Pemakanan untuk asma

Asma bronkial adalah penyakit yang dicirikan oleh adanya proses keradangan kronik pada mukosa bronkus. Kerengsaannya sering diprovokasi oleh pelbagai jenis alergen. Atas sebab inilah makanan untuk asma bronkus harus mengandungi seberapa sedikit bahan yang mungkin, yang kebanyakannya adalah protein..

Peraturan pemakanan asas

Diet untuk asma bronkial pada kanak-kanak dan orang dewasa harus mengecualikan makanan yang mempunyai peningkatan aktiviti alergenik. Akibatnya, pesakit perlu menghadkan kategori makanan berikut dalam dietnya:

  • sitrus,
  • kacang,
  • rempah panas, termasuk yang berasal dari sayur,
  • telur,
  • susu pekat,
  • susu keseluruhan,
  • kebanyakan makanan tambahan, termasuk monosodium glutamat,
  • makanan terlalu masin,
  • kuah kaya,
  • makanan laut,
  • apa-apa makanan dalam tin.

Tidak perlu bagi diet asma untuk mengecualikan semua kategori makanan ini. Dalam jumlah yang kecil, mereka tidak boleh memberi kesan yang signifikan terhadap perjalanan penyakit ini..

Mengenai peningkatan asma bronkial, dalam tempoh ini lebih baik meninggalkan produk di atas sepenuhnya. Ini akan menyumbang kepada pemulihan pesakit yang cepat..

Selain menolak kumpulan produk di atas semasa pemburukan penyakit ini, beberapa peraturan lain harus dipatuhi, yang utama di antaranya adalah berikut:

  1. Hadkan pengambilan gula.
  2. Kurangkan jumlah garam dalam makanan lebih banyak lagi.
  3. Makan lebih banyak makanan yang kaya dengan vitamin B, A, C dan P.
  4. Ambil makanan dalam bahagian pecahan kecil (ukurannya kira-kira sesuai dengan jumlah kepalan tangan pesakit) 6 kali sehari.
  5. Makan malam hendaklah dimakan selewat-lewatnya 2 jam sebelum tidur..
  6. Sekiranya boleh, aturkan hari "puasa" setiap minggu atau dua makanan biasa. Dalam kes ini, anda hanya boleh minum teh yang lemah dan sedikit manis..

Sekiranya anda mengikuti semua peraturan yang cukup sederhana ini, maka ini akan sangat menyumbang kepada peralihan awal perjalanan penyakit ke tahap pengampunan..

Di hospital, jadual untuk asma bronkial biasanya diresepkan dengan memasukkan produk hypoallergenic eksklusif. Selepas keluar, para pakar mengesyorkan agar pesakit asma terus mematuhinya. Diet yang dibenarkan oleh ahli alergi dan ahli pulmonologi untuk penyakit ini termasuk produk berikut:

  • kehijauan,
  • bit,
  • kentang,
  • kobis,
  • lobak merah,
  • bawang besar,
  • ikan tanpa lemak,
  • daging tanpa lemak (standard "emas" - arnab),
  • unggas tanpa lemak (pilihan terbaik adalah dada ayam rebus),
  • buah kering (lebih baik menggunakan jenis produk baru dalam jumlah yang sangat terhad, kerana dalam beberapa kes mereka boleh menyebabkan reaksi alergi),
  • buah segar (lebih baik membuang jenis eksotik dari diet dan membatasi diri dengan makanan tradisional, seperti epal dan pir),
  • sebarang produk susu yang ditapai tanpa bahan tambahan,
  • roti putih, bijirin dan rai,
  • sebarang pasta,
  • teh (lebih baik lemah),
  • kuah rosehip,
  • perah jus epal secara langsung,
  • susu pasteur rendah lemak (lebih baik 1-2%).

Mana-mana produk ini dengan asma bronkial boleh dimakan secara praktikal tanpa sekatan..

Terapi diet aktif semasa eksaserbasi

Makanan pemakanan untuk penyakit ini membolehkan anda mencegah perkembangan serangan asma kerana pengambilan makanan. Sekiranya aktiviti eksaserbasi meningkat dengan alasan lain, maka anda boleh mencuba mengurangkannya dengan bantuan produk dan hidangan khas. Yang paling popular di kalangan pesakit asma adalah yang berikut:

  1. Rendam 3 buah ara kering dalam air semalaman. Setelah bangun, mereka harus dibawa keluar dari air dan dimakan. Dalam kes ini, anda tidak boleh makan 3 buah sekaligus. Lebih baik makan 1 untuk sarapan, makan tengah hari dan makan malam.
  2. Walaupun bawang putih boleh dikaitkan dengan hidangan pedas, diet tidak melarangnya dengan asma bronkial. Lebih-lebih lagi, produk ini juga dapat digunakan semasa eksaserbasi untuk memperbaiki keadaan pesakit. Untuk melakukan ini, ambil sedozen cengkih bawang putih dan letakkan di dalam periuk. Selanjutnya, 0.3 liter susu harus dituangkan ke dalam pinggan yang sama. Kemudian anda perlu meletakkan periuk api, biarkan susu di dalamnya mendidih. Keluarkan pinggan dari api hanya seperempat jam selepas permulaan aktif mendidih. Setelah kaldu bawang sejuk, ia harus dilalui kain lap yang dilipat dalam beberapa lapisan. Pada masa akan datang, produk yang dihasilkan mesti diminum 3 kali sehari, 0.1 l.
  3. Dalam menu diet hypoallergenic untuk asma bronkial, anda boleh memasukkan jus atau teh halia. Ia mempunyai kesan positif ringan pada keadaan selaput lendir saluran pernafasan dan dapat melemahkan keparahan serangan sesak nafas.
  4. Ramai orang melaporkan peningkatan setelah minum secawan kopi yang kuat. Dalam kes ini, anda harus berhati-hati, kerana minuman ini dapat meningkatkan kadar denyutan jantung, dan juga tahap tekanan darah. Sekiranya terdapat penyakit pada sistem kardiovaskular, disarankan untuk meninggalkannya. Secara semula jadi, kanak-kanak itu tidak boleh mengambil minuman ini..
  5. Adalah mungkin untuk mencegah terjadinya serangan mati lemas yang teruk dan bahkan status asthmaticus dengan bantuan kaldu biji rami. Untuk melakukan ini, ambil satu sudu teh biji tanaman ini dan hancurkan. Setelah gruel aneh ini dituangkan 250 ml air dan dibakar, didihkan. Rebus biji rami yang dihancurkan selama 15 minit. Setelah kuah ini disalurkan melalui kain kasa yang dilipat dalam beberapa lapisan, dibahagikan kepada 4 bahagian yang sama dan diminum pada siang hari.

Sekiranya anda mengikuti diet untuk pesakit asma, anda boleh mencapai kesan yang paling besar.

Exacerbation secara beransur-ansur akan mengurangkan keparahannya kerana penurunan aktiviti proses keradangan pada mukosa bronkus.

Menu contoh

Ramai pesakit asma tidak tahu makanan apa yang boleh mereka makan, dan mula melampau, membatasi diri dalam segala hal. Pada masa yang sama, pemakanan untuk penyakit ini, terutama pada kanak-kanak, haruslah selengkap mungkin. Diet harian anggaran mungkin kelihatan seperti ini:

  1. Sarapan pagi mesti mengandungi kalori yang tinggi untuk memberi tenaga kepada tubuh sepanjang hari. Pilihan yang sangat baik sebagai makanan pagi untuk pesakit asma adalah bubur soba dengan pate daging. Anda boleh minum hidangan seperti teh lemah..
  2. Sarapan kedua mestilah "puasa". Pilihan terbaik untuk makanan ini adalah buah-buahan dari pelbagai jenis, terutamanya epal segar..
  3. Dengan asma bronkial pada orang dewasa dan terutama pada kanak-kanak, makan tengah hari harus menjadi makanan utama sepanjang hari. Daging rebus dengan kentang tumbuk akan menjadi pilihan tepat untuknya. Sup sayur sangat sesuai sebagai hidangan panas. Anda boleh mencuci semuanya dengan kompot buah kering.
  4. Makanan ringan pada waktu petang mesti termasuk minuman. Pilihan yang sangat baik adalah jus sayur-sayuran atau kompot rosehip.
  5. Lebih daripada makanan lain, orang biasanya mengambil berat tentang apa yang harus dimakan untuk makan malam. Sebaik-baiknya, makanan ini mestilah sekurang-kurangnya satu pertiga lebih rendah daripada sarapan dan makan malam dari segi kandungan kalori. Ikan rebus dengan keju kotej dan wortel zrazy sangat sesuai dalam kes ini. Anda boleh minum hidangan seperti teh lemah..
  6. Versi klasik makanan akhir akan menjadi segelas kefir, diminum pada waktu malam..

Makanan hipoalergenik untuk asma akan membantu melegakan kegembiraan dan membekalkan tubuh dengan semua vitamin dan unsur surih yang diperlukan..

Cadangan di atas boleh digunakan dengan selamat bukan sahaja untuk asma bronkial, tetapi juga untuk alahan etiologi apa pun..

Mengenai kehadiran penyakit kardiovaskular, pencernaan, genitouriner, endokrin dan sistem lain, pendapat pakar adalah penting di sini. Hampir mustahil untuk menyusun menu berkualiti tinggi sendiri tanpa pengetahuan khusus..

Pakar pemakanan yang berpengalaman bukan sahaja akan memberitahu anda apa yang tidak boleh anda makan sekiranya berlaku asma bronkial, tetapi juga makanan apa yang tidak boleh anda makan atau, sebaliknya, harus digunakan sekiranya terdapat penyakit pada organ dan sistem lain. Pada masa yang sama, dia akan mempertimbangkan kemungkinan status pemakanan alergi, dan jumlah kalori yang diperlukan, dan kekerapan pengambilan makanan..

9 peraturan untuk pesakit asma: elakkan pergerakan tersentak dan berjalan lebih banyak

Untuk ini, pakar mengesyorkan mengikuti beberapa peraturan..

Peraturan 1.

Cuba meneutralkan debunga

Dalam banyak kes, pesakit asma bertindak balas terhadap debunga dan mengalami reaksi alergi. Oleh itu, anda harus mempersiapkan musim berbunga tanaman berbahaya terlebih dahulu - 1,5-2 bulan sebelum ia bermula. Untuk ini, proses desensitisasi dijalankan - rawatan yang mengurangkan kepekaan terhadap alergen yang menyebabkan reaksi. Sekiranya masa untuk rawatan terlewat, satu-satunya cara yang boleh dipercayai ialah meninggalkan sebentar ke tempat di mana tanaman "anda" sudah pudar atau tidak tumbuh sama sekali.

Peraturan 2.

Lindungi diri anda dari selesema

Sekiranya jenis asma anda tidak bergantung pada musim, tetapi, misalnya, dikaitkan dengan alergi terhadap habuk rumah, anda harus melawannya sepanjang tahun. Tetapi "bencana" asma yang sebenarnya adalah selesema, yang selalu memperburuk perjalanan penyakit ini. Untuk mengurangkan risiko mereka:

● Ambil tanaman adaptogenik (jika anda tidak alah terhadapnya) yang meningkatkan imuniti - echinacea, ginseng, rhodiola rosea dan lain-lain.

● Sekiranya anda benar-benar diseksa oleh selesema, cubalah haloterapi - rawatan di gua garam khas. Iklim mikro yang istimewa, ketiadaan habuk dan alergen di udara dapat mengurangkan keadaan asma secara signifikan. Ketepuan suasananya dengan garam, sebagai sejenis prosedur fisioterapeutik, dapat memberi kesan yang baik pada saluran pernafasan atas. (Untuk bagaimana rawatan ini berfungsi, lihat halaman 7. - Ed.).

● Selsema pada pesakit asma sering berlaku bukan hanya pada musim sejuk, tetapi juga pada musim panas jika anda perlu bekerja di bilik berhawa dingin. Apabila panas di luar dan + 18 ° C di dalam rumah, bahaya jatuh sakit sangat tinggi. Penghawa dingin mesti disesuaikan supaya perbezaan antara suhu "luaran" dan "dalaman" tidak melebihi tiga, maksimum empat darjah.

Peraturan 3.

Sediakan udara bersih

Pada musim panas, perkara utama adalah menghabiskan masa sebanyak mungkin di luar bandar. Udara musim panas bandar adalah campuran gas ekzos, habuk, asap industri yang kompleks. Dan dari semasa ke semasa "koktel" ini dilengkapi dengan kabut asap.

Ada baiknya jika anda berjaya mengatur rejim musim panas anda sedemikian rupa sehingga, selain hujung minggu, anda dapat meninggalkan bandar untuk malam ini. Sekiranya anda tinggal di kawasan hijau berhampiran taman besar, cubalah menghabiskan sebahagian hujung minggu di sana pada bila-bila masa sepanjang tahun. Walaupun, secara amnya, penghidap asma lebih baik tinggal di pinggir bandar..

Peraturan 4.

Jangan lalai menggunakan ubat semula jadi

Sudah tentu, pesakit asma harus dirawat hanya di bawah pengawasan doktor mereka dan selalu mengambil ubat yang diresepkan untuk mereka. Walau bagaimanapun, diketahui bahawa beberapa ubat semula jadi dapat digunakan untuk pencegahan (setelah berunding dengan doktor).

Contohnya, doktor Belarus mengesyorkan agar penghidap asma bronkial mengambil 1 sudu pencuci mulut infus herba adonis satu minggu sebulan 5-6 kali sehari (6 g herba cincang per segelas air mendidih).

● Merebus daun jelatang yang menyengat, serta jus segar jelatang muda, akan memberikan pencegahan serangan asma yang baik.

● Dan doktor Rusia percaya bahawa jus lobak rebus, serta merebus daripadanya, baik untuk mencegah asma. 1/4 gelas jus 3-4 kali sehari akan memberikan profilaksis dan mempunyai kesan tonik. Benar, dengan keradangan saluran gastrousus, jus lobak mesti diambil dengan sangat berhati-hati..

Peraturan 5.

Bunga dan haiwan domestik harus dikecualikan

Bunga di apartmen dan asma adalah gabungan yang tidak dapat diterima. Oleh itu, mustahil untuk memindahkan atau menyimpannya untuk pesakit asma. Seperti, bagaimanapun, dan haiwan peliharaan. Amalan menunjukkan bahawa walaupun tidak ada alergi terhadap haiwan kesayangan berkaki empat, lambat laun anda akan memilikinya. Dan sangat sukar untuk berpisah dengan makhluk yang anda ikatan dengan segenap jiwa anda. Lebih baik tidak memulakannya sama sekali.

Peraturan 6.

Perhatikan bahan

Bagi pesakit asma, lebih baik melepaskan bantal dan selimut kapas, bulu dan bawah, menggunakan bahan yang lebih moden. Dalam pakaian - utamakan kain semula jadi. Tiada sintetik! Seluar dalam anti-alahan khas kini dijual, anda boleh menggunakannya.

Peraturan 7.

Elakkan pergerakan tersentak dalam semua perkara

Slogan utama untuk pesakit asma mestilah perkataan "kesederhanaan". Ciri-ciri penyakit ini sedemikian rupa sehingga serangan dapat menimbulkan kesan yang tidak dijangka: segelas air ais, penurunan suhu yang tajam, aktiviti fizikal yang kuat. Oleh itu, pesakit tidak ditunjukkan jenis aktiviti fizikal seperti membentuk, aerobik dan bahkan berjoging..

Hal yang sama berlaku untuk peningkatan eksploitasi di rumah atau di ranjang negara. Latihan optimum untuk asma adalah berjalan kaki yang panjang dan tenang. Jalan-jalan di negara yang panjang sangat berguna..

Peraturan 8.

Jauhi racun dan serpihan

Sekiranya anda perlu mengambil bahagian dalam pembersihan, pengubahsuaian pangsapuri (walaupun anda lebih baik mengelakkannya) atau membuang serpihan pembinaan, anda perlu melakukan ini dengan menggunakan topeng kain kasa empat lapisan yang melindungi dari habuk, atau, lebih dipercayai, pada alat pernafasan individu. Tetapi sentuhan dengan habuk, wap pernis, bau yang kuat harus dikecualikan sepenuhnya.

Di dapur, pastikan memasang tudung di atas dapur. Ini akan melegakan anda dari produk pembakaran gas, wap, asap dan bau yang tidak dapat dielakkan semasa memasak dan sama sekali tidak membantu asma..

Semasa membersihkan, lebih baik menggunakan pengering daripada pembersih vakum pencuci. Kelembapan sisa selepas penggunaannya mewujudkan keadaan pembiakan yang ideal untuk pengeluar utama alergen isi rumah - tungau dan acuan mikroskopik. Oleh itu, menjadikannya bersih, lebih baik bekerja terlebih dahulu dengan pembersih vakum pencuci kering moden dengan penapis anti-debu yang boleh dipercayai untuk udara ekzos dan beg sampah sekali pakai, dan kemudian lap semuanya dengan cara lama dengan kain lembap atau serbet khas.

Baca juga:
Cara hidup dengan asma bronkial
Apa yang membunuh paru-paru kita: wabak debu vulkanik dan selesema

Juga berhati-hati semasa menggunakan bahan kimia rumah tangga. "Debu" dari mencuci dan membersihkan serbuk dan bau yang menjengkelkan, termasuk klorin, bukan untuk anda. Jangan mengabaikan "peralatan pelindung" - sarung tangan, alat pernafasan, topeng.

Peraturan 9.

Jangan memikirkan penyakit anda

Penghidap asma sering menderita kerana mereka "tidak seperti orang lain." Ini tidak menyumbang kepada iklim psikologi yang baik. Agar tidak merasa sendirian dan menyelesaikan masalah bersama-sama dengan orang-orang yang telah mengalaminya, anda boleh belajar di sekolah asma khas yang ada di Moscow dan bandar-bandar lain. Mereka lebih kerap dikunjungi oleh wanita - kedua-duanya kerana mereka lebih cenderung menderita asma, dan kerana mereka lebih bertanggungjawab terhadap kesihatan mereka..

Terdapat juga laman web di Internet di mana anda dapat mencari maklumat dan alamat orang-orang yang berpikiran sama. Sekiranya anda mengikuti semua cadangan, anda boleh "turun" ke tahap penyakit yang lebih rendah dan kemudian mengekalkan penyakit tersebut dalam keadaan yang memungkinkan menjalani kehidupan yang normal dan aktif.

Anda sentiasa dapat mengawal penyakit ini dan secara beransur-ansur mengurangkan jumlah rawatan. Ramai ahli alergi terkemuka di dunia sendiri menderita asma bronkial. Dan mereka berjaya menyesuaikan diri dengan keadaan mereka sehingga kebanyakan orang di sekitar mereka bahkan tidak mengesyaki bahawa mereka sakit. Tetapi doktor dapat mengawal dirinya dengan betul. Dia tahu kapan harus menurunkan atau meningkatkan dos ubat, kapan harus memberikan antibiotik untuk mencegah komplikasi akibat jangkitan bakteria. Dan pesakit mesti mencapainya dengan bantuan doktor yang merawatnya. Dan kemudian dia akan dapat merasa seperti orang yang aktif dan aktif, walaupun terdapat asma bronkial..

Cara hidup dengan asma bronkial: sekatan yang diperlukan

Asma bronkial adalah penyakit kronik sistem pernafasan yang bersifat radang. Penyakit ini dicirikan oleh jangka panjang dengan tempoh pengampunan dan pemburukan.

Dengan eksaserbasi, pesakit mengalami batuk, sesak nafas, dan dalam beberapa kes terjadi sesak nafas.

Gejala seperti itu memburukkan kehidupan seseorang, menyebabkan ketidakselesaan psikologi dan fizikal. Untuk meningkatkan kualiti hidup, pesakit hanya perlu mematuhi beberapa batasan. Mari pertimbangkannya dengan lebih terperinci.

  • Minum minuman beralkohol untuk asma
  • Mandi, sauna dan sekatan lain untuk pesakit asma

Minum minuman beralkohol untuk asma

Alkohol menimbulkan banyak penyakit. Etanol memperburuk keadaan imuniti, menyebabkan gangguan fungsi saluran pencernaan dan hati. Dengan penggunaan alkohol yang kerap, bukan sahaja penyakit kronik yang ada bertambah, tetapi yang baru juga muncul. Dengan asma bronkial, anda perlu memantau kesihatan anda dengan teliti. Selsema biasa juga boleh menjadi rumit oleh bronkitis, yang mana penyakit utama akan bertambah buruk.

Asma bronkial dan alkohol sebenarnya adalah konsep yang tidak sesuai, kerana di bawah pengaruh minuman beralkohol, keadaan sistem kekebalan tubuh bertambah buruk, yang segera mempengaruhi perjalanan penyakit ini. Etanol tidak mempunyai kesan langsung pada sistem bronkopulmonari, namun, masuk ke dalam darah, bersamaan dengan itu, ia dibawa ke semua organ.

Ketumpatan darah berubah, akibatnya kemungkinan pembentukan gumpalan - gumpalan darah - meningkat. Memandangkan salah satu fungsi kapal adalah untuk menyampaikan darah beroksigen ke paru-paru, ini memberi kesan negatif kepada keadaan sistem pernafasan. Kapal yang sempit tidak membekalkan jumlah oksigen yang diperlukan ke tisu paru-paru, sehingga meningkatkan risiko serangan asma.

Adalah mustahil untuk memberikan jawapan yang tepat untuk persoalan berapa banyak alkohol yang selamat untuk asma bronkial. Semuanya bergantung pada ciri-ciri individu tubuh pesakit, keparahan perjalanan penyakit, dan juga adanya patologi bersamaan.

Oleh itu, yang terbaik adalah meninggalkan minuman beralkohol sepenuhnya. Alkohol dalam asma boleh menyebabkan kesan berikut:

  • pemburukan penyakit;
  • berlakunya reaksi alahan;
  • serangan asma;
  • toleransi ubat yang lemah;
  • kemerosotan keadaan organ dan sistem lain dengan perkembangan komplikasi seterusnya.

Perlu juga diingat mengenai ubat-ubatan yang digunakan untuk merawat dan melegakan serangan pada pesakit asma. Sebilangan besar mengandungi hormon yang tidak boleh diminum bersama alkohol. Gabungan mereka, yang terbaik, akan menyebabkan perkembangan reaksi alergi ringan, dan paling teruk - kepada edema teruk membran mukus saluran pernafasan, diikuti oleh penyumbatan dan kematian mereka..

Anda juga harus memperhatikan kaedah tradisional rawatan asma bronkial yang digunakan. Beberapa doktor perubatan alternatif mengamalkan rawatan alkohol. Dalam banyak resipi, alkohol adalah salah satu komponennya, terutamanya untuk penyerapan.

Oleh kerana manifestasi klinikal asma pada setiap pesakit dinyatakan pada tahap yang berbeza, adalah mungkin untuk menggunakan ubat tradisional yang mengandungi alkohol hanya dengan izin doktor yang hadir. Selain itu, minuman beralkohol mempunyai kesan negatif pada organ dan sistem lain, yang seterusnya mempengaruhi keadaan saluran pernafasan, yang menyebabkan keadaan pesakit bertambah buruk..

Mandi, sauna dan sekatan lain untuk pesakit asma

Adakah mungkin untuk mengunjungi rumah mandian dan sauna? Inilah soalan yang ditanyakan oleh kebanyakan penderita asma. Mula-mula anda perlu memahami perbezaan di antara mereka. Udara panas dengan kelembapan tinggi di dalam tab mandi, udara panas dengan kelembapan rendah di sauna. Terdapat pendapat yang berbeza mengenai mengunjunginya dengan asma bronkial..

Selalunya dipercayai bahawa pesakit asma tidak boleh pergi ke tempat mandi dan sauna. Dalam kedua kes tersebut, pesakit harus berada di persekitaran dengan wap panas. Ini boleh menyebabkan kesukaran bernafas dan tersedak. Oleh kerana kelembapan yang tinggi, udara di dalam tab mandi mengandungi sejumlah kecil oksigen, yang mempengaruhi keadaan asma secara negatif.

Selain itu, terdapat bau tertentu di dalam tab mandi, yang boleh menyebabkan reaksi alergi dan mencetuskan serangan asma. Sebagai contoh, ia boleh menjadi bau daun penyapu mandi. Udara kering nampaknya memberi kesan yang baik pada saluran pernafasan pesakit asma, tetapi kerana panas, ini boleh memberi kesan negatif terhadap keadaan sistem bronkopulmonari pesakit dan menyebabkan penyakit ini bertambah buruk..

Namun, ada juga pendapat yang berlawanan, yang mana kedua-duanya mandi dan sauna dapat meredakan perjalanan asma bronkial..

Ini disebabkan oleh tindakan stim, yang mendorong pembuangan dahak dan memperbaiki keadaan mukosa bronkus. Kita boleh mengatakan dengan yakin bahawa tempat mandi dan sauna hanya boleh dikunjungi semasa tempoh pengampunan. Dengan keadaan yang teruk, wap tidak digalakkan, kerana ini hanya boleh memperburuk keadaan dan menyebabkan halangan saluran udara.

Merokok juga memberi kesan negatif terhadap keadaan pesakit asma. Sebilangan dari mereka terus merokok, menganggap serangan mati lemas setelah ini adalah norma. Secara semula jadi, tidak ada jaminan bahawa mereka tidak muncul dengan latar belakang tindakan faktor-faktor buruk atau alergen lain, tetapi merokok adalah faktor yang memprovokasi, kerana nikotin dan tar bertindak langsung pada lapisan saluran pernafasan. Terutama teruk terjejas oleh asap rokok.

Tembakau dan bahan lain dalam rokok adalah alergen kuat yang boleh memburukkan lagi asma. Sebagai tambahan, penyedutan asap menyempitkan saluran udara, mengakibatkan sesak nafas dan, dalam beberapa kes, serangan sesak nafas. Oleh kerana asma bronkial mengganggu fungsi pelindung silia dari lapisan bronkus, merokok menyumbang kepada pengumpulan lendir di lumen mereka, akibatnya pernafasan menjadi sukar.

Orang yang didiagnosis dengan asma bronkial perlu melepaskan tabiat ini secepat mungkin. Penyedutan asap hanya akan memperburuk keadaan sistem pernafasan, dan menimbulkan kejang. Di samping itu, orang yang merokok lebih cenderung dijangkiti penyakit berjangkit yang memberi kesan negatif kepada penyakit asma..

Juga, sekatan untuk asma berlaku untuk penggunaan makanan tertentu. Telah terbukti bahawa dalam banyak kes kejang dipicu oleh protein asing yang memasuki tubuh dengan makanan. Dengan asma bronkial, anda harus menolak makanan dengan banyak garam dan perasa, serta makanan yang sering menyebabkan reaksi alergi.

Ini termasuk

  • walnut;
  • ketam;
  • kebanyakan jenis ikan;
  • coklat;
  • jeruk, tangerin, lemon.

Sebagai tambahan, penderita asma harus berusaha mengonsumsi gula sebanyak mungkin..

Asma bronkial adalah penyakit yang tidak menyenangkan yang sukar dicegah. Keberkesanan terapi sangat bergantung pada pesakit itu sendiri..

Walaupun penyakit ini tidak dapat disembuhkan sepenuhnya, namun dengan mematuhi beberapa batasan, anda dapat meningkatkan kualiti hidup dengan ketara..

Perkara utama mengenai asma: bagaimana merawatnya dan bila memanggil ambulans

Apa itu asma?

Dari mana asma berasal??

Apakah simptom asma?

Memang benar bahawa ini adalah psikosomatik dan segala-galanya dari saraf?

Saya rasa saya mengalami serangan asma. Apa nak buat?

Cara mengubati asma?

Adakah hormon berbahaya untuk asma??

Mengapa anda tidak perlu takut dengan ubat asma?

Apakah kaedah alternatif untuk merawat asma?

Anda mengatakan sukan menyebabkan asma. Saya tidak dibenarkan bermain sukan sama sekali?

Apa lagi yang perlu diketahui oleh pesakit asma?

Asma tidak dapat disembuhkan, berlaku pada usia berapa pun, boleh bermula dari jamur di rumah dan mengubah hidup.

Apa itu asma?

Asma adalah penyakit di mana pernafasan menjadi sukar kerana radang pada bronkus. Bronchi adalah saluran yang membawa udara ke dalam paru-paru. Apabila bronkus dan bronkiol yang lebih kecil menjadi bengkak dan menyempit, saluran udara tidak berfungsi dan orang itu mula tersedak.

Setiap 10 saat di dunia, seseorang mengalami serangan asma Asma menyerang. Setiap serangan tersebut boleh membawa maut.

Dari mana asma berasal??

Asma adalah penyakit heterogen. Ini bermaksud bahawa terdapat banyak alasan untuk itu, tetapi mustahil untuk memisahkan satu yang utama. Ringkasnya, tidak ada yang tahu dengan tepat dari mana penyakit itu berasal..

Senarai iblis penyebab asma bermula dengan keturunan. Ini diikuti oleh alahan (ia boleh dikaitkan secara genetik dengan asma Asma genetik asma, demam hay dan ekzema menjelaskan penyakit alahan biologi, merokok, keadaan kerja atau hidup yang berbahaya (dengan udara yang tercemar), beberapa sukan atau jangkitan (contohnya, influenza).

Ada juga yang menyalahkan piawaian kebersihan moden untuk persekitaran Bersih dan risiko asma bronkial, tetapi tuntutan tersebut belum terbukti sebagai Asma.

Apakah simptom asma?

Asma biasanya diakui oleh serangan yang mengekori seseorang selama beberapa waktu. Gejala serangan asma adalah seperti berikut:

  1. Sukar bagi seseorang untuk menghembuskan nafas, jadi peluit muncul ketika bernafas.
  2. Nafas semakin cepat.
  3. Ia semakin sukar untuk bercakap.
  4. Terdapat sensasi menekan di dada, seolah-olah sedang dikompres..
  5. Batuk muncul. Kadang-kadang, semasa batuk, daun kahak jelas.
  6. Kadang-kadang seseorang mengambil sikap yang khas, bersandar pada tangannya ketika dia cuba membersihkan kerongkongnya. Malah sakit dada muncul.

Tekanan dan kesakitan di dada, berdehit ketika batuk dan bernafas, dan seperti dahak kaca dan membantu membezakan asma dari penyakit lain.

Tetapi kenyataannya adalah bahawa terdapat juga bronkitis obstruktif - penyakit yang serupa dengan asma, tetapi pada masa yang sama sama sekali berbeza dan sering dijumpai pada kanak-kanak. Selain itu, tidak semua gejala dapat terjadi pada masa yang sama, asma mudah dikelirukan dengan penyakit lain pada sistem pernafasan..

Oleh itu, dengan gejala yang mengingatkan Pediatrician Sergei Butriy, sindrom asma broncho-obstruktif, sangat penting untuk berjumpa doktor dan tidak membuat diagnosis sendiri. Doktor akan melakukan satu siri ujian Diagnosis Asma dan menggunakan spirometer - alat khas yang menentukan keupayaan bernafas.

Memang benar bahawa ini adalah psikosomatik dan segala-galanya dari saraf?

Tidak juga. Asma boleh diprovokasi oleh tekanan, kegelisahan, kemurungan, dan emosi yang kuat. Dalam pengertian ini, asma sukar disebut sebagai penyakit psikosomatik. Tetapi pencetus asma bukan hanya mental. Dan untuk memprovokasi kejang lebih jarang, anda perlu lebih kerap menghadapi pencetus ini:

  1. Alergen. Termasuk haiwan dan juga lipas Pencetus Asma Umum.
  2. Jangkitan dan ARVI yang kerap.
  3. Tekanan.
  4. Merokok, termasuk merokok pasif: melindungi keluarga dan rakan anda (ketika mereka merokok berdekatan, dan anda hanya menghirup asap).
  5. Pencemaran udara (di tempat kerja atau di bandar).
  6. Acuan, kelembapan.
  7. Ubat-ubatan tertentu, seperti penghilang rasa sakit.
  8. Aktiviti sukan.
  9. Sebilangan bau, bahkan Asma yang tidak berbahaya: hanya mempercayai bau itu berbahaya 'boleh mencetuskan radang saluran udara'.

Saya rasa saya mengalami serangan asma. Apa nak buat?

Cuba masuk ke posisi yang selesa semasa berdiri (bersandar di tangan anda) atau duduk. Cuba bernafas masuk dan keluar sama rata. Perkara utama adalah jangan panik.

Sekiranya ini berlaku buat pertama kalinya dan anda tidak mempunyai sebarang ubat, dan serangan itu tidak akan hilang setelah beberapa minit, hubungi ambulans.

Sekiranya anda mengalami sawan dan mempunyai ubat, maka ambil seperti yang diarahkan oleh doktor anda. Sekiranya selepas ubat tidak terasa lebih baik, hubungi ambulans..

Cara mengubati asma?

Tidak mustahil untuk menghilangkan penyebab asma, kerana tidak ada yang tahu apa itu. Yang ada hanyalah untuk mengelakkan serangan tepat pada waktunya atau menghentikannya dengan segera. Setiap orang yang menderita asma harus mempunyai alat sedut, nebulizer, spacer atau inhaler Asma dengannya.

Semua alat ini mengandungi ubat-ubatan yang dipilih oleh doktor: β2-agonis yang disedut bertindak pendek atau bronkodilator PRACTALL lain. PANDUAN ANTARABANGSA UNTUK ASTHMA BRONCHIAL DALAM ANAK-ANAK dan ubat-ubatan anti-radang.

Bersama dengan mereka, ubat hormon digunakan - Konsensus Antarabangsa glukokortikosteroid mengenai Asma pada Kanak-kanak, yang cepat bertindak pada membran mukus bronkus. Sekiranya anda menyedut ubat secara mendalam, lumen bronkus akan menjadi lebih besar, yang bermaksud bahawa pernafasan akan pulih..

Apa jenis ubat yang perlu dibeli untuk pesakit asma yang ditentukan hanya oleh doktor, jadi kami sengaja tidak menyebutkan nama dan bahan aktifnya.

Masalahnya adalah bahawa setiap jenis inhaler, spacer atau inhaler mesti digunakan dengan betul, hanya dalam kes ini ubat mencapai bronkus dan membantu. Oleh itu, anda perlu mendengar dengan teliti doktor dan melatih penggunaan ubat bertindak cepat..

Sekiranya serangan asma berlaku dua kali seminggu atau lebih, pesakit diberi kortikosteroid dalam bentuk lain dari BRONCHIAL ASTHMA. PEMAHAMAN DAN KEBERKESANAN, serta ubat dari kumpulan lain Merawat asma pada kanak-kanak berumur 12 tahun ke atas.

Adakah hormon berbahaya untuk asma??

Asma tidak dapat disembuhkan 10 FAKTA MENGENAI ASTHMA. Ia berlaku bahawa pada kanak-kanak dengan asma, serangan berlaku lebih sedikit dari masa ke masa. Kanak-kanak dikatakan "Berketurunan Pakar Mengatakan Asma Kanak-kanak Terlalu Diagnosis". Ia berlaku bahawa perubahan dalam hidup mengurangkan risiko serangan dan asma praktikal tidak akan mengingatkan dirinya lagi. Tetapi kita tidak boleh melupakannya.

Bagi hormon, ini adalah terapi untuk kesihatan. Secara sederhana, mereka menyelamatkan orang sakit dari kematian..

Sudah tentu, ubat apa pun mempunyai kesan sampingan, oleh itu, doktor selalu terlibat dalam pemilihan ubat, dengan mengambil kira banyak faktor. Kesan sampingan yang paling biasa dalam Merawat Asma dengan Steroid Terhirup semasa menggunakan hormon untuk merawat asma adalah kerengsaan mukosa dan sariawan di mulut (oleh itu, bilas mulut anda selepas menggunakan ubat).

Penggunaan hormon yang dihirup dapat mengurangkan kadar pertumbuhan kanak-kanak, tetapi tidak signifikan ICS DAN PERTUMBUHAN ANAK: sebanyak 0.5 cm per tahun berbanding dengan rakan sebaya mereka. Ini adalah kesan sampingan, tetapi asma jauh lebih teruk..

Mengapa anda tidak perlu takut dengan ubat asma?

Kami meminta pakar pulmonologi pakar untuk menjawab soalan ini.

Ubat-ubatan anti-asma adalah beberapa ubat paling selamat yang ada. Nisbah faedah dan kemudaratan bagi mereka adalah salah satu yang terbaik di antara semua ubat yang diciptakan oleh manusia.

Terdapat kemungkinan kematian yang tinggi kerana status asthmaticus, tetapi mustahil untuk membayangkan kematian akibat menyedut hormon anti-radang.

Namun, menurut doktor, masih ada bahaya. Sekiranya anda hanya menggunakan salbutamol atau bronkodilator bertindak panjang atau pendek yang lain untuk rawatan asma, maka selepas beberapa lama ia akan berhenti berfungsi. Dan kemudian akan ada serangan asma yang teruk, yang sukar dihentikan, kerana kepekaan terhadap ubat akan sama sekali berbeza. Artinya, risiko terapi tidak dikaitkan dengan ubat-ubatan, melainkan dengan penggunaannya yang tidak betul..

Apakah kaedah alternatif untuk merawat asma?

Tiada. Walaupun kita takut menggunakan hormon dan penyedut, maka mereka menggunakan pelbagai cara seperti "meletakkan bank". Vasily Shtabnitsky memberikan tiga petua tentang cara tidak melakukannya:

  1. Jangan gunakan air mineral untuk penyedutan. Mereka mengandungi banyak garam, yang berguna jika diminum, tetapi boleh menyebabkan bronkospasme..
  2. Jangan gunakan Miramistin dan Chlorhexidine. Dana ini sama sekali berbeza. Apa reaksi terhadap penyedutan tidak diketahui.
  3. Jangan gunakan minyak pati. Sekiranya minyak masuk ke paru-paru dengan penyedutan dalam, dan bukan dengan aromaterapi, ia bahkan boleh menyebabkan radang paru-paru..

Secara amnya, serangan tidak hilang, orang itu merasa keletihan berterusan, tertekan, terpaksa ketinggalan bekerja atau sekolah kerana sering berkunjung ke doktor (atau penyembuh), selsema berakhir dengan radang paru-paru, yang bermaksud bahawa asma tidak dirawat dengan baik dengan Asma. Adalah perlu untuk menukar doktor dan kaedah.

Tidak mengambil asma dengan serius hanya meningkatkan kematian Asma: adakah ia masih dilihat sebagai keadaan 'kecil'?.

Anda mengatakan sukan menyebabkan asma. Saya tidak dibenarkan bermain sukan sama sekali?

Sukan tidak selalu menjadi pencetus serangan. Selalunya, asma diprovokasi dengan berolahraga di udara sejuk dan lembap, atau di bilik dengan pengudaraan yang kurang baik, atau di mana banyak klorin digunakan - di kolam yang sama, misalnya.

Cari sukan dan lokasi yang tidak mengganggu latihan anda. Sekiranya anda menggunakan alat sedut dengan betul (contohnya, sebelum Latihan dan Latihan Asma), maka risiko serangan dapat dikurangkan.

Apa lagi yang perlu diketahui oleh pesakit asma?

Apa yang perlu dikawal untuk rawatan asma yang berjaya.

Ini akan membantu untuk mengukur aliran ekspirasi puncak, salah satu petunjuk fungsi pernafasan. Untuk mengukur, anda perlu membeli meter aliran puncak rumah. Penurunan kadar aliran ekspirasi puncak mungkin menunjukkan peningkatan atau kehilangan kawalan asma.

Perlu menyimpan buku harian. Ia harus dicatat di dalamnya kapan dan bagaimana serangan itu berlaku: pada waktu pagi atau petang, setelah beberapa peristiwa atau pertemuan dengan pencetus. Menurut buku harian ini, doktor dan pesakit diberi petunjuk dalam perjalanan penyakit ini, mereka memahami sama ada penyakit itu sedang berkembang atau, sebaliknya, sudah tiba masanya untuk beralih kepada rawatan yang lebih mudah Konsensus Antarabangsa mengenai Asma pada Kanak-kanak.