Bunga Matahari

Untuk apa bunga matahari ditanam? Bunga Matahari digunakan setiap hari, tetapi ramai di antara kita tidak tahu di mana ia digunakan selain industri makanan..

Apa yang dibuat dari bunga matahari?

Semua orang tahu bahawa bunga matahari adalah tanaman biji minyak yang paling penting, iaitu minyak dibuat dari biji sonikh. Kami juga terbiasa membuat halva dan kazinaki dari biji. Tetapi penggunaan bunga matahari cukup luas.

Bunga Matahari ditanam hampir di seluruh dunia dan digunakan:

dalam industri makanan (buah-buahan, halva bunga matahari, kozinaki bunga matahari, minyak bunga matahari, saloma, marjerin),

bunga matahari ditanam untuk lebah (bunga matahari adalah tanaman madu),

dalam bidang perubatan (tincture, minyak),

bunga matahari digunakan dalam pertanian (buat: kek, silage, rumput kering, makanan, bakul runtuh, seksual),

bunga matahari digunakan untuk keperluan teknikal (pengeluaran kertas, potash, sabun, bahan bakar, cat dan pernis, cat, linoleum).

Juga, bunga matahari ditanam sebagai tanaman hiasan.

Kini minyak bunga matahari adalah produk makanan terbaik dalam bentuk tidak diproses dan diproses (marjerin).

Di mana sampah bunga matahari boleh digunakan??

Bunga Matahari adalah tanaman biji minyak, pemimpin dalam penanamannya telah menjadi Ukraine dan Rusia selama bertahun-tahun. Benih tanaman ini adalah sumber minyak yang berharga yang mengandungi asid lemak tak jenuh ganda. Mereka digunakan dalam pengeluaran makanan dan perubatan.

Nilai bunga matahari sebagai tanaman pertanian

Dalam industri makanan, biji tanaman digunakan untuk membuat minyak bunga matahari, marjerin, halva, kozinaki dan produk makanan lain. Mereka mengandungi antioksidan, asid bermanfaat dan bahan lain yang meningkatkan imuniti, menormalkan proses metabolik dalam tubuh dan mengurangkan risiko aterosklerosis..

Pembuangan sampah, termasuk sisa pertanian, adalah proses yang mahal. Keistimewaan bunga matahari adalah bahawa sampah mereka diproses tanpa kos bahan yang besar.

Sampah dari biji digunakan dalam industri pertanian dan ringan. Minyak bunga matahari yang tidak boleh dimakan digunakan untuk pengeluaran sabun dan cat dan varnis. Abu yang diperoleh hasil dari pembakaran batang dan daun tanaman digunakan sebagai baja fosforus-kalium.

Jenis sisa bunga matahari dan kaedah penggunaannya

Dalam proses memproses bunga matahari, biji biji yang dikupas dan sisa daripadanya diperoleh. Biji sampah dipanggil:

  • Sekam atau sekam - kulit biji. Bergantung pada jenis tanaman, sekam adalah 15 hingga 40% daripada jumlah biji.
  • Makanan - sisa selepas pengekstrakan minyak. Semasa memproses bunga matahari, jumlah makanan mencapai 35%.
  • Oilcake - produk yang diperoleh hasil daripada menekan minyak pada penekan.
  • Bakul - perbungaan tanaman, dikupas dari biji.

Sisa dari pengeluaran biji dan minyak bunga matahari digunakan dalam pelbagai sektor ekonomi negara.

Di mana sampah pergi setelah pemisahan bunga matahari:

  1. Sekam digunakan sebagai makanan tambahan untuk makanan haiwan ternakan. Sisa ini digunakan sebagai media penanaman cendawan industri: cendawan tiram dan champignons. Papan penebat haba dibuat dari bahan mentah semula jadi ini. Populariti bahan bakar sekam bunga matahari dan biogas semakin meningkat. Ia digunakan dalam penghasilan etanol, ragi makanan dan sebagai agen penambahbaikan tanah..
  2. Makanan adalah produk berprotein tinggi yang dapat menggantikan makanan haiwan. Ia mudah dicerna, rendah lemak, diperkaya dengan vitamin A, E, kumpulan B dan mineral. Ini adalah produk yang sangat diperlukan untuk membesarkan lembu muda dan ayam pedaging, kerana, tidak seperti jenis makanan lain, ia tahan terhadap tindakan mikotoksin.
  3. Kek mengandungi 26% karbohidrat, 40% protein, 7% lemak dan 6% serat. Ia adalah bahan mentah yang seimbang dan berkhasiat untuk pengeluaran makanan haiwan. Ia universal dan sesuai untuk semua jenis haiwan ternakan dan burung, terutamanya haiwan muda. Kek minyak digunakan dalam perikanan untuk memberi makan ikan dan digunakan dalam pembuatan perabot, papan bangunan dan kertas.
  4. Bakul bunga matahari mengandungi 8% protein, 3-6% lemak, 45-50% karbohidrat dan 16% serat. Mereka digunakan sebagai makanan untuk ruminan. Lebih kerap, bakul digiling dan tepung yang dihasilkan ditambahkan ke makanan kompaun. Dari segi khasiatnya, sisa bunga matahari ini sedikit lebih rendah daripada bijirin.

Semasa memproses bunga matahari, banyak sisa tetap - bahan mentah sekunder yang berjaya digunakan dalam pertanian dan industri lain. Berkat ini, bunga matahari yang tumbuh adalah perniagaan yang menguntungkan dan mesra alam..

Bunga Matahari

Bunga Matahari adalah sejenis tumbuhan herba. Tumbuhan tahunan.

Batangnya tumbuh setinggi 3 m, lurus, ditutup dengan rambut yang kaku.

Daunnya berbentuk tali bujur, hijau gelap hingga 40 cm, ditutup dengan rambut yang sukar, pendek dan puber.

Bunga berdiameter besar 30-50 cm, berpusing ke arah matahari pada siang hari (hanya pada tanaman muda).

Kelopak buluh, kuning oren, panjang 4-7 cm; dalaman - coklat-kuning, tubular, banyak - dari 500 hingga 3000 keping.

Di dalam bunga itu terdapat 4 benang sari dengan anter yang menyatu. Mereka membentuk satu bunga pada satu batang, tetapi ia berlaku dengan tambahan, proses kecil.

Bunga matahari mekar pada bulan Ogos selama 30 hari.

Buah adalah achenes, sedikit dimampatkan, dipotong lemah, panjang 8-15 mm dan lebar 4-8 mm. Mungkin berwarna putih, kelabu, hitam atau berjalur, dengan pericarp berkulit.

Bunga matahari berasal dari Amerika Utara. Ahli arkeologi mengesahkan fakta bahawa orang India mengusahakan tanaman ini lebih dari 2000 tahun yang lalu. Di Eropah, tanaman ini muncul pada awal abad ke-16, ketika orang Sepanyol membawa bunga matahari dan mulai menanamnya di kebun botani..

Di Rusia, bunga matahari mulai tumbuh pada masa pemerintahan Peter I, yang, ketika melihat bunga matahari di Belanda, memerintahkan untuk mengirim biji ke tanah airnya dan mengusahakan tanaman ini.

Bunga matahari adalah simbol perpaduan, keadilan, kemakmuran dan cahaya matahari. Di beberapa negara, bahkan simbol keamanan.

Bunga matahari dituai dengan alat khas - tajuk. Ia tumbuh dalam baris yang jaraknya 40-50cm. Penuaian memerlukan perawatan dan pengalaman - jika anda tidak masuk ke dalam barisan, batangnya akan pecah dan hasilnya akan berkurang.

Perkara utama dalam bunga matahari adalah biji. Bagi mereka, tanaman yang sangat subur ini ditanam. Sebiji bunga tumbuh dari satu biji, di mana terdapat kira-kira 3 ribu biji yang sama.

Biji bunga matahari dimakan mentah, digoreng, diekstrak daripadanya minyak, yang disebut - bunga matahari.

Pada zaman kita, tanaman pertanian yang sangat biasa. Pada masa ini, banyak jenis bunga matahari telah dibiakkan, yang berbeza dalam kandungan minyak dan ukuran bakul (bunga).

Sifat bunga matahari yang berguna

Minyak bunga matahari terbuat dari buah-buahan (biji). Kek digunakan untuk bahan tambahan makanan untuk ternakan dan makanan untuk memancing.

Tincture dibuat dari bunga tepi dan daun kering, yang meningkatkan selera makan. Infusi bunga ligulasi marginal digunakan sebagai agen antipiretik.

Daun dan bunga mengandungi coumarin glycoside, scopolin, flavonoid, triterpene saponids, carotenoids, anthocyanins, phenol carboxylic acid.

Biji bunga matahari mengandungi linoleat, oleik dan asid tak jenuh lain, asid amino, serta vitamin E dan magnesium. Lebih-lebih lagi, yang terakhir lebih banyak daripada roti rai..

Minyak bunga matahari digunakan bukan hanya untuk memasak, tetapi juga sebagai ubat. Minyak itu diambil secara dalaman - sebagai julap ringan, dan secara luaran, menggosok sendi yang menyakitkan dengannya. Benih segar diambil untuk bronkitis, malaria dan alahan.

Bunga matahari adalah tanaman pelebur utama, kerana lebah mengumpulkan sejumlah besar madu dan debunga dari bunga matahari. Bergantung pada teknologi pertanian tanaman dan cuaca, kandungan madu dalam lingkungan 13-25 kg per hektar, nektar 45-79%. Di beberapa kawasan 40 - 50 kg sehektar. Madu bunga matahari mempunyai warna keemasan, kadang-kadang dengan sedikit kehijauan..

Sifat berbahaya dari bunga matahari dan kontraindikasi

Hentikan penggunaan pada tanda pertama reaksi alergi dan segera berjumpa doktor..

Bunga Matahari, apa yang dihasilkan dari itu dalam industri

Bunga Matahari adalah tanaman yang dapat dilihat di hampir semua plot kebun. Ia berguna bukan hanya untuk benihnya, tetapi juga untuk produk yang dihasilkan daripadanya. Bukan rahsia lagi bahawa minyak bunga matahari dihasilkan dari kilang ini, yang digunakan oleh kebanyakan suri rumah di dapur mereka untuk menyediakan pelbagai hidangan..

Jenis minyak:
1. Tidak disempurnakan menjalani pembersihan mekanikal dan tidak menjalani proses tambahan. Ia mengandungi semua nutrien yang diperlukan untuk tubuh manusia. Produk ini sesuai untuk salad biasa dan hidangan sejuk..
2. Refined ditapis sepenuhnya dan kurang mengandungi vitamin dan mineral. Adalah baik untuk menggunakannya semasa menggoreng makanan, kerana ia tidak berbau dan tidak menembak di dalam kuali.

Ciri berguna minyak bunga matahari:
- Meningkatkan imuniti.
- Mengurangkan risiko tumor barah.
- Meremajakan sel.
- Meningkatkan metabolisme.
- Mengurangkan kadar kolesterol darah.
- Menghalang perkembangan penyakit perut, usus, paru-paru dan hati.

Bunga Matahari hanyalah harta karun bahan penyembuh.

Bunga Matahari adalah pantri minyak terkaya. Minyak bunga matahari banyak digunakan dalam makanan, makanan dalam tin, marjerin dan produk lain. Banyak juga yang berkaitan dengan pengeluaran cat, varnis, minyak pengeringan, detergen.

Makanan dan kek - sisa pemprosesan bunga matahari - bantuan penting untuk memberi makan, makanan tambahan protein yang berharga. Sekam biji juga tidak berlebihan, digunakan untuk memperoleh ragi dan furfural, yang digunakan dalam pembuatan plastik, serat buatan dan kaca pengaman.

Bakul bunga matahari sesuai untuk membuat silage dan makanan makanan. Dari segi nilai pemakanan, tepung ini hanya sedikit lebih rendah daripada oat dan barli..

Abu dari tangkai, dan itu berguna di ladang. Ia boleh dianggap sebagai baja fosforus-kalium yang berharga..
Terdapat banyak nilai dalam tanaman ini. Dan apa yang terkenal sebagai tanaman madu bunga matahari bukan hanya untuk peternak lebah! Sangat mudah untuk melihat pemetik madu bersayap di bakul mekar..

Banyak yang boleh dikatakan mengenai bunga matahari sebagai tanaman yang menemui banyak kegunaan. Tetapi peranan hiasan tanaman ini dilupakan secara beransur-ansur. Jarang sekali anda melihat bunga matahari di kampung - hiasan sebenar dari ladang.
By the way, bunga matahari pada mulanya adalah hiasan. Ia dibesarkan di kebun raya, di kebun sayur, di tempat tidur bunga. Orang-orang mengagumi perbungaan emas besar yang beralih ke arah sinar matahari.

Bunga matahari datang ke negara kita dari Belanda semasa pemerintahan Peter I. Menjelang akhir abad ke-18, bunga matahari menyebar ke seluruh selatan Rusia. Ia ditaburkan berhampiran pondok untuk menghias ladang.
Perkembangan bunga matahari sebagai kilang minyak dikaitkan dengan nama serambi Voronezh Dania Bokarev. Pada tahun 1829 D. Bokarev membuat akhbar manual. Churns dan kilang minyak segera muncul. Berkat inovasi petani Rusia D.S.Bokarev, bunga matahari menjumpai rumah kedua di Rusia.

Di sinilah kita telah menghasilkan varietas pemecah rekod minyak tinggi. Bunga matahari harus menyeberangi lautan untuk kedua kalinya untuk kembali dari Rusia ke tanah airnya - ke Amerika Utara, sudah dalam bentuk "ditukar".

Dan bunga matahari di dekat rumah pedesaan adalah pertanda gembira, seolah-olah matahari yang tersenyum telah duduk di luar tingkap. Jangan lupa untuk mendapatkan bunga matahari di kebun anda.

Kelebihan dan kegunaan bunga matahari

Bunga matahari adalah tumbuhan Matahari, dan kelihatan seperti matahari. Saya bernasib baik, saya melihat ladang bunga matahari yang mekar dengan mata saya sendiri. Ia sangat indah dan memikat!

Sudah tentu, betul mengatakan bunga matahari, tetapi orang sering mengatakan bunga matahari.

  1. Tumbuhan bunga matahari
  2. Rujukan botani
  3. Fakta bunga matahari
  4. Manfaat bunga matahari
  5. Aplikasi bunga matahari
  6. Vodka warna bunga
  7. Untuk rawatan barah perut

Tumbuhan bunga matahari

Fakta bahawa bunga matahari cantik dan bermaruah, tidak ada yang akan membantah. Saya yakin bahawa bunga matahari adalah tanaman asli Rusia. Tetapi ini ternyata jauh dari kes ini.

Tanah air bunga matahari adalah Amerika Utara. Nenek moyang liar dari bunga matahari masih dipelihara di pantai California Amerika Syarikat dan Mexico. Sudah tentu, mereka sangat berbeza dengan bunga matahari kita yang berusia satu tahun, tetapi ini tidak lagi menjadi saudara.

Bunga matahari tahunan di alam liar tidak dijumpai di mana-mana; ia diperkenalkan ke dalam budaya oleh orang asli benua Amerika suatu masa dahulu. Saya sampai ke Eropah kira-kira 500 tahun yang lalu. Ia dibawa oleh ekspedisi Christopher Columbus. Bunga matahari tiba bersama dengan tanaman eksotik lain untuk orang Eropah dari benua baru.

Sudah tentu, tanaman yang begitu indah tidak dapat menarik perhatian penanam bunga dan secara beransur-ansur bunga matahari menyebar ke seluruh Eropah..

Mungkin kelihatan aneh, tetapi pada mulanya dia hanya menggembirakan orang dengan penampilannya yang cantik. Walaupun diketahui bahawa orang asli Amerika memakan biji-bijiannya, mereka mengeluarkan minyak dari mereka dengan mana mereka melumasi rambut mereka. Orang Eropah yang keras kepala membiakkan bunga matahari hanya untuk tujuan hiasan.

Rujukan botani

Bunga matahari mendapat namanya dari bakul besar dan indah yang menyerupai matahari yang berseri. Ia adalah tanaman tahunan dan ramuan yang kuat. Ia tergolong dalam keluarga Asteraceae atau Asteraceae dan merupakan wakil terbesar keluarga ini. Bunga matahari tumbuh tinggi dari 0,7 hingga 4 meter.

Walaupun saiz dan kekuatannya, kilang ini hanya hidup selama satu tahun. Ia memiliki akar umbi yang menembus kedalaman 2 hingga 4 meter. Mempunyai banyak akar lateral, lateral.

Batang bunga matahari memanjang ke atas, tegak dan kuat. Ia tidak bercabang ke arah yang berbeza dan mempunyai inti yang longgar. Setiap bunga matahari mempunyai 15 hingga 35 daun. Bahagian bawah terletak bertentangan, dan yang lain bergantian.

Daunnya besar, seperti tanaman itu sendiri. Mereka kasar, berbentuk bujur-hati, runcing di bahagian atas. Di bahagian atas tanaman adalah keindahan itu sendiri - perbungaan bakul.

Bakul perbungaan sangat besar, diameternya dari 10 hingga 40 sentimeter. Bahagian bawah bakul dikelilingi oleh bungkus daun hijau, dan baris luar di dalam bakul terbentuk dari daun emas buluh steril. Semua bunga lain, dan terdapat 600 hingga 1200 daripadanya di dalam bakul, berbentuk tubular, biseksual, mempunyai warna kuning muda atau kuning terang..

Buah bunga matahari adalah achene. Inti-intinya adalah embrio dari dua kotiledon dan pericarp berkulit tebal, yang tidak menyatu dengan inti. Ringkasnya - sekam bunga matahari. Sekam bunga matahari pelbagai jenis berbeza: kelabu, hitam, putih, berjalur.

Fakta bunga matahari

Bunga Matahari adalah tanaman biji minyak utama di Rusia. Minyak bunga matahari yang diekstrak dari biji dikeringkan separa. Minyaknya terasa enak dan sukar untuk membayangkan kehidupan moden tanpa minyak bunga matahari. Tetapi tidak selalu seperti ini.

Sejarah penanaman bunga matahari mempunyai sejarah setengah abad. Pada awal penanamannya, kandungan minyak dalam biji tidak melebihi 10–15%, tetapi sudah pada awal abad ke-20, kandungan minyak meningkat menjadi 30%. Pada masa ini, kandungan minyak biji dari jenis pembiakan terbaik Rusia melebihi 50%, dan catatannya adalah 59%.

Walaupun tanah air bunga matahari jauh di luar negeri, ia memperoleh kemasyhuran budaya makanan yang layak hanya di Rusia. Kita memilikinya pada awal abad ke-18, pada masa Peter the Great.

Fakta yang boleh dipercayai yang luar biasa: pada tahun 1829, seorang petani dari kampung Alekseevka, provinsi Voronezh, mengumpulkan banyak biji bunga matahari sehingga dia dapat memerah minyak dari mereka menggunakan penekan tangan.
Minyaknya ternyata cantik, berwarna keemasan, rasa yang sangat baik dan aroma yang tiada tandingannya.

Penduduk kampung mulai memperkenalkan bunga matahari secara besar-besaran ke dalam tanaman dan barang-barang dengan cepat naik. Pada tahun 1833, mesin pemotong mentega berkuda pertama di dunia dibina di kampung. Kilang minyak sebenar pertama dibina pada tahun 1865.

Sebagai tanaman biji minyak, bunga matahari datang ke tanah airnya dari Rusia. Amerika Utara telah membeli benih dari banyak jenis bunga matahari biji minyak dari kami. Sehingga awal abad ke-20, orang Amerika membiakkan bunga matahari terutama dari pelbagai pilihan Rusia. Kemudian orang Amerika membiakkan varieti mereka sendiri yang lebih disesuaikan dengan iklim Amerika..

Manfaat bunga matahari

Bunga matahari adalah tumbuhan yang diserbu silang, bunga menghasilkan banyak nektar sehingga mereka sangat disukai oleh lebah, lebah dan serangga lain.

Beberapa peternak lebah memindahkan apungnya lebih dekat ke ladang bunga matahari semasa berbunga. Madu bunga matahari telus, mempunyai penampilan yang menarik, rasa dan aroma yang sangat baik. Madu sangat berharga dan sering digunakan untuk tujuan perubatan..

Bunga matahari dapat mengatasi pelepasan enjin motor dengan baik, oleh itu ia disemai di sepanjang jalan raya untuk membersihkan udara. Sudah tentu, anda tidak boleh memakan biji ini..

Penggunaan utama bunga matahari adalah makanan. Sukar untuk membayangkan nyonya rumah tanpa minyak bunga matahari di dapur.

Tetapi juga dalam praktik perubatan, minyak biji bunga matahari digunakan. Persediaan berasaskan bunga matahari mengendurkan otot licin organ dalaman, menurunkan suhu badan tinggi dan bahkan merangsang selera makan.

Bakul bunga matahari yang digunakan untuk memperoleh pektin. Pektin polisakarida menekan flora usus yang membusuk, ia berjaya digunakan untuk mengubati enterocolitis - penyakit saluran pencernaan, yang dicirikan oleh keradangan membran mukus usus kecil dan besar. Di samping itu, pektin menghilangkan radionuklida dan garam logam berat dari badan..

Minyak bunga matahari digunakan untuk penyedutan minyak-alkali untuk penyakit nasofaring. Minyak ini juga merupakan bahagian dari sawi dan lada, yang digunakan untuk merawat bronkitis dan radang paru-paru..

Perubatan moden menggunakan minyak bunga matahari halus (disucikan) dalam jumlah besar salap. Minyak bunga matahari adalah komponen ubat anti-sklerotik Linetol.

Minyak buckthorn laut diekstrak dari beri buckthorn laut menggunakan minyak bunga matahari. Minyak bunga matahari digunakan dengan banyak faedah dalam bidang kosmetologi. Ini termasuk dalam pelbagai jenis krim, topeng untuk kulit kering wajah, tangan dan leher..

Aplikasi bunga matahari

Dalam perubatan rakyat, minyak bunga matahari digunakan secara meluas. Minyak rebus digunakan untuk merawat luka bakar, luka, ruam lampin dan keretakan pada kulit. Minyak melembutkan dan menyuburkan kulit.

Di samping itu, minyak mempunyai kesan pencahar. Ia ditetapkan secara lisan pada 40, maksimum 60 gram secara lisan sebagai julap.

Ekstrak minyak dari penutup bunga matahari yang sudah matang dan hancur digunakan untuk menggosok sakit sendi.

Minyak bunga matahari adalah agen koleretik yang berkesan dalam rawatan penyakit radang usus, cholelithiasis dan untuk pencegahan aterosklerosis. Minyak ini ditetapkan 1-2 sudu 3-4 kali sehari.

Vodka warna bunga

Untuk penyakit saraf dalam perubatan rakyat, warna vodka bunga bunga matahari buluh digunakan.

✔ Tuangkan lima bahagian vodka ke atas satu bahagian bunga buluh. Berkeras di tempat yang gelap, goncang sekali-sekala selama dua minggu. Terikan. Ambil 30-40 tetes 2-3 kali sehari setengah jam sebelum makan.

Untuk rawatan barah perut

✔ Ambil satu liter susu semula jadi, tambahkan 3 sudu bunga bunga matahari buluh segar dan renehkan dalam mandi wap. Didihkan sehingga separuh cecair kekal. Keluarkan dari panas, sejukkan dan tapis susu yang diubati. Ambil satu sudu 3 kali sehari setengah jam sebelum makan. Kursus rawatan adalah dua liter kaldu, selepas itu anda perlu berehat selama tiga minggu. Ubat-ubatan lain boleh diambil semasa rehat.

Ini adalah kisah saya mengenai bunga matahari yang biasa dan disayangi. Kesimpulannya, khabar angin popular mengesyorkan memilih bunga matahari pada bulan baru dan dalam cuaca cerah..

Anda juga dapat mengumpulkan biji pada fasa lunar pertama, pada hari lunar pertama, kedua dan ketiga. Menurut kepercayaan yang popular, bunga matahari perlu disemai hanya pada hari Sabtu, maka hasil panen yang besar dijamin..

Adakah artikel ini bermanfaat??

Untuk apa bunga matahari digunakan?

Petua Berguna

Bunga Matahari adalah tanaman dari keluarga Aster, ia ditanam dan kemudian digunakan di pelbagai ladang untuk keperluan yang berbeza. Untuk menanamnya, tidak cukup memesan biji bunga matahari di hektar.ua. Ini adalah proses yang sukar yang memerlukan pengetahuan, masa dan kepatuhan kepada teknologi. Oleh itu, produk yang dibuat dari "matahari kuning" ini sangat dihargai dan disukai oleh banyak pihak.

Asal bunga matahari

Hari ini, hanya sedikit orang yang akan terkejut melihat bunga besar dan tinggi berpusing di bawah sinar matahari. Tetapi ia pernah dianggap eksotik.

Amerika dan Mexico dianggap sebagai tempat kelahiran "bunga matahari". Di sinilah ahli arkeologi menemui maklumat sejarah pertama mengenai tanaman ini. Kemungkinan besar, bahkan 3000 tahun yang lalu SM, orang menggunakannya dalam makanan.

Pada tahun 1510, dia dibawa ke Eropah dan berakhir di England. Orang Inggerislah yang mengeluarkan paten minyak sayuran pertama pada tahun 1716. Bunga matahari datang ke Rusia setelah lawatan Peter I ke Belanda, dan kemudian merebak ke negara-negara jiran yang lain. Secara beransur-ansur, penanaman tanaman ini mendapat perkadaran industri di seluruh Eropah..

Untuk apa bunga matahari digunakan?

Ramai orang bahkan tidak menyedari seberapa banyak biji bunga matahari digunakan. Setiap orang terbiasa membuat minyak dari itu, ya, dan sebanyak 4 jenis minyak:

  • oleik tinggi;
  • linoleik (biasa bagi pengguna biasa);
  • oleik sederhana;
  • oleik tinggi-stearik-tinggi.

Ia diperlukan untuk keperluan industri makanan dan teknikal.

Sebagai tambahan, bunga matahari digunakan:

  • Dalam industri makanan, marjerin, saloma, gula-gula oriental seperti halva dan kozinaki dibuat dari "bunga matahari". Benih bunga matahari juga dijual.
  • Dalam bidang perubatan, produk perubatan dari tumbuhan ini kaya dengan vitamin dan asid lemak. Ia meningkatkan selera makan, melemaskan otot dan menurunkan suhu badan. Tekstur daun dan bunga banyak digunakan dalam perubatan rakyat..
  • Dalam pertanian - sisa dari pengeluaran masuk ke makanan haiwan, ini adalah makanan, kek, rumput kering, silage.
  • Untuk keperluan teknikal - minyak dari kilang adalah sebahagian daripada pelincir motor, ia digunakan dalam pengeluaran bahan bakar, cat, getah, cat dan pernis, sabun, linoleum dan juga kertas.
  • Sebagai tanaman hiasan - hari ini anda boleh menemui beberapa karangan bunga dengan tanaman ini.

Di samping itu, setiap orang sangat gemar mengambil biji bunga matahari yang dipanggang, tetapi hanya sedikit orang yang tahu bahawa biji dapat dicambah dan kemudian ditambahkan ke salad. Juga, lebah menyukai bunga matahari dan ia adalah tanaman madu..

* Ulasan: para editor tidak bertanggungjawab terhadap isi dan pendapat yang dinyatakan dalam artikel yang ditandai dengan Ⓟ.

Bunga Matahari

Arahan penggunaan:

Bunga Matahari (bunga matahari berminyak atau tahunan) adalah tanaman tahunan keluarga Astrov, mempunyai batang tebal dengan satu atau lebih kepala, dan dapat mencapai ketinggian 4 meter. Satu kepala boleh berdiameter 50 cm, kelopaknya berwarna kuning, di tengahnya berwarna jingga. Buah bunga matahari adalah tetrahedral achene. 100 gram biji bunga matahari panggang diketahui mengandungi lebih dari 20 gram protein, 3.4 gram karbohidrat dan 52 gram lemak..

Bunga matahari diimport dari Amerika Utara dan Selatan dan kini ditanam hampir di seluruh dunia untuk pengeluaran minyak bunga matahari. Tumbuhan ini juga mempunyai khasiat perubatan, tetapi tidak semua orang tahu tentang faedah bunga matahari..

Sifat bunga matahari yang berguna

Tumbuhan ini mempunyai sifat perubatan, digunakan untuk memperbaiki pencernaan, sebagai ekspektoran, dan juga untuk mengurangi suhu tubuh selama proses menular..

Dalam perubatan rakyat, daun, bunga marjinal, batang dan bahkan akar bunga matahari digunakan. Daun dan bunga mengandungi flavonoid (quercimerithrin), betaine, kolin, karotena (provitamin A), sterol dan bahan bermanfaat lain. Di samping itu, daun tanaman kaya dengan resin dan getah. Biji bunga matahari mengandungi minyak dan asid lemak (linolenik, lignoserik dan oleik).

Daun dikumpulkan secara berasingan, dan hanya yang dipilih yang utuh dan tidak rosak oleh serangga. Mereka terkoyak dari batang dan dikeringkan di udara segar di tempat yang gelap. Bunga bunga matahari dituai pada awal berbunga dan dikeringkan di kawasan yang berlorek. Bahan mentah yang diperoleh disimpan dalam kanvas atau beg kertas.

Penggunaan bunga matahari dalam perubatan tradisional

Sifat penyembuhan bunga matahari digunakan untuk penyakit kuning, penyakit pundi hempedu (kolesistitis kronik, dyskinesia), penyakit sistem pernafasan, penyakit berjangkit (influenza, malaria, dll.) Dan banyak penyakit lain.

Merebus bunga tengah digunakan untuk penyakit kuning, penyakit hati dan saluran empedu, untuk dyskinesia usus, dan untuk asma bronkial. Warna alkohol dari bunga buluh dan daun bunga matahari membantu peningkatan suhu (disebabkan oleh selesema, jangkitan pernafasan akut, malaria) dan dengan neuralgia pelbagai asal usul. Juga, alkohol dari daun digunakan untuk meningkatkan selera makan..

Merebus daun bunga matahari adalah diuretik yang sangat baik (diuretik) dan juga membantu dengan cirit-birit.

Minyak biji bunga matahari dapat digunakan untuk pencegahan aterosklerosis, kerana kaya akan asam lemak tak jenuh ganda yang mencegah pembentukan plak aterosklerotik pada endotelium vaskular. Di samping itu, ia digunakan sebagai julap. Minyak bunga matahari rebus membantu sebagai agen penyembuh luka untuk luka dan luka bakar (pembalut minyak). Ia juga dapat digunakan dalam penyedutan minyak dalam perawatan bronkitis, radang paru-paru.

Manfaat bunga matahari digunakan untuk arthritis dan arthrosis pelbagai etiologi. "Topi" tumbuhan ini mempunyai sifat penyembuhan, dan ekstrak minyak dibuat daripadanya, yang digunakan untuk menggosok luaran kawasan sakit sendi.

Akar bunga matahari digunakan untuk "perkumuhan garam" dalam kes urolithiasis, gout. Teh dibuat dari akar: 1 cawan akar hancur harus dituangkan dengan 3 liter air dan rebus selama 1-2 minit. Semua teh mesti diminum dalam 2-3 hari. Keseluruhan proses membuang garam memakan masa 1-2 bulan, dan anda harus meninggalkan perasa panas, acar, cuka dan produk salai.

Sifat penyembuhan bunga matahari juga dapat digunakan untuk herpes. Untuk melakukan ini, cuci dan bakar kelopak bunga matahari dengan air mendidih dan perbaiki dengan plaster sebagai ganti ruam. Anda perlu menukar kelopak setiap 2-3 jam..

Dengan peningkatan kegembiraan saraf, resipi berikut digunakan: 3 sudu bunga bunga matahari kering harus dituangkan dengan 250 ml vodka. Berkeras selama seminggu di tempat yang gelap, kemudian saring dan ambil 40 tetes (setiap 50 ml air) dua kali sehari sebelum makan.

Manfaat bunga matahari juga berguna untuk psoriasis. Untuk ini, tincture minyak digunakan, yang disediakan seperti berikut: letakkan kelopak kering dalam balang liter (hingga jumlah 2/3) dan tuangkan vodka. Berkeras selama 21 hari di tempat yang gelap, kacau sekali-sekala. Tekstur yang sudah siap mestilah berwarna coklat gelap dan berminyak. Dia menyapu ruam psoriatik pada kulit semasa penyakit ini bertambah teruk.

Sebagai tambahan, warna kelopak bunga matahari yang berminyak dapat digunakan untuk selesema. Untuk tujuan ini, ia mesti digunakan 1 sudu 3 kali sehari. Pada kanak-kanak di bawah umur 7 tahun, tincture ini tidak digunakan, kanak-kanak di atas usia ini diberi ½ sudu teh tiga kali sehari. Semasa merawat selsema, tincture bunga matahari harus digunakan tidak lebih dari 3 hari.

Maklumat mengenai ubat tersebut digeneralisasikan, diberikan untuk tujuan maklumat dan tidak menggantikan arahan rasmi. Pengambilan ubat sendiri berbahaya kepada kesihatan!

Apa yang dibuat dari bunga matahari

Bunga Matahari bukan hanya tanaman yang indah, tetapi juga sangat berguna, kerana banyak produk berguna dibuat daripadanya, yang digunakan dalam industri makanan dan teknikal. Jadi walaupun pada zaman dahulu, biji bunga matahari biji minyak dianggap sebagai makanan istimewa yang indah, dan hanya pada tahun 1829 pengeluaran minyak sayuran daripadanya bermula di banyak negara, yang pertama adalah Kerajaan Rusia. Ia digunakan bukan hanya untuk memasak, tetapi juga untuk keperluan industri. Jadi minyak sayuran digunakan untuk pengeluaran produk industri cat dan pernis, ia digunakan untuk pembuatan sabun, pengeluaran krim dan produk lain dalam kosmetologi.

Marjerin dihasilkan dari minyak bunga matahari. Pertama, ia sepenuhnya disucikan dari kekotoran, menjadikannya halus, dan kemudian jisim lemak dibuat berdasarkan minyak sayuran, yang melalui proses dehidrogenasi untuk meningkatkan sifat keplastikan dan kekerasan. Ia juga boleh merangkumi lemak sapi atau domba, mentega, susu dan pelbagai rasa.

Atas dasar bunga matahari, banyak ubat dihasilkan yang ditunjukkan untuk penyakit gastrousus, jika tidak ada selera makan, dan sebagainya. Minyak sayur, yang dihasilkan dari bunga matahari, sering menjadi dasar untuk menghasilkan larutan minyak dan salap ubat. Jadi, antara ubat-ubatan tersebut adalah julap dan agen koleretik. Dari daun dan bunga tumbuhan, warna disediakan untuk alkohol, yang membantu penyakit neurologi, malaria dan pencernaan..

Bunga Matahari adalah salah satu tanaman yang paling diminati di kalangan biji minyak

Tujuan utama menanam bunga matahari adalah untuk mendapatkan minyak sayuran, yang banyak digunakan dalam masakan, kosmetologi dan perubatan.

Adalah mustahil untuk membayangkan kehidupan tanpa minyak sayuran, pemimpin yang tidak dapat dipertikaikan di antaranya, paling tidak di negara kita, adalah minyak bunga matahari, adalah mustahil - minyak itu sendiri, marjerin, mayonis, gula-gula dan banyak lagi, yang telah menjadi begitu kuat tertanam dalam kehidupan seharian kita sehingga kita merasakannya sudah tentu.

Pengeluaran minyak bunga matahari adalah proses bebas sampah, kerana setelah memerah biji, ada kue, makanan dan sekam, yang juga menemukan bidang aplikasi mereka. Pengambilan biji bunga matahari mentah dan kering yang sederhana memberi kesan positif kepada tubuh manusia.

Komposisi kimia biji bunga matahari

Biji bunga matahari sangat kecil, tetapi mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral berguna. Terima kasih kepada mereka, tubuh dengan cepat mengatasi tekanan, keletihan, mereka juga membantu memulihkan kesihatan jantung setelah sakit, memberi kesan positif pada otak, mengurangkan risiko sel barah, dan juga meningkatkan kesihatan dan penampilan rambut, kulit dan kuku dengan ketara. Lemak dalam minyak sayuran sangat penting untuk fungsi normal sel otak dan sistem imun.

Unsur mikro dan makro biji bunga matahari setiap 100 gram bahagian yang boleh dimakan:

zat besi - 6.1 mg mangan - 1,95 mg zink - 5 mg selenium 53 μg kalsium - 0,367 g fosforus - 0,530 g magnesium - 0,317 g sodium - 160 mg kalium - 647 mg
Biji bunga matahari kaya dengan vitamin seperti: A, E, PP, B1, B2, B5, B6, B9, kolin dan beta-karoten.

Walau bagaimanapun, dengan semua manfaat yang dapat dilihat, anda juga tidak boleh menyalahgunakan jumlah minyak bunga matahari atau biji benih, kerana ini boleh memprovokasi penyakit buah pinggang, perut, dan digoreng atau digoreng dengan garam yang tidak betul membahayakan inti, meningkatkan tekanan darah.

Terdapat beberapa jenis bunga matahari biji minyak, antaranya hibrida baru juga disenaraikan:

  • Gourmet
  • Bendera utama
  • Tuan
  • Musim bunga
  • RMS
  • Buzuluk
  • Prometheus
  • Ke hadapan
  • Kacang
  • Suite
  • Jason
  • Attila
  • Rimisol dan lain-lain.

Dianjurkan untuk menanam kacukan persis, kerana dengan cara ini Anda dapat memperoleh hasil yang baik dengan mengetatkan cangkang kernel, meningkatkan daya tahan terhadap penyakit dan perosak, meningkatkan ukuran keranjang dan, dengan demikian, jumlah biji di dalamnya.

Selain itu, ketika memilih varietas untuk penanaman, perlu mempertimbangkan pengezonan ke wilayah tertentu. Nasib baik, dalam hal bunga matahari, ada banyak pilihan, kerana terdapat banyak jenis dan kacukan yang diketahui. Di samping itu, kerja pemilihan varieti baru sedang dijalankan..

Teknologi menyemai dan keperluan tanah

Bunga matahari menyukai tanah yang hangat dan lembap, oleh itu, untuk penanaman yang berjaya, perlu memilih kawasan-kawasan di mana suhu udara + 15 ° C pada bulan Mei dan risiko frosts musim bunga dikecualikan. Anda tidak boleh menaburkan bunga matahari di tanah yang berlumpur dengan kelembapan yang bertakung, jika tidak, ia akan tumbuh dengan perlahan, semua tanaman akan mempunyai bakul kecil, hasilnya, hasil panen yang buruk. Pilihan terbaik untuk budaya ini adalah tanah hitam atau loam berpasir, dengan kapasiti produktif yang tinggi..

Dua minggu sebelum membajak, perlu menyemburkan racun herba untuk memusnahkan rumpai yang muncul. Kemudian pelonggaran tanah dilakukan dalam, hingga kedalaman sekurang-kurangnya 25 cm. Sistem akar bunga matahari sangat kuat sehingga dapat mencapai panjang 2-3 meter atau lebih dalam. Berkat pembunuhan yang mendalam, bunga matahari mendapat peluang untuk mengembangkan sistem akarnya dengan lebih baik, untuk mencapai lapisan air bawah tanah, dan ini, seterusnya, menyuburkan seluruh tanaman. Kemudian tanah disenyawakan dengan nitrogen, fosforus, kalium dan boron. Apa yang diberikannya?

1. Fosfor - mempromosikan pengembangan sistem akar yang lebih baik, pembentukan lebih banyak bunga di dalam bakul, dan juga mengimbangi kekurangan kelembapan di dalam tanah.

2. Nitrogen - meningkatkan pertumbuhan tanaman secara umum, terutamanya saiz bakul dan biji. Tetapi dengan persenyawaan nitrogen yang berlebihan, kandungan minyak biji berkurang.

3. Kalium - meningkatkan kandungan minyak biji, menjadikan batang tanaman lebih kuat dan tahan terhadap angin kencang, meningkatkan pertumbuhan.

4. Boron - menyumbang kepada perkembangan organ pembiakan tanaman yang lebih baik, mencegah mati dari titik pertumbuhan, kemunculan bunga tandus.

Penyemaian bunga matahari dilakukan dengan kaedah baris lebar, bersarang persegi atau putus-putus, pada suhu tanah tidak kurang dari 7-8 ° С. Kedalaman menyemai: dalam keadaan kering - 6-10 cm, di tanah berat dengan kelembapan tinggi - 5-6 cm, dalam keadaan normal - 4-6 cm. Jarak antara baris, yang mesti dipatuhi ketika menyemai bunga matahari:

barisan lebar - tidak kurang dari 30 cm, bersarang persegi - 70 × 70 cm, bertitik - 70 × 30 cm
Sekiranya petunjuk ini tidak dipatuhi, hasilnya, tentu saja, dapat dikurangkan dengan ketara, sekitar 0.4 tan sehektar..

Syarat menyemai bunga matahari dalam keadaan cuaca yang optimum adalah pada awal pertengahan Mei. Sebelum menyemai, benih mesti dirawat dengan persediaan khas terhadap tikus kecil, penyakit dan serangga berbahaya..

Penjagaan tanaman semasa pertumbuhan

Pada waktu menyemai biasa, pucuk pertama biasanya bermula dalam 25-30 hari. Semasa penampilan pucuk pertama dan lama tidak ada pemendakan, perlu disiram. Selepas penampilan 2-3 daun sejati, penipisan dan penyusutan jarak baris terhadap rumpai dilakukan. Pada masa yang sama, pembajaan tanah tambahan dilakukan. Semasa pembentukan bakul pertama, penyiraman dan pembajaan dilakukan lagi. Penyiraman terakhir dilakukan semasa tempoh berbunga. Pengairan buatan dapat dikecualikan jika kawasan di mana bunga matahari ditanam sering kali cuaca hujan atau air bawah tanah yang dangkal, dan tanah selalu sangat basah. Untuk meningkatkan tahap produktiviti, lebah dibawa ke pakan api, yang, dalam tempoh berbunga, secara bersamaan melakukan dua perkara berguna - menyerbuki bunga dan mengumpulkan nektar, dari mana madu harum, sangat enak dan sihat diperoleh..

Bunga matahari, seperti tanaman lain yang ditanam untuk tujuan ekonomi, pada semua peringkat pertumbuhan sering diserang penyakit dan pelbagai perosak.

Masalah yang paling biasa yang membahayakan bunga matahari:

Ngengat Meadow - menjangkiti batang dan bakul dengan ulatnya, yang dapat merosakkan seluruh ladang dengan mudah. Spikelet bunga matahari - larva menembusi kepala, memakan semua pulpa, sehingga menghilangkan biji sumber nutrisi yang belum matang. Firefly - larva menghisap inti yang belum masak, selain itu, memakan daun, merosakkan batang, dan secara amnya, ia dapat dengan mudah memusnahkan seluruh ladang hanya dalam beberapa minggu. Busuk putih (penyakit) - mempengaruhi bahagian dalam bakul, kerana benih kehilangan sumber makanannya, dan kepala mengering dan hilang sama sekali. Busuk kelabu - mempunyai persamaan dengan warna putih, tetapi ini juga mempengaruhi batang tanaman. Tumbuhan itu sendiri menjadi gelap, ditutup dengan bintik-bintik, bakul layu dan busuk. Cendawan serbuk paling berbahaya pada peringkat awal pertumbuhan, mengganggu perkembangan tanaman dan mengurangkan produktiviti. Phomopsis - pertama kali mempengaruhi batang dan daun - mereka mula ditutup dengan bintik-bintik coklat-abu-abu dengan sempadan putih, dan kemudian menuju ke bakul, menjangkiti benih. Ia juga meningkatkan bilangan biji berongga..


Untuk mencegah terjadinya masalah seperti itu, penting untuk memproses benih sebelum menanam (untuk mengurangi risiko penyakit), dan juga dari waktu ke waktu untuk menyemburkan bunga matahari yang sudah tumbuh (untuk mencegah kerosakan oleh serangga berbahaya). Sudah tentu, ada masalah seperti burung mencabut biji. Di sini sudah sulit untuk melawan mereka, kerana bidangnya luas, dan bahkan dengan menempatkan agen pencegah di seluruh wilayah, mustahil untuk melindungi bunga matahari dari serangan bersayap. Tetapi di sini kerugian tanaman siap adalah minimum, walaupun sedikit, sekiranya ladangnya besar. Oleh itu, tukang kebun yang menanam sejumlah kecil bunga matahari di kebun mereka biasanya mengalami masalah seperti itu..