Manfaat dan bahaya beras untuk kesihatan manusia - gambaran keseluruhan terperinci mengenai komposisi bijirin padi dan jenisnya

Menurut ahli arkeologi, bijirin ini muncul di menu orang kira-kira 9 ribu tahun yang lalu. Setelah tersebar dari Asia Tenggara di seluruh dunia, secara beransur-ansur menjadi salah satu makanan pokok. Dari segi pengeluaran, ia adalah yang kedua setelah gandum. Nasi, faedah dan kemudaratan yang terus menjadi topik perbincangan, adalah salah satu tanaman kegemaran..

Rahsia popularitinya terletak pada rasa dan khasiatnya yang berguna. Dan sebab kontroversi adalah karbohidrat dalam jumlah besar dan keupayaan untuk menyebabkan sembelit. Mari lihat apa yang masih ada dalam beras - manfaat atau keburukan.

Komposisi dan kandungan kalori bijirin

Padi mempunyai dua lusin spesies botani dan lebih daripada 8 ribu jenis pertanian. Dengan kepelbagaian ini, komposisi kimia mereka hampir sama:

  • vitamin PP, H dan kumpulan B - sehingga 30% daripada nilai harian;
  • magnesium, molibdenum, selenium, fosforus - sehingga 35%;
  • kobalt, tembaga - sehingga 60%;
  • besi, zink - sehingga 15%;
  • kalsium, sulfur, klorin, kromium - lebih dari 5%;
  • karbohidrat - sehingga 80%;
  • protein - sehingga 18%;
  • lemak - sehingga 2%;
  • serat makanan - sehingga 50%;
  • asid amino penting - sehingga 15%;
  • pektin - sehingga 28%.

Kandungan kalori bijirin kering adalah kira-kira 350 kkal. Semasa proses memasak, turun menjadi 115 kkal, kerana nasi menyerap sejumlah besar cecair. Bijirin rebus, bersama dengan kandungan kalori, juga kehilangan sebahagian besar nutrien. Oleh itu, lebih baik anda mengukus..

Berbagai jenis beras

Banyaknya varieti, di satu pihak, menjadikannya sukar untuk dipilih, di sisi lain, ia membolehkan anda mencari pilihan terbaik. Jawapan kepada persoalan bagaimana memilih nasi bergantung pada apa yang akan kita masak daripadanya..

  1. Biji-bijian panjang terbaik untuk hidangan yang hancur. Pilaf dibuat dari itu, ditambahkan ke sup, salad, digunakan sebagai lauk.
  2. Biji bulat baik untuk kaserol, puding, bijirin, pencuci mulut, isi pai. Mengandungi lebih banyak pati daripada pati bijirin panjang, yang memudahkan pencernaan.
  3. Biji-bijian sederhana adalah varian perantaraan antara dua spesies sebelumnya. Semasa memasak, ia menyerap banyak air, melembutkan dan sangat sesuai untuk paella, risotto, sushi, bijirin.

Selain dari bentuknya, biji-bijian padi berbeza warnanya..

  • Coklat atau coklat - biji-bijian ditutup dengan cengkerang semula jadi yang kaya dengan bahan berguna. Nasi ini disyorkan untuk pemakanan makanan, kerana hampir tidak diproses. Vitamin, mineral dan serat yang diperlukan untuk tubuh terpelihara sepenuhnya di dalamnya. Nasi perang memerlukan masa lebih lama untuk dimasak daripada varieti lain.
  • Putih atau disikat - kini yang paling popular di dunia. Cengkerang dikeluarkan, biji-bijian berulang kali digiling, masa memasak dikurangkan menjadi 15 minit. Terdapat lebih banyak nutrien dalam nasi putih daripada coklat.
  • Hitam atau liar adalah jenis yang jarang dan mahal. Biji-bijian yang sukar diproses mengandungi jumlah nutrien maksimum dan memerlukan pra-rendaman. Setelah selesai mereka mempunyai rasa kacang manis.
  • Merah - menjalani proses kecil tanpa mengisar. Cengkerang dari merah jambu hingga burgundy memelihara semua vitamin dan antioksidan yang berharga. Biji-bijian mudah disiapkan, mempunyai aroma dan rasa kacang yang indah..
  • Emas atau dikukus - biji-bijian dikupas dari cengkerang, tetapi tidak digosok, tetapi diproses dengan stim. Oleh kerana itu, 80% nutrien disimpan di dalam bijirin. Semasa proses memasak, nasi seperti itu tidak melekat dan bertukar menjadi putih..

Sekarang mari kita lihat jenis mana yang paling baik digunakan dalam kes mana..

Sifat dan cadangan padi untuk digunakan

Semua jenis bijirin ini bebas gluten. Oleh itu, hidangan nasi boleh dimasukkan ke dalam menu tanpa rasa takut mengalami reaksi alergi. Tepung beras adalah pengganti tepung gandum yang sangat baik dalam diet bebas gluten. Dan di negara-negara Asia, ini adalah komponen masakan nasional yang sangat diperlukan..

Adakah mungkin untuk menurunkan berat badan pada beras?

Cukup aneh, ya. Cara paling berkesan untuk menurunkan berat badan adalah dengan menggunakan beras hitam. Ia rendah kalori, tetapi tinggi nutrien dan serat. Ia tepu dengan mudah dan cepat, meningkatkan peristaltik dan membuang toksin dari badan. Cukup dengan makan nasi hitam rebus dan minum teh herba dan air selama tiga hari.

Sekiranya pilihan ini kelihatan terlalu "melampau", anda boleh mengehadkan bubur nasi untuk sarapan. Oleh kerana nasi hitam tidak mendidih dengan baik, anda harus merendamnya semalaman dan rebus pada waktu pagi tanpa garam. Selepas sarapan pagi seperti itu, anda tidak boleh makan atau minum selama 2 jam. Selebihnya diet tetap sama sepanjang hari. Sebaiknya masukkan tepung, goreng dan manis untuk kesan terbaik..

Masalah pencernaan

Sekali di saluran gastrointestinal, beras terdedah kepada asid hidroklorik dan mempunyai kesan menyelimuti pada membran mukus. Properti ini lebih bersifat varieti padi halus, dari mana anda boleh membuat bubur rebus..

Untuk pelbagai penyakit perut dan usus - seperti gastritis, cirit-birit, kolitis, pankreatitis - gunakan air beras. Ia adalah penyerap semula jadi yang sangat baik dan mempunyai sifat anti-radang. Di samping itu, ia berkesan melawan keracunan dengan keracunan bakteria dan alkohol..

Kontraindikasi untuk rawatan saluran gastrointestinal dengan bubur nasi dan kaldu - usus lambat dan sembelit kronik.

Kehamilan dan penyusuan

Bagi wanita semasa mengandung, hidangan nasi akan membantu mempelbagaikan diet dan menambah bekalan vitamin. Anda tidak boleh melepaskannya hanya kerana takut menambah berat badan atau menimbulkan sembelit. Anda hanya perlu mengikut norma - makan nasi 2-3 kali seminggu.

Lebih baik memberi keutamaan kepada nasi merah, coklat dan hitam. Serat dan serat makanan mereka membuat anda merasa kenyang dan mempromosikan pembersihan usus secara berkala. Oleh kerana nilai tenaga yang tinggi, daya cepat dipulihkan, yang sangat penting dalam tempoh selepas bersalin.

Bahan yang bermanfaat, masuk ke dalam badan bayi dengan susu ibu, menyumbang kepada perkembangan dan pertumbuhannya yang harmoni. Dan kerana beras adalah produk hipoalergenik, anda tidak boleh takut mengalami reaksi alahan pada bayi anda..

Kesihatan lelaki

Nasi merah mengandungi protein berasaskan tumbuhan yang dapat membantu membina otot. Dengan aktiviti fizikal yang aktif atau bermain sukan, lelaki semestinya memasukkan hidangan nasi dalam makanan mereka..

Padi liar mengandungi kira-kira 20% fitosterol yang diperlukan untuk sintesis hormon. Dan fungsi utama mereka adalah keupayaan untuk menurunkan tahap kolesterol "buruk". Gabungan sifat penting ini membantu menjaga kesihatan kawasan genital lelaki dan mencegah perkembangan aterosklerosis..

Diabetes

Beras mempunyai indeks glisemik yang berbeza, bergantung pada ragamnya. Mari lihat mana yang sesuai untuk pesakit kencing manis:

  • putih biji bulat - 70 unit;
  • merah - 55;
  • coklat - 38;
  • hitam - 35.

Seperti yang kita lihat, selain biji-bijian bulat, varietas lain dapat dimakan oleh penderita diabetes. Mereka tidak menyebabkan lonjakan glukosa secara tiba-tiba, di samping itu, mereka membantu tubuh menghasilkan insulin sendiri..

Nasi di menu kanak-kanak

Bubur nasi susu, resepnya diketahui oleh mana-mana ibu, adalah salah satu makanan pelengkap pertama. Oleh kerana sifat-sifat hypoallergenic dari bijirin, ia dapat dimasukkan ke dalam diet bayi bermula dari enam bulan. Sup beras dan bijirin berkhasiat, memuaskan dan mudah diserap oleh saluran gastrousus kanak-kanak.

Pediatrik mengesyorkan menggunakan beras perang untuk makanan bayi, tetapi tidak semua kanak-kanak menyukai rasanya. Dalam kes ini, anda boleh menawarkan anak kukus, yang mempunyai rasa ringan dan mengekalkan bahan berguna.

Penyakit jantung

Varieti padi yang tidak disajikan selalu terdapat dalam menu membantu dalam mencegah penyakit kardiovaskular. Kalium dan magnesium menstabilkan tekanan darah, melebarkan saluran darah dan memperbaiki peredaran periferal. Berkat pengambilan beras, kolesterol "berbahaya" secara beransur-ansur dihilangkan dari tubuh, risiko pembekuan darah dan strok berkurang.

Kemungkinan bahaya dan kontraindikasi

Beras, terutama beras perang, mempunyai keupayaan berbahaya untuk mengumpulkan arsenik. Menurut ahli biologi, proses ini tidak dapat dielakkan, kerana arsenik selalu ada di dalam air dan tanah. Namun, ini tidak bermaksud bahawa kita harus segera membuang semua simpanan beras kita. Cukup membilas bijirin sebelum dimasak dan mengalirkan air pertama setelah mendidih..

Saya selalu memasak nasi bukan seperti yang tertulis di bungkusan, tetapi di banyak air. Secara semula jadi, ia tidak diserap sepenuhnya, dan saya membuang yang lain. Kemudian saya bilas nasi yang sudah siap dengan air rebus yang banyak. Kaedah ini juga membantu mengekalkan kandungan arsenik pada tahap minimum..

Nasi mempunyai beberapa kontraindikasi. Ini termasuk:

  • sembelit biasa;
  • kecenderungan kegemukan;
  • peningkatan tahap glukosa (untuk jenis bijirin bulat).

Agar tidak mengalami masalah kesihatan, cukuplah makan nasi tidak lebih dari 2-3 kali seminggu. Maka faedah beras pasti jauh lebih besar daripada keburukan..

Cara memilih dan menyimpan beras

Untuk membeli biji-bijian beras berkualiti tinggi di kedai, anda perlu tahu apa yang harus dicari ketika memilih.

  1. Tarikh pengeluaran dan jangka hayat.
  2. Roti dalam bungkusan itu homogen dan rapuh.
  3. Tidak boleh ada jejak serangga dan acuan.

Lebih baik menyimpan dalam balang kaca atau plastik untuk produk pukal dengan penutup. Sebilangan suri rumah menasihatkan menggunakan beg linen, sebelum merebusnya dalam larutan garam meja atau garam laut. Ini akan menjauhkan bug..

Secara peribadi, saya lebih suka menyimpan beras dan bijirin lain di dalam bekas kaca. Dan pastikan untuk memasukkan cengkih bawang putih yang tidak dikupas di setiap balang - tidak ada yang mula.

Kesimpulannya

Sudah tentu, beras perang lebih sihat, tetapi sejujurnya, saya sendiri lebih suka nasi gandum. Saya menggunakannya dalam kursus pertama dan kedua. Saya suka aroma dan rasanya yang lembut. Terutama baik, pada pendapat saya, Krasnodar.

Dan anda, pembaca yang dikasihi, nasi apa yang anda suka? Dan hidangan apa yang boleh anda masak daripadanya? Sila kongsi pengalaman anda dengan kami dalam komen..

Apa yang berguna dalam nasi

Padi tergolong dalam tumbuhan herba tahunan dan tahunan keluarga Bijirin; budaya bijirin. Biji-bijian beras digunakan untuk menghasilkan bijirin dan pati, dan minyak diperoleh dari kuman padi. Wain beras tradisional popular di China. Di Jepun, beras digunakan untuk menghasilkan minuman beralkohol nasional dan gula-gula khas untuk upacara minum teh. Jerami padi digunakan untuk menghasilkan kertas beras, kadbod, dan hasil anyaman. Dedak padi digunakan dalam peternakan sebagai makanan haiwan.

India dan Indochina dianggap sebagai tempat kelahiran padi. Di sini dan sekarang terdapat banyak spesies liar - nenek moyang padi yang diusahakan. Jauh kemudian, ketika manusia belajar membangun sistem pengairan, budaya padi mulai tersebar pertama di lembah sungai besar..

Ciri-ciri beras yang berguna

Nasi adalah sumber penting bagi beberapa vitamin B: tiamin B1, riboflavin B2, niasin B3 dan B6; vitamin PP, karotena, vitamin E, yang membantu menguatkan sistem saraf dan mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit, rambut dan kuku. Beras mengandungi sejumlah unsur surih yang diperlukan untuk tubuh kita: kalium, fosfor, zink, zat besi, kalsium, yodium dan selenium. Nasi mengandungi karbohidrat kompleks, jadi nasi berkhasiat, tetapi tidak tinggi kalori, dan sebaliknya, menyumbang kepada penurunan berat badan secara keseluruhan.

Beras mengandungi 8 asid amino, yang diperlukan oleh tubuh manusia untuk membuat sel baru. Biji-bijian beras adalah protein 7-8%. Penting juga bahawa beras, tidak seperti biji-bijian lain, tidak mengandungi gluten, protein sayuran yang menyebabkan reaksi alergi. Ia juga mengandungi lesitin, pengaktif otak yang terkenal, oligosakarida yang memperbaiki usus, dan asid gamma-aminobutyric, yang membantu menstabilkan tekanan darah. Nasi mengandungi banyak kalium. Mineral ini meneutralkan kesan garam badan yang masuk ke dalam badan dengan makanan lain. Nasi juga mengandungi sejumlah kecil fosfor, zink, zat besi, kalsium dan yodium..

Nasi sangat berguna untuk orang yang berusaha untuk tidak menambah berat badan, atau bahkan menurunkan berat badan, kerana tidak merangsang rembesan gastrik dan hampir tidak mengandungi garam. Banyak pakar pemakanan menasihatkan agar mengatur berpuasa hari-hari nasi. Namun, anda harus berhati-hati dan mengetahui rasa sebanding dalam pengambilan beras, kerana beras mengandungi terlalu sedikit natrium, dan dialah yang menyimpan cecair dalam badan.

Nasi, terutama yang tidak dikupas, mengandungi keseluruhan bahan aktif, menjadikannya cara yang ideal untuk menghilangkan kelembapan dan toksin berlebihan dari badan. Beras mengandungi banyak vitamin, mineral dan unsur surih yang berharga, seperti, kalium, yang mengambil banyak air dari tisu adiposa badan kita. Selain itu, beras adalah pati 50%, yang mudah dicerna dan merupakan sumber tenaga yang sangat baik. Dan satu perkara lagi: Beras mengandungi sedikit kalori dan banyak zat pemberat yang merangsang kerja organ pencernaan.

Kepelbagaian terbaik untuk membuang toksin dari badan adalah beras perang, coklat. Tentunya, nasi putih yang dikupas kadang-kadang boleh digunakan untuk pelbagai. Penting untuk tidak memasukkan garam ke dalam pinggan nasi, kerana garam mengikat air dan menyimpannya di dalam badan. Terutama penting: minum banyak. Anda harus minum sekurang-kurangnya 2 liter air mineral setiap hari dan 3 cawan teh herba tambahan, seperti jelatang, daun birch atau beri juniper. Teh jenis ini juga membuang toksin dan air dari badan..

Bahan beras yang bermanfaat merangkumi kandungan karbohidrat kompleks (pati), oleh itu beras sangat berkhasiat, dan tidak berat untuk perut. Juga dalam beras terdapat banyak kalium dan selenium. Nasi mengandungi vitamin PP, karotena, vitamin E.

Semakin banyak sebiji beras diproses, semakin kurang vitamin dan mineral yang dikandungnya. Embrio tumbuhan baru dan butiran beras putih salji yang mengandung pati tersembunyi di bawah lapisan cengkerang dedak coklat, yang mengandungi sebahagian besar vitamin, mineral dan nutrien lain. Selongsong dedak dilindungi oleh sekam kuning yang sukar. Semua bersama adalah sebutir beras yang tidak pecah.

Ciri-ciri beras yang berbahaya

Nasi adalah bijirin yang luar biasa, tetapi terdapat sejumlah kontraindikasi yang perlu anda perhatikan. Pertama sekali, tidak digalakkan makan banyak nasi dengan 2-3 darjah kegemukan dan sembelit, dalam hal ini, nasi hanya akan membahayakan tubuh. Anda tidak boleh makan bubur nasi atau hidangan lain dengan bijirin ini untuk kolik. Kekayaan beras yang lain merujuk kepada tubuh lelaki - pengambilan beras yang berlebihan dapat mengurangkan fungsi seksual..

Perlu diingat bahawa selongsong dedak yang berguna juga mengandungi beberapa bahan berbahaya, misalnya, asid fitik, yang mengganggu penyerapan kalsium dan zat besi yang normal..

Dengan pengambilan beras secara berkala, antara lain, perkembangan penyakit kardiovaskular, diabetes mellitus dan penyakit tidak menyenangkan lain adalah mungkin. Sehubungan itu, doktor mengesyorkan agar lebih mengutamakan beras perang, yang sedikit halus..

Perlu diingat bahawa beras yang diimport sering dirawat dengan bahan sintetik sebelum pengangkutan, yang melindungi beras dari perosak, menambahkan kilauan luaran ke biji-bijian dan meningkatkan rasanya. Oleh itu, anda perlu mengikuti pengeluar untuk memilih nasi yang paling sihat. Anda tidak boleh makan nasi untuk waktu yang lama sebagai satu produk, kerana ini boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan..

Pengarang video ini akan memberitahu anda cara memasak nasi yang hancur dan sedap dengan betul. Ia sangat popular di kalangan suri rumah baru.

Mengapa beras baik untuk manusia - 5 tesis berdasarkan sains

Terdapat banyak jenis beras, tetapi dua dianggap utama: putih dan coklat (coklat).

Nasi putih adalah makanan yang sangat diproses. Biji-bijiannya tidak memiliki cangkang (lapisan pelindung keras), tidak ada dedak (lapisan luar) dan tidak ada kuman (biji kaya nutrien). Manakala dalam beras perang hanya lapisan luar biji-bijian yang dikeluarkan.

Atas sebab ini, beras putih mengandungi lebih sedikit vitamin dan mineral daripada coklat.

Namun, beras putih masih mengekalkan sebilangan besar bioaktif dan mempunyai beberapa manfaat kesihatan, walaupun pada tahap yang lebih rendah daripada jenis lain..

5 faedah kesihatan beras

Berikut adalah 5 fakta teratas mengenai faedah kesihatan beras (berdasarkan penyelidikan saintifik).

1. Mengandungi nutrien

Sebarang beras adalah sumber nutrien, namun, seperti yang telah disebutkan sebelumnya, kandungannya dalam beras putih jauh lebih sedikit daripada pada coklat.

Kandungan zat berharga dalam komposisi dua jenis beras utama ditunjukkan di bawah:

Nama bahanPeratusan keperluan harian (untuk beras perang)Peratusan keperluan harian (untuk beras putih)
proteinsepuluh%8%
lemak6%1%
karbohidrat33%52%
selulosa18%2.1%
vitamin B136%lima%
vitamin B521%8%
vitamin B624%sepuluh%
vitamin PP33%17%
vitamin Elima%3%
potasiumsepuluh%4%
magnesium29%13%
fosforus39%Sembilan belas %
besi7%6%
mangan143%63%
tembagatiga puluh%25%
meleleh31%28%
zink18%12%

Semasa pemprosesan industri, beras putih kehilangan hampir semua seratnya dan sebilangan besar vitamin, mineral dan zat antioksidan.

Untuk meningkatkan potensi biologi di beberapa negara (contohnya, di AS) beras secara tiruan dipenuhi nutrien. Antaranya: zat besi, vitamin B, asid folik.

Kedua-dua beras perang dan putih bebas gluten, menjadikannya berpatutan untuk pesakit seliak.

2. Membantu menurunkan berat badan

Kesan beras terhadap berat badan adalah subjek perbahasan saintifik yang aktif.

Di satu sisi, beras perang mengandungi serat, yang, kerana ciri-cirinya, membantu menyerap nutrien dari makanan dengan betul dan menormalkan metabolisme pada tahap tisu adiposa..

Serat juga menyebabkan limpahan perut, yang mengurangkan selera makan selama beberapa jam ke depan, yang menyebabkan penurunan jumlah pengambilan kalori..

Keberkesanan beras perang dari segi pembentukan badan telah terbukti dalam sebilangan makalah ilmiah. Sebagai contoh, pakar dari Amerika Syarikat mendakwa bahawa penggunaan produk secara berkala dapat mengurangkan risiko kegemukan sebanyak 49%. Lebih-lebih lagi, kesannya lebih ketara pada wanita berbanding lelaki..

Sebaliknya, kajian sama ada tidak menemukan hubungan antara makan nasi putih dan perkembangan obesiti, atau menunjukkan kecenderungan negatif.

Untuk mengurangkan kalori, anda boleh membekukan nasi setelah mendidih. Ini membawa kepada penukaran serat makanan, yang menjadi tidak larut dan tidak diserap dalam usus.

Beras merah lebih berkesan untuk mengurangkan berat badan daripada beras putih, yang tidak difahami sepenuhnya..

3. Meningkatkan kesihatan jantung dan saluran darah

Zink, magnesium dan kalium, yang terkandung dalam semua jenis beras, mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan sistem kardiovaskular. Komponen mineral menurunkan tekanan darah dan mencegah perkembangan aritmia.

Sejumlah kajian antarabangsa yang dilakukan di Amerika Syarikat, Britain dan Colombia menunjukkan bahawa beras perang dapat mengurangkan kemungkinan terjadinya aterosklerosis, kerana menurunkan kepekatan kolesterol dalam darah (sebahagiannya, dengan memperlambat penyerapannya dalam lumen usus).

Juga, beras perang mengandungi lignan - sebatian tumbuhan yang mencegah peningkatan kekakuan dinding arteri dengan usia dan pemendapan kristal kolesterol di dalamnya..

Walau bagaimanapun, trend ini berubah untuk beras putih. Diasumsikan bahawa, sebaliknya, meningkatkan tekanan darah dan kadar kolesterol, mengurangkan kepekatan lipid "berguna" dalam darah (HDL).

4. Membantu mencegah diabetes

Menurut saintis asing, penggunaan magnesium yang cukup dalam beras dapat mengurangkan kemungkinan menghidap diabetes jenis II..

Sekiranya kita membandingkan beras perang dan putih untuk mencegah patologi ini, maka beras perang akan lebih berkesan kerana indeks glisemik yang lebih rendah. Ia tidak menyebabkan lonjakan gula darah setelah dimakan. Di samping itu, serat mengurangkan daya tahan insulin.

Para saintis Amerika mendapati bahawa pengambilan beras putih secara berkala tidak banyak menyumbang kepada perkembangan diabetes jenis II, yang menimbulkan keraguan terhadap keselamatan penggunaannya..

5. Melindungi badan dari barah

Segala jenis mengandungi zat antioksidan yang menyekat kesan radikal bebas pada sel semasa tekanan oksidatif.

Hasil interaksi ini adalah kematian sel atau degenerasi malignan..

Peranan khas diberikan kepada sebatian fenolik (asid ferulik dan kafeik, trisin), yang hanya terdapat pada beras perang. Mereka menyekat pembelahan dan menyebabkan apoptosis pada sel barah.

Potensi bahaya

Nasi putih adalah makanan dengan kesan kesihatan yang dipersoalkan. Dengan penggunaan terhad, ia berguna. Walau bagaimanapun, apabila diambil dalam jumlah besar, ia boleh membahayakan dan menyebabkan perkembangan penyakit berikut:

  • diabetes mellitus jenis II;
  • iskemia jantung;
  • kegemukan.

Tetapi beras perang tidak mempunyai kekurangan di atas..

Walau bagaimanapun, apa-apa jenis beras boleh menyebabkan kesan sampingan berikut:

  1. Keracunan Arsenik. Hampir semua jenis beras mampu mengumpulkan logam beracun ini. Dianjurkan untuk mengutamakan beras perang yang ditanam di Pakistan atau India. Negara-negara ini mempunyai kepekatan arsenik paling rendah dalam produk. Dianjurkan juga dengan sangat berhati-hati untuk memasukkan beras ke dalam makanan anak-anak dan wanita hamil..
  2. Gangguan dyspeptik. Serat yang banyak dapat membebani sistem gastrointestinal, yang menampakkan diri dalam bentuk gangguan najis (cirit-birit atau sembelit), mual, kembung, peningkatan pengeluaran gas.
  3. Reaksi alahan. Semasa makan nasi, patologi alergi dari peringkat tempatan dan sistemik mungkin muncul. Dilarang mengambil bijirin sekiranya terdapat peningkatan kepekaan tubuh terhadapnya.

Dengan berhati-hati, disyorkan untuk makan nasi sekiranya fungsi buah pinggang terganggu. Ini mengandung kalium dan fosfor, yang tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya dari tubuh jika ginjal tidak berfungsi dengan baik. Pengumpulan mineral tersebut penuh dengan serangan jantung atau kerosakan pada selaput lendir saluran gastrousus..

Apakah jenis nasi?

Terdapat banyak jenis beras yang berbeza antara satu sama lain dalam beberapa parameter. Terdapat beberapa klasifikasi.

Bergantung pada borang, terdapat:

  1. Berbiji bulat. Ia diedarkan secara meluas di Rusia dan negara-negara bekas USSR. Semasa memasak, jisim tebal seperti krim terbentuk. Bagus untuk puding dan pai.
  2. Bijirin panjang. Tumbuh di Asia, Amerika Selatan dan Utara. Biji beras panjang tidak melekat semasa memasak dan mempunyai rasa yang cerah.
  3. Berbiji sederhana. Terutamanya tumbuh di Eropah. Dari segi sifat pengguna, ia menempati kedudukan pertengahan antara beras bulat dan panjang..

Tidak ada perbezaan mendasar dalam jumlah nutrien antara jenis beras yang disajikan. Satu-satunya kelemahan varieti bijirin bulat adalah kandungan pati yang tinggi dalam komposisi. Ia tidak digalakkan untuk orang dengan diabetes jenis II dan obesiti.

Menurut kaedah pemprosesan industri, beras diklasifikasikan sebagai berikut:

  1. Coklat (tidak digilap). Ia tidak mengalami pengisaran dan bijirin utuh. Mempunyai warna merah atau coklat terang. Dalam produk sedemikian, jumlah bahan aktif biologi terbesar diperhatikan..
  2. Putih (disikat). Ia mempunyai sedikit pati daripada beras perang, kandungan mineral dan vitamin dikurangkan sebanyak 30-70%.
  3. Kukus. Ia diperoleh semasa mengukus dan mengisar beras seterusnya. Semasa terkena wap, sehingga 80% komponen aktif secara biologi masuk ke bahagian tengah biji-bijian, yang menjadikannya lebih sihat daripada nasi yang tidak dimasak.

Jenis beras yang paling popular adalah:

  1. Melati. Berbeza dengan warna putih salji dan aroma cerah. Kacang panjang dan tidak melekat semasa memasak. Diusahakan di Thailand.
  2. Basmati. Ia mempunyai butiran nipis dan panjang. Dibesar di India.
  3. Nasi merah. Dijumpai di negara-negara Barat dan China. Ini adalah salah satu elemen utama perubatan tradisional Cina. Berkesan dalam pencegahan gangguan kardiovaskular.
  4. Padi liar. Sebenarnya, ia adalah rumput paya, berbentuk seperti padi. Warna "biji-bijian" berwarna hitam. Produk ini kaya dengan serat, vitamin dan mineral. Mempunyai kemampuan menurunkan kadar kolesterol dan membetulkan fungsi sistem saraf pusat.

Cara memasaknya dengan betul?

Nasi memasak memerlukan nisbah nasi / air yang teliti. Ia mempunyai sendiri untuk setiap jenis:

  • bijirin panjang - 1: 1.5;
  • berbiji sederhana - 1: 2;
  • butiran bulat - 1: 3;
  • dikukus - 1: 2;
  • coklat 1: 2.5;
  • liar - 1; 3.5.

Resepinya adalah seperti berikut:

  1. Bilas biji-bijian di bawah air.
  2. Rendam dalam air selama satu jam. Kemudian toskan airnya.
  3. Rendam biji-bijian dalam mangkuk enamel, tambahkan air.
  4. Masukkan api dan didihkan. Masak dengan api kecil hingga lembut. Diperlukan 20 minit untuk memasak nasi putih, kira-kira 30 minit untuk nasi kukus, 30-40 minit untuk beras perang, dan 1 jam untuk nasi liar..
  5. Tiriskan air dan biarkan nasi sejuk sedikit.

Untuk kemudahan, anda boleh membeli beras dalam beg yang dikemas khas..

Cara mengambilnya dengan betul?

Nasi paling baik dimakan pada waktu siang. Makan pada waktu malam, kerana banyaknya serat, dapat membebani sistem pencernaan dan, sebagai akibatnya, masalah dengan tertidur.

Anda juga harus menghadkan kemasukan beras dalam makanan pada waktu pagi, terutama ketika perut kosong. Sarapan pagi mesti ringan.

Sekiranya beras digunakan untuk tujuan menurunkan berat badan, maka anda perlu mengikuti peraturan berikut:

  • Makan beras perang secara eksklusif;
  • Semasa memasak, tambahkan minyak sayuran (lebih baik zaitun, tetapi bukan bunga matahari) pada kadar 1 sudu kecil. setiap 100 gram biji-bijian;
  • Setelah memasak, beku nasi di dalam peti sejuk selama beberapa jam, dan hanya kemudian memakannya (ini akan mengubah struktur kanji dan menjadikannya tidak dapat diakses untuk diserap).

Penerapan peraturan yang dinyatakan dapat mengurangkan nilai tenaga sebanyak 40%.

Produk berdasarkannya

Industri masakan menghasilkan pelbagai produk berasaskan beras. Antaranya:

  1. Tepung. Berbeza dengan kandungan serat makanan, zink dan vitamin B. yang tinggi. Ia mempunyai kesan yang baik terhadap pencernaan, kerja sistem saraf pusat dan imun. Roti, keripik, biskut dan mi yang dibuat dari tepung serupa rendah kalori dan sangat berkhasiat.
  2. Susu. Dibuat dari beras gandum. Ia tidak kalah dengan susu lembu dari segi kandungan kalsium dan vitamin, tetapi berbeza dengan kandungan lemak rendah. Dalam perubatan rakyat, ia digunakan untuk menguatkan tisu tulang dan mencegah aterosklerosis.
  3. Minyak. Ia digunakan untuk tujuan makanan dan kosmetik. Memperbaiki keadaan kulit, melindunginya dari kesan sinar ultraviolet dari sinar matahari, dan mencegah keguguran rambut. Juga digunakan untuk menurunkan "kelikatan" darah dan kadar kolesterol.
  4. Kvass. Tidak mempunyai rasa yang cerah, tetapi berkesan untuk menghilangkan reaksi keradangan terhadap latar belakang penyakit gout, penyakit rematik.
  5. Cuka. Ia terkenal dalam perubatan tradisional Jepun. Ia digunakan untuk menyahtoksin badan dan mencegah neoplasma malignan.

Nasi: faedah dan keburukan

Nasi adalah salah satu bijirin yang paling kuno dan berharga. Sifat-sifatnya yang berguna diakui oleh orang-orang dari peradaban timur kuno. Dan sehingga kini, nasi adalah asas yang menjadi asas semua hidangan diet harian di negara-negara seperti China, Thailand, India. Dari segi kawasan yang disemai, tanaman bijirin ini berada di kedudukan kedua di dunia, dan dari segi penjualan, ia adalah yang pertama. Apa sebenarnya faedah beras, dan bahaya apa yang boleh dilakukannya, anda akan belajar dari artikel ini..

Fakta menarik: Nasi dibawa ke negara-negara Eropah oleh Alexander the Great, dan langsung ke wilayah Rusia - kemudian, oleh Peter the Great. Lebih daripada 7,000 jenis beras dikenali sekarang.

Komposisi

Nilai pemakanan 100 g:

  • Kalori 303 kcal
  • Protein 5 g
  • Lemak 6 g
  • Karbohidrat 62.3 g
  • Serat makanan 9.7 g
  • Air 14 g

Biji-bijian tanaman ini termasuk:

  • protein, karbohidrat, lemak, serat makanan, serat, dan protein protein gluten, yang paling sering menimbulkan alahan, tidak ada dalam komposisi;
  • kompleks vitamin hampir semua kumpulan B, serta unsur asid askorbik, PP, H;
  • makronutrien - seperti kalsium, natrium, magnesium, kalium, fosforus;
  • unsur surih - mangan, zink, selenium, besi, tembaga, silikon;
  • asid amino, kolin.

Tidak kurang berharga adalah kehadiran kanji, kerana, dalam kombinasi dengan vitamin kumpulan B, kesan yang paling bermanfaat pada kulit diperoleh jika anda kerap makan dan membuat topeng dari beras untuk wajah, tangan.

Walaupun sifat beras yang bermanfaat tidak diragukan, kandungan kalori boleh berbeza-beza, tetapi tetap rendah. Nilai ini berbeza bergantung pada jenis tanaman tertentu dan kaedah penyediaan bijirin..

Khasiat nasi

Mereka yang tidak begitu memahami kesan menguntungkan dari bahan-bahan tertentu perlu mengetahui secara khusus untuk apa beras berguna. Kehadiran dalam komposisi kompleks vitamin B dan kalium terkaya memastikan pengukuhan sistem saraf, peningkatan otak, dan juga otot jantung.

Pengambilan beras secara berkala membantu menghilangkan lebihan cecair dan natrium dari badan, yang menstabilkan metabolisme, membantu penurunan berat badan dan kerosakan fungsi buah pinggang. Itulah sebabnya sifat beras yang bermanfaat sangat diperlukan ketika menyusun menu makanan, termasuk untuk pesakit dengan hipertensi..

Beras mempunyai kesan menyelimuti, oleh itu ia sangat baik sebagai komponen terapi untuk gastritis, keasidan tinggi, bisul dan kekurangan tisu dan selaput lendir saluran gastrousus..

Penting! Dianjurkan untuk memasukkan beras ke dalam makanan bayi, bermula dari enam bulan.

Kanji semula jadi, mempunyai kesan pengukuhan dan memperbaiki mikroflora usus. Pada masa yang sama, beras juga memberikan hasil antioksidan, meneutralkan dan menghilangkan toksin, oleh itu, untuk sebarang gangguan perut, serta untuk penyakit berjangkit, beras berguna dan termasuk dalam diet.

Nasi juga berguna bagi mereka yang menderita diabetes. Pati dalam bijirin dicerna dengan sangat perlahan, yang menyumbang kepada aliran glukosa yang berterusan ke dalam darah. Ini membolehkan anda mengatur kadar gula dengan lembut..

Perubatan tradisional dan kosmetologi juga banyak menggunakan bijirin ini untuk pelbagai tujuan. Contohnya, nasi digunakan untuk membuat:

  • serbuk;
  • salap untuk penyakit kulit;
  • produk penjagaan rambut;
  • losyen untuk penuaan kulit.

Bahaya beras

Nasi tidak mempunyai kontraindikasi khas. Satu-satunya perkara yang perlu dipertimbangkan agar tidak mendapat bahaya dari beras adalah menyelimuti dinding saluran saluran gastrointestinal dan perut. Oleh itu, jika dikonsumsi secara berlebihan, sembelit, pembentukan batu ginjal, dan risiko terkena aterosklerosis juga meningkat. Tetapi sifat ini adalah ciri khas beras putih..

Fakta menarik: di negara-negara timur dipercayai bahawa semakin banyak beras yang dimiliki oleh keluarga, semakin banyak kekayaan yang dimilikinya. Atas dasar inilah tradisi memberi mereka pengantin baru. Ini adalah sejenis simbol kekayaan.

Penggunaan beras dalam kosmetologi

Seperti yang dinyatakan di atas, sifat beras yang bermanfaat sangat dihargai dalam bidang kosmetologi. Berdasarkan bijirin ini, produk penjagaan badan profesional dihasilkan, tetapi anda juga boleh menyediakan topeng dan decoctions sederhana di rumah. Kami menawarkan beberapa resipi mudah dan berkesan.

  • Dua sudu besar bijirin direbus hingga lembut, setelah itu mereka mengisarnya ke gruel homogen, tambahkan 1 sudu susu dan madu ke dalam campuran ini. Topeng seperti itu disapu pada kulit wajah dan décolleté selama 30 minit, selepas itu dibasuh dengan air, di mana beras itu asalnya dimasak..
  • Anda boleh menyediakan merebus kulit dengan cara yang berbeza. Pertama goreng nasi, kemudian rebus hingga 2 jam di dalam air. Perkadaran diambil dengan pengiraan 1 bahagian bijirin hingga 4 bahagian air. Airnya disalirkan dan inilah air yang digunakan untuk penjagaan kulit.
  • Kaldu yang disediakan mengikut resipi sebelumnya boleh digunakan secara berbeza - beku cecair dari nasi yang dimasak di dalam baki ais batu dan lap kulit dengan kiub. Kaedah penggunaan ini bukan sahaja memberikan penegalan kulit, tetapi juga memberi kesan penyembuhan urut ringan..
  • Sekiranya kulit anda kerap terkena jerawat dan jerawat, campurkan beras cincang dengan sage tincture. Isi padu bahannya sama, masing-masing 2 sudu besar. Selain itu, anda boleh menambah satu sudu madu untuk kesan pengelupasan ringan.
  • Untuk penuaan kulit dengan kedutan yang jelas, lebih baik menggunakan topeng pelicin dari komponen berikut: nasi cincang - 2 sudu besar. l., krim berat berat - 1 sudu besar. l., madu - 1 sudu teh, minyak zaitun dan badam - satu sudu teh setiap satu.

14,840 jumlah tontonan, 13 paparan hari ini

Nasi: manfaat kesihatan dan bahaya salah satu makanan yang paling popular

Adakah ia baik untuk kesihatan??

Di sini dan gambar lebih lanjut pixabay.com

Nasi adalah salah satu makanan pokok di seluruh dunia, terutama di Asia, di mana popularitinya berterusan selama ribuan tahun. Tetapi bagaimana beras berguna untuk tubuh manusia dan boleh membahayakannya? Mari kita fahami mengikut urutan.

Nasi putih berbanding beras perang

Adakah beras baik untuk kesihatan? Ia bergantung pada jenis beras yang anda tanyakan. Biasanya, perkara pertama yang terlintas di fikiran adalah nasi putih dan coklat. Adakah anda tahu apa perbezaan antara mereka? Beras perang adalah sebiji gandum dan mengandungi tiga bahagian:

  • dedak (lapisan luar);
  • embrio (embrio kecil);
  • endosperma (bahagian tepung bijirin).

Dedak dan kuman dikeluarkan dari beras putih. Ia terdiri terutamanya dari endosperma. Ini bermaksud bahawa beras putih tidak dianggap sebagai biji-bijian utuh, tidak seperti beras perang, dan bukan rahsia lagi bahawa biji-bijian mengalahkan karbohidrat halus ketika memakan makanan yang sihat. Walau bagaimanapun, tidak begitu mudah.

Nasi mana yang lebih sihat

Nasi putih dan coklat agak biasa, tetapi jauh dari jenis beras sahaja. Sebenarnya, terdapat lebih dari 120.000 varietas di seluruh dunia, dan mereka dikelaskan berdasarkan tahap pengisaran, ukuran kernel, kandungan pati dan rasa..

Jadi, anda mungkin biasa dengan nasi melati dan beras basmati - varietas dengan profil rasa yang berbeza, masing-masing terdapat dalam varieti beras coklat dan putih. Varieti popular lain mempunyai faedah kesihatan yang unik (dan kadang-kadang unggul) daripada beras perang "biasa".

Salah satu pilihan terbaik ialah nasi hitam. Kadang-kadang disebut sebagai "terlarang", itu adalah beras yang paling berkhasiat di dunia, kaya dengan serat, antioksidan, protein dan zat besi. Namun, kalori juga tinggi, jadi ia harus dimakan secara sederhana..

Nasi merah adalah pilihan lain yang sihat. Ini memiliki warna yang unik kerana kandungan antosianinnya yang tinggi, yang memberikan banyak antioksidan.

Varieti biasa lain sebenarnya bukan beras. Apa yang disebut padi liar, yang telah mendapat banyak peminat kerana nilai pemakanannya, adalah tumbuhan akuatik, yang namanya rasmi adalah Tsitsaniya aquatic.

Ini tinggi protein, rendah lemak dan natrium, dan merupakan sumber serat yang baik dan juga mengandungi vitamin dan mineral. Walaupun secara teknikal bukan beras, ia sangat menyukainya dan mempunyai manfaat kesihatan yang serupa..

Jadi, untuk meringkaskan: walaupun beberapa manfaatnya akan umum bagi semua wakil keluarga tumbuhan ini, faedah dan kemudaratan padi bagi tubuh akan banyak bergantung pada jenis mana yang dimaksudkan. Sekarang mari kita bincangkan perkara ini dengan lebih terperinci.

Ciri-ciri beras yang berguna

1. Memberi rangsangan tenaga

Oleh kerana beras kaya dengan karbohidrat, ia berfungsi sebagai "bahan bakar" untuk badan dan membantu fungsi otak yang normal. Vitamin, mineral dan komponen organik yang terdapat dalam beras (putih dan coklat) meningkatkan fungsi dan aktiviti metabolik semua organ, yang meningkatkan lagi tahap tenaga.

Oleh itu, nasi sering disyorkan untuk atlet sebagai makanan ringan pra-pertandingan..

2. Mencegah kegemukan

Nasi adalah bahagian penting dari diet seimbang kerana dapat memberikan nutrien tanpa menyebabkan kesan negatif terhadap kesihatan.

Tahap rendah lemak, kolesterol, dan natrium juga membantu mengurangkan kegemukan dan risiko masalah kesihatan yang berkaitan.

3. Mengawal tekanan darah

Sebuah laporan yang diterbitkan di Lancet mengatakan bahawa beras rendah natrium, menjadikannya salah satu makanan terbaik bagi mereka yang menderita hipertensi. Natrium boleh menyebabkan penyempitan urat dan arteri, meningkatkan tekanan dan tekanan pada sistem kardiovaskular ketika tekanan darah meningkat.

Ia juga dikaitkan dengan keadaan jantung seperti aterosklerosis, serangan jantung, dan strok, jadi mengelakkan berlebihan mineral ini selalu merupakan idea yang baik..

Ngomong-ngomong, anda tahu tekanan apa yang dianggap normal untuk usia anda? Tidak? Kemudian cari dari bahan yang berasingan.

4. Beras mempunyai potensi anti-tumor

Beras gandum utuh kaya dengan serat tidak larut, yang membantu melindungi kita dari pelbagai jenis barah. Para saintis dan penyelidik percaya bahawa serat tidak larut seperti itu sangat penting untuk melindungi tubuh dari perkembangan dan metastasis sel-sel barah..

Khususnya, serat sangat membantu melindungi daripada barah kolorektal dan usus. Namun, selain serat, beras mengandungi antioksidan semula jadi seperti vitamin C, Vitamin A, serta sebatian fenolik dan flavonoid yang membantu membersihkan tubuh dari radikal bebas..

5. Memperbaiki keadaan kulit

Sebatian fenolik, terutama pada beras perang dan liar, mempunyai sifat anti-radang dan membantu meredakan kegatalan dan kemerahan.

Sama ada dimakan atau digunakan secara topikal, nasi cenderung melegakan sebilangan keadaan kulit. Kesan antioksidannya juga membantu melambatkan penampilan kedutan dan tanda-tanda penuaan pramatang lain yang mempengaruhi kulit.

6. Boleh Mengurangkan Risiko Penyakit Alzheimer

Kajian tikus Michiaki Okuda menemui bukti bahawa beras perang yang dimasak dengan tekanan tinggi mengekalkan nutrien yang paling penting.

Apabila dimasukkan dalam diet, menurunkan kadar amiloid-beta di otak, protein utama yang bertanggungjawab untuk penyakit Alzheimer. Namun, untuk mengesahkan tesis ini, diperlukan lebih banyak kajian..

7. Mempunyai sifat diuretik

Sekam padi dianggap sebagai ubat yang berkesan untuk merawat disentri. Sebagai diuretik, beras dapat membantu membuang toksin dari badan (seperti asid urik) dan bahkan menurunkan berat badan, kerana kira-kira 4% air kencing adalah lemak..

Mengapa beras berguna, sifat dan kontraindikasi

Manfaat dan keburukan nasi adalah masalah penting, kerana bijirin ini terdapat di hampir setiap dapur. Untuk memahami kesan biji-bijian padi pada tubuh, anda perlu mengkaji khasiatnya dan mengetahui cara menggunakannya..

Apa itu padi dan di mana ia tumbuh

Padi adalah bijirin yang banyak ditanam di kawasan tropika dan subtropika di Asia, Afrika, Amerika dan Australia. Ciri khas beras adalah peningkatan kepekaannya terhadap tahap kelembapan. Di kawasan gersang, budaya tidak tumbuh, biasanya bijirin ditanam secara langsung di dalam air, padi juga sangat menyukai panas dan mati akibat fros.

Penyebaran beras di seluruh dunia bermula bertahun-tahun yang lalu dari Asia Timur, dan sejak itu, biji-bijian menjadi penting dalam banyak masakan nasional di dunia. Budaya ini tidak hanya digunakan dalam memasak, sifat beras digunakan dalam perubatan dan industri.

Berbagai jenis beras

Terdapat banyak jenis beras, tetapi selalunya anda dapat menjumpainya di kedai..

  1. Nasi putih adalah biji bulat atau panjang yang dikupas dan digosok dengan teliti semasa proses pengeluaran. Walaupun kandungan nutrien dalam bijirin sedikit berkurang, paling mudah untuk memasaknya, ia memerlukan 10-15 minit.
  2. Beras perang adalah sebiji bijirin yang hampir tidak dapat disempurnakan. Semasa memproses bijirin coklat, hanya sisik bunga atas yang dikeluarkan. Groot memerlukan memasak yang lebih lama dan lebih teliti, tetapi faedah nasi yang belum dipotong untuk tubuh jauh lebih besar, kerana hampir semua bahan berharga disimpan di dalamnya..
  3. Nasi parboiled emas - biji-bijian yang belum digiling, tetapi telah dikeluarkan dari cengkerang dan kuman. Varieti ini adalah persilangan antara nasi putih dan coklat, tidak memerlukan banyak masa untuk menyediakan bijirin, dan sehingga 80% jumlah nutrien asli disimpan di dalamnya.
  4. Padi merah adalah bijirin separuh digilap dengan cengkerang dedak yang diawetkan sebahagiannya. Sifat produk ini sangat bermanfaat untuk usus, kerana dedak membantu mengatasi kebanyakan masalah pencernaan.

Oleh itu, faedah varieti padi bergantung kepada tahap pemprosesan biji-bijian - semakin rendah, semakin banyak bijirin yang berharga.

Nasi yang dijual di kedai boleh mempunyai biji-bijian yang panjang atau bulat. Manfaat beras gandum bulat hampir sama dengan jenis bijirin panjang. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa biji-bijian bulat mengandungi lebih banyak kanji dan oleh itu lebih direbus semasa pemprosesan.

Vitamin dan mineral dalam beras

Untuk menilai faedah dan bahaya beras putih, anda perlu mengkaji komposisi kimia. Setiap biji bijirin mengandungi:

  • vitamin H dan PP;
  • vitamin B1, B6 dan B4;
  • mineral berharga - besi, zink, magnesium;
  • kobalt, mangan dan molibdenum;
  • kalium, fosforus dan sulfur;
  • kromium, klorin dan silikon;
  • kuprum dan selenium;
  • selulosa;
  • asid amino penting untuk kesihatan.

Sebaliknya, beras tidak mempunyai gluten sama sekali, yang menjadikannya ideal untuk orang yang tidak bertoleransi dengan gluten..

Nilai pemakanan dan kandungan kalori beras

Komposisi beras diwakili terutamanya oleh karbohidrat - terdapat kira-kira 62 g daripadanya dalam bijirin. Terdapat sedikit protein dalam biji-bijian, hanya 7.5 g, dan lemak yang sangat sedikit - sekitar 2.6 g..

Kandungan kalori 100 g biji beras kering adalah 303 kcal. Namun, kebaikan dan keburukan nasi rebus adalah bahawa setelah diproses menjadi kurang berkhasiat - hanya 115 kkal per 100 g hidangan..

Ciri-ciri beras yang berguna

Pengambilan bijirin beras secara berkala membawa manfaat besar bagi tubuh. Khususnya, beras:

  • perlahan-lahan menyelimuti usus dan perut dan melembutkan ketidakselesaan semasa proses keradangan;
  • menghilangkan terak dan bahan toksik sekiranya berlaku keracunan;
  • menguatkan saluran darah, dan, oleh itu, mempunyai kesan positif pada sistem jantung;
  • melegakan edema dan memudahkan fungsi buah pinggang;
  • mencairkan kahak dan mengeluarkannya dari paru-paru, yang bermanfaat untuk selesema dan penyakit paru-paru;
  • berfungsi sebagai agen diaforetik dan antipiretik yang berkesan;
  • mengatur proses metabolik dan meningkatkan aktiviti otak.

Makanan berasaskan beras dan beras dianggap sebagai pencegahan penyakit Parkinson yang berkesan. Oleh itu, sifat bermanfaat produk sangat disyorkan untuk orang tua, bijirin melindungi terhadap perkembangan demensia pikun.

Khasiat nasi untuk wanita

Manfaat beras untuk tubuh wanita ialah bijirin ini menyumbang kepada fungsi normal sistem pembiakan. Vitamin E dalam beras merangsang pengeluaran hormon seks dan mencegah perkembangan kemandulan.

Juga, khasiat produk sangat berharga untuk menurunkan berat badan, faedah dan keburukan beras dalam diet diketahui secara meluas. Makan bijirin mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf dan melindungi daripada tekanan.

Mengapa beras berguna untuk lelaki

Manfaat dan keburukan beras untuk tubuh lelaki adalah bahawa produk meningkatkan pengeluaran hormon testosteron. Biji-bijian mempunyai kesan positif pada kerja saluran darah dan jantung, dengan itu, melindungi lelaki dari perkembangan serangan jantung dan strok.

Di samping itu, meningkatkan peredaran darah baik untuk kualiti kehidupan seks, ini juga kelebihan beras untuk lelaki. Biji-bijian dianggap sebagai afrodisiak semulajadi yang ringan.

Adakah beras mungkin untuk ibu mengandung dan menyusui

Biji padi adalah salah satu yang paling sihat untuk wanita hamil. Sekiranya anda mempelajari kebaikan dan keburukan beras semasa kehamilan, akan menjadi jelas bahawa bijirin membantu mengatasi edema dan gangguan pencernaan semasa kehamilan, menguatkan sistem imun dan melindungi ibu hamil dari selesema. Nutrien dalam beras mempunyai kesan positif pada janin yang sedang berkembang dan, khususnya, pada tulang dan sistem saraf..

Semasa menyusui, nasi juga sangat berguna - anda boleh memasukkannya ke dalam diet hanya beberapa minggu setelah melahirkan. Alahan pada bayi sangat jarang berlaku kerana sifat produk, jadi beras benar-benar selamat semasa menyusu..

Nasi untuk anak-anak

Nasi hipoalergenik dan kaya dengan vitamin membawa manfaat besar kepada tubuh anak - membekalkan tenaga, menguatkan tisu otot, dan merangsang fungsi otak yang sihat. Produk ini diterima dengan baik oleh saluran pencernaan dan mudah diserap.

Penting bahawa tidak ada gluten dalam beras, sehingga dapat diberikan walaupun pada bayi tanpa rasa takut akan reaksi negatif. Biasanya produk yang berguna diperkenalkan ke dalam diet anak-anak salah satu yang pertama dari 6 bulan kehidupan kanak-kanak..

Kebaikan beras untuk menurunkan berat badan

Nasi mempercepat metabolisme dan tidak mengganggu perut dan pankreas, jadi sangat berguna untuk diet. Nasi putih untuk menurunkan berat badan boleh dimakan sepanjang minggu, digabungkan dengan sayur-sayuran dan buah-buahan segar.

Manfaat dan keburukan beras untuk menurunkan berat badan ditunjukkan pada hari puasa, ia boleh dilakukan dua kali seminggu.Untuk pembersihan badan yang berkualiti tinggi, biji-bijian beras direbus sedikit tanpa garam sehingga bijirin tetap sedikit matang. Nasi dibahagikan kepada 4-5 hidangan dan dimakan sepanjang hari dengan banyak air..

Dengan diet seperti itu, bukan hanya pound tambahan yang hilang. Manfaat beras yang tidak dimasak adalah bahawa, kerana kandungan serat yang meningkat, tubuh cepat dibebaskan dari racun, dan keadaan kesihatan bertambah baik.

Ciri-ciri makan nasi untuk beberapa penyakit

Produk ini adalah salah satu yang paling selamat dan jarang menyebabkan bahaya walaupun dengan penyakit kronik. Tetapi agar beras bermanfaat, anda perlu tahu cara meminumnya untuk pelbagai penyakit..

Dengan diabetes mellitus

Nasi putih halus mempunyai indeks glisemik yang cukup tinggi - sebanyak 70 unit. Oleh itu, dengan diabetes mellitus, lebih baik tidak menggunakannya. Lebih-lebih lagi, dipercayai bahawa sifat produk tersebut dapat mempengaruhi kesihatan secara negatif dengan kecenderungan diabetes dan bahkan menyebabkan perkembangan penyakit ini..

Tetapi faedah dan keburukan beras perang untuk pesakit diabetes berada dalam nisbah yang berbeza - kesan positif biji-bijian coklat pada tubuh jauh lebih besar. Indeks glisemik beras merah lebih rendah dan sama dengan hanya 50 unit, sementara produk tersebut mempunyai kesan yang baik terhadap metabolisme, membantu menurunkan kadar glukosa darah dan melindungi dari komplikasi.

Dengan pankreatitis

Untuk keradangan pankreas, beras putih bermanfaat. Lebih-lebih lagi, sifatnya yang berharga ditunjukkan bukan hanya dalam tempoh pengampunan, tetapi juga dalam fasa pemburukan, produk ini dapat dimakan dalam masa 3 hari setelah rasa sakit akut hilang.

Agar manfaat dan bahaya nasi rebus dalam pankreatitis memberi kesan yang baik kepada tubuh, bijirin perlu diproses dengan hati-hati mungkin - tidak hanya direbus, tetapi juga dicincang terlebih dahulu. Bijirin susu, puding, dan sup sayur-sayuran akan sihat.

Dengan gastritis dan bisul

Manfaat dan bahaya beras yang digilap dihargai untuk membran mukus perut yang jengkel - semasa gastritis dan ulser, anda boleh menggunakan bijirin. Sebelum memasak, nasi harus direndam dengan teliti untuk melembutkannya dan rebus sehingga bersih.

Makan nasi untuk gastritis tidak akan membahayakan hanya jika tidak ada kecenderungan sembelit - produk ini mempunyai sifat penahan.

Penggunaan beras dalam perubatan tradisional

Selalunya, nasi muncul di atas meja dalam bentuk bubur atau lauk untuk hidangan lain. Tetapi sifat perubatan beras juga digunakan dalam perubatan rakyat - decoctions dan infus yang berguna disediakan dari biji-bijiannya..

Membersihkan badan dengan nasi

Oleh kerana sifat produk ini membantu membebaskan tubuh dari racun dan toksin, maka kebaikan dan keburukan bijirin beras digunakan untuk membersihkan badan. Ia dilakukan seperti berikut:

  • nasi putih pada waktu petang dituangkan dengan air dan dibiarkan untuk dimasukkan ke dalam peti sejuk;
  • pada waktu pagi, air disalirkan dari bekas berisi bijirin, meraup sebilangan kecil biji-bijian mentah, sesuai dengan jumlah tahun hidup, dan dikunyah tanpa minum air;
  • 3 jam setelah mengambil biji beras, anda boleh sarapan dengan makanan biasa dan minum air atau teh.

Anda perlu melakukan pembersihan selama 10 hari. Anda perlu mengambil nasi pada waktu pagi pada waktu yang hampir sama, disyorkan untuk makan malam selewat-lewatnya jam 7 malam. Semasa pembersihan, anda tidak boleh minum alkohol, anda juga harus melepaskan makanan berlemak, pedas dan asap.

Sifat bermanfaat dari biji-bijian beras mentah akan menyumbang kepada penghapusan garam dan toksin dari badan dan peningkatan kesejahteraan keseluruhan. Pembersihan dengan beras dapat dilakukan secara berkala, tetapi jeda antara prosedur harus sekurang-kurangnya 2 bulan.

Kuah nasi

Manfaat dan bahaya air beras banyak diketahui dalam perubatan di rumah. Sediakan seperti ini:

  • nasi putih yang dikupas dibasuh beberapa kali sehingga air dari bawahnya menjadi jernih dan bersih;
  • bijirin dituangkan dengan air dalam nisbah 1: 7 dan didihkan dengan api sederhana;
  • setelah mendidih, api dikurangkan minimum, kemudian ditutup dengan penutup dan didihkan selama setengah jam lagi.

Selepas 30 minit, nasi dikeluarkan dari kompor, air dari bijirin dituangkan ke dalam bekas yang berasingan dan disejukkan. Kaldu mengandungi kepekatan nutrien yang tinggi dan membantu dengan baik dengan sejumlah penyakit.

Sekiranya berlaku keracunan

Dengan mabuk makanan, anda perlu minum kaldu yang berguna, 120 ml semasa perut kosong. Anda boleh mengambil ubat ini beberapa kali sehari, sehingga keadaan kesihatannya bertambah baik..

Dengan cirit-birit

Ciri-ciri air beras akan menghentikan cirit-birit dengan cepat jika anda meminumnya 100 ml sekurang-kurangnya 5 kali sehari. Anda boleh menambahkan sedikit garam ke dalam minuman, anda perlu menggunakan produk di antara waktu makan.

Untuk gastritis dan sakit perut

Semasa pemburukan gastritis, rebusan 200 ml harus diambil pada waktu pagi dan petang sejurus sebelum makan. Secara keseluruhan, mereka meminum produk tersebut selama 2 minggu, dan kemudian berehat selama seminggu..

Untuk pankreatitis

Sekiranya radang pankreas, kaldu padi harus dicampurkan dengan infus akar dandelion dalam nisbah yang sama. Mereka minum ubat itu dua kali sehari, pada waktu pagi dan petang, jumlah keseluruhan rawatan adalah 3 minggu.

Dengan muntah

Untuk menghilangkan loya dan muntah, anda perlu minum beberapa teguk air beras 6 kali sehari. Sebaiknya lakukan ini semasa perut kosong..

Infusi beras (air)

Atas dasar beras putih, bukan sahaja kaldu ubat dibuat, tetapi juga infus. Manfaat air beras untuk tubuh terletak pada kenyataan bahawa bijirin tidak menjalani rawatan haba, dan komposisi vitamin dan mineral dikekalkan sepenuhnya.

Sangat mudah untuk menyiapkan infus.

  1. Tuangkan 200 g beras putih dengan air sejuk, keluarkan semua serpihan terapung, kemudian toskan airnya melalui saringan.
  2. Groats dicuci lagi, kemudian dipindahkan ke bekas kaca atau plastik dan dituangkan dengan satu liter air rebus.
  3. Selepas setengah jam, air dituangkan ke dalam bekas yang berasingan dan dimasukkan ke dalam peti sejuk.

Air beras mengekalkan khasiatnya yang bermanfaat selama 3 hari, maka perlu untuk menyediakan infus baru.

Air membantu dengan banyak penyakit, ia diminum dengan cirit-birit dan loya, gastritis dan cenderung sembelit. Infusi beras baik untuk selsema kerana mempunyai sifat antipiretik. Dianjurkan untuk menggunakan infusi semasa menyusui bagi wanita yang mempunyai masalah dengan pengeluaran susu ibu - ubat ini membantu menyelesaikan masalah.

Dos air beras mestilah kecil - tidak lebih dari setengah gelas sekaligus, dan produk tersebut harus diminum 2 hingga 4 kali sehari..

Infusi yang berguna berdasarkan beras digunakan tidak hanya secara internal, tetapi juga secara luaran, dapat digunakan untuk merawat luka dan radang dermatologi.

Bagaimana beras digunakan dalam kosmetologi rumah

Manfaat beras untuk tubuh manusia digunakan dalam resipi rawatan diri buatan sendiri. Sifat bijirin padi memperbaiki keadaan kulit dan membantu menguatkan dan menggebukan rambut.

Beras untuk kulit muka

Manfaat air beras untuk wajah adalah bahawa rawatan di rumah melembutkan, meremajakan dan menghaluskan kulit. Anda boleh mencuci muka dengan infusi beras setiap hari, kemudian bilas dengan air sejuk.

Terdapat juga banyak topeng beras. Sebagai contoh, ubat berikut akan membantu melembapkan dan memutihkan sedikit kulit:

  • nasi putih dalam jumlah setengah gelas sedikit direbus tanpa garam dan dibasuh;
  • tambahkan 2 sudu besar susu ke biji-bijian;
  • nasi diuli hingga sebati.

Campuran yang disejukkan disapu pada wajah selama seperempat jam. Lebih baik menggunakan topeng dua kali seminggu, maka kesannya tidak perlu menunggu lama.

Ciri-ciri topeng sederhana lain akan membantu membersihkan dan melembapkan kulit. Mereka melakukannya seperti ini:

  • 2 sudu teh beras dicampurkan dengan 2 sudu teh oatmeal;
  • bahan-bahan digiling dalam pengisar atau penggiling kopi;
  • tambah 4 sudu teh yogurt atau kefir ke dalam campuran;
  • campurkan dan ratakan ke seluruh wajah dengan gerakan mengurut.

Topeng tidak hanya memberi khasiat pada kulit, tetapi juga mempunyai kesan menggosok, menghilangkan zarah epidermis yang mati.

Merebus nasi untuk rambut

Manfaat air beras untuk rambut adalah bahawa penyerapan pada biji-bijian beras putih membantu dengan kerapuhan rambut, keguguran rambut dan kelemumur yang berlebihan. Sangat mudah untuk menggunakan alat ini.

  1. Sebilangan kecil biji-bijian dituangkan dengan air bersih, dikeringkan dan dibasuh, biji-bijian dituangkan lagi dengan air.
  2. Rebus selama 5 minit, kemudian tuangkan air ke dalam bekas yang berasingan.
  3. Air beras merawat rambut yang bersih dan lembap, menyebarkan produk sepanjang keriting.

Terutama dengan berhati-hati anda perlu memproses akar rambut. Kaldu beras disimpan di rambut selama 5 minit, dan kemudian keriting dibilas dengan air biasa. Manfaat air beras adalah melegakan kerengsaan, mengatur minyak pada kulit pada akar rambut, dan menghilangkan kelemumur dan mengelupas. Dengan penggunaan kaldu secara berkala sebagai bilas, balsem atau sebagai bahagian topeng, keriting akan menjadi lebih kuat, lebih lebat dan memperoleh kilauan semula jadi..

Bagaimana nasi boleh dimasak dan apa yang sesuai dengannya

Cara tradisional menyediakan bijirin adalah mendidih, dan nasi sangat bermanfaat untuk sarapan pagi. Tetapi mereka menggunakan produk tersebut sebagai sebahagian daripada hidangan lain..

  1. Pilaf yang enak dan berkhasiat disediakan berdasarkan beras.
  2. Nasi digoreng dan ditambahkan ke kaserol, hiasan untuk hidangan daging dan ikan.
  3. Nasi boleh didapati dalam sup, pai, risotto, sushi dan roti Jepun, beberapa pencuci mulut Asia.
  4. Di Jepun dan China, bijirin digunakan untuk membuat minuman beralkohol..
  5. Di kedai, anda boleh menjumpai kozinaki yang terbuat dari beras dan serpihan beras untuk sarapan yang sihat..

Nasi yang sihat sesuai dengan sayur-sayuran dan buah-buahan, herba dan kacang-kacangan, makanan laut dan daging. Ia boleh digunakan dengan mentega dan jem, produk susu yang diperam, keju dan rempah..

Bahaya beras dan kontraindikasi

Manfaat dan bahaya beras untuk tubuh manusia bergantung kepada keadaan kesihatan. Bagi sesetengah orang, produk tersebut dilarang sama sekali. Khususnya, tidak digalakkan menggunakannya:

  • dengan alahan individu terhadap bijirin;
  • dengan kecenderungan untuk sembelit biasa;
  • dengan peningkatan tahap glukosa dalam darah;
  • dengan kecenderungan untuk kegemukan - kerana kandungan beras yang tinggi beras boleh menyebabkan satu set pound tambahan.

Manfaat dan keburukan beras gandum panjang adalah kontroversi bagi lelaki. Dalam dos yang tinggi, sifat nasi boleh menyebabkan penurunan libido, lebih baik membatasi diri anda dengan 2-3 hidangan produk setiap minggu.

Pemilihan dan penyimpanan beras

Manfaat dan keburukan beras untuk kesihatan manusia banyak ditentukan oleh kualiti bijirin. Semasa memilih beras, anda perlu memperhatikan perkara berikut:

  • tarikh pembuatan bijirin, jangka hayat tidak akan berakhir;
  • ketatnya bungkusan - jika beg atau kotak dengan beras rosak, anda tidak boleh membeli bijirin;
  • keseragaman - biji-bijian beras harus sama saiznya;
  • tiada serpihan dan serangga dalam bijirin - bungkusannya hanya boleh mengandungi beras tulen.

Sebaiknya simpan beras bukan di dalam beg, tetapi di dalam bekas kaca atau plastik dengan penutup tertutup. Oleh itu, ia akan mengekalkan sifat berguna lebih lama dan tidak akan menyerap aroma produk jiran..

Jangka hayat bijirin biasanya dari 16 hingga 18 bulan, dan bijirin yang digosok disimpan lebih lama daripada dihancurkan.

Kesimpulannya

Manfaat dan keburukan beras adalah penggunaannya yang kompeten. Secara sederhana dan dengan pemprosesan yang betul, sifat bijirin akan membantu meningkatkan kesejahteraan dan tidak akan mendatangkan bahaya kepada tubuh..