Menu untuk hipotiroidisme kelenjar tiroid. Pemakanan yang betul

Kelenjar tiroid adalah organ utama sistem endokrin. Pengeluaran hormon, pengaturan metabolisme, mood, keadaan kulit dan rambut - semua ini, satu atau lain cara, bergantung kepada keadaannya. Setiap orang perlu menjalani pemeriksaan pencegahan, terutama mereka yang mengalami gangguan pada kelenjar tiroid dalam sejarah saudara terdekat.

Apa itu hipotiroidisme

Hypothyroidism adalah sejenis disfungsi tiroid. Fungsi utama organ ini adalah penghasilan hormon tiroksin dan triiodothyronine. Sekiranya kelenjar tiroid tidak berfungsi, pengeluaran hormon menurun. Lama kelamaan, masalah bermula di dalam badan berkaitan dengan keadaan patologi ini. Keadaan ini dipanggil hipotiroidisme..

Dalam kebanyakan kes, ini adalah proses keradangan di kelenjar, yang disebut doktor sebagai tiroiditis. Lebih jarang ia dikaitkan dengan kerosakan fungsi hipotalamus atau kelenjar pituitari.

Sekiranya anda telah didiagnosis menderita hipotiroidisme, jangan putus asa, mereka hidup dengannya lama dan bahkan pulih sepenuhnya. Tetapi anda pasti perlu mempertimbangkan semula gaya hidup dan pemakanan anda..

Cara mengesan penyakit

Penyakit ini tidak mempunyai gejala yang jelas, oleh itu, ia sering dikesan hanya pada peringkat pemeriksaan pencegahan. Gejala penyakit adalah seperti berikut:

  • kulit kering;
  • kenaikan berat badan yang tajam;
  • masalah menurunkan berat badan, walaupun pada diet yang betul;
  • keletihan kronik, keadaan patah walaupun selepas 8 jam tidur;
  • apatis dan kemurungan;
  • ketidakupayaan untuk hamil;
  • penurunan libido;
  • keguguran rambut.

Penghidap hipotiroidisme sering mengaitkan gejala ini dengan keletihan dan kerja berlebihan. Sementara itu, jika sekurang-kurangnya dua gejala digabungkan dalam satu orang, maka perlu berunding dengan ahli endokrinologi. Adalah berguna untuk lulus ujian terlebih dahulu agar perbualannya dapat dilaksanakan dengan ketara. Selalunya, ujian berikut ditetapkan:

  • TSH;
  • T4;
  • Anti-TPO.

Sekiranya organ tidak dalam keadaan teratur, sekurang-kurangnya satu daripada ujian akan tidak berfungsi. Sekiranya di luar terdapat pembengkakan di kawasan leher dan gondok kecil dapat dilihat, maka ultrasound kelenjar tiroid akan berguna.

Kaedah rawatan dan pembetulan

Rawatan utama untuk hipotiroidisme adalah terapi penggantian. Pesakit mengambil hormon sintetik, yang dihasilkan oleh kelenjar tiroidnya dalam jumlah yang tidak mencukupi. Ubat yang paling popular adalah "L-tiroksin" dan "Eutirox", bahan aktifnya adalah natrium levothyroxine. Mereka dihasilkan dalam bentuk tablet dalam pelbagai dos, jika tidak sesuai, maka dihancurkan.

Dos dipilih mengikut hasil ujian, yang pada tahap ini pesakit memerlukan sekali sebulan. Dengan dos yang dipilih, tahap hormon dipantau sekurang-kurangnya sekali setiap enam bulan. Penting untuk mengambil tablet pada waktu pagi dan semasa perut kosong, sekurang-kurangnya setengah jam sebelum sarapan atau makanan ringan..

Tetapi, sebagai tambahan kepada terapi penggantian, pesakit mesti menyemak semula menu biasa. Sekiranya hipotiroidisme kelenjar tiroid, menu adalah terapi dan mempunyai nama "Jadual nombor 8". Pemakanan yang betul tidak akan berfungsi di sini..

Produk apa yang dikontraindikasikan

Oleh kerana menurunkan berat badan dengan hipotiroidisme adalah masalah besar, makanan yang mempengaruhi kenaikan berat badan dikontraindikasikan. Berat berlebihan hanya akan meningkatkan beban pada kelenjar tiroid yang sudah terkena. Ini adalah produk berikut:

  • gula;
  • tepung premium;
  • alkohol;
  • kopi;
  • coklat putih dan susu.

Penting untuk mengecualikan dari diet semua pedas, goreng, asap.

Dan jika produk berikut tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya dari diet, maka sekurang-kurangnya perlu mengurangkan jumlah penggunaannya:

  • susu;
  • garam;
  • produk daging perindustrian;
  • daging merah;
  • mentega, krim masam dan keju berlemak.

Cukup aneh, tetapi penggunaan salib, dan ini semua jenis kubis, bayam dan soya, menghalang kelenjar tiroid. Ini adalah perbezaan utama antara diet hipotiroidisme tiroid dan pematuhan diet.

Bagaimana pemakanan yang buruk mempengaruhi kelenjar tiroid

Selalunya, pada pesakit dengan hipotiroidisme, terdapat kebiasaan makan yang tidak betul, seperti makan berlebihan, makan gula-gula dan makanan berkanji yang tidak terkawal. Pemakanan yang tidak betul adalah salah satu sebab kegagalan kelenjar tiroid.

Semasa makan makanan, bergantung pada komposisinya, tubuh menghasilkan banyak bahan yang diperlukan untuk penyerapannya. Makan makanan dengan indeks glisemik tinggi boleh membebankan tiroid dan pankreas.

Sebab lain yang sering berlaku untuk kegagalan fungsi kelenjar tiroid adalah makanan yang kekurangan vitamin dan unsur surih. Ini mengenai ketiadaan dalam diet atau pengambilan yodium dalam jumlah yang sangat kecil. Di kawasan yang tidak ada laut berdekatan dan makanan laut jarang dan mahal, ini tidak biasa. Jalan keluarnya adalah dengan mengambil iodin sebagai tambahan.

Makanan apa yang meningkatkan fungsi tiroid

Banyak yodium terdapat dalam makanan berikut:

  • ikan, terutamanya merah;
  • makanan laut;
  • rumput laut atau rumput laut;
  • garam laut;
  • kesemak;
  • bijirin soba;
  • walnut.

Sekiranya seseorang sudah sakit dengan hipertiroidisme, anda juga tidak boleh menyalahgunakan produk ini dalam jumlah yang banyak, ini akan membebankan. Tetapi perlu menggunakannya secara sederhana.

Produk berikut boleh dimakan tanpa sekatan:

  • sayur-sayuran;
  • buah-buahan dengan indeks glisemik rendah;
  • bijirin dan bijirin;
  • roti garing;
  • makanan laut;
  • ikan tanpa lemak.

Produk lebah lebah, sayur-sayuran dan buah-buahan yang kaya dengan mineral dan vitamin mempunyai kesan positif pada kelenjar tiroid.

Prinsip asas pemakanan untuk hipotiroidisme

  1. Menu harus dibuat dengan mengambil kira pengurangan kalori sekitar 30% dari apa yang diperlukan oleh seseorang, tetapi secara beransur-ansur dan tidak lebih dari 1200 Kcal.
  2. Hilangkan makanan yang secara mendadak meningkatkan kadar glukosa darah. Ini semua barang manis dan panggang yang dibuat dari tepung premium, kecuali barang bakar yang terbuat dari tepung gandum dan tepung gandum.
  3. Makan banyak ikan, makanan laut, dan alga.
  4. Makan dalam bahagian kecil, tetapi sekurang-kurangnya sekali setiap 3.5 jam.
  5. Beri keutamaan kepada daging putih daripada merah.
  6. Makan lebih banyak makanan tumbuhan.
  7. Kurangkan pengambilan lemak haiwan.
  8. Minum banyak air, sekurang-kurangnya 2 liter.
  9. Ingat bahawa buah-buahan dengan indeks glisemik tinggi, seperti anggur, dianggap manis..

Contoh menu mingguan untuk hipotiroidisme

Berdasarkan senarai produk yang dibenarkan, anda boleh membuat banyak pilihan menu yang berbeza. Ia sangat serupa dengan menu orang yang ingin menurunkan berat badan atau mengambil berat tentang kesihatan mereka. Prinsipnya, sesuai untuk mana-mana ahli keluarga..

Berikut adalah pilihan menu selama seminggu dengan hipotiroidisme tiroid sebagai contoh. Lama kelamaan, anda boleh mula membuat kombinasi sendiri, berdasarkan had kalori.

Sarapan pagi: Dua roti dengan alpukat, teh chamomile.

Makan tengah hari: sup sayur-sayuran, soba rebus dengan dada ayam panggang.

Makanan ringan petang: sandwic mangga dan keju kotej.

Makan malam: kentang rebus dengan ikan bakar dalam kerajang.

Sarapan pagi: telur orak dari tiga putih dan satu kuning telur dengan tomato, jus.

Makan tengah hari: salad Yunani, mi ayam dan nasi, jus.

Makanan ringan petang: pisang dan segelas kefir.

Makan malam: zucchini rebus dengan ayam belanda dan sayur-sayuran bermusim secukupnya.

Sarapan pagi: oatmeal (sama ada di atas air atau susu yang dicairkan dengan air 50/50), teh chamomile.

Makan tengah hari: sup sayur-sayuran, nasi dengan udang.

Makanan ringan petang: jus epal dan 3 biji oat, jus.

Makan malam: salad musim panas, steak kalkun.

Sarapan pagi: bubur soba, buah.

Makan tengah hari: potongan daging kukus dan barli mutiara, hijau.

Snek tengah hari: sandwic ikan merah yang dibuat dari roti gandum.

Makan malam: sotong, telur dan salad timun, teh hijau.

Sarapan pagi: teh hijau, sandwic keju tanpa garam, kiwi, jus.

Makan tengah hari: bubur barli, ikan putih rebus, salad musim panas, kompot buah kering.

Makanan ringan petang: pisang, air, strawberi dan goncang feijoa.

Makan malam: labu yang dipanggang dengan ayam belanda, kek beras, teh hijau.

Sarapan pagi: 2 telur rebus, kek beras, jus dan oren.

Makan tengah hari: salad rumput laut, udang rebus dengan sayur-sayuran.

Makanan ringan petang: segelas kefir rendah lemak, segenggam kacang.

Makan malam: potongan daging ayam dengan soba, salad Yunani.

Sarapan pagi: sandwic roti gandum dengan keju tanpa garam, chicory.

Makan tengah hari: sup sayur-sayuran, salad tuna, roti dan teh hijau.

Makanan ringan petang: yogurt semula jadi, buah.

Makan malam: rebus daging lembu tanpa lemak dengan sayur-sayuran.

Semasa memasak, terdapat beberapa nuansa yang perlu dipertimbangkan:

  1. Mana-mana jenis daging yang dipilih, ia selalu menjadi pilihan untuk memilih bahagian yang kurang berlemak. Kaki ayam selalu lebih gemuk daripada payudara, tetapi kaki ayam belanda adalah sebaliknya..
  2. Anda perlu kulit burung.
  3. Sayur-sayuran lebih baik dimakan mentah.
  4. Sekiranya anda tidak mahu makan rebus dan kukus, anda selalu boleh memanggang dengan kerajang.
  5. Sup sebaiknya dimakan hanya dengan sup sayur.

Ramalan

Sekiranya anda mengikuti diet dan menu ini untuk hipotiroidisme kelenjar tiroid, dan juga bergerak sedikit, maka orang itu pasti akan mula menurunkan berat badan. Anda perlu mempersiapkannya dengan hipotiroidisme, kilogram menjadi lebih sukar dan lebih perlahan. Tetapi jangan berputus asa.

Tetapi apabila berat badan menjadi optimum, ujian pasti akan menjadi lebih baik. Sekiranya anda masih mengekalkan berat badan ini untuk masa yang lama, sekurang-kurangnya setahun, maka ada harapan untuk pemulihan kelenjar tiroid..

Bonus yang menyenangkan akan menjadi titik lain yang akhirnya kembali normal jika anda mengikuti menu ini dengan hipotiroidisme tiroid selama seminggu:

  • tenaga;
  • fungsi saluran gastrousus yang betul;
  • tahap kolesterol darah;
  • tekanan arteri;
  • metabolisme;
  • mood.

Hipotiroidisme

Penerangan umum mengenai penyakit ini

Ini adalah patologi yang disebabkan oleh kekurangan hormon tiroid. Kumpulan sindrom ini biasanya berkembang kerana disfungsi lengkap kelenjar tiroid..

Menurut penyelidikan, hipotiroidisme adalah salah satu patologi endokrin yang paling biasa, kira-kira 15% orang menderita penyakit itu dan jumlah mereka meningkat setiap tahun. Yang paling mudah diserang penyakit ini adalah penduduk kawasan yang terletak jauh dari laut dan wanita berusia lebih dari 65 tahun.

Hypothyroidism adalah patologi yang bertentangan dengan hipertiroidisme, di mana pengeluaran hormon meningkat, yang disertai dengan pembentukan gondok.

Kelenjar tiroid tidak sia-sia disebut kelenjar umur panjang, kerana di dalam tubuh kita bertanggung jawab untuk belia dan kesihatan. Dengan berfungsi dengan baik, seseorang menghasilkan jumlah hormon yang mencukupi untuk mengekalkan kadar proses metabolik normal dalam badan..

Jenis hipotiroidisme

Terima kasih kepada kelenjar tiroid, kami menghasilkan sebatian aktif secara biologi: tiroksin dan triiodothyronine, yang mengatur pertumbuhan dan perkembangan badan, proses metabolik, bertanggungjawab terhadap imuniti dan fungsi normal kebanyakan organ.

Hipotiroidisme boleh menjadi:

  1. 1 sekolah rendah. Bentuk ini boleh diperoleh atau kongenital dan biasanya disebabkan oleh kelainan kelenjar tiroid;
  2. 2 bentuk sekunder mungkin disebabkan oleh pengeluaran tirotropin yang tidak mencukupi oleh kelenjar pituitari di otak. Bentuk sekunder sering berlaku akibat kecederaan dan komplikasi kelenjar tiroid selepas penyakit berjangkit [3];
  3. 3 bentuk tersier, sebagai peraturan, disebabkan oleh tumor organ endokrin atau kesan toksik ubat hormon. Bentuk ini mempengaruhi sekitar 5% mereka yang menderita hipotiroidisme..

Punca hipotiroidisme

Penyebab utama penyakit ini dianggap sebagai tiroiditis kronik genesis autoimun. Di samping itu, hipotiroidisme boleh disebabkan oleh:

  • hipoplasia kongenital kelenjar tiroid;
  • tumor kelenjar endokrin;
  • luka kelenjar tuberkulosis;
  • kekurangan yodium dalam badan;
  • kesan sampingan ubat-ubatan tertentu;
  • kerosakan traumatik pada hipotalamus;
  • pembedahan pada kelenjar tiroid;
  • terapi radiasi;
  • tekanan emosi yang ditanggung;
  • kehamilan;
  • kekurangan aktiviti fizikal;
  • keradangan usus.

Gejala hipotiroidisme

Klinik penyakit ini muncul dengan perlahan. Pesakit beralih kepada ahli endokrinologi apabila terdapat perubahan serius dalam badan. Gejala hipotiroidisme khas:

  1. 1 kenaikan berat badan yang tidak terkawal;
  2. 2 rasa mengantuk yang berterusan;
  3. 3 toleransi yang lemah terhadap sejuk atau panas;
  4. 4 bengkak anggota badan;
  5. 5 wajah mempunyai penampilan yang bengkak;
  6. 6 kelemahan umum dan penurunan prestasi;
  7. 7 sembelit;
  8. 8 kebas tangan;
  9. 9 sakit sendi dan otot;
  10. 10 keterbelakangan mental;
  11. 11 kuku rapuh;
  12. 12 rambut kering dan tidak bermaya;
  13. 13 suhu badan rendah;
  14. 14 kehilangan pendengaran;
  15. 15 suara serak;
  16. 16 anemia;
  17. 17 warna kulit yang mengelupas dan kekuningan;
  18. 18 pertumbuhan rambut dan alopecia yang perlahan;
  19. 19 bradikardia;
  20. 20 penurunan libido;
  21. 21 pelebaran kulit kaki;
  22. Sesak nafas 22;
  23. 23 memperlahankan pertuturan;
  24. 24 hipoglikemia;
  25. 25 penurunan selera makan dan loya.

Komplikasi hipotiroidisme

Sekiranya rawatan tidak mencukupi atau tidak tepat waktu, hipotiroidisme boleh mengakibatkan akibat yang serius:

  • kegagalan jantung;
  • sindrom kejang otot-otot anggota badan, muka dan leher;
  • paresthesia bibir, lidah dan jari;
  • sawan epilepsi;
  • katarak;
  • pada kanak-kanak, ia boleh menyebabkan kelambatan pertumbuhan yang tidak dapat dipulihkan dan perkembangan mental yang terganggu;
  • fungsi buah pinggang terjejas;
  • kretinisme;
  • koma hipotiroid, yang disertai dengan penurunan tekanan darah hingga kehilangan kesedaran. Koma boleh disebabkan oleh hipotermia, trauma, mabuk.

Pencegahan hipotiroidisme

Tidak ada kaedah khas untuk mencegah penyakit ini. Pencegahan hipotiroidisme terdiri daripada pengambilan dos yodium unsur dan sebatiannya.

Rawatan hipotiroidisme dalam perubatan arus perdana

Terapi utama melibatkan bentuk rawatan pengganti untuk pesakit, dalam proses yang mana pesakit diberi hormon, yang dihasilkan dalam jumlah yang tidak mencukupi oleh kelenjar tiroidnya. Dos ubat dipilih oleh ahli endokrinologi secara individu, dengan fokus pada usia pesakit, bentuk penyakit dan kehadiran patologi lain. Sebagai peraturan, pertama-tama doktor menetapkan dos minimum hormon tiroid, kemudian secara beransur-ansur meningkatkannya sehingga kesan yang diinginkan dicapai, secara selari, ahli endokrinologi memantau tahap hormon dalam petunjuk darah, nadi dan ECG, menganalisis keluhan pesakit. Sebagai tambahan kepada terapi hormon, pesakit diberi ubat untuk meningkatkan fungsi hati dan menurunkan kadar kolesterol darah..

Penghidap hipotiroidisme biasanya memerlukan rawatan penyelenggaraan sepanjang hayat.

Makanan sihat untuk hipotiroidisme

Untuk rawatan hipotiroidisme yang berjaya, diet yang dipikirkan dengan baik sangat penting; pesakit perlu menerima jumlah yodium yang mencukupi melalui saluran makanan. Makanan yang kaya dengan yodium:

  • garam beryodium;
  • rumput laut mempunyai kandungan yodium yang tinggi;
  • ikan laut;
  • feijoa.

Diet pesakit mesti disusun, menghadkan karbohidrat dan lemak yang mudah dicerna dan lebih mengutamakan makanan protein:

  1. 1 produk daging. Pakar pemakanan mengesyorkan kaldu lemak dan daging ayam rebus;
  2. 2 kacang menyokong kelenjar tiroid dan meningkatkan proses metabolik;
  3. 3 produk tenusu, tanpa mengira peratusan lemak;
  4. 4 ekor ikan.

Dipercayai bahawa kafein mempunyai kesan yang baik pada kelenjar tiroid, kerana mengandungi vitamin B dan magnesium. Anda tidak boleh menyalahgunakan kopi, tetapi 2-3 cawan sehari tidak akan membahayakan kesihatan anda. Minum teh harus dibatasi, kerana fluorida yang dikandungnya mempunyai kesan negatif pada kelenjar tiroid..

Terapi pemakanan untuk hipotiroidisme melibatkan penyediaan tubuh pesakit secara berkala dengan jumlah vitamin dan unsur mikro yang diperlukan, oleh itu, menu harus mempunyai sayur-sayuran segar, ramuan dan buah-buahan sepanjang tahun.

Salah satu komponen penting dalam diet orang yang menderita hipotiroidisme adalah minyak kelapa. Ia mengandungi asid lemak rantai sederhana dan mempunyai sifat antioksidan.

Biji rami, rami dan biji chia yang ditanam memenuhi tubuh dengan asid alpha lipoic, yang mengatur fungsi tiroid. Biji bijirin dan kekacang yang tumbuh tidak kurang berguna.

Ubat tradisional untuk hipotiroidisme

  • sediakan rebusan ramuan motherwort dan minum 1 sudu setiap satu. tiga kali sehari. Pada musim panas, bukannya tincture, anda boleh minum jus motherwort segar, masing-masing 30-40 tetes. Jus juga boleh diawetkan dengan mencairkannya 1: 1 dengan alkohol;
  • Tymcture thyme, yang diambil 15 tetes tiga kali sehari, telah terbukti baik terhadap gondok;
  • alkohol tincture bunga lily Mei lembah diminum 15 tetes tiga kali sehari, pada bulan Mei ia boleh diganti dengan jus segar;
  • cocklebur kaya dengan yodium, rebusan atau jus segar tumbuhan dicampurkan dengan madu dan diminum dua kali sehari sebelum makan [2];
  • banyak lada daun lada sari yang digunakan untuk memerangi gondok;
  • akar hitam dihancurkan digunakan sebagai gondok luaran;
  • jus yang baru diperah dari kentang selama 3 minggu, ambil 0.5 cawan sebelum makan dua kali sehari;
  • terdapat beri chokeberry segar pada musim;
  • 1 sudu besar bunga hawthorn kering tuangkan 1 sudu besar. air mendidih, tapis selepas setengah jam. Minum tincture yang dihasilkan dalam 1 sudu besar. l. tiga kali sehari;
  • potong buah feijoa masak, tambah gula dalam nisbah 1: 1, gunakan 1 sudu besar setiap satu. 20-30 minit sebelum makan;
  • dalam 1 st. tuangkan 1 sudu kecil air. cuka sari apel dan 1 titisan yodium. Minum 2 kali seminggu dengan makanan;
  • kisar 2 sudu besar. daun kayu putih kering, masukkan biji kurma dan tuangkan 0.5 liter air mendidih. Tegaskan selama 4 jam, kemudian sejukkan dan tapis. Minum 50 g 2 kali sehari;
  • 2 sudu kecil tuangkan daun burdock hancur kering 1 s. Rebus air, sejuk, saring dan minum dalam dos kecil sepanjang hari;
  • 4 sudu besar l tanah kering St John's wort herba tuangkan ½ l air mendidih, biarkan sejuk dan tambah 2 sudu besar. sayang. Minum 0.5 sudu besar. tiga kali sehari;
  • Cairkan 30 tetes tincture ginseng kilang dalam 50 ml air, ambil 3 kali sehari selama 30 hari;
  • 2 sudu besar rimpang segar hancur rue kambing tuangkan 0.5 l air dan rebus selama 15 minit, sejuk, tapis, ambil 1/3 sudu besar. tiga kali sehari 20-25 minit sebelum makan [1];
  • 2 sudu besar masukkan bunga raspberry kering ke dalam termos, tambahkan 0.5 liter air panas, biarkan selama beberapa jam. Ambil suam 3 kali sehari;
  • Rawat kawasan gondok dengan sedikit juniper. Untuk ini, 2 sudu besar. potong beri kering, tambahkan 200 g mentega dan rebus dalam mandi air selama beberapa minit.

Makanan berbahaya dan berbahaya untuk hipotiroidisme

Orang dengan hipotiroidisme harus mengehadkan pengambilan makanan berikut:

  • semua jenis kubis, rutabagas, lobak, mustard;
  • air paip, kerana mengandungi banyak klorin dan fluorida, yang menyekat reseptor yodium;
  • hadkan pengambilan cecair, tidak lebih daripada 1.5 liter sehari, kerana hipotiroidisme biasanya disertai dengan pembengkakan;
  • semua makanan yang mengandungi soya, kerana memprovokasi pengeluaran estrogen dan menghalang fungsi kelenjar tiroid;
  • pasta gandum lembut;
  • karbohidrat sederhana seperti makanan segera dan makanan bakar;
  • makanan halus yang meningkatkan kadar glukosa darah dan mengaktifkan pengeluaran hormon tekanan (beras giling, tepung putih, gula);
  • kuning telur, produk asap, kerepek dan makanan lain yang menimbulkan kenaikan kadar kolesterol darah;
  • buah-buahan dan beri manis;
  • lemak transgenik dan tak jenuh ganda;
  • kaviar hitam dan merah, otak;
  • hadkan penggunaan garam biasa (ganti iodized).
  1. Ahli herba: resipi emas untuk perubatan tradisional / Comp. A. Markov. - M.: Eksmo; Forum, 2007.-- 928 p..
  2. Popov A.P. Buku teks herba. Rawatan dengan ramuan perubatan - LLC "U-Factoria". Yekaterinburg: 1999— 560 p., Sakit..
  3. Artikel Wikipedia "Hypothyroidism".

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!

Pemakanan yang betul untuk hipotiroidisme

Penyakit di mana terdapat pelanggaran pengeluaran hormon tiroid disebut hipotiroidisme. Terdapat beberapa jenisnya (primer dan sekunder, bergantung pada hormon mana yang hilang, dll.). Tetapi semuanya memberi kesan negatif terhadap kualiti hidup..

Untuk mengekalkan tahap hormon tiroid yang diperlukan, ubat hormon diresepkan mengikut skema yang disahkan dengan ketat. Tetapi diet untuk hipotiroidisme juga memainkan peranan penting: pertama, pesakit, seperti tidak ada orang lain, memerlukan produk yang mengandungi yodium dan bahan lain, dan kedua, penyakit ini memberi kesan negatif terhadap berat badan, keadaan rambut dan kuku, dan tahap cairan dalam tubuh... Masalah-masalah ini dapat diperbaiki dengan memilih menu yang tepat..

Prinsip utama pemakanan

Semasa rawatan, diet menyelesaikan beberapa masalah sekaligus:

  • Menormalkan proses metabolik;
  • membolehkan anda mengekalkan berat badan yang normal;
  • mencegah aterosklerosis;
  • mengembalikan peredaran darah dalam tisu.

Kandungan kalori diet terapeutik mestilah kira-kira 2300 kkal. Diet untuk hipotiroidisme melibatkan pengurangan jumlah makanan dan kolesterol yang sukar dicerna, serta lemak jenuh. Menu harus mengandungi sekitar 70 g lemak setiap ketukan, kira-kira 20 g daripadanya adalah sayur. Karbohidrat perlu dimakan dari 350 hingga 400 g, sementara gula menyumbang maksimum 50 g. Protein memerlukan sekitar 80 g, di mana lebih daripada separuh harus berasal dari sayur-sayuran.

Terdapat juga beberapa peraturan penting. Oleh itu, lebih baik mengganti daging dengan ikan atau makanan laut, makan buah-buahan dan sayur-sayuran segar, dan bukannya gula-gula, makan buah kering. Ia juga berguna untuk mengatur hari puasa setiap tujuh hari..

Lebih baik memasak dengan memanggang dalam bekas tertutup atau memasak dalam dandang berganda. Hanya gunakan garam beryodium, dan gunakan minyak dan lemak minimum. Makanan harus hangat dan dikunyah dengan baik. Kami makan 5-6 kali setiap ketukan, tetapi bahagiannya kecil. Hidangan mestilah ringan, siap dan pelbagai.

Hipotiroidisme dan berat badan berlebihan

Ramai orang tertanya-tanya bagaimana kaitan hipotiroidisme dan berat badan berlebihan. Faktanya ialah apabila tahap hormon tiroid (T4, T3) turun, pengeluaran enzim di saluran pencernaan terganggu dan penggunaan tenaga menurun, ditambah dengan hipoksia tisu. Semua ini mempengaruhi berat badan secara negatif, dan bukan hanya di atasnya. Hipofungsi tiroid juga edema, keletihan, aterosklerosis dan hipotensi..

Oleh itu, diet untuk menurunkan berat badan dengan hipotiroidisme bukan sahaja dapat mengatasi masalah berat badan berlebihan, tetapi juga menjaga keseluruhan nada badan, dan juga jantung. Biasanya, orang yang menghidap penyakit tiroid disyorkan diet nombor 8 atau diet penulis Mary Chaumont. Kami akan melihatnya sedikit kemudian, tetapi sekarang kami akan menumpukan perhatian pada makanan yang berguna untuk kelenjar tiroid..

Produk yang dibenarkan. Jadual

Pemakanan untuk hipotiroidisme boleh dan harus betul dan enak. Mari kita memikirkan semua asas diet ini..

ProdukNilai dan cadangan
Ikan dan makanan lautIni adalah sesuatu yang mesti selalu ada di menu. Salad ikan dan rumput laut adalah sumber utama yodium, di mana hormon tiroid dibuat. Jangan hadkan diri anda dengan dua makanan ikan setiap minggu, ini adalah pilihan yang bagus, tetapi bagi mereka yang mempunyai tiroid yang sihat. Dan anda memerlukan lebih banyak fosforus dan yodium.

Inilah satu lagi perkara penting: ikan laut yang datang kepada kita dari lautan jauh dan selamat dari pembekuan mungkin mempunyai kurang yodium daripada ikan putih tanpa lemak dari takungan di luar bandar anda. Anda tidak perlu membenci makanan laut: sumber iodin nombor satu yang lain.

Rumpai lautIa adalah sumber utama yodium, fosforus, selenium dan unsur surih lain yang sangat diperlukan oleh kelenjar tiroid. Anda boleh mengehadkan salad rumput laut biasa untuk garis lintang kami, tetapi jika anda menghargai masakan Jepun, anda akan mendapat banyak hidangan dengan produk ini di dalamnya..
Buah-buahanTanpa buah segar, tidak akan ada metabolisme normal. Buah mana pun sesuai, tetapi perhatikan kiwi, kesemek dan feijoa, di mana terdapat banyak yodium. Tetapi hari puasa pada buah adalah lebih tepat untuk menghabiskan sedikit dengan epal biasa. Ngomong-ngomong, mereka juga mengandungi yodium yang cukup untuk memenuhi keperluan harian. Jangan lupa memasukkan serat ke dalam makanan, misalnya, dalam bentuk makanan dari pelbagai buah dan sayur-sayuran, biji-bijian, dll..
Sayur-sayuran dan sayur-sayuranHarus ada banyak dari mereka. Mereka dimakan sebagai salad atau mentah. Hanya mereka yang tergolong dalam keluarga salib yang dilarang (ini bukan hanya kubis, tetapi juga lobak, lobak, lobak, lobak). Tomato dan bit adalah pemegang rekod untuk yodium.

Kelenjar tiroid juga memerlukan vitamin A, jadi pilihlah sayur-sayuran oren dan merah. Anda juga memerlukan wortel, timun, bayam, dan sayur-sayuran. Adalah mungkin dan perlu untuk menggabungkan daging dengan sayur-sayuran, kerana vitamin kumpulan B merangsang proses pemikiran, yang dapat menderita penyakit tiroid.

Bijirin dan bijirinUntuk kerja kelenjar tiroid yang produktif, makan barli, soba dan bubur millet. Mereka kaya dengan vitamin dan mineral.
Produk susuSusu dan semua susu yang ditapai mestilah rendah lemak. Keju juga mengandungi banyak yodium, tetapi anda memerlukan jenis rendah lemak dan tanpa garam..
Kacang dan buah keringKacang kenari dan kacang pinus tidak kurang kaya dengan yodium daripada beberapa jenis ikan. Adapun buah kering, kemudian bersandar pada aprikot kering.
BeriCeri paling berguna untuk hipotiroidisme. Anda juga memerlukan gooseberry dan currant..
Air dan minumanDi antara minuman, lebih baik memberi keutamaan kepada kompot dengan minimum gula, jus (yang lebih semula jadi, lebih baik), teh yang lemah.

Harus ada air, tetapi agar tidak memprovokasi edema, kurangkan jumlahnya menjadi satu setengah liter. Air mesti disaring, kerana klorin, yang banyak airnya dari keran, mengganggu penyerapan yodium normal.

Berikut adalah makanan yang kaya dengan yodium.

Kandungan yang ditentukan setiap 100 gram produk.

Lebih baik jangan menyalahgunakan minyak dan lemak. Anda juga memerlukan sedikit mentega, minyak sayuran. Lebih baik perhatikan minyak kelapa dan biji rami. Roti disyorkan dikeringkan dan semalam, sosis - doktor, telur dalam bentuk omelet (wap) atau direbus lembut.

Sekiranya anda cuba menggunakan makanan dari jadual untuk diet harian anda, kemungkinan perkembangan hipotiroidisme berkurang. Dan dengan diet yang panjang, anda dapat merasakan peningkatan yang ketara.

Makanan yang dilarang. Senaraikan

Terdapat juga senarai yang agak besar di sini. Lupakan tentang:

  • Alkohol (untuk asimilasi alkohol anda memerlukan banyak hormon T3 dan T4) ;;
  • kekacang (terutamanya soya);
  • sebarang cendawan;
  • mustard, coca-cola, lada (mana-mana) dan koko dengan coklat;
  • salib;
  • sosej berlemak dan sosej, lemak babi, kaldu kaya, daging berlemak, produk daging kalengan asap dan asin (termasuk ikan - tidak ada iodin di sana);
  • marjerin;
  • cacat;
  • makanan bakar dan makanan panggang manis (karbohidrat cepat lain dibenarkan dalam jumlah terhad).

Diet Mary Chaumont

Mary Chaumont adalah seorang penulis AS yang dirinya sendiri menderita hipotiroidisme, tetapi tidak berputus asa dan belajar untuk mengekalkan berat badannya walaupun dalam keadaan metabolisme yang perlahan. Diet Hypothyroidism Mary Chaumont memberikan banyak kalori. Untuk mengira berapa banyak yang anda perlukan, kalikan berat badan anda dengan 25 dan tolak 200. Seperti yang anda fahami, sukar untuk lapar. Tetapi bahagikan angka ini dengan 6 yang lain dan dapatkan jumlah kalori yang perlu anda makan dalam satu hidangan. Makan semua makanan yang dibenarkan di atas, tetapi perhatikan makanan yang kaya dengan tirosin. Di antara produk protein, ini adalah ikan, serta unggas dan daging sapi tanpa lemak, dan diet juga membolehkan produk tenusu dengan kandungan lemak rendah. Tirosin terdapat dalam kacang almond, alpukat, biji labu, pisang, dan lentil. Di antara kekacang, kacang lima juga boleh diterima. Sudah tentu, anda memerlukan bubur dan yodium. Tetapi garam beryodium (kita tidak menggunakan yang lain) memerlukan sedikit dan dua kali seminggu.

Anda juga memerlukan banyak vitamin, jadi buah-buahan dan sayur-sayuran belum dibatalkan.

Menu untuk hari itu mungkin berbeza:

  • Anda boleh sarapan dengan rebusan sayur, telur dadar kukus, sayur atau salad sayur, bubur cair dengan susu.
  • Untuk makan tengah hari, anda boleh menikmati sesuatu yang manis (keju kotej rendah lemak dengan beri, jeli, jeli).
  • Kami menjamu selera dengan sup ikan yang tidak berminyak, sup ringan, potongan daging kukus atau souffle ikan (ayam);
  • Snek pada mousse buah atau beri, epal bakar, yoghut dengan minimum lemak;
  • Kami makan malam dengan sayur atau salad sayur, ikan bakar, bubur labu, sayur bakar.

Diet 8

Jadual nombor 8 disyorkan untuk orang yang berlebihan berat badan, tetapi diet 8 mungkin juga sesuai untuk hipotiroidisme. Yang paling penting, ia diperlukan setelah pemulihan dari penyakit ini, sementara yang tinggal hanyalah mengurangkan sedikit berat badan. Krim masam, daging berlemak, keju, mayonis, salai dan sosej dilarang di sini. Sayur-sayuran tanpa pati, buah-buahan (tanpa gula), fillet ayam putih dan bijirin dibenarkan.

Diet selama seminggu. Jadual

Seperti yang telah anda lihat, diet untuk hipotiroidisme boleh berubah-ubah dan tidak ketat. Oleh itu, anda boleh memasak pelbagai hidangan sihat dan menggantikan yang tidak disukai dengan yang lebih disukai. Menu anggaran selama seminggu adalah seperti berikut:

Hari dalam semingguSarapan pagiMakan tengah hariMakan malam
IsninUntuk sarapan pagi, muesli buatan sendiri dengan susu (lemak minimum), roti gandum penuh dengan keju dan teh stevia.Untuk makan tengah hari, salad wortel dengan minyak zaitun, borscht dengan daging lembu tanpa lemak, teh dan sekeping kecil coklat gelap. Makanan ringan pada segelas kacang atau beri yang dibenarkan.Kami makan malam dengan ikan atau ayam bakar, labu panggang dan epal.
SelasaKami bersarapan dengan keju kotej paling rendah lemak atau sebilangan telur ditambah salad timun dengan ramuan. Untuk sandwic kedua (seperti Isnin). Daripada minum teh, anda boleh minum kefir atau yogurt.Kami makan tengah hari dengan ayam belanda atau ayam rebus, kentang tumbuk dan salad tomato-timun. Buah sebagai pencuci mulut. Anda boleh menikmati makanan ringan dengan makanan laut rebus atau roti gandum dengan ham tanpa lemak..Kami makan malam lagi dengan keju kotej (sebagai pilihan, stroganoff daging lembu), roti dengan teh dan mentega, satu buah.
Hari RabuPada hidangan pertama, kami menggembirakan keju kotej dengan kacang, roti gandum dengan mentega, dan kefir.Kami menjamu selera dengan sup ayam rebus atau sayur dengan daging tanpa lemak, teh dengan sepotong coklat, atau kefir. Kami mempunyai sandwic untuk makanan ringan, pencuci mulut rendah lemak atau buah-buahan.Kami makan malam dengan ikan kukus (ikan laut), nasi liar untuk lauk, ditambah jus sayur atau buah.
KhamisPada waktu pagi, rumput laut dalam bentuk salad dan beberapa telur ditambah susu skim.Pada sebelah petang, kami makan kaldu rendah lemak dengan telur dan ayam, serta ramuan, salad wortel (seperti pada hari Isnin) dan teh hijau dengan stevia. Makanan ringan pada kiwi, orkis atau pencuci mulut yang kurang berlemak.Pada waktu petang lagi lauk ayam dan sayur (atau salad).
JumaatPada waktu pagi - ikan laut rebus, sandwic dengan roti gandum, keju dan mentega tanpa garam, jus segar.Kami makan dengan cara yang sama seperti makan malam semalam. Makanan ringan pada alpukat.Kami makan malam dengan rumput laut, rebus daging sapi dan teh dengan coklat gelap.
SabtuTelur dan tomato bakar dengan keju rendah lemak, jus, kefir atau teh.Makan tengah hari dengan sup lentil ditambah salad bayam dan epal. Makanan ringan pada dadih sifar dengan buah.Kami makan malam dengan daging panggang tanpa lemak, salad Korea dengan sayur-sayuran panggang.
AhadJeli untuk sarapan pagi dan telur dadar dengan keju Adyghe.Pada sebelah petang kami makan salad, sayur-sayuran kukus dan daging lembu. Untuk makanan ringan, kami mempunyai biji labu, pisang atau kacang yang belum membosankan..Kami makan malam dengan ikan hering dengan kentang tumbuk (mentega minimum), atau keju kotej, ditambah teh dengan stevia dan coklat gelap atau jus.

Satu hari boleh dilakukan memunggah.

Sekiranya anda menjalani diet vegetarian, ganti produk daging dengan tahu, soba hijau, kacang hijau yang tumbuh.

hasil

Dalam hipotiroidisme, diet, walaupun bukan rawatan utama, diperlukan untuk mengekalkan berat badan dan meningkatkan penampilan. Sekiranya anda tidak mengikutinya, risiko koma dan aterosklerosis myxedema meningkat. Pada kanak-kanak yang sakit, penolakan untuk diet dipenuhi dengan perkembangan intelektual atau kretinisme yang tertunda.

Benjolan di leher, sesak nafas, sakit tekak, kulit kering, kusam, rambut gugur, kuku rapuh, bengkak, bengkak wajah, mata kusam, keletihan, mengantuk, air mata, dll. - itu semua kekurangan yodium dalam badan. Sekiranya simptomnya "di wajah" - ada kemungkinan kelenjar tiroid anda tidak lagi dapat berfungsi dengan normal. Anda tidak bersendirian, menurut statistik, sehingga sepertiga penduduk dunia menderita masalah tiroid.

Bagaimana untuk melupakan penyakit tiroid? Profesor Vladimir Trofimovich Ivashkin bercakap mengenai perkara ini di sini.

Diet untuk hipotiroidisme

Kepentingan diet dalam hipotiroidisme, ketika tahap hormon tiroid rendah, sering diremehkan oleh pesakit. Terapi pemakanan membantu meningkatkan fungsi organ yang terjejas dan meningkatkan kualiti hidup dengan ketara. Ini boleh menjadi kaedah terapi hipotiroidisme dan kaedah yang berkesan untuk pencegahannya..

Kepentingan diet untuk hipotiroidisme sering diremehkan oleh pesakit. Tetapi terapi pemakanan meningkatkan fungsi organ yang terjejas dan meningkatkan kualiti hidup..

Peraturan diet asas

Menu perubatan disusun secara ketat oleh ahli endokrinologi, yang mengambil kira jenis, tahap dan sifat perjalanan penyakit ini. Ramai orang dengan kelenjar tiroid yang lemah mengharapkan rawatan yang berkesan hanya dengan ubat-ubatan di farmasi. Sementara itu, pilihan makanan yang betul dan penyediaan makanan yang betul adalah cara yang berkesan untuk menghilangkan hipotiroidisme pada peringkat awal tanpa ubat..

Sekiranya penyakit itu dimulakan, diet adalah tambahan yang sangat diperlukan untuk rawatan ubat. Adalah perlu untuk menghilangkan penyebab patologi, memulihkan fungsi tubuh yang terganggu, mengurangkan berat badan, kerana kegemukan adalah akibat hipotiroidisme yang kerap..

Diet harus berdasarkan produk semula jadi segar. Produk separuh siap menarik kerana kepantasan penyediaannya, rasa sedap, tetapi ia mengandungi banyak bahan tambahan makanan berbahaya dan sangat sedikit bahan berguna. Dan pesakit dengan hipotiroidisme dalam dos tinggi memerlukan vitamin kumpulan B, D, yodium, fosforus, kalsium, unsur mikro dan makro lain, asid amino. Produk semula jadi yang dimasak secara optimum mengekalkan sifat bermanfaat maksimum. Untuk melakukan ini, mereka mesti dikukus, direbus, direbus.

Produk semula jadi yang dimasak secara optimum mengekalkan sifat bermanfaat maksimum mereka.

Prinsip penting pemakanan perubatan lain ialah keseimbangan produk dari segi lemak, protein dan karbohidrat. Dengan hipotiroidisme, anda perlu mengurangkan jumlah makanan berlemak dan karbohidrat dengan ketara, tetapi meningkatkan penggunaan produk protein dengan ketara. Di samping itu, keperluan untuk serat, yang kaya dengan sayur-sayuran dan buah-buahan segar, dan dedak, meningkat. Makanan dengan serat makanan kasar adalah ubat yang berkesan untuk sembelit.

Makanan harus mudah dicerna sehingga tubuh tidak menghabiskan banyak tenaga untuk kerosakannya. Makanan harus dimakan suam, dalam bahagian kecil, dan penting untuk mengunyahnya dengan teliti. Anda boleh minum tidak lebih dari 1-1,5 liter sehari. Sekatan perlu dilakukan, kerana kerana banyaknya cecair yang dimakan, edema muncul.

8 makanan yang harus dielakkan sekiranya anda menghidap hipotiroidisme

Sekiranya anda mempunyai masalah tiroid, anda harus mempertimbangkan semula tabiat pemakanan anda. Apa yang anda makan boleh mempengaruhi fungsi kelenjar tiroid anda, serta tindak balas badan anda terhadap sintesis metabolisme atau metabolisme yang kompleks. Secara umum, ketagihan makanan tertentu boleh mengganggu rawatan dengan menekan kemampuan tubuh untuk memetabolisme penggantian hormon (RTH) yang anda ambil sebagai sebahagian daripada rawatan anda..

Seperti banyak perkara, beberapa faktor yang mempengaruhi kesihatan anda berada di luar kawalan anda, termasuk sejarah dan persekitaran keluarga anda. Tetapi jangan merosakkan badan anda dengan kekuatan anda! Dan perkara pertama adalah diet! Hanya anda yang boleh menentukan makanan mana yang baik untuk tiroid anda! Selebihnya artikel ini menyenaraikan makanan yang tidak disarankan untuk dimakan untuk penyakit ini. Senarai sebilangan dari mereka mungkin kelihatan asing bagi anda. Contohnya, kopi dan serat. Bagi kebanyakan kita, mereka dianggap sihat sepenuhnya, selamat dan bahkan bermanfaat. Jangan mengecualikannya sepenuhnya, penggunaan sederhana adalah perkara yang harus anda perjuangkan! Tetapi ada senarai yang harus dikecualikan sepenuhnya.!

Jadi, walaupun tidak ada "hipotiroidisme diet" yang menjadikan anda sihat, makan makanan seimbang dapat membantu anda merasa lebih baik. Jadi mari kita teruskan! Berikut adalah lapan makanan untuk membatasi atau mengelakkan semasa merawat hipotiroidisme.

1 Makanan soya, termasuk tauhu dan miso

Sebilangan penyelidik percaya bahawa makan soya terlalu banyak boleh meningkatkan risiko hipotiroidisme seseorang. Tidak semua orang berpendapat demikian. Penerbitan ilmiah baru-baru ini menunjukkan bahawa soya tidak meningkatkan tahap hormon perangsang tiroid dengan ketara. Jadi, perselisihan ini telah berlaku sejak sekian lama. Tetapi banyak pakar dan doktor percaya bahawa produk soya mengganggu penyerapan ubat terapi penggantian sintetik. Sebatian tertentu dalam soya, yang disebut isoflavon, menimbulkan kebimbangan mengenai kesan negatifnya pada kelenjar tiroid..

Isoflavon adalah kelas sebatian heterosiklik yang terdapat di banyak tumbuhan. Contohnya, dalam kekacang: dalam kacang soya dan kacang yang belum masak. Isoflavon kedelai banyak digunakan sebagai makanan tambahan semasa menopaus pada wanita, kerana mereka adalah fitoestrogen..

Di negara kita, penggunaan soya tidak begitu meluas seperti, katakanlah, di negara-negara Asia, dan penolakan dari itu tidak akan menyakitkan. Lebih-lebih lagi, telah lama diketahui bahawa kacang soya adalah produk # 1 yang ditanam dengan GMO..

2 Sayuran salib untuk hipotiroidisme

Sayuran salibia penuh dengan serat dan nutrien lain yang sangat bermanfaat. Tetapi mereka boleh mengganggu pengeluaran hormon tiroid. Sekiranya anda kekurangan iodin, adalah idea yang baik untuk membatasi pengambilan tauge Brussels, brokoli, kembang kol, lobak, kerana penyelidikan menunjukkan bahawa mencerna sayur-sayuran ini dapat menyekat kemampuan tiroid untuk menggunakan yodium, yang diperlukan untuk fungsi tiroid normal..

Sekiranya anda telah menemui perubahan kelenjar tiroid dengan latar belakang euthyroidism (jumlah hormon normal) dan anda telah didiagnosis dengan kekurangan iodin, anda harus mengurangkan penggunaan makanan ini. 200 gram selada tidak akan membahayakan kesihatan anda dengan cara apa pun.

Tetapi, jika anda mempunyai dos ubat, seperti ubat saya - kadar hormon tiroid harian, anda tidak akan lagi dirugikan oleh sejumlah makanan yang indah ini..

3 Makanan yang mengandungi gluten, berbahaya dan bermanfaat dalam hipotiroidisme

Walaupun tidak ada penyelidikan yang menunjukkan bahawa diet bebas gluten dapat merawat penyakit tiroid, pakar pemakanan terkemuka menasihatkan mereka yang mempunyai hipotiroidisme untuk menyimpan makanan yang mengandungi gluten kepada sebahagian kecil. Sebabnya adalah bahawa bahan ini dapat merengsakan usus kecil dan mengganggu penyerapan hormon pengganti tiroid, dan juga boleh menyebabkan kenaikan berat badan..

Gluten terdapat dalam protein gandum, barli, rai dan kebanyakan bijirin lain, terutama beras, yang sering kita makan.

Sekiranya anda memutuskan untuk mengambil gluten, pastikan untuk memilih roti, pasta yang terbuat dari biji-bijian gandum, gandum, beras, rai, yang kaya akan serat dan nutrien lain. Mereka dapat membantu meningkatkan fungsi usus yang lemah, gejala hipotiroidisme yang biasa, dan juga dapat menormalkan berat badan anda..

Dari pengalaman saya sendiri, saya akan mengatakan bahawa saya biasanya tidak peduli dengan produk roti, pasta dan bijirin, tetapi saya tidak akan melepaskan beras perang atau oatmeal sebenar (tidak boleh dikelirukan dengan oatmeal), dan baru-baru ini saya menemui bijirin yang disebut dieja. Ini adalah harta karun mikronutrien dan dos yang cukup kecil untuk merasai faedahnya. Pilih bijirin dengan bijak!

4 Makanan yang mengandungi lemak haiwan seperti mentega, daging dan semua yang digoreng

Lemak haiwan didapati mengganggu kemampuan tubuh untuk memetabolisme penggantian hormon tiroid, dan meningkatkan kolesterol darah. Selepas penemuan hipotiroidisme, jumlah bacaan kolesterol saya tidak turun di bawah 6.8 selama 10 tahun (norma adalah 5.2) jika diet diikuti. Seperti yang dikatakan oleh doktor saya, ini adalah komplikasi yang menyertainya..

Tetapi, di sini saya menasihati anda untuk membuat lipidogram terperinci, kerana kolesterol total tidak memberikan gambaran lengkap. Analisis terperinci menunjukkan bahawa lipid saya berada di zon sempadan, jadi kami terus hidup. Tetapi agar tidak memburukkan keseluruhan gambaran kesihatan, lebih baik kita mengikuti diet dan makan hanya lemak sihat. Oleh itu, anda akan mencegah timbulnya aterosklerosis..

Semua profesional kesihatan mengesyorkan mengelakkan semua makanan goreng dan mengurangkan pengambilan lemak dari sumber seperti mentega, mayonis, marjerin, dan daging berlemak.

5 Makanan berkalori tinggi dengan kandungan gula tinggi

Hipotiroidisme membawa kepada penurunan metabolisme badan. Ini bermaksud bahawa anda dapat memperoleh pound tambahan tersebut dengan mudah sekiranya membiarkan proses ini berjalan lancar. Makanan berkalori tinggi dengan kandungan gula tinggi, seperti gula-gula, coklat susu, kek, pastri, lautan pencuci mulut dengan krim mentega, dan sebagainya benar-benar dikontraindikasikan untuk orang yang menderita hipotiroidisme. Dan tidak ada manfaat besar bagi orang yang sihat, kerana produk ini hanya mengandung kalori dan tidak ada nutrien.!

Sebaiknya elakkan pengambilannya, dan jumlah gula tulen harus dikurangkan atau dihapuskan sepenuhnya dari diet anda jika anda mahu parameter badan anda berada dalam had yang munasabah. Saya sengaja menggunakan kata "wajar", kerana dengan hipotiroidisme sukar untuk tetap menjadi pemilik pinggang aspen, tetapi bentuk melengkung tidak akan sukar!

6 Makanan yang diproses dan dibekukan

Makanan yang diproses adalah makanan yang siap dimakan yang melalui proses memasak yang berbeza sebelum diletakkan di atas meja anda, mengubah komposisi kimianya dengan sewajarnya. Contohnya, ini termasuk: kerepek kentang, popcorn, hamburger, daging sejuk, soda, makanan keselesaan, makanan sejuk beku yang hanya memerlukan pemanasan, dan banyak lagi..

Makanan ini cenderung tinggi natrium selain lemak trans dan jumlah gula yang tinggi. Sudah tentu, natrium baik untuk tubuh, ia mengatur tekanan darah dan keseimbangan air (PH), memastikan fungsi normal sistem saraf melalui penghantaran impuls yang tidak terganggu. Orang dengan hipotiroidisme harus mengelakkan kadar natrium yang tinggi, kerana kelenjar tiroid yang tidak aktif meningkatkan risiko terkena hipertensi (tekanan darah tinggi) dan semua yang disiratkan..

Dan kandungan natrium yang tinggi meningkatkan risiko ini beberapa kali. Dan selain risiko mendapat obesiti, anda boleh mendapat darah tinggi dalam kit.

Pengeluaran! Makanan yang diproses tidak boleh muncul di atas meja dan peti sejuk anda!

Sekiranya anda masih merasa godaan besar untuk membeli makanan ringan ini, baca jumlah natrium pada label dan bandingkan dengan dos harian, iaitu maksimum 6 gram, ini adalah kandungan natrium dalam 1 sudu garam meja, jumlah yang disyorkan adalah 1-3 gram sehari. Mungkin berubah fikiran?!

7 Kopi

Hipotiroidisme adalah kelambatan dalam semua fungsi badan, dan secawan kopi semula jadi pada waktu pagi tidak dapat diganti. Jadi apa tangkapannya? Doktor tidak keberatan kopi pagi, jika tekanan dan jantung mengizinkan anda. Topik yang terpisah jika anda suka minum secawan kopi manis pada setiap kesempatan dan beberapa kali sehari, sehingga menimbulkan lonjakan insulin dalam darah. Kajian ilmiah baru-baru ini menunjukkan bahawa ini memberi kesan buruk kepada kelenjar tiroid dan menyebabkan disfungsinya..

Secawan kopi semula jadi (150 ml) rata-rata mengandungi 110-150 mg kafein. Elaun harian bagi orang yang sihat tidak boleh melebihi 300 mg. Menurut penyelidikan, kafein menyekat penyerapan hormon pengganti tiroid.

Buat kesimpulan, berapa banyak kopi yang boleh diminum oleh seseorang dengan hipotiroidisme? Pada waktu pagi dan hanya satu cawan!

8 Alkohol

Alkohol, sukar untuk menyebutnya produk, namun begitu. Minum alkohol boleh menyebabkan ketidakseimbangan tahap hormon tiroid dalam badan, serta membahayakan kelenjar itu sendiri, iaitu kemampuannya menghasilkan hormon, sehingga mengganggu metabolisme. Alkohol mempunyai kesan toksik pada kelenjar tiroid dan menekan keupayaan tubuh untuk menggunakan hormon tiroid jika sintetik dan diminum secara oral (dengan menelan, khususnya, tablet). Ia tidak akan diserap oleh badan.

Sebaik-baiknya, orang dengan hipotiroidisme harus menghindari alkohol sama sekali atau meminumnya dengan berhati-hati dan sangat sederhana..

Kesimpulannya

Orang yang menderita hipotiroidisme dan mengambil terapi penggantian dalam bentuk hormon sintetik harus mengembangkan kebiasaan makan dengan betul! Bercakap dengan doktor anda mengenai apa yang anda boleh dan tidak boleh lakukan.!

Bagi saya sendiri, saya telah lama menyimpulkan: jika anda ingin bentuk badan, maka anda mesti membuat pilihan antara anda boleh, anda tidak boleh, itu adalah kontraindikasi dan saya mahukan. Jangan sesekali menyimpang dari itu, maka itu akan menjadi kebiasaan, berat badan anda tidak akan transendental dan keceriaan anda akan memberi peluang kepada mana-mana orang yang sihat! Lagipun, mencintai diri sendiri tidak bermaksud mempunyai pelbagai jenis makanan dalam diet anda! sihat!

Hipotiroidisme, apakah itu dan bagaimana merawatnya.

Di mana untuk memulakan dengan pemakanan yang betul untuk kesihatan

Cara menurunkan berat badan dengan tinjauan hipotiroidisme

Kandungan kalori negatif adalah mitos?

4 peraturan asas pemakanan untuk hipotiroidisme (kita faham bersama pakar)

Sayangnya, hipotiroidisme tidak jarang berlaku. Cara makan secara rasional agar tidak menimbulkan kemarahan - dalam bahan pakar kami!

Kekurangan hormon tiroid adalah salah satu penyakit yang sering terjadi disebabkan oleh ketidaktepatan dalam pemakanan. Pada peringkat awal, untuk membetulkan pelanggaran, untuk mencegahnya, anda hanya perlu sedikit mengubah diet anda.

Gejala hipotiroidisme pertama adalah perubahan kualiti kulit dan rambut, kenaikan berat badan, keletihan dan kelemahan. Selalunya, gangguan ini tidak terasa sama sekali (keadaan ini disebut tiroidid subklinikal). Pemakanan yang baik adalah kunci dalam memulihkan fungsi tiroid. Apakah diet untuk hipotiroidisme? Baca mengenainya di bahan kami.

Diet untuk hipotiroidisme: 4 peraturan umum

Anda mungkin pernah bertemu dengan banyak wanita yang membenarkan kepenuhan mereka dengan "tiroid yang sakit". Sekiranya mereka benar-benar didiagnosis dengan disfungsi kelenjar ini, maka ini tidak jauh dari kebenaran. Penurunan pengeluaran hormon tiroid penuh dengan penurunan kadar proses metabolik, kenaikan berat badan, bahkan dalam hal diet seimbang. Oleh itu, sangat penting untuk memerhatikan perkara berikut.

  1. Hitung kandungan kalori menu. Segala-galanya di sini sangat individu, bergantung pada berat awal, tinggi badan, usia, aktiviti fizikal. Tetapi secara purata, penggunaan tenaga harian tidak boleh melebihi 1500 kcal..
  2. Makanan pecahan. Trend fesyen tentang makan dua kali sehari bukan untuk anda. Dalam kes anda, lebih kerap lebih baik. Sebaik-baiknya, lima kali makan.
  3. Lupakan puasa dan memunggah. Sudah tentu, bagi seseorang ini adalah peraturan yang sangat berguna dan perlu, tetapi tidak untuk anda.
  4. Mengambil vitamin dan mineral. Sekiranya anda telah didiagnosis dengan hipotiroidisme, maka dengan kemungkinan besar dos anda tidak akan dapat memperoleh mikronutrien yang diperlukan dari makanan sahaja. Dapatkan ujian dan ambil suplemen yang ditetapkan oleh doktor anda jika perlu..

Apa yang perlu dimasukkan dalam diet anda

1. Rumpai laut dan alga lain

Mereka kaya dengan yodium - unsur surih, tanpanya sintesis hormon tiroid tidak mungkin dilakukan. Kelebihan utama alga adalah bahawa jumlah yodium di dalamnya tetap tidak berubah. Anda boleh menggunakan rumput laut dalam tin atau rumput laut kering dengan merebus dengan air mendidih. Ini boleh menjadi tambahan yang bagus untuk salad apa pun, seperti vinaigrette. Produk ini mesti dimakan sekurang-kurangnya seminggu sekali..

PENTING! Pengambilan yodium harian dalam makanan mudah diperoleh dengan memakan garam beryodium atau makanan yang diperkaya dengan unsur jejak ini.

2. Yogurt

Satu lagi sumber yodium yang baik. Susu dari kebanyakan pengeluar mengandungi iodin dalam jumlah yang mencukupi. 50% dari nilai harian mikronutrien ini dapat diperoleh dengan memakan hingga 100 g yogurt sehari.

3. Kacang Brazil

Kacang inilah yang menyimpan rekod kandungan selenium. Tanpa mineral ini, hormon tiroid tidak dapat berfungsi. Mana-mana kacang adalah produk berlemak dan tinggi kalori. Oleh itu, minumlah dalam jumlah kecil - 3-4 biji setiap hari.

4. Telur ayam

Satu bahagian mengandungi hingga 20% dari nilai selenium harian. Mereka juga mengandungi iodin - sekitar 16-20% dari nilai harian.

PENTING! Banyak makanan biasa yang lain juga kaya dengan selenium, khususnya sardin, halibut dan bayam..

5. Susu

Ia, seperti produk tenusu lain, mengandungi yodium. Bahan lain yang berharga dalam komposisinya adalah vitamin D, yang penting untuk penghasilan hormon tiroid.

Masukkan susu diet dengan kandungan lemak sederhana, bukan skim! Vitamin D hanya dapat diserap bersama dengan lemak. Sekiranya atas sebab tertentu anda mencerna susu dengan teruk, maka perhatikan keju. Mereka juga mengandungi yodium, vitamin D (rata-rata 10% dari nilai harian).

6. Daging lembu

Ini adalah salah satu makanan paling berpatutan yang tinggi zink. Mikroelemen ini adalah pengisian semula tenaga untuk kelenjar tiroid, merangsang kadar hormon yang dihasilkan olehnya. 2-3 kali seminggu hidangan daging merah akan sangat berguna.

Tidak suka daging lembu? Anda boleh menjumpai selenium dalam kekacang, cendawan dan biji labu, walaupun dalam jumlah yang lebih kecil..

7. Ikan

Ia juga mengandungi banyak yodium, terutama di kalangan penduduk laut. Mereka juga merupakan pembekal utama asid lemak tak jenuh ganda. Lemak adalah bahan bakar utama untuk fungsi semua organ, termasuk kelenjar tiroid. Tidak cukup tenaga untuk menghasilkan hormon - risiko mengembangkan hipotiroidisme (atau memburukkannya) meningkat secara mendadak.

Di manakah lebih banyak asid lemak tak jenuh ganda? Dalam minyak zaitun, biji dan kacang, dan alpukat.

8. Kekacang

Protein adalah blok asas bagi semua struktur badan. Ia perlu untuk pembaharuan sel-sel tiroid, penghasilan hormon, dan pengumpulan enzim yang mengatur proses-proses ini..

9. Beri

Ia adalah sumber mikronutrien berharga. Beri kaya dengan antioksidan yang melindungi sel-sel tiroid dari kemusnahan oleh spesies oksigen reaktif. Kekurangan antioksidan dalam makanan boleh menyebabkan hipotiroidisme dan seterusnya penyakit tiroid autoimun. Bahan-bahan ini paling baik diperoleh dengan produk semula jadi, bukan dengan bahan tambahan, kerana ia lebih baik diserap..

Pemegang rekod kandungan antioksidan adalah beri liar (termasuk beku): blueberry, cranberry, lingonberry, blackberry. Ia cukup untuk makan kira-kira secawan sehari.

Diet untuk hipotiroidisme: apa yang dilarang

Makanan cepat saji, makanan dalam tin, makanan ringan mengandung banyak garam, dan, biasanya, tidak beryodium, serta banyak pewarna, pengawet, yang juga membebani saluran pencernaan dan sistem detoksifikasi. Ini mengganggu penyerapan mikronutrien yang diperlukan untuk kelenjar tiroid, pembentukan hormon tiroid.

  • Bijirin bebas gluten. Ini berlaku untuk semua orang yang, untuk satu atau lain sebab, tidak mengasimilasikan protein tumbuhan, gluten. Makanan yang mengandungi gluten dapat melampiaskan sistem imun, memprovokasi keradangan umum, dan mengganggu fungsi kelenjar tiroid..
  • Soya. Ini disebabkan oleh fakta bahawa protein soya memperlambat penyerapan yodium. Dan bagi mereka yang mengambil hormon tiroid, lebih baik meninggalkan produk ini sepenuhnya. Telah diperhatikan bahawa setelah memakan soya selama satu jam, penyerapan hormon praktikal berhenti..
  • Salib. Di satu pihak, mereka adalah sayur-sayuran yang sangat sihat, tetapi, sebaliknya, ia harus dimakan mentah tidak lebih dari 25-300 g sehari. Mereka mengandungi glukosinat, yang mengganggu penyerapan yodium oleh kelenjar tiroid. Omong-omong, produk ini betul-betul selamat semasa dimasak.!
  • Beberapa jenis ikan. Makhluk laut yang besar dapat mengandungi sejumlah besar unsur toksik seperti merkuri. Bahan ini serupa dalam komposisi dengan yodium dan boleh mengganggu penghasilan hormon. Kandungan merkuri yang tinggi meningkatkan risiko menghidap tiroiditis autoimun - AIT.

Oleh itu, kami telah mengetahui cara pemakanan yang betul untuk hipotiroidisme. Sekiranya anda mempunyai sebarang pertanyaan, tuliskan di komen.!