Ikan teri

Ikan teri adalah ikan laut kecil yang serupa dengan ikan haring, panjangnya hingga 20 cm, dengan bubur sedikit berminyak dan rasa tertentu yang mengingatkan pada ikan sardin.

Di tempat-tempat di mana ikan teri ditambang, mereka dimakan segar, terkenal dalam bentuk kalengan..

Kandungan kalori ikan teri

Ikan teri mentah adalah makanan berprotein tinggi dengan sedikit lemak. Kandungan kalori adalah 131 kkal per 100 g.Dalam ikan bilis kalengan dalam minyak - 210 kkal, dan dalam minyak ikan teri - 235 kkal. Penggunaan ikan bilis yang berlebihan boleh menyebabkan berat badan berlebihan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
20.56,3-1,371.5131

Khasiat ikan bilis yang bermanfaat

Walaupun saiznya kecil, ia sangat diminati. Ini adalah salah satu dari sedikit makanan istimewa ikan yang boleh dan harus dimakan secara keseluruhan, bersama dengan tulang, yang sangat bermanfaat untuk tisu tulang. Hanya sedikit orang yang mengetahui bahawa dari segi komposisi bahan aktif secara biologi, ikan teri hampir dengan ikan teri, dan sangat berguna untuk kesihatan (termasuk potensi).

Ia digoreng, dihisap, diasinkan, diisi dengan zaitun, dan pasta yang sangat lazat dibuat dari Itali. Ikan ini dianggap makanan yang sangat baik untuk kanak-kanak dan orang tua, mengandungi protein bernilai tinggi dan tidak kalah dengan nilai pemakanan daging. Ia mempunyai sejumlah sifat bermanfaat kerana kandungan asid lemak tak jenuh ganda. Mengurangkan kadar kolesterol dan mencegah penyakit jantung. Mengandungi vitamin dan mineral penting.

Sebagai tambahan kepada vitamin D, saintis telah menemui asid sihir omega-3 dalam minyak ikan.

Omega-3 dihasilkan oleh rumpai laut terkecil. Alga dimakan oleh ikan kecil, yang pada gilirannya, adalah ikan yang lebih besar. Inilah bagaimana lemak berharga sampai ke rantai ini. Kesannya terhadap kesihatan sangat pelbagai. Mereka mencegah pembentukan gumpalan darah, memperbaiki profil lipid, memulihkan degupan jantung, mengurangkan jumlah serangan pada angina pectoris dan tekanan darah pada hipertensi...

Omega-3 tidak hanya dapat mencegah degenerasi sel yang ganas, tetapi juga memperlambat proses yang telah dimulakan.

menurunkan kolesterol,
mencegah penyakit jantung
meningkatkan kekuatan lelaki
mencegah pembekuan darah,
meningkatkan profil lipid,
mengembalikan degupan jantung,
mencegah transformasi sel malignan

vitamin A, B, D.
karbohidrat 1-2 gr.,
lemak 3-4 gr.,
protein 15 g.,
Omega3 20 gr.,
kalium 280 mgr.,
fosforus 200 mg.,
kalsium 150 mg.,
besi 1-2 mg.,

Sifat ikan bilis yang berbahaya

Ikan ini tidak mempunyai kontraindikasi dan sifat berbahaya. Hanya dengan intoleransi individu adalah mungkin untuk membatasi penggunaan ikan bilis.

Adakah anda ingin melihat ikan positif ini di habitat semula jadi? Tonton video untuk melihat bagaimana kawanan ikan teri berkelakuan di bawah air.

Apa itu ikan bilis

Ikan teri atau hamsa Eropah (Engraulis encrasicolus) tinggal di Atlantik timur dari Kepulauan Canary dan Maghribi ke Teluk Biscay, di Laut Tengah dan Laut Hitam; pada musim panas ia memasuki Laut Utara (hingga ke pantai Norway Selatan), laut Baltik dan Azov. Juga dijumpai di Lautan Hindi di lepas pantai Somalia.

Panjangnya yang biasa ialah 12-15 cm. Ikan pesisir sekolah, ikan teri, berpindah setiap tahun dari kawasan musim sejuk ke tempat bertelur dan memberi makan. Pada musim panas, ia bergerak ke utara, naik ke lapisan atas air; pada musim sejuk - ke utara, jatuh ke kedalaman 400 m. Pemijahan dari April hingga November. Memasak pada tahun ke-2 kehidupan. Ia memakan zoo- dan fitoplankton. Jangka hayat adalah 3-4 tahun. Sasaran memancing yang penting, terutamanya di Laut Tengah dan Laut Hitam.

Di Laut Azov, salah satu jenis ikan teri Eropah dijumpai - Azov hamsa. Azov hamsa berwarna abu-abu, dinamakan dengan nada yang lebih terang. Grayback berbeza dengan Laut Hitam, dalam ukuran yang lebih besar. Ikan ini hanya menghabiskan musim panas di Laut Azov; di sana ia memberi makan secara aktif, pemijahan (pada bulan Jun-Julai) dan makan goreng berlaku di sana. Pada musim luruh, ikan teri Azov keluar melalui Selat Kerch ke Laut Hitam dan terletak di lubang musim sejuk. Musim sejuk ikan teri Azov pada tahun-tahun yang berlainan berlaku di kawasan yang berlainan, tetapi kebanyakkannya selalunya tetap untuk musim sejuk di wilayah Novorossiysk atau agak ke selatan. Semasa migrasi, hamsa bergerak di sekolah-sekolah besar, yang disertai oleh burung laut (burung camar dan petel), serta lumba-lumba.

Ikan bilis Jepun

Di perairan Rusia, di selatan Laut Okhotsk, ikan teri Jepun (Engraulis japonicus) juga hidup, yang tersebar luas di Laut China, Laut Cina Kuning dan Timur dan di luar pantai Pasifik Jepun. Ikan ini juga hidup hanya selama 2-3 tahun dan luarnya hampir tidak berbeza dengan ikan teri Eropah. Ikan teri Jepun tumbuh dalam jarak yang luas, dari Taiwan hingga Sakhalin Selatan. Pemijahan di lepas pantai Sakhalin berlaku dari bulan Julai hingga Oktober pada suhu air 14-19 ° C. Memasak pada tahun ke-2 kehidupan; memberi makan terutamanya pada copepod planktonik, serta telur dan larva ikan dan invertebrata lain. Hasil tangkapan utamanya adalah di perairan China (Selat Bohai), Jepun (di lepas pantai Pasifik Pulau Honshu dan di Laut Pedalaman) dan Korea Selatan..

Ikan teri Peru

Ikan teri Peru (Engraulis ringens) - yang paling banyak dari semua ikan yang hidup di Bumi.

Jumlahnya yang tinggi dijelaskan oleh keadaan kewujudan khas: ia hidup di lepas pantai Peru dan Chile Utara, di mana proses kenaikan ke permukaan perairan dalam yang kaya dengan nutrien (nitrogen, fosforus, silikon) secara aktif berlaku. Akibatnya, sejumlah besar fitoplankton berkembang di sini, yang merupakan makanan utama ikan ini, yang, tidak seperti ikan bilis lain, lebih suka makan bukan pada zooplankton, tetapi pada alga mikroskopik. Selain itu, ikan teri Peru hampir tidak mempunyai pesaing makanan, kerana perairan pesisir dalam jangkauannya terasa sejuk berbanding dengan kawasan jiran di lautan terbuka. Suhu di sini berkisar antara 16-23 ° С pada musim panas hingga 10-18 ° С pada musim sejuk, dan planktophages tropika tidak dapat wujud dalam keadaan seperti itu. Terdapat sedikit ikan pemangsa di sini, jadi pemangsa utamanya adalah burung pemakan ikan - kormorant, gannet, pelikan, camar, bersarang dalam jumlah besar di pesisir Peru dan Chile. Ikan Peru tidak membuat migrasi yang ketara. Pemijahan spesies ini sangat meluas, tetapi puncak utamanya berlaku pada bulan-bulan musim panas. Seperti ikan bilis lain, ia mempunyai jangka hayat yang pendek; panjangnya biasa ialah 14-15 cm.

Memancing

Ikan teri adalah salah satu kumpulan ikan komersial yang paling penting. Pada tahun 1970-1971. hasil tangkapan tahunan mereka mencapai 12-14 juta tan, di mana 11-13 juta tan adalah ikan teri Peru. Pada tahun 1980-an. kerana penangkapan ikan secara berlebihan di bawah perubahan iklim yang tidak menguntungkan, stok spesies ini menurun, tetapi pada tahun 1990-an. hampir pulih dalam jumlah yang sama. Ikan teri Eropah dan Jepun juga memainkan peranan penting dalam perikanan. Spesies tropika hanya mempunyai nilai komersial tempatan. Ikan teri terutama ditangkap dengan dompet.

Nilai ikan bilis sebagai objek penangkapan ikan banyak ditentukan oleh kandungan lemak tinggi ikan ini. Jadi, ikan teri Azov pada musim gugur selepas akhir makan mengandungi 23-28% lemak. Rasa ikan ini sangat tinggi. Bahkan pada zaman kuno, ikan teri Mediterranean sangat dihargai ketika asin dan untuk membuat saus garum; di Jepun dan Korea, ikan bilis dimakan secara tradisional. Walau bagaimanapun, ikan bilis jauh dari dimakan di mana-mana sahaja. Hampir semua tangkapan ikan teri Peru, misalnya, digunakan untuk membuat tepung ikan untuk memberi makan ternakan dan membaja ladang. Banyak ikan teri tropika, juga ikan teri Jepun dan California, digunakan sebagai makanan untuk spesies ikan berbudaya dan sebagai umpan untuk memancing ikan tuna.

Ikan teri - apa itu, faedah dan mudarat, penggunaan dalam memasak dan apa yang perlu diganti dalam resipi

Dalam resipi masakan, fiksyen, ikan teri kata yang tidak difahami telah berulang kali ditemui. Apakah ini? Seekor ikan kecil (panjang maksimum tidak melebihi 20 cm), yang di Rusia terkenal sebagai komponen salad Caesar yang terkenal. Di rak kedai kami, anda boleh menjumpai makanan ringan kering untuk bir, serta makanan atau tin dalam tin kaca.

Apa itu ikan bilis

Ikan teri adalah ikan dari genus Pelagik, keluarga Anchovy. Seekor ikan kecil yang rata dengan badan berbentuk silinder, mata besar yang terletak di hujung kepala, dan mulut yang sangat besar adalah tetamu yang jarang di meja orang Rusia. Ciri-ciri strukturnya dapat dilihat dengan jelas dalam foto ikan teri. Ikan putih perak kadang-kadang dihiasi dengan jalur di garis tengah badan.

Tempat ikan bilis dijumpai

Penduduk perairan pesisir ini tidak pernah menjelajah ke laut terbuka. Ikan teri yang terkenal bagi banyak orang adalah ikan bilis Eropah, tetapi ada juga subspesies:

  • Azov;
  • Mediterranean;
  • Laut Hitam.

Dari nama-nama subspesies, habitatnya jelas: Laut Mediterania, Laut Hitam dan Azov. Subspesies lain dikenali: Argentina, Australia, Peru, Jepun, California dan Cape. Ikan teri Jepun, Mediterranean, Azov dan Laut Hitam sangat digemari oleh pengguna kerana kandungan lemaknya, iaitu 23-28%.

Komposisi ikan teri

Ikan kecil juga merupakan sumber protein yang mudah dicerna yang cepat dicerna. Jadi, badan akan menghabiskan 5-6 jam untuk pencernaan daging lembu, sementara ikan akan dicerna dalam 2-3 jam. Minyak ikan kaya dengan asid tak jenuh ganda yang melarutkan kolesterol. Ciri lemak seperti itu adalah bahawa mereka diperkaya dengan vitamin kumpulan F, yang tidak disintesis dalam tubuh manusia, tetapi mesti terdapat dalam makanan..

  • Olein sawit, apa itu
  • Punca sesak nafas pada manusia. Sesak nafas - sebab dan rawatan
  • Tanda-tanda rakyat mengenai cuaca

Ikan teri mengandungi (per 100 g produk):

  • protein - 20.1 g;
  • Lemak - 6.1 g (tak jenuh ganda + tak jenuh tunggal + tepu);
  • kalium dan natrium - 300 dan 160 mg;
  • vitamin - A (retinol), K, D, E (tokoferol), kumpulan B (niasin, folik, asid pantotenat, sianokobalamin, tiamin dan riboflavin);
  • asid askorbik;
  • mineral - fosforus, kalsium, zat besi, natrium, yodium dan zink;
  • antioksidan.

Khasiat ikan bilis

Ikan teri adalah ikan laut, yang menyebabkan komposisi kimia yang kaya, yang merupakan gudang unsur makro dan mikro, bahan berguna. Dengan pengambilan makanan yang berterusan, seekor ikan kecil akan meningkatkan kualiti hidup, kerana akan memperkaya tubuh dengan komponen berguna yang diperlukan untuk kehidupan manusia.

  • pengukuhan tisu tulang dan gigi;
  • pencegahan penyakit endokrin;
  • fungsi normal sistem saraf pusat;
  • menyokong kesihatan emosi, meningkatkan daya tahan tekanan;
  • menguatkan imuniti;
  • pencegahan penyakit kardiovaskular.

Makan ikan bilis mengurangkan risiko serangan jantung, strok, diabetes. Manfaat dalam menormalkan tekanan darah, kadar kolesterol kerana Omega-3 dan Omega-6 dalam komposisi telah diperhatikan. Ikan harus dimasukkan ke dalam menu orang tua, ia sangat baik dengan banyak lauk pauk, sedangkan ia murah dan dianggap berpatutan untuk pelbagai segmen penduduk.

Tidak ada kontraindikasi yang ketat terhadap penggunaan ikan teri. Tetapi seperti mana-mana produk, ikan mampu menyebabkan reaksi alergi. Ia mesti digunakan dengan berhati-hati oleh orang yang menderita alergi terhadap makanan laut. Orang yang mengalami intoleransi yodium, alergi disarankan untuk menjauhkan diri atau membatasi jumlah pengambilan ikan.

Di rak kedai, ikan dijumpai masin atau kalengan. Bagi pesakit hipertensi, lebih baik merendam ikan sebelum makan untuk membuang garam berlebihan. Orang yang mempunyai penyakit sendi atau gout harus mengecualikan ikan teri dari menu, kerana produk tersebut mengandungi purin yang meningkatkan kadar asid urik. Pesakit gout harus menjalani diet rendah purin.

  • Manicure Eropah - teknologi melaksanakan prosedur langkah demi langkah
  • Mascarpone - apa itu: resipi dengan keju
  • Ikan salmon Coho - resipi untuk hidangan lazat dengan foto. Cara garam, bakar atau goreng ikan koho merah

Aplikasi memasak

Penggunaan ikan bilis telah diketahui sejak zaman dahulu lagi. Sos Rom kuno yang terkenal Garum dibuat dari darah dan inti ikan melalui penapaian. Selain ikan, minyak zaitun, cuka atau anggur ditambahkan di sana. Garum telah menjadi komponen banyak resipi. Resipi serupa untuk sos ikan digunakan hari ini di Asia Tenggara..

Sekiranya ikan bilis masin dicincang halus dan dicurahkan dengan minyak zaitun, ia akan larut sepenuhnya dalam minyak, memberikan rasa pedas yang enak. Penting untuk diperhatikan bahawa hanya ikan teri yang sesuai untuk menyiapkan minyak seperti itu, tetapi menggantikannya dengan hamsa, sprat tidak akan berfungsi - mereka tidak akan larut.

Untuk memberikan rasa, bau, dan keasinan yang diperlukan untuk hidangan, mereka menggunakan ikan masin dengan cara tertentu. Terdapat konsep "asin ikan bilis": ikan segar dituangkan dengan air garam pedas segera setelah tangkapan, meninggalkannya selama beberapa hari. Selepas itu, ikan bilis ditaburkan dengan garam dan dipindahkan ke tong, disimpan selama 4 bulan. Ikan ini digunakan di mana-mana sahaja..

Koki Eropah menggunakan ikan masin untuk membuat:

  • sos Worcester yang terkenal;
  • Piza Itali, pasta;
  • Salad Caesar;
  • pate, sandwic;
  • capers dengan persalinan gourmet.

Cara menggantikan ikan bilis

Kebetulan ikan bilis tidak ada di tangan, tetapi perlu menyampaikan rasa ke hidangan. Ikan dari jenis ikan hering, begitu juga selera yang serupa: sprat, herring, ikan bilis, sardin, sprat dan sprats. Pilihan lain adalah sos ikan Thai, yang akan menyampaikan aroma amis terang yang diperlukan dalam hidangan. Tradisi membuat perasa seperti itu dijaga dengan hati-hati dan diteruskan di negara-negara Asia dari ayah ke anak..

Cara memilih ikan bilis

Hari ini tidak sukar untuk membeli balang ikan teri, ia dijual di banyak kedai besar. Tetapi selalunya ikan yang sama sekali berbeza dapat disembunyikan dengan nama ikan teri, jadi ketika membeli, anda harus mempelajari komposisi yang tertera pada label dengan teliti. Agar tidak tersalah pilih, tidak perlu mengetahui bahawa ikan bilis bukanlah produk yang murah. Lebih baik membeli ikan bilis dalam bekas lutsinar sehingga anda dapat melihat isinya.

Terdapat perbezaan antara ikan teri dan ikan lain dari ikan haring, mereka dapat dilihat apabila balang sudah terbuka:

  • Setelah masin, fillet ikan ini memperoleh warna merah jambu kemerahan, fillet sprat akan tetap putih.
  • Daging ikan teri lebih gemuk dan padat, mempunyai keanjalan yang mencukupi, dan ikan teri menjadi lembut.
  • Air garam ikan bilis hanya memberi ikan rempah dan bau khas.

Sekiranya anda menjumpai ikan segar, maka anda harus mengetahui bahawa:

  • sisik dipasang rapat ke badan;
  • ikan segar akan kelihatan keperakan, berkilat, dengan permukaan seperti cermin yang halus. tetapi kehadiran lendir akan menunjukkan bahawa ikan itu basi;
  • ikan padat disentuh, mempunyai keanjalan yang mencukupi;
  • strukturnya tidak rosak, tidak ada kerosakan pada ikan.

Video

Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya, tekan Ctrl + Enter dan kami akan memperbaiki semuanya!

Ikan teri - apa itu, apa yang dibuatnya dan apa yang dimakannya?

Dalam artikel ini, anda akan menemui segala-galanya mengenai ikan bilis. Mari lihat produk apa itu, seperti apa, ikan bilis dibuat, bagaimana dan dengan apa yang dimakannya?

Ikan teri - apa itu dan bagaimana ia dimakan?

Ikannya sihat dan enak, tetapi yang pertama adalah perkara pertama.

Bagaimana rupa ikan teri dan di mana ia tinggal??

Lebih tepat lagi, ikan teri Eropah dibahagikan kepada beberapa jenis:

  1. Mediterranean.
  2. Azov.
  3. Laut Hitam.

Di samping itu, terdapat beberapa subspesies lagi:

  1. Orang Argentina.
  2. Orang Australia.
  3. Kapsky.
  4. Orang Jepun.
  5. California.
  6. Orang Peru.

Habitat ikan perak kecil ini dengan jalur hijau-hitam di belakang ditunjukkan dengan nama-nama subspesies.

Walaupun ikan teri kecil (ikan terbesar tidak mencapai panjang lebih dari 200 mm), spesies ikan menempati salah satu kedudukan utama dari segi penangkapan, kerana banyaknya.

Ikan itu tidak pernah pergi ke lautan terbuka, tinggal di perairan kecil dan panas berhampiran pantai dengan suhu 6-22 oС.

Ikan teri adalah pengumpan plankton, yakni memakan plankton untuk makanan, memainkan peranan penting dalam rantai makanan penduduk laut.

Sebagai tambahan, alga termasuk dalam makanan mereka. Ikan engraulis mempunyai berat purata 20-190 gram.

Dari semua subspesies yang disenaraikan di atas, ikan teri Jepun, Mediterranean, Laut Hitam dan ikan teri Azov lebih sedap dan oleh itu digunakan dalam masakan..

Pada musim luruh, ketika masa makan berakhir, kandungan lemak ikan adalah 23-28%.

Oleh kerana ia bergerak di sekolah-sekolah besar, yang terdiri dari sejumlah besar ikan kecil, yang disebut purse seine biasanya digunakan ketika menangkap, yang memungkinkan untuk "meraup" seluruh sekolah ikan sekaligus.

Mengapa hamsa atau ikan bilis berguna?

Manfaat produk ini tidak dapat dinafikan, jika tidak, ikan tidak begitu popular.

Kualiti penyembuhan disebabkan oleh penyertaan dalam komposisi sejumlah besar Omega-3, ini adalah PUFA, yang membantu daya tahan tubuh terhadap aterosklerosis dan mempunyai kesan hipotensi..

Manfaat ikan teri dengan penggunaan sistematik menjadi semakin ketara, kerana produk ikan bertindak sebagai profilaksis semasa rawatan patologi jantung dan saluran darah.

Kualiti perubatan produk terletak pada fakta bahawa ia mengandungi banyak unsur makro dan mikro yang diperlukan oleh tubuh..

Dalam bentuk apa pun, ikan tetap sihat dan sangat berkhasiat.

Selain itu, ikan teri adalah pembekal vitamin D, yang mengatur pertukaran kalsium dan fluorida, dan ini sangat penting bagi tubuh yang sedang tumbuh..

Ramai doktor menasihatkan kanak-kanak untuk mengambil sekurang-kurangnya 200 gram produk setiap hari, kerana mengandungi sejumlah besar yodium, yang baik untuk otak..

Ikan juga tinggi vitamin B.

Bagaimana anda boleh memasak ikan bilis?

Ikan sangat diminati bukan hanya dalam masakan Mediterranean, tetapi juga di negara kita, ia sering ditambahkan ke dalam pelbagai hidangan asli atau berfungsi sebagai hidangan utama..

Produk ikan boleh didapati:

  • goreng;
  • memadamkan;
  • bakar;
  • garam, produk dituai dalam bentuk masin dan sedikit masin;
  • kering.

Ikan kalengan biasanya digunakan sebagai perasa eksotik dan beraroma eksotik untuk pelbagai hidangan, terutamanya sayur-sayuran.

Tempat ikan bilis ditambah dalam masakan?

Walaupun saiznya kecil, ikan ini telah mempengaruhi masakan Eropah. Resipi mana-mana negara Eropah mengandungi hidangan dengan ikan bilis..

Ikan kecil kering dimakan sebagai hidangan bebas, sebagai makanan ringan.

Sos lazat (sos Worcester) disediakan bersama mereka dan ditambah ke salad.

Contohnya, salad Caesar dengan ikan bilis sangat popular di kalangan gourmets..

Mereka mengisi zaitun, menghias hidangan perayaan.

Ikan teri ditambahkan sebagai tambahan kepada pasta Itali.

Pes ikan teri mempunyai rasa yang kaya.

Pizza dengan ikan bilis juga sangat popular..

Cara pengambilan ikan bilis?

Teknologi pembuatan dan pengasinan ikan mempunyai ciri-ciri:

  1. Bangkai yang ditangkap digulung dengan garam laut kasar dan diletakkan di dalam bekas kayu besar.
  2. Di dalamnya, ikan dibiarkan masak "dalam jusnya sendiri" selama lebih kurang 14 hari.
  3. Seterusnya, ikan dibersihkan secara manual dari inti dan kepala dipotong, dibongkar mengikut ukuran, dan diletakkan di dalam bekas lain.
  4. Saya mesti katakan, kaedah meletakkan adalah istimewa. Ikan itu dilapisi, ditaburkan dengan garam. Maka anda perlu melupakan bangkai, selama hampir 90 hari.
  5. Selepas itu, produk ikan dibentangkan dalam tin kecil dan dihantar ke rak pusat membeli-belah..

Di kedai, ada kemungkinan untuk melihat dan membeli produk:

  1. Dalam minyak.
  2. Dalam jus lemon.
  3. Dalam sos wain.

Tetapi apa pun pengisiannya, bagi pengguna domestik, ikan itu sangat masin, jadi betul untuk merendamnya sebelum dimakan.

Siapa yang tidak boleh makan ikan bilis?

Sekiranya kita bercakap mengenai bahaya ikan teri, maka doktor tidak mengesyorkan memakan produk ikan untuk orang yang terdedah kepada reaksi alergi dan mereka yang mempunyai intoleransi individu.

Apa yang perlu anda ketahui mengenai ikan bilis: pemilihan dan penggunaan

Resipi Mediterranean sering merangkumi ikan bilis. Makanan bergaya hari ini, tetapi tidak diketahui oleh banyak orang dan tidak kelihatan di mata. Sebilangan pengeluar menggunakan kelonggaran ini, menggulung sprat lama dan bukannya ikan bilis ke dalam tin. Kami akan berusaha mencari perbezaan dan membantu pelanggan memahami siapa diri mereka

Ikan teri adalah ikan perak kecil (hingga 20 cm) yang menghuni perairan pesisir kedua belahan. Sangat menarik bahawa terdapat begitu banyak ikan teri di lautan sehingga dari segi jumlah jisim semua individu, mereka menduduki tempat pertama di antara ikan di Bumi. Terdapat 8 jenis ikan bilis, dan salah satunya, iaitu ikan bilis Eropah, ternyata terkenal kepada kami, tetapi dengan nama yang berbeza - hamsa.

Terdapat seperti "asin ikan teri": segera setelah menangkap ikan dimasukkan ke dalam air garam pedas selama beberapa hari, kemudian ditaburkan dengan garam kasar, dipindahkan ke tong dan disimpan di dalamnya selama empat bulan. Dengan cara ini ikan bilis yang dimasak digunakan untuk memberikan rasa, bau, kemasinan yang diperlukan untuk banyak hidangan. Cukuplah mengingat salad Perancis yang terkenal "Nicoise" atau pizza Itali yang tidak kurang terkenal "Four seasons". Sos Worcester?!

Hari ini, membeli sebotol ikan bilis tidak akan sukar: ia dijual di hampir semua kedai utama. Tetapi berhati-hatilah ketika memilih - ikan yang sama sekali berbeza mungkin bersembunyi dengan nama ikan teri. Contohnya, sprat.

Apa yang perlu dicari semasa membeli

1. ikan bilis sebenar agak mahal..

2. Jangan malas membaca apa yang ditulis dengan huruf kecil, iaitu komposisi produk. Pada spat, biasanya halus, tetapi jujur, ditulis bahawa ini.

3. Kami akan menemui perbezaan seterusnya apabila kita membuka bank yang sudah dibeli. Ikan teri dalam proses pengasinan memperoleh warna merah-merah jambu khas. Daging pucuk tetap putih. Kadang-kadang mereka mencubanya dengan menambahkan sesuatu yang merah pada minyak atau air garam pedas, misalnya paprika atau cuka anggur, tetapi jika warnanya berubah, ia hanya di luar, dan di dalam fillet masih ringan.

4. Daging ikan teri lebih padat daripada spat, tetapi pada masa yang sama lebih lembut. Ikan teri adalah ikan yang sangat berlemak, dan oleh itu sedap. Sebagai tambahan, "duta ikan teri" yang sama memberikan ikan yang istimewa dan bau tertentu..

Apa itu ikan bilis dan apa itu ikan sardin

Roman Loshmanov memahami spesies ikan

  • Idea
  • Pengalaman

Menuai sayur

Cara mengeringkan, garam, fermentasi, acar dan membuat serbuk

  • Idea
  • Resipi tukang masak

Salad hijau besar

Bina peraturan dan tiga resipi hebat

  • Pengalaman

Sekolah "Makanan": bagaimana menjadi koki pastri

7 sebab untuk pergi ke "Kursus asas" oleh Alexander Kozhanov

  • Pengarang

Pengusaha gastronomi Fyodor Tardatyan kadang-kadang bertanya kepada saya soalan yang berbeza mengenai makanan di utusan. Dia, khususnya, peminat ikan sardin dalam tin. Di Eropah dan Amerika, mereka dijual dalam balang yang anda ingin segera beli, buka dan makan langsung dari mereka, mencelupkan roti segar ke dalam minyak ikan. Kami tidak mempunyai banyak daripadanya, biasanya ikan sarden digulung dengan standard sehingga anda tidak mahu membeli atau makan, terutama kerana ikan dipotong tidak memanjang, tetapi seberang. Dan pada suatu hari Fedor bertanya kepada saya: "Apa itu sardin secara umum - baka atau kaedah penyediaannya?" Saya agak terkejut, tetapi menjawab: "Baik." Dia kemudian pergi dengan kad truf: dia mengirim gambar dengan kaleng, yang tertulis: "Sarden dalam minyak ikan haring".

Kes lain. Saya baru-baru ini mula membaca buku dengan masalah logik yang berbeza. Yang pertama adalah ini: rak makanan dalam tin di kedai dipenuhi dengan ikan sardin, tetapi di bahagian ikan segar mereka tidak pernah muncul. Apa masalahnya? Pilihan pertama adalah ikan yang murah, lebih menguntungkan untuk menggulungnya ke dalam balang tepat ke laut daripada membawanya. Kedua, sardin segar mempunyai bau dan rasa yang tidak menyenangkan, dan pengawetan ikan ini bertambah baik. Ketiga, sardin tidak wujud. Dan dia, menurut pengarang buku itu, betul: "Banyak yang terkejut dengan kenyataan ini, tetapi anda dapat menjamin kebolehpercayaan 100%: tidak ada jenis ikan seperti ikan sarden.".

Apa masalahnya? Ada ikan sardin atau tidak??

Sudah tentu ada. Terdapat spesies Sardina Pilchardus, sardin Eropah. Dan ada sardinops dan sardinella, yang juga disebut sardin dan ichthyologists, dan nelayan dan penjual ikan. Sebagai contoh, Iwashi adalah Sardinops Melanostictus, dan dalam bahasa sardin Rusia - Pasifik.

Tetapi ada juga GOST untuk sardin dalam minyak, yang mengatakan bahawa makanan kalengan ini dapat dibuat bukan hanya dari sardin dan sardinella, tetapi juga dari ikan haring, herring, sprat, ikan teri dan bahkan mullet merah. Artinya, sarden juga merupakan nama yang mapan untuk sejenis ikan kalengan: ikan kecil, terutama dari keluarga ikan hering, yang dikisar dan digulung ke dalam balang.

Perkara yang sama berlaku dengan ikan sardin seperti sprats. Secara umum, sprat, Sprattus, adalah sprat Baltik dan Laut Hitam. Tetapi sprats di tebing bukan hanya sprats, tetapi juga herring, yang juga merupakan ikan hering Baltik. Apabila bank mengatakan "Sprats large", mesti dia. Kerana sprats telah lama disebut bukan hanya jenis ikan, tetapi juga berbagai makanan kalengan dari ikan salai kecil. Saya pernah berada di kilang membuat tin dan melihat ikan haring berubah menjadi sprats, pemandangan yang menghipnotis.

Tetapi dengan ikan bilis, ia lebih membingungkan dan tidak dapat difahami. Terdapat sekurang-kurangnya empat jenis makanan dalam tin yang boleh dipanggil ikan bilis di rak kedai, tetapi tidak semuanya dibuat dari ikan bilis. Saya akan cuba menerangkan.

Ikan teri adalah ikan kecil, berlemak dan sangat banyak. Sekiranya anda menimbang semua ikan di lautan dunia, ikan teri akan menjadi yang pertama dari segi jumlah jisimnya. Ikan teri Peru adalah yang terbesar di dunia, tetapi ikan teri terutama ditangkap untuk membuat makanan. Ini digunakan untuk membuat makanan untuk ikan, yang dibiakkan dalam akuakultur, memberi makan babi dan unggas, dan juga digunakan untuk pembuahan. Kami mempunyai ikan teri Eropah yang lebih dikenali sebagai hamsa.

Tetapi selalunya perkataan "ikan teri" bermaksud bukan hanya ikan teri, tetapi dengan cara khas, asin kering. Ini dijual dalam balang kaca dalam minyak - tidak boleh dimakan begitu saja (walaupun sangat enak, sangat masin), tetapi digunakan sebagai ramuan. Hanya beberapa ikan bilis yang cukup untuk mencicipi sos pasta. Mereka ditambahkan ke dalam sos Caesar dan dimasukkan ke dalam nicoise. Anda boleh membuat roti bakar ikan teri dan mozzarella. Philip J. Fry di Futurama menghabiskan $ 50 juta untuk ikan teri terakhir dunia untuk membuat pizza kegemarannya. Secara umum, ikan ini adalah pembawa rasa umami dan digunakan untuk tujuan yang sama dengan sos garum antik. Ia dibuat hanya dari ikan bilis..

Apabila resipi itu mengatakan "ikan bilis", mereka hampir selalu bermaksud seperti itu - kering kering asin, fermentasi, berdiri tegak di dalam balang kaca.

Tetapi, sebagai contoh, di negara-negara Skandinavia, ikan bilis tempatan dijual di kedai-kedai bersama dengan negara-negara Mediterranean. Ini adalah spat pedas (seperti yang anda ingat, sprats) dalam perapan cuka manis dan masam. Dengan cara yang sama bahawa ikan hering dituangkan di sana, akibatnya ikan praktikalnya kehilangan rasa sendiri. Ikan teri ini dimakan begitu sahaja, tetapi ia boleh digunakan sebagai agen perasa. Perkara utama, jika anda berjumpa dengan mereka, adalah untuk mengingati bahawa rasa mereka sama sekali berbeza dengan rasa Mediterranean.

Dan dua kaleng dalam foto di awal artikel adalah ikan teri yang dibuat di Rusia dan yang, sejujurnya, menggandakan intinya.

Dalam balang kaca - "ikan bilis spat masin". Maksudnya, ini adalah sejenis garam yang pedas, menyingkirkan kepala, inti dan rabung. Ikan ini tidak ada kaitan dengan ikan bilis sebagai spesies. Rasa berbeza dari ikan bilis selatan dan utara. Mereka tidak sesuai apabila ikan bilis diperlukan dalam resipi. Mereka mesti dimakan atau digunakan dalam sandwic seperti kilulabe. Mengapa pengeluar, syarikat Pantai Baltik, memanggil ikan bilis makanan dalam tin - Tuhan tahu. Mungkin dia memutuskan bahawa "ikan teri" terdengar lebih banyak mata wang daripada "sprat", dan oleh itu dapat dijual dengan harga yang lebih tinggi. Menariknya, "Pantai Baltik" juga garam ikan bilis sebenar, iaitu, hamsu, tetapi tidak menyebutnya ikan teri.

Di dalam tin - ikan bilis dikisar dalam minyak. Walaupun kaleng itu dibuat di wilayah Rostov di Laut Azov, berdasarkan GOST dan kodenya, ini bukan ikan teri, tetapi ikan dari laut jauh - ikan teri Peru atau Argentina. Ya, mereka sebenarnya ikan bilis, tetapi balang ini sama sekali tidak sesuai untuk resipi dengan ramuan ikan teri. Biasanya, ia dekat dengan sarden, tetapi mempunyai nama yang berbeza, kerana ia dibuat mengikut GOST yang berbeza, bukan yang memungkinkan anda memanggil ikan sarden ikan bilis. Ngomong-ngomong, ikan di dalam tin ini memang begitu, saya mencuba.

Kepala anda sedikit bulat, bukan? Tetapi inilah beberapa simpulan yang longgar.

Sardin hanya boleh menjadi sardin. Sardin boleh berupa sardin, sprats dan ikan bilis. Sprats boleh menjadi sprats dan herring, tetapi sprats boleh menjadi sardin, sprats dan ikan teri. Dan ikan bilis boleh menjadi ikan bilis, dan ikan sardin, dan bukan sahaja..

Dapur Kami. Ikan Teri: Ikan Perasa

Apa itu ikan bilis dan apa yang dimakannya, akan memberitahu penulis lajur Daria Otavina, berkongsi resipi masakan Rom kuno dan moden menggunakan ramuan ini. Salad dan domba Rom dengan ikan bilis, salad Caesar dan Nicoise, vinaigrette, mayonis dan sos ikan teri

Semua orang pernah mendengar tentang mereka, banyak yang mencuba, tetapi tidak semua orang menghargai. Sesuatu seperti ini dapat digambarkan nasib ikan teri dalam masakan rumah Rusia. Dan semua itu kerana ia sering digunakan untuk tujuan lain..

Ikan teri lebih merupakan ikan perasa daripada hidangan yang berasingan. Ikan adalah ramuan, jika anda suka, yang ditambahkan ke dalam salad dressing, mayonis, vinaigrettes, dan juga sebagai penambah rasa untuk hidangan daging dan ikan, kerana hanya ikan teri kalengan yang disiapkan dapat membangkitkan rasa produk bahkan tanpa rasa.

Foto: stoica ionela / Shutterstock.com

Orang Rom kuno adalah orang pertama yang menghargai keunikan, kandungan lemak dan kegunaan ikan kecil, memasak daging dan ikan dengannya, membuat perap dari ikan bilis, kuah dan sos ikan garum (garum Latin). Sebutan bertulis pertama mengenai sos, yang popular di semua kelas Rom, terdapat di buku masakan Apicius, bertarikh abad ke-4 Masihi.

Garum disiapkan dengan penapaian lama. Ikan teri, serta isi ikan dan moluska lain, bersama dengan ramuan aromatik, diletakkan di dalam mandi batu besar dan disimpan di bawah sinar matahari selama 2-3 bulan. Ketika cairan bening muncul di permukaan, saliran itu disalirkan, disaring, cuka, garam, lada, anggur dan minyak zaitun ditambahkan, disegel dalam bejana tanah kecil dan diangkut ke seluruh kerajaan.

Kaedah ini masih digunakan hingga kini. Menurut prinsip Rom, "sos ikan" yang popular disediakan, yang dijual di pasar raya mana pun di negara kita. Ia biasanya dibuat di Jepun dan negara-negara Asia, dari Korea dan Thailand hingga Vietnam dan Kemboja. Sama seperti di Rom kuno, koki dan suri rumah menggunakannya sebagai ganti garam - sebagai pakaian dan perasa untuk kursus pertama dan kedua..

Ikan kalengan yang dijual di kedai sering "dibungkus" dalam sos ini atau sedikit lebih masin. Untuk menggunakan yang terakhir, garam berlebihan mesti dicuci atau dicuci. Ikan Teri dalam Minyak - Picit Ringan.

Vinaigrette ikan bilis

Bahan-bahan: tiga atau lebih fillet ikan teri, 1 sudu kecil. cairan pengasam dalam tinnya (jika ada), 1/2 cawan minyak zaitun (lebih baik pertama kali menekan), 3-4 sudu besar. l. cuka merah atau putih, 1 sudu kecil. Dijon mustard, 1 biji bawang merah cincang (atau alas bawang hijau putih), lada hitam segar, garam (pilihan).

Semua bahan, kecuali bawang, dihantar ke pengisar dan pukul selama 30 saat sehingga emulsi berkrim. Kami merasainya. Masukkan garam atau cuka jika perlu.

Sekarang masukkan bawang merah cincang dan pulsate hingga benar-benar sebati dengan vinaigrette. Lada, cuba lagi untuk keseimbangan garam dan masam dan dijadikan sebagai hiasan salad sayur, telur rebus, daging, makanan ringan ikan dan makanan laut. Kami menyimpan di dalam peti sejuk tidak lebih dari 2-3 hari.

Ikan teri adalah satu-satunya ikan yang larut sepenuhnya semasa memasak dengan kaedah apa pun, termasuk rawatan panas, dan tidak meninggalkan bau amis. Oleh kerana tekstur dan kandungan lemaknya, ikan bilis nampaknya cair, hilang, dan menghidupkan semula semua bahan lain secara maksimum.

Salad Rom dengan vinaigrette ikan bilis

Foto: svariophoto / Shutterstock.com

Bahan-bahan: 4 pcs. isi ikan bilis, 1 sudu besar. l. jus lemon (atau cuka), 1 sudu kecil. mustard, 1/4 cawan minyak zaitun, lada putih segar (atau hitam), secubit garam, 1/3 kepala salad Rom hijau atau 1/4 kepala selada gunung es, crouton bawang putih (pilihan).

Dalam mangkuk kecil, gabungkan jus lemon dengan mustard, uli dan tambahkan minyak sayuran secara beransur-ansur, pukul dengan pukul. Potong ikan bilis dengan pisau tajam. Masukkan, campurkan, garam dan lada secukup rasa.

Gris roti dengan bawang putih segar atau taburkan dengan serbuk kering, potong crouton hingga ukuran dan keringkan dalam kuali kering.

Kami merobek salad hijau dengan tangan (kami tidak pernah memotongnya sehingga produk tidak teroksidasi) ke dalam pinggan besar. Masukkan vinaigrette (berpakaian), kacau dengan tangan anda atau goncangkan mangkuk. Taburkan crouton aromatik garing di atasnya.

Prinsip yang hampir sama digunakan untuk menyiapkan salad Caesar klasik, yang berakar di Rom yang sangat kuno, penghormatan ikan teri, sos ikan, vinaigrette dan mayonis berdasarkan ikan teri, kerana begitulah cara disebut ikan teri dalam bahasa Rusia, yang ditangkap setelah bertelur di Laut Azov.

Mayonis dengan ikan bilis

Bahan-bahan: 6 ikan bilis, 1 kuning ayam, 1 sudu kecil. Dijon mustard, 2 sudu besar. l. jus lemon, 1/2 cawan minyak biji anggur (atau minyak sayuran apa pun), 3/4 cawan minyak zaitun, garam, lada segar, 1 cengkih bawang putih parut (pilihan).

Pukul kuning dengan mustard dan separuh jus lemon. Kami memperkenalkan minyak sayuran dalam aliran tipis atau tetes, secara beransur-ansur mencambuk jisim dengan pengadun tenggelam hingga konsisten mayonis. Akhir sekali, masukkan ikan bilis cincang halus atau adunan, baki jus lemon, lada dan garam secukup rasa. Tutup dengan kerajang dan masukkan ke dalam peti sejuk sehingga sejuk sepenuhnya.

Mayonis cepat dengan ikan bilis: 1 cawan mayonis siap pakai kegemaran anda, 2-3 isi ikan bilis cincang halus, 1-2 ulas bawang putih parut, 2 sudu kecil. jus lemon, 1/2 sudu kecil. mustard (pilihan), lada hitam atau putih secukup rasa.

Di dalam mayonis inilah rahsia salad Caesar yang enak dan betul disembunyikan, yang boleh menjadi hijau sederhana, dengan roti crouton, atau ayam.

Salad Caesar dengan ayam

Foto: dextroza / Shutterstock.com

Bahan-bahan klasik asas: fillet ayam panggang atau panggang (atau rebus), selada hijau, bawang putih atau crouton roti biasa, serutan keju keras, mayonis ikan teri.

Bahan tambahan: telur rebus, tomato ceri separuh, setengah cincin bawang merah, timun segar, zaitun atau caper.

Saya akan membuat tempahan sekali lagi - untuk salad Caesar ini, hanya mayonis berdasarkan ikan bilis yang digunakan.

Salad Nicoise

Foto: Chudovska / Shutterstock.com

Berasal dari azure Nice, salad ini secara harfiah meraikan ikan bilis ketika mereka ditambahkan keseluruhan.

Bahan asas: selada hijau, tuna kalengan, bangkai ikan teri kecil (tanpa cairan dan dengan garam berlebihan), kacang hijau rebus, ayam rebus atau telur puyuh, tomato ceri, kentang muda yang sering direbus, caper kalengan, zaitun ( pilihan).

Berpakaian: vinaigrette Perancis klasik berdasarkan minyak dan cuka atau vinaigrette dengan ikan bilis dari resipi sebelumnya - jika anda ingin makan seperti di French Riviera.

Anak domba Rom dengan ikan bilis dan rosemary

Foto: Joe Gough / Shutterstock.com

Bahan untuk 6 hidangan: 4-5 ikan teri yang diperap dalam minyak, kira-kira 2 kg domba (4 keping pada tulang, tongkat atau lutut), 2-3 sudu besar. l. tepung, 4 sudu besar. l. minyak zaitun, 2 tangkai rosemary, 2-3 daun bijak segar, 2 ulas bawang putih, 50 ml cuka meja putih atau merah, 1 sudu kecil. madu atau gula, 200 ml air mendidih, garam, lada.

Celupkan betis atau lutut domba muda ke dalam tepung dan goreng hingga coklat keemasan dalam kuali besar yang telah dipanaskan dengan penambahan dua sudu minyak sayuran. Kami mengeluarkan, meletakkannya di tuala kertas. Keluarkan minyak, lap kuali sehingga kering.

Potong ikan bilis, bawang putih dan semua sayur-sayuran. Masukkan baki minyak ke dalam periuk dan gorengkan bahan dengan cepat sehingga bau herba yang kuat dilepaskan. Kembalikan domba dengan segera, masukkan cuka dan air, tambah madu atau gula, tutup penutup dan reneh dengan api kecil selama kira-kira satu jam.

Panaskan oven hingga 180 C. Keluarkan domba dari kuali atau besi tuang, letakkan di atas loyang dan bakar sehingga coklat keemasan selama 10-15 minit lagi.

Selama ini, kami membuat sos dari baki cecair, menambahkan sedikit air (atau wain putih), jika ada sedikit, atau sedikit tepung, jika ternyata terlalu cair. Masukkan garam dan lada secukup rasa. Tuangkan sos ke atas kambing yang telah siap, taburkan dengan keju keras atau herba parut.

Yang tinggal hanyalah membeli sebotol ikan teri, yang akan bertahan selama beberapa bulan dan berpuluh-puluh hidangan. Nasib baik dan selera makan!

Ikan teri - jenis ikan apa dan bagaimana ia dimakan

Semakin banyak, pelbagai hidangan luar negeri menembusi budaya kita. Kadang-kadang kita dengan senang hati menerimanya, dan kadang-kadang kita melihat produk tersebut dan tidak tahu dari mana pihak untuk menghampirinya dan bagaimana, sebenarnya, memasak, dan yang paling penting ada. Kami telah mempertimbangkan produk yang serupa, termasuk leci, macadamia, caper.

Hari ini kami mempunyai produk baru dalam agenda kami - ikan bilis. Mereka telah berjaya memenangi hati berjuta-juta orang di seluruh dunia, dan sekarang mereka secara senyap-senyap "berbaris" ke seluruh Rusia, menggoda dengan hidangan dan rasa baru di dalamnya.

Saya ingat saya mula-mula mengetahui tentang mereka pada tahun 90-an dari komik Disney. Di sana, sesekali ada "pizza dengan ikan bilis", dan atas sebab tertentu saya sungguh-sungguh percaya bahawa itu adalah sejenis sayur, kerana semuanya sesuai. Nampaknya saya bukan satu-satunya. Oleh itu, sebagai permulaan, mari kita jelaskan apakah produk misteri ini..

Dan juga pertimbangkan apa dan bagaimana ia dimakan di pelbagai negara di dunia dan di sini. Apa yang dimasak dengannya, dan dalam bentuk apa ia dihidangkan. Semoga anda menikmatinya dan merasa menarik!

Apa itu ikan bilis dan bagaimana rupanya

Sekiranya anda tidak mencurahkan air dan memasukkannya sebentar, ikan teri adalah ikan kecil sepanjang 10-17 cm dengan badan langsing panjang berwarna keperakan. Mereka berenang, sebagai peraturan, dalam kumpulan besar, kerana ini adalah bagaimana mereka merasakan kekuatan. Dengan sendirinya, mereka dengan cepat menjadi mangsa ikan yang lebih besar dan penduduk lain di laut dalam..

Pada mulanya, kata ini adalah nama hidangan yang dimasak, tetapi lama-kelamaan perkataan ini semakin sesuai untuk ikan itu sendiri. Dia sendiri sangat berguna untuk tubuh manusia. Dagingnya mengandungi sebilangan besar vitamin B, serta vitamin A, C, E, K, PP dan D.

Secara berlebihan, ia mengandungi iodin, kalium, magnesium, fosforus dan tembaga dan pelbagai jenis asid lemak. Malah pengambilan hidangan dari ikan ini sekali-sekala memberi kesan yang baik kepada sistem kardiovaskular, pencernaan dan saraf. Pakar pemakanan mengesyorkannya untuk pencegahan aterosklerosis, diabetes dan riket. Ia disediakan untuk kanak-kanak di institusi prasekolah dan sekolah, yang membuktikan keselamatan dan faedahnya..

Sekiranya kata ikan teri kelihatan terlalu rumit dan "asing" bagi anda, anda boleh menyebutnya sebagai hamsa. Mereka adalah kerabat jauh dari ikan hering lama yang baik dan telah mengambil dari daging, kelenturan dan warna peraknya. Kepala ikan diposisikan secara menegak sehingga jika anda melihatnya dari sisi, anda akan mendapat gambaran yang baik dalam profil. Mulutnya begitu besar sehingga menjulur di luar mata. Atas dasar ini, mudah untuk membezakannya dari ikan kecil yang lain..

Ikan teri, hamsa, sprat adalah perkara yang sama atau tidak

Ya, soalan ini sering berlaku, terutamanya ketika anda ingin memasak sesuatu yang tidak biasa, dan rakan ini muncul dalam resipi, seperti salji di kepalanya. Dan anda tidak tahu: berlari untuk mencarinya di kedai, atau menggantinya dengan ikan lain, yang praktikal daripadanya. Sekarang kita akan menyelesaikan masalah ini.

Pada pandangan pertama, nampaknya hamsa, sprat dan ikan teri hampir sama. Tetapi dalam pinggan mangkuk mereka menampakkan diri dengan cara yang berbeza, jadi penting untuk memahami apa yang akan anda lakukan dengan produk ini selepas ini..

Hamsa, seperti yang telah kita katakan, adalah subspesies pahlawan kita, yang terdapat di Laut Hitam dan di laut Azov. Sekiranya anda menyebutnya hamsa, itu tidak menjadi kesalahan, tetapi sebaliknya, ia akan menjadi salah. Ikan teri disebut hamsa, kerana mereka mempunyai ciri khas yang sama - mulut besar.

Hamsa jauh lebih gemuk daripada sprat, komposisi vitaminnya berkali-kali lebih kaya, yang bermaksud lebih sihat. Ukurannya tidak melebihi 12 cm, badannya semuanya bersisik, tetapi kepalanya tidak. Anda juga dapat mengenali hamsa di antara banyak kerabatnya dengan rahang atas yang menonjol. Dan matanya yang besar terletak sangat dekat dengan "dahi".

Sprat, atau, seperti yang disebut juga, tulka, adalah kerabat herring yang cukup dekat. Ia biasanya dimasak dalam rempah, tomato, dan dibungkus dalam pengawet. Tetapi melakukan ini dengan hamsa akan menjadi tidak sopan, kerana ia sendiri mempunyai rasa tertentu. Oleh itu, biasanya hanya masin..

Dari perbezaan luaran, dia dapat disebut rahang bawah yang menonjol.

Anchovy, di sisi lain, memiliki penampilan yang serupa dengan hamsa, kerana pada dasarnya, itu adalah "anaknya". Ia dimasak dengan cara yang sama, terutamanya dalam minyak dan garam..

Apakah perbezaan antara ikan teri Laut Hitam dan Eropah

Untuk mengelirukan anda lebih jauh lagi, kami akan memberitahu anda apakah jenis Laut Hitam dan Eropah. Apakah perbezaan antara mereka? Harus diingat bahawa perbezaan antara mereka tidak begitu besar. Maklumat ini diperlukan agar tidak menghitung di kedai bahawa terdapat "ikan teri palsu" di hadapan anda, kerana maklumat itu berbeza dari yang anda lihat sebelumnya.

Rakan Laut Hitam tinggal di seluruh Laut Hitam, berfungsi sebagai makanan untuk beluga, ikan kembung dan pemangsa lain. Mereka hidup 3-4 tahun, mencapai maksimum 14-15 cm hanya pada tahun keempat kehidupan.

Penduduk laut jenis ini juga disebut orang Eropa; pada musim panas mereka tinggal di lapisan atas air, di mana ia hangat dan ada banyak makanan yang sesuai. Pada musim sejuk, ketika air membeku dan ribut mulai, kawanan bayi masuk ke bawah air hingga kedalaman 80 meter, berhibernasi di sana dengan tenang dan tidak bergerak. Dan pada musim bunga mereka mula bangkit semula, makan plankton.

Musim pembiakan aktif mereka adalah dari bulan Mei hingga September, selama ini mereka dapat bertelur hingga 4 kali, masing-masing 25 ribu telur. Oleh kerana banyaknya makanan inilah yang menjadi makanan utama bagi pemangsa akuatik..

Ikan teri Azov, atau, seperti disebut, abu-abu, mempunyai warna yang lebih ringan dan ukuran yang lebih kecil, hanya 12-13 cm. Tetapi ia tinggal di sana hanya pada musim panas. Pada musim sejuk, penghuni laut Azov melayang ke Laut Hitam dan juga menjadi "Laut Hitam" selama satu musim.

Bagaimana ikan bilis dibuat dan digunakan

Sekiranya di tanah air anak-anak ini sudah lama jelas bagaimana memakannya, maka kita masih mengemukakan soalan ini. Oleh kerana agak sukar untuk mencari ikan segar, selalunya ia dijumpai dalam tin, di dalam minyak dan dikeringkan.

Produk kering digunakan sebagai makanan ringan untuk minuman beralkohol dan sebagai hidangan bebas. Sos untuk salad disediakan dengannya, misalnya, Caesar. Mereka sering dihidangkan dengan buah zaitun atau dihiasi dengan hidangan perayaan..

Dalam tin

Ini adalah jenis storan yang cukup popular untuk produk ini di Rusia. Anda boleh membelinya di pasar raya atau kedai dalam talian anda. Dan anda juga boleh memasaknya sendiri, tidak begitu sukar. Ini memerlukan ikan beku segar, lemon dan bawang putih, cuka balsamic, lada cabai, gula, garam dan minyak zaitun..

Pertama sekali, anda perlu mengupas setiap bangkai untuk membuat fillet. Dalam mangkuk yang terpisah, satukan cuka, gula dan garam serta jus lemon segar. Tuangkan fillet dengan sos yang dihasilkan selama kira-kira satu jam, kemudian toskan, tambahkan sisa bahan, tutup penutup dan angkat selama dua jam.

Sekiranya anda membeli ikan dalam tin, setelah dibuka mesti diisi dengan minyak dan disimpan di dalam peti sejuk. Anda boleh menghidangkannya dengan kentang, pasta atau sayur-sayuran. Juga, dari ikan dalam tin diperoleh sos dan aditif yang sangat baik..

Dalam minyak

Penyimpanan yang paling popular untuk produk ini ialah minyak. Ia dianggap paling lembut, memelihara sebisa mungkin rasa unik dan set vitamin yang kaya. Oleh itu, ia dapat digunakan dalam sos dan salad, dalam kursus kedua dan hanya sebagai makanan ringan dengan roti..

Fillet juga mempunyai ciri menarik. Semasa rawatan panas, ia hampir larut sepenuhnya, dicampurkan dengan bahan-bahan lain dan memberikan aroma dan rasa yang tidak biasa.

Untuk kualiti ini, dia sangat disukai oleh tukang masak yang menyediakan pizza dan pai..

Kering

Berbeza dengan banyak kesalahpahaman mengenai ikan bilis masin, ia langsung tidak diasinkan. Mereka pertama kalengan, dan kemudian dikeringkan, bahkan, lebih tepatnya, dehidrasi. Dalam bentuk ini, mereka menjadi makanan pembuka minuman bir, atau sebagai hidangan berasingan untuk hidangan utama atau sayur-sayuran..

Rasa ikan kering secara langsung berkaitan dengan ukurannya. Semakin kecil mereka, lebih enak, ada yang membandingkannya dengan biji, sehingga mudah dimakan dan tidak dapat dimakan. Ikan kering mengandungi sejumlah besar protein, kalsium dan asid lemak.

Bagaimana dan dengan ikan bilis yang dimakan di negara kita dan di negara lain

Produk ini sangat popular di England. Sos Worcestershire yang popular berasal dari sudut planet ini. Dan dibuat pada tahun 1837, ketika resipi sos India dibawa ke England. Itu diberikan kepada profesional tempatan, tetapi dia tidak hanya dapat mengulanginya, tetapi juga melakukan sesuatu yang menjijikkan dan berbau busuk.

Sos ini dikeluarkan dari pandangan dan dilupakan. Hanya beberapa tahun kemudian, seseorang menjumpai balang dan berani memeriksanya. Pada masa itulah aroma dan rasa terungkap sepenuhnya. Ternyata, hanya ikan bilis yang memberikan rasa dan aroma yang luar biasa. Hingga hari ini, ia ditambah dengan banyak hidangan sebagai perasa..

Di Itali, mereka juga menghormati ikan kecil ini. Pizza terkenal "Four seasons", walaupun di Rusia, unik kerana kehadiran ikan ini di dalamnya. Hidangan ini disajikan di bandar dan kafe luar bandar di Itali di mana sahaja, seperti di Rusia - makanan panggang dengan daging. Juga, mereka tidak dapat membayangkan perayaan Paskah tanpa daging domba muda yang dicampur dengan ikan bilis dan rosemary..

Produk ini juga terdapat di dalam piring Vitello Tonato, di mana irisan daging sapi disajikan dengan sos halus yang dibuat dari ikan kecil ini. Ia disediakan khas untuk Andaian Perawan. Orang Itali yang miskin membuat kaviar dari ikan, mengisar menjadi pasta, menambahkan minyak dan lada.

Secara amnya, mencampurkan fillet dengan lada adalah kombinasi yang agak kerap di garis lintang ini. Sos Peverada dan Putanesca yang disajikan dengan pasta dan sayur-sayuran mempunyai ramuan ini dalam komposisi mereka.

Penduduk Sepanyol juga secara aktif memakan bayi keperakan kecil ini. Mereka mempunyai pai ikan yang popular, mereka goreng dan acar, dicampur lada dan bawang putih..

Di Sweden, hamsa digunakan dalam kursus kedua. Casserole klasik mereka mengandungi kentang goreng, ikan bilis dan bawang, bergantian dengan mayonis atau krim masam.

Orang Amerika, penganut sandwic dan kanape, juga dapat memperkenalkan ikan di sana. Dan Caesar dengan ikan bilis, yang begitu terkenal di seluruh dunia, pertama kali diciptakan di Amerika, di mana sehingga hari ini ia disediakan dengan penuh rasa hormat..

Di Rusia, produk tersebut mula berkembang dengan segera. Bahkan sebelum revolusi 1917, ia digunakan, tetapi hanya sebagai sebahagian daripada resipi "asing", tanpa bereksperimen dengan hidangan Rusia. Kemudian mereka benar-benar melupakannya dan mula ingat baru-baru ini, memberinya peluang lagi..

Pada mulanya, kami mendapatkannya sebagai makanan ringan kering, bersama dengan ikan kering lain, dan baru-baru ini ia dihargai dan mula digunakan sebagai produk lengkap, menggunakannya dalam pelbagai salad dan hidangan lain..

Apa ikan terbaik untuk dibeli untuk salad Caesar dan kandungan kalorinya

Seperti yang telah kita katakan, bayi ini sesuai dengan semua jenis salad. Baik sebagai bahan dan sebagai perasa. Cara terbaik untuk melakukannya adalah dengan membelinya dengan minyak. Dalam bentuk ini, mereka adalah yang paling lembut, berair dan paling aromatik..

Raja salad lain, tentu saja, adalah Caesar, di mana ikan dimasukkan ke dalam komponen, dan juga pakaian disediakan daripadanya. Hari ini kami akan menunjukkan kepada anda cara membuat sos Worcestershire dengan cara yang betul. Untuk ini kita memerlukan:

  • Telur - 2 keping
  • Bawang putih - 1 ulas
  • Ikan teri dalam minyak - 2 keping.
  • Mustard - 3 sudu kecil.
  • Minyak zaitun - 3 sudu besar
  • Lemon - 1 pc.
  • Lada hitam secukup rasa

Rebus telur rebus dan masukkan ke dalam peti sejuk. Semasa sejuk, pisahkan putih dari kuning telur, kita hanya memerlukan kuning telur untuk sos. Parut bawang putih. Cincang halus ikan atau tumbuk dengan garpu.

Perah jus satu lemon ke dalam mangkuk yang berasingan, masukkan kuning telur, mustard dan bawang putih di sana, gaul rata. Selepas itu, hantar ikan ke sana dan taburkan dengan lada. Kemudian perlahan-lahan, sambil mengacau, tuangkan minyak zaitun ke dalam mangkuk. Pukul sehingga berpakaian menebal. Anda boleh mengisi salad Caesar anda dan pastikan ia akan berjaya.

Anda tidak perlu risau makan salad ini. 100 gram ikan hanya mengandungi 135 kcal.

Cuba masak. Cukup mudah dan sederhana, dan rasa akan menenangkan fikiran.

Apa yang boleh menggantikan ikan bilis

Oh, ini adalah topik kegemaran bukan hanya untuk suri rumah, tetapi juga untuk koki profesional. Adakah mungkin untuk mengganti produk dengan sesuatu jika anda belum menjumpainya atau tidak mahu pergi ke kedai untuk satu ramuan? Dan jika boleh, apa yang akan menandinginya?

Seperti yang telah kita katakan, hidupan laut ini unik, dan mustahil untuk menggantinya tanpa diperhatikan. Tetapi, seperti yang mereka katakan, ikan bukan tanpa ikan dan barah. Tidak, tentu saja kita tidak akan menggantikannya dengan barah, tetapi nenek moyang ikan teri dengan ikan hering sangat mungkin. Tetapi untuk ini lebih baik mengambil herring asin, tetapi segar, menyediakannya secara bebas seperti yang diperlukan, dalam minyak dan dengan bumbu.

Sardin, sprats dan sprats juga boleh berfungsi untuk tujuan ini. Sekali lagi, tanpa bahan tambahan, dalam makanan pengawet atau makanan dalam tin. Anda tidak akan mendapat rasa istimewa dari produk, tidak kira sekeras mana pun anda mencuba, kerana ia dicapai dengan pengasinan khas.

Sebaik sahaja ditangkap, ia dimasukkan ke dalam tong dengan rempah dan garam, di mana ia kekal selama 4 bulan. Mereka mengatakan bahawa mereka cuba melakukan perkara yang sama dengan ikan kecil yang lain, tetapi rasa ini tidak berjaya..

Anda boleh mencuba mengganti produk dalam pasta, sos atau perasa, dan bereksperimen dengan hidangan utama dan pastri tanpa ikan bilis sebenar, kami tidak akan.

Koki dan tuan rumah terkenal program masakan mengatakan bahawa hamsa dapat diganti tanpa kehilangan dengan saury, kerana rasanya sangat mirip, kedua-duanya tinggal di Laut Hitam. Terdapat koki yang dalam resipi mereka mengganti ikan ini dengan sos ikan Thai siap pakai.

Seperti yang kita fahami, mustahil untuk menggantinya tanpa menjejaskan rasanya; hanya mungkin mendekatkan rasa hidangan itu ke masa sekarang. Sekiranya anda tidak rewel, anda boleh memilih pengganti, tetapi elakkan asin pedas, itu "berbahaya", dan dengan ikan lain hanya boleh merosakkan keseluruhan hidangan.

Cara garam ikan di rumah

Sangat mungkin untuk mencari hamsa beku segar di kedai, harganya murah dan cepat habis dijual. Anda boleh mengunyahnya sendiri, ia akan berguna dan menarik. Perkara utama adalah mengetahui nuansa asas. Oleh itu, untuk pengasinan kita memerlukan:

  • Hamsa 500gr
  • Garam dan gula - 1 sudu setiap satu
  • Allspice - 1 sudu kecil.
  • Lada hitam - 1 sudu kecil.
  • Ketumbar - 1 sudu kecil.
  • Cengkih tanah - 0,5 sudu kecil.
  • Pala tanah - sudu ketiga.
  • Halia kering - 0,25 sudu kecil.
  • Daun bay - 2pcs

Pertama, ikan mesti dicairkan, bukan di air panas atau di dalam ketuhar gelombang mikro, tetapi secara semula jadi. Untuk mempercepat proses, anda boleh meletakkannya di ambang tingkap yang cerah, atau di dekat alat pemanas.

Ini perlu agar semasa membersihkan kulit tidak hilang bersama daging..

Anda tidak perlu membersihkannya dengan pisau; cukup untuk membilasnya dengan lembut di bawah air, menggosok timbangan dengan tangan anda. Ia jatuh dengan sendirinya. Apabila semuanya dibersihkan, ikan harus dibilas semula dan dibiarkan mengalir. Apabila kelembapan berlebihan hilang, masukkan ikan ke dalam mangkuk enamel atau periuk..

Campurkan garam, gula dan baki rempah yang tersenarai secara berasingan. Mereka mesti menjadi tanah. Sekiranya anda ingin menambahkan sesuatu yang anda sendiri - sila.

Seterusnya, anda perlu menambahkan bumbu ke dalam mangkuk ikan dan campurkan dengan lembut dengan tangan anda. Kemudian tutup dengan balang air atau penindasan lain dan letakkan di tempat yang sejuk selama 12 jam. Selepas masa ini, hilangkan penindasan, dan masukkan piring dengan ikan teri di dalam peti sejuk.

Mereka sekarang dapat dibersihkan dengan memotong kepala dan inti dengan hati-hati. Lebih baik jangan melakukan ini sebelum masin, kerana fillet yang dikupas menyerap lebih banyak garam..

Anda boleh menyajikan hidangan dengan cincin bawang yang dihiris nipis, lada manis dan ditaburkan dengan lada.

Sekiranya anda tidak ingin bermain-main dengan asin untuk waktu yang lama, anda boleh mencuba resipi yang jelas

Ikan bilis masin ringan

Anda perlu membersihkan ikan dengan segera dengan memotong kepala dan mengeluarkan tulang belakang. Anda perlu membilas fillet yang dikupas dan mengeringkannya dengan tuala. Lipat bangkai dalam bekas kaca, tutup dengan garam kasar dan perah jus satu lemon. Tutup penutup dan masukkan ke dalam peti sejuk. Makanan ringan berair yang enak akan siap dalam 6-8 jam.

Berapa harga ikan bilis

Anda boleh membeli sebotol produk di pasar raya besar dan di kedai dalam talian. Harga mereka rendah dan berkisar antara 100 rubel di Internet hingga 180 rubel secara runcit setiap 100 gram. Tahap harga juga bergantung pada wilayah.

Oleh itu, kami bertemu hari ini dengan tetamu luar negara yang mempunyai rasa yang tidak dapat ditandingi dan tidak tergantikan. Sudah tentu, anda boleh melakukannya tanpa memasak, tetapi percayalah, dengan itu, beberapa hidangan akan mendapat lebih banyak rasa dan aroma. Oleh itu, jika anda peminat menggelitik reseptor anda dengan rasa menarik yang baru, maka inilah - produk yang akan membolehkan anda melakukan ini dengan mudah..

Di samping itu, kami tidak menggunakannya setiap hari, jadi kadang-kadang, semasa bercuti, atau hari khusyuk lain, memasak hidangan dengannya, dan anda boleh menggembirakan diri sendiri, dan orang tersayang, dan rakan anda. Dan percayalah, semua orang dapat menghargainya. Ia tidak akan disedari.

Saya gembira sekiranya maklumat itu berguna untuk anda, dan yang paling penting - menarik. Sehingga lain kali!