Daging - definisi, jenis dan jenis daging

Daging adalah sumber protein dan asid amino penting. Dengan penggunaan produk ini badan menerima sumber utama B12 - vitamin yang diperlukan untuk fungsi normal sistem saraf, penciptaan DNA dalam sel. Telah diketahui bahawa unsur "daging" inilah yang secara efektif melawan penyakit seperti aterosklerosis..

Daging adalah: mari kita menentukan syarat

Definisi adalah yang paling umum dan sederhana: daging adalah tisu otot haiwan dan burung, yang dimakan oleh manusia..

Rumusan yang lebih tepat dan kompleks: otot rangka dengan tisu penghubung, tulang adiposa (atau tanpa tisu) yang berdekatan. Contoh: pulpa daging, tulang rusuk (daging pada tulang).

Biasa juga memanggil daging beberapa produk sampingan yang diperoleh semasa pemotongan bangkai. Ini termasuk:

  • hati;
  • buah pinggang;
  • ventrikel;
  • hati;
  • lidah;
  • otak, testis lembu, dll..

Warna mentah: merah, merah jambu, putih. Pewarnaan ditentukan oleh jenis haiwan penyembelihan.

Pertikaian daging hingga daging: jenis produk

Daging yang dimasak menghasilkan pelbagai sensasi gastronomi dan rasa kenyang. Tidak hairanlah: selepas ini, produk ini mempunyai banyak jenis.

Daging dikelaskan oleh:

  • habitat (ternakan, unggas atau permainan);
  • jenis haiwan;
  • cara berjimat.

"Fedya. permainan! ": apakah perbezaan antara daging binatang buas dan haiwan peliharaan

Peminat karya agung "The Diamond Arm" menganggap perkataan "permainan" sebagai sesuatu yang indah. Lagipun, itu adalah permainan yang menjadi hidangan khas malam yang tidak dapat dilupakan di restoran Weeping Willow..

Berikut adalah 3 fakta utama mengenai perbezaan antara daging permainan dan haiwan kesayangan:

  • kandungan lemak dalam tisu otot haiwan liar kurang;
  • daging haiwan peliharaan rasanya lebih lembut;
  • permainan kurang kalori.

Arnab - daging arnab, daging lembu - sapi: jenis daging mengikut spesies haiwan untuk disembelih

Daging diberi nama dari lembu yang disembelih:

  • ram - daging kambing;
  • kambing - daging kambing;
  • babi - daging babi;
  • kuda - daging kuda;
  • rusa - daging rusa;
  • arnab - daging arnab;
  • anak lembu - sapi.

Tidak ada "lembu": daging lembu, lembu dan lembu memiliki nama umum: daging lembu.

Kekacang

Oleh sifat khasiatnya dan kandungan mineral berguna, ia tidak kalah dengan daging mamalia. Tisu otot burung mengandungi banyak protein dan lemak yang mudah dicerna. Terdapat beberapa jenis daging unggas:

  • Daging unggas yang paling biasa dan mudah didapati ialah ayam. Hanya ayam muda yang dimakan..
  • Daging kalkun kaya dengan antioksidan - vitamin muda. Sebilangan besar natrium yang terkandung dalam produk ini mengelakkan penggunaan garam dalam memasak.
  • Itik baik untuk jantung kerana mengandungi asid lemak omega-3, yang terlibat dalam proses memastikan fungsi otak berjaya. Ia adalah produk berlemak dan tinggi kalori..
  • Daging angsa kaya dengan asid lemak tak jenuh ganda. Penggunaan daging angsa ditunjukkan untuk penyakit limpa.
  • Daging puyuh dalam jumlah besar mengandungi kalium, fosforus, zat besi, kalsium.

Bagaimana anda menyimpan daging, jadi anda memanggilnya: pengelasan mengikut kaedah penyimpanan

Terdiri daripada empat jenis:

  • Sejukkan. Ciri-ciri: suhu penyejukan> 12 ° C, elastik, terdapat aroma tertentu dan kerak pengeringan.
  • Sejuk. -4 Afanasyev D. 2018-11-28 05:46:19

Dalam pertanian, "hasil daging" adalah istilah yang sangat umum, tetapi hanya sedikit penternak yang memahami maksudnya. Mari kita fahami masalahnya secara terperinci.

Apa yang tergolong dalam daging

Daging adalah sumber protein, lemak, karbohidrat yang berasal dari haiwan. Di semua negara, produk ini popular: direbus, direbus, dibakar, dibiarkan dimasak, dihisap. Ia adalah gudang vitamin A, E, B12, D dan mineral (magnesium, zink, tembaga, kalium, kalsium, zat besi), yang diperlukan oleh tubuh manusia untuk membina rangka, tisu otot, fungsi penuh sistem muskuloskeletal, endokrin, imun, kardio - sistem pencernaan, saraf, pencernaan.
Varieti:
1. Daging arnab. Ini adalah produk hypoallergenic paling diet, yang dianggap sebagai juara dalam kandungan protein - 21%. Ia tinggi asid omega-3 bermanfaat dan rendah kolesterol. Daging arnab diserap oleh tubuh manusia sebanyak 90%, berbeza dengan daging lembu, tahap penyerapannya tidak melebihi 60%.
2. Daging kuda. Ia dianggap sebagai daging yang paling mesra alam. Daging kuda mempunyai komposisi asid amino yang seimbang. Ia meneutralkan kesan radiasi, mengatur metabolisme, menurunkan kolesterol.
3. Rusa. Daging haiwan itu sukar, walaupun ini diserap dengan baik (seperti daging arnab), dan menunjukkan sifat perubatan. Venison ditunjukkan untuk digunakan oleh penderita hipertensi, penyakit jantung, diabetes mellitus, aterosklerosis.
4. Daging lembu. Daging yang paling biasa di dunia. Ia meneutralkan enzim makanan, perengsa dan asid hidroklorik yang terdapat dalam jus gastrik. Daging lembu mengembalikan pH di saluran pencernaan.
5. Anak domba. Mengandungi jumlah minimum kolesterol. Fillet haiwan merangsang kerja pankreas, mengambil bahagian dalam hematopoiesis. Lemak domba digunakan untuk merawat selesema.
6. Babi. Daging berlemak inilah yang menyebabkan masalah kegemukan dan jantung jika berlebihan. Dalam jumlah yang sederhana, ia mengembalikan kekuatan, menghangatkan badan pada musim sejuk, mengandungi asid amino (lisin), yang terlibat dalam pembentukan tisu tulang.
Para saintis bertengkar mengenai daging atau ikan mana yang lebih sihat bagi tubuh manusia sejak sekian lama. Setiap produk mempunyai kelebihan dan kekurangan. Nilai tenaga daging bergantung pada usia, jenis, lemak haiwan dan bervariasi dalam lingkungan 105 - 489 kalori setiap 100 gram. Untuk penyerapan yang lebih baik, tidak digalakkan menggabungkan protein dengan karbohidrat. Berdasarkan postulat diet yang sihat, sayur-sayuran mentah atau rebus sesuai dengan hidangan daging.

Basturma

Daging telah lama terdapat dalam makanan manusia, menjadi salah satu komponen utamanya. Untuk mengawetkan daging dalam keadaan ketika belum ada peti sejuk, para koki secanggih yang mereka dapat: mereka merokok, dikeringkan, diasinkan dengan rempah-rempah, kering - sebentar, mereka bereksperimen. Dan - rasa ingin tahu yang lucu! - akhirnya.

Sosej

Sosej adalah produk yang dibuat dari daging rebus, dipintal atau penggantinya yang boleh diterima oleh teknologi. Mereka dibuat dalam bentuk sosis nipis kecil, yang mesti menjalani rawatan panas tambahan di rumah sebelum digunakan - rebus atau goreng. Kita boleh mengatakan bahawa produk ini.

Sosej

Sosej adalah produk makanan yang terdiri daripada daging cincang dalam usus dan pelbagai bahan tambahan. Dengan bantuan produk separuh siap ini, anda boleh memasak sarapan atau makan malam dengan mudah, kerana sosej dimasak dengan cukup cepat. Produk ini adalah saudara dari pelbagai sosej seperti sosej yang dimasak dan.

Sosej

Sosej telah lama menjadi salah satu produk makanan yang paling digemari oleh manusia moden. Kelezatan ini mempunyai banyak kelebihan dan kekurangan, oleh itu, sebelum membeli sosej, anda perlu mengetahui sendiri sama ada ia akan menjadi berlebihan dalam diet orang tertentu. Resipi sosej tradisional adalah.

Daging buatan

"Daging dalam tabung uji" adalah produk yang tidak pernah menjadi sebahagian daripada organisma hidup penuh. Projek penyelidikan moden sedang berusaha untuk membuat sampel daging eksperimen untuk mewujudkan pengeluaran perindustriannya dalam masa terdekat. Pada masa akan datang, penciptaan otot kultur sepenuhnya.

Daging buaya

Kulit mereka yang keras, bersisik dan gigi yang tajam menakutkan kebanyakan orang. Dan ramai yang tidak menyedari bahawa di beberapa kawasan daging buaya dimakan sekerap kita makan daging lembu atau daging babi. Sekiranya bagi kita daging reptilia adalah eksotik gastronomi, maka, misalnya, di Singapura atau Jamaica, ia adalah produk biasa.

Daging kambing

Di pasar Eropah, daging yang enak dan enak ini baru mulai mendapat populariti, tetapi di negara-negara Asia dan Afrika, terutamanya kerana pandangan agama tidak melarang penggunaannya untuk makanan, ia telah dihargai sejak sekian lama. Kambing adalah haiwan yang agak bersahaja. Ia dapat bertahan di hampir semua iklim dan.

daging kuda

Daging kuda baru-baru ini menjadi sebahagian daripada kehidupan seharian kita, secara beransur-ansur menggantikannya. Sekarang menjadi "trend" yang bergaya bahawa restoran terbaik di Paris, Belgia, Itali dan Sweden tergesa-gesa untuk merenungkan dapur mereka. Sejarah dan Tradisi Daging kuda adalah daging kuda yang dimaksudkan untuk dimakan oleh manusia.

Bacon

Bacon dianggap oleh banyak orang sebagai sejenis daging, tetapi tidak. Daging inilah yang diperoleh dari babi yang dipilih khas yang telah memasuki jalan pemberian makanan khas dan keadaan hidup yang paling baik. Individu yang bersandar dan matang awal tidak memakan sisa makanan, sebaliknya, mereka makan setaraf dengan rata-rata pejabat.

Kelinci

Adakah anda fikir perbezaan antara arnab dan kelinci hanya terletak di habitatnya? Bukan sahaja. Secara luaran, mereka mungkin serupa, tetapi ketika menyiapkan daging haiwan ini, rasa dan ciri pemakanan, perbezaannya tidak dapat dilupakan. Apakah perbezaan antara daging kelinci dan arnab? Kelinci adalah biasa di semua benua, kecuali.

Lembu

Veal adalah daging lembu tenusu, yang selera tidak merasakan apa-apa selain susu ibu. Daging inilah yang dianggap paling berharga, berkhasiat dan sangat lazat. Selalunya, daging sapi diperoleh dari lembu tenusu jantan, walaupun rasa dan struktur daging betina sama sekali sama. Ini dilakukan dengan alasan yang mudah..

Daging ikan paus

Paus pernah berkembang, tetapi ini telah membahayakan keberadaan mamalia yang luar biasa ini, jadi selama bertahun-tahun ikan paus telah diatur secara ketat oleh undang-undang. Oleh kerana banyak haiwan ini hampir pupus, sebahagian daripadanya dilindungi dengan ketat oleh negara, terutamanya yang terbesar.

Rusa

Gambaran kuliner daging rusa dikaitkan dengan perburuan, bilik luas yang luas, perbualan di perapian dengan segelas alkohol yang sudah berusia. Penulis klasik, yang suka menerangkan secara terperinci hidangan setiap hari raya dan perayaan, bercakap tentang daging rusa dengan kelembutan istimewa. Daging ini digemari dan dihormati bukan hanya kerana rasanya, tetapi juga untuk kaedah pengekstrakan..

Arnab

Daging arnab dianggap sebagai produk daging pemakanan. Daging arnab tergolong dalam daging putih yang mempunyai nilai biologi yang lebih rendah daripada daging merah, tetapi karenanya mengandungi lemak tepu yang kurang. Lemak "berbahaya" ini dikontraindikasikan untuk orang dengan patologi saluran pencernaan.

Daging lembu

Elemen penting dari diet yang sihat adalah makanan protein. Sukar untuk membayangkan ramuan herba yang dapat memberi tubuh jumlah nutrien yang dapat dilakukan oleh daging. Produk ini telah lama mengalami penapaian, penuaan, mengubah tradisi memelihara ternakan dan akhirnya memperoleh rasa cerah, struktur halus dan.

Bahasa adalah produk sampingan makanan, tanpa serat kasar, diserap dengan baik oleh tubuh manusia. Ia adalah salah satu sumber protein utama untuk masalah saluran gastrousus, penyakit sistem pencernaan. Lidah adalah produk sampingan dari kategori pertama, terdiri daripada tisu otot, yang ditutup dengan pelindung.

Hati

Hati adalah produk sampingan yang berbeza jauh dari daging lembu dalam komposisi dan struktur kimia. Ia digunakan secara aktif dalam memasak untuk membuat pate, sosis liverwurst, makanan dalam tin, isi pai. Hati dianggap sebagai produk ubat, kerana mempunyai antianemik, imunomodulator.

Adalah sukar untuk mencari produk lain dengan reputasi kontroversial. Ada yang tidak dapat hidup tanpanya, sementara yang lain menggigil hanya memikirkan lemak. Selama bertahun-tahun, lemak babi dianggap sebagai makanan ringan untuk orang miskin, tetapi dalam beberapa tahun kebelakangan ini, para penyelidik semakin mendapat pendapat yang bertentangan. Hari ini kerap.

Ham

Nama produk ini berasal dari kata "lama", walaupun ini sama sekali tidak bermaksud lama dan tidak dapat digunakan. Ham, yang akan dibincangkan kemudian, diciptakan sebagai makanan untuk penyimpanan jangka panjang. Bahkan pada zaman dahulu, setelah diproses khas, potongan daging (biasanya daging babi digunakan untuk tujuan ini) dapat.

Daging unta

Daging unta - daging unta. Ini samar-samar menyerupai daging sapi, sukar, mempunyai rasa manis. Pada zaman alkitabiah, hukum Musa melarang penggunaan daging binatang ini. Namun, bertentangan dengan peraturan yang ditetapkan, daging unta telah menjadi hidangan tradisional nomad selama berabad-abad. Juga, daging haiwan.

Babi rebus

Babi rebus adalah hidangan tradisional masakan Slavia. Sebutan bertulis pertama mengenai hidangan popular ini di Rusia berasal dari abad ke-16. Kemudian untuk penyediaannya mereka menggunakan daging babi, domba, dan penduduk pinggiran utara - daging beruang. Sementara itu, daging babi rebus dari sekeping daging babi bakar dianggap klasik. Apa.

Anak kambing

Domba adalah daging yang diperoleh dari domba dan domba. Haiwan ini dijinakkan lebih dari 10 ribu tahun yang lalu, jauh lebih awal daripada babi dan lembu. Penternak primitif menarik perhatian kepada kesahihan haiwan ini terhadap makanan (kerana kekurangan sesuatu yang lebih baik, malah rumpai akan masuk ke dalam diet). Di samping itu, kawanan yang sangat maju.

Babi

Telah berlaku bahawa terdapat banyak mitos mengenai peranan daging babi untuk kesihatan manusia. Mana antara "teori" biasa yang benar dan mana khayalan, sekarang kita akan mengetahuinya. Ciri-ciri umum Kandungan: Ciri-ciri umum Nilai pemakanan Babi: kebaikan dan keburukan bagi badan Kesan sampingan memakan daging babi Mitos mengenai babi Bagaimana.

Daging. Senaraikan dengan foto

Ini adalah otot haiwan dengan tisu yang menyertainya (lemak, tulang). Produk ini berdasarkan protein (bahagiannya adalah 18-21%, bergantung pada jenisnya), ada juga mineral (hingga 1%). Hidangan daging terdapat di hampir semua masakan di dunia: ia direbus, digoreng, direbus, dipanggang, dihisap, dikeringkan, walaupun baru-baru ini sikap terhadap daging tidak jelas. Pemakan daging dan vegetarian selalu bertengkar sama ada produk itu sihat atau tidak, tetapi pakar pemakanan menegaskan maksud emas.

Menurut mereka, pengambilan daging dalam kuantiti yang banyak, serta kekurangan makanan, sangat banyak. Dalam kedua kes tersebut, penyakit kardiovaskular, diabetes mellitus, gangguan pencernaan dan juga barah boleh berkembang. Untuk mengelakkan yang terburuk, perlu memastikan bahawa bahagian daging dalam diet tidak melebihi 25-30% dari jumlah makanan harian (bagi orang yang terlibat secara profesional dalam sukan, norma mereka sendiri). Lebih baik memberi keutamaan kepada jenis rendah lemak: unggas, daging lembu, arnab.

Anak kambing

Anak domba - daging domba, domba jantan. Yang paling berharga adalah daging domba atau domba yang dikebiri muda (hingga 18 bulan) yang tidak sesuai untuk pembiakan. Daging domba yang diberi makan, tidak lebih tua dari 3 tahun, juga enak. Ia mempunyai warna merah muda, elastik dan lemak putih. Daging domba tua atau kurang diberi makan mempunyai warna merah tua dan lemak kuning. Daging ini berketul dan paling baik dimakan sebagai daging cincang. Daging kegemaran orang-orang Timur.

Bacon

Produk daging asin atau salai yang diperoleh hasil penggemukan dan pemeliharaan babi tertentu (pembiakan babi bacon). Ia mewakili sisi babi muda tanpa anggota bawah, tulang belakang, tulang pelvis dan sternum (sayap). Bacon salai diperbuat daripada daging asin. Ia dicirikan oleh daging berair tanpa lemak yang ditembusi dengan lapisan bacon yang rata. Sekiranya anda suka daging asap dengan rasa manis, gunakan salai Kanada, dan jika daging asap dengan rasa yang kuat, pilih varieti Eropah, misalnya, pancetta Itali.

Babi rebus

Hidangan yang biasa digunakan dalam masakan Ukraine, Moldavia dan Rusia: daging babi (lebih jarang - daging domba, daging beruang), dibakar dalam kepingan besar. Terdapat analog hidangan ini (iaitu daging babi yang dibakar dalam jumlah besar) dalam masakan Austria dan Quebec. Babi biasanya dibuat dari kaki babi, parut dengan garam dan rempah. Daging digosok dengan minyak, dituangkan dengan sos daging dan masukkan ke dalam oven. Kadang-kadang wain atau bir ditambahkan ke dalam sos. Beberapa jenis daging babi rebus dibungkus dengan kerajang sebelum dimasak. Babi dibakar sehingga dimasak sepenuhnya selama 1-1.5 jam.

Daging unta

Sebutan pertama mengenai daging unta membawa kita kembali ke zaman alkitabiah. Menurut undang-undang Musa, dilarang memakan daging unta, walaupun ketika itu mereka meminum susu binatang-binatang ini, dan sekarang mereka meminumnya. Daging unta telah menjadi andalan memasak nomad selama berabad-abad. Mereka hanya boleh menggunakan produk untuk penyimpanan jangka panjang atau memakan daging haiwan yang pergi bersama mereka: biasanya ini adalah unta. Dalam perjalanan, para pengembara juga menukar daging haiwan ini dengan barang dan produk lain. Ini adalah bagaimana penyebaran daging unta ke seluruh dunia terjadi..

Ham

Ham, yang digunakan dalam banyak hidangan, disebutkan dalam teks Cina sejak zaman Kerajaan Song (abad X-XIII) Beberapa jenis ham digambarkan semasa Dinasti Qing (abad XVII-XX), di mana ia digunakan, antara lain., untuk penyediaan apa yang disebut "sup Asia". Ham adalah kaki babi masin dan salai, bahu belakang atau depan; bahagian lain juga dihisap, misalnya. tulang rusuk; terdapat juga ham beruang, rusa, dll..

Daging lembu

Daging lembu (lembu, sapi, sapi, lembu dan lembu). Kualiti daging sapi bergantung pada usia, jenis makanan, kandungan dan jenis kelamin haiwan. Penuaan daging, iaitu proses pematangan daging, serta tekanan yang dialami oleh haiwan sebelum disembelih, juga banyak menentukan kualiti daging sapi. Daging lembu dibahagikan kepada 3 gred. Dorsal, payudara, fillet, pantat, pantat dan pantat tergolong dalam gred tertinggi; hingga yang pertama - bahagian skapular dan bahu, serta bahagian sisi; hingga yang kedua - sayatan, batang depan dan belakang.

Kelinci

Jenis permainan permainan kecil yang paling biasa. Tinggal hampir di mana-mana. Gaya hidup sunyi. Ia keluar untuk memberi makan pada waktu petang, pada waktu senja, atau pada awal pagi. Hidup, sebagai peraturan, di tempat kelahirannya. Sekiranya terdapat bahaya, ia bergerak menjauh dari tempat yang dapat dihuni tidak lebih dari 2 km, kemudian kembali. Pada musim sejuk, kelinci tanah tinggi turun ke dataran rendah. Kelinci mempunyai laluan tersendiri di habitat. Kelinci adalah haiwan yang sangat bersih. Suka menyikat rambut dengan kaki dan mencuci dengan lidah. Menariknya, hingga abad ke-19. tidak digunakan di Rusia, tetapi dari XI hingga abad XVII. umumnya dianggap terlarang, kotor, iaitu, kafir. Pada masa yang sama, kelinci adalah daging "nasional" orang Mordovians, Mari, Udmurts dan Chuvash.
Arnab memerlukan pemprosesan awal - merendam dalam larutan cuka atau dalam pengasam cuka-sayur khas atau dalam susu whey selama beberapa jam (hingga 10-12 jam), kerana sangat sukar.

Daging ikan paus

Menurut data sejarah, seawal tahun 800 Masihi, ada perburuan paus yang aktif di Eropah. Sasaran utamanya adalah blubber (lemak ikan paus), tetapi daging mula diminati hanya pada abad ke-20..
Sebagai hasil daripada ikan paus berskala besar, jumlah ikan paus secara beransur-ansur menurun, akhirnya menurun ke tahap kritis. Oleh kerana larangan penangkapan ikan secara komersial diadopsi pada akhir abad yang lalu, keadaan sedikit membaik. Tetapi hari ini beberapa spesies mamalia ini hampir pupus. Antaranya adalah ikan paus kelabu, busur besar, dan ikan paus biru..

Daging kambing

Pada masa kini, penternakan kambing telah menjadi aktiviti yang sangat popular di seluruh dunia. Kelebihan utama haiwan ini adalah kesederhanaan dalam makanan dan penjagaan. Selain daging, susu, kulit dan bulu juga digunakan. Pada zaman dahulu, banyak doktor menganggap daging kambing secara eksklusif sebagai gudang vitamin dan khasiat bermanfaat yang membantu dalam merawat tubuh daripada banyak penyakit. Produk ini sangat mudah dicerna dan pada masa yang sama dipenuhi dengan semua unsur surih dan asid amino yang diperlukan untuk seseorang..

daging kuda

Biasanya daging kuda muda berumur 2-3 tahun dimakan, daging dimasak selama kira-kira dua jam. Daging kuda mempunyai rasa tertentu dan merupakan hidangan yang biasa tetapi digemari oleh masyarakat nomad..
Nilai pemakanan terhebat, serta kelembutan dan aroma, terdapat pada anak-anak yang berumur di bawah satu tahun. Untuk pengeluaran daging kuda, haiwan muda yang diperbaiki dan kuda yang dibunuh dewasa digunakan..

Arnab

Nama umum untuk beberapa genera mamalia dari keluarga kelinci. Arnab berbeza dengan kelinci kerana bayi mereka biasanya dilahirkan buta dan telanjang dan dibesarkan di liang. Seekor arnab hidup rata-rata sekitar 10 tahun.
Haiwan berusia penuh berat rata-rata 4.5 kg dengan turun naik dari 4 hingga 5 kg. Daging arnab juga jauh lebih lembut daripada daging arnab, dan disarankan oleh pakar pemakanan sebagai pengganti jenis daging yang lain..

Rusa

Rusa adalah daging rusa muda. Ia sangat popular di kalangan penduduk asli di Utara. Daging rusa mendapat nilai istimewa kerana rasa dan juicinya yang istimewa. Ini disebut sebagai produk perubatan dan makanan, disarankan untuk metabolisme terganggu dan kekurangan vitamin.

Hati

Sejenis produk sampingan yang mempunyai ciri dan sifat biologi yang tersendiri. Hati tergolong dalam makanan istimewa dan produk perubatan. Struktur kain, rasa khusus, kemudahan memisahkan nutrien dari stroma menjadikan produk ini sebagai asas yang tidak dapat diganti untuk penyediaan pate dan sosis hati. Protein di dalam hati mengandungi jumlah yang sama dengan daging lembu, tetapi dari segi kualiti, protein ini jauh berbeza. Ciri utama hati adalah kehadiran protein zat besi dalam komposisinya. Protein besi utama hati, ferritin, mengandungi lebih daripada 20% zat besi. Ia memainkan peranan penting dalam pembentukan hemoglobin dan pigmen darah lain.

Daging buaya

Daging buaya telah lama digunakan untuk makanan di mana pemangsa ini tinggal - di Asia Tenggara, Afrika dan Amerika Selatan. Sepuluh jenis daging buaya sesuai untuk memasak masakan. Baru-baru ini, kerana wabak "selesema babi" dan penyakit kaki dan mulut, daging buaya semakin menguatkan kedudukannya di Eropah, yang penduduknya bersedia membayar banyak untuk daging yang eksotik, tetapi bersih dari segi ekologi..

Lemak haiwan disimpan di bawah kulit, berhampiran ginjal, di rongga perut. Secara fungsional, lemak dianggap sebagai simpanan nutrien dalam tubuh organisma haiwan, yang terdiri terutamanya dari trigliserida, mengandungi sejumlah besar residu asid lemak tepu. Secara tradisional, lemak babi dengan bawang adalah simbol masakan Ukraine.

Babi

Daging babi domestik. Ini adalah salah satu jenis daging yang paling sedap dan senang dimasak. Daging babi digoreng dengan cepat tanpa menambahkan minyak, lemaknya mencair dengan baik, dan bahagian bangkai, tanpa lemak, adalah antara daging tanpa lemak. Untuk memanggang atau menggoreng daging babi, daging premium sesuai: bahu, pinggang, brisket, ham. Rasa daging babi yang manis sangat sesuai dengan buah, kacang, madu, prun.

Lembu

Ini adalah daging anak lembu berusia 4-5 bulan. Rasa sapi lebih enak daripada daging lembu, dan sangat lembut, tetapi dari memasak lama dagingnya menjadi sukar, kerana ia mempunyai lapisan lemak dalam dan luar yang sangat nipis. Digunakan secara meluas dalam pemakanan makanan.

Bahasa boleh dianggap sebagai makanan istimewa. Ia sedap, lembut dan berkhasiat. Selalunya, lidah daging lembu dan daging sapi digunakan dalam resipi masakan, lebih jarang lidah babi. Sebelum memasak, disarankan untuk merendam lidah dalam air sejuk, kemudian rebus dengan garam dan rempah selama beberapa jam. Sebaik sahaja lidah menjadi lembut, ia dipindahkan ke air sejuk, dibiarkan sejuk dan kulitnya dikeluarkan. Kemudian mereka bertindak mengikut resipi. Lidah boleh dipotong menjadi kepingan nipis dan digunakan untuk aspic. Anda boleh membuat salad daging dengan mengganti daging dengan potongan lidah.

Jenis daging: keterangan, klasifikasi, ciri dan sifat berguna

Apabila orang mula membincangkan jenis daging dan secara umum, orang dibahagikan kepada dua kategori. Sebahagian daripada mereka gemar menikmati produk ini, sementara yang lain menentangnya. Sebagai peraturan, yang terakhir disebut vegetarian. Tetapi ada yang memakannya dan produk lain dalam had yang munasabah. Dalam artikel ini, anda akan mengetahui jenis daging yang hendak dimakan. Anda juga akan dapat mengetahui sifat-sifat berguna dan ciri khasnya..

Apakah jenis produk bergantung kepada jenis haiwan?

Atas dasar ini, beberapa jenis boleh disenaraikan. Jadi, terdapat pelbagai jenis daging bergantung pada jenis haiwan: daging sapi, domba, daging babi, daging kuda, daging kerbau, daging rusa dan daging unta. Terdapat banyak dari mereka. Jenis daging yang paling sering dimakan seseorang, kita akan pertimbangkan dalam bahagian berikut. Maklumat terperinci mengenai ciri, kelebihan dan kekurangan masing-masing akan diberikan.

Beberapa maklumat mengenai daging lembu

Ini adalah jenis daging yang paling popular. Ia mengandungi asid amino yang sangat penting untuk tubuh manusia. Kelebihan daging lembu adalah bahawa ia meneutralkan asid hidroklorik dan perengsa lain yang terdapat dalam jus gastrik. Daging jenis ini mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral.

Tidak akan ada bahaya dari produk ini jika anda tidak menggunakannya dengan banyak. Bahaya daging adalah kerana selalunya lembu dapat ditusuk dengan antibiotik dan dibesarkan di tempat yang tercemar secara ekologi..

Mengapa kambing berguna?

Ia mengandungi kolesterol yang sangat sedikit. Terdapat lemak pada anak domba, tetapi ia diserap lebih baik daripada daging babi. Daging ini termasuk dalam berbagai jenis diet, karena mengandung lesitin, yang membantu menormalkan metabolisme kolesterol..

Lemak domba digunakan dalam rawatan selesema. Juga, daging kaya dengan vitamin dan mineral. Tetapi kelemahan produk ini adalah sukar dicerna. Tidak digalakkan menggunakannya untuk orang yang menghidap penyakit gastrousus..

Apa yang boleh membahayakan daging babi?

Pertama, mari kita bercakap mengenai sifat bermanfaat produk ini. Ia mengandungi semua vitamin B, banyak nutrien dan mineral. Tetapi daging babi dianggap daging berlemak dan kurang dicerna..

Makan sejumlah besar produk sangat berbahaya. Oleh kerana itu, metabolisme dapat terganggu. Kegemukan akan menjadi akibatnya. Babi juga mengandungi parasit berbahaya. Oleh itu, daging mesti dimasak dengan teliti..

Ciri-ciri daging rusa

Produk haiwan ini agak sukar, jadi mesti direndam terlebih dahulu. Harus diakui bahawa memasaknya agak sukar. Tetapi salah satu kelebihan daging ini adalah sifat perubatannya. Fakta ini dijelaskan oleh fakta bahawa rusa memakan lichen. Dan pada gilirannya, dia mempunyai sifat antibiotik..

Tidak seperti daging jenis lain, daging rusa adalah kurus. Ia mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral. Tidak ada parasit dalam daging, sehingga dapat dimakan walaupun mentah. Venison diserap oleh tubuh manusia dengan sebaik-baiknya. Pengambilan daging jenis ini secara teratur membantu mencegah penyakit seperti darah tinggi, aterosklerosis dan diabetes..

Daging kuda

Salah satu kelebihan produk ini ialah ia dianggap sebagai daging yang paling mesra alam. Protein yang terdapat dalam daging kuda seimbang dari segi komposisi asid amino. Daging mengandungi vitamin dan mineral yang mencukupi.

Penggunaan produk ini secara berkala membantu menurunkan kadar kolesterol darah, meneutralkan kesan radiasi dan mengatur metabolisme..

Daging kuda bukan daging alergenik, sehingga dapat diberikan kepada anak-anak tanpa rasa takut akan tindak balas tubuh anak.

Apa jenis daging unggas yang ada?

Terdapat sebilangan besar spesies dalam kategori ini. Semua daging, bergantung kepada tempat tinggal haiwan itu, dapat dibahagikan kepada daging permainan dan unggas. Yang terakhir, yang paling popular adalah ayam. Ia mengandungi banyak protein, mempunyai komposisi kimia yang unik, dan mempunyai khasiat makanan..

Yang paling popular seterusnya adalah daging itik dan angsa. Jenis pertama berguna kerana sejumlah besar vitamin A mempunyai kesan positif terhadap penglihatan manusia..

Dan daging kalkun dianggap sebagai produk paling kurus. Lemak dalam komposisinya tidak membahayakan tubuh manusia dan mudah dicerna. Produk ini boleh diberikan kepada kanak-kanak kerana tidak menyebabkan reaksi alergi.

Permainan ini merangkumi daging puyuh. Rasanya seperti ayam, tetapi lebih lembut dan enak. Daging itik liar lebih sukar daripada perwakilan domestik. Produk ini mempunyai rasa dan aroma yang lebih kaya. Daging Partridge, yang tergolong dalam kategori makanan ringan, sihat dan berkhasiat.

Mengikut kaedah pemprosesan teknologi, produk ini dibahagikan kepada bangkai dengan satu set giblet dan bangkai setengah usus.

Sebaiknya makan daging dari unggas, dan bukannya dari makanan yang diternak di kilang unggas, kerana diisi dengan pelbagai bahan kimia. Yang terakhir boleh menyebabkan bahaya besar pada tubuh manusia..

Apakah jenis produk mengikut keadaan termal?

Pada jenis pertama, daging dicirikan oleh suhu dalam ketebalan otot. Oleh itu, mengikut keadaan termal, terdapat jenis produk berikut:

  • Defrosted adalah daging yang telah dicairkan pada suhu satu darjah. Jangan membekukan semula produk ini. Oleh itu, ia tidak dibenarkan dijual..
  • Beku - suhunya tidak boleh lebih tinggi daripada -7 darjah. Daging dibekukan pada suhu -15 hingga -40 darjah. Proses ini dijalankan dalam penyejuk beku khas..
  • Beku - produk ini mengukur suhu pada kedalamannya. Oleh itu, pada 1 cm hendaklah sekitar -4 darjah, dan pada 5 cm - kira-kira 1 darjah. Jenis produk ini mempunyai kelebihan dalam pengangkutan. Tetapi ia lebih rendah dari segi kualiti pemakanannya daripada daging sejuk.
  • Dingin - suhu produk ini mestilah sekitar 3 darjah. Biasanya kerak kering di atasnya, dan permukaannya tidak dibasahi. Kelebihan daging ini termasuk juiciness, kelembutan dan aroma yang baik..
  • Didinginkan - ini adalah produk yang telah berada di ruang sejuk selama kira-kira 7 jam. Suhu dalam ketebalan otot harus sekitar 10 darjah.
  • Steam adalah produk yang diperoleh sejurus selepas penyembelihan ternakan. Suhu sekitar 30 darjah ketebalan otot.

Apakah jenis produk untuk kualiti yang baik?

Atas dasar ini, terdapat beberapa jenis daging segar. Ini dianggap produk yang tidak menunjukkan tanda-tanda kerosakan. Mereka dapat ditentukan dengan menggunakan kaedah kimia dan mikroskopik..

Oleh itu, mengikut kualiti yang baik, mereka membezakan antara kesegaran, kesegaran yang meragukan dan daging segar..

Apakah kategori daging untuk kegemukan?

Jenis ini dicirikan oleh tahap perkembangan jisim otot. Jadi, dalam daging babi, perhatian diberikan kepada jenis makanan, usia haiwan. Dan untuk daging domba dan daging lembu, ciri yang membezakan adalah pemendapan lemak permukaan.

Bergantung pada kegemukan, daging dibahagikan kepada kategori 1 dan 2, tanpa lemak. Di kawasan ini, daging babi terbahagi kepada 1 (daging babi), 2 (daging), 3 (lemak), 4 (pemprosesan industri), 5 (daging babi) dan kategori tidak standard.

Pemisahan arahan produk mengikut usia

Atas dasar ini, produk dibezakan daripada haiwan dewasa dan muda. Terdapat beberapa jenis daging lembu. Harus diingat bahawa produk dari haiwan dewasa dicirikan dengan warna yang lebih gelap. Ia juga mempunyai tisu penghubung otot yang lebih ketat dan simpanan lemak di perut atau di bawah kulit..

Ciri khas daging jenis ini adalah bahawa ia mesti menjalani rawatan kuliner yang lebih lama, iaitu menggoreng atau memasak selama beberapa jam.

Jadi, produk yang diperoleh dari lembu, yang umurnya lebih dari tiga tahun, disebut daging lembu, dari tiga bulan ke atas - daging lembu muda, dan dari dua minggu - daging sapi perah.

Apakah jenis haiwan, bergantung pada produktiviti utama?

Menurut ciri ini, terdapat tiga arah dalam lembu - gabungan, daging dan tenusu. Sebaliknya, babi dibahagikan kepada daging-berminyak, daging dan berminyak. Dalam pengeluaran pelbagai produk salai, babi yang diberi makan daging babi digunakan. Daging mereka sangat lembut dan berair. Di samping itu, ia diserap dengan tisu berlemak..

Domba dibahagikan kepada bulu kasar dan bulu daging, tenusu dan daging lembu, zmushkovy dan domba bulu halus. Beberapa baka haiwan ini mempunyai ekor yang gemuk. Berat badan, mereka mencapai hampir 20 kg.

Apakah kategori daging mengikut jenis penggunaan?

Untuk setiap arahan, syarat-syarat tertentu untuk pelaksanaan telah ditetapkan. Kategori produk bergantung pada kesejahteraan helminthologi dan epizootik wilayah di mana ia dihasilkan..

Oleh itu, kategori D merangkumi produk daging yang diimport ke Persekutuan Rusia untuk dijual secara percuma, kategori C - ke arah ini, diproses menjadi produk asap dan daging yang dimasak pada suhu yang ditetapkan oleh arahan teknologi, hingga B - diproses menjadi sosej yang dimasak. Yang terakhir, suhu di dalam roti pada akhir proses harus sekitar 80 darjah. Dalam kategori A, daging diproses menjadi roti daging dan makanan dalam tin.

Jenis pemprosesan daging ini melibatkan penyembelihan ternakan, kemudian penyahtinjaan, pemangkasan, penyortiran, pemotongan dan pengetinan dengan pengasinan. Di samping itu, pelbagai rempah ditambahkan ke dalamnya, yang bergantung pada jenis produk akhir. Sebagai peraturan, dalam pembuatan daging cincang, daging itu jenuh dengan air dan menjalani perawatan panas. Produk separuh siap diletakkan dalam pakej yang dievakuasi yang diisi dengan karbon dioksida. Selepas itu, mereka disterilkan dan disimpan dalam keadaan yang diperlukan..

Kelemahan kategori dari A hingga C adalah bahawa bangkai dipotong dengan pelanggaran struktur daging. Protein dan garam semula jadi hilang melalui penggunaan garam. Akibatnya, kualiti merosot dan sifat pemakanan produk siap dikurangkan..

Produk daging dan daging

Pembuka selera sejuk, iaitu semua jenis sosis, ham, daging babi rebus, daging asap, leher, daging rebus, daging babi atau lidah sapi, ham dan sejenisnya yang disajikan dalam satu hidangan.

Bone-in lamb adalah tempat yang sangat baik untuk pelbagai hidangan lazat dan sihat. Daging seperti itu boleh dihisap, dibakar di dalam ketuhar, digunakan untuk memasak panggang, kebab dan stik..

Domba yang lazat adalah produk daging berkhasiat yang menjadi asas diet yang sihat. Terdapat beberapa jenis domba.

Lamb domba adalah bahagian bawah kaki domba..

Usus domba bukan jeroan yang paling popular, kerana banyak suri rumah tidak tahu apa dan bagaimana memasak dari mereka..

15 jenis daging yang sihat.

Tidak ada yang lebih aromatik dan enak daripada sekeping daging yang berair! Produk berkualiti berkhasiat, memuaskan dan sihat. Lagipun, daging adalah salah satu sumber protein berharga, vitamin dan asid amino yang terbaik yang kita perlukan untuk pertumbuhan dan kerja menyeluruh seluruh badan..

Tetapi dalam sejarah daging, resipi yang terbukti kadang-kadang menjadi membosankan, anda mahukan sensasi rasa baru dan aroma yang indah.

Apa daging yang paling sihat?

Cara menentukan kualiti produk?

Daging babi: Ia dianggap salah satu jenis daging yang paling kontroversial.

Daging babi mempunyai jumlah vitamin B yang belum pernah terjadi sebelumnya, yang memainkan peranan besar dalam metabolisme sel. Babi dicerna, tentu saja, lebih sukar daripada jenis kurus, tetapi nilai pemakanannya jauh lebih tinggi.

Perkara yang paling penting dalam memasak daging babi adalah memasak yang baik, kerana ia dapat menyimpan parasit berbahaya. Dan tentu saja, anda perlu makan daging babi secara sederhana, agar tidak merosakkan metabolisme dan tidak mengalami kegemukan..

Losyatina: Daging haiwan ini digunakan pada Zaman Batu. Hari ini ia termasuk salah satu sumber protein yang paling berharga. Ini adalah produk makanan istimewa, memandangkan pengeluaran pertanian tidak dilakukan pada skala industri, jadi kos daging rusa sangat tinggi. Semakin muda haiwan itu, semakin banyak nutrien yang anda dapat dari produk tersebut, dan semakin mahal harganya.

Pengambilan daging seperti itu secara berkala akan memberi kesan positif terhadap fungsi otak, sistem muskuloskeletal tubuh dan metabolisme. Daging rusa termasuk dalam diet terapi dan profilaksis untuk masalah pencernaan dan untuk menguatkan sistem kardiovaskular.

Di Alaska, semua orang boleh mendaftar di sebuah kelab khas, di mana para ahli dihantar memberi amaran mengenai semua haiwan yang dimakan yang terlanggar di jalan raya secara tidak sengaja. Sekiranya dikehendaki, sukarelawan boleh membeli bangkai dan makan.

Domba: Ia digelar juara semua jenis daging dari segi kandungan zat besi. Tetapi mereka mencintainya bukan hanya untuk itu! Ia mengandungi banyak kalium, magnesium dan yodium dan jumlah minimum kolesterol. Terkandung dalam daging kambing dan lesitin, yang terlibat dalam metabolisme kolesterol dalam tubuh.

Lemak domba layak disebut secara berasingan. Bahan ini dengan rasa yang tidak biasa diberikan kepada kanak-kanak dan diambil oleh orang dewasa untuk mencegah selesema dan melegakan simptomnya..

Daging lembu: Ini adalah jenis daging yang paling popular di dunia. Semasa memilih daging lembu, anda harus sentiasa berjaga-jaga. Pembiakan lembu, lembu dan lembu secara besar-besaran kadang-kadang berlaku melanggar semua norma yang mungkin berlaku. Haiwan boleh dibesarkan di kawasan yang tercemar secara ekologi, diberi makan dengan makanan tambahan yang berbahaya atau disuntik dengan antibiotik. Sementara itu, produk berkualiti adalah sumber protein yang tiada tandingannya!

Hanya 200 g daging lembu yang akan menggantikan satu liter susu dalam nilai pemakanan! Di samping itu, produk ini mengandungi banyak mineral, terutama zat besi dan zink, vitamin B, serta E dan PP..

Daging sapi berkualiti baik lembut seperti daging sapi. Ia dapat dikenali dengan warnanya: mulai dari merah berair hingga merah gelap, dan kawasan lemak biasanya berwarna keputihan. Potongan daging itu sendiri mempunyai tekstur marmar, apabila ditekan dengan jari, penyok dengan cepat hilang.

Daging lembu paling mahal di dunia dihasilkan oleh orang Jepun. Untuk mendapatkan daging lembu kobe, lembu diberi makanan khas berdasarkan soya dan bir. Beberapa sumber menyatakan bahawa dia berhak mendapat urutan harian..

Veal: Ini merujuk kepada daging anak lembu yang berumur hingga enam bulan. Dia mempunyai rasa indah yang hanya dapat dimanjakan dengan memasak lama. Sekiranya resipi itu mengandungi daging sapi, masa memasak haruslah singkat. Bangkai anak lembu boleh dihisap, dikeringkan dan diasinkan.

Daging yang paling mahal adalah anak lembu tenusu, yang diberi susu sahaja. Daging mereka berwarna merah jambu pucat, teksturnya padat. Lebih murah adalah daging anak lembu yang diberi makan tanaman bijirin. Daging jenis ini lebih merah dan mempunyai rasa yang lebih keras..

Anda boleh menentukan daging yang berkualiti dengan menekan dengan jari anda - semestinya tidak ada penyok. Perhatikan juga warna dan konsistensi lemak dalam makanan. Lemak mestilah berwarna putih, keras dan tidak melekit.

Daging kambing: Pada zaman dahulu, daging kambing termasuk dalam kategori daging perubatan. Ia unik kerana mengandungi lebih banyak air daripada lemak. Tetapi daging seperti itu sukar diproses. Sekiranya anda tidak mengambil kira keunikan pemotongan, daging akan memperoleh bau pedas yang tidak menyenangkan..

Daging kambing mudah dicerna, ia memenuhi keperluan tubuh untuk vitamin dan asid amino. Kandungan kolesterol produk lebih rendah daripada daging lembu.

Fakta! Daging kambing menyumbang sekitar 70 peratus daging merah dunia. Ini kerana kambing tidak bersahaja dan dibesarkan di banyak negara..

Daging kuda: Ia dianggap sebagai spesies hypoallergenic dan bahkan disyorkan untuk dimasukkan ke dalam makanan bayi. Biasanya daging kuda muda digunakan - berumur hingga tiga tahun, tetapi fillet yang paling lembut dan harum pada anak kuda yang berumur di bawah satu tahun. Kerana komposisi pemakanannya yang bervariasi, daging kuda menggantikan diet lengkap untuk suku nomaden - sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin..

Dari sudut perubatan, daging ini berguna kerana membantu menormalkan metabolisme, meneutralkan kesan kerosakan radiasi dan menurunkan kolesterol. Dan protein dalam daging ini seimbang dalam komposisi..

Venison: Seperti daging liar yang lain, daging rusa cukup sukar. Tetapi tidak sukar untuk menyelesaikan masalahnya - tukang masak menasihatkan merendam daging semalaman dalam minuman halia, ini juga membantu menghilangkan bau tertentu.

Kerana kenyataan bahawa rusa makan "makanan mulia" - rusa rusa, daging mereka mempunyai sifat perubatan. Dengan kemasukan daging rusa secara berkala dalam makanan, anda dapat mengurangkan kemungkinan penyakit jantung, diabetes, aterosklerosis, dan hipertensi. Dan daging seperti itu diserap oleh badan lebih baik daripada ayam yang tidak asing lagi bagi kita semua..

Beberapa pakar menasihatkan agar tidak membeli rusa yang diimport dari Finland, kerana disebabkan oleh kemalangan di loji tenaga nuklear Chernobyl pada tahun 1980, ia mempunyai risiko pencemaran radiasi yang terlalu tinggi..

Daging Arnab: Ini adalah pilihan daging terbaik untuk kanak-kanak dan semua orang yang menjalani diet. Halus, berair, hypoallergenic, ia diserap dengan baik dan memberikan rasa kenyang yang tahan lama. Kandungan kalori produk rendah - hanya terdapat 168 kalori dalam 100 g kepingan daging rebus.

Oleh kerana nilai pemakanannya sangat tinggi, produk ini menjadi asas pemakanan perubatan. Diet arnab membantu menormalkan metabolisme lemak dan melancarkan saluran pencernaan. Oleh itu, ia sering diresepkan kepada pesakit setelah penyakit berlarutan dan kepada semua orang yang memerlukan pemulihan kekuatan yang cepat..

Lemak arnab kadang-kadang diresepkan untuk bronkitis untuk melegakan gejala penyakit, dan secara luaran disapu pada dada ketika batuk.

Daging Burung Unta: Menurut pakar pemakanan, ini adalah salah satu pilihan daging tanpa lemak. Rasanya seperti daging lembu, tetapi dengan rasa yang sedikit manis. Adalah berguna untuk memasukkan daging burung unta dalam makanan untuk anemia dan diabetes mellitus, penyakit kardiovaskular. Daging mengandungi banyak protein dan satu set asam amino yang baik, tetapi kandungan kolesterol dan lemak rendah..

Daging burung unta disiapkan dengan cepat, praktikalnya tidak menggoreng, digabungkan dengan banyak rempah. Ia sangat bernilai di Eropah dan Asia, menjadikan produk ini dalam kategori tertinggi dan memerlukan beberapa puluh dolar untuk satu kilogram fillet..

Naturalis dan pengembara yang genius Charles Darwin adalah ahli Gourmet Club. Pada perjumpaan mingguan, para peserta memakan daging dari haiwan yang tidak terdapat di menu restoran. Charles sangat menyukai daging dari kepah dan elang, dan paling sedikit dari semua daging "burung hantu coklat tua.".

Ayam: Faedah memakan burung ini telah lama diketahui. Di Timur, ayam telah dianggap sebagai produk dengan khasiat perubatan sejak zaman kuno dan disebut sebagai ubat "untuk penyakit pikun." Ayam mempunyai sedikit lemak, cepat diserap. Tidak sia-sia bahawa selepas campur tangan pembedahan, "klasik" pemakanan pada hari-hari pertama adalah kaldu ayam..

Potongan ayam kaya dengan protein (lebih banyak daripada daging merah) dan asid linolenik. Hidangan ayam mempunyai sifat tonik umum, merangsang sistem ketahanan badan. Bahagian ayam yang paling berlemak adalah kaki dan kaki, tetapi pada masa yang sama mereka mempunyai lebih banyak vitamin A dan zat besi..

Pada nota! Di Jepun, hidangan daging yang popular disebut "Oyakodon", yang bermaksud "anak-anak dan orang tua dalam satu mangkuk". Selain lauk (nasi), hidangan tersebut merangkumi telur ayam dan isi ayam.

Itik: Daging burung ini berlemak, berkalori tinggi, sehingga digunakan secara sederhana dalam diet. Tetapi berkat komposisi yang seimbang, ia sangat dihargai.

Jumlah vitamin A pada itik domestik adalah dua kali ganda daripada daging ayam lain. Oleh itu, ia berguna bagi setiap orang yang menderita penyakit dermatologi atau menyedari penurunan ketajaman penglihatan. Menariknya, sebilangan pakar mengaitkan penggunaan hidangan dari burung ini secara berkala dengan peningkatan potensi lelaki..

Turki: Burung ini berasal dari Amerika. Ini adalah daging pemakanan yang terkenal dengan kandungan fosforanya yang tinggi. Dengan penunjuk ini, malah dapat menyaingi makanan laut! Tetapi ayam belanda berguna bukan sahaja untuk ini!

Lemak ayam rendah kolesterol, tetapi kaya dengan vitamin A dan E. Rasa fillet unggas sangat tinggi: kalkun dicerna dengan baik dan, berkat banyak protein, memberikan lebih banyak tenaga daripada burung lain.

Pada nota! Di banyak negara, ayam belanda adalah hidangan utama dan hiasan meja. Sekiranya burung itu sedikit terbakar, anda boleh menyembunyikan "jejak kejahatan" dengan membungkus burung itu dengan tuala lembap yang panas selama 5 minit, dan kemudian dengan lembut mengikis kulit yang terbakar dengan pisau.

Partridge: Musim memburu burung-burung kecil ini bermula pada bulan Ogos dan berakhir pada bulan Disember. Tetapi tidak semua orang berjaya memburu mereka - di beberapa wilayah di Rusia, penembakan kapal selam sangat dilarang, beberapa spesies diklasifikasikan sebagai objek pemuliharaan alam.

Sifat perubatan produk ini dijelaskan oleh doktor kuno Aviacenna. Daging diresepkan untuk berat badan berlebihan, penyakit saluran gastrousus, bronkus dan paru-paru. Hari ini, berkat jumlah vitamin B12 yang banyak, burung jenis ini disarankan untuk dimakan untuk meningkatkan fungsi organ-organ hematopoietik, dan kerana kandungan biotin, ia akan bermanfaat bagi penderita diabetes. Daging partridge tinggi kalori dan mengandungi banyak protein dan lemak..

Puyuh: Bukan hanya telur puyuh yang berguna dalam memasak, tetapi juga dagingnya. Nilai pemakanan puyuh jauh melebihi daging ayam dan daging arnab. Dagingnya seimbang dalam komposisi asid amino, mempunyai kandungan kalori yang tinggi.

Puyuh sangat berguna dalam pemakanan kanak-kanak dan orang tua. Ia mengandungi sejumlah besar vitamin D, B1 dan B2, yang mencegah riket.

Tempat membeli daging?

Pakar organisasi awam Roskontrol bingung dengan pertanyaan di mana lebih cenderung mencari daging berkualiti - di pasar, di kedai kecil atau di pasar raya besar? Ternyata perkhidmatan veterinar dan sanitasi mempunyai keluhan yang paling besar terhadap pemilik kedai di pasar dan di kedai-kedai kecil. Dan yang terbaik adalah dengan produk di kedai rantai besar, kerana ia berfungsi di bawah pengawasan berterusan perkhidmatan veterinar secara kontrak..

Ulasan pakar: Elena Kalen, pakar pemakanan, pakar psikologi penurunan berat badan.

Vegetarian mengatakan bahawa mereka tidak makan benda hidup. Dan sayur-sayuran - adakah mereka tidak hidup? Hidup. Lebih mudah menangkap mereka!

Pilihan rasa dipengaruhi oleh nilai, gaya hidup dan juga watak seseorang. Selalunya ia berlaku apabila keadaan hidup seseorang berubah, cita rasa juga berubah. Sebagai contoh, semasa kehamilan, banyak wanita vegetarian mula makan daging lagi, dan berpindah ke negara yang panas, sebaliknya, akan mendorong mereka untuk menolak makanan daging berat. Sekiranya hari ini anda adalah pemakan daging, maka disarankan untuk mengetahui apa kelebihan setiap jenis daging agar diet anda tidak hanya enak, tetapi juga bermanfaat semaksimum mungkin..

Pilih daging dari haiwan muda dengan kandungan lemak terendah. Daging seperti itu mengandungi lebih banyak protein dalam komposisi dan mudah dicerna. Salah satu jenis daging yang paling sihat adalah ayam belanda, yang hampir tidak mengandung lemak, tidak seperti ayam, tetapi mengandung zat besi sebagai daging merah dan fosfor sebagai ikan. Lebih-lebih lagi, ia tidak kalah dengan jenis daging lain dari segi kandungan asid amino, mineral dan vitamin di dalamnya.

Salah satu kelebihan produk haiwan yang paling penting adalah kehadiran vitamin B12, yang mesti diisi semula dengan suntikan untuk diet vegetarian jangka panjang. Apabila enggan mengkonsumsi produk haiwan, perlu mengimbangkan diet dengan teliti dengan pelbagai minyak, bijirin dan sayur-sayuran, kaya terutamanya dengan adanya asid amino penting, zat besi, zink, kalsium dan vitamin B2, A, D, yang terdapat dalam jumlah besar dalam daging, tetapi dalam tumbuhan terdapat dalam dos yang sangat kecil.

Mana-mana daging, jika dikonsumsi dalam jumlah yang cukup untuk dirinya sendiri hanya jika ada rasa lapar, membawa manfaat yang nyata bagi tubuh malah membantu mengurangkan berat badan.

Ulasan pakar: Alexandra Sergeevna Belodedova, pakar pemakanan, ahli terapi:

Daging yang paling banyak diet tentu saja adalah ayam dan ayam belanda. Mereka adalah sumber protein lengkap yang baik sambil mengekalkan jumlah minimum lemak. Daging lembu muda juga boleh dikaitkan dengan jenis makanan daging. Tetapi itik bukanlah daging pemakanan sama sekali, ia dianggap sebagai salah satu jenis daging yang paling "berlemak". Mengenai daging babi, daging domba dan daging lembu, saya membiarkannya dimasukkan ke dalam diet, tetapi tidak sering - 3-4 kali sebulan.

Cara paling sihat untuk memasak daging adalah dengan mendidih atau mengukus. Oleh itu, semasa memasak, semua ekstrak dan lemak berlebihan masuk ke dalam kuahnya. Sekiranya anda memasak sup dalam kaldu daging, kemudian toskan kaldu pertama dan masak sup dalam kaldu sekunder.

Bolehkah anda hidup tanpa daging? Anda boleh, jika tidak mengecualikan sumber protein hewani lain - ikan, makanan laut, keju cottage, telur, keju dan produk tenusu. Dalam praktik saya, ada pesakit yang, atas alasan peribadinya, tidak makan daging, tetapi menggunakan sumber protein haiwan lain, dan jumlah darah mereka berada dalam had normal. Saya tidak meminta anda untuk meninggalkan daging sepenuhnya, saya hanya mengatakan bahawa ia dibenarkan..

Di Itali terdapat kampung seperti itu - Capodimele, yang terkenal dengan perairannya yang panjang (usia rata-rata 95 tahun). Para saintis menjelaskan fenomena ini dengan diet penduduk - mereka praktikal tidak memakan daging merah, dan asas dietnya adalah ikan, sayur-sayuran dan kekacang (terutama kacang buncis). Kenyataan ini membuat seseorang berfikir bahawa anda tidak seharusnya menyalahgunakan daging merah..

Oleh itu, untuk penggunaan harian, saya mengesyorkan ayam dan ayam belanda tanpa kulit dari daging, saya menasihatkan anda untuk menggunakan daging lembu dan daging babi lebih jarang - 3-4 kali sebulan, tetapi tidak termasuk sepenuhnya dari diet.

Adakah anda menyukai artikel itu? Langgan saluran untuk mengikuti perkembangan bahan yang paling menarik