Apa itu minuman gin

Gin adalah vodka juniper Inggeris, bar klasik dan tempat koktel yang popular. Bagi orang Inggeris, ini adalah alternatif untuk vodka - ubat, minuman pemanasan dan minuman beralkohol. "Sejuk seperti logam" - ini adalah bagaimana orang-orang tetap pub Inggeris bercakap tentang dia. Kekuatan minuman rata-rata 37.5%. Seperti yang telah ditunjukkan oleh tradisi penyulingan dan penuaan lama, minuman dengan kekuatan yang lebih rendah kehilangan rasa sejuknya yang menyenangkan sepanjang masa. Apa yang menjadikan gin begitu popular di Eropah? Mengapa minuman keras ini menjadi sebahagian daripada koktel yang popular?

Kandungan:

Amaran - alkohol dalam dos yang besar berbahaya bagi kesihatan.

Gin adalah vodka juniper Inggeris yang hebat dalam koktel

Penyembuhan wabak dan keberanian Belanda

Penampilan jin dikaitkan dengan sejumlah peristiwa bersejarah yang menarik. Penyebutan pertama tincture juniper bermula pada abad ke-12. Dipercayai bahawa ia pertama kali diciptakan oleh para bhikkhu Belanda untuk pencegahan dan rawatan penyakit tertentu, seperti wabak, serta "bencana" lain yang meruntuhkan Eropah abad pertengahan. Beri wangi bahkan ditanam di hidung topeng wabak panjang yang dikenali sebagai Dottore Peste..

Namun, para bhikkhu itu tidak mendokumentasikan penemuan mereka. Mereka dapat dipahami, di halaman wabah, bukan mencoret-coret. Oleh itu, keutamaan dalam pembuatan gin diberikan kepada orang Belanda Francis de La Bois, yang dikenali dengan nama puitis Silvius. Sebagai doktor yang bekerja di University of Leiden, Francis mencari ubat untuk kolik perut (menurut versi lain, dia ingin menolong mereka yang menderita untuk menyingkirkan penyakit buah pinggang). Pada masa itu, beri junior dan kerucut diketahui mempunyai sifat diuretik. Mengetahui hal ini, Silvius memutuskan untuk membuat infusi kuat berdasarkan mereka. Oleh itu, tarikh pelepasan rasmi vodka juniper pertama dianggap pada tahun 1620.

Nama "Genevier" masih digunakan oleh pengeluar hari ini

Seorang lelaki Belanda lain menarik perhatian populariti ubat itu - Lucas Bols (namanya tertera di salah satu jenama lama gin Belanda). Dengan tangannya yang ringan, warna itu mulai disebut "Genevier" (gever - juniper Perancis). Diyakini bahawa minuman yang menyegarkan inilah yang memberi keberanian kepada para pejuang Belanda. Dan kerana pada masa itu perang di Eropah adalah kaedah umum untuk menghabiskan waktu luang, mempopularkan alkohol dalam masyarakat terjadi pada kecepatan yang cepat.

Dengan berkongsi, sehingga boleh dikatakan, pengalaman kuliner, "Genevier" datang ke Albion yang kelam kabut. Orang Inggeris yang datang dengan nama yang lebih pendek dan laconic - gin. Di England, minuman itu mendapat kelahiran kedua, terutama setelah sejumlah dekrit William III dari Orange - peminat alkohol yang hebat dari juniper.

Lucas Bols adalah penyebar aktif minuman beralkohol, pengasas jenama dengan nama yang sama

Ada momen dalam sejarah gin ketika ia bahkan melewati bir dalam popularitasnya, yang disebabkan oleh pengeluaran yang murah. Mabuk melanda Inggeris seperti wabak Eropah abad pertengahan. Negara harus menguasai "kedai alkohol", sekatan penjualan dan cukai dikenakan.

Langkah-langkah pemerintah yang ketat telah mengatur pasaran alkohol Eropah. Dalam tempoh yang sama, rumah-rumah yang paling terkenal untuk pengeluaran gin memulakan sejarah mereka: Gordon's, Booth's dan Tanqueray.

Gin dan tonik - kisah legenda

Sejarah penampilan gin dan tonik koktel juga berkaitan dengan gin. Ia timbul semasa zaman penjajahan Inggeris di Afrika dan India. Nyamuk, yang hidup dalam jumlah besar di hutan Afrika dan India, telah menjadi mimpi buruk bagi orang Eropah. Ubat pertama untuk penghisap darah ini adalah kina, yang mempunyai rasa pahit dan diberikan kepada tentera Inggeris dalam bentuk minuman ringan - tonik. Untuk menjadikannya minuman lebih mudah, lebih menyenangkan dan lebih menyenangkan, penjajah mula menambahkannya ke gin..

Gin dan tonik - gabungan legenda

Seiring waktu, koktail gin dan tonik telah menjadi bar klasik. Sangat menarik bahawa ia digabungkan dengan minuman lain yang lebih baik menunjukkan rasa pedas-konifernya..

Pengeluaran gin

Prinsip pembuatan vodka juniper adalah serupa dengan penyulingan cahaya bulan. Pada masa ini, pengeluar menggunakan alkohol sebagai asas, yang diperoleh bukan hanya dari barli, tetapi juga dari malt, beras dan bijirin lain. Kekuatan awal bahan mentah boleh turun naik sekitar 80%. Hanya selepas penyulingan, sebelum pembotolan, kekuatan gin dikurangkan menjadi 40-37.5%, tetapi tidak lebih rendah, seperti peraturan.

Jenis vodka juniper yang paling mahal diperoleh dengan penyulingan alkohol, yang tepu dengan rempah. Bukan sahaja juniper bertindak sebagai bahan tambahan perasa, tetapi juga kayu manis atau ketumbar (setiap pengeluar menggunakan komposisi rempah rahsia sendiri). Secara tradisional, penyulingan alkohol untuk gin berlaku di tangki tembaga. Kaedah lain yang mengurangkan kos pengeluaran juniper vodka adalah pencampuran. Terdapat 3 bahan utama yang digunakan untuk membuat gin ini: pati gin, alkohol dan air.

Gin berasal dari penuaan tong dan ramuan pedas

Hanya beberapa jenis gin, seperti Yellow gin dan Seagram's Extra Dry, yang juga berumur dalam tong kayu oak. Yang pertama berumur dalam tong sherry, yang memberikan warna kuning, yang kedua berumur tiga bulan dalam tong kayu oak tradisional.

Semua kaedah menghasilkan gin di atas adalah perindustrian, hasilnya adalah sejenis koktail. Hanya kaedah penyulingan artisanal yang membolehkan anda mengeluarkan vodka juniper tradisional dari penyuling.

Varieti Inggeris dan Belanda

Gin kering Inggeris digunakan terutamanya untuk koktel. Ini juga dapat digunakan dengan rapi sebagai minuman beralkohol. Keistimewaan utama gins dari Holland adalah rasa kasarnya. Sebagai tambahan, pengeluar Belanda mematuhi resipi tradisional untuk memaksa vodka juniper: beri disuntik dengan alkohol, dan kemudian disuling. Pada peringkat kedua, beri juniper, air yang disucikan ditambahkan ke bahan mentah dan disuling melalui penyuling.

Gin Belanda lebih lembut daripada rakan-rakan Inggeris

Gins Belanda lebih ringan - 35-40%. Sebilangan besar dari mereka memiliki warna ambar, yang diperoleh dengan menambahkan karamel dan penuaan dalam tong kayu oak. Selalunya, itu adalah gin Belanda yang dimakan dalam bentuk tulennya..

Budaya minum - video

Sekiranya anda menjalankan bar anda sendiri di rumah, maka junior vodka harus berada di sana. Lagipun, pesta yang ceria tanpa minuman keras seperti menunggang basikal tanpa tempat duduk.

Gin adalah tambahan yang pantas untuk koleksi minuman beralkohol peribadi

Cara minum

Distilat, yang merangkumi vodka juniper, dapat dimakan dalam bentuk murni. Lebih baik menyejukkannya terlebih dahulu, ini akan memperlihatkan aroma minuman. Anda juga boleh menambah ketulan ais ke gelas dengan gin, yang disyorkan untuk disediakan dari air pegun dan demineralisasi yang disucikan..

Gin dimakan sejuk, dibenarkan menambahkan ais

Makanan ringan

Gourmets yang mengambil vodka juniper tulen mengesyorkan makan zaitun, acar bawang, lemon atau daging panas. Sebagai contoh, peminat bola sepak Inggeris yang terkenal lebih suka memesan permainan dengan gin, yang pasti disajikan dengan semangat dan panas..

Pembuli Inggeris menyukai gin dan daging, yang mungkin menjadi rahsia keganasan mereka

Koktel

Oleh kerana juniper vodka mempunyai aroma pedas yang kompleks, banyak orang meminumnya dalam koktel. Yang paling terkenal adalah gin dan tonik dan martini. Anda juga boleh minum gin bersama cola dan jus, sambil menambah sepotong lemon dan sebiji pudina. Terdapat beberapa dozen koktel berdasarkan juniper vodka. Ia digabungkan dengan minuman lain sehingga gin lebih baik menunjukkan rasanya.

Jin mengungkapkan rasa hampir semua yang berinteraksi dengannya

Untuk inspirasi, dapatkan resipi koktail gin dan vermouth yang menarik.

Beberapa perkataan sebagai kesimpulan

Gin dalam banyak cara adalah minuman kreatif. Ia dihargai di dunia kerana aroma konifer dan rasanya yang menyegarkan. Tetapi kebanyakan ulasan positif yang diterima oleh juniper vodka dari para bartender, yang mendapati di dalamnya sumber inspirasi yang hampir tidak terbatas. Juga, gin boleh disebut lelaki sejati, dengan cukup menunjukkan sifat dan aroma sifat rakannya (tonik, jus dan komponen koktel lain).

Apa itu minuman gin

Jin pertama kali dibuat di Belanda pada abad ke-17 - penemuannya sering dikreditkan kepada doktor Francis Sylvia. Dari sini dia berakhir di England setelah orang Belanda menjadi raja Inggeris semasa "Glorious Revolution" (1688-1689). Gin Belanda yang dikenali sebagai "jpled" agak berbeza dengan gin Inggeris; ia disuling dengan barli dan kadang-kadang berumur dalam tong kayu, menjadi seperti wiski. Jever dibuat dalam alembik dan biasanya kurang alkohol dan lebih beraroma daripada London gin..

Gin menjadi sangat popular di England setelah pemerintah mengatur pasar untuk gandum berkualiti rendah yang tidak sesuai untuk pembuatan bir, membenarkan pengeluaran gin yang tidak berlesen, dan pada masa yang sama mengenakan duti berat kepada minuman keras yang diimport. Ribuan kedai gin telah muncul di seluruh England. Menjelang tahun 1740-an, pengeluaran gin melebihi pengeluaran bir sebanyak enam kali, dan kerana harganya yang murah, gin menjadi sangat popular di kalangan orang miskin. Dari 15,000 tempat minum di London, lebih daripada separuh adalah gelas wain gin. Bir mengekalkan reputasinya sebagai minuman yang sihat, kerana ia lebih selamat diminum daripada air kotor, dan gin dikritik kerana pelbagai masalah sosial dan perubatan, dan kerana ia boleh menjadi salah satu sebab penstabilan penduduk London yang sebelumnya berkembang. Reputasi minuman ini digambarkan oleh William Hogarth dalam ukirannya "Beer Street" dan "Gin Street" (1751). Akta Gin tahun 1736 mengenakan cukai yang tinggi kepada penjual gin, tetapi menyebabkan rusuhan jalanan. Tugas yang terlalu tinggi mula-mula dikurangkan dengan ketara, dan kemudian, pada tahun 1742 - dan dibatalkan sepenuhnya. Akta Gin tahun 1751 lebih berjaya, mengarahkan pengeluar untuk menjual produk mereka hanya kepada penjual berlesen dan meletakkan gelas anggur di bawah bidang kuasa hakim tempatan. Gin pada abad ke-18 dihasilkan dalam pegun biasa dan sedikit lebih manis daripada gin London yang kini terkenal.

Pada tahun 1832, proses penyulingan menegak diciptakan, dan kemudian pada abad ke-19, gin kering London diciptakan. Oleh itu gin menjadi minuman yang lebih dihormati, sering dicampur dengan tonik kina. Toniknya dapat melawan malaria, tetapi perlu menyembunyikan rasa kina yang terkandung di dalamnya, dan gin adalah ubat yang sangat baik untuk itu. (Lihat juga gin dan tonik.) Banyak koktel berasaskan gin lain telah diciptakan, termasuk martini. Gin, dalam bentuk moonshine yang dihasilkan secara rahsia, adalah minuman biasa di kedai-kedai yang menjual alkohol secara haram semasa Larangan di Amerika kerana kesederhanaan kaedah pengeluaran asasnya. Ini tetap menjadi asas banyak koktail walaupun setelah pencabutan Larangan. Terdapat banyak jenis dan pengeluar gin, yang paling terkenal disenaraikan di bawah..

National Gin Museum terletak di Hasselt, Belgium.

Apa yang biasanya dicampur gin

  • Vermouth - dalam koktel martini kering
  • Tonik - dalam gin dan tonik
  • Soda - dalam koktel Gin Rickey
  • Halia ale
  • jus oren
  • Jus lemon
  • Soklayma
  • Jus limau gedang
  • Jus kranberi

Gin koktel

  • Martini
  • Bumbung Timah
  • Tom collins
  • Doa Wanita
  • Greyhound
  • Anjing masin
  • Singapore Sling
  • Gimlet
  • Gin dan tonik
  • Pimm's N ° 1.
  • Katak Todd
  • Apoica
  • Vodka
  • Jinanas

Jenama gin premium terkenal

  • Beefeater Gin - Dikilangkan sejak tahun 1820
  • Bombay - Termasuk Lapan Makanan Tambahan Herba
  • Booth ni
  • Bombay Sapphire - Termasuk Sepuluh Makanan Tambahan Herba
  • Finsbury - Dikilangkan sejak tahun 1740
  • Gin Gordon
  • Greenall's
  • Plymouth - Dikilangkan sejak tahun 1793
  • Seagram ni
  • Tanqueray
  • Tanqueray sepuluh
  • DH Krahn Gin
  • Blackwood's Superior Nordic Vintage Dry Gin

Jenama dan jenis gin lain

  • Knyaginin Jean - Ukraine
  • Anchor Junipero Gin - Dibuat di California oleh Anchor Steam Brewery
  • Bafferts Gin - Dibuat di England dengan penyulingan tiga kali ganda dengan empat bahan tambahan herba
  • Bellringer Gin - 47.2 ° Bahasa Inggeris gin
  • Bol gin
  • Gin Tentera Bombadier
  • Boodles British Gin - gin dengan kekuatan 45.2 °
  • Boomsma jonge genvere gin
  • Mahkota Burnett's Select Gin
  • Caballito: Gin eksport terbaik Panama
  • Raj Tua Cadenhead - gin dengan kekuatan 55 atau 46 ° dengan sedikit safron, yang memberikan minuman warna kuning kehijauan
  • Citadelle - Dibuat di Perancis dengan penyulingan dengan empat belas bahan tambahan herba
  • Cork kering
  • Cascade Mountain Gin - Dikilangkan di Oregon, Amerika Syarikat; beri juniper yang dipetik dengan tangan digunakan
  • Demrak Amsterdam - dibuat dengan lima penyulingan dengan tujuh belas suplemen herba
  • Zaitun Kotor - Zaitun
  • GIN DIPLOMAT - Rusia, LIVIZ St. Petersburg.
  • Gilbey's London Dry Gin
  • Gordon London Gin (Dengan Janji Kepada Yang Mulia Ratu Elizabeth II dari Britain)
  • Hamptons gin
  • Hendrick's Gin - disemai dengan timun, ketumbar, kulit sitrus dan kelopak mawar
  • Juniper Green Organic Gin adalah gin pertama yang dibuat di England dari 100% bahan organik dengan empat botani
  • Leyden kering gin
  • Bukit London - Dibuat di Scotland
  • Quintessential
  • Steinhäger
  • South Gin - dibuat di New Zealand dengan penyulingan tiga kali menggunakan sembilan aditif herba, dua di antaranya adalah tempatan: beri pokok teh dan daun kava kava, yang dianggap tumbuhan perubatan oleh penduduk Maori tempatan
  • Pendekar pedang
  • Van gogh gin

Sastera

  • Ray Foley Bab 11. Gene // Resipi Koktel untuk Dummies = Bartending Untuk Dummies. - M.: "Dialektik", 2007. - S. 416. - ISBN 0-7645-5051-9
Minuman beralkohol
Minuman alkohol tinggi 66-96%:Absinthe • Pervach • Alkohol
Minuman beralkohol yang kuat 31-65%:Aquavit • Arak • Armagnac • Balsam • Becherovka • Borovichka • Brandy • Bumbo • Bukha • Vignac • Whisky • Vodka • Grappa • Gin • Divin • Jagermeister • Zubrovka • Calvados • Kirshwasser • Cognac • Kukui • Maotai • Marka • Meta • Meta Eau de vie • Palinka • Rakia • Rum • Sambuca • Moonshine • Slivovitsa • Slivyanka • Tequila • Ouzo • Chacha • Schnapps
Minuman alkohol sederhana 9-30%:Vermouth • Wain • Ceri • Wain mull • Grog • Cahors • Cruchon • Liqueur • Madeira • Marsala • Madu • Pelabuhan • Tumbuk • Sake • Sangria • Sherry • Champagne • Sheridan
Minuman alkohol rendah 1.5-8%:Braga • Kvass • Koumiss • Perry • Bir • Pulque • Sbiten • Cider • Tesguino • Toddy

Yayasan Wikimedia. 2010.

  • Saint Pierre dan Miquelon
  • Memuatkan kesedaran

Lihat apa "Gin (minuman)" dalam kamus lain:

gin - gin / (minuman)... Kamus morfemik dan ejaan

Jin adalah tonik Istilah ini mempunyai makna lain, lihat Jin (makna). Tidak boleh dikelirukan dengan jin. Jin kuat sebuah... Wikipedia

jin - a; m. [eng. gin dari lat. gūniperus juniper] Minuman beralkohol yang kuat, produk penyulingan wort fermentasi dari bahan mentah bijirin dengan penambahan beri juniper (pertama kali dihasilkan di Belanda pada tahun 1650 sebagai ubat). * * *…... Kamus Ensiklopedik

minum - Minum, bengkak. Minuman dewa, minuman nektar yang sangat baik. Dia dihidangkan ambrosia wangi dengan nektar manis. Bug. Siapa yang akan memanggil air swill menjijikkan ini? Turg.... Kamus sinonim dan ungkapan Rusia yang serupa makna. bawah. ed. N....... Kamus sinonim

gin - eng. Gin. Minuman kuat yang diperoleh dengan menyulingkan minuman beralkohol beri juniper. Penemuan gin itu dikaitkan dengan orang Belanda abad ke-16 Franciscus Silvius, profesor perubatan di Universiti Leiden. Itu dia...... Kamus Kulinari

Gin dan tonik - "Gin dan tonik"... Wikipedia

JIN - (Bahasa Inggeris). Minuman beralkohol kuat Inggeris yang disediakan dengan penyulingan warna beri juniper. Kamus perkataan asing yang termasuk dalam bahasa Rusia. Chudinov A.N., 1910. JIN (Bahasa Inggeris). Pengupas kapas yang beroperasi dengan bantuan... Kamus perkataan Rusia asing

gin - pemisah serat, vodka, kotak, minuman Kamus sinonim Rusia. gin n., bilangan sinonim: 4 • vodka (162) •... Kamus sinonim

Gin (disambiguasi) - Gin adalah minuman beralkohol yang kuat. Jin (nama) adalah nama peribadi berbahasa Inggeris, lelaki dan wanita. Jin (nama keluarga) adalah nama keluarga berbahasa Inggeris. Lihat juga Jean Jeanne (disambiguasi)... Wikipedia

gin - GIN, a (y), m Minuman beralkohol yang diperoleh dengan mencampurkan beri juniper dan vodka dan memasukkan campuran ini untuk masa tertentu (ia dibuat pertama kali di England). Gin itu nyata, dari England, dia mengeluarkan bau segar dari juniper... Kamus Penjelasan Kata Nama Rusia

Apa itu gin, bagaimana memilihnya dan bagaimana meminumnya dengan betul

Rasa asli gin mudah dibezakan dengan alkohol kuat lain setelah anda mencubanya. Rasa minuman yang pahit dan kering dengan aroma herba ringan pasti akan menarik minat peminat alkohol tart. Banyak perkara menarik mengenai gin - dari mana asal usulnya, bagaimana ia dihasilkan, jenama mana yang hendak dipilih dan cara minum, baca analisis kami.

Apa itu gin

Gin adalah sulingan dua suling, sekitar 38-47 darjah, dengan penambahan beri juniper sebagai barisan utama, serta anise, zaitun sitrus, adas, licorice dan ketumbar. Beberapa resipi gin merangkumi lebih dari 40 ramuan yang berbeza, tetapi nota juniper selalu ada di pusat. Jadi, di antara komponennya, akar iris, angelica, violet, halia sering digunakan, begitu juga dengan angelica, kayu manis, licorice, lada, badam, pala, buah sloe, blackberry, raspberry dan strawberi..

Menambah rasa dan aroma buah beri dengan rempah ke minuman boleh berlaku dalam beberapa cara. Selalunya, semasa penyulingan kedua, bahan mentah alkohol dicairkan dengan air dan semua komponen botani ditambahkan. Oleh itu, alkohol yang dihasilkan adalah jernih sambil mengekalkan semua komponen rasa dan aroma. Kaedah yang lebih kompleks, tetapi pada masa yang sama memungkinkan untuk mendapatkan jumlah maksimum minyak pati, adalah maserasi diikuti dengan penyulingan. Untuk melakukan ini, setelah penyulingan kedua, semua botani ditambahkan ke sulingan dan dihantar ke tempat yang sejuk dan gelap selama 7-10 hari. Selepas itu, keseluruhan campuran disuling untuk kali ketiga. Maklumat lebih lanjut mengenai cara membuat gin sendiri, kami akan nyatakan di bawah..

Rujukan sejarah

Penyebutan penciptaan gin boleh didapati dalam budaya yang berbeza. Sebagai peraturan, mereka semua merujuk kepada eksperimen ahli farmasi dan penyembuh yang berusaha membuat minuman yang sihat untuk menjaga dan memperkuat kesihatan. Tetapi sebutan awal mengenai gin merujuk kepada resipi yang dikembangkan oleh doktor Belanda Francis Sylvius pada abad ke-17..

Namun, satu abad kemudian, gin menjadi sangat popular di England. Tetapi rasanya sangat berbeza dengan yang moden. Oleh itu, untuk menghilangkan rasa alkohol bijirin yang tidak menyenangkan, pengeluar, bukannya membersihkan dan menyempurnakan, mempermanis minuman tersebut. Pada masa itu, ia adalah alkohol yang paling biasa di gelas wain London kerana harganya yang murah..

Perubahan gin menjadi minuman premium hanya berlaku pada abad ke-19. Untuk pengeluaran, penyulingan dan maserasi berganda digunakan, yang memberikan rasa harmoni yang hebat dan, sekarang dapat dikenali, rasa kering. Pada masa yang sama, gin London kering pertama dicipta..

Cara memilih gin

Terdapat banyak jenis gin, dan juga resepinya. Setiap pengeluar menjaga rahsia pengeluarannya dengan berhati-hati. Gin mana yang lebih baik hanya bergantung pada citarasa anda: seseorang menyukai rasa yang lebih astringen, sementara yang lain, sebaliknya, lembut dan bulat. Mari kita bincangkan jenama minuman yang paling popular dari kedai alkohol terdekat dengan lebih terperinci.

Beefeater

Gin kering premium Inggeris. Ia betul-betul telus dan tidak berwarna. Kubu sekitar 47%. Boleh dikatakan pilihan gourmet terbaik untuk menghargai alkohol elit ini sepenuhnya. Aroma minuman tepu dengan aroma herba yang kuat, di mana peranan utama, tentu saja, dimainkan oleh juniper. Rasa daging lembu cukup menyenangkan dan lembut, dengan rasa sitrus yang tidak mencolok. Hari ini adalah satu-satunya gin yang masih dihasilkan di London (walaupun lawan terus menulis di botol London).

Resipi minuman yang tepat masih merupakan maklumat terperinci, bermula pada tahun 1876. Hanya diketahui dengan pasti bahawa alkohol gandum yang disucikan diambil sebagai asas, dan untuk infus, sebagai tambahan kepada bahan klasik, zaitun sitrus, badam, toffee dan angelica ditambah. Untuk sekian lama, "Beefeater" klasik kekal sebagai satu-satunya gin yang masih ada. Namun, pada tahun 2009, Beefeater 24 menyaksikan cahaya siang dengan penambahan teh sencha dan semangat limau gedang, dan pada tahun 2010, Edisi Musim Panas Beefeater dengan kismis hitam dan bunga raya.

Hendrick (Hendrix)

Gin Scotland berasal dari Glasgow. Alkohol ini juga jernih dan telus, seperti Beefeater, tetapi kekuatannya sedikit lebih rendah - 44%. Aroma minuman tidak terlalu keras, tetapi agak seimbang. Terdapat sedikit timun dalam rasa selepasnya, yang menambah kesegaran padanya.

Gin ini dihasilkan oleh William Grant & Sons, yang juga terkenal kerana menghasilkan wiski yang popular. Hendrick pertama kali memasuki pasar pada tahun 1999, tetapi dengan cepat mendapat cinta dan kini dijual di 20 negara di seluruh dunia. Bukti utama ini adalah anugerah biasa pertandingan tematik antarabangsa.

Monyet 47

Gin kering eksentrik yang dibuat di Black Forest, Jerman. Nombor dalam nama itu mempunyai makna ganda: mengandungi 47 ramuan, dan kekuatannya 47 darjah. Gin mempunyai rasa yang sangat terang dengan banyak warna, di mana juniper, bijak, halia, lada dan jeruk pahit dapat ditebak. Rasa uniknya layak dimakan dalam bentuknya yang murni, tetapi juga akan memberikan nota pedas dan koktail.

Sejarah minuman bermula pada tahun-tahun pasca perang, ketika Montgomery Collins, setelah bersara, menetap di Hutan Hitam utara. Di sana dia membuka sebuah hotel, tetapi menghabiskan seluruh masa lapangnya untuk mengembangkan resipi gin yang sempurna. Tetapi buat pertama kalinya Monkey 47 dibebaskan bertahun-tahun kemudian - hanya pada tahun 2010..

Bombay Sapphire (Bombay Sapphire)

Gin kering premium dengan kejelasan kristal. Gin ini tidak mempunyai warna, walaupun ada kesalahpahaman di jaring bahawa ia berwarna biru. Tetapi pada hakikatnya ia hanya warna gelas botol. Rasa minuman ini dibezakan oleh keharmonian dan kehalusannya, di mana tidak ada warna yang bertindih dengan yang lain - semuanya dalam bahagian yang sama: juniper, kulit sitrus dan rempah.

Walaupun label itu mengatakan "London", Bombay Sapphire sendiri disediakan di daerah Inggeris Hampshire. Hari ini garis Bombay terdiri daripada beberapa gins:

  • Bombay Sapphire yang asli;
  • Gin Kering Bombay;
  • Bombay Sapphire English Estate (Harta Tanah Inggeris);
  • Bintang Bombay (Bintang Bombay);
  • Bombay Bramble (Blackberry Bombay - botol merah).

Gordon

Gin kering Inggeris yang telus dan tidak berwarna. Rasanya paling sedap, semua bahan dinyatakan dengan baik. Buah Juniper, licorice, ketumbar dan kulit jeruk sangat ketara. Kekuatan minuman adalah sekitar 40%.

Rasanya yang kaya menjadikannya pilihan terbaik untuk membuat koktel. Mungkin, inilah yang mempengaruhi kenyataan bahawa hari ini Gordon adalah gin yang paling banyak dimakan di dunia..

Peguam

Gin asal Rusia dari firma Ladoga. Pengeluarannya terletak di St. Petersburg. Ia mempunyai beberapa jenis dalam barisan:

Barrister Dry Gin - rasa klasik, disediakan mengikut resipi Inggeris yang asli.

Barrister Blue Gin (Biru) - mempunyai warna warna biru kehijauan, dan rasanya mempunyai nada yang menyegarkan. Ia jelas mempunyai kehadiran anise, kapulaga, oren dan juniper..

Barrister Pink Gin adalah minuman merah jambu lembut dengan rasa strawberi yang harmoni, dilengkapi dengan juniper, rempah dan oren. Minuman ini bagus untuk diminum dengan kemas.

Barrister Orange Gin adalah minuman mandiri yang indah dengan garis oren yang dominan dan warna cecair oren ringan..

Barrister Russian Gin adalah gin dengan rasa bulat yang baik. Distilat disediakan untuknya secara berasingan, dan hanya pada hujungnya dicampurkan untuk mendapatkan rasa yang diinginkan. Minuman ini sedikit manis untuk mencapai ketumpatan yang diingini dan menyatakan semua notanya dengan betul. Alkohol jelas dan tidak berwarna, walaupun botolnya berwarna merah.

Barrister Old Tom Gin (Old Tom) - gin pedas, di mana, selain komponen biasa, rasa buah pala dan badam terasa. Minuman ini, seperti Barrister Russian Gin, sedikit manis untuk rasa penuh dan lengkap..

Renda Putih

Juga gin Rusia, yang dihasilkan di wilayah Vologda. Penciptanya cuba mendekatkan rasa sedekat mungkin dengan pemahaman klasik tentang kering gin. Alkohol ini patut mendapat perhatian, walaupun harganya tidak sebanding dengan pesaingnya. Pengilang Global Spirits (aka Distillery "Russian North" dan Distillery "Khortytsa") telah lama mengukuhkan kedudukannya sebagai pemegang alkohol antarabangsa yang besar, oleh itu ia berhak mendapat kepercayaan.

Freeman (Freeman)

Gin Rusia dalam botol berbentuk tengkorak asli. Rasa ini mempunyai kehadiran juniper, halia dan oren yang berbeza. Anda tidak boleh bergantung pada kenyataan bahawa rasa ini dicapai dengan merembeskan beri dan rempah-rempah dalam sulingan. Tetapi untuk koktel anda boleh mencuba.

Kensington London Dry (Kensington London Dry)

Ini adalah gin kering Belgia dengan rasa tradisional. Kemasannya agak sukar dan kering. Walau bagaimanapun, ia berfungsi dengan baik untuk hidangan koktel..

Cara minum gin

Gin boleh dimakan sendiri dan sebagai sebahagian daripada koktel. Oleh kerana ketepuan minuman dengan minyak pati, ia dapat memenuhi selera makan dengan sempurna dan membantu mencerna makanan dengan lebih baik. Sekiranya rasa gin anda cukup ringan, tawarkan kepada tetamu anda sebagai minuman beralkohol. Minuman jenama premium sangat kemas, seperti wiski. Untuk menghidangkannya, gelas minuman keras biasa sesuai. Lebih baik meminumnya sejuk hingga 5-18 darjah. Anda tidak boleh minum gin dengan jus atau air mineral - rasanya layak untuk merasakannya sepenuhnya tanpa mencampurkan. Sekiranya anda tidak bersedia untuk minum alkohol tulen, dan koktel bukan untuk anda, maka jus kegemaran anda sesuai untuk diminum. Jus strawberi, raspberry atau jus beri lain berjalan lancar. Gin mempunyai khasiat yang luar biasa untuk digabungkan dengan rasa yang berbeza.

Mana-mana hidangan panas sesuai sebagai hidangan, termasuk hidangan dari sayur-sayuran, kekacang, daging dan ikan.

Sekiranya meja anda melibatkan penggunaan koktel, maka pilihan terbaik adalah pilihan makanan ringan: kanape, carpaccio, daging kering (contohnya, jamon), sosis salai mentah, keju keras, pelbagai jenis kacang, serta buah-buahan yang dihiris.

Gin koktel

Sekiranya gin cukup tart, maka ia akan menjadi komponen yang sangat baik untuk koktel..

Yang terbaik dari ini, tentu saja, adalah Gin dan Tonic. Faktanya ialah rasa tonik yang masam padu digabungkan dengan rasa gin yang kering dan tart. Untuk membuat goncangan ini, isi gelas tinggi (seperti bola tinggi) separuh dengan ais yang dihancurkan, beberapa daun pudina, irisan limau nipis, dan beberapa blueberry. Kemudian masukkan 50 ml gin dan 100 ml tonik ke dalam gelas, kemudian perlahan-lahan kacau semuanya dengan sudu bar panjang. Sekiranya rasanya terasa kering, anda boleh menambah 20 ml sirap gula. Sekiranya tidak ada tonik yang asli, anda boleh membeli Schweppes (Schweppes) yang lebih berpatutan atau menambah Sprite (Sprite).

Koktel dengan rasa yang serupa - "Gin Fizz". Untuk menyediakannya, anda memerlukan 45 ml gin, 30 ml jus lemon, 15 ml sirap gula dan kira-kira 80 ml soda biasa. Masukkan gin, segar, dan sirap ke pengocok ais, goncangkan dan tuangkan ke dalam gelas tinggi (seperti bola tinggi). Isi dengan air soda dan hiasi tepi gelas dengan irisan sitrus.

Martini adalah koktail lain dari bar klasik dengan gin. Kaca yang sesuai untuknya adalah martinka (gelas dengan mangkuk berbentuk kerucut). Bahan utama adalah: gin (60 ml), vermouth (60 ml) dan zaitun pada lidi sebagai lauk.

Pastikan untuk mencuba koktel kegemaran James Bond, Vesper. Susunannya adalah seperti berikut: 90 ml gin (menurut buku mengenai Bond itu adalah Gordons), 30 ml vodka dan 15 ml anggur diperkaya "Kina Lille" (boleh diganti dengan vermouth). Goncangkan semua bahan ke dalam ice shaker. Tuangkan minuman melalui ayak ke dalam gelas martinka dan hiaskan dengan spiral kulit lemon. Ngomong-ngomong, dari sinilah ungkapan tangkapan "terguncang tidak diaduk".

Negroni, Wanita Putih (Atau Wanita Putih), Bronx, Gin Buck (dengan halia ale), Juniper Royal (dengan sampanye dan grenadine) dan Canary Biru "(dengan minuman keras Curacao Biru).

Cara membuat gin di rumah

Membuat gin anda sendiri di rumah adalah cabaran yang sangat nyata. Tahap paling sukar di sini adalah memilih varieti juniper yang tepat. Kenyataannya adalah bahawa buah beri dari beberapa jenis beracun, sementara yang lain terlalu tepu dengan minyak pati pahit. Agar tidak tersilap, lebih baik membeli buah beri di farmasi. Tetapi ada tanda-tanda lain dari juniper "betul": kerucut mempunyai tiga biji di dalamnya (dan bukan dua), dan apabila digosok, mereka mengeluarkan bau konifer yang menyenangkan tanpa warna yang keras.

Bahagian botani (semua komponen herba) ke sulingan adalah kira-kira berikut: kira-kira 30 gram produk kering diperlukan setiap 1 liter. Mengapa tidak meletakkan lebih banyak? Minuman yang terlalu tepu dengan minyak pati boleh menyebabkan sakit kepala, dan boleh juga terasa tidak enak. Daripada 30 gram botani, sekurang-kurangnya separuh, dan lebih baik dua pertiga daripada jumlah, semestinya juniper, dan selebihnya komponen pilihan anda. Gin juga memerlukan penyulingan yang baik, tanpa sifatnya. Untuk melakukan ini, sulingkan cahaya bulan anda 2-3 kali (baca bagaimana membuatnya di sini) sehingga dapat menghilangkan bau khas. Dalam botol atau balang yang bersih dan kering, tuangkan semua ramuan herba dengan sulingan anda dan biarkan di tempat yang sejuk dan gelap selama 7-10 hari. Kemudian tuangkan keseluruhan kandungan ke dalam kubus penyulingan dan cairkan dengan air hingga mencapai kekuatan 20-28%. Mulakan penyulingan perlahan pada suhu rendah. Jangan lupa "memotong" kepala anda (kumpulan kecil pertama). Hentikan penyulingan apabila alkohol yang dihasilkan kurang daripada 45% ABV. Memotong kepala dan ekor minuman membantu mencapai rasa yang halus serta kejernihan kristal. Cairkan gin yang sudah siap dengan air yang disucikan hingga kekuatan yang diinginkan (38-42 darjah) dan biarkan selama 2 minggu lagi hingga matang.

Sekiranya anda pernah mencuba juniper vodka atau juniper berry tincture, rasa gin secara berbeza daripada mereka. Rasanya jauh lebih mulia dan lebih seimbang. Pastikan untuk menambah bar anda dengan sebotol gin premium yang baik.

Gin. Sejarah, jenis, aplikasi

Sejarah gin adalah sejarah anti-vodka: jika "roti arak" Rusia bermula sebagai sulingan berkualiti tinggi, dan dengan perkembangan teknologi berubah menjadi minuman keras tanpa rasa, gin mengambil jalan yang berbeza, sebaliknya.

Apa itu gin

Gin adalah sulingan bijirin yang disuling dengan beri juniper dan beberapa ramuan herba lain. Kekuatan minimum gin ialah etil alkohol 37.5%. Kekuatan biasa adalah 40%, tetapi ada juga jenama yang lebih kuat (sehingga 47%, misalnya, Bombay Sapphire). Terdapat beberapa proses pengeluaran yang berbeza, tetapi satu perkara menyatukannya: ia adalah alkohol bijirin berperisa dengan juniper.

Tidak seperti sulingan yang kuat seperti wiski, cognac dan Armagnac, gin mempunyai rasa yang agak sederhana dan statik: ia tidak mengubah rasa dan aroma dari masa ke masa, atau bergantung pada suhu, atau semasa minum..

Bahkan Wikipedia versi Rusia mengatakan bahawa "gin mempunyai rasa yang sangat kering." Ini adalah ungkapan yang sama sekali tidak bermakna yang tidak menggambarkan rasa gin dengan cara apa pun. Sebilangan "pakar" melangkah lebih jauh, cuba menjelaskan nama "Dry gin": mereka bahkan merasakan ada rasa "metalik dan kering" tertentu. Ini tidak masuk akal: bergantung pada jenama, rasa gin boleh menjadi juniper, herba, sitrus, dengan kayu dan tanah - tetapi nota konifer berlaku. Tidak ada "kekeringan" dan "logam" di sana (kita akan bercakap mengenai kekeringan kemudian).

Siapa yang mencipta gin dan kapan

Legenda mengaitkan perkembangan formulasi gin kepada ahli kimia Belanda abad ke-17, seorang profesor di Universiti Leiden bernama Franciscus de la Boe Silvius. Dia, diduga, akan membuat ubat untuk penyakit buah pinggang, dan untuk ini dia menyuling wort gandum, yang mana dia menambahkan buah juniper. Minuman yang dihasilkan diberi nama jireless, yang sebenarnya - "juniper".

Francis Sylvius, ahli kimia Belanda dikreditkan dengan mencipta gin

Awalnya dijual di farmasi, gever dengan cepat mendapat populariti sebagai minuman beralkohol..

Setelah gever dibawa ke England, untuk beberapa waktu ia menggantikan brendi yang biasa dilakukan oleh orang Inggeris: brendi diimport dari Perancis, dengan itu terjadi perang pada masa itu. Pemerintah melarang import brendi, dan penggantinya dengan cepat dijumpai. Ia menjadi jokers Belanda, yang dengan cepat diberi nama tempatan - gin.

Bersama dengan nama baru, gin menerima resipi baru..

Gene memulakan perjalanannya ke seluruh England

Pada mulanya, gin Inggeris adalah minuman paling murah untuk orang miskin dan tidak banyak menyerupai minuman moden. Ini disuling dari wort yang dibuat dari biji-bijian yang tidak sesuai untuk pengeluaran bir. Cukuplah untuk mengatakan bahawa bukannya menyuling dengan juniper, rasa itu ditambahkan ke alkohol dengan menambahkan terpentin. Alkohol dengan turpentin disebut "gin biasa" hingga awal abad ke-20, dan tidak perlu dikatakan bahawa pengganti yang mengerikan ini tidak lagi mempunyai sifat penyembuhan. Walaupun, tidak diragukan lagi, terpentin mampu memberikan "karangan" alkohol beralkohol.

Hollow Hogarth pada awalnya berbeza dengan tua tua dengan gin luar negara, menyebabkan kegilaan dan keruntuhan moral umum

Perubahan menjadi lebih baik terjadi pada tahun 1832, ketika teknologinya meningkat dengan baik kerana kemungkinan mendapatkan alkohol yang diperbaiki lebih bersih dan lebih murah. Ia boleh dihasilkan dari sebarang bahan mentah, tetapi alkohol gandum sebanyak 96% tetap menjadi standard. Semangat bijirin telah menjadi semacam kanvas, dan cat untuknya adalah ramuan juniper dan aromatik..

Gin Belanda (gever)

Beri juniper yang ditapai ditambahkan ke wort gandum. Campuran yang dihasilkan disuling. Hasil penyulingan diperoleh dengan kekuatan yang cukup tinggi - hingga 55% alkohol. Penyulingan pertama juga berperisa dengan juniper yang sama dan beberapa ramuan herba dan disuling lagi.

Selepas itu, semangat juniper dicairkan dan dituangkan ke dalam tong kayu oak, seperti yang dilakukan dalam pengeluaran brendi, cognac, wiski dan banyak jenis minuman keras suling lain..

Warna gin Belanda adalah karamel, dan rasa dan aromanya sangat sengit dan kaya dengan nuansa, termasuk ciri bir dan wiski malty..

Bahasa Inggeris gin

Bahasa Inggeris gin tidak pernah menjadi minuman aristokrasi, jadi syarat untuk sejambak beraroma pada mulanya minimum. Gin di Britain bermula sebagai "minuman mood", yang dirancang untuk satu tujuan - untuk membuangnya dengan cepat dan murah: "Satu sen untuk diminum. Mabuk hingga mati - dua. Tanpa jerami. " Oleh itu, resipi tradisional Belanda telah dipermudahkan dan dibuat lebih murah..

Terdapat empat jenis utama gin Inggeris hari ini..

Tom Gin Lama

Kepelbagaian gin Inggeris ini dianggap sebagai peralihan peralihan antara gin Belanda dan gin kering London. Ia muncul pada abad ke-18, dan puncak baru dalam popularitas "Old Tom" datang pada abad ke-20, era koktail.

Teknologi pengeluaran Tom Gin yang lama mendahului penemuan proses penyulingan alkohol berdasarkan lajur. Penciptaan proses pengeluaran kanonik dikreditkan kepada dua pakar: Thomas Chamberlain dan pelajarnya Thomas Norris. "Old Tom", masing-masing - Chamberlain. Gin, dalam tafsirannya, adalah penyulingan yang agak kasar yang perlu dimaniskan dengan gula atau licorice..

Tom tua terasa lebih manis daripada London yang kering, tetapi kurang bernuansa daripada Dutch Gvere. Simbolnya adalah kucing hitam: pada masa larangan, ikon dengan gambar kaki kucing adalah tanda penyulingan bawah tanah, di mana anda dapat memegang sebahagian dari gin.

Menurut resipi Inggeris tertua, kucing hitam menjadi simbol gin

Tom Gin Lama menjadi ramuan dalam banyak koktel terkenal, misalnya, Tom Collins dan banyak lagi yang lain (lihat di bawah untuk resipi koktel).

London Dry Gin

Aroma biji-bijian disuling dengan beri juniper yang dihancurkan dan ramuan aromatik yang dihancurkan. Suatu ketika dahulu, rasa feri yang tidak menyenangkan ditutup dengan cara ini. Varietas moden gin kering London adalah klasik yang bahkan boleh dikaitkan dengan jenis alkohol elit.

Jenis gin kering London yang terbaik menggunakan kaedah infusi wap: komponen tumbuhan kering dibungkus dalam bekas berlubang di mana wap alkohol yang dipanaskan disalurkan.

Gin kering London dihasilkan dengan penyulingan di ruang penyulingan, sehingga menghasilkan alkohol yang sangat tulen. Tidak seperti vodka Rusia, yang mempunyai rasa dan bau alkohol dan tidak lebih dari itu, gin kering London disuling dengan herba aromatik dan sitrus.

Apa maksud gin kering?

Ini adalah "London Dry Gin" sebagai yang paling umum yang menjadi sumber perbincangan mengenai beberapa rasa kering "gin". Tetapi apa maksud "kering" dalam nama jenama ini? Ini tidak lebih dari perbezaan spesifikasi: alkohol gandum asas, bersama dengan rasa semula jadi tumbuhan, disuling hingga 96%. Selepas itu, hanya boleh mencairkannya dengan air dengan kekuatan standard dan menambah gula untuk melembutkan rasa. Tanpa bahan tambahan selepas penyulingan, tidak ada cara untuk mengubah rasa dan bau! London Dry Gin hanyalah nama jenama dan proses pengeluaran gin tertentu, dan bukan sepatah kata mengenai rasa dan ramuannya.

Apabila bercakap mengenai anggur dan sulingan anggur, "kering" bermaksud kandungan gula rendah. Ini tidak berlaku untuk gin: gula masih ditambahkan ke dalamnya, bergantung pada jenis tertentu.

Plymouth (atau "pink") gin (Plymouth Gin)

Pelbagai ini disediakan di Plymouth, di Selat Inggeris. Distillate bijirin (paling sering gandum atau rai) dibumbui dengan ramuan herba, setelah itu dicairkan dengan air hingga kekuatan yang diperlukan. Sebenarnya, perlu dibincangkan mengenai warna, kerana rasa, walaupun semula jadi, tidak melalui tahap penyulingan..

Plymouth gin lebih aromatik dan kaya rasa berbanding dengan "London dry". Ia paling baik dimakan dalam bentuk tulen, kurang sesuai untuk koktel..

Hari ini, Plymouth Gin lebih kurang biasa daripada London Dry Gin dan dihasilkan oleh satu-satunya kilang Plymouth, Coates & Co., yang memiliki semua hak untuk jenama tersebut..

Gin Kuning

Tidak seperti jenis varieti Inggeris sebelumnya, setelah penyulingan, gin kuning dimasukkan ke dalam tong sherry, memperoleh rasa baru dan berubah warna. Varieti gin ini dekat dari banyak segi dengan Aquavit Denmark dan Dutch Gvere..

Sebilangan besar kilang penyulingan menyimpan rahsia resipi yang tepat, walaupun komposisinya sudah diketahui. Sebagai tambahan kepada juniper, licorice, ketumbar, biji jintan, angelica, lemon, kayu manis, anise, akar ungu membuat sejambak gin yang beraroma..

Asas rasa gin selalu dipegang oleh juniper, yang cerah, segar dan menyegarkan..

Gin dan tonik dan koktel

Di Britain, dengan jajahan tropisnya, gin digunakan sebagai concealer untuk ubat-ubatan berdasarkan kina. Quinine digunakan untuk merawat malaria dan itu satu-satunya ubat yang berkesan pada masa itu. Tetapi kina sangat pahit. Untuk menyembunyikan kepahitan ini, air dengan kina (tonik) dicampurkan dengan gin. Dan ternyata ini adalah gabungan yang hebat.

Sudah tentu, tonik moden tidak seperti ubat kina. sekarang ia adalah minuman yang menyegarkan, di mana kina ditambahkan hanya untuk aroma dan rasa ringan.

Dalam kombinasi dengan tonik, gin mendapat populariti meluas di seluruh dunia pada tahun 1920-an. Zaman ini disebut zaman koktel. Pesta koktel sebagai hobi besar telah menjadi kebiasaan di Eropah dan Amerika. Gin kering London yang halus telah terbukti menjadi ramuan yang ideal dalam pelbagai koktel, termasuk Martini yang terkenal.

Awal abad ke-20 adalah abad koktel, dan gin menjadi ramuan biasa.

Pada masa kini, ada kecenderungan yang nyata untuk menghidupkan kembali fesyen koktel: mereka dianggap sebagai atribut kehidupan orang yang berjaya dan kaya. Akibatnya, trend yang disebut "mixology" (seni pencampuran) telah muncul di kalangan bartender di seluruh dunia, yang telah melipatgandakan jumlah resipi koktel, termasuk dengan gin..

Resipi Koktail Gin Klasik

Tom Collins

Komposisi

  • Gin - 50 ml
  • Sirap gula - 30 ml
  • Soda - 100 ml
  • Jingga - 20 g
  • Lemon - 40 g
  • Ceri koktel merah - 5 g
  • Batu ais

Penyediaan

Isi gelas koktel tinggi (bola tinggi) dengan ketulan ais dari bahagian atas.

Tuangkan sirap gula, gin ke leher, perah lemon, tambah ais dan pukul. Tuangkan cecair ke bola tinggi melalui penyaring bar (saringan) untuk menyingkirkan ais.

Isi dengan soda dan kacau dengan sudu koktel.

Masih dihiasi dengan potongan oren dan ceri, koktel Tom Collins sudah siap.

Martini kering

Dinamakan untuk bartender Itali Martini de Arma de Tagia. Salah satu koktel paling popular sepanjang masa.

Komposisi

  • Gin - 50 ml
  • Vermouth kering - 15 ml
  • Lemon - 5 g
  • Zaitun - 5 g
  • Batu ais

Penyediaan

Isi gelas dengan ketulan ais. Tuangkan ke dalam vermouth dan gin. Kacau dengan sudu koktel.

Tuangkan saringan ke dalam gelas koktel untuk memisahkan ais.

Peras kulit lemon ke dalam koktel, griskan bahagian tepi gelas dengannya.

Hiaskan dengan zaitun pada lidi.

Koktel gimlet

Komposisi

  • Gin - 50 ml
  • Minuman limau nipis - 25 ml
  • Kapur - 5 g
  • Batu ais

Penyediaan

Tuang 50 ml gin dan limau nipis ke dalam shaker. Isi dengan ketulan ais, pukul.

Terikan ke dalam gelas koktel.

Gin: apa itu, jenis dan pengeluar, cara minum, faedah dan bahaya

Gin adalah minuman dengan kandungan alkohol yang tinggi. Pengeluarannya terdiri daripada memproses alkohol bijirin dengan penambahan pelbagai rempah, yang memberikan ciri khas produk tersebut. Sejambak itu dibezakan oleh kekeringannya, kerana sifat ini, minuman itu tidak sering diminum dalam bentuk tulen - ia dimakan, sebelumnya dicairkan dengan sesuatu. Jenis gin yang paling digemari di kalangan bartender dan orang biasa ialah "London dry gin". Ia dibuat dalam keadaan tegak khas dan diproses semula setelah menambahkan rempah ke pangkalan..

Teknologi pengeluaran gin

Setiap jenis gin mempunyai keistimewaan tersendiri, hasil dari keunikan pengeluaran.

Resipi gin berdasarkan empat komponen: alkohol, juniper, rempah herba dan air.

Kekuatan alkohol yang digunakan dalam pengeluaran mestilah sekurang-kurangnya 96%. Ia juga perlu dibersihkan dengan sempurna.

Bahan mentah utama untuk pengeluaran alkohol yang digunakan dalam pembuatan gin adalah bijirin. Pada mulanya, penyuling menggunakan barli secara eksklusif, tetapi dalam proses menguasai teknologi pengeluaran, jagung, molase, anggur dan kentang menjadi meluas. Sebagai contoh, di Belanda, barli, kaldu barli dan rai digunakan untuk mendapatkan komponen alkohol, dan di Kerajaan Inggeris - gandum, yang berfungsi sebagai pangkalan "gin kering London" yang terkenal.

Rempah-rempah, sebelum masuk ke dalam larutan alkohol, menjalani prosedur pemilihan dan pengesahan yang teliti untuk mematuhi piawaian kualiti yang ditentukan dan diluluskan di tingkat perundangan. Rempah-rempah yang paling biasa digunakan ialah juniper, ketumbar, angelica, badam ungu, zaitun sitrus, licorice, pala parut, kapulaga dan kayu manis. Untuk mendapatkan produk berkualiti tinggi, biasanya, memerlukan sekitar 6-10 rempah yang berbeza, tetapi semuanya adalah rahsia di sebalik 7 kunci.

Bergantung pada jenis dan jumlah rempah yang digunakan, sejambak perasa gin dan harganya berbeza. Sama seperti produk lain, kualiti gin ditentukan bukan oleh jumlah komponen yang digunakan, tetapi oleh keharmonian kompleksnya..

Air yang digunakan dalam penghasilan gin, seperti alkohol, mesti disucikan dengan baik, bebas dari bau dan rasa asing. Air untuk gin biasanya melalui proses demineralisasi - ia disucikan dari semua jenis sebatian.

Gin dihasilkan dengan dua kaedah utama:

Penyulingan. Kaedah ini memberikan produk dengan petunjuk kualiti tertinggi, kualiti ini dan memindahkan produk ke kategori harga yang cukup tinggi. Varietasnya ditunjukkan oleh minuman: London Gin dan Plymouth Gin.
Alkohol dicairkan dengan air untuk mengurangkan kepekatan alkohol hingga 45%. Cecair yang dihasilkan dituangkan ke dalam kubus penyulingan dan rempah diperkenalkan. Sebilangan tukang lebih suka meletakkan ramuan di dalam bekas kisi khas atau di dalam beg kain, setelah itu mereka meletakkannya di atas tong larutan alkohol..

Percampuran. Kaedah ini digunakan untuk membuat analog premium gin yang lebih murah..
Kaedah ini terkenal kerana kesederhanaannya. Ini terdiri dalam penyediaan "gin liqueur", yang diperoleh melalui pembetulan rempah-rempah bersama dengan sebilangan kecil alkohol dalam alat bukan profesional. Cecair yang dihasilkan, setelah melewati tahap penyulingan pertama, dicampurkan dengan alkohol biasa dan dicairkan dengan air.

Anda juga boleh mengetengahkan kaedah menjadikan gin Inggeris sebagai item yang berasingan: rempah-rempah dituangkan secara beransur-ansur ke dalam alkohol yang didenaturasi, setelah itu dilakukan prosedur penyulingan berulang.

Ciri khas Plymouth Gin adalah penggunaan gandum sebagai bahan mentah asas.

Teknologi untuk menghasilkan gin yang kurang biasa - Gin kuning dicirikan oleh masa dan kaedah penuaan - cairan dimasukkan ke dalam bekas kayu oak sehingga memperoleh warna kuning yang ekspresif.

Kandungan alkohol gin adalah 38-50%. Kandungan gula - 2 gram setiap 100 mililiter.

Gins paling manis dipasarkan di UK.

Cerita gin

Sejarah gin bermula di Belgium. England bertemu dengannya pada abad ke-16 semasa Perang Delapan Puluh Tahun..

Pada era itu, gin lebih senang daripada minuman gourmet yang mahal - ia dibuat berdasarkan gandum yang tidak sesuai untuk pengeluaran bir. Untuk pembuatan bir, lesen tidak diperlukan, jadi tuan-tuan memperkenalkan secara harfiah semua yang mereka lihat di sekitar mereka ke dalam resipi minuman. Kualiti buruk diimbangi dengan kos rendah yang sama. Berkat ini, gin dengan cepat memperoleh status minuman orang miskin. Ia sampai pada tahap bahawa mereka dibayar untuk pekerjaan berkemahiran rendah.
Namun, seiring berjalannya waktu, teknologi pengeluaran bertambah baik dan pada akhir abad ke-18, Misty Albion mula menghasilkan gin beberapa kali lebih banyak daripada ale. Beberapa syarikat malah mengeluarkan semua minuman kecuali gin dari menu mereka, dan sangat popular dengan orang Inggeris..

Pada abad yang sama, pihak berkuasa mula meminta lesen dari pengrajin, yang harganya sekitar 20 paun. Sebagai tambahan, penyuling diminta untuk membayar 2 shilling untuk setiap galon alkohol. Pada musim gugur tahun 1736, pihak berkuasa mengeluarkan "tindakan gin" yang mengenakan cukai ke atas semua pengusaha yang terlibat dalam pengeluaran gin. Sejak itu, lesen telah meningkat harganya sebanyak 30 shilling, dan cukai telah meningkat menjadi satu paun dengan harga 4.5 liter. Ini mencetuskan kenaikan harga produk siap. Tunjuk perasaan dan tunjuk perasaan diikuti, mereka membawa kepada hasil yang diinginkan - ukuran tugas dikurangkan, dan pada 42 tahun abad ke-18 diputuskan untuk menghapuskannya sama sekali..

Pada tahun 1751, pemerintah melakukan upaya untuk memperkenalkan "undang-undang gin" lain, ia mewajibkan penyuling untuk menjual produk mereka hanya di kalangan penjual yang memiliki lesen. Tindakan itu menyebabkan peningkatan kualiti alkohol, serta pengenalan klasifikasi varietas gin. Struktur pemerintahan khas kelihatan mengawal pengeluaran gin..

Revolusi sebenar berlaku pada tahun 1832 - penyulingan menegak menggunakan tiang penyulingan ditemui dan dipatenkan. Pada tahun yang sama, gin London legenda melihat cahaya. Minuman ini menikmati kejayaan yang memberangsangkan dalam tempoh Larangan Amerika..

Jenis gin

Tipologi gin dibina berdasarkan perbezaan kaedah resipi dan pembuatan:

London Dry Gin diperoleh melalui pembetulan. The Original London Gin tidak mengandungi pemanis. Ia mempunyai tajuk alkohol premium. Pengeluarannya tersebar jauh di luar sempadan Inggeris. Kekuatan jenis ini berkisar antara 40 hingga 45%. Selain heather, produk ini juga mengandungi: daun ketumbar, ungu dan sitrus.

Plymouth Gin dihasilkan dalam penyelesaian dengan nama yang sama di Devonshire. Hanya penyuling dengan kilang yang berpusat di Plymouth dibenarkan secara sah untuk menggunakan nama "Plymouth Gin" dalam penjenamaan.

Yellow Gin adalah gin dengan kandungan alkohol 40 hingga 45% dan mempunyai warna karamel yang hangat. Semasa proses pembuatan, produk dimasukkan ke dalam bekas kayu yang direndam dalam sherry. Sebilangan orang cavists mendakwa bahawa jenis ini bukan jin.

Perbezaan utama antara gin Belanda dan pendahulunya dari Inggeris adalah adanya aroma biji-bijian khas dan kaedah pengeluarannya. Pada peringkat pertama, beri heather dicampurkan dengan sup bijirin dan hanya selepas itu disuling. Pada peringkat seterusnya, produk siap dicairkan dengan air, veres diperkenalkan lagi dan prosedur penyulingan diulang. Kekuatan minuman adalah 35 darjah. Secara harfiah setiap jenis gin Belanda memiliki warna keemasan, warna cairan itu diperoleh kerana penuaan dalam tong kayu oak dan penambahan gula cair. Oleh kerana kandungan alkohol yang agak rendah, minum gin jenis ini lebih mudah dan menyenangkan daripada versi bahasa Inggeris, tetapi kualitinya agak rendah.

Pengeluar gin

Pertimbangkan pengeluar gin yang paling terkenal:

Gordon's adalah gin Inggeris yang sejarahnya bermula pada 69 abad ke-18. Sekarang ia menduduki kedudukan utama dalam penjualan London gin. Ini adalah minuman kegemaran Inggeris. Pengilang pertama produk itu berasal dari Scotland - Alexander Gordon. Resipi kepengarangannya ternyata sangat bagus sehingga tidak bertahan sama sekali tanpa pengubahsuaian setelah tiga abad. Secara semula jadi disimpan dengan penuh keyakinan. Satu-satunya maklumat yang diketahui oleh orang awam ialah komposisi tersebut meliputi: juniper, ketumbar, angelica, licorice, violet dan citrus zest.

Prosedur penyulingan dijalankan selama 10 hari. Minuman itu tidak mengandungi gula, kerana menurut pengilangnya, rasa produknya terlalu baik untuk menutupi kemanisannya..

Beefeater adalah hati panjang lain dari Kerajaan Inggeris. Gin pertama dilancarkan di ibu kota Foggy Albion pada tahun 1862 di bawah arahan James Barrow. Syarikat itu milik warisnya hingga akhir abad ke-20, kemudian jenama itu diambil di bawah sayap syarikat Pernod Ricard..

Tidak seperti ahli pertama senarai, Beefeater tidak menyembunyikan komposisi gin - ia didaftarkan secara langsung di laman web syarikat.

Sebelum ditambahkan ke dalam komposisi, semua ramuan direndam sepanjang hari, selepas itu disuling. Hasil daripada penggunaan teknologi ini, minuman itu mendapat sejambak rasa terang khasnya sendiri. Setelah melalui semua peringkat persediaan, alkohol diangkut ke Scotland, di mana ia dicairkan dengan air dan dituangkan ke dalam bekas yang berasingan..

Bombay Sapphire adalah jenama gin yang agak muda. Dia memulakan jalan hidupnya hanya pada tahun 87 abad yang lalu dan sekarang berada di bawah kawalan keprihatinan Bacardi. Resipi gin terdiri daripada 10 ramuan: badam, kulit lemon, licorice, heather, violet, angelica, ketumbar, cassia, cubeba dan lada melegeta. Produk ini disuling dalam kiub pemotong khas.

Gene Bombay Sapphire

Tanqueray adalah jenama gin Britain yang mendapat kemasyhurannya bukan di Kerajaan Inggeris, tetapi di Amerika Syarikat. Jenama itu mendapat namanya sebagai penghormatan kepada pengasas - Charles Tanqueray, yang membuka pintu penyulingannya pada tahun ke-30 abad ke-19..
Minuman mereka dibuat melalui pembetulan berganda. Kandungan alkohol gin berkisar antara 40 hingga 47 peratus.

Booth's adalah pasar gin yang lama. Sejarah jenama bermula pada pertengahan abad ke-18 di bawah pimpinan Philippe Booth. Ciri khas produk jenama adalah penuaan gin dalam tong kayu oak yang direndam dalam sherry. Cecair ini mempunyai warna karamel dan mempunyai sejambak rasa yang kaya.

Gilbey tidak akan muncul tanpa Walter Gilby. Setelah mengucapkan selamat tinggal kepada perkhidmatan ketenteraan, pada tahun 1857 dia menganjurkan perniagaan kecilnya sendiri dalam perdagangan wain. Permulaan terbukti berjaya dan setelah beberapa tahun, Gilby membuka kilang penyulingan pertamanya. Pada tahun 1872, kilang penyulingan mula menghasilkan gin bersama dengan wain, hari ini sangat popular di Amerika dan Kepulauan Filipina.

Plymouth pada asalnya bukan jenama yang berasingan - ini adalah nama jenis gin yang dihasilkan di bandar dengan nama yang sama. Tetapi lama-kelamaan, kilang penyulingan Plymouth bangkrut dan ditutup, hanya tinggal satu kilang - Black Friars, hari ini dia memiliki semua hak untuk membuat Plymouth gin. Sejarah jenama bermula pada tahun 1793.

Greenall berasal pada tahun 1762 ketika Thomas Greenall membina kilang bir pertamanya. Pada tahun 1990, jenama tersebut mengubah kelayakannya dan terlibat dalam perniagaan hotel. Menariknya, gin itu bukan dibuat oleh bapa jenama itu, tetapi oleh pesaingnya, Thomas Dakin. Hanya berkat manipulasi ekonomi yang tidak dapat dijelaskan, serta hubungan darah yang terjalin pada tahun 1870, kedua-dua industri akhirnya mula bekerjasama: Dakin memberikan gin resipi unik, dan Greenol namanya.
Sejak itu, teknologi pengeluaran atau resipi tidak mengalami perubahan. Semua tanaman direndam dalam alkohol bijirin sebelum ditambahkan ke resipi..

Extra Dry Gin Seagram adalah pendatang baru yang cepat memenangi hati orang. Dipatenkan pada 39 tahun abad ke-20.
Keistimewaan yang diperoleh adalah pembetulan pada suhu bawah sifar. Teknologi pengeluaran gin ini membolehkan anda mengekstrak rasa dan aroma maksimum dari ramuan herba. Minuman itu dimasukkan ke dalam tong yang diperbuat daripada kayu oak.

London Hill adalah orang dewasa, atau lebih tepatnya jenama lama Britain yang ditubuhkan pada tahun 1785. Komponen tanaman gin masa depan dihancurkan menjadi gruel homogen dan mengalami pembetulan berganda.

Tonton video yang membandingkan pelbagai jenama gin:

Sifat gin yang berguna

Gin mempunyai sifat bermanfaat, kami akan membincangkannya di bawah:

Juniper vodka (gin) pada mulanya diciptakan sebagai ubat. Sejak masa itu, ia tidak kehilangan khasiatnya. Gen banyak digunakan untuk memerangi malaria. Bahan aktif utama dalam produk yang memberikan khasiat perubatannya adalah kina.

Gin digunakan untuk menggosok, untuk pencegahan pelbagai jenis penyakit virus, jadi minuman ini sangat popular di musim sejuk..

Gabungan teh chamomile dan gin yang baik membantu menghilangkan penyakit pernafasan. Juga, campuran ini mempunyai kesan ekspektoran. Dianjurkan untuk minum ubat tidak cepat dalam dua hari sebelum makan, satu sudu.

Juga, gin yang digabungkan dengan lobak dan bawang membantu melawan sciatica. Kompres diletakkan selama setengah jam; setelah mengeluarkannya, perlu mengelap kawasan kulit yang bersentuhan dengan kompres dengan kain yang direndam dalam air suam.

Gin juga digunakan untuk menghilangkan bengkak dan kemerahan pada laring yang disebabkan oleh jangkitan atau overtrain pada pita suara..

Sifat berbahaya pada gin dan kontraindikasi

Gin tidak boleh diminum oleh orang di bawah usia 21 tahun, ibu mengandung dan menyusui. Kesan negatif dan kontraindikasi lain terhadap pengambilan gin:

Pengambilan gin yang berlebihan, seperti produk alkohol tinggi yang lain, boleh menyebabkan ketergantungan alkohol.

Juga, ada yang mengalami intoleransi dan, sebagai akibatnya, reaksi alergi terhadap juniper.

Produk ini dikontraindikasikan pada orang dengan hipertensi dan keradangan buah pinggang..

Gin yang berkualiti rendah boleh membahayakan kesihatan orang yang menggunakannya. Oleh itu, perlu memberi keutamaan kepada jenama terkenal di dunia, kualitinya diatur di peringkat perundangan..

Cara minum gin dengan betul?

Jin dapat dinikmati dengan tiga cara, lihat di bawah untuk maklumat lebih lanjut..

Gin dalam bentuk paling tulen. Cara minum ini sangat disukai oleh penganut alkohol yang kuat. Sebelum disajikan, cecair disejukkan hingga 4-6 darjah dan dimakan sebelum permulaan makan. Gin membangkitkan selera dan, sebagai hasilnya, meningkatkan rasa makanan.

Di rongga mulut, produk menghasilkan sensasi beku ringan. Orang Inggeris mengatakan bahawa gin mengingatkan mereka tentang logam sejuk.

Gin tulen dimakan dengan buah sitrus, buah zaitun dan bawang, diperap dengan cuka dan rempah.

Cair yang dicairkan. Cecair itu dicampurkan dengan soda, air mineral atau jus buah - semuanya bergantung pada cita rasa peribadi pengguna. Kelebihan utama kaedah ini adalah keupayaan untuk menyesuaikan jumlah gin di dalam gelas dan, dengan itu, masa dan tahap keracunan..

Tidak ada bahagian gin dan kurus yang ideal - setiap orang menggunakan alkohol dan jus sebanyak yang sesuai untuknya.

Gin koktel. Jenis pengambilan minuman yang paling biasa. Yang paling terkenal di antara koktel adalah gin dan tonik.

Makanan dan minuman apa yang boleh digabungkan dengan gin dijelaskan dalam video di bawah:

Resipi koktel gin buatan sendiri

Pertimbangkan resipi koktel berdasarkan gin. Dengan ramuan yang betul, resipi koktel boleh digunakan di rumah.

Gin dan tonik

Koktel gin yang paling terkenal. Pertimbangkan resipi untuk membuat gin dan tonik di rumah.

  • gin - 50 ml;
  • tonik - 100 ml;
  • kapur (jika tidak, anda boleh menggunakan sitrus lain) - 1 baji.

Hidangan di mana anda merancang untuk menyajikan minuman mesti disimpan di dalam peti sejuk dan ditutup dengan ketulan ais selewat-lewatnya 2/3, kemudian isi bekas dengan 50 mililiter gin, dan tambahkan 10 mililiter tonik di sana. Sekiranya terdapat ruang di dalam gelas, tambahkan sedikit ais yang dihancurkan, hiaskan dengan kapur. Lemon, timun dan rosemary juga boleh digunakan sebagai ganti kapur - bergantung pada jenis dan jenama gin yang digunakan.

Lebih baik memberi keutamaan kepada gin jenama Beefeater atau Bombay Sapphire, tetapi alkohol yang dihasilkan oleh jenama Gordon harus dielakkan - ia akan memberikan rasa alkohol yang cerah apabila dicampurkan dan hanya akan meningkatkan kepahitan yang terdapat pada gin.

Bronx

Pertimbangkan resipi koktel Bronx, anda juga boleh membuatnya di rumah.

  • gin - 20 ml;
  • Vermouth Martini Rosso - 10 ml;
  • oren segar - 20 ml.

Untuk membuat koktel, anda perlu mendapatkan shaker. Semua komponen diletakkan di dalamnya, sebilangan ais dibuang ke sana dan digoncang dengan baik. Hidangan disajikan dalam martinkas atau gelas wain.

Lady Chatterley

Resipi koktail gin seterusnya yang boleh anda buat di rumah:

  • gin - 30 ml;
  • vermouth kering - 10 ml;
  • Minuman keras Curacao - 10 ml;
  • jus delima - 10 ml.

Goncangkan semua bahan, masukkan sedikit ais. Mereka minum koktel dari gelas wain bersoda. Gelembung putih kecil mungkin muncul di sekitar tepi bekas setelah dicampurkan, ini biasa..

Percikan limau gedang

Pertimbangkan resipi untuk koktel berasaskan gin dengan penambahan jus limau gedang yang boleh dibuat di rumah.

  • gin - 20 ml;
  • jus limau gedang - 30 ml.

Koktel ringan dan lembut, sesuai untuk malam musim panas. Segelas kuno diisi dengan ais, dituangkan dengan gin dan jus limau gedang ditambah pada akhir. Pencampuran berlaku dengan sudu.

Baiklah

Koktel seterusnya mempunyai nama lucu Chiki-puki. Pertimbangkan resipi yang boleh anda buat koktel ini di rumah..

  • gin - 15 ml;
  • minuman keras kismis hitam - 15 ml;
  • limoncello - 20 ml;
  • lada hitam.

Gin dituangkan di bahagian bawah gelas, diikuti dengan minuman keras lemon, melengkapkan gambar dengan alkohol berdasarkan kismis hitam. Taburkan dengan lada di atas, ia membantu mencapai keharmonian komponen.

Alexander

  • baileys - 30 ml;
  • gin - 30 ml;
  • krim lemak tinggi - 30 ml;
  • serbuk pala.

Es dalam variasi koktel ini disajikan secara berasingan. Semua bahan, kecuali pala, dicampurkan dan disajikan dalam martinka. Debu pala diletakkan di atas.

Fakta menarik mengenai gin

Mari lihat beberapa fakta menarik mengenai gin.

  • Pada mulanya, gin seharusnya digunakan sebagai ubat, tetapi orang sangat menyukai minuman tersebut sehingga mereka mula menggambarkan orang yang sakit untuk mendapatkan sebotol alkohol..
  • Gene diberikan kepada tentera Belanda sebelum bermulanya operasi ketenteraan untuk meningkatkan semangat. Sejak itu, penduduk Foggy Albion telah mengembangkan dan mempertahankan ungkapan "keberanian Belanda".
  • Gin adalah salah satu jenis vodka.
  • Terdapat bukan sahaja gin kering tetapi juga manis.
  • Jumlah gin terbesar dimakan bukan di UK, seperti yang awalnya kelihatan, tetapi di Filipina. Dia sampai di sana terima kasih kepada orang Sepanyol.
  • Gin dan tonik pertama muncul di India. Ia digunakan untuk melawan pelbagai penyakit..
  • Untuk beberapa waktu, gin dikenali sebagai "kehancuran ibu" - minuman itu kemudian harganya sangat rendah dan popular di kalangan pelaut dan orang miskin, banyak digunakan di rumah pelacuran.
  • Gin twist adalah salah satu minuman paling popular pada abad ke-20, kini hampir tidak diketahui oleh sesiapa pun. Resipi koktel terdiri daripada gin, sirap gula dan air panas.

Gin adalah minuman beralkohol yang kuat berdasarkan alkohol dan paling sering digunakan dalam koktel. Resipi membolehkan anda membuat kebanyakan koktel di rumah.