Makna perkataan "karamba"

Umum +100500 VKontakte: https://vk.com/maximplus100500 Saluran Telegram: https://tgmssg.ru/vidowsov_100500 Instagram: http://instagram.com/adam_moran Twitter: http: // t.

Lebih banyak video dari trend - https://carambatv.ru/v-trendah/

Koleksi terbesar pilihan SPENT ada di sini https://carambatv.ru/wasted

Kami tersenyum - bagaimanapun, pengasingan diri hampir semuanya! Sementara itu, semua orang duduk di rumah dan sedih sendirian, kami memutuskan untuk melakukan eksperimen: Bagaimana jika anda mengatur tarikh buta pada video.

NAUCHPOK kod promo di more.tv ^^ Dalam isu ini, kami memberitahu anda telefon pintar apa yang dipancarkan, bagaimana ia menghalang kita daripada tidur yang cukup dan apa itu nomophobia. Andrew: D Petua bonus - gali.

Koleksi terbesar pilihan SPENT ada di sini https://carambatv.ru/wasted

Lebih banyak video dari trend - https://carambatv.ru/v-trendah/

Sudah tiba masanya untuk bercakap mengenai mesin imun di dalam diri kita. Isu ini adalah mastodon dari segi kepadatan maklumat dan karya biomolekul sebenar. Anda akan mengetahui sama ada kemungkinan selesema di An.

caramba

Kamus perbendaharaan kata moden, jargon dan slanga. 2014.

  • karakul
  • carameldansen

Lihat apa "caramba" dalam kamus lain:

CARAMBA - [isp. caramba!] Kata seru Sepanyol "Sial!" Kamus perkataan asing. Komlev N.G., 2006... Kamus perkataan asing dari bahasa Rusia

karamba - kata nama, bilangan sinonim: 6 • kegagalan (125) • opa (18) • celaka (9) •... Kamus sinonim

Carioca Sugar Loaf - Koordinat: 24 ° 59′00 ″ S sh. 43 ° 11'00 ″ B d / 24.983333 ° S sh. 43.183333 ° B dll... Wikipedia

Paper (SpongeBob Series) - SpongeBob SquarePants The Paper Paper Series Musim: Satu Siri: 16b Penulis: Sherm Cohen, Aaron Springer, Doug Lawrence... Wikipedia

The Paper (SpongeBob Series) - SpongeBob Series SquarePants The Paper Paper Series Musim: Satu Siri: 16b Penulis: Sherm Cohen, Aaron Springer, Doug Lawrence... Wikipedia

CarambaTV.ru - URL: CarambaTV.ru Komersial: Ya... Wikipedia

PENYAKIT WANITA - Band ini dibentuk pada musim sejuk 1987, ketika Zhan Sagadeev memutuskan bahawa Terapi Elektrokonvulsifnya harus disertai oleh kumpulan rock wanita. Barisan pemain pertama kelihatan seperti ini: bass Valentina Sagadeeva (saudara perempuan Jean), gendang Ira Smirnova, lirik, gitar Anna Gross... rock Rusia. Ensiklopedia kecil

Muzik Sepanyol - Asal-usul I. m. Sangat maju dan sangat stabil dalam tradisi muses mereka. latihan awal. penduduk negara Iberia, pada abad ke-6. SM. bercampur dengan orang Celt yang menakluki semenanjung. Orang Basque adalah keturunan langsung orang Celtiberia kuno,...... Ensiklopedia muzik

Muzik Mexico - Muzik orang-orang Mexico kuno, orang Aztec, menduduki tempat yang sangat penting dalam kehidupan masyarakat dan dikaitkan dengan agama. dan upacara pemujaan. Itu dianggap sebagai bagian dari ritual dan oleh karena itu diatur secara ketat oleh prof. kasta imam... Ensiklopedia muzik

Hadiah Runet - Hadiah Runet. Patung ini diberikan kepada pemenang... Wikipedia

Apa itu caramba? Kami menjawab soalan itu. Makna dan asal perkataan

"Caramba" adalah perkataan eksotik yang sering digunakan di dunia berbahasa Inggeris, tetapi berasal dari bahasa Sepanyol. Istilah ini bermaksud, dalam beberapa kes, seruan yang mengejutkan. Populariti di seluruh dunia disebabkan oleh beberapa filem dan kartun Amerika..

Ungkapan terkejut Sepanyol

"Karamba" adalah kata yang diucapkan dengan tekanan pada suku kata kedua. Oleh kerana istilah ini adalah bahasa Sepanyol secara eksklusif, lebih baik merujuk kepada kamus penerangan dalam bahasa ini untuk memahami kehalusan maknanya. Dalam Kamus Akademi Bahasa Sepanyol Diraja, makna kata "caramba" dilambangkan oleh serangkaian tanda seru, antaranya adalah sebagai berikut:

  1. Inilah yang ada!
  2. Wah!
  3. Tak guna!
  4. Wah!
  5. Tidak boleh!
  6. Syurga yang suci!

Dengan kata lain, caramba adalah ekspresi kesan kuat atau perasaan yang mendalam, misalnya, seperti kejutan, kesakitan, ketidaknyamanan, kegelisahan, rasa malu, cinta, dan lain-lain. Jadi, sekiranya berlaku kemarahan, orang Sepanyol dapat mengatakan: "Karamba!" Dalam konteks seperti itu, ini bermaksud: "Apa lagi ini!"

Etimologi

Asal perkataan "caramba" belum dapat ditentukan dengan tepat. Pada mulanya dipercayai bahawa ia adalah eufemisme untuk kata Sepanyol yang lain "caraho", yang, sebagai kasar dan cabul, jarang digunakan dan hanya dalam suasana tidak formal. Tetapi setelah mereka mulai menyelidiki asal-usul kata "karaho", ternyata akarnya jauh ke masa lalu sejarah..

Oleh itu, kini terdapat beberapa kajian mengenai asal usulnya. Sebilangan besar sumber menyatakan bahawa perkataan "karamba" mempunyai akar bahasa Arab.

Ketagihan dalam filem dan kartun

Perkataan "caramba" telah menjadi popular di seluruh dunia, kerana watak-watak dalam banyak filem dan kartun sering menggunakannya. Contohnya, dalam filem Disney berjudul Three Knights, satu watak menjerit kepada yang lain, "Ay, Karamba." Tetapi ketika seorang ksatria lain bertanya kepadanya apa maksudnya, dia tidak tahu harus menjawab apa..

Contoh lain: Bart Simpson, salah satu watak utama dalam kartun Amerika "The Simpsons", menjadikan perkataan ini popular, yang dia gunakan ketika dia ingin menyatakan emosi positif kejutan atau ketika berhubungan dengan seks wanita. Namun, Bart menggunakan ungkapan ini sebagai semacam seruan negatif, misalnya, dalam salah satu episod, ketika dia, Lisa dan Selma berjalan di jalan dan mendekati barisan besar, Bart berkata: "Ay, caramba!" Ini dapat difahami walaupun untuk penonton berbahasa Rusia. Terdapat rasa kecewa dalam seruan ini..

Caramba - apa itu? Apa maksud "caramba"?

Jawapan kepada soalan: 1

Caramba - apa itu? Apa maksud "caramba"?

Loghat

Slang (dari bahasa Inggeris slang) adalah nama baru untuk kata-kata biasa atau kumpulan kata yang digunakan oleh pelbagai jenis orang dalam pelbagai bidang. Secara umum, slanga adalah perbendaharaan kata tidak standard yang menyatukan orang yang mempunyai profesion dan / atau syarikat yang sama.

Pada zaman kita, banyak ungkapan slanga yang mantap dalam bahasa sastera kita dan digunakan secara aktif oleh hampir semua kumpulan orang. Contohnya, "tulis cheat sheet" (petunjuk, peringatan), "buat keributan" (beritahu semua orang, buat umum), "gagal temu duga" (ditolak semasa temu duga, tidak mendapat pekerjaan).

Perbezaan utama antara bahasa slanga, misalnya, dari ungkapan bahasa sehari-hari, adalah penggunaannya dalam pertuturan bahasa mereka oleh orang-orang berpendidikan, orang yang mempunyai profesi, usia, dll. Selalunya slang itulah yang menentukan seseorang tergolong dalam kumpulan tertentu (contohnya, ЗЫ - slanga komputer, nenek - jargon jenayah). Di samping itu, dalam kalangan kumpulan yang berbeza, perkataan slang dengan bunyi yang sama bermaksud perkara yang sama sekali berbeza (contohnya, CNC - seo, Internet dan CNC - mesin kilang).

Dalam bahasa Rusia, slang biasa juga digunakan secara aktif, misalnya, bummer, showdown, nenek, hangout, cop, zadolbat, sampah. Ini adalah kata-kata yang dipinjam terutamanya dari orang muda atau bahasa slaid jenayah, tetapi telah menjadi perkara biasa dan difahami oleh hampir semua orang..

Slanga pemuda

Slang remaja biasanya digunakan oleh orang berusia 12-25 untuk menentang diri mereka terhadap sistem dan ibu bapa mereka. Selalunya, pembentukan ungkapan slang menyangkut penampilan, pakaian, orang itu sendiri, tempat tinggal dan masa lapang. Pada dasarnya, penciptaan slang adalah peminjaman kata-kata asing, singkatan, penciptaan ungkapan terbitan, dan juga dapat dibentuk dari persatuan apa pun mengenai objek tersebut. Pada dasarnya, slanga pemuda adalah bahasa kod pemuda.

Slang belia adalah perubahan terpantas. Dan ini agak logik, perubahan generasi yang cepat - kata-kata anda, makna anda.

Contoh slanga remaja ini termasuk:

  • Internet - Internet;
  • Chikane gila;
  • Komp - komputer peribadi;
  • Seorang kutu buku adalah seorang profesional yang super dalam apa sahaja, menghabiskan terlalu banyak masa untuk meningkatkan kemahirannya dan tidak memperhatikan kehidupan sebenar. Contohnya, kutu buku dalam permainan komputer;
  • Rodaki adalah ibu bapa;
  • Tusa - pesta, hobi bersama dalam syarikat;
  • Khachi - orang dari Kaukasus;
  • Chel adalah seorang lelaki muda;
  • Shirka - ubat, gunakan ubat;
  • 2fast4u - Terlalu Cepat untuk Anda (eng);
  • DDshnik - pemain yang menyebabkan kerosakan watak lain dalam permainan komputer;
  • Mudah - Terlalu Mudah
  • Arta - tangki dari dunia permainan tangki, menyebabkan kerosakan besar.

Slanga remaja dan maknanya

Tidak semua remaja menggunakan slanga dengan sengaja. Ramai orang menggunakannya sebagai jenaka dan selalunya kerana ini mereka tidak diterima oleh rakan sebaya yang lain. Bagi remaja, penggunaan ungkapan slanga adalah permainan, bahasa kod yang tidak dapat difahami oleh kebanyakan orang dewasa dan oleh itu anda boleh bercakap dengan tenang tentang apa sahaja. Dalam kebanyakan kes, ketika mereka semakin tua, slang pemuda hilang dari pertuturan sehari-hari, dan remaja itu mula memanggil spade sebagai spade.

Pengaruh slanga belia

Pada prinsipnya, tidak ada yang salah dengan menggunakan bahasa slanga ketika komunikasi di dalamnya tidak melampaui ruang lingkup dan pada masa yang sama orang itu memahami perbezaan antara ucapan percakapan yang biasa digunakan dan bahasa komik (kod sementara) ini. Tetapi jika, kerana penolakan norma-norma yang diterima umum pada zaman peralihan, penolakan besar terhadap "normal" terjadi, maka ini sudah menjadi masalah.

Intinya adalah bahawa semua pemikiran kita berkaitan erat dengan kata, dan bukan dengan gambar, seperti pada haiwan. Oleh itu, dengan menggunakan ungkapan slang, seorang remaja mula bukan sahaja bercakap di dalamnya, tetapi juga berfikir. Akibatnya, slang meresap ke dalam semua bidang aktivitinya dan berakar sehingga kadang-kadang dia sendiri memerlukan terjemahan dari bahasa "normal" ke "nya".

Akan sangat sukar untuk menghilangkan slanga nanti. Tetapi ia boleh dicapai. Dan akan memerlukan banyak usaha secara sedar..

Penyahkodan, makna

  • Kamus fesyen
  • Fesyen
  • Tatu
  • Subkultur
  • Penjara
    • Penghinaan
    • Bahasa Inggeris. loghat
    • K-pop
  • Mengenai Seks
  • Mengenai pelancongan seks
  • Tentang cinta

0 Apa maksud Karamba? Remaja sangat menyukai pelbagai siri animasi, dari mana mereka sering meminjam frasa dan perkataan yang berbeza. Hari ini kita akan membincangkan salah satu istilah misteri ini, ini adalah Karamba.
Namun, sebelum meneruskan, saya ingin menasihati anda untuk membaca beberapa berita yang lebih bermaklumat mengenai topik sumpah dan penghinaan. Contohnya, siapa yang dipanggil Grafodrocher, apa maksud Voflot, apa itu Weistman, siapa Lohosaurus, dll..
Oleh itu, mari kita teruskan, apa maksud Karamba? Istilah ini dipinjam dari bahasa Sepanyol "caramba", dan diterjemahkan sebagai "celaka", "kutukan". Sumpahan ini telah tersebar luas berkat siri animasi "The Simsons", di mana salah satu watak utama, bernama Bart, selalu mengucapkannya, setelah menghadapi sebarang masalah.

Sinonim untuk perkataan Karamba: sial, sial, ibu anda, apa-apaan, apa-apaan.

Saya begitu terpesona dengan kartun "The Simposny" sehingga saya selalu bersumpah seperti Bart - caramba!

Setelah membaca artikel yang informatif, tetapi kecil ini, anda akhirnya dapat mengetahui maksud terjemahan Karamba, dan sekarang anda tidak akan menghadapi situasi yang sukar jika tiba-tiba tersandung pada perkataan sederhana ini lagi.

Menyelesaikan masalah matematik secara dalam talian

kegagalan.
seruan ekspresi emosi kesedihan, kegusaran, kegagalan.

ya ampun, serang hendap.

Asal:

Caramba Sepanyol bermaksud sama.

Contoh teks:

Semalam ada karamba seperti itu. • Boatswain tergelincir di geladak yang baru dicuci dan berteriak "Caramba!" terhempas. • Tetapi saya berulang dari subuh hingga subuh: "Karamba!" "Pertempuran Berkelahi!" dan "Sial!" (V. Vysotsky).

Apa maksud perkataan "caramba"??

Seingat saya, ini adalah panggilan lanun yang telah menaiki beberapa kapal dan akan menaikinya. Mendarat di kapal, mereka menjerit karamba dengan suara yang kejam, untuk mematahkan musuh secara psikologi sehingga dia tidak berani melawan ketika mereka merompak kapal.

Ini adalah perkataan Sepanyol untuk caramba.

Dan ia diterjemahkan dari bahasa Sepanyol sebagai:

Kata ini menyatakan kemarahan, kekaguman, kejutan, iaitu beberapa perasaan yang kuat.

Apa itu "caramba"?

Permainan "Siapa Yang Mahu Menjadi Jutawan?" untuk 28 Julai 2018 telah dilancarkan di wilayah timur negara ini, jadi jawapan untuk semua pertanyaan permainan sudah diketahui dan boleh didapati di laman web Tele Answer, termasuk.

Berikut adalah salah satu soalan menarik dari permainan hari ini dan jawapan untuk soalan tersebut. Artikel dengan semua pertanyaan dan jawapan telah diterbitkan dan boleh didapati dalam tajuk yang sama.

  1. Kutukan Sepanyol
  2. sotong tentakel
  3. kereta asing yang rosak
  4. ibu negara Karakhanid

Caramba (Bahasa Sepanyol ¡Ay, caramba !; Diucapkan [ai | ka.ɾam.ba]) adalah seruan jijik, atau kejutan dalam dialek bahasa Latin Amerika Latin. Berasal dari kata seru Sepanyol ¡ay! ("Aduh!", Tanda kejutan atau kesakitan) dan caramba (eufemisme untuk carajo). "Caramba" boleh diterjemahkan dari bahasa Sepanyol sebagai "Damn it!" Atau "Sial!".

Sehingga abad ke-19, perompak yang berkeliaran di laut dan lautan di kapal mereka yang sukar difahami lebih suka menggunakan kutukan Sepanyol, kerana ketokohan dan kecerahan khas mereka. Perkataan "caramba" sangat popular, yang diterjemahkan dari bahasa Sepanyol bermaksud "celaka".

Banyak kanak-kanak pada zaman kita, setelah menonton filem mengenai pengembaraan perompak laut, suka berteriak "caramba", yang menggambarkan perompak yang haus darah.

CARAMBA

karamba kata nama, bilangan sinonim: 6 • kegagalan (125) • opa pada (18) • celaka (9) • celaka (7) • sial (6) • sial seperti (4) kamus sinonim ASIS. V.N. Trishin. 2013.... Sinonim: kegagalan, celaka!

Lihat lebih banyak perkataan dalam Kamus Sinonim

Lihat apa CARAMBA dalam kamus lain:

CARAMBA

Tajuknya berasal dari ayat yang menyertai teks. Ini adalah tarian melodi 2/4. Perkataannya sama seperti dalam vidalitas. Pada akhir abad yang lalu, komposer Argentina, yang menggubah gitar, Pedro M. Quijano menerbitkan karamba / tarian kebangsaan / di antara "Lagu Petani yang Terkenal". Quijano memulakan karya dengan pengenalan empat kali pada tempo habanera dan berkembang di A minor di enam belas bar. Semasa menyanyi dalam lagu A minor, 20 bar kedengaran. Ini mengandungi kata-kata berikut: Caramba hijau rosemary, Ketika sedang tumbuh, Tetapi ketika mekar, Bunga itu berwarna ungu tua, Hijau dan semua karamba hijau Hijau Saya melihat Hijau adalah karamba ini, Tentang yang saya impikan dengan cinta. Karya yang sama dijumpai tanpa menyebut pengarang dalam L. Kortiko Alais 'Musicology of Latin America. melihat

CARAMBA

CARAMBA [isp. caramba!] - Kata seru Sepanyol "Damn it!" Kamus perkataan asing.- Komlev N.G., 2006. Sinonim: kegagalan, celaka!

Cari