Penyebab tuberkulosis dan cara untuk mencegahnya Penyebab tuberkulosis dan

Tuberkulosis adalah penyakit berjangkit pada manusia dan haiwan (paling sering pada lembu, babi, ayam), yang disebabkan oleh beberapa jenis mikobakteri cepat asid dan dicirikan oleh pembentukan satu atau banyak fokus keradangan di pelbagai organ, tetapi paling sering pada tisu paru-paru.

Bagi manusia, penyakit ini bergantung secara sosial. Faktor utama pertumbuhan tuberkulosis di Persekutuan Rusia sejak awal tahun 1990 harus diakui sebagai pergolakan sosio-ekonomi yang berlaku semasa kejatuhan Uni Soviet dan disertai dengan kemiskinan penduduk, pengangguran besar-besaran, dan konflik ketenteraan. Dari bekas republik Soviet Transcaucasia dan Asia Tengah, di mana tuberkulosis sangat biasa sebelumnya, aliran pelarian mengalir ke Rusia, banyak di antaranya menjadi penyebaran penyakit ini. Peningkatan kejadian alergi menyebabkan penolakan vaksinasi terhadapnya. Sebab utama perkembangan tuberkulosis adalah keadaan hidup yang buruk. Di Siberia dan Timur Jauh, keadaan epidemiologi lebih teruk daripada di seluruh Persekutuan Rusia. Menyumbang kepada permulaan tuberkulosis: diet yang buruk dengan protein dan vitamin rendah, tabiat buruk - penyalahgunaan alkohol, merokok, ketagihan dadah, keadaan tertekan, dan juga sejumlah penyakit: penyakit pernafasan kronik, jangkitan HIV, diabetes mellitus, ulser gastrik dan 12 ulser duodenum usus dan penyakit lain. Semua faktor ini mengurangkan pertahanan badan dan daya tahan terhadap agen penyebab tuberkulosis..

Tidak seperti mikroba lain, mycobacterium tuberculosis sangat kuat: rasanya baik di tanah dan di salji, tahan terhadap kesan alkohol dan asid. Dalam sputum cair, mycobacterium tuberculosis tetap berdaya maju dan menular selama 5-6 bulan. Walaupun dalam keadaan kering pada pelbagai objek, mikobakteria dapat mengekalkan sifatnya selama beberapa bulan dan, kemudian jatuh ke keadaan keberadaan yang baik, dapat menunjukkan aktiviti patogen. Jangkitan dengan bakteria "agresif", biasanya, berlaku dari seseorang yang menghidap tuberkulosis, yang, ketika bercakap, bersin atau batuk, menyebarkan sebilangan besar mikobakteria di sekelilingnya. Telah diketahui bahawa sehingga 80% orang dewasa di planet kita adalah pembawa kekal mycobacterium tuberculosis, mereka dijangkiti. Seseorang dapat menjalani seumur hidup mereka tanpa jatuh sakit dengan batuk kering. Tetapi jika pertahanan badan menjadi lemah, maka kemungkinan sakit dengan tuberkulosis.

Tuberkulosis paru-paru boleh menjadi asimtomatik atau malosimtomatik untuk jangka masa panjang dan dapat dikesan secara kebetulan semasa fluorografi atau x-ray dada. Fakta pembenihan tubuh dengan mikobakteri tuberkulosis dan pembentukan hiperaktif reaktiviti imunologi juga dapat dikesan ketika ujian tuberkulin dilakukan. Dalam kes di mana tuberkulosis menampakkan diri secara klinikal, biasanya gejala pertama adalah manifestasi keracunan yang tidak spesifik: kelemahan, pucat, peningkatan keletihan, kelesuan, apatis, demam kelas rendah (kira-kira 37 ° C, jarang lebih tinggi daripada 38 °), berpeluh, terutama mengganggu pesakit pada waktu malam, penurunan berat badan, limfadenopati.

Faktor-faktor berikut menyumbang kepada perkembangan penyakit:

1. Epidemiologi

Berada di tempat tinggal pesakit tuberkulosis yang mengeluarkan mikobakteria meningkatkan risiko dijangkiti tuberkulosis sebanyak 6-10 kali ganda berbanding orang dari persekitaran yang sihat. Oleh itu, pesakit dengan tuberkulosis harus diasingkan tepat pada masanya dan menjalani rawatan di sanatorium khusus, hospital tertutup, sekolah hutan..

2. Faktor usia dan jantina

Kanak-kanak tahun pertama kehidupan, kanak-kanak semasa akil baligh dan remaja 8-14 tahun paling mudah dijangkiti tuberkulosis. Lelaki mendapat batuk kering lebih kerap daripada wanita.

3. Faktor perubatan

Penurunan sifat perlindungan sistem imun kerana adanya jangkitan kronik, penyakit pernafasan kronik (bronkitis, radang paru-paru, dll.), Diabetes mellitus, ulser gastrik, HIV atau AIDS.

4. Faktor sosial

Hidup dalam keadaan hidup yang tidak memuaskan, kawasan berdebu dan tidak berventilasi. Pelanggaran diet, rehat, merokok, alkoholisme, ketagihan dadah.

Pencegahan batuk kering.

1. Cara melindungi diri daripada dijangkiti batuk kering
(kaedah pencegahan tidak spesifik).

  • Elakkan sesuatu yang boleh melemahkan pertahanan badan anda.
  • Perhatikan peraturan kerja dan rehat.
  • Pemakanan harus seimbang dari segi protein, lemak dan
  • karbohidrat, kaya dengan vitamin dan mineral.
  • Bersenam dengan kerap.
  • Lebih banyak berada di luar rumah.
  • Jangan merokok, jangan biarkan orang lain di persekitaran anda merokok
  • Jangan gunakan alkohol dan dadah.
  • Ventilasi bilik di mana anda berada (bilik darjah, pangsapuri, dll.)
  • Menjalankan pembersihan premis secara sistematik.
  • Gunakan pinggan mangkuk dan produk kebersihan.
  • Pastikan mengamalkan kebersihan diri (mencuci tangan setelah pulang dari jalan, dari pengangkutan, dari tandas dan sebelum makan).
  • Menjauhkan diri dari orang yang batuk.

2. Pencegahan batuk kering secara khusus
(vaksinasi) dan imuniti dalam tuberkulosis.

Untuk pencegahan tuberkulosis, vaksin BCG digunakan, mengandung Mycobacterium tuberculosis yang hidup tetapi lemah.

Sesuai dengan "Kalendar Nasional Vaksinasi Pencegahan", vaksinasi diberikan di hospital bersalin sekiranya tidak ada kontraindikasi pada 3-7 hari pertama kehidupan anak. Pada usia 7 dan 14 tahun, dengan reaksi Mantoux negatif dan ketiadaan kontraindikasi, dilakukan revaccination.

Selepas pengenalan vaksin, segel kecil terbentuk, ia akan sembuh selama 2-3 bulan dan meninggalkan bekas luka di belakang.

Kanak-kanak yang diberi vaksin cenderung untuk menghidap tuberkulosis dan tidak mengalami kematian yang teruk. Tempoh vaksin adalah 7-10 tahun.

Setelah seseorang sakit dengan tuberkulosis, dia mengalami imuniti tidak steril, iaitu kekebalan terhadap jangkitan muncul, tetapi pada masa yang sama, di dalam badan itu sendiri, beberapa batang tuberkulosis mungkin dalam keadaan "tidak aktif", dengan penurunan pertahanan tubuh, mereka dapat diaktifkan kembali. Oleh itu, semua orang yang telah sembuh dari tuberkulosis harus diperhatikan oleh ahli phthisiatrician untuk masa yang lama..

Langkah-langkah utama untuk mencegah penyebaran tuberkulosis adalah: organisasi pengesanan awal pesakit, imunisasi populasi kanak-kanak, pengasingan pembuangan bakteria di hospital anti-tuberkulosis khusus dan rawatannya yang berkesan, kompleks langkah-langkah anti-wabak dalam fokus wabak tuberkulosis di tempat kediaman dan tempat kerja (kajian) pesakit.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya rakan atau saudara anda menghidap tuberkulosis?

  • Hantar dia ke doktor dengan segera.
  • Mematuhi kebersihan diri dan langkah pencegahan.
  • Sekiranya penyakitnya disahkan, anda juga harus diuji untuk tuberkulosis.
  • Sokong orang yang dikasihi pada masa-masa sukar, ingatkan dia selalu minum ubat.
  • Galakkan orang yang anda sayangi untuk mendapatkan rawatan sebelum mereka pulih.

Perlu diingat bahawa tuberkulosis dikawal, iaitu penyakit berjangkit. Penyakit yang dikesan pada peringkat awal dapat disembuhkan.

(c) Pejabat Perkhidmatan Persekutuan untuk Pengawasan Perlindungan Hak Pengguna dan Kesejahteraan Manusia di Okrug Autonomi Yamalo-Nenets, 2006-2020.

Alamat: 629000, Salekhard, st. Titova, 10

Penyebab batuk kering

Punca dan gejala batuk kering adalah perkara pertama yang perlu diberi perhatian. Tuberkulosis adalah penyakit berjangkit yang berbahaya, yang rawatannya harus segera dimulakan.

Terdapat sejumlah besar virus dan jangkitan yang tidak dapat dikalahkan oleh ubat. Ubat-ubatan dan kaedah rawatan baru diciptakan, tetapi pada masa ini mustahil untuk menghentikan bakteria sepenuhnya. Salah satu penyakit ini adalah batuk kering. Mereka sudah lama belajar merawatnya, tetapi doktor tidak berjaya menyingkirkan penyakit ini. Tentu setiap orang boleh jatuh sakit, tanpa mengira jantina, usia dan keadaan hidup. Bahaya utama tuberkulosis adalah sukar untuk dikesan pada peringkat awal. Pertimbangkan etiologi dan mekanisme penyakit ini.

Etiologi penyakit

Ejen penyebab tuberkulosis adalah mycobacterium (bakteria genus Mycobacterium). Secara keseluruhan, terdapat 74 spesies bakteria ini. Mereka diedarkan dan dibawa ke dalam air, tanah, di antara haiwan dan manusia. Ejen penyebab penyakit ini adalah bacillus Koch, selalunya dari jenis manusia. Rata-rata, daya hidup bacillus Koch dalam badan adalah 30 tahun.

Kerana rawatan tuberkulosis paru yang tidak betul atau berkualiti rendah, mikobakteri dapat menunjukkan reaksi pelindung terhadap ubat-ubatan yang bertujuan memusnahkannya. Mereka juga boleh berubah, yang akan merumitkan diagnosis tubuh lebih lanjut. Sekiranya pesakit menghentikan rawatan sebelum semua bakteria mati, maka mikroorganisma yang tersisa dapat bermutasi dan disebarkan kepada orang lain dalam bentuk yang tidak stabil..

  • Etiologi penyakit
  • Laluan jangkitan
  • Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan penyakit ini
  • Punca kerosakan paru-paru
  • Kemunculan tuberkulosis extrapulmonary
  • Psikosomatik jangkitan
  • Sebab-sebab kambuh
  • Aspek genetik

Tuberkulosis, yang disebabkan oleh pelbagai jenis mikobakteria, berbeza. Ciri khas utama penyakit mycobacterium adalah patogenik. Patogenisitas itu sendiri ditunjukkan dalam keperitan, yang berbeza secara signifikan bergantung kepada faktor persekitaran. Juga, ia dapat menampakkan diri dengan cara yang berbeza bergantung pada keadaan makroorganisma yang dijangkiti bakteria..

Laluan jangkitan

Punca utama jangkitan manusia dengan mikobakteria adalah orang dengan bentuk tuberkulosis terbuka. Iaitu, orang-orang yang mengeluarkan bacilli Koch ke persekitaran luaran. Orang yang sakit, bersama dengan dahak ketika bersin, batuk atau hanya bercakap, mengeluarkan berjuta-juta bakteria yang menyebar di udara dalam radius dua hingga enam meter, dan kemudian menetap di lantai atau objek. Lebih-lebih lagi, semua mikobakteria dapat bertahan lama. Jangkitan jangkitan berlaku melalui mencium, melalui sapu tangan orang yang dijangkiti, melalui pakaian, pinggan, tempat tidur dan semua perkara yang boleh menyebabkan kahak. Anda juga boleh dijangkiti batuk kering dari haiwan, baik melalui kontak langsung dengan mereka, dan dengan memakan makanan: susu, daging.

Di samping itu, terdapat kes jangkitan melalui konjungtiva mata kanak-kanak, remaja dan orang dewasa. Jangkitan melalui kulit jarang berlaku. Selalunya, kes dijelaskan ketika pembantu susu jatuh sakit ketika mikroba menembusi kulit tangan yang rosak dari lembu yang sakit. Terdapat kemungkinan dijangkiti penyakit ini di rahim. Ini mungkin berlaku jika plasenta dijangkiti semasa melahirkan anak. Tetapi laluan jangkitan ini agak jarang berlaku..

Faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangan penyakit ini

Tuberkulosis sering terjadi sekiranya faktor-faktor tertentu yang disukai menyumbang kepada penyakit ini. Sebab utama perkembangan penyakit ini adalah:

  • imuniti yang lemah;
  • kerentanan badan terhadap jangkitan dan selsema;
  • kehadiran penyakit kronik;
  • gangguan sistem endokrin.

Faktor tambahan termasuk keadaan sosial dan kehidupan yang tidak baik, kegagalan untuk mematuhi standard kebersihan asas. Penting untuk diingat bahawa tinggal di bilik yang sama dengan orang yang dijangkiti untuk jangka masa yang panjang meningkatkan kemungkinan jangkitan memasuki tubuh dan perkembangannya. Oleh itu, perlu dilakukan pembersihan menyeluruh secara berkala di mana-mana bilik, serta ventilasi semua bilik. Faktor tambahan lain adalah patologi kongenital. Dalam kes ini, difahami bahawa tubuh manusia dengan patologi kongenital lebih rentan terhadap virus dan jangkitan..

Perlu diingatkan bahawa pengambilan alkohol, merokok, tekanan berterusan dan kekurangan nutrien yang mencukupi juga merupakan faktor yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini..

Punca kerosakan paru-paru

Tuberkulosis paru bukan penyakit keturunan. Pada dasarnya, kanak-kanak yang sihat sepenuhnya dilahirkan oleh ibu bapa yang sakit. Sekiranya ibu bapa mengabaikan penyakit ini dan tidak mendapat rawatan, maka anak cenderung menghidap penyakit ini. Selalunya, bakteria tuberkulosis disebarkan oleh titisan udara dari satu orang ke orang lain. Apabila seseorang yang sakit mula batuk, kahak masuk ke udara dan mengendap barang-barang rumah tangga. Pada masa yang sama, dalam dahak kering, mikroba tetap dapat bertahan lama..

Jangkitan boleh dijangkiti melalui pinggan mangkuk, sprei dan barang keperluan rumah lain. Oleh itu, laluan utama kemasukan bakteria tuberkulosis ke dalam tubuh manusia adalah paru-paru.

Jangkitan primer

Tuberkulosis paru primer berlaku apabila orang yang sihat dijangkiti mycobacterium. Ini bermaksud bahawa orang itu mula-mula jatuh sakit. Ciri klinikal bentuk tuberkulosis paru mempunyai perbezaan yang ketara. Sekiranya terdapat sedikit tumpuan di mana bacillus Koch telah menemukan tempatnya, maka penyakit ini dapat menampakkan dirinya dengan cara yang berbeza.

Jangkitan sekunder

Bentuk sekunder (tuberkulosis infiltratif) dapat berkembang dengan pengaktifan berulang penyakit dari fokus utama. Dengan tuberkulosis pulmonari fokal, manifestasi klinikal boleh sama sekali berbeza, dan boleh mempengaruhi mana-mana organ manusia.

Kemunculan tuberkulosis extrapulmonary

Tuberkulosis extrapulmonary berlaku dengan penyakit jangka panjang organ manusia. Dalam kes ini, kita bermaksud penyakit yang tidak dapat dirawat. Untuk membuat diagnosis yang tepat, pesakit dihantar untuk berunding dengan pakar phthisiatrician dan mengambil sejumlah ujian yang diperlukan.

Tuberkulosis extrapulmonary dapat disembuhkan jika dirawat dengan segera dan betul. Rawatan ini mesti diawasi dengan ketat oleh doktor..

Sistem saraf

Tuberkulosis sistem saraf berlaku apabila bacillus Koch memasuki saluran darah otak. Apabila dijangkiti, bekalan darah ke otak terganggu, tekanan intrakranial meningkat, dan edema serebrum mungkin terjadi. Orang itu menjadi lebih mudah marah daripada biasa, selalu ada keletihan. Sakit kepala juga ada.

Tuberkulosis osteoartikular

Tulang tulang belakang dan pelvis paling kerap terkena bakteria. Sekiranya proses keradangan tidak melampaui tulang, maka orang itu mungkin mengalami kesakitan ringan. Sekiranya tuberkulosis merebak ke sendi, maka orang itu mungkin merasa sakit berterusan yang teruk dan merasakan sekatan pergerakan.

Tulang yang terkena menjadi sangat rapuh, dan ini sangat meningkatkan risiko patah tulang, walaupun dengan sedikit kerosakan.

Sistem genitouriner

Gejala kerosakan buah pinggang, organ genital - rahim, ovari, testis dan saluran kencing sangat serupa dengan gejala penyakit lain dari sistem genitouriner. Oleh itu, diagnosis dibuat oleh pakar urologi, pakar sakit puan dan ahli nefrologi bersama dengan pakar phthisiatrician.

Luka kulit

Lesi kulit sering berlaku pada pertemuan pertama seseorang dengan mycobacterium tuberculosis. Pada seseorang, warna dan struktur kulit berubah, luka purulen dan kelenjar getah bening subkutan muncul.

Jangkitan gastrousus

Usus kecil dan cecum paling kerap dijangkiti. Penyakit ini boleh berkembang setelah memakan makanan yang tercemar dengan patogen tuberkulosis, seperti produk tenusu.

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Sistem limfa

Pada peringkat awal tuberkulosis sistem limfa, terdapat perubahan keradangan yang sederhana pada kelenjar getah bening, tanpa rasa sakit dan tidak menyebabkan peningkatan suhu badan. Dengan perkembangan penyakit ini, kelenjar getah bening dipengaruhi oleh proses purulen, fistula berkembang. Inilah yang menimbulkan bahaya epidemiologi bagi orang yang sihat..

Psikosomatik jangkitan

Tuberkulosis adalah salah satu penyakit yang paling berbahaya bagi manusia. Statistik yang tidak begitu baik membuat kami memperhatikan psikosomatik penyakit ini. Walaupun terdapat semua jenis pemeriksaan dan langkah pencegahan, kadar kejadian menurun hanya 5-10 persen. Ahli psikologi dan ahli psikoterapi telah membuat kesimpulan bahawa emosi negatif dan tekanan berterusan menimbulkan perkembangan tuberkulosis. Orang tidak mahu melihat realiti dunia, tidak membiarkan diri mereka bernafas dalam-dalam dan menikmati kehidupan.

Sebab-sebab kambuh

Risiko kambuh selalu ada, oleh itu penting untuk sentiasa memperkuat sistem kekebalan tubuh, dan, jika perlu, ikuti kursus yang diarahkan untuk melawan kambuh. Selalunya, kambuh tuberkulosis berlaku dengan rawatan yang tidak mencukupi, atau ketika penyakit ini hampir tidak simptomatik.

Aspek genetik

"Adakah batuk kering diwarisi?" - soalan ini membimbangkan hampir setiap orang yang berkaitan dengan penyakit ini. Secara genetik mungkin untuk menyebarkan kecenderungan untuk membentuk tuberkulosis dan kerosakan organ. Dalam kes ini, apabila tubuh dijangkiti mikobakteria, bentuk tuberkulosis yang tertutup akan dengan cepat berkembang menjadi bentuk terbuka.

Kecenderungan genetik menampakkan diri pada setiap orang sejak awal kehidupan dan mempunyai gejala tertentu: morbiditi, malaise berterusan, dll..

Lebih khusus lagi, tuberkulosis tidak diwarisi, kecuali bagi mereka yang mempunyai gen tertentu untuk penyakit ini. Sekiranya mereka hadir dalam satu ibu bapa, maka ada kemungkinan anak itu akan mewarisi mereka. Tetapi ini juga berlaku untuk gen, yang, sebaliknya, tahan terhadap tuberkulosis. Iaitu, dalam kes ini, anak itu tidak diancam penyakit..

Maklumat kesihatan yang lebih segar dan relevan di saluran Telegram kami. Langgan: https://t.me/foodandhealthru

Kepakaran: pakar pediatrik, pakar penyakit berjangkit, ahli alahan-imunologi.

Jumlah pengalaman: 7 tahun.

Pendidikan: 2010, Universiti Perubatan Negeri Siberia, Pediatrik, Pediatrik.

Lebih dari 3 tahun pengalaman sebagai pakar penyakit berjangkit.

Mempunyai hak paten pada topik "Kaedah untuk meramalkan risiko tinggi pembentukan patologi kronik sistem adeno-tonsil pada anak yang sering sakit." Dan juga pengarang penerbitan dalam jurnal Suruhanjaya Pengakuan Tinggi.

Batuk kering

Ejen penyebab tuberkulosis adalah bacillus Koch

Selama 5 milenium, tuberkulosis telah berlaku di seluruh dunia. Penyakit ini telah diketahui sejak zaman Mesir kuno. Dalam karya-karya Avicenna, anda juga dapat mengetahui sebutan penyakit mengerikan ini. Walau bagaimanapun, agen penyebab penyakit ini dikenal pasti hanya pada tahun 1882. Ejen penyebab itu diberi nama - tongkat Koch, sebagai penghormatan kepada penemu.

Tongkat seperti itu memasuki tubuh manusia melalui persekitaran luaran, melalui udara. Mikroba ini sangat tahan lasak, tahan terhadap kekeringan, sejuk dan panas. Dan bilik yang lembap dan berdebu adalah impian mana-mana mikroorganisma tuberkulosis - ia berkembang di sana paling cepat, dan memungkinkan penyakit itu berkembang pada skala yang menakutkan. Ini mungkin menjelaskan mengapa orang yang terpaksa hidup dalam keadaan buruk kemungkinan besar menderita tuberkulosis. Bukan kebetulan bahawa penyakit ini pernah disebut "penyakit orang miskin" atau "tahanan".

Tuberkulosis adalah penyakit yang disebabkan oleh mikobakteria cepat asid, yang disatukan dalam satu gen Mycobacterium. Hanya tiga jenis mikroorganisma ini patogen bagi manusia:

  • Mycobacterium tuberculosis (mikobakteria manusia),
  • Mycobacterium bovis (bovine),
  • Mycobacterium africanum (Afrika, atau perantaraan).

Ciri-ciri penyakit ini, dan sedikit sejarah

Ejen penyebab tuberkulosis mempunyai kecurangan dan penipuan khas. Sebaik sahaja memasuki badan, ia segera memilih tempat paling rentan untuk tempat tinggalnya - paru-paru manusia. Tetapi ia tidak perlu dikunjungi dan organ lain yang disukainya. Akibatnya, "tamu yang tidak diundang" membentuk radang organ, menyekatnya dengan sebilangan besar lebam yang tidak menyenangkan. By the way, "tubercle" adalah nama lain yang diberikan untuk tuberkulosis bertahun-tahun yang lalu. Sudah tentu, banyak yang pernah mendengar mengenai penggunaan - ia juga identik dengan batuk kering.

Kamus Penjelasan Dahl mengungkapkan penggunaannya sebagai penyakit mematikan yang merosakkan paru-paru. Sesungguhnya, manifestasi penyakit ini membuat seseorang kelihatan lemas, menghilangkan kekuatan, perlahan membunuh selama berbulan-bulan, dan kadang-kadang bertahun.

Untuk pergi ke doktor atau tidak adalah urusan semua orang. Tetapi yang paling teruk adalah pada masa ini, tanpa disengaja, seseorang terus dan terus menjangkiti orang di sekitar. Dan ini menjadikan tuberkulosis sangat teruk.

Faktor yang menyumbang kepada perkembangan batuk kering

Sebilangan besar orang di Bumi dijangkiti mycobacterium tuberculosis. Tetapi tidak semua orang sakit. Terdapat faktor-faktor tertentu yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini. Faktor-faktor ini boleh dibahagikan kepada dua kumpulan:

  • bioperubatan,
  • sosio-ekonomi.

Bioperubatan

Perubatan dan biologi merangkumi jangkitan HIV, kehamilan, kelahiran anak, barah, gangguan endokrin (diabetes mellitus), pengambilan hormon dan sitostatik jangka panjang, dan sebagainya. Ini juga merangkumi reaksi positif atau hiperergik yang baru didiagnosis terhadap tuberkulin.

Sosioekonomi

Faktor sosio-ekonomi merangkumi pemakanan yang buruk, kemiskinan, konflik ketenteraan, kehidupan berpanjangan dalam fokus jangkitan tuberkulosis, dan situasi yang sering menimbulkan tekanan. Artinya, kumpulan risiko untuk faktor sosio-ekonomi merangkumi gelandangan, pelarian, pendatang, tahanan dan orang lain yang tidak tenteram..

Cara penularan tuberkulosis

Penyebaran tuberkulosis adalah melalui laluan aerosol. Mycobacteria disebarkan melalui titisan air liur semasa perbualan, tinggal bersama, bekerja dengan pesakit dengan tuberkulosis. Hubungan jangka panjang adalah prasyarat..

Klasifikasi proses tuberkulosis

Asas klasifikasi proses tuberkulosis adalah berdasarkan data patogenesis, anatomi patologi, fasa proses, penyetempatan dan komplikasi diambil kira..
Sesuai dengan penyetempatan proses patologi dalam tubuh, tuberkulosis paru-paru dan bentuknya, tuberkulosis organ dan sistem (usus, ginjal, tulang dan sendi), tuberkulosis kulit dan tisu lemak subkutan dibezakan. Penyakit ini berlanjutan dalam beberapa fasa, yang juga dipertimbangkan ketika membuat diagnosis: fasa penyusupan, fasa pembusukan dan fasa pembenihan; selanjutnya, bergantung pada hasilnya, prosesnya melalui fasa penyerapan, pemadatan, parut atau kalsifikasi.
Tuberkulosis boleh menjadi bakteriologi (MBT +) atau tanpa (MBT-). Ini bermaksud bahawa pesakit dapat melepaskan bakteria ke persekitaran dan menjangkiti orang lain atau tidak. Sebelumnya, tuberkulosis dengan perkumuhan bakteria disebut bentuk terbuka tuberkulosis, dan tanpa perkumuhan bakteria, bentuk tertutup. Pada masa ini, rumusan diagnosis ini tidak digunakan..

Gejala batuk kering

Gejala tuberkulosis bergantung pada pelbagai faktor: pada penyetempatan proses, virulensi mikroba, tahap perlindungan tubuh. Untuk batuk kering paru-paru, batuk kering yang paling biasa, demam rendah (biasanya 37 darjah), sakit dada dari pelbagai lokalisasi adalah mungkin. Tuberkulosis tulang ditunjukkan oleh sakit tulang, perubahan pergerakan sendi dan kelengkungan postur dalam bentuk bonggol. Kelemahan umum, kurang tidur, penurunan berat badan, berpeluh yang luas (gejala "bantal basah") akan menjadi ciri semua jenis tuberkulosis..

Pada kanak-kanak, penyakit ini dikesan menggunakan reaksi Mantoux. Pada orang dewasa, proses tuberkulosis paling sering dikesan secara tidak sengaja semasa fluorografi tahunan wajib. Pada sinar-x, doktor melihat perubahan ciri pada paru-paru - kegelapan pelbagai bentuk.

Cara menghilangkan batuk kering?

Pemulihan dari tuberkulosis adalah fenomena yang tidak boleh dipercayai. Nampaknya pesakit itu sihat dan tidak mengeluh apa-apa, tetapi begitu sistem kekebalan tubuh sedikit lemah, dan penyakit itu ada di sana lagi, dan bahkan dalam perkembangan yang lebih besar.

Sangat sukar untuk menyingkirkan patogen yang menjengkelkan selama-lamanya. Tongkat sihir boleh melakukan sebarang muslihat, misalnya, tertidur di dalam diri seseorang, dan tidak membuat dirinya merasa bertahun-tahun. Tetapi di sisi lain, bangun, dia akan mengkhianati semua yang terkumpul selama bertahun-tahun "hilang". Kekuatan yang merosakkan ini, yang diperoleh dengan licik, adalah kelicikan khas yang mana tuberkulosis mampu dilakukan. Tetapi bukan itu sahaja.

Paling berbahaya jika penyakit ini muncul begitu tidak dijangka, dan berkembang dengan begitu cepat sehingga tidak masuk akal untuk menunggu keselamatan. Penyakit ini berkembang dengan sepantas kilat, menghancurkan paru-paru dalam beberapa hari, dan dengan itu, pesakit mati.

Setelah bentuk tuberkulosis ini disebut "penggunaan sekejap", itu sangat biasa, terutama pada orang muda. Terdapat banyak kes dari sejarah atau sastera klasik, ketika orang yang penuh kasih sayang, muda, yang nampaknya penuh kekuatan, seperti lilin, cair, cair dan terbakar habis. Terima kasih Tuhan bahawa hari ini kes seperti ini sangat jarang berlaku..

Terima kasih kepada perubatan moden, kami diberi ubat yang boleh dipercayai untuk melawan penyakit ini. Tetapi, tentu saja, seseorang tidak boleh melupakan pencegahan batuk kering..

Pencegahan dan diagnosis tuberkulosis

Pencegahan, mesti saya katakan, memainkan peranan paling penting dalam memerangi penyakit tuberkulosis. Ramai yang pernah mendengar mengenai vaksin seperti BCG, yang diberikan kepada bayi baru lahir. Vaksin ini memberi imuniti kepada kanak-kanak sehingga 7 tahun. Selepas 5-7 tahun, anak itu perlu diberi vaksin semula.

Sekiranya seseorang tidak mempunyai imuniti anti-tuberkulosis, terdapat risiko seratus peratus penyakit ini. Untuk menentukan kehadiran kekebalan pada seseorang, adalah kebiasaan melakukan ujian untuk mantu.

Pencegahan batuk kering

Pencegahan tuberkulosis terdiri daripada:

  • merangsang sistem imun,
  • diet protein tinggi,
  • mengambil kompleks antoksidan dan multivitamin,
  • tidur yang sihat dan mengelakkan situasi tertekan.

Siapa dan bagaimana merawat batuk kering?

Pesakit tuberkulosis dirawat oleh ahli phthisiatrician, yang memilih rejimen rawatan individu tertentu, dengan mempertimbangkan kepekaan mikobakteri terhadap ubat-ubatan. Ubat utama adalah isoniazid, streptomycin, rifampicin, pyrazinamide, dan ethambutol. Untuk mikobakteria tahan, ubat simpanan (fluoroquinolones, PASK, rifabutin dan lain-lain) digunakan. Rawatan tuberkulosis yang kompleks merangkumi terapi diet, rawatan spa dan, jika perlu, pembedahan.

Sungguh menyedihkan, tetapi benar - batuk kering masih terus berjalan secara senyap ke seluruh planet kita

Hari ini, wabak tuberkulosis jarang berlaku. Walaupun demikian, terlepas dari teknologi baru dan perkembangan perubatan, tuberkulosis masih terus berjalan di seluruh planet kita secara senyap-senyap. Walaupun tidak pada skala yang sama seperti pada zaman dahulu, tetapi masih. Orang terus mati akibat penyakit yang mengerikan ini.

Nampaknya ubat melakukan segala-galanya untuk menghentikan perkembangan penyakit ini selama-lamanya, malah ada dispensari khas untuk orang yang tidak mempunyai tempat tinggal..

Kadang-kadang, ini bukan sekadar taraf hidup yang rendah atau ketidakmampuan untuk menjalani pemeriksaan, seringnya kemalasan sederhana untuk melakukan fluorografi tepat pada waktunya membawa kepada akibat yang menyedihkan. Dan tongkat Koch senang berpuas hati dengan sekurang-kurangnya ini.

Video mengenai batuk kering

Patogenesis tuberkulosis, ujian Mantoux

Hidup sihat. Mereka memberikan maklumat umum mengenai tuberkulosis dengan cara yang mudah dan difahami. Doktor Sains Perubatan, Profesor, Doktor Persekutuan Rusia yang dihormati, Pengarah Institut Penyelidikan Phthisiopulmonologi St Petersburg Kementerian Kesihatan dan Pembangunan Sosial Persekutuan Rusia, Ketua Ahli Fisiologi dan Pakar Bedah Thoracic Rusia Yablonsky Pyotr Kazimirovich.

Sekolah Dr. Komarovsky Probe Mantoux

The Female Gaze menawarkan video pendidikan kepada anda. Topik program ini adalah "Mantoux Test" (Tetamu: Zhanna Tikhonova)

Coronavirus dan tuberkulosis: apa yang biasa dan apa yang lebih berbahaya

Doktor Amerika percaya bahawa orang cenderung tidak mendapat coronavirus dan mentolerir penyakit ini dengan lebih mudah jika mereka mempunyai vaksin terhadap tuberkulosis - BCG yang sama yang kini menjadi modis untuk ditakuti. Jadi apa kesamaan tuberkulosis dan coronavirus? Apa yang lebih berbahaya? Apa yang diajarkan oleh pandemi koronavirus kepada kita dan bagaimana ia mempengaruhi kejadian tuberkulosis dan penyakit berjangkit lain di masa depan?

Kami mencari jawapan untuk soalan-soalan ini bersama-sama dengan ketua doktor dispensari tuberkulosis tuberkulosis serantau Tver, ketua pakar lepas dalam bidang fisiologi Kementerian Kesihatan wilayah Tver Alexei Shalaev.

- Sekarang kes-kes jenayah dibuka karena melanggar karantina koronavirus, dan sekatan diperkenalkan untuk menghindari perawatan. Dan batuk kering, dari segi cara ia dijangkiti, praktikalnya adalah perkara yang sama. Tetapi coronavirus akan datang dan pergi, tetapi tuberkulosis akan tetap ada. Mycobacterium telah tinggal bersama kami selama ribuan tahun, ia hanya sedikit berubah terhadap penentangan terhadap antibiotik, yang jauh lebih buruk daripada wabak virus, - kata ketua ahli phthisiatrician Tver.

Keadaan dengan tuberkulosis di wilayah Tver

Rusia adalah antara 20 negara dengan keadaan tuberkulosis terburuk di dunia. Juga, Rusia berada di tiga negara teratas di mana jumlah pesakit dengan bentuk tuberkulosis tahan meningkat (bersama dengan India dan China). Benar, dalam 10 tahun terakhir keadaan mulai bertambah baik: kejadian dan keparahan penyakit telah berkurang.

Wilayah Tver, di satu pihak, tidak begitu buruk dengan latar belakang petunjuk Rusia rata-rata: penunjuk seperti "morbiditi" - untuk penyakit bersamaan, atau jatuh sakit lagi) di wilayah ini adalah 92.3 per 100 ribu penduduk, sementara di Rusia rata-rata - 101. Sebaliknya, di Daerah Persekutuan Tengah, petunjuk ini adalah 45.

Dan walaupun pada tahun 2019 untuk pertama kalinya, kejadian mulai menurun (di wilayah ini untuk pertama kalinya, lebih sedikit kes dikesan daripada pada tahun 2018), masih ada 426 orang. Dari jumlah tersebut, 339 adalah dari penduduk yang tinggal di rantau ini, selebihnya adalah pelawat dan kehilangan tempat tinggal. 70% daripada semua kes adalah penganggur, individu asosial. Kejadian tuberkulosis pada tahun 2019 di wilayah Tver adalah 33.6 per 100 ribu penduduk, sementara di Daerah Persekutuan Tengah - 29.7.

Kertas morbiditi litmus adalah kanak-kanak, kerana kekebalan mereka belum terbentuk. Dari segi jumlah kanak-kanak yang sakit, wilayah Tver tetap berada di peringkat Daerah Persekutuan Tengah. Secara keseluruhan, 9 kanak-kanak jatuh sakit tahun lalu di wilayah Tver, pada 2018 - 15.

Sepanjang tahun lalu, 57 orang telah mati akibat batuk kering di wilayah ini. Sebahagian besarnya, mereka adalah orang yang telah lama mendaftar, dilayan dengan buruk, melarikan diri dari hospital, menyalahgunakan alkohol.

Ejen penyebab tuberkulosis

Penyakit ini disebabkan oleh mycobacterium tuberculosis, iaitu jangkitan bakteria, yang menentukan ciri utamanya.

Bakteria adalah organisma sel tunggal dan bebas yang mana badan kita hanyalah persekitaran tempat tinggal. Bakteria saprofit membantu kita mencerna makanan, bakteria parasit merosakkan kita dengan merosakkan sel dan tisu. Virus bukan sel, tetapi hanya sampul dengan DNA atau RNA di dalamnya. (link) Untuk virus, tubuh kita bukan persekitaran, tetapi alat hidup. Virus mengubah sel kita menjadi kilang pengeluaran virus, sehingga membunuhnya. Terhadap virus, tubuh kita membentuk tindak balas imun dalam bentuk antibodi terhadap virus. Tubuh memerlukan masa sekitar 3-8 hari untuk menghasilkan antibodi (bergantung pada kemampuan sistem imun). Bakteria hidup bersama kita sepanjang hidup kita, kadang-kadang menyebabkan penyakit; virus yang menyebabkan selesema (termasuk coronavirus) muncul dan hilang. Terima kasih kepada virus seperti itu, sistem kekebalan tubuh "berkedip" dan membunuhnya, kemudian virus lain datang, dan semuanya berulang. Bakteria, seperti mycobacterium tuberculosis, boleh "tertidur" selama bertahun-tahun dalam sistem limfa dan menunggu imuniti melemah.

- Sekiranya kita mempertimbangkan struktur mycobacterium - sangat sukar. Ia mempunyai banyak membran, dan memerlukan antibiotik yang serius untuk menembus. Dan semakin kita memperlakukannya, semakin ditutup, semakin sukar untuk menyembuhkan seseorang. Ini adalah satu-satunya mutasi, tetapi sangat berbahaya..

Pembawa dan pesakit

80% penduduk dunia adalah pembawa tuberkulosis. Di Rusia, ini adalah 95 orang daripada 100 orang, iaitu setiap orang dewasa berumur lebih dari 20 tahun

Perlu difahami bahawa seseorang yang dijangkiti tuberkulosis dan pesakit dengan tuberkulosis bukanlah perkara yang sama. Carriage, ini adalah mikobakteria "tidak aktif" yang sama. Buat masa ini, mikobakteria, yang terutama dalam sistem limfa, tidak aktif. Tetapi mereka dapat mengatasi tubuh dan memulakan penyakit dengan penurunan imuniti yang tajam (penyakit akut yang teruk, kekurangan imuniti (tidak semestinya HIV, ada banyak yang lain), proses onkologi, diabetes, tekanan, dan lain-lain, dll.). Mana-mana pembawa tuberkulosis boleh menjadi sakit. Selalunya, untuk perkembangan penyakit ini, diperlukan sumber mikobakteri tambahan, iaitu pesakit berjangkit yang bersentuhan.

Bagaimana tuberkulosis memilih lokasi di dalam badan

Ia bergantung pada sistem limfa: di mana pertahanannya lebih lemah, tuberkulosis akan berkembang di sana. Jalan penularan yang paling biasa adalah melalui udara, oleh itu, paling sering mikobakteri dijumpai di sistem limfatik paru-paru, dan perkembangan penyakit bermula di sana. Tuberkulosis boleh berkembang pada sistem genitouriner, tulang, ginjal, kulit - tetapi ini adalah 2-3% daripada semua kes. Semua yang lain - tuberkulosis paru.

Kaedah jangkitan

Kaedah jangkitan yang paling biasa adalah melalui udara. Laluan hubungan berada di tempat kedua. Ini berlaku apabila air liur yang dijangkiti masuk ke objek dan kemudian melalui tangan - pada membran mukus. Dalam ini, tuberkulosis serupa dengan coronavirus..

- Situasi yang berkembang disebabkan oleh coronavirus boleh menyebabkan penurunan kejadian tuberkulosis. Kerana akhirnya mereka mulai memproses pintu masuk dan pengangkutan. Orang cuba mematuhi peraturan kebersihan, tidak boleh menghubungi di tempat awam, - jelas pakar perubatan.

Pada masa yang sama, tuberkulosis lebih sukar dijangkiti daripada coronavirus. Untuk virus, hubungan singkat mungkin mencukupi, dan untuk mendapatkan dos mikobakteri yang mencukupi di dekat orang yang sakit, anda perlu menghabiskan satu hari atau kerap menghubungi, misalnya, di pintu masuk, selama seminggu. Lebih-lebih lagi, seperti yang telah disebutkan, harus ada penurunan imuniti.

Mycobacterium tuberculosis cukup kuat. Dalam penurunan dahak pesakit, mikobakteria dapat bertahan hingga 10 bulan, dan dalam kegelapan yang sama, mereka mengekalkan daya tahan mereka dari 1 tahun hingga 3 tahun. Oleh itu, sangat penting untuk memproses pintu masuk..

- Orang takut tinggal di sebelah klinik TB, tetapi jauh lebih berbahaya untuk pergi ke sebelah orang yang batuk di pengangkutan awam. Terutama jika dia kelihatan antisosial. Di dispensari, orang mendapat rawatan, dan, sebagai peraturan, mycobacterium mereka menjadi lemah.

Mengapa pengurus kanan mendapat TB?

Pemakanan dan keadaan hidup sangat penting untuk imuniti. Itulah sebabnya pada abad sebelumnya, orang miskin paling sering jatuh sakit: perumahan yang sejuk, lembap, makanan yang buruk dan buruk. Sekarang ini juga penting, tetapi faktor lain yang sangat penting telah ditambahkan - tekanan.

- Bahkan ada kajian seperti itu: sebagai peraturan, wabak penyakit berjangkit berlaku dalam beberapa masa yang sukar. Sebagai contoh, terdapat tempoh lalai, pada tahun 90an, ketika orang kehilangan pekerjaan. Dan secara selari terdapat wabak penyakit berjangkit. Pada masa ini, di kalangan pesakit kita, pengurus perusahaan sering ditemui. Ini adalah orang kaya yang mempunyai pemakanan normal, tetapi tahap tekanannya tinggi. Sudah tentu, sebahagian besar pesakit adalah individu antisosial yang kurang makan dan menyalahgunakan alkohol..

Tetapi kira-kira 20% adalah orang yang sihat, termasuk mereka yang mengalami tekanan yang berpanjangan..

Selain itu, statistik menunjukkan peningkatan dalam jumlah kes dari kategori seperti orang dengan penyakit serius lain (HIV, diabetes) dan menerima terapi khusus yang mengurangkan imuniti (terapi hormon, rawatan onkologi).

Ya, untuk jangkitan, selain mengurangkan imuniti, diperlukan hubungan dengan pesakit yang tidak menerima terapi. Tetapi dalam kes terpencil (tekanan teruk yang berpanjangan dengan kurang tidur dan tanpa percutian), terdapat cukup mikobakteria "tidak aktif".

Kaedah penyebaran mikobakteria yang agak baru ialah hookah.

- Ini tidak berlaku di wilayah Tver, di wilayah lain. Tiga pemuda jatuh sakit pada masa yang berlainan. Cukup kaya, kaya. Kami mula mengetahui - bagaimana? Ternyata mereka mengunjungi satu bar hookah. Dan lelaki hookah itu sakit dengan batuk kering. Mulut diubah di sana - tetapi dia mengembusnya, menghembuskan udara di sana.

Rawatan

Rawatan paling mudah pada peringkat awal penyakit. Kemudian batuk kering dapat disembuhkan dalam masa enam bulan dengan kos minimum - puluhan ribu wang anggaran.

Sekiranya penyakit itu didiagnosis pada peringkat kemudian, dan walaupun terdapat pelbagai ketahanan ubat terhadap mikobakteri, maka kos rawatannya boleh mencapai satu juta rubel.

- Pada awal rawatan, mikobakteria diambil dari seseorang untuk analisis kepekaan. Kini ujian seperti itu berlaku dalam masa lima hari. Ini diperlukan untuk menentukan antibiotik mana yang lebih berkesan dalam memerangi mikobakteria..

Sekiranya jangkitan adalah kali pertama dan bakteria tidak tahan, rawatan akan lebih cepat dan mudah. Sekiranya seseorang mengabaikan gejala untuk waktu yang lama dan berubah menjadi terlambat, ketika perubahan paru-paru sudah berlaku, ceritanya sama sekali berbeza..

Dengan perkembangan penyakit yang berpanjangan, rongga dapat terbentuk di paru-paru - ini adalah rongga di mana tisu paru-paru telah runtuh dan mikobakteria telah menetap. Dalam kes ini, operasi mungkin ditunjukkan - sebahagian paru-paru atau keseluruhan paru-paru dikeluarkan dari pesakit (kira-kira 10% pesakit). Selepas operasi, rawatan diteruskan dengan kaedah konservatif. Dalam kes ini, ia berlangsung dari satu hingga dua tahun..

Selepas itu, orang tetap dapat bekerja dengan beberapa batasan dalam kerja fizikal, bahkan mereka dapat dikeluarkan dari kecacatan.

Bayangkan segelas sampanye, tetapi separuh penuh dengan pil. Anda perlu minum banyak pil setiap hari sepanjang tahun.

Ini adalah antibiotik dan ubat untuk menghilangkan akibat penggunaan antibiotik: pemulihan hati, mikroflora, dll..

- Seorang ahli psikologi bekerja selari dengan pesakit. Kerana pertama anda harus menerima diagnosis, dan itu tidak begitu mudah. Sangat menakutkan apabila mereka memberitahu anda bahawa anda menghidap tuberkulosis. Sikap saudara mara segera berubah. Sekarang semua orang mempunyai keadaan yang serupa disebabkan oleh coronavirus. Dan kami bekerja dengan ini sepanjang masa.

Superinfeksi

Superinfeksi adalah jangkitan berterusan yang tidak bertindak balas terhadap ubat-ubatan yang ada. Dan ini bukan mitos, dan bahkan masa depan, ini adalah kehidupan seharian kita. Rusia berada di tiga negara teratas dengan prevalensi tuberkulosis tahan tertinggi.

Bakteria yang luas atau tahan banyak ubat - inilah yang disebut doktor sebagai superinfeksi. Dalam kes mycobacterium tuberculosis, ia berkembang dengan sangat mudah. Terdapat beberapa sebab untuk ini..

Pertama: rawatan yang panjang dan sukar yang memerlukan kawalan diri.

- Sekiranya pesakit mengganggu rawatan, pulang ke rumah, menjadi "pesta", ketahanan pelbagai ubat boleh berkembang. Maka akan sukar untuk dipulihkan, hampir mustahil..

Sebab kedua: ciri bakteria itu sendiri (cangkang pelindung dan kemampuan menyesuaikan diri yang tinggi).

Ketiga: ketersediaan antibiotik.

Antibiotik masih mudah dibeli, walaupun dilarang di kaunter. Dan orang semakin kerap merasa diri mereka cukup pakar untuk memberikan rawatan mereka sendiri setelah membaca "petua" di Internet.

- Tuberkulosis tahan dadah secara meluas setanding dengan barah. Artinya, ia dirawat dengan membuang sebahagian paru-paru dengan fokus jangkitan dan terapi ubat selanjutnya..

Gejala dan Diagnosis

Berat badan, kehilangan selera makan, kelemahan berterusan dan berpeluh - selalunya orang menganggap ini sebagai keletihan, dan ini adalah gejala tuberkulosis. Oleh itu, untuk membantu kami - pemeriksaan klinikal dan fluorografi.

- Di sini tugas utama adalah melakukan fluorografi tepat pada waktunya. Sekurang-kurangnya sekali setahun, hanya untuk diri anda sendiri. Secara peribadi, saya dan semua pekerja kami melakukan fluorografi dua kali setahun. Pertama, kerana selalu berhubung, dan kedua, kerana peranti digital moden praktikalnya selamat.

Penduduk Rusia melakukan fluorografi dari usia 15 tahun, bergantung kepada keadaan epidemiologi, setiap tahun atau dua tahun sekali. Sekiranya fluorografi menunjukkan perubahan pada paru-paru, pesakit dihantar untuk tomografi yang dikira dan dahak diambil untuk dianalisis untuk memahami sama ada penyakit itu berlanjutan dengan atau tanpa pembebasan bakteria. Analisis ini, yang digunakan selama tiga bulan, kini menunjukkan dalam seminggu sama ada seseorang itu berjangkit kepada orang lain. Selanjutnya, sudah ada kajian mengenai kepekaan dan rawatan antibiotik.

Dengan kanak-kanak di bawah umur 15 tahun, diagnosisnya berbeza. Sehingga baru-baru ini, semua kanak-kanak diuji reaksi Mantoux, ini menunjukkan sama ada vaksin BCG berfungsi.

BCG adalah vaksin separa hidup, bacillus tubercle yang ditanam di persekitaran buatan. BCG adalah yang terakhir dari vaksin hidup, yang lain tidak lagi membawa agen penyebab penyakit ini. Sebenarnya, vaksinasi BCG adalah jangkitan tiruan dengan mycobacterium yang lemah untuk mendapatkan tindak balas imun badan.

Vaksinasi BCG dilakukan 3-7 hari selepas kelahiran. Vaksin ini tidak dapat mencegah tuberkulosis. Fungsinya adalah untuk menyediakan sistem imun untuk reaksi cepat apabila bersentuhan dengan mikobakteri yang agresif. Maksudnya, BCG melindungi dari perkembangan cepat akibat yang teruk, seperti meningitis tuberkulosis, yang sangat berbahaya bagi bayi..

Tindak balas imun adalah proses keradangan tubuh, di mana antibodi yang diperlukan dihasilkan dan "memori" terbentuk dalam sistem kekebalan tubuh yang berkaitan dengan patogen.

- Sekiranya seorang kanak-kanak diberi vaksin dengan BCG di hospital bersalin, maka setahun sekali sehingga usia 7 tahun dia diberi ujian Mantoux. Dengan reaksi Mantoux positif, pakar pediatrik harus mengecualikan reaksi alahan dan melakukan Diaskintest. Sekiranya ujian itu positif, kanak-kanak itu dirujuk kepada pakar phthisiatrician untuk pemeriksaan lanjut. Menurut hasilnya, tomografi yang dikira dari organ dada, yang menunjukkan proses tuberkulosis di paru-paru. CT juga dilakukan pada kanak-kanak berumur lebih dari 8 tahun dan remaja dengan hasil Diaskintest positif. Sekiranya anak itu tidak diberi vaksin di hospital, dia harus diberi ujian Mantoux pada tahun pertama kehidupan, dan jika hasilnya negatif, divaksinasi dengan BCG. Sekiranya reaksi Mantoux positif, ini bermaksud bahawa anak itu sudah dijangkiti tuberkulosis, dia tidak dapat melakukan BCG, dan dia diperhatikan lebih lanjut, melakukan Diaskintest. Semua ujian diagnostik ini dilakukan tanpa adanya gejala klinikal tuberkulosis pada kanak-kanak - kata Alexey Shalaev.

Statistik penolakan dari vaksinasi BCG pada tahun 2019 di Tver adalah heterogen.

Jumlah penolakan terendah adalah di daerah Proletarsky dan Moskovsky - masing-masing 5% dan 4%. Di wilayah Tengah Tver, 11% kanak-kanak, dengan keputusan ibu bapa mereka, tidak menerima vaksinasi BCG, di Zavolzhsky - 21%.

Belum ada kajian mengenai orang sakit dalam kaitannya dengan refuseniks. Terdapat pengamatan bahawa di negara-negara di mana tidak ada vaksinasi terhadap tuberkulosis, karena penyakit ini praktis dibasmi, sekarang mereka semakin sakit dengan coronavirus. Cara ini dihubungkan belum jelas..

Dalam situasi dengan BCG, ahli phthisiatrician menjelaskan, dengan penolakannya, ibu menyulitkan kehidupan anak dan membahayakan nyawanya dan kesihatan orang yang disayanginya. Tidak ada kes tuberkulosis yang disahkan yang berkembang selepas vaksinasi BCG di Rusia. Ini adalah data rasmi yang diterbitkan oleh ketua pakar phthisiatrician pediatrik Rusia.

- Sekarang ada keputusan ketua doktor Rospotrebnadzor untuk mengelakkan kanak-kanak yang tidak divaksin dimasukkan ke tadika dan sekolah - ini sedikit sebanyak dapat membantu kita bekerja. Anak yang tidak divaksinasi berisiko mendapat penyakit tuberkulosis yang teruk, dan bukan yang ringan.

Kumpulan berisiko

Selain kanak-kanak yang tidak bervaksin berisiko, orang tua - 55+, pesakit diabetes.

- Atas sebab tertentu, orang tua, terutama dari daerah yang jauh, berpendapat bahawa mereka tidak perlu menjalani fluorografi. Oleh itu, pada usia ini, bentuk tuberkulosis yang lebih maju sering dijumpai, yang sangat sukar untuk dirawat. Kebanyakan lelaki sakit, kerana terdapat banyak perokok di antara mereka, dan merokok mengurangkan perlindungan paru-paru. Di samping itu, lelaki lebih cenderung menjalani gaya hidup asosial. Kumpulan risiko juga merangkumi orang yang tidak bekerja, tidak teratur dengan cara apa pun. Majikan masih memantau kesihatan pekerja.

Yang lebih berbahaya - tuberkulosis atau coronavirus?

- Walau bagaimanapun, tuberkulosis lebih berbahaya bagi seseorang dan masyarakat. Sekiranya anda mencatat sejarah kita, misalnya, kita mempunyai wabak selesema Sepanyol. Dia dan pergi. Tetapi banyak orang mati akibat tuberkulosis setiap tahun. Di wilayah Tver, 57 orang mati tahun lalu. Seseorang dijangkiti virus, jatuh sakit, dia masih mempunyai kekebalan. Tidak begitu dengan batuk kering. Seseorang jatuh sakit, dia pulih sepenuhnya jika dia memulakan rawatan pada peringkat awal. Dan selepas beberapa ketika, sistem imun semakin lemah, dan dia boleh jatuh sakit lagi. Vaksinasi BCG hanya melindungi dari perkembangan teruk yang cepat, tetapi tidak dari penyakit. Tuberkulosis lebih berbahaya - orang boleh hidup tanpa mengesyaki bahawa ia ada. Orang itu akan berjalan dan menjangkiti orang lain.

WHO telah menetapkan sasaran untuk sistem kesihatan di semua negara untuk membersihkan dunia dari tuberkulosis pada tahun 2035. Menurut ketua ahli phthisiatrician Tver, ini mungkin berlaku sekiranya beberapa syarat dipenuhi.

- Vaksinasi, pengesanan dan rawatan awal - rangkaian poliklinik mesti berfungsi dengan baik. Maksudnya, 100% penduduk harus menjalani pemeriksaan fluorografi secara berkala. Orang harus bekerja - ini penting. Seseorang mesti diberikan faedah dan tidak kelaparan. Kurang tekanan. Kemudian pada tahun 2035 kita akan mencapai matlamat.

Komen (8)

  • Teks mesej
  • Gambar
  • Video

Nampaknya, penerbitan seperti itu lebih membingungkan daripada menjelaskan.

Dari segi praktikal, adalah perlu untuk memahami dengan tegas bahawa batuk kering dan COVID sama sekali berbeza, dalam hampir semua penyakit yang sama sekali berbeza dan bahkan bertentangan dengan penyakit..

1. Kursus penyakit.
Perbezaannya adalah seperti antara langit dan bumi. COVID-19 adalah jangkitan sementara. Beberapa hari terpisah dari jangkitan hingga mati.
Dengan tuberkulosis, dalam banyak kes, TAHUN berlalu dari jangkitan hingga mati. Pengecualian jarang berlaku (contohnya, penyebaran paru-paru hematogenous atau meningitis boleh bersifat sementara, tetapi% mereka di antara bentuk lain sangat kecil.

Jangkitan coronavirus SARS-CoV-2 sangat tinggi. Di hadapan orang yang dijangkiti di dalam bilik, sebagai peraturan, semua orang jatuh sakit, selalunya seluruh keluarga tanpa kecuali.

Tuberkulosis adalah salah satu patogen yang paling tidak berjangkit. Bahkan orang yang hidup selama bertahun-tahun dengan tuberkulosis terbuka yang tidak dirawat sangat jarang berlaku..
Ini adalah kutub: SARS-CoV-2 dan mycobacterium tuberculosis saling bertentangan antara satu sama lain.
COVID sangat mudah dijangkiti, sementara tuberkulosis sangat sukar. Tuberkulosis berkembang dalam beberapa bulan dan tahun - COVID - dalam beberapa hari.

3. Mekanisme perkembangan penyakit. Sama sekali berbeza.
COVID-19- kemasukan dan pengenalan virus dari selaput lendir segera menyebabkan penyakit ini. Tempoh inkubasi tidak lama. Iaitu, HIT patogen dengan segera menyebabkan penyakit ini.

Batuk kering. Bulan, tahun, dan sering dekad berlalu antara kemasukan patogen ke dalam badan..

Perkembangan tuberkulosis dalam banyak kes disebabkan oleh tuberkula bacilli yang baru saja dijumpai seseorang di jalanan, tetapi yang telah hidup di tubuhnya selama bertahun-tahun. "Pengaktifan semula fokus." Perhatikan bahawa nota itu mengatakan:

"80% populasi dunia adalah pembawa tuberkulosis. Di Rusia adalah 95 orang daripada 100 orang, iaitu setiap orang dewasa berumur lebih dari 20 tahun.".

Apakah maksud ini? Hampir semua orang mempunyai tongkat sihir. Dan jika anda sakit dengan tuberkulosis, ini akan berlaku dalam banyak kes kerana pengaktifan semula batang yang telah duduk di dalam badan anda sepanjang hidup anda. Bukan kerana seseorang batuk pada anda di kedai. Walaupun anda minum kahak pesakit tuberkulosis, jauh dari fakta bahawa anda boleh jatuh sakit. Dan walaupun anda "bernasib baik", anda akan menunggu perkembangan gejala untuk masa yang sangat lama. Walaupun anda dapat mengambil COVID dan segera mati melalui sebungkus rokok atau telefon bimbit, berpegang pada pena yang sama.
Terdapat banyak persamaan dengan COVID di sini?

4. Rawatan. Terapi khusus.
Tuberkulosis wujud. Lebih-lebih lagi, bukan satu atau dua, tetapi kumpulan ubat yang besar. Yang baru dibuat secara berkala. Dalam kebanyakan kes, tuberkulosis tidak dapat disembuhkan hanya oleh mereka yang TIDAK MENGATASI preskripsi doktor. Iaitu, hampir 100% kesalahan mereka sendiri.

COVID-19. TIADA ubat-ubatan khusus dengan keberkesanan yang terbukti ada untuk Covid.

Maksudnya, tuberkulosis adalah penyakit yang sangat dapat diubati, hasilnya hampir 100% bergantung pada rawatan. COVID - sesiapa sahaja boleh mati, prognosisnya bergantung sedikit pada rawatan (yang sebenarnya tidak ada secara umum. Semua yang ada adalah kesan yang tidak terbukti dan sangat meragukan).


Ringkasnya, COVID adalah penyakit virus jangka pendek yang sangat berjangkit dan tidak ada rawatan khusus. Masalah hidup atau mati - siapa sahaja yang bernasib baik.

Tuberkulosis adalah penyakit berjangkit rendah, dalam kebanyakan kes, penyakit yang perlahan berkembang dengan penyakit kronik, dapat disembuhkan dengan rawatan dan preskripsi tepat pada masanya.

Penyakit serupa? Nah, jika hanya bagaimana. dan dengan jari. Mereka masih mempunyai persamaan, sekurang-kurangnya milik satu pemilik.

Ngomong-ngomong, saya harap jika anda membaca semua ini, anda akan memahami kebodohan perbandingan yang berjalan di internet, seperti berapa banyak yang mati akibat Covid, dan berapa banyak dari tuberkulosis.
Mereka yang dijangkiti bertahun-tahun yang lalu mati akibat tuberkulosis, paling kerap pada masa kanak-kanak. Covid membunuh mereka yang baru saja mengambilnya di lif atau di kedai seminggu atau dua yang lalu.
Maksudnya, kematian akibat batuk kering sebahagian besarnya membicarakan apa yang berlaku bertahun-tahun yang lalu, sementara kematian covid - mengenai apa yang berlaku sekarang.
Oleh itu, membandingkan, misalnya, berapa banyak yang mati akibat batuk kering dalam seminggu dan berapa banyak dari Covid adalah latihan yang tidak berguna..

Dan akhirnya, penjelasan yang ketara. Bacillus tubercle masih bukan bakteria (seperti yang dinyatakan dalam nota), tetapi bakteria MICO.
Iaitu bentuk khas mikroorganisma perantaraan yang menggabungkan sifat individu bakteria dan kulat. Justru ciri-ciri patogen inilah yang menjelaskan jalan yang panjang dan berlarutan dibandingkan dengan radang paru-paru yang diperolehi oleh komuniti yang sama (batuk kering dirawat selama berbulan-bulan dan bertahun-tahun). Telah diketahui bahawa sukar untuk menghilangkan kulat dari badan, baiklah, bacillus tubercle telah memperoleh "kelengkungan" ini dari mereka. Oleh itu, ternyata seperti ayah dan ayah.