Kolesterol: statin & fitosterol

Setelah bertahun-tahun kontroversi antara profesional perubatan, ahli farmasi, pakar pemakanan, pesakit, pengeluar dan pegawai kerajaan di seluruh dunia, suplemen fitosterol dan fitostenol akhirnya sah di Eropah dan secara rasmi diakui bermanfaat untuk kesihatan..

Apa itu fitosterol?

Fitosterol adalah jenis bahan tumbuhan yang luas (kira-kira 100 sebatian), strukturnya sangat dekat dengan produk haiwan - kolesterol. Mereka adalah komponen semula jadi membran sel tumbuhan.

Kerana struktur yang serupa dengan kolesterol, fitosterol mudah mengikatnya dan menyekat reseptornya, mengurangkan penyerapan kolesterol dan meningkatkan perkumuhannya. Menembusi ke dalam usus, mereka menghalang penyerapan kolesterol dari makanan (eksogen) dan memasuki usus dengan hempedu (endogen).

Bahan kimia ini penting untuk membina membran semua sel kita dan penting untuk semua organisma hidup, termasuk haiwan dan tumbuhan. Begitu juga kolesterol yang dihasilkan oleh hati. Kolesterol itu sendiri tidak membahayakan, malah diperlukan dan bermanfaat bagi tubuh. Hanya kelebihan dan ketidakseimbangan antara "baik" dan "buruk" yang berbahaya.

Di mana mereka, fitosterol?

Di negara-negara Eropah, bagaimanapun, seperti di Rusia, kacang-kacangan, kacang kedelai, sayur-sayuran dan buah-buahan terlalu sedikit, sehingga kandungan fitosterol dalam makanan adalah sekitar 50% dari jumlah yang diperlukan oleh tubuh manusia. Ini membawa kepada fakta bahawa 50% selebihnya diisi semula kerana kolesterol yang berasal dari haiwan, yang kelebihannya adalah penyebab utama aterosklerosis dan akibatnya - penyakit jantung dan saluran darah.

Dari ini, kita dapat menyimpulkan bahawa jika anda memasukkan makanan yang kaya dengan sterol tumbuhan ke dalam makanan anda, anda dapat mengurangkan kadar kolesterol darah dengan ketara. Kesannya sangat berguna dalam obesiti, patologi kardiovaskular dan hiperkolesterolemia keluarga..

Produk yang mengandungi fitosterol:

- bijan
- kacang soya
- jagung
- minyak sayuran yang sejuk
- bijirin penuh
- kekacang (kacang, lentil, kacang polong, alfalfa)

Dos fitosterol harian yang disyorkan adalah 1-3 mg sehari, yang mengurangkan kolesterol darah sebanyak 10-15%.
Mengurangkan kadar kolesterol sekurang-kurangnya 10% mengurangkan risiko infark miokard hampir seperempat..

Rawatan hiperkolesterolemia

Statin biasanya digunakan untuk rawatan tradisional terhadap keadaan ini. Penting untuk diperhatikan bahawa statin mempunyai kesan sampingan yang serius: salah satu kesan buruk statin ialah penurunan sintesis koenzim Q10 dan gangguan jantung yang tidak disengajakan.

"Aterosterol" adalah produk unik sains moden yang mencegah asimilasi kolesterol "berbahaya" - lipoprotein berkepadatan rendah dalam badan, sehingga membantu mencegah gangguan metabolisme lipid, kegemukan, aterosklerosis, hepatosis lemak, serta sindrom metabolik yang sangat biasa. Pada masa yang sama, "Aterosterol" tidak mengeluarkan kolesterol "baik" (lipoprotein berkepadatan tinggi) dari badan, yang membantu membersihkan arteri dari deposit sklerotik. Kolesterol "baik" mengambil dinding arteri dari kolesterol "buruk" dan menyampaikannya ke hati, di mana ia dihancurkan. "Aterosterol" dapat diambil baik dengan patologi yang ditunjukkan dan orang yang sihat untuk tujuan pencegahan. Keberkesanan "Aterosterol" terbukti secara klinikal.

Walau bagaimanapun, sebarang kaedah untuk merawat hiperkolesterolemia mesti berdasarkan perubahan gaya hidup, bersamaan dengan penggunaan ubat-ubatan atau makanan tambahan. Adalah perlu untuk berhenti merokok, mengurangi jumlah alkohol yang dikonsumsi (dos harian 20-30g dibenarkan), atau berhenti meminumnya sepenuhnya sekiranya berlaku trigliseridemia. Sukan dan sukan juga akan memberi kesan positif. Di samping itu, sangat mustahak untuk membatasi jumlah lemak haiwan dalam diet..

Fitosterol

Ia adalah bahagian membran sel tumbuhan. Bahan ini serupa strukturnya dengan kolesterol, hanya berbeza dari asalnya. Kolesterol - produk haiwan, fitosterol - sayur-sayuran.

Di dalam tubuh manusia, fitosterol bertindak sebagai peneutralan kolesterol, sebab itulah sejak kebelakangan ini banyak perhatian diberikan kepada mereka..

Di mana anda boleh menemui fitosterol??

Makanan kaya phytosterol:

Ciri umum fitosterol

Phytosterols dihasilkan dalam organisma tumbuhan dan sangat penting untuk membina membran sel. Mereka diasingkan dari pecahan lipid tumbuhan - orinazole.

Fitosterol boleh mengikat asid lemak dan karbohidrat melalui rantai sampingan tak jenuh. Mereka larut dengan baik di dalam air.

Sterol tumbuhan diaktifkan oleh pendedahan cahaya. Jenis fitosterol yang paling terkenal: campesterol, stigmasterol, beta-sitosterol.

Fitosterol sangat bermanfaat untuk tubuh manusia. Mereka melakukan sejumlah fungsi yang tidak tergantikan, yang utama adalah peneutralan kolesterol jahat..

Keperluan harian untuk fitosterol

Para saintis telah menetapkan keperluan manusia setiap hari untuk fitosterol - 300 mg di negara-negara CIS dan 450 mg di Eropah dan Amerika Syarikat.

Dengan masalah kesihatan tertentu, anda boleh meningkatkan jumlah bahan ini dengan selamat, kerana peningkatan dos tidak akan membahayakan tubuh.

Keperluan untuk fitosterol meningkat dengan:

  • menurunkan imuniti;
  • tahap kolesterol tinggi;
  • kemungkinan penyakit mental (keturunan, dll);
  • kemungkinan penyakit sistem saraf;
  • kegemukan;
  • tahap testosteron atau progesteron yang rendah;
  • peningkatan aktiviti fizikal.

Keperluan untuk fitosterol berkurang apabila:

  • kehamilan;
  • ketidakseimbangan tahap hormon;
  • kekurangan vitamin E dan A.

Pencernaan fitosterol

Oleh kerana fitosterol berasal dari organik, ia diserap dengan baik. Di dalam tubuh manusia, mereka bertindak balas dengan kolesterol dan dikeluarkan dari badan..

Fitosterol paling baik diserap dalam keadaan cair. Contohnya, semasa menggunakan minyak sayuran atau kuman gandum yang direndam, dll..

Sifat fitosterol yang berguna dan kesannya pada badan

  • mengurangkan tahap kolesterol dalam badan dengan ketara;
  • mengurangkan tahap lipoprotein;
  • meningkatkan imuniti;
  • berfungsi dengan baik untuk orang yang mempunyai penyakit mental;
  • mengurangkan kemungkinan mengembangkan aterosklerosis;
  • mengurangkan berat badan manusia;
  • menstabilkan tahap hormon.

Fitosterol sangat bermanfaat untuk kesihatan manusia. Ini bukan sekadar cara untuk menurunkan kolesterol jahat dan lipid. Fitosterol penting untuk mengekalkan tahap progesteron normal pada wanita dan tahap testosteron pada lelaki. Ini adalah kunci kejayaan pelaksanaan fungsi pembiakan manusia. Dengan membantu penghasilan hormon, fitosterol membantu menyegarkan dan memperbaharui badan, melambatkan penampilan uban dan kedutan.

Oleh kerana kesannya pada sel lemak, fitosterol mengurangkan kemungkinan mengembangkan aterosklerosis. Perkara yang sama berlaku untuk penyakit kardiovaskular, serangan jantung dan strok..

Peningkatan imuniti badan secara umum bahkan dikurangkan untuk menentang perkembangan sel barah. Data tidak disahkan, tetapi pada masa ini para saintis secara aktif menyelidiki kemampuan fitosterol ini. Hasil awal sangat optimistik.

Kesan bermanfaat fitosterol pada pesakit dengan skizofrenia telah diperhatikan. Tindakan fitosterol yang kompleks pada tubuh manusia membantu pesakit merasa lebih baik dan mengurangkan manifestasi penyakit ini.

Interaksi dengan unsur lain

Interaksi fitosterol yang paling penting adalah hipokolesterolemik. Maksudnya, dengan bertindak balas dengan kolesterol, fitosterol mengurangkan penyerapannya dalam usus kecil. Di samping itu, mereka secara aktif melawan bakteria, kulat, dan tumor. Penyelidikan menunjukkan bahawa fitosterol mungkin terlibat dalam pembentukan lipid.

Tanda-tanda kekurangan fitosterol di dalam badan

  • peningkatan tahap kolesterol jahat;
  • penurunan imuniti;
  • kegemukan;
  • gangguan mental;
  • ketidakseimbangan hormon.

Tanda-tanda fitosterol berlebihan dalam badan:

Sekiranya anda menggunakan fitosterol yang berasal dari alam semula jadi, secara prinsipnya tidak boleh terlalu banyak. Makanan tambahan dan makanan yang diperkaya dengan fitosterol adalah perkara lain. Sekiranya kepekatannya terlalu tinggi, fitosterol boleh menyebabkan penyakit berikut:

  • kekurangan vitamin E dan A;
  • Sakit perut;
  • perubahan tahap hormon;
  • tahap kolesterol tinggi (badan mula membalikkan tindak balas).

Faktor-faktor yang mempengaruhi jumlah fitosterol dalam badan

Pertama sekali, ia adalah diet yang betul. Seseorang harus mengambil cukup buah-buahan dan sayur-sayuran. Dengan kekurangan fitosterol yang jelas, makanan tambahan dapat digunakan, tetapi dalam jumlah kecil dan sesuai dengan diet.

Sterol untuk kecantikan dan kesihatan

Fitosterol meningkatkan jisim badan tanpa lemak. Inilah sebabnya mengapa diet sukan mengandungi begitu banyak makanan tumbuhan. Dengan membakar lemak, sterol tumbuhan meningkatkan otot secara serentak. Mereka juga meningkatkan prestasi badan dan berfungsi sebagai antioksidan..

Phytosterols digunakan secara aktif dalam kosmetologi. Banyak produk penjagaan rambut mengandungi komponen ini. Mereka membantu mengurangkan keradangan dan reaksi alergi. Digunakan untuk menghilangkan uban dan penuaan awal badan.

Apa itu fitosterol

Tumbuhan mengandungi sejumlah fitosterol. Mereka berfungsi sebagai komponen struktur membran sel. Dalam sel mamalia, kolesterol memainkan peranan yang sama..

Menggunakan

Penentuan komposisi bahan organik

Oleh kerana β-sitosterol terdapat di tumbuhan terestrial dan hanya jarang dijumpai dalam alga uniselular, ia dapat digunakan sebagai penanda biologi untuk menentukan jumlah bahan terestrial dalam sampel. Seperti yang dinyatakan sebelumnya, sterol umumnya tidak larut dalam air dan akan menjadi suspensi yang mudah terpencil dalam larutan atau mendapan. Berdasarkan kesan tegangan permukaan dalam cecair dan perbezaan berat antara ampaian dan bahan pepejal, jenis sterol tertentu dapat dikenal pasti dan kemudian digunakan untuk menentukan asal bahan ujian..

Juga, berdasarkan fitosterol, adalah mungkin untuk menentukan kualiti minyak yang boleh dimakan [1]. Kehadiran brassicasterol dalam minyak (serta asam linolenat dan erucik) menunjukkan penggantian minyak bunga matahari dan minyak kedelai dengan minyak dari biji rapeseed, kerana brassicasterol tidak ada dalam minyak kedelai dan minyak bunga matahari. Oleh itu, kepekatan brassicasterol menunjukkan berapa banyak minyak rapeseed yang telah ditambahkan. Kepekatan brassicasterol dalam minyak rapeseed adalah lebih kurang 1400 mg / kg.

Mengurangkan kolesterol

Sebagai komponen makanan atau sebagai suplemen pemakanan khas, fitosterol mempunyai kemampuan untuk mengurangkan kolesterol (menurunkan jumlah penyerapannya dalam usus) [1] dan dapat berfungsi sebagai kaedah mencegah barah [2]. Phytosterols terdapat dalam minyak sayuran dalam jumlah kecil, terutamanya dalam minyak buckthorn laut (1.640 mg / 100 g minyak) [3], jagung (968 mg / 100 g) [4] dan kacang soya (327 mg / 100 g minyak) [5 ]. Cholestatin digunakan sebagai makanan tambahan, yang terdapat secara berasingan dari minyak sayuran dan merupakan campuran campesterol, stigmasterol dan brassicasterol. Sterol dapat mengurangkan kepekatan kolesterol dalam tubuh manusia lebih daripada 15% [6].

Mekanisme dengan mana fitosterol menurunkan kolesterol adalah sebagai berikut: penembusan kolesterol ke dalam misel di saluran pencernaan dihambat, akibatnya jumlah total kolesterol yang diserap berkurang. Sifat fitosterol ini membantu mengawal kadar kolesterol dalam tubuh manusia. Kualiti kawalan ditentukan oleh kemampuan untuk mengubah tahap HDL (lipoprotein berketumpatan tinggi), LDL (lipoprotein berketumpatan rendah) dan TAG. Pada awal abad ke-21, beberapa minyak haiwan, marjerin, dan bijirin sarapan muncul, yang mengandungi aditif fitosterol. Ini kerana orang ingin mengurangkan kadar kolesterol mereka. Jangkaan pemasaran ini membawa kepada insentif bagi pengeluar makanan.

Phytosterols dalam produk

Phytosterols adalah, seperti namanya, bahan yang berasal dari tumbuhan. Oleh kerana mereka tergolong dalam kumpulan alkohol steroid, mereka tidak boleh dicampurkan dengan air. Tetapi ia boleh larut dalam lemak. Oleh kerana sifat ini, fitosterol dapat membatasi penyerapan kolesterol dalam usus dan dengan itu menyumbang kepada penurunan tahapnya. Bahan yang terdapat dalam fitosterol sangat diperlukan untuk tubuh manusia.

Sterol tumbuhan diperlukan untuk pembentukan membran sel, mereka bertanggungjawab untuk keseimbangan kolesterol yang diperlukan dan berbahaya dalam tubuh. Oleh itu, penting untuk mengetahui makanan mana yang mengandungi bahan berharga ini, dan berapa banyak yang anda perlukan untuk memakannya, sehingga anda tidak pernah menghadapi penyakit seperti aterosklerosis dan akibatnya..

Bagaimana fitosterol berfungsi

Dalam struktur molekulnya, bahan ini sangat serupa dengan kolesterol. Perbezaan utama ialah fitosterol tidak menetap di dinding vaskular. Dalam praktiknya, telah disahkan: jika seseorang yang menderita kadar kolesterol tinggi mengambil ubat yang mengandung fitosteron untuk waktu yang lama, tahap LDL mulai menurun secara beransur-ansur.

Bahan unik ini berfungsi dalam dua arah sekaligus. Di satu pihak, mereka mencegah kolesterol diserap dalam saluran pencernaan. Sebaliknya, mereka menyekat pengeluaran enzim di hati, yang bertanggungjawab untuk pengeluaran kolesterol. Ini adalah mekanisme di mana keseimbangan antara kolesterol jahat dan buruk dipulihkan. Fitosterol menggantikan kolesterol dan mengusirnya dari badan.

Sekiranya sterol dimasukkan ke dalam makanan, kesan berikut akan diperoleh:

  1. Menguatkan sistem ketahanan badan.
  2. Menurunkan LDL dalam darah dan tisu.
  3. Merangsang pengeluaran aktif HDL.
  4. Pencegahan perkembangan aterosklerosis.
  5. Penindasan pertumbuhan sel barah.

Oleh kerana ubat-ubatan tersebut dapat menurunkan kolesterol, mereka mencegah pembentukan plak aterosklerotik dan mencegah perkembangan dan perkembangan penyakit ini..

Sumber fitosterol

Anda boleh menemui bahan-bahan ini dalam jumlah besar dalam minyak sayuran. Kacang-kacangan dan kekacang kaya di dalamnya - lentil, kacang, kacang soya. Di dalam tubuh manusia, fitosterol tulen tidak dihasilkan seperti kolesterol. Tetapi bahan yang serupa dalam komposisi dan tindakan dihasilkan - sterolin.

Semua produk herba mengandungi fitosterol hingga tahap yang berbeza-beza. Berapa banyak mereka akan bertahan dengan semua sifat berguna bergantung pada apa yang akan diproses oleh sayur-sayuran, buah-buahan, bijirin, dll. Terdapat juga banyak sterol yang terdapat dalam pelbagai biji, biji, kacang, kuman gandum.

Kini, fitosterol boleh didapati di beberapa produk perindustrian. Mereka biasanya ditambahkan pada yang, dalam bentuk yang tidak diperkaya, meningkatkan kolesterol. Ini adalah marjerin, mayonis, coklat, pencuci mulut tenusu. Sebagai peraturan, orang yang menderita kolesterol tinggi harus menafikan diri mereka sendiri. Tetapi jika produk tersebut mengandungi fitosterol, maka sebaliknya, ia disyorkan untuk digunakan setiap hari..

Anda juga boleh mendapatkan pelbagai makanan tambahan yang mengandungi bahan-bahan ini dan direka khusus untuk pencegahan dan rawatan aterosklerosis dan patologi jantung, saluran darah dan organ pencernaan lain yang berkaitan dengan kolesterol berlebihan..

Cara pengambilan makanan dengan fitosterol

Agar kolesterol mula menurun, anda perlu berusaha menghilangkan semua lemak haiwan dan menggantinya dengan fitosterol. Pertama sekali, daging merah berlemak, unggas dengan kulit, mentega, lemak babi, jeroan tidak termasuk. Ikan air masin rendah lemak dapat membantu menurunkan kolesterol jahat. Tetapi makanan laut seperti udang, atau kaviar ikan laut, sebaliknya, meningkatkannya.

Diet yang sihat penting untuk mengekalkan fungsi vaskular dan jantung yang baik. Oleh itu, mesti ada buah-buahan, sayur-sayuran, bijirin, roti gandum dan kacang-kacangan di atas meja. Pada masa yang sama, anda perlu mengisi semua hidangan dengan minyak sayuran mentah dan tidak terlalu masak..

Bagaimana nak guna

Sekiranya seseorang itu sihat, maka cukup baginya untuk mengambil tidak lebih dari 3 g fitosterol sehari. Ini cukup untuk mencegah pengumpulan kolesterol dalam darah, dan untuk mencegah pembentukan plak aterosklerotik..

Cara paling selamat adalah dengan mengambil zat-zat ini dalam bentuk makanan tambahan, maka mereka pasti akan memasuki badan dalam jumlah yang betul dan diserap dengan baik. Tetapi anda harus tahu bahawa fitosterol mampu mengubah latar belakang hormon seseorang. Sekiranya orang itu mempunyai masalah dengan ini, maka ketidakseimbangan akan diperbaiki. Tetapi bagi anak-anak yang hamil, menyusui dan kecil, makanan tambahan seperti ini dikontraindikasikan..

Farmaseutikal dan kosmetologi

Tidak perlu dikatakan, bahan-bahan ini adalah sebahagian daripada banyak ubat untuk rawatan dan pencegahan patologi jantung dan vaskular. Dalam bidang kosmetologi, mereka mendapati aplikasi mereka sebagai alat yang meningkatkan pengaruh komponen lain dalam komposisi krim dan serum anti-penuaan..

Tubuh manusia menyerap fitosterol jauh lebih baik daripada lemak haiwan. Sifat utama bahan ini adalah keupayaan untuk menggantikan kolesterol dan mencegah pengeluarannya. Selain itu, mereka mengembalikan keseimbangan antara kolesterol jahat dan baik, dan juga mencegah perkembangan sejumlah patologi berbahaya..

Jadual dengan kandungan kolesterol dalam makanan adalah ciri mudah bagi setiap orang. Produk yang menyumbang kepada ini bukan sahaja biasa bagi hampir semua orang, tetapi juga tersedia..

Statin semulajadi untuk kolesterol adalah kaedah cepat dan berkesan untuk menurunkannya. Orang mengambil statin dan bukannya memikirkan cara semula jadi.

Jadual dengan kandungan kolesterol dalam makanan adalah atribut yang sesuai untuk setiap orang. Produk yang menyumbang kepada ini bukan sahaja biasa bagi hampir semua orang, tetapi juga tersedia..

Statin semula jadi untuk kolesterol adalah cara cepat dan berkesan untuk menurunkan kolesterol. Orang mengambil statin dan bukannya memikirkan cara semula jadi.

Fitosterol dalam makanan adalah nutrien bermanfaat yang boleh membahayakan

Banyak nutrien yang dikatakan baik untuk jantung anda. Antara yang terkenal ialah fitosterol, sering ditambahkan pada marjerin dan produk tenusu. Kesan penurunan kolesterol mereka biasanya digunakan dengan baik.

Walau bagaimanapun, kajian saintifik mendedahkan beberapa masalah serius setelah memakan fitosterol.

Artikel ini menerangkan apakah fitosterol dan bagaimana ia boleh membahayakan kesihatan anda..

Apa itu fitosterol

Phytosterols, atau sterol tumbuhan, adalah keluarga molekul yang berkaitan dengan kolesterol. Mereka terdapat di membran sel tumbuhan, di mana ia memainkan peranan penting - sama seperti kolesterol pada manusia..

Fitosterol yang paling biasa dalam makanan adalah campesterol, sitosterol, dan stigmasterol. Stanol tumbuhan - sebatian lain yang terdapat dalam makanan - serupa dengan fitosterol.

Walaupun manusia telah berkembang untuk memetabolisme kolesterol dan fitosterol, tubuh tetap memilih kolesterol (1).

Sebenarnya, anda mempunyai dua enzim yang disebut sterolin yang mengatur sterol mana yang dapat memasuki tubuh anda dari usus..

Hanya sebilangan kecil fitosterol yang melaluinya - berbanding dengan 55% kolesterol (2).

Phytosterols adalah setara kolesterol berasaskan tumbuhan. Mereka mempunyai struktur molekul yang serupa, tetapi dimetabolisme secara berbeza..

Kandungan fitosterol dalam makanan

Phytosterols terdapat dalam banyak makanan tumbuhan yang sihat, seperti:

  • kacang,
  • biji bunga matahari,
  • jagung,
  • buah-buahan,
  • sayur-sayuran
  • kekacang,
  • minyak sayuran.

Kesemuanya mengandungi sejumlah besar fitosterol. Dan dengan penggunaan yang sederhana, produk ini hanya akan memberi manfaat kepada tubuh manusia..

Diandaikan bahawa pemburu-pengumpul yang tinggal di era Paleolitik makan banyak makanan tumbuhan. Oleh itu, mereka memakan sejumlah besar fitosterol (3). Namun, berbanding dengan diet moden, ini tidak sepenuhnya benar..

Minyak sayuran sangat kaya dengan fitosterol. Kerana minyak ini ditambahkan ke banyak makanan yang diproses, jumlah pengambilan fitosterol dalam makanan lebih banyak hari ini daripada sebelumnya (4).

Bijirin juga rendah fitosterol dan boleh menjadi sumber utama bagi orang yang makan banyak biji-bijian (5).

Terlebih lagi, fitosterol ditambahkan ke marjerin, yang kemudian dilabel sebagai "penurun kolesterol". Mereka dikatakan dapat membantu mencegah penyakit jantung. Bagaimanapun, penyataan ini dipersoalkan..

Makanan seperti minyak sayuran dan marjerin tinggi fitosterol. Oleh kerana minyak sayuran ditambahkan ke banyak makanan yang diproses, kepekatan fitosterol dalam makanan cenderung lebih tinggi daripada sebelumnya..

Mungkin mempunyai sedikit kesan pada kesihatan jantung

Ini adalah fakta yang didokumentasikan dengan baik bahawa fitosterol dapat menurunkan kadar kolesterol. Makan 2-3 gram fitosterol sehari selama 3-4 minggu dapat menurunkan kolesterol LDL "buruk" sekitar 10% (6, 7).

Ia sangat berkesan bagi orang yang mempunyai kolesterol tinggi - sama ada mereka mengambil atau tidak mengambil ubat penurun kolesterol statin (6, 8).

Phytosterol berfungsi dengan bersaing untuk enzim yang sama dengan kolesterol dalam usus, dengan berkesan mencegah penyerapan kolesterol. Walaupun tahap kolesterol tinggi dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung, mereka mungkin bukan penyebabnya..

Atas sebab ini, tidak jelas sama ada penurunan kadar kolesterol mempengaruhi risiko penyakit jantung..

Phytosterols dapat menurunkan kadar kolesterol LDL "buruk" sekitar 10%. Walau bagaimanapun, mereka mungkin tidak meningkatkan kesihatan jantung anda..

Boleh meningkatkan risiko serangan jantung

Fitosterol dianggap mencegah serangan jantung kerana menurunkan kolesterol.

Walau bagaimanapun, tidak ada kajian yang menunjukkan bahawa fitosterol dapat mengurangkan risiko penyakit jantung, strok, atau kematian..

Secara paradoks, fitosterol dapat meningkatkan risiko anda. Banyak kajian manusia telah menghubungkan pengambilan fitosterol yang tinggi dengan peningkatan risiko penyakit jantung (9, 10, 11).

Selain itu, di antara orang-orang dengan penyakit jantung dalam kajian Skandinavia yang besar, mereka yang mempunyai fitosterol tertinggi kemungkinan besar mendapat serangan jantung yang lain (12).

Dalam kajian lain pada orang dengan penyakit jantung, orang dengan risiko serangan jantung tertinggi berisiko tiga kali lebih tinggi jika mereka mempunyai kepekatan fitosterol dalam darah mereka yang tinggi (13).

Terlebih lagi, kajian pada tikus dan tikus menunjukkan bahawa fitosterol meningkatkan pembentukan plak di arteri, menyebabkan strok, dan memendekkan jangka hayat (14, 15)..

Walaupun banyak pihak berkuasa kesihatan, seperti Persatuan Jantung Amerika, masih mengesyorkan fitosterol untuk meningkatkan kesihatan jantung, yang lain tidak setuju..

Sebagai contoh, Suruhanjaya Ubat-ubatan Jerman, Agensi Piawaian Makanan Perancis (ANSES) dan Institut Kesihatan dan Kecemerlangan Nasional Inggeris (NICE) tidak menggalakkan penggunaan fitosterol untuk pencegahan penyakit jantung (1, 16).

Perlu diingat bahawa keadaan genetik yang jarang disebut phytosterolemia atau sitosterolemia menyebabkan sebilangan orang menyerap sejumlah besar fitosterol ke dalam aliran darah mereka. Ini meningkatkan risiko penyakit jantung (17).

Walaupun fitosterol menyebabkan kadar kolesterol lebih rendah, banyak kajian menunjukkan mereka dapat meningkatkan risiko penyakit jantung.

Boleh melindungi dari barah

Beberapa bukti menunjukkan bahawa fitosterol dapat mengurangkan risiko barah.

Kajian manusia menunjukkan bahawa orang yang paling banyak menggunakan fitosterol mempunyai risiko kanser perut, paru-paru, payudara, dan ovari yang lebih rendah (18, 19).

Kajian haiwan juga menunjukkan bahawa fitosterol mungkin mempunyai sifat anti-barah, membantu memperlambat pertumbuhan dan penyebaran tumor (22, 23).

Walau bagaimanapun, satu-satunya kajian manusia yang menyokong ini adalah pemerhatian. Jenis penyelidikan ini tidak memberikan bukti saintifik. Oleh itu, lebih banyak kajian diperlukan.

Kajian pada manusia dan haiwan menunjukkan bahawa penggunaan fitosterol dikaitkan dengan penurunan risiko barah. Walau bagaimanapun, lebih banyak penyelidikan diperlukan.

Pemikiran terakhir

Selama ribuan tahun, fitosterol telah menjadi sebahagian daripada diet manusia sebagai komponen sayur-sayuran, buah-buahan, kekacang dan makanan tumbuhan lain..

Walau bagaimanapun, diet moden sekarang mengandungi jumlah yang sangat tinggi - terutamanya disebabkan oleh penggunaan minyak sayuran halus dan makanan yang diperkaya..

Walaupun pengambilan fitosterol yang tinggi dikatakan baik untuk jantung, bukti menunjukkan bahawa mereka lebih cenderung menyebabkan penyakit jantung daripada mencegahnya..

Walaupun baik untuk memakan fitosterol dari makanan tumbuhan keseluruhan, yang terbaik adalah mengelakkan makanan dan makanan tambahan yang diperkaya dengan fitosterol..

Apa itu fitosterol, sifatnya dan apa yang terkandung di dalamnya?

Menurut peraturan pengambilan makanan dan diet yang sihat, pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan segar sangat penting bagi tubuh manusia.

Bukan hanya kerana rendah kalori dan tepu dengan vitamin dan mineral yang berguna, tetapi juga kerana mengandungi sejumlah besar fitosterol, bahan tumbuhan penting.

Apa itu fitosterol?

Phytosterols (phytosterols, phytosteroids) adalah sebatian kimia larut lemak yang terdapat secara eksklusif pada tumbuhan dan tergolong dalam kumpulan alkohol steroid. Dengan tujuan fisiologi, mereka adalah analog tumbuhan kolesterol.

Phytosterols adalah sumber tenaga yang penting dan asas bagi struktur struktur sel tubuh, mereka juga diperlukan untuk sintesis hormon dan vitamin.

Dan ciri utama fitosterol adalah keupayaan untuk mengurangkan jumlah kolesterol - pemula perkembangan kardiovaskular dan penyakit lain.

Fitosterol memasuki tubuh manusia dalam bentuk campesterol, stigmasterol, atau sitosterol.

Mekanisme tindakan dan fungsi

Menariknya, molekul struktur fitosterol serupa dengan molekul kolesterol.

Memasukkan dengan makanan, fitosterol menggantikan kolesterol, melemahkan pengeluarannya di hati dan penyerapan di usus kecil, mengatur keseimbangan antara pecahannya yang "baik" dan "buruk", sehingga mencegah pemendapan plak di dalam kapal dan perkembangan proses aterosklerotik.

Kegiatan antioksidan dan antikarsinogenik sterol tumbuhan juga diketahui, dengan menstabilkan, meremajakan dan melindungi sel dari faktor persekitaran negatif.

Jumlah fitosterol yang mencukupi untuk wanita penting untuk menjaga tahap hormon yang betul dan melambatkan penuaan kulit, dengan meningkatkan sintesis kolagen.

Memasukkan dengan makanan, fitosterol menggantikan kolesterol dengan kandungan ↑

Tidak cukup gejala

Dengan penggunaan fitosterol yang tidak mencukupi, gejala berikut mungkin berlaku:

  1. Peningkatan kepekatan kolesterol darah;
  2. Berat badan berlebihan;
  3. Kegagalan sistem saraf;
  4. Penurunan pertahanan badan;
  5. Gangguan hormon.
kembali ke kandungan ↑

Gejala bekalan berlebihan

Apabila fitosterol dikonsumsi secara berlebihan dengan makanan, gejala berikut dijumpai:

  1. Peningkatan kepekatan jumlah kolesterol dan pecahan ego;
  2. Ketidakseimbangan hormon;
  3. Peningkatan tahap hormon steroid;
  4. Gangguan pada saluran gastrousus.
Dengan penggunaan berlebihan, gangguan pada kerja saluran gastrousus dapat terjadi.

Kandungan dalam produk - jadual

Semua makanan tumbuhan diketahui diperkaya dengan fitosterol, tetapi jumlah yang diasimilasikan bergantung pada bagaimana ia dimasak. Jumlah fitosterol terbesar terdapat pada bijan, biji bunga matahari, kacang kedelai, biji labu, kacang, biji rami, kuman gandum, kacang almond.

Dari buah-buahan, kepekatan puncak fitosterol terdapat pada epal, buah sitrus, buah ara..

Juga, fitosterol terdapat dalam produk perindustrian (marjerin, mayonis, coklat), tetapi produk tersebut tidak digalakkan untuk penggunaan harian, kerana ia meningkatkan kadar kolesterol darah dan tepu dengan lemak trans..

Jadual kandungan fitosterol dalam makanan (per 100 gram).

Nama produkKandungan fitosterol, mg
Bijan690
Soya340
Biji bunga matahari280
Biji labu260
Badam190
Walnut110
Kacangseratus
Alpukat90
Pucuk Brussels40
kembali ke kandungan ↑

Dalam minyak sayuran

Minyak sayuran - sumber fitosterol pekat, omega-3 dan asid lemak tak jenuh ganda lain yang membantu menurunkan kolesterol.

Pengumpulan fitosterol bergantung pada jenis minyak sayuran dan tahap penapisan ego.

Kandungan fitosterol setiap 100 ml minyak sayuran

Minyak sayuranJumlah fitosterol, mg
Minyak dedak beras1100
minyak bijan850
Minyak kuman gandum550
Minyak bunga matahari250-440
Minyak badam270
Minyak zaitun100-200
Mentega kakao200
Minyak kacang hazel115
Minyak kelapa80
Produk Kapsul yang mengandungi fitosterol kepada kandungan ↑

Berapa dan dalam bentuk apa ia patut digunakan?

Keperluan harian untuk fitosterol menjadi kira-kira 300-400 mg untuk orang dewasa yang sihat.

Prinsip penggunaan fitosterol yang betul:

  1. Lebih baik menggunakan fitosterol dalam bentuk sayur-sayuran dan buah-buahan segar..
  2. Semasa memasak makanan yang diperkaya dengan fitosterol, ada baiknya anda memilih untuk merebus, merebus, atau mengukus, daripada menggoreng minyak sayur..
  3. Untuk asimilasi yang baik dan pelaksanaan kesan positif pada tubuh fitosterol, pengambilan lemak haiwan harus dikurangkan menjadi 30% (bererti daging berlemak, ikan, jeroan, lemak babi, mentega).
  4. Kurangkan penggunaan produk tepung dan gula-gula, serta minuman berkarbonat manis. Jumlah karbohidrat yang berlebihan meminimumkan kesan fitosterol, mengganggu metabolisme tubuh manusia, dan berbahaya oleh pemendapan jisim lemak berlebihan dan perkembangan kegemukan.

Hari ini, di farmasi anda boleh membeli fitosterol dalam bentuk bahan tambahan aktif secara biologi, yang juga menyumbang kepada normalisasi metabolisme lipid..

Tetapi pengambilan ubat seperti itu harus dibincangkan dengan doktor yang hadir untuk menentukan dos dan cara pentadbirannya. Penting juga bahawa pengambilan makanan tambahan dikontraindikasikan pada kanak-kanak, wanita hamil dan semasa menyusui..

Mengambil makanan tambahan dikontraindikasikan pada kanak-kanak, wanita hamil dan semasa menyusui kandungannya ↑

Aplikasi dalam bidang kosmetologi

Penggunaan fitosterol sangat diminati dalam bidang tata rias - untuk pembuatan krim dan serum anti-penuaan, pelindung matahari.

Oleh kerana aktiviti penghambatan mereka terhadap leukotrien (salah satu faktor keradangan), fitosterol menunjukkan kesan anti-radang dan menenangkan pada kulit, digunakan untuk ruam alergi, untuk pembetulan jerawat dan pasca jerawat.

Ia juga diketahui dapat meningkatkan fungsi penghalang kulit dengan melindungi dari sinaran ultraviolet.

Phytosterols - faktor fisiologi dalam peremajaan kulit, meningkatkan sintesis kolagen dan elastin, mengaktifkan reseptor untuk estrogen, fitosterol ditambahkan pada banyak krim anti-penuaan.

Kesimpulannya

Telah terbukti bahawa pada orang yang mengonsumsi fitosterol dalam jumlah yang cukup dengan makanan, kadar total kolesterol darah menurun sebanyak 15-20% dari petunjuk awal. Tetapi, untuk pencegahan perkembangan aterosklerosis, penggunaan fitosterol mono sahaja tidak mencukupi.

Dalam kombinasi dengan pemakanan yang betul, gaya hidup yang sihat, melepaskan tabiat buruk dan aktiviti fizikal yang sederhana, kombinasi ini akan memberikan hasil yang sangat baik, baik untuk kesihatan dan untuk menormalkan berat badan dan mencegah banyak penyakit dan komplikasi mereka..

Phytosterol - Phytosterol

Phytosterols, yang merangkumi sterol dan stanol tumbuhan, adalah fitosteroid, seperti kolesterol, yang terjadi pada tumbuhan dan hanya diubah dalam rantai sisi karbon dan / atau dengan adanya atau tidak adanya ikatan berganda. Stanols adalah sterol tepu yang tidak mempunyai ikatan berganda dalam struktur siklik sterol. Lebih 200 sterol dan sebatian berkaitan telah dikenal pasti. Fitosterol minyak bebas, diekstrak dari air tidak larut, relatif tidak larut dalam minyak, dan larut dalam alkohol.

Makanan dan makanan tambahan yang diperkaya phytosterol telah berada di pasaran selama beberapa dekad. Walaupun terdapat kesan penurunan kolesterol LDL yang didokumentasikan dengan baik, tidak ada bukti yang terbukti secara saintifik mengenai kesan yang baik terhadap penyakit kardiovaskular (CVD) atau kematian keseluruhan..

kandungan

  • 1 Struktur
  • 2 Fitosterol diet
  • 3 tuntutan kesihatan
    • 3.1 EFSA
    • 3.2 FDA
    • 3.3 Kesihatan Kanada
  • 4 yang menurunkan tahap kolesterol
  • 5 Keselamatan
    • 5.1 sterol vs stanol
  • 6 Penyelidikan
  • 7 Fungsi loji
  • 8 Rujukan

Komposisi

Molekul di sebelah kiri adalah β-sitosterol. Tatanama untuk rangka steroid di sebelah kanan.

  • Dengan membuang karbon 24 2, campesterol diperoleh.
  • Dengan mengeluarkan atom karbon 24 1 dan 24 2, kolesterol diperoleh.
  • Penyingkiran hidrogen dari atom karbon 22 dan 23 menghasilkan stigmasterol (stigmasta-5,22-diene-3β-ol).
  • Dengan hidrogenasi ikatan berganda antara atom karbon 5 dan 6, β-sitostanol (stigmastanol) diperoleh.
  • Dengan menghidrogenasi ikatan berganda antara atom karbon 5 dan 6 dan menghilangkan karbon 24 2, campestanol diperoleh.
  • Penyingkiran karbon 24 2 dan hidrogen dari atom karbon 22 dan 23, dan stereokimia terbalik C-24 dengan hasil brassicasterol (ergost-5,22-diene-3β-ol).
  • Penyingkiran lebih lanjut atom hidrogen dari atom karbon 7 dan 8 dari brassicasterol memberikan ergosterol (ergost-5,7,22-triene-3β-ol). Penting: Ergosterol bukan sterol tumbuhan. Ergosterol adalah komponen membran sel kulat yang berfungsi sama dengan kulat seperti kolesterol pada sel haiwan.
  • Esterifikasi kumpulan hidroksil pada karbon 3 dengan asid lemak / organik atau karbohidrat dilakukan dalam sterol ester tumbuhan, iaitu. oleat, ferulat dan (asil) glikosida.
  • Sebenarnya, lupeola adalah triterpenoid, bukan sterol; ini bukan gonane.
campestanolbrassicasterolergosterol
lupeolasikloartenol

Diet fitosterol

Sumber fitosterol semula jadi yang paling kaya adalah minyak sayuran dan produk yang dibuat daripadanya. Sterol boleh terdapat dalam bentuk bebas dan sebagai ester asid lemak dan glikolipid. Bentuk terikat biasanya dihidrolisis di usus kecil oleh enzim pankreas. Sebilangan sterol dikeluarkan semasa proses penyahbauan proses pemprosesan minyak dan lemak, namun komposisi relatifnya berubah. Oleh itu sterol adalah alat yang berguna untuk pengesahan.

Sebagai sumber fitosterol yang biasa, minyak sayuran telah dikembangkan sebagai produk marjerin untuk menonjolkan kandungan fitosterol. Bijirin, sayur-sayuran, buah-buahan dan buah beri yang tidak kaya dengan fitosterol juga boleh menjadi sumber fitosterol kerana pengambilannya lebih tinggi.

Penggunaan fitosterol secara semula jadi bermula dari

200-300 mg / hari bergantung pada tabiat pemakanan. Diet eksperimen vegetarian yang direka khas telah dihasilkan melebihi 700 mg / hari. Fitosterol yang paling banyak dijumpai dalam diet manusia adalah β-sitosterol, campesterol, dan stigmasterol, yang masing-masing menyumbang sekitar 65%, 30% dan 3%. Stanol tumbuhan yang paling umum dalam diet manusia adalah sitostanol dan campestanol, yang bila digabungkan, membentuk sekitar 5% fitosterol diet..

Komposisi sterol dalam minyak mentah (sebagai peratusan dari jumlah pecahan sterol)
kolesterolbrassicasterolkolesterolstigmasterbeta sitosterolΔ5- AvenasterolΔ7-AvenasterolΔ7- stigmasterol
Minyak kelapa0.6 - 20 - 0.97 - 1012 - 1850 - 705 - 160.6 - 22 - 8
Minyak jagung0.2 - 0.60 - 0.218 - 244 - 855 - 674 - 813empat belas
Minyak biji kapas0.7 - 2.30.1 - 0.97.2 - 8.41.2 - 1.880 - 901.9 - 3.81.4 - 3.30.7 - 1.4
Minyak zaitun0 - 0,52.3 - 3.60.6 - 275.6 - 903.1 - 140 - 4
minyak sawit2.2 - 6.718.7 - 29.18.9 - 13.950.2 - 62.10 - 2.80 - 5.10.2 - 2.4
minyak kelapa sawit1 - 3.70 - 0.38.4 - 12.712.3 - 16.162.6 - 70.44 - 90 - 1.40 - 2.1
Mentega kacang0.6 - 3.80 - 0.212 - 205 - 1348 - 657 - 90 - 50 - 5
Minyak rapeseed0.4 - 25 - 1318 - 390 - 0.745 - 580 - 6.60 - 0.80 - 5
Minyak kacang soya0.6 - 1.40 - 0.316 - 2416 - 1952 - 582 - 41 - 4.51.5 - 5
Minyak bunga matahari0.2 - 1.30 - 0.27 - 138 - 1156 - 632 - 77 - 133 - 6

Tuntutan kesihatan

Keselamatan Lembaga Makanan Eropah (EFSA) menyimpulkan bahawa kadar kolesterol darah dapat dikurangkan rata-rata 7 hingga 10.5% jika seseorang menggunakan 1.5 hingga 2.4 g sterol dan stanol tumbuhan sehari, kesannya biasanya ditubuhkan dalam 2-3 minggu. Kajian jangka panjang hingga 85 minggu menunjukkan bahawa kesan penurunan kolesterol dapat dipertahankan. Berdasarkan ini dan data keberkesanan lain, EFSA Scientific Group memberikan nasihat kesihatan berikut: “Sterol tumbuhan terbukti menurunkan / menurunkan kadar kolesterol darah. Darah yang menurunkan kolesterol dapat mengurangkan risiko penyakit jantung koronari..

FDA telah meluluskan keperluan fitosterol berikut: Untuk ester sterol tumbuhan: (i) Makanan yang mengandungi sekurang-kurangnya 0,65 g setiap hidangan ester sterol tumbuhan dimakan dua kali sehari dengan makanan untuk jumlah pengambilan harian sekurang-kurangnya 1. 3 g, sebagai bagian dari diet rendah lemak jenuh dan kolesterol, dapat mengurangi risiko penyakit jantung. [Nama Makanan] Hidangan menyediakan ___gram Sterol Ester Oil. Untuk ester stanol tumbuhan: (i) Makanan yang mengandungi sekurang-kurangnya 1.7 g setiap hidangan ester stanol tumbuhan, dimakan dua kali sehari dengan makanan semasa pengambilan harian sekurang-kurangnya 3.4 g sebagai sebahagian daripada diet rendah lemak jenuh dan kolesterol dapat mengurangkan risiko penyakit jantung. [Nama Makanan] Bahagian membekalkan ___gram ester stanol tumbuhan. Kajian semula ujian klinikal yang melibatkan suplemen fitosterol, FDA menyimpulkan bahawa apabila dimakan dalam julat 1 hingga 3 g dalam makanan yang diperkaya, fitosterol mengakibatkan penurunan kadar kolesterol LDL darah secara signifikan (5-15%) berbanding dengan plasebo. FDA juga menyimpulkan bahawa diet harian 2 gram fitosterol setiap hari (dinyatakan sebagai fitosterol yang tidak di esterifikasi) diperlukan untuk menunjukkan hubungan antara pengambilan fitosterol dan pengurangan kolesterol untuk mengurangkan risiko penyakit jantung.

Kesihatan Kanada

Health Canada mengkaji bukti dari 84 percubaan terkawal secara rawak yang diterbitkan antara tahun 1994-2007 yang melibatkan suplemen fitosterol. Penurunan purata kolesterol LDL sebanyak 8.8% diperhatikan dengan penggunaan purata 2 g sehari. Health Canada telah membuat kesimpulan bahawa terdapat bukti saintifik yang mencukupi untuk menyokong hubungan antara pengambilan fitosterol dan pengurangan kolesterol darah. Berdasarkan data ini, Health Canada telah meluluskan pernyataan berikut untuk memenuhi syarat produk yang dimaksudkan untuk hiperkolesterolemia pada individu: Pernyataan Awal: “[Ukuran Porsi dari Jadual Fakta Pemakanan dalam Metrik dan Ukuran Rumah Tangga Umum] dari [Nama Produk] memberikan X% daripada Jumlah Harian * sterol tumbuhan terbukti membantu mengurangkan / menurunkan kolesterol pada orang dewasa. " Dua pernyataan tambahan yang boleh digunakan secara gabungan atau bersendirian, bersebelahan dengan pernyataan utama, tanpa bahan cetak, tulisan atau grafik perantaraan: "Sterol tumbuhan membantu mengurangkan [atau] membantu menurunkan kolesterol." Pernyataan ini, apabila digunakan, harus diberikan dalam huruf dua kali ukuran dan menonjol dari laporan utama. "Tahap kolesterol tinggi adalah faktor risiko penyakit kardiovaskular." Pernyataan ini, apabila digunakan, harus dikutip dalam huruf dengan ukuran dan penonjolan yang sama dari laporan utama.

menurunkan kolesterol

Keupayaan fitosterol untuk menurunkan kadar kolesterol darah pertama kali ditunjukkan pada manusia pada tahun 1953. Menjelang 1954-82, fitosterol kemudiannya dipasarkan sebagai ubat farmasi yang disebut Cytellin sebagai rawatan untuk kolesterol tinggi.

Berbeza dengan statin, di mana penurunan kolesterol terbukti dapat mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular (CVD) dan kematian keseluruhan dalam keadaan yang ditentukan, bukti tersebut bertentangan untuk makanan yang diperkaya dengan fitosterol atau bahan tambahan untuk mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular, dengan dua ulasan menunjukkan kesan tidak atau marginal, dan tinjauan lain menunjukkan bukti penggunaan fitosterol diet untuk mencapai kesan penurunan kolesterol.

Statin bersamaan dengan makanan yang diperkaya dengan fitosterol meningkatkan kesan menurunkan kolesterol phytosterols, sekali lagi tanpa bukti faedah klinikal dan kemungkinan kesan sampingan yang tidak dapat disahkan. Statin berfungsi dengan mengurangkan sintesis kolesterol dengan menghalang enzim HMG-CoA reduktase yang mengehadkan kadar. Phytosterols menurunkan kadar kolesterol dengan bersaing dengan penyerapan kolesterol usus melalui satu atau lebih mekanisme yang mungkin, kesan yang melengkapi statin. Phytosterols juga menurunkan kadar kolesterol sekitar 9% hingga 17% pengguna statin. Jenis atau dos statin nampaknya tidak mempengaruhi keberkesanan fitosterol penurun kolesterol.

Oleh kerana sifat penurun kolesterol mereka, sebilangan pengeluar menggunakan sterol atau stanol sebagai makanan tambahan.

keselamatan

Phytosterols mempunyai sejarah lama penggunaan yang selamat, sejak Cytellin, farmasi fitosterol yang dipasarkan di AS dari tahun 1954-82. Phytosterol ester umumnya dianggap selamat (GRAS) status di Amerika Syarikat. Phytosterol yang mengandungi produk fungsional menjalani pemantauan pasca makan setelah diperkenalkan ke pasar EU pada tahun 2000, dan tidak ada kesan sampingan yang tidak dapat diramalkan.

Masalah keselamatan yang berpotensi mengenai pengambilan fitosterol pada pesakit dengan fitosterolaemia, gangguan genetik yang jarang terjadi yang mengakibatkan 50 hingga 100 kali lipat kadar sterol tumbuhan dalam darah, dikaitkan dengan perkembangan aterosklerosis koroner yang cepat. Phytosterolaemia telah dikaitkan dengan mutasi pada protein ABCG5 / G8, yang mengepam sterol tumbuhan dari enterosit dan hepatosit ke dalam lumen saluran empedu dan masing-masing. Tahap sterol tumbuhan dalam darah terbukti positif, negatif, atau tidak terkait dengan risiko penyakit kardiovaskular, bergantung pada populasi yang dikaji..

Hubungan antara sterol tumbuhan dan penyakit kardiovaskular atau risiko penyakit jantung koronari rumit oleh fakta bahawa tahap fitosterol mencerminkan penyerapan kolesterol. (Lihat fitosterol sebagai penanda penyerapan kolesterol).

Sterol vs stanol

Kapasiti dan keselamatan setara sterol tumbuhan dan stanol tumbuhan untuk menurunkan kolesterol terus menjadi topik hangat. Sterol dan stanol tumbuhan, jika dibandingkan secara langsung dalam ujian klinikal, terbukti dapat menurunkan kadar kolesterol darah. Analisis meta 14 percubaan terkawal secara rawak yang membandingkan sterol tumbuhan dengan stanol secara langsung pada dos 0,6 hingga 2,5 g / hari tidak menunjukkan perbezaan antara keduanya untuk tahap kolesterol total, kolesterol LDL, kolesterol HDL, atau trigliserida.... Percubaan melihat dosis tinggi (> 4 g / hari) sterol tumbuhan atau stanol sangat terhad, dan tidak ada yang selesai membandingkan sterol tumbuhan dosis tinggi yang sama dengan stanol tumbuhan.

Kontroversi mengenai sterol berbanding keselamatan stanol telah difokuskan pada perbezaan penyerapan usus dan kepekatan plasma yang dihasilkan. Phytostanols mempunyai kadar penyerapan usus yang dianggarkan lebih rendah (0,02 - 0,3%) daripada fitosterol (0,4 - 5%) dan oleh itu kepekatan fitostanol dalam darah lebih rendah daripada phytosterols.

Kaji

Phytosterols dalam penyelidikan awal kerana kemampuannya untuk menghalang barah paru-paru, perut, ovari dan payudara, serta barah usus besar dan prostat..

Fungsi tanaman

Sterol penting untuk semua eukariota. Tidak seperti sel haiwan dan kulat, yang hanya mengandungi satu sterol utama, sel tumbuhan mensintesis pelbagai campuran sterol di mana sitosterol dan stigmasterol mendominasi. Sitosterol mengatur kelancaran dan kebolehtelapan membran dengan cara yang serupa dengan kolesterol pada membran sel mamalia. Sterol tumbuhan juga dapat memodulasi aktiviti enzim terikat membran. Fitosterol juga dikaitkan dengan penyesuaian tanaman terhadap termal dan imuniti tumbuhan terhadap patogen.

Phytosterols: zat "sihat jantung" yang boleh membahayakan

Banyak nutrien yang dikatakan baik untuk jantung anda.

Beberapa yang terkenal adalah fitosterol, yang sering ditambahkan pada marjerin dan produk tenusu..

Sifat penurun kolesterol mereka dikenali. Walau bagaimanapun, penyelidikan saintifik mendedahkan beberapa masalah serius yang berkaitan dengan penggunaannya..

Artikel ini menerangkan apakah fitosterol dan bagaimana ia boleh membahayakan kesihatan anda..

Apa itu fitosterol?

Phytosterols (phytosterols), atau sterol / sterol tumbuhan, adalah keluarga molekul yang berkaitan dengan kolesterol.

Mereka terdapat di membran sel tumbuhan, di mana ia memainkan peranan penting - sama seperti kolesterol pada manusia.

Fitosterol yang paling biasa dalam diet anda adalah campesterol, sitosterol, dan stigmasterol. Stanol tumbuhan - sebatian lain yang terdapat dalam diet anda - serupa dengan fitosterol.

Walaupun manusia dapat berfungsi dengan kolesterol dan fitosterol dalam sistemnya, tubuh anda lebih suka kolesterol (1).

Sebenarnya, anda mempunyai dua enzim yang disebut sterolin - mereka mengatur sterol mana yang dapat memasuki tubuh anda dari usus..

Hanya sebilangan kecil fitosterol yang melaluinya - berbanding dengan 55% kolesterol (2).

Fitosterol adalah setara tumbuhan dengan kolesterol pada haiwan. Mereka mempunyai struktur molekul yang serupa, tetapi dimetabolisme secara berbeza..

Kandungan fitosterol dalam minyak sayuran dan marjerin

Banyak makanan tumbuhan yang sihat, termasuk kacang, biji-bijian, buah-buahan, sayur-sayuran, dan kekacang, mengandungi sejumlah besar fitosterol.

Pengumpul kuno yang memakan tumbuh-tumbuhan dianggap memakan banyak fitosterol (3).

Namun, jika dibandingkan dengan diet moden, ini tidak sepenuhnya benar..

Minyak sayuran sangat kaya dengan fitosterol. Oleh kerana minyak ini ditambahkan ke banyak makanan yang diproses, jumlah pengambilan fitosterol dalam makanan mungkin lebih tinggi daripada sebelumnya (4).

Bijirin juga rendah fitosterol dan boleh menjadi sumber utama bagi orang yang makan banyak biji-bijian (5).

Terlebih lagi, fitosterol ditambahkan ke marjerin, yang kemudian dilabel sebagai "penurun kolesterol" dan dikatakan dapat membantu mencegah penyakit jantung..

Bagaimanapun, penyataan ini dipersoalkan..

Minyak sayur dan marjerin tinggi fitosterol. Oleh kerana minyak sayuran ditambahkan ke banyak makanan yang diproses, kepekatan fitosterol dalam makanan cenderung lebih tinggi daripada sebelumnya..

Mungkin mempunyai sedikit kesan pada kesihatan jantung

Ada fakta yang didokumentasikan dengan baik bahawa fitosterol dapat menurunkan kadar kolesterol..

Makan 2-3 gram fitosterol sehari selama 3-4 minggu dapat menurunkan kadar kolesterol LDL sekitar 10% (6, 7).

Sebatian ini sangat berkesan pada orang yang mempunyai kadar kolesterol tinggi - tidak kira sama ada mereka mengambil ubat penurun kolesterol dan statin (6, 8).

Phytosterols dianggap berfungsi dengan bersaing untuk enzim yang sama dengan kolesterol dalam usus, dengan berkesan mencegah penyerapan kolesterol (1).

Walaupun tahap kolesterol tinggi dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit jantung, mereka mungkin bukan penyebab penyakit kardiovaskular..

Atas sebab ini, tidak jelas apakah menurunkan kadar kolesterol mempengaruhi risiko terkena penyakit kardiovaskular..

Phytosterols dapat menurunkan tahap kolesterol LDL "buruk" sekitar 10%. Walau bagaimanapun, ia mungkin tidak meningkatkan kesihatan jantung anda..

Boleh meningkatkan risiko serangan jantung

Banyak orang berspekulasi bahawa fitosterol dapat mencegah serangan jantung kerana menurunkan kolesterol.

Namun, tidak ada penyelidikan yang menunjukkan bahawa fitosterol dapat mengurangkan risiko penyakit jantung, strok, atau kematian..

Secara paradoks, fitosterol dapat meningkatkan risiko anda. Banyak kajian manusia telah menghubungkan penggunaan fitosterol yang tinggi dengan peningkatan risiko penyakit jantung (9, 10, 11).

Di samping itu, kajian Skandinavia yang besar mendapati bahawa di antara orang-orang dengan penyakit kardiovaskular, mereka yang mempunyai fitosterol paling banyak dalam darah mereka cenderung mengalami serangan jantung yang lain (12)..

Kajian lain mengenai lelaki dengan penyakit jantung mendapati bahawa mereka yang mempunyai risiko serangan jantung tertinggi mempunyai risiko tiga kali ganda jika mereka mempunyai kepekatan fitosterol dalam darah mereka yang tinggi (13).

Terlebih lagi, kajian pada tikus dan tikus menunjukkan bahawa fitosterol meningkatkan pembentukan plak kolesterol di arteri, meningkatkan strok, dan memendekkan jangka hayat (14, 15)..

Walaupun banyak pihak berkuasa kesihatan seperti American Heart Association masih mengesyorkan fitosterol untuk meningkatkan kesihatan jantung, yang lain tidak setuju..

Sebagai contoh, Suruhanjaya Dadah Jerman, Badan Piawaian Makanan Perancis (ANSES), dan Institut Nasional untuk Kesihatan dan Kecemerlangan Penjagaan (NICE) tidak mengesyorkan penggunaan fitosterol untuk pencegahan penyakit kardiovaskular (1, 16).

Perlu diingat bahawa gangguan genetik yang jarang disebut sitosterolemia menyebabkan sebilangan orang menyerap sejumlah besar fitosterol ke dalam aliran darah. Ini meningkatkan risiko penyakit jantung (17).

Walaupun fitosterol dikaitkan dengan kadar kolesterol yang lebih rendah, banyak kajian menunjukkan mereka dapat meningkatkan risiko penyakit jantung anda..

Boleh melindungi dari barah

Beberapa bukti menunjukkan bahawa fitosterol dapat menurunkan risiko barah.

Kajian manusia menunjukkan bahawa orang yang paling banyak menggunakan fitosterol mempunyai risiko lebih rendah terkena barah perut, paru-paru, payudara, dan ovari (18, 19, 20, 21).

Kajian haiwan juga menunjukkan bahawa fitosterol mungkin mempunyai sifat anti-barah, membantu memperlambat pertumbuhan dan penyebaran tumor (22, 23, 24, 25).

Walau bagaimanapun, kajian manusia yang menyokong ini adalah pemerhatian semata-mata. Jenis penyelidikan ini tidak memberikan bukti saintifik.

Oleh itu, lebih banyak kajian diperlukan.

Kajian pada manusia dan haiwan menunjukkan bahawa penggunaan fitosterol dikaitkan dengan penurunan risiko barah. Walau bagaimanapun, lebih banyak penyelidikan diperlukan.

Ringkaskan

  • Selama ribuan tahun, fitosterol telah menjadi sebahagian daripada diet manusia sebagai komponen sayur-sayuran, buah-buahan, kekacang dan makanan tumbuhan lain..
  • Walau bagaimanapun, diet orang moden mengandungi jumlah yang tidak wajar - terutamanya disebabkan oleh penggunaan minyak sayuran halus dan makanan yang diperkaya.
  • Walaupun pengambilan fitosterol yang tinggi dikatakan baik untuk jantung, bukti menunjukkan bahawa lebih cenderung menyebabkan penyakit jantung daripada mencegahnya..
  • Walaupun memakan fitosterol dari makanan tumbuhan keseluruhan adalah baik, makan makanan atau makanan tambahan yang diperkaya dengan fitosterol sebaiknya dielakkan.

Adakah artikel ini membantu anda? Kongsikan kepada orang lain!