Pemakanan untuk arthrosis

Arthrosis adalah penyakit berbahaya yang memerlukan rawatan segera. Kekurangan terapi menyebabkan gangguan degeneratif yang tidak dapat dipulihkan. Dengan penyakit seperti itu, seseorang harus menjalani gaya hidup sihat: melepaskan tabiat buruk, bersenam dan makan dengan betul. Bagaimana makanan boleh mempengaruhi keadaan sendi akan dibincangkan secara terperinci dalam artikel ini..

Pemakanan yang betul untuk arthrosis sendi

Pemakanan untuk arthrosis adalah rawatan bukan ubat. Walau bagaimanapun, keberkesanannya tidak diragukan lagi. Dengan bantuan makanan diet yang dirancang dengan baik, anda dapat mengurangkan rasa sakit, melegakan bengkak pada sendi dan mengelakkan komplikasi. Cadangan diet tidak bergantung pada lokasi proses patologi. Oleh itu, diet untuk arthrosis sendi bahu adalah serupa, seperti untuk kekalahan sendi pergelangan kaki atau siku..

Peraturan umum

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, penyakit seperti arthrosis sendi telah merebak dengan ketara. Punca utama yang menjadi provokator patologi adalah usia dan berat badan. Oleh itu, untuk mengatasi penyakit yang tidak menyenangkan, perlu mengubah gaya hidup pesakit dan dietnya secara radikal..

Salah satu faktor yang menyumbang kepada perlambatan perubahan degeneratif pada sendi adalah pembetulan pemakanan

Pemakanan untuk arthrosis sendi akan berkesan sekiranya anda mematuhi peraturan asas:

  1. Mod. Anda perlu makan dengan kerap dan sedikit demi sedikit. Jumlah makanan sekurang-kurangnya 5 kali sehari. Makan malam hendaklah selewat-lewatnya 3 jam sebelum waktu tidur. Pemakanan pecahan memberikan rasa kenyang dan mencegah makan berlebihan.
  2. Kaedah pemprosesan makanan. Hidangan dibenarkan dibakar di dalam ketuhar, mendidih, kukus. Dalam kes ini, makanan mengekalkan sifat penyembuhannya..
  3. Suhu makanan. Makanan tidak boleh terlalu sejuk atau sebaliknya, panas. Suhu optimum ialah 15-50 darjah. Makanan suam lebih mudah dicerna dan tidak mengganggu lapisan perut.
  4. Vitamin. Makanan harus diperkaya. Vitamin kumpulan A, B, C, D, E dianggap berguna.
  5. Cecair Norma harian tidak kurang dari 2 liter cecair, tidak termasuk teh. Sekiranya rejim minum diperhatikan, jumlah darah yang beredar meningkat, kepekatan bahan toksik menurun, komposisi cecair sinovial bertambah baik, pengumpulan garam dan bahan berbahaya lain dikeluarkan dari badan.

Pengabaian peraturan ini memperburuk perjalanan arthrosis dan menyumbang kepada peralihan penyakit ke tahap yang lebih teruk..

Apa yang anda boleh makan?

Produk berikut mesti terdapat dalam menu pesakit dengan patologi:

  1. Seekor ikan. Ia mengandungi asid omega-3 yang bermanfaat untuk tubuh, yang membantu mencegah kerosakan tisu tulang rawan dan sendi.
  2. Makanan Laut. Udang, kerang, gurita dianggap memberi kehidupan. Walau bagaimanapun, pengambilan makanan laut lebih kerap 3-4 kali seminggu tidak digalakkan..
  3. Sayur-sayuran dan buah-buahan. Mereka kaya dengan vitamin dan bahan berguna lain. Telah terbukti bahawa sayur-sayuran dan buah-buahan segar mengeluarkan bahan toksik dan berbahaya dari badan. Di samping itu, mereka meningkatkan pergerakan usus dan mencegah sembelit. Lobak, kentang, delima dan epal dianggap sebagai ubat.

Diet untuk arthrosis sendi bertujuan untuk membetulkan proses metabolik, berat badan, mencegah perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada rawan hyaline pada sendi, mengurangkan proses keradangan

  • Produk tenusu rendah lemak. Kalsium dan protein yang terkandung di dalamnya menguatkan sistem rangka. Oleh itu, susu panggang yang ditapai, kefir, susu, yogurt, keju kotej dan keju mesti ada di atas meja..
  • Kacang. Sekiranya anda mengonsumsi kacang tanah, kacang almond, pistachio, kacang pain atau kenari setiap hari, anda boleh menghentikan proses keradangan dan memanjangkan tempoh pengampunan..
  • Daging ayam. Daging putih kaya dengan protein, yang penting untuk penyakit.
  • Groot. Diet untuk arthrosis sendi tidak lengkap tanpa soba, oatmeal, nasi, bubur jagung. Mereka mengandungi nutrien dan multivitamin yang bermanfaat. Bubur membantu menormalkan metabolisme, jadi mereka dibenarkan makan setiap hari..
  • Minyak sayuran. Minyak bunga matahari harus diganti dengan minyak zaitun dan biji rami. Mereka lebih sihat dan tidak mengandungi asid lemak..
  • Produk yang sepenuhnya atau sebahagiannya terhad

    Diet pada mana-mana tahap arthrosis sendi tidak termasuk pengambilan makanan yang meningkatkan selera makan, menyebabkan rasa lapar yang kuat, yang menyebabkan penurunan berat badan tambahan.

    Kecualikan dari menu:

    • sosej;
    • daging lemak;
    • daging salai;
    • lemak;
    • mayonis;
    • coklat;
    • perasa panas;
    • kek;
    • makanan dalam tin;
    • teh hitam dan kopi;
    • soda manis.
    Dianjurkan untuk mengecualikan dari makanan pekat daging dan kaldu ikan yang mengandungi banyak bahan ekstraktif, daging berlemak, lemak tahan api, daging asap

    Produk separuh siap, roti putih, pelbagai makanan ringan, makanan segera dianggap berbahaya.

    Anda perlu meminimumkan pengambilan gula dan garam. Gula adalah musuh utama penyakit ini. Karbohidrat cepat menyumbang kepada kenaikan berat badan dan tidak bermanfaat bagi tubuh. Anda harus menahan diri dari buah-buahan dalam tin dan jus yang dibungkus.

    Semua orang tahu bahawa garam menyimpan cecair di dalam badan dan menyumbang kepada pembentukan edema, tetapi juga meningkatkan tekanan darah. Secara berlebihan, garam berkumpul di rongga sendi dan membawa kepada ubah bentuk sendi.

    Minuman pekat harus ditinggalkan sepenuhnya. Alkohol meningkatkan selera makan, melambatkan pemecahan lemak, mengganggu metabolisme dan menyebabkan gangguan pencernaan.

    Pengambilan makanan alergenik harus terhad, kerana mereka mengaktifkan perantara keradangan dan memperburuk perjalanan arthrosis. Diet arthrosis juga menghadkan pengambilan minyak pati dan produk haiwan..

    Sekiranya penyebab arthrosis adalah berat badan

    Sekiranya berat badan tambahan adalah penyebab penyakit, maka tujuan utama diet adalah penurunan berat badan. Ini akan mengurangkan tekanan pada sistem muskuloskeletal dan sendi yang terjejas. Orang gemuk harus makan sayur-sayuran segar, buah-buahan dan buah beri. Daging babi diharamkan. Ia boleh diganti dengan daging unggas makanan. Ia kurang lemak dan diterima.

    Arthrosis dan kelaparan adalah konsep yang tiada tandingannya. Dilarang berpuasa dan membersihkan badan yang teruk. Kalsium dan bahan lain yang sesuai yang diperlukan untuk pemulihan sistem rangka dibasuh dari badan. Puasa juga berbahaya bagi penderita ulser gastrik dan ulser duodenum. Tidak wajar melakukan eksperimen sedemikian dengan badan anda. Lagipun, tindakan seperti ini boleh membawa lebih banyak keburukan daripada kebaikan..

    Diet untuk arthrosis sendi pada pesakit dengan peningkatan berat badan bertujuan untuk menormalkan berat badan, kerana beban tambahan pada permukaan artikular mengganggu struktur molekul tulang rawan hyaline

    Anda perlu menangani penyakit dengan betul. Pakar pemakanan mengesyorkan berpuasa ketika dibenarkan hanya memakan kefir, keju kotej dan sebiji epal. Hari-hari ini membersihkan badan. Pesakit berasa lebih baik dan gejala yang tidak menyenangkan hilang. Walau bagaimanapun, selepas itu anda perlu kembali kepada pemakanan yang disediakan oleh pakar pemakanan..

    Diet untuk rawatan arthrosis pada obesiti

    Orang gemuk berisiko mengalami patologi. Semasa berjalan, sendi mereka mengalami tekanan 3-4 kali lebih banyak daripada yang sepatutnya. Osteoartritis pada orang gemuk lebih sukar. Berat berlebihan menyumbang kepada permulaan dan pemeliharaan proses keradangan. Pembetulan berat badan bukan sahaja dapat mengurangkan beban pada sistem muskuloskeletal secara keseluruhan, tetapi juga untuk meringankan keadaan pesakit.

    Menurunkan berat badan bukanlah tugas yang mudah. Tetapi penurunan berat badan yang sedikit malah melegakan. Tugas diet bukanlah untuk mengurangkan jumlah yang dimakan, tetapi dalam pemilihan makanan yang tepat untuk arthrosis.

    Pemakanan untuk arthrosis diperkaya dan bervariasi, yang merangkumi:

    • protein;
    • lemak;
    • karbohidrat;
    • vitamin;
    • mineral.

    Bahagian utama diet terdiri daripada sayur-sayuran dan buah-buahan segar dan rebus. Di samping itu, ia dibenarkan memakan bijirin, muesli, pasta, produk tenusu, kekacang, telur, ikan.

    Untuk membetulkan berat badan, rejimen makan harus disertai dengan aktiviti fizikal. Dengan penyakit sendi, ini bukan tugas yang mudah tetapi boleh dilakukan. Kompleks latihan, latihan terapi, yang dirancang khusus untuk pesakit dengan penyakit sistem muskuloskeletal, dianggap aktif. Anda juga boleh berenang, yoga, kecergasan, menari.

    Diet harus mengandungi makanan yang kaya dengan vitamin dan unsur mikro - daging pemakanan, ikan rendah lemak, jeroan, makanan laut

    Diet "stres", yang menyiratkan sekatan makanan yang teruk, walaupun menyebabkan penurunan berat badan secara dramatik, masih dikontraindikasikan pada arthrosis. Berguna dan nutrien tidak dibekalkan dalam jumlah yang betul, jadi badan mula bekerja dalam keadaan yang teruk. Diet seperti ini boleh menyebabkan keracunan, gangguan keseimbangan fisiologi dan pemburukan penyakit kronik..

    Penyebab arthrosis adalah pertukaran terjejas

    Metabolisme manusia bergantung kepada faktor berikut:

    • bilangan kalori yang diterima;
    • bilangan kalori yang dimakan;
    • ciri-ciri individu organisma.

    Sekiranya anda hanya perlu bertahan dengan faktor terakhir, maka dua titik pertama dapat dikendalikan dengan mudah.

    Sekiranya penyebab arthrosis adalah metabolisme yang terganggu, maka pesakit diberi diet yang kaya dengan makanan, vitamin dan unsur surih yang memberi kehidupan.

    Sekiranya didiagnosis dengan arthrosis, diet yang ditetapkan oleh doktor adalah berdasarkan:

    • diet seimbang;
    • makanan kerap dan pecahan;
    • mengelakkan karbohidrat.

    Jadual rawatan tidak termasuk makanan berkanji, makanan berkalori tinggi dan berlemak. Sup vegetarian, daging putih, ikan, susu dianggap berguna. Bahagian utama diet haruslah buah-buahan dan sayur-sayuran segar. Mereka mengandungi serat sayuran yang menormalkan metabolisme. Makanan berat yang memakan masa sekitar 4 jam untuk dicerna (kekacang, ikan berminyak dan daging) paling baik dijaga minimum.

    Semasa meninggalkan diet, anda tidak perlu membatasi diri dalam makanan. Inilah kelebihan utama jadual rawatan berbeza dengan kaedah penurunan berat badan yang lain. Dengan makan makanan yang betul dan menjaga keseimbangan yang betul antara kalori yang habis dan habis, anda tidak boleh membatasi diri dalam makanan dan menjaga berat badan anda dalam had normal.

    Banyak jenis pemprosesan makanan dibenarkan, kecuali menggoreng.

    Makanan pelindung sendi tradisional

    Diet klasik bertujuan untuk:

    • menguatkan sistem imun;
    • ketepuan tisu yang rosak dengan vitamin dan mineral;
    • pengurangan fokus keradangan;
    • peningkatan pengeluaran eksudat artikular.

    Oleh itu, pesakit ditambahkan ke menu dengan makanan yang kaya dengan protein. Dialah yang bertanggungjawab untuk pembinaan dan pemulihan tisu tulang rawan. Produk susu yang diperam dianggap berguna. Sebagai tambahan kepada protein, komposisi termasuk kalsium, yang bertanggungjawab untuk menguatkan sistem rangka..

    Daging dibenarkan dimakan - ayam, itik, ayam belanda, arnab. Makan makanan yang dipanggang, rebus, direbus atau dikukus. Kekacang (kacang polong, kacang, lentil) juga mesti ada di atas meja. Dianjurkan untuk memakannya pada separuh pertama hari, kerana mereka sukar mencerna produk dan memerlukan 3-4 jam untuk dicerna.

    Bijirin juga berguna, terutama soba, oatmeal dan barli. Anda perlu menambahkan hidangan yang merangkumi kolagen ke dalam diet anda. Ia boleh menjadi aspic, jeli atau aspic. Kolagen menguatkan tisu tulang rawan dan memperbaiki sifat kulit.

    Perhatian harus diberikan kepada karbohidrat. Mereka memberi tenaga kepada tubuh. Lebih baik memilih karbohidrat kompleks. Mereka terdapat dalam sayur-sayuran, buah-buahan, pasta dan bijirin. Karbohidrat sederhana dikontraindikasikan, kerana tidak diserap sepenuhnya oleh badan dan disimpan dalam bentuk pound tambahan. Mengandungi karbohidrat sederhana dalam produk gula-gula dan tepung.

    Lemak diperlukan untuk menormalkan metabolisme. Mereka boleh didapati dari ikan, zaitun dan minyak biji rami. Vitamin memainkan peranan penting dalam proses biokimia. Sayuran dan buah-buahan segar dianggap berguna untuk arthrosis..

    Diet termasuk sup berdasarkan sup daging / ikan ringan dengan sedikit penambahan pelbagai sayur-sayuran dan bijirin

    Diet moden

    Hampir semua jadual pemakanan moden (diet mono, rendah kalori, protein, rendah lemak) dapat menimbulkan kekurangan nutrisi dan menyebabkan dehidrasi. Adalah perlu untuk mendekati pilihan makanan diet dengan bijak.

    Diet Perancis telah membuktikan dirinya dengan baik dalam arthrosis. Apakah maksud pemakanan ini untuk arthrosis sendi? Apa yang anda boleh dan tidak boleh makan?

    Dibolehkan makan:

    1. Daging ayam. Ia tidak mengandungi kolesterol dan tidak menyebabkan alahan.
    2. Daging lembu. Ia adalah sumber zat besi dan protein.
    3. Kod. Ikan ini kaya dengan asid omega-3, vitamin dan unsur surih lain..
    4. Telur. Asid folik, lutein, zat besi dan vitamin - komposisi kimia telur ayam.
    5. Susu. Ia mengandungi semua komponen yang diperlukan untuk perkembangan dan pertumbuhan normal.
    6. Lobak. Ia mempunyai sifat anti-radang.
    7. Labu. Mempunyai kesan yang baik pada saluran pencernaan.

    Anda boleh mempelbagaikan jadual rawatan dengan artichoke, brokoli, terung, tomato, buah-buahan (tidak termasuk buah sitrus), herba, kacang.

    Satu-satunya kelemahan diet Perancis adalah ketidakseimbangannya. Ia dikontraindikasikan untuk orang yang menderita penyakit kronik..

    Pakar pemakanan mengesyorkan: orang dengan patologi ini tidak boleh makan selepas jam 18:00, sentiasa menjaga berat badan mereka, berjalan selepas makan 1-2 kali sehari, makan dengan kerap, tetapi dalam bahagian yang lebih kecil, dan ganti hidangan dengan yang lebih kecil. Anda perlu mengembangkan tabiat makan yang sihat untuk kesan maksimum..

    Ulasan dan hasil

    "Dengan tinggi 167 cm, berat saya 110 kg. Pound tambahan muncul selepas melahirkan. Saya membersihkan badan dan hanya minum kefir atau air selama 3-4 hari. Saya turun tidak lebih daripada 5 kg. Tetapi mereka segera kembali kepada saya. Ketika arthrosis sendi lutut muncul, saya memutuskan bahawa mustahil untuk mengencangkan dan ada yang mesti dilakukan. Penyelesaiannya adalah satu - anda perlu menurunkan berat badan bukan dengan cepat, tetapi betul. Menghilangkan lauk berat, roti, makanan segera dari diet. Saya mula makan lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan. Selama sebulan ia mengambil 7 kg. Lutut berhenti sakit. Hasilnya sudah cukup dan ini bukan akhirnya, saya merancang untuk menetapkannya semula ".

    “Setelah bekerja sebagai pemuat, saya menghadapi penyakit seperti arthrosis. Pada mulanya saya bertahan, tetapi rasa sakit mula meningkat. Si isteri berkeras mahu berjumpa doktor. Saya lulus peperiksaan dan saya diberi kursus ubat. Doktor juga memberi cadangan mengenai diet: tidak ada goreng, berlemak, asap, asin dan tanpa alkohol. Sejujurnya, sukar untuk tidak menyerah pada godaan, tetapi demi kesihatan anda sendiri, anda dapat bersabar, terutama sejak saya mulai melihat hasil yang positif. Rasa sakit telah reda ".

    "Saya tahu secara langsung apa itu arthrosis. Ibu saya mengalami arthrosis jari. Saya melihat jari-jari yang dipintal itu dan tahu betapa menyakitkan dan tidak selesa baginya untuk melakukan perkara-perkara asas. Saya tidak mahu mengalaminya sendiri, jadi saya memulakan rawatan sebaik sahaja saya didiagnosis. Mereka menyuruh saya mengikuti diet tanpa gagal. Saya hanya makan hidangan kukus, rebus dan dibakar. Garam dan gula yang dihilangkan sepenuhnya. Tanpa alkohol, sos, rempah panas. Hanya makanan yang sihat. Hasilnya tidak lama lagi. Penyakit ini hilang. Kelebihan diet adalah bahawa tubuh menerima semua nutrien yang diperlukan, dan ini tercermin dalam kerja sistem pencernaan yang diselaraskan dengan baik, keadaan kulit dan rambut. ".

    Harga diet

    Berapakah kos diet? Ramai yang yakin bahawa diet yang betul selalu mahal, tetapi tidak ada jawapan pasti untuk soalan ini. Harga makanan bergantung pada banyak faktor: wilayah, tahap penyakit, kaedah memasak, pilihan pesakit. Berapakah kos pesanan anda?.

    Diet untuk arthrosis sendi: menu

    Pemakanan yang betul untuk arthrosis sendi lutut (coxarthrosis, polyarthrosis dan lain-lain) tetap menjadi kunci terapi yang berkesan untuk penyakit ini. Kerosakan degeneratif memerlukan tabiat makan yang betul untuk memperbaiki tisu yang rosak. Diet untuk arthrosis, menu seimbang dengan pilihan produk yang kompeten adalah elemen yang sangat diperlukan untuk pencegahan dan rawatan penyakit yang berjaya.

    Apa itu arthrosis

    Perubahan distrofi-degeneratif pada sendi berlaku pada kebanyakan episod selepas 45 tahun. Namun, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, arthrosis, menurut statistik perubatan, berkembang dengan cepat lebih muda. Dalam penyakit ini, tisu tulang rawan, epifisis tulang, dalam kes yang teruk, tisu lembut di sekitarnya musnah. Dalam arthrosis, faktor yang memprovokasi adalah faktor pekerjaan dan berat badan berlebihan: sendi, yang mempunyai beban tetap, lebih rentan terhadap kehancuran dan penurunan. Seorang provokator yang lebih rendah adalah kecenderungan keturunan.

    Pemakanan untuk arthrosis

    Diet terapeutik untuk arthrosis sendi merangkumi dua bidang yang saling berkaitan. Yang pertama adalah pemeliharaan dan pemulihan tisu dan elemen artikular dalam tempoh rawatan dan pencegahan. Yang kedua adalah diet seimbang dalam rawatan arthrosis untuk mengurangkan berat badan pesakit yang berlebihan dan mengekalkan berat badan yang sihat. Secara berasingan, anda perlu berhati-hati dengan kualiti produk. Sebagai contoh, arthrosis metabolik berkembang dengan latar belakang penggunaan bahan kimia tambahan dalam makanan yang tinggi..

    Prinsip pemakanan

    Peraturan asas pemakanan untuk arthrosis adalah keseimbangan produk. Penting untuk mengurangkan pengambilan garam dalam badan, penggunaan zat penahan garam, dan mengambil cukup banyak cecair. Ini akan meningkatkan pergerakan sendi, mengurangkan kesakitan. keradangan dengan arthrosis. Walau bagaimanapun, sangat mustahak bukan hanya untuk mengambil makanan yang betul, tetapi juga memakannya dengan urutan yang betul. Prinsip pemakanan yang betul untuk arthrosis dan bukan sahaja:

    • makanan biasa pada waktu yang tetap;
    • pelbagai produk semula jadi dan berkualiti;
    • korespondensi nilai tenaga hidangan dengan penggunaan harian;
    • makanan mesti mudah dicerna dan dicerna;
    • kurangkan pengambilan garam;
    • sejumlah besar cecair (paling baik - air);
    • penolakan produk separuh siap, cuba makan hidangan yang baru disediakan.
    • Ubat untuk papilloma dan ketuat
    • Potongan rambut koyak untuk wanita
    • Berapakah jumlah kalori dalam pisang

    Produk

    Terdapat sebilangan besar makanan dan hidangan yang mesti dibuang sekiranya terdapat arthrosis. Begitu juga, menu mesti mempunyai beberapa komponen yang diperlukan. Hanya dengan diet seimbang (pengambilan kalori terkawal) yang digabungkan dengan rawatan perubatan dan fisioterapi, hasil positif dapat dicapai.

    Untuk senarai indikasi produk yang berguna untuk pembaikan tisu, terhad dan yang perlu dikecualikan dalam arthrosis, lihat jadual:

    Nama produk dan hidangan

    Menghilangkan secara kategoris dari diet untuk arthrosis

    Hidangan pedas, pedas

    Adonan ragi, roti segar, kacang polong

    Ikan berlemak, daging, kaldu

    Produk daging dan ikan kering, masin

    Teh pekat, kopi

    Hadkan penggunaan minimum untuk arthrosis

    Garam meja klasik (lebih baik diganti dengan garam laut)

    Jeroan daging (jeroan, jantung, hati)

    Mesti ada dalam diet

    Makanan yang mengandungi jeli, makanan tanpa perisa dan pewarna kimia

    Air bersih banyak

    Hidangan jeli pada daging, ikan dalam gelatin (bukan daging jeli), dan bukan pada pekat kaldu

    Makan secara berkala makanan yang mengandungi vitamin, karbohidrat sihat, mineral untuk arthrosis

    Kalsium - telur, susu, kacang, keju

    Fosforus - ikan, makanan laut, dedak

    Magnesium - kacang, soba, bayam

    Mangan - kacang, pisang, rumput laut

    Vitamin kumpulan C - buah sitrus, brokoli, epal, hijau

    Diet nasi

    Peralihan kepada pemakanan untuk arthrosis sendi pinggul (dan lain-lain) berdasarkan beras bertujuan bukan sahaja untuk memulihkan unsur-unsur sendi (lutut, pergelangan kaki, pinggul dan lain-lain). Diet nasi berkesan membuang sisa dan toksin dari badan. Pastikan untuk ingat bahawa penggunaan garam, alkohol dikecualikan, kerana kehadirannya di dalam badan meminimumkan manfaat beras. Bijirin yang tidak dimurnikan (coklat) harus digunakan dalam diet. Diet yang betul dikira oleh pakar pemakanan berdasarkan keadaan umum pesakit.

    Diet bebas gluten

    Mengelakkan gluten (gluten), yang terdapat dalam gandum, gandum, rai, bertujuan menurunkan berat badan. Mengurangkan berat badan mengurangkan tekanan pada sendi, dengan itu menyokong rawatan ubat. Selari, dengan diet bebas gluten, makanan dibenarkan yang merangsang pemulihan sendi. Ia:

    • soba, millet;
    • daging tanpa lemak, ikan;
    • buah-buahan dan sayur-sayuran segar;
    • produk susu.

    Menu untuk arthrosis sendi lutut selama seminggu

    Dengan produk yang dipilih dengan betul, sangat mustahak untuk menjaga diet tetap. Pengambilan makanan yang kerap adalah bekalan vitamin dan mineral tepat pada masanya. Dalam keadaan ideal, diet, rentang makanan, dan jumlah makanan harus disusun oleh pakar pemakanan profesional berdasarkan pemeriksaan pesakit. Contoh menu mingguan untuk pencegahan dan rawatan arthrosis:

    Apa yang boleh dan tidak boleh dimakan dengan arthrosis sendi - diet

    Sebarang patologi kronik yang merosot berkembang selama bertahun-tahun kerana gaya hidup, pemakanan dan kekurangan mobiliti yang tidak betul. Arthrosis mempengaruhi tisu tulang rawan, epifisis tulang dan tisu lembut di sekitarnya. Adalah mungkin untuk melambatkan perkembangan proses ubah bentuk tubuh dengan bantuan terapi yang kompleks.

    Dalam rawatan, fisioterapi, diet khas, ubat-ubatan perubatan dan ubat-ubatan rakyat digunakan. Apa bezanya, yang biasa bagi semua orang, pemakanan untuk arthrosis sendi, apa yang boleh dan tidak boleh dimakan dengan patologi degeneratif, setiap pesakit harus tahu.

    Tujuan dan tujuan diet terapeutik

    Tujuan utama pemakanan diet untuk arthrosis sendi adalah penyingkiran garam dan toksin dari badan, normalisasi berat badan. Sebab utama perkembangan arthrosis adalah:

    • Kecederaan sendi, patologi berkembang dengan latar belakang patah tulang, kehelan atau keseleo;
    • Gangguan sistem endokrin;
    • Berat badan berlebihan;
    • Perubahan berkaitan dengan usia;
    • Penyakit autoimun;
    • Keracunan sanga;
    • Hemofilia;
    • Gangguan bekalan darah ke kepala tulang (penyakit Perthes).

    Makanan diet akan membantu mengatasi sebilangan besar penyebab penyakit dan perkembangan perubahan tulang rawan akan menjadi perlahan. Berat yang berlebihan memberikan beban tambahan pada sendi dan dengan kehilangannya, pesakit merasakan peningkatan: rasa sakit berkurang, menjadi lebih mudah berjalan. Membersihkan badan membantu menghilangkan toksin, mengembalikan peredaran darah dan menormalkan semua proses metabolik.

    Penting untuk memilih makanan supaya berat badan berlebihan hilang, dan terdapat cukup nutrien dan vitamin untuk fungsi normal tubuh. Diet dan puasa yang ketat dikontraindikasikan, terutama bagi wanita berusia lebih dari 50 tahun. Selepas menopaus, badan wanita dibina semula, dan kalsium berhenti diserap dalam jumlah yang sama.

    Diet dan puasa yang ketat menyebabkan pencairan kalsium; dengan latar belakang diet, seorang wanita mengalami osteoporosis. Kekurangan kalium membawa kepada perkembangan penyakit kardiovaskular..

    Makanan diet diatur oleh pakar yang hadir, terutama jika orang tersebut mempunyai patologi bersamaan.

    Peraturan dan undang-undang

    Diet terapi tidak hanya berdasarkan penggunaan makanan yang dibenarkan. Penting untuk mengetahui dan mengikuti beberapa peraturan:

    1. Tidak boleh lebih dari 4 jam antara setiap hidangan. Seseorang harus makan sekurang-kurangnya 4-5 hidangan makanan sehari.
    2. Penting untuk belajar mengganti satu produk dengan yang lain, pelbagai akan menjadikan diet lebih menggembirakan.
    3. Kunyah setiap sudu makanan sekurang-kurangnya tiga puluh kali. Masukkan makanan ke dalam mulut, anda perlu mengira hingga 30 dan pada masa yang sama, perlahan-lahan mengunyah produk. Ingat, proses pencernaan bermula di mulut..

    Diet perubatan bukanlah kaedah penurunan berat badan yang cepat. Tidak cukup makan diet yang betul selama beberapa minggu dan kemudian kembali ke meja biasa anda. Pemakanan yang betul harus diperhatikan sepanjang hayat pesakit yang menderita arthrosis.

    Saiz hidangan dipilih berdasarkan jumlah makanan setiap hari. Rata-rata, pembahagian dilakukan mengikut jadual di bawah:

    MakanJumlah makanan dari jumlah keseluruhan sehari
    Sarapan pagi pertamalima%
    Makan tengah hari25%
    Makan tengah hari35%
    Makanan ringan petang20%
    Makan malam15%

    Penting bukan hanya jumlah makanan, tetapi juga kandungan kalori, nilai pemakanan. Seseorang harus mengambil tidak lebih dari 3500 kkal sehari. Produk dipilih dalam setiap kes secara individu, bergantung pada kerumitan perubahan tulang rawan, penyakit bersamaan.

    Keberkesanan diet meningkat jika seseorang berjalan sekali sehari. Terapi fizikal membantu meningkatkan aktiviti fizikal. Kompleks terapi senaman bertujuan untuk memperbaiki keadaan otot, mengembangkan komposisi dan mempercepat proses metabolik dalam badan.

    Mengawal bukan sahaja jumlah dan kandungan kalori makanan, tetapi juga suhunya. Hidangan yang terlalu panas atau sejuk kurang diserap oleh badan. Suhu makanan purata tidak boleh melebihi 35-40 darjah. Tidak digalakkan makan semasa menonton program TV atau duduk di hadapan skrin monitor. Apabila melihat maklumat menarik, seseorang tidak dapat mengawal berapa banyak yang dimakannya.

    Penting untuk memulakan hari anda dengan segelas air. Seseorang harus minum sekurang-kurangnya 2 liter cecair setiap hari. Segelas air akan mengurangkan selera makan dan membantu memulakan semua proses dalam badan pada waktu pagi. Seorang pesakit dengan arthrosis harus menjadi kebiasaan untuk minum sekurang-kurangnya 1.5 liter air bersih setiap hari.

    Sarapan pagi pertama dikira pada jam 7-8 pagi, dan makan malam tidak lewat dari jam 6:00 petang. Untuk makan malam, bubur dengan sayur-sayuran, kaserol curd atau ikan rebus sesuai. Sekiranya selepas makan malam, pesakit mengalami rasa lapar yang teruk, disarankan untuk minum segelas kefir, susu panggang atau yogurt. Makanan berlemak: krim masam, keju kotej lebih daripada 15%, keju paling baik dimakan pada separuh pertama hari ini.

    Semasa diet, seseorang tidak boleh kelaparan. Tekanan akan membahayakan tubuh dan diet tidak akan bermanfaat. Kebiasaan makan dengan betul harus menjadi pijakan dan menjadi kebiasaan..

    Makanan yang baik untuk tulang dan tulang rawan

    Makanan yang kaya dengan unsur surih dan vitamin D3 mempunyai kesan positif pada sendi dan tisu tulang yang rosak. Diet harus mengandungi asid Omega 3 dan Omega 6 berlemak, lesitin, kolagen dan serat makanan.

    Produk yang dibenarkan merangkumi kumpulan berikut:

    • Ikan berlemak laut: ikan salmon, ikan kod, ikan trout, sol, tuna, ikan tenggiri.

    Komposisi ikan berlemak merangkumi: asid lemak omega, vitamin A, E, D3, fosforus dan kalsium. Ikan sungai juga sihat, tetapi mengandung lebih sedikit asid lemak dan yodium, yang diperlukan untuk fungsi normal kelenjar tiroid..

    • Produk susu dan fermentasi: keju, keju cottage, kefir, susu, susu panggang fermentasi, yogurt, ayran.

    Produk tenusu adalah sumber utama kalsium dan protein, yang diperlukan untuk pembaikan tisu tulang rawan. Bagi sesetengah orang, laktosa menyebabkan gangguan pencernaan dan tidak diserap, jadi susu harus dikecualikan dari diet pada pesakit seperti itu.

    • Minyak sayuran: biji rami, zaitun, bunga matahari, mustard.

    Minyaknya kaya dengan vitamin E, A dan B dan juga mengandungi asid lemak. 1 sudu teh minyak sayuran dibenarkan setiap hari. Untuk menggayakan salad dan hidangan lain, minyak yang disejukkan sejuk diambil. Sebilangan besar nutrien disimpan dalam produk sedemikian..

    • Kekacang: lentil, kacang polong, kacang.

    Kekacang mengandungi kalsium, kalium, fosforus dan vitamin: B, D, C, A. Dalam jumlah yang sedikit, kekacang meningkatkan fungsi perut dan menormalkan najis. Lebihan kekacang dalam diet menyebabkan kembung, kembung.

    • Daging rendah lemak: arnab, ayam belanda, daging sapi muda, dada ayam.

    Daging mengandungi sejumlah besar protein, yang diperlukan oleh tubuh sebagai bahan binaan untuk pembentukan tisu tulang rawan. Kehadiran sulfur dalam daging juga penting. Bahan ini diperlukan di mana-mana bahagian badan, dan tanpanya, penghasilan proteoglikan, yang diperlukan untuk pembentukan normal tulang rawan, berhenti. Daging berlemak dikontraindikasikan. Daging babi tanpa lemak mengandungi sejumlah besar lemak tersembunyi, daging tersebut tidak termasuk dalam diet.

    • Sayur-sayuran: selain kentang.

    Tanaman sayur-sayuran kaya dengan serat makanan, vitamin dan mineral. Mereka membantu memperbaiki saluran pencernaan dan menormalkan proses metabolik dalam badan. Dalam diet pesakit dengan arthrosis, sayur-sayuran harus menempati tempat utama dan membentuk 70% dari keseluruhan menu..

    • Groats: soba, gandum gulung, nasi.

    Bijirin adalah sumber karbohidrat yang dapat dicerna. Mereka melembapkan badan dan membantu menahan rasa lapar dalam jangka masa yang lama. Sekali sehari, pesakit harus makan sebilangan bubur di dalam air dengan sedikit minyak sayuran atau buah segar. Soba mengandungi sejumlah besar zat besi, bijirin ini diambil sebagai asas banyak diet terapeutik, kerana ia adalah langkah pencegahan anemia dan riket.

    • Buah-buahan yang kaya dengan vitamin C: buah sitrus, pic, delima.

    Vitamin C dalam komposisi, membantu melegakan proses keradangan pada tisu sendi, mengambil bahagian dalam sintesis kolagen dalam badan.

    • Roti Gandum penuh. Tidak lebih daripada 100 g sehari.
    • Telur: ayam, puyuh. 2-3 pcs / 3 kali seminggu.

    Kumpulan yang berasingan merangkumi rempah. Dengan bantuan rempah, anda boleh menambah rasa pada hidangan yang paling hambar. Rempah berkualiti tinggi mempercepat metabolisme, menormalkan kelenjar tiroid, dan mempercepat proses metabolik. Antara rempah untuk arthrosis adalah berkesan: akar halia, kunyit, lada merah, bawang putih.

    Teh hijau dan kompot buah kering tanpa gula, jus semula jadi sesuai dijadikan minuman. Jus harus dirawat dengan penuh tanggungjawab. Minuman semula jadi ini kaya dengan vitamin dan nutrien, tetapi memberi beban tambahan pada pankreas. Tidak digalakkan mengambil lebih daripada 200 ml jus semula jadi setiap hari. Sebelum mengambil, minuman pekat dicairkan dengan air, dengan nisbah ½. Jus delima, oren, limau gedang dan nanas mempunyai sifat anti-radang yang tinggi.

    Produk yang dikontraindikasikan

    Diet untuk arthrosis sendi kaki sedikit berbeza dengan diet yang disyorkan untuk gonarthrosis sendi lutut 2 dan 3 darjah. Produk tidak termasuk dalam diet pesakit:

    • Produk salai. Sebilangan besar makanan ringan asap disediakan menggunakan sebatian kimia yang tidak baik untuk kesihatan umum badan dan mengekalkan air.
    • Garam. Tidak lebih daripada 5-10 g garam dibenarkan setiap hari. Dengan gonarthrosis sendi lutut darjah 2 dan 3, lebih baik mengeluarkan garam sepenuhnya dari diet. Cukup untuk makanan lain yang diluluskan untuk dimakan..
    • Produk separuh siap, hidangan makanan segera. Mereka tinggi gula dan karbohidrat yang cepat dicerna. Mana-mana hidangan ini mendorong selera makan dan meningkatkan keinginan untuk makan lebih banyak..
    • Daging berlemak: kaki ayam, sayap, daging babi, domba.
    • Sosej, sosej. Sebilangan besar sosej mengandungi gluten dan natrium benzena. Bahan dikontraindikasikan pada pesakit dengan patologi sendi.
    • Gula. Semua makanan yang mengandungi gula dikeluarkan dari diet. Ia dibenarkan mengambil 1 sudu madu setiap hari.
    • Produk tepung gandum: pasta, barangan bakar.

    Sayur-sayuran dan jus daripadanya

    Ramai pesakit mengemukakan soalan apakah mungkin untuk makan tomato segar dengan arthrosis sendi?

    Tomato berguna dan mengandungi sejumlah besar vitamin C, yang diperlukan untuk melegakan proses keradangan, ia mengambil bahagian dalam pembentukan fungsi pelindung tubuh, menyuburkan dan menormalkan kerja otot jantung. Tetapi bagi pesakit dengan arthrosis sendi lutut, makanan dengan kandungan asid tinggi berbahaya. Dengan penyakit seperti gout, tomato segar boleh mencetuskan reaksi alergi dan patologi sendi akan bertambah buruk.

    Pesakit dibenarkan makan tomato rebus, rebus, tetapi perlu dibatasi penggunaannya yang segar. Penggunaan jus tomato dibenarkan, tetapi tanpa garam dan dibuat berdasarkan pes tomato, yang telah menjalani rawatan panas. Semasa rawatan panas, sebilangan asid hancur, dan jusnya menjadi selamat bagi pesakit.

    Sangat berkesan menggunakan jus berasaskan sayur-sayuran dalam diet: tomato, wortel, saderi, bit. Jus dapat digabungkan, perasa ditambahkan sebagai penambah rasa: jahe, kunyit, jus limau.

    Berguna untuk smoothie arthrosis berdasarkan yogurt, sayur-sayuran dan herba rendah lemak semulajadi. Untuk artritis, herba berguna: ketumbar, pasli. Mereka dimakan segar dan dikeringkan setiap hari..

    Membersihkan secara berkesan dengan jus timun dan tomato. Minuman dicampurkan dalam jumlah yang sama dan diminum sekali sehari, kursus ini berlangsung selama satu minggu. Segelas jus menggantikan sarapan atau makan malam pertama.

    Pengganti gula semula jadi

    Sukar untuk mengikuti diet dengan gigi manis, kerana tubuh terbiasa dengan karbohidrat yang cepat dicerna. Anda boleh menggantikan gula dengan bahan semula jadi berikut:

    • Tarikh. Ia dibenarkan memakan hingga 3 keping sehari.
    • Bit rebus atau bakar. Sayuran akar ini menormalkan perut dan mengandungi sejumlah besar vitamin.
    • Sayang. Anda boleh makan tidak lebih dari 2 sudu teh madu setiap hari.

    Dan juga dibenarkan menggunakan pelbagai pengganti gula: Erythritol, Sorbita, Stevia. Pengganti ditambahkan ke teh, kopi pagi, kompot.

    Diet terapeutik untuk arthrosis akan memperbaiki keadaan pesakit dengan ketara dan membantu menurunkan berat badan. Tetapi sebelum beralih ke pemakanan yang betul, perlu berunding dengan pakar yang mengetahui gambaran klinikal lengkap pesakit..

    Produk dipilih secara individu, bergantung pada usia dan kehadiran penyakit kronik yang bersamaan.