Ikan kembung

Ikan tenggiri adalah ikan dari keluarga ikan tenggiri yang seperti perch. Panjang badan maksimum ialah 60 cm, rata-rata 30 cm. Badan adalah fusiform. Timbangannya kecil. Bahagian belakang berwarna biru-hijau, dengan banyak jalur hitam, sedikit melengkung. Tanpa pundi kencing berenang.

Ikan tenggiri adalah ikan pelagik yang suka bersikap panas. Berenang dengan cepat (dalam jarak laju - hingga 77 km / j). Sekolah biasanya tidak mengandungi campuran ikan lain (jarang dengan ikan hering) dan terdiri daripada individu dengan ukuran yang sama. Mackerel hidup pada suhu 8–20 ° C, itulah sebabnya ia terpaksa melakukan migrasi bermusim di sepanjang pantai Amerika dan Eropah, serta antara Laut Marmara dan Laut Hitam. Migrasi ini bersifat memberi makan (makarel memakan ikan kecil dan zooplankton).

Khasiat ikan tenggiri yang berguna

Ikan tenggiri mudah diserap oleh tubuh dan merupakan sumber protein yang sangat baik, ia juga mengandungi sejumlah besar fosforus, yodium, kalsium, kalium, natrium, magnesium, zink, fluorida. Ikan tenggiri mengandungi niasin dan vitamin D, yang juga merupakan penyumbang penting untuk kesihatan tulang dan sistem saraf dan meningkatkan penyerapan.

Hanya 100 g ikan yang mengandungi hingga separuh keperluan protein harian. Dengan memakan ikan berlemak, ikan tenggiri, tubuh menerima sekurang-kurangnya 2 kali lebih banyak kalori daripada memakan ikan putih. Tidak seperti lemak haiwan tepu, lemak tak jenuh dari ikan dianggap paling sihat. Menurut saintis, asid lemak keluarga Omega-3 yang terkandung dalam ikan membantu mencegah penyakit kardiovaskular, mengurangkan risiko pembekuan darah di saluran darah, dan juga meningkatkan aliran darah di kapilari..

Ikan laut sangat berguna untuk ibu mengandung. Terdapat bukti bahawa makan ikan berminyak dapat mengurangkan beberapa gejala psoriasis dan meningkatkan fungsi penglihatan dan otak. Ikan laut mengandungi kompleks vitamin, khususnya vitamin D. Minyak ikan 5 kali lebih berkesan daripada minyak sayuran, ia menurunkan kolesterol darah. Lemak yang terdapat di hati ikan kaya dengan vitamin A dan D. Tisu otot ikan mengandungi vitamin B, yang membantu tubuh menyerap protein..

Baru-baru ini, terdapat banyak laporan yang menyatakan bahawa memakan ikan berminyak (salmon, makarel, herring, sardin, dan cod) melindungi dari asma. Ini disebabkan oleh tindakan asid lemak omega-3 anti-radang dan magnesium. Orang yang mempunyai kadar magnesium rendah terbukti paling mudah terkena serangan asma.

Kekurangan lemak omega-3 sering dikaitkan dengan penyakit seperti barah, rheumatoid arthritis, aterosklerosis, sistem imun yang lemah, dll..

Ciri-ciri berbahaya ikan tenggiri

Ikan tenggiri dikontraindikasikan sekiranya berlaku intoleransi individu. Selain itu, sebagai ikan berminyak, ia tidak diingini dalam penyakit hati dan kegagalan buah pinggang..

Makarel masin dan salai tidak diingini kerana tekanan darah tinggi dan penyakit penyakit saluran gastrousus. Sebilangan doktor tidak mengesyorkan penggunaan ikan tenggiri untuk wanita hamil, anak dan anak yang menyusui, kerana ia dapat mengumpulkan bahan berbahaya dengan sendirinya, dan, dengan itu, membahayakan tubuh.

Dalam program "About Fishing Seriously" mereka akan membincangkan mengenai pertandingan Yalta dalam menangkap ikan tenggiri dan selok-belok menangkap ikan yang sedap ini.

Veralline.com

Bandingkan dan bincangkan

  • Cari
  • Bahasa Inggeris
  • Untuk masuk
  • Daftar sekarang
  • Untuk masuk
  • Menarik
  • Baru
  • Dilihat
  • /
  • Buat tinjauan pendapat

Herring atau tenggiri, yang lebih sedap?

  • Herring47%

Herring atau ikan tenggiri?

Herring dan ikan tenggiri adalah dua ikan komersial yang sering dijumpai di meja kami.
Herring
Herring adalah genus ikan dari keluarga ikan hering yang tinggal di lautan Atlantik dan Pasifik utara, serta di Laut Artik. Merujuk kepada ikan komersial yang berharga.
Tubuh ikan hering dipampatkan secara lateral, dengan pinggir perut yang bergerigi. Timbangan sederhana atau besar, jarang kecil. Rahang atas tidak menonjol melebihi bahagian bawah. Mulut sederhana. Gigi, jika ada, vestigial dan jatuh. Sirip dubur panjang sederhana dan kurang daripada 80 sinar. Sirip punggung terletak di atas sirip ventral. Sirip ekor dibelah dua. Genus ini merangkumi 3 spesies. Makanan mereka terdiri daripada pelbagai haiwan kecil, terutama krustasea kecil..
Semua wakil genus mempunyai kepentingan komersial yang besar, digunakan untuk makanan, dan juga untuk pembuatan makanan ikan..

Ikan kembung
Ikan tenggiri adalah genus ikan dari keluarga mackerel yang mempunyai urutan seperti hinggap. Panjang badan maksimum ialah 60 cm, rata-rata 30 cm.Badannya berbentuk gelendong, ditutup dengan sisik sikloid kecil. Bahagian belakang berwarna biru-hijau, dengan banyak jalur hitam, sedikit melengkung. Terdapat pundi kencing, tidak ada di tenggiri Atlantik. Seperti ikan haring, ia adalah ikan komersial yang berharga. Dagingnya berlemak (hingga 16.5% lemak), kaya dengan vitamin B12, tanpa tulang kecil, lembut dan enak. Daging rebus dan goreng memperoleh konsistensi yang agak kering.

Perbezaan antara ikan kembung dan ikan hering:

  • Mereka adalah pelbagai jenis ikan dan dari keluarga yang berbeza..
  • Ikan tenggiri lebih berlemak daripada herring. Herring adalah ikan berlemak sederhana, lemak 3-7%, dan makarel mempunyai lemak 7-25%.
  • Pada prinsipnya, tidak ada halangan untuk memasak hidangan yang sama dari ikan tenggiri atau ikan haring. Perbezaannya hanya akan diperhatikan oleh pakar atau orang yang berpengalaman dalam masalah ini..

Apa yang lebih sihat daripada herring atau ikan tenggiri?

Ikan tenggiri dan ikan hering adalah dua ikan yang berbeza dari keluarga yang berbeza. Tetapi kedua-duanya sangat popular di meja kami. Kami gembira memakan dua ikan yang berbeza ini dan tidak memikirkan apa yang lebih sihat: ikan tenggiri atau ikan haring? Lagipun, kita semua faham bahawa ikan hanya perlu.

Ingatlah, seperti sebelumnya, di USSR, pada hari Khamis ada "hari ikan" di semua tempat katering awam. Ini adalah bagaimana negeri kita menjaga kesihatan penduduknya. Lagipun, di dalam ikan ada zat yang diperlukan untuk tubuh dan faedah besar..

Dan jenis ikan dari meja kami yang paling berguna. Lagipun, kita sama-sama suka dan makan ikan haring dan ikan tenggiri.

Ikan tenggiri adalah genus dari keluarga ikan tenggiri dari urutan seperti perch. Ini adalah ikan komersial yang berharga. Dagingnya sangat lemak (7-25% lemak) dan kaya dengan vitamin B12. Dan dia juga tanpa tulang, rasa yang sangat halus. Ikan tenggiri boleh dimakan dalam pelbagai bentuk: salai, asin, goreng dan rebus.

Herring (herring) adalah genus dari keluarga herring dan juga tergolong dalam ikan komersial yang berharga. Fishmeal dibuat dari itu dan digunakan dalam makanan dalam pelbagai bentuk: asin, salai dan goreng. Berbanding dengan ikan tenggiri, ia adalah ikan yang sangat berlemak dan sederhana (3-7% lemak).

Dari segi kegunaan, di kalangan pakar pemakanan, makarel berada di tempat ke-2, setelah bermain sockeye, dan ikan haring berada di tempat ke-4, menghasilkan ikan salmon. Ini adalah kajian berdasarkan kehadiran protein, lemak, kalori, asid lemak tak jenuh ganda omega-3 dan omega-6 pada ikan ini..

Ternyata ikan tenggiri mempunyai 16.8 g protein dan 13 g lemak dan 192 kkal per 100 gram berat. Mengenai ikan haring, gambarnya sedikit berbeza. Setiap 100 g produk, protein - 18.8 g, lemak - 11.9 g dan 147 kkal.

Dan seperti yang anda ketahui, ikan yang lebih gemuk, semakin banyak asid tak jenuh yang dikandungnya, yang tidak dapat dihasilkan oleh badan kita. Ikan tenggiri menang di sini.

Oleh itu, ikan ini sangat enak dan kedua-duanya sihat, tetapi yang sama, ikan tenggiri harganya sedikit lebih tinggi. Oleh itu, saya menyimpulkan bahawa dari dua ikan ini, ikan tenggiri, menurut beberapa petunjuk, akan lebih berguna daripada ikan haring.

Sebagai rujukan, jika anda kerap memasukkan ikan ke dalam makanan anda, anda akan mengurangkan separuh daripada kejadian strok iskemia. Ambil contoh penduduk Jepun dan Iceland. Di negara-negara ini, kematian akibat serangan jantung dan strok sangat rendah. Semuanya kerana penduduk negara-negara ini sering makan ikan dan semua jenis makanan laut. Ikan tenggiri, salmon dan sardin sangat berkesan terhadap plak pada dinding saluran darah.

Apa ikan yang paling sihat (bagaimana memilih ikan)

Ikan yang paling berguna dianggap sebagai ikan berlemak - ikan tenggiri, ikan hering, tuna, halibut, trout, chum salmon, salmon, pink salmon. Walaupun kandungan kalori ikan tersebut jauh lebih tinggi, ia mengandungi jumlah maksimum minyak ikan, yang sangat berguna untuk jantung..
Dan ikan yang paling gemuk hidup di laut sejuk - di sana ikan menggunakan asid lemak tak jenuh plastik yang tidak mengkristal untuk membina lemaknya, jika tidak mustahil, kerana asid tepu mudah mengkristal pada suhu rendah.

Sebagai contoh, secara keliru dipercayai bahawa salmon adalah ikan yang paling sihat. Sudah tentu kaya dengan Omega-3, sebab itulah ia disyorkan oleh pakar kardiologi. Dan bukan sahaja. Tetapi ikan salmon adalah jenis ikan yang sangat berlemak, memakannya, terutama ketika merokok, sama sekali tidak baik untuk hati..

Ikan cod: Cod, pollock, hake, haddock, burbot. Daging ikan kod adalah makanan yang paling banyak. Bersama dia adalah wajar untuk mulai mengajar anak-anak memancing pinggan mangkuk, dan itu adalah cod yang harus dimasukkan dalam diet wanita hamil. Daging ikan kod kaya dengan protein, vitamin, khususnya B12 dan PR, ia mengandungi banyak fosfor dan kalsium.

HERRING: Sardin, herring. Daging ikan hering dari segi nilai pemakanan tidak kalah dengan jenis ikan lain yang lebih mahal. Ia mengandung hingga 33% lemak yang mudah dicerna, vitamin A, D, E. K dan banyak unsur surih, termasuk fosforus, kalium, kalsium, natrium, magnesium, besi, sulfur, klorin, tembaga, mangan, yodium dan bromin.

PIKE: Pike. Daging pike mengandungi antiseptik semula jadi yang kuat yang membantu tubuh melawan jangkitan bakteria dan melawan virus selesema. Tambahan, ia sangat sesuai dengan diet penurunan berat badan - hanya lemak 3% dan rendah kalori..

Bagi ikan air tawar, mesti diingat bahawa hinggap, pike hinggap, pike cenderung mengumpulkan merkuri dalam diri mereka terlebih dahulu. Oleh itu, anda tidak boleh membeli ikan dari tangan anda, bahkan ikan hidup. Kemungkinan dia tertangkap di kolam kota dan memiliki seluruh meja berkala di dalam dagingnya..

Perkara yang paling berguna ialah mengukus ikan, ini membolehkan anda menyimpan semua bahan berharga. Yang paling berbahaya boleh disebut ikan kering dan salai, ia akan lebih berbahaya daripada kebaikan.

Ikan muda dan kecil dianggap paling berguna. Individu yang besar tidak layak dibeli. Lebih baik mengambil dua yang kecil daripada satu yang besar.

Berhati-hati dengan tuna. Ya, tuna dalam tin adalah sumber protein yang mudah dan berpatutan. Tetapi kadar merkuri di dalamnya cukup tinggi, jadi tidak boleh diminum lebih dari enam kali sebulan. Jadi apa yang anda lakukan? Cuba ganti tuna dengan salmon kalengan sekurang-kurangnya sebulan sekali. Ia mengandungi lebih sedikit merkuri dan banyak asid lemak bermanfaat.

Elakkan "juara" pencemaran merkuri. Ia memalukan, tetapi mackerel king, marlin, hoplostet, shark,fishfish, triggerfish and catalufa and bullseye semestinya ada dalam senarai hitam anda.

Apabila ikan boleh menyakitkan

- Sekiranya ikan dijangkiti parasit. Lebih baik jangan makan ikan segar. (Dan ikan sering terkontaminasi dengan mereka)
- Penyimpanan ikan yang tidak betul boleh menyebabkan keracunan serius.
- Ikan salai panas yang dihisap dalam kuantiti yang banyak boleh membahayakan tubuh.
- Adalah sangat bermasalah untuk membeli produk yang sangat berguna. Segala macam tipu daya peniaga, seperti pembekuan semula, mengurangkan kualiti ikan menjadi sifar.

Cara memilih ikan yang betul

- Ikan mesti tegas.
- Mempunyai bau yang menyenangkan.
- Warna daging tidak boleh berwarna hijau atau kuning.
- Semasa membeli ikan "dalam sayu" (beberapa jenis ikan perlu dibekukan dengan cara ini), perhatikan adanya bintik-bintik dan kerosakan pada kerak es. Sebaik-baiknya, lapisan pulut mestilah agak nipis (sehingga 5 mm) dan bahkan di seluruh bangkai..
- Penumpukan ais, bangkai yang tersekat adalah tanda pembekuan berulang produk.
- Periksa ikan dengan teliti: tidak boleh ada noda asing di atasnya.
- Perhatikan kesucian dan warna insang. Sekiranya berwarna kelabu dan ditutup dengan lapisan putih, ikannya akan basi..
- Sekiranya daging mudah tertinggal di belakang tulang atau garis besarnya jelas kelihatan di permukaan, ini adalah ikan basi..

TOP senarai ikan yang paling berguna dan berpatutan untuk dompet

Ikan adalah salah satu makanan yang paling lazat dan sihat dalam diet. Walaupun bagi mereka yang tidak terlalu menyukai penghuni air di atas meja mereka, anda sentiasa boleh memilih pilihan.

  • By the way, pernyataan bahawa ikan yang sihat adalah kesenangan yang mahal adalah salah sama sekali..

Sebagai peraturan, orang yang mengatakan begitu menganggap hanya ikan salmon atau ikan sturgeon sebagai ikan..

Tetapi sebenarnya, terdapat cukup banyak jenis ikan yang tidak akan membebankan anggaran dan akan menjadi perayaan rasa dan kesihatan yang sebenar..

Herring

Ikan biasa ini boleh dimasukkan dengan selamat di tempat pertama..

Benar, sekarang ramai yang akan kecewa: kita bercakap mengenai ikan segar atau beku, tetapi bukan mengenai masin. Oleh kerana jumlah garam yang banyak meminimumkan faedah untuk tubuh.

  • Herring secara harfiah diisi dengan vitamin D dan Omega-3, jika anda membakarnya di dalam ketuhar dengan rempah yang baik, anda akan mendapat produk yang berguna.

Ikan kembung

Ini adalah rakan lama yang lain.

  • Ikan tenggiri hampir tidak berbeza dengan herring dari segi bahan berguna, dan selain itu, ia mengandungi dos fluorida yang besar, yang bertanggungjawab untuk kesihatan gigi.

Sudah tentu, anda tidak harus sering makan ikan tenggiri - selain daripada bahaya, produk ini tidak akan memberi apa-apa, tetapi dibakar di dalam ketuhar atau di panggangan praktikalnya adalah makanan istimewa!

By the way, fakta yang menarik:

  • Ikan tenggiri adalah salah satu spesies ikan yang paling banyak dipancing di dunia. Di depan hanya pollock, tuna dan herring dari Atlantik. Dan di tempat pertama - ikan teri Peru

Hake dan pollock

Ikan yang paling sederhana, biasa dari zaman kanak-kanak yang jauh.

  • Ia mengandungi sejumlah besar yodium, yang kekurangan orang..
  • Sama sekali tidak perlu menggunakan makanan tambahan yang mahal, tetapi cukup untuk mengatur "hari ikan" untuk diri anda sekurang-kurangnya sekali seminggu agar unsur kimia ini menjadi normal.

Sardin dan ikan kod

Mengejutkan tetapi benar:

  • kedua-dua jenis ikan murah ini tidak jauh lebih rendah daripada ikan salmon "elit" dari segi komposisi kimia. Lebih-lebih lagi, mereka kurang kalori..

Namun, ketika mengejar mereka, perlu diingat bahawa anda tidak boleh membeli ikan dalam tin, kerana dalam proses penyediaan seperti itu, bahan berguna menguap. Dan bahan mentah yang digunakan tidak berkualiti tinggi.

Carp (ikan mas liar)

Banyak orang lebih menghargai ikan sungai untuk rasanya daripada kegunaannya, kerana penduduk sungai tidak dapat mengumpulkan unsur mikro yang cukup berharga..

Namun, ikan mas akan menjadi pengecualian, sejak

  • dos harian vitamin D, ia diberikan dari satu hidangan,
  • ia mengandungi banyak kalium dan zink.

Boganid char.

Ketua Rosrybolovstvo Ilya Shestakov menyebut ikan ini "paling berguna di dunia":

  • ia mengandungi jumlah Omega-3 yang dicatatkan - hanya 30 g ikan yang akan menyediakan keperluan hariannya untuk tubuh.

Sayangnya, ikan jenis ini tidak dapat diakses semaksimum mungkin: populasi arang terlalu kecil.

Tetapi ia akan diganti sepenuhnya oleh Iwashi yang terkenal, yang tidak jauh lebih rendah dari segi jumlah nutrien..

Seperti yang anda lihat, ikan yang enak dan sihat sama sekali tidak mahal.

Hari ini, pakar pemakanan sebulat suara menasihatkan pengambilan sekurang-kurangnya beberapa hidangan ikan setiap minggu setiap minggu. Mereka memberi jaminan:

  • tabiat sihat ini akan membolehkan anda menjaga kesihatan dan memanjangkan usia muda.

Foto: perbualan. com

Masukkan Pravda.Ru ke aliran maklumat anda jika anda ingin menerima komen dan berita operasi:

Tambahkan Pravda.Ru ke sumber anda di Yandex.News atau News.Google

Kami juga akan gembira melihat anda di komuniti kami di VKontakte, Facebook, Twitter, Odnoklassniki.

Anak lelaki Mikhail Efremov Nikita menyebut kemalangan yang berlaku dengan penyertaan bapanya "tragedi besar".

Hak cipta © 1999-2020, teknologi dan reka bentuk milik Pravda.Ru LLC.

Bahan laman web ditujukan untuk orang yang berumur lebih dari 18 tahun (18+).

Penggunaan bahan laman web (pengedaran, pengeluaran semula, penghantaran, terjemahan, pemprosesan, dan lain-lain) hanya dibenarkan dengan kebenaran bertulis daripada penerbit. Pendapat dan pandangan penulis tidak selalu bertepatan dengan sudut pandangan para penyunting.

Edisi rangkaian "Pravda.Ru" No. FS77-72263 bertarikh 01 Februari 2018, dikeluarkan oleh Perkhidmatan Persekutuan untuk Pengawasan Komunikasi, Teknologi Maklumat dan Media Massa. Pengasas: TechnoMedia LLC.
Ketua Pengarang: Novikova Inna Semyonovna.
Alamat e-mel: [email protected]
Telefon: +7 (499) 641-41-69

Organisasi ekstremis dan pengganas yang dilarang di Persekutuan Rusia: "Sektor Kanan", "Tentera Pemberontak Ukraine", "ISIL" (IS, Negara Islam), "Al-Qaeda", "UNA-UNSO", "Mejlis orang Tatar Krimea", "Saksi Yehuwa". Senarai lengkap organisasi yang berada di bawah perintah di Rusia boleh didapati di laman web Kementerian Kehakiman Persekutuan Rusia

Mengapa makarel berguna dan berbahaya: penerangan saintifik terkini

Kesan ikan tenggiri pada tubuh manusia, nisbah hipotesis faedah dan keburukannya, serupa dengan kesan jenis ikan berminyak lain, misalnya salmon liar. Tetapi ada beberapa perbezaan..

Komposisi

IndeksProduk mentah setiap 100 gramMakarel panggang (tanpa lemak tambahan) per 100gMakanan dalam tin dalam jus sendiri setiap 100g
Kandungan kalori
205 kkal
262 kkal
156 kkal
Asid lemak omega-3
2670 mg
1422 mg
1377 mg
Protein18.6 gram (37 peratus DV)
23.9 g (48%)
23.2 gram (46%)
Vitamin B12145% DV317%
116%
Vitamin D90%-63%
Selenium63%74%
54%
Niacin45%34%
31%
Fosforus22%sebelas%
tiga puluh%
Vitamin B620%23%
sepuluh%
MagnesiumSembilan belas%24%
sembilan%
Vitamin B218%24%

12%
Vitamin B112%sebelas%
3%
Besisembilan%sembilan%
sebelas%
Asid pantoteniksembilan%sembilan%
3%
Vitamin E8%-lima%
Vitamin K6%-
-

Kandungan bahan toksik yang rendah

  • Ikan tenggiri adalah ikan laut. Oleh itu, ia tidak mengandungi semua sebatian toksik yang sering digunakan oleh produk pertanian. Iaitu, bebas hormon, antibiotik, pewarna, dll..
  • Spesies ikan liar tertentu, seperti tuna, tercemar dengan merkuri. Merkuri juga terdapat dalam ikan tenggiri. Tetapi ia adalah beberapa kali lebih kecil daripada jenis hidupan laut yang lain..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Pencegahan penyakit kardiovaskular

Manfaat ikan tenggiri untuk badan dikaitkan dengan kandungan asid lemak omega-3 yang tinggi. Untuk sistem kardiovaskular, ini penting kerana sebatian ini:

  • membantu mengurangkan jumlah trigliserida dan lipoprotein berketumpatan rendah;
  • membantu menurunkan tekanan darah apabila diperlukan;
  • mengekalkan kadar degupan jantung yang betul.

Sekiranya ikan tidak terdedah kepada suhu tinggi, ia kaya akan selenium dan vitamin D. Kedua-dua zat ini penting untuk pencegahan penyakit jantung, kerana ia mengurangkan kemungkinan kalsifikasi vaskular dan pembentukan plak aterosklerotik.

Aktiviti anti-radang

Sifat penyembuhan makarel terletak pada kemampuannya untuk melawan keradangan intensiti rendah kronik, yang sering tidak disedari, kerana ia tidak mempunyai manifestasi klinikal akut. Reaksi - laten - radang inilah yang berkaitan dengan berlakunya banyak penyakit serius dari barah dan aterosklerosis hingga diabetes dan obesiti..

Bantu terapi dan pencegahan diabetes

Sekali lagi, sifat bermanfaat makarel dikaitkan dengan kehadiran asid lemak omega-3, yang secara aktif terlibat dalam pengaturan metabolisme gula..

Bagi orang yang sudah menderita diabetes mellitus, sifat anti-radang ikan adalah penting, kerana ia membantu mengelakkan komplikasi penyakit yang berbahaya..

Kesan positif pada bidang mental dan fungsi otak

  1. Semua makanan yang kaya dengan asid lemak omega-3 adalah antidepresan semula jadi. Dan makarel tidak terkecuali.
  2. Selain lemak omega-3, ikan yang belum terdedah kepada suhu tinggi adalah vitamin D. Baru-baru ini, para saintis mendapati bahawa vitamin D penting untuk mengekalkan tahap serotonin yang normal. Oleh itu, perlu untuk pencegahan kemurungan dan gangguan neurotik, meningkatkan mood, meningkatkan kecekapan..
  3. Manfaat ikan tenggiri, termasuk asin dan asap, untuk sistem saraf tidak terhad hanya pada kesan positif pada bidang mental. Asid omega-3 ikan meningkatkan prestasi kognitif pada orang dewasa muda dan membantu mencegah kehilangan ingatan yang berkaitan dengan usia dan penyakit Alzheimer pada orang tua.

Sokongan muskuloskeletal

Salah satu penjelasan mengenai manfaat makarel bagi wanita adalah berkaitan dengan kemampuannya untuk menguatkan tisu tulang dan membantu mencegah osteoporosis. Benar, hanya ikan di mana vitamin D disimpan mempunyai kesan positif..

Tetapi sebarang hidangan ikan tenggiri mempunyai kesan positif pada otot. Asid omega-3 melambatkan penipisan tisu otot yang bermula selepas usia 40 tahun.

Perlindungan daripada barah

  1. Didapati bahawa salah satu prasyarat untuk perkembangan barah adalah pelanggaran nisbah asid lemak omega-6 dan omega-3. Diet orang moden selalunya terlalu banyak omega-6 dan tidak cukup omega-3. Budak gemuk ini membantu mencegah penyakit ganas dengan membetulkan ketidakseimbangan ini.
  2. Seperti halnya dengan khasiat pollock, makarel membantu mencegah barah, kerana mengandung banyak unsur jejak selenium, yang diperlukan untuk kerja antioksidan dalaman tubuh..
  3. Satu lagi sifat penting untuk pencegahan barah adalah berkaitan dengan kehadiran vitamin D pada ikan, kekurangannya yang memprovokasi perkembangan beberapa jenis penyakit onkologi, misalnya, kanser prostat..

Adakah baik untuk penurunan berat badan?

Ya. Mana-mana ikan laut berminyak dapat membantu mengurangkan berat badan anda. Dan ada beberapa sebab untuk ini.

Kepekatan lemak omega-3 yang tinggi, yang:

  • meningkatkan kandungan lemak coklat, yang membantu mengekalkan berat badan yang betul;
  • melawan ketahanan insulin, yang merupakan sebab utama pembentukan lemak badan yang cepat, terutamanya di kawasan perut;
  • menggalakkan pembakaran lemak viseral;
  • mengurangkan (bersama dengan selenium) tahap keradangan kronik yang berkaitan dengan obesiti;
  • menormalkan status mental, mencegah "gugup" makan berlebihan.

Ikan tenggiri atau ikan hering: yang lebih sihat?

Komposisi kedua ikan ini hampir sama. Kedua-duanya adalah hidupan laut liar yang tidak diusahakan.

Jadi, manfaat kesihatan dan bahaya makarel dan herring hampir sama. Mustahil menghadiahkan kelapa sawit kepada satu jenis.

Dalam bentuk apa ikan ini lebih sihat?

Sekiranya kita menganalisis komposisi makarel, kita dapat melihat bahawa bentuk penyediaannya yang berlainan mempunyai komposisi yang hampir sama. Oleh itu, mereka sama-sama mempengaruhi tubuh manusia. Maksudnya, kebaikan dan keburukan ikan tenggiri rebus, ikan salai sejuk atau panas adalah serupa. Tetapi tidak serupa.

  • Ikan yang telah dimasak pada suhu tinggi, seperti ikan bakar, kekurangan vitamin D.
  • Makarel salai mengandungi karsinogen. Pada masa yang sama, ikan salai semula jadi, baik sejuk dan panas, mempunyai lebih banyak bahan toksik dalam komposisinya daripada yang disediakan dengan asap cair. Sejak pengeluaran asap cair, sebahagian dari karsinogen yang terbentuk semasa pembakaran kayu dikeluarkan daripadanya.
  • Makarel asin, salai dan makanan dalam tin sering tinggi garam. Walau bagaimanapun, komponen makanan ini hanya perlu ditakuti oleh fakta bahawa dia sering makan makanan yang disediakan secara industri, yang sebenarnya banyak garam. Sekiranya anda memasak di rumah, maka tidak ada yang perlu dirisaukan..

Kontraindikasi dan kesan sampingan

  1. Kontraindikasi yang ketat untuk memakan ikan tenggiri - alergi ikan.
  2. Makanan yang kaya dengan lemak omega-3 tidak boleh ditambahkan ke dalam makanan dengan banyak bagi mereka yang mengambil perencat antidepresan monoamine oksidase.
  3. Oleh kerana ini adalah produk yang agak berlemak, sukar bagi orang yang mengalami masalah mencerna lemak, misalnya, mereka yang menderita kolesistitis kronik, diskinesia bilier, dll..

Adakah boleh makan semasa mengandung dan menyusu?

Ikan tenggiri semasa kehamilan dan penyusuan dibenarkan, kerana ikan liar tanpa hormon dan antibiotik, yang juga tidak terkontaminasi dengan merkuri.

Walau bagaimanapun, langkah keselamatan tertentu mesti dipatuhi. Jangan makan ikan mentah, kurangkan jumlah salai dan asin minimum.

Semasa mengandung dan menyusu, lebih baik memilih hidangan ikan rebus.

Jumlah optimum adalah 2 hidangan seminggu.

Ikan tenggiri mempunyai kesan positif terhadap fungsi otak dan sistem kardiovaskular, membantu menurunkan berat badan dan membantu mencegah barah. Ia baik untuk otot, tulang dan kulit.

Manfaat tambahan untuk ikan adalah ketiadaan banyak komponen beracun yang terdapat dalam produk pertanian (antibiotik, hormon, dll.), Serta kandungan merkuri yang rendah.

Hanya ada satu kontraindikasi yang ketat untuk digunakan - alergi terhadap sebarang produk ikan.

Ikan masin dan ikan kembung

Ikan masin dan ikan tenggiri adalah produk yang dirawat dengan garam meja untuk pengawetan dan mendapatkan produk ikan dengan sifat perasa khas..

Herring masin

Herring itu muncul di Rusia pada abad ke-15 dan menaklukkan hati dan perut baik golongan bangsawan dan rakyat jelata. Pada abad ke-16, sudah ada tong yang tak terhitung jumlahnya dengan makanan istimewa baru - ikan masin masin.

Herring dikelaskan mengikut tempat tangkapan, pemotongan, kaedah pengasinan, tahap kemasinan, varieti, ukuran.

Pengelasan herring masin

Mengikut tempat tangkapan, ikan haring masin dibahagikan kepada:

  • Herring Atlantik dengan pelbagai kandungan lemak (ukuran standard - 13 cm);
  • Herring Pasifik (besar, sederhana dan kecil), kandungan lemak berbeza;
  • ikan hering laut putih;
  • Herring Caspian;
  • punggung hitam;
  • Herring Laut Hitam Azov (besar, sederhana dan kecil).

Jumlah ikan hering Atlantik dan Pasifik paling banyak tiba di rak kedai.

Menurut kaedah pengasinan, herring dihasilkan:

  • perapan sederhana;
  • duta khas;
  • masin pedas;
  • asin asin.

Kandungan garam menghasilkan:

  • herring sedikit masin (dari 7 hingga 10%);
  • herring masin sederhana (dari 10 hingga 14%);
  • herring masin kuat (lebih daripada 14%).

Bergantung pada kualiti produk, herring masin dihasilkan pada kelas pertama dan kedua.

Kandungan kalori herring masin

Nilai tenaga ikan hering masin (Nisbah protein, lemak, karbohidrat - bju):

70 kkal).

    Lemak: 2 g (

    18 kkal).

    Karbohidrat: 0 g (

    Nisbah tenaga (b | f | y): 80% | 20% | 0%.

    Makarel masin

    Terdapat beberapa jenis ikan tenggiri, tetapi kebanyakan ikan tenggiri Timur Jauh dan Atlantik ada di meja kami. Selalunya ikan tenggiri disebut makarel..

    Ikan maskerel adalah ikan berlemak, jadi cukup tinggi kalori.

    Makarel masin adalah produk yang sihat dan berkhasiat. Daging ikan mengandungi protein dan asid lemak omega-3 yang mudah dicerna, yang diperlukan oleh manusia (calorizator). Makarel masin juga mengandungi vitamin dan mineral yang diperlukan untuk seseorang..

    Kandungan kalori ikan tenggiri masin

    Nilai tenaga ikan tenggiri masin (Nisbah protein, lemak, karbohidrat - bju):

    * Nisbah tenaga (b | f | y): 24% | 74% | 0%.

    Sebilangan besar ikan mas masin dan ikan tenggiri dijual sebagai pengawet, tetapi anda sering dapat melihat ikan masin utuh dipamerkan di tempat air garam yang terbuka. Sebagai peraturan, ini adalah ikan dari pengeluar tempatan, kerana tidak memiliki jangka hayat yang panjang dan biasanya diangkut dalam baldi plastik dalam air garam.

    Manfaat dan kemudaratan herring dan makarel dipelihara

    Kebaikan dan keburukan ikan masin

    Kelebihan ikan masin dan ikan kembung

    Khasiat ikan telah terbukti secara saintifik, ia bukan hanya sangat enak, tetapi juga menyihatkan. Sekiranya ikan masin, maka ia tidak akan kehilangan rasa dan kualiti berguna. Ikan inilah yang memecah stereotaip apa yang sihat bermaksud tidak sedap.

    Herring dan ikan tenggiri adalah ikan berlemak. Ikan tenggiri sedikit lebih gemuk. Sifat bermanfaat herring dan makarel sedikit berbeza.

    Pertama sekali, makarel dan herring adalah sumber protein yang sangat baik. Mereka mengandungi: vitamin D, hampir semua vitamin B, terutama banyak vitamin B9 (asid folik) dan B12. Cukup dalam ikan dan vitamin PP (niasin).

    Manfaat ikan tenggiri dan ikan hering disediakan oleh unsur mikro dan makro, yang kaya dengan daging ikan ini. Ini adalah fosfor, yodium, kalsium, kalium, natrium, magnesium, tembaga, mangan, fluor dan zink, sulfur, besi.

    Herring dan makarel mengandungi asid omega-3, yang ditambahkan pada persiapan penurunan berat badan. Di samping itu, asid ini menurunkan kadar kolesterol darah..

    Ikan masin membahayakan

    Pertama sekali, bahaya ikan masin disebabkan oleh kaedah pengeluaran dan komposisi bahan yang digunakan untuk membuat produk..

    Keburukan ikan masin terletak pada kandungan sejumlah besar garam dalam produk. Walau bagaimanapun, ikan masin boleh menjadi enak dan sihat bagi orang yang berumur berbeza jika dimakan secara sederhana..

    Cara memilih ikan mas dan ikan tenggiri masin

    Perut mesti diratakan. Warnanya mesti seragam, tanpa gelap.

    Apabila diuji dengan sentuhan, ikan masin jinak agak kuat dan tegas. Flabbiness bermaksud kebodohan. Kekemasan juga merupakan petanda buruk. Produk segar dan berkualiti tinggi tidak semestinya mempunyai bau yang tidak menyenangkan, dan produk basi mungkin mempunyai bau amonia-alkali.

    Bukan sahaja ikan itu sendiri harus diperiksa bau, tetapi juga air garamnya, bau yang tidak semestinya masam.

    Semasa membeli, anda perlu memperhatikan bukan hanya kesegaran, tetapi juga betapa matangnya ikan dalam air garam. Apabila tidak matang, daging di tulang belakang tidak dapat dipisahkan, anda dapat melihat kehadiran kemerahan pada mata dan insang. Apabila terlalu panas, keperitan dan penampilan bau busuk adalah ciri khas.

    Ikan boleh dijual dalam bungkusan vakum, sudah dipotong. Dalam kes ini, pastikan untuk memeriksa integriti. Sekiranya ikan masin tidak disimpan dengan betul, jus berlebihan mungkin muncul di dalamnya..

    Adalah perlu untuk membezakan ikan masin biasa dari pengawet ikan, di mana, selain garam, rempah, minyak, sos, pemanggang, dan lain-lain ditambah..

    Menyimpan ikan masin

    Purata masa penyimpanan di dalam peti sejuk rumah biasa adalah sekitar dua minggu..

    Perlu diperhatikan bahawa penyimpanan dalam air garam tidak akan membiarkan ikan mengoksidasi, tetapi, sebaliknya, meningkatkan risiko produk yang terlalu matang

    Pengeluar (jenama) herring dan ikan tenggiri terbaik:

    Ditentukan setiap tahun berdasarkan hasil pameran utama (Prodexpo, WorldFood Moscow, dll.), Hasil pemeriksaan oleh Rospotrebnadzor, Roskontrol, Rostest, Roskachestvo, penilaian agensi khusus (Kepakaran, Harga & Barang, Pusat Produk, dll.) Dan ulasan pelanggan (Irecommend, Otzovik, Otzyv, Otzyv, Pasar Yandex, dll.).

    LAUT RASA, SETIAP HARI, MERIDIAN, AOS, BALTIC COAST, FISHFABRIC, LIMA OCEANS, TOMILINSKAYA, VICI, ECOR, A'MORE, ARO, RUSSIAN SEA, SANTA BREMOR, RAPTICA, VIKING dan lain-lain, KET.

    Sekiranya anda ingin mengambil bahagian dalam pemilihan pengeluar (jenama) terbaik, sila hantarkan cadangan munasabah anda untuk memasukkan / membuang jenama dari senarai.

    Ikan yang sempurna. Apa faedah herring dan cara memasaknya

    Ikan kedua paling popular di Rusia adalah ikan tenggiri (77%), diikuti pollock (62%), salmon (56%), ikan kod (55%) dan salmon merah jambu (52%).

    Kejutan beku

    Herring benar-benar ikan "rakyat". Selain ikan masin masin (asin pedas atau biasa), kalengan ini juga terkenal dalam jusnya sendiri dalam tin.

    Ini adalah makanan kalengan yang sama seperti dari saury, salmon, chum salmon, tuna dan ikan lain, mereka dilepaskan dalam jus mereka sendiri, dengan penambahan minyak, dalam pengasam dan bahkan dalam saus tomat, seperti gobies. Hanya sedikit orang yang tahu bahawa ikan hering beku juga dijual. Lebih-lebih lagi, jika orang melihatnya, mereka jarang membeli. Untuk apa? Sama sahaja, garam - jadi dengan kesulitan yang kurang selesai. Fakta bahawa ikan hering boleh dimasak dengan cara yang berbeza, tidak banyak yang meneka.

    "Vitamin ikan"

    Menganggap herring secara eksklusif sebagai makanan ringan masin, kebanyakan kita tidak menyedari betapa bergunanya. Sementara itu, ini benar-benar salah satu ikan yang paling sihat - tidak kurang dari makanan istimewa seperti salmon, belut atau halibut. Ikan ini sangat berlemak - dan kita tahu bahawa lemaknya adalah yang paling berguna, ia mengandungi banyak asid omega-3 yang diperlukan untuk tubuh manusia. Mereka melindungi jantung dan saluran darah dari aterosklerosis, otak dari kemurungan, saluran darah dari arthrosis, dan menguatkan sistem imun. Sebagai tambahan kepada "vitamin ikan" ini, minyak ikan mengandungi banyak vitamin D. yang paling penting. Mungkin kelihatan aneh, tetapi ikan haring mempunyai banyak faedah ini, dan pada masa yang sama harganya lebih murah daripada ikan yang enak. Berikut adalah anggaran kandungan asid lemak omega-3 dalam beberapa jenis ikan (angka ditunjukkan untuk 100 gram produk):

    - belut - 5.6 g,
    - ikan tenggiri (bergantung pada musim) - 0,8-7,5 g,
    - herring, sprat - 1.4-3.5 g,
    - salmon dan ikan trout - 1-2 g,
    - sardin, makarel - 1.5-1.8 g,
    - halibut, ikan keli - 0,7-1 g,
    - flounder, cod, haddock, pollock - 0.1-0.5 g.

    Terbang di salap dalam tong herring

    Tetapi, sayangnya, semua kegunaan herring secara tradisional dikurangkan menjadi sia-sia. Biasanya terdapat sebilangan besar garam di dalamnya sehingga anda boleh memakannya tanpa membahayakan kesihatan hanya secara sporadis dan dalam dos yang tidak memberikan kita jumlah asid omega-3 atau vitamin D. yang diperlukan untuk anda. Hidangan herring masin tradisional seberat 150 gram mengandungi lebih daripada 3 gram garam. Ini lebih daripada separuh nilai harian bagi orang yang sihat (tidak lebih dari 6 gram) dan lebih daripada keseluruhan nilai harian untuk pesakit hipertensi dan pesakit jantung (mereka disyorkan tidak lebih daripada 3 gram garam sehari). Kami bercakap di sini bukan hanya mengenai garam yang anda sendiri tambahkan pada produk semasa memasak dan semasa makan, tetapi secara amnya mengenai semua garam, iaitu mengenai garam yang ditambahkan pengeluar. Dan mereka tidak kasihan kepadanya.

    Jadi ikan hering adalah sejenis "kuda Trojan" di mana sejumlah besar garam memasuki tubuh kita. Pakar menganggarkan bahawa jika industri makanan mengurangkan penggunaan garam sebanyak separuh, ia akan menyelamatkan 150 ribu nyawa setiap tahun. By the way, garam berbahaya bukan hanya untuk jantung dan saluran darah - telah terbukti bahawa ia juga menyumbang kepada perkembangan barah perut. Oleh kerana industri makanan tidak akan mementingkan kesihatan kita, anda boleh bertindak sendiri dengan mengurangkan jumlah garam yang anda gunakan di rumah dan pengambilan makanan masin anda. Termasuk herring. Bagaimana anda mendapat faedahnya? Sangat ringkas.

    Cara memasak herring yang sihat?

    Beli ikan hering beku (harganya agak murah, jarang melebihi 170 rubel sekilogram) dan masak sendiri di rumah. Ngomong-ngomong, sebelum revolusi, ikan haring merupakan komponen dari banyak hidangan - ia digoreng, dipanggang, dibuat sup ikan, pai, pai (kue ikan) dan banyak lagi. Adakah anda seorang estet dan tidak dapat membersihkan ikan? Dan tidak menjadi masalah, herring tidak perlu dikeluarkan dari sisik, dan mereka memakannya bersama-sama dengan kulit. Malah gibletnya boleh dikeluarkan tanpa tangan anda kotor. Sehingga ia mencair hingga akhir, buka perut dan keluarkan semua bahagian dalam satu bahagian beku. Dengan kata lain, ikan ini boleh dimasak walaupun oleh bujang yang hanya makan produk separuh siap dan sup dari beg. Cara termudah (dan paling sedap) adalah memanggang herring keseluruhan di dalam oven. 30-40 minit - dan hidangan sudah siap. Ya, tidak banyak tulang di dalamnya, dan tulang yang ada sangat mudah diekstrak. Dalam satu perkataan - ikan yang sempurna.

    8 faedah kesihatan ikan tenggiri menurut saintis

    Ikan tenggiri adalah ikan yang murah dan popular yang dapat memberikan manfaat kesihatan yang nyata.

    Ia kaya dengan nutrien berharga (fluorida, fosforus, asid lemak omega-3), yang penting untuk pemeliharaan sistem kardiovaskular dan endokrin..

    Pengambilan makarel secara berkala menurunkan tekanan darah dan mencegah pembentukan plak aterosklerotik, menguatkan tulang dan meningkatkan imuniti, membantu mengurangkan berat badan.

    Bagaimana ia berguna - 8 fakta

    Berikut adalah 8 kebaikan ikan tenggiri yang mempunyai asas bukti yang kuat.

    1. Kandungan nutrien

    Ikan tenggiri mempunyai kandungan kalori rendah (262 kalori per 100 gram) dan mengandungi sejumlah zat berharga:

    Nama bahanPeratusan keperluan harian yang disyorkan (per 100 gram ikan)
    vitamin B12316%
    selenium74%
    vitamin B334%
    fosforus28%
    magnesium25%
    vitamin B925%
    vitamin B624%
    potasium12%
    vitamin B1sebelas%
    asid pantoteniksembilan%
    besi8%

    Juga, ikan mengandungi sejumlah kecil zink, tembaga, vitamin A, omega-3 dan asid lemak tak jenuh ganda lain yang memainkan peranan penting dalam fungsi tubuh manusia..

    2. Tindakan antioksidan

    Para saintis Jepun telah menemui bahawa makarel mengandung sejumlah besar selenium, yang merupakan antioksidan semula jadi.

    Selenium melindungi semua sel tubuh dari kesan radikal bebas yang bertanggungjawab untuk munculnya tumor ganas dan perkembangan sejumlah penyakit kronik dari semua sistem.

    Kemasukan makanan dengan selenium secara berkala dalam diet secara signifikan mengurangkan risiko barah.

    3. Penurunan tekanan darah

    Tekanan darah tinggi meningkatkan kemungkinan menghidap penyakit jantung koronari, kegagalan jantung kronik atau akut, infark miokard, atau strok.

    Kajian asing mendapati bahawa kemasukan harian ikan kembung dalam makanan menyebabkan penurunan tekanan darah yang ketara, dan juga mempunyai kesan yang baik terhadap profil lipid dan pembekuan darah. Dalam kes ini, kesan hipotensi adalah jangka panjang..

    Ikan tenggiri boleh digunakan untuk mencegah dan mengurangkan perjalanan darah tinggi (bersamaan dengan ubat-ubatan).

    4. Normalisasi tahap kolesterol darah

    Peningkatan tahap kolesterol, serta pecahan aterogeniknya (LDL, VLDL, TAG) menimbulkan keadaan untuk pembentukan plak aterosklerotik pada dinding saluran darah, yang menyebabkan penyumbatan aliran darah lengkap atau separa.

    Akibatnya, patologi seperti penyakit jantung koronari, iskemia serebrum kronik, strok atau infark miokard berkembang..

    Para saintis mendapati bahawa pengambilan ikan selama 14 hari hanya mengurangkan kadar TAG darah. Terdapat juga peningkatan HDL - kolesterol "baik", yang menghalang penampilan lapisan aterosklerotik..

    Menurut pakar India, mereka yang kerap mengambil makanan laut mempunyai kadar kolesterol rata-rata 15-30% lebih rendah dalam darah mereka..

    5. Melawan kemurungan

    Ikan tenggiri biasanya mengandungi lemak sihat - asid lemak omega-3, yang sebahagiannya dapat mengurangkan keparahan gejala kemurungan.

    Mackerel menekan 50% gejala kemurungan pada kanak-kanak dan orang dewasa, dan juga mengurangkan gangguan keperibadian bipolar, menurut kajian utama kajian yang diketuai oleh pakar Israel..

    Penting juga untuk diperhatikan bahawa terdapat hubungan langsung antara tahap rendah kadar asam lemak omega-3 dalam diet dan kejadian gangguan kemurungan..

    6. Menguatkan tulang

    Mana-mana ikan berlemak (termasuk makarel) adalah sumber vitamin D yang berharga, yang terlibat dalam metabolisme mineral pada tahap tisu tulang.

    Vitamin D bertanggungjawab untuk pertukaran kalsium dan fosforus dalam tulang. Dengan kekurangan, osteoporosis (kepadatan tulang rendah) berkembang dan risiko patah patologi meningkat beberapa kali.

    Malangnya, menurut saintis, sehingga 50% penduduk dunia kekurangan vitamin D dalam diet..

    Menurut saintis Swiss, kekurangan vitamin D dalam makanan masuk menyebabkan penurunan kepadatan mineral tulang dan atrofi serat otot..

    7. Membantu menurunkan berat badan

    Ikan tenggiri adalah sumber lemak sihat yang berharga yang dapat membantu menurunkan berat badan.

    Kajian Amerika menunjukkan bahawa bahan-bahan ini mengurangkan tahap ghrelin dalam darah - hormon khas yang bertanggungjawab untuk mengembangkan perasaan lapar.

    Protein ikan memainkan peranan yang sama pentingnya. Mereka menimbulkan rasa kenyang yang cepat (dalam 15-20 minit dari saat makanan memasuki perut). Akibatnya, orang itu mengambil lebih sedikit makanan dalam beberapa jam akan datang..

    Ikan tenggiri boleh menjadi komponen diet penurunan berat badan.

    8. Menguatkan imuniti

    Menurut pakar dari UK, makarel mengandungi koenzim Q10. Bahan ini meningkatkan daya tahan tubuh terhadap pelbagai agen berjangkit luaran (bakteria, virus, kulat, protozoa), dan juga membantu mengurangkan perubahan keradangan.

    Peranan yang terpisah diberikan kepada asid lemak omega-3, yang dapat menghambat keradangan kronik. Akibatnya, risiko kerosakan sistem kekebalan tubuh dan perkembangan patologi autoimun (penyakit Crohn, lupus eritematosus sistemik, scleroderma, dll.).

    Keselamatan, kemungkinan bahaya

    Walaupun semua sifat perubatannya, makarel dapat menimbulkan sejumlah komplikasi. Beberapa kesan sampingan yang paling biasa termasuk:

    1. Reaksi alahan. Alergi ikan kembung adalah perkara biasa dan boleh jadi apa sahaja.
    2. Keracunan merkuri. Banyak jenis ikan tenggiri mengandungi sejumlah besar merkuri, yang paling berbahaya bagi wanita hamil, kerana ia menyebabkan kecacatan janin. Kepekatan logam paling rendah terdapat di makarel Atlantik.
    3. Sembelit. Berlaku dengan kekurangan makanan dan pengambilan ikan secara berlebihan.

    Peraturan pemilihan dan penyediaan

    Semasa memilih ikan, perhatian yang besar harus diberikan kepada penampilannya. Sebelum membeli ikan tenggiri segar, perkara berikut harus dipertimbangkan:

    1. Mata. Hendaklah lembap, cembung dan sedikit berkilat. Mata yang tenggelam dan mendung adalah tanda rasuah.
    2. Insang. Insang bersih dengan warna kemerahan adalah ciri ikan segar. Sekiranya mereka mempunyai lapisan putih atau kelabu, maka mereka terkena jangkitan kulat.
    3. Timbangan. Tanda utama kualiti adalah integriti timbangan. Mereka mula jatuh semasa penyimpanan ikan atau pencairan lama.
    4. Batang badan. Ekornya boleh digantung bebas dari telapak tangan, dan batang badan harus lembut dan elastik. Ekor yang kaku dan kulit yang keras adalah tanda-tanda penyimpanan makanan laut yang tidak betul atau jangka panjang.

    Sifat kualiti ikan tenggiri beku serupa. Perhatian khusus harus diberikan kepada ais di mana ikan disimpan. Sekiranya anda menemui banyak keretakan dan kerepek, bau dan warna coklat yang tidak menyenangkan, anda pasti yakin bahawa ikan telah dibekukan dan dicairkan lebih dari sekali.

    Dianjurkan untuk membeli ikan tenggiri segar atau beku. Ia mengekalkan jumlah maksimum bahan aktif biologi.

    Terdapat banyak cara untuk memasak ikan. Antaranya:

    • mendidih;
    • penaik di dalam ketuhar;
    • masin;
    • merokok;
    • acar.

    Pilihan yang paling berguna ialah ikan tenggiri bakar. Dalam kes ini, keseluruhan komposisi vitamin, mineral dan asid lemak berharga dipelihara. Dalam tenggiri rebus, sebilangan zat hilang, yang menjadikannya kurang berguna.

    Makarel asap memberi kesan buruk kepada kerja saluran gastrointestinal, boleh menyebabkan perkembangan kolesistitis atau penyakit batu empedu. Ikan salai panas boleh dimakan, tetapi dengan berhati-hati.

    Merokok buatan (sejuk) harus ditinggalkan sepenuhnya, kerana teknologi ini melibatkan penggunaan sejumlah bahan kimia beracun. Pilihan ini dikontraindikasikan untuk wanita hamil dan orang yang menderita penyakit sistem pencernaan..

    Dalam makarel masin, kandungan hampir semua vitamin dikurangkan. Selain itu, kelebihan natrium klorida memberi kesan negatif terhadap tahap tekanan darah. Sekiranya mustahil untuk menolak hidangan, disyorkan untuk memilih ikan masin ringan.

    Ikan tenggiri boleh digunakan.

    Ikan tenggiri: memberi manfaat dan kemudaratan kepada tubuh

    Makan ikan penting untuk diet seimbang, dan ikan tenggiri adalah salah satu ikan yang paling banyak didapati dan sihat. Sekiranya anda ingin mempelbagaikan diet anda dengan ikan ini, anda mungkin ingin mengetahui lebih lanjut mengenai apa itu ikan tenggiri, faedah dan kemudaratan kepada tubuh manusia yang dibawanya, dan apa kandungannya..

    Ikan tenggiri memberi kebaikan dan keburukan kepada tubuh manusia

    Khasiat ikan tenggiri untuk tubuh manusia

    Ikan tenggiri bermanfaat untuk kesihatan kerana nutrien yang ada di dalamnya, yang memberikan khasiatnya yang bermanfaat. Berikut adalah 15 faedah kesihatan ikan kembung:

    1. Ikan tenggiri kaya dengan asid lemak omega-3

    Asid lemak omega-3, juga dikenali sebagai lemak penting, tidak dapat dihasilkan oleh tubuh kita dan oleh itu mesti dimasukkan dalam makanan. Mereka adalah bahagian penting dari membran sel di seluruh badan dan mempengaruhi fungsinya. Mereka juga membantu penghasilan hormon yang mengawal pembekuan darah dan pengecutan dan kelonggaran arteri (1).

    Terdapat dua jenis omega-3 yang terdapat pada ikan berminyak seperti salmon dan makarel:

    Kedua-dua jenis omega-3 ini sangat bermanfaat untuk kesihatan jantung. Kajian di kalangan orang Eskimo dan Jepun, kedua-dua orang yang memakan ikan, menunjukkan rendahnya kejadian penyakit kardiovaskular. Di Jepun, kadar ini kira-kira separuh daripada masyarakat Barat yang lain. Semakin banyak ikan yang anda makan, semakin banyak asid lemak omega-3 yang anda serap, kerana badan kita tidak dapat menghasilkannya (2).

    Anda mesti mendapat cukup EPA dan DHA dari diet anda. Banyak organisasi kesihatan mengesyorkan mendapatkan 250 hingga 500 miligram asid lemak ini setiap hari. Makarel liar didapati mengandungi kira-kira 1,500 miligram setiap 85 gram hidangan, menjadikannya pilihan yang sangat baik daripada jenis ikan lain seperti tuna dan ikan kod (3).

    Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai apa itu asid lemak omega-3, peranan dan faedahnya di sini - Asid lemak omega-3: apa itu, peranannya, sumber makanan.

    Ikan tenggiri adalah ikan yang menyediakan kira-kira 600% pengambilan asid lemak omega-3 yang disyorkan setiap hari.

    2. Ikan tenggiri adalah cara yang sedap untuk mendapatkan lebih banyak vitamin K

    Mackerel mengandungi vitamin K, yang sangat penting untuk kesihatan jantung anda. Vitamin ini berperanan penting dalam pembekuan darah, itulah sebabnya ia diberikan kepada bayi semasa melahirkan. Ia juga dapat mencegah pengerasan arteri anda kerana kalsifikasi atau penumpukan kalsium di dinding saluran darah. Vitamin K juga membantu dalam pembentukan tulang anda, yang dapat membantu mencegah penyakit seperti osteoporosis. Seperti vitamin D, kebanyakan orang kekurangan vitamin K. Kita mengambil cukup untuk membiarkan darah kita membeku secara normal, tetapi tidak cukup untuk mengelakkan banyak risiko kesihatan yang lain (4).

    Pengambilan vitamin K harian yang disyorkan bergantung pada usia dan jantina anda. Rata-rata lelaki dewasa harus memperoleh sekitar 120 mikrogram sehari, dan wanita harus mendapat sekitar 90 mikrogram sehari (5).

    Kepekatan vitamin K tertinggi terdapat pada sayur-sayuran gelap, hijau, berdaun (seperti bayam dan kangkung). Jadi, walaupun makarel tidak boleh menjadi sumber utama vitamin K anda, kerana ia hanya mengandungi 8.63% daripada RDA anda setiap 100 gram, itu adalah tambahan yang bagus jika anda mahukan lebih dari sekadar salad hijau ( 6).

    Walaupun ikan tenggiri tidak boleh menjadi sumber vitamin K utama anda, ikan ini adalah tambahan yang bagus untuk diet anda untuk membantu anda mendapatkan cukup nutrien penting ini..

    3. Ikan tenggiri membantu mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular

    Tidak diragukan lagi, penyakit sistem kardiovaskular, termasuk serangan jantung dan strok, adalah salah satu yang paling biasa di negara maju. Kira-kira satu daripada setiap empat kematian berkaitan dengan jantung, dan lebih daripada separuh daripadanya biasanya berlaku pada lelaki.

    Walaupun tekanan darah tinggi dan tahap kolesterol tinggi menyumbang kepada peningkatan risiko penyakit jantung (kira-kira separuh orang yang menderita penyakit kardiovaskular mempunyai sekurang-kurangnya salah satu faktor risiko ini), ada pilihan gaya hidup tertentu yang juga menjadikannya lebih buruk. jantung dan keadaan vaskular, seperti gaya hidup yang tidak aktif, diet yang buruk dan obesiti (7).

    Dengan meningkatkan peredaran darah, anda dapat menurunkan tekanan darah, mencegah penumpukan kolesterol dan penyempitan arteri. Telah dijumpai bahawa memasukkan asam lemak dalam makanan anda lebih berkesan untuk mencegah penyakit jantung daripada ubat-ubatan yang biasa diresepkan.

    Perubahan sederhana dalam diet boleh menjadi permulaan perubahan risiko anda terkena penyakit jantung dan vaskular. Menambah ikan tenggiri untuk diet anda meningkatkan kesihatan darah anda, yang seterusnya meningkatkan kesihatan jantung. Persatuan Jantung Amerika (AHA) dan Persatuan Diabetes Amerika mengesyorkan agar anda memasukkan sekurang-kurangnya dua hidangan ikan, seperti ikan tenggiri, dalam diet anda setiap minggu (8).

    Dengan memasukkan ikan tenggiri dalam makanan anda (dua porsi setiap minggu), anda dapat mengurangkan risiko penyakit jantung.

    4. Ikan tenggiri membantu menurunkan kadar trigliserida

    Trigliserida, tidak seperti asid lemak omega-3, adalah lemak darah yang dihasilkan oleh badan anda. Semasa anda makan, badan anda akan mengambil kalori yang langsung tidak digunakan, mengubahnya menjadi trigliserida, dan menyimpannya di dalam sel anda. Trigliserida ini tidak dapat diserap ke dalam darah dan dibebaskan di antara waktu makan sebagai tenaga untuk badan anda. Sekiranya anda kerap mengambil lebih banyak kalori daripada yang anda bakar, anda berisiko tinggi tahap trigliserida, yang boleh menyebabkan kesan sampingan yang berpotensi negatif kepada kesihatan anda (9).

    Terdapat juga penyakit atau keadaan biasa yang boleh menyebabkan tahap trigliserida tinggi (hipertrigliseridemia). Ini termasuk diabetes (kurang terkawal), penyakit ginjal, alkoholisme, hipotiroidisme, penyakit hati (seperti sirosis), dan kegemukan. Ada perubahan gaya hidup yang dapat Anda lakukan untuk mengurangkan kadar trigliserida, termasuk diet dan senaman. Cuba gantikan makanan berlemak tinggi (terutama lemak tepu) dengan makanan yang mengandungi lemak tak jenuh tunggal yang lebih sihat (seperti omega-3), seperti makarel (10).

    Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai trigliserida apa yang ada di sini - Trigliserida: apakah itu, norma, bagaimana mengurangkan.

    Sekiranya anda berisiko hipertrigliseridemia, pilih makanan yang mengandungi lemak yang lebih sihat, seperti omega-3 dalam makarel.

    5. Mackerel membantu mengatur kadar kolesterol darah dengan berkesan

    Seperti trigliserida, kolesterol adalah bahan seperti lemak yang terdapat di dalam sel-sel badan anda. Kolesterol diperlukan untuk menghasilkan hormon dan bahan lain yang membantu anda mencerna makanan. Ia dibawa melalui aliran darah oleh kedua lipoprotein berketumpatan rendah (LDL - kolesterol "buruk") dan kepadatan tinggi (kolesterol "baik" HDL). Tahap LDL yang tinggi menyebabkan peningkatan kolesterol di arteri anda (dan kolesterol tidak dapat diserap oleh darah anda), dan HDL membawa kolesterol kembali ke hati anda, dan kemudian mengeluarkannya dari badan anda (11).

    Tubuh anda menghasilkan semua kolesterol yang diperlukannya, tetapi juga terdapat dalam makanan yang anda makan. Akibatnya, kadar kolesterol tinggi mempengaruhi lebih dari 30% orang dewasa di negara maju. Tidak ada gejala kolesterol tinggi yang dapat dilihat, dan hanya ujian darah yang dapat menentukan tahap anda dan sama ada anda berisiko. Tahap kolesterol tinggi yang tidak terkawal dapat menyebabkan masalah seperti serangan jantung atau strok (12).

    Gaya hidup anda kemungkinan besar penyebabnya, tetapi ini juga mungkin disebabkan oleh usia, jantina, atau keturunan anda. Memakan makanan yang tinggi lemak jenuh dan tidak bersenam menyebabkan berat badan berlebihan dan meningkatkan risiko kolesterol darah tinggi (13). Minyak ikan yang terdapat di dalam ikan tenggiri diketahui dapat menurunkan kadar LDL dan meningkatkan tahap HDL. Kerana ikan berminyak dapat membantu menurunkan kadar LDL dengan mencegah kolesterol diserap ke dalam usus, ia juga berkesan dalam menurunkan tekanan darah (14).

    Berkat lemak "baik" yang terdapat di dalam makarel, pengambilan secara berkala dapat menurunkan kadar kolesterol LDL atau "buruk" secara berkesan..

    6. Ikan tenggiri Boleh Meminimumkan Sakit dan Keradangan pada Artritis

    Rheumatoid arthritis (RA) adalah keadaan keradangan yang mempengaruhi, tetapi tidak terhad kepada, sendi anda. Ia berlaku apabila sistem kekebalan tubuh anda secara salah menyerang tisu badan, menyebabkan pembengkakan yang menyakitkan dan akhirnya boleh menyebabkan hakisan tulang dan kecacatan sendi..

    Selain manfaat kesihatan jantungnya, omega-3 juga dapat efektif dalam meminimumkan kesan rheumatoid arthritis dengan mengurangkan keradangan. Mereka mengganggu leukosit (sel imun) dan sitokin (sejenis enzim tertentu) yang berperanan besar dalam tindak balas keradangan badan (15). Ikan berlemak seperti ikan tenggiri diketahui dapat mengurangkan rasa sakit dan kekejangan akibat keradangan dan boleh dianggap sebagai tambahan yang baik untuk penghilang rasa sakit (16).

    Menambah ikan tenggiri untuk diet anda dapat mengurangkan kesan radang sendi dan radang pada badan anda.

    7. Ikan tenggiri dapat meningkatkan kesihatan otak dan mencegah penyakit mental yang biasa

    Banyak penyelidikan telah dilakukan untuk mengetahui bagaimana otak berfungsi dan apa yang mempengaruhinya, yang membawa kepada gangguan mental kognitif dan umum. Seiring berjalannya waktu, lebih banyak kajian telah mulai menunjukkan bahawa penyakit seperti skizofrenia dan gangguan bipolar lebih cenderung disebabkan oleh kekurangan nutrisi daripada masalah genetik.

    Melalui pelbagai kajian, minyak ikan (terutama asam lemak omega-3 DHA) didapati dapat mengurangkan risiko kemurungan, bunuh diri, dan skizofrenia (18). Ia penting untuk perkembangan otak bayi dan penting sepanjang hayat anda. Vitamin B juga penting untuk fungsi otak, dan elektrolit membantu dengan aktiviti elektrik di otak dan sistem saraf. Semua bahan ini terdapat dalam ikan seperti ikan tenggiri (19).

    Penyakit otak serius lain yang mendapat banyak perhatian adalah penyakit Alzheimer. Penyebab sebenar Alzheimer, serta bentuk demensia lain, masih belum diketahui, tetapi dalam jangka masa tertentu, ia dipercayai merupakan gabungan faktor genetik, gaya hidup dan pengaruh persekitaran. Penyakit ini merosakkan dan merosakkan sel-sel otak, mengakibatkan pengecutan otak. Ia mula mempengaruhi aktiviti otak normal seperti ingatan, proses pemikiran, pertimbangan dan keperibadian (20).

    Sejauh ini, belum ada penawar untuk penyakit Alzheimer. Namun, didapati bahawa mengubah diet anda berpotensi mengurangkan risiko anda terkena penyakit ini. MIND Diet, yang dikembangkan oleh Martha Claire Morris, terbukti membantu melambatkan kadar penurunan kognitif. Peserta yang mengikuti diet mereka mendapati bahawa mereka mempunyai kejelasan mental pada tahap seseorang 7.5 tahun lebih muda. Diet MIND melibatkan menambahkan sekurang-kurangnya satu hidangan ikan berlemak ke dalam diet setiap minggu kerana kandungan asid lemak omega-3 yang tinggi.

    Menambahkan ikan berminyak seperti ikan tenggiri ke dalam makanan anda dapat menurunkan risiko anda mengalami banyak penyakit dan penyakit otak.

    8. Ikan tenggiri dapat membantu anda menurunkan berat badan

    Kami sentiasa mencari cara untuk menjadi lebih langsing, dan terdapat banyak diet fesyen di pasaran yang menjanjikan mereka akan membantu. Diet hanya baik untuk jangka waktu tertentu, menjadikannya tidak berkesan dalam jangka masa panjang. Sekiranya anda ingin menurunkan berat badan tambahan, pertaruhan terbaik anda adalah mengubah gaya hidup dan diet anda. Menambah ikan (seperti ikan tenggiri) ke dalam diet anda dapat membantu anda mengambil langkah pertama ini..

    Untuk menurunkan berat badan dengan berkesan, anda perlu membakar lebih banyak kalori daripada yang anda makan. Digabungkan dengan senaman dan diet yang sihat, menambahkan ikan tenggiri ke dalam diet anda dapat mengurangkan jisim lemak anda dengan ketara. Dengan menukar salah satu daging biasa anda ke ikan tenggiri, anda dapat mengurangkan pengambilan kalori dan lemak tepu anda. Memasak ikan tenggiri harus dilakukan dengan cara yang sihat, dengan pilihan untuk mengukus, mendidih, memanggang atau memanggang di dalam ketuhar daripada menggoreng (21).

    Makarel masin adalah yang paling bermanfaat untuk kesihatan, tetapi ikan tenggiri lebih berbahaya daripada berguna, kerana produk asap mengandungi karsinogen yang dapat menyebabkan perkembangan tumor barah dari masa ke masa.

    Terdapat juga kajian yang menunjukkan bahawa asid lemak omega-3 membantu membakar lemak badan yang berlebihan. Omega-3 tahap tinggi didapati dapat mengurangkan ukuran sel lemak, yang dapat membantu mengecilkan perut anda. Mereka juga menekan selera makan dan meningkatkan metabolisme anda (22).

    Dengan menggantikan makanan tinggi lemak dengan ikan tenggiri, anda dapat mengurangkan pengambilan kalori dan menurunkan berat badan..

    9. Ikan tenggiri adalah sumber protein yang baik

    Protein sangat penting untuk fungsi dan pertumbuhan badan kita. Ia dikaitkan dengan kesihatan sel dan otot, dan membantu pengeluaran dan fungsi enzim. Dengan diet seimbang yang kaya protein, anda akan mempunyai sistem imun yang kuat, rambut yang sihat dan keseimbangan cairan yang betul di dalam badan anda. Bertanggungjawab untuk pembentukan, pengaturan, pembaikan dan pertahanan tubuh, protein adalah suatu keharusan. Tanpa pengambilan protein yang betul, anda menghadapi risiko pengekalan cecair dan pengecutan otot.

    Makanan harian yang anda makan harus mengandungi jumlah protein yang mencukupi, kerana badan anda tidak menyimpannya. Pengambilan harian yang disyorkan bergantung pada kesihatan dan usia individu anda. Walau bagaimanapun, 2-3 hidangan makanan kaya protein (seperti daging dan produk tenusu) sehari mencukupi bagi kebanyakan orang dewasa untuk memenuhi syarat (23). Mackerel adalah pilihan yang bagus untuk protein, yang berkisar antara 21 hingga 80 gram per fillet, bergantung pada jenis ikan tenggiri (24).

    Memilih ikan tenggiri daripada pilihan daging lain sebagai sumber protein akan memastikan anda mendapat jumlah yang anda perlukan tanpa memperoleh lemak dan kalori yang berlebihan.

    10. Mackerel membekalkan tubuh dengan elektrolit

    Elektrolit seperti kalsium, magnesium, natrium dan kalium sangat penting untuk kehidupan. Mereka membantu mengatur proses elektrik di tubuh kita, yang merangkumi fungsi saraf dan otot, tahap penghidratan, dan pH darah..

    Kita kehilangan elektrolit setiap kali kita bersenam atau melakukan aktiviti fizikal. Untuk menjaga keseimbangan dalam organ kita, mereka perlu diisi semula. Apabila tahap elektrolit tidak seimbang, anda mungkin mengalami gejala seperti otot berkedut, keletihan, perubahan tekanan darah, dan aritmia jantung (25).

    Ketidakseimbangan sangat biasa, terutamanya kadar kalium rendah dan natrium yang tinggi. Dengan pemakanan yang betul, anda dapat memastikan tahap elektrolit anda tetap seimbang. Sertakan produk tenusu (untuk kalsium), buah-buahan dan sayur-sayuran (untuk kalium), dan ikan berlemak (untuk magnesium) (26).

    Ikan tenggiri dapat membantu menjaga keseimbangan kadar elektrolit anda kerana ia dapat membantu anda memenuhi keperluan harian anda untuk 400 miligram magnesium..

    11. Mackerel mengandungi sejumlah besar vitamin B12

    Vitamin B12 (cobalamin) sering disebut sebagai vitamin tenaga, tetapi juga diperlukan untuk pembentukan sel darah merah dan DNA dan fungsi neurologi. Ia hanya terdapat dalam produk haiwan seperti telur, daging, dan produk tenusu.

    Walaupun sehingga 15% orang tidak mendapat cukup vitamin B12, ada orang yang lebih berisiko mengalami kekurangan, termasuk vegetarian (kerana mereka tidak makan produk haiwan) dan orang berusia lebih dari 50 tahun (kerana penurunan jumlah asid perut yang menyumbang kepada asimilasi B12). Gejala awal kekurangan vitamin ini termasuk keletihan, termasuk perasaan kesedaran dan kelemahan yang kabur. Apabila kekurangan vitamin B12, anda mungkin mula mengalami gejala yang lebih teruk seperti mati rasa dan kemurungan (27).

    Sebaiknya anda mendapatkan kira-kira 2.4 mcg vitamin B12 (untuk kebanyakan orang dewasa yang sihat) setiap hari. Ikan, seperti ikan tenggiri, adalah pilihan terbaik untuk memenuhi keperluan vitamin B12 harian anda kerana ia menyediakan lebih dari 100% tubuh manusia untuk satu hidangan (28).

    Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai vitamin B12 di sini - Vitamin B12: apa yang diperlukan oleh tubuh, gejala kekurangan, sumber.

    Elakkan Kekurangan Vitamin B12 Dengan Menyertakan Mackerel Dalam Diet Harian Anda.

    12. Mackerel meningkatkan imuniti berkat selenium

    Selenium adalah mineral penting yang mesti dimasukkan dalam diet harian kita. Pengambilan selenium yang mencukupi menghasilkan peningkatan imuniti, pengaturan fungsi tiroid, dan bantuan dalam penghasilan hormon tiroid. Bahkan ada kajian yang menunjukkan bahawa selenium dapat membantu mencegah barah biasa kerana sifat antioksidannya (29).

    Kekurangan selenium dapat membuat anda mudah terkena pelbagai penyakit, dan bahkan diketahui mempengaruhi kesuburan lelaki secara negatif. Walaupun tahap selenium rendah jarang berlaku di kalangan kebanyakan orang di negara maju, ada kumpulan orang tertentu yang lebih cenderung mengalami kesan kekurangan. Orang yang menjalani dialisis buah pinggang adalah orang seperti itu, kerana mereka mungkin mengalami sekatan diet dan kekurangan penyerapan (masing-masing) (30).

    Menurut USDA, kebanyakan orang dewasa mengambil sekurang-kurangnya 55 mikrogram selenium setiap hari. Ikan berlemak seperti salmon dan makarel, serta kacang dan telur, adalah pilihan yang ideal kerana mereka menyediakan sebahagian besar selenium yang disyorkan.

    Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai peranan selenium, khasiatnya yang bermanfaat, makanan yang kaya dengan selenium dan kadar penggunaannya di sini - Selenium: faedah dan bahaya bagi tubuh, kadar, sumber, kesan sampingan.

    Makan ikan berlemak seperti ikan tenggiri, serta kacang dan telur, dapat membantu anda mendapatkan selenium yang mencukupi, yang dapat membantu meningkatkan daya tahan tubuh.

    13. Mackerel adalah sumber koenzim Q10 antioksidan yang sangat baik.

    Sebagai tindak balas terhadap toksin persekitaran dan pengeluaran tenaga, tubuh sentiasa menghasilkan radikal bebas. Ini adalah molekul yang tidak lengkap dengan elektron yang hilang yang bertanggungjawab untuk pengoksidaan biologi. Mereka mencuri elektron dari protein di dalam badan anda, yang boleh memberi kesan negatif kepada DNA anda dengan membuka atau mengubah struktur dan selnya. Ini menjadikan sel anda terdedah kepada kerosakan oksidatif, yang boleh menyebabkan kerapuhan dan, akhirnya, kerosakan dan kematian (31).

    Telah didapati bahawa antioksidan dapat mencegah kesan radikal bebas pada tubuh. Mereka membantu "mengoksidakan" molekul ini dengan menyumbangkan elektron dan menghancurkan rantai radikal bebas, tanpa menjadi radikal bebas..

    Coenzyme Q10 (CoQ10) adalah salah satu antioksidan kuat yang terdapat di semua sel badan. Ia membantu tubuh mengubah lemak dan bahan lain menjadi tenaga yang boleh digunakan. Selain itu, kerana sifat antioksidannya, ia membantu mencegah perkembangan penyakit kardiovaskular dan barah, dan juga mengurangkan kesan penuaan dalam tubuh (32).

    Bagi kebanyakan orang dewasa, pengambilan koenzim Q10 adalah 30 hingga 200 miligram setiap hari. Walaupun anda boleh mendapatkan CoQ10 melalui makanan tambahan, yang terbaik adalah mendapatkannya dari makanan. Ini larut dalam lemak, jadi ketika mengambil CoQ10 dalam bentuk suplemen, ia harus diambil dengan makanan yang mengandung lemak. Ini membolehkannya diserap dengan lebih baik (33). Ikan tenggiri adalah pilihan terbaik untuk mendapatkan CoQ10 kerana mengandungi sekitar 43 mg / kg secara keseluruhan dan sudah mengandung lemak yang sihat untuk membantu metabolisme koenzim ini (34).

    Ikan tenggiri dapat membantu mengurangkan kesan penuaan dan mencegah penyakit biasa seperti penyakit jantung dan barah, berkat antioksidan yang disebut koenzim Q10.

    14. Ikan tenggiri mengandungi banyak agen anti-barah

    Ikan tenggiri mengandungi banyak nutrien yang dapat membantu mencegah dan melawan barah biasa. CoQ10 (antioksidan) membantu menghilangkan agen barah dari sel yang berpenyakit. Asid lemak omega-3 (seperti DHA dan EPA) dapat membantu mencegah barah payudara dan kolorektal. Ikan berlemak juga tinggi vitamin B12 dan selenium, yang mempunyai sifat anti-barah (35).

    Terdapat banyak kajian yang menunjukkan bahawa pengambilan ikan tenggiri secara berkala dikaitkan dengan penurunan risiko barah payudara. Asid lemak (DHA dan EPA) yang terdapat dalam ikan tenggiri dan ikan berminyak lain terbukti mengganggu pengeluaran sel barah payudara. Mereka juga mengurangkan ketumpatan tisu payudara, yang seterusnya mengurangkan pertumbuhan tumor. Asid lemak juga membantu dalam rawatan barah kerana meningkatkan kesan terapi ubat kemoterapi (36).

    Meningkatkan pengambilan ikan tenggiri boleh mengurangkan risiko barah biasa dan meningkatkan kesan terapi kemoterapi.

    15. Makan ikan tenggiri adalah cara terbaik untuk mendapatkan vitamin E

    Vitamin E adalah vitamin utama untuk menjaga kesihatan mata dan kulit anda dan sistem imun anda berfungsi dengan baik. Ia mempunyai banyak sifat antioksidan, membantu melindungi tubuh dari kerosakan radikal bebas dan mengurangkan kesan penuaan (37).

    Walaupun banyak orang mengambil vitamin E sebagai makanan tambahan, ini tidak digalakkan. Terdapat kesan sampingan yang diketahui berkaitan dengan pengambilan vitamin E. jangka panjang. Ini termasuk risiko kanser prostat pada lelaki, kecacatan jantung kongenital pada anak-anak jika ibu mengambil suplemen vitamin E selama 8 minggu pertama kehamilan, dan strok (38). Cara terbaik untuk mendapatkan 15 miligram yang disyorkan sehari adalah melalui diet seimbang. Kerana vitamin E larut dalam lemak, makarel adalah pilihan yang baik, memberikan sekitar 15% dari nilai minimum harian yang disyorkan (39).

    Makan ikan tenggiri dapat membantu mengekalkan kulit dan mata yang sihat dan kelihatan awet muda.

    Bahaya ikan tenggiri

    Walaupun makarel mungkin merupakan alternatif yang lebih sihat untuk daging berlemak, memakannya juga menimbulkan risiko kesihatan bagi wanita hamil kerana kandungan metilmercury yang tinggi. Sekiranya ikan tenggiri sering dikonsumsi, ia boleh memberi kesan negatif terhadap perkembangan sistem saraf bayi, dan pada masa yang sama menimbulkan risiko yang signifikan terhadap kesihatan ibu hamil. Wanita hamil tidak boleh mengambil king mackerel (mackerel) kerana kandungan merkuri yang tinggi.