Mengapa strawberi kadang-kadang dipanggil beri dan kadang-kadang kacang?

Musim bunga, dan kemudian musim panas, dengan cepat akan menebus masa yang hilang, dan strawberi wangi pertama akan muncul di meja kami dalam beberapa bulan. Telah diketahui oleh manusia sejak zaman dahulu lagi, kita, tanpa memikirkan cara menyebutnya dengan betul, menikmati buah beri yang sihat dan enak, berair.

Stroberi adalah kacang?

Strawberry bukanlah buah beri, tetapi banyak kacang. Dalam buah beri, biji ada di dalamnya, dan buah strawberi adalah buah palsu, pada bekas yang terlalu banyak di mana terdapat buah-buahan asli - kacang kering atau biji kecil.

Oleh itu, ia adalah kacang yang kompleks. Bagi ahli botani, kacang dan beri hanya jenis buah, buah strawberi, menurut ciri khasnya, tidak merujuk kepada buah beri, tetapi kacang.

Pendapat mengenai buah

Buah dianggap buah berair yang dimakan, dan buah beri adalah sejenis buah dengan banyak biji. Dan tidak ada perbezaan mendasar dalam konsep-konsep ini, murni setiap hari.

Adalah diterima bahawa beri lebih kecil daripada buahnya, tetapi kriteria ini tidak objektif. Tomato, misalnya, diklasifikasikan sebagai sayuran, tetapi secara botani, ia adalah buah beri, seperti anggur. Terdapat juga kekeliruan tentang dia: buah beri atau buah. Dan strawberi juga buah atau beri palsu, kerana bijinya tidak ada di dalam, tetapi di luar..

Mengapa ia dipanggil beri?

Strawberry adalah nama rakyat, ia berasal dari kata lama Rusia "kelab", yang bermaksud bola atau bulat. Anda boleh mengaitkannya dengan buah beri yang kompleks, yang sama berlaku untuk strawberi..

Stroberi dan strawberi tidak boleh dikelirukan. Di Rusia, stroberi bulat dikumpulkan di hutan, dan stroberi kebun mula ditanam di rumah hijau, dan kemudian di tempat tidur, kemudian..

Fakta menarik

  1. Stroberi adalah satu-satunya buah beri yang bijinya tidak tumbuh di dalam, tetapi di luar. Selama lebih dari tiga dekad, berat badan kegemarannya adalah, tumbuh di negeri Amerika, Kent, sebiji buah beri seberat 230 gram, tetapi rasanya masam dan berair..
  2. Selama hampir tiga tahun, strawberi terbesar dianggap sebagai beri Jepun, yang beratnya tepat seperempat kilogram, diameternya mencapai 30 cm, tinggi 8 cm dan lebar 12 cm. Pada masa yang sama, ia sangat manis dan enak.
  3. Muzium Strawberry telah beroperasi di Belgium selama bertahun-tahun.
  4. Stroberi di Rusia disebut strawberi hijau yang tumbuh di hutan.
  5. Beri ini mempunyai banyak nama: setengah roti, strawberi padang rumput, strawberi hutan atau Rusia, strawberi berbukit.
  6. Ia paling baik ditanam di tempat tidur di sebelah bayam, pasli, bawang putih, bawang, selada, bijak, atau borage. Rasa buahnya dapat meningkatkan lekukan konifer di tempat tidur.
  7. Lebih baik makan beri secara berasingan dari makanan lain, jika tidak, ia menyumbang kepada penapaian di perut. Mereka hanya boleh digabungkan dengan produk tenusu..

Penerangan mengenai spesies

Adalah benar untuk menyebut buah beri yang dimasak di taman taman stroberi taman, perbezaan ukuran, yang dalam kehidupan sehari-hari dianggap sebagai kriteria ketika disebut strawberi atau strawberi, tidaklah mendasar.

Kesemuanya, tergolong dalam keluarga Pink, dianggap strawberi. Dalam bahasa Latin, nama genus keluarga ini terdengar seperti Fragaria, yang bermaksud "harum".

Buah beri tumbuh di semak jongkong rendah yang mekar putih atau merah jambu. Mereka terbentuk dari bekas, masak, memerah. Setiap buah kerucut mengandungi banyak biji kuning kecil di luar.

Bahagian atasnya dimahkotai dengan tangkai hijau dan corolla daun di tangkai. Berat masing-masing rata-rata 25 gram, walaupun berat dan ukurannya bergantung pada varietas, dalam varieti hibrida hampir tiga kali lebih tinggi. Ragamnya juga menentukan bentuk dan rasa buahnya, mulai dari manis dan masam hingga manis manis.

Ibu bapa stroberi kebun adalah strawberi Virginia Virginia Amerika dan pelbagai jenis beri Chili. Mereka secara tidak sengaja ditanam berdampingan di kebun kerajaan di Perancis. Dari pendebungaan silang hibrid yang dihasilkan, semua jenis dan jenis beri kebun moden berasal.

Kultur beri beri merah tua, putih dan kuning juga diketahui, yang terakhir mempunyai biji warna merah atau hijau. Tetapi jangan lupa bahawa semakin kuat warna buahnya, semakin banyak nutrien yang terdapat di dalamnya. Oleh itu, beri warna biasa adalah yang paling berguna..

Apa itu jarak jauh?

Ciri penting buah kebun adalah kemampuan tanaman untuk berbunga dan berbuah 2-3 kali dengan rehat pendek pada musim ini..

Meletakkan tunas bunga pada akhir bulan Mei dengan waktu siang pada pukul 17 dan suhu udara di atas 17 darjah, strawberi yang masih ada berbuah untuk pertama kalinya bersama dengan jenis biasa pada bulan Jun.

Tetapi fasa aktif tidak berakhir di sana. Biasanya, berbuah berulang berlaku pada pertengahan musim panas, dan jika mempunyai masa untuk matang untuk kali ketiga, maka juga pada akhir bulan Ogos - awal September.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Ciri-ciri bermanfaat dari beri adalah berdasarkan komposisi, ia merangkumi hampir semua vitamin, banyak unsur surih, pektin dan tanin, gula dan asid organik.

Seratus gram produk (iaitu 3-4 buah beri) mengandungi 2/3 keperluan vitamin C harian, yang melebihi kandungannya dalam buah sitrus. Ia juga kaya dengan asid folik, yang sangat penting bagi mereka yang merancang keibuan dalam masa terdekat..

Karoten meningkatkan penglihatan, membantu melambatkan penurunannya, sangat berguna untuk kulit dan membran mukus. Tetapi bukan itu sahaja, strawberi tinggi kalium, kalsium dan magnesium..

Antara unsur surih terdapat:

  1. Boron - otot, tulang dan sel darah tidak dapat dilakukan tanpanya.
  2. Zat besi adalah sumber hemoglobin yang terkenal, yang membawa oksigen melalui darah..
  3. Iodin - menyumbang kepada pengeluaran hormon tiroid yang normal.
  4. Fluorida sangat diperlukan untuk kekuatan enamel gigi.
  5. Tembaga - membantu menyahtoksin badan.

Digunakan dalam rawatan

Nilai pemakanan strawberi tidak boleh berlebihan. Ia hanya mempunyai 41 kalori setiap 100 gram, dan ia adalah produk makanan yang sangat baik. Lebih baik memakannya segar sejam selepas makan, maka ia juga menyumbang kepada penyerapan makanan yang lebih baik.

Beri berguna digunakan dalam rawatan:

  1. Diabetes mellitus - disakarida berfungsi menghasilkan glukosa.
  2. Atherosclerosis - membersihkan saluran darah kerana kandungan serat dan pepsin yang tinggi.
  3. Iskemia - disebabkan oleh pelbagai unsur jejak.
  4. Keradangan dan batu ginjal - terima kasih kepada asid organik yang melarutkannya.
  5. Anemia dan anemia - sumber zat besi.
  6. Kegagalan jantung kerana magnesium.

Beri berjaya digunakan dengan gula darah tinggi, bahkan sebagai agen diuretik, penenang dan antipiretik, ia meningkatkan keanjalan saluran darah, menguatkan sistem imun, dan menormalkan pencernaan.

Khasiat daun

Stroberi adalah afrodisiak semula jadi; mereka dapat menormalkan aktiviti seksual pada lelaki dan wanita. Ia berguna untuk memasukkannya ke dalam menu pencuci mulut untuk tarikh romantis..

Sebagai tambahan kepada buah beri, daun tumbuhan juga berguna, dari mana penyediaan decoctions dan infus ubat.

Petua untuk membuat produk seperti itu:

  1. Untuk memperbaiki pembekuan darah, selusin daun diseduh dalam segelas air mendidih, setelah beberapa jam mereka minum satu sudu tiga kali sehari.
  2. Untuk membilas mulut dengan radang selaput lendir, segelintir daun direbus dalam segelas air selama beberapa minit dan setelah setengah jam infus, mereka membilas mulut mereka dengan hangat.
  3. Dengan cirit-birit, minum beberapa gelas dua sudu daun yang dibancuh dalam setengah liter air mendidih.

Kosmetologi

Ia digunakan secara meluas dalam bidang kosmetologi, menyempitkan liang, membersihkan kulit, dan meningkatkan keanjalannya. Topeng strawberi memenuhi kulit dengan vitamin, menjadikannya lembut dan memberikan kesegaran. Ia sesuai untuk kulit normal hingga berminyak, tetapi kerana kemampuannya mengering, tidak digalakkan untuk kulit kering.

Jus strawberi memutihkan, menghilangkan jeragat dan pigmentasi, tetapi untuk kesan yang ketara mesti digunakan setiap hari sebagai losyen muka sekurang-kurangnya tiga minggu.

Kosmetik yang diperbuat daripada strawberi semula jadi digunakan setelah menyapu wajah dengan minyak zaitun, topeng dibasuh dengan infus herba.

Strawberry adalah buah, buah atau kacang?

Saya rasa semua orang (atau hampir semua orang) suka strawberi. Telah diketahui oleh manusia sejak zaman dahulu lagi, dan kita, tanpa memikirkan cara menyebutnya dengan betul, makan buah beri yang sihat dan enak. Anehnya, anda boleh makan strawberi walaupun diatesis anak-anak. Ini menurunkan gula darah, dan sangat berguna untuk pencegahan jangkitan virus pernafasan akut dan selesema pada kanak-kanak, kerana ia dapat mengurangkan demam sebagai aspirin semula jadi, dan berkat asid menekan jangkitan virus dan melegakan keradangan. Dan strawberi juga merupakan afrodisiak semula jadi. Tetapi tetap - ia adalah buah, buah atau kacang?

Strawberry adalah nama rakyat, ia berasal dari kata lama Rusia "kelab", yang bermaksud bola atau bulat. Ia bukan beri. Dalam buah beri, biji ada di dalamnya, dan buah strawberi adalah buah palsu, di wadah yang terlalu banyak di mana terdapat buah-buahan asli - kacang kering atau biji kecil. Inilah sebabnya mengapa ia adalah kacang kompleks. Bagi ahli botani, kacang dan beri hanya jenis buah, buah strawberi, menurut ciri khasnya, tidak merujuk kepada buah beri, tetapi kacang.

Buah dianggap buah berair yang dimakan, dan buah beri adalah sejenis buah dengan banyak biji. Dan tidak ada perbezaan mendasar dalam konsep-konsep ini, sebaliknya, setiap hari.

Sebagai contoh, secara umum diterima bahawa buah beri harus lebih kecil daripada buahnya, tetapi kriteria ini tidak selalu dipenuhi. Tomato, omong-omong, diklasifikasikan sebagai sayuran, tetapi secara botani, ia adalah buah beri, seperti anggur. Stroberi juga buah atau beri palsu, kerana bijinya tidak ada di dalam, tetapi di luar..

Stroberi sangat berguna untuk tubuh, mengandungi hampir semua vitamin, banyak unsur surih, pektin dan tanin, gula dan asid organik. Seratus gram produk (total 41 kcal) mengandungi 2/3 keperluan vitamin C harian, yang melebihi kandungannya dalam buah sitrus. Ini adalah produk makanan yang sangat baik, seperti yang dapat kita lihat dari kandungan kalori. Lebih baik memakannya segar sejam selepas makan, maka ia juga menyumbang kepada penyerapan makanan yang lebih baik.

Pakar pemakanan menasihatkan untuk makan sekurang-kurangnya 10 kilogram beri segar wangi sepanjang musim untuk benar-benar jenuh badan dengan vitamin dan menguatkan imuniti, kerana dalam kesesakan dan mengekalkan sifatnya hilang.

Apa itu strawberi - beri atau kacang, kita memahami selok-belok klasifikasi

Ramai orang berpendapat bahawa strawberi tentu saja berry. Tetapi adakah ini benar dari sudut pandang botani? Mari kita fikirkan sama ada strawberi berry atau masih kacang dan mengapa ia sangat berkualiti.

Kesukaran dalam klasifikasi

Bagaimana untuk memahami apa itu strawberi - adakah buah beri atau buah? Menurut definisi botani, buah beri adalah buah kecil dari semak yang terdiri dari kulit yang dapat dimakan, lapisan pulpa berair dan biji. Tetapi pada strawberi, bijinya terletak di atas, dan bukan di dalam, jadi anda tidak boleh menyebutnya beri. Buah strawberi dengan betul disebut beri palsu.

Stroberi juga boleh disebut buah, kerana istilah ini digunakan untuk menggambarkan buah yang berair, kebanyakannya terasa manis dengan satu atau lebih biji yang tumbuh di atas tanah di atas pokok, tanaman merambat, pokok renek dan yang boleh dimakan.

Sebenarnya, strawberi kebun adalah pelbagai akar, dinamakan demikian kerana benihnya terletak di permukaan wadah. Mereka berbeza dari achenes dalam susunan biji di seluruh permukaan, dan bukan di bahagian bawahnya. Walaupun terdapat istilah, budaya tidak dapat disebut kacang atau kacang. Secara botani, ia adalah beri palsu. Buah tumbuhan dari genus ini juga disebut "strawberi".

Ia menarik untuk diketahui

Nama sebenarnya strawberi adalah "strawberry kebun", ia berasal dari dua jenis strawberi - Virginia dan Chile. Hanya di tanaman ini semua benih yang diketahui tidak terletak di dalam pulpa, tetapi di permukaan wadah, dan pada satu buah terdapat banyak biji - hingga 18 lusin kacang. Ternyata genotip budaya mengandung 35 ribu gen, sementara manusia memiliki 25 ribu. Buahnya mengandung banyak vitamin C; dari segi kandungan asam askorbat, stroberi lebih unggul daripada lemon. 100 g beri cukup untuk mendapatkan nilai harian bahan ini.

Siapa yang betul dalam pertikaian strawberi - adakah buah beri atau kacang?

Soalan yang menarik dan luar biasa timbul mengenai budaya yang disukai oleh banyak orang: adakah strawberi berry atau kacang? Sebilangan besar penonton tidak akan berdebat, dengan yakin merujuk stroberi kebun ke beri, walaupun sebenarnya tidak. Di mana kebenarannya, bagaimana mengetahuinya: beri atau buah, atau mungkin kacang?

  • 1 "keluarga keluarga" strawberi yang kompleks
  • 2 strawberi kebun: beri atau kacang
  • 3 Fakta menarik

Kompleks "pohon keluarga" strawberi

Dari sudut sains, nama yang tepat untuk strawberi yang biasa dikenali adalah strawberry kebun. Genus Fragaria merangkumi bentuk liar dan keturunan. Semua spesies tergolong dalam banyak keluarga Jabatan Pembungaan Pink atau Angiosperma, termasuk strawberi liar, padang rumput taman, pala.

Dalam bahasa Rusia, budaya ini disebut "strawberi" kerana buah-buahan yang dekat dengan tanah. Nama "strawberi" diberikan kepada spesies berbuah besar, beri yang menyerupai bola atau bola (bola). Genus itu muncul lama dahulu, pada zaman Tersier, tanah airnya adalah Asia Timur, dari mana spesies itu menetap di seluruh Amerika dan Eropah..

Pada nota! Stroberi bukan stroberi hutan yang ditanam, mereka adalah spesies yang sama sekali berbeza, walaupun mereka berasal dari keluarga yang sama.

Kekeliruan dengan nama-nama itu timbul kerana tatanama biologi di mana strawberi tergolong dalam spesies yang berbeza. Tetapi dalam kehidupan sehari-hari adalah kebiasaan memanggil strawberry kebun ini, yang dibezakan dengan buah-buahan wangi yang besar, rasa manis.

Stroberi taman: beri atau kacang

Menurut Wikipedia yang maha mengetahui, mereka yang menyebut buah tanaman ini adalah kacang. Walaupun nama lain yang lebih tepat untuk strawberi adalah multi-kacang, kerana sebilangan besar biji (kacang) terbentuk di wadah yang ditumbuhi.

Menurut ketentuan botani, buah beri disebut buah tanaman yang memiliki ciri-ciri berikut:

  • sebilangan besar biji;
  • pulpa berdaging berair;
  • biji terbentuk berhampiran pericarp.

Ini termasuk:

  • lingonberry, cranberry, gooseberries (beri sebenar);
  • tembikai, tembikai, labu, zucchini (labu);
  • rowan, pir, epal (beri - epal);
  • delima (delima)
  • sitrus (oren).

Anehnya, tidak ada raspberi, beri hitam, strawberi dalam senarai ini. Dua tanaman pertama adalah tanaman dengan buah-buahan polistirena, dan strawberi kebun buah-buahan yang menarik bagi kami memberi buah beri palsu (wadah berdaging yang terlalu banyak). Di permukaan bekas terdapat banyak biji - kacang.

Pada nota! Terdapat jenis buah beri palsu dengan kacang (biji) di dalamnya. Antara tanaman yang paling terkenal adalah tanaman bunga ros.

Dalam kehidupan sehari-hari, tidak ada yang akan memanggil buah tomato atau terung sebagai buah beri, memanggil strawberi yang sudah biasa. Dalam kehidupan seharian, semuanya lebih berprosa, dan buah-buahan kecil dari tanaman dengan bubur berair, tanpa mengambil kira klasifikasi biologi, akan menjadi buah beri bagi kita. Tetapi para tukang kebun yang "maju" juga akan benar yang, dengan pengetahuan mengenai perkara itu dan klasifikasi botani, mengatakan bahawa tahun ini dia telah menumbuhkan di tempat tidurnya hasil panen yang banyak, yang bermaksud strawberi kebun. Ngomong-ngomong, dalam sejarah budaya ini terdapat banyak fakta menarik dan bermaklumat, yang mana secara lebih terperinci - dalam bab seterusnya..

Fakta menarik

Stroberi kebun yang tumbuh di sebilangan besar penduduk musim panas memang merupakan tanaman yang tidak biasa. Berikut adalah beberapa fakta menarik:

  1. Adakah anda terbiasa dengan fakta bahawa buah strawberi menjadi merah ketika masak? Kemudian cuba tanam remunen pineberry (lihat foto), dengan buah-buahan putih, biji merah dan rasa nanas yang luar biasa..
  2. Seluruh dunia terkenal dengan Strawberry Museum, yang terletak di bandar Vepion di Belgia. Pameran ini menceritakan tentang sejarah budaya, banyak legenda. Taman yang menarik di mana banyak jenis budaya ini ditanam, serta sebuah kedai kecil di muzium, di mana mereka menjual minuman keras, jem, minuman keras dan bahkan bir strawberi kepada pelanggan.
  3. Di wilayah Saratov, di kota Balakovo, festival strawberi diadakan. Sejak 2014, sebuah muzium telah beroperasi di bandar dengan pameran yang dikhaskan untuk budaya yang luar biasa..
  4. Pengeluar strawberi kebun terbesar di dunia adalah negeri California. Tetapi yang paling sedap adalah buah beri yang ditanam di ladang Foggy Albion (di UK).
  5. Buah-buahan palsu dari budaya mengandung sejumlah besar vitamin C, tidak kalah dalam penunjuk ini dengan buah sitrus.
  6. Selain makanan biasa, jem, kompot dan tincture, hidangan seperti strawberi goreng dengan lada, sup strawberi, salad juga terkenal. Perkara utama adalah menghidupkan imaginasi!

Kami berharap maklumat mengenai budaya akan berguna dan menarik. Tetapi pada umumnya, tidak menjadi masalah sama sekali, strawberi adalah buah beri atau kacang, jika hanya panen akan menggembirakan anda!

Kandungan kalori strawberi dan bagaimana beri berguna

Beri ini adalah salah satu yang paling berpatutan dan kegemaran. Ia ditanam oleh setiap pemilik pondok musim panas yang menghormati diri sendiri. Kandungan kalori simbolik strawberi telah menimbulkan populariti diet strawberi. Namun, secara rasmi, strawberi dianggap... strawberi dan tergolong dalam kacang.

  1. Strawberry adalah beri atau kacang
  2. Perbezaan antara strawberi dan strawberi
  3. Penerangan botani
  4. Geografi yang berkembang
  5. Hasil
  6. Apa itu jarak jauh
  7. Berapa banyak kalori dalam strawberi
  8. Komposisi kimia strawberi
  9. Nilai pemakanan
  10. Vitamin, mineral
  11. Unsur surih
  12. Ciri-ciri strawberi yang berguna
  13. Apa yang Menyembuhkan Strawberi
  14. Kuratif "pengkhususan" nutrien
  15. Khasiat akar dan daun
  16. Bolehkah stroberi mengandung
  17. Adakah mungkin memberi strawberi kepada anak-anak
  18. Manfaat untuk lelaki
  19. Cara makan strawberi
  20. Penggunaan strawberi dalam kosmetologi
  21. Bahaya dan kontraindikasi strawberi
  22. Kesimpulannya

Strawberry adalah beri atau kacang

Ia adalah salah satu tanaman hortikultur yang paling popular di dunia. Tetapi bagaimana mengklasifikasikannya, strawberi, beri atau buah? Mari kita analisis:

  • Buah-buahan tumbuh di atas pokok, beri di tanah atau semak.
  • Beri dibezakan oleh banyak biji, kadang-kadang sangat kecil (seperti, misalnya, raspberi). Stroberi juga memilikinya, hanya yang tidak terdapat di dalam, tetapi di luar. Tetapi ini bukan beri.
  • Menurut sains botani, strawberi harus dianggap sebagai kacang. Dan itulah sebabnya. Buah beri merah biasa adalah reses yang telah tersebar. Ia menghidangkan buah-buahan sebenar - biji-biji mini-kering.

Stroberi bukanlah buah beri atau buah. Ia dikelaskan sebagai multi-nut, keluarga paling lembut..

Di peringkat isi rumah, strawberi dianggap sebagai buah beri..

Perbezaan antara strawberi dan strawberi

Yang biasanya disebut strawberi dan ditanam di plot peribadi atau dachas, sebenarnya, adalah strawberi kebun.

Tetapi ini bukan versi "ditanam" strawberi liar, tetapi dua spesies berbeza:

  1. Stroberi dan strawberi mempunyai bahagian dalam yang berbeza. Stroberi berwarna merah merata di dalamnya, versi strawberi berwarna keputihan, kehadiran batang tiang.
  2. Buah strawberi lebih besar, lebih enak, lebih lembut daripada buah strawberi.
  3. Beri hutan lebih harum.

Strawberry adalah nama Rusia semata-mata. Berasal dari "kelab" lama Rusia, yang bermaksud "bulat" atau "bola" (contohnya, kepulan asap). Ini adalah bagaimana stroberi hijau hutan dipanggil di Rusia selama berabad-abad..

Penerangan botani

Stroberi dan strawberi tidak sia-sia:

  • Kedua-dua buah beri ini tergolong dalam keluarga Pink.
  • Nama Latin mereka yang biasa adalah Fragaria, yang bermaksud "harum".
  • Secara rasmi, kedua-duanya dianggap sebagai strawberi..
  • Masak pada semak yang tumbuh rendah.
  • Pada musim bunga, bunga putih atau merah jambu muncul di atasnya dari bekas..
  • Buah-buahan kerucut yang muncul berwarna hijau, tidak pahit. Semasa mereka masak, mereka berubah menjadi merah, memperoleh gula-gula.
  • Bahagian atas mereka dimahkotai dengan "mahkota" daun dan daun hijau di tangkai yang sama.
  • Bintik kekuningan kecil di permukaan adalah biji. Mereka terletak di beri tidak di dalam, tetapi di luar buah..

Di peringkat isi rumah, dimensi berfungsi sebagai kriteria untuk menentukan jenis beri: strawberi sebenar selalu lebih besar daripada strawberi.

Buah strawberi seberat 15-21 gram. Berat, dimensi dan rasa bergantung pada pelbagai strawberi kebun. Contoh-kacukan dua kali atau tiga kali lebih besar dan lebih manis. Rentang rasa keseluruhan - dari rasa masam-manis hingga manis tebal.

Strawberry klasik - merah terang. Terdapat beri burgundy, putih, kekuningan. Yang paling berguna ialah strawberi merah pekat..

Geografi yang berkembang

Stroberi kebun biasa adalah hasil pendebungaan bersama strawberi Chile dan Virginia (Virginia - negara AS).
Proses itu terbantu secara kebetulan: tukang kebun kerajaan menanam semak di taman Louvre yang berdekatan. Inilah bagaimana puluhan jenis dilahirkan.
Menurut versi lain, Belanda menerima kacukan itu, dan orang Perancis membawanya ke Eropah pada abad ke-18. Seratus tahun kemudian, orang Rusia bertemu dengan strawberi kebun.
Selain Amerika Syarikat dan Chile, ia tumbuh di negara jiran di benua Amerika. Di Eropah - zon hutan dan padang rumput, dari Baltik hingga Kazakhstan ditambah Siberia.
Ini adalah kawasan pengedaran beri liar atau musim panas. Di rumah hijau, strawberi berbuah di mana sahaja.

Hasil

Satu setengah hingga tiga kilogram buah dikeluarkan dari semak strawberi kebun setiap musim. Ia bergantung pada jenis dan usia tanaman, kepatuhan terhadap syarat agronomi, keadaan cuaca.

Apa itu jarak jauh

Biasanya, tanaman kebun strawberi menghasilkan satu tuaian setiap musim. Tetapi ada pengecualian.

Keupayaan tanaman strawberi berbuah dua atau tiga kali musim dengan "rehat" kecil disebut remontan. Istilah ini kembali ke remontan Perancis - "bangkit kembali atau mekar".

Dalam keadaan yang baik, panen pertama seumpamanya pada bulan Jun, kemudian di puncak musim panas. Sekiranya musim luruh lebih panas daripada biasa, strawberi mempunyai masa untuk matang lagi, di sempadan Ogos-September. Penyelenggaraan meningkatkan produktiviti dengan memberi penghargaan kepada tukang kebun untuk pekerjaannya. Benar, strawberi musim luruh terlalu kecil. Tetapi ini diimbangi oleh peningkatan rasa manis dan kelembutan tekstur..

Varieti strawberi yang popular - Diamant, Ruyana, makanan istimewa Moscow, Godaan.

Berapa banyak kalori dalam strawberi

100 gram pulpa mengandungi hanya 40-42 kcal. Oleh itu, kandungan kalori strawberi segar dapat diabaikan walaupun sedang menjalani diet: ia adalah simbolik semata-mata.

Stroberi beku mempunyai kalori yang lebih rendah - 36 per 100 gram. Ini disebabkan oleh peningkatan jumlah air.

Kandungan kalori rendah menjadikan strawberi menjadi asas yang baik untuk diet estetik (untuk menurunkan berat badan). Malah divas Hollywood menggunakannya..

Tetapi diet mono seperti itu (1.5 kg beri setiap hari selama seminggu) tidak berguna untuk semua orang. Hari puasa atau hidangan strawberi dan bukannya makan tengah hari atau makan malam lebih baik..

Komposisi kimia strawberi

Stroberi sedap dan sihat. Kedua-dua kualiti ini disebabkan oleh pelbagai nutrien yang dikandungnya..

Nilai pemakanan

Triad BJU (protein, lemak, karbohidrat) untuk strawberi kebun adalah seperti berikut (g / per 100 gram pulpa):

  • protein - 0.80-0.82;
  • lemak - 0.41-0.43;
  • karbohidrat - 7.3-7.5.

Angka yang tepat bergantung pada jenis strawberi dan tahap kematangannya.

Vitamin, mineral

Stroberi kebun mengandungi bahan berikut:

  • vitamin - A, kumpulan B (1, 2, 9), C, E, K, H, PP;
  • mineral - kalium, silikon, kalsium, magnesium, natrium, sulfur, fosforus.

Tetapi vitamin apa yang paling banyak terdapat pada strawberi? Pertama sekali, ia adalah asid askorbik. Vitamin C di dalamnya hampir 67%. Ini lebih daripada buah sitrus. Setelah makan enam hingga tujuh buah beri (kira-kira 100 g), anda boleh mendapatkan 70% daripada norma dewasa setiap hari. Dari segi kuantiti dan julat vitamin, strawberi kebun berada di kedudukan kedua setelah kismis hitam.

Buah kaya dengan pektin, gula semula jadi dan asid, tanin.

Unsur surih

Dalam mikrodosis boron, besi, mangan, iodin, zink, fluorin, tembaga terdapat dalam strawberi kebun. Setiap orang bertanggungjawab untuk komponen kesihatan tubuh mereka sendiri..

Ciri-ciri strawberi yang berguna

Sifat semula jadi strawberi adalah senjata yang kuat untuk melawan "sejambak" penyakit. Dari jenis sembelit rutin hingga diabetes teruk dan aterosklerosis. Beri dipilih oleh mereka yang ingin kelihatan lebih muda dan lebih menarik.

Apa yang Menyembuhkan Strawberi

Dengan makan beri pada musim, anda dapat meningkatkan kesihatan, memperkuat imuniti, dan menyingkirkan beberapa penyakit:

  1. Stroberi kebun dikurniakan sifat antimikroba, sebenarnya ia adalah sumber aspirin semula jadi, oleh itu, ia dapat menghilangkan rasa sakit yang berbeza (sakit kepala, berkala, artikular, lain-lain).
  2. Disakarida merangsang pengeluaran glukosa, jadi beri ditunjukkan untuk diabetes.
  3. Ketepuan dengan kalium dan magnesium menjadikannya berguna untuk menormalkan fungsi jantung.
  4. Serat lembut mengatur pergerakan usus dan mencegah atau melegakan sembelit. Bersama pepsin, ia membersihkan saluran darah.
  5. Topeng stroberi menghidupkan semula kulit, menjadikannya awet muda dan berseri.
  6. Jus beri mengeluarkan gigi kuning, menyegarkan nafas.

Mengonsumsi beri strawberi segar menyembuhkan badan, sekaligus menyelesaikan masalah estetik manusia.

Buah beri adalah makanan yang mudah dicerna (20-25 minit), menenangkan badan dengan tenaga. Tetapi tidak menimbulkan rasa berat.

Kuratif "pengkhususan" nutrien

Kesan peningkatan kesihatan, kelebihan strawberi disebabkan oleh komposisi unsur-unsur yang terdapat di dalamnya:

  • Besi. Sumber hemoglobin klasik, berguna untuk keadaan anemia dan anemia.
  • Bor. Komponen penting dalam sel darah, otot dan tisu tulang.
  • Iodin. Menormalkan aktiviti kelenjar tiroid.
  • Tembaga. Pembasmi kuman utama badan.
  • Fluorin. Jaminan kebolehterlakan enamel gigi.

Asid organik melarutkan batu ginjal.

Khasiat akar dan daun

Dalam strawberi kebun, rimpang dan daun juga berguna:

  • Mereka tepu dengan tanin, jadi rebusan berdasarkannya ditunjukkan untuk keradangan nasofaring, gangguan pencernaan. Segenggam daun dituangkan dengan segelas air, direbus selama beberapa minit, bersikeras selama setengah jam, berkumur.
  • Teh daun adalah diuretik dan ekspektoran. Mereka meminumnya untuk masalah tidur, insomnia, tekanan darah tinggi.
  • Cirit-birit dihentikan oleh dua atau tiga gelas infus (dua sudu daun dikukus dengan setengah liter air mendidih).
  • "Ekor kuda" - gudang asid folik dan vitamin (terdapat lebih banyak daripada buah-buahan). Mereka diseduh seperti teh untuk meningkatkan peredaran darah atau jika anda menderita osteochondrosis atau gout. Sekiranya tidak ada masalah kesihatan, sepal ditambahkan untuk menjadikan teh atau minuman lain lebih beraroma..

Walau bagaimanapun, infus, teh, dan produk berasaskan daun dilarang dengan peningkatan rembesan gastrik, kehamilan, penyusuan.

Bolehkah stroberi mengandung

Kompleks vitamin dan mineral strawberi kebun tidak akan membahayakan tubuh wanita dengan cara apa pun. Sebaliknya, ia akan mendorongnya. Kelebihan utama kesihatan wanita adalah asid folik. Terdapat banyak di sini, adalah wajib bagi perkembangan normal janin intrauterin.

Perkara utama adalah membeli dari penjual yang dipercayai, jangan menyalahgunakan, makan buah-buahan wangi yang berlebihan. Dan pastikan menuangkan air mendidih ke atasnya, agar tidak menimbulkan alahan.

Setelah menyusu, strawberi kebun dikecualikan sehingga reaksi bayi terhadapnya diperjelaskan. Kemudian berjumpa dengan pakar pediatrik.

Adakah mungkin memberi strawberi kepada anak-anak

Stroberi kebun boleh diberikan kepada anak-anak dari usia satu tahun (sebagai makanan pelengkap). Dengan berhati-hati dan sedikit demi sedikit untuk memastikan tidak ada alahan. Tetapi bukan yang pertama, buah awal: mereka disumbat dengan nitrat dan racun perosak.
Pada musim tinggi, bayi memerlukan 100-120 gram sehari.

Ibu berminat bagaimana strawberi dan strawberi berguna untuk tubuh anak. Kesannya kompleks:

  1. Bagi kanak-kanak, beri bertindak seperti aspirin semula jadi, oleh itu ia ditunjukkan sebagai antipiretik.
  2. Mereka boleh dimakan walaupun diatesis.
  3. Asid yang terdapat di sini menekan jangkitan virus, meneutralkan radang. Oleh itu, buah beri sangat berguna dalam tempoh wabak dan untuk pencegahan ARVI dan influenza..

Ia hanya perangsang selera makan kanak-kanak..

Manfaat untuk lelaki

Sebagai tambahan kepada sifat umum, strawberi berguna untuk separuh kuat kerana sebab berikut:

  1. Ia mengandungi kepekatan zink yang meningkat. Ini menormalkan sistem hormon lelaki, ubat semacam itu diresepkan untuk pencegahan atau rawatan prostatitis, adenoma, mati pucuk. Unsur surih meningkatkan libido lelaki.
  2. Misi vitamin C adalah untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh lelaki, terutama perokok, untuk membuat pelindung tubuh semula jadi terhadap virus.

Ia adalah afrodisiak yang diiktiraf di peringkat antarabangsa dan mesti dilakukan pada tarikh romantis (dengan sampanye). Setelah membuat menu seperti itu, seorang lelaki boleh yakin pada dirinya dan wanita.

Cara makan strawberi

Stroberi kebun sarat dengan asid organik yang merengsakan lapisan perut. Oleh itu, disyorkan untuk makan beri selepas makan utama, sebagai tambahan yang menyenangkan. Bukan untuk apa-apa bahawa ini adalah pencuci mulut yang paling popular..

Dipercayai bahawa strawberi tidak dicampurkan dengan produk lain - ini menimbulkan penapaian pada perut dan perut kembung. Dan dia hanya sesuai dengan susu.

Walau bagaimanapun, Internet menawarkan salad dari strawberi taman untuk setiap selera: dengan ayam, keju, kacang, dan buah-buahan lain. Mungkin masalah persepsi individu terhadap beri.

Penggunaan strawberi dalam kosmetologi

Stroberi taman adalah salah satu ramuan kecantikan terbaik. Ekstraknya terdapat dalam produk penjagaan kulit dari jenama kosmetik utama.
Ini adalah ramuan utama dalam rawatan kecantikan rumah:

  • Topeng pulpa strawberi mengetatkan liang, membersihkan kulit dan menjadikannya lebih anjal. Kulit tepu dengan vitamin, menjadi segar dan lembut.
  • Anda boleh mencampurkan pulpa dengan madu - kulit akan dilembapkan, ia akan menjadi lebih sekata secara visual.
  • Menambah tanah liat putih ke pulpa strawberi membantu melicinkan kedutan halus, melembutkan kulit kasar.
  • Jus strawberi - peluntur tradisional: "melarutkan" jeragat, pigmentasi halus.

Semasa menggunakan, tiga peraturan mesti dipatuhi:

  • Kosmetik dari strawberi kebun digunakan selepas mengelap wajah dengan minyak zaitun.
  • Aplikasi mengeringkan kulit, oleh itu ia sesuai untuk jenis apa pun, kecuali kering.
  • Lebih baik membuangnya dengan infus herba..

Semakin kompleks masalahnya, semakin lama diperlukan untuk menyelesaikannya. Kadang-kadang memerlukan minggu.

Bahaya dan kontraindikasi strawberi

Beri mempunyai kontraindikasi:

  1. Alahan. Intoleransi peribadi ditunjukkan oleh ruam kulit merah yang menyebabkan gatal-gatal.
  2. Gastritis, kolitis, bisul, dan masalah perut dan usus lain.
  3. Intoleransi terhadap aspirin farmasi.

Bagi orang yang sihat, strawberi boleh membahayakan hanya jika tidak masak, diisi dengan nitrat atau dicuci dengan buruk. Atau dimakan dalam kilogram dalam satu masa.

Alergen terhadap stroberi kebun dibuat dengan debunga dari tanaman lain, yang menempel pada biji di permukaan. Untuk meneutralkannya, beri dalam saringan atau ayak dituangkan dengan air mendidih sebelum digunakan. Prosedur ini tidak akan mempengaruhi rasa dan kegunaan.

Kesimpulannya

Untuk merasa sihat sepanjang tahun, disarankan untuk makan sekurang-kurangnya beberapa kilogram buah strawberi segar sepanjang musim. Dan keringkan ekor yang dibasuh untuk musim sejuk untuk menambah teh untuk aroma.

Anda hanya perlu makan buah beri yang masak, dari spesimen yang belum masak akan ada masalah perut dan faedahnya tidak ada.

Stroberi kebun selalu dikaitkan dengan pasir, jadi ia mesti dibasuh dengan baik sebelum makan. Lebih baik dalam colander atau ayak.

7 fakta mengejutkan mengenai strawberi yang akan mengejutkan anda

Menambah artikel ke koleksi baru

Kami yakin bahawa tukang kebun yang paling berpengalaman tidak mengetahui semua 7 fakta saintifik mengenai strawberi yang kami kumpulkan untuk anda dalam artikel ini..

Jarang sekali anda berjumpa dengan orang yang tidak menyukai strawberi. Ia dianggap sebagai salah satu tanaman yang paling disukai di dunia, dan penggunaannya, segar dan beku, memecah semua rekod..

Lain kali, menghantar buah wangi ke dalam mulut anda, fikirkan: adakah anda benar-benar biasa dengan tanaman ini??

1. Stroberi bukan beri

Anda perlu mengetahui banyak tentang botani untuk mengetahui bahawa salah satu beri yang paling popular, strawberi, bukanlah beri sama sekali! Banyak kacang - ini adalah bagaimana buah budaya ini dipanggil secara saintifik.

Apakah perbezaan antara beri dan polynuts? Ini semua mengenai struktur janin. Beri adalah buah dengan tempurung nipis dan pulpa berair yang tumbuh dari ovari dan mengandungi dari satu hingga beberapa biji di dalamnya.

Tetapi strawberi adalah buah beri palsu. Sebenarnya, ini adalah bekas yang banyak tumbuh di mana kacang kering terletak - buah sebenar tanaman. Inilah sebabnya mengapa mereka dipanggil multi-root..

2. Stroberi sama sekali bukan strawberi

Tanaman yang kita tanam di ladang kita sebagai strawberi sebenarnya bukan strawberi.!

Dari segi sejarah, strawberi di Rusia disebut strawberi hijau (Fragaria viridis), yang tumbuh dengan banyak di alam liar..

Stroberi hijau (Fragaria viridis)

Spesies ini mempunyai banyak nama:

  • separuh bulan,
  • kurang ajar,
  • strawberi padang rumput,
  • strawberi liar,
  • strawberi berbukit,
  • Strawberi Rusia.

Setelah muncul di kawasan kami stroberi pala luar negeri (Fragaria moschata), atau tinggi, yang mulai berkembang dalam budaya, nama Slavik asli "strawberi" (dari perkataan "kelab" - untuk bentuk bulat buah) diteruskan kepada "pendatang baru" ini.

Strawberry pala (Fragaria moschata)

Pada masa ini, strawberi disebut strawberi nanas (Fragaria × ananassa), juga dikenal sebagai kebun dan buah-buahan besar, yang mempunyai "silsilah" yang sama sekali berbeza. Spesies inilah yang tumbuh di kebun anda dan dijual pada awal musim panas di pasar.!

Stroberi nanas (Fragaria × ananassa)

3. Strawberry - "warganegara dunia"

Anda sudah tahu bahawa nama saintifik tumbuhan yang disebut dalam artikel kami adalah strawberi nanas, tetapi untuk kemudahan, kami akan terus menyebutnya sebagai strawberi.

Oleh itu, strawberi yang dicintai mempunyai nenek moyang dari pelbagai benua - "warganegara dunia" yang sebenar!

Salah seorang ibu bapa strawberi moden datang ke kebun Eropah pada abad ke-17. Itu adalah strawberi Virginia (Fragaria virginiana) yang dibawa ke Perancis dari Amerika Utara.

Strawberi Virginia (Fragaria virginiana)

Stroberi luar negeri ditanam di kebun kerajaan di Versailles. Buah beri sangat mencolok (bagaimanapun, jauh lebih besar daripada strawberi liar biasa untuk orang Eropah), tetapi buah ini tidak dapat mengejutkan dengan rasa yang indah. Namun, tanaman ini mempunyai daya tahan sejuk yang sangat baik, sehingga penanamannya tetap berlanjutan..

Walau bagaimanapun, kita tidak akan pernah melihat strawberi manis dan besar sekiranya Inggeris tidak mengambil alih inisiatif itu. Pada abad ke-19, ahli botani Thomas Knight, yang mengetuai Persatuan Hortikultur Diraja Britain, secara aktif mengambil kerja pembiakan strawberi Virginia..

Dia bereksperimen dengan menyebarkan strawberi ini dengan spesies genus lain dan mendorong tukang kebun untuk bereksperimen, memberi penghargaan kepada yang paling berjaya. Jadi, orang pertama yang menyeberangi strawberi Virginia dengan strawberi Chili (Fragaria chiloensis), yang dibawa ke Perancis pada abad ke-18, adalah Michael Keynes.

Stroberi Chili (Fragaria chiloensis)

Tumbuhan yang dihasilkan menjadi "strawberi" pertama yang kita tahu. Ini menggabungkan kelebihan dua jenis: ketahanan yang baik terhadap fros, buah yang besar, cerah, manis, kemudahan pengangkutan dan ketahanan terhadap kelembapan tinggi.

Eksperimen berterusan membantu Michael Keens pada tahun 1812 untuk mengembangkan Keens Seedling yang terkenal, yang merupakan "bapa" dari banyak strawberi kebun yang popular sekarang..

Keens Seedling Strawberry 1812 g.

4. Strawberry - tanaman kebun dengan biji keluar

Stroberi dianggap sebagai tanaman buah yang unik dengan biji di luar. Rata-rata, terdapat kira-kira 200 biji per strawberi. Tidak hairanlah mereka cenderung terjebak di gigi mereka!

5. Buah strawberi terbesar di dunia seberat 250 g

Tanaman seperti itu dituai dari kebunnya oleh tukang kebun Jepun Kyoji Nakao pada tahun 2015. Strawberry mencapai ketinggian 8 cm, lebar 12 cm dan diameter sekitar 30 cm.

Yang pertama merasakan strawberi adalah anak perempuan Nakao. Menurut gadis itu, ukuran buah yang besar tidak sedikit pun mempengaruhi rasanya. Beri itu sedap dan manis.

Stroberi terbesar di dunia - 250 g

Sebelum itu, berusia 32 tahun, juara tetap dengan berat badan adalah strawberi seberat 231 g, yang ditanam oleh penduduk Great Britain pada tahun 1983.

Berapa lama strawberi Jepun akan memegang tajuknya tidak diketahui. Intinya adalah bahawa mutasi berlaku kerana pelbagai sebab. Sebagai contoh, dalam kes ini, beberapa buah telah tumbuh bersama, membentuk satu pemegang rekod 250 gram.

6. Stroberi mempunyai lebih banyak gen daripada manusia

Ya, ya, anda tidak bermimpi! Ini betul-betul yang anda baca!

Tumbuhan genus Strawberry adalah salah satu dari sedikit yang saintis kod genetiknya berjaya dirungkai sepenuhnya. Pada tahun 2010, sekumpulan saintis antarabangsa yang diketuai oleh Kevin Foult, profesor bersekutu Institut Sains Makanan dan Pertanian Universiti Florida, mengira 35 ribu gen dalam strawberi (berbanding 25 ribu pada manusia)!

Tetapi ini juga bukan rekod. Kod genetik padi, misalnya, mengandungi 57 ribu gen.

Para penyelidik juga mendapati bahawa dengan sebilangan buah dan beri lain (khususnya - epal, persik, pir, raspberi), genom strawberi bertepatan dengan lebih daripada separuh..

7. Stroberi mengandungi lebih banyak vitamin C daripada oren

Sukar untuk dipercayai, tetapi beri manis dan lembut seperti strawberi juga merupakan pemegang rekod kandungan vitamin C. yang paling berasid. 100 g strawberi segar mengandungi 59 mg vitamin ini, strawberi beku juga mengandungi banyak - 41.2 mg.

Rata-rata, seorang kanak-kanak perlu makan 5-6 buah strawberi bersaiz sederhana untuk mengisi keperluan harian tubuh untuk vitamin C. Sedikit lebih daripada 100 g buah beri cukup untuk orang dewasa..

Tetapi sifat bermanfaat strawberi tidak terhad kepada ini. Ia mengandungi sejumlah besar asid folik, jadi buah beri berguna untuk wanita hamil..

Satu lagi kelebihan bagus untuk makan strawberi segar adalah kandungan antosianinnya yang tinggi. Seperti yang anda ketahui, merekalah yang meneutralkan kesan pengambilan sejumlah besar gula. Ini bermakna anda mampu makan strawberi yang ditaburkan dengan gula, dan tidak merasa menyesal.

Semua sifat bermanfaat strawberi hilang semasa pemprosesan kuliner, jadi anda tidak boleh bersandar pada jem, pengawet dan kompot. Adalah lebih baik untuk menambahkan beri ke pencuci mulut segar.

Apa pun yang anda sebut tanaman ini - strawberi atau strawberi taman, hakikatnya tetap ada: ia adalah salah satu tanaman hortikultur yang paling popular di kebun dan salah satu buah beri yang paling disukai di seluruh dunia. Agar stroberi membawa hasil panen yang lazat dan sihat setiap musim, penting untuk merawatnya dengan betul. Ketahui cara melakukan ini dari bahan kami:

masterok

Trowel.zhzh.rf

Mahu tahu semuanya

Turki kini penuh dengan strawberi. Saya duduk dan makan dan membaca bahawa ternyata ini bukan beri sama sekali. Suatu ketika saya terkejut kerana timun dan tomato bukan sayur-sayuran! Dan ada ini. Dalam kehidupan sehari-hari, kita terbiasa memanggil buah-buahan yang berair dari pohon kebun dan beri renek.

Dan dari sudut saintifik, selalunya kita salah!

Buah beri dalam botani adalah sejenis buah tanaman yang mengandung banyak biji dan memiliki pulpa berair yang tumbuh dari ovari bunga.

Buah beri adalah jenis berikut:
- beri sebenarnya (blueberry, blueberry, cranberry, lingonberry, currants, anggur, gooseberries);
- epal (sebagai tambahan kepada epal, kumpulan ini merangkumi pir, abu gunung, dll.);
- labu (tembikai, tembikai, labu, zucchini);
- oren (buah sitrus).

Yang bermaksud.
1. Tomato, terung juga beri.

2. Ceri, ceri manis, plum, aprikot, pic - ini bukan beri. Buah tanaman ini adalah drupes, dan tanaman itu sendiri disebut drupes..

3. Buah raspberry, blackberry juga bukan beri. Mereka terdiri daripada banyak drupes kecil, yang tumbuh bersama menjadi satu buah kompleks - polydrupes.

4. Dan strawberi, raspberi dengan strawberi juga bukan beri! Walaupun pulpa berair dan banyak biji. Faktanya ialah strawberi - biji ini - sebenarnya kacang-kacangan kecil. Oleh itu, buah strawberi adalah multi-kacang. Dan selain itu, bukan sahaja ovari, seperti buah beri sebenar, turut serta dalam pembentukan "beri" strawberi; pulpa strawberi berair adalah bekas yang terlalu banyak. Oleh itu, secara morfologi, buah strawberi adalah buah palsu..

5. Contoh lain dari beri palsu adalah pinggul mawar. Hanya kacang-kacangannya di dalam buah, dan bukan di luar, seperti strawberi.

6. Pisang, timun, kiwi dikelaskan sebagai buah beri.

Nah, klasik mengenai tembikai. Sekarang semua orang tahu bahawa ia kelihatan seperti buah beri. Sebenarnya, buah semangka disebut labu, sama seperti buah tanaman lain dari keluarga Labu (Cucurbitaceae) - tembikai, labu, timun.

Lalu mengapa mereka mengatakan bahawa semangka adalah buah beri?

Faktanya ialah labu adalah sejenis buah beri! Lagipun, apa itu beri? Ahli botani memanggil buah beri dengan sebilangan besar biji dan bubur berair, ditutup dengan kulit berkulit tebal. Kenali potret tembikai?

Ini bermaksud bahawa tembikai adalah buah beri. Dan timun, dan zucchini, dan labu, bayangkan, - juga buah beri!

Strawberi

Sudah menjadi kebiasaan bagi kita untuk memanggil ramuan abadi gen strawberi, keluarga merah jambu, strawberi taman (hutan). Walaupun dalam beberapa sumber literatur sains popular, spesies strawberry kebun (nanas) yang tergolong dalam genus dan keluarga yang sama disebut dengan cara yang sama.

Strawberry mempunyai kompleks vitamin dan mineral yang kaya dan dianggap sebagai salah satu sumber vitamin C. terbaik. Di samping itu, ia mengandungi sekumpulan bahan aktif biologi yang, menurut para saintis, memberikan sumbangan besar kepada sistem pertahanan tubuh dan mengurangkan risiko terkena radang pelbagai jenis.

Ciri-ciri strawberi yang berguna

Kandungan komposisi dan kalori

Bahan asas
(dalam 100 g):
Segar
buah beri [1]
Beku
tanpa gula [2]
Beku
dengan gula [3]
Dalam tin
dalam sirap gula [4]
Air90.9589.9773.1875.35
Karbohidrat7.689.1325.9223.53
Gula4.894.5624.0121.83
Serat makanan22.11.91.7
Protein0.670.430.530.56
Lemak0.300.110.130.26
Kalori (Kcal)32359692
Mineral (mg / 100 g):
Potasium1531489886
Fosforus24131312
Kalsiumenam belasenam belassebelas13
Magnesium13sebelas78
Natrium1234
Besi0.410.750.590.49
Zink0.140.130.060.09
Vitamin (mg / 100 g):
Vitamin C58.841.241.431.7
Vitamin PP0.3860.4620.4010.057
Vitamin E0.290.290.230.19
Vitamin B60.0470.0280.0300.049
Vitamin B10.0240.0220.0160.021
Vitamin B20.0220.0370.0510.034
Vitamin A0.0040.0140.0070.008

Berdasarkan jadual di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa strawberi segar sangat berguna. Seperti buah beri yang lain, ia mengandungi nutrien penting, tetapi juga rendah kalori. Lebih-lebih lagi, buah ini mempunyai indeks glisemik rendah - 40 unit, dan dapat digunakan untuk diabetes. Stroberi beku kehilangan sebahagian daripada khasiatnya yang bermanfaat, tetapi masih memberikan banyak faedah berbanding jem dan jem strawberi. Selepas rawatan panas, beri kekurangan sebahagian besar vitamin dan mineral, dan menyerap sejumlah besar gula.

Ciri penyembuhan strawberi

Stroberi adalah sumber nutrien terkaya seperti vitamin A, B, C, E dan mineral (kalium, fosfor, kalsium, magnesium, kalsium, zat besi, yodium, mangan). Di samping itu, beri mengandungi sebilangan besar komponen aktif secara biologi non-nutrien (sebatian fenolik), yang bersama-sama mempunyai kesan sinergis pada tubuh, memperkuat kesihatan dan mencegah perkembangan pelbagai penyakit. Khususnya, strawberi mengandungi asid ellagic dan flavonoid, termasuk antosianin, katekin, kaempferol, quercetin, dll..

Perhatikan bahawa salah satu kelebihan utama fenol adalah kemampuannya melawan radikal bebas. Perjuangan ini dinyatakan dalam meneutralkan kesan merosakkan oksigen aktif pada sel. Oleh itu, sebatian ini menyumbang kepada pertahanan tubuh dan mengurangkan risiko menghidap penyakit yang disebabkan oleh tekanan oksidatif (patologi kardiovaskular, obesiti, diabetes jenis 2, pelbagai proses keradangan dan juga barah).

Mekanisme melindungi tubuh dari penyakit kardiovaskular adalah sederhana - fenol membantu mengurangkan tahap kolesterol "buruk" dan meningkatkan fungsi endotelium (lapisan dalam saluran darah). Yang terakhir adalah organ endokrin khas "tersebar" ke seluruh badan. Ia bertanggungjawab untuk pengeluaran bahan yang mengawal proses penting seperti pembekuan darah, aktiviti kontraktil jantung, sokongan metabolik otak [5].

Untuk memerangi diabetes, pertama, dipercayai bahawa beri cukup selamat untuk orang yang sudah menderita penyakit. Kedua, setelah melakukan eksperimen di mana 1000 wanita dari pelbagai usia mengambil bahagian, para saintis Britain sampai pada kesimpulan bahawa kepekatan tinggi adiponektin yang terkandung dalam strawberi mengembalikan kepekaan sel-sel tubuh terhadap insulin dan dengan itu dapat mengurangkan risiko diabetes..

Dengan barah, perkara tidak begitu jelas, tetapi saintis telah mendokumentasikan peningkatan keadaan pesakit dengan keadaan perut prakanker setelah menambahkan strawberi ke dalam diet mereka. Diandaikan bahawa antioksidan memperlambat pembahagian sel patogen dan mencegah perkembangan proses keradangan. Para saintis mendakwa bahawa pigmen anthocyanin merah juga merupakan pencegahan kanser membran mukus yang baik. Eksperimen pada tikus telah menunjukkan bahawa terdapat juga zat-zat dalam stroberi yang menghalang pertumbuhan tumor payudara dan menyulitkan proses metastasis pada barah payudara..

Namun, seperti yang ditunjukkan oleh kajian baru-baru ini, sebatian fenolik tidak hanya melawan kesan radikal bebas dan penyakit yang berkaitan, tetapi juga dapat melindungi dan bahkan "memperbaiki" kawasan DNA yang rosak. Mereka meningkatkan metabolisme sel dan membekalkan tisu periferal dengan oksigen dan glukosa.

Sekiranya kita membincangkan kompleks vitamin yang kaya dengan buah beri secara tradisional, maka anda harus memperhatikan fakta bahawa, selain vitamin kumpulan B, E dan A, strawberi mempunyai kandungan vitamin C yang sangat tinggi (lebih tinggi daripada lemon). Di samping itu, ia berjaya menggabungkan kehadiran asid askorbik dan folik dan zat besi, yang menjadikannya sangat berguna untuk anemia kekurangan zat besi. Vitamin C dan E juga mempunyai kesan penting terhadap keadaan kulit, mendorong sintesis kolagen dan elastin.

Stroberi mengandungi 20% pengambilan mangan setiap hari. Elemen ini penting bagi tubuh dari segi sintesis serotonin dan pemeliharaan fungsi enzim yang betul. Mangan juga menyuburkan cakera intervertebral dan, bersama dengan kalsium, fosforus dan magnesium, membantu menguatkan tulang.

Selain itu, strawberi mempunyai jumlah serat makanan yang cukup besar yang tidak dapat diserap dalam usus kecil. Mereka mempunyai kesan positif pada proses pencernaan, meningkatkan pergerakan usus, dan menyuburkan bakteria bermanfaat yang tinggal di usus besar.

Akhirnya, bukan kebetulan bahawa strawberi dianggap sebagai simbol sensualitas dan kegembiraan. Para saintis telah mengesahkan bahawa beri ini adalah afrodisiak semula jadi yang meningkatkan dorongan seks. Ngomong-ngomong, titik cahaya kecil pada buah beri adalah biji yang mengandungi banyak zink aktif secara biologi, yang mempunyai kesan positif pada hormon seks..

Penggunaan strawberi dalam perubatan

Walaupun strawberi mempunyai banyak khasiat berguna, namun belum banyak penggunaannya dalam bidang farmakologi. Pada asasnya, ia digunakan dalam bentuk minyak semula jadi, yang diperoleh dengan menekan benih kering. Selalunya ia dapat dijumpai di antara komponen pelbagai salap dan krim, tindakannya bertujuan untuk merawat penyakit kulit. Dalam komposisi ubat-ubatan tersebut, minyak biasanya bertanggung jawab untuk mengatur proses keratinisasi sel dan menjaga tahap penghidratan kulit yang tinggi..

Juga, minyak strawberi penting digunakan dalam aromaterapi, sebagai sebahagian daripada rawatan gangguan mental yang komprehensif. Pakar menganggap wangian ini "ceria", jadi ia sering digunakan dalam memerangi keadaan kemurungan. Ngomong-ngomong, rasa strawberi ditambahkan pada banyak persediaan (lolipop, tablet, sirap, ramuan) untuk meningkatkan rasa dan bau ubat..

Penggunaan strawberi dalam perubatan tradisional

Oleh kerana di kawasan kami banyak orang telah tumbuh dan terus menanam strawberi di kebun mereka, mereka mula menggunakannya secara aktif dalam rawatan bebas dari pelbagai penyakit. Lebih-lebih lagi, dalam resipi ubat tradisional, bukan sahaja buah beri itu digunakan, tetapi juga daunnya, dan kadang-kadang akar tanaman. Walau bagaimanapun, anda tidak boleh bergantung hanya pada strawberi. Selepas berunding dengan doktor, anda boleh menggunakan ubat tradisional sebagai pembantu.

Memandangkan bahawa strawberi adalah diuretik yang baik, penyembuh tradisional mengesyorkan menambahkan buah beri ke teh sekiranya berlaku pemburukan kegagalan buah pinggang, nefritis, urolithiasis, dan juga semasa keradangan saluran kencing. Biasanya, untuk memasak, ambil satu sudu daun teh dan setengah gelas beri kecil untuk 0.5 liter air mendidih.

Dengan gangguan metabolik dan ketidakupayaan badan untuk menghilangkan asid urik sepenuhnya, seseorang menghidap gout, penyakit yang mempengaruhi sendi. Semasa berlakunya krisis penyakit ini, penyembuh tradisional mengesyorkan menyeduh teh dari daun strawberi dan currant. Sebagai peraturan, ambil 70 g bahan mentah kering setiap 250 ml air mendidih. Teh ini mesti diminum beberapa kali sehari selama seminggu..

Minuman panas yang dibuat dari daun strawberi juga dipercayai dapat membantu selesema dan radang saluran gastrointestinal. Perhatikan bahawa yang terbaik adalah mengumpulkan daun semasa tempoh berbunga, apabila semua nutrien terkumpul di bahagian tanah tanaman. Selepas menuai, mereka mesti dibasuh dan diuraikan sehingga kering secara semula jadi. Biasanya mereka memilih tempat yang sejuk tanpa akses ke cahaya matahari yang cerah. Dari semasa ke semasa, daun perlu dibalikkan.

Dalam beberapa kes, jus strawberi digunakan dan bukannya beri dalam resipi rakyat. Sebagai contoh, sekiranya terdapat osteochondrosis tulang belakang, perlu mencampurkannya dengan jus wortel dalam nisbah 2 hingga 1. Minuman ini diminum dua kali sehari selama sebulan, setengah gelas satu jam selepas makan. Selain itu, jus strawberi bersama dengan merebus akar valerian membantu mengatasi insomnia. Untuk menyediakan minuman, anda perlu merebus satu sendok teh akar cincang dalam 200 ml air selama 3 minit, dan kemudian tambahkan satu sendok makan kaldu ini ke segelas jus strawberi dan minum semalaman..

Gabungan jus strawberi dengan susu panas dianggap sebagai penolong yang baik dalam rawatan bronkitis kronik. Tambahkan 4-5 sudu susu panas ke segelas jus segar dan minum setiap hari sehingga keadaan bertambah baik. Juga, dengan bantuan minuman berry ini, kelenjar prostat pada lelaki dirawat. Adalah disyorkan untuk mencampurkan 1 gelas jus strawberi, 1 pisang, setengah pir dan 1 sudu besar ragi bir dalam pengisar. Campuran diminum dalam 250 ml tiga kali sehari sebelum makan..

Infusi stroberi sering disyorkan untuk sembelit ringan atau selesema masing-masing sebagai diuretik dan diaforetik.

Untuk penyediaan ubat, digunakan 5-6 buah beri bersaiz sederhana dan 1 gelas air mendidih. Buah tumbuk yang diseduh dikeras dalam termos selama kira-kira 20-30 minit, kemudian ditapis dan diambil setengah gelas sebelum makan. Anda juga boleh membilas mulut dengan produk ini untuk mencegah penyakit gusi dan menyegarkan nafas..

Oleh kerana daun strawberi mengandungi fitonutida - bahan yang melindungi tanaman dari kesan buruk dari persekitaran, ia digunakan untuk melawan keradangan di dalam badan. Contohnya, kemasukan daun dengan penambahan beri berkumur dengan laringitis dan sakit tekak. Untuk menyediakan produk ini, anda boleh mengambil buah beri dan daun segar, serta daun kering. Untuk 0.5 liter air mendidih, 2 sudu besar bahan mentah segar cincang atau 1 sudu besar bahan mentah kering biasanya cukup. Diisi dengan air mendidih, minuman itu mesti dibiarkan menyuntik selama 2-3 jam, dan kemudian disapukan 3-4 kali sehari.

Di antara resipi rakyat juga terdapat infus yang membantu mengurangkan keadaan tuberkulosis. Untuk menyediakannya, anda perlu mengeringkan 10 batang dengan beri. Kemudian mereka dihancurkan dan dituangkan ke dalam 1 liter air mendidih, bersikeras selama kira-kira satu jam. Ambil 2 gelas setiap hari selama sebulan.

Penyembuh tradisional percaya bahawa neurosis bahkan dapat ditangani dengan bantuan infus strawberi. Terdapat beberapa resipi, salah satunya menunjukkan menggabungkan satu sudu teh setiap daun strawberi kering dan strawberi dengan satu sudu kerucut hop. Campuran dituangkan dengan dua gelas air mendidih dan dimasukkan selama beberapa jam. Anda perlu minum ubat ini dua kali: satu gelas pada waktu petang, dan yang lain sebelum tidur. Menurut resipi lain, bukannya kerucut hop, tambahkan satu sendok teh bunga semanggi merah ke daun strawberi dan strawberi dan juga tuangkan dua gelas air mendidih ke atasnya. Setelah meneran, tambahkan satu sendok teh madu ke infus dan minum 250 ml sehari.

Teh stroberi dibuat terutamanya untuk memerangi gout, nefritis, kolitis, pendarahan hemoroid, dan gangguan pencernaan. Untuk penyediaan agen terapi, daun dan akar segar atau kering biasanya digunakan. Mengikut resipi, 1 sudu besar bahan mentah mesti dituangkan dengan 0.5 liter air dan rebus di bawah penutup selama 10 minit. Kemudian tapis dan minum 100 ml 2 kali sehari sebelum makan. Anda boleh menyimpan kaldu di dalam peti sejuk tidak lebih dari 2 hari..

Stroberi dianggap sebagai ubat yang berkesan dalam merawat luka, bisul, eksim, dan diatesis yang lama sembuh. Untuk membuat pembalut, anda perlu menguli beberapa buah beri ke keadaan puri, sapukan ke kawasan masalah dan membalutnya, biarkan selama 30-40 minit. Daun strawberi juga digunakan untuk kegunaan luaran. Dengan furunculosis, kompres dibuat dari mereka. Untuk menyediakan campuran ubat, bahan mentah dibasuh, dihancurkan dan dituangkan ke dalam segelas air mendidih. Dianjurkan untuk membungkus pinggan yang berisi infusi dalam selimut dan biarkan semalaman. Kemudian kompres dibuat dengan infusi ini..

Stroberi dalam perubatan oriental

Menurut konsep perubatan Cina kuno, strawberi tergolong dalam kategori makanan dengan sifat sejuk dan lembap. Dengan bantuan produk perubatan yang disediakan berdasarkan buah beri ini, mereka merawat buasir, pendarahan, dan menyingkirkan cacing. Daun dan akar tanaman digunakan untuk penyakit hati, pundi hempedu, dan juga masalah pada sendi. Dipercayai bahawa infus pada daun membantu kulit gatal, dan dengan jus tanaman mereka merawat penyakit wanita..

Dalam perubatan Tibet, strawberi dianggap sebagai ramuan hidup dan rahsia umur panjang. Mereka digunakan untuk memperlambat proses penuaan. Juga, doktor kuno percaya bahawa strawberi membantu menguatkan paru-paru dan dengan bantuannya mereka merawat penyakit pernafasan. Selain itu, buah beri digunakan untuk masalah perut..

Stroberi dalam penyelidikan saintifik

Kerana gaya hidup yang tidak aktif dan diet tinggi gula dan lemak haiwan, semakin banyak orang menderita pelbagai masalah gastrousus. Para saintis dari University of Massachusetts berusaha mendekati masalah ini dengan mencari produk makanan yang dapat melegakan gejala atau membantu mencegah perkembangan penyakit, dan itu dijumpai.

Percubaan pada tikus yang dijangkiti telah menunjukkan bahawa pengambilan strawberi setiap hari secara berkala dapat mengurangkan keradangan pada saluran gastrointestinal dan juga menghentikan cirit-birit berdarah. Ukuran beri yang diterima tikus sepadan dengan kira-kira 3/4 cawan strawberi untuk seseorang. Ngomong-ngomong, pada tikus yang menerima ekstrak strawberi sebagai makanan tambahan, keadaan mereka tidak bertambah baik, jadi pada dasarnya penting untuk mengkonsumsi buah beri sepenuhnya. Mereka, antara lain, menyumbang kepada pemulihan mikroflora usus yang sihat [6].

Kesan bermanfaat strawberi pada usus juga diperhatikan oleh sekumpulan saintis lain yang melakukan penyelidikan mereka di Ohio University. Mereka memantau pesakit selama enam bulan dengan perubahan pada esofagus, yang biasanya mendahului barah. Semua pesakit mengambil 60 g strawberi kering beku setiap hari. Hasilnya, 30 daripada 36 orang menunjukkan peningkatan yang ketara. Para saintis mengaitkan kesan ini dengan tindakan antioksidan, yang mengurangkan keradangan dan melambatkan pembelahan sel barah [7].

Baru-baru ini, hasil yang menjanjikan diterbitkan dari kajian Sepanyol-Itali yang mengkaji kesan ekstrak strawberi pada barah payudara pada wanita. Sejauh ini, eksperimen ini hanya dilakukan pada haiwan, tetapi para saintis telah mengesahkan bahawa pada tikus yang dietnya mengandungi suplemen beri, tumornya jauh lebih kecil daripada pada haiwan yang tidak menerimanya. Di samping itu, sebatian fenolik yang menyebabkan kesan tersebut juga menghalang penyebaran metastasis [8]. Perhatikan bahawa kepekatan fenol dalam strawberi boleh berbeza-beza bergantung pada ragamnya..

Sekumpulan penyelidik lain dari Itali dan Sepanyol mengkaji stroberi dari segi kesannya terhadap jumlah darah. Dalam eksperimen mereka, 23 sukarelawan ikut serta, yang sebelumnya lulus ujian darah. Selama sebulan, mereka makan 500 g strawberi setiap hari. Selepas 1 bulan, mereka sekali lagi menderma darah untuk dianalisis. Hasil dari semua peserta menunjukkan penurunan yang signifikan dalam kolesterol jahat dan mengekalkan tahap kolesterol baik. Sebagai tambahan, profil lipid bertambah baik dan tahap biomarker antioksidan meningkat. 15 hari selepas mengeluarkan strawberi dari diet, indikator kembali ke kedudukan semula. Para saintis percaya bahawa kesan ini disebabkan oleh aktiviti antosianin [9].

Kajian bersama para saintis Amerika dan Britain, yang berlangsung selama 18 tahun, menunjukkan keberkesanan strawberi dan blueberry dalam mencegah serangan jantung pada wanita. 93,600 sukarelawan berusia 25 hingga 42 tahun mengisi soal selidik mengenai diet dan keadaan fizikal mereka setiap 4 tahun. Ternyata lebih dari 18 tahun di kalangan wanita ini, 406 serangan jantung dicatatkan, tetapi di antara mereka yang kerap memakan strawberi dan blueberry, jumlah serangan adalah 32% lebih sedikit.

Walaupun percubaan ini tidak mengambil kira faktor tambahan, seperti usia, keturunan, berat badan, kehadiran tabiat buruk, dan lain-lain, para saintis menyimpulkan bahawa penggunaan beri tertentu ini 3 kali seminggu mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular secara signifikan. secara amnya dan serangan jantung khususnya [10].

Pasukan penyelidik Serbia, Itali dan Sepanyol melakukan eksperimen pada tikus, berusaha untuk mengetahui apakah pengenalan ekstrak strawberi mempengaruhi keadaan mukosa gastrik, terutama setelah minum alkohol. Hasil percubaan, disimpulkan bahawa ekstrak strawberi (dengan kadar 40 mg per 1 kg berat haiwan) tidak hanya memperbaiki keadaan mukosa gastrik, berkat antioksidannya, tetapi juga mengaktifkan enzim tubuh.

Lebih-lebih lagi, pada tikus yang menerima ekstrak beri selama 10 hari sebelum minum alkohol, terdapat perkembangan penyakit ulser peptik yang jauh lebih sengit berbanding dengan haiwan yang tidak menerimanya [11].

Stroberi melangsingkan

100 g strawberi hanya mengandung 32 kkal, jadi mereka sering dimasukkan dalam pelbagai diet, dan kadang-kadang bahkan menjadi makanan pokok. Walau bagaimanapun, keindahan makanan dari beri ini bukan hanya dalam kandungan kalori rendahnya, tetapi juga fakta bahawa ia membekalkan tubuh dengan serat yang diperlukan untuk memperbaiki proses pencernaan. Di samping itu, strawberi menyediakan kompleks vitamin dan mineral kepada tubuh.

Walau bagaimanapun, pakar pemakanan secara kategoris tidak mengesyorkan membuat diet hanya dengan beri dan duduk di atas apa yang disebut mono-diet strawberi. Pertama, ia adalah produk alergenik. Kedua, stroberi kaya akan asid, yang boleh memberi banyak tekanan pada buah pinggang..

Adalah lebih baik untuk mengembangkan diet seimbang, di mana, selain strawberi itu sendiri, akan ada karbohidrat (buah-buahan, ramuan, kentang, oatmeal, roti gandum) dan protein (ayam, ayam belanda, ikan, kefir, susu, keju cottage, yogurt rendah lemak). Semua produk tepung, gula dan lemak haiwan (sosej, daging asap, daging berlemak, krim, mentega, dll.) Dilarang. Stroberi dimakan pada 600-700 g sehari.

Menu indikatif yang dapat disesuaikan mengikut keperluan dan citarasa anda:

  • Sarapan pagi: campurkan strawberi dengan pisang, epal dan musim dengan yogurt rendah lemak atau sebarkan campuran dadih strawberi pada dua keping roti;
  • Makan tengah hari: campurkan asparagus rebus dengan fillet ayam / kalkun, strawberi, timun dan pasli, musim dengan minyak zaitun dan jus lemon, taburkan dengan kacang pinus atau ikan laut rebus dengan bit, wortel dan bawang, dan kemudian makan strawberi dengan pisang dan yogurt bebas lemak;
  • Makan malam: campurkan sebilangan kentang dengan daun seledri, bawang, keju kotej rendah lemak, strawberi dan musim dengan yogurt rendah lemak dan jus lemon, atau rebus kentang dengan wortel dan kembang kol, dan untuk pencuci mulut sepotong roti dengan stroberi.

Untuk makan tengah hari dan makan tengah hari, anda boleh membuat oatmeal dengan strawberi dan yogurt rendah lemak, strawberi dengan kefir, atau milkshake pisang strawberi.

Stroberi dalam masakan

Stroberi boleh didapati di hampir setiap dapur di dunia. Kami secara tradisional menggunakannya sebagai pencuci mulut yang terpisah atau menghidangkannya dengan ais krim, krim, yogurt, wafel, penkek. Stroberi dalam coklat juga popular, dan di rumah orang biasanya makan strawberi dengan gula. Buah beri ini sering digunakan untuk membuat isian untuk pai, pai dan kek. Selain itu, minuman berasaskan strawberi sangat digemari oleh kami (jus, minuman ringan, smoothie, koktel, dll.).

Namun, di negara lain, terdapat tradisi yang berbeza menggunakan strawberi dalam memasak. Sebagai contoh, selain hidangan manis, buah beri ini juga sesuai dengan makanan laut dan ayam. Mereka juga sesuai dengan selada, arugula, bayam, timun, alpukat, keju, kacang pinus, sehingga mereka sering ditambahkan ke salad. Minyak zaitun dengan jus lemon biasanya digunakan sebagai pembalut. Buah beri ini juga digunakan untuk membuat sos wain strawberi yang enak, dan juga ditambahkan ke sup gazpacho sejuk Sepanyol. China malah melancarkan siri kerepek berperisa strawberi.

Orang Itali yang ketagihan pasta telah menghasilkan resipi di mana adunan pasta diuli dengan strawberi. Sekiranya anda suka bereksperimen, maka menyediakan hidangan seperti itu adalah satu pilihan. Untuk doh, anda memerlukan: 2 cawan tepung, 1 gelas jus strawberi segar, 2 telur, 1 sudu minyak zaitun, 1 sudu teh madu, garam, lada. Doh harus pekat, kemudian gulungnya sekipis mungkin, dan kemudian potong. Lebih baik merebus pasta seperti itu dalam susu..

Makanan pembuka yang dibuat dari strawberi dengan lada hitam dan rempah-rempah cukup menarik dalam rasanya. Untuk memasak, anda memerlukan 300 g strawberi, 50 g mentega, rempah dan lada secukupnya. Beri dipotong separuh, ditaburkan dengan rempah dan dihantar ke minyak yang dipanaskan dalam kuali selama 3 minit.

Perhatikan bahawa pakar pemakanan mengesyorkan menggabungkan strawberi dengan produk tenusu (terutamanya jika anda memakannya dalam jumlah yang banyak), kerana kalsium yang terkandung di dalamnya dapat membantu meneutralkan lebihan asid yang masuk ke dalam badan dari buah beri..

Stroberi dalam kosmetologi

Pasar kosmetologi penuh dengan produk yang mengandungi ekstrak strawberi. Kami bercakap mengenai krim pembersih, losyen, topeng muka, krim tangan pelembap, syampu dan balsem. Memandangkan strawberi mempunyai kesan pemutihan, ia sering digunakan untuk mencerahkan topeng..

Para saintis dari Sepanyol dan Itali telah melakukan kajian yang memberikan harapan untuk pelindung matahari berasaskan strawberi yang berkesan. Di persekitaran makmal, mereka meletakkan ekstrak beri pada sel kulit manusia dan mendedahkannya kepada sinaran ultraviolet bersamaan dengan 90 minit di bawah sinar matahari musim panas. Ekstrak tersebut didapati mempunyai fungsi pelindung dan mengurangkan kerosakan DNA. Para saintis berharap bahawa produk baru ini dapat membantu melindungi kulit dari sinaran ultraviolet, pendedahan yang berpanjangan yang menyebabkan perkembangan pelbagai penyakit kulit, termasuk barah [12].

Ngomong-ngomong, strawberi sering digunakan sekiranya terbakar sinar matahari. Buah beri dihaluskan dan disapukan pada kulit yang terkena untuk menghilangkan rasa tidak selesa dan membantu kulit pulih lebih cepat.

Penggunaan beri yang paling popular dalam tata rias rumah adalah menyediakan topeng muka. Biasanya ia digunakan selama 15-20 minit dan kemudian dibasuh dengan air suam atau teh chamomile. Untuk kulit kering, pilihan berikut disyorkan:

  • 1 kuning telur, 1 sudu teh minyak zaitun, 1 sudu teh krim masam. Untuk konsistensi yang lebih tebal, anda boleh menambah serbuk roti coklat. Topeng ini semestinya mempunyai kesan tonik.
  • 1 sudu teh halia strawberi, 1 sudu teh krim masam, 1 sudu teh pati, dan 1 sudu teh minyak badam. Topeng ini menjadikan kulit lebih anjal dan berkhasiat.

Semasa merawat kulit berminyak, resipi berikut mungkin sesuai untuk anda:

  • 1.5 sudu besar strawberi dan 1 biji telur putih. Topeng ini menghilangkan lemak berlebihan dan membantu melawan komedo..
  • 2 sudu besar strawberi puri dan setengah sudu besar tanah liat putih. Topeng menyegarkan dan mengeringkan kulit.

Sekiranya anda pemilik kulit kombinasi, maka topeng ini sesuai dengan anda:

  • 1 sudu teh keju kotej rendah lemak dan lembut, 1 sudu teh halia strawberi, 1 sudu teh krim, dan 1 sudu teh minyak zaitun. Produk ini menyuburkan kulit dan memulihkan kelenjar sebum..

Sekiranya anda mempunyai jenis kulit yang normal, sebagai ganti topeng, anda boleh menggunakan air strawberi. Untuk menyiapkannya, anda perlu mengambil 100 g buah beri, mengubahnya menjadi puri dan tuangkan 1 gelas air masak suam. Selepas 30 minit, tapis dan sapukan cecair ke wajah yang dibersihkan dengan kapas.

Ciri berbahaya stroberi dan kontraindikasi

Stroberi, seperti produk lain, bermanfaat sekiranya anda mengikuti langkah penggunaannya. Jangan tergesa-gesa untuk makan beri pertama. Sudah tentu, terdapat jenis pematangan awal tanaman ini, tetapi, sayangnya, strawberi sering menjalani rawatan kimia agresif untuk mempercepat pematangannya..

Perhatikan bahawa beri ini adalah alergen yang kuat, jadi sebelumnya tidak disarankan untuk memberikannya kepada anak-anak pada usia dini. Walau bagaimanapun, para pakar kini percaya bahawa kanak-kanak yang terdahulu bersentuhan dengan makanan alergenik, semakin kecil kemungkinan mereka mengalami alergi. Secara semula jadi, anda harus memulakan dengan bahagian kecil dan memantau tindak balas badan. Juga, pakar moden menganggap amaran terhadap penggunaan strawberi oleh wanita hamil tidak berasas. Sekiranya anda tidak mengalami alahan sebelum mengandung, maka sebilangan buah beri yang sederhana tidak akan mendatangkan bahaya..

Namun, disyorkan untuk mengecualikan strawberi dari diet apabila:

  • sistitis dan keradangan pundi kencing;
  • pemburukan ulser;
  • gastritis dengan keasidan yang tinggi;
  • serangan gout;

Anda juga harus mengehadkan pengambilan strawberi semasa mengambil ubat antihipertensi berdasarkan enalapril, kerana gabungan ubat dengan strawberi akan meningkatkan beban pada buah pinggang.

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya stroberi dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial, dengan pautan ke halaman kami:

Fakta menarik

  • Buah berbentuk bulat atau berbentuk kerucut, yang biasa kita anggap sebagai strawberi, dari sudut pandang botani adalah wadah tanaman, dan buah-buahan asli adalah biji-bijian kuning kecil, yang disebut kacang. Namun, jika anda menggunakan istilah yang biasa, maka strawberi terbesar di dunia ditanam oleh petani Jepun Koji Nakao. Para saintis percaya bahawa berat 250 g buah beri dicapai kerana mutasi yang berlaku kerana kesan suhu yang terlalu rendah [13].
  • Pai seberat 100 kilogram dengan isian strawberi, yang secara tradisional disiapkan setiap tahun di festival yang dikhaskan untuk beri ini di Baikalsk, juga mengagumkan dari segi ukurannya. Sebuah monumen strawberi baru-baru ini dilancarkan di sini. Festival dan percutian strawberi berskala besar juga diadakan di Balakovo (Rusia) dan Plant City (Florida, Amerika Syarikat), dan muzium tematik yang sesuai telah dibuka di Belgium.
  • Stroberi berkrim adalah makanan penggemar tradisional di Wimbledon. Semasa kejohanan tenis siri Grand Slam ini, buah beri yang dituai di Kent County dihantar pada awal pagi ke arena tempat pertandingan berlangsung. Di sana mereka dibersihkan, dibentangkan dalam mangkuk telus dan dituangkan dengan krim. Menurut penganjur, selama kejohanan (2 minggu), peminat tenis memakan sekitar 28 tan strawberi di bawah 7000 liter krim.
  • Gambaran strawberi secara umum telah memasuki semua bidang kehidupan masyarakat, terutama yang berkaitan dengan percintaan. Siri TV melodramatis Turki yang terkenal yang disebut "Strawberry Scent" menceritakan tentang cinta seorang gadis yang mengimpikan kerjaya sebagai tukang masak pastri dan pengantin lelaki kaya yang dicemburui. Stroberi adalah "beri cinta" yang telah menjadi simbol hubungan orang muda. Pelbagai buku impian menggambarkan kemunculan strawberi dalam mimpi dengan cara yang serupa. Khususnya, buku impian Vanga percaya bahawa buah beri impian untuk merealisasikan "kenikmatan menggoda", dan makan strawberi - untuk melengkapkan keharmonian dalam cinta.
  • Hasil sebenar kajian bau dalam bidang hubungan romantis dan seksual tidak begitu jelas dan bergantung pada banyak faktor yang menyertainya. Kajian Chicago oleh pakar sains saraf Dr. A. Hirsch menunjukkan bahawa lelaki yang sering melakukan hubungan seks pada bulan semasa merasakan bau strawberi lebih baik daripada lelaki yang tidak melakukan hubungan seks selama ini [14].

Cara memilih dan cara menyimpan strawberi

Tidak ada rahsia khas untuk memilih strawberi segar. Sangat mustahak untuk mencium buah beri, mereka mesti mengeluarkan aroma. Mereka juga harus bebas dari kerosakan luaran dan bintik coklat. Beri harus tegap dan tidak berkedut. Warnanya merah tanpa tompok putih yang menunjukkan ketidakmatangan. Anda juga harus mengambil strawberi dengan ekor hijau, jika tidak, jus akan melepaskan jus dengan cepat.

Beri mudah rosak dan harus didinginkan selama tidak lebih dari 3 hari. Sekiranya anda ingin membuat persiapan untuk musim sejuk, maka beri beku akan menjadi yang paling berguna untuk tubuh, yang mengekalkan hampir semua elemen berguna. Kini kaedah pembekuan terbuka sangat popular, apabila anda mencuci buah beri, kupas dari ekor, letakkan di atas papan atau dulang dalam satu lapisan dan hantar ke peti sejuk. Setelah strawberi dibekukan, strawberi boleh dipindahkan ke bekas atau beg.

Terdapat juga kaedah tradisional pengetinan dan memproses strawberi menjadi jem dan kompot. Namun, apabila dimasak, strawberi kehilangan semua vitamin C dan banyak nutrien lain. Sebilangan besar tidak memproses strawberi, tetapi mengisarnya segar dengan gula dalam nisbah 2 hingga 1. Walau bagaimanapun, jumlah gula pasir ini meningkatkan kegunaan beri. Lebih baik mengeringkan strawberi pada suhu tidak melebihi 50 darjah. Ini akan mengekalkan sebilangan besar kompleks vitamin dan mineral.

Perhatikan bahawa pada masa kita, membuat persiapan untuk musim sejuk adalah pilihan, kerana anda dapat menikmati beri segar sepanjang tahun. Walaupun di luar musim, ada strawberi yang dibawa dari China, Turki, Armenia, Mesir di rak. Benar, selalunya beri seperti itu tidak mempunyai aroma dan rasa biasa, banyak yang menganggapnya "plastik". Masalahnya ialah rantai runcit besar secara khusus membuat pesanan kepada penternak untuk membiakkan varietas yang menghasilkan hasil yang besar dan dapat disimpan untuk waktu yang lama semasa pengangkutan. Beri semacam itu berbeza dalam rasa dan bau, tetapi komposisi sifat berguna dalam kebanyakan kes tetap utuh..

Beberapa perkataan juga harus dinyatakan mengenai pemprosesan kimia yang dialami strawberi. Yang diimport kepada kami dari luar negara ditempatkan di ruang khas sebelum pengangkutan, di mana kepekatan karbon dioksida meningkat 250 kali. Oleh itu, proses metabolik diperlahankan dalam buah beri, walaupun ini tidak menyebabkan banyak bahaya, malah membantu mengekalkan lebih banyak mineral. Walau bagaimanapun, hampir semua strawberi diproses semasa berbunga dan matang, dan, saya mesti katakan, beri sangat mudah menyerap racun perosak dan nitrat..

Terdapat banyak cara untuk mengetahui di rumah sama ada buah beri yang mengalami proses kimia dijelaskan di Internet. Namun, menurut saintis, semua kaedah ini sama sekali tidak dapat digunakan, kerana mikrogram bahan berbahaya masuk ke dalam setiap buah beri dan ini tidak mempengaruhi sifat fizikalnya (aroma, ketumpatan, kadar pelepasan jus, dll.). Anda boleh mendapatkan hasil yang boleh dipercayai hanya dalam keadaan makmal..

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Sebelum membincangkan keistimewaan menanam strawberi, anda perlu mengetahui jenis buah beri yang sedang kita bicarakan. Pada mulanya, nama "strawberi hutan" atau "strawberi kebun" yang kami sebut sebagai buah sari buah strawberi hijau atau strawberi taman, tetapi dengan klasifikasi ilmiah nama "strawberi" diberikan pada buah pala. Menurut ahli botani, perbezaan utama mereka adalah bahawa strawberi (strawberi pala) memiliki peduncles dioecious, iaitu, terdapat semak dengan berbunga jantan dan betina, dan di strawberi (hijau dan kebun), penyerbuk jantan ada di bunga itu sendiri.

Kisah yang sama adalah dengan nama "Victoria", yang telah lama digunakan untuk menunjukkan pelbagai strawberi kebun, yang sebelumnya disebut stroberi. Kerana kekeliruan yang timbul, buah pala kini disebut Victoria.

Sekiranya kita bercakap tentang tempat yang paling baik untuk menanam strawberi, maka ini adalah kawasan tanah yang rata, terang dan pada masa yang sama ditutup dari angin. Kilang ini tidak menyukai kekeringan, tetapi tidak bertolak ansur dengan air yang bertakung. Untuk mendapatkan hasil panen yang baik, tukang kebun yang berpengalaman mengesyorkan menukar tempat penanaman kira-kira setiap 3 tahun. Lebih baik menanam beri selepas kacang polong atau sayur-sayuran awal, tetapi selepas timun dan bawang - mereka tidak dinasihatkan.

Stroberi biasanya ditanam pada akhir musim panas atau awal musim luruh. Anda juga boleh memindahkan anak benih strawberi ke dalam tanah pada awal musim bunga, tetapi jangan berlengah. Tumbuhan ini membiak kerana "antena" - tunas muncul dari tunas lateral. Apabila daun dengan akar yang bercantum terbentuk di atasnya, ia dipisahkan dan ditransplantasikan dengan teliti. Anak benih strawberi terbaik diperoleh dari semak dua tahun lalu. Anda juga boleh menanam stok penanaman dari biji strawberi. Pertama, mereka dicampurkan dengan pasir basah, dan sebulan kemudian, ketika 1-2 daun muncul, anak benih ditransplantasikan ke dalam pasu..

Penjagaan stroberi merangkumi langkah-langkah wajib untuk menghilangkan rumpai, serta menjaga kelembapan tanah. Sebelum berbunga, "penyiraman hujan" diizinkan, tetapi dengan penampilan bunga dan beri, lebih baik mengelakkan sentuhan air dengan bahagian tanah tanaman. Dengan hujan lebat, semak bahkan disarankan untuk ditutup dengan kerajang. Pada musim bunga, disyorkan untuk memberi makan strawberi dengan baja mineral.

Baru-baru ini, menjadi popular untuk menanam semak strawberi di bawah wayar pertanian. Bahan polipropilena ini tidak beracun, bernafas, melindungi tanah daripada kering dan genangan air, tidak termasuk kontak buah beri dengan tanah, yang menjadikannya bersih dan mencegah penyakit kulat daripada berkembang. Kaedah lain yang sangat popular ialah menanam strawberi dalam paip PVC (secara mendatar dan menegak). Kaedah ini menjimatkan ruang penanaman, mewujudkan mobiliti (paip dapat digerakkan dengan mudah) dan memungkinkan untuk tanaman yang bersih..

Lebih-lebih lagi, sekarang terdapat banyak cara untuk menanam buah beri tepat di pangsapuri. Agar strawberi berakar di balkoni dan tidak berhenti berbunga, lebih baik memilih varieti yang boleh menghasilkan tanaman beberapa kali dalam satu musim. Penting juga untuk memilih campuran tanah yang tepat (pasir, humus, bumi ephedra dalam jumlah yang sama). Sebaiknya tanam strawberi dalam periuk berukuran sekurang-kurangnya 3 liter.

Ngomong-ngomong, sekarang Internet secara aktif mengiklankan sekumpulan butter ajaib "Koleksi hebat" untuk penanaman strawberi sepanjang tahun di ambang jendela. Pengilang menawarkan untuk membeli kompleks yang terdiri daripada biji dan tanah yang disediakan khas. Menurut mereka, penuaian pertama dapat diperoleh dalam waktu 3 minggu setelah penanaman, dan di masa depan semak akan membawa hingga 10 kg buah beri. Dilihat dari ulasan orang-orang yang telah mencuba "set keajaiban" ini, keterangan iklan sama sekali tidak benar, dan strawberi buatan sendiri ini sering kali tidak memberikan hasil panen bukan hanya setelah 3 minggu, tetapi juga setelah beberapa bulan.

Varieti strawberi

Antara jenis strawberi yang paling popular adalah yang berikut:

  • Chamora turusi - beri berdaging besar berwarna merah gelap, berbentuk sisir bulat. Bertoleransi dengan baik tetapi tidak tahan dengan kekeringan.
  • Lord adalah varietas toleran fros yang biasanya menghasilkan buah beri berwarna merah terang dan bentuk kerucut bulat.
  • Albion - beri berbentuk kerucut dengan warna merah terang dengan ciri bersinar berkilat. Varieti aneh yang tidak bertolak ansur dengan panas yang melampau, tidak stabil untuk membeku, dan dengan kelembapan yang berlebihan, beri beri yang terlalu berair.
  • Alba - beri besar berbentuk kerucut memanjang, dibezakan oleh rasa istimewa mereka dan rasa manis dan masam. Mereka tahan kekeringan dan sejuk dan juga sesuai untuk pengangkutan.
  • Giant - beri besar berbentuk bulat berbentuk kerucut dengan aroma strawberi terang. Merujuk kepada varieti dengan hasil tinggi. Anak pokok agak tidak bersahaja, tetapi seperti penyiraman biasa.

Jadi, pentingnya stroberi untuk tubuh hampir tidak dapat diremehkan, kerana, selain dos vitamin C yang besar, mengandung banyak mineral dan antioksidan. Di samping itu, beri adalah produk makanan yang sesuai untuk pesakit diabetes dan bagi mereka yang hanya memerhatikan bentuknya. Lebih-lebih lagi, ia semakin menjadi objek penyelidikan saintifik dan, menurut para saintis, dapat digunakan untuk mengembangkan ubat terbaru..