Siapa yang betul dalam pertikaian strawberi - adakah buah beri atau kacang?

Soalan yang menarik dan luar biasa timbul mengenai budaya yang disukai oleh banyak orang: adakah strawberi berry atau kacang? Sebilangan besar penonton tidak akan berdebat, dengan yakin merujuk stroberi kebun ke beri, walaupun sebenarnya tidak. Di mana kebenarannya, bagaimana mengetahuinya: beri atau buah, atau mungkin kacang?

  • 1 "keluarga keluarga" strawberi yang kompleks
  • 2 strawberi kebun: beri atau kacang
  • 3 Fakta menarik

Kompleks "pohon keluarga" strawberi

Dari sudut sains, nama yang tepat untuk strawberi yang biasa dikenali adalah strawberry kebun. Genus Fragaria merangkumi bentuk liar dan keturunan. Semua spesies tergolong dalam banyak keluarga Jabatan Pembungaan Pink atau Angiosperma, termasuk strawberi liar, padang rumput taman, pala.

Dalam bahasa Rusia, budaya ini disebut "strawberi" kerana buah-buahan yang dekat dengan tanah. Nama "strawberi" diberikan kepada spesies berbuah besar, beri yang menyerupai bola atau bola (bola). Genus itu muncul lama dahulu, pada zaman Tersier, tanah airnya adalah Asia Timur, dari mana spesies itu menetap di seluruh Amerika dan Eropah..

Pada nota! Stroberi bukan stroberi hutan yang ditanam, mereka adalah spesies yang sama sekali berbeza, walaupun mereka berasal dari keluarga yang sama.

Kekeliruan dengan nama-nama itu timbul kerana tatanama biologi di mana strawberi tergolong dalam spesies yang berbeza. Tetapi dalam kehidupan sehari-hari adalah kebiasaan memanggil strawberry kebun ini, yang dibezakan dengan buah-buahan wangi yang besar, rasa manis.

Stroberi taman: beri atau kacang

Menurut Wikipedia yang maha mengetahui, mereka yang menyebut buah tanaman ini adalah kacang. Walaupun nama lain yang lebih tepat untuk strawberi adalah multi-kacang, kerana sebilangan besar biji (kacang) terbentuk di wadah yang ditumbuhi.

Menurut ketentuan botani, buah beri disebut buah tanaman yang memiliki ciri-ciri berikut:

  • sebilangan besar biji;
  • pulpa berdaging berair;
  • biji terbentuk berhampiran pericarp.

Ini termasuk:

  • lingonberry, cranberry, gooseberries (beri sebenar);
  • tembikai, tembikai, labu, zucchini (labu);
  • rowan, pir, epal (beri - epal);
  • delima (delima)
  • sitrus (oren).

Anehnya, tidak ada raspberi, beri hitam, strawberi dalam senarai ini. Dua tanaman pertama adalah tanaman dengan buah-buahan polistirena, dan strawberi kebun buah-buahan yang menarik bagi kami memberi buah beri palsu (wadah berdaging yang terlalu banyak). Di permukaan bekas terdapat banyak biji - kacang.

Pada nota! Terdapat jenis buah beri palsu dengan kacang (biji) di dalamnya. Antara tanaman yang paling terkenal adalah tanaman bunga ros.

Dalam kehidupan sehari-hari, tidak ada yang akan memanggil buah tomato atau terung sebagai buah beri, memanggil strawberi yang sudah biasa. Dalam kehidupan seharian, semuanya lebih berprosa, dan buah-buahan kecil dari tanaman dengan bubur berair, tanpa mengambil kira klasifikasi biologi, akan menjadi buah beri bagi kita. Tetapi para tukang kebun yang "maju" juga akan benar yang, dengan pengetahuan mengenai perkara itu dan klasifikasi botani, mengatakan bahawa tahun ini dia telah menumbuhkan di tempat tidurnya hasil panen yang banyak, yang bermaksud strawberi kebun. Ngomong-ngomong, dalam sejarah budaya ini terdapat banyak fakta menarik dan bermaklumat, yang mana secara lebih terperinci - dalam bab seterusnya..

Fakta menarik

Stroberi kebun yang tumbuh di sebilangan besar penduduk musim panas memang merupakan tanaman yang tidak biasa. Berikut adalah beberapa fakta menarik:

  1. Adakah anda terbiasa dengan fakta bahawa buah strawberi menjadi merah ketika masak? Kemudian cuba tanam remunen pineberry (lihat foto), dengan buah-buahan putih, biji merah dan rasa nanas yang luar biasa..
  2. Seluruh dunia terkenal dengan Strawberry Museum, yang terletak di bandar Vepion di Belgia. Pameran ini menceritakan tentang sejarah budaya, banyak legenda. Taman yang menarik di mana banyak jenis budaya ini ditanam, serta sebuah kedai kecil di muzium, di mana mereka menjual minuman keras, jem, minuman keras dan bahkan bir strawberi kepada pelanggan.
  3. Di wilayah Saratov, di kota Balakovo, festival strawberi diadakan. Sejak 2014, sebuah muzium telah beroperasi di bandar dengan pameran yang dikhaskan untuk budaya yang luar biasa..
  4. Pengeluar strawberi kebun terbesar di dunia adalah negeri California. Tetapi yang paling sedap adalah buah beri yang ditanam di ladang Foggy Albion (di UK).
  5. Buah-buahan palsu dari budaya mengandung sejumlah besar vitamin C, tidak kalah dalam penunjuk ini dengan buah sitrus.
  6. Selain makanan biasa, jem, kompot dan tincture, hidangan seperti strawberi goreng dengan lada, sup strawberi, salad juga terkenal. Perkara utama adalah menghidupkan imaginasi!

Kami berharap maklumat mengenai budaya akan berguna dan menarik. Tetapi pada umumnya, tidak menjadi masalah sama sekali, strawberi adalah buah beri atau kacang, jika hanya panen akan menggembirakan anda!

Strawberry adalah kacang atau beri dan fakta menarik lain

Stroberi adalah buah beri yang paling biasa dijumpai di hampir setiap kawasan kebun. Kisahnya bermula di Amerika Selatan, dari mana ia tersebar di seluruh dunia. Budaya ini mempunyai banyak khasiat berguna dan digunakan bukan hanya dalam masakan, tetapi juga dalam bidang kosmetologi. Ramai orang tertanya-tanya apa itu strawberi - beri atau kacang? Untuk menjawabnya, anda perlu mengkaji tanaman dengan teliti..

Penerangan mengenai budaya

Stroberi mendapat namanya dari bentuk globularnya. Akar "kelab" dalam terjemahan bermaksud "bulat". Hibrida ini jauh lebih besar daripada saudara terdekatnya, strawberi, yang, seperti strawberi, adalah beri palsu..

Stroberi mempunyai silsilah yang sangat luar biasa. Dipercayai bahawa ia muncul kerana hibridisasi strawberi liar dengan strawberi timur. Di hutan Eropah, tanaman ini tumbuh lebih dari 60 ribu tahun yang lalu, yang menunjukkan bahawa ia berjaya bertahan walaupun Zaman Es. Jejaknya dapat dijumpai di Zaman Pertengahan England, Perancis dan Jerman. Sudah pasti diketahui bahawa stroberi liar diketahui oleh orang Rom kuno, yang memasukkan buah beri dalam makanan mereka..

Stroberi liar terdapat di tempat yang sama dengan strawberi liar. Pada masa ini, varietas baru tanaman ini telah dikembangkan, yang memungkinkan untuk menanamnya bahkan di utara. Varieti tahan fros dapat bertahan pada suhu di bawah -35 ° C di bawah salji.

Sebilangan besar orang mengkelaskan stroberi sebagai buah beri, tetapi menurut definisi saintifik, ia adalah kacang.

Dari sudut pandang botani, budaya ini tergolong dalam pelbagai akar, kerana biji kuning kecil - kacang terletak di pulpa berair. Perlu difahami bahawa kacang berbeza dengan kacang. Kacang asli dicirikan oleh tempurung keras dengan bahagian yang boleh dimakan di bawahnya. Mereka tidak ada kaitan dengan kacang strawberi, kerana untuk pembentukan buah strawberi, bukan sahaja ovari muncul, tetapi juga bekas.

Ternyata strawberi bukan merupakan perwakilan dari budaya kacang, tetapi termasuk buah palsu, iaitu untuk kacang banyak.

Kesukaran dalam klasifikasi

Banyak buah dan beri yang kita kenal secara saintifik berkaitan dengan jenis tanaman lain. Ini disebabkan oleh fakta bahawa penunjukan pelbagai buah muncul sejak berabad-abad yang lalu, bahkan sebelum ahli botani menemui definisi yang tepat untuk setiap tanaman. Dipercayai bahawa buah beri adalah buah-buahan berbentuk sfera kecil dengan bubur berair dan tumbuh di semak kecil. Walau bagaimanapun, klasifikasi adalah definisi yang lebih mendalam.

Ahli botani mendapati bahawa beri dapat dibezakan dari buah-buahan lain kerana komposisi tiga lapisan. Lapisan atas adalah kulit, lapisan berdaging di tengah, dan biji ada di dalamnya. Sebagai contoh, menurut definisi ini, anggur yang diketahui oleh semua orang bukan buah, tetapi buah beri..

Stroberi dan strawberi merujuk pada sejenis buah yang disebut "multi-root" kerana biji-bijian berada di permukaan wadah. Mereka berbeza dengan achenes kerana kacang tidak terbentuk di ovari bawah, tetapi di permukaan buah. Walaupun terdapat definisi saintifik, strawberi tidak harus disebut kacang. Pengelasan botani tidak menghalang tanaman ini daripada kekal berry.

Kita terbiasa mengklasifikasikan tanaman yang berbeza dengan cara biasa. Pengkategorian moden terdiri daripada banyak nuansa yang sukar difahami oleh rata-rata pengguna. Para saintis telah lama berusaha untuk mengatur sesuatu dalam atribusi budaya kepada satu kelas atau kelas yang lain, tetapi pekerjaan semacam itu mungkin memerlukan beberapa tahun..

Ternyata buah-buahan yang biasa kita makan sukar dikaitkan dengan kelas tertentu. Untuk mengklasifikasikan tanaman tertentu dengan betul, perlu mempelajari budaya dari pelbagai sudut. Tetapi sudah pasti diketahui bahawa strawberi bukan berry dari sudut pandang botani, tetapi termasuk dalam pelbagai akar.

Ciri yang tidak biasa

Strawberi diketahui oleh hampir semua orang, tetapi hanya sedikit orang yang mengetahui segala-galanya mengenai tanaman yang menakjubkan ini. Ternyata, buah budaya ini bukanlah buah beri. Apa lagi yang menarik mengenai strawberi?

  • Sebenarnya, tanaman yang ditanam di kebun bukanlah strawberi. Nama sebenarnya adalah "strawberry kebun", dan ia dibentuk kerana penyeberangan strawberi Virginia dan strawberi Chile. Perbezaan antara strawberi dan strawberi liar hanya pada ukuran buah yang lebih besar..
  • Stroberi berbuah besar dianggap satu-satunya tanaman di dunia di mana benih terletak di wadah. Rata-rata, terdapat kira-kira 180 kacang pada satu buah.
  • Para saintis mendapati bahawa strawberi mengatasi manusia dalam jumlah gen. Menurut kajian baru-baru ini, telah terbukti bahawa strawberi kebun mempunyai 35 ribu gen, sementara seseorang adalah pembawa hanya 25 ribu gen..
  • Paling menarik, strawberi mengandungi lebih banyak vitamin C daripada lemon. 100 g produk segar menyumbang 60 mg asid askorbik. Dos ini cukup bagi orang dewasa untuk memenuhi keperluan harian untuk vitamin C.

Anda akan mendapat lebih banyak fakta menarik mengenai strawberi dalam video seterusnya..

Mengapa strawberi kadang-kadang dipanggil beri dan kadang-kadang kacang?

Musim bunga, dan kemudian musim panas, dengan cepat akan menebus masa yang hilang, dan strawberi wangi pertama akan muncul di meja kami dalam beberapa bulan. Telah diketahui oleh manusia sejak zaman dahulu lagi, kita, tanpa memikirkan cara menyebutnya dengan betul, menikmati buah beri yang sihat dan enak, berair.

Stroberi adalah kacang?

Strawberry bukanlah buah beri, tetapi banyak kacang. Dalam buah beri, biji ada di dalamnya, dan buah strawberi adalah buah palsu, pada bekas yang terlalu banyak di mana terdapat buah-buahan asli - kacang kering atau biji kecil.

Oleh itu, ia adalah kacang yang kompleks. Bagi ahli botani, kacang dan beri hanya jenis buah, buah strawberi, menurut ciri khasnya, tidak merujuk kepada buah beri, tetapi kacang.

Pendapat mengenai buah

Buah dianggap buah berair yang dimakan, dan buah beri adalah sejenis buah dengan banyak biji. Dan tidak ada perbezaan mendasar dalam konsep-konsep ini, murni setiap hari.

Adalah diterima bahawa beri lebih kecil daripada buahnya, tetapi kriteria ini tidak objektif. Tomato, misalnya, diklasifikasikan sebagai sayuran, tetapi secara botani, ia adalah buah beri, seperti anggur. Terdapat juga kekeliruan tentang dia: buah beri atau buah. Dan strawberi juga buah atau beri palsu, kerana bijinya tidak ada di dalam, tetapi di luar..

Mengapa ia dipanggil beri?

Strawberry adalah nama rakyat, ia berasal dari kata lama Rusia "kelab", yang bermaksud bola atau bulat. Anda boleh mengaitkannya dengan buah beri yang kompleks, yang sama berlaku untuk strawberi..

Stroberi dan strawberi tidak boleh dikelirukan. Di Rusia, stroberi bulat dikumpulkan di hutan, dan stroberi kebun mula ditanam di rumah hijau, dan kemudian di tempat tidur, kemudian..

Fakta menarik

  1. Stroberi adalah satu-satunya buah beri yang bijinya tidak tumbuh di dalam, tetapi di luar. Selama lebih dari tiga dekad, berat badan kegemarannya adalah, tumbuh di negeri Amerika, Kent, sebiji buah beri seberat 230 gram, tetapi rasanya masam dan berair..
  2. Selama hampir tiga tahun, strawberi terbesar dianggap sebagai beri Jepun, yang beratnya tepat seperempat kilogram, diameternya mencapai 30 cm, tinggi 8 cm dan lebar 12 cm. Pada masa yang sama, ia sangat manis dan enak.
  3. Muzium Strawberry telah beroperasi di Belgium selama bertahun-tahun.
  4. Stroberi di Rusia disebut strawberi hijau yang tumbuh di hutan.
  5. Beri ini mempunyai banyak nama: setengah roti, strawberi padang rumput, strawberi hutan atau Rusia, strawberi berbukit.
  6. Ia paling baik ditanam di tempat tidur di sebelah bayam, pasli, bawang putih, bawang, selada, bijak, atau borage. Rasa buahnya dapat meningkatkan lekukan konifer di tempat tidur.
  7. Lebih baik makan beri secara berasingan dari makanan lain, jika tidak, ia menyumbang kepada penapaian di perut. Mereka hanya boleh digabungkan dengan produk tenusu..

Penerangan mengenai spesies

Adalah benar untuk menyebut buah beri yang dimasak di taman taman stroberi taman, perbezaan ukuran, yang dalam kehidupan sehari-hari dianggap sebagai kriteria ketika disebut strawberi atau strawberi, tidaklah mendasar.

Kesemuanya, tergolong dalam keluarga Pink, dianggap strawberi. Dalam bahasa Latin, nama genus keluarga ini terdengar seperti Fragaria, yang bermaksud "harum".

Buah beri tumbuh di semak jongkong rendah yang mekar putih atau merah jambu. Mereka terbentuk dari bekas, masak, memerah. Setiap buah kerucut mengandungi banyak biji kuning kecil di luar.

Bahagian atasnya dimahkotai dengan tangkai hijau dan corolla daun di tangkai. Berat masing-masing rata-rata 25 gram, walaupun berat dan ukurannya bergantung pada varietas, dalam varieti hibrida hampir tiga kali lebih tinggi. Ragamnya juga menentukan bentuk dan rasa buahnya, mulai dari manis dan masam hingga manis manis.

Ibu bapa stroberi kebun adalah strawberi Virginia Virginia Amerika dan pelbagai jenis beri Chili. Mereka secara tidak sengaja ditanam berdampingan di kebun kerajaan di Perancis. Dari pendebungaan silang hibrid yang dihasilkan, semua jenis dan jenis beri kebun moden berasal.

Kultur beri beri merah tua, putih dan kuning juga diketahui, yang terakhir mempunyai biji warna merah atau hijau. Tetapi jangan lupa bahawa semakin kuat warna buahnya, semakin banyak nutrien yang terdapat di dalamnya. Oleh itu, beri warna biasa adalah yang paling berguna..

Apa itu jarak jauh?

Ciri penting buah kebun adalah kemampuan tanaman untuk berbunga dan berbuah 2-3 kali dengan rehat pendek pada musim ini..

Meletakkan tunas bunga pada akhir bulan Mei dengan waktu siang pada pukul 17 dan suhu udara di atas 17 darjah, strawberi yang masih ada berbuah untuk pertama kalinya bersama dengan jenis biasa pada bulan Jun.

Tetapi fasa aktif tidak berakhir di sana. Biasanya, berbuah berulang berlaku pada pertengahan musim panas, dan jika mempunyai masa untuk matang untuk kali ketiga, maka juga pada akhir bulan Ogos - awal September.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Ciri-ciri bermanfaat dari beri adalah berdasarkan komposisi, ia merangkumi hampir semua vitamin, banyak unsur surih, pektin dan tanin, gula dan asid organik.

Seratus gram produk (iaitu 3-4 buah beri) mengandungi 2/3 keperluan vitamin C harian, yang melebihi kandungannya dalam buah sitrus. Ia juga kaya dengan asid folik, yang sangat penting bagi mereka yang merancang keibuan dalam masa terdekat..

Karoten meningkatkan penglihatan, membantu melambatkan penurunannya, sangat berguna untuk kulit dan membran mukus. Tetapi bukan itu sahaja, strawberi tinggi kalium, kalsium dan magnesium..

Antara unsur surih terdapat:

  1. Boron - otot, tulang dan sel darah tidak dapat dilakukan tanpanya.
  2. Zat besi adalah sumber hemoglobin yang terkenal, yang membawa oksigen melalui darah..
  3. Iodin - menyumbang kepada pengeluaran hormon tiroid yang normal.
  4. Fluorida sangat diperlukan untuk kekuatan enamel gigi.
  5. Tembaga - membantu menyahtoksin badan.

Digunakan dalam rawatan

Nilai pemakanan strawberi tidak boleh berlebihan. Ia hanya mempunyai 41 kalori setiap 100 gram, dan ia adalah produk makanan yang sangat baik. Lebih baik memakannya segar sejam selepas makan, maka ia juga menyumbang kepada penyerapan makanan yang lebih baik.

Beri berguna digunakan dalam rawatan:

  1. Diabetes mellitus - disakarida berfungsi menghasilkan glukosa.
  2. Atherosclerosis - membersihkan saluran darah kerana kandungan serat dan pepsin yang tinggi.
  3. Iskemia - disebabkan oleh pelbagai unsur jejak.
  4. Keradangan dan batu ginjal - terima kasih kepada asid organik yang melarutkannya.
  5. Anemia dan anemia - sumber zat besi.
  6. Kegagalan jantung kerana magnesium.

Beri berjaya digunakan dengan gula darah tinggi, bahkan sebagai agen diuretik, penenang dan antipiretik, ia meningkatkan keanjalan saluran darah, menguatkan sistem imun, dan menormalkan pencernaan.

Khasiat daun

Stroberi adalah afrodisiak semula jadi; mereka dapat menormalkan aktiviti seksual pada lelaki dan wanita. Ia berguna untuk memasukkannya ke dalam menu pencuci mulut untuk tarikh romantis..

Sebagai tambahan kepada buah beri, daun tumbuhan juga berguna, dari mana penyediaan decoctions dan infus ubat.

Petua untuk membuat produk seperti itu:

  1. Untuk memperbaiki pembekuan darah, selusin daun diseduh dalam segelas air mendidih, setelah beberapa jam mereka minum satu sudu tiga kali sehari.
  2. Untuk membilas mulut dengan radang selaput lendir, segelintir daun direbus dalam segelas air selama beberapa minit dan setelah setengah jam infus, mereka membilas mulut mereka dengan hangat.
  3. Dengan cirit-birit, minum beberapa gelas dua sudu daun yang dibancuh dalam setengah liter air mendidih.

Kosmetologi

Ia digunakan secara meluas dalam bidang kosmetologi, menyempitkan liang, membersihkan kulit, dan meningkatkan keanjalannya. Topeng strawberi memenuhi kulit dengan vitamin, menjadikannya lembut dan memberikan kesegaran. Ia sesuai untuk kulit normal hingga berminyak, tetapi kerana kemampuannya mengering, tidak digalakkan untuk kulit kering.

Jus strawberi memutihkan, menghilangkan jeragat dan pigmentasi, tetapi untuk kesan yang ketara mesti digunakan setiap hari sebagai losyen muka sekurang-kurangnya tiga minggu.

Kosmetik yang diperbuat daripada strawberi semula jadi digunakan setelah menyapu wajah dengan minyak zaitun, topeng dibasuh dengan infus herba.

Apa itu strawberi - beri atau kacang, kita memahami selok-belok klasifikasi

Ramai orang berpendapat bahawa strawberi tentu saja berry. Tetapi adakah ini benar dari sudut pandang botani? Mari kita fikirkan sama ada strawberi berry atau masih kacang dan mengapa ia sangat berkualiti.

Kesukaran dalam klasifikasi

Bagaimana untuk memahami apa itu strawberi - adakah buah beri atau buah? Menurut definisi botani, buah beri adalah buah kecil dari semak yang terdiri dari kulit yang dapat dimakan, lapisan pulpa berair dan biji. Tetapi pada strawberi, bijinya terletak di atas, dan bukan di dalam, jadi anda tidak boleh menyebutnya beri. Buah strawberi dengan betul disebut beri palsu.

Stroberi juga boleh disebut buah, kerana istilah ini digunakan untuk menggambarkan buah yang berair, kebanyakannya terasa manis dengan satu atau lebih biji yang tumbuh di atas tanah di atas pokok, tanaman merambat, pokok renek dan yang boleh dimakan.

Sebenarnya, strawberi kebun adalah pelbagai akar, dinamakan demikian kerana benihnya terletak di permukaan wadah. Mereka berbeza dari achenes dalam susunan biji di seluruh permukaan, dan bukan di bahagian bawahnya. Walaupun terdapat istilah, budaya tidak dapat disebut kacang atau kacang. Secara botani, ia adalah beri palsu. Buah tumbuhan dari genus ini juga disebut "strawberi".

Ia menarik untuk diketahui

Nama sebenarnya strawberi adalah "strawberry kebun", ia berasal dari dua jenis strawberi - Virginia dan Chile. Hanya di tanaman ini semua benih yang diketahui tidak terletak di dalam pulpa, tetapi di permukaan wadah, dan pada satu buah terdapat banyak biji - hingga 18 lusin kacang. Ternyata genotip budaya mengandung 35 ribu gen, sementara manusia memiliki 25 ribu. Buahnya mengandung banyak vitamin C; dari segi kandungan asam askorbat, stroberi lebih unggul daripada lemon. 100 g beri cukup untuk mendapatkan nilai harian bahan ini.

Strawberry adalah buah, buah atau kacang?

Saya rasa semua orang (atau hampir semua orang) suka strawberi. Telah diketahui oleh manusia sejak zaman dahulu lagi, dan kita, tanpa memikirkan cara menyebutnya dengan betul, makan buah beri yang sihat dan enak. Anehnya, anda boleh makan strawberi walaupun diatesis anak-anak. Ini menurunkan gula darah, dan sangat berguna untuk pencegahan jangkitan virus pernafasan akut dan selesema pada kanak-kanak, kerana ia dapat mengurangkan demam sebagai aspirin semula jadi, dan berkat asid menekan jangkitan virus dan melegakan keradangan. Dan strawberi juga merupakan afrodisiak semula jadi. Tetapi tetap - ia adalah buah, buah atau kacang?

Strawberry adalah nama rakyat, ia berasal dari kata lama Rusia "kelab", yang bermaksud bola atau bulat. Ia bukan beri. Dalam buah beri, biji ada di dalamnya, dan buah strawberi adalah buah palsu, di wadah yang terlalu banyak di mana terdapat buah-buahan asli - kacang kering atau biji kecil. Inilah sebabnya mengapa ia adalah kacang kompleks. Bagi ahli botani, kacang dan beri hanya jenis buah, buah strawberi, menurut ciri khasnya, tidak merujuk kepada buah beri, tetapi kacang.

Buah dianggap buah berair yang dimakan, dan buah beri adalah sejenis buah dengan banyak biji. Dan tidak ada perbezaan mendasar dalam konsep-konsep ini, sebaliknya, setiap hari.

Sebagai contoh, secara umum diterima bahawa buah beri harus lebih kecil daripada buahnya, tetapi kriteria ini tidak selalu dipenuhi. Tomato, omong-omong, diklasifikasikan sebagai sayuran, tetapi secara botani, ia adalah buah beri, seperti anggur. Stroberi juga buah atau beri palsu, kerana bijinya tidak ada di dalam, tetapi di luar..

Stroberi sangat berguna untuk tubuh, mengandungi hampir semua vitamin, banyak unsur surih, pektin dan tanin, gula dan asid organik. Seratus gram produk (total 41 kcal) mengandungi 2/3 keperluan vitamin C harian, yang melebihi kandungannya dalam buah sitrus. Ini adalah produk makanan yang sangat baik, seperti yang dapat kita lihat dari kandungan kalori. Lebih baik memakannya segar sejam selepas makan, maka ia juga menyumbang kepada penyerapan makanan yang lebih baik.

Pakar pemakanan menasihatkan untuk makan sekurang-kurangnya 10 kilogram beri segar wangi sepanjang musim untuk benar-benar jenuh badan dengan vitamin dan menguatkan imuniti, kerana dalam kesesakan dan mengekalkan sifatnya hilang.

Apa itu beri atau kacang strawberi

Stroberi sebenarnya adalah kacang, dan pulpa merah, yang kita semua gemari untuk makan, tidak lebih dari tangkai..

Faktanya ialah para saintis sampai pada kesimpulan bahawa strawberi bukanlah buah beri, tetapi diklasifikasikan sebagai kacang. Menurut klasifikasi buah-buahan yang diadopsi dalam botani, buah strawberry disebut kacang, atau lebih tepatnya multi-kacang.

Kacang-kacangan ini melekat pada bekas berair yang terlalu banyak, yang kita namakan beri. Potentilla, saudara terdekat stroberi, tidak tumbuh wadah dan tidak ada "beri", tetapi ada banyak.

Jadi sekarang apabila anda makan strawberi, anda akan tahu bahawa ini sama sekali bukan beri, tetapi kacang, menurut saintis..

Stroberi - apa itu: kacang atau beri? Penerangan terperinci

Apabila strawberi yang cantik, berair, enak dan disukai muncul di atas meja, tidak ada yang memikirkan sama ada kacang atau beri. Semua orang dengan senang hati memakan pulpa dengan banyak biji di luar, menikmati dan menyedut aroma yang menyenangkan.

Stroberi hutan hijau (Fragaria viridis) dengan buah glomerular sfera di kalangan orang Rusia menjadi strawberi pada abad ke-18 kerana bentuk buahnya. Di kalangan orang Eropah, strawberi pala (Fragaria moschata) meluas; ia disebut strawberi Eropah, pala atau strawberi Sepanyol. Orang-orang menganggap stroberi sebagai strawberi nanas (Fragaria ananassa) dengan buah-buahan yang besar, yang tidak disahkan oleh para saintis..

Kami akan memberitahu anda sama ada strawberi adalah kacang atau beri, apa sifat dan ciri-ciri yang dimilikinya.

Penerangan

Stroberi dengan petioles tegak, serta trifoliat besar, hijau, daun oval atau ovoid setinggi 5-40 cm. Akar berserat dan kuat tumbuh di dalam tanah pada kedalaman 20-25 cm. Perbungaan terdiri dari scutellum beberapa atau banyak bunga dengan pedicel pendek atas dan panjang pendek. Oleh itu, bunga biseksual diletakkan dalam satu satah, ia dipegang oleh batang pokok yang memanjang. Kelopak berwarna putih, kuning dan merah jambu. Buah-buahan kompleks, atau beri palsu (multi-root), mempunyai biji coklat kecil di permukaan. Menurut ahli botani, biji strawberi dan strawberi harus dianggap kacang, dan buburnya harus menjadi wadah..

Apa itu strawberi dan bagaimana membezakannya. Bergantung pada di mana strawberi tumbuh, terdapat 2 jenisnya: strawberi hijau dan strawberi shpansky atau shpanko:

  • Stroberi hijau (tengah malam, stroberi padang rumput, padang rumput, hutan, berbukit) dikenali oleh tangkai daun tipis sepanjang 5-20 cm, daun bujur, pubescent padat di bahagian bawah pinggan, beri bulat padat dan manis hingga 1-2 g. Mereka mempunyai warna ceri dan rasa yang sangat baik.
  • Stroberi shpansky (shpanka, pala atau tinggi, strawberi taman atau sebenar, tinggi atau Eropah, Rusia) dikenali oleh batang - hingga 40 cm. Dan juga oleh buah bujur atau sfera hingga 5 g, aroma pala, madu atau wain yang diucapkan. Atas dasar itu, varietas "Shpansky" dan "Milansky" dan beberapa kacukan strawberi nanas dibiakkan.

Varieti

Varieti dan jenis strawberi mempunyai warna yang berbeza, berat buah, masa berbuah, menjaga dan menanam. Sekiranya kita bercakap mengenai masa berbuah, maka ada:

  • jenis tanaman lewat atau awal yang berbuah sekali dalam satu musim;
  • masukkan semula strawberi.

Ukuran buah beri dan warnanya berbeza untuk strawberi: tanaman merah, putih, hiasan dan rumpai.

Tumbuhan, yang berbuah sekali dalam satu musim, mempunyai buah yang sangat besar - hingga 20-40 g, rasa yang berbeza. Tanaman awal merangkumi varieti:

  • Joseph Mohammed. Berbeza dengan ketahanan kemarau dan rintangan fros, mempunyai sistem akar yang kuat. Pada semak tinggi, peduncles panjang, beri manis dan masam oval - hingga 30-35 gram. Berbuah mesra pada dekad pertama dan kedua bulan Jun.
  • Alba. Pada semak yang tinggi, subur, berbuah, beri besar berubah menjadi merah terang - hingga 20-25 g, masak pada hari-hari terakhir Mei - awal Jun. Mereka boleh dibawa dan tahan penyakit.

  • Oktaf. Berbeda dengan pulpa buah aromatik, berair dan lebat, semak setinggan dengan dedaunan lebat, berbuah mesra pada bulan Mei (dekad ketiga) - Jun (dekad ke-3) Beri mencapai berat 30-35 g.
  • Tanaman lewat merangkumi varieti dengan kulit dengan ketumpatan yang berbeza dan aroma strawberi yang sedikit ketara:

    • Malvina. Di semak tinggi dengan dedaunan hijau gelap, pada bulan Ogos-Oktober, anda boleh menuai buah beri merah yang cerah dan manis. Ragamnya dibezakan oleh ketahanan terhadap penyakit strawberi.
    • Bohemia. Di semak tinggi, terdapat tangkai bunga - hingga 40 cm. Pada bulan September - pertengahan Oktober, buah-buahan masak hingga 30 g, merah tua. Buburnya manis, sedikit sedap mengikut citarasa.
    • Adria. Pilihan Itali adalah tanaman yang rendah, tetapi menyebar, tumbuh rendah, hampir tersebar di tanah. Pada bulan Ogos - September, buah-buahan yang besar, berwarna merah dan berbentuk kerucut matang.

    Varieti yang tinggal termasuk strawberi:

    • Godaan. Ini adalah kacukan dengan buah-buahan yang enak hingga 25-35 g dan aroma pala. Daging mereka padat dan berair. Di atas semak dengan kehijauan yang subur pada daun bunga yang sangat panjang, buah-buahan masak pada bulan Mei - Oktober. Berkembang dengan baik di taman dan balkoni.
    • Berlian. Belukar terdiri daripada beberapa gerai. Pada mereka dua kali semusim (pada bulan Mei - Jun dan pada akhir bulan September - awal Oktober) buah-buahan berwarna merah jambu masak, beratnya hingga 25 g.
    • Makanan istimewa Moscow. Pada semak kuat hingga tinggi 30-40 cm, hingga embun beku November pertama, anda boleh menuai beri sehingga berat 15-20 g.

    Jenis tanaman yang berwarna merah termasuk:

    • Loket Ruby. Tanaman ini tergolong dalam pelbagai pertengahan musim. Batang sederhana memegang beri merah cerah. Berbeza dengan teknologi pertanian sederhana, tahan terhadap fros dan penyakit.
    • Wanita Krimea. Tanaman besar tetapi padat dengan hasil awal yang sederhana. Banyak beri merah besar hingga 70 g dapat dituai dari belukar. Bentuknya mirip dengan kupu-kupu yang melebarkan sayapnya.

  • Krasnoyarka. Belukar terdiri daripada banyak roset, tingginya 10-15 cm. Dalam buah kerucut - hingga 30-40 cm, merah pekat, daging sedikit berkilat.
  • Tanaman yang berwarna putih merangkumi varieti:

    • Sweden putih. Dalam tanaman berbuah besar, buah beri seberat 25-30 g, mereka mempunyai kerucut, daging berwarna putih keputihan lembut. Rasanya masam dan mempunyai sedikit rasa strawberi..
    • Pineberry. Dalam beri bersaiz sederhana, berdiameter 1,5-2 cm, mendidih daging oren muda atau putih, masam secukup rasa.
    • Jiwa Putih. Berbeza dengan hasil tinggi, tetapi buah-buahan kecil dengan daging nanas berkrim putih.

    Varieti hiasan merangkumi:

    • Pink Pandu (Pink Panda) adalah tanaman abadi yang bersahaja dengan kehijauan dan perbungaan merah jambu yang berlimpah. Berinya kecil, tetapi harum.
    • Lata. Tumbuhan pendakian sering ditanam di dalam pasu. Berinya berwarna merah tua dan memanjang..

  • Garland. Kilang ini menghiasi halaman belakang dengan dedaunan yang subur dan bunga merah terang. Buahnya berbentuk kerucut dan panjang.
  • Terdapat juga rumpai strawberi. Penampilan mereka mirip dengan tanaman yang ditanam, tetapi mungkin tidak ada buah sama sekali atau buah-buahan jelek muncul. Tumbuhan ini mempunyai banyak bunga di semak dan kumis roset. Saya memanggil rumput liar strawberi bakhmutka, menyembunyikan dan mencari, pokok oak atau loket. Tebal dan roset mesti dikeluarkan supaya tempat tidur dengan tanaman yang ditanam tidak menjadi tidak boleh digunakan dan tidak menjadi boneka.

    Beri atau kacang

    Sekiranya strawberi (strawberi) berry, maka ia kompleks: bentuknya harus bulat, dan bijinya tidak tumbuh di dalam, tetapi di luar. Stroberi bulat tumbuh di hutan, dan strawberi kebun ditanam di rumah hijau, kemudian kemudian berpindah ke tempat tidur. Tidak perlu mengelirukan kedua-dua jenis ini. Anda juga boleh mengatakan bahawa buah-buahan adalah buah-buahan berair yang kita makan. Buah beri adalah sejenis buah yang mempunyai banyak biji..

    Sekiranya strawberi adalah kacang, maka yang kompleks adalah kacang. Benih adalah kacang kering kecil, iaitu buah asli di permukaan beri palsu yang tumbuh di wadah.

    Ciri-ciri yang bermanfaat

    Tidak kira sama ada strawberi berry atau tidak, ia mempunyai khasiat perubatan dan bermanfaat. Beri termasuk dalam diet, daun digunakan sebagai bahan mentah perubatan. Buah mempunyai kandungan vitamin A, C, kumpulan B, E dan PP yang tinggi. Terdapat asid folik, serat, pektin, karotena. Mereka tepu dengan natrium dan kalsium, yodium dan fosfor, besi dan mangan, fluor, kobalt dan molibdenum. Daunnya mengandungi minyak pati, garam mineral, flavonoid dan tanin.

    Komposisi kimia buah beri dan decoctions daun mengurangkan keadaan patologi:

    • urolithiasis dan cholelithiasis, sebagai diuretik;
    • aterosklerosis dan tekanan darah tinggi;
    • anemia dan diabetes mellitus;
    • selsema;
    • gangguan sistem saraf, kemurungan dan insomnia;
    • sembelit, dysbiosis usus.

    Beri dan infus melambatkan pertumbuhan sel barah, membersihkan badan dari toksin dan bahan berbahaya, meningkatkan ketajaman penglihatan, dan merupakan antiseptik untuk angina dan stomatitis. Mereka melegakan kekurangan vitamin dan kehilangan kekuatan, faringitis dan anemia.

    Persediaan kosmetik dengan strawberi membersihkan kulit dan mengetatkan liang, meningkatkan keanjalannya. Topeng sesuai untuk kulit normal hingga berminyak. Jus strawberi atau losyen berdasarkannya memutihkan kulit, menghilangkan jeragat dan pigmen, tetapi setelah menggosok kulit dengan minyak zaitun. Topeng dibasuh dengan merebus daun tumbuhan.

    Kontraindikasi

    Anda tidak boleh makan strawberi jika anda mempunyai:

    • alahan;
    • batu ginjal besar, serta di pundi hempedu;
    • kegagalan buah pinggang;
    • ulser atau gastritis;
    • kulit kering muka dan badan;
    • umur anak sehingga 12 bulan.

    Aplikasi memasak

    100 g strawberi mempunyai 46 kkal, jadi mereka termasuk dalam diet untuk peremajaan dan pemulihan. Jam dan kompot dibuat dari buah-buahan aromatik, dimakan segar, kering atau beku, dalam bentuk marmalade, minuman keras, buah-buahan manisan dan wain buatan sendiri.

    Kandungan kalori strawberi dan bagaimana beri berguna

    Beri ini adalah salah satu yang paling berpatutan dan kegemaran. Ia ditanam oleh setiap pemilik pondok musim panas yang menghormati diri sendiri. Kandungan kalori simbolik strawberi telah menimbulkan populariti diet strawberi. Namun, secara rasmi, strawberi dianggap... strawberi dan tergolong dalam kacang.

    1. Strawberry adalah beri atau kacang
    2. Perbezaan antara strawberi dan strawberi
    3. Penerangan botani
    4. Geografi yang berkembang
    5. Hasil
    6. Apa itu jarak jauh
    7. Berapa banyak kalori dalam strawberi
    8. Komposisi kimia strawberi
    9. Nilai pemakanan
    10. Vitamin, mineral
    11. Unsur surih
    12. Ciri-ciri strawberi yang berguna
    13. Apa yang Menyembuhkan Strawberi
    14. Kuratif "pengkhususan" nutrien
    15. Khasiat akar dan daun
    16. Adakah mungkin untuk wanita hamil
    17. Adakah mungkin memberi strawberi kepada anak-anak
    18. Manfaat untuk lelaki
    19. Cara makan strawberi
    20. Penggunaan strawberi dalam kosmetologi
    21. Bahaya dan kontraindikasi strawberi
    22. Kesimpulannya

    Strawberry adalah beri atau kacang

    Ia adalah salah satu tanaman hortikultur yang paling popular di dunia. Tetapi bagaimana mengklasifikasikannya, strawberi, beri atau buah? Mari kita analisis:

    • Buah-buahan tumbuh di atas pokok, beri di tanah atau semak.
    • Beri dibezakan oleh banyak biji, kadang-kadang sangat kecil (seperti, misalnya, raspberi). Stroberi juga memilikinya, hanya yang tidak terdapat di dalam, tetapi di luar. Tetapi ini bukan beri.
    • Menurut sains botani, strawberi harus dianggap sebagai kacang. Dan itulah sebabnya. Buah beri merah biasa adalah reses yang telah tersebar. Ia menghidangkan buah-buahan sebenar - biji-biji mini-kering.

    Stroberi bukanlah buah beri atau buah. Ia dikelaskan sebagai multi-nut, keluarga paling lembut..

    Di peringkat isi rumah, strawberi dianggap sebagai buah beri..

    Perbezaan antara strawberi dan strawberi

    Yang biasanya disebut strawberi dan ditanam di plot peribadi atau dachas, sebenarnya, adalah strawberi kebun.

    Tetapi ini bukan versi "ditanam" strawberi liar, tetapi dua spesies berbeza:

    1. Stroberi dan strawberi mempunyai bahagian dalam yang berbeza. Stroberi berwarna merah merata di dalamnya, versi strawberi berwarna keputihan, kehadiran batang tiang.
    2. Buah strawberi lebih besar, lebih enak, lebih lembut daripada buah strawberi.
    3. Beri hutan lebih harum.

    Strawberry adalah nama Rusia semata-mata. Berasal dari "kelab" lama Rusia, yang bermaksud "bulat" atau "bola" (contohnya, kepulan asap). Ini adalah bagaimana stroberi hijau hutan dipanggil di Rusia selama berabad-abad..

    Penerangan botani

    Stroberi dan strawberi tidak sia-sia:

    • Kedua-dua buah beri ini tergolong dalam keluarga Pink.
    • Nama Latin mereka yang biasa adalah Fragaria, yang bermaksud "harum".
    • Secara rasmi, kedua-duanya dianggap sebagai strawberi..
    • Masak pada semak yang tumbuh rendah.
    • Pada musim bunga, bunga putih atau merah jambu muncul di atasnya dari bekas..
    • Buah-buahan kerucut yang muncul berwarna hijau, tidak pahit. Semasa mereka masak, mereka berubah menjadi merah, memperoleh gula-gula.
    • Bahagian atas mereka dimahkotai dengan "mahkota" daun dan daun hijau di tangkai yang sama.
    • Bintik kekuningan kecil di permukaan adalah biji. Mereka terletak di beri tidak di dalam, tetapi di luar buah..

    Di peringkat isi rumah, dimensi berfungsi sebagai kriteria untuk menentukan jenis beri: strawberi sebenar selalu lebih besar daripada strawberi.

    Buah strawberi seberat 15-21 gram. Berat, dimensi dan rasa bergantung pada pelbagai strawberi kebun. Contoh-kacukan dua kali atau tiga kali lebih besar dan lebih manis. Rentang rasa keseluruhan - dari rasa masam-manis hingga manis tebal.

    Strawberry klasik - merah terang. Terdapat beri burgundy, putih, kekuningan. Yang paling berguna ialah strawberi merah pekat..

    Geografi yang berkembang

    Stroberi kebun biasa adalah hasil pendebungaan bersama strawberi Chile dan Virginia (Virginia - negara AS).
    Proses itu terbantu secara kebetulan: tukang kebun kerajaan menanam semak di taman Louvre yang berdekatan. Inilah bagaimana puluhan jenis dilahirkan.
    Menurut versi lain, Belanda menerima kacukan itu, dan orang Perancis membawanya ke Eropah pada abad ke-18. Seratus tahun kemudian, orang Rusia bertemu dengan strawberi kebun.
    Selain Amerika Syarikat dan Chile, ia tumbuh di negara jiran di benua Amerika. Di Eropah - zon hutan dan padang rumput, dari Baltik hingga Kazakhstan ditambah Siberia.
    Ini adalah kawasan pengedaran beri liar atau musim panas. Di rumah hijau, strawberi berbuah di mana sahaja.

    Hasil

    Satu setengah hingga tiga kilogram buah dikeluarkan dari semak strawberi kebun setiap musim. Ia bergantung pada jenis dan usia tanaman, kepatuhan terhadap syarat agronomi, keadaan cuaca.

    Apa itu jarak jauh

    Biasanya, tanaman kebun strawberi menghasilkan satu tuaian setiap musim. Tetapi ada pengecualian.

    Keupayaan tanaman strawberi berbuah dua atau tiga kali musim dengan "rehat" kecil disebut remontan. Istilah ini kembali ke remontan Perancis - "bangkit kembali atau mekar".

    Dalam keadaan yang baik, panen pertama seumpamanya pada bulan Jun, kemudian di puncak musim panas. Sekiranya musim luruh lebih panas daripada biasa, strawberi mempunyai masa untuk matang lagi, di sempadan Ogos-September. Penyelenggaraan meningkatkan produktiviti dengan memberi penghargaan kepada tukang kebun untuk pekerjaannya. Benar, strawberi musim luruh terlalu kecil. Tetapi ini diimbangi oleh peningkatan rasa manis dan kelembutan tekstur..

    Varieti strawberi yang popular - Diamant, Ruyana, makanan istimewa Moscow, Godaan.

    Berapa banyak kalori dalam strawberi

    100 gram pulpa mengandungi hanya 40-42 kcal. Oleh itu, kandungan kalori strawberi segar dapat diabaikan walaupun sedang menjalani diet: ia adalah simbolik semata-mata.

    Stroberi beku mempunyai kalori yang lebih rendah - 36 per 100 gram. Ini disebabkan oleh peningkatan jumlah air.

    Kandungan kalori rendah menjadikan strawberi menjadi asas yang baik untuk diet estetik (untuk menurunkan berat badan). Malah divas Hollywood menggunakannya..

    Tetapi diet mono seperti itu (1.5 kg beri setiap hari selama seminggu) tidak berguna untuk semua orang. Hari puasa atau hidangan strawberi dan bukannya makan tengah hari atau makan malam lebih baik..

    Komposisi kimia strawberi

    Stroberi sedap dan sihat. Kedua-dua kualiti ini disebabkan oleh pelbagai nutrien yang dikandungnya..

    Nilai pemakanan

    Triad BJU (protein, lemak, karbohidrat) untuk strawberi kebun adalah seperti berikut (g / per 100 gram pulpa):

    • protein - 0.80-0.82;
    • lemak - 0.41-0.43;
    • karbohidrat - 7.3-7.5.

    Angka yang tepat bergantung pada jenis strawberi dan tahap kematangannya.

    Vitamin, mineral

    Stroberi kebun mengandungi bahan berikut:

    • vitamin - A, kumpulan B (1, 2, 9), C, E, K, H, PP;
    • mineral - kalium, silikon, kalsium, magnesium, natrium, sulfur, fosforus.

    Tetapi vitamin apa yang paling banyak terdapat pada strawberi? Pertama sekali, ia adalah asid askorbik. Vitamin C di dalamnya hampir 67%. Ini lebih daripada buah sitrus. Setelah makan enam hingga tujuh buah beri (kira-kira 100 g), anda boleh mendapatkan 70% daripada norma dewasa setiap hari. Dari segi kuantiti dan julat vitamin, strawberi kebun berada di kedudukan kedua setelah kismis hitam.

    Buah kaya dengan pektin, gula semula jadi dan asid, tanin.

    Unsur surih

    Dalam mikrodosis boron, besi, mangan, iodin, zink, fluorin, tembaga terdapat dalam strawberi kebun. Setiap orang bertanggungjawab untuk komponen kesihatan tubuh mereka sendiri..

    Ciri-ciri strawberi yang berguna

    Sifat semula jadi strawberi adalah senjata yang kuat untuk melawan "sejambak" penyakit. Dari jenis sembelit rutin hingga diabetes teruk dan aterosklerosis. Beri dipilih oleh mereka yang ingin kelihatan lebih muda dan lebih menarik.

    Apa yang Menyembuhkan Strawberi

    Dengan makan beri pada musim, anda dapat meningkatkan kesihatan, memperkuat imuniti, dan menyingkirkan beberapa penyakit:

    1. Stroberi kebun dikurniakan sifat antimikroba, sebenarnya ia adalah sumber aspirin semula jadi, oleh itu, ia dapat menghilangkan rasa sakit yang berbeza (sakit kepala, berkala, artikular, lain-lain).
    2. Disakarida merangsang pengeluaran glukosa, jadi beri ditunjukkan untuk diabetes.
    3. Ketepuan dengan kalium dan magnesium menjadikannya berguna untuk menormalkan fungsi jantung.
    4. Serat lembut mengatur pergerakan usus dan mencegah atau melegakan sembelit. Bersama pepsin, ia membersihkan saluran darah.
    5. Topeng stroberi menghidupkan semula kulit, menjadikannya awet muda dan berseri.
    6. Jus beri mengeluarkan gigi kuning, menyegarkan nafas.

    Mengonsumsi beri strawberi segar menyembuhkan badan, sekaligus menyelesaikan masalah estetik manusia.

    Buah beri adalah makanan yang mudah dicerna (20-25 minit), menenangkan badan dengan tenaga. Tetapi tidak menimbulkan rasa berat.

    Kuratif "pengkhususan" nutrien

    Kesan peningkatan kesihatan, kelebihan strawberi disebabkan oleh komposisi unsur-unsur yang terdapat di dalamnya:

    • Besi. Sumber hemoglobin klasik, berguna untuk keadaan anemia dan anemia.
    • Bor. Komponen penting dalam sel darah, otot dan tisu tulang.
    • Iodin. Menormalkan aktiviti kelenjar tiroid.
    • Tembaga. Pembasmi kuman utama badan.
    • Fluorin. Jaminan kebolehterlakan enamel gigi.

    Asid organik melarutkan batu ginjal.

    Khasiat akar dan daun

    Dalam strawberi kebun, rimpang dan daun juga berguna:

    • Mereka tepu dengan tanin, jadi rebusan berdasarkannya ditunjukkan untuk keradangan nasofaring, gangguan pencernaan. Segenggam daun dituangkan dengan segelas air, direbus selama beberapa minit, bersikeras selama setengah jam, berkumur.
    • Teh daun adalah diuretik dan ekspektoran. Mereka meminumnya untuk masalah tidur, insomnia, tekanan darah tinggi.
    • Cirit-birit dihentikan oleh dua atau tiga gelas infus (dua sudu daun dikukus dengan setengah liter air mendidih).
    • "Ekor kuda" - gudang asid folik dan vitamin (terdapat lebih banyak daripada buah-buahan). Mereka diseduh seperti teh untuk meningkatkan peredaran darah atau jika anda menderita osteochondrosis atau gout. Sekiranya tidak ada masalah kesihatan, sepal ditambahkan untuk menjadikan teh atau minuman lain lebih beraroma..

    Walau bagaimanapun, infus, teh, dan produk berasaskan daun dilarang dengan peningkatan rembesan gastrik, kehamilan, penyusuan.

    Bolehkah stroberi mengandung

    Kompleks vitamin dan mineral strawberi kebun tidak akan membahayakan tubuh wanita dengan cara apa pun. Sebaliknya, ia akan mendorongnya. Kelebihan utama kesihatan wanita adalah asid folik. Terdapat banyak di sini, adalah wajib bagi perkembangan normal janin intrauterin.

    Perkara utama adalah membeli dari penjual yang dipercayai, jangan menyalahgunakan, makan buah-buahan wangi yang berlebihan. Dan pastikan menuangkan air mendidih ke atasnya, agar tidak menimbulkan alahan.

    Setelah menyusu, strawberi kebun dikecualikan sehingga reaksi bayi terhadapnya diperjelaskan. Kemudian berjumpa dengan pakar pediatrik.

    Adakah mungkin memberi strawberi kepada anak-anak

    Stroberi kebun boleh diberikan kepada anak-anak dari usia satu tahun (sebagai makanan pelengkap). Dengan berhati-hati dan sedikit demi sedikit untuk memastikan tidak ada alahan. Tetapi bukan yang pertama, buah awal: mereka disumbat dengan nitrat dan racun perosak.
    Pada musim tinggi, bayi memerlukan 100-120 gram sehari.

    Ibu berminat bagaimana strawberi dan strawberi berguna untuk tubuh anak. Kesannya kompleks:

    1. Bagi kanak-kanak, beri bertindak seperti aspirin semula jadi, oleh itu ia ditunjukkan sebagai antipiretik.
    2. Mereka boleh dimakan walaupun diatesis.
    3. Asid yang terdapat di sini menekan jangkitan virus, meneutralkan radang. Oleh itu, buah beri sangat berguna dalam tempoh wabak dan untuk pencegahan ARVI dan influenza..

    Ia hanya perangsang selera makan kanak-kanak..

    Manfaat untuk lelaki

    Sebagai tambahan kepada sifat umum, strawberi berguna untuk separuh kuat kerana sebab berikut:

    1. Ia mengandungi kepekatan zink yang meningkat. Ini menormalkan sistem hormon lelaki, ubat semacam itu diresepkan untuk pencegahan atau rawatan prostatitis, adenoma, mati pucuk. Unsur surih meningkatkan libido lelaki.
    2. Misi vitamin C adalah untuk memperkuat sistem kekebalan tubuh lelaki, terutama perokok, untuk membuat pelindung tubuh semula jadi terhadap virus.

    Ia adalah afrodisiak yang diiktiraf di peringkat antarabangsa dan mesti dilakukan pada tarikh romantis (dengan sampanye). Setelah membuat menu seperti itu, seorang lelaki boleh yakin pada dirinya dan wanita.

    Cara makan strawberi

    Stroberi kebun sarat dengan asid organik yang merengsakan lapisan perut. Oleh itu, disyorkan untuk makan beri selepas makan utama, sebagai tambahan yang menyenangkan. Bukan untuk apa-apa bahawa ini adalah pencuci mulut yang paling popular..

    Dipercayai bahawa strawberi tidak dicampurkan dengan produk lain - ini menimbulkan penapaian pada perut dan perut kembung. Dan dia hanya sesuai dengan susu.

    Walau bagaimanapun, Internet menawarkan salad dari strawberi taman untuk setiap selera: dengan ayam, keju, kacang, dan buah-buahan lain. Mungkin masalah persepsi individu terhadap beri.

    Penggunaan strawberi dalam kosmetologi

    Stroberi taman adalah salah satu ramuan kecantikan terbaik. Ekstraknya terdapat dalam produk penjagaan kulit dari jenama kosmetik utama.
    Ini adalah ramuan utama dalam rawatan kecantikan rumah:

    • Topeng pulpa strawberi mengetatkan liang, membersihkan kulit dan menjadikannya lebih anjal. Kulit tepu dengan vitamin, menjadi segar dan lembut.
    • Anda boleh mencampurkan pulpa dengan madu - kulit akan dilembapkan, ia akan menjadi lebih sekata secara visual.
    • Menambah tanah liat putih ke pulpa strawberi membantu melicinkan kedutan halus, melembutkan kulit kasar.
    • Jus strawberi - peluntur tradisional: "melarutkan" jeragat, pigmentasi halus.

    Semasa menggunakan, tiga peraturan mesti dipatuhi:

    • Kosmetik dari strawberi kebun digunakan selepas mengelap wajah dengan minyak zaitun.
    • Aplikasi mengeringkan kulit, oleh itu ia sesuai untuk jenis apa pun, kecuali kering.
    • Lebih baik membuangnya dengan infus herba..

    Semakin kompleks masalahnya, semakin lama diperlukan untuk menyelesaikannya. Kadang-kadang memerlukan minggu.

    Bahaya dan kontraindikasi strawberi

    Beri mempunyai kontraindikasi:

    1. Alahan. Intoleransi peribadi ditunjukkan oleh ruam kulit merah yang menyebabkan gatal-gatal.
    2. Gastritis, kolitis, bisul, dan masalah perut dan usus lain.
    3. Intoleransi terhadap aspirin farmasi.

    Bagi orang yang sihat, strawberi boleh membahayakan hanya jika tidak masak, diisi dengan nitrat atau dicuci dengan buruk. Atau dimakan dalam kilogram dalam satu masa.

    Alergen terhadap stroberi kebun dibuat dengan debunga dari tanaman lain, yang menempel pada biji di permukaan. Untuk meneutralkannya, beri dalam saringan atau ayak dituangkan dengan air mendidih sebelum digunakan. Prosedur ini tidak akan mempengaruhi rasa dan kegunaan.

    Kesimpulannya

    Untuk merasa sihat sepanjang tahun, disarankan untuk makan sekurang-kurangnya beberapa kilogram buah strawberi segar sepanjang musim. Dan keringkan ekor yang dibasuh untuk musim sejuk untuk menambah teh untuk aroma.

    Anda hanya perlu makan buah beri yang masak, dari spesimen yang belum masak akan ada masalah perut dan faedahnya tidak ada.

    Stroberi kebun selalu dikaitkan dengan pasir, jadi ia mesti dibasuh dengan baik sebelum makan. Lebih baik dalam colander atau ayak.

    masterok

    Trowel.zhzh.rf

    Mahu tahu semuanya

    Turki kini penuh dengan strawberi. Saya duduk dan makan dan membaca bahawa ternyata ini bukan beri sama sekali. Suatu ketika saya terkejut kerana timun dan tomato bukan sayur-sayuran! Dan ada ini. Dalam kehidupan sehari-hari, kita terbiasa memanggil buah-buahan yang berair dari pohon kebun dan beri renek.

    Dan dari sudut saintifik, selalunya kita salah!

    Buah beri dalam botani adalah sejenis buah tanaman yang mengandung banyak biji dan memiliki pulpa berair yang tumbuh dari ovari bunga.

    Buah beri adalah jenis berikut:
    - beri sebenarnya (blueberry, blueberry, cranberry, lingonberry, currants, anggur, gooseberries);
    - epal (sebagai tambahan kepada epal, kumpulan ini merangkumi pir, abu gunung, dll.);
    - labu (tembikai, tembikai, labu, zucchini);
    - oren (buah sitrus).

    Yang bermaksud.
    1. Tomato, terung juga beri.

    2. Ceri, ceri manis, plum, aprikot, pic - ini bukan beri. Buah tanaman ini adalah drupes, dan tanaman itu sendiri disebut drupes..

    3. Buah raspberry, blackberry juga bukan beri. Mereka terdiri daripada banyak drupes kecil, yang tumbuh bersama menjadi satu buah kompleks - polydrupes.

    4. Dan strawberi, raspberi dengan strawberi juga bukan beri! Walaupun pulpa berair dan banyak biji. Faktanya ialah strawberi - biji ini - sebenarnya kacang-kacangan kecil. Oleh itu, buah strawberi adalah multi-kacang. Dan selain itu, bukan sahaja ovari, seperti buah beri sebenar, turut serta dalam pembentukan "beri" strawberi; pulpa strawberi berair adalah bekas yang terlalu banyak. Oleh itu, secara morfologi, buah strawberi adalah buah palsu..

    5. Contoh lain dari beri palsu adalah pinggul mawar. Hanya kacang-kacangannya di dalam buah, dan bukan di luar, seperti strawberi.

    6. Pisang, timun, kiwi dikelaskan sebagai buah beri.

    Nah, klasik mengenai tembikai. Sekarang semua orang tahu bahawa ia kelihatan seperti buah beri. Sebenarnya, buah semangka disebut labu, sama seperti buah tanaman lain dari keluarga Labu (Cucurbitaceae) - tembikai, labu, timun.

    Lalu mengapa mereka mengatakan bahawa semangka adalah buah beri?

    Faktanya ialah labu adalah sejenis buah beri! Lagipun, apa itu beri? Ahli botani memanggil buah beri dengan sebilangan besar biji dan bubur berair, ditutup dengan kulit berkulit tebal. Kenali potret tembikai?

    Ini bermaksud bahawa tembikai adalah buah beri. Dan timun, dan zucchini, dan labu, bayangkan, - juga buah beri!