Diet untuk anemia

Anemia adalah penyakit biasa yang dijumpai pada setiap 7 penduduk Rusia. Lebih-lebih lagi, banyak orang bahkan tidak mengesyaki bahawa tahap hemoglobin dan eritrosit dalam darahnya rendah. Anemia sering muncul dengan gejala seperti peningkatan keletihan dan keletihan. Seseorang moden yang hidup dalam irama aktif menghilangkan kondisinya kerana banyak masalah yang harus dia selesaikan di rumah dan di tempat kerja.

Sebenarnya, membezakan gejala anemia dari keletihan biasa tidak selalu mudah. Lebih-lebih lagi, anemia sering menjadi latar belakang patologi tertentu..

Dengan anemia dalam darah, tahap eritrosit dan hemoglobin menurun, hipoksia organ dan tisu berkembang. Penyebab umum dari semua masalah ini adalah diet yang tidak sihat, ketika seseorang menyalahgunakan makanan segera, menghilangkan menu produk segar dan sihat..

Apa itu anemia dan mengapa seseorang memerlukan hemoglobin?

Terdapat beberapa jenis anemia:

Anemia kekurangan, yang dicirikan oleh kekurangan vitamin dan nutrien dalam badan. Lebih-lebih lagi, selalunya seseorang mengalami kekurangan zat besi. Proses hematopoiesis terganggu, anemia berkembang.

Anemia hemolitik, dicirikan oleh kematian sel darah merah. Sebab-sebab untuk memulakan proses patologi ini boleh sangat berbeza, mulai dari keracunan dengan bahan toksik dan berakhir dengan mutasi genetik..

Anemia sel sabit, yang berkembang kerana mutasi sel darah merah. Akibatnya, bentuknya berubah, eritrosit menjadi tidak dapat menjalankan fungsinya. Anemia ini diwarisi.

Anemia aplastik dan hipoplastik. Ini adalah patologi teruk yang berkembang kerana kegagalan sumsum tulang..

Anemia pasca-hemoragik akut atau kronik. Anemia ini berkembang dengan pendarahan.

Ini adalah anemia kekurangan zat besi yang berlaku dalam amalan perubatan lebih kerap daripada keadaan patologi lain. Untuk menentukan gangguan ini, anda perlu melakukan PJK.

Hemoglobin adalah protein yang mengandungi zat besi. Dia bertanggungjawab membekalkan oksigen ke semua organ dalaman. Apabila tahap hemoglobin menurun, sel-sel tubuh mula mengalami kebuluran oksigen, yang mempengaruhi fungsi semua organ dan sistem..

Biasanya, tahap hemoglobin untuk wanita harus tetap sekitar 120-140 g / l, dan untuk lelaki sekitar 130-160 g / l.

Bagi kanak-kanak, nilai hemoglobin normal berbeza mengikut umur mereka:

Sejurus selepas kelahiran, tahap hemoglobin biasanya akan kekal sekitar 145-225 g / l.

Apabila anak mencapai usia 3 bulan dan hingga enam bulan, nilai hemoglobin akan sama dengan 95-135 g / l.

Selepas setahun dan hingga 18 tahun, tahap hemoglobin secara beransur-ansur meningkat dan sama dengan petunjuk yang sama pada orang dewasa..

Bagi wanita hamil, kadar hemoglobin meningkat kepada 110-140 g / l. Lompatan ini disebabkan oleh fakta bahawa janin sedang membesar. Untuk keperluannya, simpanan zat besi dan asid folik dari simpanan badan ibu mengandung akan dibelanjakan.

Mengapa anemia berkembang dan bagaimana ia muncul?

Terdapat pelbagai sebab yang menyebabkan berlakunya anemia, antaranya:

Pendarahan, yang boleh menjadi hasil operasi sebelumnya, atau berkembang dengan latar belakang kecederaan. Menstruasi menyebabkan kehilangan darah di badan wanita, yang berbeza dalam jangka masa dan pembuangan yang banyak. Buasir yang meradang boleh menyebabkan perkembangan pendarahan, dan luka ulseratif pada perut dan usus juga merupakan penyebab kehilangan darah kronik..

Penyakit yang bersifat neurologi dan gangguan mental dapat menjadi dorongan untuk manifestasi anemia, kerana terhadap latar belakang imuniti mereka menurun.

Ketidakaktifan fizikal, serta latihan intensif, boleh menyebabkan pembentukan anemia.

Patologi sistem kencing, organ saluran pencernaan dapat menjadi yang utama untuk pembentukan anemia.

Penyakit cacing menyebabkan fakta bahawa parasit mengambil beberapa nutrien, merosakkan makanan manusia.

Jangkitan dan barah masa lalu menimbulkan ancaman serius terhadap kesihatan dan kehidupan manusia. Selalunya penyakit ini disertai oleh anemia..

Kekurangan nutrien seperti pengambilan produk haiwan yang tidak mencukupi menyebabkan anemia.

Apabila tubuh manusia terdedah kepada satu atau lebih sebab, ia mengalami anemia.

Keadaan ini dicirikan oleh gejala berikut:

Kelemahan otot yang tidak dapat dijelaskan.

Pening yang berlaku secara berkala.

Selaput lendir kering di mulut.

Kulit pucat, keadaan rambut dan kuku yang buruk.

Makanan apa yang perlu dimakan untuk anemia?

Makanan untuk anemia semestinya kaya dengan zat besi. Oleh itu, disarankan untuk memperkayakan diet anda dengan makanan berikut: daging dan ikan, krim dan mentega, hati, lidah dan ginjal haiwan.

Makanan tumbuhan juga boleh menjadi sumber zat besi, tetapi tidak akan diserap sebanyak dari produk haiwan. Walaupun begitu, sangat berguna untuk memakan bijirin (kekacang dan soba), sayur-sayuran (tomato, bit, kentang, paprika, wortel), buah-buahan (pir, epal, plum, delima, aprikot, quince, kesemak), buah beri (currants, strawberi, strawberi, blueberry), dan juga cendawan.

Sumber zat besi untuk tubuh bukan hanya makanan, tetapi juga minuman: jus plum, epal, anggur, tomato, bit dan wortel. Ia juga bagus untuk minum teh dengan madu dan lemon..

Makanan yang diperlukan untuk menambah simpanan besi di dalam tubuh disajikan dalam jadual:

Kandungan zat besi dalam 100 g dalam mg

Cadangan perubatan

Tanya doktor anda apa yang anda boleh makan dengan anemia. Walau bagaimanapun, pemakanan yang betul sahaja tidak cukup untuk menghilangkan anemia; ubat-ubatan akan diperlukan. Walaupun begitu, diet memainkan peranan yang besar. Produk yang masuk ke dalam tubuh harus kaya bukan hanya dengan zat besi, tetapi juga bahan, vitamin dan unsur surih lain yang berguna..

Tubuh manusia harus menerima kira-kira 20 mg zat besi setiap hari. Ia akan diserap dengan lebih baik jika anda menggabungkannya dengan vitamin C. Sebagai contoh, adalah berguna untuk makan bubur soba dan meminumnya dengan jus delima, atau daging dengan jus plum.

Anemia pada kanak-kanak: bagaimana membesarkan hemoglobin?

Anemia adalah gangguan berbahaya pada masa kanak-kanak, jadi ia mesti ditangani dengan betul. Oleh itu, kebuluran oksigen organ dalaman anak akan menyebabkan kelewatan perkembangannya, baik dari segi mental dan fizikal. Kanak-kanak itu menjadi cengeng, agresif, lesu.

Sekiranya anda menemui simptom seperti itu, anda harus menghubungi pakar pediatrik anda dan menjalani ujian darah. Selalunya, anemia membawa kepada gejala ini. Sekiranya seorang ibu yang menyusui menjalani gaya hidup yang betul dan makan makanan yang sihat, maka anemia tidak sering terjadi pada anak-anak pada usia enam bulan. Bagaimanapun, zat besi dari susu ibu diserap oleh badan remah dengan baik. Oleh itu, jika anemia berkembang pada bayi yang disusui, maka diet ibu perlu diubah. Semasa memperkenalkan makanan pelengkap, anda harus mematuhi peraturan asas, menjadikan menu anak sihat dan bervariasi. Jadual harus mengandungi produk seperti: bit, daging, epal, soba, jus (epal dan delima).

Apabila anak membesar, masalah anemia akan dapat diselesaikan dengan sendirinya, tetapi hanya dengan syarat bayi makan dengan betul. Menjelang usia 3 tahun, diet kanak-kanak prasekolah berkembang dengan ketara. Ia mengandungi pelbagai jenis makanan yang tidak menyebabkan alahan.

Anemia semasa kehamilan dan penyusuan: bagaimana meningkatkan hemoglobin?

Seorang wanita yang membawa janin harus makan dengan betul. Ini akan merangkumi keperluan bukan hanya tubuhnya, tetapi juga keperluan anak yang tumbuh di dalam dirinya. Kekurangan zat besi akan menyebabkan perkembangan anemia pada wanita hamil dan anak. Ini sangat berbahaya, kerana menyebabkan pertumbuhan dan perkembangan intrauterin tertunda..

Oleh itu, ibu mengandung harus mematuhi cadangan berikut:

Anda perlu minum teh hijau, ia membolehkan zat besi diserap dengan lebih baik. Sebaiknya elakkan pengambilan teh hitam.

Jus delima harus dimakan dalam jumlah kecil, kerana kelebihannya dapat menyebabkan penahan najis.

Makanan yang mengandungi zat besi akan membantu mengekalkan tahap hemoglobin yang normal dalam darah wanita hamil dan bayi.

Sekiranya anda sering mengalami cirit-birit atau muntah, anda harus berjumpa doktor. Masalah ini tidak dapat diabaikan..

Anemia dan diabetes mellitus

Diabetes mellitus menyebabkan ginjal tidak berfungsi, yang bertanggungjawab untuk pengeluaran hormon yang disebut eritropoietin. Ia diperlukan oleh sumsum tulang merah untuk membuat sel darah merah. Diabetes memprovokasi kematian sel yang bertanggungjawab untuk pengeluaran eritropoietin, yang membawa kepada perkembangan kegagalan buah pinggang dan anemia.

Untuk menyingkirkan anemia, yang berkembang dengan latar belakang diabetes mellitus, hanya mungkin dilakukan dengan bantuan ubat-ubatan yang mengandung eritropoietin. Walau bagaimanapun, ini tidak menafikan pematuhan prinsip pemakanan yang betul..

Diet pesakit sedemikian harus ketat, diperkaya dengan zat besi dan asid folik. Oleh itu, menu harus merangkumi delima, kesemek, kekacang, sayur-sayuran, soba, jus.

Pemakanan untuk anemia: resipi

Untuk meningkatkan tahap hemoglobin dalam darah, anda perlu menggunakan resipi berikut:

Campuran vitamin. Untuk penyediaannya, anda memerlukan 0.5 kg prun, walnut, kismis dan aprikot kering. Semua produk ini disalurkan melalui penggiling daging dan dicampurkan dengan madu (0,35 kg). Campuran disimpan di dalam peti sejuk di bawah penutup tertutup dalam balang kaca. Anda perlu mengambilnya 2 sudu sebelum makan, 3 kali sehari.

Jus dengan bit dan wortel. Campurkan 50 g jus bit, 100 g jus lobak merah dan satu sudu madu. Semua komponen mesti digabungkan dan diminum sebelum makan tengah hari.

Jus cranberry dan epal. Untuk menyediakan minuman, anda perlu mencampurkan setengah gelas jus cranberry dan epal, tambah satu sudu jus bit. Anda perlu minum minuman ini 4-5 kali seminggu..

Tepung yang sedap untuk meningkatkan hemoglobin. Walnut dan soba digiling menjadi serbuk pada penggiling kopi (dalam gelas). Masukkan campuran serbuk 100 g madu. Ambil ubat secara lisan dalam satu sudu 3 kali sehari beberapa minit sebelum makan.

Koktel vitamin. Untuk menyediakannya, anda perlu mencampurkan jus buah delima, wortel, epal, bit dan anggur. Anda boleh menambah madu untuk mempermanis minuman..

Apa yang tidak boleh dimakan dengan anemia?

Terdapat makanan yang membantu mengurangkan penyerapan zat besi dalam badan. Oleh itu, mereka harus dikecualikan dari menu..

Semua makanan berlemak.

Produk pastri dan tepung.

Minuman bersoda.

Minuman beralkohol. Sekiranya seseorang minum pengganti, sekiranya berlaku anemia, ia boleh membawa maut..

Makanan tinggi kalsium.

Cara meningkatkan penyerapan zat besi?

Agar zat besi dapat diserap dengan lebih baik oleh badan, anda mesti menggunakan cadangan berikut:

Daging dan hati harus dimakan dengan sayur-sayuran, bit dan wortel sangat berguna.

Asid askorbik membantu zat besi untuk diserap dengan lebih baik, jadi berguna untuk mencuci pinggan bijirin, ikan dan daging dengan jus oren.

Makan 50-70 g madu setiap hari akan menjadikan zat besi lebih baik diserap dalam badan. Juga madu berguna untuk meningkatkan imuniti..

Bagi pesakit dengan anemia, para pakar mengesyorkan memakan pir, yang meningkatkan kepekatan hemoglobin dalam darah..

Cukup untuk mematuhi saranan sederhana ini sehingga anemia reda, atau sama sekali tidak muncul.

Menu mingguan untuk penghidap anemia

Soba rebus. Jus tomato

Sayur rebus, daging rebus, jus delima

Salad dengan sayur-sayuran segar, beri segar

Kacang dengan daging, jus dengan wortel dan bit

Hati soba dan daging lembu, delima segar

Hercules dengan teh hijau beri

Sup sayur, dada ayam, jus lobak merah

Ikan bakar, nasi, jus dengan anggur dan epal

Jus delima dan muesli

Sup daging dan kacang, jus tomato

Soba dengan hati, jus sayuran

Beri dan keju kotej, jus segar

Sup jantung, teh hijau

Kentang dan daging, jus tomato

Soba dengan kismis, oren segar

Hati daging lembu, sayur rebus, jus lobak merah

Rebusan, salad sayur, kentang tumbuk

Muesli dan teh hijau

Rebusan sayur, daging dan jus delima

Nasi, ikan, salad sayuran, anggur dan jus epal

Makanan yang membolehkan anda meningkatkan tahap hemoglobin dalam darah tidak hanya berguna, tetapi juga bervariasi, tanpa menjejaskan rasa hidangan. Oleh itu, dengan mengikuti nasihat pakar, anda dapat mencegah perkembangan anemia..

Pengarang artikel: Kuzmina Vera Valerievna | Ahli endokrinologi, pakar pemakanan

Pendidikan: Diploma Universiti Perubatan Negeri Rusia dinamakan NI Pirogov dengan ijazah dalam Perubatan Umum (2004). Residensi di Universiti Perubatan dan Pergigian Negeri Moscow, diploma Endokrinologi (2006).

Cara makan betul dengan anemia kekurangan zat besi?

Pemakanan untuk anemia kekurangan zat besi adalah salah satu tahap yang paling penting dalam terapi kualiti keadaan ini. Sudah tentu, diet sahaja tidak akan menyembuhkan penyakit sepenuhnya..

Walau bagaimanapun, makan sebilangan makanan dapat meningkatkan jumlah zat besi dalam tubuh dan mempercepat pemulihannya. Semakin baik seseorang makan, semakin sedikit pil yang harus diminumnya untuk mengisi simpanan unsur jejak yang hilang.

  • Prinsip asas
  • Ciri-ciri asimilasi unsur surih
  • Makanan sihat untuk anemia
  • Cara meningkatkan penyerapan unsur surih?
  • Penggunaan madu dan ramuan herba untuk anemia
  • Makanan yang tidak diingini

Prinsip asas

Untuk menyediakan tubuh dengan tenaga yang diperlukan dan semua bahan berguna, pemakanan perubatan untuk anemia kekurangan zat besi harus merangkumi:

  • Tidak kurang daripada 140-150 g protein;
  • 100 g lemak;
  • 300-350 g karbohidrat.

dengan anemia kekurangan zat besi, anda perlu makan dengan cara yang istimewa

Daripada elemen mikro yang sangat penting untuk asimilasi Fe berkualiti tinggi, dalam makanan sehari anda memerlukan:

  • Zink;
  • Mangan;
  • Kobalt;
  • Tembaga;
  • Dan tentu saja besi itu sendiri.

Anda perlu makan sepenuhnya, tanpa menafikan apa-apa. Tidak ada sekatan pada ukuran bahagian. Perkara utama adalah tidak makan berlebihan dan mengambil cecair yang mencukupi (1.5-2.0 liter sehari).

Ciri-ciri asimilasi unsur surih

Apabila timbul persoalan, apa yang harus dibeli untuk mengisi simpanan besi pada kanak-kanak atau orang dewasa, anda perlu memperhatikan makanan dengan kandungannya yang tinggi di dalamnya.

Namun, ada sedikit muslihat. Bergantung pada bentuk fizikal molekul di mana unsur surih ada di dalam makanan, ia akan dirasakan berbeza oleh tubuh. Jadi, hati sapi mempunyai peratusan zat besi yang lebih tinggi daripada komposisi daging biasa. Tetapi kerana fakta bahawa ia ada di sana, dalam bentuk ferritin, praktikalnya tidak terurai di usus dan tidak memasuki aliran darah. Pada masa yang sama, dalam bahasa haiwan ini, ia diwakili oleh heme, yang diserap dengan sempurna di saluran pencernaan..

Makanan untuk kekurangan zat besi berdasarkan makanan yang mengandungi unsur yang diinginkan. Daging lembu tetap menjadi sumber yang paling popular. Dia memberikan sekitar 15-20% Fe, sementara telur ayam - 2-4%, dan beras - hanya 0,5-1%.

Makanan sihat untuk anemia

Hampir semua orang tahu bahawa jika anemia telah berkembang, maka anda perlu makan banyak daging. Bagi lelaki, dalam kebanyakan kes, ini tidak menimbulkan sedikit pun keluhan. Walau bagaimanapun, seks yang adil secara fizikal tidak dapat memakan jumlah makanan yang diperlukan..

Penting bagi mereka untuk mengetahui bahawa selain daging lembu, yang berikut akan berguna untuk anemia:

  1. Buckwheat dan oatmeal. Anda perlu memasaknya di dalam air. Susu tidak mendorong penyerapan zat besi dan hanya akan mengganggu pemulihan;
  2. Kekacang (kacang, kacang polong, kacang soya);
  3. Buah-buahan dan herba. Jus dari buah-buahan segar diperah meningkatkan penyerapan unsur mikro dan mengisi bekalan mineral dan vitamin penting;
  4. Kismis, prun;
  5. "Hematogen" dari farmasi;
  6. Sayang;
  7. Daging lain: ayam belanda, ayam, arnab.

Pemakanan untuk anemia kekurangan zat besi pada wanita lebih bervariasi, kerana wanita sering memilih makanan yang mudah dicerna dan menunjukkan imajinasi sambil menyiapkan karya masakan.

Cara meningkatkan penyerapan unsur surih?

dengan anemia kekurangan zat besi, lebih baik makan pelbagai jenis sayur-sayuran dan buah-buahan

Untuk penyerapan zat besi yang baik, makanan mesti kaya dengan mineral dan bahan bukan organik yang lain. Ini termasuk kobalt, mangan, zink dan tembaga. Kesemuanya meningkatkan proses metabolik dalam usus dan memastikan penetapan heme yang baik pada eritrosit..

Pada remaja dalam fasa pertumbuhan aktif, ini sangat penting. Tubuh mereka memerlukan bekalan darah beroksigen yang mencukupi.

Makanan yang kaya dengan mikronutrien di atas adalah:

  • Bijirin dan kekacang;
  • Buah (aprikot, ceri, pir);
  • Beri (currants, gooseberry, raspberry);
  • Hati dan jeroan (paru-paru, buah pinggang);
  • Cendawan (terutamanya porcini);
  • Ragi.

Sekiranya seseorang secara serentak menggunakan ubat untuk menambah simpanan besi, maka dia disarankan meminumnya dengan jus buah. Vitamin C secara signifikan meningkatkan penyerapan Fe dalam lumen usus dan menguatkan saluran darah.

Penggunaan madu dan ramuan herba untuk anemia

Produk pemeliharaan lebah yang terkenal sangat berguna untuk pesakit anemia. Ia mengandungi sejumlah besar mangan dan tembaga. Di samping itu, sedikit mengurangkan keagresifan jus gastrik. Asid hidroklorik mempunyai keupayaan untuk memecah zat besi yang memasuki saluran pencernaan. Oleh itu, dengan makan 100 g madu setiap hari, anda dapat meningkatkan peratusan penyerapan unsur surih penting..

Merebus dari:

  • Rosehip;
  • Elderberry;
  • Anggur hitam.

Semua minuman ini memperkaya tubuh dengan asid askorbik, yang tetap menjadi bahan yang paling bermanfaat untuk penyerapan zat besi yang lebih baik oleh tubuh. Mereka menegangkan seluruh badan dan memberi kekuatan kepada seseorang..

Makanan yang tidak diingini

Makanan yang melambatkan rawatan anemia termasuk:

  1. Produk tenusu;
  2. Produk roti dan dedak;
  3. Nasi dan jagung;
  4. Kopi teh;
  5. Bit, kubis, asparagus, rhubarb, bayam.

sebilangan makanan paling baik dielakkan kerana anemia kekurangan zat besi

Mengetahui apa yang harus dimakan dan apa yang tidak boleh dimakan dengan anemia kekurangan zat besi, seseorang sendiri dapat membuat menu harian yang sangat baik. Perkara utama adalah keinginan untuk sembuh.

Pemakanan untuk anemia

Anemia (anemia) adalah penyakit yang ditandai dengan penurunan eritrosit (sel darah merah), hemoglobin, fungsi pernafasan darah dan perkembangan kelaparan oksigen pada tisu. Selalunya, anemia adalah gejala keadaan perubatan yang lain..

Varieti:

  1. 1 Anemia kekurangan zat besi - berlaku apabila terdapat kekurangan zat besi dalam badan;
  2. 2 Anemia hemolitik - dicirikan oleh pemusnahan sel darah merah yang cepat;
  3. 3 Anemia sel sickle - badan menghasilkan hemoglobin yang tidak normal (struktur sel hemoglobin dalam bentuk sabit) di bawah pengaruh mutasi;
  4. 4 Anemia kekurangan asid folik - kekurangan vitamin B12 atau asid folik;
  5. 5 Anemia hipo dan aplastik - kekurangan fungsi sumsum tulang;
  6. 6 Anemia pasca-hemoragik akut atau kronik selepas anemia - berlaku dengan kehilangan darah yang besar sekali atau sistematik.

Sebab berlakunya:

  • kehilangan darah semasa operasi, trauma, pendarahan haid yang berat, kehilangan darah yang tidak signifikan (contohnya, dengan buasir, bisul);
  • fungsi sumsum tulang yang tidak mencukupi, yang menghasilkan sel darah merah;
  • kekurangan zat besi dalam badan, vitamin B12, asid folik (contohnya, sekiranya kekurangan zat makanan, pertumbuhan aktif anak, kehamilan, tempoh menyusui);
  • gangguan mental;
  • cara hidup yang tidak aktif, kerja fizikal atau mental yang berlebihan;
  • ketidaksesuaian darah janin dan ibu;
  • penyakit buah pinggang atau organ lain;
  • peningkatan tahap cecair darah; / li>
  • kutu dengan parasit (cacing);
  • penyakit berjangkit, barah.

Gejala:
apatis, peningkatan keletihan, kelemahan, loya, sakit kepala, sembelit, sesak nafas, mengantuk, pening, tinitus, pucat kulit, mulut kering, rambut dan kuku rapuh, karies, gastritis, demam kelas rendah (suhu berpanjangan 37, 5 - 38 ° C), perubahan citarasa, bau.

Sekiranya terdapat anemia, selain ubat-ubatan, penting untuk mematuhi diet seimbang yang kaya dengan zat besi (sekurang-kurangnya 20 mg sehari), vitamin, protein, asid amino. Diet ini merangsang hematopoiesis (proses pembentukan darah).

Makanan sihat untuk anemia

  1. 1 daging, krim, mentega - mengandungi asid amino, protein;
  2. 2 bit, wortel, kacang, kacang polong, lentil, jagung, tomato, ikan, hati, oatmeal, aprikot, ragi pembuat bir dan pembuat roti - mengandungi unsur surih yang diperlukan untuk proses pembentukan darah;
  3. 3 sayuran hijau, salad dan herba, bijirin sarapan pagi - mengandungi cukup asid folik;
  4. 4 air dari mata air mineral dengan komposisi perairan besi rendah sulfat-hidrokarbonat-magnesium, yang mendorong penyerapan zat besi dalam bentuk terionisasi oleh badan (contohnya: mata air mineral di Uzhgorod);
  5. 5 tambahan produk makanan yang diperkaya dengan besi (gula-gula, roti, makanan bayi, dan lain-lain);
  6. 6 madu - menggalakkan penyerapan zat besi;
  7. 7 jus plum - mengandungi hingga 3 mg zat besi dalam satu gelas.

Di samping itu, disarankan untuk menggunakan strawberi, raspberi, anggur, pisang, kacang, bawang, bawang putih, jus epal, nanas, quince, aprikot, ceri, viburnum, birch. Zucchini, labu, selada, tomato, jus daripadanya bersama dengan jus wortel, kentang mengandungi unsur-unsur yang diperlukan untuk rawatan anemia.

Makanan yang mengandungi vitamin C dan meningkatkan penyerapan zat besi oleh tubuh termasuk: kentang dengan daging, spageti dalam saus tomat dengan daging, ayam putih dengan tomato, brokoli, paprika, bijirin dengan suplemen besi dan buah-buahan segar dan kismis. Sebaiknya minum makanan yang mengandung zat besi dengan jus asam jeruk, limau gedang, lemon, delima, epal, jus cranberry, kerana zat besi diserap dengan baik dalam lingkungan yang berasid.

Untuk pencegahan dan rawatan anemia, jalan-jalan di taman, hutan konifer, pendidikan jasmani, perjalanan ke gunung, pengoptimuman tenaga kerja mental dan fizikal juga berguna.

Ubat tradisional untuk rawatan anemia:
infus jelatang dua-rumah (dua kali sehari selama 0,5 cawan), satu siri tripartit, penyerapan buah-buahan dan daun strawberi liar (satu gelas infusi sehari), pinggul mawar (setengah gelas tiga kali sehari), daun bayam, lungwort ubat, dandelion.

Untuk menghentikan pendarahan, gunakan resipi herba berikut:

  • kemasukan beg gembala (setengah gelas tiga kali sehari);
  • rebusan rimpang burnet (satu sudu tiga kali sehari);
  • merebus ekor kuda ladang (satu sudu tiga kali sehari);
  • kemasukan daun barberry Amur (selama dua hingga tiga minggu, 30 tetes tiga kali sehari) - untuk menghentikan pendarahan rahim anatomi;
  • penyerapan lada air (satu sudu 2-4 kali sehari) - membantu menghentikan pendarahan rahim dan buasir.

Makanan berbahaya dan berbahaya untuk anemia

Adalah perlu untuk membatasi penggunaan lemak, susu, pastri, teh, kopi, coca-cola (mengandungi kafein, yang mengganggu penyerapan zat besi oleh tubuh).

Kecualikan dari makanan diet yang mengandungi air garam dan cuka (ia mempunyai kesan merosakkan pada darah), makanan yang mengandungi kalsium (penggunaan gabungan dengan makanan yang mengandung zat besi mencegah penyerapannya).

Berbahaya untuk kesihatan dan kehidupan adalah penggunaan alkohol sekiranya berlaku anemia (terutama minuman kuat dan pengganti pengganti). Minuman beralkohol menyumbang kepada proses patologi semasa anemia, berlakunya komplikasi dalam bentuk sindrom gangguan pembekuan darah.

Pemakanan untuk anemia

Kulit kering dan pucat, kuku mengelupas dan rambut rapuh, sesak nafas dan degupan jantung yang cepat adalah tanda-tanda anemia atau anemia. Sebilangan wanita berkenalan dengan penyakit ini semasa hamil atau ketika bekerja keras, sementara yang lain menderita penyakit ini sejak kecil. Diagnosisnya serius, tetapi dapat diatasi, terutamanya jika anda menggabungkan terapi dengan pemakanan yang baik.

Mengapa anemia berlaku??

Anemia disebabkan oleh pelbagai sebab:

  • keletihan fizikal atau saraf;
  • pendarahan yang berpanjangan;
  • pengambilan vitamin B12 dan B6 yang tidak mencukupi;
  • penyakit perut dan usus;
  • alkoholisme kronik;
  • usia lanjut;
  • kutu dengan parasit;
  • buasir;
  • fibroid rahim;
  • pelanggaran kitaran haid;
  • ketidakseimbangan hormon;
  • kesan toksik kimia atau ubat-ubatan tertentu;
  • kecenderungan genetik.

Dalam tempoh penyakit, badan kehilangan hemoglobin kerana kekurangan zat besi. Dan untuk mengisinya, pesakit diberi ubat khas dan diet..

Makanan apa yang diperlukan untuk anemia?

Hematopoiesis memerlukan bukan sahaja besi, tetapi juga unsur surih lain - mangan, kobalt, zink dan tembaga sangat diperlukan di sini. Oleh itu, diet harian merangkumi makanan yang mengandungi mineral ini..

  1. Sumber zat besi adalah hati dan paru-paru daging sapi, kacang, kacang polong dan kacang, gandum dan cendawan porcini, serta tomato, herba dan pic. Ia juga terdapat dalam kurma, tembikai dan zaitun, telur, badam, kacang, rai, kismis, dan prun..
  2. Tembaga paling banyak terdapat di hati kambing dan unggas, dalam daging babi dan daging lembu - kandungannya kurang. Mineral ini kaya dengan ikan, telur, daging dan beberapa makanan tumbuhan: cendawan, kacang dan kentang.
  3. Zink terdapat dalam makanan haiwan dan sayur-sayuran.
  4. Mangan terutama terdapat pada dedak beras dan gandum, di semua biji-bijian dan kekacang, serta sayur-sayuran dan buah-buahan.
  5. Plum, aprikot, ceri dan kacang tanah, bijirin dan jagung, soba, kacang polong dan hati haiwan kaya dengan kobalt.

Sebelum ini, pesakit dengan anemia, untuk mengisi eritrosit, diberi hematogen - penyediaan khas dari darah lembu yang terdefibrasi. Kemudian ia terdiri daripada darah sapi atau beruang, tetapi sekarang hanya turunannya yang digunakan dalam pengeluaran, dengan penambahan gula, susu pekat, molase dan komponen lain. Oleh itu, sekarang anda perlu menggunakan hematogen dengan berhati-hati.

Menu contoh untuk anemia

Makanan pagi untuk anemia, seperti yang lain, mestilah padat dan tinggi kalori. Makanan berikut dibenarkan pada waktu pagi:

  • keju kotej berlemak yang dibumbui dengan krim masam;
  • sandwic dengan mentega, keju atau sosej;
  • salad sayur-sayuran;
  • telur goreng atau telur dadar;
  • bubur dengan mentega.

Dari minuman, lebih baik memberi keutamaan kepada yang panas - ia boleh menjadi teh putih dengan susu, kopi dengan krim atau koko.

Makan tengah hari

Anda boleh menikmati makanan ringan antara sarapan dan makan tengah hari dengan roti dan jus buah, salad wortel atau sauerkraut, serta soba..

Dengan anemia, makan tengah hari mestilah menyeluruh. Sebagai hidangan pertama, pilih salah satu sup daging:

  • dengan bihun dan ladu;
  • bit;
  • sup borscht atau kubis;
  • sup krim dari kentang, kacang polong, labu atau kubis, tetapi selalu ada dalam sup daging.

Kursus kedua adalah stik, potong, hati goreng atau daging yang dihiasi dengan kentang, serta salad dan roti. Pencuci mulut dihidangkan dengan buah, krim disebat, jem dan mousse.

Pada snek petang, cukup dengan makanan ringan atau roti dengan teh, kompot, kefir atau koko.

Pada waktu malam, anda boleh makan penkek dengan keju kotej atau daging, telur dadar dengan kembang kol, rebusan sayur dengan cendawan, ikan rebus atau potongan ayam.

Minuman susu buah atau fermentasi dibenarkan tiga jam sebelum tidur.

Terapi ubat dan diet untuk anemia mesti disertakan dengan pengambilan asid folik dan vitamin B12. Kes anemia yang teruk hanya dapat dirawat di rumah sakit.

Pemakanan untuk anemia. Perkara yang patut dilakukan dan tidak patut dilakukan?

Tanda pertama anemia (atau anemia) adalah kulit pucat. Dan jika pada masa yang sama anda merasa keletihan, pening, berdebar-debar jantung semasa melakukan senaman fizikal, maka ada alasan untuk berjumpa doktor. Mengapa anemia berbahaya, bagaimana mencegah perkembangannya, dan bagaimana mengatur tahap hemoglobin dalam darah dengan bantuan pemakanan yang betul, baca ulasan kami.

Anemia mendahului senarai penyakit darah. Penyakit ini dapat dijelaskan sebagai berikut: sindrom di mana jumlah sel darah merah menurun dan kepekatan hemoglobin dalam darah menurun dengan ketara. Ini mengganggu metabolisme oksigen dan orang itu mula mengalami kerosakan, sakit jantung, mengantuk, dan pening. Dalam kes yang sukar, jika tidak ada rawatan dan pemakanan yang betul, anemia menyebabkan kegagalan paru, hipotensi, perkembangan penyakit kardiovaskular, onkologi.

Doktor membahagikan anemia kepada beberapa jenis: hemolitik, kekurangan zat besi, megaloblastik, aplastik, tanduk, dan lain-lain. Dalam kebanyakan kes (lebih daripada 90%), diagnosis menunjukkan anemia kekurangan zat besi. Bergantung pada jenis dan keparahan penyakit, pesakit diresepkan ubat dan disyorkan diet khas.

Penyebab anemia adalah genetik, penyakit organ dalaman, kecederaan atau gaya hidup yang tidak betul. Sebagai contoh, berisiko adalah orang yang kehilangan banyak darah kerana trauma atau pembedahan. Wanita yang mengalami masalah berat badan sering terdedah kepada anemia. Penyebab anemia boleh menjadi gastritis, ulser perut, buasir, dan penyakit onkologi..

Diet yang tidak betul, diet yang tidak seimbang dan kekurangan vitamin juga menjadi penyebab penurunan kadar hemoglobin. Contohnya, zat besi, asid folik, vitamin C dan B secara langsung mempengaruhi pembentukan sel darah merah. Kekurangan mereka dalam diet kanak-kanak dan orang dewasa menyebabkan perkembangan anemia. Oleh itu, peranan pemakanan yang betul sangat penting dalam rawatan dan pencegahan penyakit. Di bawah ini kami akan memberitahu anda makanan apa yang diperlukan untuk mencegah risiko anemia..

Makanan dan vitamin apa yang berguna dalam rawatan dan pencegahan anemia

Prinsip asas membuat menu untuk anemia kekurangan zat besi:

  • kawalan kalori;
  • penurunan bahagian lemak dan karbohidrat;
  • mengekalkan keseimbangan zat besi dan vitamin.

Peraturan pertama: diet mesti mengandungi makanan yang kaya dengan protein, kerana menyumbang kepada penyerapan zat besi yang lebih baik. Lemak dan karbohidrat bagi pesakit dengan anemia "tidak berguna", bahagiannya dalam diet tidak boleh melebihi norma. Tidak ada sekatan yang serius, tetapi pendekatan yang wajar digalakkan. Sebagai contoh, gula harus diganti dengan madu, dan pencuci mulut yang dibuat dari buah beri dan buah harus lebih disukai daripada pastri..

Peraturan lain yang perlu dipatuhi oleh pesakit anemia: jangan mengabaikan hidangan cair. Sup, kaldu, sos merangsang kerja rembesan gastrik, yang menyumbang kepada penyerapan nutrien yang lebih baik.

Peraturan ketiga adalah mengenai pengambilan cecair. Sebaiknya minum air mineral besi, berkarbonat atau pegun. Tetapi lebih baik mengecualikan soda manis dari menu, menggantinya dengan kaldu rosehip atau kompot buah kering. Jus berguna dari delima, cranberry, epal, buah sitrus.

Diet yang betul untuk anemia adalah sekumpulan makanan yang kaya dengan protein dan zat besi:

  • hati dan daging arnab, ayam belanda, ayam;
  • anak domba, daging lembu;
  • telur;
  • soba, oatmeal, millet, barli;
  • ikan laut dan makanan laut;
  • beri (blueberry, raspberi, gooseberry, strawberi, anggur);
  • buah-buahan (epal, pic, plum, pisang, quince)
  • roti gandum;
  • sayur-sayuran dan sayur-sayuran (bit, wortel, tomato, zucchini).

Pakar pemakanan mengesyorkan menggabungkan makanan protein dan makanan "vitamin": kesan terapi dengan diet seperti itu dapat dicapai dengan lebih cepat. Untuk mengekalkan keseimbangan vitamin, pesakit dengan anemia perlu selalu mengonsumsi:

  • beri dan buah-buahan yang kaya dengan vitamin C (buckthorn laut, currant hitam, buah sitrus, aprikot, strawberi);
  • susu dengan madu untuk memulihkan vitamin B12 (cobalamin) dalam badan;
  • kacang (badam, kacang tanah), buah sitrus, herba dan makanan lain yang mengandungi asid folik.

Makanan yang tidak diingini

Pertimbangkan makanan mana yang harus dikecualikan dari menu. Ini termasuk bahan-bahan yang mengganggu penyerapan zat besi:

  • lemak, lemak babi, marjerin;
  • daging berlemak, sosej, daging asap;
  • acar dan air garam;
  • kopi, teh, minuman berkarbonat, alkohol yang kuat;
  • produk tepung.

Cadangan diet

Bagaimana cara membuat menu yang tepat untuk pesakit anemia agar mendapat faedah maksimum dan menikmati rasanya? Pakar pemakanan menasihatkan untuk membahagikan diet harian kepada 5 makanan. Gunakan petua kami untuk membina menu harian anda:

  • sarapan tidak boleh dilangkau. Manjakan diri anda dan bubur soba remah buatan sendiri, hati ayam, salad sayur-sayuran. Jus cranberry atau kompot beri adalah minuman yang sempurna;
  • untuk makanan ringan di pejabat, ambil epal, kacang, buah kering atau telur rebus;
  • untuk makan tengah hari, sediakan sup atau kaldu dan hidangan daging: isi ayam dengan sayur-sayuran, kambing rebus, daging sapi rebus. Salad buah boleh menjadi pencuci mulut;
  • keju kotej rendah lemak dengan madu adalah pilihan terbaik untuk makanan ringan petang;
  • makan malam mestilah rendah kalori dan sihat. Kami mengesyorkan ikan bakar, hidangan ini akan melengkapkan salad tomato dan herba segar dengan sempurna.

Resipi untuk meningkatkan tahap hemoglobin dalam darah

Orang yang mengalami anemia perlu mengawal tahap hemoglobin: untuk wanita, julatnya dari 120 hingga 145 g / mol, untuk lelaki, dari 130 hingga 160 g / mol. Ujian darah umum akan memberi gambaran yang jelas mengenai keadaan pesakit semasa. Penampilan dan kesejahteraan akan menceritakan tentang penurunan kadar sel darah merah dalam darah. Tanda-tanda pertama anemia: kulit menjadi pucat, kuku terkelupas, rambut gugur, keletihan meningkat.

Sekiranya anda perlu menaikkan kadar hemoglobin dengan cepat, berhenti dari tabiat buruk, tingkatkan masa anda untuk berjalan-jalan di udara segar dan susun semula diet anda mengikut prinsip diet yang sihat..

Produk yang membantu mengembalikan kadar sel darah merah dalam badan dengan cepat:

  • jus delima;
  • hati daging lembu dan daging merah tanpa lemak;
  • Kaviar merah;
  • buah segar (epal, kesemak);
  • bit, hijau.

Ubat-ubatan rakyat juga boleh digunakan untuk merawat anemia. Berikut adalah beberapa resipi:

  • potong aprikot kering, walnut, prun dan kismis. Campurkan jisim yang dihasilkan dengan madu dan ambil semasa perut kosong;
  • campurkan 100 gram jus bit dan wortel, minum pada waktu pagi semasa perut kosong;
  • kukus soba, masukkan madu asli ke dalam campuran. Ambil 1-2 sudu besar pada waktu pagi. sudu.

Untuk meningkatkan hemoglobin pada kanak-kanak dengan cepat, kami mengesyorkan menggunakan makanan yang enak dan sihat;

  • sediakan minuman buah dari cranberry kering atau segar;
  • tambah blackcurrant dan cranberry puree ke yogurt biasa anda;
  • buat pencuci mulut yang tidak biasa dari epal yang disukai oleh kanak-kanak: isi buah dengan currant dan beri buckthorn laut, bakar di dalam ketuhar;
  • campurkan kacang cincang dan aprikot kering dengan madu, bentuk bar dari jisim yang dihasilkan untuk makanan ringan yang sihat.

Seperti yang anda lihat, meningkatkan tahap hemoglobin di rumah tidak sama sekali. Kunci kejayaan adalah menu yang tepat, mengelakkan makanan ringan, tidur yang sihat dan aktiviti fizikal.

Diet untuk anemia

Peraturan umum

Anemia berlaku pada latar belakang pelbagai faktor etiologi, yang utama adalah kekurangan zat besi, asid folik atau vitamin B12. Dalam praktik klinikal, anemia kekurangan zat besi (IDA) menyumbang hampir 85% daripada semua kes anemia..

Anemia kekurangan zat besi adalah sekunder dan berkembang dengan latar belakang pelbagai keadaan patologi dan fisiologi. Ini berdasarkan pelanggaran proses sintesis hemoglobin dengan penurunan serentak dalam jumlah keseluruhan eritrosit, kerana kekurangan jangka panjang dalam tubuh besi unsur surih (Fe).

Sebab utama pengembangan IDA termasuk:

  • kehilangan darah kronik dari pelbagai organ dan tisu (kehilangan darah haid dan gastrousus);
  • kekurangan pemakanan (lebih kerap pada bayi baru lahir dan anak kecil), serta pada orang dewasa dengan diet tidak seimbang dengan protein terhad - diet mono, vegetarianisme;
  • peningkatan keperluan badan untuk zat besi (pertumbuhan yang kuat, kehamilan dan tempoh menyusui);
  • gangguan penyerapan zat besi dalam usus.

Tahap zat besi dalam plasma darah ditentukan oleh nisbah proses sintesis dan pembusukan eritrosit. Rata-rata, kandungan zat besi dalam bentuk terikat dalam tubuh manusia bervariasi dari 3 hingga 5 g. Dalam proses hematopoiesis, tubuh menggunakan zat besi yang dibekalkan dengan makanan, dan apabila kekurangan, simpanan dari depot (hati, limpa, sumsum tulang) diaktifkan. Cara semula jadi untuk menambah tubuh dengan besi adalah makanan. Gejala klinikal anemia kekurangan zat besi berlaku apabila pengambilan zat besi dari makanan (2 mg / hari) kurang daripada tahap kehilangannya. Namun, walaupun dengan diet yang diperkaya dengan makanan dengan kandungan zat besi yang tinggi, penyerapannya tidak melebihi 2.5 mg sehari, kerana penyerapan zat besi dari makanan kurang dari 20%.

Terdapat dua bentuk besi: heme dan bukan heme. Ini adalah besi heme yang merupakan sebahagian daripada hemoglobin dan diserap dengan baik (sebanyak 20-30%), sementara komponen makanan lain secara praktikal tidak mempengaruhi proses penyerapannya. Mengandungi besi heme hanya dalam produk haiwan (daging, ikan, jeroan).

Besi bukan heme mempunyai ketersediaan bio yang sangat rendah - penyerapannya berada pada tahap 3-5%. Ia banyak dijumpai dalam produk tumbuhan (bijirin, kekacang, buah-buahan, buah beri) dan banyak faktor mempengaruhi pencernaannya. Oleh itu, adalah mustahil untuk memenuhi keperluan harian tubuh melalui makanan (untuk lelaki 10 mg / hari pada tahap kehilangan 1 mg / hari dan untuk wanita 18 mg / hari pada tahap kehilangan hingga 2 mg / hari).

Walau bagaimanapun, walaupun tidak mungkin untuk mengimbangi kekurangan zat besi dalam tubuh dengan makanan, diet untuk anemia adalah komponen terpenting dalam rawatan kompleks pesakit dengan IDA. Pada saat yang sama, sangat penting untuk mempertimbangkan tidak banyak kandungan zat besi dalam makanan, tetapi bentuk zat besi yang terkandung dalam makanan..

Diet untuk anemia kekurangan zat besi

Di tengah-tengah pemakanan terapeutik - Jadual diet nombor 11 (diet dengan kandungan protein tinggi). Diet menyediakan keperluan fisiologi untuk makro dan mikronutrien, kandungan kalori kira-kira 3500 Kcal (120-130 g protein, 70-80 g lemak dan 450 g karbohidrat). Cecair bebas - 2.0 liter, kandungan natrium klorida - 10-12 g.

Makanan ini diperkaya dengan makanan yang kaya dengan zat besi - daging merah, jeroan daging, ikan, makanan laut, ikan kalengan, mentega, minyak sayuran, telur ayam, sayur-sayuran, madu, buah-buahan, berbagai bijirin, minuman. Dalam diet, produk hewani yang mengandung zat besi dalam bentuk heme (daging sapi, lidah sapi, daging arnab, daging sapi) sangat bernilai, dan dengan itu diet harus diperkaya. Kemasukan produk sampingan, khususnya hati, tidak begitu berharga, kerana penyerapan zat besi dalam bentuk ferritin dan transferrin, di mana zat besi yang terkandung di dalam hati jauh lebih rendah daripada pada daging.

Diet ini juga merangkumi makanan yang mengandungi zat besi bukan heme - bijirin, buah-buahan, kekacang, sayur-sayuran. Ciri penyerapan zat besi dalam bentuk bukan heme adalah ketergantungan proses pada kandungan dalam makanan zat-zat yang memperkuat atau menghalang penyerapan zat besi. Faktor-faktor yang meningkatkan penyerapan zat besi dari roti, telur, bijirin termasuk, pertama-tama, asid askorbik, oleh itu, diet harus mengandungi produk seperti kaldu rosehip, minuman buah, jus sitrus, buah-buahan dan buah beri, serta kompot dengan penambahan 25-50 mg lemon / asid askorbik.

Meningkatkan penyerapan besi dan tembaga. Makanan yang mengandungi tembaga termasuk buah ara kering, sayuran hijau, ceri, aprikot, rumput laut, dan rumput laut. Untuk meningkatkan penyerapan zat besi, disarankan untuk menambahkan besi sulfat dan besi besi, glukonat dan gliserofosfat besi pada makanan..

Proses penyerapan zat besi diperlahankan oleh produk yang mengandungi fosfat, fitat, oksalat, tanin, lektin, pektin. Bahan-bahan ini terdapat terutamanya dalam dedak, bijirin, pelbagai biji-bijian, roti, jagung, beras. Terhad adalah kopi dan wain merah (mengandung polifenolat), teh (tanin), air mineral hidrokarbonat dan sulfat, serta susu, yang mengandungi kalsium. Memandangkan kesan negatif produk tersebut, penggunaannya harus dibatasi atau dimakan secara berasingan dari produk lain (dalam makanan yang berasingan). Makanan berlemak juga dikenakan sekatan, kerana lemak mengganggu penyerapan zat besi. Anemia kekurangan zat besi tidak memberikan sekatan dalam memasak makanan, kecuali menggoreng, kerana proses ini menggunakan banyak lemak dan menghasilkan produk pengoksidaan yang memberi kesan negatif kepada tubuh.

Pemakanan untuk anemia pada orang tua

Sebab yang paling biasa untuk perkembangan IDA pada orang tua adalah kekurangan nutrisi kerana masalah gigi, status kehidupan sosioekonomi yang rendah, sindrom malapsorpsi yang diperoleh (dalam penyakit perut, hati, usus, pankreas), ubat jangka panjang.

Gejala dan rawatan, pemakanan kategori pesakit ini tidak berbeza secara mendasar, namun, diet disesuaikan dengan mengambil kira keperluan dan gaya hidup pesakit yang berkaitan dengan usia. Sekiranya terdapat masalah pergigian, produk yang mengandungi besi heme disarankan untuk digunakan dengan lap. Sebagai peraturan, tahap hemoglobin pada orang dewasa menormalkan setelah 2-2.5 bulan, namun, disarankan untuk tetap berdiet dan terus mengambil suplemen zat besi selama sekurang-kurangnya 3 bulan sehingga simpanan zat besi dan kadar feritin diisi penuh hingga 30 ng / l.

Petunjuk

Anemia kekurangan zat besi.

Produk yang dibenarkan

Terapi diet berdasarkan penyertaan dalam makanan makanan yang mengandung jumlah maksimum besi heme: daging merah (daging sapi), jeroan (lidah daging sapi, daging sapi dan hati ayam, perut ayam dan hati), produk daging (sosis, ham, sosis), ikan dan produk ikan, makanan laut, mentega dan minyak sayuran.

Sup dan hidangan pertama disediakan dengan sup daging atau ikan yang kaya.

Dari produk tenusu, disarankan untuk memasukkan produk tenusu rendah lemak, keju kotej dalam makanan.

Anda boleh menggunakan pelbagai jenis bijirin dan pasta untuk menyediakan lauk..

Diizinkan untuk memasukkan makanan dalam sayur-sayuran dan buah-buahan dalam setiap rawatan kuliner, terutama dengan kandungan asam askorbat yang tinggi (buah sitrus, kismis hitam, pinggul mawar, chokeberry), serta buah-buahan kering - kismis, aprikot kering, buah ara, prun, biji bunga matahari, labu.

Madu gelap sangat berguna kerana tembaga, zat besi, mangan dan fruktosa yang terkandung di dalamnya meningkatkan penyerapan zat besi dalam usus. Madu gelap lebih disukai kerana mengandungi lebih banyak.

Dari minuman perlu menggunakan kaldu rosehip, jus sayur-sayuran dan buah-buahan, air mineral.

Jadual Produk yang Diluluskan

Sayur-sayuran dan sayur-sayuran

Protein, gLemak, gKarbohidrat, gKalori, kcal
kembang kol rebus1.80.34.029
kentang rebus2.00,416.782
lobak rebus0.80.35.025
lada salad1,30.05.327
bit rebus1.80.010.849
dill2.50.56,338

Buah-buahan

aprikot0.90.110.841
buah oren0.90.28.136
ceri0.80.511.352
limau gedang0.70.26.529

Beri

kranberi0.50.06.826
gooseberry0.70.212.043
Rowan1.50.110.950
kismis1.00,47.543
pinggul mawar1.60.014.051

Kacang dan buah kering

prun2,30.757.5231

Bijirin dan bijirin

soba (tanpa tanah)12.63.362.1313
parut oat12.36.159.5342
bijirin11.97.269.3366
Gandum gandum11.51,362.0316

Produk Bakeri

roti Gandum8.11.048.8242
roti Gandum penuh10.12,357.1295

Alat Manisan

jem0.30.156.0238

Bahan mentah dan perasa

sayang0.80.081.5329

Produk susu

kefir 3.2%2.83.24.156
krim 15% (rendah lemak)2,315.03.6161
krim masam 15% (rendah lemak)2.615.03.0158

Keju dan dadih

keju kotej17.25.01.8121

Produk daging

daging babi tanpa lemak16.427.80.0316
hati babi18.83.60.0108
daging lembu18.919.40.0187
hati daging lembu17.43.10.098
hati anak lembu19.23.34.1124
daging kambing15.616.30.0209
arnab21.08.00.0156
ham22.620.90.0279
pate hati11.628.92.5317
rebus daging lembu14.117.40.0214

Sosej

p / sosej salai16.244.60.0466
sosej darah9.019.514.5274
sosej daging lembu11.418.21.5215

Burung

hati ayam20.45.91.4140
ayam belanda19.20.70.084
hati kalkun19.522.00.0276
hati angsa15.239.00.0412
telur ayam12.710.90.7157

Ikan dan makanan laut

alga coklat1.70.68.343
salmon merah jambu20.56.50.0142
Kaviar merah32.015.00.0263
cod roe24.00.20.0115
kaviar pike17.32.00.087
sotong21.22.82.0122
udang22.01.00.097
ikan salmon19.86,30.0142
kerang9.11.50.050
rumput laut0.85.10.049
ikan hering16.310.7-161
ikan kod (hati dalam minyak)4.265.71,2613
ikan trout19.22.1-97

Minyak dan lemak

minyak sayuran0.099.00.0899
mentega0.582.50.8748
minyak zaitun0.099.80.0898
* data ditunjukkan untuk 100 g produk

Produk yang sepenuhnya atau sebahagiannya terhad

Daging berlemak dan ikan, lemak haiwan dan kuliner, kuliner, rempah, pastri dan kek krim, sos berlemak dan pedas tidak termasuk dalam diet.

Makanan yang kaya dengan kalsium (pasli, susu dan produk tenusu), tanin dan kafein (teh kuat, kopi, coca-cola, coklat) adalah terhad, kerana melambatkan penyerapan zat besi.

Pengambilan alkohol sepenuhnya dikecualikan, kerana etil alkohol mempengaruhi hati, mengganggu penyerapan flavokin dan zat besi.

Jadual Produk Terlarang

Kacang dan buah kering

Protein, gLemak, gKarbohidrat, gKalori, kcal
kacang15.040.020.0500

Bijirin dan bijirin

dedak gandum15.13.853.6296

Alat Manisan

kek3.822.647.0397

Coklat

coklat5.435.356.5544

Bahan mentah dan perasa

mayonis2.467.03.9627

Produk susu

susu3.23.64.864
krim masam 30%2.430.03.1294

Keju dan dadih

keju24.129.50.3363

Produk daging

lemak babi1.492.80.0841

Minyak dan lemak

lemak memasak0.099.70.0897
lemak babi0.099.60.0896

Minuman beralkohol

wain pencuci mulut putih 16%0.50.016.0153
vodka0.00.00.1235
kognac0.00.00.1239
minuman keras0.31.117.2242
bir0.30.04.642

Minuman tanpa alkohol

cola0.00.010.442
kopi0.20.00.32
pepsi0.00.08.738
teh hitam20.05.16.9152
minuman tenaga0.00.011.345
* data ditunjukkan untuk 100 g produk

Menu (Mod Kuasa)

Menu untuk Diet # 11 cukup mudah, dengan hampir semua makanan ruji dibenarkan. Makanan pecahan, dalam bahagian kecil.

Untuk kanak kanak

Pemakanan untuk anemia pada kanak-kanak mempunyai sejumlah ciri. Kekurangan zat besi dalam tubuh anak yang baru lahir ditentukan oleh tahap bekalan zat besi ke janin semasa perkembangan intrauterin dan kandungan zat besi dalam susu ibu atau dalam campuran selepas kelahiran. Dengan perkembangan standard bayi jangka panjang, penipisan simpanan besi berlaku pada usia 4-5 bulan, pada bayi pramatang - menjelang bulan ke-3 kehidupan. Dari tempoh ini, tubuh anak hanya bergantung pada jumlah zat besi yang dibekalkan dengan makanan..

Pilihan terbaik adalah untuk terus menyusui anak, kerana, walaupun kandungan zat besi rendah dalam susu ibu (1.5 mg / l), ketersediaan bio adalah 60%. Ini difasilitasi oleh bentuk protein yang mengandungi zat besi dalam bentuk lactoferrin..

Seiring dengan susu ibu, makanan bayi dalam tempoh ini harus berkembang kerana makanan pelengkap. Walau bagaimanapun, kebanyakan ibu bapa menggunakan produk tenusu yang tidak disesuaikan (kefir, susu) untuk tujuan ini, yang menyumbang kepada perkembangan kekurangan zat besi dalam tubuh anak kerana munculnya pendarahan usus mikrodiapedetik. Perkara ini berlaku terutamanya bagi kanak-kanak yang sedang makan tiruan awal dengan pengenalan makanan pelengkap daging lewat (8 bulan).

Dengan pemberian makanan buatan, terutama pada anak berisiko tinggi (bayi pramatang, kembar, anak dengan berat lahir rendah), disarankan untuk menggunakan susu formula bayi yang diperkaya dengan zat besi - Similak dengan zat besi, Detolact, Nutrilon 2, Abbot, Nestogen, Samper Baby 1 dan 2. Pada bayi jangka campuran ini disyorkan untuk digunakan dari bulan ke-4 kehidupan, pada bayi pramatang - dari bulan ke-2.

Kemasukan makanan pelengkap zat besi (bijirin segera, puri buah dan sayur, jus buah) dalam pemakanan kanak-kanak meningkatkan pengambilan zat besi dari makanan dengan ketara. Adalah sangat berguna untuk memasukkan produk daging dan sayur-sayuran dalam makanan anak dari 5-6 bulan, makanan pelengkap - produk daging dan sayur dalam tin, yang dihasilkan oleh pelbagai pengeluar (JSC Lebedyansky, Samper, Gerber, Beach-Nat, HiPP, Heinz, "UniMilk", "Kolinska").

Kanak-kanak yang lebih tua perlu mendapatkan makanan untuk memenuhi keperluan fisiologi mereka:

  • 1-3 tahun - 1 mg / kg zat besi sehari;
  • 4-10 tahun - 10 mg / hari;
  • selepas 11 tahun - 18 mg / hari.

Kanak-kanak perempuan memerlukan perhatian khusus semasa perkembangan pubertas, yang berkaitan dengan permulaan fungsi haid, dan bagi banyak orang, pemakanan tidak rasional kerana keinginan untuk menurunkan berat badan. Oleh itu, sangat penting bagi ibu bapa dalam tempoh ini untuk mengawal diet anak dan memasukkan semua produk makanan yang diperlukan di dalamnya. Secara selari, disyorkan untuk mengambil makanan tambahan zat besi. Untuk kanak-kanak kecil - dalam bentuk sirap / titisan - Lek (sirap), Hemofer (titisan), Aktiferrin (titisan, sirap), Ferrum Maltofer (titisan, sirap). Remaja - Ferrum Lek (tablet kunyah dalam dos 100 mg).

Kebaikan dan keburukan

kebaikanKekurangan
  • Diet lengkap secara fisiologi dan boleh diresepkan untuk jangka masa panjang.
  • Mampu dimiliki oleh satu set produk dan tidak mahal.
  • Diet tidak menyelesaikan sepenuhnya masalah kekurangan zat besi dalam badan dan memerlukan suplemen zat besi.
  • Jangka masa yang lama untuk menjalani diet.

Komen Pakar Pemakanan

Vegetarianisme yang ketat adalah salah satu faktor risiko untuk perkembangan kekurangan zat besi laten (penurunan kandungan zat besi di depot dan tahap pengangkutannya sekiranya tidak ada perubahan dalam jumlah hemoglobin dan eritrosit) dan anemia kekurangan zat besi. Kerana ketiadaan makanan yang mengandung zat besi heme yang panjang dan hampir lengkap, banyak vegetarian mengalami kekurangan zat besi. Besi bukan heme yang terdapat dalam bijirin dan sayur-sayuran mempunyai kadar penyerapan yang rendah.

Aspek negatif pemakanan tambahan bagi vegetarian adalah kandungan serat yang lebih tinggi dalam makanan, yang menyukarkan zat besi untuk diserap. Oleh itu, mereka yang mengamalkan diet jenis ini boleh disyorkan untuk memperkayakan diet mereka dengan makanan yang kaya dengan asid askorbik / sitrik, yang secara signifikan meningkatkan penyerapan zat besi. Untuk mencegah perkembangan anemia, pengambilan ubat besi yang dianjurkan secara berkala, salah satunya adalah ubat gabungan Ferro-Folgamm, yang mengandungi besi sulfat anhidrat, sianokobalamin, folik dan asid askorbik.

Ulasan dan hasil

  • "... Saya menderita jangka masa yang panjang selama 5-6 hari, jadi terapi diet seperti itu adalah keselamatan bagi saya. Setelah 3-4 minggu mengambil persediaan zat besi dan makanan diet, semuanya menjadi normal, tetapi saya selalu takut dengan hari kritikal saya ”;
  • “… Anak perempuan saya dan rakan-rakannya menjalani diet khas untuk menurunkan berat badan. Walaupun saya memujuk, saya makan seperti itu selama lebih dari sebulan, sehingga pengsan bermula. Mereka memanggil doktor. Akibatnya, anemia, hemoglobin rendah, sakit kepala, perubahan pada kulit. Ditetapkan diet, saya membeli semua makanan yang mengandungi zat besi, tetapi saya khuatir setelah dia pulih dia tidak akan menjumpai makanan lain. ".

Harga diet

Kos produk dikira pada harga pasaran rata-rata dan 2650-3200 rubel seminggu.

Pendidikan: Lulus dari Sekolah Perubatan Sverdlovsk (1968 - 1971) dengan ijazah dalam pembantu perubatan. Lulus dari Donetsk Medical Institute (1975 - 1981) dengan ijazah dalam Epidemiologist, Hygienist. Dia menamatkan pengajian pascasiswazah di Pusat Penyelidikan Epidemiologi Pusat, Moscow (1986 - 1989). Ijazah akademik - calon sains perubatan (ijazah yang dianugerahkan pada tahun 1989, pertahanan - Institut Penyelidikan Pusat Epidemiologi, Moscow). Menyelesaikan banyak kursus latihan lanjutan dalam bidang epidemiologi dan penyakit berjangkit.

Pengalaman kerja: Bekerja sebagai ketua jabatan pembasmian kuman dan pensterilan 1981 - 1992. Ketua Jabatan Jangkitan Sangat Berbahaya 1992 - 2010 Aktiviti pengajaran di Institut Perubatan 2010 - 2013.

Nota!

Ulasan

Saya membaca semua maklumat dan menyedari bahawa saya tidak makan sepanjang hayat saya. Saya menghidap animia sejak lahir, saya fikir ia tidak serius, tetapi ternyata sebaliknya. Terima kasih kerana artikel yang bermanfaat, anda meletakkan saya di jalan yang betul.

Terima kasih banyak! Penulis berjaya membuat garis halus antara kandungan ilmiah dan persembahan yang mudah dicapai, yang sangat penting untuk persepsi bahan yang betul. Semuanya sangat terperinci dan konsisten. Terima kasih khas untuk "bonus" - cadangan untuk suplemen zat besi.