Yang lebih sihat: ayam atau ayam belanda?

Sama ada anda ingin menurunkan berat badan atau hanya menjalani gaya hidup sihat, anda mungkin mempunyai ayam belanda atau ayam dalam diet anda. Ini tidak menghairankan, kerana daging burung ini adalah makanan yang paling banyak. Pada pandangan pertama, nampaknya tidak ada perbezaan antara membeli daging ayam atau ayam belanda, tetapi ini tidak sepenuhnya benar. Dalam ulasan kami hari ini, kami ingin memberitahu anda daging mana yang masih dianggap lebih berguna..

Kesamaan

Mari kita mulakan bagaimana kedua-dua produk itu serupa. Kedua-dua ayam dan ayam belanda mengandungi banyak protein, yang diperlukan oleh tubuh untuk membina otot. Sebaliknya, terdapat sedikit lemak dalam daging kedua burung itu, yang juga merupakan nilai tambah mutlak. Daging ini juga mengandungi asid amino yang disebut triptofan, yang menghasilkan hormon dalam tubuh manusia yang bertanggungjawab untuk ketenangan dan suasana hati yang baik. Ayam dan ayam belanda juga mengandung selenium, yang menyumbang kepada fungsi kelenjar tiroid yang berfungsi dengan baik. Oleh itu, komposisi vitamin dan unsur mikro dalam kedua produk adalah hampir sama. Apa bezanya ketika itu?

Ayam atau ayam belanda yang lebih berguna?

Sesiapa yang ingin menurunkan berat badan atau hanya menjalani gaya hidup sihat menggunakan daging ayam belanda atau ayam dalam makanan mereka. Makanan ini dianggap sebagai sumber protein haiwan yang paling diet.

Walaupun daging ini sama popular di dapur kecergasan hari ini, terdapat beberapa perbezaan nilai pemakanan. Kami mencadangkan untuk menganalisis perbezaan antara ayam belanda dan ayam untuk memutuskan apa yang akan digunakan dalam menu anda.

Apa ini

Ayam adalah unggas biasa dan produk daging yang paling biasa didapati. Ayam adalah produk berkhasiat dengan rasa halus yang neutral. Daging kalkun mirip dengan ayam dari segi nilai dan rasa pemakanan, tetapi lebih kering.

  • Ayam dan ayam belanda mengandungi banyak protein berkualiti tinggi, yang anda perlukan untuk membina badan anda. Makan makanan yang tinggi protein meninggalkan rasa kenyang yang lama dan membantu mengekalkan jisim otot yang mencukupi.
  • Kalkun dan ayam adalah produk makanan. Fillet ayam mentah mengandungi 114 kilokalori, ayam belanda - kira-kira 84 kilokalori. Kandungan kalori rendah menjadikan kedua-dua jenis daging ini menjadi pilihan terbaik bagi mereka yang ingin menurunkan berat badan. Sudah tentu, jika ayam tidak digoreng dalam jumlah besar lemak.
  • Protein bukan satu-satunya nutrien yang disediakan oleh ayam belanda dan ayam, lemak adalah komponen penting dalam diet yang sihat, dan keduanya mengandungi jumlah lipid yang sederhana. Oleh kerana sebahagian besar lemak di bangkai tertumpu di kulit, anda boleh mengeluarkan kulit dan makan makanan yang kurang berminyak..

Khasiat ayam

Daging ayam mengandungi banyak protein, mudah dicerna, dimasak dengan cepat dan dijual dengan harga yang berpatutan. Berikut adalah beberapa sebab untuk memasukkan ayam dalam makanan anda:

  • Kandungan protein yang tinggi akan membantu anda membina otot dengan lebih cepat. Dalam kategori ini, ayam adalah pemenang. Ini menjadikannya pilihan terbaik bagi mereka yang bersenam..
  • Ayam tinggi natrium. Bahan ini membantu mengekalkan keseimbangan elektrolit yang betul di dalam badan..
  • Kandungan selenium dalam 100 gram ayam merangkumi keperluan harian untuk unsur jejak ini sebanyak 58%. Apabila selenium tidak mencukupi, kelenjar tiroid menderita.
  • Daging ayam mengandungi 7 kali lebih banyak vitamin A daripada daging ayam belanda. Vitamin ini bertanggungjawab untuk ketajaman penglihatan, kesihatan rambut, kuku, kulit.
  • Ayam mengandungi kurang lemak daripada ayam belanda. Oleh itu, ia dianggap sebagai produk diet dengan betul.

Kelebihan ayam belanda

Sehingga baru-baru ini, ayam belanda secara tradisional dikaitkan dengan adegan dari filem-filem Amerika, di mana kebiasaan menghidangkan burung goreng besar ini pada hari Krismas dan Hari Kesyukuran. Tetapi hari ini ayam belanda selalu berada di rak pasar raya dan telah menjadi sebahagian daripada diet sebagai alternatif daripada ayam biasa. Burung itu mempunyai banyak kelebihan:

  • Tidak menyebabkan alergi, oleh itu ia adalah daging kalkun yang disarankan untuk digunakan sebagai makanan pelengkap pertama untuk bayi, bermula dari enam bulan.
  • Turki adalah sumber kalsium terbaik berbanding produk daging lain (mengandungi 12 miligram kalsium setiap 100 gram bahagian yang boleh dimakan).
  • Produk telah menjadikan dirinya sebagai sumber riboflavin, vitamin B6, zat besi, niasin, fosforus, zink yang sangat baik.
  • Triptofan asid amino, yang terdapat dalam daging, membantu mengekalkan tahap serotonin yang diperlukan dalam badan, yang meningkatkan semangat dan mood yang baik. 100 gram kalkun mengandungi 0.28 gram triptofan.
  • Daging Turki mengandungi lebih sedikit kolesterol - 62 miligram berbanding 64 miligram kolesterol pada ayam.
  • Dari segi kandungan makronutrien, daging kalkun mempunyai kelebihan yang jelas. Daging mengandungi magnesium yang mencukupi. Makronutrien ini menguatkan sistem imun, menyokong sistem saraf. Dan juga banyak kalium, yang penting untuk fungsi jantung.
  • Unggas dibesarkan tanpa penggunaan antibiotik dan hormon, yang memberi kesan positif terhadap kualiti daging.
  • Daging kalkun mengandungi sedikit natrium, yang bermaksud ia sesuai untuk diet pesakit dengan hipertensi atau orang yang diet rendah natrium.
  • Daging kalkun mengandungi lebih banyak niasin daripada ayam. Kekurangan niasin boleh menyebabkan keguguran rambut dan kemerosotan kulit.
  • Daging kalkun mengandungi banyak vitamin B2 (190 mikrogram per 100 gram produk).
  • Nisbah asid lemak tak jenuh omega-6 ke omega-3 dalam daging kalkun adalah 10: 1. Ini adalah nisbah optimum untuk diet seimbang

Bahaya dan kontraindikasi

Kedua-dua daging mempunyai kelebihan dan kekurangannya, jadi kadang-kadang sukar untuk menasihati produk mana yang lebih baik digunakan. Daging ayam boleh membahayakan dalam beberapa keadaan.

  • Ayam tidak boleh dimakan oleh orang yang alah kepada protein ayam.
  • Ciri bermanfaat daging ayam hanya berkaitan dengan unggas yang dibesarkan dalam keadaan tertentu. Pedaging ayam yang sarat dengan hormon dan antibiotik tidak akan banyak digunakan. Bahan berbahaya mengancam gangguan hormon. Oleh itu, lebih baik membeli ayam ternakan yang diberi makan bijirin..
  • Untuk semua kegunaan daging kalkun, daging jenis ini mempunyai kontraindikasi tersendiri. Produk ini tidak disarankan untuk dikonsumsi oleh orang tua dan orang yang sakit sendi, kerana daging kalkun mengandung 2 kali lebih banyak asas purin, dari mana asid urik terbentuk.
  • Tryptophan pada ayam belanda boleh menyebabkan rasa mengantuk.
  • Kerana kandungan proteinnya yang tinggi, kedua-dua produk ini dikontraindikasikan pada gout dan kegagalan buah pinggang..

kesimpulan

Daging kalkun sedikit melebihi ayam dalam kandungan makronutrien dan vitamin. Walaupun ayam belanda telah menjadi peneraju dalam beberapa petunjuk, kedua-dua jenis daging sangat berguna untuk tubuh, dengan syarat burung-burung itu dibesarkan dalam keadaan baik dan memakan makanan semula jadi. Ini adalah kriteria utama untuk memilih.

Kemasukan ayam atau ayam belanda dalam jumlah yang cukup dalam diet dibenarkan sepenuhnya. Ini adalah makanan yang berguna dan mudah dicerna. Kalkun dan ayam kaya dengan protein lengkap, tetapi kurang berlemak daripada produk haiwan. Tetapi kita tidak boleh lupa bahawa terlalu banyak makanan protein boleh membawa kesan buruk terhadap kesihatan. Kedua-dua ayam dan ayam belanda boleh menjadi sebahagian daripada diet seimbang. Sebagai tambahan kepada protein, kedua daging menyediakan lemak, vitamin dan mineral yang sihat.

Ayam atau ayam belanda? Roskontrol memberitahu burung mana yang lebih sihat

Sekiranya daging kedua burung berkualiti tinggi, maka ayam dan ayam belanda adalah pilihan yang sangat baik untuk dimasukkan dalam diet biasa..

Projek bukan negeri dalam bidang kawalan kualiti dan keselamatan barang dan perkhidmatan "Roskontrol" memberitahu daging mana yang lebih sihat - ayam atau ayam belanda. Hasil penyelidikan diterbitkan di laman web organisasi.

Pakar membandingkan daging unggas dengan beberapa parameter - kualiti makanan produk dan kandungan nutrien yang menyumbang kepada penurunan berat badan..

- Daging ayam dan ayam belanda adalah produk makanan. Kandungan kalori ayam bersama kulit per 100 g ialah 211 kkal, kalkun - 144 kkal, kata pesan itu..

Kandungan kalori kedua produk tanpa kulit adalah hampir sama, kata para pakar. Dalam fillet ayam - 113 kcal, dalam fillet ayam belanda - kira-kira 115 kcal. Seperti yang ditekankan dalam Roskontrol, kedua-dua produk ini layak hadir dalam diet..

Dada ayam tanpa kulit mengandungi 2.6 gram lemak, dada ayam belanda mengandungi 0.7 gram. Lemak adalah kira-kira 5% kalori dalam daging kalkun putih, sementara ayam putih adalah sekitar 4% lemak..

- Turki mengandungi lemak kurang tepu daripada ayam - kira-kira 0.21 gram per 100 gram daging, kata para pakar..

Pada masa yang sama, menurut mereka, ayam belanda menang dari segi kandungan protein - terdapat 24 gram bahan bermanfaat per 100 gram daging kalkun, dan 21 gram per 100 gram ayam..

Juga, para pakar menyatakan kandungan trypophan - asid amino dari mana serotonin "hormon kegembiraan" dihasilkan. Dalam ayam itu 0.27 gram per 100 gram produk, dalam ayam belanda adalah 0.28 gram.

- Dari sudut diet, ayam belanda menang atas ayam. Produk ini semestinya mustahak dalam diet orang yang ingin menurunkan berat badan dan mengekalkan tahap tenaga yang tinggi sepanjang hari. Turki mempunyai lebih sedikit kolesterol dan kurang lemak jenuh dan sedikit lebih banyak protein. Tetapi jangan diskon produk yang indah dan berkhasiat seperti ayam, yang juga mengandung banyak nutrien, '' kata Julianna Pliskina, seorang pakar gaya hidup sihat..

Pada masa yang sama, seperti yang dinyatakan oleh pakar lain, Calon Sains Perubatan Oleg Iryshkin, perbezaan jumlah protein dalam daging kedua burung tidak signifikan..

- Cara membesarkan unggas sangat penting. Semasa memilih produk, pilihlah unggas yang dibiakkan pada makanan semula jadi, dalam keadaan semula jadi, tanpa menggunakan ubat perangsang pertumbuhan. Dalam kes ini, tidak masalah sama ada ayam atau ayam belanda, katanya..

Oleh itu, disimpulkan dalam "Roskontrol", dalam pertempuran antara ayam dan kalkun, dengan beberapa tempahan, kalkun menang. Tetapi jika daging kedua burung itu selamat dan berkualiti tinggi, maka ayam dan ayam belanda adalah pilihan yang sangat baik untuk dimasukkan dalam diet tetap..

Yang lebih sihat: ayam atau ayam belanda?

Daging ayam dan ayam belanda mempunyai reputasi lebih sihat, tetapi masih ingin tahu mana yang lebih baik. Mari bandingkan!

Kandungan kalori

Daging ayam dan ayam belanda tidak terlalu tinggi kalori, tetapi ayam belanda lebih diet jika kita membincangkan mengenai daging dengan kulit: 144 kkal berbanding 214 kkal untuk ayam dengan kulit. Sekiranya anda mengambil fillet tanpa kulit, anda akan mendapat kira-kira kandungan kalori yang sama: 113 kkal untuk ayam, 115 kkal untuk kalkun.

Siapa menang? Kita boleh mengatakan bahawa ini adalah satu tarikan, kerana banyak orang lebih suka makan ayam dan ayam belanda tanpa kulit, terutama jika tujuannya adalah untuk menurunkan berat badan.

Kandungan protein

Rata-rata, ayam mempunyai 21 gram protein dan ayam belanda mempunyai 24 gram. Kita memerlukan protein untuk membina otot, dan otot tidak hanya kelihatan lebih cantik daripada lemak badan, tetapi juga membantu anda menurunkan berat badan: semakin bertambah, semakin banyak lemak dibakar semasa bersenam. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa ayam belanda dan ayam disukai oleh peminat sukan..

Siapa menang? Turki sedikit. Tetapi ayam juga bagus untuk mereka yang memantau berat badan dan terlibat secara aktif dalam sukan..

Kandungan triptofan

Pada ayam 0,27 gram per 100 g, dalam ayam belanda - 0, 28. Tryptophan adalah asid amino, dari mana tubuh mensintesis serotonin - ia juga disebut "hormon kebahagiaan." Ngomong-ngomong, hormon yang sama kemudiannya terlibat dalam penghasilan bahan yang diperlukan untuk tidur cepat dan bebas masalah. Oleh itu, tryptophan adalah kunci untuk mood yang baik dan rehat yang baik..

Siapa menang? Secara rasmi seekor ayam belanda, tetapi pada kenyataannya petunjuk ini dapat dibandingkan.

Kandungan selenium

Ayam mengandungi 58% dari nilai harian selenium (dalam 100 g), ayam belanda - 44%. Selenium sangat penting untuk fungsi normal kelenjar tiroid. Kesihatan organ ini adalah kunci metabolisme dan tenaga yang baik..

Siapa menang? Seekor ayam betina. Pastikan anda memasukkannya ke dalam makanan anda jika anda mementingkan kesihatan tiroid anda..

Kandungan kolesterol

Ayam - 64 mg per 100 g, kalkun - 62 mg per 100 g. Semua orang tahu bahawa kolesterol "sangat, sangat berbahaya", tetapi, seperti biasanya, semuanya bergantung pada kuantiti dan kualiti makanan yang dimakan. Secara amnya, kolesterol diperlukan untuk mengangkut lemak ke tempat yang tepat di dalam badan, jadi tidak perlu sepenuhnya mengecualikan makanan dengan kandungannya yang agak tinggi dari diet. Walau bagaimanapun, kesederhanaan juga diperlukan di sini..

Siapa menang? Oleh ayam belanda kecil.

Menjumlahkan

Setelah memeriksa bilangan kering, kami sampai pada kesimpulan bahawa ayam belanda lebih sihat daripada daging ayam dalam beberapa cara. Tetapi faedah ini tidak cukup signifikan untuk membuang satu produk dan bergantung pada produk yang lain. Perkara yang paling penting dalam pemakanan - dan semua pakar pemakanan membincangkan perkara ini - adalah keseimbangan, kegunaan. Oleh itu, anda tidak boleh menolak penggunaan ayam dan ayam belanda. Tetapi penting untuk memilih daging yang berkualiti! Malangnya, ayam agak diragui oleh fakta bahawa penyelidikan mengesahkan kualitinya yang rendah. Daging dipam dengan sebatian khas untuk menambah berat badan, antibiotik terdapat di dalamnya. Oleh itu, kami menasihatkan anda untuk membeli produk dari pengeluar yang anda percayai..

Perbalahan burung: pakar pemakanan telah mengetahui siapa yang lebih baik daripada ayam atau ayam belanda

Roskontrol mengetahui daging unggas mana yang lebih sihat untuk diet.

Ayam dan ayam belanda adalah pilihan terbaik untuk dimasukkan dalam diet biasa anda. Walau bagaimanapun, daging unggas kedua masih menang mengikut beberapa kriteria. Inilah kesimpulan yang dicapai oleh pakar Roskontrol.

Pakar membandingkan sifat daging kedua burung tersebut dengan beberapa parameter: identiti produk dan kandungan nutrien yang menyumbang kepada penurunan berat badan. Ternyata, ayam belanda adalah produk makanan yang lebih banyak. 100 gram fillet payudara unggas ini mengandungi 0.7 gram lemak dan 24 gram protein, dalam ayam, masing-masing, 2.6 gram dan 21 gram.

Kalkun juga menang dalam kandungan triptofan - asid amino dari mana "hormon kegembiraan" dihasilkan. Ini mengandungi 0.28 gram bahan, dan dalam ayam - kurang sepersepuluh.

- Dari sudut diet, ayam belanda menang atas ayam. Turki mempunyai lebih sedikit kolesterol dan kurang lemak jenuh dan sedikit lebih banyak protein. Tetapi jangan mengabaikan produk hebat dan berkhasiat ini, - menilai pakar "sengketa burung" mengenai gaya hidup sihat Julianna Pliskina.

Pada masa yang sama, pakar menasihatkan agar tidak memotong ayam. Kajian mendapati bahawa perbezaan antara daging unggas boleh diabaikan. Dan kedua-dua burung adalah pilihan yang baik untuk diet tetap dan diet..

Sebelumnya, Saluran Lima menerbitkan nasihat daripada pelakon Paulina Andreeva mengenai cara menurunkan berat badan tanpa berdiet.

Ayam atau ayam belanda: yang lebih sihat?

Dada ayam rebus dan daging kalkun kukus adalah makanan yang paling banyak difoto di Instagram bintang kecergasan. Daging kedua-dua burung dianggap produk yang berguna di kalangan orang yang menjalani gaya hidup sihat dan bermain sukan. Tetapi walaupun anda tidak berlatih di gim tujuh kali seminggu selama tiga jam, maka persoalannya adalah: "daging mana yang lebih sihat - ayam atau kalkun?" semua sama yang anda ada suatu ketika dahulu. Bersama pakar, kami menganalisis produk mana yang lebih sihat dan enak?

Apa yang lebih sihat daripada ayam belanda atau ayam?

Selalunya pakar pemakanan, wartawan dan pembuat berita meletakkan sifat bermanfaat produk tertentu di atas alas, dan kemudian membuangnya, mula memuji produk lain yang "paling berguna" secara besar-besaran. Kebenaran, seperti biasa, berada di tengah - keseimbangan zat yang berasal dari produk semula jadi, itulah yang dikatakan salah satu prinsip asas pemakanan sihat.

Mari bandingkan daging ayam belanda dan ayam dalam beberapa parameter - kandungan makanan produk dan kandungan nutrien yang menyumbang kepada penurunan berat badan.

Kandungan kalori

Daging ayam dan ayam belanda adalah produk makanan. Kandungan kalori ayam bersama kulit per 100 g ialah 211 kkal, ayam belanda - 144 kkal. Kandungan kalori kedua-dua produk tanpa kulit adalah hampir sama. Dalam fillet ayam - 113 kcal, dalam fillet ayam belanda - kira-kira 115 kcal. Fillet Turki dan fillet ayam berhak untuk hadir dalam diet, termasuk untuk menurunkan berat badan.

Kandungan lemak

Dada ayam tanpa kulit mengandungi 2,6 g lemak, payudara kalkun mengandung 0,7 g. Kira-kira 5% kalori dalam daging kalkun putih adalah lemak, dalam daging ayam putih peratusan jisim lemak adalah sekitar 4%. Selain itu, ayam belanda mengandungi lemak tepu yang lebih sedikit daripada ayam - kira-kira 0.21 g setiap 100 g daging.

Kandungan protein

Kita semua tahu bahawa protein diperlukan untuk membina otot. Otot secara kondisional membantu membakar lemak. Tubuh memerlukan tenaga untuk berfungsi. Apabila anda melakukan aktiviti fizikal dalam jangka masa yang lama, tubuh terlebih dahulu akan menghabiskan simpanan karbohidratnya, dan kemudian memakan lemak dari simpanan lemak, yang dibuang ke dalam darah. Melalui darah, lemak dihantar ke otot yang berfungsi. Tisu otot yang lebih maju, semakin banyak simpanan lemak dibelanjakan dengan rejimen latihan yang teratur. Kesannya, kita menurunkan berat badan. Sebagai perbandingan, rata-rata (jika anda menambah daging unggas putih dan merah: fillet tanpa kulit), 100 g ayam mengandungi 21 g protein, dalam ayam belanda - 24 g.

Kandungan triptofan

Tryptophan adalah asid amino dari mana serotonin dihasilkan, yang dikenali sebagai hormon kegembiraan. Daripada serotonin, melatonin atau hormon tidur kemudiannya dihasilkan. Suasana yang baik pada siang hari dan tidur nyenyak yang tenang pada waktu malam adalah faktor penting dalam proses menurunkan berat badan dan mengekalkan berat badan yang stabil. Dalam ayam per 100 g, kandungan triptofan adalah 0,27 g, dalam kalkun - 0,28 g.

Kandungan selenium

Selenium, seperti protein, mengambil bahagian dalam penciptaan imuniti, dan juga penting dalam penciptaan hormon tiroid. Hormon tiroid menyokong banyak proses fisiologi penting dalam tubuh manusia, dari tahap tenaga yang tinggi hingga keadaan kulit yang baik. Salah satu sebab kenaikan berat badan adalah kerosakan kelenjar tiroid. Terdapat proses metabolik yang perlahan, karbohidrat tidak diserap sepenuhnya, tetapi disimpan dalam bentuk simpanan lemak. Sekiranya kelenjar tiroid berfungsi dengan normal, maka hormon dihasilkan tanpa gangguan dalam jumlah yang tepat. Apabila selenium tidak mencukupi, fungsi tiroid menurun. Kandungan selenium dalam ayam per 100 g adalah 58% dari pengambilan harian, dan pada ayam belanda - 44%.

Kandungan kolesterol

Kolesterol adalah zat yang mengangkut lemak ke tempat yang tepat di dalam badan kita, dan apabila terdapat lebihan lemak, mereka memasuki pembuluh darah. Kapal menjadi plak aterosklerotik yang tidak dapat dilalui dan terbentuk. Untuk memantau kesihatan anda, jaga sistem kardiovaskular dan mempunyai berat badan yang stabil, pertama sekali, untuk mengawal tahap kolesterol dalam darah. Kandungan kolesterol pada ayam - 64 mg, pada ayam belanda - 62 mg.

Yulianna Pliskina, penyampai TV, pakar gaya hidup sihat, jurulatih kesejahteraan dan kehidupan, pengarang siri buku Myfoedy mengenai pemakanan yang betul, pengasas agensi media JP, pembicara motivasi.
Dari segi nilai pemakanan produk, ayam belanda mengatasi ayam. Produk ini semestinya terdapat dalam diet orang yang ingin menurunkan berat badan dan mengekalkan tahap tenaga yang tinggi sepanjang hari. Turki mempunyai lebih sedikit kolesterol dan lemak kurang tepu, dan sedikit lebih banyak protein. Tetapi jangan dedahkan produk hebat dan berkhasiat seperti ayam, yang juga mengandungi banyak nutrien..

Makanan dari barisan pemasangan. 5 fakta mengenai produk separuh siap

Oleg Iryshkin, calon sains perubatan, doktor perubatan sukan dan dietetik sukan, guru di ANO DPO "SNTA", blog dietology.pro

Perbezaan jumlah protein dalam daging kedua burung tidak signifikan. Bagi lemak, kami lebih suka daging dengan kurang lemak - ini adalah payudara, sementara jumlah lemak mutlak tidak berbeza dengan ketara. Cara pemeliharaan unggas adalah sangat penting. Semasa memilih produk, pilihlah unggas yang dibiakkan pada makanan semula jadi, dalam keadaan semula jadi, tanpa menggunakan ubat yang merangsang pertumbuhan burung. Dalam kes ini, tidak akan menjadi masalah sama ada ayam atau ayam belanda..

Soalan pilihan yang sihat

Fillet ayam dan dada ayam cepat dan senang disediakan. Malangnya, daging ayam kini hilang kepercayaan pengguna. Antibiotik semakin banyak dijumpai di dalamnya. Sebilangan besar orang cuba membeli ayam belanda, memilihnya sebagai produk berkualiti tinggi. Pilihannya masih bukan antara ayam dan ayam belanda, tetapi antara daging selamat dan produk berbahaya berkualiti rendah pengeluar yang tidak bertanggungjawab..

Baru dalam blog

  • Bagaimana membawa komuniti saya ke sini?

Komuniti "FANTASMAGORIA"

Daging kalkun adalah penawar yang baik untuk mengatasi kemurungan. Mana yang lebih baik: ayam belanda atau ayam

Semakin banyak, anda dapat menjumpai daging kalkun di rak pasar raya. Ia disajikan dalam bentuk bangkai keseluruhan, bahagian daging yang dibungkus, payudara, sayap, paha, dan, tentu saja, cincang. Pengguna mula memilih daging kalkun daripada ayam, walaupun harganya jauh lebih tinggi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa daging kalkun mempunyai banyak khasiat yang berguna dan sangat berguna untuk tubuh manusia..

Protein boleh didapati di semua jenis makanan, termasuk ikan, telur, susu dan sayur-sayuran, tetapi daging kalkun adalah sumber yang sangat baik.

Apa yang berguna dalam daging ayam belanda, betapa berguna dan berbahaya, sekarang kita akan memahami perkara ini dengan lebih terperinci.

Nutrien dalam ayam belanda

Kalkun adalah jenis unggas yang biasa di genus ayam dan burung, yang berasal dari kalkun liar. Burung ini memiliki makanan yang bervariasi, ia memakan rumput, semanggi, alfalfa, buah beri, biji tanaman dan pokok, biji-bijian, kumbang dan belalang. Oleh itu, daging mempunyai nilai pemakanan yang besar dan, dengan itu, sangat berguna untuk manusia. Dengan memasukkannya ke dalam makanan, kita menjenuhkan tubuh dengan zat-zat penting.

Manfaat daging kalkun tidak dapat dinafikan, ia mengandungi protein lengkap dan set lengkap asid amino yang diperlukan untuk tubuh manusia. Ia ada:

fosforus, tembaga, besi, kalium, kalsium, zink dan magnesium,

serta vitamin B (B, B2, B3, B4, B6, B7, B9, B12), asid lemak H, Omega-3 dan Omega-6.

11 manfaat kesihatan daging kalkun

Apa yang lebih sihat daripada ayam atau ayam belanda?

Pakar pemakanan dengan tegas mendakwa bahawa daging ayam dan ayam belanda adalah daging pemakanan dan masing-masing sangat sihat. Ayam boleh dimakan setiap hari dan tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan manusia dan bentuk badan, ia adalah sumber protein dan unsur berguna yang lain. Kaldu ayam dianggap sebagai ubat, mereka mengembalikan kekuatan yang hilang semasa sakit dan menguatkan sistem imun. Ayam lebih tinggi kalori daripada ayam belanda, tetapi ini tidak menjadikannya kurang popular di kalangan penggemar ayam..

Orang yang makan daging kalkun jarang mempunyai mood yang buruk, kerana triptofan dalam daging menghasilkan hormon kebahagiaan - endorfin. Asid lemak seimbang menjadikan daging kalkun sebagai produk yang ideal untuk menurunkan berat badan dan orang-orang yang bersukan menjalani gaya hidup sihat. Daging unggas anti-alergi berguna untuk anak-anak, ia dapat dimakan oleh hipertensi dan penderita diabetes, kerana rendah lemak dan kolesterol jahat, dan bahkan lebih banyak protein, asam amino, kalsium dan fosfor daripada ayam.

Jadual di bawah memberikan perbandingan makronutrien antara pelbagai jenis ayam panggang dan ayam belanda. Perbezaan utama adalah bahawa dada ayam mengandungi sedikit lebih banyak kalori daripada payudara kalkun, dan ayam gelap memberikan lebih banyak kalori daripada kalkun gelap. Jumlah makronutrien serupa antara ayam dan ayam belanda. Walau bagaimanapun, kandungan kalori (dan lemak) lebih tinggi pada daging gelap dan putih..

Carta Perbandingan Mikronutrien

Kandungan vitamin dan mineral daging ayam dan ayam belanda sangat serupa. Makanan ini merupakan sumber zat besi, zink, magnesium, fosforus, kalium, niasin, vitamin B6, dan vitamin B12. Tidak ada perbezaan mikronutrien yang signifikan antara ayam dan ayam belanda, atau antara ayam gelap dan ayam belanda gelap. Walau bagaimanapun, daging gelap adalah sumber zink terbaik, dan daging putih lebih kaya dengan niasin.

Jadi mana yang lebih baik?

Kerana ayam dan ayam belanda sangat serupa, pilihan terbaik untuk anda sangat bergantung pada citarasa dan harga anda. Kedua-dua daging adalah pilihan yang sangat baik untuk protein berkhasiat dan berkualiti tinggi.

Cara memilih dan menyimpan daging ayam belanda

Semasa memilih produk daging, yang terbaik adalah memperhatikan daging ladang atau buatan sendiri. Masih semula jadi dan racun perosak, racun herba, antibiotik dan bahan lain yang boleh membahayakan kesihatan tidak digunakan ketika menanam unggas..

Daging harus mempunyai penampilan yang sihat dan cantik dan apabila ditekan dengan jari, penyok harus segera kembali ke kedudukan semula. Daging sensitif terhadap panas, jadi setelah dibeli mesti dimasak dengan segera atau dihantar untuk disimpan di dalam peti sejuk atau peti sejuk beku. Kalkun yang dimasak disimpan di dalam peti sejuk tidak lebih dari empat hari.

Semasa memilih daging, fokus pada keanjalannya..

Berhati-hati semasa menggoreng - ia cepat kering.

Simpan ayam belanda secara berasingan dari sos dan makanan mentah.

Kalkun sejuk akan bertahan selama kira-kira satu atau dua hari, dimasak selama kira-kira empat hari.

Kontraindikasi terhadap penggunaan daging ayam belanda

Terdapat sedikit bahaya dan kontraindikasi untuk memakan daging ayam belanda. Ia, seperti semua produk lain, tidak boleh disalahgunakan, terutamanya

orang yang mengalami kekurangan buah pinggang dan pesakit dengan gout.

Bagi orang yang terdedah kepada hipertensi, doktor mengesyorkan agar tidak memberi garam pada daging, kerana sudah mengandung natrium.

Penyelidikan menunjukkan bahawa sejumlah besar triptofan dapat membuat anda mengantuk.

Lihat video di komen

Fakta menarik

Kalkun nampaknya tidak begitu besar, tetapi mengandung sekitar 150 tulang, yang sedikit lebih sedikit daripada jumlah tulang pada manusia (206).

Cukup lucu, ayam belanda manusia boleh mati akibat serangan jantung. Ini ditemui ketika banyak ayam belanda mati akibat kejutan dan bunyi pesawat jet yang terbang di atas..

Fakta menarik ialah ayam belanda tidak boleh mengangkat kepala ketika hujan lebat, seekor kalkun bahkan boleh lemas ketika hujan.

Kalkun dan burung merak mempunyai persamaan, kalkun juga memanjangkan bulu berwarna-warni dan menari untuk menarik lawan jenis..

Kalkun akan membantu mengisi semula - ia adalah sumber "hormon kebahagiaan", menasihati ketua narkologi Rusia Evgeny Brun. Daging Turki mengandungi asid amino seperti triptofan, yang merupakan pendahulu serotonin. Lebih-lebih lagi, daging burung ini rendah kolesterol. Anda perlu minum ubat setiap hari - 100 gram.

Kaki ayam belanda rata-rata berat sekitar 250-300 gram. Sekiranya anda mengikuti cadangan ketua ahli narkologi Rusia, cukup makan hanya 100 gram daging ini setiap hari, dan jumlah kemurungan akan jauh lebih sedikit.

Ini mungkin sebabnya saya selalu seimbang dan saya sentiasa mempunyai perasaan yang ceria. ☺)

Selama bertahun-tahun sekarang saya hanya menggunakan kalkun dari daging. Mengesyorkan untuk semua orang!

Ayam atau ayam belanda: pakar memberitahu apa yang paling bermanfaat

Kekacang dianggap salah satu makanan diet yang paling sihat. Ia dimakan dengan senang hati oleh kanak-kanak, orang tua dan semua peminat pemakanan yang betul. Dan daging mana yang lebih sihat - ayam atau ayam belanda? Kajian yang dilakukan oleh pakar dari Roskontrol akan membantu memahami masalah ini. Mereka membandingkan daging burung ini dengan parameter utama..

Kalori

Kedua-dua jenis unggas adalah produk makanan. Fillet tanpa kulit pada ayam dan kalkun hanya mengandung sekitar 113-115 kkal per 100 g. Tetapi kandungan kalori daging dengan kulit berbeza - pada ayam itu 211 kkal, dalam kalkun - 144 kkal.

Ayam pastinya lebih banyak lemak daging. 100 g payudara tanpa kulitnya mengandung kira-kira 2,6 g lemak, dan payudara kalkun mengandung 0,7 g, dan secara umum, kalkun mengandungi lemak kurang tepu - sekitar 0,21 g per 100 g daging.

Protein

Bahan ini penting untuk membina otot. Otot "bekerja" membantu badan kita berjaya membakar kalori dan menurunkan berat badan. Rata-rata, apabila anda menambahkan daging unggas putih dan merah, 100 g ayam mengandungi 21 g protein, ayam belanda mempunyai 24 g.

Tryptophan

Asid amino dari mana badan kita menghasilkan serotonin - "hormon kegembiraan" dan melatonin - "hormon tidur". Sekiranya anda ingin mendapatkan mood yang baik pada waktu siang dan tidur yang sihat pada waktu malam - makanlah ayam. 100 g ayam mengandungi 0.27 g triptofan, 0.28 g kalkun.

Selenium

Berpartisipasi dalam menguatkan sistem imun dan penghasilan hormon tiroid. Selalunya, penyebab utama kenaikan berat badan adalah gangguan tiroid, yang melambatkan proses metabolik. Apabila selenium tidak mencukupi dalam makanan kita, fungsi tiroid menurun. Ayam dan ayam belanda akan membantu: kandungan selenium dalam 100 g ayam adalah 58% dari pengambilan harian, dan pada ayam belanda - 44%.

Kolesterol

Menakutkan banyak kolesterol dalam tubuh kita terlibat dalam pengangkutan lemak. Sekiranya terdapat terlalu banyak makanan, mereka memasuki kapal dan menyumbatnya dengan plak aterosklerotik. Menjaga kesihatan jantung dan saluran darah, pertama sekali, mengawal tahap kolesterol dalam darah. Kandungan kolesterol pada ayam - 64 mg, pada ayam belanda - 62 mg.

Antibiotik

Malangnya, daging ayam kini hilang kepercayaan pengguna kerana antibiotik semakin banyak terdapat di dalamnya. Oleh itu, kebanyakan orang cuba membeli ayam belanda. Namun, pilihannya bukan antara ayam dan ayam belanda, tetapi antara daging selamat dan produk berkualiti rendah dari pengeluar yang tidak bertanggungjawab..

Kesimpulan pakar

Dilyara Rizina, ahli endokrinologi di Klinik MEDSI:

- Daging ayam dan ayam belanda serupa dalam kandungan protein dan mikronutrien, namun, terdapat sedikit perbezaan. Dada ayam kaya dengan niasin dan vitamin B6, yang melindungi dari penyakit seperti Alzheimer dan demensia. Kalkun kaya dengan komposisi mikronutrien, terutama dalam kandungan zat besi dan zink. Daging kalkun mempunyai lemak tepu dan kalori yang lebih rendah. Ia jarang menyebabkan reaksi alahan. Kedua-dua daging sedap dengan cara mereka sendiri. Kesimpulannya, ayam belanda adalah daging yang lebih sihat oleh kebanyakan petunjuk..

Okolitsa saya menulis mengenai faedah daging kalkun dan bagaimana memilih produk yang berkualiti. Apa yang hendak dimasak dengan ayam belanda? Pembaca kami menghantar resipi mereka, lihat di sini.

Kalkun atau ayam: daging mana yang ternyata lebih sihat

Ayam atau ayam belanda, ayam belanda atau ayam - berapa banyak salinan yang dibahas mengenai topik yang dagingnya masih lebih sihat.

Sebenarnya, kedua-dua produk ini dianggap makanan dan sihat, dan dagingnya menang - mari kita fahami.

Sekiranya anda memahami kandungan kalori daging, maka akan hampir sama, baik dalam pengiraan untuk keseluruhan bangkai dan dalam pengiraan untuk payudara.

Tempoh menanam kalkun jauh lebih lama daripada ayam, jadi mempunyai masa untuk membesar lebih banyak lemak. Sebagai perbandingan, 23 gram berbanding 18 gram, tetapi juga mengandungi lebih banyak protein (24 gram berbanding 20 gram). Secara umum, keseimbangan BJU diperhatikan pada daging ayam dan ayam belanda. Sekiranya anda menjalani diet, anda boleh memilih produk apa pun.

Mari kita beralih kepada persoalan yang mana yang lebih berguna. Daging Turki mengandungi lebih banyak magnesium, yang diperlukan untuk sistem saraf dan imuniti, lebih banyak natrium, lebih banyak kalium, yang membantu jantung..

Tetapi fosforus, yang bertanggungjawab untuk metabolisme operasi dan kekuatan gigi dan tulang, sama.

Ayam 7 kali lebih kaya vitamin A daripada ayam belanda. Tetapi daging ayam belanda memotong ayam dari segi vitamin B2. Dari segi kepekatan vitamin B1, ini adalah "tarikan pertempuran" - ia sama-sama dibahagi. Tetapi niasin, yang bertanggungjawab untuk keadaan kulit, pada ayam belanda ternyata, walaupun sedikit, tetapi lebih banyak lagi.

Kesimpulannya, kita boleh mengatakan bahawa ayam belanda memotong ayam dengan banyak cara. Argumen lain yang menyokong kalkun adalah bahawa syarat penanamannya jauh lebih baik, dan daging kalkun kurang diproses secara kimia dan manipulasi buatan lain dilakukan..

Kalkun atau ayam: daging mana yang ternyata lebih sihat

Ayam atau ayam belanda?

Semua orang tahu bahawa daging ayam atau ayam belanda rendah kalori, membantu menurunkan berat badan, dan dianggap sebagai unsur pemakanan yang betul dan sihat. Walaupun begitu, sering timbul persoalan, burung mana yang lebih baik - ayam atau ayam belanda, mana yang lebih berguna - payudara, sayap atau kaki? Ayam adalah berpatutan, ayam belanda terkenal dengan nilai pemakanannya tetapi lebih mahal.
Mari kita fikirkan.

Ayam adalah makanan yang paling biasa dalam makanan kita. Daging ayam secara konvensional dibahagikan kepada putih (payudara) dan merah (paha dan kaki).
Dipercayai bahawa payudara adalah bahagian yang paling berguna dan berharga, kerana semua bahan kimia (jika digunakan dalam pengeluaran) dikumpulkan di paha, kaki dan kulit.
Payudara -. daging pemakanan! Ia dimakan oleh atlet, orang yang terlibat dalam sukan dan menjaga kesihatan mereka, kerana ia adalah protein tulen dengan jumlah minimum lemak! Hanya ada 10-15% daripadanya. 100g dada ayam mengandungi 23g protein (protein) dan hanya 2-2.5g lemak!
Daging yang paling berlemak adalah kaki, tetapi mengandungi triptofan, bahan yang merangsang pengeluaran endorfin - hormon keseronokan. Kaki mengandungi zat besi yang mencukupi, yang memungkinkan untuk menguatkan sistem kita, dengan kekurangan hemoglobin dalam darah.
Paha ayam mengandungi banyak kolesterol dan oleh itu tidak digunakan oleh semua orang, lebih-lebih lagi, semua yang berbahaya terkumpul di paha.
Anda tidak boleh mengambil ayam yang dimasak dengan lengkap dengan darah - ini boleh mengancam jangkitan salmonella.
Tidak semua orang tahu bahawa sayap ayam juga merupakan produk makanan! Walaupun banyak, secara keliru, menganggap mereka gemuk, enggan makan. Sayap tidak mengandungi bahan berbahaya. Kulit pada mereka berbeza dengan kulit pada bangkai yang lain. Ia lebih kurus dan lebih diet!

Semasa merebus ayam, semua kimia masuk ke dalam kaldu, yang masuk ke sana dari daging ayam (jika kimia digunakan di ladang unggas). Oleh itu, ingatlah bahawa jika ayam diberi antibiotik dan hormon, sayangnya, ini tidak biasa pada masa kita, semua "sampah" ini akan berada di dalam kaldu anda.
Mungkin, anda perhatikan bahawa ayam kampung, yang dibesarkan "di alam liar" dimasak selama beberapa jam (1-2), berbeza dengan ayam kedai, yang siap dalam satu jam.

Kalkun perlahan-lahan mulai menakluk meja orang Rusia. Mereka adalah sumber protein rendah lemak (payudara). Daging kalkun sangat mudah dicerna oleh badan dan merupakan produk makanan sepenuhnya. Turki tidak mempunyai kolesterol dan banyak vitamin A dan E. Turki juga kaya dengan kalium, magnesium, yodium dan natrium.
Mereka yang sering makan ayam belanda jarang dalam suasana hati yang buruk, kerana dagingnya, seperti ayam, mengandungi triptofan, yang bertanggung jawab untuk penghasilan hormon endorfin..
Dipercayai bahawa ada sedikit bahan kimia dalam daging kalkun - burung pemilih memerlukan makanan yang sihat dan semula jadi. Memelihara burung ini tidak semudah kedengarannya, dan mereka memerlukan penjagaan dan pemakanan yang betul. Tetapi dalam daging burung ini, hampir semua bahagian berkhasiat, dan tidak ada pengumpulan bahan kimia di paha.
Oleh itu, untuk persoalan mana yang lebih baik: daging kalkun atau ayam, pakar pemakanan menjawab seperti berikut: produk yang satu dan yang lain dapat disebut berguna. Tetapi jika ada pilihan, maka ayam belanda tetap harus disukai.