Apa itu caper: tunas masin atau makanan Eropah

Caper adalah bunga yang tidak tertiup dari tanaman menjalar caper berduri. Namanya berasal dari nama pulau Yunani Cyprus. Tempat kelahiran caper adalah Eropah Selatan dan Afrika Utara. Rasa pahit dan khasiat yang bermanfaat menjadikan buah tanaman menjadi produk popular yang telah digunakan secara aktif selama 2000 tahun..

Mengapa mencuba

Pada mulanya, kuncup bunga semak caper digunakan dalam perubatan rakyat. Mereka mengandungi banyak vitamin dan mineral yang membantu meningkatkan kesihatan. Rutin menjadikan dinding vaskular elastik, mencegah pembekuan darah dan menstabilkan tekanan jantung.

Capers mengandungi quercetin flavonol, yang para saintis sebut sebagai "bom antikanker." Ia melindungi tubuh daripada radikal bebas dan melawan perkembangan barah. Tunas Caper membantu menurunkan trigliserida pada pesakit diabetes dengan menstabilkan gula darah.

Juga, tanaman ini dianggap sebagai antioksidan yang kuat dan, bila dikonsumsi secara berkala, menyumbang kepada pertumbuhan semula sel-sel kulit, memperpanjang usia dan kecantikan tubuh. Caper harus dimakan dengan produk daging, yang akan membantu meneutralkan proses oksidatif yang disebabkan oleh makanan protein..

Berapa banyak kalori yang dikandungnya

Caper dapat dimasukkan ke dalam makanan makanan sedikit demi sedikit, kerana acar tunas mengandung garam. Kandungan kalori 100 g produk ialah 23 kcal.

Nilai tenagaKuantiti, g
Protein2.4
Lemak0.9
Karbohidrat1.7
Air83.85
Selulosa3.2

Komposisi caper mengandungi asid lemak tak jenuh ganda. Antaranya ialah asid linoleik dan linolenik, yang mengurangkan risiko terkena penyakit kardiovaskular..

Komposisi kimia (setiap 100 g)Kuantiti, mg
Natrium2964.0
Potasium40.0
Kalsium40.0
Magnesium33.0
Fosforus10.0
Asid askorbik (vitamin C)4,3
Beta karotena0.083
Thiamin (vitamin B1)0.018
Kolin (vitamin B4)6.5
Asid Pantothenic (Vitamin B5)0.027
Pyridoxine (vitamin B6)0.023
Asid folik (vitamin B9)0.023
Tokoferol (vitamin E)0.88
Phylloquinone (vitamin K)0.025
Asid nikotinik (vitamin PP)0.65

Untuk meningkatkan selera makan, 20 g caper sebelum makan akan membantu. Rasa mereka menghangatkan keperluan makanan dan meningkatkan pencernaan..

Apakah sifat berbahaya

Kerana kandungan natrium yang tinggi, perlu mengambil tidak lebih dari 30 g tunas caper setiap hari. Produk ini dikontraindikasikan untuk orang yang mengadu penyakit berikut:

  • intoleransi individu terhadap produk;
  • tekanan darah rendah;
  • sembelit;
  • peningkatan kegembiraan seksual.

Caper dilarang digunakan oleh kanak-kanak di bawah usia tiga tahun dan wanita hamil.

Rasa apa

Caper acar dalam cuka mempunyai rasa masam-pedas dan sedikit kepintaran. Tunas masin mesti direndam dalam air selama 15 minit sebelum digunakan atau dibakar dengan air mendidih. Rasanya seperti lada hitam atau biji sawi..

Apa jenis yang dimakan

Produk yang paling berharga adalah caper kecil hingga 1 cm. Ini adalah tunas kecil yang mempunyai rasa yang sangat baik. Varieti masakan yang popular adalah:

  • nonparelle - capers Provencal terbaik, saiznya tidak melebihi 3 mm;
  • tudung adalah sejenis tanaman yang tumbuh di Provence Perancis dengan tunas besar.

Selain Perancis, caper berkhasiat ditanam di Sepanyol, Afrika Utara, Santorini dan Gozo..

Apa yang perlu dipertimbangkan semasa memilih dan menyimpan

Semasa membeli caper dalam tin, anda harus memilih tunas bersaiz sederhana. Pengeluar yang tidak bertanggungjawab meletakkan bunga nasturtium yang belum matang ke dalam balang, yang mempunyai beberapa persamaan, sementara dibezakan oleh buah-buahan yang besar. Semasa memilih capers, anda perlu memperhatikan jangka hayat produk, integriti bekas dan ketat penutupnya..

Balang dengan buah-buahan harus disimpan pada suhu tidak lebih dari 25 ° C selama enam bulan dari tarikh pembuatan. Setelah membuka bungkusan, capers hendaklah diletakkan di dalam peti sejuk. Dalam keadaan ini, mereka akan mengekalkan kualiti pengguna mereka selama 2 bulan..

Aplikasi memasak

Caper adalah salah satu elemen utama masakan Sisilia, Siprus, Itali Selatan dan Perancis. Mereka digunakan sepenuhnya dan dicincang sebagai perasa panas untuk pembuka selera dan hidangan utama..

Semasa memasak, anda harus menggunakan caper yang belum masak dalam bentuk acar dan masin..

Dengan apa mereka makan

Kuncup bunga caper menambah rempah ke hidangan Mediterranean, sehingga membezakannya dari makanan klasik negara lain. Mereka digabungkan secara harmoni dengan produk berikut:

  • daging lembu, daging babi, kambing dan ayam;
  • ikan dan makanan laut;
  • keju acar;
  • sayur-sayuran;
  • pasta;
  • herba pedas;
  • telur.

Juga, caper boleh dimakan dengan sos béchamel, tartar atau mayonis. Zaitun atau mentega akan membantu menzahirkan rasa produk dan menepati hidangan dengannya. Di restoran Eropah Barat, capers ditambahkan ke salad Olivier dan daging hodgepodge.

Salad lazat "Nicoise"

Buat pertama kalinya mereka mula membincangkannya di Nice pada tahun 60-an abad yang lalu, yang menjadi resipi pengarang chef Amerika terkenal Julia Childe. Kini "Nicoise" termasuk dalam senarai hidangan klasik masakan kebangsaan Perancis.

  • Bawang putih - 1 ulas
  • Minyak zaitun - 30 ml
  • Dijon mustard - 1 sudu kecil.
  • Jus lemon - 20 ml
  • Garam laut - 0,5 sudu kecil.
  • Lada hitam tanah - secubit
  • Cuka wain - 2 sudu besar.
  1. Sediakan sos dengan mencampurkan bawang putih cincang, minyak zaitun, mustard, cuka dan garam.
  2. Basuh dan rebus kentang dan telur.
  3. Sejukkan dan potong kecil.
  4. Potong tomato ceri dan paprika menjadi kepingan.
  5. Rebus kacang dalam air masin ringan selama 5 minit.
  6. Bilas polong dengan air sejuk atau letakkan di atas ais menggunakan saringan.
  7. Buka tin tuna dan potong ikan menjadi beberapa bahagian.

Masukkan kentang, tomato, tuna, kacang dan paprika.

Semasa menghidang, letakkan daun selada dan salad yang disediakan di atas pinggan rata. Teratas dengan caper, ikan bilis, zaitun, telur, dan berpakaian dengan murah hati.

Di mana anda boleh membeli

Capers telah lama menjadi makanan Mediterania. Anda boleh membelinya di pasar raya atau memesan di kedai dalam talian untuk penghantaran makanan segera..

Hanya caper acar yang boleh dijual tanpa penambahan minyak zaitun.

Nama produkHarga, sapu.
ItalCarciofi capers dengan batang dalam cuka (Itali), 720 ml535
Capers Iberica (Sepanyol), 100 g149
Capers dalam cuka wain Casa Rinaldi (Sisilia), 100 g185
Capung Iska (Sepanyol), 100g70

Produk jenama Itali sangat dihargai, kerana tergolong dalam barangan kelas elit. Tunas kecil caper berduri diletakkan di dalam balang, yang dikumpulkan pekerja dengan tangan.

Caper

Caper adalah tunas tumbuhan herba atau pokok renek dari spesies Capparis spinosa dari keluarga caper, yang biasa terjadi di kawasan gersang di Mediterranean, Asia, India, Afrika Utara, Amerika Utara. Di Dagestan, spesies liarnya digunakan. Caper juga tersebar luas di Caucasus dan Crimea, di mana mereka tumbuh di atas batu karang yang tandus dari Alushta ke Sudak dan Feodosia.

Perdu dwarf (Capparis spinosa L.) yang berduri melemparkan dahan menjalar, panjangnya mencapai 150 cm. Daunnya berwarna hijau muda, seolah-olah ditutup dengan lilin, keseluruhan, elips, petiolar. Mekar dari Mei hingga Oktober. Bunga-bunga itu tunggal, dengan keindahan yang paling jarang, dibuka pada waktu pagi dan hampir pada waktu tengah hari. Dari bunga putih dengan warna merah jambu, benang staminat panjang warna ungu meregangkan pada batang panjang. Buah berwarna bujur, berdaging, berwarna hijau. Mereka mengandungi banyak biji coklat berbentuk buah pinggang..

Sangat penting untuk mengumpulkan tunas tepat pada masanya - sehingga mencapai saiz yang besar dan mula mekar.

Tunas yang paling berharga adalah kecil, bulat dan tegas. Caper dicuci, dikeringkan di bawah sinar matahari, dan kemudian dimasukkan ke dalam balang dan di dalam tin garam, cuka air garam atau garam yang dilarutkan dalam minyak sayuran. Berkat ini, mereka memperoleh rasa masin, sedikit pedas. Mereka sesuai dengan makanan pembuka sejuk, makanan ringan dan hidangan utama daging dan ikan. Mereka sering ditambahkan ke dalam pelbagai sos, termasuk mayonis..

Penutup kalori

Caper adalah produk rendah kalori dan makanan yang mengandungi 14 kcal per 100 g produk segar. Kandungan kalori caper kalengan adalah 23 kcal per 100 g produk. Mereka ditunjukkan untuk digunakan oleh semua orang, termasuk orang gemuk..

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
0.80.12.50.185empat belas

Sifat caper yang berguna

Pucuk muda, tunas bunga dan buah muda digunakan untuk makanan..

Capers mengandungi alkaloid capparidine; tanaman madu.

Dalam buah-buahan, hingga 12% gula, hingga 0,32% rutin, hingga 136 mg% asid askorbik, thioglycosides, saponin steroid, enzim myrosin, pigmen merah, yodium.

Tunas mengandungi 21-29% protein, 3-4,6% lemak, 0,32% rutin, hingga 150 mg% vitamin C, minyak pati, pektin. Benih mengandungi hingga 18% protein dan 26-36% minyak lemak separa pengeringan.

Caper telah lama digunakan sebagai agen pengurangan tekanan. Kulit kayu atau serbuk kering daripadanya, atau merebus digunakan pada luka dan tidak menyembuhkan luka dan ulser, dibasuh dengan infus: 2 sudu teh kulit kering dari akar caper dituangkan ke dalam 250 ml air, kemudian direbus selama 15 minit dengan api kecil, biarkan sejuk, tapis. Dipercayai bahawa infus ini juga akan membantu melegakan sakit gigi. Merebus kulit kayu lain digunakan untuk neurosis, histeria.

Sifat berbahaya caper

Jangan mengambil dalam jumlah banyak, kerana caper boleh menyebabkan mual dan kembung.

Tidak digalakkan menggunakan capers dengan hipotensi, sembelit dan peningkatan kegembiraan seksual, kerana boleh menimbulkan peningkatan penyakit ini.

Sebagai tambahan, caper adalah alergen, dan juga mempunyai kepekatan natrium yang tinggi dalam komposisi mereka, jadi mereka dikontraindikasikan pada kehamilan dan intoleransi individu..

Dan soroti bagaimana caper tumbuh dan mekar dengan cantik? Ada juga yang mengelirukan mereka dengan anggrek..

Capers - apa itu, dan apa yang dimakan dengannya

Baru-baru ini, banyak barang yang tidak biasa dan tidak biasa dapat dilihat di tingkap kedai. Import yang mantap membolehkan negara kita merasai buah beri, buah-buahan, sayur-sayuran dan kacang-kacangan dari seluruh dunia. Kadang-kadang anda melihat balang itu, dan anda bahkan tidak tahu apa yang tersembunyi di dalamnya, apa namanya, dan bagaimana rasanya.

Dan di sini anda berjalan, atau membuat keputusan dan membeli produk. Dan anda buka di rumah dan fikirkan bagaimana keadaannya. Adakah ini berlaku? Saya rasa semua orang telah menghadapi perkara ini.

Oleh itu, hari ini kami akan memberitahu anda mengenai produk yang agak baru, yang kemungkinan besar sudah biasa bagi beberapa orang, tetapi seseorang tidak pernah mendengarnya sama sekali. Ini mengenai capers.

Ngomong-ngomong, ada legenda bahawa Alexander III sangat menyayangi mereka dan semasa kenduri dia selalu meletakkan hidangan dengan hidangan yang tidak biasa ini di sebelah alkohol. Sama ada betul atau tidak - sekarang anda tidak dapat memeriksa.

Apa itu caper dan bagaimana ia tumbuh

Apa itu? Tidak, ini bukan buah atau sayur, bukan sayur akar atau beri. Ia adalah tumbuhan! Betapa membosankan, kata anda. Sebaliknya. Ini bukan hanya tanaman, tetapi tunas bunga yang belum dibuka tumbuh di semak yang disebut caper. Sukar untuk memanggil mereka makanan penuh, sebaliknya, itu adalah perasa atau hiasan, pembuka selera atau salah satu ramuan makanan sampingan.

Perdu ini tumbuh di jalur yang hangat: Yunani, Turki, Sepanyol. Oleh itu, di sinilah produk ini mendapat tempat di dapur beberapa abad yang lalu. Dia datang kepada kami tidak lebih dari 100 tahun yang lalu..

Belukar itu sendiri mempunyai tinggi, batang nipis panjang, yang mempunyai warna yang tidak biasa dari putih hingga kuning dan hijau.

Caper itu sendiri adalah tunas tanaman yang belum dibuka.

Mereka membentuk sesuatu yang kelihatan seperti bawang kecil. Daun semak berbentuk bulat atau bujur, lebat, dengan kemurungan di dalamnya, hijau kaya, yang merupakan ciri tumbuhan tumbuh di kawasan yang hangat.

Sekiranya tunas tidak dipetik untuk dimakan, bunga itu akan berubah menjadi bunga putih-merah jambu yang indah dengan benang panjang berwarna ungu yang halus. Sekiranya bunga itu rosak, aromanya tidak akan berbunga, tetapi sangat menyenangkan - pedas dan pedas, serupa dengan mustard.

Tanaman ini mekar lama - dari musim bunga hingga musim luruh. Setelah berbunga di tempat ini, buahnya masak dengan biji di dalamnya. Ia tidak digunakan untuk makanan, tetapi dipetik untuk menanam semak baru. Lebih-lebih lagi, di semak yang sama, berbunga, tunas mekar, dan biji masak pada masa yang sama.

Bergantung pada varietas, tanaman boleh menjadi tahunan atau tahunan..

Mereka mengumpulkan tunas dengan tangan mereka, kerana mustahil untuk melakukan ini secara automatik, cabang-cabang mengganggu. Produk segar tidak dimakan, hanya acar. Atau digunakan sebagai perasa.

Apa rasa tunas tumbuhan, bagaimana rupanya

Mereka mempunyai rasa khusus yang sangat luar biasa, yang pada awalnya mungkin tidak dapat difahami. Sebilangan orang membandingkannya dengan zaitun pedas, seseorang mengatakan bahawa ia seperti timun acar, hanya dengan struktur yang lebih padat. Tetapi tidak ada perbandingan yang pasti, kerana produk ini sebenarnya unik..

Tunas yang belum dibuka mempunyai rasa yang sangat terang dan padat, kerana mengandungi minyak pati sayuran. Oleh kerana minyak sawi, rasa mustard jelas terasa di dalamnya. Tetapi selain itu, terdapat juga rasa masam yang menyenangkan dan astringensi tajam. Bagi pencinta hidangan pedas yang tidak biasa, ini pasti sesuai dengan citarasa anda.

Manfaat dan keburukan

Seperti banyak tumbuh-tumbuhan yang diberikan oleh kita secara semula jadi, tunas termasuk sebilangan besar, atau anda bahkan boleh memuat turun, hampir keseluruhan senarai vitamin dan unsur surih yang ada. Berkat rutin, produk bertindak sebagai antitrombotik dan vasokonstriktor, ia juga dapat meningkatkan penglihatan dan menormalkan tekanan darah.

Pakar dalam bidang pemakanan sihat mengesyorkan menggunakannya dengan daging, kerana proses oksidatif yang dicetuskan oleh protein haiwan terhenti dengan sempurna kerana kesan antioksidan pada bunga yang belum dibuka ini..

Querticin dan flanovol mempunyai kesan antitumor. Mereka sudah serius membicarakannya sebagai kaedah mencegah barah terutamanya organ pembiakan, baik lelaki dan wanita..

Sebagai perasa rempah, caper mempunyai kesan yang baik terhadap selera makan, dan juga dapat membersihkan tubuh dari racun dan racun. Pengambilan buah pinggang tanaman ini secara berkala menurunkan kadar gula dalam darah, jadi mungkin bermanfaat bagi pesakit diabetes.

Tetapi selain sifat berguna, tentu saja terdapat kontraindikasi.

Oleh itu, tunas mengandungi sejumlah besar natrium, dan kelebihannya boleh memberi kesan negatif terhadap kerja jantung, terutama pada orang tua. Apabila dimakan dalam jumlah besar, edema dan juga kesan pada sistem saraf pusat adalah mungkin.

Untuk mengelakkan akibat ini, disarankan untuk tidak menggunakan produk ini secara berlebihan, hanya menggunakannya dalam pinggan. Dan idealnya, rendam terlebih dahulu di dalam air. Wanita hamil dan menyusui tidak boleh makan perasa ini..

Cara menggunakan caper

Seperti yang telah kita katakan, mereka tidak digunakan segar, kerana mereka mempunyai kepahitan yang tidak menyenangkan, oleh itu mereka asin atau acar. Dan seperti mana-mana produk acar, mereka bagus untuk salad, kursus pertama dan kedua, tetapi tidak sebagai hidangan bebas. Memiliki rasa pedas, sedikit mustard, mereka sesuai dengan masakan di banyak negara, digabungkan dengan ikan, daging, sayur-sayuran dan sayur-sayuran akar. Juga di Mediterranean mereka digunakan untuk membuat sos tradisional dan perap..

Walau apa pun, mesti diingat bahawa semasa menyediakan apa-apa pinggan mangkuk, capers mesti dicuci terlebih dahulu dengan air..

Mereka dibawa kepada kami di Rusia, biasanya, acar dalam cuka untuk memperpanjang jangka hayat. Sudah tentu, ini agak tercermin dalam rasa, tetapi persoalan ini dapat diselesaikan. Menurut peraturan, acar tunas mesti dicuci dengan air dan dikeringkan.

Kemudian panaskan minyak zaitun dan masukkan herba Itali (oregano, rosemary, oregano dan thyme). Selepas itu, masukkan buah ke dalam balang kaca, isi dengan minyak dan masukkan ke dalam peti sejuk selama beberapa hari. Mereka mengatakan bahawa setelah diresapi dengan minyak sedemikian, mereka memperoleh rasa caper aromatik yang sebenarnya. Tetapi sebenarnya, anda boleh melakukannya tanpa tahap ini..

Dalam resipi, ramuan ini sering digiling dengan garam, herba, atau bawang putih, atau dicincang menjadi kepingan kecil. Ini dilakukan untuk mengedarkan garam ke seluruh pinggan..

Juga, sebagai peraturan, mereka sudah ditambahkan pada akhir memasak sehingga tidak mendidih, tidak melembutkan, dan tidak menyerupai kubis masin rebus..

By the way, mengenai kubis. Kadang-kadang caper ditambahkan ke sup kubis, borscht dan hodgepodge, di mana ia sesuai dengan gambaran keseluruhan bahan. Anda hanya perlu mengambil kira bahawa anda perlu mengurangkan jumlah garam yang digunakan..

Mereka disimpan dalam pengasam di dalam peti sejuk. Di sana mereka boleh bertahan sehingga 9 bulan. Tunas kering masin disimpan selama enam bulan pada suhu bilik.

Apa yang boleh dimasak dengan caper, apa yang dimakan dengannya

Walaupun rasa tertentu, pelbagai jenis hidangan di mana tanaman ini dapat digunakan cukup luas. Kami akan memberikan beberapa contoh, yang akan menjelaskan apa yang boleh dimasak. Oleh itu, mari kita mulakan:

Ayam dengan caper

  • Dada ayam 250 gr
  • Tepung 3 sudu besar
  • Lada garam
  • Minyak zaitun 2 sudu besar
  • Caper dalam tin 1 sudu besar.
  • Wain putih
  • Lemon 1 pc
  • Air 1/4 cawan
  • Mentega 50gr
  • Kehijauan

Dada ayam harus dibilas dan dicelupkan ke dalam tuala, potong memanjang, garam dan lada secukup rasa. Tuangkan minyak bunga matahari ke dalam kuali, kemudian ambil satu bahagian ayam, celupkan tepung dan goreng hingga coklat keemasan.

Masukkan ayam dari kuali dan ketepikan buat masa ini. Cairkan mentega di dalamnya dan hantar caper ke sana, tuangkan wain, jus lemon dan pasli cincang halus. Apabila kuah mendidih, tambahkan sedikit air, dan setelah 2-3 minit masukkan dada ayam goreng ke dalam sos.

Tutup pinggan kami dengan penutup dan reneh dengan api kecil selama 5-7 minit sehingga masak sepenuhnya.

Salad Mediterranean

  • Keju Mozzarella 250g
  • Tomato 400gr
  • Lada pahit 1/2 biji
  • Pasli 1/2 tandan atau 1 sudu besar
  • Rosemary dan pudina 1 sudu kecil.
  • Capers 1 sudu besar
  • Lemon 1 pc
  • Cuka balsamic
  • Lada garam

Basuh tomato, potong menjadi kepingan dengan saiz yang sesuai. Potong herba dan lada, masukkan minyak, cuka balsamic, bawang putih, sedikit garam dan lada. Biarkan sayur-sayuran.

Potong keju dengan kasar dan hantar ke tomato. Bilas dan keringkan caper, tuangkan jus lemon dan hantar ke mangkuk biasa. Salad sayur luar biasa yang luar biasa sudah siap.

Sup tomato dengan caper

  • Daging atau tulang 500g
  • Mentol bawang 2pcs
  • Capers 300gr
  • Tomato puri 80g
  • Krim masam 100g
  • Lemon 1 3
  • Kentang 2 biji
  • Garam

Rebus kuah dari 1.5 liter air. Hiris bawang besar dan goreng. Hantar pes tomato dan bawang ke kuah yang sudah siap, kemudian kentang dadu.

Apabila semuanya sudah siap, hantar caper ke kuali dan masak selama 5 minit lagi. Hidangkan dengan lemon cincang, krim masam dan bawang hijau cincang halus.

Pasta Mediterranean

  • Spaghetti 350g
  • Capers 1 tapak tangan
  • Tomato 300gr
  • Zaitun dihiris 1/2 balang
  • Bawang putih 1 ulas
  • Minyak zaitun
  • Oregano
  • Garam

Cincang bawang putih dan goreng dalam minyak zaitun. Tuangkan air mendidih ke atas tomato, angkat kulitnya, potong dan hantar ke bawang putih. Tuangkan dalam segelas air. Selepas 10 minit masukkan zaitun dan caper, masak selama 10 minit lagi. Cuba perhatikan sama ada terdapat cukup garam. Sekiranya tidak mencukupi, masukkan garam. Keluarkan wajan dari api, tambah oregano dan tutup.

Rebus spageti dalam air masin, masukkan pasta yang telah siap di dalam kuali, campurkan. Hidangkan dengan keju dan herba.

Kami telah memberikan beberapa contoh cara menyediakan hidangan dengan kuah ini. Walau bagaimanapun, jika anda merasakan rasa yang tidak biasa ini, mereka boleh ditambahkan secara harfiah di mana sahaja - untuk kentang goreng, nasi rebus, rebusan atau salad, kubis rebus, cendawan atau barbeku. Peraturan utama adalah bahawa ramuan lain di dalam pinggan harus "menginginkan" garam, iaitu, mereka sendiri tidak boleh masin.

Juga, seperti rasa timun, tunas ini dapat membuat makanan ringan yang enak di atas meja minuman keras..

Capers Dandelion - apa itu

Sudah tentu, ini bukan capers sebenar. Oleh itu, kita, Rusia. Memang, banyak tanaman berguna dengan tunas bunga juga tumbuh di jalur kita. Dan salah satunya ialah dandelion. Sekiranya dipetik pada waktu yang tepat dan diperap, mereka dapat menghasilkan produk yang rasanya seperti produk Mediterranean. Mereka juga boleh digunakan untuk sup, salad dan hidangan pertama, serta disajikan dengan kentang, nasi dan pasta..

Untuk membuatnya dari dandelion, anda perlu mengumpulkan perbungaan dandelion padat yang belum dibuka. Mereka cenderung tumbuh di bahagian paling bawah, paling dekat dengan tanah dan mempunyai batang terpendek. Kemudian, untuk membuat makanan istimewa yang tidak biasa, ikuti resipi

  • Pucuk dandelion yang belum dibuka 1 cawan
  • Air 250ml
  • Cuka sari epal 3 sudu besar
  • Garam 1 sudu kecil
  • Pasir gula 3 sudu besar
  • Bawang putih 2 ulas
  • Daun bay
  • Biji Dill
  • Daun kismis
  • Jintan, ketumbar, cengkih, lada sulah.
  • Halia, segar atau tanah
  • Daun lobak merah 1pc

Bunga yang belum dibuka hendaklah dibilas dengan air sejuk dan kemudian dimasukkan ke dalam air masin selama kira-kira satu jam. Seterusnya, lipat tanaman dalam colander. Masukkan air hingga mendidih dalam periuk. Apabila mendidih, hantar dandelion ke sana dan masak dengan api kecil selama kira-kira 2-3 minit.

Selepas itu, anda perlu mengalirkan air lagi, dan kemudian memasukkan tunas ke dalam bekas. Adalah wajar bahawa ini adalah balang kecil. Contohnya, balang khas untuk jem atau makanan bayi.

Sementara itu, kita harus menyiapkan air yang akan digunakan untuk mengisi capers masa depan. Untuk melakukan ini, tuangkan gula, garam ke dalam 250 ml air, tambahkan rempah di atas 1/2 sudu teh setiap satu, atau secukup rasa. Rebus lebih kurang 1 minit. Masukkan cuka. Sekiranya anda menyukai aroma, tuangkan cecair ke atas dandelion yang disusun dalam balang..

Ini menyelesaikan proses. Hampir, kerana tahap penting pensterilan berada di hadapan. Untuk melakukan ini, anda perlu menutup setiap balang dengan penutup steril dan memasukkan semuanya ke dalam periuk air panas, sterilkan selama beberapa minit. Keluarkan dari air dan skru setiap balang dengan rapat dengan penutupnya. Setelah sejuk, anda boleh memasukkannya ke dalam peti sejuk dan membukanya mengikut keperluan.

Ternyata pembuka selera yang sangat menarik dan luar biasa yang berjaya digunakan sebagai ganti timun acar dan gherkin dalam makanan pembuka dan salad, serta sebagai tambahan kepada hidangan utama..

Bagaimana anda boleh menggantikan tunas tanaman dalam pinggan

Tentu saja, mereka tidak dapat diganti sepenuhnya, karena, seperti yang disebutkan di atas, rasanya tidak seperti yang lain. Namun, kebetulan anda membaca resepinya dan melihat bahawa ia betul-betul mengandungi tunas bunga ini. Tetapi produk ini tidak selalu boleh didapati di dalam peti sejuk kami. Oleh itu, jangan menyerah resepinya.

Seperti yang anda lihat di atas, kami telah mencadangkan alternatif dalam bentuk bunga dandelion. Saya membaca di sini di Internet bahawa buah nasturtium yang belum masak dipetik dengan cara yang sama. Dan bukan hanya di sini, tetapi juga di Eropah. Saya tidak tahu betapa benarnya ini, saya sendiri belum melihatnya, dan belum mencuba.

Dan di sini saya baru-baru ini mencuba memetik bawang sebelum berbunga, ketika masih belum dibuka. Saya menggunakan mustard Dijon, kicap dan madu untuk pengasam..

Sudah tentu, mereka mempunyai rasa bawang yang ketara dan itulah sebabnya saya memanggil mereka "capers bawang". Sebagai pembuka selera, untuk hidangan utama atau menambah salad, ia sangat sesuai.

Sekiranya tidak semua ini, sila tambah zaitun dan zaitun ke dalam hidangan sebagai gantinya. Gherkins juga sesuai, atau dalam kes yang melampau, acar cincang halus.

Sebagai pilihan terakhir, anda boleh menggunakan kacang polong sebagai gantinya..

Video mengenai cara membuat caper acar dari biji nasturtium muda

Sedikit lebih tinggi, kami telah mengatakan bahawa produk kegemaran disediakan bukan sahaja dari tunas dandelion yang tidak tertiup. Biji nasturtium muda juga digunakan. Ya, ya..., dengan nyonya rumah yang baik semuanya masuk dalam perniagaan, tidak ada yang hilang.

Sekiranya anda mahu mengulangi resipi, ini dia.

Penggantian, tentu saja, tidak 100%, tetapi mengapa mesti sama. Mereka mempunyai caper mereka sendiri, kita mempunyai milik kita. Saya rasa bahawa di Eropah, seseorang mengambil dan mengambil bunga tunas dari mereka, dan sekarang hidangan itu menjadi makanan istimewa.

Oleh itu, kemungkinan penemuan kita suatu hari nanti menjadi hidangan yang terkenal di banyak negara..

Di mana anda boleh membeli caper dan berapa harganya bagi setiap tin

Seperti yang telah kami katakan, anda boleh membeli produk tersebut di hampir semua pasar raya. Semakin besar rantaiannya, semakin besar kemungkinan anda mendapat banyak pilihan makanan istimewa ini. Terdapat banyak pengeluar di pasaran, dan harganya berbeza dengan ketara. Produk dalam balang berbeza dari segi saiz, warna, dan kehadiran ekor. Sebilangan orang menjual tunas ini secara langsung dengan ranting. Pilihan ini mempunyai harga yang lebih rendah..

Botol terdapat dalam pelbagai saiz - dari 100 gram hingga 1 liter. Rata-rata, untuk sebotol 100 gram, mereka meminta dari 100 hingga 300 rubel, bergantung pada pengeluarnya. Semakin besar jumlahnya, semakin menguntungkan membeli barang berkaitan dengan berat badan.

Tumbuhan yang tidak biasa ini juga boleh dibeli di kedai dalam talian, maka makanan istimewa anda akan dibawa ke pintu rumah anda. Tetapi, walaupun ini, harganya keluar lebih rendah daripada di runcit. Lebih kurang 20%.

Jadi, hari ini anda mengetahui tentang produk lain yang tidak biasa. Dia dapat memenangi hati anda sehingga dia mula mengambil bahagian dalam penyediaan banyak hidangan kegemaran anda. Oleh itu, jika anda belum mencubanya, perlu dilakukan..

Nasib baik, sekarang ada peluang untuk mencari di kedai, dan di Internet, semua yang anda mahukan!

Capers: apa itu, apa itu dimakan dan bagaimana menggantinya

Caper semakin banyak dilihat di kedai-kedai, tetapi popularitinya semakin perlahan. Kenapa ini terjadi? Sebab utamanya adalah sedikit pengetahuan tentang apa itu caper, bagaimana rasanya, sifat apa yang mereka ada dan bagaimana ia boleh digunakan. Inilah yang dimaksudkan dengan artikel kami, serta beberapa petua mengenai cara mengganti caper dalam salad, hodgepodge atau hidangan lain..

p, blokquote 1,0,0,0,0 ->

Caper biasanya digunakan sebagai perasa dan tambahan kepada banyak hidangan. Tumbuhan ini mempunyai aktiviti antioksidan yang kuat. Ia juga boleh menjadi antibakteria dan membantu mengawal kadar gula darah pada penderita diabetes jenis 2.

p, blokquote 2,0,0,0,0 ->

  • Capers - apa itu
  • Capers: komposisi vitamin dan mineral
  • Capers: sifat dan kegunaan yang berguna
  • Apa caper yang diperap dimakan dan di mana untuk menambahkannya
  • Capers - harga dan kontraindikasi
  • Buah Nasturtium bukan caper
  • Cara mengganti caper dalam resipi

Capers - apa itu

Capers (Capparis) adalah tanaman yang tergolong dalam keluarga caper. Mereka dijumpai terutamanya di Mediterranean, Himalaya dan Asia, terutama di Filipina dan Indonesia.

p, blokquote 3,0,0,0,0 ->

Terdapat kira-kira 250 spesies tumbuhan ini, tetapi hanya dua daripadanya yang terdapat di Eropah. Capers berduri adalah yang paling popular di benua kita.

p, blokquote 4,0,0,0,0 ->

Caper adalah pokok renek setinggi 1 m. Mereka mempunyai daun bujur dan bunga merah jambu atau putih berdiameter hingga 7 cm. Buahnya berry ukurannya menyerupai plum.

p, blokquote 5,0,0,0,0 ->

Bagaimana caper tumbuh? Mereka boleh ditanam dari keratan atau biji. Mereka berkembang di iklim yang hangat dan tidak mempunyai terlalu banyak keperluan komposisi tanah..

p, blokquote 6,0,0,0,0 ->

Caper mempunyai sistem akar yang maju. Oleh itu, perhatikan taburan tanaman sebelum menyemai..

p, blokquote 7,0,0,0,0 ->

Capers: komposisi vitamin dan mineral

Caper mempunyai kandungan sebatian polifenol yang tinggi - kira-kira 310 mg / 100 g. Walau bagaimanapun, jumlahnya dalam produk boleh berbeza-beza bergantung pada kaedah penanaman. Tumbuhan ini terutamanya sumber rutin dan quercetin dengan kesan antioksidan yang kuat..

p, blokquote 8,0,0,0,0 ->

Caper juga tinggi vitamin A, niasin, dan riboflavin, serta sejumlah kecil vitamin C, kalsium, zat besi, dan tembaga. Mereka rendah kalori dan mempunyai indeks glisemik rendah, jadi sangat sesuai untuk orang yang menghidap obesiti dan diabetes.

p, blokquote 9,0,0,0,0 ->

Di samping itu, minyak biji caper mengandungi banyak asid lemak yang berharga, terutamanya asid oleik dan linoleat, serta tokoferol dan styren sayur..

p, blokquote 10,0,0,0,0 ->

Dari segi nilai pemakanan, caper acar telah diuji yang terbaik. Berikut adalah nilai pemakanan caper dalam tin setiap 100 g produk:

p, blokquote 11,0,0,0,0 ->

  • 23 kilokalori,
  • 2.4 g protein,
  • 0.9 g lemak,
  • 4.9 g karbohidrat,
  • 3.2 g serat,
  • 40 mg kalsium,
  • 1.7 mg zat besi,
  • 33 mg magnesium,
  • 40 mg kalium,
  • 0,14 mg riboflavin,
  • 0,6 mg niasin
  • 23 mcg folat.

Sayangnya, caper kalengan tinggi natrium (2350 mg / 100 g), jadi orang yang mengalami hipertensi tidak dapat mengkonsumsinya dalam jumlah yang berlebihan..

p, blokquote 12,0,1,0,0 ->

p, blokquote 13,0,0,0,0 ->

Capers: sifat dan kegunaan yang berguna

Adakah caper mempunyai faedah kesihatan? Mereka pernah digunakan untuk memperbaiki pencernaan kerana mencegah cirit-birit. Harta mereka seterusnya adalah meningkatkan selera makan..

p, blokquote 14,0,0,0,0 ->

Oleh itu, mereka boleh dimakan oleh orang yang mengalami kekurangan selera makan..

Caper telah digunakan sebagai penawar penyakit kudis di India. Tunas yang enak juga dapat membantu mengurangkan kembung. Sebaliknya, jika anda mengalami jangkitan pernafasan atas, minum teh caper akan meningkatkan kesihatan anda..

p, blokquote 16,0,0,0,0 ->

Di samping itu, kajian manusia menunjukkan bahawa 1200 mg ekstrak caper pedas setiap hari selama 2 bulan dikaitkan dengan peningkatan tahap glukosa puasa pada pesakit diabetes jenis 2..

p, blokquote 17,0,0,0,0 ->

Perlu ditambah bahawa caper tergolong dalam kumpulan makanan sirt. Mereka adalah salah satu produk yang mengaktifkan protein (sirtuins), yang bertanggungjawab untuk mengatur proses metabolik - glukosa dan lipid. Para saintis mendakwa bahawa pengambilan caper secara berkala akan membantu mengurangkan berat badan.

p, blokquote 18,0,0,0,0 ->

Mengonsumsi sayur-sayuran, termasuk caper segar, dapat mencegah penyakit jantung. Kajian pada tikus menunjukkan bahawa pemberian ekstrak dari tumbuhan ini dapat menurunkan tekanan darah sistolik.

p, blokquote 19,0,0,0,0 ->

Kesan ini berkemungkinan disebabkan oleh kesan diuretik tumbuhan..

p, blokquote 20,0,0,0,0 ->

Pada nota! Beberapa jenis caper ditanam di lindung nilai sebagai tanaman hiasan. Dan jika anda ingin melindungi tanaman anda dari kutu daun, mulailah menanam caper.

Apa caper yang diperap dimakan dan di mana untuk menambahkannya

Caper mempunyai rasa pedas yang menyerupai campuran zaitun, lada hitam dan lobak, walaupun ada juga yang bau aroma kubis yang halus. Ditambah pada hidangan, mereka menambah rempah dan ekspresi.

p, blokquote 22,0,0,0,0 ->

Walau bagaimanapun, rasa caper boleh berbeza-beza bergantung pada jenis tanaman dan cara penuaian dan pemprosesan. Tepung runcing sesuai sebagai pelengkap ikan dan makanan laut.

p, blokquote 23,0,0,0,0 ->

Mereka akan memberi mereka rasa asin dan ekspresif. Mereka juga boleh diasinkan dalam wain merah dan ditambahkan ke salad atau sos..

p, blokquote 24,0,0,0,0 ->

Di kedai, anda boleh mendapatkan produk kalengan ini dalam bentuk berikut:

p, blokquote 25,1,0,0,0 ->

  1. capers diperap dengan perapan manis dan masam,
  2. capers dalam garam garam,
  3. caper masin,
  4. capers dalam arak,
  5. capers dalam minyak zaitun.

Caper - acar atau kalengan - boleh ditambahkan ke tartare, hidangan herring, salad dengan daging dan sosej, ikan dan sayur-sayuran, dan untuk menghias jeli.

p, blokquote 26,0,0,0,0 ->

Dalam masakan Mediterranean, mereka paling sering dijadikan makanan tambahan untuk unggas, ikan, makanan laut, sos tomato, salad, pasta dan pizza. Mereka juga merupakan ramuan penting dalam sos remoulade Perancis..

p, blokquote 27,0,0,0,0 ->

PERHATIAN! Semasa menggunakan caper di dapur, ingat bahawa mereka cenderung sangat masin dan anda tidak boleh menambahkannya..

Apa yang digabungkan dengan caper dalam tin? Mereka akan sempurna apabila digabungkan:

p, blockquote 29,0,0,0,0 ->

  • ikan bilis,
  • bit,
  • daging kambing,
  • kembang kol,
  • makanan laut
  • ikan putih,
  • ikan berminyak
  • daging lembu,
  • kentang.

Caper kehilangan rasa aslinya ketika terkena suhu tinggi, sehingga tidak dapat direbus, direbus atau digoreng. Mereka paling baik dimakan sejuk. Sekiranya mereka akan ditambahkan pada makanan suam, ia akan ditambahkan pada akhir.

p, blokquote 30,0,0,0,0 ->

p, blokquote 31,0,0,0,0 ->

Hidangan dengan caper, bertentangan dengan penampilannya, tidak sukar untuk disiapkan. Anda boleh membuat pasta dengan salmon dan caper dengan mudah.

p, blokquote 32,0,0,0,0 ->

Untuk melakukan ini, anda memerlukan ramuan berikut:

p, blokquote 33,0,0,0,0 ->

  • 100 g salmon segar,
  • 50 g pes penne,
  • segenggam salad arugula,
  • 3-4 sudu caper acar,
  • 50 ml wain putih,
  • 2 sudu mentega,
  • setengah sudu minyak,
  • garam dan lada secukup rasa.

Salmon harus ditaburkan dengan satu sendok makan minyak zaitun dan lada segar, kemudian panggang dalam kuali selama kira-kira 7 minit di setiap sisi.

p, blokquote 34,0,0,0,0 ->

Potong ikan yang sudah siap. Sediakan pes, toskan dan masukkan kembali ke dalam periuk. Masukkan ikan dan panaskan dengan api kecil.

p, blokquote 35,0,0,0,0 ->

Musim dengan garam dan lada, tambah satu sudu minyak zaitun dan angkat dari api. Tuangkan baki lemak dari wajan dan tuangkan wain. Masukkan minyak dan caper. Goreng selama 2-3 minit. Kemudian campurkan dengan pasta, salmon dan salad.

p, blokquote 36,0,0,0,0 ->

Capers - harga dan kontraindikasi

Cara termudah untuk membeli caper acar adalah dari pasar raya. Untuk kira-kira 200 g caper di bank, anda perlu membayar dari 200 hingga 300 rubel.

p, blokquote 37,0,0,0,0 ->

Caper dianggap selamat semasa kehamilan apabila dimakan sebagai makanan dan bukan sebagai makanan tambahan atau ubat. Walau bagaimanapun, buah caper dapat menunjukkan reaksi alergi pada sesetengah orang.

p, blokquote 38,0,0,1,0 ->

Mereka juga boleh menyebabkan ruam dan kerengsaan kulit. Tambahan, suplemen caper dapat berinteraksi dengan ubat-ubatan anti-diabetes dan membawa kepada hipoglikemia (menurunkan kadar gula darah di bawah normal).

p, blokquote 39,0,0,0,0 ->

Buah Nasturtium bukan caper

Ada yang setara dengan caper, yang dibuat dari buah nasturtium. Kedua-dua penampilan dan rasanya sering sukar dibezakan dari Mediterranean yang asli.

Apa itu caper dan bagaimana rupa: sifat dan resipi, keterangan rasanya

Caper adalah tunas hijau kecil yang diperap dalam air garam. Tunas dengan aroma pedas, rasa masin dan kepahitan digunakan dalam memasak dalam penyediaan banyak hidangan. Dalam masakan Rusia, caper tidak begitu biasa, tetapi di Eropah mereka sering dijumpai dalam pelbagai resipi..

Apa itu caper dan bagaimana rupa mereka

Caper adalah tunas bunga bengkak dari keluarga Caper. Tanaman menyebar di sepanjang tanah, panjangnya dapat mencapai 2 m. Semasa tempoh berbunga, bunga mekar di rumah caper dengan pangkalan putih dan anter seperti jarum ungu di hujungnya.

Kapernik adalah tumbuhan yang suka cahaya, tidak bersahaja dengan tanah. Tanah air semak dianggap Laut Tengah. Hari ini, ia ditanam di luar negara:

  • di California;
  • Asia Tengah;
  • Itali;
  • Sepanyol;
  • Afrika;
  • Turki;
  • Yunani.

Di Rusia, semak caper ditanam di Crimea, di Caucasus. Buat pertama kalinya di negara kita, rempah itu muncul pada abad ke-19. Alexander III sangat menyukai barangan luar negara. Selalunya dia makan cognac dengan acar.

Tunas yang dikumpulkan tidak segera digunakan untuk makanan. Mereka biasanya diperap dalam larutan garam atau cuka berasaskan minyak sebelum makan. Rasa caper berbeza bergantung pada penyediaannya:

  1. Tunas masin mempunyai rasa pedas dengan kepahitan dan aroma tart.
  2. Kuncup bunga dalam minyak mempunyai aroma yang lebih lembut, lebih lembut dan rasa manis.

Rempah itu menyerupai buah zaitun. Rasanya boleh disebut lemon pedas atau herba.

Bumbu ini bukan hanya menyenangkan rasanya, tetapi juga enak untuk tubuh. Ia mempunyai komposisi kimia yang kaya yang mengandungi:

  • minyak pati;
  • glikosida;
  • asid organik;
  • saponin;
  • pektin;
  • serat, serat makanan;
  • mikro-, elemen makro;
  • vitamin kumpulan A, B, C, E, K, PP;
  • rutosida.

Tangki kalengan sangat tinggi natrium. Ini diikuti oleh vitamin tembaga, kalium, B. Bahan-bahan ini akan membantu menguatkan tulang, meningkatkan pertumbuhan semula tisu penghubung, dan mempunyai kesan positif terhadap fungsi sistem saraf..

Kandungan kalori dan BZHU setiap 100 gram produk adalah:

  • 1.7 g karbohidrat;
  • 0.9 g lemak;
  • 2.4 g protein;
  • 23 kkal.

Untuk melihat ulasan rempah:

Jenis produk

Terdapat beberapa jenis caper siap pakai. Mereka dibezakan mengikut bahagian tanaman yang digunakan untuk pengawetan:

  1. Pucuk bunga adalah jenis caper siap yang paling biasa. Merekalah yang dimaksudkan dengan nama biasa. Diameter tunas tidak melebihi 1 cm. Dalam memasak, mereka digunakan sebagai rempah.
  2. Pucuk acar muda, ditambah dengan bunga yang tidak tertiup, digunakan sebagai perasa atau sebagai makanan ringan sejuk yang bebas.
  3. Buahnya boleh dimakan segar atau dituai sebagai tunas. Mereka kurang dihargai daripada kuncup bunga, tetapi mempunyai rasa, aroma yang serupa.

Juga, beberapa jenis dibezakan bergantung pada ukuran tunas siap:

  1. Caper crumbs hingga 7 mm dikenali sebagai non-pareil, selancar hingga 8 mm.
  2. Pucuk denda yang lebih besar tetapi lebih berasid - 11 hingga 13 mm dan grusas - 14 mm.

Bagaimana caper berguna?

Tunas acar di dalam balang menyimpan banyak unsur berguna dan berguna yang diperlukan untuk tubuh. Kerana komposisi kimia yang kaya, mereka dapat mempengaruhi setiap sistem badan secara berasingan, untuk merawat penyakit:

  1. Meringankan gejala diabetes dengan mengatur glukosa darah dan kolesterol jahat.
  2. Meningkatkan fungsi hati dan buah pinggang.
  3. Membantu mengurangkan berat badan. Produk ini dianggap rendah kalori, tetapi pada masa yang sama kaya akan serat. Ia membersihkan badan toksin, mempunyai kesan yang baik terhadap proses pencernaan.
  4. Ia dianggap sebagai profilaksis yang berkesan terhadap artritis dan osteoporosis. Tingkatkan fungsi regeneratif sel tisu penghubung.
  5. Mengurangkan kecenderungan reaksi alergi.
  6. Mencegah penyakit kulit, merawat yang sedia ada. Bantu dengan dermatitis, eksim, psoriasis.
  7. Menjadikan kulit kurang sensitif terhadap kesan berbahaya sinar ultraviolet. Mencegah kemunculan luka bakar, mengurangkan kemerahan kulit, meringankan pigmentasi.
  8. Menguatkan gigi dan gusi, mempertajam penglihatan dan pendengaran.
  9. Mempunyai kesan positif yang kuat pada sistem saraf dan peredaran darah.
  10. Meningkatkan imuniti. Bertindak sebagai antibiotik semula jadi untuk melegakan simptom selesema dan selesema.

Caper, apabila diminum secara berkala, akan membantu anda merasa lebih baik, merasa lebih bertenaga dan menemui kekuatan dalaman yang baru.

E. Malysheva akan memberitahu tentang kelebihan produk dalam programnya mengenai kesihatan:

Kontraindikasi untuk penggunaan tanaman

Buah caper mempunyai banyak khasiat yang berguna, tetapi harus diingat bahawa dengan beberapa ciri badan, penggunaannya adalah kontraindikasi.

Produk tidak digalakkan untuk digunakan:

  • semasa mengandung, menyusu;
  • ulser perut, masalah usus;
  • tekanan darah tinggi;
  • masalah jantung dan buah pinggang;
  • intoleransi individu;
  • menyiapkan badan untuk pembedahan.

Ingat bahawa tunas kalengan tinggi garam dan rempah. Penyalahgunaan produk ini boleh menyebabkan reaksi alahan, buah pinggang, jantung, masalah perut.

Penggunaan caper dalam memasak

Caper tidak dimakan segar dalam makanan kerana kepekatan natrium yang tinggi dalam komposisi. Oleh itu, caper mentah dipotong dan digiling dengan garam, minyak dan ramuan sebelum dimakan. Ia membantu mengungkapkan rasa dan aroma pedas rempah.

Anda boleh membuat pengasam cuka masin. Tumbuhan akan menyerupai kacang manis dengan nota lemon. Tunas bunga pedas boleh bertindak sebagai pengganti garam semula jadi.

Kaper kecil bernilai lebih tinggi daripada varieti yang lebih besar. Mereka mempunyai rasa masin yang menyenangkan. Tunas berdiameter 1 cm mempunyai rasa masam yang lebih ketara.

Rempah boleh disediakan sendiri walaupun tidak ada tunas caper. Dandelion baik untuk menuai caper.

Pertama, keluarkan daun dan batang dari tunas. Isi mereka dengan satu liter air sejuk, tambahkan sesudu garam dan biarkan untuk meresap selama 1-2 jam untuk menghilangkan kepahitan. Pada akhir masa, toskan airnya.

Masukkan periuk air 1 liter di atas api. Masukkan rempah, gula, satu sudu garam. Tahan selama 5 minit lagi setelah mendidih.

Masukkan cuka ke bumbu yang tinggal, rebus selama beberapa minit lagi. Apabila balang sejuk, toskan larutan sebelumnya, isi tunas dengan yang baru dan tutup balang dengan rapat dengan penutup.

Anda boleh membuat salad dari video:

Di mana caper boleh ditambah?

Tunas digunakan oleh pakar masakan sebagai rempah-rempah dalam masakan pelbagai budaya gastronomi. Mereka membantu mengungkapkan rasa, menambah rasa yang enak, menjadikan aroma lebih pedas. Hidangan berikut dengan caper sangat sesuai dengan rasa:

  • ikan bilis;
  • keju, sosej kering;
  • mengisi minyak;
  • hidangan ikan merah;
  • hidangan daging panas;
  • pizza;
  • tampal;
  • sos putih: tartare, remoulade, bechamel dan lain-lain;
  • telur rebus, telur hancur;
  • hidangan sayur-sayuran;
  • salad yang sedap;
  • beberapa sup (hodgepodge, dll.).

Cuba manjakan diri anda dengan resipi buatan sendiri untuk makanan lazat dan sedap dengan kuah pedas dan sihat.

Apa itu caper, bagaimana rupa mereka dan dalam pinggan apa yang mereka gunakan

Kita semua makan caper sekurang-kurangnya sekali - lebih tepatnya, kita merasakan hidangan yang disediakan dengan penambahannya. Secara terpisah, putik bunga acar ini tidak dimakan - seperti mengunyah kacang hitam atau kacang allspice atau mengunyah cengkih pedas. Walaupun beberapa yang asli hanya melakukan itu - sebagai contoh, Maharaja Alexander III makan cognac dengan capers. Lidah jahat mendakwa bahawa penguasa, yang peminum, dengan demikian berusaha menyamarkan bau alkohol, kerana isterinya, seperti wanita mana pun, setiap kali menyatakan rasa tidak puas hati tentang hal ini.

Tetapi sesungguhnya, raja inilah yang memulai fesyen masakan untuk rempah ini di Rusia. Makanan yang dibumbui dengan makanan berubah - ia menjadi energinya, menjadi lebih meriah dan menyelerakan. Dan jika anda mengunyahnya, nafas berbau akan dihilangkan.

Dan alkohol termasuk.

  1. Apa itu caper
  2. Seperti apa capers: foto
  3. Apa bau dan rasa
  4. Bagaimana caper diperoleh
  5. Cara memilih dan tempat membeli
  6. Bagaimana dan berapa banyak menyimpan caper
  7. Penggunaan memasak
  8. Tempat capers ditambah
  9. Apa yang hendak diganti

Apa itu caper

Kebanyakan orang melihat rempah ini di balang di rak kedai. Tetapi seorang kenalan seperti itu tidak memberikan gambaran lengkap mengenai capers dan bagaimana rupa mereka. Secara semula jadi, ini adalah semak yang disebut caper. Cabang setinggi dua meter tersebar di tanah, dan tanaman itu sendiri dapat berakar di tanah yang paling sukar - walaupun di batu. Ngomong-ngomong, ketika anda berada di Yerusalem, perhatikan bulu mata pohon dengan bunga yang indah, halus dan harum, memanjat Tembok Barat. Ini adalah caper.

Apa itu caper dalam masakan: ini adalah tunas bunga yang tidak dapat dikumpulkan dan dikumpulkan dengan cara tertentu.

Tumbuhan ini telah terkenal sejak zaman kuno, ia dihargai sebagai budaya hiasan untuk bunga wangi dan sebagai rempah untuk rasa pedas pedas. Lebih suka semak di negara-negara yang hangat, ia boleh didapati di Balkan dan Asia, Afrika dan Eropah selatan. Caper disukai di seluruh dunia: mereka sudah tahu bagaimana menanamnya di California. Kami mempunyai pertumbuhan di Caucasus dan Crimea.

Apabila rempah yang disebut caper dipertimbangkan, faedah dan keburukan produk ini dinilai terlebih dahulu dan paling utama dari segi menjadi rempah. Semua jenis aditif ini menyumbang kepada peningkatan rembesan jus gastrik - yang pasti berguna untuk pencernaan makanan berat, oleh itu, paling sering rempah ini disajikan dengan daging, terutama yang berlemak. Pencinta diet mempunyai alasan tersendiri untuk menyukai capers: kandungan kalori produk ini hanya 14 kcal..

Tetapi dengan hipersekresi jus gastrik dan penyakit bersamaan - gastritis, bisul - mereka dikontraindikasikan. Wanita hamil tidak boleh memakannya. Pesakit hipertensi dan penghidap penyakit sendi perlu merendam rempah asin sebelum digunakan: garam berlebihan menyebabkan hipertensi. Tidak ada yang membatalkan alergi, jadi pertama kali anda perlu mencuba perasa dengan berhati-hati.

Seperti apa capers: foto

Apabila melihat foto ini, menjadi jelas mengapa capers digunakan dalam florikultur lanskap: bunga mereka mengubah sudut mana pun menjadi potongan syurga. Dan selain itu, ia adalah tanaman madu yang sangat baik. Tetapi penggunaan utama mereka adalah dalam memasak. Oleh itu, dalam gambar lain - caper kalengan dalam balang dan tunas dalam pinggan siap.

Apa bau dan rasa

Rasa dan bau perasa ini tidak dapat disamakan dengan yang lain. Dialah yang menentukan resipi klasik hodgepodge, tanpanya anda tidak dapat membayangkan banyak sos daging dan ikan, perap.

Rasa dan bau dipengaruhi oleh faktor-faktor seperti:

  1. pelbagai pokok renek - dipercayai bahawa capers berduri memberikan tunas yang kurang enak;
  2. tahap kematangan;
  3. kaedah penyediaan - pengasam atau pengasinan: caper yang diasinkan lebih nipis rasanya, dan pengasam itu sendiri mungkin berbeza dalam komponen.

Rasa juga bergantung pada ukuran tunas. Semakin kecil mereka, semakin tajam (beberapa jenis biasanya mempunyai kepahitan), dan yang lebih besar adalah masam.

Bagaimana caper diperoleh

Mereka dipilih terlebih dahulu. Mereka perlu dituai apabila mencapai kematangan yang optimum (walaupun definisi ini tidak sepenuhnya tepat berkaitan dengan bunga yang tidak tertiup). Untuk makanan, tunas bengkak sederhana dikumpulkan, yang segera disusun menjadi besar dan kecil, dan mereka diberi sehari sehingga mereka akan melekat sedikit. Selepas itu, masin atau acar dengan cara yang istimewa. Cara membuat capers bergantung pada tradisi wilayah dan jenama pengeluarnya. Mereka tidak sesuai untuk dimakan mentah..

Salah satu kaedah memasak adalah pengetinan minyak zaitun. Sekiranya rempah disiapkan dengan cara ini, nampaknya caper adalah buah zaitun. Hanya yang sangat kecil. Cara lain ialah perap dengan cuka. Rempah ini lebih berasid. Beberapa pengeluar menggabungkan minyak zaitun dan cuka dalam satu botol.

Caper masin disusun dalam lapisan dalam mangkuk, ditaburkan dengan garam, dan dibiarkan membiarkan jusnya keluar dan rendam dalam air garam. Produk siap mempunyai rasa dan bau yang kaya, banyak di antaranya mencuci dan merendam kuncup asin sebelum digunakan untuk melembutkan rasanya.

Apabila penyediaan selesai, caper acar, kalengan atau asin hanya perlu dibungkus dalam tin dan dijual.

Di rumah, anda boleh memasak rempah-rempah itu sendiri - kumpulkan tunas yang belum habis dan acar mengikut keinginan anda.

Cara memilih dan tempat membeli

Anda hanya perlu membelinya di kedai. Pasar cenderung membeli biji nasturtium dalam tin.

Produk acar terlebih dahulu. Sekiranya anda berminat untuk mencicipi nuansa, ukurannya penting. Dari jenis yang lebih kecil, capers surfine adalah perasa terbaik. Spesies lain sedikit lebih kecil, ia dipanggil non-pareil. Berukuran besar, tidak kalah dengan zaitun, terdapat pada label sebagai capote, grusas dan apucine. Mereka lebih masam.

Semasa memilih masin, perhatikan warna garam: menguning menunjukkan bahawa caper sudah habis. Sebarang balang yang ada di dalamnya mesti ditutup rapat dan mengandungi pengasam yang cukup sehingga menutup semua tunas.

Bagaimana dan berapa banyak menyimpan caper

Sifat berguna caper banyak bergantung pada seberapa baik disimpan. Sebuah balang terbuka berdiri di dalam peti sejuk tidak lebih dari satu tahun, rempah itu dibawa dengan sudu bersih, isi yang tersisa harus ditutup dengan perapan. Balang tertutup mungkin tidak tahan sejuk, jangka hayat ditunjukkan pada label.

Sekiranya anda mempunyai rempah buatan sendiri ini, setelah dicurahkan dengan pengasam, balang itu dimasukkan ke dalam peti sejuk selama 3 bulan, selepas itu anda harus mencuba memakannya secepat mungkin..

Penggunaan memasak

Dalam memasak, terdapat konsep seperti penyelarasan rasa: sehingga rasa hidangan dapat diungkapkan sepenuhnya dan dimainkan dengan semua warna. Banyak resipi, seperti yang mereka katakan, ditulis untuk rempah ini. Sebagai contoh, hodgepodge daging sebenar - dengan caper, yang diperlukan seperti beberapa jenis daging yang berbeza. Dan sos dengan caper menjadikan hidangan enak dan menyelerakan, rasa yang disebut oleh para koki "rata", iaitu monokromatik - misalnya, daging rebus. Tetapi dalam kes lain - apabila ditambahkan ke ikan atau hidangan pertama - mereka memberikan rasa yang unik untuk produk utama.

Dipercayai bahawa daging dan ikan adalah kawasan utama aplikasi untuk tunas semak selatan. Tetapi salad karya dengan caper boleh merangkumi pelbagai keju, buah-buahan, buah beri (anggur paling kerap), buah sitrus.

Pucuk besar digunakan untuk salad dan menghias pinggan, kecil untuk makanan panas. Anda boleh menyediakan salad daging dan sayur-sayuran dengan caper - untuk ini anda perlu mencincang makanan, membumbui dengan minyak zaitun atau sos lain (contohnya mayonis) dan menambah segenggam tunas. Raja salad - Caesar - juga mencadangkan caper dalam senarai ramuan. Ini adalah salad paling lazat dengan mereka. Resipi ini juga merangkumi keju biru (parmesan parut atau parut pilihan) dan crouton roti putih, dada ayam goreng ringan dan telur rebus, selada dan paprika. Pembalut itu memerlukan minyak zaitun, jus lemon, bawang putih, sos Worcestershire, dan bahan-bahan lain. Komposisi mungkin berubah, tetapi caper akan tetap ada. Ngomong-ngomong, dalam caesar klasik, hidangan yang betul ada di dalam piring dalam yang parut dengan bawang putih. Di samping itu, terdapat juga sos caesar dengan caper, yang menggabungkan keju, ikan bilis (dengan kata lain, sprat), jus lemon, mustard dan banyak lagi..

Dan salad dengan tuna dan caper adalah salah satu hidangan yang paling rumit. Potong selada, tomato dan timun, campurkan dengan tuna kalengan, tambah caper dan perasakan semuanya dengan cuka balsamic dan garam.

Sos dengan ikan bilis dan caper adalah puncak keharmonian rasa, salah satu topping pizza yang paling biasa dan digemari..

Perlu diingat bahawa acar tunas dimasukkan ke dalam piring panas sebelum mematikan api di atas dapur. Rempah ini tidak suka terlalu panas, ia memberi kesan negatif terhadap rasanya..

Tempat capers ditambah

  • dalam kursus pertama;
  • dalam hidangan daging dan ikan;
  • dalam salad, suam dan sejuk;
  • perap dan sos.

Apa yang hendak diganti

Daripada caper, anda boleh memilih acar atau tunas kalengan atau biji bunga lain. Selalunya, capers nasturtium disediakan menggunakan biji bunga hijau yang berisi. By the way, penipu bertindak dengan cara yang sama dan menyebarkannya sebagai nyata. Rempah-rempah ini berbeza dalam rasa dan bau..

Capers Dandelion disediakan. Untuk melakukan ini, bunga yang tidak ditiup dikumpulkan, dituangkan terlebih dahulu dengan air sejuk sebentar, sehingga kepahitan dari jus susu hilang. Kemudian air ini disalirkan, dan dandelion dicurahkan dengan perapan panas, yang mengandungi cuka, garam dan gula, daun salam, lada dan rempah-rempah lain.

Adakah anda menyukai artikel itu? Seperti ♥, langgan saluran kami dan anda akan menjadi orang pertama yang mengetahui tentang penerbitan baru!

Sekiranya anda mempunyai sesuatu untuk dikongsi - tinggalkan komen anda! Maklum balas anda sangat penting bagi kami!