalmologi, tetapi juga mempertimbangkan bahagian "Kontraindikasi" dengan teliti.

Sekiranya terdapat gangguan akut peredaran serebrum dan periferal, doktor mempunyai hak untuk menetapkan xanthinol nicotinate. Kapal yang memberi makan saraf optik melebar, memberi serat akses kepada oksigen dan nutrien.

Selain itu, baca artikel mengenai titisan yang ditunjukkan untuk glaukoma mata.

Latihan tekanan

Gaya hidup glaukoma sering harus diubah ke sisi yang lebih pasif. Tetapi ini tidak bermaksud penghapusan latihan sepenuhnya. Kontraindikasi hanya berlaku untuk memiringkan kepala, mengancam perpindahan lensa mata, serta beban daya. Bagi seorang lelaki, berat angkat tidak boleh melebihi 2.5 kg. Sukan dengan glaukoma dikontraindikasikan untuk angkat berat dan ketika mengubah kedudukan badan di ruang angkasa.

Semasa melakukan kerja rumah, disarankan untuk menghindari posisi di mana darah mengalir ke kepala. Latihan pagi, berjalan-jalan dan aktiviti fizikal lain dengan glaukoma dalam kedudukan tegak hanya akan memberi manfaat.

Makanan dan cecair yang sihat

Diet harian serupa dengan gaya hidup sihat..

  1. Makanan berlemak dan pedas dikecualikan secara automatik. Berat badan berlebihan akan memberi kesan negatif kepada tekanan darah..
  2. Dengan glaukoma, anda tidak boleh bergantung pada produk gula-gula dan tepung.
  3. Minuman toning tidak digalakkan untuk digunakan, kerana rembesan adrenalin meningkat, maka degup jantung meningkat dan tekanan darah meningkat.
  4. Keutamaan diberikan kepada makanan tumbuhan yang kaya dengan vitamin dan mineral.

Pemakanan untuk glaukoma mesti dikawal dengan ketat, tidak membiarkan kegemukan muncul. Penggunaan lebih daripada 200 ml cecair pada satu masa akan membantu mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan. Ubat yang berkesan adalah air bersih, yang mesti diserap secara merata. Pada siang hari, anda perlu minum sekurang-kurangnya 1.5 liter cecair.

Dianjurkan agar anda merancang diet terlebih dahulu untuk fungsi usus yang normal. Sembelit dan cirit-birit juga mempengaruhi peredaran cecair intraokular secara negatif..

Pencahayaan

Beban visual harus seragam. Tidak dilarang membaca atau duduk di komputer. Namun, tidak selama beberapa jam dan dalam pencahayaan yang baik. Mata tidak boleh terlalu banyak bekerja.

Elakkan aktiviti dalam cahaya terang atau di ruangan yang terang dengan bunga-bunga beraneka ragam.

Rejim suhu

Mata sensitif terhadap perubahan suhu. Oleh kerana itu, hipotermia dikontraindikasikan:

  • berenang di lubang;
  • mandi sejuk;
  • lama tinggal di luar semasa musim sejuk.

Situasi serupa berlaku dengan peningkatan suhu. Oleh itu, pada musim panas, hiasan kepala diperlukan, yang menjimatkan dari sengatan matahari. Kunjungan ke rumah mandian dan sauna harus dikecualikan sepenuhnya, sementara berjemur hanya boleh dilakukan pada waktu pagi dan petang selama satu jam.

Memandu sebuah kereta

Sekiranya glaukoma pada peringkat pertengahan dan ringan, memandu dengan cahaya semula jadi tidak dikontraindikasikan. Anda hanya perlu mengelakkan sentuhan langsung dengan matahari dan tekanan berlebihan semasa memandu. Untuk ini, disyorkan untuk membeli gelas hijau khas..

Adalah lebih baik bagi penghidap glaukoma untuk tidak memandu kereta pada waktu malam. Perkara yang sama berlaku untuk bentuk proses patologi yang teruk..

Merokok dan alkohol

Dengan glaukoma, tabiat buruk dikontraindikasikan. Minum minuman beralkohol mengganggu rembesan dan aliran keluar cecair melalui sistem saliran orbit. Ini meningkatkan risiko terkena kesan tekanan tinggi sementara atau berterusan di dalam mata..

Di samping itu, etanol menjengkelkan saraf optik. Berdasarkan fakta-fakta ini, penggunaan minuman beralkohol semasa rawatan terapi dilarang sama sekali..

Terdapat juga kebiasaan yang lebih biasa - merokok. Orang terbiasa menyedut asap tembakau untuk berehat dan meningkatkan tumpuan. Yang terakhir dicapai kerana vasokonstriksi, yang dalam kasus glaukoma menyebabkan kebuluran oksigen saraf optik dan lonjakan tekanan darah. Ini diikuti oleh peningkatan intraokular.

Merokok dan alkohol meracuni badan, memprovokasi peningkatan penyakit.

Keadaan emosi

Irama harian penghidap glaukoma harus tenang dan teratur. Adalah tidak diingini untuk mengalami situasi tertekan. Terutama sekiranya berlaku voltan tinggi di tempat kerja. Untuk pulih sepenuhnya, anda mesti berpisah dengannya atau bercuti.

Situasi serupa berlaku dengan pergantian malam atau pergantian harian. Jadual kerja yang tidak teratur meletakkan badan dalam keadaan kritikal, akibatnya tekanan mata meningkat.

Kehamilan

Semasa merancang kehamilan, penting untuk memberitahu doktor mengenai perkara ini. Ubat yang diambil untuk glaukoma boleh memberi kesan negatif terhadap perkembangan intrauterin anak. Pakar oftalmologi akan memilih terapi ubat yang sesuai.

Pakar sakit puan juga harus menyedari kehadiran glaukoma pada pesakit. Penyakit ini sering turun-temurun, oleh itu, setelah kelahiran bayi, penyakit ini harus dibawa untuk pemeriksaan kepada pakar oftalmologi pediatrik..

Tidur dan rehat

Penyakit ini melemahkan badan, memerlukan rehat yang baik pada waktu malam. Lebihan berlebihan (tidur kurang dari 8 jam) menyebabkan peningkatan tekanan. Di samping itu, pesakit mesti mengambil kedudukan yang betul semasa tidur..

  1. Bantal tinggi memastikan peredaran cecair intraokular yang betul. Pengabaian peraturan ini menyebabkan kebuntuannya.
  2. Sekiranya tidur di atas bantal tinggi tidak selesa, anda harus membeli katil khas dengan hujung kepala yang tinggi..
  3. Setelah bangun tidur, anda mesti segera bangun, sehingga dapat menstabilkan tekanan intraokular. Sebagai langkah pencegahan, pakar oftalmologi mengesyorkan melakukan senaman pagi..

Walaupun pada waktu rehat pada waktu siang, seseorang yang menghidap glaukoma harus menjaga kepalanya. Pada masa yang sama, tidak dianjurkan untuk membiarkan pemampatan saluran darah. Dalam senario terburuk, bekalan darah ke mata akan terganggu, yang akan menyebabkan hipoksia.

Kanta dan cermin mata

Cermin mata hitam tidak digalakkan untuk glaukoma. Kekaburan yang mereka buat meningkatkan tekanan di dalam mata. Pilihan terbaik adalah membeli gelas hijau khas di salun optik.

Anda boleh menggunakan cermin mata seperti memakai lensa. Anda boleh memilih jenis lembut dan keras. Walau bagaimanapun, semasa menetapkan ubat tetes mata oleh pakar oftalmologi, disyorkan untuk menolaknya..

Aktiviti buruh

Perhatian khusus harus diberikan kepada kesihatan mata bagi orang yang pekerjaannya berkaitan dengan tumpuan dan ketegangan mata. Anda harus bekerja di komputer dan membaca secara sederhana, mencairkan aktiviti kerja dengan rehat pendek selama setengah jam.

Bekerja di luar rumah adalah berbahaya kerana hipotermia atau terlalu panas, sementara pemandu kenderaan tidak dinasihatkan untuk memandu sepanjang hari.

Perjalanan udara

Dalam tempoh rawatan, berbahaya untuk terbang dengan kapal terbang, kerana seseorang berada di ketinggian lebih dari 11 km. Dalam keadaan seperti itu, tekanan atmosfera menurun, yang menjadi sebab peningkatan tekanan intraokular. Oksigen memasuki aliran darah semakin kurang, salurannya sempit.

Sekiranya detasmen retina pada peringkat terakhir penyakit ini, perjalanan udara dilarang sama sekali.

Penerbangan paksa dengan perubahan zon waktu memerlukan penyesuaian badan tambahan. Sebagai contoh, perubahan tekanan darah akibat perubahan keadaan iklim dapat mencetuskan serangan glaukoma..

Video berguna: pencegahan glaukoma

Video akan membantu anda memahami kontraindikasi penyakit ini:

Sekatan selepas pembedahan

Pemulihan selepas pembedahan berjaya dilakukan sekiranya terdapat beberapa kontraindikasi:

  • selama seminggu selepas pembedahan untuk glaukoma, jangan biarkan cecair atau badan asing masuk ke mata;
  • jangan bersentuhan dengan cahaya matahari langsung atau sumber cahaya terang yang lain;
  • jangan melampaui batas mata (tidak termasuk membaca, komputer, dll.);
  • mencegah hipotermia dan berlakunya penyakit berjangkit.

Pembedahan mata untuk menghilangkan glaukoma menghabiskan sumber daya badan, seperti campur tangan pembedahan. Pada mulanya, sistem kekebalan tubuh lemah, yang meningkatkan risiko menyebarkan jangkitan. Mikroorganisma yang terperangkap boleh menyebabkan perkembangan proses keradangan.

Penyerapan cecair menimbulkan kepekaan dalam bentuk penipisan retina. Yang terakhir ini meningkatkan ketajaman penglihatan, yang memberi kesan negatif terhadap kehidupan seharian, tetapi pematuhan terhadap kontraindikasi selepas pembedahan menyumbang kepada pemulihan yang cepat.

Selain itu, kami mengesyorkan membaca artikel mengenai pembedahan glaukoma. Dari situ anda akan mengetahui tentang petunjuk pembedahan, penyediaan, jenis operasi untuk glaukoma, kos, kemungkinan komplikasi. Dan anda juga akan memahami bagaimana tempoh selepas operasi.

Adalah mungkin untuk menjaga kesihatan organ penglihatan dengan lawatan berkala ke pakar oftalmologi. Sekiranya pengesanan glaukoma, kontraindikasi dan preskripsi doktor mesti diperhatikan. Pada masa yang sama, sangat dilarang menyalahgunakan atau membatalkan pengambilan ubat tanpa izin. Di samping itu, anda perlu memikirkan rutin harian dan mengelakkan beban berlebihan..

Ramai orang yang menderita glaukoma tidak memahami apa yang perlu mereka lakukan. Setiap orang berpeluang untuk berkongsi maklumat. Cukup sekadar berkongsi pautan di rangkaian sosial sehingga tidak ada lagi mata putih yang kelihatan tanpa takut melihat matahari.