Apakah pemakanan berfungsi?

Hari ini, orang moden, kerana pekerjaannya, tidak dapat makan dengan betul. Makanan ringan berterusan semasa dalam perjalanan, makan malam yang lewat dan kaya sebelum tidur, semua ini menjadi penyebab banyak penyakit. Para saintis telah membuat kesimpulan bahawa pemakanan yang tidak betul dan tidak seimbang dapat memendekkan jangka hayat selama beberapa tahun. Orang yang ingin menjalani gaya hidup sihat untuk menguatkan badan mereka tertarik dengan soalan, apakah pemakanan berfungsi? Topik inilah yang menjadi tumpuan artikel kami..

Pemakanan fungsional bukan hanya makanan, tetapi produk yang dapat memberi tubuh manusia unsur berharga seperti protein, lemak dan karbohidrat. Oleh itu, penekanan utama dalam sistem pemakanan diberikan pada nilai biologi produk. Ini adalah satu-satunya cara untuk menyediakan tubuh dengan semua vitamin dan unsur mikro yang diperlukan, yang akan memastikan aktiviti vital normal dan fungsi semua organ dalaman yang betul..

Pemakanan berfungsi - kesan berkesan

  • Menguatkan sistem imun
  • Normalisasi tekanan darah
  • Penghapusan toksin berbahaya dari badan
  • Kesan anti-penuaan
  • Menurunkan pound tambahan

Seseorang yang mengutamakan pemakanan fungsional, setelah beberapa minggu, menyedari rasa ringan di perut dan di seluruh badan, lebih mudah baginya untuk mengatasi aktiviti fizikal. Lebih-lebih lagi, perlu ditekankan bahawa sistem pemakanan seperti ini membantu memanjangkan umur..

Ciri-ciri utama pemakanan berfungsi

Pertama sekali, saya ingin menyatakan bahawa semua produk mestilah semula jadi tanpa warna, perisa dan pengawet tiruan. Penting! Pemakanan fungsional tidak boleh merangkumi makanan yang memerlukan rawatan panas yang berpanjangan. Sebagai tambahan kepada semua perkara di atas, perlu ditambah bahawa produk makanan berfungsi harus mengandungi bahan berguna yang berasal dari alam semula jadi..

Senarai makanan yang perlu dimasukkan dalam diet:

  • Sayur-sayuran dan buah-buahan yang ditanam di kawasan yang bersih secara ekologi dan di kawasan tempat orang tinggal
  • Minyak sayuran (asal semula jadi)
  • Bubur rebus air
  • Ikan: salmon merah jambu, salmon, pollock, dll..
  • Produk susu fermentasi: yogurt dan minuman lain yang diperkaya dengan probiotik

Ingat! Tidak pernah terlambat untuk memulakan makan dengan betul dan meningkatkan kesihatan anda. Oleh itu, seseorang dari segala usia boleh beralih ke sistem makanan seperti itu. Lama kelamaan, imuniti manusia bertambah kuat, sehingga tubuh dapat melawan banyak penyakit..

Perlu juga diingat bahawa jika seseorang cenderung makan berlebihan, dia dapat mengambil sejumlah besar makanan berfungsi, yang pada gilirannya akan menyebabkan jenuh badan berlebihan dengan unsur-unsur berguna. Dalam kes ini, badan tidak dapat menahan beban seperti itu. Oleh itu, jika anda memutuskan untuk beralih ke pemakanan fungsional, keputusan yang tepat adalah terlebih dahulu berjumpa dengan pakar pemakanan. Sebagai peraturan, pakar menasihatkan beralih ke sistem makanan seperti itu secara beransur-ansur.

Pengeluaran

Kesimpulannya, saya ingin menarik perhatian anda kepada fakta bahawa produk yang termasuk dalam pemakanan fungsional bukan ubat-ubatan, tetapi mereka dapat mencegah munculnya banyak penyakit, dan juga memanjangkan usia muda. Di samping itu, mereka mempunyai kesan positif pada sistem tulang, kardiovaskular, pernafasan dan genitouriner..

Kami berharap berkat artikel ini, pengguna telah mengetahui jawapan untuk persoalan apakah itu fungsi pemakanan.?

Pemakanan yang berfungsi

Di dunia moden, sukar untuk makan dengan betul dan teratur. Orang-orang sangat aktif, mereka terburu-buru dan risau, jadi waktu minimum untuk sehari diperuntukkan untuk makanan. Akibatnya, proses metabolik menjadi perlahan, tubuh tidak menerima cukup komponen dan vitamin yang berguna, usus menghadapi kerosakan. Untuk menghilangkan masalah ini, anda memerlukan pemakanan yang berfungsi untuk mengatasi kekurangan vitamin, mineral dan komponen yang diperlukan untuk kerja yang optimum dan terkoordinasi dengan baik, serta penurunan berat badan..

Apakah pemakanan berfungsi?

Pemakanan fungsional adalah pemakanan dengan makanan tertentu (yang - baca terus), yang mengandungi asid amino, lipid, karbohidrat lambat, vitamin larut lemak dan air, mineral yang diperlukan untuk tubuh pada tahap biokimia.

Berbalik kepada karya asas Konstantin Monastyrsky, yang menyiasat dan menerangkan fenomena pemakanan fungsional, kami dapati perkataan berikut:

... inilah jenis pemakanan yang memberi tubuh segala yang diperlukannya, dan tidak memberikan apa-apa yang membahayakannya. (K. Monastyrsky, "Asas kesihatan mutlak dan panjang umur. Pemakanan fungsional")

Pengambilan nutrien utama ke dalam tubuh memastikan fungsi sistem biokimia berfungsi sepenuhnya di peringkat sel, kerana pemakanan fungsional bukan hanya membantu menurunkan berat badan, tetapi juga menyembuhkan dan memanjangkan umur..

Gaya makan fungsional disesuaikan secara maksimum dengan keperluan biokimia badan untuk pembaharuan diri secara sistematik. (K. Monastyrsky, "Asas kesihatan mutlak dan panjang umur. Pemakanan fungsional")

Sistem pemakanan berfungsi bertujuan untuk menyelesaikan masalah utama orang-orang yang berlebihan berat badan berikut:

  • Pemakanan yang tidak betul. Masalahnya disebabkan oleh irama hidup yang aktif, jadual yang sibuk, makanan ringan makanan segera, akses makanan berlemak dan goreng di setiap sudut. Sekiranya anda memasukkan nutrisi berfungsi dalam hidup anda, anda akan mendapat kebiasaan memilih makanan yang tepat yang berguna untuk setiap sel tubuh manusia;
  • Makan makanan berkualiti rendah. Makanan moden terdiri daripada sebilangan besar pewarna, pengawet, dan perasa. Produk sedemikian tidak melembapkan badan, tetapi hanya untuk sementara menghilangkan rasa lapar, yang kembali lagi setelah beberapa jam. Pemakanan fungsional mendorong penggunaan produk organik, mesra alam, tanpa (sebisa mungkin) komponen kimia, seolah-olah mengembalikan seseorang ke masa primitif, ketika penambah rasa tidak ada;
  • Kehadiran penyakit. Kepenuhan (atas sebab pemakanan fungsional) timbul kerana aktiviti sistem pencernaan yang tidak mencukupi, kekurangan unsur surih penting, asid amino, vitamin, dan sebagainya dalam diet. Selalunya, kerja saluran pencernaan terganggu kerana penyakit. Di bahagian depan adalah gastritis, bisul, pankreatitis, penyakit pengeluaran hempedu dan sistem perkumuhan (kolesistitis, penyakit batu empedu, acholia, dan sebagainya), penyakit lain.

Sekiranya anda menormalkan pemakanan, mungkin bukan sahaja kehilangan berat badan tambahan, tetapi juga meningkatkan kesihatan, memulihkan fungsi saluran gastrointestinal yang terganggu, dan memanjangkan masa muda.

Kebaikan dan keburukan

Pemakanan fungsional untuk menurunkan berat badan hanya mempunyai kelebihan, tidak ada kelemahan untuk mengikutinya. Antara kelebihannya ialah:

  • Normalisasi proses metabolik;
  • Pembuangan toksin dan toksin;
  • Meningkatkan fungsi saluran gastrousus;
  • Memperkukuhkan imuniti;
  • Kesan anti-penuaan;
  • Terdapat pada usia berapa pun;
  • Pelbagai diet.

Kelebihan gaya pemakanan yang fungsional... tepatnya pada kenyataan bahawa ia bukan diet yang membatasi, tetapi satu set langkah jangka panjang semula jadi untuk menghilangkan penyebab fisiologi penyakit dan penuaan awal: karbohidrat berlebihan, hiperinsulinisme, gangguan gastrointestinal, kemurungan, kekurangan protein, lemak dan mineral penting. (K. Monastyrsky, "Asas kesihatan mutlak dan panjang umur. Pemakanan fungsional")

Jenis diet ini bukanlah diet yang ketat, mudah ditoleransi, memungkinkan mengubah tabiat pemakanan yang hanya akan menguntungkan kesihatan dan fungsi yang optimum. Perkara utama adalah memerhatikannya secara teratur, tidak melakukan makan cheat, yang dalam hal ini sama sekali tidak sesuai. Lama kelamaan, tubuh menyesuaikan diri dengan makan makanan yang sihat, dan tidak lagi memerlukan keperluan untuk memilih makanan yang berbahaya dan beracun..

Pemakanan fungsional Konstantin Monastyrsky

Konstantin Monastyrsky adalah perunding pakar pemakanan yang memperkenalkan orang moden kepada pemakanan yang berfungsi. Dia menulis beberapa buku mengenai topik ini, mengembangkan pemakanan fungsional, yang tersedia untuk semua orang..

Monastyrsky mendapat nutrisi yang berfungsi setelah dia sendiri menghadapi masalah obesiti dan diabetes. Dia menunjukkan dengan contoh peribadi bahawa anda dapat mengatasi sebarang masalah dengan bantuan pemakanan, dengan mematuhi prinsip-prinsipnya.

Prinsip pemakanan fungsional oleh Konstantin Monastyrsky:

  • Mengelakkan buah-buahan dan sayur-sayuran dengan banyak serat dan karbohidrat (anggur, epal, pisang, kembang kol, brokoli, kacang polong, kacang, lentil). Kerana sejumlah besar serat yang masuk ke dalam tubuh dengan makanan, mukosa usus rosak, dan gangguan saluran gastrointestinal terjadi. Monastyrsky mengesyorkan hanya menggunakan sayur-sayuran segar;
  • Penolakan dari produk bijirin dan tepung dengan peningkatan kadar karbohidrat (roti, bijirin, pastri, gula-gula). Mereka membantu meningkatkan tahap insulin, yang mengubah karbohidrat menjadi lemak;
  • Diet harus berdasarkan produk susu yang diperam dan daging (seperti diet protein). Produk ini mengandungi vitamin, asid amino, lipid, mikro, makro, dan unsur-unsur ultramatik yang diperlukan.

Monastyrsky mengesyorkan mematuhi prinsip-prinsip ini sepanjang hidup, dan bukan hanya ketika anda perlu menurunkan berat badan atau menyingkirkan penyakit tertentu. Sebagai tambahan kepada ciri utama ini, Konstantin menekankan perkara berikut:

  • Gigi berfungsi. Ini adalah perlu untuk menjaga kesihatan rongga mulut, kerana hanya mengunyah yang berkesan menyumbang kepada kenikmatan pengambilan makanan dan fermentasi utama produk yang sudah ada di rongga mulut;
  • Adalah perlu untuk memisahkan pengambilan makanan protein dan karbohidrat. Di saluran pencernaan, protein dan karbohidrat tidak dapat difermentasi pada waktu yang sama. Mengonsumsi nutrien ini bersama-sama akan mengelakkan tubuh daripada mengasimilasi protein atau karbohidrat;
  • Makan lemak. Ramai yang berusaha menurunkan berat badan pada produk "tanpa lemak", tidak menyedari bahawa mereka membahayakan tubuh. Lipid diperlukan untuk kerja saluran pencernaan, ia adalah substrat untuk sintesis hormon gonad, kelenjar adrenal, tanpa vitamin larut lemak tidak dapat diserap. Anda boleh mendapatkan lemak dari minyak sayuran, biji tumbuhan, krim masam, krim, daging asap;
  • Makan produk susu yang ditapai, bukan susu. Susu lembu ditujukan untuk anak lembu dan "diasah" untuk keperluan mereka. Bahan berguna daripadanya tidak diserap oleh tubuh manusia, dan gula susu berbahaya untuk kesihatan. Produk susu yang diperam diserap lebih cepat dan lebih mudah oleh tubuh manusia dan membawa faedah yang ketara;
  • Berhenti permen karet, merokok. Produk ini merangsang pengeluaran air liur dan jus gastrik, yang memprovokasi gastritis, pedih ulu hati;
  • Jangan takut dengan makanan tambahan. Pemakanan fungsional menekankan bahawa mustahil untuk mendapatkan semua keperluan badan daripada makanan. Anda harus memilih, dengan berunding dengan pakar pemakanan, persediaan multivitamin dan poli mineral untuk penggunaan seharian;
  • Perlu menggunakan makanan organik di mana jumlah antibiotik, racun herba, racun perosak dan sebagainya dikurangkan menjadi sifar. Bahan-bahan ini memusnahkan flora simbiosis kita di usus, yang mengganggu pencernaan;
  • Minum air apabila anda merasa seperti itu. Tidak perlu minum 1.5-2-3 liter air sehari. Diet dan gaya hidup orang moden membuang penggunaan air lebih sedikit, jadi tidak memerlukan banyaknya.

Peraturan dan prinsip

Peraturan utama pemakanan fungsional adalah penggunaan produk berkualiti dengan nilai tenaga tinggi. Mereka harus memenuhi badan, menahan rasa lapar, tanpa menyebabkan alahan makanan dan kesan sampingan yang lain..

Profesor Gorelov mengenal pasti prinsip berikut berdasarkan asas pemakanan fungsional:

  • Kehadiran probiotik. Untuk mengatur mikroflora usus, perlu mengambil kefir dengan bifidobakteria. Kerja usus akan diselaraskan, badan hanya akan mendapat faedah dari produk;
  • Hasil sungai dan laut. Perlu membuat sekurang-kurangnya 2-3 hari ikan seminggu. Ikan membolehkan anda memenuhi badan dengan asid amino penting, dan juga fosforus. Ia meningkatkan fungsi otak, menguatkan sistem imun, membantu menjadi sihat dan kuat;
  • Daging, ikan, telur, unggas, produk tenusu - ini adalah komponen utama dari mana anda perlu membentuk diet anda.

Makanan yang dibenarkan dan dilarang

Makanan berfungsi bukan hanya makanan berkualiti yang berkaitan dengan pemakanan yang baik, tetapi makanan yang ditanam secara eksklusif dalam lingkungan yang bersih, di mana tidak ada bahan tambahan. Produk yang berfungsi adalah produk yang telah terbukti secara saintifik bermanfaat bagi tubuh dan layak menjadi yang terbaik..

Pemakanan fungsional didasarkan pada produk mesra alam (organik) yang telah menjalani pemrosesan minimum, tanpa bahan pengawet, pewarna, perasa, antibiotik, racun perosak dan racun herba yang menyumbang kepada kemunculan reaksi alergi dan tumor ganas. (K. Monastyrsky, "Asas kesihatan mutlak dan panjang umur. Pemakanan fungsional")

Terdapat produk untuk pemakanan berfungsi, yang dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

  • Daging (daging babi, daging lembu, arnab dan sebagainya. Perkara yang paling penting adalah mengetahui dengan pasti bahawa antibiotik, hormon, perangsang pertumbuhan tidak diperkenalkan ke dalam makanan semasa membesarkan haiwan);
  • Ikan (laut, sungai, lautan. Perlu dielakkan ikan yang dibesarkan di ladang - salmon, dorado, carp, pangasius, telapia. Apabila menanam ikan ini dalam keadaan buatan, pemecut pertumbuhan, antibiotik digunakan. Memilih ikan mentah, lebih suka yang mempunyai ciri khas untuk wilayah anda. Dari ikan beku, lebih baik memilih ikan hering, hake, pollock, saury, sardine - mereka tidak ditanam secara buatan);
  • Unggas (ayam domestik, itik, angsa, burung puyuh, ayam belanda sesuai. Peraturannya sama seperti ketika memilih daging - penting untuk memastikan 100% burung itu dibesarkan tanpa hormon, antibiotik, dll.);
  • Telur burung (ayam, puyuh);
  • Kefir, yogurt, yoghurt, krim, krim masam, mentega dan keju;
  • Sayur-sayuran dan buah-buahan (kecuali dilarang).

Makanan ini mesti terdapat dalam makanan semasa makan berfungsi. Sebaiknya masukkan sejumlah kecil makanan dari setiap kumpulan dalam diet setiap hari, sesuai dengan pengambilan kalori harian anda. Mereka membolehkan tubuh mendapatkan cukup banyak komponen berguna, akan dapat menormalkan kerja sistem pencernaan, dan akan mewujudkan semua proses yang terganggu.

Mengenai produk yang dilarang, secara tegas melarang penggunaan:

  • Kopi segera dan bubuk (produk ini mengandungi minyak tengik yang memberi kesan buruk pada dinding saluran darah. Penggunaan kopi berkualiti rendah secara teratur adalah salah satu superfaktor aterosklerosis awal);
  • Ais krim (gula cambuk dan lemak yang tidak diketahui asal tidak baik untuk kesihatan hati dan pankreas);
  • Roti, roti (yang disebut "varieti diet" sangat berbahaya - roti roti, roti dedak, rai. Mereka mempengaruhi kandungan usus dengan cara yang sama seperti ragi yang mempengaruhi adunan. Berbicara tentang roti putih, jelas bahawa ia adalah sumber makanan cepat yang tidak perlu karbohidrat);
  • Bubur dan bijirin (walaupun banyak diet mendorong penggunaan bijirin, ini tidak boleh dilakukan. Mereka juga mengandungi lebih banyak karbohidrat daripada yang kita perlukan);
  • Coklat, koko, gula-gula, gula, madu, jem (tidak perlu dikatakan, berapa banyak gula yang terdapat dalam produk ini, dan komposisi gula-gula sering kali tidak diketahui dengan pasti);
  • Produk dengan komponen yang tidak dapat difahami dalam komposisi (apa-apa perkataan yang tidak dapat difahami yang belum anda temui sebelumnya adalah alasan untuk menolak produk tersebut);
  • Jus bungkus dan buatan sendiri (jus rumah dan perindustrian mengandungi jumlah gula yang luar biasa besar, dan kerana pemprosesan mereka kehilangan hampir semua vitamin kerana pengoksidaan);
  • Keju penyebaran dan mozzarella (jenis keju ini adalah pengumpulan protein susu yang tidak disukai, yang alergen kuat dan praktikalnya tidak diserap oleh tubuh manusia);
  • Margarin, pengganti mentega (produk ini sering diperoleh dengan penghidrogenan lemak sayur-sayuran buatan, ia tidak berkaitan dengan produk tenusu. Lemak sayuran bermutu rendah mempunyai kesan negatif pada dinding saluran darah);
  • Monosodium glutamat (sebahagian daripada produk makanan murah. Ia memprovokasi migrain, memberi kesan negatif kepada jantung, kerana mengandungi ion natrium);
  • Sosej, sosej, sosej kecil (produk ini terbuat dari bahan mentah haiwan rendah terbaik. Warna "daging" dicapai kerana nitrat, dan rasa sosis adalah garam, rempah, penambah rasa, monosodium glutamat);
  • Ayam sapi, ayam pedaging, ayam (ayam komersial dan daging sapi adalah beberapa makanan yang paling tercemar dengan antibiotik, hormon dan penggalak pertumbuhan. Dalam hal ayam, tidak sukar untuk membezakan antara ayam dan ayam pedaging "organik". Ayam domestik biasanya nipis, berotot., sianotik, kerana mereka bergerak secara aktif semasa hidup mereka, tidak seperti ayam pedaging yang tinggal di kandang; mereka memakan makanan semula jadi);
  • Wain vintaj (komposisi wain mengandungi sulfit, yang bertindak sebagai pengawet. Mula-mula memprovokasi pengembangan saluran darah yang cepat, dan setelah beberapa saat penyempitannya, mengakibatkan sakit kepala. Nasib baik, banyak pengeluar mula menghasilkan wain organik bertanda "Mengandungi sulfites", yang menunjukkan kehadiran hanya sulfit yang terbentuk secara semula jadi semasa penapaian anggur dalam produk);
  • Produk dengan tyramine dalam komposisi (tyramine adalah asid amino yang terdapat dalam ikan dalam tin, keju keras matang, daging asap dan jerky, acar. Tyramine memprovokasi migrain);
  • Minuman diet (sakarin dan aspartin adalah faktor karsinogenik yang, lebih-lebih lagi, meningkatkan kepekatan insulin dalam darah);
  • Buah kering (buah kering yang dibeli tidak mengandungi vitamin, diproses dengan banyak bahan pengawet dan sirap. Sekiranya anda menginginkan buah kering, sediakan diri anda dengan bantuan pengering buah dan sayur);
  • Kembang kol, brokoli, kacang polong, kacang, lentil (mengandungi lebih banyak serat daripada yang diperlukan oleh seseorang).

Pemakanan fungsional juga menunjukkan kategori makanan yang boleh dimakan, tetapi ini tidak diingini. Ini termasuk lemak sayuran - zaitun, bunga matahari, jagung, biji rami. Anda boleh memakannya kerana mengandungi asid lemak omega-3 (penting).

Walau bagaimanapun, kajian menunjukkan bahawa minyak ini tidak membekalkan tubuh dengan kolesterol (substrat untuk sintesis hormon gonad dan kelenjar adrenal, pembentukan lipoprotein), fosfolipid untuk membina membran sel. Di samping itu, dalam proses pemprosesan industri, karsinogen terbentuk dalam minyak, dan semasa menggoreng, jumlahnya hanya bertambah. Oleh itu, jika anda ingin mengambil minyak sayuran, lakukan hanya mentah..

Tempat membeli produk berkualiti?

Beralih ke pemakanan fungsional, ramai yang tertanya-tanya di mana untuk membeli produk sehingga memenuhi semua norma dan keperluan. Sekiranya anda mempunyai pondok musim panas atau plot tanah, anda perlu menanam sebahagian besar produk di sana. Dalam kes ini, akan ada keyakinan sepenuhnya bahawa produk berkualiti tinggi, sihat dan tanpa pelbagai bahan tambahan..

Malangnya, tidak ada produk di rak kedai di negara kita dengan tanda bahawa ia "berfungsi". Anda boleh mendapatkan produk paling organik di pasar eko dan kedai khusus untuk vegan dan vegetarian, ahli makanan mentah dan penggemar amalan makanan lain yang tidak biasa. Tidak ada daging di sana, begitu juga susu, tetapi buah-buahan dan sayur-sayuran, bahan tambahan - kemungkinan besar, anda akan dapat memilih.

Lebih baik membeli ikan, ayam, telur, tenusu dan daging dari seorang petani yang dipercayai yang memberi kepercayaan dan mempunyai banyak pelanggan tetap. Sebelum membeli, anda mesti berminat sama ada produk tersebut menjalani proses kimia, baja apa yang digunakan dalam proses penanaman, apa dan bagaimana haiwan itu diberi makan. Sangat mustahak untuk mendapatkan jawapan untuk soalan-soalan ini, kerana hanya bergantung kepadanya apakah produk-produk ini akan memberi manfaat kepada tubuh.

Ulasan pemakanan berfungsi

Kerana populariti pemakanan yang betul tanpa produk berbahaya, pemakanan fungsional juga menjadi popular, seperti yang dibuktikan oleh banyak ulasan. Sekiranya anda mencuba teknik ini sekali, manfaatkannya, anda tidak akan mahu menolak produk. Pertimbangkan pendapat orang yang telah mencuba makanan yang disajikan sendiri.

Saya mencuba pemakanan berfungsi untuk pertama kalinya, dan saya sangat terkejut. Sebelumnya, dia mengikuti diet, cuba makan dengan betul, tetapi semuanya tidak lama. Tubuh sentiasa kekurangan sesuatu yang enak, sering pecah. Kemudian saya berkenalan dengan kaedah pemakanan fungsional dan menyemak semula pandangan saya. Ia sangat sihat, semula jadi, tanpa bahan tambahan dan pewarna. Makan memang senang. Saya belajar memasak makanan yang lazat dari produk semula jadi. Seluruh keluarga kini mematuhi diet ini. Saya kehilangan 8 kg dalam 2 bulan.

Saya membaca mengenai pemakanan fungsional di Internet, tekniknya agak baru, kerana saya belum pernah mendengarnya. Saya mengkaji ciri dan faedahnya dan memutuskan untuk mencubanya. Saya telah lama merancang untuk beralih ke diet biasa, dan sekarang ada alasannya. Saya membeli produk dari satu orang, semuanya berkualiti tinggi dan diuji. Tiada aduan. Setelah dua minggu makan, saya mula merasa hebat, tidak ada rasa tidak selesa setelah makan, dan saya mula menurunkan berat badan. Selama sebulan, ia mengambil 5 kg, jumlahnya lebih banyak. Tidak ada batasan kegembiraan, saya tidak akan pernah melepaskan nutrisi yang berfungsi.

Dari usia 18 tahun, dia mulai menambah berat badan, ada gangguan hormon. Diet tidak membantu, hanya menjadikannya lebih teruk. Mula-mula dia menurunkan berat badan, kemudian dengan cepat menambah berat badan. Saya berkenalan dengan maklumat mengenai pemakanan fungsional, membaca ulasan, semua orang berpuas hati. Untuk bulan kedua sekarang saya mengikuti diet yang sihat sehingga yang paling pelik adalah saya tidak mahu merosakkan. Saya berasa seronok, badan saya puas dengan makanan ringan dan memuaskan. Menurunkan berat badan setiap hari.

Pemakanan fungsional: ciri, faedah dan keburukan

Inti dari pemakanan fungsional adalah kenyataan bahawa hanya produk semula jadi yang dipilih untuk dimakan, tepu khas dengan semua elemen yang diperlukan untuk tubuh. Pada masa yang sama, penyediaan makanan untuk kumpulan pengguna yang berbeza adalah berbeza: makanan yang berbeza sesuai untuk wanita hamil, kanak-kanak dan orang yang mempunyai penyakit kardiovaskular. Dengan pemilihan makanan dan vitamin yang buta huruf, kegenapan badan dapat berlaku..

Kisah Berat Badan BINTANG!

Irina Pegova mengejutkan semua orang dengan resipi penurunan berat badan: "Saya menurunkan 27 kg dan terus menurunkan berat badan, saya baru meminumnya untuk malam." Baca lebih lanjut >>

  • 1. Apa jenis makanan yang berfungsi
  • 2. Produk berfungsi
  • 3. Faedah
  • 4. Pengaruh negatif
  • 5. Prinsip pemakanan Monastyrsky

Pemakanan fungsional adalah cara membentuk diet di mana tubuh menerima semua unsur dan vitamin yang diperlukan. Dalam kes ini, tujuannya adalah hanya menggunakan produk semula jadi yang diperkaya dengan unsur aktif secara biologi..

Pendekatan katering ini muncul di Jepun pada awal abad ke-20. Tetapi dari masa ke masa, ia mendapat populariti di negara maju lain sebagai salah satu penyelesaian berkesan untuk masalah berikut:

  • Peningkatan jumlah penyakit berbahaya. Terdapat banyak penyakit, perkembangannya disebabkan, antara lain, oleh diet yang tidak betul. Ini adalah hipertensi, angina pectoris, diabetes mellitus, aterosklerosis, kanser perut dan usus..
  • Penggunaan produk berkualiti rendah. Kesan maksimum makanan dengan bahan tambahan yang tidak semula jadi, vitamin sintetik, pengganti rasa dan pewarna adalah untuk memuaskan rasa lapar dan tidak lebih dari itu. Badan tidak menerima unsur-unsur yang diperlukan untuk berfungsi sepenuhnya. Akibatnya, kemurungan muncul, kegemukan berkembang dan ada kerosakan..
  • Pembentukan diet yang tidak betul. Penggunaan makanan berlemak, goreng dan pedas yang terlalu aktif, walaupun menggunakan bahan semula jadi, membawa kepada kesan negatif.

Pemakanan yang berfungsi membawa kepada peningkatan prestasi, daya tahan, meningkatkan imuniti dan membantu memelihara usia muda.

Tidak seperti makanan biasa, produk berfungsi dihasilkan secara eksklusif di persekitaran yang bersih, tanpa penggunaan baja berbahaya dan bahan tambahan kimia. Lebih-lebih lagi, mereka mungkin mengandungi pelbagai elemen berguna:

  • asid amino;
  • vitamin semula jadi;
  • peptida;
  • bioflavonoid;
  • lemak tak jenuh ganda;
  • bakteria laktik;
  • unsur surih.

Produk ini disyorkan untuk diminum setiap hari..

Terdapat banyak produk semula jadi, diperkaya dengan unsur-unsur yang diperlukan, dengan mana anda dapat membentuk diet yang sihat. Mereka dibahagikan kepada beberapa kumpulan:

  1. 1. Sayuran mentah dengan buah-buahan, lebih baik dari penanaman kita sendiri.
  2. 2. Bubur, muesli dan serpihan. Anda perlu memasaknya di dalam air.
  3. 3. Produk susu yang diperam diperkaya dengan probiotik. Ini adalah pelbagai minuman berdasarkan susu (yogurt, kefir), keju kotej.
  4. 4. Minyak sayuran yang berasal dari semula jadi.
  5. 5. Makanan Laut. Kumpulan ini merangkumi pollock, cod, salmon merah jambu, salmon, ketam, dll..

Selalunya bahan berguna ditambahkan pada produk yang menyumbang kepada penyembuhan badan dan kerja penuhnya..

Contohnya, produk daging boleh mengandungi lemak tak jenuh ganda, kalsium dan zat besi. Produk daging yang dihasilkan untuk wanita hamil juga diperkaya dengan vitamin B, yodium dan asid folik.

Produk susu fermentasi sering diperkaya dengan probiotik, kalsium, vitamin, bifidobakteria dan laktulosa. Susu dengan tambahan vitamin D dihasilkan untuk kanak-kanak.

Koktel vitamin kering, bijirin dan sup berfungsi dihasilkan dari buah-buahan dan sayur-sayuran yang tepu dengan unsur-unsur berguna..

Produk menjadi berguna bukan hanya melalui bahan tambahan, tetapi juga melalui pengekstrakan unsur-unsur tertentu.

Makanan karbohidrat dibebaskan dari protein dan lemak berlebihan, dan makanan protein dibebaskan dari karbohidrat berlebihan. Komposisi bahan dikira untuk menghilangkan unsur-unsur yang tidak diperlukan yang mengganggu kerja fungsi utama.

Hasil pembersihan tersebut adalah penembusan nutrien yang dipercepat ke dalam aliran darah dan penyebarannya ke seluruh tubuh..

Ramai pakar pemakanan percaya bahawa komposisi zat yang terdapat dalam makanan berfungsi membantu menurunkan berat badan dan mengekalkan keseimbangan dalam pemakanan..

Pemakanan fungsional menjadi popular kerana berkesan mengatasi tugas utamanya - menjaga kecantikan dan kesihatan..

Kerana makanan mudah dicerna dan semula jadi, saluran gastrointestinal tidak berlebihan. Pada masa yang sama, tubuh menerima seluruh set bahan yang diperlukan: unsur surih, karbohidrat, protein, vitamin dan asid. Hasil dari proses ini adalah kesan menguntungkan berikut:

  • berat badan dinormalisasi;
  • peremajaan berlaku;
  • sistem imun diperkuat;
  • masalah dengan usus dan perut hilang;
  • badan menerima tenaga positif, mood meningkat;
  • hidup berpanjangan;
  • terdapat pembersihan tubuh yang mendalam dari racun dan racun, dan dengan cepat dan secara semula jadi.

Sebilangan pakar pemakanan mengaitkan umur panjang orang Jepun (rata-rata 80 tahun) dengan pemakanan yang berfungsi. Dan kelebihan pendekatan ini untuk pembentukan diet adalah bahawa ia dapat digunakan pada usia berapa pun..

Sekiranya kita mempertimbangkan kelajuan mendapatkan unsur-unsur yang diperlukan, maka kompleks vitamin dalam tablet atau butiran adalah cara yang lebih cepat. Tetapi saintis yakin bahawa jenuh badan dengan bahan berguna melalui makanan yang dipilih dengan betul adalah pilihan terbaik, menyumbang kepada pencernaan mereka sepenuhnya..

Oleh itu, mereka yang suka bersukan, selalu menghadapi tekanan fizikal yang nyata atau memerlukan peningkatan kesihatan, anda perlu memperhatikan produk semula jadi yang diperkaya dengan unsur-unsur berguna..

Pemakanan fungsional boleh dirugikan dengan membuat pilihan makanan tertentu yang salah. Intinya adalah bahawa makanan tersebut mengandungi sebilangan besar bahan tambahan yang mempunyai kesan yang berbeza..

Setiap produk diperkaya dengan zat yang mempengaruhi fungsi tertentu. Makanan tambahan boleh berupa yodium, karbohidrat kompleks, atau serat makanan. Penting untuk dapat memilih kompleks suplemen yang paling sesuai.

Sekiranya anda memilih produk secara rawak, tanpa analisis, anda boleh mencetuskan reaksi alergi dan akibat negatif yang lain..

Sekiranya kita membicarakan makanan bayi, maka ketika menggunakan produk berfungsi, risiko berlebihan badan dengan unsur aktif meningkat. Dengan berhati-hati anda perlu membentuk diet untuk orang yang kekurangan imun dan wanita hamil.

Agar tidak tersilap, anda harus berjumpa doktor terlebih dahulu. Juga penting untuk mengkaji ulasan pengeluar tertentu sebelum membeli produk yang dikeluarkan oleh mereka..

Konstantin Monastyrsky adalah perunding pemakanan fungsional yang terkenal. Setelah jatuh sakit dengan diabetes, dia merevisi pendekatan biasa untuk pilihan produk dan sampai pada kesimpulan bahawa kebanyakan penyakit adalah hasil dari dua faktor utama:

  • kekurangan vitamin, mineral, lemak dan protein dalam badan;
  • pengambilan serat dan karbohidrat berlebihan.

Amalannya berdasarkan tiga prinsip utama:

  1. 1. Kecualikan dari diet sayur-sayuran dan buah-buahan yang tinggi serat kasar dan karbohidrat. Lebihan unsur-unsur ini memberi kesan negatif kepada keadaan mukosa usus dan menjadi penyebab gangguan gastrousus. Menurut Monastyrsky, sayur-sayuran dan buah-buahan harus dimakan hanya pada musim ketika mereka masak secara semula jadi. Juga, pakar yakin akan kesan negatif jus sayuran dan kentang pada badan..
  2. 2. Tolak produk tepung dan bijirin dengan kandungan karbohidrat yang tinggi. Ini mesti dilakukan kerana peningkatan kadar insulin, yang kemudian mengubah karbohidrat yang diterima menjadi lemak. Oleh itu, anda tidak boleh membeli barang bakar dan pasta..
  3. 3. Fokus pada kumpulan susu dan daging yang ditapai. Produk berasaskan susu, menurut Monastyrsky, adalah kaedah paling semula jadi untuk mendapatkan elemen yang diperlukan oleh tubuh. Daging mengandungi jumlah karbohidrat, asid amino, vitamin, zat besi, protein dan lemak yang diperlukan. Ia juga perlu dikunyah dengan teliti, yang menyebabkan pembebasan enzim pencernaan. Produk daging yang dibeli di kedai harus direndam dalam susu untuk meneutralkan antibiotik dan racun perosak.

Menu Monastyrsky merangkumi ikan bakar, teh, kopi, salad sayur-sayuran segar dan sup daging.

Dan sedikit mengenai rahsia.

Kisah salah seorang pembaca kami Inga Eremina:

Berat badan saya sangat tertekan, pada usia 41 saya berat badan seperti gabungan 3 orang gusti sumo, iaitu 92kg. Bagaimana cara menghilangkan berat badan berlebihan? Bagaimana mengatasi perubahan hormon dan kegemukan? Tetapi tidak ada yang mencacatkan atau menjadikan seseorang lebih muda seperti sosoknya.

Tetapi apa yang boleh anda lakukan untuk menurunkan berat badan? Pembedahan sedot lemak laser? Diiktiraf - tidak kurang dari 5 ribu dolar. Prosedur perkakasan - Urut LPG, peronggaan, mengangkat RF, myostimulation? Sedikit lebih berpatutan - kursus berharga dari 80 ribu rubel dengan pakar pemakanan perunding. Anda tentu saja boleh berlari di treadmill, hingga ke tahap kegilaan.

Dan bila hendak mencari selama ini? Dan ia masih sangat mahal. Terutama sekarang. Oleh itu, saya memilih cara yang berbeza untuk diri saya.

Pemakanan fungsional: apa itu?

Kandungan artikel:

  1. Apakah
  2. Produk
  3. Kelebihan dan kekurangan
  4. Pemakanan Konstantin Monastyrsky

Oleh kerana kadar kehidupan yang sangat pantas, kebanyakan orang tidak mempunyai masa dan peluang untuk makan dengan betul. Makanan semasa dalam perjalanan, sarapan pagi yang tidak mencukupi atau ketiadaannya sepenuhnya, dan makan malam berkalori tinggi menjadi salah satu sebab utama yang mendorong perkembangan sebilangan besar pelbagai penyakit dan penyakit. Doktor mendakwa bahawa diet seperti itu dapat memendekkan umur sekitar 8 tahun. Untuk mengelakkan kesan negatif pada tubuh, dan juga untuk memperkuat kesihatan mereka sendiri, perlu mematuhi diet yang berfungsi.

Apakah maksud pemakanan berfungsi??

Makanan yang berfungsi adalah apabila tubuh menerima jumlah mineral, asid amino, vitamin, karbohidrat dan protein yang diperlukan. Ini bukan hanya makanan, tetapi penggunaan produk yang mempunyai kesan penyembuhan pada semua fungsi tubuh manusia, ia juga merupakan sumber nutrisi yang sangat baik..

Keperluan mendesak untuk menggunakan prinsip pemakanan ini muncul sekitar pertengahan abad yang lalu di Jepun. Segera, semua negara lain menyokong idea pemakanan fungsional..

Sebab utama yang mendorong pembentukan nutrisi berfungsi adalah:

    Makanan berkualiti rendah. Pengilang semakin menambah pelbagai bahan tambahan, pewarna, pengganti rasa dan vitamin sintetik yang tidak wajar untuk komposisi produk makanan moden. Setelah memakan produk seperti itu, rasa lapar dihilangkan, tetapi tubuh tidak menerima zat dan vitamin yang berharga. Dari masa ke masa, ini memprovokasi penampilan kekurangan hampir semua organ dalam bahan semula jadi..

Pemakanan yang tidak betul. Kebanyakannya tidak memikirkan akibat mengganggu pemakanan mereka sendiri. Hasilnya, makanan berlemak, pedas dan goreng dimakan dalam kuantiti yang banyak. Diet yang tidak seimbang dan pengambilan makanan yang sibuk adalah sebab utama yang menimbulkan permulaan perkembangan kegemukan, kehilangan kekuatan, kemurungan dan sebilangan besar pelbagai penyakit hampir semua organ dalaman.

  • Peningkatan mendadak dalam penyakit berbahaya seperti diabetes mellitus, hipertensi, angina pectoris, aterosklerosis, barah usus dan perut.

  • Semua faktor yang disenaraikan di atas adalah sebab utama yang mempercepat penampilan nutrisi berfungsi. Pada masa ini terdapat isu yang sangat serius mengenai keperluan manusia untuk diet yang sihat dan seimbang. Makanan yang sihat bukan sahaja dapat menyembuhkan tubuh manusia, tetapi juga memanjangkan umur.

    Kelebihan utama produk semula jadi adalah bahawa mereka menyediakan semua nutrien dan unsur yang diperlukan oleh tubuh. Mereka mengandungi sejumlah besar asid amino, unsur surih, lemak, karbohidrat dan vitamin yang berharga. Adalah mungkin untuk menyusun diet individu, dengan mengambil kira semua keperluan tubuh dan kesihatan umum anda sendiri.

    Sebagai contoh, di Jepun, anda boleh mendapatkan coklat berfungsi yang dijual, yang memberi kesan positif pada tubuh, kerana ia mencegah terjadinya serangan jantung. Terdapat juga sup yang unik dan sangat sihat yang membantu meningkatkan peredaran darah..

    Makanan yang berfungsi

    Perbezaan utama antara produk makanan yang berfungsi dan makanan "sihat" yang sederhana adalah bahawa semuanya ditanam hanya di persekitaran yang bersih, tanpa penggunaan bahan tambahan kimia dan baja berbahaya.

    Komposisi produk sedemikian mengandungi bahan berguna yang secara eksklusif berasal dari semula jadi. Produk yang berfungsi merangkumi hanya produk yang telah mendapat bukti saintifik mengenai faedah yang diberikan kepada tubuh..

    Komponen semula jadi yang aktif secara biologi boleh ditambah ke produk seperti itu:

    • unsur surih;
    • bakteria laktik;
    • vitamin semula jadi;
    • asid amino;
    • lemak tak jenuh ganda;
    • peptida;
    • bioflavonoid.

    Makanan yang sesuai untuk pemakanan berfungsi disyorkan untuk dimakan setiap hari. Hari ini mereka dibahagikan kepada beberapa kumpulan utama:
    1. Produk susu fermentasi yang telah diperkaya dengan probiotik, seperti yogurt dan minuman susu jenis lain.

      Sayuran dan buah-buahan mentah yang ditanam di wilayah tempat tinggal orang.

      Muesli, bijirin dan bubur yang dimasak di dalam air.

      Makanan Laut. Ini termasuk ketam, pollock, salmon merah jambu, ikan kod, salmon, dll..

    2. Minyak sayuran (hanya asli).

    Dengan pengecualian produk semula jadi, anda boleh menambah makanan dan makanan siap untuk pemakanan berfungsi. Sebagai contoh, ia boleh dijadikan kentang tumbuk, bijirin, minuman atau sup yang sebelumnya telah diperkaya dengan makanan tambahan semula jadi dan sihat..

    Berkat penggunaan diet seperti itu, tubuh manusia menerima semua nutrien yang diperlukan untuk berfungsi sepenuhnya. Produk semacam itu masih dapat dibandingkan dengan makanan yang ditujukan untuk angkasawan - makanan mudah dicerna dan homogen, mengandungi unsur semula jadi dan sihat sahaja..

    Kelebihan dan kekurangan pemakanan berfungsi

    Setiap hari semakin banyak orang yang berminat dengan pemakanan yang berfungsi. Kelebihan kaedah ini termasuk:

      semua produk dan pinggan hanya berasal dari semula jadi;

    pemakanan yang betul dan seimbang adalah kunci kesihatan dan kecantikan;

    berkat asimilasi makanan yang cepat dan mudah, perut dan usus tidak berlebihan, tetapi pada masa yang sama tubuh menerima semua nutrien yang diperlukan untuk berfungsi sepenuhnya;

    pemakanan sedemikian membantu memanjangkan umur seseorang dan meningkatkan kualitinya;

    anda boleh mematuhi pemakanan yang berfungsi pada hampir semua usia;

    terdapat kesan anti-penuaan yang ketara;

    fungsi pelindung semula jadi badan meningkat, dan sistem ketahanan badan diperkuat;

    ia adalah sumber tenaga yang sangat baik;

    menjadi mungkin untuk menghilangkan sejumlah besar pelbagai penyakit sistem kardiovaskular dan saluran gastrousus, termasuk kanser;

    semua bahan berbahaya yang terkumpul dalam jangka masa yang lama dikeluarkan dari badan dengan kadar yang dipercepat dan secara semula jadi;

  • menormalkan berat badan dan memberi kesan positif semasa rawatan kegemukan.

  • Walaupun terdapat banyak kualiti positif dan sambutan yang baik dari mereka yang telah mengalami kesan pemakanan fungsional, teknik ini juga mempunyai kelemahan tertentu:
    • Sekiranya penggunaan produk yang tidak terkawal untuk pemakanan fungsional, yang diperkaya dengan zat berguna, ada kemungkinan jenuh badan berlebihan.

      Dengan perhatian khusus, perlu mematuhi kaedah ini untuk anak-anak kecil dan orang-orang yang terdedah kepada alergi, dan sebelum mula memerhatikannya, sangat penting untuk berunding dengan pakar pemakanan..

    • Semasa memerhatikan sistem pemakanan fungsional Konstantin Monastyrsky, bijirin sepenuhnya dikeluarkan dari diet, dan penggunaan buah-buahan dan sayur-sayuran diminimumkan, tetapi banyak doktor tidak bersetuju dengan ini. Oatmeal untuk sarapan pagi adalah sumber tenaga yang sangat baik, dan buah-buahan dan sayur-sayuran menyediakan tubuh dengan unsur surih berharga dengan vitamin semula jadi.

    Pemakanan fungsional Konstantin Monastyrsky

    Konstantin Monastyrsky adalah salah satu perunding pemakanan yang paling popular. Dia sendiri aktif menggunakan pemakanan fungsional dan telah menerbitkan 4 buku mengenai pemakanan sihat..

    Setelah dia berhadapan dengan penyakit yang tidak menyenangkan seperti diabetes, dia memutuskan untuk sepenuhnya mengubah prinsip pemakanan yang biasa dan dengan perhatian khusus produk yang dipilih, berkat ia dapat sepenuhnya menghilangkan penyakit, termasuk sakit gigi dan gangguan usus..

    Konstantin Monastyrsky percaya bahawa pelbagai penyakit berpunca dari:

      makan terlalu banyak serat dan karbohidrat;

  • kerana kekurangan vitamin, mineral, protein dan lemak semula jadi dalam tubuh manusia.

  • Prinsip utama pemakanan fungsional Monastyrsky:
    1. Adalah perlu untuk sepenuhnya meninggalkan penggunaan produk bijirin dan tepung, yang mengandungi sejumlah besar karbohidrat. Akibat penyalahgunaan mereka, kadar insulin meningkat, dan dialah yang terlibat dalam penukaran karbohidrat menjadi lemak. Sebaiknya keluarkan makanan panggang, pasta dan bijirin dari makanan anda.

    Pengecualian lengkap buah-buahan dan sayur-sayuran dilakukan, kerana mengandungi banyak serat dan karbohidrat. Akibat pengambilan serat kasar yang berlebihan, mukosa usus terganggu. Ini membawa kepada kemunculan pelbagai jenis gangguan saluran gastrousus. Monastyrsky menasihatkan untuk memakan semua buah-buahan dan sayur-sayuran hanya semasa musim masak. Anda perlu mengeluarkan jus sayur dan kentang dari diet anda..

    Komponen utama diet harian adalah produk susu dan daging yang diperam. Tidak ada karbohidrat dalam jenis daging apa pun, tetapi mengandungi protein, air, dan lemak. Juga, daging menyediakan tubuh dengan vitamin B12, asid amino, zat besi. Penting agar daging dikunyah dengan teliti dan selama proses ini penghasilan enzim pencernaan diaktifkan. Sekiranya daging itu dibeli di kedai, sebelum dimasak, ia mesti direndam dalam susu, sehingga menghilangkan jejak antibiotik dan racun perosak.

  • Satu lagi komponen utama pemakanan fungsional Monastyrsky adalah produk susu yang ditapai. Ini termasuk yogurt asli, mentega, krim masam, keju, dan produk tenusu lain. Susu adalah salah satu makanan paling sihat..

  • Konstantin Monastyrsky selama 6 tahun mematuhi diet vegetarian, yang tidak memberikan hasil yang diinginkan. Dan segera dia beralih ke pemakanan fungsional, komposisi menu berikut:
    • hidangan ikan - ikan digoreng dengan api kecil, kaserol;

    minuman - teh dan kopi dengan 1 sudu kecil. gula dan krim;

    hidangan tenusu - mentega, keju, krim masam dan yogurt;

    salad - dengan tomato, daging, dengan alpukat dan timun, Yunani dengan keju feta;

    sayur-sayuran - tomato, zucchini, bawang, paprika manis, boleh dimakan segar atau dibakar;

    sup daging - sup puri, kaldu, kharcho, hodgepodge, bawang;

  • hidangan daging - potongan ayam, arnab dalam krim masam, panggang, kebab, schnitzel, daging sapi stroganoff.

  • Pemakanan fungsional membantu bukan sahaja menjaga kesihatan seseorang, tetapi juga kecantikan. Antara kelebihan kaedah ini ialah anda boleh mematuhinya sepanjang hayat anda dan tidak takut merosakkan badan.

    Mitos dan kebenaran mengenai pemakanan fungsional dalam video ini:

    Pemakanan yang berfungsi. Apa ini?

    Makanan yang berfungsi adalah produk makanan yang mempunyai sifat tambahan sebagai tambahan kepada nilai pemakanan tradisional kerana penambahan (pengayaan) bahan tambahan, baru atau yang sudah ada. Produk makanan berfungsi juga merangkumi tanaman pertanian khas yang kaya dengan nutrien individu..

    Makanan yang berfungsi dirancang untuk memberikan faedah fisiologi dan / atau mengurangkan risiko penyakit kronik.

    • Penyokong makanan yang berfungsi mengatakan bahawa ia meningkatkan kesihatan yang optimum dan membantu mengurangkan risiko penyakit. Contoh makanan berfungsi yang paling mudah dan biasa adalah oatmeal, kerana mengandungi serat larut yang dapat membantu menurunkan kadar kolesterol. Contoh lain dari makanan yang berfungsi ialah jus oren yang diperkaya dengan kalsium untuk tulang dan gigi yang sihat..
    • Sifat makanan berfungsi atau bahan makanan mesti berdasarkan bukti saintifik yang kuat, dengan standard emas diulang, secara rawak, kajian terkawal plasebo pada manusia. Walaupun begitu, terdapat banyak produk di pasaran hari ini yang pengeluarnya mengaku berfungsi, tetapi tidak ada data yang meyakinkan untuk menyokong tuntutan tersebut..
    • Makanan berfungsi mewakili salah satu bidang yang paling banyak diteliti dan digalakkan dalam sains makanan dan pemakanan. Walau bagaimanapun, perlu ditekankan bahawa produk dan ramuan ini bukan pil ajaib atau ubat mujarab untuk kesihatan. Diet adalah salah satu aspek pendekatan holistik terhadap kesihatan dan umur panjang.

    Bukan berita bahawa makanan boleh bermanfaat. Namun, falsafah "makanan sebagai ubat" ini tidak begitu popular pada abad ke-19 kerana perkembangan industri farmaseutikal dan kemunculan ubat-ubatan moden. Pada awal abad kedua puluh, peranan penting pemakanan yang betul dalam pencegahan penyakit dan promosi kesihatan muncul kembali. Selama 50 tahun pertama abad kedua puluh, para saintis memberi tumpuan untuk mengenal pasti unsur-unsur penting, khususnya vitamin, dan peranannya dalam pencegahan pelbagai penyakit yang berkaitan dengan kekurangan nutrisi. Penekanan ini terhadap kekurangan pemakanan atau "kekurangan zat makanan" berubah secara mendadak, namun, pada tahun 1970-an ketika penyakit yang berkaitan dengan pemakanan menjadi masalah kesihatan awam baru yang besar..

    Selama ini, perhatian mula tertumpu pada pentingnya diet rendah lemak jenuh dan tinggi sayur-sayuran, buah-buahan, biji-bijian dan kekacang untuk mengurangkan risiko penyakit kronik seperti penyakit jantung, barah, osteoporosis, diabetes dan strok. Para saintis juga telah mula mengenal pasti komponen aktif secara fisiologi dalam makanan tumbuhan dan haiwan yang berpotensi mengurangkan risiko pelbagai penyakit kronik. Kemajuan ilmiah ini, ditambah dengan peningkatan populasi yang semakin tua, perubahan tabiat pemakanan, banyak kemajuan teknologi dan pasaran yang matang untuk memperkenalkan produk yang mempromosikan kesihatan, terbentuk pada tahun 1990-an. Pada masa itulah produk makanan berfungsi pertama muncul..

    Makanan yang berfungsi pada masa ini tidak mempunyai definisi yang diterima umum.

    Semua makanan berfungsi hingga tahap tertentu kerana semua makanan mempunyai nilai pemakanan tertentu..

    Makanan sedang diteliti secara intensif untuk faedah fisiologi tambahan yang dapat mengurangkan risiko penyakit kronik atau mengoptimumkan kesihatan. Penyelidikan seperti inilah yang mendorong minat global dalam kategori makanan yang semakin meningkat yang disebut "makanan berfungsi".

    • Konsep "pemakanan fungsional" pertama kali dikembangkan di Jepun pada tahun 1980-an, ketika Kementerian Kesihatan dan Kebajikan Jepun berhadapan dengan kenaikan kos penjagaan kesihatan. Sistem khusus telah dikembangkan untuk mendaftarkan makanan tertentu yang mempunyai manfaat kesihatan yang didokumentasikan. Produk yang didaftarkan dengan cara ini layak mendapat meterai khas dan pada masa ini diiktiraf sebagai produk untuk aplikasi khas (FOSHU). Menjelang Julai 2002, hampir 300 produk makanan telah mencapai status FOSHU di Jepun.
    • Pada tahun 1994, Lembaga Makanan dan Pemakanan dari Akademi Sains Nasional AS mendefinisikan makanan berfungsi sebagai "apa-apa makanan atau bahan makanan yang diubah suai yang dapat memberikan manfaat kesihatan selain nilai pemakanan tradisional." Definisi lain untuk makanan berfungsi adalah "makanan yang, kerana adanya komponen aktif secara fisiologi, selain daripada pemakanan asas, memberikan manfaat kesihatan". Persatuan Dietetik Amerika mendefinisikan makanan berfungsi sebagai makanan yang "utuh, diperkaya, atau ditingkatkan", tetapi yang lebih penting, mereka harus dimakan sebagai "... bagian dari diet yang bervariasi secara berkala.".

    Istilah lain yang sering digunakan secara sinonim untuk makanan berfungsi adalah nutraseutikal. Istilah ini, yang diciptakan pada tahun 1991 oleh Yayasan Inovasi Perubatan, merujuk kepada hampir semua bahan aktif secara biologi yang mempunyai manfaat kesihatan..

    Telah diketahui bahawa penyakit, yang perkembangannya berkaitan dengan kekurangan zat makanan, menyumbang sekitar 70% penyebab kematian total.

    Struktur pemakanan penduduk yang berkaitan dengan penyebab utama kematian di pelbagai negara dicirikan oleh lemak total dan tepu, kolesterol, natrium dan gula halus dan rendah lemak tak jenuh, biji-bijian, kekacang, buah-buahan dan sayur-sayuran.

    Badan penyelidikan yang terkumpul sekarang menunjukkan bahawa pengambilan makanan tertentu atau komponen aktif secara fisiologi yang berkaitan mungkin dikaitkan dengan penurunan risiko terkena penyakit tertentu. Sebilangan besar komponen ini berasal dari tanaman; namun, terdapat beberapa kelas bahan makanan berfungsi secara fisiologi yang aktif dari haiwan dan mikrob.

    Tuntutan kesihatan makanan berfungsi mestilah berdasarkan bukti saintifik yang kuat, tetapi sering disebut "bukti baru" adalah asas untuk pemasaran makanan fungsional tertentu atau ramuannya..

    Produk fungsional dari haiwan - kelas komponen aktif secara fisiologi yang paling banyak dikaji.

    • Yang menarik perhatian adalah asid lemak tak jenuh ganda omega-3, yang banyak terdapat pada ikan berlemak seperti salmon, tuna, makarel, sardin dan ikan haring. Asid docosahexaenoic (DHA), salah satu PUFA Omega-3, adalah komponen penting dari fosfolipid membran sel, terutama di otak dan retina, dan penting untuk berfungsi dengan baik. DHA sangat penting untuk perkembangan organ-organ ini pada kanak-kanak, dan baru-baru ini, FDA meluluskan penggunaan DHA dan asid arakidonik dalam formula untuk bayi jangka panjang. Ratusan kajian klinikal membuktikan peranan Omega-3 PUFA untuk kesihatan kardiovaskular.
    • Satu lagi komponen komponen biologi aktif yang berasal dari haiwan yang mendapat perhatian lebih dalam beberapa tahun kebelakangan ini adalah probiotik. Manfaat kesihatan probiotik telah dipertimbangkan sejak pergantian abad ini, ketika Hadiah Nobel dalam Biobiologi Mechnikov pertama kali menyarankan agar bakteria asid laktik menyumbang kepada umur panjang petani Bulgaria. Adalah dipercayai bahawa pelbagai mikroorganisma hidup dapat menyumbang kepada kesihatan manusia, walaupun kebanyakan penyelidikan dilakukan pada haiwan. Sebagai tambahan kepada banyak strain Lactobacillus acidophilus, terdapat strain Lactobacillus lain yang kini ada di pasaran yang merangkumi makanan berfungsi, termasuk L. johnsonii La1, L. reuteri, L. GG dan L. casei Shirota. Para saintis terus mengkaji sifat probiotik.
    • Baru-baru ini, usaha penyelidikan memusatkan perhatian pada prebiotik, iaitu bahan makanan yang tidak dicerna yang mempunyai kesan yang baik terhadap kesihatan manusia dengan secara selektif merangsang pertumbuhan dan / atau aktiviti bakteria bermanfaat di usus besar. Prebiotik merangkumi karbohidrat rantai pendek seperti frukto-oligosakarida dan inulin, yang bergerak ke usus besar dan berfungsi sebagai substrat untuk bakteria usus besar.
    • Yang lebih baru lagi ialah konsep "synbiotics", yang merupakan campuran probiotik dan prebiotik yang memberi manfaat kepada tubuh dengan secara selektif merangsang pertumbuhan dan / atau mengaktifkan metabolisme bakteria sihat.
    • Bahan lain yang menjadi tumpuan penyelidikan dalam beberapa tahun kebelakangan ini adalah asid linoleat terkonjugasi (CLA). Komponen ini, yang pertama kali dikenal pasti sebagai agen antimutagenik kuat dalam daging lembu, adalah campuran bentuk asid linoleik yang serupa struktur (cis-9, asid trans-11-octadecadienoic). CLA terdapat di hampir semua produk, tetapi ia sangat banyak terdapat dalam produk tenusu dan produk yang diperoleh daripada ruminan. Sebagai contoh, daging lembu mentah mengandungi 2,9-4,3 mg CLA / g lemak, sementara daging domba, ayam, daging babi dan salmon masing-masing mengandungi 5,6, 0,9, 0,6 dan 0,3 mg CLA / g lemak, dan produk tenusu mengandungi 3.1–6.1 mg CLA / g lemak. Penindasan karsinogenesis mamalia pada haiwan adalah kesan fisiologi CLA yang terbukti. Terdapat juga bukti awal bahawa CLA dapat mengurangkan lemak badan dan meningkatkan jisim otot, meningkatkan kepadatan tulang (dalam model haiwan).

    Makanan berfungsi berasaskan tumbuhan adalah makanan yang berasal dari tumbuhan dan bahan aktif secara fisiologi yang berasal dari tumbuhan.

    Makanan berasaskan tumbuhan dengan faedah kesihatan termasuk β-glukan, protein kedelai, cranberry, bawang putih, kacang-kacangan, anggur, coklat, dan banyak lagi.

    • Keberkesanan cranberry dalam rawatan jangkitan saluran kencing telah dikenali sejak 20-an abad yang lalu. Kajian baru-baru ini mengesahkan bahawa tanin pekat (proanthocyanidins) pada cranberry aktif secara biologi dan mencegah E. coli melekat pada sel epitelium yang melapisi saluran kencing..
    • Bawang putih telah digunakan selama ribuan tahun untuk pelbagai tujuan perubatan; kesannya mungkin berkaitan dengan adanya banyak komponen organosulfur aktif secara fisiologi (contohnya allicin, allyl sulfides). Kesan klinikal bawang putih yang paling terbukti adalah kemampuannya menurunkan kadar kolesterol darah..
    • Terdapat banyak penyelidikan yang muncul untuk menyokong manfaat kesihatan makanan berfungsi lain atau komponen makanan berasaskan tumbuhan seperti teh (mengandungi katekin), likopen dari tomato (terutama dari yang dimasak dan / atau yang diproses), dan karotenoid lutein dan zeaxanthin (dari daun hijau sayur-sayuran).

    Walaupun terdapat bukti bahawa makanan fungsional tertentu atau bahan makanan mungkin berperanan dalam pencegahan penyakit dan promosi kesihatan, keselamatan tidak boleh diabaikan. Oleh itu, semakin banyak perhatian diberikan kepada masalah interaksi ubat-ubatan dengan pelbagai komponen herba. Salah satu contoh interaksi yang mencolok ialah St John's wort, ekstrak yang meningkatkan aktiviti metabolik sitokrom hati P450, yang melumpuhkan atau melemahkan kesan ubat seperti teofilin, siklosporin, warfarin, kontraseptif oral.

    Penyelidikan kini difokuskan pada memperdalam pemahaman kita tentang "makanan berfungsi". Institut penyelidikan akademik, kerajaan, dan swasta di seluruh dunia bekerja keras untuk menentukan bagaimana makanan dan ramuan makanan berfungsi dapat membantu mencegah penyakit kronik atau mengoptimumkan kesihatan, sehingga menurunkan kos perawatan kesihatan dan meningkatkan kualiti hidup penduduk..

    Disiplin baru yang pasti akan memberi kesan mendalam pada penyelidikan dan pengembangan masa depan dalam makanan berfungsi adalah nutrigenomics, yang meneroka interaksi antara diet dan perkembangan penyakit berdasarkan profil genetik seseorang. Minat dalam nutrigenomik meningkat dengan ketara setelah penyahkodan lengkap genom manusia. Terobosan teknologi ini akhirnya memungkinkan untuk menyesuaikan diet dengan profil genetik seseorang. Teknologi lain yang sangat mempengaruhi masa depan produk berfungsi adalah bioteknologi. Contoh tanaman baru yang berasal dari bioteknologi termasuk beras emas yang diperkaya β-karoten dan beras yang diperkuat dengan besi..

    Sejumlah tinjauan yang dilakukan sepanjang dekad yang lalu menunjukkan bahawa semakin banyak orang yang bertanggungjawab terhadap kesihatan mereka, semakin banyak orang menyedari pentingnya pemakanan dan perubahan tabiat makan untuk meningkatkan kualiti hidup. Ramai orang hari ini memandang "kabinet dapur sebagai alat pertolongan cemas" dan memahami bahawa pemakanan sihat adalah kaedah terbaik untuk melawan penyakit..

    Seiring meningkatnya usia umum penduduk, penyakit yang berkaitan dengan usia (seperti penyakit jantung, barah, osteoporosis, penyakit Alzheimer, degenerasi makula yang berkaitan dengan usia) meningkatkan kos penjagaan kesihatan di seluruh dunia. Strategi kesihatan pencegahan, termasuk pendekatan pemakanan, dapat mengurangkan kos ini dengan ketara.

    Makanan fungsional yang difokuskan pada manfaat kesihatan akan diminati selama beberapa dekad akan datang, memandangkan minat pengguna untuk tetap sihat selama mungkin, penuaan demografi dan kenaikan kos kesihatan.

    Di Persekutuan Rusia, salah satu tugas utama adalah mengembangkan pengeluaran produk makanan yang diperkaya dengan komponen yang tidak dapat diganti, produk berfungsi. Sesuai dengan Pelan Tindakan untuk pelaksanaan Strategi untuk meningkatkan mutu produk makanan di Persekutuan Rusia hingga tahun 2030, yang disetujui oleh perintah Pemerintah Persekutuan Rusia No. 1364-r bertarikh 29 Jun 2016, langkah-langkah sedang diambil untuk menyokong pengeluar produk makanan fungsional domestik.

    Sebarang sifat bermanfaat makanan berfungsi mestilah berdasarkan kriteria saintifik yang boleh dipercayai dan tepat, termasuk kajian keselamatan dan keberkesanan yang ketat. Interaksi dengan bahan makanan lain dan kemungkinan interaksi buruk dengan agen farmasi mesti dikenal pasti dengan jelas.

    Perlu difahami bahawa makanan berfungsi bukan tongkat sihir atau ubat mujarab. Tidak ada makanan "baik" dan "buruk", hanya ada makanan yang baik dan buruk. Pada masa yang sama, diet adalah salah satu komponen gaya hidup sihat, yang merangkumi senaman teratur, penghapusan tabiat buruk, pengurangan tekanan, menjaga berat badan yang sihat dan banyak perkara lain..

    Makanan fungsional dapat menjadi bagian dari strategi yang efektif untuk memaksimalkan kesihatan dan mengurangi risiko penyakit hanya jika semua prinsip gaya hidup sihat dipatuhi.