Teka-teki kanak-kanak

jadi, dalam ayat ini, perkataan bermula dengan huruf Ч, Р, С, Ш, Г
H - pekak
P - bersuara
C - pekak
Ш - pekak
G - bersuara
jawapan: gariskan perkataan "tumbuh" dan "cendawan"

Perkataan: TUMBUH, MUSHROOM. Oleh itu, kerana bunyi "h (what), s (co), w (hat)" pekak. Bunyi "r (tumbuh), g (cendawan)" tidak sedap didengar.

Sekiranya tidak ada jawapan mengenai subjek Matematik atau ternyata tidak betul, maka cuba cari jawapan lain di seluruh pangkalan data laman web ini.

Itu tumbuh dengan topi. Cendawan. gariskan perkataan dalam ayat yang direkodkan yang dimulai dengan huruf yang menunjukkan konsonan yang disuarakan.

Jawapan yang lebih baik:

Perkataan: TUMBUH, MUSHROOM. Oleh kerana bunyi "h (what), s (co), w (hat)" pekak. Bunyi "r (tumbuh), g (cendawan)" tidak sedap didengar.

Soalan lain:

Tolong bantu 5 tugas

Tiket kereta api dewasa berharga 880 rubel. Kos tiket untuk pelajar adalah 50% dari harga tiket dewasa. Berapakah rubel tiket untuk keluarga 4 pelajar dan 2 dewasa

BANTUAN! Masalah seperti ini pada kebarangkalian. Masalahnya ialah banyak dari jumlah yang meninggalkan 981 dan banyak 981 + 19 = 1000 (N) Bagaimana ia betul? Kilang membuat beg. Secara purata, 981 beg berkualiti tinggi merangkumi 19 beg dengan kecacatan tersembunyi. Cari kebarangkalian beg yang anda pilih di kedai.

Perbandingan moral dan garis: bagaimana mereka berbeza?

Cendawan awal dengan nama konsonan ini sering keliru - bagaimanapun, penampilannya serupa. Kedua-dua cendawan adalah cendawan musim bunga, "perburuan" mereka bermula dari akhir bulan April - ketika tidak ada wakil kerajaan cendawan lain.

Saudara mara atau tidak?

Walaupun terdapat persamaan nama dan penampilan, cendawan ini tidak tergolong dalam keluarga yang sama:

  • Garisannya adalah dari keluarga Discinov.
  • Morels - dari keluarga morel (morshell).

Pemetik cendawan mungkin tidak tahu dari keluarga mana cendawan tertentu, jauh lebih penting untuk mengingati apa yang mereka makan - morels, dan lebih baik memintas garis - terdapat terlalu banyak keracunan di akaunnya.

Yang manakah beracun?

Morels sesuai untuk menyediakan pelbagai hidangan. Sebilangan moral boleh dimakan, ada yang boleh dimakan secara bersyarat. Garis dilarang sama sekali dimakan mentah - beracun. Beberapa jenis dibenarkan untuk digunakan dalam masakan, tetapi hanya setelah pemprosesan khas.

Kandungan racun dalam garis tidak tetap - ia berubah bergantung pada tempat pertumbuhan dan cuaca. Mereka sangat beracun jika musim bunga kering..

Garisannya penuh dengan gyromitrin - ini adalah racun yang tidak boleh rosak walaupun lama mendidih. Di sejumlah negara, garis-garisnya tegas - secara penuh, diperingkat sebagai cendawan beracun.

Perbandingan tanda luaran

Kekeliruan antara cendawan dengan nama lucu boleh berakhir dengan agak menyedihkan - tanpa pemprosesan khas, yang tidak diketahui oleh semua pemetik cendawan, garisnya sangat mematikan. Mari kita berikan dalam jadual 1 analisis perbandingan moral dan garis penampilan:

Ciri perbandinganMorelJahitan
Topi - bagaimana rupanya?Memanjang, dalam bentuk kon. Ia menyerupai telur dalam bentuk. Kurang biasa - dalam bentuk bola atau bola yang diratakan.Tidak berwajah dan bersuara, dipakai di kaki seperti serban.
Saiz topiDiameter - 3-7 cm, tinggi - 3-8.Topi bola berdiameter 2-10 cm, kadang-kadang hingga 13 cm.
Badan berbuahBeronggaDiisi dengan pulpa berliku. Terdapat rongga yang berasingan.
PulpaDalam konteks - keputihan. Halus, mudah hancur.Halus, rapuh.
KakiJenis halus, warna - putih. Tinggi - hingga 10 cm. Diameter - 3 cm. Tidak terkubur di dalam tanah - menonjol dari tanah, lumut, jarum pinus, dan ia jelas kelihatan dari jauh.Kaki pendek dan bengkak. Berkubur sepenuhnya di dalam tanah, kotoran berlumut atau konifer.
Lukisan topiPermukaannya dihiasi dengan sel-sel dengan pelbagai ukuran.Berserakan dengan jalur bergelombang, topi itu kelihatan seperti otak atau kenari.
Warna topiMungkin berbeza dari kuning lembu hingga kelabu dan coklat.Warna gelap - coklat, coklat, merah kecoklatan.
BauCendawan cerah - menyenangkan.Hampir tidak dapat dilihat.

Dikaitkan dengan kelembapan

Apa itu moral?

Semuanya akan menjadi lebih mudah jika garis dan morel ada dalam satu bentuk, tetapi cendawan ini mempunyai beberapa jenis yang berbeza dari segi penampilan. Setelah mempelajari tanda-tanda garis dan morel yang paling biasa, anda dapat mengenal pasti cendawan yang terdapat di hutan kami.

Morel biasa

Morchella esculenta. Topi dan kakinya bergabung menjadi badan cendawan tunggal. Ciri khas moral yang sama:

  • Topi. Selular, ovoid. Berlubang di dalam.
  • Kaki. Panjang, berwarna keputihan. Peregangan hingga 10 cm. Warna topi - dari kekuningan hingga coklat.

Slug dan siput bersembunyi di tutup morel, oleh itu, sebelum digunakan, morel dicuci secara intensif.

Morel kon

Morchella conica. Kaki dan topi tumbuh bersama menjadi badan berbuah tunggal. Morel kerucut dapat dibezakan dengan ciri-ciri berikut:

  • Topi. Berongga dan selular. Ia berbeza dengan moral yang biasa di topi runcing. Tingginya - 3-9 cm - adalah 2/3 dari jumlah panjang morel. Warna - dari kuning-coklat hingga coklat hitam.
  • Kaki. Silinder, berongga di dalam. Ketinggian - 2-4.5 cm, ketebalan - 1.5-3 cm. Permukaan kaki berlendir kerana alur membujur. Warna - dari putih hingga kekuningan.

Morel tinggi

Morchella elata. Ia sangat serupa dengan kerucut morel. Tetapi topinya lebih gelap dan badan buahnya lebih besar. Cendawan tumbuh hingga ketinggian 25-30 cm.

  • Topi. Cendawan panjang dengan topi berbentuk kerucut berukuran tinggi 4-10 cm dan lebar 3-5 cm.Topi ditutup dengan sel segitiga dan coklat zaitun. Ketika mereka dewasa, sel-sel memperoleh warna coklat atau hitam-coklat. Partition - warna zaitun-oker.
  • Kaki. Mencapai ketinggian 15 cm, pada mulanya berwarna putih, dan lama-kelamaan ia memperoleh warna oker.

Morel steppe

Morchella steppicola. Ini adalah morel terbesar di antara yang dapat dijumpai di wilayah Rusia. Topinya sangat berliku-liku..

  • Topi. Sfera. Ini adalah perbezaan utama, selebihnya saudara lelaki mempunyai topi bujur. Warna - kelabu-coklat. Diameter topi adalah 2-10 cm, tinggi 2-10 cm. Diameter maksimum ialah 15 cm.
  • Kaki. Warna putih. Berbeza dengan panjang kecil - hanya 1-2 cm Di dalam - lompang.

Dengan tanda luaran seperti itu - kaki pendek dan topi sfera, morel padang rumput mudah dikelirukan dengan garis - berhati-hatilah!

Cendawan mencapai ketinggian 25 cm dan tumbuh hingga 2 kg.

Apakah garis-garisnya?

Garisannya berbeza, semuanya berbeza dalam nuansa penampilan mereka. Pertimbangkan jenis biasa.

Garis biasa

Gyromitra esculenta. Ia jarang tumbuh di hutan. Lebih suka tanah tanpa pasir yang berpasir. Berbuah dari bulan Mac hingga Mei.

  • Topi. Diameter 2-13 cm. Bentuknya bulat tidak teratur. Coklat kacang.
  • Kaki. Tinggi - 3-9 cm. Diameter - 2-4 cm. Keputihan, kelabu atau kekuningan. Ia sering diratakan. Berlubang di dalam.

Buburnya berlilin, bau tidak boleh disebut tidak menyenangkan - ia boleh menipu pemetik cendawan yang tidak berpengalaman.

Garisannya adalah gergasi

Gyromitra gigas. Badan berbuah, sebagaimana mestinya sejajar, terlihat seperti inti kenari yang berliku.

  • Topi. Di lorong berliku Di dalam - rongga. Bentuknya tidak berbentuk bulat. Mempunyai struktur yang dilipat. Warnanya kekuningan. Diameter topi raksasa matang ialah 7-30 cm.
  • Kaki. Pendek, tinggi hanya 2-3 cm, kadang-kadang ia tidak kelihatan sama sekali. Di dalam - berongga, warna - keputihan.

Jahitan raksasa boleh dimakan kerana ia kurang gyromitrin daripada jenis lain. Tetapi sebelum menggunakannya, ia mesti direbus dengan teliti. Ada pendapat lain - garis beracun dan tidak sesuai untuk makanan.

Jahitan raksasa, tidak seperti yang biasa, mempunyai topi yang lebih besar dan lebih ringan. Ia keluar, lebih kerap, di bawah birch. Dagingnya, nipis dan pecah, memiliki bau cendawan yang menyenangkan, walaupun biasanya garis-garisnya berbau hambar.

Garis musim luruh

Gyromitra infula. Cendawan pelik ini sering disebut "bertanduk" kerana bentuk topinya yang tidak biasa. Data luarannya:

  • Topi. Mencapai lebar 10 cm. Bentuk - dilipat. Pada mulanya, warnanya berwarna coklat, seiring bertambahnya usia menjadi lebih gelap - coklat-hitam. Ia mempunyai bentuk pelanduk. Biasanya cendawan mempunyai tiga "tanduk" yang menyatu. Permukaannya baldu.
  • Kaki. Panjang - 3-10 cm Lebar - 1.5 cm. Berongga di dalam, kadang-kadang diratakan. Warna - dari putih hingga coklat dan kelabu. Bentuk silinder, kaki bawah menebal.

Bubur cendawan rapuh, rapuh, lilin. Tidak ada aroma yang ketara. Tidak mungkin membingungkannya dengan morel - cendawan ini, tidak seperti garis lain, tumbuh pada bulan Julai-Ogos. Amat berbahaya.

Di mana moral meningkat?

Mereka tumbuh di mana-mana hutan. Lebih-lebih lagi, spesies yang berbeza lebih suka pokok tertentu, contohnya:

  • Kerucut kerucut, lebih kerap dijumpai di hutan pinus, lebih jarang di hutan lebat. Lebih suka membersihkan, semak, willow, tetapi juga boleh tumbuh di kebun, di ladang.
  • Morel gergasi kelabu tidak begitu aneh dengan tanah dan medan - bahkan menetap di tanah gurun tanah liat. Berlaku di kebun poplar dan tali pinggang perlindungan.

  • Mereka suka kelembapan. Mereka tumbuh walaupun di padang gurun tanpa kelembapan yang tinggi.
  • Pada awal musim bunga, walaupun tanahnya lembap, cendawan tumbuh dalam hampir semua keadaan - anda juga boleh menemuinya di kebun atau kebun anggur anda.
  • Sekiranya anda melakukan penuaian besar-besaran, maka lebih baik mencarinya dengan cahaya yang terang dan di kawasan yang hangus..

Morel, tidak seperti jamur lain yang berbuah selama dua hingga tiga bulan, muncul dalam waktu yang sangat singkat. Sebaik sahaja kelembapan musim bunga meninggalkan tanah, morel hilang. Mereka hanya muncul sekali dalam setahun - selama beberapa minggu..

Dalam cuaca baik, ketika cuaca panas dan lembap, hasil panennya sangat bagus. Tetapi beberapa orang pergi pada musim bunga untuk mendapatkan cendawan. Oleh itu, keluarga morel sering kekal utuh. Mengapa mereka tidak dikumpulkan? Mungkin disebabkan oleh fakta bahawa mereka tidak menarik secara luaran, mereka tumbuh di luar musim, dan yang paling penting, ramai yang takut keracunan. Tetapi jika anda memahami tanda-tanda luaran, maka tidak realistik untuk mengelirukan moral yang boleh dimakan dengan garis berbahaya..

Pencinta "memburu senyap" memberitahu bagaimana garisnya berbeza dengan moral, bagaimana mereka tumbuh, dan bagaimana mencarinya:

Di mana garis tumbuh?

Mereka tumbuh di tempat yang sama dengan moral. Garisan keluar pada akhir bulan April, di hutan pinus, memilih tempat yang dihangatkan oleh cahaya matahari. Cendawan ini, seperti morel, terdapat dalam pelbagai jenis, dan setiap spesies mempunyai keutamaannya sendiri, misalnya:

  • Jahitan raksasa tumbuh di hutan pinus dan di penanaman untuk penanaman budaya boletus.
  • Jahitan musim luruh tumbuh di mana-mana hutan - konifer dan gugur, suka kayu reput.

Adakah terdapat perbezaan rasa?

Garis dan coraknya serupa dalam banyak cara, tetapi perkara utama yang menyatukannya adalah rasa cendawan kaya yang sangat baik. Gourmets tidak akan menukar cendawan musim bunga ini dengan pulpa rapuh untuk cendawan dan cendawan tiram yang ditanam di substrat. Mengenai rasa:

  • Morel. Mereka mempunyai rasa yang indah. Terutama sedap setelah digoreng dan rebus.
  • Garisan. Mereka tidak kalah dengan moral. Tidak sukar untuk menyedari bahawa jika cendawan yang boleh dimakan bersyarat dimakan, maka rasanya sangat enak. Sup, sos, tampalan disediakan dari garisan, mereka digoreng dan dibakar. Adalah penting bahawa pencernaan yang panjang tidak mengganggu rasa cendawan aneh ini..

Adakah terdapat perbezaan dalam memasak morel dan jahitan?

Morels adalah cendawan yang boleh dimakan secara bersyarat. Mereka hanya boleh dimakan setelah dimasak. Mereka mengandungi sedikit bahan toksik - hidrozin. Kaedah untuk menyediakan jahitan dan morel adalah serupa:

  • Morel. Mereka hanya boleh dimasak setelah mendidih. Masa memasak adalah 15-20 minit. Juga, badan buah jamur kekurangan toksin apabila dikeringkan - oleh itu morel dapat dikeringkan. Mereka direbus dalam air masin. Kaldu dituangkan, cendawan dicuci dengan air yang mengalir. Selepas itu, cendawan siap untuk pemprosesan kuliner lebih lanjut - mereka boleh digoreng, direbus, acar, dibekukan..
    Prosedur mendidih morel adalah wajib untuk sebarang bentuk memasak cendawan, mereka tidak direbus sebelum dikeringkan..
    Morels tidak disyorkan untuk digunakan dalam kursus pertama - mereka kehilangan rasa dan aroma mereka. Morels juga digunakan untuk membuat serbuk perasa.!
  • Garisan. Mereka pasti direbus. Terdapat garis atau tidak di sana - setiap orang memilih untuk dirinya sendiri. Para saintis telah menemui racun yang kuat, tetapi masih banyak orang yang mengumpul dan memakan cendawan musim bunga ini. Keadaan pemprosesan cendawan:
    • Untuk 1 kg cendawan, ambil 6 liter air. Untuk 100 g - dari 2 l.
    • Sejumput soda dibuang ke dalam air mendidih. Dan hanya cendawan.
    • Setelah mendidih cendawan selama 20 minit, air disalirkan. Garis rebus dicuci.

    Garisan, seperti morel, boleh dikeringkan. Cendawan dan cendawan lain tidak boleh dimakan sebaik sahaja kering - anda mesti menunggu sekurang-kurangnya sebulan. Di dalam ketuhar, garisan kering untuk waktu yang sangat lama. Suhu ditetapkan hingga +55 darjah. Jahitan kering udara sehingga enam bulan.

    Morel dan jahitan mempunyai banyak kesamaan, tetapi dengan mengetahui keistimewaannya, anda dapat dengan mudah memberitahu jamur ini antara satu sama lain. Sekiranya "memburu dengan tenang" adalah hobi anda, anda harus dilengkapi dengan pengetahuan untuk membantu anda mengenali bahaya.

    Riadah: "Sejarah dan paparan topi" untuk kanak-kanak prasekolah yang lebih tua

    Marina Privezentseva
    Riadah: "Sejarah dan paparan topi" untuk kanak-kanak prasekolah yang lebih tua

    tujuan: Buat suasana gembira dan ceria pada kanak-kanak, kembangkan idea mengenai sejarah topi, tujuannya. Kembangkan rasa estetik.

    1. mempertimbangkan pelbagai jenis topi,

    2. pertimbangan ilustrasi topi, bercerita mengenai topi dari masa dan orang yang berbeza,

    3. membaca N. Nosov "Hidup Topi", "Dunno dan Kawan-kawannya", Chra Perrault "Little Red Riding Hood", "Puss in Boots",

    4. menghafal sajak topi.

    5. membuat topi untuk lakaran kecil, kokoshnik.

    Peralatan: topi dengan pelbagai gaya, dibuat bersama oleh ibu bapa dengan anak-anak, topi keledar, cendawan palsu, kokoshnik, topi, topi untuk lakaran kecil.

    Aliran hiburan:

    Seorang guru dengan topi besar yang cantik memikat muzik. (Sebuah lagu dari kumpulan lagu "Na-Na" berbunyi - "Hat jatuh")

    Fanfare, bunyi lebih kuat!

    Saya gembira untuk semua tetamu hari ini!

    Datanglah ke dewan yang elegan,

    Kami memulakan perbarisan topi kami!

    Betul, berapa banyak topi yang ada.

    Begitu lucu dan cantik.

    Dan gadis-gadis pandai bertopi!

    Saya memberitahu anda ini dari lubuk hati saya.

    Biarkan mereka bersinar dengan pakaian mereka,

    Topi akan diarak di sini!

    Gadis mempamerkan topi mereka.

    Wanita memakai topi

    Zaman dahulu

    Suka mereka Charlie Chaplin,

    Saya mempunyai topi.

    Tetapi ia berlaku, kawan-kawan,

    Saya tidak tahu apa-apa mengenai topi.

    Topi dipakai setiap masa oleh lelaki, wanita dan kanak-kanak. Topi itu diselamatkan dari hujan, angin, dan matahari. Terdapat topi jerami, topi kain, topi merasa, topi kertas, topi bulu, dan juga topi gabus. Hiasan kepala pertama dijumpai oleh saintis ketika mengkaji laman web orang kuno. Ternyata sudah 23,000 tahun yang lalu orang membuat hiasan kepala mereka sendiri. Salah satunya - dengan tanduk - ditemui oleh para saintis. Jelas, itu dipakai ketika berburu, yang bermaksud bahawa kebiasaan mengenakan pakaian khas untuk melakukan ini atau pekerjaan atau tugas itu berakar pada zaman kuno. Sudah lama. Hari ini, beberapa hiasan kepala dapat dilihat di almari pakaian setiap orang. Biasanya wanita mempunyai topi, dan lelaki mempunyai topi.

    1. Topi remah yang cantik dan comel, -

    Anda boleh meletakkannya di telapak tangan anda.

    Hanya Thumbelina yang sesuai.

    Topi itu hanya dibuat untuknya (menunjukkan topi kecil).

    2. Pemiliknya sendiri sangat gembira -

    Pameran ini dapat dilihat di mana-mana,

    Topi itu terang, besar

    3. Tidak mungkin tidak diperhatikan

    Perkara kecil yang indah ini.

    Jelas, di atasnya

    Saya terpaksa bekerja lama.

    4. Pakai topi ini -

    Kembali ke zaman kanak-kanak,

    Senyum dulu,

    Selepas itu anda akan ketawa terbahak-bahak (topi bayi).

    5. Sekiranya anda menghias topi anda dengan batu,

    Topi itu tiba-tiba akan menjadi mahkota,

    Dan tambahkan bunga aster dari padang rumput -

    Akan berubah menjadi padang rumput bunga (kokoshnik).

    V.: Di sini, terima kasih, kawan, anda telah membahagiakan saya dan lelaki. Anda mempunyai topi cantik, tidak biasa, malah ajaib. Ngomong-ngomong, apa pendapat anda maksud perkataan "topi"? Diterjemahkan dari bahasa Perancis, itu bermaksud - tayar. "Di sini, sebagai contoh, selain topi," tayar "apa lagi yang anda pakai di kepala?

    (Jawapan: topi, panama, topi, selendang, baret, selendang, topi besbol, dll.)

    Pendidik: Anda lihat, berapa banyak topi yang ada, masing-masing adalah asli dengan caranya sendiri dan diperlukan sebagai elemen kostum. Dan saya juga sangat menyukai topi saya dan sering bermain dengannya. Dan anda semua, saya cadangkan anda bermain.

    Permainan dengan topi diadakan: "Lulus topi".

    Untuk muzik, anak-anak saling melampirkan topi dalam lingkaran. Apabila muzik berhenti, yang mempunyai topi di tangannya,memenuhi kehendak guru: meneka teka-teki, menamakan hiasan kepala kegemarannya, tarian, dan lain-lain. Permainan ini dimainkan 3 kali.

    "Hit topi".

    Tiga pasukan bertiga mesti memukul topi mereka dengan bola kertas.

    Pendidik: Terdapat banyak misteri mengenai topi itu. Dan sekarang saya akan membuat tekaan untuk anda.

    1. Topi apa yang anda pakai semasa hujan? (di bawah payung)

    2. Watak dongeng mana yang memakai topi? (Dunno, Puss in Boots, Little Red Riding Hood, Thumbelina).

    3. Dalam potongan apa yang menakutkan budak lelaki itu? (N. Nosov "Topi Langsung")

    4. Bagaimana anda boleh memanggil topi, beret, panama, topi, topi dalam dua perkataan? (topi)

    5. Topi mana yang bersandar di hadapan orang? (di hadapan penutup cendawan)

    Pendidik: Syabas, anda telah meneka semua teka-teki saya. Fesyen topi berasal dari dulu, mungkin serentak dengan fesyen pakaian. Sejak itu, ia terus berubah. Mari kembali pada masa selama beberapa saat.

    Pendidik: Beritahu saya, jenis hiasan kepala apa yang lebih disukai lelaki yang memakai surat berantai? (topi keledar). Apa topi keledar yang dibuat di Rusia Kuno? (diperbuat daripada logam).

    Semua orang, semua orang, semua orang, semua orang,

    Dan pada masa ini kita memerlukan topi keledar.

    Dan kepada pekerja di jalan raya,

    Untuk pendaki batu di taji,

    Pekerja keluli di relau,

    Dan pembina yang boleh

    Rumah itu diperbuat daripada batu bata.

    Topi keledar mesti dipakai,

    Seorang yang mahu memagar,

    Dan seorang anggota bomba terbakar,

    Miner memakai topi keledar di muka,

    Dan askar semasa pertempuran.

    Pendidik: Beritahu saya, apa, dengan cara moden, anggota bomba, pelombong, tentera memanggil topi keledar mereka? (topi keledar). Ngomong-ngomong, jika anda sangat taat, maka anda mungkin perasan bahawa topi tidak hanya dipakai oleh orang yang tumbuh dengan topi? (cendawan). Ramai di antara anda telah membaca kisah dongeng mengenai cendawan yang melindungi banyak haiwan di bawah topinya semasa hujan.

    Pendidik: Lelaki yang dihormati! Saya berharap bahawa program kami hari ini telah menjadi satu lagi pertemuan mesra untuk anda. Tetapi sayang, ia akan berakhir. Selalunya, ketika orang akan pulang, melepaskan topi dan topi mereka, ada juga tetamu yang baru muncul..Mereka mengatakan tentang itu: "Datang ke analisis mengangguk." Ini adalah nama pertandingan terakhir kami, yang akan dihadiri oleh lapan orang.

    Tugas. Pergi ke muzik di sekitar topi. Sebaik sahaja muzik berakhir, anda perlu mempunyai masa untuk mengambil topi. Mereka yang tidak mempunyai masa tersingkir dari permainan. Kemenangan paling tangkas.

    Selamat tinggal! Sehingga lain kali!

    Riadah untuk kanak-kanak prasekolah senior "Shirokaya Maslenitsa" "Shirokaya Maslenitsa" Tujuan: Membiasakan anak-anak dengan asal-usul budaya dan kerohanian rakyat melalui kajian cerita rakyat Rusia; pendidikan cinta.

    Riadah untuk kanak-kanak prasekolah senior "Mengunjungi matahari" Tujuan: Untuk mewujudkan suasana hati yang baik, mewujudkan suasana kebajikan, kebebasan, cinta. Belajar dengan bebas, luahkan fikiran, perasaan anda,.

    Masa lapang untuk kanak-kanak prasekolah senior "Mencari harta karun" Kandungan program: 1. Untuk mengembangkan kemampuan kanak-kanak untuk menganalisis dan membandingkan, dengan mengumpulkan keseluruhan gambar dari bahagian.

    Riadah mengikut peraturan lalu lintas untuk kanak-kanak prasekolah yang lebih tua Objektif: • Untuk menggabungkan pengetahuan mengenai tingkah laku selamat di jalanan dan jalan raya; • Meningkatkan pemahaman mengenai peraturan lalu lintas dan papan tanda jalan; • mendidik.

    Riadah "Hadiah untuk ibu" untuk kanak-kanak prasekolah kanan Tujuan masa lapang ini: memupuk sikap hormat terhadap ibu dan nenek. Tugas: menggabungkan bahan muzik untuk percutian, bertambah baik.

    Riadah budaya fizikal "Yarmarka" untuk kanak-kanak usia prasekolah kanan Masa lapang budaya fizikal "Adil" (Untuk usia prasekolah kanan) Tujuan: Untuk memperkuat kemahiran bermain dalam permainan rakyat Rusia "Burners", "Mostochek",.

    Sinopsis untuk kanak-kanak prasekolah senior "Sejarah Pita Georievskaya" Tujuan pelajaran: membesarkan perasaan patriotik kanak-kanak prasekolah, membentuk kesedaran moral anak. Kursus pelajaran: Pada: 9 Mei negara kita.

    Aktiviti pertuturan kognitif untuk kanak-kanak prasekolah senior "Sejarah roti" Objektif: - Untuk memberi idea bahawa roti diperlukan oleh setiap orang; - Menjelaskan pengetahuan kanak-kanak mengenai jalan yang menjadi bijirin.

    Kisah dongeng "Frog and Heron". Senario untuk kanak-kanak prasekolah yang lebih tua. Penayangan drama untuk kanak-kanak kecil Skrip dongeng "The Frog and the Heron" untuk kanak-kanak prasekolah yang lebih tua. Pertunjukan permainan kepada kanak-kanak kecil. Matlamat dan objektif: untuk meneruskan.

    Riadah sukan untuk kanak-kanak prasekolah kanan "Perjalanan ke angkasa" Riadah sukan untuk kanak-kanak prasekolah kanan "Perjalanan ke angkasa" Kandungan program: - untuk menggabungkan pengetahuan kanak-kanak mengenai ruang,.

    "Apa yang boleh kamu lakukan dengan topi jika kamu bukan orang yang tidak senang?"
    garis besar pelajaran mengenai dunia luar (kumpulan persediaan) mengenai topik tersebut

    Muat turun:

    LampiranSaiz
    shlyapy.docx32.37 KB

    Pratonton:

    "Apa yang boleh kamu lakukan dengan topi jika kamu bukan orang yang tidak senang?"

    Tugas. Untuk mengenali anak-anak dengan pelbagai jenis topi dan tujuannya, untuk mengajar anak-anak agar rapi dan rapi, untuk mengenali anak-anak dengan hiasan kepala tradisional (dengan mengambil kira ciri-ciri nasional dan wilayah), untuk mengenali mereka dengan sejarah kemunculan, nama bahagian topi.

    Betulkan nama bentuk geometri.

    Perluasan perbendaharaan kata, pembentukan kata, pengembangan pemikiran logik, pertuturan yang koheren.

    Peralatan. Gambar pelbagai topi. Pelbagai topi. Anak patung - Dunno. Brosur "Bagaimana memilih topi yang betul?"

    Dunno datang melawat lelaki itu. Teka teka-teki lelaki:

    Saya memakai ladang di kepala saya,
    Tetapi ini sama sekali bukan tanah.

    "Anda tahu," kata Dunno kepada orang-orang itu, "Saya pernah mendengar dan membaca banyak kisah dongeng. Dan hampir semua watak dongeng mempunyai hiasan kepala mereka sendiri (watak-watak dongeng ditunjukkan dalam gambar, beri nama hiasan kepala mereka). Oleh itu, saya memilikinya. Jadi saya tidak perlu jemput topi untuk diri sendiri. Tetapi untuk rakan-rakanku yang pendek dan untuk kalian, topi tidak akan menyakitkan. Tanpa hiasan kepala, kamu akan kelihatan tidak berani! " - Dunno berseru sedih. "Untuk menjadi pahlawan," kata guru, tidak diperlukan topi. Yang utama ialah hati itu gagah! "

    - Anda setuju dengan saya?

    - Apa maksud "heroik hati"? (Berani, berani, baik).

    - Dan saya berfikir bahawa jika topi adalah pahlawan!

    - Terdapat banyak misteri mengenai topi itu. Dan sekarang saya akan membuat tekaan untuk anda.

    • Topi apa yang anda pakai semasa hujan? (di bawah payung)
    • Wira dongeng mana yang memakai topi? (Dunno, Puss in Boots, Little Red Riding Hood, Thumbelina)
    • Apa yang berkembang dengan topi? (cendawan)
    • Potongan kepala yang menakutkan budak lelaki itu? (N. Nosov "Topi Langsung")
    • Bagaimana anda boleh memanggil topi, beret, panama, topi, topi dalam dua perkataan? (topi)
    • Apa topi keledar yang dibuat di Rusia Kuno? (diperbuat daripada logam)
    • Topi mana yang bersandar di hadapan orang? (di hadapan penutup cendawan)

    Pendidik. - Hari ini kami akan meneruskan perbincangan kami mengenai topi, bercakap dengan anda mengenai topi, mempelajari beberapa rahsia mengenai topi yang akan berguna bagi kami dalam kehidupan. Dan banyak lagi, apa yang boleh anda lakukan dengan topi.

    Tak tahu. - Lelaki! Saya dan anak kecil mencipta mesin masa dan kami mengajak anda untuk mengembara melalui kisah dongeng.

    Pendidik. Tidak, kami lebih suka melakukan perjalanan kembali ke masa lalu dan mempelajari semua tentang topi. Baiklah, masuk, masuk ke dalam kereta, ikat tali pinggang keledar dengan kuat, kita akan pergi. Saya hanya akan menambahkan minyak ke pengatur kuarza.

    - Sedia? Tepat sebelum penerbangan, ingatlah:

    1. Pengulangan bahan.

    - Untuk apa hiasan kepala? (jawapan kanak-kanak)
    - Topi diperlukan untuk perlindungan dari cahaya matahari, angin, hujan, salji dan sejuk.
    - Topi apa yang anda tahu? (senaraikan pakaian kepala)

    - Ada satu lagi hiasan kepala yang tidak anda namakan atau namakan (menunjukkan topi) Apa itu?

    2. Berkenalan dengan bahan baru.

    - Saya menjemput anda untuk mengunjungi pameran topi (topi dengan gaya berbeza dibentangkan di atas meja)
    - Apa kesamaan semua topi? Tolong tunjukkan saya (pernyataan kanak-kanak)
    - Topi itu mempunyai "mahkota".
    - Menurut anda apa maksud perkataan "mahkota"? (jawapan kanak-kanak)
    - Di mana kita dapat mengetahui mengenai perkara ini? (ensiklopedia, internet...)
    Saya membaca ensiklopedia: "Mahkota adalah bahagian atas topi yang menutupi kepala" (menunjukkan dan mengulang nama mahkota dengan anak-anak)
    - Lelaki, apa perbezaan antara topi dan topi lain? (jawapan kanak-kanak)
    - Topi mempunyai brim (paparan) Untuk apa brim? (jawapan kanak-kanak; ulangi nama bidang dengan anak-anak).

    Kami terbang ke masa lalu yang paling kuno.

    Dulu, orang tinggal di gua. Ternyata sudah 23,000 tahun yang lalu orang membuat hiasan kepala mereka sendiri. Salah satunya - dengan tanduk - ditemui oleh para saintis. Jelas, itu dipakai ketika berburu, yang bermaksud bahawa kebiasaan mengenakan pakaian khas untuk melakukan ini atau pekerjaan atau tugas itu berakar pada zaman kuno. Sudah lama. Ngomong-ngomong, apa pendapat anda maksud perkataan "topi"? (Jawapan)

    Pendidik: - Adakah anda tahu bahawa "topi" bukan perkataan Rusia. Ia berasal dari "chapo" Perancis - topi, atau "shap", yang bermaksud - tayar. Sebagai contoh, selain topi, "penutup" apa lagi yang anda pakai di kepala? (Kanak-kanak memanggil topi mereka).

    - Menurut anda apa yang mereka tutupi ketika angin bertiup kuat atau hujan? (kanak-kanak meneka)

    Kemudian orang masih tidak tahu bagaimana menjahit, dan bukannya topi, mereka menutup kepala mereka dengan daun (gambar yang ditunjukkan). Orang menemui tumbuh-tumbuhan dengan daun besar, seperti burdock, dan membuat topi daripadanya. Kemudian, orang mula membuat topi dari jerami (paparan topi jerami).

    Pendidik. Sekarang anda tahu bahawa topi pertama muncul pada zaman prasejarah. Mereka dipakai terutama untuk perlindungan dari hujan, matahari, dingin dan angin. Pada mulanya, daun, kulit, dan kulit buah mungkin dijadikan topi. Keperluan untuk perlindungan secara beransur-ansur menyebabkan munculnya bentuk penutup kepala yang lebih kompleks.

    Bentuk topi. Ragam, tetapi pertimbangkan beberapa bentuk yang biasa:

    Dalam kehidupan, seseorang menemui objek dengan pelbagai bentuk: medan segi empat, pinggan dalam bentuk silinder, dll. Orang melihat bahawa beberapa objek berbeza dari bentuknya yang lain, sementara yang lain, sebaliknya, serupa (bola, epal, beri). Menyedari hal ini, orang mula menggunakan nama salah satu objek untuk menamakan objek yang sama bentuknya. Dalam bahasa Rusia, nama-nama lama bentuk dan bentuk geometri belum disimpan, kerana kami mula menggunakan nama-nama yang diciptakan di Yunani Kuno. Bulatan ("cincin", "roda",) bujur ("telur").

    Silinder (Yunani "roller", "cat roller"), kerucut (Yunani "fir con"), kubus, bola (Yunani "bola").

    - Silinder, apa itu? - Saya bertanya kepada ayah saya.

    Ayah ketawa: - Silinder adalah topi.

    Untuk mempunyai idea yang betul,

    Silinder, katakanlah, adalah tin timah,

    Tiub pengukus - silinder,

    Paip di bumbung kami juga,

    Semua paip serupa dengan silinder.

    Ibu berkata: -Dan sekarang

    Kisah saya akan mengenai kerucut.

    Stargazer dengan topi tinggi

    Mengira bintang sepanjang tahun.

    Cone - Topi Stargazer.

    Itulah dia. Faham? Itu sahaja!

    Dengan perkembangan manusia, peranan topi juga berubah. Kepentingan mereka bertambah, mereka tidak lagi hanya melaksanakan tugas praktikal, tetapi juga berfungsi untuk menggambarkan keperibadian dan status sosial. Kita terbiasa memakai topi, topi, tudung, dan lain-lain, sehingga kita tidak menganggap betapa penting dan bermanfaatnya pakaian itu - hiasan kepala..

    Penerangan mengenai hiasan kepala

    Topi merah yang sangat besar dan rata dengan pinggiran lebar, 15 jumbai tergantung di sisi, juga merupakan pembezaan martabat kardinal

    Topi lelaki dengan mahkota bulat tanpa keriting dan biasanya kelihatan penuh

    Topi lelaki, popular pada separuh pertama abad ke-20.

    Topi jerami silinder rendah dengan bahagian atas rata, pinggiran tegang sempit dan pita hitam (dari canotier Perancis - "pendayung")

    Topi lelaki tinggi yang terbuat dari kain atau kulit, dengan pinggiran melengkung di sisi. Kadang-kadang dibekalkan dengan tali

    Topi dilipat, pada masa ini hanya digunakan oleh pemain sarkas

    Topi lembut yang diperbuat daripada kain atau jerami ringan untuk melindungi kepala dari cahaya matahari

    Topi dengan pinggiran segitiga melengkung ke atas

    Topi Brimless Square dengan Jumbai

    Topi dengan pinggiran pendek dan mahkota silinder rendah. Dipakai oleh wakil beberapa subkultur pada tahun 1960-an-1970an.

    Topi berbaju Sepanyol lelaki di Amerika Latin, Sepanyol

    Topi Sherlock Holmes

    Topi Pemburu Rusa untuk Lelaki, dengan dua puncak, depan dan belakang

    Topi berbentuk loceng mula digunakan pada tahun 1920-an.

    Topi wanita dengan mahkota rata dan pinggiran bulat yang sangat lebar, adalah fesyen pada tahun 1910-an, begitu juga pada tahun 50-an

    Topi tanpa bingkai bulat atau bujur, diikat pada rambut dengan pin khas

    Topi kaku, biasanya rata, tanpa pinggul, sering dihiasi dengan indah dengan bulu, tali mutiara, atau tudung

    Topi lelaki tinggi diperbuat daripada sutera mewah, dengan pinggiran kecil yang tegas

    Orang kaya memakai topi bukan sahaja untuk perlindungan dari cahaya matahari dan sejuk, tetapi juga sebagai hiasan..
    Para wanita mengenakan topi tinggi dengan mahkota berbentuk kerucut. Beberapa topi setinggi anda.
    - Adakah selesa memakai topi seperti itu?
    - Mengapa?
    Petunjuk ada dalam gambar. Lihat bagaimana wanita miskin itu tunduk, menjaga keseimbangan di bawah berat topinya.
    Agar puteri memasuki istana, dia harus berjongkok rendah. Dan di beberapa istana juga perlu memotong pintu dengan ketinggian.
    Kemudian, seorang pendandan rambut...
    Siapa pendandan rambut?... mencipta topi - gaya rambut di mana topi dan rambut wanita itu satu. Topi muncul dalam bentuk bakul dengan bunga, buah dan burung, topi kapal, topi dengan lembah, sungai, kebun dan hutan, yang terbuat dari pelbagai bahan - perak, emas, kain.
    - Adakah anda suka topi ini? Apa yang awak suka?
    - Adakah mereka selesa? Mengapa?

    Topi itu begitu besar sehingga para wanita dipaksa bergerak secara harfiah dengan sentuhan, bersandar di bahu lelaki itu.
    Dalam topi ini, para wanita hampir tidak dapat masuk ke dalam kereta..
    Dan lelaki memakai topi mahkota tinggi, topi bowler, topi berpakaian. Kenapa? (topi dengan pinggiran yang terbalik).

    Topi koboi muncul sebagai elemen pakaian para gembala. Ia dijahit dari bahan tahan lama - kulit. Sapuan topi yang lebar dapat dengan cepat menyalakan api, menggunakan topi sebagai baldi untuk air, dan dalam keadaan cuaca yang berubah-ubah, topi seperti itu berfungsi sebagai payung yang sangat baik dari matahari dan hujan.

    - Adakah anda suka topi? Apa yang mereka dihiasi?
    Bayangkan mengenakan topi yang bagus (jeda dinamik untuk muzik "Hat fall"). Saya akan memberikan perintah kepada anda, dan anda hanya menjalankan perintah-perintah di mana topi itu tidak akan jatuh dari kepala anda..

    condong ke hadapan (jangan buat persembahan),

    tangan ke hadapan, ke atas, ke sisi, di tali pinggang (tampil),

    belok kanan - kiri (buat),

    condong ke kanan - ke kiri (jangan melakukan),

    berlari di tempat (membuat persembahan),

    melompat (tidak berprestasi),

    putaran tangan bulat (melakukan),

    kepala condong ke sisi (tidak dilakukan).

    Pendidik. Guys, lihat topi ini dibuat? (Jerami, kain, kain, bulu, plastik, kulit).

    - Topi jerami (apa?) - jerami.

    - Guys, adakah topi ini tahan lama? (jawapan kanak-kanak). Tentu tidak, ia cepat rosak dan merosot..
    - Dan tahun berapa anda boleh memakainya? (hanya pada musim panas)
    - Kenapa? (tidak melindungi dari sejuk, angin dan hujan).

    Dari merasa -. (terasa)

    Dari bulu -. (bulu)

    Dari bulu arnab -. (arnab)

    Dari bulu rubah -. (musang)

    Dari bulu cerpelai -. (cerpelai)

    Tak tahu. Apa topi saya? (Jawapan kanak-kanak).

    Katakan dengan perkataan satu, tiga, lima. (Satu topi, tiga topi, lima topi).

    Tak tahu. Teman-teman, saya pernah membaca pepatah dalam sebuah buku: "Ada topi untuk Senka." Saya tidak dapat memahaminya.

    Pendidik. Ngomong-ngomong, pepatah ini mempunyai dua makna.

    Mari kita bayangkan bahawa di suatu tempat di kampung itu tinggal dua orang Sen'kas. Seorang yang malas, ceroboh, melakukan semuanya entah bagaimana. Dan rumahnya buruk, dan atapnya penuh dengan lubang, dan topi di atasnya berkerut, tidak sedap dipandang.
    Mereka berkata tentang dia dengan senyum: "Topi untuk Senka!"
    Dan Senka yang lain pandai, mahir: rumahnya dalam keadaan baik, pagar selalu diperbaiki, dia berpakaian kemas, dan topinya kemas dan cantik. Orang-orang membicarakannya dengan hormat, seolah-olah mengaguminya: "Ada topi untuk Senka!"

    - Peribahasa lain yang ingin tahu "Pencuri terbakar!" Dia mempunyai kisah seperti itu: seorang penipu di bazar mencuri sesuatu. Setelah melihat ini secara tidak sengaja, seseorang yang berakal akan berteriak sekuat tenaga: "Topi pencuri terbakar!" Kerana terkejut, penjahat itu meraih topi itu dan merobek kepalanya. Itu melepaskan dirinya.

    Mari kita ingat peribahasa lain:

    "Sekumpulan topi - dan lari!" Oleh itu, mereka mengatakan tentang orang yang pengecut yang, takut akan sesuatu, bergegas melarikan diri secepat mungkin, setelah berjaya hanya mengambil topinya ketika bergerak..
    "Saya tepat pada masanya untuk analisis topi": semua orang sudah pulang ke rumah, berpakaian, melepaskan topi mereka, tetapi yang ini sudah terlambat, baru tiba.
    Semua peribahasa ini masih hidup. Anda sering dapat mendengarnya dalam perbualan kami. Dan inilah peribahasa lain: "Ada di dalam beg".
    Topi kain lembut dipakai oleh pegawai yang dipanggil "peguam cara." Peguamcara sedang menyiapkan dokumen untuk pengadilan, seolah-olah mereka "menyusun" kes itu. Di mahkamah, semua perselisihan mengenai harta pusaka, mengenai hutang diselesaikan.
    Dan pegawai ini mempunyai kebiasaan meletakkan dokumen penting di belakang lapisan topi mereka agar tidak kehilangannya..
    Oleh itu, jika pengacara memasukkan petisyen itu ke dalam topinya, itu berarti bahawa ia akan sampai ke pengadilan, di sana ia akan dipertimbangkan, kes itu akan diputuskan. Di sinilah kata pepatah: "Ada di dalam beg!"

    Pendidik. Adakah anda tahu peribahasa dan ucapan tentang topi?

    Peribahasa dan ucapan

    Frost menarik hidung malas, dan menanggalkan topinya di hadapan gesit.

    Selalunya dia mengambil topi - dia tidak akan segera pergi.

    Pengenalan topi tidak akan pergi ke keturunan.

    Pada pencuri dan topi terbakar.

    Datang ke analisis mengangguk.

    Menurut Senka dan topi, menurut Foma dan topi.

    Tidak di kepala anda - anda tidak boleh memasukkannya ke dalam topi.

    Raja melawan, topi rakyat terbang.

    Anda tidak boleh menutup dosa dengan topi.

    Semua ada dalam topi.

    Sekiranya anda ingin berjaya, pakai topi anda (peribahasa Inggeris).

    Melihat ke masa lalu - menanggalkan topi anda, melihat ke masa depan - gulung lengan baju anda (peribahasa Timur).

    Sekeping roti di dalam poket anda lebih baik daripada bulu pada topi (peribahasa Estonia). Tanpa seluar, ya dengan topi.

    Rumah saya adalah tempat topi saya (peribahasa Inggeris). Lelaki membuat topi.

    "Oh, kamu topi!" (Ungkapan Rusia, jadi mereka berkata kepada orang yang tidak beruntung).

    Slip - terlepas sesuatu yang penting.

    Makan topi anda - bersikeras pada sesuatu (ungkapan bahasa Inggeris).

    Menyemai beras melalui topi - berniaga bodoh (peribahasa Cina).

    - Apa yang anda hebat!
    - Perjalanan selesai!
    - Adakah anda menikmati perjalanan ini??
    - Apa yang awak ingat?

    Tak tahu. Berapa banyak perkara baru yang telah kita pelajari, sekarang saya tahu apa yang boleh anda lakukan dengan topi jika anda bukan orang yang suka mengalah?

    Pendidik. Dunno kami adalah penemu hebat, tetapi mari kita dengar kesimpulan apa yang dibuatnya.

    Apa yang boleh anda lakukan dengan topi jika anda bukan orang yang tidak bertanggungjawab?

    Apa yang boleh dilakukan dengan topi,

    Sekiranya anda tidak menjadi kacau-bilau?

    Salam rakan dan kenalan;

    Buangkannya semasa anda melihat bunga api;

    Mengatur pameran reben, bulu dan bunga;

    Pergi ke karnival atau penyamaran di dalamnya;

    Buat lubang dan lihat melalui lubang seperti melalui tingkap;

    Kipas diri ketika panas;

    Ikat tali pada topi anda

    Dan bawa seperti lokomotif atau kereta;

    Pakai tongkat dan putar;

    Terapung di atas air seperti kapal;

    Cara menangkap rama-rama, kumbang dan katak Mei dengan jaring rama-rama;

    Masukkan pelbagai perkara kecil ke dalamnya;

    Kuku di bawah bumbung untuk menelan;

    Memandu seperti gelung;

    Tunjukkan muslihat seperti di sarkas;

    Ikat ke belon;

    Ukur beras, oat, gula, tepung;

    Berikan kepada orang-orangan sawah kebun, wanita salji, patung kota;

    Topi itu boleh digunakan sebagai pasu untuk epal dan plum;

    Seperti pasu bunga;

    Seperti cerek sup;

    Sebagai kap lampu, dompet, tangki ikan, bakul bola keranjang;

    Sebagai loyang, bakul untuk cendawan dan beri;

    Seperti rumah tikus.

    Tetapi anda lebih baik meletakkan topi anda di kepala anda!

    3. Ringkasan. Refleksi.

    Tak tahu. - Adakah anda akan memberitahu seseorang mengenai pertemuan kami?
    - Siapa yang akan anda ceritakan tentangnya?
    - Apa yang menggembirakan anda?
    - Apa yang dikenang?
    - Yang terkejut?
    - Teman-teman, ini sangat menarik bagi saya dengan anda, kerana anda ingin tahu,... Selamat tinggal.

    Perbandingan moral dan garis: bagaimana mereka berbeza?

    Cendawan awal dengan nama konsonan ini sering keliru - bagaimanapun, penampilannya serupa. Kedua-dua cendawan adalah cendawan musim bunga, "perburuan" mereka bermula dari akhir bulan April - ketika tidak ada wakil kerajaan cendawan lain.

    Saudara mara atau tidak?

    Walaupun terdapat persamaan nama dan penampilan, cendawan ini tidak tergolong dalam keluarga yang sama:

    • Garisannya adalah dari keluarga Discinov.
    • Morels - dari keluarga morel (morshell).

    Pemetik cendawan mungkin tidak tahu dari keluarga mana cendawan tertentu, jauh lebih penting untuk mengingati apa yang mereka makan - morels, dan lebih baik memintas garis - terdapat terlalu banyak keracunan di akaunnya.

    Yang manakah beracun?

    Morels sesuai untuk menyediakan pelbagai hidangan. Sebilangan moral boleh dimakan, ada yang boleh dimakan secara bersyarat. Garis dilarang sama sekali dimakan mentah - beracun. Beberapa jenis dibenarkan untuk digunakan dalam masakan, tetapi hanya setelah pemprosesan khas.

    Kandungan racun dalam garis tidak tetap - ia berubah bergantung pada tempat pertumbuhan dan cuaca. Mereka sangat beracun jika musim bunga kering..

    Garisannya penuh dengan gyromitrin - ini adalah racun yang tidak boleh rosak walaupun lama mendidih. Di sejumlah negara, garis-garisnya tegas - secara penuh, diperingkat sebagai cendawan beracun.

    Perbandingan tanda luaran

    Kekeliruan antara cendawan dengan nama lucu boleh berakhir dengan agak menyedihkan - tanpa pemprosesan khas, yang tidak diketahui oleh semua pemetik cendawan, garisnya sangat mematikan. Mari kita berikan dalam jadual 1 analisis perbandingan moral dan garis penampilan:

    Ciri perbandinganMorelJahitan
    Topi - bagaimana rupanya?Memanjang, dalam bentuk kon. Ia menyerupai telur dalam bentuk. Kurang biasa - dalam bentuk bola atau bola yang diratakan.Tidak berwajah dan bersuara, dipakai di kaki seperti serban.
    Saiz topiDiameter - 3-7 cm, tinggi - 3-8.Topi bola berdiameter 2-10 cm, kadang-kadang hingga 13 cm.
    Badan berbuahBeronggaDiisi dengan pulpa berliku. Terdapat rongga yang berasingan.
    PulpaDalam konteks - keputihan. Halus, mudah hancur.Halus, rapuh.
    KakiJenis halus, warna - putih. Tinggi - hingga 10 cm. Diameter - 3 cm. Tidak terkubur di dalam tanah - menonjol dari tanah, lumut, jarum pinus, dan ia jelas kelihatan dari jauh.Kaki pendek dan bengkak. Berkubur sepenuhnya di dalam tanah, kotoran berlumut atau konifer.
    Lukisan topiPermukaannya dihiasi dengan sel-sel dengan pelbagai ukuran.Berserakan dengan jalur bergelombang, topi itu kelihatan seperti otak atau kenari.
    Warna topiMungkin berbeza dari kuning lembu hingga kelabu dan coklat.Warna gelap - coklat, coklat, merah kecoklatan.
    BauCendawan cerah - menyenangkan.Hampir tidak dapat dilihat.

    Dikaitkan dengan kelembapan

    Apa itu moral?

    Semuanya akan menjadi lebih mudah jika garis dan morel ada dalam satu bentuk, tetapi cendawan ini mempunyai beberapa jenis yang berbeza dari segi penampilan. Setelah mempelajari tanda-tanda garis dan morel yang paling biasa, anda dapat mengenal pasti cendawan yang terdapat di hutan kami.

    Morel biasa

    Morchella esculenta. Topi dan kakinya bergabung menjadi badan cendawan tunggal. Ciri khas moral yang sama:

    • Topi. Selular, ovoid. Berlubang di dalam.
    • Kaki. Panjang, berwarna keputihan. Peregangan hingga 10 cm. Warna topi - dari kekuningan hingga coklat.

    Slug dan siput bersembunyi di tutup morel, oleh itu, sebelum digunakan, morel dicuci secara intensif.

    Morel kon

    Morchella conica. Kaki dan topi tumbuh bersama menjadi badan berbuah tunggal. Morel kerucut dapat dibezakan dengan ciri-ciri berikut:

    • Topi. Berongga dan selular. Ia berbeza dengan moral yang biasa di topi runcing. Tingginya - 3-9 cm - adalah 2/3 dari jumlah panjang morel. Warna - dari kuning-coklat hingga coklat hitam.
    • Kaki. Silinder, berongga di dalam. Ketinggian - 2-4.5 cm, ketebalan - 1.5-3 cm. Permukaan kaki berlendir kerana alur membujur. Warna - dari putih hingga kekuningan.

    Morel tinggi

    Morchella elata. Ia sangat serupa dengan kerucut morel. Tetapi topinya lebih gelap dan badan buahnya lebih besar. Cendawan tumbuh hingga ketinggian 25-30 cm.

    • Topi. Cendawan panjang dengan topi berbentuk kerucut berukuran tinggi 4-10 cm dan lebar 3-5 cm.Topi ditutup dengan sel segitiga dan coklat zaitun. Ketika mereka dewasa, sel-sel memperoleh warna coklat atau hitam-coklat. Partition - warna zaitun-oker.
    • Kaki. Mencapai ketinggian 15 cm, pada mulanya berwarna putih, dan lama-kelamaan ia memperoleh warna oker.

    Morel steppe

    Morchella steppicola. Ini adalah morel terbesar di antara yang dapat dijumpai di wilayah Rusia. Topinya sangat berliku-liku..

    • Topi. Sfera. Ini adalah perbezaan utama, selebihnya saudara lelaki mempunyai topi bujur. Warna - kelabu-coklat. Diameter topi adalah 2-10 cm, tinggi 2-10 cm. Diameter maksimum ialah 15 cm.
    • Kaki. Warna putih. Berbeza dengan panjang kecil - hanya 1-2 cm Di dalam - lompang.

    Dengan tanda luaran seperti itu - kaki pendek dan topi sfera, morel padang rumput mudah dikelirukan dengan garis - berhati-hatilah!

    Cendawan mencapai ketinggian 25 cm dan tumbuh hingga 2 kg.

    Apakah garis-garisnya?

    Garisannya berbeza, semuanya berbeza dalam nuansa penampilan mereka. Pertimbangkan jenis biasa.

    Garis biasa

    Gyromitra esculenta. Ia jarang tumbuh di hutan. Lebih suka tanah tanpa pasir yang berpasir. Berbuah dari bulan Mac hingga Mei.

    • Topi. Diameter 2-13 cm. Bentuknya bulat tidak teratur. Coklat kacang.
    • Kaki. Tinggi - 3-9 cm. Diameter - 2-4 cm. Keputihan, kelabu atau kekuningan. Ia sering diratakan. Berlubang di dalam.

    Buburnya berlilin, bau tidak boleh disebut tidak menyenangkan - ia boleh menipu pemetik cendawan yang tidak berpengalaman.

    Garisannya adalah gergasi

    Gyromitra gigas. Badan berbuah, sebagaimana mestinya sejajar, terlihat seperti inti kenari yang berliku.

    • Topi. Di lorong berliku Di dalam - rongga. Bentuknya tidak berbentuk bulat. Mempunyai struktur yang dilipat. Warnanya kekuningan. Diameter topi raksasa matang ialah 7-30 cm.
    • Kaki. Pendek, tinggi hanya 2-3 cm, kadang-kadang ia tidak kelihatan sama sekali. Di dalam - berongga, warna - keputihan.

    Jahitan raksasa boleh dimakan kerana ia kurang gyromitrin daripada jenis lain. Tetapi sebelum menggunakannya, ia mesti direbus dengan teliti. Ada pendapat lain - garis beracun dan tidak sesuai untuk makanan.

    Jahitan raksasa, tidak seperti yang biasa, mempunyai topi yang lebih besar dan lebih ringan. Ia keluar, lebih kerap, di bawah birch. Dagingnya, nipis dan pecah, memiliki bau cendawan yang menyenangkan, walaupun biasanya garis-garisnya berbau hambar.

    Garis musim luruh

    Gyromitra infula. Cendawan pelik ini sering disebut "bertanduk" kerana bentuk topinya yang tidak biasa. Data luarannya:

    • Topi. Mencapai lebar 10 cm. Bentuk - dilipat. Pada mulanya, warnanya berwarna coklat, seiring bertambahnya usia menjadi lebih gelap - coklat-hitam. Ia mempunyai bentuk pelanduk. Biasanya cendawan mempunyai tiga "tanduk" yang menyatu. Permukaannya baldu.
    • Kaki. Panjang - 3-10 cm Lebar - 1.5 cm. Berongga di dalam, kadang-kadang diratakan. Warna - dari putih hingga coklat dan kelabu. Bentuk silinder, kaki bawah menebal.

    Bubur cendawan rapuh, rapuh, lilin. Tidak ada aroma yang ketara. Tidak mungkin membingungkannya dengan morel - cendawan ini, tidak seperti garis lain, tumbuh pada bulan Julai-Ogos. Amat berbahaya.

    Di mana moral meningkat?

    Mereka tumbuh di mana-mana hutan. Lebih-lebih lagi, spesies yang berbeza lebih suka pokok tertentu, contohnya:

    • Kerucut kerucut, lebih kerap dijumpai di hutan pinus, lebih jarang di hutan lebat. Lebih suka membersihkan, semak, willow, tetapi juga boleh tumbuh di kebun, di ladang.
    • Morel gergasi kelabu tidak begitu aneh dengan tanah dan medan - bahkan menetap di tanah gurun tanah liat. Berlaku di kebun poplar dan tali pinggang perlindungan.

    • Mereka suka kelembapan. Mereka tumbuh walaupun di padang gurun tanpa kelembapan yang tinggi.
    • Pada awal musim bunga, walaupun tanahnya lembap, cendawan tumbuh dalam hampir semua keadaan - anda juga boleh menemuinya di kebun atau kebun anggur anda.
    • Sekiranya anda melakukan penuaian besar-besaran, maka lebih baik mencarinya dengan cahaya yang terang dan di kawasan yang hangus..

    Morel, tidak seperti jamur lain yang berbuah selama dua hingga tiga bulan, muncul dalam waktu yang sangat singkat. Sebaik sahaja kelembapan musim bunga meninggalkan tanah, morel hilang. Mereka hanya muncul sekali dalam setahun - selama beberapa minggu..

    Dalam cuaca baik, ketika cuaca panas dan lembap, hasil panennya sangat bagus. Tetapi beberapa orang pergi pada musim bunga untuk mendapatkan cendawan. Oleh itu, keluarga morel sering kekal utuh. Mengapa mereka tidak dikumpulkan? Mungkin disebabkan oleh fakta bahawa mereka tidak menarik secara luaran, mereka tumbuh di luar musim, dan yang paling penting, ramai yang takut keracunan. Tetapi jika anda memahami tanda-tanda luaran, maka tidak realistik untuk mengelirukan moral yang boleh dimakan dengan garis berbahaya..

    Pencinta "memburu senyap" memberitahu bagaimana garisnya berbeza dengan moral, bagaimana mereka tumbuh, dan bagaimana mencarinya:

    Di mana garis tumbuh?

    Mereka tumbuh di tempat yang sama dengan moral. Garisan keluar pada akhir bulan April, di hutan pinus, memilih tempat yang dihangatkan oleh cahaya matahari. Cendawan ini, seperti morel, terdapat dalam pelbagai jenis, dan setiap spesies mempunyai keutamaannya sendiri, misalnya:

    • Jahitan raksasa tumbuh di hutan pinus dan di penanaman untuk penanaman budaya boletus.
    • Jahitan musim luruh tumbuh di mana-mana hutan - konifer dan gugur, suka kayu reput.

    Adakah terdapat perbezaan rasa?

    Garis dan coraknya serupa dalam banyak cara, tetapi perkara utama yang menyatukannya adalah rasa cendawan kaya yang sangat baik. Gourmets tidak akan menukar cendawan musim bunga ini dengan pulpa rapuh untuk cendawan dan cendawan tiram yang ditanam di substrat. Mengenai rasa:

    • Morel. Mereka mempunyai rasa yang indah. Terutama sedap setelah digoreng dan rebus.
    • Garisan. Mereka tidak kalah dengan moral. Tidak sukar untuk menyedari bahawa jika cendawan yang boleh dimakan bersyarat dimakan, maka rasanya sangat enak. Sup, sos, tampalan disediakan dari garisan, mereka digoreng dan dibakar. Adalah penting bahawa pencernaan yang panjang tidak mengganggu rasa cendawan aneh ini..

    Adakah terdapat perbezaan dalam memasak morel dan jahitan?

    Morels adalah cendawan yang boleh dimakan secara bersyarat. Mereka hanya boleh dimakan setelah dimasak. Mereka mengandungi sedikit bahan toksik - hidrozin. Kaedah untuk menyediakan jahitan dan morel adalah serupa:

    • Morel. Mereka hanya boleh dimasak setelah mendidih. Masa memasak adalah 15-20 minit. Juga, badan buah jamur kekurangan toksin apabila dikeringkan - oleh itu morel dapat dikeringkan. Mereka direbus dalam air masin. Kaldu dituangkan, cendawan dicuci dengan air yang mengalir. Selepas itu, cendawan siap untuk pemprosesan kuliner lebih lanjut - mereka boleh digoreng, direbus, acar, dibekukan..
      Prosedur mendidih morel adalah wajib untuk sebarang bentuk memasak cendawan, mereka tidak direbus sebelum dikeringkan..
      Morels tidak disyorkan untuk digunakan dalam kursus pertama - mereka kehilangan rasa dan aroma mereka. Morels juga digunakan untuk membuat serbuk perasa.!
    • Garisan. Mereka pasti direbus. Terdapat garis atau tidak di sana - setiap orang memilih untuk dirinya sendiri. Para saintis telah menemui racun yang kuat, tetapi masih banyak orang yang mengumpul dan memakan cendawan musim bunga ini. Keadaan pemprosesan cendawan:
      • Untuk 1 kg cendawan, ambil 6 liter air. Untuk 100 g - dari 2 l.
      • Sejumput soda dibuang ke dalam air mendidih. Dan hanya cendawan.
      • Setelah mendidih cendawan selama 20 minit, air disalirkan. Garis rebus dicuci.

      Garisan, seperti morel, boleh dikeringkan. Cendawan dan cendawan lain tidak boleh dimakan sebaik sahaja kering - anda mesti menunggu sekurang-kurangnya sebulan. Di dalam ketuhar, garisan kering untuk waktu yang sangat lama. Suhu ditetapkan hingga +55 darjah. Jahitan kering udara sehingga enam bulan.

      Morel dan jahitan mempunyai banyak kesamaan, tetapi dengan mengetahui keistimewaannya, anda dapat dengan mudah memberitahu jamur ini antara satu sama lain. Sekiranya "memburu dengan tenang" adalah hobi anda, anda harus dilengkapi dengan pengetahuan untuk membantu anda mengenali bahaya.