Asal perkataan tomato

Tomato. Menaik melalui bahasa Perancis ke gabungan kata Itali pomo d'oro secara harfiah bermaksud "epal emas". Oleh itu, bahagian pertama nama sayur ini berkaitan dengan perkataan gincu..

Tomato. "Epal emas" yang diterjemahkan secara harfiah. Ia dihubungkan dengan "pomum" Latin - "epal" yang sama dengan "gincu", tetapi melalui "pomi-d-oro" Itali - "epal dari emas": "o'ro" (Latin "aurum") - "emas".

pinjam tomato. daripadanya. pl. romi d᾽оro dari romo d᾽оro, secara harfiah "epal emas" (karya yang tidak tepat dari bahasa Perancis di Cyprus (Baltend. 174)).

Tomato. Meminjam melalui bahasa Perancis pengantaraan dari ital. lang., di mana pomi d'oro - pl. h. kepada pomo d'oro "epal emas".

Apa maksud tomato dalam bahasa Itali

BAGAIMANA ITU DITERJemahkan DARI TOMATO ITALIA? tomato

Jawapan

Antonina jangan menyeksa saya

Bagaimana ia diterjemahkan?

jadi ia diterjemahkan)

dalam sepuluh teratas saya meletakkan 5 pada lima mata

TOMATO PERKATAAN DAN DATANG KEPADA KAMI DARI ITALI. ITU JUMLAH BANYAK BANYAK POMI DEI LEBIH. KATA INI BERARTI JIKA SAYA TIDAK MENGHILANGKAN MAJLIS APPLE. ITALIA YANG DIPANGGIL DIA SEBAGAI KERANA DIA MENJALANKAN DARIPADA AMERIKA SELATAN UNTUK MENYELESAIKAN DAN TOMATO MEMPUNYAI ITALIA.

Ilyusha terjemahan

Tomato jika anda percaya Rodari SENIOR.

Dan perkataan "tomato" pasti sampai kepada kami dari bahasa Itali. Secara harfiah terdengar seperti ini: "pomo d, oro", yang bermaksud "apple of the Moors". Orang Itali memanggil tomato dengan cara itu, kerana pertama kali dibawa dari Amerika Selatan ke Sepanyol, dan hanya dari sana ke Itali.

Apa maksud tomato dalam bahasa Itali

TOMATO - Sama seperti pornrne d'amour, badrijan, terung dan tomato. Kamus perkataan asing yang termasuk dalam bahasa Rusia. Chudinov AN, 1910. TOMATO, POMDAMUR atau tanaman sayur tomat tahunan., Keluarga. nighthade; uptr. pulpa berair merah besar... Kamus perkataan asing dari bahasa Rusia

tomato - tomato, tomato, tomato, tomato Kamus sinonim Rusia. tomato tomato Kamus sinonim bahasa Rusia. Panduan praktikal. M.: Bahasa Rusia. Z.E. Aleksandrova. 2011... Kamus sinonim

tomato - a, m pomme d amour, itu. pomodoro pl. pomidori. Tomato atau epal amora, tomato di kalangan tukang kebun, pomme d amour. Schroeder 552. Kami dilahirkan untuk meminum segala-galanya yang cair, Mengatasi minuman keras dan lecker, Mosgortrest memberi kami minuman yang berbeza, Dan untuk makanan ringan...... Kamus Sejarah Galikisme Rusia

tomato - TOMATO, a, m. 1. (atau tomato penanda). Besi. rayuan. 2. biasanya pl. Pantat, pantat. 3. hanya jamak. Pasukan dalaman. Untuk sebilangan besar tomato, apa, apa yang perlu dilakukan (biasanya tanaman, tanaman, vindyurit... Kamus argo Rusia

tomato - TOMATO, tomato TOMATO, tomato... Kamus-tesaurus sinonim ucapan Rusia

tomat - Tomato, ingat bahawa ini adalah kata nama maskulin, iaitu, ia bukan tomat dan bahawa dalam bentuk jamak jamaknya kelihatan seperti tomat (bukan tomato; bentuk ini adalah bahasa sehari-hari dan untuk digunakan dalam ucapan sastera tidak...... Kamus kesalahan Rusia bahasa

tomato - tomato, genus. pl. tomato dan dibenarkan (dalam ucapan lisan) tomato... Kamus pengucapan dan kesukaran tekanan dalam bahasa Rusia moden

TOMATO - TOMATO, sama dengan tomato... Ensiklopedia moden

TOMATO - (pomidoro Itali dari epal emas pomo d oro), sama dengan tomato... Kamus Ensiklopedik Besar

TOMATO - TOMATO, tomato, suami. (dari huruf pomi d oro jamak Itali epal emas). 1. Tanam ini. penutup malam dengan buah-buahan merah atau kuning yang boleh dimakan, sama seperti tomato. 2. Buah tanaman ini. Salad tomato. Borsch dengan tomato. Kamus Huraian...... Kamus Huraian Ushakov

TOMATO - TOMATO, ah, genus. pl. ov, suami. Tanaman kebun ini. nighthade, serta buah berair bulat berwarna merah atau, lebih jarang, kuning, tomato. | pelengkap tomato, oh, oh. Kamus Huraian Ozhegov. S.I. Ozhegov, N.Yu. Shvedova. 1949 1992... Kamus Penjelasan Ozhegov

Tomato untuk orang Itali

Tomato untuk orang Itali adalah suci.

Ramai pelancong mendakwa bahawa di Itali orang dapat memahami bahawa tomato benar-benar berry, berair dan manis, tidak seperti tomato luar negara lain..

Adakah anda tahu maksud perkataan "tomato"? Anda tidak tahu, tetapi tomato adalah epal emas!
Pomodoro, nama Itali untuk beri merah, adalah pomo d'oro, yang bermaksud epal emas.

Tetapi kamus penjelasan bahasa Itali mengemukakan versi terjemahan yang berbeza: bagaimanapun, pomum dalam terjemahan dari bahasa Latin mempunyai makna yang lebih umum - hanya "buah". Tetapi mengapa buah tomato disebut keemasan?

Tomato yang datang ke Itali pada abad ke-17 dari Amerika Selatan memang berwarna kuning, sama sekali tidak sama dengan yang biasa kita lihat pada masa ini..

Tomato untuk orang Itali

Tanah terbaik untuk menanam buah baru, tentu saja, adalah kawasan selatan Sicily dan Calabria yang cerah. Sekarang Selatan Itali terkenal dengan penuaian jenis tomato yang tidak biasa. Di sini, sebagai contoh, anda boleh menemui "San Marzano", tomato yang ditanam berhampiran Vesuvius.

"Ramato" adalah raksasa di antara tomato, buahnya boleh menimbang hingga 150 gram! Di Itali utara, varieti Cuore di Bue dihargai: mereka dimakan sedikit mentah, yang memberikan rasa asam yang enak pada tomato..

Terdapat banyak cara untuk memasak tomato di Itali. Tomato di dalam tin dan dikeringkan, dimakan kering dan dibasahi minyak dengan bawang putih. Mereka ditambahkan ke salad, pizza, bruschetta yang enak dan makanan pembuka caprese yang menarik.

Tomato adalah tulang belakang masakan Itali. Pasta Itali yang jarang dimasak tanpa tomato. Koki profesional kadang-kadang mencampurkan hingga 20 jenis tomato dalam satu sos tomato. Tetapi untuk menjadi lebih sederhana, maka anda boleh menyediakan resipi berikut dari tiga jenis "buah emas".

Untuk sos, anda memerlukan tomato di cawangan, tomato ceri dan tomato jantung lembu yang besar. Anda perlu memanaskan minyak zaitun dalam periuk, menghiris bawang cincang di dalamnya, kemudian masukkan semua tomato (kira-kira 400 gram) dan selasih. Tomato mesti mendidih selama 15 minit, kemudian potong dalam pengisar. Boleh ditambah ke pasta dan ditaburkan dengan keju!

Apa sayur-sayuran diterjemahkan dari bahasa Itali sebagai "epal emas"?

Epal emas adalah pomo d'oro dalam bahasa Itali. Dan nama itu datang ke Rusia dari Perancis "La pomme de l'amour" - epal cinta. Semua orang tahu peribahasa: Cinta hilang, tomato layu.

Ternyata mereka dulu beranggapan bahawa tomato beracun malah cuba meracuni musuh bersama mereka. Sekiranya berminat, saya dapati artikel yang sangat terperinci mengenai tomato http://www.greeninfo.ru/vegetables/lycopersicum_esculentum.html/Article/_/aID/4 615

Saya sudah lama mengetahui jawapan untuk soalan ini. Sudah tentu, ia adalah tomato.

Walaupun nama seperti itu lebih sesuai untuk oren. Rupa-rupanya, dulu jenis tomato kuning biasa. Oleh itu orang Itali menyebut sayur ini secara puitis.

Agar tidak meneka di atas kopi, cukup buka halaman yang dikehendaki di wizard Google kami. Epal emas bermaksud tomato dalam bahasa Itali. Mengapa ini berlaku, hari ini kita mungkin tidak akan tahu, kerana tomato berwarna keemasan sangat jarang berlaku. Tetapi, bagaimanapun, jawapannya adalah: "Epal emas", ini adalah TOMATO.

Walaupun kita bercakap tentang epal emas, sebenarnya, epal sama sekali tidak ada kaitan dengannya, hanya bentuknya yang serupa. Ini adalah bagaimana tomato dipanggil pada zaman dahulu, jadi jawapan yang tepat untuk pertanyaan kuis adalah Tomato, kerana dalam bahasa Italia, epal emas ternyata menjadi tomato.

Soalan yang baik dan jawapannya, tentu saja, tomato. Hari ini kuis serupa berlaku di kelab Mnogo.ru dan saya memilih jawapan yang betul serta merta, tanpa berfikir. Tulis jawapan ini dan kumpulkan mata. Berikut adalah bukti kebenaran versi ini.

Nama beri ini (betul-betul seperti itu di botani) benar-benar datang kepada kami dalam bahasa Rusia dari Perancis, dan seterusnya, dari bahasa Itali. Sekiranya kita mengeja namanya tanpa mengetahui bahasa Itali, kita akan mendapat sebiji tomato. Dalam bahasa asalnya, ia adalah "pomi d'oro", yang bermaksud epal emas. Tomato kelihatan seperti epal emas, jika hanya secara luaran, dan walaupun itu berwarna kuning atau oren, sedangkan di negara kita buah-buahan merah lebih biasa, walaupun sama-sama enak.

TOMATO

m. pornodoro; pornidoro m (jarang) Kamus Itali-Rusia. 2003. Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato

Lihat apa TOMATO dalam kamus lain:

TOMATO

Tomato sama dengan pornrne d'amour, badrijan, terung dan tomato. Kamus perkataan asing yang telah menjadi sebahagian daripada bahasa Rusia. - Chudinov A.N., 1910. TOMIDOR,. melihat

TOMATO

(Zycopersicum esculentum Mill., Jika tidak suka apple pomme d'amour, tomato) adalah ramuan tahunan dari ini. nighthades (Solanaceae), sangat. melihat

TOMATO

Tomato (Zycopersicum esculentum Mill., Jika tidak suka apple pomme d'amour, tomato) adalah ramuan tahunan dari ini. nighthade (Solanaceae), sangat dekat dengan nighthade (Solanum), dari mana ia berbeza kerana anther pecah dengan retakan membujur di bahagian dalam. Batang bercabang, tingginya hingga 1,5 m, bersama dengan daun, kelenjar kasar dan lebih kurang; daun bergantian, hanya atau dua kali terganggu-pinnate, dengan kawasan bujur-lonjong, berlekuk-kasar, bergigi kasar. Bunga kecil, kuning, dikumpulkan dalam tandan dan sikat seperti sikat di sisi dahan atau di atas daun. Kelopak adalah 5 - 7, dan bahkan 15 dalam varieti yang ditanam; sahamnya berbentuk linear-pisau pembedah; corolla berbentuk lonjakan lebih besar daripada kelopak, dengan tiub pendek dan terpisah 5 - 7 - 15; lobus berbentuk pisau pembedah; stamen 5 - 7, filamennya pendek, dan anther dilekatkan bersama dengan kerucut; putik dengan ovari atas, dua atau multi-bersarang dan stigma dua-lobed; buahnya adalah buah beri pelbagai biji dengan pelbagai saiz, bentuk dan warna. P. berasal dari Amerika; ia diusahakan sebagai tanaman hiasan, tetapi terutama sebagai sayur. Dalam budaya, banyak jenis yang diketahui, yang digabungkan menjadi subspesies berikut: 1) Esculentum Voss., P berbuah besar.; beri berukuran rata-rata-bulat-bulat atau hampir bulat, berdiameter hingga 15 cm, berkerut atau halus sempurna, kuning atau merah, jarang berwarna putih atau ungu; 2) pruniforme Voss., Plum P.; beri berukuran kecil atau sederhana, bujur atau bujur, halus, merah atau kuning; 3) pyriforme Voss., Berbentuk pir P.; beri kecil atau sederhana, berbentuk pir; 4) oviforme Voss., Ovoid P.; 5) cerasiforme L., ceri P.; buah beri berbentuk bulat, kecil, serupa dengan ceri dan dikumpulkan dalam kelompok padat; 6) ribesioides Voss., Currant P.; buah beri sekecil kismis. P. membiak dengan biji. Menyemai dilakukan pada bulan Mac; anak benih ditanam di dalam pasu dan diletakkan di rumah hijau; pada bulan Mei, mereka ditransplantasikan ke tanah di tanah yang dikeringkan sejak musim luruh di tempat yang cerah; dahan dengan beri diikat, dan untuk mendapatkan buah beri lebih awal, ranting di atas buah beri pertama dipotong. S. R.

TOMATO

TOMATO a, m Pomme d'amour, itu. pomodoro pl. pomidori. Tomato atau epal amora, di antara "tomato" tukang kebun, pomme d'amour. Schroeder 552. Kami dilahirkan untuk. melihat

TOMATO

TOMIDOR, -a, m 1. (atau tomato penanda). Besi. rayuan 2. biasanya pl. Pantat, pantat.3. hanya pl. Pasukan dalaman. Oleh tomato, apa, apa yang perlu dilakukan (oh. Untuk melihat

TOMATO

1) Ejaan perkataan: tomato 2) Tekanan dalam perkataan: tomato`atau 3) Pembahagian kata menjadi suku kata (pemindahan kata): tomato 4) Transkripsi fonetik lapisan. melihat

TOMATO

Tomato merah. Zharg. sudut. Nebr. Komunis. Baldaev 1, 207. Kacau tomato (tomato). Zharg. dermaga Ulang-alik. Berjalan dengan pantas. Elistratov 1994, 3. lihat

TOMATO

-a, genus. pl. -ov, m. 1. Tumbuhan kebun, keluarga. nighthade, sayur; tomato 2. Buah merah bulat dari tanaman ini. salad tomato. Acar tomato. melihat

TOMATO

tomato tomato, tomato, tomato, tomato Kamus sinonim Rusia. tomato tomato Kamus sinonim bahasa Rusia. Panduan praktikal. - M.: Bahasa Rusia. E. Alexandrova. 2011. tomato n., bilangan sinonim: 10 • hati sapi (1) • anggota polis (65) • sayur (41) • pomdamur (1) • tomato (1) • tomato (2) • tomato (2) • tomato (1) ) • tanaman (4422) • tomato (6) Kamus Sinonim ASIS. Trishin. 2013.... Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato. melihat

TOMATO

tomato sama dengan tomato. (Sumber: "Biologi. Ensiklopedia Ilustrasi Moden." Ed. A. P. Gorkin; M.: Rosmen, 2006.). melihat

TOMATO

akar - TOMATO; sifar berakhir; Batang kata: TOMATO Cara yang dihitung untuk membentuk perkataan: Tidak betul atau lain-lain - TOMATO; ⏰Word Tomato dengan. melihat

TOMATO

tomato, tomato, tomato, tomato, tomato, tomato, tomato, tomato, tomato, tomato, tomato, tomato (Sumber: "Paradigma Tertekan Lengkap Menurut A. A. Zaliznyak"). Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato. melihat

TOMATO

(2 m); pl. tomato / ry, R. tomato / rov Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato

TOMATO

tomato, -a, genus. n. pl. h-ov Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato

TOMATO

tomato עַגבָנִייָה נ '* * * עגבנייה Sinonim: hati lembu, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato

TOMATO

Meminjam melalui bahasa Perancis pengantaraan dari ital. lang., di mana pomi d'oro - pl. h. kepada pomo d'oro "epal emas". Sinonim: hati lembu, polis, sayur, pomdamu. melihat

TOMATO

1) (Lycopersicon esculentum) epal cinta 2) (Lycopersicum esculentum) tomato

TOMATO

domátes * * * mdomates Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato

TOMATO

paradicsom * * * mparadicsom Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato

TOMATO

Tomato tomat, m. (Dari pomi d'oro jamak Itali - epal emas). 1. Tanam ini. penutup malam dengan buah-buahan merah atau kuning yang boleh dimakan, sama seperti tomato. 2. Buah tanaman ini. Salad tomato. Borscht dengan tomato.

TOMATO

(Pomidoro Itali, dari pornod'oro - epal emas), sama dengan tomato. Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato. melihat

TOMATO

Rzeczownik tomato m pomidor m

TOMATO

tomato, -a; R. pl. -ov Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato

TOMATO

(Pomidoro Itali, dari pomo d'oro - epal emas), sama dengan tomato. Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato. melihat

TOMATO

tomato, tomato || tomato; tomato; tomat vot unm - tomato hijau yang belum dimasak; tomato gard - tomato merah; sada tomato - anak benih tomato; jus tomat - jus tomat; tomato vāditny - menanam tomato. melihat

TOMATO

Saya bermimpi bahawa anda makan tomato - hebat. Ini bermaksud anda pulih. Tomato yang tumbuh mengimpikan kebahagiaan dan kegembiraan dalam kehidupan keluarga. Seorang gadis yang melihat tomato masak dalam mimpi akan bahagia dalam perkahwinan. melihat

TOMATO

mtomate m Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato

TOMATO

Tekanan dalam perkataan: tomato` atau Tekanan jatuh pada huruf: o Vokal tidak tertekan dalam perkataan: tomato` atau

TOMATO

m. tomate f Sinonim: hati lembu, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato

TOMATO

m Tomate f Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato

TOMATO

tomato, tomato, -a, genus. n. pl. h-ov, m. Tanaman kebun ini. nighthade, serta buahnya yang berair bulat berwarna merah atau, lebih jarang, kuning, tomato.
pelengkap.

TOMATO

西红柿 xīhóngshì, 番茄 fānqié Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato

TOMATO

tomato, tomato (buah) domat m

TOMATO

tomat Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato

TOMATO

TOMATO, -a, genus. pl. -ov, m. Tanaman kebun ini. nighthade, serta buah berair bulat berwarna merah atau, lebih jarang, kuning, tomato. || tomato kata sifat, th, th. melihat

TOMATO

Kembali melalui bahasa Perancis ke frasa Itali pomo d'oro secara harfiah bermaksud "epal emas". Oleh itu, bahagian pertama nama sayur ini berkaitan dengan perkataan gincu. melihat

TOMATO

lihat Tomato. Sinonim: hati sapi, polis, sayur, pomdamur, tomato, tomato, tomato, tanaman, tomato

TOMATO

tomato [itu. portiidoro © 2010-2020 Kamus Dalam Talian

Apa maksud tomato dalam bahasa Itali

Tomato adalah bahagian penting dari masakan Itali hari ini, tetapi tomato pernah dianggap beracun atau afrodisiak. Kami sampaikan kepada anda cerpen mengenai asal usul mereka - dari Aztec hingga era perindustrian di Itali, dan juga mengenai kehidupan mereka di mahkamah Sepanyol dan Inggeris.

Tomato dan sos tomato, sangat digemari dan meluas di seluruh dunia, kini menjadi makanan utama masakan Itali. Tetapi apakah sejarah tomato itu? Dan mengapa ia dianggap beracun hingga tahun 1700? Dalam Tomato di Amerika yang baru dikeluarkan: Sejarah Awal, Budaya, dan Masakan oleh Andrew F. Smith (dari mana beberapa maklumat untuk artikel ini diambil) menyusun semula sejarah tomato melalui prisma kegagalan, prasangka dan kejayaan akhirnya..

Tomato: asal

Perkataan "tomato" berasal dari perkataan Sepanyol "tomate", yang, pada gilirannya, dipinjam dari kata "tomatl" dari bahasa Nahtl Aztec. Sayuran ini "asli" ke beberapa bahagian di Amerika Tengah, Amerika Selatan dan selatan Amerika Utara. Permulaan penanaman dan penggunaannya dalam makanan dapat dianggap sebagai jangka waktu 500-700 tahun. SM, ketika orang Aztec memakan tomato, percaya bahawa ia mempunyai khasiat afrodisiak dan membantu "menyegarkan" badan

Tomato di Eropah - dari Sepanyol ke Itali

Walaupun banyak yang berpendapat bahawa tomato datang ke Eropah pada suatu ketika ketika Christopher Columbus menemui Amerika pada tahun 1492, lelaki yang dianggap sebagai pengimport tomat pertama ke Eropah adalah penemu Sepanyol Hernán Cortez. Setelah pengepungan kota yang sekarang disebut Mexico City, Cortez membawa pulang benih tomat pada tahun 1519: sayur itu tumbuh dengan mudah di iklim Mediterranean dan tidak lama lagi menjadi hiasan yang berharga untuk kebun raja-raja Eropah. Namun, di Itali bahawa tomato mula dimakan dengan segera - ini dilaporkan oleh pakar herba dan ahli botani Pietro Andrea Mattioli dalam dokumennya tahun 1544. Mattioli mencipta perkataan "pomo d'oro" - epal emas, dan kerana tomato milik keluarga nighthade, dia memutuskan bahawa itu adalah varian terung. Namun, dalam teksnya, tomat disamakan dengan mandrake, kerana dipercayai memiliki sifat afrodisiak..

Bukti lebih lanjut mengenai kejayaan tomato bermula pada 31 Oktober 1548 dalam bentuk surat kepada setiausaha peribadi Grand Duke of Tuscany, Cosimo de 'Medici. Surat itu mengatakan bahawa tomato dari ladang musim panas Torre del Galo dihantar dengan selamat dan sihat. Buah emas yang indah juga dianggap sebagai hiasan yang indah untuk kediaman dan kebun halaman Tuscan..

Tomato di England: sejarah buah beracun

Walaupun orang-orang Mediterranean makan tomato, di England tanaman ini ditanam semata-mata untuk kecantikan, dan juga untuk keseronokan. Inilah yang dikatakan bukti pertama tomato dari negara Foggy Albion: catatan John Parkinson, ahli farmasi dan ahli botani Raja James I dan ahli botani Raja Charles I (iaitu, antara paruh kedua abad ke-16 dan separuh pertama abad ke-17). Sejarah tomat yang menyedihkan di Inggeris dan jajahan Inggeris di Amerika Utara didokumentasikan oleh John Gerard pada tahun 1597. Gerard, seorang tukang gunting rambut yang menjadi saintis, mengambil beberapa maklumat untuk bukunya dari sumber awam masa lalu, Dodoens dan l'Ecluse, dan menyebut tomato itu "berbau." Jadi, walaupun sayur itu tidak dianggap beracun, tidak seperti batang dan daun (yang sebenarnya beracun), tomato itu dijauhkan dari meja Inggeris selama sekurang-kurangnya dua abad..

Lebih-lebih lagi, pada akhir tahun 1700-an. banyak orang Eropah percaya bahawa buah itu sendiri beracun. Sebab sebenar untuk ini terletak pada kenyataan bahawa tomato biasanya disajikan di piring pewter: kerana tomato sangat berasid, ia menimbulkan reaksi, akibatnya plumbum menjadi toksik atau bahkan membawa maut..

Tomato di Amerika

Catatan pertama tomato di jajahan British di Amerika bermula pada tahun 1710: dalam Botanology-nya, ahli botani William Salmon menulis mengenai penanaman tomato di kedua-dua Carolina. Walau bagaimanapun, walaupun Presiden AS Thomas Jefferson mengirim kembali benih dari Perancis (setelah mencuba tomato di Paris), dan walaupun resipi menggunakan tomato boleh didapati di surat khabar pada tahun 1820-an, tanaman ini telah lama dianggap beracun. di Amerika Utara. Pada awal abad ke-19, ketika tomato bahkan ditanam di New York, khabar angin tersebar mengenai sebilangan cacing hijau berbahaya dengan ekor melengkung yang hidup di dalam tomato dan membunuh mangsanya dengan serta-merta. Nasib baik ahli entomologi Benjamin Walsh menghancurkan mitos ini..

Tomato: resipi pertama dan perindustrian

Buku-buku sejarah mengenai resipi tomato pertama dan penciptaan proses perindustriannya ditulis terutamanya di Itali. Buku resipi pertama adalah dari tahun 1692, ditulis oleh penduduk Naples, yang mungkin mengambil banyak data dari sumber Sepanyol. Buku Masak Appledore monograf bermula pada tahun 1872 dan ditulis oleh seorang wanita bernama Maria Parloa, yang dianggap sebagai salah seorang chef terkenal paling awal dalam sejarah Amerika. Proses mewujudkan industri pengetinan berasal, bertentangan dengan kepercayaan popular, di bandar utara Parma. Pada pertengahan abad ke-19, pedagang mencipta apa yang disebut "kisi hitam" - kisi tomato kering matahari. Pada tahun 1865, Profesor Rognoni dari University of Parma merasionalisasikan proses penanaman di ladangnya, dan proses ini kemudian merebak ke makmal lain: menjelang tahun 1896, 11 makmal telah didaftarkan di Kamar Dagang. Pada tahun 1905, para perindustrian Parma membawa teknologi penyimpanan pekat vakum dari Perancis dan, bersama-sama dengan bandar berdekatan Piacenza, mencapai dominasi Itali dan dunia yang tidak dapat dipecahkan dalam pengeluaran pekat tomat. Walau bagaimanapun, di Naples, Francesco Sirio, seorang penduduk Asti, Piedmont, mendirikan kilang pengudaraan selatan pertama yang mengkhususkan diri dalam mengupas tomato pada tahun 1875. Ini dilakukan berkat penggunaan tomato San Marzano tempatan..

Namun, pada tahun 1897, Joseph Campbell mencipta sup tomato kalengannya yang terkenal, yang kemudiannya berubah menjadi karya seni pop. Sekarang tidak ada yang menganggap tomat beracun atau afrodisiak (baik, mungkin hanya orang Perancis, yang secara puitis memanggil tomato pommes d'or - suka epal). Walaupun beberapa contoh yang sebaliknya dapat ditemui dalam filem dan di internet.

Apa maksud tomato dalam bahasa Itali

Saya tiba-tiba terjun ke pelbagai jenis sayur-sayuran Itali, terutama tomato.. Saya tak tahu nak pesan apa. Seronok meneroka. Mungkin orang lain akan berguna. Saya tidak berpura-pura lengkap. Teks Tanya tertentu yang berpindah ke Itali diambil sebagai asas (saya tidak mendapat nama belakangnya di mana sahaja) dan ditambah oleh saya dari sumber Itali. Saya akan gembira sekiranya seseorang yang tahu akan menambah - betul.

Pada masa ini terdapat lebih dari 320 jenis tomato biasa yang ditanam di Itali, tetapi hanya kira-kira dua puluh yang berasal dari tradisi pertanian Itali. Ini adalah jenis tempatan, dibiakkan dan menjadi ciri khas untuk kawasan ini atau wilayah Itali dan dianggap sebagai "prodotto tipici".

3. Tomato Piccadilly (pomodorino Piccadilly). Dari semua "denda tomato", ini boleh dianggap salah satu yang terbesar, dengan berat rata-rata 30-50 g. Mereka juga tumbuh dalam kelompok, mempunyai buah berbentuk bujur dengan ujung yang sedikit runcing. Warna merah terang menjadikannya sangat menarik dalam salad, dan kulit nipis, yang mendidih dengan baik semasa proses memasak, memberikan kelebihan dalam penyediaan sos. Tetapi bagi saya secara peribadi, varieti ini sama dengan tomato confit.

Saya juga ingin menyebutkan tomato stik gergasi (misalnya, pomodoro di sorrento), yang rasanya enak walaupun sedikit belum masak. Mereka hampir selalu dimakan mentah dan sering bergurau disebut "daging".

Bagi pengalaman saya, saya sangat menyukai tomato "dompet", saya menanam varieti Perancis. Tetapi saya tidak suka ceri seperti Putera Borghese, mereka terlalu kecil dan hancur ketika masak. Walaupun ia diposisikan sebagai tomato untuk pengeringan, saya terpaksa melakukannya :)
Sekarang saya akan mencuba San Marzano, berdaging, tahan kemarau, anda mahu sushi, anda mahu pengetinan tanpa kulit :)

Dan bagi mereka yang telah membaca hingga akhir :) beberapa model burlap topikal dari koleksi D&G 2016.
Mereka diejek di mana-mana kerana trend yang tidak mahu digunakan oleh sesiapa pun, dan saya sangat menyukainya. Saya suka memakainya di kebun saya :)

Bagaimana orang Itali menyediakan angin perdagangan tomato buatan sendiri


Tidak mungkin membayangkan masakan Itali tanpa tomato. Terutama, masakan Itali Selatan, yang memberikan imej pizza dan spageti dunia, tidak dapat difikirkan tanpa sos tomato.

Untuk menyediakan sos seperti itu sepanjang tahun, penyediaan kalengan dibuat dari tomato yang dimasak di bawah terik musim panas. Suri rumah Itali Selatan memanggil "makanan dalam tin" angin perdagangan tomato dan pelati buatan sendiri. Menjelaskan nama makanan dalam tin menyebutkan "penyeksaan" yang menjadi sasaran tomato sebelum masuk ke dalam tin.

Angin perdagangan dari laluan Itali (untuk melewati sesuatu) adalah bubur tomat tanpa biji dan kulit.

Pelati dari pelato Itali (dikupas) - tomato yang dikupas dalam jus tomato. Mereka boleh diawetkan dengan buah utuh dan dipotong menjadi baji.

Terdapat juga sebilangan besar tomato dalam tin yang dihasilkan secara industri, tetapi saya ingin memperkenalkan anda kepada angin perdagangan pengetinan yang digunakan oleh wanita Itali.

Angin perdagangan pengetinan rumah lebih banyak bertahan di selatan Itali. Ini disebabkan oleh tradisi keluarga yang masih kuat dari "bangunan rumah" orang Itali, keinginan untuk menjimatkan wang dengan alasan angin perdagangan digunakan hampir setiap hari untuk menyediakan pelbagai hidangan, dan persediaan anda sendiri selalu lebih sihat.

Akhir bulan Julai dan awal bulan Ogos adalah masa untuk mengumpulkan tomato, ketika wanita berkumpul untuk menolong beberapa suri rumah dengan menuai. Hari ini pada satu, esok di tempat lain, dll. Dari gambar di bawah ini akan mudah difahami mengapa pengetinan ini sukar dilakukan sendiri..

Tomato terbaik untuk makanan dalam tin adalah jenis San Marzano. Buah merah terang dengan bentuk memanjang agak berdaging, dengan kandungan biji kecil dan cairan vegetatif, mempunyai rasa manis dan asam yang harmoni.

Sudah tentu, suri rumah menggunakan jenis lain untuk pengetinan, kecuali arahan salad semata-mata..


Tomato masak terlebih dahulu dibasuh dengan bersih dan dikeringkan di udara.

Kemudian buah dipotong untuk mengeluarkan biji dan cairan vegetatif dari mereka. Inilah yang dilakukan oleh wanita dalam foto di atas..

Buah yang disiapkan disalurkan melalui mesin seperti penggiling daging, di mana pulpa dihancurkan dan meresap melalui permukaan berlubang di bahagian kerja, dan kulitnya ditolak.

By the way, anggur untuk anggur tersedak dengan cara yang sama..

Pada zaman pra-industri, tomato digosok melalui permukaan logam yang menyerupai parut..

Menumbuk, i.e. bahagian pulpa tomato melalui permukaan berlubang memberikan nama produk itu sebagai la passata.

Angin perdagangan yang dihasilkan segera dituangkan ke dalam botol kaca. Sebagai rujukan: keluarga yang terdiri daripada 3-4 orang rata-rata menyediakan sehingga 500 botol angin perdagangan.

Pada masa ini, tidak ada masalah dengan botol, dan sebelumnya adalah tanggungjawab anak-anak untuk mengumpulkan botol bir.

Wow, saya menemui satu lagi perbezaan antara masa kecil rakan sebaya saya di Itali: mereka mengumpulkan botol bir untuk angin perdagangan ketika kami menyerahkan botol tersebut untuk membeli limun)))

Botol ditutup dengan penutup besi menggunakan mesin khas.

Semua peralatan dan bekalan tersedia untuk dijual.

Mengupas tomato dari kulit untuk membuat pelati di rumah sangat memakan masa, jadi suri rumah lebih suka tidak mengupas tomat, dan kulitnya sudah dikeluarkan semasa memasak.


Balang ditutup dengan penutup, yang ketat dapat dicapai semasa pembentukan vakum semasa penyejukan selepas pasteurisasi.

Langkah terakhir adalah pasteurisasi makanan dalam tin.

Botol diletakkan di dalam tong, dimasukkan ke dalam kain lap atau dibungkus di surat khabar dan diisi dengan air.

Pembakar gas dipasang di bawah tong. Kentang besar diletakkan di atas botol. Apabila mereka dimasak, suhu yang diperlukan untuk pensterilan semestinya dapat dicapai dalam botol apa pun..

Botol dan tin dikeluarkan dari tong apabila air di dalamnya benar-benar sejuk.

Ada cara lain untuk mendapatkan angin perdagangan tomat, perbezaan utama adalah bahawa tomato tidak dibersihkan dari biji dan cairan vegetatif, tetapi direbus dipotong kecil-kecil. Semasa pemanasan, pulpa dan cecair vegetatif akan terpisah. Cecair dipisahkan dengan cara yang berbeza (dari mengepam keluar dengan pam hingga menyaring melalui kain), dan kemudian pulpa disalurkan melalui mesin.

Saya ingin menarik perhatian pembaca ke catatan saya yang lain, di mana kanak-kanak diberitahu dan ditunjukkan bagaimana membuat tomato dalam tin di Itali pada era pra-industri. Sangat menghiburkan!

Mengapa perkataan "tomato" bermaksud "epal emas"?

Dalam pemahaman kita, tomato adalah tanaman sayur-sayuran, yang kebanyakannya berwarna merah. Walau bagaimanapun, diterjemahkan dari bahasa Itali, namanya bermaksud "epal emas". Di mana orang Itali mempunyai persatuan seperti itu??

Menyajikan menu sayur bulat pipi merah anda agak bermasalah. Mengapa disebut pelik, atau rasa ingin tahu linguistik?

Sejarah

Tanah asli tomato adalah Amerika Selatan, kerana ahli botani Soviet dapat menemui nenek moyang liar mereka di sana. Sejak sekian lama, tomato digunakan secara eksklusif sebagai hiasan dalam pasu bunga berwarna-warni. Orang Itali mengubahnya menjadi sayur, dan mereka juga menyebut tomato itu "epal emas". Berdasarkan namanya, kesimpulan logik menunjukkan bahawa pada mulanya varieti tomato kuning ditanam di Itali. Rupa-rupanya orang Eropah sangat menyukai buahnya, kerana pada tahun 1556 R. Dodoneus bahkan melukis potretnya. Orang Perancis lebih sering memanggil tomato "buah cinta".

Pada abad ke-18, Rusia mula mengusahakannya secara aktif sebagai tanaman kebun. Amerika, bahkan pada abad ke-19, tetap berdegil untuk menganggap buah itu beracun.

Menarik

Setelah tukang masak itu bersetuju untuk membunuh presiden Amerika Syarikat dengan bayaran. Dia memilih keracunan dengan cara yang paling pasti, dan tomato adalah racunnya. Setelah menyediakan sos tomat untuk daging, benar-benar yakin akan kejayaan rancangan jahat, dan tidak meragukan pembalasan yang kejam, pakar masakan itu membunuh diri. Jelas bahawa tidak ada yang berlaku pada presiden masa depan, malah dia menyukai hidangan baru.

Apa pun nama tomato, tetapi faedah dan rasa yang tiada tandingannya menjadikannya sayur kegemaran di meja harian dan perayaan..

Anda juga boleh mengira berapa kalori dalam salad tomato.

Asal kata, puitis Itali.

Setuju bahawa frasa Itali pomo d'oro adalah "tomato" yang biasa kita kenal, kerana dari bahasa Itali perkataan ini berasal dari bahasa Rusia. Kadang-kadang disebut tomato, tetapi lebih kerap tomato. Dan sebiji tomato disebut segala sesuatu yang dikaitkan dengan pelbagai variasi dari apa yang disediakan dari sayur ini. Contohnya pes tomato, sos, atau jus tomato. Untuk sebab tertentu, tomato kuning tidak biasa di negara kita, ia biasanya dimakan segar atau dalam tin. Sebagai contoh, saya tidak pernah melihat pes tomato atau sos tomato kuning..

Ngomong-ngomong, hari ini saya menjawab kuiz di banyak kelab terkenal Mnogo.ru. Khusus dari pasangan mereka, kedai dalam talian tutanetam.ru. Persoalannya adalah mengenai nama sayur mana yang diterjemahkan dari bahasa Itali sebagai "epal emas". Tiga kemungkinan jawapan diberikan, seperti: oren, tomato dan mangga. Jawapan yang betul, tentu saja, adalah tomato, kerana ia adalah satu-satunya sayur dalam senarai ini, walaupun ia adalah sayur atau tidak, masih perlu dilihat. Malah, walaupun di enjin carian Yandex, pertanyaan bulanan mengenai apa sebenarnya tomato (sayur, beri atau buah) berjumlah 3,700 sebulan. Walaupun sekarang, selari dengan jawapan untuk soalan ini, saya mencari maklumat ini di internet. Sebagai contoh, orang Amerika percaya bahawa ini adalah sayur-sayuran, walaupun pada hakikatnya ia adalah buah, tetapi sebenarnya ia adalah buah dan orang Amerika sememangnya salah. Fakta bahawa tomato adalah beri ditulis dalam Wikipedia, dan adalah kebiasaan untuk mempercayai sumber ini. Nama "tomato" berasal dari kata Aztec "tomato", menurut sumber yang sama. Dan Amerika Selatan dianggap sebagai tempat kelahiran tomato, saya suka benua ini. Dan orang Itali kemungkinan besar menyebut tomato sebagai epal emas kerana warna beri ini. Lagipun, warna tomato berbeza, kedua-duanya berwarna merah dan kuning. Dan emas tidak selalu berwarna kuning, hanya ada emas tulen. Ini berkaitan dengan warna, dan epal itu dinamakan kerana kesamaan dengan pohon epal. Lagipun, semak tomat dengan buah tomato digantung sangat mengingatkan pada pokok epal yang digantung dengan epal.

Lihat juga soalan menarik lain di laman web Majlis: