Bourbon

Bourbon adalah minuman beralkohol asli Amerika, salah satu jenis wiski. Kekuatan minuman adalah 40-45 jilid, tetapi selalunya minuman itu mempunyai 43 jilid..

Minuman ini pertama kali muncul pada akhir abad ke-18 dan awal abad ke-19. di bandar kecil Paris, Kentucky. Kota ini dinamai daerah dengan nama yang sama di Bourbon, di mana kota pengasasnya berada. Iklan bourbon pertama yang bertahan sejak zaman itu bermula pada tahun 1821. Semasa Perang Saudara, bourbon dikeluarkan kepada tentera tanpa gagal sebagai antiseptik untuk mencuci luka peluru dan senapan bayonet.

Pada tahun 1920, Larangan disahkan di Amerika, akibatnya pengeluaran dan penjualan alkohol dalam skala besar berhenti. Kilang bourbon berhenti dan banyak petani kehilangan pendapatan utama. Kebangkitan semula minuman itu berlaku dengan penghapusan Larangan pada tahun 1934..

Proses pengeluaran bourbon terdiri daripada 3 langkah penting:

  1. 1 Penapaian wort. Tidak seperti wiski, bourbon dibuat dari jagung (kira-kira 51% daripada jumlah jisim wort), rai dan oat..
  2. 2 Penyulingan wort. Selepas proses penyulingan, alkohol yang dihasilkan disaring melalui arang kayu maple.
  3. 3 Tumpahan dan infusi. Bourbon disimpan sekurang-kurangnya dua tahun dalam tong kayu oak segar 50 l yang dibakar dari dalam. Apa yang memberi minuman rasa dan aroma yang unik.

Menurut undang-undang, dilarang menambahkan warna pada bourbon. Minuman itu memperoleh warna keemasan kuning hanya kerana penuaan.

Hanya wiski yang dihasilkan di Amerika Syarikat di negeri Kentucky, Indiana, Illinois, Montana, Pennsylvania, Ohio dan Tennessee yang disebut bourbon. Jenama bourbon yang paling terkenal ialah Jim Beam.

Minum bourbon kemas, dicairkan dengan air ais atau dalam koktel.

Kelebihan bourbon

Bourbon adalah minuman berkalori rendah, hanya mengandungi 55 kalori pada 50 g, sehingga boleh diminum oleh orang yang memerhatikan berat badan mereka.

Oleh kerana penggunaan sejumlah besar jagung dalam teknologi pengeluaran bourbon, minuman ini diperkaya dengan vitamin (A, PP, kumpulan B) dan mineral (fosforus, kalium, kalsium, magnesium, natrium, besi dan lain-lain) yang terkandung di dalamnya. Bourbon mengandungi antioksidan yang mencegah radikal bebas memasuki tubuh. Dos kecil bourbon tulen melebarkan saluran darah, menurunkan tekanan darah dan mengurangkan kemungkinan serangan dan strok kardiovaskular.

Bourbon juga digunakan untuk membuat tincture ubat. Satu warna darah merah hawthorn pada bourbon membantu dengan baik dengan aritmia, takikardia, hipertensi, insomnia. Untuk melakukan ini, anda perlu mencurahkan 1 sudu bunga hancur dan buah hawthorn dengan segelas bourbon dan biarkan selama seminggu. Selepas itu, ambil 30-40 tetes sebelum makan 3-4 kali sehari, bergantung pada bagaimana perasaan anda.

Berkat zat bermanfaat dalam jagung, bourbon harus dimakan oleh orang yang mengalami masalah gastrousus, sembelit, atau najis longgar. Ia membolehkan anda meredakan ketegangan saraf, mengembalikan keseimbangan mental dan meningkatkan kesejahteraan.

Juga, 30 g bourbon setiap hari meningkatkan fungsi pundi hempedu, mencairkan hempedu, mengurangkan kelikatannya dan memberikannya warna kuning yang sihat..

Untuk sakit tekak, 1 sudu minuman yang dicairkan dalam segelas air suam membantu dengan baik. Penyelesaian yang dihasilkan harus dikumur setiap tiga jam pada siang hari. Dalam penyelesaiannya, alkohol yang mencukupi diperoleh untuk menghilangkan rasa sakit dan mempunyai kesan antiseptik. Tincture kacang berasaskan bourbon berguna untuk bronkitis dan radang paru-paru. Untuk menyiapkan tincture, tuangkan 100 ml bourbon ke dalam segelas kacang tanah dan biarkan hingga dua hari. Kemudian tambahkan tiga lemon yang telah digiling sepenuhnya (tidak termasuk biji), 300 g aloe hancur, 100 g mentega dan 200 g madu. Kacau keseluruhan campuran sehingga sebati dan larut dan perlahan-lahan menelan satu sudu setengah jam sebelum makan, membiarkan ubat itu perlahan-lahan mengalir ke kerongkong.

Tekstur bit akan membantu melegakan kelemahan otot setelah melakukan senaman fizikal dan mengembalikan kekuatan selepas pembedahan. Untuk melakukan ini, parut bit pada parut kasar, isi bekas ke bahagian atas dengannya dan tuangkan bourbon. Campuran hendaklah disuntik suam selama 12 hari. Minum 30 g sebelum makan.

Bahaya bourbon dan kontraindikasi

Bourbon mengandungi sebilangan besar sebatian kompleks seperti asetaldehid, tanin, minyak fusel dan furfural. Kandungan mereka dalam bourbon 37 kali lebih tinggi daripada vodka. Akibatnya, pengambilan bourbon yang berlebihan boleh menyebabkan keracunan alkohol yang teruk..

Tidak digalakkan menggunakan bourbon untuk memburukkan lagi pelbagai jenis penyakit, dan juga untuk wanita selama kehamilan dan menyusui.

Cara memilih bourbon: segala-galanya mengenai wiski Amerika

Amerika adalah salah satu daripada tiga pengeluar wiski dunia terbesar. Minuman dari Amerika mempunyai warna keemasan, kelembutan yang menyenangkan dan rasa manis yang panjang. Kami akan memberitahu anda apa itu bourbon, mengajar anda cara memilih minuman yang sesuai. Kami akan menasihati wiski Amerika mana yang akan dibawa dari AS atau membeli bebas cukai.

Ciri khas

Wiski Amerika berbeza dengan Scotch dan Ireland. Resipi minuman itu dibawa ke Amerika Syarikat oleh pendatang dari Eropah, tetapi lama kelamaan ia mengalami banyak perubahan. Hampir semua itu berlaku secara kebetulan atau disebabkan oleh beberapa keanehan..

Perbezaan rasa terbesar disediakan oleh bahan mentah. Seluruh dunia terutamanya membuat wiski dari barli malt. Di Amerika, ia digantikan oleh jagung. Ini tidak dilakukan kerana keinginan untuk unggul - ada masalah di benua dengan biji-bijian "betul". Produk yang dipilih telah memperkaya rasa minuman, jadi pengeluar tidak berencana untuk menyerah walaupun sekarang ada lebih banyak peluang.

Di samping itu, banyak kilang penyulingan meminum minuman tidak dalam biasa, tetapi dalam tong kayu bakar hangus. Anehnya, ciri ini juga muncul secara tidak sengaja. Suatu ketika, api marak di bilik bawah tanah yang besar. Tangki itu rosak, dan tidak ada cara untuk menggantinya. Wiski disimpan dalam tong yang hangus sebahagiannya. Ternyata memberi kesan yang baik pada rasa minuman. Jadi sekarang bekas itu dihisap khas dengan api.

Memperbaikinya: bourbon atau wiski

Perbezaan utama antara bourbon dan wiski adalah proses pembuatan bir yang dijelaskan di atas. Minuman Amerika juga berbeza dengan minuman Eropah dalam warna keemasannya yang menyenangkan. Rasanya lebih lembut, sedikit manis. Wiski dan bourbon Amerika adalah sinonim. Kedua-dua varian nama minuman itu betul. Sekiranya anda mengatakan "bourbon", anda tidak perlu menambahkan definisi "American" - ini jelas secara lalai.

Secara visual, nama alkohol dari Amerika Syarikat tidak selalu berbeza dengan nama alkohol di Eropah. Botol bourbon Amerika sering mengandungi perkataan "wiski". Walau bagaimanapun, banyak syarikat lebih suka bourbon kerana yang pertama biasanya dikaitkan dengan Ireland. Tetapi versi minuman dari Scotland (wiski) berhak menulis hanya di tanah air pengeluar, jadi anda tidak akan melihatnya di AS.

Dipercayai bahawa bourbon dinamai kampung dengan nama yang sama, yang terletak di negeri Kentucky. Di sanalah minuman terbaik di negara ini dibuat. Hari ini, sebilangan besar wiski Amerika masih dihasilkan di Kentucky..

Ketahui lebih lanjut mengenai perbezaan antara bourbon dan wiski dalam video pendek ini.

Pengelasan

Mana-mana bourbon adalah orang Amerika. Namun, tidak setiap wiski yang dibuat di AS boleh ditulis dengan bourbon. Perlu memahami selok-belok ini untuk memilih alkohol yang baik. Klasifikasi utama membahagikan minuman kepada 2 kumpulan besar:

  1. Straight adalah bourbon sejati dengan sekurang-kurangnya 51% jagung. Pendedahan selama lebih dari 2 tahun, bahan tambahan asing tidak dapat diterima.
  2. Diadun - campuran alkohol dan pewarna lurus, neutral.

Jenis bourbon pertama memenuhi standard yang ditetapkan oleh undang-undang AS. Ia dipanggil "jujur." Selepas penyulingan, ia dicurahkan ke tong khas dengan kekuatan tidak lebih dari 62.5%. Pengilang memutuskan sendiri berapa darjah yang akan diterima bourbon semasa botol - yang paling penting, sekurang-kurangnya 40%. Sekiranya tempoh penuaan alkohol tidak melebihi 4 tahun, maklumat mengenai pemuda minuman harus ditulis pada label..

Jenis wiski Amerika yang diadun dianggap peringkat kedua. Itu bukan milik bourbon, tidak diatur oleh standard.

Jenis wiski Amerika

Wiski malt tulen tidak mudah dijumpai di Amerika Syarikat. Namun, ini tidak perlu, kerana minuman Amerika baik dengan caranya sendiri. Kehalusan pengeluaran menunjukkan satu lagi klasifikasi penting wiski Amerika menjadi 5 jenis utama:

  1. Bourbon | Bourbon. Wiski paling popular di Amerika Syarikat. Kami menulis mengenai keperluan minuman di atas.
  2. WheatBourbon | Bourbon gandum. Minuman yang sama, tetapi komposisi mesti mengandungi sekurang-kurangnya 49% bijirin.
  3. Rye | Rye. Jenis bourbon lain, tetapi dalam hal ini jagung diganti dengan rai.
  4. Jagung jagung | Jagung. Terdapat lebih banyak jagung daripada versi klasik (80%), dan penuaan tidak menjadi masalah.
  5. Wiski Tennessee | Tennessee. Jack Daniel yang legenda tergolong dalam jenis ini. Pada dasarnya ia adalah bourbon, yang dipacu melalui arang maple sebelum dimuat ke dalam tong..

Cara minum bourbon

Para penikmat sejati meminum wiski Amerika terbaik hanya murni. Sudah tentu, ini mestilah bourbon premium yang berumur 4 tahun atau lebih. Ia dituangkan ke dalam gelas dengan bahagian bawah tebal: tumbler atau batu. Sekiranya bourbon masih muda, adalah kebiasaan menambahkan ais ke dalamnya, kadang-kadang sedikit air. Ini melancarkan kekerasan minuman..

Old Fashion adalah koktel bourbon yang paling popular. Rasa wiski Amerika sangat ditekankan oleh pahit, kulit jeruk, dan sirap gula. Koktel disajikan dalam segelas dengan nama yang sama. Biasa juga meminum wiski dengan ais dari gelas fesyen lama.

Koktel popular lain yang terkenal di seluruh dunia disediakan berdasarkan bourbon:

  • Manhattan | Manhattan;
  • Whisky Sour | Masam Wiski;
  • Boulevardier | Boulevardier;
  • Kentucky Mule | Keldai Kentucky.

Whisky Amerika Terbaik

Sekiranya anda tidak terlalu berminat untuk memahami selok-belok klasifikasi, anda hanya boleh membeli bourbon dari pengeluar yang dipercayai. Adalah menguntungkan untuk melakukan ini di Amerika Syarikat, kerana wiski premium kadang-kadang lebih murah di dalam negeri daripada bebas cukai. Pilihannya, tentu saja, juga lebih menyenangkan. Walau bagaimanapun, kedai bebas cukai sering menawarkan pilihan yang baik. Jenama bourbon terlaris yang biasanya anda dapati di sana..

Kami telah mengumpulkan senarai 10 jenama wiski Amerika yang boleh anda ambil tanpa berfikir.

  1. JimBeam. Pada tahun 2007, Jim Beam bourbon yang terkenal secara rasmi menerima status semangat kebangsaan Amerika Syarikat. Lebih-lebih lagi, ia dianggap yang terbaik di dunia. Pilihan yang paling berpatutan adalah klasik 4 tahun, dengan status yang lebih tinggi - Label Hitam (berumur 8 tahun). Barisan syarikat merangkumi beberapa jenis premium eksklusif, serta bourbon yang tidak biasa: epal, madu, rai, ceri.
  2. Jack Daniels. Wiski Amerika terlaris. Sehingga tahun 1941, syarikat itu menghasilkan bourbon biasa. Namun, pemerintah menghargai teknik khas penyaringan minuman. Dia layak mendapat status berdasarkan asal geografi. Oleh itu, "Jack Daniels" dipanggil wiski Tennessee (Tennessee wiski).
  3. Maker'sMark. Bourbon premium. Syarikat tidak bekerja untuk kuantiti, tetapi untuk kualiti dan status. Dia menghasilkan tidak lebih dari 19 tong wiski yang sangat baik setahun. Biasanya, penuaan bourbon adalah 5-7 tahun. Pengilang memfokuskan pada rasa, dan bukan pada jangka masa yang ditetapkan oleh seseorang. Itulah sebabnya Maker's Mark dibezakan oleh konsistensi yang sangat berminyak, sedikit likat, aroma buah dan madu yang ringan. Sekiranya anda ingin memberi seseorang bourbon, ini adalah win-win..
  4. Masa Awal. Wiski Amerika yang popular dan cukup bajet. Sebilangan besar produk dibuat dari rai, jagung, barli malt, dan berumur sekurang-kurangnya 3 tahun. Barisan jenama ini merangkumi 354 bourbon Bourbon. Koktail Julep, yang dibuat oleh syarikat pada tahun 1987, menjadi minuman rasmi Kentucky Derby.
  5. EvanWilliams. Jenama bourbon yang terkenal sejak tahun 1783. Klasik Amerika tulen. Syarikat ini mempunyai beberapa anugerah berprestij, termasuk tajuk "Whisky of the Year 2011". Bourbon ini akan menarik minat mereka yang mencari minuman berkualiti dengan harga yang berpatutan..
  6. Burung Burung Liar. Whisky "Wild Teki" diseduh dari pelbagai jenis jagung dengan ragi, resipi yang merupakan rahsia keluarga pemilik syarikat itu. Nama jenama yang tidak biasa itu diciptakan pada tahun 1940 oleh rakan-rakan pemilik kilang itu, yang merupakan pemburu kalkun liar yang gemar. Walaupun syarikat itu sendiri telah wujud sejak tahun 1870. Wild Turkey - bourbon dengan rasa ringan berkualiti tinggi.
  7. FourRoses. Hasil kerja berpasukan Amerika dan Scotland. Four Roses Bourbon dihasilkan di Kentucky mengikut peraturan AS. Namun, ia dibotolkan di Scotland. Produk ini terutama dieksport, jadi tidak begitu mudah membawanya dari Amerika. Walaupun penduduk tempatan biasanya tidak meminumnya, mereka tidak mengetahuinya. Tetapi di Eropah atau bourbon Four Roses bebas cukai sering terdapat di rak.
  8. HeavenHill. Perniagaan keluarga yang dihormati. Syarikat ini menduduki tempat ke-7 dari segi pengeluaran alkohol di Amerika Syarikat, dan juga ke-2 dari segi stok bourbon di dunia. Penyulingan itu tidak diambil alih oleh mana-mana syarikat gergasi, ia tetap bebas. Bourbon Heaven Hill tidak begitu popular di Rusia, jadi anda semestinya mencarinya dalam perjalanan anda..
  9. WoodfordReserve. Jenama setiap tahun menerima anugerah berprestij di bidangnya dan terkenal oleh para pakar. Bourbon premium Woodford Reserve berumur dalam tong ek sekurang-kurangnya 6 tahun. Ia mempunyai rasa yang unik, yang selalu mengenali vanila aromatik, sedikit coklat pahit, karamel bakar dan krim krim brulee. Reka bentuk botol menjadikannya hadiah hebat dan pesaing penuh untuk koleksi peribadi.
  10. Blanton. Jenama bourbon mewah dari Sazerac. Ia disiapkan menggunakan teknologi khas, mengendalikan proses secara individu pada setiap peringkat. Masa pendedahan sekurang-kurangnya 6 tahun. Komposisi asalnya mengandungi jagung, rai, barli malt. Minuman itu dibotolkan dari satu tong hanya apabila pakar yakin akan kesempurnaannya.

Lihat panduan hebat kami untuk membeli-belah di New York dan bandar-bandar lain di Amerika Syarikat sebelum perjalanan anda. Pakaian, aksesori, cenderamata tradisional, hadiah untuk orang tersayang, makanan istimewa, gula-gula - kami telah mengumpulkan idea membeli-belah terbaik di Amerika di satu tempat.

Apa itu bourbon

Cabang besar genus:

  • Cabang Bourbons yang lebih tua (keturunan Louis XV) berakhir pada tahun 1883 dengan kematian cucu Charles X, Count de Chambord
  • Cawangan Sepanyol. Pada tahun 1700, cucu Louis XIV, Duke of Anjou, menerima takhta Sepanyol dan menjadi Raja Philip V. Setelah serangkaian simpanan dan pemulihan, Bourbons memerintah di Sepanyol hingga hari ini (diwakili oleh Juan Carlos I). Menurut Perjanjian Utrecht pada tahun 1713, keturunan Philip V melepaskan hak mereka ke takhta Perancis, walaupun kerajaan-kerajaan Perancis-legitimis pada abad ke-19. dianggap sebagai pewaris sah Bourbon Sepanyol sebagai penatua di dinasti ini.
    • Cawangan senarai nama. Keturunan Don Carlos the Elder (1788-1855) - adik Raja Ferdinand (Fernando) VII, yang melucutkan haknya untuk mewarisi takhta demi puterinya Isabella, sehingga melanggar undang-undang Salic yang diadopsi di House of Bourbons. Peperangan penyokong Carlos dan keturunannya terhadap Isabella dan pewarisnya disebut "Carlist". Carlists dikalahkan, dan cabang itu sendiri dipotong pada tahun 1936.
    • Cawangan Isabella. Keturunan Isabella II dan sepupunya Francisco (juga anggota House of Bourbons, anak lelaki Don Carlos the Elderder), yang memerintah negara ini hingga tahun 1931 dan sejak tahun 1975. Cabang ini mempunyai tiga wakil lelaki moden - Luis Alfonso (b. 1974), keturunan abang sulung ayah raja sekarang - bisu pekak Don Jaime, Duke of Segovia (cabang Cadiz), yang tertua dinasti di seluruh dinasti Bourbon, mereka juga mengaku sebagai ketua keluarga Bourbon, dan juga takhta Perancis; Raja Juan Carlos I dan puteranya Felipe (lahir 1968). Menurut undang-undang Sepanyol semasa, hanya keturunan raja yang memerintah, termasuk wanita, yang dapat mewarisi takhta..
    • Cawangan Seville. Cabang Morganatik keturunan saudara Francisco, Putera Enrique. Masih ada (16 wakil).
    • Cawangan Sisilia. Keturunan putera Raja Carlos III Ferdinand (Fernando) (1751-1825), yang menjadi raja Sisilia. Mereka memerintah di Sicily dan Naples. Cawangannya masih ada, mempunyai 17 wakil.
    • Cawangan Parma. Keturunan Felipe (1720-1765), salah seorang anak lelaki Philip V yang lebih muda, yang menjadi Duke of Parma. Sejumlah wakil (keturunan 24 anak Duke Robert I dari Parma) masih tinggal.
      • Cawangan Luxembourg. Jean (Grand Duke of Luxembourg) (b. 1921) dan keturunannya yang ramai (16 orang). Cabang itu berasal dari salah seorang putera Duke of Parma Roberto yang lebih muda (1848-1907) Felice (1893-1970).
  • Dinasti Orleans adalah cabang Bourbons Perancis yang berasal dari Philippe Orleans, adik Louis XIV. Wakilnya di takhta Perancis adalah Louis-Philippe I. Setelah tahun 1883, ketika barisan kanan dinasti Bourbon dipotong, ketua House of Orleans menganggap dirinya ketua rumah kerajaan Perancis; tuntutan ini dipertikaikan oleh perwakilan dari keturunan Sepanyol (yang secara dinasti lebih tua). "Raja Perancis nominal" semasa dari House of Orleans - Henri (lahir 1933).
    • Cawangan Orleans-Braganza. Keturunan cucu Louis Philippe I Gaston (1842-1922), dinasti keturunan maharaja Brazil (juga Capetian).
    • Cawangan Orleans-Gallier. Keturunan anak bongsu Louis-Philippe I Antoine (1814-1896), yang berkahwin dengan seorang puteri Sepanyol. Mempunyai enam wakil yang hidup.
  • Dari adik lelaki ayah Henry IV, Antoine Louis, kelahiran Condé dan Conti, pangeran darah Perancis, berlaku pada awal abad ke-19.

Di takhta Eropah

Perwakilan dari dinasti Bourbon adalah atau sedang menjadi raja dari negeri-negeri berikut:

lihat juga

  • Bourbon Sepanyol
  • Parma Bourbons
  • Bourbons Neapolitan
  • Rumah Orleans

Pautan

  • http://www.hrono.ru/geneal/burbony.html

Dinasti Eropah yang berkuasa
Dinasti kerajaan dan kerajaan selepas Eropah Napoleon
Imperial
Diraja
dan diraja

Yayasan Wikimedia. 2010.

  • Parti Sosial Demokratik Rusia (baru)
  • Mises, Ludwig von

Lihat apa "Bourbons" dalam kamus lain:

BOURBONS - (French Bourbons, Spanish Borbones, Italian Borboni), dinasti kerajaan di Perancis pada tahun 1589 1792, 1814 15, 1815 30 (wakil utama: Henry IV, Louis XIV, Louis XVI, Louis XVIII); di Sepanyol pada tahun 1700 1808, 1814 68, 1874 1931...... Ensiklopedia moden

BOURBONS - (French Bourbons Spanish Borbones, Italian Borboni), dinasti kerajaan di Perancis pada tahun 1589 1792, 1814 15, 1815 30 (wakil yang paling terkenal: Henry IV, Louis XIV, Louis XVI, Louis XVIII); di Sepanyol pada tahun 1700 1808, 1814 68, 1874 1931 dan dengan...... Kamus Ensiklopedik Besar

Bourbons - dinasti kerajaan di Perancis pada tahun 1589 1792, 1814 15, 1815 1830 (wakil utama: Henry IV, Louis XIV, Louis XVI, Louis XVIII); di Sepanyol pada tahun 1700 1800, 1814 68, 1874 1931 dan sejak tahun 1975 (permulaan cawangan Sepanyol...... Kamus Sejarah

bourbons - kata nama, bilangan sinonim: 1 • dinasti (65) Kamus Sinonim ASIS. V.N. Trishin. 2013... Kamus sinonim

Bourbons - Nama panggilan ironis yang diberikan oleh pegawai Perancis lama kepada pegawai yang baru dipanggang (pegawai atau tentera yang tidak ditugaskan baru-baru ini) yang menerima pangkat mereka dalam urutan yang dipercepat dari tangan Bourbons, sebuah dinasti kerajaan yang telah dipulihkan... Glosari kata-kata dan ungkapan bersayap

Bourbons - (Bourbons), europ yang terkenal. pemerintahan dinasti; diasaskan oleh putera ke-6 Raja Louis IX dari Perancis, Robert dari Claremont (1256-1317), yang mengahwini pewaris Duchy of Bourbon. Anak lelaki mereka Louis (1279 1347) menjadi Duke Bourbon pertama. Pada tahun 1503...... Sejarah dunia

BURBONS - (French Bourbons, Spanish Borbones, Italian Borboni), sebuah keluarga bangsawan Perancis, yang wakilnya pada masa yang berlainan memerintah Perancis, Sepanyol, Sisilia dan Naples, Lucca dan Parma. Bourbons, maklumat pertama mengenai abad ke-11, menerima...... Collier's Encyclopedia

BURBONS - (French Bourbons, Spanish Borbones, Italian Borboni) ratu. dinasti yang menduduki takhta di Perancis pada tahun 1589 1792, 1814 15, 1815 30; di Sepanyol pada tahun 1700 1808, 1814 68, 1874 1931; dalam Kerajaan Dua Sisilia (atau Neapolitan) pada tahun 1735 1805, 1814 60; dalam...... Ensiklopedia Sejarah Soviet

Bourbons - (Bourbon) sebuah keluarga Perancis lama, yang, kerana hubungannya dengan rumah kerajaan Capetian (lihat kata ini), menduduki takhta Perancis dan lain-lain untuk waktu yang lama. Namanya berasal dari istana B. di bekas wilayah Bourbonnais. Senor Pertama...... Kamus Ensiklopedik F.А. Brockhaus dan I.A. Efron

Bourbons - (French Bourbons, Spanish Borbones, Italian Borboni), dinasti kerajaan di Perancis pada tahun 1589 1792, 1814 15, 1815 30 (wakil utama: Henry IV, Louis XIV, Louis XVI, Louis XVIII); di Sepanyol pada tahun 1700 1808, 1814 68, 1874 1931 dan sejak tahun 1975 (bermula... Kamus Ensiklopedik

Resipi bourbon buatan sendiri

Bourbon adalah sejenis wiski, minuman beralkohol yang kuat yang jagung adalah bahan utama. Pada dasarnya, bourbon adalah moonshine jagung yang berusia dalam tong kayu oak. Amerika, Kentucky dianggap sebagai tempat kelahiran bourbon. Pengilang yang paling terkenal dan popular: Jim Beam, Woodford Reserve, Town Branch.

Minuman itu berupa penampilannya kepada petani Amerika yang datang ke benua untuk mengembangkan tanah baru. Kerana murahnya jagung, mereka mula menambahkannya bukannya barli, memecahkan resipi wiski Ireland. Penggantian ini sangat memudahkan pengeluaran minuman dan menjadikannya lebih murah..

Pada gilirannya, orang Ireland, yang menerima bourbon Amerika, mula menggunakan tong dari bawahnya untuk menua wiski mereka. Wiski, setelah tong bourbon, mempunyai aroma khas, yang disukai oleh penyuling tempatan. Dan hingga hari ini di Ireland mereka membeli tong dari Amerika dari bawah bourbon, untuk wiski mereka.

Pada mulanya, bourbon dianggap sebagai minuman kedua kerana harganya yang rendah. Tetapi dari masa ke masa, kualiti produk, berkat usaha dan kemahiran pengeluar, mulai meningkat dengan ketara. Pada tahun 1964, bourbon, di peringkat perundangan, secara rasmi menjadi minuman nasional Amerika Syarikat dan wakilnya di pasar alkohol global..

  1. Perbezaan antara bourbon dan wiski
  2. Cara membuat bourbon di rumah
  3. Braga dari jagung:
  4. Penyulingan tumbuk jagung:
  5. Kematangan:
  6. Cara minum bourbon dengan betul

Perbezaan antara bourbon dan wiski

  • Bahan utama dalam pembuatan bourbon adalah jagung. Bahagiannya dalam pengisian adalah dari 51%, sementara dalam pengeluaran wiski, malt barli, gandum, rai digunakan lebih banyak. Jagung memberikan minuman itu rasa yang lebih cerah dan kaya.
  • Bourbon dihasilkan hanya di Amerika Syarikat. Geografi wiski lebih luas, ia dibuat di Scotland, Ireland, Kanada, Jepun.
  • Terdapat perbezaan teknologi pembuatan minuman tersebut. Jagung tidak malt, tetapi dihancurkan dan direbus. Hanya dengan itu, pada suhu tertentu, pati dipecah menjadi gula oleh barli atau malt lain. Kemudian wort ditapai dan disuling. Dalam wiski, bahan mentah tanah segera dilapisi.
  • Bourbon hanya berumur dalam tong baru yang terbakar dengan teruk. Tempoh penuaan adalah dari dua tahun, biasanya 4 tahun. Warna bourbon lebih gelap. Untuk wiski, tong digunakan selepas penuaan sherry, Madeira, cognac dan bourbon. Penuaan minimum 3 tahun.

Cara membuat bourbon di rumah

Asas alkohol buatan sendiri yang berkualiti adalah bahan mentah yang tepat. Semakin tinggi kualitinya, semakin baik produknya. Hasilnya, anda boleh mendapatkan bourbon terbaik dari rak dengan menjadikannya sendiri. Penggunaan bahan mentah kelas rendah tidak akan memungkinkan untuk mendapatkan bourbon sebenar, tetapi hanya tiruan - jagung cair jagung.

Jagung. Sebaiknya gunakan bijirin varieti manis dari pengeluar yang dipercayai. Bijirin harus bebas dari serpihan dan kemasukan lain. Sebagai pilihan, beli bijirin siap pakai di pasar raya besar. Tidak digalakkan membeli jagung hancur untuk haiwan peliharaan dari pangkalan pertanian. Oleh kerana ia mengandungi sejumlah besar rumput, biji dan serpihan lain. Aroma jagung tidak begitu cerah. Jumlah jagung mestilah sekurang-kurangnya 51% dari sisa bijirin.

Malt. Penyucian pati jagung dilakukan lebih kerap dengan malt jelai yang tidak ditapai. Malt gandum dan rai jarang digunakan. Mana-mana malt base lager yang terdapat di kedai khas sesuai. Anda boleh menanam barli sendiri dan membuat malt hijau. 1 kg malt kering dapat memberi 4 kg bahan mentah yang tidak dicairkan. Grist menggunakan sekurang-kurangnya 20% malt. Selebihnya gandum jatuh pada pelbagai biji-bijian: gandum, rai, barli.

Ragi. Produk penting untuk membuat minuman. Sekiranya boleh, anda harus menggunakan yis untuk bubur bijirin. Pilihan terbaik dianggap sebagai jenis khas untuk wiski, bourbons. Sudah tentu, harga untuk mereka cukup tinggi, tetapi rasa minuman masa depan bergantung pada kualiti ragi, jadi penjimatan ini tidak menguntungkan. Anda boleh menggunakan yis wain, yang mengandungi kandungan "minuman keras" yang rendah. Sebagai kaedah terakhir (sangat melampau), ragi alkohol kering biasa akan dilakukan. Ragi yang digunakan mestilah segar.

Air. Perhatian khusus harus diberikan kepada air untuk bourbon. Air yang terbaik adalah air mata air. Tidak ada mata air yang berdekatan, anda perlu membeli air botol. Penggunaan air keran tidak digalakkan, tetapi jika benar-benar terjadi, biarkan air tersebut berhenti selama sehari.

Pada asasnya, untuk tumbuk gandum tebal, nisbah bijirin dan air yang optimum adalah 1: 4. Modul hidronik seperti itu membolehkan anda membuat fermentasi mash secepat dan stabil mungkin..

Nisbah jagung untuk biji-bijian lain berbeza dari pengeluar ke pengeluar. Penggunaan gandum atau gandum malt memberi minuman manis dan lembut. Rye, sebaliknya, menjadikan bourbon lebih beraroma dan pekat. Di masa depan, setelah mencuba beberapa pilihan, anda boleh menentukan komposisi bijirin anda sendiri mengikut citarasa anda. Berikut adalah beberapa bahagian untuk membuat bourbon:

  • Straw Bourbon (bourbon tulen): jagung 80%, jagung malt 20%.
  • Wiski jagung: jagung 80%, gandum atau barli malt 20%.
  • Bourbon gandum: jagung 51%, gandum 24%, gandum atau barli malt 25%.
  • Rye bourbon (rye bourbon): jagung 51%, rai 24%, barli atau gandum malt 25%.

Bahan untuk membuat:

  • Jagung - 6 kg;
  • Malt barli (pilsen) - 2 kg;
  • Tepung rai - 2 kg;
  • Air - 40 l;
  • Ragi (kering) - 50 gr.

Braga dari jagung:

  1. Kisar jagung menjadi bijirin kecil dalam penghancur bijirin. Atau peranti lain yang sesuai.
  2. Adalah perlu untuk mengekstrak pati dari itu, ini dilakukan dengan rawatan haba, iaitu bubur jagung biasa dimasak. Tuangkan air ke dalam dandang stim atau periuk besar. Panaskan hingga 90 darjah. Tuangkan bubur jagung dan tepung rai ke dalam air, kacau sekali-sekala untuk mengelakkan pembentukan ketulan. Didihkan dan masak selama 1.5-2 jam, kacau sekali-sekala, terutama untuk memasak di atas api atau dapur terbuka. Biarkan jem semalaman.

Agar wort tidak terlalu pekat, dan lebih mudah dikacau, semasa menuangkan biji-bijian, tambahkan 5-10% malt ke dalam cerek.

Perhatian! Keadaan suhu mesti dipantau dengan termometer yang tepat! Semua jeda semasa proses sakrifikasi mesti diperhatikan dengan teliti. Jika tidak, terdapat risiko tidak ramah, yang akan menyebabkan kehilangan alkohol dan juga semua minuman di rumah.

Penyulingan tumbuk jagung:

  1. Untuk mendapatkan alkohol mentah, cucian tebal disuling menggunakan wap atau pada PVK (dandang air wap). Semasa menggunakan elemen pemanasan terbuka atau pemanasan, untuk mengelakkan pembakaran, mash mesti diperah melalui kain cheesecloth, tetapi pilihan ini mengurangkan aroma bahan mentah dan hasil alkohol. Distilasikan braga dalam arus bersama dalam mod "pot diam", pilih hingga 3-4% alkohol dalam aliran, tanpa menghancurkan pecahan. Sebaiknya gunakan pegun tembaga pegun atau tiang yang diisi dengan pembungkusan tembaga semasa penyulingan. Tembaga membolehkan anda membersihkan minyak mentah dari sebatian sulfur semasa proses penyulingan dan meningkatkan kualiti minyak mentah. Ternyata mentah keruh dengan kekuatan 30-35%.
  2. Ia juga wajar dilakukan penyulingan pecahan kedua pada tiang penguat tembaga atau alambik. Tembaga meningkatkan sifat organoleptik minuman. Hitung bilangan kepala (5-10%) dengan mengukur kekuatan mentah. Anda perlu memilih kepala dengan titisan 100-200 ml setiap jam. Maka kadar persampelan harus ditingkatkan dan "badan" - pecahan minum - harus dipilih. Pemilihan harus dilakukan sehingga muncul bau fusel, atau mengira jumlah alkohol pada kalkulator moonshiner. Pemilihan dihentikan dengan kekuatan 50-55% dalam aliran. Pemilihan bahagian ekor adalah mengikut budi bicara moonshiner, dalam beberapa kes pemilihannya tidak diperlukan.
  3. Selepas penyulingan pecahan, bergantung pada peralatan, diperolehi cahaya bulan dari jagung dengan kekuatan 65-75%. Cecair yang disiapkan dibawa ke kekuatan 60-63% dengan air. Sebelum menuangkan sulingan ke dalam tong, disyorkan untuk menyimpannya selama 1-3 bulan dalam botol kaca.

Kematangan:

Tuangkan sulingan yang sudah tua ke dalam tong kayu oak. Tong mesti mempunyai tembakan yang kuat dan sebaiknya pengisian pertama. Anda boleh menyimpan tong di rumah atau di tingkat bawah tanah. Pematangan bourbon dalam tong baru lebih cepat. Dalam tong kecil (5-10) minuman dapat dirasakan setelah penuaan 3-6 bulan. Dalam tong besar dari 30 liter selama 1-2 tahun atau lebih. Semasa penuaan, sulingan disempurnakan, dipenuhi dengan aroma baru, dan memperoleh warna yang indah.

Sekiranya tiada tong oak, moonshine dapat diselitkan dengan serpihan oak (kerepek). Sudah tentu, minuman yang dibuat dengan cara ini berbeza dengan minuman draf, tetapi rasanya hampir dengan yang asli. Setelah masak, bawa pulang bourbon dengan kekuatan yang diinginkan (40-45%) dengan air bersih. Tuangkan ke dalam botol dan tahan minuman selama dua bulan lagi.

Resipi video untuk koji bourbon

Cara minum bourbon dengan betul

Terdapat banyak cara untuk minum bourbon. Dan kita mesti ingat bahawa alkohol seperti bourbon mempunyai banyak jenis: epal, madu dan lain-lain. Orang Amerika sendiri menganggap penggunaan bourbon sebagai seni keseluruhan. Tetapi secara umum, semua orang hanya meminumnya cair, bersih dan dalam koktel..

Dalam bentuknya yang murni, minuman bourbon, "koboi sebenar" dari gelas kecil dengan memanjang ke bahagian atas. Contohnya, bourbon berganda bermaksud dos berganda. Pada awalnya, gelas dengan isinya dihangatkan di tangan, warnanya dinilai secara visual. Rasakan dengan bau, nikmati aroma, kemudian masukkan sedikit ke dalam mulut, menilai rasanya, dan minum.

Dalam bentuk yang dicairkan, minuman itu lebih sesuai untuk syarikat wanita. Bourbon diencerkan dengan soda, cola. Ais hancur ditambahkan ke dalam gelas. Dalam bentuk ini, aroma minuman semakin pudar dan rasa sebenar hilang. Biasanya, nisbah alkohol ke pengisi adalah satu hingga satu..

Hampir apa sahaja dari buah-buahan dan sayur-sayuran hingga daging dan keju sesuai sebagai makanan ringan untuk bourbon. Makanan ringan sejuk, panas, manis. Walaupun banyak orang Yankees lebih suka menikmati bourbon hanya dengan cerut, menikmati rasa minumannya.

Tempat istimewa dihuni oleh koktel dengan bourbon. Terdapat banyak koktel di luar sana yang merangkumi bourbon. Yang paling biasa di antaranya ialah: Manhattan, Whisky Sour, Smoke Cloud, Charles Sazerak dan banyak lagi..

Perhatian, pengambilan alkohol berlebihan memudaratkan kesihatan anda!

Bourbon: apa itu minuman dan apa rahsia popularitinya

Perhubungan pertama yang timbul dengan kata "bourbon" adalah minuman beralkohol yang dianggap sebagai kad panggilan nasional Amerika Syarikat. Ini telah lama terkenal di seluruh dunia dan disebut sebagai, misalnya, wiski Scotch elit atau cognac Perancis. Tetapi mengejutkan, unit linguistik ini mempunyai banyak makna lain, kadang-kadang sama sekali tidak berkaitan dengan topik alkohol..

Analog bourbon wiski Eropah adalah makna yang paling umum dari perkataan pelbagai aspek. Banyak yang boleh dikatakan mengenai minuman ini, termasuk mengapa namanya digunakan untuk merujuk kepada barang-barang lain..

Perincian menarik: di mana lagi perkataan "bourbon" berlaku?

Dalam arti pertama, kata ini adalah nama keluarga dinasti Bourbon bangsawan di Perancis pada abad XVI-XVIII, yang wakilnya masih tinggal di Sepanyol dan Luxembourg. Gelaran "de Bourbon" pernah bermaksud milik cabang beraja ini. Dan berkat dia, unit linguistik mulai tersebar di luar satu negara..

Ciri-ciri geografi dinamai dinasti, termasuk daerah di Kentucky, yang dianggap sebagai tempat kelahiran minuman beralkohol bourbon. Di New Orleans, jalan tempat penjualannya paling banyak disebut Bourbon Street. Sebuah pulau di Lautan Hindi, salah satu bekas jajahan Perancis, juga dinamakan dengan perkataan ini. Sekarang dia dikenali sebagai Reunion.

Jalan New Orleans Bourbon

Tetapi ketika potongan sushi ini masih disebut sama dengan dinasti kerajaan, mereka mulai menanam kopi di atasnya. Ragam Arabica tempatan mempunyai khasiat yang sangat baik dan sangat disukai oleh pengguna sehingga mereka mula mengusahakannya di tempat lain. Hari ini, kopi bourbon (dan lebih kerap bourbon kuning) dianggap sebagai salah satu golongan elit.

Ada juga makna yang tidak berkaitan langsung dengan keluarga kerajaan Perancis:

  • Di Metro 2033, Bourbon adalah salah satu watak kecil yang membantu protagonis;
  • minyak wangi "Marina Bourbon", yang dianggap sebagai asas keperempuanan, sangat terkenal;
  • restoran "Bourbon" telah berjaya beroperasi di Kazan selama bertahun-tahun;
  • katalog mengandungi warna lamina "bourbon" - kelabu kecoklatan;
  • malah ada pelbagai jenis kubis dengan nama itu.
Air tandas Marina de Bourbon

Dan terdapat banyak contoh seperti itu. Namun, di tempat pertama masih menjadi minuman beralkohol legendaris, yang patut mendapat perhatian..

Sejarah bourbon

Dipercayai bahawa alkohol jenis ini berasal dari daerah Kentucky, yang dinamai keluarga diraja Perancis, yang memberikan bantuan yang sangat berharga kepada orang Amerika dalam perjuangan kemerdekaan menentang Britain. Penyulingan pertama di rantau ini dibina pada tahun 1783. Ia dimiliki oleh Evan Williams, tetapi dia bukan pengarang bourbon Kentucky yang terkenal, tetapi pendeta Elijah Craig - bagaimanapun, ini adalah salah satu versi yang paling biasa dan boleh dipercayai..

Biarawan itu memutuskan untuk menghasilkan minuman beralkohol untuk para paroki menggunakan biji-bijian yang ditanam dalam jumlah besar di ladang tempatan - iaitu jagung. Dan dia tidak hanya melakukan penyulingan bubur jagung yang difermentasi, tetapi juga muncul dengan ide untuk menyimpan alkohol yang dihasilkan dalam tong yang tersisa setelah asin ikan. Untuk menghilangkan bau, dia membakarnya dari dalam, dan sebagai hasilnya, sulingan yang dimasak dalam bekas seperti itu mengembangkan rasa yang lebih kuat dan kaya, yang menandakan permulaan teknologi baru.

Terdapat banyak lagi momen menarik dalam sejarah minuman kebangsaan yang patut disebut. Sebagai contoh, jika anda melihat peta Amerika, anda dapat melihat bahawa semua kilang penyulingan utama terletak di tengah-tengah Kentucky. Sebabnya ialah penganiayaan pada akhir abad ke-18 oleh Presiden George Washington. Dia, tentu saja, tidak mahu semua petani bertahan, tetapi hanya berusaha memaksa mereka membayar cukai yang lebih tinggi agar cepat menghapuskan hutang dalaman negara. Niat baik menghasilkan pemberontakan yang berakhir dengan penempatan semula sebahagian besar kilang bourbon. Sekarang mereka tertumpu terutamanya di satu tempat..

Minuman itu mendapat nama rasminya hanya pada tahun 1840, hampir 80 tahun selepas ia mula dihasilkan. Sebelum itu, itu disebut "Bourbon County Whiskey." Penyebaran alkohol dicegah oleh perang saudara di Amerika Syarikat pada tahun 60-an abad XIX, kerana jumlah penyulingan berkurang, tetapi kemudian banyak lelaki tentera, yang mencari diri mereka dalam kehidupan yang damai, mulai memulihkan perusahaan. Beginilah jenama terkenal dan hari ini mula muncul, yang berjaya bertahan dari serangan lain - tempoh Larangan yang tidak dapat dilupakan..

Pada tahun 1964, piawaian pengeluaran minuman nasional telah ditetapkan di peringkat negeri. Langkah ini memungkinkan untuk merumuskan piawaian kualiti untuk alkohol dan membandingkannya dengan yang antarabangsa, berkat penaklukan pasaran dunia yang pesat. Tetapi masih, bourbon hari ini, pertama sekali, minuman kegemaran orang Amerika. Mereka merayakan Bulan Bourbon Nasional setiap tahun pada bulan September dengan festival dan pertandingan mencicipi yang luar biasa, yang dianggap sangat berprestij untuk dimenangi..

Resipi bourbon tradisional

Dipercayai bahawa wiski setara Amerika dibuat secara eksklusif dari jagung, tetapi ini tidak berlaku. Dalam varieti elit, kandungan bijirin ini dapat mencapai 80-90%, tetapi undang-undang membenarkan perkadaran yang lebih kecil, yang utama adalah sekurang-kurangnya 51%. Selebihnya adalah bijirin, terutamanya rai dan barli.

Sebab mengapa jagung digunakan untuk alkohol nasional adalah kerana kes perniagaan. Bijirin ini sangat bersahaja dan mempunyai hasil yang tinggi, yang memungkinkan untuk menanamnya di Kentucky gersang. Bijirin lain lebih berubah-ubah, dan oleh itu penanamannya lebih mahal..

Jagung, sebaliknya, harganya murah dan sentiasa lebihan, jadi para petani memutuskan untuk menggunakannya. Ada sebab lain: penjajah yang tiba dari negara-negara di Dunia Lama merindukan alkohol biasa mereka, tetapi terlalu mahal untuk mengimportnya dari seberang laut, jadi jalan keluar lain mesti dijumpai..

Teknologi penyediaan bourbon dipinjam dari warisan alkohol Eropah. Namun, Amerika mengubahnya sedikit, khususnya, mereka meninggalkan tahap malting - percambahan jagung. Mereka juga mencipta kaedah penapisan dan penuaan mereka sendiri, yang mana mereka menyesuaikan tong bakar dengan cara yang istimewa. Di dalamnya, sulingan menghabiskan sekurang-kurangnya dua, dan biasanya empat tahun..

Teknologi klasik kelihatan seperti ini:

  • Untuk wort, biji-bijian, air dan ragi diambil.
Kit Pembuatan Bourbon
  • Biji-bijian digiling dan dikukus dengan air panas untuk membuat sejenis bubur.
Pengisaran bijirin
  • Kemudian campuran dipanaskan untuk memulakan proses penapaian..
Penyediaan wort
  • Ini diikuti oleh tahap fermentasi alkohol, yang mana ragi dimasukkan ke dalam wort.
Menambah ragi ke wort
  • Pada tahap berikutnya, tumbuk, di mana sekurang-kurangnya 5-10% alkohol telah terbentuk, disulingkan dalam kiub tembaga dua kali (kadang-kadang lebih banyak mengenai alkohol jenis premium).
Kiub penyulingan tembaga
  • Hasilnya adalah penyulingan dengan kandungan alkohol 65% - ini adalah apa yang disebut "anjing putih" atau "bourbon putih" - mentah, dengan rasa jagung dan belum menjadi minuman lengkap. Ia akan memperoleh keperibadian dan rasa unik hanya selepas penuaan.
  • Proses penuaan berlaku di bilik bawah tanah kering, di mana tong dipengaruhi oleh iklim mikro Kentucky. Di sini sangat panas di musim panas - kayu mengembang di bawah pengaruh suhu tinggi, yang membolehkan alkohol "bernafas" dan tepu dengan aroma. Pada musim sejuk, fros yang teruk - pokoknya menyusut, minuman mula berinteraksi dengannya dengan lebih dekat dan menyerap bahan semula jadi.
Penuaan bourbon
  • Selepas penuaan, alkohol dicairkan dengan air dengan kekuatan yang diinginkan - biasanya 40%, tetapi tidak selalu.
  • Terdapat juga tahap pencampuran, apabila sulingan dari tong yang berlainan dicampurkan untuk mendapatkan sejambak yang lebih cerah dan asli..

Harus diingat bahawa penuaan bourbon hanya diperbolehkan dalam tong yang sebelumnya dibakar dari dalam, yang dibuat dari oak Amerika. Bahan inilah yang memberikan keunikan rasa minuman, kerana mengandungi lebih banyak lakton - zat yang masuk ke dalam alkohol. Terima kasih kepada mereka, nuansa berkayu, kelapa dan arang muncul di sejambak..

Membuat tong bourbon juga merupakan seni. Semua perusahaan perkilangan besar mempunyai bengkel kerjasama mereka sendiri. Papan kayu pertama kali dikeringkan selama kira-kira dua minggu, kemudian dipanaskan untuk keplastikan, dipasang dan diperkuat dengan gelung besi, dan kemudian dipecat dengan pembakar gas. Prosedur ini melepaskan bahan aromatik dari kayu..

Membakar Tong Bourbon

Menarik! Tong-tong bourbon hari ini digunakan untuk menumbuhkan wiski, rum dan beberapa minuman keras Scotch. Dipercayai bahawa setelah pengisian pertama, kayu mengeluarkan sebahagian bahan yang terkandung, dan oleh itu, semasa penuaan berikutnya, rasa alkohol akan lebih lembut dan nipis.

Varieti bourbon

Sudah menjadi kebiasaan untuk mengklasifikasikan semua jenis alkohol Amerika kebangsaan, berdasarkan ciri komposisi. Pertama sekali, dua jenis dibezakan: Straight - dalam terjemahan "straight, iaitu, dihasilkan mengikut semua peraturan, dan Blended - dicampur, selama penciptaannya dibolehkan mencampurkan pelbagai jenis.

Straw Bourbon mesti mengandungi sekurang-kurangnya 51% jagung, dan selebihnya dari biji-bijian lain. Rai, barli dan gandum dibenarkan untuk pengeluaran bourbon. Dilarang menggunakan perisa dan perasa untuk minuman.

Bergantung pada komponen kecil mana yang terdapat dalam komposisi, jenis berikut dibezakan:

  • Gandum - bijirin atau bourbon gandum, variasi yang agak jarang berlaku, kerana gandum ditanam di Amerika dalam jumlah yang sangat kecil;
Bourbon gandum
  • Rye - rye bourbon, ini adalah pilihan termurah, yang biasanya tidak dijual dalam bentuk murni, tetapi digunakan untuk pencampuran.
Bourbon rai peerless

Dua lagi jenis berbeza:

  • Jagung - bourbon jagung, yang mengandungi 80% atau lebih sulingan jagung, juga tergolong dalam jenis murah, mempunyai rasa yang berat dengan nada bijirin yang jelas, selalunya ia tidak berumur sama sekali dalam tong;
Bourbon Jagung Biru Balcones
  • Tennessee adalah bourbon dari Tennessee, kadang-kadang disebut wiski untuk menekankan keunikan minuman, walaupun satu-satunya perbezaan dari yang asli adalah memasukkan langkah penapisan perlahan melalui arang kayu maple ke dalam proses pengeluaran, kerana rasanya menjadi lebih lembut.
Heaven's Door Tennessee Bourbon

Bagaimana bourbon berbeza dengan wiski

Terdapat peraturan yang jelas untuk bourbon Amerika, yang disetujui oleh Kongres negara:

  1. Minuman tersebut hanya boleh dihasilkan di Amerika Syarikat..
  2. Dalam komposisinya, biji-bijian utamanya adalah jagung..
  3. Penuaan dilakukan dalam tong hangus yang terbuat dari kayu oak Amerika.
  4. Minuman mesti matang sekurang-kurangnya 2 tahun..

Bagi wiski, dia:

  1. Dikilangkan di Eropah - terutamanya Scotland dan Ireland.
  2. Ia mengandungi barli malt.
  3. Untuk mengasap malt, gambut yang membara digunakan - nuansa bahan ini semestinya menampakkan diri dalam sejambak minuman.
  4. Menahan alkohol dalam tong yang boleh dikitar semula, lebih kerap bourbon, lebih jarang daripada minuman beralkohol lain.

Ciri perisa

Anda boleh mendapatkan ulasan yang berbeza mengenai bourbon, tidak semua orang menyukai rasanya, tetapi ini adalah masalah individu semata-mata. Minuman ini mempunyai warna keemasan yang mendalam, yang menjadi lebih gelap, semakin lama ia berusia di dalam tong..

Aroma bourbon adalah berat, kuat, berkaitan dengan kekuatan fizikal maskulin, dengan nota kayu, arang dan rempah. Rasa minumannya juga kaya dan kuat, sedikit manis, dengan nuansa karamel dan popcorn yang dibakar, serta oak, vanila, crouton dan rempah-rempah lain..

Bourbon dalam gelas

Minuman ini tergolong dalam kategori kuat. Harus ada minimum 40 darjah dalam bourbon, walaupun terdapat varietas di mana kadar alkohol lebih tinggi - dari 43% hingga 51%. Alkohol ini dimakan dalam bentuk tulen dari gelas dengan bahagian bawah tebal, jenis elit bahkan tidak dicairkan dengan air atau ais. Varieti yang kurang matang boleh dijadikan ramuan untuk koktel..

Menarik! Orang Amerika sangat menyukai minuman nasional mereka sehingga mereka sering memesan bourbon berganda di bar, yang bermaksud alkohol dua kali ganda dalam satu gelas..

Berapakah harga bourbon

Amerika Syarikat banyak mengeksport alkohol nasionalnya ke luar negara, jadi tidak sukar untuk membeli bourbon di Rusia. Ia dipersembahkan dalam penjualan percuma dan pesanan melalui Internet dan kedai luar talian khusus. Yang terakhir ini relevan untuk varietas elit yang dikeluarkan dalam edisi terhad dan vintages - varietas dengan petunjuk tahun pengeluaran.

Jenis bourbon yang paling mahal berusia lebih dari 20 tahun dijual dengan harga $ 300-250 setiap botol, dan variasi biasa berharga dari 500-600 rubel per 0.5 liter. Terdapat juga sampel koleksi yang sangat mahal yang berharga beberapa ribu dolar dan hanya dijual di lelong..

Jenama terkenal

Pada masa ini, terdapat beberapa jenama yang mendapat kemasyhuran di seluruh dunia. Di Amerika sendiri, mereka telah lama menjadi kultus dan, sebenarnya, dengan banyak cara mereka mengaitkan dengan mempopulerkan minuman nasional di negara lain..

Bourbon Jim Beam

Dianggap sebagai bourbon terbaik di Amerika Syarikat, walaupun judulnya tidak rasmi dan dipertikaikan oleh jenama lain. Tetapi seseorang tidak dapat menyangkal fakta objektif - tanda dagang ini adalah peneraju penjualan, yang berkembang dari tahun ke tahun. Hari ini 2/3 bourbon yang dihasilkan di Kentucky adalah Jim Beam.

Ini adalah varieti klasik "lurus" yang dihasilkan sesuai dengan semua peraturan dan telah berumur sekurang-kurangnya 4 tahun. Keunikannya diberikan oleh air mata air, yang secara semula jadi disaring melalui batu kapur, regangan ragi khas dan resipi rahsia untuk campuran bubur jagung.

Bourbon Jim Beam

Bourbon Jim Beam telah dihasilkan sejak abad ke-18. Penyulingan ini didirikan oleh pendatang dari Jerman, yang diberi nama keluarga Boehm, yang di tempat baru mereka menukar ke versi bahasa Inggeris - Beam. Ketua keluarga, Jacob Beam, membeli sebidang tanah di Kentucky dan mula membuat wiski, tetapi dia menjual kumpulan pertama hanya tujuh tahun kemudian, dan anak dan cucunya meneruskan perniagaannya. Sebagai penghormatan kepada salah satu dari mereka, Jim, tanda dagang itu dinamakan semula pada tahun 1892.

Pada tahun 2014, syarikat Amerika itu dibeli oleh kumpulan Jepun Suntory, yang sama sekali tidak mempengaruhi kualiti minuman beralkohol. Ini dapat dinilai berdasarkan jumlah penghargaan yang dimenanginya dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Sebagai contoh, pada tahun 2016 dua pingat emas diterima di pertandingan antarabangsa IWSC, dan pada tahun 2015 - anugerah emas di Pertandingan Wain & Roh Antarabangsa yang berprestij.

Bullet Bourbon

Dihasilkan sejak tahun 1830 di Louisville, Kentucky. Ini muncul terima kasih kepada pemilik penginapan Bullet August, yang benar-benar ingin membuat pelbagai minuman kebangsaannya sendiri dan bekerja keras di dalamnya. Tetapi resipi yang diciptakannya digunakan setelah kematiannya. Lelaki ini hilang ketika dia menghantar penghantaran bourbon ke New Orleans, dan kami masih tidak tahu apa yang berlaku kepadanya..

Resipi minuman asli dipulihkan oleh cucu cucu Ogos, Tom Bullet. Pada tahun 1987, bourbon pertama dilancarkan di bawah tanda dagang Bullet. Ia dibuat di kilang penyulingan Four Roses, yang kini dimiliki oleh Diageo..

Salah satu jenis yang paling terkenal dalam barisan jenama adalah Bourbon Frontier Bullet, yang merupakan rujukan variasi "lurus" dengan kandungan 45% ABV dan 68% jagung. Minuman ini mempunyai dua pingat emas dari San Francisco World Spirits Competition.

Tanda Pembuat Bourbon

Minuman beralkohol premium yang dihasilkan sejak tahun 1840. Penyulingan di mana ia dibuat mempunyai status tertua di Kentucky. Perlu hampir seratus tahun sebelum bourbon ini akhirnya mendapat kemasyhuran..

Ini berlaku berkat Bill Semuel, yang memperoleh syarikat itu pada tahun 1943 dan memperjuangkan resipi selama lapan tahun lagi, ingin mencipta rasa baru dan bourbon berkualiti tinggi. Untuk menentukan gabungan bijirin terbaik untuk komposisi, dia membuat roti dari campuran. Sekiranya ternyata enak, saya menggunakan nisbah komponen yang sama dalam penghasilan alkohol.

Tanda Pembuat Bourbon

Pada tahun 1958, bourbon berjenama Maker'a Mark akhirnya melanda pasaran. Ia masih dihasilkan hari ini dalam botol berbentuk unik, reka bentuknya dibuat oleh isteri Bill Semuel. Leher bekas ini selalu dipenuhi dengan lilin pengedap merah..

Bourbon Jack Daniels

Jenama ini hangat diperdebatkan sama ada ia adalah alkohol tradisional Amerika atau tidak. Pengilangnya sendiri meletakkannya sebagai wiski, bergantung pada keunikan teknologi. Pakar perhatikan bahawa, sebenarnya sedikit unik, hanya proses penyaringan melalui arang dari kayu maple gula. Dan minuman itu mengandungi jagung yang sama - 51% dan biji-bijian yang tidak melalui tahap malting.

Walau bagaimanapun, tidak ada yang mempertikaikan bahawa Jack Daniel adalah salah satu jenama alkohol terlaris dan paling terkenal di Amerika. Ia dihasilkan sejak tahun 1941 dan dieksport secara meluas di seluruh dunia. Lebih daripada 6 juta botol dijual setiap tahun.

Bourbon Wild Turkey

Juga salah satu jenama tertua dan paling dihormati. Namanya diterjemahkan sebagai "Wild Turkey", masing-masing, burung ini terdapat pada logo. Minuman ini juga dari siri klasik. Ia dibuat mengikut semua standard di kilang penyulingan berhampiran bandar Lawrenceburg. Syarikat ini sangat popular di kalangan pelancong; lawatan dengan mencicipi kerap diadakan di sini untuk mereka..

Bourbon Wild Turkey

Jenama ini bukan tergolong dalam kategori elit. Di bawah jenama Wild Tekey dihasilkan, bourbon yang berpatutan tetapi berkualiti tinggi dihasilkan. Tanda dagang kini dimiliki oleh Gruppo Campari.

Adakah mungkin untuk membuat bourbon di rumah

Sekiranya anda pernah terlibat dalam pembuatan bir di rumah dan merupakan pemilik alat penyulingan, maka anda cukup mampu membuat alkohol jagung secara artisanal. Resipi bourbon buatan sendiri merangkumi ramuan berikut:

  • jagung jagung atau tepung (biji-bijian juga boleh diterima, tetapi penapaian akan memakan masa lebih lama) - 1.5 kg;
  • malt rai - 350 g;
  • ragi kering - 5 g;
  • air - 0.7 ml.
  • Kami memanaskan air hingga 50 darjah dalam periuk besar.
  • Kami tertidur bijirin dan memasak selama 15 minit, kacau sentiasa.
Tuangkan bijirin ke dalam periuk dengan air yang dipanaskan
  • Kami meningkatkan suhu hingga 65 darjah - termometer diperlukan untuk mengukur penunjuk ini.
  • Masak selama seperempat jam lagi.
Kawalan suhu
  • Masukkan air, panaskan bahan hingga 80 darjah dan simpan selama 20 minit.
Penambahan air
  • Kami mengisar malt ke keadaan bijirin kasar.
  • Sejukkan bubur jagung hingga 65 darjah, masukkan malt ke dalam periuk, tutup penutup, balut dan biarkan selama 7 jam.
  • Kami membiakkan ragi.
  • Sejukkan campuran dalam periuk hingga 30 darjah, tambah ragi.
Masukkan ragi
  • Tuangkan wort ke dalam botol kaca, di mana ia akan fermentasi, pakai sarung tangan getah dengan jari yang menusuk di leher - segel air.
  • Biarkan wort sehingga diperam selama 5-7 hari di tempat yang gelap.
  • Kami menapis cecair melalui kain tipis.
Perangkap bau
  • Kami menyuling mash dengan bantuan cahaya pegun, kami memilih sulingan apabila kekuatan turun hingga 25%.
Penyulingan tumbuk
  • Kami mencairkan cecair yang dihasilkan dengan air hingga kekuatan 15-20% dan menyaring lagi.
  • Kami mengeluarkan pecahan pertama dengan penunjuk 12-15%, kemudian mengumpulkan sulingan dengan kekuatan hingga 45%, kami juga membuang selebihnya.
  • Alkohol yang disejukkan dicairkan dengan air hingga 49%. tuangkan ke dalam botol kaca dan biarkan "berehat" selama dua hari.
  • Sekarang selama kira-kira enam bulan, minuman itu perlu disuntik pada kerepek oak atau dalam tong, jika boleh.

Bourbon buatan sendiri akhirnya kurang sengit daripada bourbon sebenar, tetapi rasanya juga manis dengan jagung, karamel dan oart tak..