5 Makanan Vegetarian Terbaik untuk Suara yang Cantik

Masa membaca: 4 minit

Ramai orang menginginkan suara yang indah dan terlatih, tetapi mereka berpendapat bahawa ini adalah hadiah semula jadi yang hanya sedikit yang dikurniakan. Kami ingin meyakinkan anda dan berkongsi panduan dari penceramah kami. Dengan mengikuti cadangan mudah, anda dapat menguatkan ligamen dan belajar menguasai suara.

Sekiranya anda ingin mengejutkan rakan sekerja anda di pesta korporat, bernyanyi di perayaan keluarga atau bercakap di hadapan penonton, jaga kesihatan pita suara anda terlebih dahulu. Ternyata untuk menguatkan mereka, perlu pergi... ke kedai runcit!

Marina Polteva, guru vokal yang paling dituntut di Rusia dan pengarang kursus "Singing is Easy" di Talentsy, membincangkan mengenai produk yang sesuai untuk suara dan diet yang betul..

Seluruh badan adalah alat yang mengawal suara kita. Makanan dalam diet secara langsung mempengaruhi kualiti vokal. Kesakitan sedikit pun di perut atau masalah dengan saluran gastrointestinal tidak hanya tercermin dalam keadaan kesihatan secara umum, tetapi juga pada suara, jadi penting untuk memantau apa dan kapan anda makan.

Berapa banyak?

Lebih baik makan sekurang-kurangnya beberapa jam sebelum persembahan. Di pesta korporat di mana anda merancang untuk menyanyikan lagu kebangsaan, atau acara apa pun, cubalah menahan diri dari makanan yang enak. Percayalah, jika anda makan berlebihan, sukar untuk bekerja dengan diafragma dan bunyi suara yang harus diletakkan di atasnya.

Jangan melampau dan jangan menyanyi semasa perut kosong - anda mesti mempunyai kekuatan dan tenaga supaya suara anda terdengar dengan kuat..

Apa itu?

Cuba minum sesudu minyak zaitun atau infus herba setiap hari. Resepinya mudah: ambil secubit kayu putih dan bijak, tuangkan air mendidih ke atas dan biarkan selama beberapa minit - kuahnya menjadi lemah. Minuman ini berfungsi dengan baik pada mukosa laring dan tidak menyebabkan mulut kering. Hilangkan teh chamomile - sebaliknya, ia mengeringkan tekak anda.

Apa yang tidak boleh dimakan?

  • Sebelum melakukan, kecualikan biji, keropok, kacang, sekam coklat dan zarah makanan yang kecil boleh melekat pada bungkusan.
  • Hilangkan rasa manis, masam, pahit, pedas, pedas. Saya tidak mencadangkan hidangan musim dengan saus tomat, mustard, lobak, mayonis dan perasa pedas.
  • Bir, air mineral dan pelbagai minuman berkarbonat sangat berbahaya bagi bundel - ia menyebabkan cegukan atau suara serak.
  • Minum minuman tanpa ais - mencederakan selaput lendir dan boleh mencetuskan selesema atau sakit tekak.
  • Elakkan makanan yang menyebabkan pedih ulu hati, cegukan, dan rasa berat. Contohnya, kebab atau daging babi akan sangat tidak sesuai..

Cara memulihkan suara anda dengan cepat?

Sekiranya anda merasakan suara anda terdengar, minum satu sendok teh minyak sayuran - ini akan membantu memulihkannya dengan cepat..

Jangan terlalu banyak suara basi. Cuba diam dan jangan memaksa suara sebentar..

Vokalis profesional menggunakan latihan khas yang diajar oleh guru. Cuba bunyi tekak rendah (mooing rendah) dengan jari anda untuk mengurut tekak dari hujung tulang selangka dan serong sepanjang garis ke pelipis. Lakukan ini dengan berhati-hati, jangan tekan tekak anda. Bayangkan bekerja dengan doh atau tanah liat yang lembut dan likat.

Cara mendapatkan suara anda kembali semasa sejuk?

Kuatkan suara anda pada tanda pertama penyakit. Saya cadangkan ubat rakyat yang berkesan: campurkan 50 gram cognac suam, satu sudu teh madu dan kuning telur hingga rata. Berkumur dengan campuran ini 2-3 kali sehari, kemudian ikat leher anda dengan selendang atau sapu tangan yang hangat.

Lupakan cadangan untuk meminum telur mentah - ini adalah mitos yang berbahaya. Suara itu pasti tidak akan bermanfaat, tetapi akan ada risiko dijangkiti salmonellosis.

Berkongsi ini

Tinggalkan komen Batalkan balasan

Untuk menghantar komen, anda perlu log masuk..

Makanan untuk suara

Adakah anda tahu bahawa suara indah yang diberikan oleh anda secara semula jadi memerlukan perhatian dan perhatian? Lebih-lebih lagi, mereka bukan hanya dalam pencegahan dan rawatan penyakit tekak dan pita suara, tetapi juga dalam memastikan pemakanan yang betul, terutama jika anda terlibat dalam nyanyian atau sering menyampaikan pidato di hadapan khalayak ramai. Ahli fisiologi dan pakar pemakanan terkenal menulis tentang bagaimana seharusnya..

Kekuatan dan suara

Kesihatan dan kesihatan semua organ dan sistemnya bergantung pada diet orang atau orang itu. Mengkaji secara terperinci kesan makanan tertentu pada pita suara, saintis telah mengenal pasti, dan banyak seniman profesional telah mengesahkan bahawa ada di antaranya, kehadirannya dalam diet mempunyai kesan positif terhadap keadaan umum mereka. Produk ini dibahagikan kepada beberapa kumpulan: daging, tenusu (menggunakannya, anda perlu berhati-hati), sayur-sayuran, buah-buahan dan bijirin.

Sementara itu, terdapat juga produk seperti itu, yang diinginkan atau tidak diinginkan untuk digunakan tepat sebelum persembahan. Dengan memberi kesan seketika pada pita suara rapuh, atau, lebih mudah, bertindak secara tempatan, mereka dapat mencegah kekeringan dan kerengsaan, dan, oleh itu, memberi anda suara yang hebat dan indah. Atau, sebaliknya, menimbulkan rasa tidak selesa dan memperburuk keadaan.

Vitamin untuk pita suara

Sudah tentu, diet yang pelbagai adalah jaminan kesihatan bukan hanya untuk seluruh organisma, tetapi juga untuk pita suara sendiri. Walau bagaimanapun, vitamin dan nutrien sebelumnya dikenal pasti, yang mesti dimasukkan dalam diet seseorang yang ingin menjaga suaranya yang jelas. Ini termasuk:

  • Vitamin A. Mereka mengambil bahagian aktif dalam regenerasi, atau pemulihan, pita suara yang rosak setelah sakit atau tekanan berat.
  • Vitamin C. Ia mempunyai kesan langsung pada sistem kekebalan tubuh dan, dengan itu, membantu tubuh melawan pelbagai jangkitan yang boleh mempengaruhi tekak dan mempengaruhi kualiti suara.
  • Vitamin E. Merupakan antioksidan yang melindungi dinding sel dari kesan berbahaya dari radikal bebas dan juga membantu meningkatkan sistem imun.
  • Protein. Ia adalah sumber tenaga untuk tubuh, dan oleh itu kesihatan pita suara. Walau bagaimanapun, hanya makanan protein tanpa rasa yang sihat. Oleh kerana rempah dan bumbu boleh merosakkan pita suara.
  • Selulosa. Ini adalah serat makanan yang membantu tubuh membersihkan diri dan berfungsi dengan normal. Ia terdapat terutamanya dalam sayur-sayuran, buah-buahan dan biji-bijian..

13 Produk Suara Teratas

Air. Anda mesti mematuhi peraturan minum dan minum cukup cecair. Ini akan mengelakkan pita suara menjadi kering, dan oleh itu akan mengelakkan rasa tidak selesa, terutamanya semasa persembahan. Langsung di hadapan mereka, anda perlu minum air pada suhu bilik. Air yang terlalu sejuk atau panas boleh membawa kesan negatif. Ngomong-ngomong, ini adalah pelanggaran peraturan minum bahawa doktor menjelaskan batuk berkala pada seseorang tanpa alasan yang jelas.

Sayang. Ia melegakan tekak dengan sempurna selepas sakit atau selepas bersenam. Di samping itu, ia mempunyai sifat antibakteria dan menjaga kesihatan pita suara dan tisu yang terletak di sekitarnya. Selalunya sebelum persembahan, para seniman mengganti air dengan teh hangat dengan madu, dengan memberi tumpuan kepada kesan minuman ini terhadap keadaan suaranya. Tetapi tidak digalakkan untuk menambahkan lemon ke dalamnya. Asid di dalamnya menyebabkan pengeringan ligamen dan munculnya sensasi yang tidak selesa pada saat yang paling tidak sesuai.

Jenis ikan rendah lemak - pike, ikan keli, pollock, hake, dll. Mereka mengandungi protein. Ikan berminyak yang berlebihan sering menyebabkan gangguan pencernaan dan kehilangan cecair..

Daging tanpa lemak - ayam, arnab, daging sapi muda, daging babi tanpa lemak. Ini juga merupakan sumber protein.

Badam. Ia boleh dijadikan makanan ringan yang sihat kerana kaya dengan protein.

Semua jenis bijirin. Mereka memperkaya tubuh dengan bahan berguna, meningkatkan pencernaan dan mudah dicerna tanpa menyebabkan rasa berat di perut dan sensasi tidak menyenangkan yang lain.

Sitrus. Ini adalah gudang vitamin C, serta karotenoid dan bioflavonoid. Kekurangan mereka menyebabkan penurunan imuniti. Perkara utama adalah tidak memakan buah sitrus sebelum persembahan, supaya tidak menimbulkan kerongkong kering.

Bayam. Satu lagi sumber vitamin C.

Blueberry. Ia mengandungi sejumlah besar antioksidan yang mempunyai kesan positif terhadap keadaan pita suara. Anda boleh menggantinya dengan beri hitam, kubis merah, zaitun, anggur biru.

Brokoli. Ia adalah gudang vitamin C dan antioksidan. Sekiranya tidak ada, jenis kubis lain juga sesuai..

Epal hijau. Mereka tidak hanya mengandung vitamin C, tetapi juga zat besi, kekurangannya yang menyebabkan anemia dan penurunan imuniti..

Bawang putih dan bawang. Mereka mengandungi allicin, yang sangat terkenal dengan sifat antibakteria. Selain melindungi tubuh dari jangkitan, ia juga mempengaruhi tahap kolesterol dalam darah, menurunkannya, dan meningkatkan kesejahteraan seseorang.

Tembikai. Ia adalah sumber cecair dan serat. Anda boleh menggantinya dengan tembikai atau timun..

Di samping itu, anda boleh menggunakan nasihat pengarang buku popular "Peraturan Makanan" Michael Pollan, yang mengembangkan diet "mengikut warna". Dia berpendapat bahawa "untuk kesihatan seluruh tubuh, termasuk pita suara, cukup untuk makan sekurang-kurangnya satu buah atau sayur dengan warna tertentu sehari." Hijau, putih (bawang putih), biru tua, kuning dan merah - mereka akan mengisi kekurangan semua vitamin dan mineral dan akan memberi anda kesihatan yang hebat.

Apa lagi yang perlu anda lakukan untuk menyelamatkan suara anda

  • Pantau kesihatan tekak dan rawat semua penyakit tepat pada masanya. Sekiranya rasa tidak enak badan dan sakit, lebih baik menahan diri dari bercakap dan, lebih-lebih lagi, menjerit, dan berehatlah pita suara. Kegagalan untuk mengikuti cadangan ini boleh mengakibatkan akibat yang tidak dapat dipulihkan..
  • Dapatkan tidur yang mencukupi. Kesihatan keseluruhan badan, termasuk pita suara, bergantung pada tidur yang nyenyak dan sihat..
  • Sentiasa memanaskan suara anda, atau bernyanyi, sebelum konsert dan penampilan umum yang akan datang. Ini akan mengurangkan tekanan pada pita suara dan menjaga kesihatan mereka..
  • "Beri suara anda rehat! Bersilih ganti antara bercakap dan diam. Dengan kata lain, buat rehat 2 jam selepas perbualan 2 jam "- cadangan ini disiarkan di salah satu laman web untuk vokalis.
  • Ambil ubat dengan berhati-hati, kerana beberapa di antaranya dapat mengeringkan kerongkong, seperti antihistamin. Dan mengambilnya, tingkatkan pengambilan cecair anda.
  • Makan beberapa jam sebelum persembahan. Kelaparan dan makan berlebihan menyebabkan rasa tidak selesa di tekak.
  • Pantau suhu di bilik di mana persembahan dijadualkan. Suhu tinggi, seperti kelembapan rendah, mengeringkan pita suara.
  • Jangan mengambil produk tenusu sejurus sebelum persembahan. Mereka menyumbang kepada peningkatan pengeluaran lendir, yang menyebabkan sensasi tidak selesa.
  • Berhenti merokok dan alkohol. Mereka meracuni badan dan mengeluarkan cecair dari dalamnya..
  • Hadkan pengambilan kopi, rempah dan coklat. Mereka juga menyumbang kepada penyahhidratan..
  • Jangan menyalahgunakan makanan berlemak dan goreng. Ini menimbulkan sakit perut dan mengeluarkan cecair dari badan..
  • Berhati-hati dengan bau. Pengaruh mereka terhadap tubuh manusia diketahui walaupun pada zaman Hippocrates. Pada masa itu, orang berjaya dirawat dengan pertolongan mereka. Sebilangan doktor masih menggunakan pengalaman ini. Contoh paling jelas mengenai ini adalah salap berasaskan kayu putih untuk selesema..

Sementara itu, ada legenda yang indah tentang bagaimana seorang penjual bunga bercinta meletakkan vas violet di piano sebelum persembahan pesaingnya, pemain solo. Akibatnya, yang terakhir tidak dapat memperoleh satu nota tinggi.

Percaya atau tidak - perniagaan peribadi semua orang, tetapi perlu didengarkan. Lebih-lebih lagi, olfaktronik adalah sains bau, yang belum dipelajari sepenuhnya..

5 makanan berbahaya dan 5 berguna untuk vokalis. Ciri-ciri bekalan kuasa dan bunyi suara

Pemakanan memainkan peranan penting dalam kehidupan dan pekerjaan seorang vokalis. Kadang-kadang suara yang serak tidak muncul disebabkan oleh penyakit tekak, tetapi kerana pemakanan yang tidak betul. Masalahnya bukan hanya makanan utama penyanyi, tetapi juga penggunaan makanan tertentu sebelum menyanyi..

Terdapat pendapat bahawa vokalis dilarang hanya memakan biji, kerana ini membahayakan suara, dan sebelum menyanyi, anda perlu minum telur mentah. Sebenarnya, senarai makanan yang tidak boleh dimakan oleh vokalis jauh lebih luas daripada apa yang dikatakan oleh instruktur vokal. Mari kita perhatikan lebih dekat isu ini, dan juga berikan 5 produk teratas yang paling berguna dan berbahaya untuk suara..

Bagaimana makanan mempengaruhi suara

Sebarang produk makanan mempunyai kesan yang berbeza terhadap keanjalan membran mukus tekak dan laring. Sebahagiannya menyumbang kepada peregangan tisu yang lebih baik, kerana warna suara yang serak dapat hilang, yang lain meningkatkan sensasi yang tidak menyenangkan semasa menyanyi. Oleh itu, dalam satu kes, makanan boleh berguna untuk vokalis, yang lain - berbahaya..

Bukan hanya warna suaranya, suara yang menyenangkan dan kemudahan nyanyian, tetapi juga penghapusan beberapa penjepit akan bergantung padanya. Lagipun, apabila terdapat rasa tidak selesa di kerongkong, menjadi sukar dan sangat tidak selesa untuk menyanyi. Oleh itu, semua produk boleh dibahagikan kepada berguna untuk vokalis, yang menyumbang kepada keanjalan tisu lembut, dan berbahaya.

Jumlah makanan juga sangat penting. Sekiranya diet tidak seimbang dan tidak rasional, maka suara boleh kehilangan kekuatan. Oleh itu, diet, terutamanya diet lapar, jarang makan, dan mengelakkan lemak boleh melemahkan kekuatan suara dan menjadikannya kusam dan tanpa ekspresi..

Sebilangan kecil makanan dapat merampas suara, keindahan, kekuatan dan mengurangkan jangkauannya, jadi anda tidak boleh melakukan diet sebelum melakukan persembahan yang bertanggungjawab. Anda akan menyanyi jauh lebih buruk daripada sebelumnya, kerana suara anda akan terdengar lemah dan tanpa ekspresi. Tetapi jangan makan dan makan banyak, terutama sebelum menyanyi.

Makan makanan berat dapat memberi tekanan pada diafragma dan menyebabkan kelemahan, kesukaran menyanyi, dan pengurangan suara. Dengan perut kenyang, anda akan menyanyi dengan kuat dan bersungguh-sungguh, kerana tidak ada keanjalan pada tisu lembut laring. Oleh itu, anda perlu makan sejam sebelum menyanyi, supaya ada sokongan untuk suaranya, tetapi pada masa yang sama, perut tidak boleh berlebihan..

Bagaimana makanan mempengaruhi suara anda secara umum? Ia bergantung pada apa sebenarnya yang anda makan pada hari nyanyian. Pakar menasihatkan untuk makan beberapa makanan padat sejam sebelum persembahan, seperti kentang tumbuk, bubur atau pai panggang manis. Maka anda tidak akan merasa lapar dan suara anda akan mendapat sokongan pernafasan yang padat..

Penggunaan makanan tertentu dalam jangka masa panjang juga mempengaruhi suara. Mereka boleh merengsakan selaput lendir tekak, menyebabkan mengi, batuk dan sensasi yang tidak menyenangkan, seolah-olah bintik atau benda asing masuk ke laring. Ini adalah bagaimana makanan mempengaruhi suara, atau lebih tepatnya, makanan berbahaya yang banyak, tanpa menyedarinya, dimakan secara sistematik.

5 makanan paling berbahaya untuk suara anda

Pertama sekali, ini merangkumi:

  1. Benih, kacang tanah, crouton berpengalaman, dan kacang masin - Ini mengandungi banyak lemak dan garam, serta bahan tambahan yang menjengkelkan, sehingga selaput lendir dapat kehilangan keanjalannya dengan penggunaan biasa. Suara menjadi serak, warna nadanya berkurang, dan menjadi tidak selesa untuk menyanyi. Ia boleh menyebabkan sensasi menggelitik, jadi walaupun anda tidak memakan makanan ini pada hari nyanyian, makanan tersebut boleh membahayakan anda. Vokalis harus melepaskan mereka sama sekali.
  2. Saus tomat pedas, mustard, lobak merah dan rempah-rempah: Ini hanya boleh ditambahkan ke makanan dalam jumlah kecil dan tidak boleh dimakan 6 jam sebelum menyanyi. Kesemuanya tidak hanya merengsakan tekak, tetapi juga menyumbang kepada pengeluaran lendir yang berlebihan, yang menyukarkannya untuk menyanyi dan bahkan dapat menimbulkan batuk..
  3. Daging goreng berlemak, kentang dan kerepek, dan makanan ringan pedas - Lemak menjadikan pita suara elastik, yang boleh menyebabkan batuk, kesukaran menyanyi, terutama di perlumbaan dan di kawasan dengan nada panjang. Sebarang makanan berlemak harus dimakan pada waktu pagi beberapa jam sebelum menyanyi, jika kita bercakap mengenai daging dan potongan daging, dan kerepek harus dikecualikan sepenuhnya dari diet vokalis. Juga, jangan tambah banyak daging ke dalam salad..
  4. Minuman ais seperti Cola, Fanta atau Sprite. Ini boleh menyebabkan reaksi mukosa yang mengejutkan dan menyebabkan suara serak. Kadang-kadang untuk seketika ia boleh hilang sepenuhnya.

Minuman beralkohol, terutama yang kuat. Untuk suara, yang paling berbahaya dari mereka boleh disebut bir, cognac, vodka dan tonik kuat, terutama dengan ais. Sama seperti minuman dengan ais, ia boleh membakar selaput lendir dengan sejuk dan bahkan menyebabkan kehilangan suara sementara, dan juga sakit tekak..

5 produk berguna untuk suara

Mereka bukan sahaja membantu menyanyi dengan baik, tetapi juga membantu dalam keadaan tertentu untuk memulihkan suara dengan cepat..

Ini termasuk makanan dan minuman berikut:

  1. Teh hitam manis yang hangat. Ubat yang sangat baik untuk mengembalikan keanjalan membran mukus dan menyembuhkan ligamen. Untuk kesan terbaik, tidak boleh panas, tetapi suam..
  2. Susu rendah lemak pada suhu bilik: Minumnya dengan teguk kecil, perlahan-lahan untuk memulihkan suara anda. Ini perlahan-lahan menyelimuti tekak dan menjadikan suaranya lebih kuat..
  3. Telur mentah - Ini tidak boleh diminum sebelum menyanyi, seperti yang dinasihatkan oleh banyak vokalis, walaupun memakannya secara berkala menyumbang kepada kesegaran dan kelembutan suara. Ubat ini mengembalikan kekuatan vokalis dengan sempurna, dan juga melembutkan tekak, menyumbang kepada nyanyian yang lembut dan indah. Tetapi hanya telur yang diuji yang dibeli di pasaran yang harus dimakan agar tidak dijangkiti jangkitan berbahaya. Minum telur secukupnya seminggu sekali untuk suara yang indah dan jelas.
  4. Mentega: Mentega berkualiti boleh ditambah ke susu atau hanya disedut untuk memudahkan nyanyian. Tetapi ini biasanya dilakukan sejam sebelum menyanyi dan dibasuh dengan air pegun..
  5. Air biasa pada suhu bilik kadang-kadang merupakan kaedah terbaik untuk memulihkan suara anda dengan cepat. Minumnya perlahan-lahan, dengan meneguk kecil..

Diet vokalis - yang berguna setiap hari?

Untuk menjadikan suara anda kuat dan indah, anda perlu mengikuti beberapa peraturan pemakanan yang mudah:

  1. Mulakan pagi dengan sarapan yang enak. Sekiranya anda menyanyi pada siang hari atau pada waktu petang, anda harus makan lebih berat pada waktu pagi daripada waktu makan tengah hari untuk memberi sokongan pernafasan untuk suara anda. Anda boleh makan daging, bubur atau salad.
  2. Pada siang hari, disyorkan untuk makan hidangan yang padat, tetapi tanpa bahan tambahan, terutama tajam dan menjengkelkan pada tekak, ini akan memberi sokongan pernafasan yang baik untuk suara..
  3. Diet vokalis mesti termasuk daging tanpa lemak, tetapi mereka menggunakannya 3 jam sebelum menyanyi..
  4. Vokalis memasukkan ikan dan kaviar dalam menu sekurang-kurangnya 2 kali seminggu. Mereka mengandungi lemak yang berguna untuk keadaan umum badan dan pita suara.
  5. Makanan laut boleh dimakan dalam jumlah yang tidak terhad. Sudah tentu, anda tidak boleh makan dalam jumlah besar sebelum menyanyi, tetapi mereka adalah sumber protein tanpa lemak, yang dalam beberapa kes dapat menggantikan daging. Tidak seperti potongan daging dan lemak babi, mereka tidak boleh mempengaruhi suara secara negatif..
  6. Gula-gula, coklat, kek dan ais krim boleh dimakan tidak lebih awal sejam selepas menyanyi. Beberapa pemimpin koir kanak-kanak memberikan kiub gula kiub sebelum menyanyi. Anda tidak boleh melakukan ini, kerana gula-gula boleh merosakkan suara yang indah dan bebas..

Lantang dan kuat. Makanan apa yang baik atau buruk untuk suara anda

Sekiranya semasa rundingan bertanggungjawab, anda selalu mengalami sakit tekak, anda mesti membersihkan tekak dan minum air. Atau ia akan berlaku semasa ucapan di persidangan. Bukan perspektif yang sangat menyenangkan. Lebih-lebih lagi, keseronokan di sini mungkin tidak ada kaitan dengannya. Tetapi anda hanya makan segenggam kacang panggang atau minum teh dengan lemon sebelum persembahan. Ada makanan yang menyebabkan keringat, suara serak, dan rasa sesak di tekak. Vokalis sangat mengetahui tentang mereka. Pengetahuan ini akan berguna untuk penutur, dan juga untuk semua orang yang perlu banyak bercakap pada hari bekerja..

Diet rendah lemak berbahaya bagi suara, oleh itu, penyanyi pasti disarankan untuk memasukkan ikan berlemak, alpukat, minyak tanpa minyak dalam makanan.

Apa yang baik untuk suara

Telur mentah. Klasik, tetapi di mana tanpanya. Betul, telur tidak perlu diminum dengan segera sebelum atau semasa persembahan. Telur mentah benar-benar baik untuk ligamen, meningkatkan keanjalannya dan bahkan dapat menghidupkan semula suaranya jika anda terlalu ligamen atau mengalami demam sehari sebelumnya. Tetapi anda perlu meminumnya sekali atau dua kali seminggu. Dan pilih yang berkualiti, salmonella tidak tidur >>

Ikan dan makanan laut. Sumber lemak sihat dan protein berkualiti. Pada masa yang sama, makanan ini tidak terlalu berat untuk perut, mereka dicerna dengan baik. Oleh itu, penyanyi makan ikan dan makanan laut sekurang-kurangnya 2 kali seminggu..

Mentega. Lemak berkualiti baik dalam jumlah yang berpatutan baik untuk sendi anda. Tetapi penyanyi juga menggunakan mentega sebelum persembahan. Minyak melembutkan tekak, ligamen, suaranya terdengar lebih baik. Sepotong mentega diserap sejam sebelum beban di kerongkong, atau mereka minum segelas susu suam dengan mentega yang sama.

Air. Tidak sejuk, tidak panas, air pada suhu bilik mesti ada dalam makanan dalam jumlah yang mencukupi. Penyanyi dan orator harus mengelakkan kerongkong kering setiap masa. Minum air sebelum persembahan: ia akan meningkatkan suara, bercakap atau menyanyi akan menjadi lebih mudah.

Susu. Juga hangat, tetapi tidak panas. Memulihkan dan menguatkan ligamen. Ia berguna untuk digunakan sebelum pertunjukan, dan hanya untuk memasukkan diet.

Teh hitam suam. Ia digunakan untuk memanaskan ligamen dengan lebih mudah. Anda boleh minum teh hangat, tidak terlalu panas sebelum ucapan atau rundingan, ia akan menggantikan pemanasan suara. Tetapi lebih baik tidak menambahkan lemon atau madu ke dalam teh. Buah sitrus mengeringkan tekak sebelum melakukan persembahan, dan madu boleh menyebabkan sakit tekak.

Ngomong-ngomong, kedua-dua madu dan buah sitrus umumnya baik untuk suara, mereka membekalkan kita dengan vitamin yang diperlukan, tetapi lebih baik menghindarinya sebelum persembahan. Sebaiknya jangan mengambil produk ini dalam bentuk tulen, tetapi tambahkan ke dalam teh suam.

Apa yang menyakitkan suara

Sedap. Terlalu banyak makanan, dan terlalu sedikit, adalah kontraindikasi untuk penyanyi dan orator. Sekiranya anda makan berlebihan sebelum persembahan, perut akan menekan diafragma, menjadi sukar untuk bercakap dan menyanyi, bahkan suara penyanyi mungkin berubah bukan menjadi lebih baik.

Benih, keropok, kacang masin. Ini pantang larang untuk penyanyi. Semua makanan ringan kering ini menggaru kerongkong, menyebabkan keringat, dan anda mula mengiakannya. Lebih-lebih lagi, walaupun pada hari "keheningan" tidak dianjurkan untuk menikmati biji bunga matahari, mereka terlalu berpengaruh negatif terhadap suara.

Rasa cerah. Makanan dan hidangan yang sangat manis, sangat masin, sangat pedas, sangat masam dikontraindikasikan untuk orang yang mencari nafkah dengan suara mereka. Mereka merengsakan selaput lendir dan tekak. Oleh itu, lebih baik menahan diri dari buah-buahan masam dan kebanyakan gula-gula..

Minuman ais. Dan hanya minuman sejuk. Segala-galanya jelas di sini, ada bahaya selsema. Dan juga minuman ais dan pinggan boleh mengejutkan selaput lendir, maka suaranya boleh hilang sepenuhnya.

Coklat, kopi, koko. Gula-gula biasanya tidak digalakkan untuk penyanyi, tetapi mereka boleh makan coklat. Tetapi tidak sebelum persembahan dan tidak sejam sebelum nyanyian atau latihan. Ia menyebabkan sakit tekak ringan. Seperti koko, kopi.

Alkohol. Bir, cognac, vodka, koktel, terutamanya semua minuman ini dengan ais, berbahaya bagi suara. Tetapi kadang-kadang sebilangan kecil alkohol boleh diminum untuk berehat dan menghangatkan suara anda sedikit. Tetapi hanya sangat kecil, tidak lebih dari 40 ml, dan tidak lama sebelum jam H. Anda perlu memahami dengan baik reaksi badan anda terhadap alkohol. Dalam beberapa kes, alkohol dapat membantu, dan yang lain, ia menghilangkan kekangan. Anda bahkan boleh mematahkan suara dengan mencuba nada tinggi atau menjerit ke sudut paling jauh penonton. Di samping itu, apabila kesan alkohol yang menghangatkan dan menenangkan, anda boleh menjadi sedikit serak. Oleh itu, lebih baik minum teh atau susu suam untuk memanaskan badan..

Cara mendapatkan suara anda semula dan memulihkan pita suara

Suara itu adalah alat yang berubah-ubah, dan dalam cuaca dingin dan dingin, mudah dibunuh oleh kelembapan, tekanan, demam dan diet yang tidak sihat. Bagaimana untuk mendapatkan kembali suara anda yang hilang?

Mengapa mereka kehilangan suara

Biasanya kehilangan suara, atau disfonia, dijumpai pada waktu pagi. Masalahnya boleh mempunyai banyak sebab dan memerlukan masa untuk diselesaikan. Penyebab utamanya adalah keradangan mukosa laring, atau laringitis. Pita suara meningkat dalam kelantangan dan suaranya hilang atau kehilangan kualiti. Anda boleh menjalani kehidupan sedemikian dengan cara yang berbeza..

Semua organ sistem "telinga-tekak-hidung" mengambil bahagian dalam pembentukan suara, dan jika ada yang salah di sini, akan ada masalah dengan suaranya. Semasa selesema, sakit tekak, radang amandel atau bronkitis, mukosa laring membengkak dan mengering. Kehilangan suara adalah akibat yang biasa.

Menjerit atau bercakap untuk waktu yang lama, terutama dengan suara yang tinggi, dapat menegangkan dan mencederakan pita suara. Pada musim luruh, kesannya ditingkatkan oleh cuaca (angin dan kelembapan berbahaya bagi ligamen) dan permulaan musim pemanasan (suara itu bertindak balas negatif terhadap udara kering).

Setiap orang yang bekerja sebagai suara berisiko: peguam, guru tadika, pensyarah. Perbualan yang berasingan mengenai guru - mereka banyak bercakap dan kuat (menurut statistik, 3 desibel melebihi norma). Penyanyi sangat berisiko - akibat tekanan berterusan, jagung buruh sebenar terbentuk pada ligamen mereka, yang disebut "nodul penyanyi." Tetapi apa sahaja yang anda sebut, hasilnya adalah sama - tanpa penutupan ligamen dan suara serak.

Tekanan dan kejutan boleh menyebabkan kehilangan suara. Ingat ungkapan-ungkapan seperti "suara duduk dari kegembiraan" atau "mati rasa marah".

Perokok sering menjadi mangsa laringitis, mereka menghidapnya dalam bentuk kronik. Nikotin mengurangkan keanjalan ligamen, memberi penghargaan kepada pencinta tembakau dengan ciri khas "berasap".

Mikropartikel debu menetap di ligamen dan laring, menghalangnya berfungsi dengan normal. Oleh itu, anda boleh kehilangan suara dalam proses pengubahsuaian atau pembersihan besar. Sebabnya ialah tingkap terbuka di apartmen menghadap jalan raya yang sibuk..

Soda, keropok dan biji mengiritasi mukosa tekak dan juga merosakkan suaranya. Selain itu, makanan yang terlalu panas atau terlalu sejuk, rempah, alkohol yang kuat dan juga kopi boleh merosakkan ligamen - ia mengeringkan laring.

Program pemulihan suara

Setelah menangani alasannya, anda boleh mula memulihkan suara anda. Bergantung pada keparahan gejala, ia boleh berlangsung dari sehari hingga 2 minggu..

Apa yang perlu diminum untuk memulihkan suara anda

Sangat penting untuk minum lebih banyak - kekurangan cecair secara amnya berbahaya bagi suara. Minuman buah hangat, kompot, teh herba akan berjaya. Susu suam dengan madu dan mentega banyak membantu (1 sudu besar setiap gelas).

Infusi lobak dengan cepat mengembalikan suara. Ambil beberapa sentimeter akar, potong, tuangkan segelas air mendidih dan biarkan hingga mendidih. Kemudian tapis, tambahkan sedikit gula dan ambil satu sudu setiap jam..

Resipi lain adalah mencampurkan susu suam dengan jus wortel di bahagian yang sama, menambah madu dan minum sedikit pada siang hari..

Bir mempunyai kesan yang baik pada ligamen - jika tidak ada suara, tetapi anda perlu cepat mendapatkan semula kemampuan untuk bercakap, minum segelas minuman pemanasan.

Terdapat pakar-pakar cognac yang mempercayai bahawa 50 g dengan serta-merta nada ligamen. Walau bagaimanapun, kesannya akan berumur pendek - selepas gelas anda akan mendapat keupayaan untuk bercakap selama maksimum 40 minit..

Apa yang ada untuk pemulihan suara

Semasa sakit, ligamen seperti tali biola yang kecewa, dan untuk menegangkannya, anda memerlukan makanan protein ringan: ayam, kaldu ayam, yogurt.

Makan lemon, oren, cranberry dan currants, sauerkraut - mereka mengandungi banyak vitamin C, yang diperlukan untuk selesema. Bawang dan bawang putih juga membantu kerana kandungan "pembunuh mikroba" fitonutida yang tinggi. Untuk "mengoles" ligamen, anda boleh makan sepotong roti dengan mentega atau minyak sayuran.

Cara berkumur dan apa yang harus dilakukan penyedutan untuk memulihkan suara

Item seterusnya dalam program kami adalah bilas. Bukan dengan soda! Ia mengeringkan membran mukus. Persediaan herba dengan wort, chamomile, calendula dan bijak St. John adalah optimum. Bilas dengan infusi sekam bawang dan jus kentang berkesan.

Persediaan herba yang sama sesuai untuk penyedutan. Dan jangan lupa cara nenek - menghirup kentang yang direbus dengan seragamnya. Tetapi wap tidak boleh membakar!

5 lagi petua untuk pemulihan suara

Diam

Tidur lebih banyak dan kurang bercakap - suara anda perlu berehat sekarang. Sekiranya anda masih perlu bercakap, maka jangan berbisik (berbisik sangat berbahaya bagi ligamen), tetapi cuba bercakap dengan tenang, dengan suara rendah dada untuk mengurangkan beban pada alat vokal.

Melembapkan udara

Buat diri anda persekitaran kehidupan yang normal - beli pelembap (kelembapan ideal untuk suara adalah 60%).

Jangan merokok

Apa yang boleh anda katakan, kecuali "berhenti merokok, bangunlah ski"! Nikotin dalam hidup tidak seharusnya. Selain itu, anda perlu mengikat bukan sahaja dengan rokok, tetapi juga dengan hookah.

Rawat urat saraf anda

Sekiranya sebab kehilangan suara adalah psikologi, anda perlu belajar untuk berehat. Sebagai pilihan - lakukan yoga, berjalan lebih banyak dan berunding dengan ahli psikologi.

Minum eggnog!

Resipi yang paling terkenal untuk memerangi selsema dan suara serak adalah eggnog. Ini didasarkan pada kuning telur dengan gula, susu, kadang-kadang rum atau cognac, rempah-rempah ditambahkan. Terdapat banyak variasi minuman ini, salah satu yang paling popular adalah madu. Untuk menyiapkannya, pukul kuning telur, tuangkan 2 cawan susu suam, tambahkan seperempat cawan madu dan sedikit jus oren, kemudian protein, disebat dengan satu sudu gula. Ambil perut kosong.

Sekiranya masalah suara berlanjutan selepas seminggu, mulakan dengan rawatan diri dan pergi ke pakar otolaryngologi!

Penyanyi lebih menghormati orang lain mengenai suaranya - jika tidak hidup, maka kerjaya bergantung padanya. Oleh itu, mereka mempunyai banyak resipi untuk membantu memulihkan suara..

Fyodor Chaliapin, kata mereka, dirawat dengan campuran cognac, jus lemon, telur dan madu, diambil dalam jumlah yang sama.
Suara Lyudmila Zykina membantu membawa kembali resipi lain. 50 g biji-bijian aniseed dituangkan dengan 400 ml air, campuran itu direbus dengan api sederhana selama 10 minit. Kemudian anda perlu menegangkannya, tambahkan 50 g madu dan 50 ml brendi dan ambil 1 sudu besar. l. setiap jam.
Olga Arefieva memasukkan minyak biji labu ke dalam kerongkongnya ketika dia menghembuskan nafas dan menasihati minum susu panas dengan borjomi dalam nisbah 1: 1.
Marina Khlebnikova percaya pada kekuatan penyembuhan minyak persik, membuat penyedutan dengan ramuan, terutamanya St. John's wort dan oregano, yang memberikan kesan antimikroba dan nada pita suara.
Oleg Gazmanov, ketika kehilangan suaranya, pergi ke laut, tinggal di sana selama sebulan dalam keheningan sepenuhnya dan berkumur dengan air laut.

Lindungi Suara Anda: 6 Jenis Makanan yang Harus Dielakkan Sebelum Melakukan Persembahan

Seorang fonetik yang saya kenal - pakar pita suara - menyedari bahawa orang mengingati suara pada saat-saat ketika ia hilang. Selebihnya waktu suara itu diberikan. Sekiranya anda secara sistematik merosakkan ligamen, polip, nod, dan bentuk keradangan pada mereka. Sebilangan makanan mengganggu fungsi normalnya..

Tugas saya berkaitan dengan suara: Saya seorang penyiar. Oleh itu, saya mengkaji secara terperinci makanan apa yang tidak boleh dimakan sebelum merakam. Perkara yang sama berlaku untuk penceramah, pembentang, pensyarah, blogger.

Saya menasihati anda untuk menahan diri dari enam jenis makanan 12 jam atau sehari sebelum persembahan.

1. Produk sitrus

Teh lemon panas menyakitkan suara anda. Produk sitrus boleh mengganggu suara. Sputum terbentuk di sekitar ligamen, yang membuat anda ingin membersihkan kerongkong anda. Perasaan dari persembahan sedemikian adalah bahawa anda gugup atau sakit.

Jangan minum air limau, jus oren, atau jus limau gedang sebelum melakukan. Minuman sitrus membuat anda ingin batuk.

2. Produk dengan kafein

Saya sering mendengar bahawa tidak mungkin dilakukan tanpa secawan kopi. Kafein menyegarkan, tetapi juga menyakitkan suara. Teh, kopi dan soda kering dan merengsakan tekak. Bundel memerlukan air untuk terdengar hebat. Sebaliknya, kafein merangsang pengeluaran kahak, yang melapisi kerongkong. Ia mempengaruhi prestasi.

Kafein mempercepat metabolisme badan, yang memerlukan lebih banyak air. Kekeringan berlaku. Perlu diingat bahawa pelembap bukan hanya untuk ligamen anda. Air sangat penting untuk fungsi normal otak dan buah pinggang. Cukup minum segelas air separuh ke mikrofon tidak mencukupi. Jadi air tidak akan mempunyai masa untuk diserap ke dalam darah..

Minum beberapa liter air sehari sebelum persembahan anda. Pada waktu pagi saya juga mengesyorkan cecair sebanyak mungkin..

Contoh kehidupan sebenar:

Beberapa tahun yang lalu saya bekerja sebagai penyampai radio. Untuk keceriaan dia minum kopi, di dalam cawan besar. Saya menjadi lebih ceria, tetapi sesuatu yang selalu mengganggu suara saya: rasa tidak selesa di kerongkong saya. Fakta bahawa alasan untuk kopi itu, saya sedar secara kebetulan. Kopi habis, mereka tidak membawanya selama beberapa hari di pejabat, tetapi suaranya terdengar lebih baik.

Sekarang, sebelum membuat rakaman, saya minum air, dan saya memberikan kopi kepada jiran yang menjerit.

3. Produk tenusu

Produk tenusu meningkatkan air liur dan merengsakan tekak. Sensasi yang tidak menyenangkan timbul. Tidak kira sama ada susu menghasilkan kahak atau ia kelihatan begitu. Jangan minum susu sebelum persembahan.

4. Minuman beralkohol

Alkohol secara teknikal berada dalam kategori kedua. Saya memutuskan untuk membincangkan kategori ini secara berasingan kerana terdapat banyak persoalan mengenai topik minuman beralkohol. Apabila alkohol dimakan, hati secara automatik mengambil semua air dari badan. Dalam kes ini, pita suara kembali menderita..

Alkohol menghalang suara anda berfungsi dengan kuat. Cukup menahan diri dari alkohol sebelum naik ke pentas. Saya sudah dapat mendengar deru kemarahan dan alasan, jadi saya akan memberikan kompromi.

Sekiranya anda memutuskan untuk minum 15 jam atau kurang sebelum persembahan, saya mengesyorkan agar anda menemani setiap gelas yang anda minum dengan dua atau tiga gelas air. Saya faham bahawa ini banyak cecair, tetapi badan memerlukan air. Nasihat paling mudah mengenai alkohol sebelum persembahan adalah:

"Sekiranya anda ingin minum - ingatlah tentang air dan jangan menyalahgunakan".

Dengan kata lain, biarkan badan pulih dalam masa..

5. Produk daging

Daging merah dan makanan lain yang sukar dicerna menghalang darah mengalir ke mana sahaja kecuali perut. Dalam kes ini, pita suara menderita lagi. Saya menasihati anda untuk melangkau double burger untuk makan tengah hari sebelum persembahan atau persembahan anda.

6. Gula-gula dan soda

Makanan yang tinggi gula tidak mempengaruhi suara anda. Kandungan asid di dalam perut sudah tinggi. Tidak kira sama ada anda minum soda atau tidak. Soda menyebabkan peningkatan pengeluaran kahak. Elakkan pengambilan gula berlebihan pada hari persembahan, bungkusan akan berterima kasih kepada anda.

Apa yang berguna untuk suara:

  • seekor ikan,
  • sayur-sayuran,
  • buah beri,
  • produk soya,
  • air.

Terima kasih kepada produk ini, bundelnya berfungsi dengan baik.

Perkara yang Perlu Diingat

Untuk secawan kopi atau sepotong daging untuk sarapan pagi, lengkapkan oatmeal dengan kacang dan beberapa gelas air. Dalam kes ini, pita suara akan baik-baik saja. Tidak perlu beralih ke jus tanpa buah sitrus sehari sebelum persembahan. Ini adalah keterlaluan.

Semakin kerap anda merujuk kepada peraturan mudah dari enam kategori produk ini, semakin baik anda mengawal suara anda pada waktu yang tepat..

Makanan apa yang bagus untuk suara anda

Kadang-kadang berlaku bahawa suara itu hilang, keadaan seperti itu mungkin berlaku pada saat yang paling tidak sesuai. Pemakanan dan penggunaan makanan tertentu akan membantu membetulkan keadaan..

Salah satunya ialah buah ara, dari mana susu ara boleh dibuat. Untuk menyediakan minuman seperti itu ketika mendidih susu, anda perlu menambahkan buah ara ke dalamnya. Setelah mendidih, semuanya mesti direbus tidak lebih dari 3 minit. Kemudian susu dikeluarkan dari dapur, disejukkan dan siap digunakan. Anda mesti minum susu ara dengan sedikit teguk. Anda juga boleh mengganti buah ara (jika tidak ada) dengan buah kurma atau madu. Semua produk ini memberi kesan positif pada suara..

Dari minuman, pelbagai jeli pekat akan berguna. Mereka mempunyai kesan yang baik pada ligamen, yang menjadikan suara lebih muda dan lebih tinggi. Minuman ini juga disarankan sebagai langkah pencegahan, apabila dirancang untuk jangka masa operasi alat vokal yang panjang..

Penghidratan tekak diperlukan untuk mengekalkan suara. Ini dapat dicapai dengan pelbagai makanan yang mengandungi sejumlah besar cecair. Khususnya, yang paling berguna ialah tembikai, timun, zucchini dan tomato..

Minyak yang tidak disempurnakan - biji rami, zaitun, bijan akan membantu mencegah kekeringan membran mukus. Mereka boleh digunakan setiap hari sebagai hiasan salad. Sekiranya anda merancang persembahan yang panjang, maka sehari sebelum anda boleh minum kira-kira satu sendok teh minyak biji rami yang dipanaskan.

Anda juga boleh makan sebilangan anggur atau epal hijau sebelum persembahan penting. Oleh kerana asid malik yang terdapat dalam produk ini, suaranya mulai terdengar lebih jelas. Kesan yang serupa dapat dicapai dengan berkumur dengan larutan garam..

Mengenai cara biasa untuk memulihkan suara dengan telur mentah, agak kontroversial. Pertama, ia tidak sesuai untuk orang yang mempunyai perut sensitif. Kedua, jangan mengecualikan kemungkinan dijangkiti salmonellosis..

Akhirnya, untuk mengekalkan suara anda, anda perlu melepaskan beberapa produk. Khususnya, anda perlu mengecualikan dari makanan semua makanan pedas yang mempunyai kesan traumatik pada ligamen. Elakkan makan makanan yang tinggi serat sebelum persembahan. Anda juga disarankan untuk melepaskan biji, popcorn dan cookies. Serpihan produk ini boleh sedikit menggaru tekak.

Mematuhi cadangan ini, anda dapat mengekalkan suara anda agar tetap muda dan teguh dalam jangka masa yang lama..

Cara menyelamatkan suara anda

Apa yang berbahaya dan apa yang baik untuk kesihatan suara?

Cepat atau lambat, mana-mana orang yang terlibat dalam vokal akan mempunyai soalan: adakah saya mengendalikan instrumen saya dengan betul? Malangnya, persoalan ini sering timbul apabila ada yang salah: suaranya tidak kedengaran, mengi atau mengi, dll. Sementara itu, soalan ini sangat penting, kerana vokalis mempunyai satu instrumen, dan ia diberikan seumur hidup. Oleh itu, mari kita cuba mencari tahu tindakan mana yang membahayakan suara, dan yang mana berguna untuknya..

Kebaikan berlatih vokal

Pertama sekali, mari kita perhatikan perkara yang jelas - pelajaran vokal semestinya bermanfaat. Sekiranya selepas pelajaran anda tidak dapat bercakap, dan pada hari berikutnya anda mengiyakan, maka anda harus memikirkan dengan serius apa yang anda lakukan salah, tentu saja, setelah pergi ke fonetik. Adalah menyakitkan untuk menyanyi selama berjam-jam berturut-turut, serta "mencuba" nada atas dan bawah yang melampau berkali-kali berturut-turut.

Oleh itu, jika pelajaran vokal anda berjaya, anda akan melihat bahawa suara anda berkembang. Anda menyanyi dengan lebih baik, seseorang dari luar memperhatikannya, kisaran anda berkembang, anda dapat menyanyikan karya-karya yang sebelumnya di luar kemampuan anda. Namun, jangan tergesa-gesa untuk menyanyikan karya-karya yang sukar bagi anda. Repertoir penyanyi harus menjadi lebih rumit secara beransur-ansur. Lebih-lebih lagi, tidak perlu membuat karya bukan untuk jenis suara anda.

Merokok dan menyanyi

Oleh kerana penyanyi itu selalu membawa instrumennya dalam dirinya, dia dipengaruhi oleh persekitaran dan kebiasaan penyanyi itu sendiri. Tabiat buruk yang paling jelas adalah merokok. Penyanyi merokok hanyalah bunuh diri... Seseorang akan berkata: walaupun Caruso merokok! Ya, ya, dia merokok, tetapi anda tahu bagaimana hari-hari terakhir hidupnya? Adakah anda tahu bahawa dia mempunyai beberapa pembedahan ligamen? Bukan fakta bahawa kerana merokok, tetapi contohnya bukanlah yang terbaik. Malangnya, sekarang anda dapat bertemu dengan vokalis merokok di setiap langkah, dan ini bukan penyanyi yang berjaya, tetapi pelajar konservatori dan kolej muzik (terdapat juga perokok yang cukup di antara penyanyi yang berjaya)! Telah diketahui bagaimana kebiasaan ini berbahaya, termasuk untuk suara. Oleh itu, elakkan ketagihan ini, ia tidak akan menambah apa-apa kebaikan dalam hidup anda..

Sesuaikan dengan suara anda...

Kesihatan suara bergantung pada keadaan organ dalaman. Oleh itu, memakai korset yang diketatkan juga memudaratkan..

Setiap orang adalah unik dan mempunyai struktur badannya yang tiada tandingannya. Ini nampak jelas, tetapi hanya fikirkan: laring anda dan keseluruhan alat nyanyian tidak sama di seluruh dunia! Oleh kerana anda begitu unik, maka anda harus "menyesuaikan" dengan alat vokal anda. Apakah maksudnya? Kadang kala penyanyi yang menyanyi di ruangan yang penuh sesak mula duduk, sedikit patah; pada masa yang sama, dalam salah satu wawancara, penyanyi Jose Carreras mengakui bahawa dia suka berada di rumahnya yang sangat panas, bahkan sesak, kerana ini menjadikan suaranya terdengar lebih baik. Luciano Pavarotti lebih suka menyimpan beberapa ketulan ais di mulutnya sebelum menyanyi. Yang lain mendapat sakit tekak akibat selesema. Sebilangan orang perlu minum air dengan lemon sebelum vokal, sementara yang lain, lemon banyak mengeringkan lendir. Contohnya tidak berkesudahan. Singkatnya, melalui percubaan dan kesilapan, tentukan apa yang merespons tekak anda secara positif dan apa yang negatif. Ini akan menjadikan hidup anda lebih mudah..

Makanan untuk penyanyi

Tetapi ada juga peraturan umum yang adil untuk semua orang. Kami bercakap mengenai merokok. Sekarang mengenai makanan untuk penyanyi itu. Sekiranya anda mengetahui secara umum mengenai struktur laring, maka anda akan terkejut apa kaitannya dengan makanan tersebut. Bagaimanapun, semasa menelan, epiglotis menutup pintu masuk ke saluran angin, di mana ligamen berada. Tetapi ada selaput lendir. Keadaannya secara langsung mempengaruhi suara. Membran mukus yang sihat mestilah licin, licin dan lembap. Dengan selsema, selaput lendir meradang, berwarna merah dan jengkel, oleh kerana itu: JIKA ANDA DIKENAKAN, JANGAN SINGGANG! Sekiranya anda makan sesuatu yang sangat pedas, ia akan merengsakan tekak anda lagi. Ramon Vargas (tenor) menyesal dalam satu wawancara bahawa, walaupun menjadi orang Mexico, dia berusaha untuk tidak memakan makanan tradisional Mexico, yang dikenal sangat pedas, agar suaranya tetap segar dan terdengar baik. Perkara yang sama berlaku untuk kacang-kacangan, biji-bijian, dan pelbagai kue kering. Amat berbahaya untuk memakannya sebelum vokal, kerana sebilangan kecil makanan seperti itu akan menggelitik di kerongkong anda. Juga, perhatikan suhu makanan anda. Sudah tentu, anda tidak perlu melakukan, seperti satu tenor pada abad ke-19, membawa termometer bersamanya ke mana-mana dan menurunkannya sekarang dalam sup, sekarang dalam secawan teh. Tetapi jika anda memikirkannya, masuk akal... Bagaimanapun, makanan anda tidak boleh panas. Dan bereksperimen dengan ais krim sendiri, itu mungkin, tetapi tidak untuk semua orang. Hal yang sama agak manis, selalunya kerongkongnya menyatu, yang menyukarkan nyanyian secara normal. Asam yang kuat juga berbahaya. Mengenai jumlah makanan, lebih baik tidak makan sekurang-kurangnya satu jam sebelum vokal supaya makanan tidak menekan diafragma. Sebaliknya, menyanyi dengan perut kosong juga tidak sepadan, anda perlu mengambil kekuatan dari suatu tempat! Adalah optimum untuk makan satu setengah jam sebelum kelas.

Tekanan dan suara

Beberapa perkataan untuk para wanita. Adalah berguna untuk mengingatkan anda bahawa pada hari-hari tertentu anda tidak dapat menyanyi, bahkan tidak boleh bercakap dengan lantang. Berapa hari untuk melihat suara dengan cepat bergantung pada kitaran anda, selama 3 hari sudah cukup, untuk yang lain walaupun 5-6, semuanya adalah individu. Dan lebih jauh lagi. Kira-kira 10 tahun yang lalu, dalam buku-buku pengarang asing, seseorang dapat membaca tentang kesan buruk dari kontraseptif oral terhadap suara penyanyi itu. Literatur kontemporari menyatakan bahawa kontrasepsi moden tidak mempengaruhi suara. Seperti yang mereka katakan, percayalah tetapi pastikan, waspada.

Mempengaruhi semua orang: menjerit berbahaya. Adalah menyakitkan juga untuk menyanyi tanpa dinyanyikan, terutamanya jika anda seorang vokalis pemula dan belum sepenuhnya menguasai teknik nyanyian. Mengapa suara boleh duduk? Dari tekanan yang teruk. Sekiranya seseorang mengalami kejutan yang kuat, suaranya boleh turun ke suara serak. Ternyata ligamen nampaknya teratur, tetapi tidak ada suara. Kita tidak dapat melindungi diri kita dari semua tekanan, semuanya berlaku dalam kehidupan, tetapi kita dapat mewujudkan keadaan hidup dan bekerja yang paling selesa untuk diri kita sendiri. Ringkasnya, perhatikan diri anda dan sesuaikan dengan diri sendiri dan persekitaran, fikirkan apa yang anda lakukan dan bagaimana.

Sekiranya anda menyukai artikel itu, sila kongsi pautan dengan rakan anda: