Kebaikan dan keburukan kubis Cina

Kubis Cina juga disebut kubis Peking, dan penampilannya yang tidak biasa digunakan untuk menghias pinggan. Tidak seperti kubis putih, Peking mempunyai bentuk memanjang dengan daun yang longgar. Kubis Cina mengandungi banyak vitamin dan komponen berguna.

  1. Ciri-ciri pelbagai
  2. Kandungan kalori sayur-sayuran
  3. Komposisi sayur-sayuran
  4. Khasiat sayur
  5. Bahaya sayur-sayuran
  6. Kubis memasak
  7. Resipi salad
  • Varieti varieti
  • Varieti untuk jalan tengah
  • Kesimpulannya
  • Kebaikan dan keburukan kubis Cina

    Ciri-ciri pelbagai

    • daun hijau muda dengan hujung bergerigi;
    • saiz besar kepala kubis Cina: satu kepala berat hingga 1.5-2 kg.

    Kubis Cina adalah tanaman sayur selama dua tahun, senang dijaga..

    Varieti ini dibezakan dengan rasanya: rasa manis daunnya yang enak sesuai dengan hidangan pedas dan daging. Daun sayur-sayuran di atasnya berair dan lumat, daun yang belum masak keras dan kering. Mereka tidak memegang bentuk dan pudar dengan cepat.

    Perosak muncul di kepala kubis yang sihat dalam keadaan yang tidak betul dibuat: tanpa menyiram dan menyuburkan tanah.

    Kandungan kalori sayur-sayuran

    Produk ini digunakan dalam bentuk apa pun: rebus dan mentah, acar. Varieti kubis Cina terkenal bukan sahaja kerana rasa yang enak, tetapi juga kandungan kalori rendahnya..

    Nilai pemakanan varieti kubis Cina (BJU):

    • protein - 1.2 g;
    • lemak - 0.2 g;
    • karbohidrat - 0.2 g.

    Kandungan kalori kubis Cina - 16 kcal per 100 g.

    Kandungan kalori rendah dari kubis Cina menjadikannya sayur diet..

    Komposisi sayur-sayuran

    Nilai pemakanan produk ditentukan bukan hanya oleh lemak, protein dan karbohidrat, tetapi juga oleh komposisi umum.

    Kubis Cina mengandungi vitamin C, asid folik, tiamin, dan yodium, jadi kubis Cina sangat sihat.

    Vitamin dalam kubis segar cepat memasuki esofagus dan dibawa ke seluruh badan. Magnesium, fosforus dan vitamin untuk regenerasi sel melawan penyakit saluran gastrointestinal. Komposisi tambahan sayuran: kalium, zat besi, vitamin E dan K - membantu dalam pemulihan sel yang rosak.

    Khasiat sayur

    Kubis baik untuk pencernaan

    Khasiat utama kubis Cina adalah kerana komposisinya: vitamin dan zat untuk mempercepat metabolisme membantu mewujudkan saluran pencernaan. Fungsi organ dalaman yang betul mempengaruhi keadaan imuniti

    Khasiat vitamin C yang berguna: menjimatkan kekurangan vitamin dan anemia, menguatkan imuniti manusia.

    Kelebihan kubis Cina:

    • Vitamin B menguatkan sistem saraf: mencegah kemurungan, apatis dan kelemahan;
    • mempunyai kesan yang baik pada jantung: komponen aktif sayuran menjadikan dinding vaskular lebih kuat dan lebih anjal;
    • pengambilan makanan secara berkala meningkatkan fungsi sistem endokrin: salad memberi semangat yang lebih baik, berfungsi sebagai pencegahan barah.

    Manfaat kesihatan ditujukan kepada organ esofagus: vitamin dan nutrien memasuki tubuh manusia melalui dinding usus. Produk segar mengurangkan tekanan darah tinggi, melawan sakit kepala dan migrain kronik. Produk segar membantu pesakit kencing manis dalam tempoh penyakit kronik yang memburuk.

    Ia membersihkan usus dan darah, menyembuhkan penyakit hati dan buah pinggang. Produk ini digunakan untuk penyakit gout, kegemukan dan gangguan sistem saraf. Ia membantu pengeluaran enzim yang meningkatkan proses metabolik.

    Bahaya sayur-sayuran

    Manfaat untuk tubuh tidak termasuk bahaya yang boleh disebabkan oleh produk. Reaksi alergi terhadap kubis jarang berlaku, selalunya kanak-kanak mengalami reaksi negatif.

    • Pankreatitis (semasa pemburukan penyakit). Pesakit menjadi lebih teruk, dan rawatan ubat tidak membantu mengatasi penyakit yang mendasari.
    • Makan lebih daripada 150 g produk setiap minggu. Batasan ini sangat penting bagi ibu yang menyusu atau wanita hamil. Makan berlebihan membawa kepada kesan sampingan: ibu menyusu, orang sakit atau bayi menjadi sakit, muntah bermula, sakit perut dan kelemahan yang teruk.
    • Kontraindikasi langsung untuk mengambil pelbagai kubis Cina adalah penyakit saluran gastrousus. Produk yang berguna berbahaya semasa penyakit kronik meningkat.

    Kubis memasak

    Kubis Cina dan Cina digunakan dalam memasak. Masakan Cina dan Eropah terkenal dengan salad yang diperkaya dan pembuka selera segar: salad Korea dan campuran sayur-sayuran. Kubis muda Cina sangat sesuai sebagai makanan ringan atau untuk menyediakan hidangan utama.

    Untuk penapaian di rumah, anda memerlukan 5 kg kubis kepala, 500 ml air, 1 bahagian cuka, 1 bahagian gula dan 1 bahagian garam (bawang putih secukupnya). Dalam pengasinan seperti itu, terdapat minimum karbohidrat dan banyak protein. Anda boleh menambah kembang kol, timun atau tomato.

    Sayuran dicincang halus. Air, cuka, rempah, bawang putih cincang dituangkan ke dalam bekas dan kubis ditambahkan, jika dikehendaki - tomato atau timun lain. Bahan-bahannya dituangkan dengan pengasam dan ditindas selama 24 jam. Campurkan sayur-sayuran setiap hari. Bekas dengan produk dibiarkan berdiri selama kira-kira 2 minggu di dalam bilik yang sejuk dan gelap. Selepas itu, sauerkraut siap dimakan..

    Resipi salad

    Mudah membuat salad

    Salad segar kelihatan enak dan cepat masak. Sayuran bermusim atau kalengan (jagung atau kacang polong) ditambahkan ke kubis yang telah dicincang. Sayurannya sesuai dengan jenis daging tanpa lemak: ayam atau ayam belanda. Sebelum digunakan, daun dibasuh dan dikeringkan dengan teliti..

    Resipi Salad Kubis Cina:

    • ketua kubis Beijing;
    • 2 biji tomato;
    • 1 timun;
    • jagung;
    • rempah secukup rasa.

    Segenggam biji rami ditambahkan ke salad dengan kubis Cina, dibumbui dengan sos, minyak zaitun atau bunga matahari.

    Kubis Cina digunakan untuk memutar untuk musim sejuk atau kepala kubis tetap mentah.

    Varieti varieti

    • Tembikai. Melon - Kobis sawi Cina. Varieti ini tidak mempunyai kepala kubis utama. Daun disusun di sekitar tunas. Dedaunan sedikit pahit.
    • Menelan pelbagai. Ini adalah spesies matang awal yang matang 2 minggu selepas pucuk pertama. Sayuran tidak mempunyai pubertas. Ragamnya berkembang pada akhir musim panas.
    • Pelbagai jenis Alyonushka. Ia masak 100 hari selepas penanaman, disimpan sehingga enam bulan di dalam bilik yang sejuk. Daunnya tetap bentuknya dan digunakan untuk pengambilan acar atau acar. Anak benih ditanam di luar rumah atau di rumah hijau.
    • Haiwan kesayangan. Secara luaran, penampilan ini berbeza dengan kepala putih biasa. Ini menyerupai hijau yang ditanam di kebun salad. Rasa daunnya manis. Pelbagai digunakan rebus dan rebus. Benih ditanam pada awal musim bunga di rumah hijau.
    • Tatsoi. Pelbagai daun matang awal sesuai untuk ditanam di tanah terbuka dan tertutup. Tinggi keseluruhan kepala adalah 20-30 cm, dan diameter kepala kubis seperti itu sekurang-kurangnya 40 cm. Daunnya berdaging, berair, hijau gelap (titik-titik kecil muncul di dedaunan semasa tempoh pematangan).

    Komposisi dan rasa kimia utama adalah kelebihan utama spesies berdaun.

    Kobis

    Juga dikenali sebagai "salad" - tumbuhan, seperti namanya, berasal dari China. Di sana, kubis ini ditanam dan dibiakkan pada abad kelima Masihi, setelah itu ia mendapat populariti yang cepat di Jepun, Korea, dan Asia Tenggara. Kubis peking telah terkenal di Eropah dan Amerika Syarikat sejak kebelakangan ini. Nama kedua "Peking", di mana ia dapat dijumpai - "Petsai".

    Perbezaan utama antara pelbagai kubis ini adalah bentuk dan struktur daun. Kepala kubis dari varietas "Peking" adalah bujur, dengan daun yang rapat, putih dan berdaging pada awalnya, dan hijau dan lembut di bahagian atas, yang rasanya enak seperti salad. Kubis Peking tidak mempunyai tangkai yang jelas seperti kubis putih, yang memungkinkannya digunakan hampir sepenuhnya.

    Cara memilih

    Semasa memilih kubis Peking, keutamaan diberikan kepada kubis yang matang, tidak terlalu kecil, tanpa busuk, kerosakan dan daun kering.

    Menyimpan kubis Cina

    Dalam keadaan suhu peti sejuk yang rendah, kubis Peking dapat disimpan tanpa kehilangan rasa dan kualiti pengguna selama kira-kira satu setengah minggu. Sekiranya, pada masa yang sama, ia dibungkus secara hermetik, maka tempoh penyimpanan akan meningkat menjadi lima belas hari. Terutama penyimpanan jangka panjang budaya ini mampu menyediakan bilik bawah tanah dengan ciri suhu dan kelembapan yang diperlukan (masing-masing 2-3 ° C dan 95-98% kelembapan). Sebiji sayur boleh hidup di dalamnya sehingga empat bulan. By the way, kaedah penyimpanan lain yang boleh dipercayai adalah membekukan daun yang sebelumnya terpisah. Kelebihan kubis Peking yang tidak diragukan adalah keupayaan untuk mengekalkan vitamin dalam jangka masa yang lama..

    Kandungan kalori kubis Cina

    Varieti ini dibezakan oleh kandungan kalori rendahnya, hanya 13 kkal per 100 gram produk, yang menjelaskan peningkatan perhatian kepadanya dari orang yang peduli untuk menjaga penampilan mereka. Tidak ada kubis lain yang rendah kalori! Dan semasa rawatan haba, "Peking" kehilangan satu kalori.

    Nilai pemakanan setiap 100 gram:

    Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
    1,20.220.994.813

    Khasiat kubis Cina yang berguna

    Komposisi dan kehadiran nutrien

    Kegunaan varieti kubis Peking adalah kerana pelbagai vitamin dan unsur mikro yang terdapat di dalam daunnya. Ia mengandungi vitamin kumpulan B, vitamin A, vitamin C, E, K. Mengandungi iodin, mangan, tembaga, zink, fosfor, zat besi, magnesium dan kalium.

    Sifat berguna dan perubatan

    Kerana kandungan kalori yang rendah, kubis Cina dengan kuat menduduki barisan utama dalam menu diet. Kehadirannya dalam diet akan membantu memerangi sakit kepala, kemurungan, gangguan saraf dan diabetes mellitus, dan juga berfungsi sebagai pencegahan penyakit kardiovaskular, khususnya aterosklerosis dan hipertensi. Serat yang terkandung di dalam daun kubis mempunyai kesan yang baik pada usus, "Peking" disarankan untuk ulser dan gastritis. Phytoncides, yang terkandung dalam jus kubis, membantu penyakit radang, rawatan luka bernanah.

    Di tanah air dari varieti ini, dan juga di Jepun, petsai dianggap sebagai salah satu sumber umur panjang. Ini disebabkan kandungan daun kubis sejumlah besar asid amino khas - lisin (membersihkan darah dengan melarutkan protein asing, secara langsung mempengaruhi pembentukan imuniti). Juga, laktukin ditemukan di daun, yang mempunyai kesan yang baik terhadap metabolisme, menormalkan tekanan darah dan menguatkan dinding pembuluh darah..

    Selain itu, petsai bertindak sebagai perangsang pembentukan sel darah merah dan putih, yang sangat penting dalam anemia, mengatur kadar kolesterol, mengurangkan kemungkinan tumor, dan melindungi hati dari degenerasi lemak..

    Satu lagi ciri berharga kubis Peking adalah keupayaan untuk membuang logam berat dan radionuklida dari badan..

    Dalam memasak

    Petsai adalah komponen dari pelbagai jenis hidangan. Sudah tentu, selalunya kubis ini terdapat dalam pelbagai salad, yang mana kimchi Korea sangat popular. "Pekingka" digunakan dalam sup, borscht, rebusan sayur, lauk, dan bertindak sebagai pengganti kubis putih ketika memasak kubis yang disumbat. Juga, varietas ini telah terbukti sempurna dalam bentuk acar, asin, fermentasi, kering. Petsay digunakan untuk merebus daging dan cendawan.

    Ciri-ciri berbahaya kubis Cina

    Kecualikan "Peking" dari diet sekiranya terdapat keasidan yang tinggi, pendarahan saluran gastrik, pemburukan pelbagai penyakit perut atau usus (contohnya, pankreatitis). Pengambilan petsai segar yang berlebihan boleh menyebabkan cirit-birit, mual dan sakit kepala. Kubis kurang sesuai dengan produk tenusu; apabila dimakan secara serentak, ia boleh menyebabkan gangguan pencernaan yang teruk..

    Video mengenai keadaan menanam kubis Peking di iklim benua dan benua yang sederhana dan faedah tumbuhan ini (komposisi nutrien dan kesannya pada tubuh manusia).

    Kubis Cina dan jenisnya

    Kubis Pak Choi adalah tanaman yang kurang dikenali, tetapi sangat lazat dan sihat yang mudah ditanam di kebun anda sendiri. Walaupun sayur itu datang kepada kami dari China, ia sama sekali berbeza dengan saudara terdekatnya - kubis Peking. Banyak jenis budaya yang indah ini berbeza antara satu sama lain dari segi bentuk, warna, berat, masa masak dan juga rasa. Tetapi ia mempunyai ciri-ciri yang menyatukan semua jenis kubis. Pak-choi mempunyai watak yang agak fleksibel, yang sangat memudahkan kehidupan tukang kebun, dan juga matang berkali-kali lebih cepat daripada budaya tradisional berkepala putih.

    Penerangan mengenai kubis Cina pak choy

    Budaya berdaun Asia terkenal di kalangan ahli agronomi dan tukang kebun sebagai sawi atau kubis saderi. Dia berhutang dengan rasa yang luar biasa. Daunnya selalu berair dan sangat rangup. Mengenai rasanya, ia memukau dengan nota pedas, tidak mengganggu dan rasa selepasnya yang indah..

    Semua jenis kubis Cina digunakan dalam memasak dalam hampir semua bentuk. Pak Choi sangat bagus untuk membuat makanan pembuka dan salad. Tetapi sayur ini tidak kurang enak dalam bentuk goreng, rebus, bakar, rebus. Wanita Asia membuat acar dan pengasam yang lazat. Koki berpengalaman menasihatkan agar mengeringkan pak choi untuk menikmatinya pada bila-bila masa sepanjang tahun..

    Penting! Daun kubis muda mempunyai rasa yang paling pucat, halus dan halus..

    Seorang wanita Cina bukan sahaja dapat menjadi hiasan meja, dia kelihatan seperti karya seni yang sebenar bahkan di kebun. Lagipun, kubis membentuk roset hiasan daun yang tidak biasa, yang kelihatan sangat elegan. Ketinggian budaya dapat bervariasi dari 20 hingga 50 cm, dan diameternya dari 40 hingga 45 cm. Warna daun dan tangkai daun berbeza-beza, mencapai warna hijau yang paling luar biasa. Malah terdapat spesimen ungu yang paling indah. Semua kriteria ini bergantung pada pelbagai jenis kubis..

    Ciri-ciri yang bermanfaat

    Orang Cina, seperti orang lain, tahu banyak tentang pemakanan yang betul. Negara luar biasa ini berusaha memasukkan makanannya hanya makanan yang akan memberi manfaat kepada tubuh. Itulah sebabnya kubis pak-choy dihargai oleh mereka sejak berabad-abad yang lalu, dan semestinya sangat popular hingga kini..

    Kubis Cina adalah pilihan yang sangat baik untuk orang yang berusaha menurunkan berat badan. Lagipun, budaya tidak hanya mengandungi minimum kalori, tetapi juga membantu membakar lemak..

    Kerajaan Surgawi telah lama mengetahui sifat penyembuhan kubis yang luar biasa. Doktor China mengesyorkan pesakitnya menggunakan pak-choy untuk pelbagai penyakit saluran gastrousus, penyakit vaskular dan juga jantung. Sayur itu sering digunakan untuk merawat anemia..

    Sifat bakteria kubis memungkinkan untuk menggunakannya untuk penyembuhan awal luka bakar, luka dan juga bisul..

    Sifat bakteria kubis membolehkannya digunakan untuk penyembuhan luka

    Pak-choy mengandungi sejumlah besar vitamin, mineral, unsur mikro dan makro.

    Penting! Pak-choi sangat digalakkan untuk wanita yang mengandung bayi. Sayuran mengandungi asid folik, yang sangat diperlukan semasa kehamilan. Terbukti secara saintifik bahawa memakan kubis Cina pada semua trimester dapat mencegah kecacatan janin.

    Perbezaan antara kubis Cina dan kubis Peking

    Koki dan tukang kebun yang tidak berpengalaman sering mengelirukan dua jenis kubis Asia: Kubis Peking dan Pak-choi. Mereka, tentu saja, sedikit serupa antara satu sama lain, kerana mereka adalah saudara terdekat. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan besar antara kedua budaya:

    1. Pak-choi mempunyai tangkai yang lebih kasar daripada kubis Peking. Kadang-kadang ia boleh menempati 2/3 tanaman.
    2. Penampilan. Tidak seperti Peking, Pak Choi tidak membentuk kepala kubis. Sebaliknya, seorang wanita Asia mempunyai roset yang cantik dengan daun besar.
    3. Daun kubis cina lebih sedap. Malah orang tua yang mempunyai masalah pergigian boleh mengunyahnya. Tetapi daun pak choi lebih berair, dan sifatnya yang renyah menyebabkan kekaguman sebenar..
    4. Warna wanita Cina berkisar dari putih hingga hijau, dan warna wanita Beijing berkisar dari kuning hingga hijau terang..
    5. Kubis Peking mempunyai rasa netral, tidak seperti pak-choi, yang lazatnya lazat.

    Kubis Cina: jenis yang popular dengan penerangan ringkas

    Walaupun wanita Cina agak jarang terdapat di tempat tidur dan kebun kami, orang yang membesarkannya membezakan jenis individu. Kesemuanya dibezakan dengan kesediaan, kematangan awal, ketahanan terhadap penyakit dan iklim yang berubah-ubah..

    Alyonushka

    Salah satu jenis pak choy yang paling popular di Rusia. Alyonushka digemari oleh tukang kebun untuk jangka masa pematangan yang pendek (hanya 45 hari). Menyemai disarankan pada akhir April - awal Mei, dan kemudian pada akhir Julai - awal Ogos.

    • daun roset tegak sepanjang 20 hingga 30 cm;
    • warnanya hijau tua, selalunya dengan warna kelabu;
    • berat antara 1 hingga 1.8 kg;
    • keratan berdaging dari 8 hingga 14 cm;
    • bentuk bujur bulat daun bersaiz sederhana;
    • hasil yang tinggi.

    Rasa pedas yang menyenangkan membolehkan menggunakan kubis untuk sebarang eksperimen masakan.

    Vesnyanka

    Vesnyanka adalah spesies Pak-choi yang sangat awal. Penuaian mungkin dilakukan pada hari ke-25-35 setelah percambahan. Varietas ini hanya sesuai untuk penanaman di rumah, kerana penuaian buah secara mekanis tidak dapat diterima. Menanam benih di tapak semaian terbuka berlaku pada akhir April - awal Mei, dan menanam benih di tanah terbuka - pada awal bulan Jun.

    Ciri utama kubis:

    • merekodkan berat saluran keluar - sehingga 250 g;
    • daun halus dengan tepi yang sedikit bergelombang;
    • warnanya berkisar dari hijau muda hingga hijau kaya;
    • ketahanan terhadap warna;
    • soket separuh tinggi;
    • urat median sangat berair.

    Varieti Vesnyanka memerlukan penyiraman biasa dan tidak bertolak ansur dengan suhu tinggi. Rasa yang sangat baik digunakan dalam memasak untuk penyediaan banyak hidangan.

    Vitavir

    Vitavir adalah kacukan kubis Cina dan lobak biasa. Disukai oleh tukang kebun untuk musim pertumbuhan yang pendek, iaitu 25–35 hari. Tidak ditanam pada skala industri, kerana tidak digalakkan untuk penuaian secara mekanis. Masa yang baik untuk penanaman adalah akhir bulan musim bunga kedua - permulaan yang ketiga. Varieti ini mempunyai parameter berikut:

    • buah dengan berat 500-700 g;
    • peningkatan produktiviti;
    • penentangan terhadap banyak penyakit;
    • daun bujur halus warna hijau muda;
    • tangkai hijau pendek dengan ketebalan sederhana telah meningkatkan kesegaran;
    • ketinggian tanaman kecil (sehingga 20 cm);
    • soket kecil, separa penyebaran.

    Vitavir mempunyai rasa pedas yang ketara. Disyorkan untuk penggunaan segar.

    Vitavir pelbagai Cina

    Goluba

    Masa 40 hingga 45 hari untuk hibrid petiole matang. Budaya ini mentolerir cahaya dan cahaya matahari dengan baik. Tahan sejuk, hujan dan kemarau. Ia ditanam pada hari-hari terakhir bulan April, penanaman pada akhir bulan Julai juga dibenarkan. Ciri-ciri utamanya:

    • berdaun, daun bujur lebar licin dengan peningkatan kualiti renyah;
    • warna hijau muda tumbuhan;
    • berat kubis antara 600 hingga 1000 g;
    • petiole pendek berair dengan ketebalan sederhana;
    • ketinggian dan diameter budaya mencapai 40 cm;
    • jarang menghidap penyakit khas dari keluarga Kubis;
    • jenis tanaman separa penyebaran.

    Ia digunakan untuk pengambilan acar, asin, acar dan penggunaan segar. Selalunya dikeringkan untuk kegunaan masa depan.

    Corolla

    Varieti pertengahan musim dengan musim tumbuh hingga 60 hari. Tumbuhan memerlukan kelembapan tanah yang berterusan, tidak bertolak ansur dengan terik matahari. Biasanya ditanam pada awal Mei. Mempunyai parameter varietas berikut:

    • outlet yang luas;
    • ketinggian sayur-sayuran hampir mencapai 20 cm;
    • daun berkerut dilipat bentuk bulat;
    • warna hijau gelap;
    • petiole warna putih yang sempit, pendek dan rata;
    • berat tanaman maksimum - 1 kg;
    • diameter tanaman sayuran mencapai 40 cm.

    Ini digunakan dengan kejayaan yang sama untuk membuat salad, rebusan, memanggang dan mendidih. Mempunyai ciri rasa yang sangat baik.

    Keindahan Timur

    Kesahan teknikal berlaku pada hari ke-35-45. Variasi matang awal tahan terhadap penembakan dan pelbagai jenis penyakit. Ditanam pada akhir April - awal Mei. Hari terakhir bulan Julai - hari pertama bulan Ogos sesuai untuk penanaman sekunder. Berbeza dengan peningkatan produktiviti, serta parameter berikut:

    Varieti kubis Cina Krasa Vostok

    • daun utuh dan licin berbentuk bujur dan sederhana;
    • berat purata soket ialah 500-700 g;
    • warna hijau, tepu;
    • tangkai sedikit cekung warna hijau muda;
    • soket menegak;
    • ketinggian purata - dari 20 hingga 25 cm;
    • diameter tanaman 40 cm.

    Daun dan petioles berair mempunyai rasa menarik yang menarik, sebab itulah ia disyorkan untuk dimakan segar.

    Menelan

    Variasi masak awal mencapai kematangan teknikal 35-45 hari selepas munculnya tunas. Burung walit menyukai cahaya, tetapi baik dengan bayangan jangka pendek. Toleransi yang cukup baik terhadap cuaca sejuk dan turun naik suhu yang tajam. Seperti jenis Pak-Choi yang lain, ia ditanam pada separuh kedua bulan April atau bahagian pertama bulan Mei..

    • tangkai hijau, berair dan berdaging membentuk 2/3 dari keseluruhan tanaman;
    • produktiviti ultra tinggi;
    • boleh mencapai berat raksasa untuk kubis Cina - 3 kg;
    • soket separuh tinggi;
    • praktikal tidak terdedah kepada warna;
    • plat kepingan licin dan padat;
    • warna tanaman hijau klasik.

    Kerana rasanya yang sangat baik dan kandungan asid askorbik yang tinggi, ia paling sering digunakan dalam bentuk pelbagai salad. Walau bagaimanapun, varieti ini sangat sesuai untuk percubaan masakan..

    Angsa

    Perlu sekitar 45-60 hari untuk mematangkan budaya. Ragamnya tahan terhadap banyak penyakit. Baik untuk cahaya matahari dan tempat teduh. Satu-satunya syarat adalah kelembapan tanah yang berterusan. Ia ditanam pada zaman klasik untuk kubis Cina - dari akhir bulan April hingga hari-hari pertama bulan Mei.

    • berat garpu - 1-1,5 kg;
    • daun membentuk roset mendatar tertutup;
    • tangkai berdaging, panjang dan lebar warna putih terang;
    • daun kecil keseluruhan, bujur;
    • naungan hijau yang kaya dari plat daun;
    • hasil yang baik.

    Paling sering digunakan segar, kerana mempunyai rasa cerah dan kaya, serta rasa yang tinggi..

    Keajaiban ungu

    Mungkin varieti ini adalah salah satu jenis pak choi yang paling tidak biasa. Keajaiban ungu matang 45-55 hari selepas pucuk pertama muncul. Memerlukan penyiraman secara berkala, tidak bertolak ansur dengan sentuhan sejuk yang tajam. Berbeza dengan parameter berikut:

    • skema warna ungu-hijau;
    • tangkai hijau sedikit cekung bersaiz kecil;
    • soket separa penyebaran;
    • daun sedikit bergelombang di sepanjang pinggir mempunyai penampilan bujur;
    • berat tanaman maksimum - 450 g;
    • plat daun ditutup dengan lapisan lilin yang sedikit;
    • ketinggian tanaman - dari 20 hingga 30 cm;
    • produktiviti rendah.

    Kerana penampilan tanaman yang mewah, ia digunakan untuk hidangan segar. Keajaiban ungu mempunyai rasa yang sangat halus dengan sedikit rasa pedih..

    Empat musim

    Varieti tanaman masak awal dapat dituai seawal 35 hari selepas percambahan. Ia tidak bersahaja selama empat musim: tahan terhadap cahaya matahari dan teduh dengan baik, tahan terhadap pelbagai penyakit dan selesema. Ditanam beberapa kali setiap musim, biasanya pada hari-hari terakhir bulan April dan Julai.

    • diameter sayur-sayuran mencapai 45 cm;
    • soket kuat separa penyebaran;
    • daun bujur bersaiz sederhana, licin dan ketat;
    • berat purata - 1.4 kg;
    • warna hijau pucat;
    • tangkai tebal berwarna hijau muda.

    Daun dan petioles berair menjadikan kubis sesuai untuk membuat acar (termasuk yang Korea), salad dan hidangan yang memerlukan rawatan panas.

    Tempoh vegetatif varieti adalah 45-60 hari. Yuna tahan terhadap selesema dan pelbagai bentuk penyakit. Waktu penanaman adalah standard untuk tanaman ini - April dan awal Mei.

    • daun bujur sedikit dibedah, tepi sedikit bergelombang;
    • petioles sempit dan sedikit cekung berwarna hijau;
    • berat dari 800 hingga 1000 g;
    • warna daun hijau gelap;
    • hasil purata;
    • ketinggian tanaman - 30 cm;
    • diameter roset separuh penyebaran adalah kira-kira 50 cm.

    Ia digunakan di semua bidang kuliner: mulai dari menyediakan makanan ringan hingga memasak kursus pertama.

    Ciri-ciri teknologi pertanian

    Pak-choi ditanam di kawasan yang terang di mana tanaman kekacang atau nighthade tumbuh sebelumnya.

    Penting! Air hujan tidak boleh bertakung di tempat yang dipilih, kerana kubis tidak bertolak ansur dengan kelembapan berlebihan.

    Untuk setiap m² tanah, anda perlu membuat 1 sudu besar. l. kalium sulfat, setengah baldi humus dan 2 sudu besar. l. superfosfat. Selepas itu, tanah digali ke bayonet sekop..

    Segera sebelum menyemai, tanah mesti dilonggarkan, dan kemudian diratakan dan dibuat alur kecil. Jarak di antara mereka tidak boleh kurang dari 30 cm.

    Alur harus disiram, dan kemudian anda boleh mula menanam benih, menguburkannya hingga kedalaman 1 cm. Agar anak benih dapat muncul pada hari ke-4 setelah penanaman, benih harus dibasahi dengan larutan unsur surih. Ini dilakukan beberapa hari sebelum kerja yang dicadangkan.

    Selepas munculnya beberapa daun, anak benih mesti ditipis. Jarak baris hendaklah antara 20 hingga 40 cm. Jarak bergantung pada jenis tanaman.

    Anda juga boleh menanam Pak Choi dalam bentuk anak benih. Untuk melakukan ini, benih direndam dan kemudian ditanam dalam bekas yang berasingan. Pada usia 15-17 hari, benih yang sudah bercambah disemai di tanah terbuka. Perlu diingat bahawa suhu udara sekurang-kurangnya 15 darjah Celsius.

    Penjagaan budaya

    Pak Choi, seperti kebanyakan tanaman, memerlukan penyelenggaraan secara berkala. Pertama sekali, ini adalah penyiraman, yang seharusnya tidak banyak atau tidak mencukupi. Tanah di bawah pucuk harus cukup lembap. Sekiranya sering kering, kubis akan tumbuh tanpa rasa, kering dan kasar. Seorang wanita Asia yang tumbuh di tanah yang dipenuhi air sering membusuk.

    Dari segi persenyawaan, kubis hanya boleh diberi makan jika berada di tanah yang buruk. Untuk tujuan ini, disyorkan untuk mengambil baja semula jadi, misalnya larutan mullein. Ia dicairkan dalam air biasa, dengan nisbah 1:10. Satu gelas abu kayu (semestinya diayak) ditambahkan ke dalam baldi baja tersebut.

    Setelah menyiram, pelonggaran jarak berturut-turut harus dilakukan, dan juga penyingkiran rumpai..

    Penting! Oleh kerana kubis mana-mana adalah sepotong yang lazat untuk pelbagai perosak, pak choy harus dirawat setiap 7 hari sekali dengan campuran abu kayu dan habuk tembakau (1: 1).

    Adalah perlu untuk menuai wanita Cina ketika dia matang. Ini dapat dilakukan dengan dua cara: dengan merobek daun luar atau dengan merobek roset sepenuhnya, dan kemudian mengeluarkan akarnya.

    Masa yang paling baik untuk menuai tanaman adalah awal pagi. Dalam tempoh ini, Pak Choi tepu dengan kelembapan hingga tahap maksimum. Sebaiknya segera gunakan kubis. Sekiranya ia dirancang untuk menyimpannya, maka sayur itu mesti dibilas, dikeringkan dan dibungkus secara hermetik, misalnya, dalam filem pelekat. Dalam bentuk ini, ia boleh berada di dalam peti sejuk sehingga dua minggu..
    Pak-choi adalah budaya pilih-pilih, yang terkenal dengan hasil tinggi, rasa yang sangat baik dan faedah besar bagi manusia. Hidangan yang disediakan berdasarkan asasnya selalu berjaya dalam apa jua acara. Budaya luar biasa yang datang kepada kita dari Empayar Surgawi pasti akan jatuh cinta dengan semua koki, tukang kebun dan pengecap sederhana..

    Cara menanam kubis Cina?

    Kubis Peking adalah tanaman sayuran kuno yang pertama kali muncul di China. Walaupun pelbagai jenis dibawa ke Eropah baru-baru ini, sekarang ada banyak resipi dengan kubis Peking. Ia digoreng, direbus, dimakan dalam salad dan ditambahkan ke sup. Kubis peking boleh dianggap sebagai salah satu ramuan masakan Asia yang paling biasa disajikan di Eropah..

    Pada masa ini, penyebaran varietas telah mencapai skala industri - ia ditanam di seluruh dunia, penuaian terbesar dituai di AS. Penanaman dan penjagaan kubis Peking tidak memerlukan perbelanjaan yang besar, ia adalah tanaman yang tidak bersahaja. Pertimbangkan ciri dan peraturan penanamannya, melindungi dari perosak.

    Penerangan mengenai pelbagai kubis

    Kelebihan utama varietas ini adalah penanaman yang mudah dan kemampuan untuk memberikan beberapa hasil dalam satu musim yang hangat. Ia tidak bersahaja, dapat menahan pendaratan dalam keadaan iklim yang berbeza.

    Dalam strukturnya, kubis Peking berbeza dengan kubis putih dalam pertumbuhan daun yang kurang padat. Mereka memanjang, paling sering berwarna hijau muda dan tumbuh di pangkalan putih yang cukup elastik, tetapi pada diri mereka rapuh dan mudah rosak. Terlepas dari kenyataan bahawa varietas ini dapat dikelirukan dengan selada, itu adalah milik keluarga kubis.

    Kubis Peking mempunyai banyak jenis. Mereka boleh dibahagikan kepada tiga kumpulan mengikut masa pematangan:

    • Awal - "Pemenang Pingat", "Shanghai", "Sentyabrina", "Miss China", "Beauty Spring", "Autumn Jade", "Naina", "Lyubasha";
    • tengah - "Harbin", "Aikido", "Orange Heart", "Delima", "Autumn Beauty";
    • lewat - "Spring Jade".

    Apabila memilih pelbagai, lebih baik fokus bukan hanya pada perubahan musim di rantau ini, tetapi juga pada kekuatan anda sendiri. Setiap penuaian memerlukan penanaman tepat pada masanya, penjagaan dan penjagaan yang baik dalam tempoh pertumbuhan aktif..

    Sifat kubis yang berguna

    Selalunya, kubis Cina dimakan mentah kerana mengekalkan khasiat yang lebih berguna. Ia mengandungi banyak serat, vitamin A, C, E, PP, B; unsur surih termasuk magnesium, kalsium, kalium, besi, natrium, fosforus, mangan, fluorin.

    Selain itu, kubis Peking mengandungi lisin, yang diperlukan oleh tubuh untuk memperbaiki tisu, dan ia mempunyai kesan antivirus. Oleh itu, penanaman kubis Cina adalah biasa di kawasan di mana terdapat kekurangan vitamin pada musim sejuk dan musim luruh..

    Asas dan rahsia menanam kubis Cina

    Budaya meningkat dengan cepat. Selepas 45 hari, adalah mungkin untuk mengumpulkan buah-buahan pertama. Yang terbaru dituai selepas tahun 80. Varieti pertengahan musim muncul selepas dua.

    Menembak adalah masalah budaya yang biasa. Kultivar dapat mulai membentuk perbungaan di mana benih matang, walaupun ditanam secara terbuka. Oleh kerana itu, rasa buah dan persembahannya merosot..

    Penggambaran tidak berlaku jika tanaman ditanam dalam jangka masa tertentu. Biasanya ini adalah pertengahan musim bunga (April), ketika waktu siang terlalu rendah, masing-masing, tidak ada cukup panas untuk penampilan testis. Selalunya, turun dari kapal terbang bermula pada akhir musim panas, iaitu pada bulan Ogos.

    Kaedah berkembang

    Hanya ada dua kaedah menyemai:

    • Anak benih - penyediaan khas dalam keadaan dalaman, misalnya, rumah hijau;
    • biji - membuka penanaman benih terus ke tanah di darat.

    Pilihannya bergantung pada wilayah. Semakin selatan, semakin besar kemungkinan kubis akan memberikan hasil panen yang kaya apabila ditanam secara terbuka. Kaedah ini tidak sesuai untuk wilayah tengah dan utara..

    Menanam anak pokok kubis Cina

    Perkara yang baik mengenai anak benih adalah bahawa ia boleh dimasak dua kali setahun - pada pertengahan Mac dan Jun. Dalam kes kedua, disarankan menanam lebih dekat pada bulan Julai. Panen awal disimpan kurang daripada musim panas, tetapi juga sangat kaya..

    Kubis peking sangat berubah-ubah ketika menyelam, oleh itu, disarankan untuk menggunakan periuk lebur gambut untuk menanam di tanah. Mereka terurai sendiri, larut sepenuhnya di dalam tanah..

    Semasa menggunakan periuk, kubis yang ditanam tidak perlu ditanam semula. Oleh itu, akarnya tidak rosak. Sekiranya ini tidak dilakukan, tanaman akan tumbuh lama, dan tumbuh-tumbuhan akan sakit..

    Untuk membentuk periuk dalam perkadaran yang sama, campuran:

    • Humus;
    • tanah rumput;
    • pasir sungai;
    • tanah.

    Untuk 10 kg substrat seperti itu, 0.5 kg abu selalu ditambah. Selepas menyemai, perlu membasahi tanah. Untuk biji benih, pendalaman dibuat 1 cm. Anak benih dipasang di ruangan tertutup dengan suhu sekurang-kurangnya +20 oC.

    Untuk kenaikan yang lebih cepat, benih direndam di mana-mana pengatur pertumbuhan yang sesuai. Contohnya, "Epinom". Tanah dengan tempat kosong ditutup dengan filem.

    Keadaan penting untuk menanam kubis Cina:

    • Penyiraman penting untuk anak benih - tanah mesti dibasahi secara berkala, tidak boleh kering;
    • suhu di dalam bilik mesti tetap tanpa lompatan kuat, jika tidak, anak benih tidak akan tumbuh dengan betul;
    • anak benih ditanam di lokasi setelah muncul kira-kira 5 daun yang dikembangkan dan pengerasan awal (kira-kira 25-30 hari).

    Pengerasan sangat penting. Dalam prosesnya, tanaman menjadi terbiasa dengan keadaan rumah hijau yang kurang. Selepas daun muncul, ini dilakukan secara beransur-ansur. Untuk prosedur ini, pemasangan rumah jenis separa terbuka (contohnya, dengan awning) sesuai. Pengerasan harus bermula dari beberapa jam sehari. Secara beransur-ansur, tempoh tinggal dalam keadaan lain meningkat sehingga mencapai hari penuh. Hanya selepas itu turunnya kapal terbang.

    Sebaiknya jangan menggunakan tanah setelah tanaman kubis lain. Teknologi penanaman kubis Cina ini tidak berubah di kawasan yang berbeza. Semasa memilih laman web, tahap pencahayaan dan ketiadaan dataran rendah, di mana kelembapan dapat berkumpul, diambil kira. Urutan pertumbuhan mesti diperhatikan - yang paling penting, pelbagai meningkat selepas bawang putih, kentang atau bawang.

    Menyemai secara langsung oleh biji

    Sebelum menanam kubis Cina dari biji, tanah selalu dilonggarkan dengan penanam atau bajak. Taman harus digali dengan baik, harus diterangi sepanjang hari. Setelah disemai, air harus disiram dengan baik, menyalurkan air secara merata ke seluruh kawasan..

    Benih juga memerlukan pasu. Jika tidak, kenaikannya berlangsung lebih lama, dan pucuk mungkin tidak berakar jika tanaman yang tidak sesuai tumbuh di kawasan yang dipilih sebelum mereka.

    Sekiranya benih ditanam pada musim kemarau, tanah mesti dibasahi. Untuk mengekalkan kelembapan untuk waktu yang lama, tempat tidur ditaburkan dengan abu. Menyemai dalam keadaan beku akan memperlambat pertumbuhan. Sekiranya pemerhatian sejuk jangka pendek diperhatikan, lebih baik menutup semuanya dengan filem.

    Penjagaan kubis Peking

    Oleh kerana budaya ini tidak bersahaja, anda hanya perlu mengikuti peraturan di atas dan memberi suhu yang lebih stabil pada tanaman. Kekeringan mendadak dan suhu rendah yang tidak normal semasa musim menyemai akan memberi kesan negatif terhadap pertumbuhan tanaman. Oleh itu, ada baiknya menyimpan stok dengan filem atau bahan penutup bukan tenunan lain, serta bingkai (kawat) yang kaku untuk memperbaiki struktur.

    Bergantung pada masalah (suhu tinggi atau rendah), anda boleh menutup kebun untuk siang atau malam. Sekiranya terdapat terlalu banyak hujan pada musim panas, tempat perlindungan akan membantu mencegah reput tanaman. Kelembapan berlebihan tidak boleh dibiarkan.

    Budaya suka air hujan. Ia boleh digunakan sebagai penyiram utama.

    Tanah juga harus dijaga. Pastikan untuk melonggarkan dan melembapkan secara berkala. Sekiranya rumpai muncul, lebih baik menghilangkannya setelah menyiram untuk menangkap sebanyak mungkin sistem akar.

    Tanah mesti disenyawakan dengan tanah kering atau abu setelah membuang rumpai. Ini dilakukan sekurang-kurangnya 25-30 hari setelah matahari terbit, dan tidak lebih awal dari 15-20 hari setelah menyemai..

    Peraturan makan

    Lebih penting untuk melakukan ini pada musim bunga. Musim ini, kubis memerlukan tiga kali, apabila pada musim panas, dua cukup. Baja harus dilarutkan untuk penyerapan yang lebih baik. Infusi semula jadi atau larutan nitroammofox digunakan.

    Rumpai seperti jelatang sering digunakan. Untuk ini, batang yang dikumpulkan direndam dalam air selama seminggu. Sebelum menyiram, larutan dicairkan dua kali. Kotoran dan mullein adalah baja semula jadi yang sesuai..

    Kubis peking: perosak dan kawalan

    Perosak utama adalah siput, kutu daun dan kutu salib. Penggunaan racun perosak tidak digalakkan untuk tanaman ini. Perlindungan utama kubis Cina dari perosak adalah seperti berikut:

    • Mematuhi putaran tanaman - anda tidak boleh menanam varieti di tanah tempat tanaman salib sebelumnya tumbuh;
    • menanam benih pada masa-masa tertentu dalam setahun;
    • penggunaan tempat perlindungan yang disebutkan;
    • menaburkan tanah dengan abu atau campurannya dengan lada, yang bersama-sama membunuh perosak;
    • penanaman bersama - selalunya siput tidak menyentuh tanaman jika bawang putih dan timun tumbuh berdekatan;
    • melonggarkan tanah untuk musim sejuk membunuh sebahagian besar larva slug.

    Apabila ditanam dan dijaga dengan betul, anda dapat menjaga tanaman anda dengan sihat. Harus diingat bahawa perlu untuk menyingkirkan hama secara besar-besaran - untuk mengusahakan seluruh tanah, termasuk kawasan yang berdekatan. Ini akan mengelakkan masalah yang berulang..

    Menuai dan menyimpan kubis

    Budaya mentolerir sejuk dengan cukup baik, penuaian musim panas dapat dilakukan pada bulan Oktober pada suhu + 2... +3 oC. Tanaman ini dapat bertahan dari embun beku, tetapi Anda tidak boleh menangguhkan penuaian jika terdapat hujan yang berlebihan untuk musim ini..

    Penuaian bermula setelah buah mengeras - kepala kubis menjadi lebat dan masa yang tepat berlalu mengikut kalendar menyemai. Buah-buahan dituai melalui pemotongan.

    Seperti tanaman kubis, varieti Beijing tidak menyukai kelembapan berlebihan semasa penyimpanan. Ia tidak boleh melebihi 80-85%. Tanaman musim panas disimpan lebih lama daripada tanaman musim bunga; ia hanya boleh dibungkus dengan pelekat dan diletakkan di dalam peti sejuk. Tuai awal sebaiknya dimakan segar.

    Kubis Cina: apa gunanya?

    Di mana sayur tradisional Cina tumbuh dan apa yang dimakannya - simbol kekayaan dan kejayaan

    • Sejarah dan penerangan botani
    • Kandungan komposisi dan kalori
    • Ciri-ciri yang bermanfaat
    • Bahaya dan kontraindikasi untuk digunakan
    • Fakta menarik
    • Kesimpulannya

    Kubis Peking adalah tanaman sayur-sayuran yang sihat dan berkhasiat, sumber unsur-unsur makro dan mikro, vitamin dan bahan lain yang tidak ternilai yang diperlukan untuk tubuh manusia. Ini dibezakan oleh banyak sifat penyembuhan, yang digunakan untuk bidang perubatan alternatif..

    Komposisi yang kaya menjadikan sayur-sayuran Cina sebagai makanan yang sangat diperlukan untuk diet.

    Kandungan

    • Sejarah dan penerangan botani
    • Kandungan komposisi dan kalori
    • Ciri-ciri yang bermanfaat
      • Untuk lelaki, wanita dan kanak-kanak
      • Dalam kosmetologi dan pelangsingan badan
      • Dalam bidang perubatan
      • Dalam perubatan rakyat
      • Dalam memasak
    • Bahaya dan kontraindikasi untuk digunakan
    • Fakta menarik
    • Kesimpulannya

    Sejarah dan penerangan botani

    Petsai atau kubis Cina mempunyai masa lalu sejarah yang sangat kaya. Tanah asli dari kubis ini dianggap luasnya wilayah China. Buat pertama kalinya, sayur itu mula ditanam pada abad V Masihi, di Sungai Yangtze Delta. Dia dianggap keperibadian kekayaan dan nasib baik..

    Sifat penyembuhan kubis Peking telah menyebabkan penyebarannya cepat di negara lain - Korea, Jepun, Indochina, dan juga Eropah. Penyembuh kuno mengesyorkan sayur-sayuran berdaun untuk kegemukan dan pelbagai penyakit, percaya bahawa ia mempunyai kesan tonik dan tonik pada tubuh.

    Kepala kubis lembut, dengan rasa yang luar biasa, sayur ini hampir keseluruhan digunakan dalam memasak

    Botani moden mengetahui segala-galanya tentang kubis Peking - ia termasuk tanaman tahunan tahan fros, yang dibezakan dengan daun "keriting" yang panjang dengan tepi bergelombang atau bergerigi.

    Perbezaan utama antara kubis Cina dan jenis sayur Peking lain adalah penampilannya. Kepala kubis kelihatan seperti silinder memanjang setinggi 40-45 cm, dedaunannya ketat, putih salji di pangkal, nipis dan kehijauan di hujungnya.

    Kandungan komposisi dan kalori

    Kubis Cina secara harmoni menggabungkan rasa lembut, halus dan kualiti penyembuhan kerana komposisi kimia budaya sayuran.

    Nilai tenaga kubis Cina hijau 12 kalori setiap 100 gram!

    Kandungan kubis Cina atau kubis Cina (nama umum kedua) merangkumi banyak "faedah":

    • vitamin A, B1, B2, B3, B4, B5, B6, B9, C, E, K;
    • unsur surih - mangan, yodium, tembaga, fluorin, zink, besi;
    • makronutrien - kalsium, klorin, natrium, sulfur, kalium, magnesium, dan juga fosforus;
    • asid amino;
    • antioksidan;
    • serat sayur.

    Sebilangan besar vitamin dalam kubis Peking digabungkan dengan karbohidrat, lemak dan zat protein.

    Nilai pemakanan kubis Cina hijau dan merah tidak melebihi 12-17 kalori! Ini menjadikan kepala kubis sangat diperlukan untuk menurunkan berat badan..

    Ciri-ciri yang bermanfaat

    Collard green dari China dianggap sebagai "gudang" vitamin dan unsur mineral yang tidak ternilai dan bahan berguna lain yang menguatkan pertahanan imun badan dan mencegah perkembangan kekurangan vitamin.

    Ciri-ciri berguna kubis Cina:

    1. Mengurangkan kolesterol dan juga gula dalam darah.
    2. Mengembalikan keanjalan dan nada ke dinding kapilari darah.
    3. Mengawal tekanan darah.
    4. Memperbaiki struktur darah.
    5. Mempunyai kesan positif pada peristalsis usus.
    6. Mempercepat pencernaan, membantu membuang sisa toksin dan produk pembusukan dari badan.
    7. Merangsang kerja ginjal, sistem genitouriner, mengurangkan keradangan pada saluran kencing.
    8. Menghilangkan sakit kepala yang teruk.
    9. Meningkatkan fungsi kelenjar tiroid, sistem endokrin secara umum.
    10. Meningkatkan aktiviti, tenaga, mengembalikan kecekapan sekiranya kehilangan kekuatan.

    Peking berguna baik segar dan rebus, rebus dan dibakar

    Ini bukan senarai lengkap sifat berguna kepala kubis Cina. Ia menormalkan tidur, membantu menyelesaikan masalah insomnia, mengaktifkan metabolisme dan "pembakaran" sel-sel lemak. Ciri-ciri perubatan sayur segar dipelihara setelah rawatan panas, jadi salad, lauk dan makanan ringan dari kubis Cina tidak kurang bermanfaat bagi manusia..

    Untuk lelaki, wanita dan kanak-kanak

    Beijing Petsai sangat bermanfaat bagi wanita. Buah masak mengandungi kompleks antioksidan yang memperbaiki struktur rambut, keadaan kulit, dan menghilangkan tanda-tanda penuaan pramatang. Juga, kultur sayur-sayuran mengandungi fitohormon yang mempercepat pengeluaran kolagen - akibatnya kedalaman dan panjang kedutan dikurangkan, pertumbuhan semula jadi dipercepat - meremajakan kulit wanita.

    Penggunaan sayur-sayuran Cina semasa mengandung dan menyusui:

    • mencegah kemunculan edema, secara aktif melawan yang sedia ada;
    • menormalkan jumlah hemoglobin dalam darah, menjadi pencegahan anemia yang sangat baik;
    • kaya dengan asid folik, yang diperlukan oleh anak untuk perkembangan sepenuhnya;
    • meningkatkan mood, menenangkan sekiranya gangguan saraf dan keadaan depresi.

    Dalam beberapa kes, sayur-sayuran Cina menyebabkan pengeluaran gas, jadi lebih baik bagi wanita yang menyusu untuk memakannya setelah mendidih, rebus atau dibakar..

    Warna sayur berbeza bergantung pada ragamnya.

    Penggunaan kubis Cina yang kerap untuk lelaki tidak kurang memberi kesan yang baik. Ini memberikan potensi berterusan dan tahan lama, membantu menyelesaikan masalah ejakulasi dini dan meningkatkan jangka masa hubungan seksual. Hasilnya, kualiti kehidupan seks lelaki bertambah baik..

    Manfaat dan bahaya sayur-sayuran untuk kesihatan anak telah dikaji dengan teliti. Pediatrik mengesyorkan agar anda pasti memasukkan hidangan kubis Cina ke dalam menu kanak-kanak, tetapi hanya setelah mencapai usia 2 tahun. Pada usia inilah sistem pencernaan anak sudah cukup matang dan kemungkinan perut kembung diminimumkan. "Acquaintance" harus dimulakan dengan sayur rebus atau rebus, dan kemudian secara beransur-ansur memasukkan daun mentah ke dalam menu.

    Dalam kosmetologi dan pelangsingan badan

    Khasiat kubis Asia yang bermanfaat untuk menurunkan berat badan disebabkan oleh banyaknya serat tumbuhan yang membentuk komposisinya. Mereka mempercepat pencernaan makanan, membersihkan saluran pencernaan dari toksin terkumpul, produk pembusukan.

    Komposisi biokimia yang unik menjadikan Beijing sebagai "sekutu" yang boleh dipercayai dalam penjagaan rumah untuk kulit dan keriting.

    1. Bersinar berminyak, liang pori terbuka dengan kuat: perah jus dari daun, gunakannya sebagai losyen untuk mengelap kulit. Anda boleh menambah sesudu kecil jus lemon segar ke dalamnya.
    2. Kulit pudar, kering, pigmentasi ringan: pukul daun kubis dengan tukul dapur, sikat dengan minyak zaitun atau minyak kelapa dan sapukan pada kulit yang dibersihkan selama setengah jam.
    3. Kulit kering, penuaan: campurkan jus kubis segar dengan krim masam, sapukan topeng selama 25-30 minit.

    Syor! Dengan bantuan kubis Cina, anda dapat menghilangkan jerawat dengan cepat. Untuk melakukan ini, tuangkan 100 g daun hancur dalam 300 ml air rebus, diamkan selama 25 minit, tapis, dan kemudian lap kulit dengan larutan yang disediakan 2 kali sehari.

    Sekiranya kita membicarakan kubis untuk menurunkan berat badan, ia sudah menjadi meluas dalam bidang pemakanan makanan kerana kandungan kalori negatif yang disebut. Ini bermaksud bahawa tubuh menghabiskan lebih banyak kalori untuk pencernaan tanaman sayur-sayuran daripada yang dikandungnya. Sebilangan besar sayur-sayuran tidak akan mempengaruhi ukuran pinggang anda dengan cara apa pun. Pada masa yang sama, kubis Cina akan memberikan rasa kenyang untuk waktu yang lama, membantu menurunkan berat badan tanpa mogok makan..

    Selama seminggu makan salad sayur-sayuran, anda dapat menghilangkan berat badan berlebihan 4-5 kg

    Pelbagai salad boleh disediakan dengan sayur-sayuran yang sihat, misalnya, dengan penambahan sayur-sayuran berair: ketumbar, pasli aromatik, dill piquant; timun atau tomato; telur rebus atau dada ayam. Untuk berpakaian, lebih baik menggunakan yogurt diet atau mengambil sedikit minyak zaitun yang dicampurkan dengan jus lemon yang baru diperah.

    Dalam bidang perubatan

    Kesan penyembuhan kubis Peking dikenali oleh ubat tradisional. Terima kasih kepada fitonutida yang termasuk dalam komposisi, sayur-sayuran mempunyai kesan antibakteria dan anti-radang.

    Kubis Cina mengandungi asid amino dan mineral yang menguatkan pertahanan, ketahanan badan, membantunya aktif melawan virus, penyakit berjangkit.

    Kerana sifat perubatan produk, dengan penggunaannya yang kerap, kemampuan kulit untuk tumbuh semula bertambah baik - luka, calar, hematoma, dan kerosakan lain pada epidermis sembuh lebih cepat.

    Dalam perubatan rakyat

    Kubis peking sering digunakan dalam ubat alternatif untuk tujuan perubatan dan profilaksis. Resipi rakyat termasuk daun dan jus kubis..

    Dengan mastopati, kompres kubis digunakan pada kelenjar susu

    1. Gout - jus kubis yang baru diperah disyorkan untuk memakan 100 ml sepanjang hari.
    2. Mastopati - daun besar mesti dipukul sedikit dengan tukul dapur untuk mengeluarkan cecair, kemudian disapukan pada kelenjar susu.
    3. Batuk - sebilangan daun kubis perlu dicincang, tambahkan 250 ml air mendidih (tidak curam), biarkan hingga 2-3.5 jam. Bahagikan pengambilan kaldu kubis menjadi 3 kali, ½ cawan setiap 35-40 minit sebelum makan.
    4. Keradangan gusi - disyorkan untuk membilas mulut dengan jus kubis segar tiga kali sehari.
    5. Kemerahan, keradangan mata - 4-5 daun mesti dihancurkan, dicampurkan dengan air mendidih dan berkeras selama 15-18 minit. Dalam infusi ini, lembapkan kapas dan sapukan selama setengah jam ke mata yang sakit

    Kuah kubis Peking "malam" meningkatkan fungsi sistem saraf dan berkesan melawan insomnia, sambil meningkatkan kualiti tidur. Untuk menyediakannya, tuangkan 4-5 daun cincang dengan dua cawan air, didihkan dengan api kecil, rebus selama 20 minit. Kaldu kubis dimakan dalam 150 ml kira-kira 50-60 minit sebelum tidur.

    Dalam memasak

    Rasanya yang lembut, lembut dan halus telah menjadikan kubis Cina sebagai salah satu sayur yang paling digemari dalam masakan..

    Gulung kubis dengan sayur-sayuran Cina mempunyai rasa yang menyenangkan dengan sedikit rasa masam

    Salad kepala segar boleh digabungkan dengan bahan tambahan lain:

    • makanan laut - sotong, ketam, kerang, udang karang atau udang;
    • fillet ayam atau ayam belanda;
    • keju keras, keju feta;
    • telur rebus;
    • tomato, timun, lobak;
    • herba - dill, pasli, ketumbar, kemangi;
    • kacang dalam tin, kacang manis, atau jagung.

    Tetapi sayur yang sihat tidak hanya digunakan untuk membuat salad. Dari kubis Peking, anda boleh membuat semua yang anda cukup berimaginasi: sandwic lezat dengan kubis Peking, makanan ringan dengan cendawan atau keju, gulungan kubis. Hidangan seperti itu mempelbagaikan menu "Rusia" yang biasa dan menguatkan badan.

    Sayuran ini sangat menarik dalam kombinasi dengan wortel goreng, cendawan, paprika; resipi ini disebut "Peking kubis". Sekiranya anda seorang pencinta pedas, dan berlari ke kedai dan membeli kubis yang manis, kami akan menyediakan kimchi sebenar (kimchi) - sauerkraut gaya Korea, yang boleh disimpan sepanjang musim sejuk:

    Kimchi atau Kubis Peking Korea

    Bahaya dan kontraindikasi untuk digunakan

    Walaupun banyak khasiatnya yang bermanfaat, sayur juga boleh membahayakan tubuh. Penggunaan kubis Cina mempunyai beberapa kontraindikasi:

    Jangan terbawa kubis Cina kerana gangguan najis dan perut kembung

    1. Pankreatitis - produk ini mengandungi asid organik yang dapat memprovokasi penyakit ini. Kubis peking dibenarkan dimakan hanya dalam bentuk rebus, bakar atau rebus.
    2. Gastritis, ulser perut atau ulser duodenum, kolitis adalah kontraindikasi terhadap penggunaan kubis Cina. Ini boleh dimasukkan ke dalam menu hanya semasa pengampunan, setelah rawatan panas awal.
    3. Cholecystitis - orang dengan keadaan ini harus mengambil kubis Cina dalam jumlah yang sangat terhad.

    Dilarang mengambil kubis Cina serentak dengan ubat penipisan darah hanya dalam jumlah minimum..

    Kerosakan dari kubis Cina ditunjukkan dalam kes gangguan najis, kekejangan yang menyakitkan di perut, dan kembung. Sayur-sayuran, terutama sayur-sayuran mentah, boleh menjadikan keadaan ini lebih teruk.

    Fakta menarik

    • "Pekingka" merujuk kepada sayur-sayuran dengan sejarah yang menarik selama berabad-abad. Namanya dikaitkan dengan ibu negara China, kerana di sanalah mereka mula-mula menanam sayur ini. Ini adalah "buah" penyeberangan bok-choy (sayur bebas kubis berdaun) dan lobak.
    • Kubis di China mempunyai makna simbolik. Patung-patung porselin yang dibuat dalam bentuk kepala kubis disajikan dengan harapan keberuntungan dan kekayaan.
    • Di Eropah, sayur itu mendapat populariti hanya pada akhir abad ke-19 setelah pembiakan selektif dari jenis tahan fros.
    • Salah satu kelebihan kubis Peking yang tidak diragukan adalah pematangan kubis yang cepat. Sudah 7-8 minggu selepas menanam anak benih, anda dapat menuai hasil yang banyak.
    • Patung kubis peking dari Taiwan yang terbuat dari sekeping jadeite
    • Peralatan dapur dalam bentuk sayur-sayuran dan buah-buahan, hidangan dari daun kubis

    Kesimpulannya

    Kubis Peking adalah sayur dengan rasa yang enak, berair dan halus, kaya dengan nutrien. Ia diserap sepenuhnya oleh organ pencernaan, meningkatkan kerja mereka, dan vitamin dan mineral meningkatkan kekuatan sistem pertahanan manusia. Kandungan kalori minimum membolehkan anda memasukkan kubis Cina dalam menu diet, dan hidangan sayuran asli akan menambah pelbagai makanan anda, membantu menurunkan berat badan dengan cepat dan tanpa merasa lapar..