Daging kuda-kopanina. Perincian dan hiasan tali pinggang kuda dan bagaimana ia digunakan (16 foto + 1 video)

Semua varietas ini dibuat di penempaan desa dari tembaga, gangsa, tembaga timah atau tembaga. Dari sekitar separuh kedua abad ke-19, barang-barang industri yang dicop mula muncul. Semua elemen tembaga dan kuningan dari abah-abah digilap oleh pemiliknya agar bersinar.
Dalam tali pinggang kuda, benda-benda digunakan yang secara serentak melakukan fungsi praktik, menghiasi dan melindungi kuda dari mata jahat.

VIDEO DI MANA SAYA MENCARI Kuda-Kuda yang Indah!

Pembahagi tali pinggang.

Di dada dan sisi kuda terdapat satu kali. Selalunya dibuat dengan pemutus dari tembaga dan tembaga, dada
disepuh dan pada masa yang sama hiasan.

Isnin mengendalikan.

Pegangan untuk monyet dan elemen lain - tembaga dan tembaga, dalam pelbagai saiz. Yang besar dibuat dengan pemutus, yang kecil dicop.

Cincin diameter dan rantai yang berbeza untuk tali pinggang.

Tembaga dan kuningan, digunakan untuk mengetatkan tali pinggang, untuk memisahkan tali pinggang pada tali pinggang, dan untuk hiasan dan cincin.

Tali pinggang.

Pada tali kekang dan tali, pada tali pelana, dll. Mereka dijumpai dalam pelbagai ukuran, mereka juga dibuat dengan pelbagai kaedah - yang lebih tua dengan cara pemutus, dari akhir abad ke-19 - dengan mencop. Bahan tembaga, tembaga, tembaga timah, gangsa. Bentuk gespernya sangat pelbagai dan, selain nilai utiliti, mereka berfungsi sebagai hiasan untuk kuda.

Dari unsur-unsur yang tidak menjalankan fungsi praktikal dan hanya digunakan sebagai jimat dan hiasan:

Plak matahari.

Hiasan besar dengan simbol suria dan digantung di kepala kuda. Mereka terbuat dari tembaga kuning dan tembaga, setakat ini hanya plak cor yang dijumpai, penemuannya jarang berlaku.

Plak bercorak.

Jimat perhiasan berbentuk bulat, dengan pelbagai ukuran, mengandungi unsur geometri - bintang berujung enam dan lapan titik, bulatan, segitiga, segi enam atau mempunyai simbol hati. Bahagian tepi hampir selalu bergerigi, terbuat dari tembaga atau tembaga. Lencana seperti itu dijahit pada tali pinggang keledar sebagai elemen utama komposisi.

Butang lencana.

Bulat dengan tepi licin atau kerang, ukuran plak tersebut bervariasi dari 1 hingga 4-5 cm. Mereka digunakan untuk memotong pelana, tali pinggang dan bahagian lain dari tali pinggang. Bentuk bulat, dengan tepi bergerigi dan licin, berukuran dari 1cm hingga sekitar 4cm.

Rivet, onlay, petua.

pelbagai jenis barang yang menghiasi dan melindungi kuda dari mata jahat. Jimat semacam itu kelihatan sangat beragam - hamparan berbentuk anak panah dan bujur, piring dengan telinga untuk memasang loceng dan loceng, "trefoils", paku keling dengan sisipan dari kaca berwarna, dll..

Loceng dan loceng.

Mereka digantung pada tali pinggang, di bawah busur dan di atas tali pinggang. Mereka menggembirakan pemiliknya dengan deringan mereka dan menyelamatkan kuda dari kerosakan. Kadang kala loceng mempunyai prasasti atau angka yang menunjukkan tukang atau tempat pengeluaran.

Mencari daging kuda (Identifikasi penemuan, foto +)

Butang dari Gulliver's fly - ini adalah bagaimana pemburu harta karun yang tidak berpengalaman kadang-kadang memanggil penemuan ini dan, tentu saja, mereka keliru.

Sebelum anda tidak lebih dari butiran tali pinggang kuda atau, dalam bahasa sederhana penggali - "daging kuda". Hiasan seperti itu adalah sifat yang tidak dapat dielakkan dari setiap ladang petani di masa yang jauh dan tidak terlalu lama, dan hari ini adalah penemuan yang agak kerap di ladang di mana nenek moyang kita pernah membajak dan menyemai.

Hiasan ini dibuat oleh tukang besi tempatan dari tembaga atau tembaga mengikut corak yang hampir sama, oleh itu, "daging kuda" sangat mudah dikenali oleh bentuk dan perhiasannya, tidak kira di mana ia berada di Empayar Rusia yang luas. Kadang kala anda menemui sampel yang agak besar, dan ini bukan lagi "daging kuda", tetapi "gajah".

Bahagian abah-abah yang lebih tua dilemparkan, tetapi sekitar pertengahan abad ke-19. mereka mula dicop secara besar-besaran. Ngomong-ngomong, plak logam ini, yang dilekatkan pada tali pinggang, tidak hanya membawa fungsi abah-abah, tetapi juga semacam jimat untuk kuda, semacam peninggalan masa lalu dari zaman kafir yang jauh.

Penemuan yang paling jarang dan berharga adalah loceng atau loceng, yang kadang-kadang mempunyai nama-nama tukang yang membuatnya..

Secara amnya, perhiasan kuda sering kali muncul dan tidak begitu menarik bagi pemburu harta karun, walaupun sebilangan pencinta kuda membuat komposisi dan panel cantik daripadanya yang menarik bagi mata.

Adakah anda menjumpai daging kuda? Adakah anda membuat panel cantik dengannya? Hantar gambar!

Kami menerbitkan semua yang berkaitan dengan penemuan penemuan di sini.

Di mana harta itu?

Artikel ini akan memberitahu anda tentang menghias tali pinggang kuda, atau sebagai orang biasa menyebutnya "daging kuda". Pertimbangkan jenis daging kuda yang popular dan beri tanda-tanda yang boleh anda temui kira-kira hasilnya. Pada akhir artikel, terdapat foto-foto kerajinan menarik tentang apa yang boleh dilakukan dengan daging kuda yang dijumpai. Saya harap artikel ini dapat membantu anda untuk mengelakkan kejadian seperti dalam gambar di bawah..

Mereka mula menghiasi tali pinggang kuda dari saat penampilannya. Kemungkinan besar, pada mulanya, ia berfungsi untuk mengetatkan tali pinggang dan memisahkan tali pinggang pada tali pinggang. Kemudian ia berkembang menjadi hiasan. Dan di samping itu, roh jahat tidak tidur, kuda perlu dilindungi entah bagaimana, sehingga mereka menggantung kuda dengan piring berkilau yang terang dan loceng yang berbunyi. Dibuat dari tembaga, tembaga dan gangsa, beberapa boleh disepuh.

Jenis-jenis abah kuda

Pembahagi tali pinggang.

Pembahagi tali pinggang, pisahkan artikulasi tali di dada dan di bahagian tepi ikat kepala.

Isnin mengendalikan.

Isnin mengendalikan. Digunakan untuk mengikat tali pinggang yang diregangkan dari satu batang ke batang yang lain melalui pelana.

Cincin.

Digunakan untuk mengetatkan tali pinggang dan memisahkan tali pinggang pada tali pinggang.

Tali pinggang.

Unsur-unsur abah-abah hanya digunakan sebagai jimat dan hiasan.

Lencana digunakan sebagai elemen utama hiasan abah-abah, dan itu adalah temuan paling umum.

Rivet, onlay, petua, clicker.

Pelbagai jenis barang yang menghiasi dan melindungi kuda dari mata jahat. Jimat semacam itu kelihatan sangat pelbagai - piring berbentuk anak panah dan bujur, piring dengan telinga untuk memasang loceng dan loceng, "trefoils", paku keling dengan sisipan kaca berwarna. Ejen pemberat kendali adalah tembaga (paling kerap, tetapi logam lain juga dijumpai) objek tiub berbentuk keriting bujur atau bulat. Nutcracker digantung di kendali. Terletak di sisi pantat - jurulatih mengetuk kendali di sisi kuda, dan ia memecut.

Loceng dan loceng.

Mereka digantung pada tali pinggang, di bawah busur dan di atas tali pinggang. Mereka menggembirakan pemiliknya dengan deringan mereka dan menyelamatkan kuda dari kerosakan. Kadang kala loceng mempunyai prasasti atau angka yang menunjukkan tukang atau tempat pengeluaran.

Dating daging kuda.

Daging kuda dibuat pada tahun-tahun awal menggunakan pemutus, dihiasi dengan pelbagai ukiran. Dalam proses pengecoran, daging kuda ternyata berdinding tebal dengan penyimpangan dan tangki yang berbeza. Dari sekitar pertengahan abad ke-19, setem mula digunakan. Selepas penampilan stamping, hiasan abah-abah kuda menjadi lebih nipis dan lebih halus. Pada awal abad ke-20 dan berdasarkan nasihat awal, daging kuda menjadi lebih kurus berbanding dengan cap abad ke-19.

Apa yang perlu dilakukan dengan daging kuda dan apa yang dilakukan pemburu harta karun dengannya.

Ada yang mengumpulkannya, menyimpannya, dan apabila jisim kritikal diperoleh, mereka pergi ke tempat pengumpulan logam bersama dengan shmurdyak yang lain. Sebahagiannya membuat panel yang cantik, seperti pada gambar berikut.

Tarikh Terbit: 26 Oktober 2018 9:23 PG
Terakhir dikemas kini: 26 Oktober 2018 9:23 PG

Log masuk untuk menilai artikel. log masuk

Komen:

Log masuk untuk menghantar komen. log masuk

Daging kuda dan kopanina lain. Digger mencari.

Berjalan di seberang padang, anda mendengar isyarat yang sedang digali, tentu anda menggali. Dan di sana!?

Sesuatu yang tidak dapat difahami, tetapi benar-benar terbuat dari logam bukan ferus, misalnya, tembaga, yang juga mempunyai konkrit, kadang-kadang tidak tanpa rasa anggun. Sebagai peraturan, seseorang dengan pengalaman menggali menentukan penemuan tersebut dengan jelas - daging kuda, baik, kadang-kadang kecil - daging kuda. Dan ada banyak penemuan seperti itu, katakanlah, yang lebih sering daripada duit syiling yang didambakan atau logam-plastik.

Benar, pengalaman komunikasi saya sendiri, di berbagai laman pencinta alat carian, menunjukkan bahawa kadangkala benda-benda yang diperbuat daripada logam seperti gangsa atau tembaga, yang tidak dapat ditentukan, dinyatakan sebagai daging kuda hanya kerana mereka sendiri tidak dapat memahami apa itu..

Bagaimana kita menangani penemuan tersebut? Seseorang mengeluarkannya dan meninggalkannya di pinggir padang, bersama dengan sampah logam lain yang tidak diperlukan. Saya membawanya pulang dan di sana barang-barang ini terbaring selama bertahun-tahun di suatu tempat yang jauh, tidak begitu ketara oleh saudara saya, di sudut gudang. Kerana, setelah "amaran Cina yang melampau", yang ke-seribu berturut-turut, semua kebaikan ini terkumpul oleh kerja keras yang menggali, melalui tangan isterinya yang indah, akan terbang ke tempat pembuangan.

Seseorang menambah pelbagai jenis kopaninka berwarna dan, setelah memperoleh beberapa kilogram, menyerahkannya ke tempat pengumpulan logam.

Mereka yang membiarkan diri mereka melemparkan penemuan seperti itu terus ke lapangan dan tidak mahu menyebutnya.

Tetapi ada orang di antara kita yang berminat untuk mencari sifat kuno dan kreatif. Orang-orang seperti itu mengumpulkan "shmurdyak" yang berwarna, misalnya, daging kuda yang sama, dan dibuat dalam semua jenis komposisi. Ia boleh menjadi panel dengan atau tanpa kaca. Terdapat pelbagai cara reka bentuk yang menarik, perkara yang nampaknya tidak perlu. Saya pernah mendengar tentang seorang lelaki yang memasak komposisi dari penemuannya, kata mereka, ternyata sangat menarik dan tidak biasa.

Sudah tentu, banyak perkara menarik ditemui dalam perburuan, tidak realistik untuk menyenaraikan semuanya. Contohnya, apa yang disebut "samovar", tentu saja, kita bercakap mengenai perincian atau hanya bahagian samovar. Salah satu pemburu harta karun yang sering dijumpai adalah kapak. Ini tentunya bukan mengenai kapak pertempuran kuno. Yang paling biasa, yang masih digunakan oleh petani, dan bukan hanya dalam pelbagai karya. Dan kasut kuda. Simbol keberuntungan ini tidak jarang berlaku, dan bukan hanya dengan kuda yang dicabut, kasut untuk orang kadang-kadang dilengkapi dengan kasut kuda..

Tetapi ada juga serpihan salib pakaian dalam, ikon, topi pada umumnya, plastik yang sangat kecil, dan semua ini dalam jumlah yang banyak. Dari kepingan ini, anda boleh membuat sesuatu yang sangat menarik. Di samping itu, ada satu perkara yang tidak begitu penting. Ternyata kreativiti seperti ini mempunyai harga dan laris. Saya faham bahawa sebahagian besar dari kita mencari artifak sama sekali bukan untuk mencari wang, tetapi adakah buruk jika pekerjaan yang menarik menghiasi rumah seseorang, dacha. Banyak yang tidak akan menjadi pertolongan buruk jika ternyata dengan cara seperti ini, sekurang-kurangnya petrol. Dan sebagai hadiah asli untuk rakan, ia akan sangat berguna. Saya sendiri tidak memikirkan bagaimana untuk melakukan sesuatu dengan tangan saya sendiri, dari apa yang dibawa dari polis dan dicurahkan ke sudut terpencil. Tetapi seperti yang saya bayangkan bahawa masih banyak malam musim sejuk yang panjang dengan embun beku dan es di luar tingkap, mungkin patut dicuba. Juga, rakan-rakan seperjuangan saya yang menyukai kreativiti seperti itu, mengatakan bahawa aktiviti ini sangat membantu menghilangkan musim sejuk yang disebut, menggali penarikan diri.

Sangat disayangkan apabila timbunan penemuan yang tidak bernilai sebagai bahan yang terkumpul mengumpulkan debu di sudut, seperti di lumbung saya. Namun, apa sahaja yang dapat dikatakan, tetapi sejumlah masa dan wang yang banyak dihabiskan untuk melibatkan diri dalam hobi kita.

Tetapi kerja seperti ini, dengan penemuan yang nampaknya tidak berguna, bukan sahaja dapat meluangkan masa dengan minat dan faedah, tetapi juga untuk mengingati masa indah yang diluangkan dengan alat pengesan logam di alam semula jadi.

Pengesan logam di Rusia / Peralatan putih sahaja!

SYARIKAT

  • Mengenai syarikat
  • Alamat kedai
  • Pusat servis
  • Perundingan pakar
  • Menulis surat
  • Kekosongan

PERKHIDMATAN

  • Beli secara kredit
  • Peralatan carian terpakai
  • Pertukaran teknologi carian
  • Terma penghantaran
  • Perkhidmatan jaminan
  • Sistem diskaun

SUMBER DAN PERKHIDMATAN

  • Arahan untuk pengesan logam
  • Permainan "MDKASHING"
  • Akhbar "Vestnik MDRegion"
  • Permainan "Diary of Merchant"
  • YouTube kami
  • Kumpulan kami "VKontakte"

Kuda dan kopaninka lain.

Berjalan di seberang padang, anda mendengar isyarat yang sedang digali, tentu anda menggali. Dan di sana!?

Sesuatu yang tidak dapat difahami, tetapi benar-benar terbuat dari logam bukan ferus, misalnya, tembaga, yang juga mempunyai konkrit, kadang-kadang tidak tanpa rasa anggun. Sebagai peraturan, seseorang dengan pengalaman menggali menentukan penemuan tersebut dengan jelas - daging kuda, baik, kadang-kadang kecil - daging kuda. Dan ada banyak penemuan seperti itu, katakanlah, yang lebih sering daripada duit syiling yang didambakan atau logam-plastik.

Benar, pengalaman komunikasi saya sendiri, di berbagai laman pencinta alat carian, menunjukkan bahawa kadangkala benda-benda yang diperbuat daripada logam seperti gangsa atau tembaga, yang tidak dapat ditentukan, dinyatakan sebagai daging kuda hanya kerana mereka sendiri tidak dapat memahami apa itu..

Bagaimana kita menangani penemuan tersebut? Seseorang mengeluarkannya dan meninggalkannya di pinggir padang, bersama dengan sampah logam lain yang tidak diperlukan. Saya membawanya pulang dan di sana barang-barang ini terbaring selama bertahun-tahun di suatu tempat yang jauh, tidak begitu ketara oleh saudara saya, di sudut gudang. Kerana, setelah "amaran Cina yang melampau", yang ke-seribu berturut-turut, semua kebaikan ini terkumpul oleh kerja keras yang menggali, melalui tangan isterinya yang indah, akan terbang ke tempat pembuangan.

Seseorang menuangkan pelbagai jenis kopaninka berwarna dan, setelah memperoleh beberapa kilogram, menyerahkannya ke tempat pengumpulan logam.

Mereka yang membiarkan diri mereka melemparkan penemuan seperti itu terus ke lapangan dan tidak mahu menyebutnya.

Tetapi ada orang di antara kita yang berminat untuk mencari sifat kuno dan kreatif. Orang-orang seperti itu mengumpulkan "shmurdyak" yang berwarna, misalnya, daging kuda yang sama, dan dibuat dalam semua jenis komposisi. Ia boleh menjadi panel dengan atau tanpa kaca. Terdapat pelbagai cara reka bentuk yang menarik, perkara yang nampaknya tidak perlu. Saya pernah mendengar tentang seorang lelaki yang memasak komposisi dari penemuannya, kata mereka, ternyata sangat menarik dan tidak biasa.

Sudah tentu, banyak perkara menarik ditemui dalam perburuan, tidak realistik untuk menyenaraikan semuanya. Contohnya, apa yang disebut "samovar", tentu saja, kita bercakap mengenai perincian atau hanya bahagian samovar. Salah satu pemburu harta karun yang sering dijumpai adalah kapak. Ini tentunya bukan mengenai kapak pertempuran kuno. Yang paling biasa, yang masih digunakan oleh petani, dan bukan hanya dalam pelbagai karya. Dan kasut kuda. Simbol keberuntungan ini tidak jarang berlaku, dan bukan hanya dengan kuda yang dicabut, kasut untuk orang kadang-kadang dilengkapi dengan kasut kuda..

Tetapi ada juga serpihan salib pakaian dalam, ikon, topi pada umumnya, plastik yang sangat kecil, dan semua ini dalam jumlah yang banyak. Dari kepingan ini, anda boleh membuat sesuatu yang sangat menarik. Di samping itu, ada satu perkara yang tidak begitu penting. Ternyata kreativiti seperti ini mempunyai harga dan laris. Saya faham bahawa sebahagian besar dari kita mencari artifak sama sekali bukan untuk mencari wang, tetapi adakah buruk jika pekerjaan yang menarik menghiasi rumah seseorang, dacha. Banyak yang tidak akan menjadi pertolongan buruk jika ternyata dengan cara seperti ini, sekurang-kurangnya petrol. Dan sebagai hadiah asli untuk rakan, ia akan sangat berguna. Saya sendiri tidak memikirkan bagaimana untuk melakukan sesuatu dengan tangan saya sendiri, dari apa yang dibawa dari polis dan dicurahkan ke sudut terpencil. Tetapi seperti yang saya bayangkan bahawa masih banyak malam musim sejuk yang panjang dengan embun beku dan es di luar tingkap, mungkin patut dicuba. Juga, rakan-rakan seperjuangan saya yang menyukai kreativiti seperti itu, mengatakan bahawa aktiviti ini sangat membantu menghilangkan musim sejuk yang disebut, menggali penarikan diri.

Sangat disayangkan apabila timbunan penemuan yang tidak bernilai sebagai bahan yang terkumpul mengumpulkan debu di sudut, seperti di lumbung saya. Namun, apa sahaja yang dapat dikatakan, tetapi sejumlah masa dan wang yang banyak dihabiskan untuk meneruskan hobi kita.

Karya seperti ini, dengan penemuan yang seolah-olah tidak berguna, bukan sahaja dapat meluangkan masa dengan minat dan faedah, tetapi juga untuk mengingati masa-masa indah yang diluangkan bersama pengesan logam.

Apa itu daging kuda

Sudah lama saya tidak menulis apa-apa, akhirnya musibah. Saya tidak pergi ke mana-mana, saya tidak melihat apa-apa, tidak ada yang perlu ditulis. :))) Kerja, kerja dan banyak lagi kerja, baiklah, saya harap semuanya akan segera berakhir dan saya akan bebas pada akhir musim panas.

Saya memutuskan untuk meneruskan topik ini dengan slanga memburu harta karun buat masa ini. Oleh kerana kita sudah memeriksa duit syiling dan nama mereka, giliran penemuan lain. Jadi mari kita pergi!

Shmurdyak, butor - penemuan yang tidak membangkitkan minat, sebagai peraturan, ini adalah sampah dari aloi bukan ferus, serpihan beberapa barang yang baik, daging kuda, dll..

Khabar adalah penemuan yang berharga dalam semua aspek: baik dari sudut sejarah, dan dari sudut wang, dan dari segi estetika.

Daging kuda - elemen tali pinggang kuda (cincin, pengedar tali pinggang, gesper, dll.).

Wang syiling kerajaan-vodka tertentu - kotoran dari botol vodka dan lain-lain, masalah utama bagi pemburu harta karun di kampung-kampung pada zaman Soviet.

Puga - singkatan untuk "butang".

Berat adalah butang tahun-tahun awal, ia mendapat namanya untuk penampilan khusus, memang, menyerupai berat. Bentuk butang disebabkan oleh teknologi pembuatan.

Daun, kelopak - salib pektoral yang dinamakan bentuknya seperti daun. Salib bidal dengan bentuk yang serupa kadang-kadang dijumpai (saya sendiri menjumpainya). Terdapat pendapat sejarah bahawa salib seperti itu dipakai oleh populasi wanita, menurut saya itu tidak sepenuhnya betul, kerana objek keagamaan itu sangat umum.

Baling-baling adalah salib pektoral yang cukup besar. Sebagai peraturan, ia bersifat dua hala. Dating awal, selalunya 14-16 abad. Nama itu berasal dari bentuk tertentu.

Besogon - ikon pektoral atau salib dengan gambar Martir Besar Nikita mengusir setan. Plot ini agak biasa untuk budaya Ortodoks.

Die - ikon aloi bukan ferus.

Lipat - ikon yang diperbuat daripada aloi berwarna, terbuat dari beberapa pintu.

Joker - mempunyai beberapa tafsiran: 1) duit syiling yang bengkak dengan oksida atau usang sehingga mustahil untuk mengetahui sama ada denominasi atau tahun penerbitannya; 2) penemuan yang tidak dapat difahami, iaitu anda dapat melihat sesuatu yang bermanfaat, tetapi mustahil untuk difahami dengan segera.

Kaca - botol antik dan bekas lain yang terbuat dari kaca.

Secara umum, seperti biasa, teruskan, tambah, kongsi.

Perhiasan kuda antik adalah penemuan harta karun yang biasa dijumpai

Mereka yang baru-baru ini mula terlibat dalam pencarian instrumental sering menghadapi masalah seperti mengenal pasti dan menilai penemuan dengan betul. Di setiap pinggan tembaga atau sekeping pinggan tembaga, anda melihat harta dengan harga yang belum pernah terjadi sebelumnya, tetapi sebenarnya semuanya lebih mudah.

Di ladang dan desa, selama beberapa dekad, banyak benda jatuh ke tanah, dari duit syiling yang hilang hingga kuku berkarat. Banyak barang antik dibuat dari logam bukan besi - tembaga, tembaga, gangsa. Kesemuanya memancarkan isyarat yang sangat bersih dan menyenangkan pada alat pengesan logam, selalunya mirip dengan isyarat duit syiling, kerana alasan ini kami menggali sejumlah besar besi dari semua jenis kepingan pada musim ini. Sebilangan besar dari mereka tidak berminat, kerana kurangnya sekurang-kurangnya beberapa nilai, tetapi kadangkala sangat menarik.

Berdasarkan kategori penemuan ini, elemen hiasan abah-abah kuda boleh dikaitkan. Mereka menemui pelbagai jenis dan jenis yang paling beragam, yang disebut penggali dalam satu perkataan - daging kuda.

Bilangan elemen abah-abah dapat mencapai lebih dari selusin varietas. Di beberapa forum, anda juga boleh menemui bahagian khas yang dikhaskan untuk topik ini. Di sana ditentukan apakah objek ini pernah menjadi hiasan kuda dan di mana bahagian abah-abah itu.

Pertimbangkan perhiasan kuda yang paling sering dijumpai semasa pencarian dengan MD..

Plak bulat dengan diameter berbeza.

Perhiasan biasa dan cantik

Sebagai tambahan kepada barang-barang ini, dari semasa ke semasa terdapat pembahagi, gesper dan beberapa perkara lain yang paling berkaitan langsung dengan abah-abah. Sekiranya boleh, gambar mereka juga akan diposkan pada masa akan datang..

Sudah tentu, loceng dianggap paling menarik. Yang utama (besar) digantung di tengah pada busur - ini adalah apa yang disebut loceng melengkung, di sebelahnya kadang-kadang terdapat deretan yang lebih kecil - menyanyi bersama, dan lebih jauh di sepanjang busur itu ada loceng.

Adalah kejayaan besar untuk menemukan mana-mana yang selamat dan kukuh, biasanya dinding mereka yang rapuh tidak tahan akibat penanaman bertahun-tahun.

Ini adalah bagaimana mereka - sifat yang tidak dapat dielakkan dari tali kuda.

Sebilangan besar elemen hiasan abah-abah tidak mempunyai nilai, kecuali loceng dan loceng. Selebihnya hanya menarik minat para peminat. Ya, jangan terkejut ada penggali yang mengumpulkan penemuan yang paling indah dan terpelihara dengan baik. Setelah membersihkannya, mereka membuat panel yang sangat cantik..

daging kuda

Apa itu daging kuda? Ini adalah daging kuda yang digunakan untuk makanan. Hidangan yang paling lazat diperoleh dari daging anak kuda berusia 9-12 bulan, tetapi daging haiwan yang lebih tua (berumur satu hingga tiga tahun) juga digunakan dalam memasak..

Yang paling terkenal adalah sosej yang dibuat dari daging kuda. Tetapi produk ini juga sesuai untuk menyediakan hidangan lain. Hidangan kegemaran orang Turki dan Mongol ialah kazy, zal, shuzhuk, besbarmak, pilaf, orang Jepun adalah sashimi. Orang Itali menambahkan daging kuda ke spageti, sementara orang Swiss menggorengnya.

Di Sweden, Belgium dan Perancis, daging kuda sering dimakan mentah. Tartar disediakan - pulpa cincang dibumbui dengan sos panas, bawang, herba, rempah.

Kumis juga digunakan untuk makanan - ini adalah nama susu masam mares. Juga keju kotej dan chigyan disediakan daripadanya..

Adakah daging kuda dibenarkan

Jawapan untuk soalan: "Bolehkah saya makan daging kuda?" samar-samar. Perwakilan dari pelbagai bangsa mempunyai sikap yang berbeza terhadap daging kuda. Anda tidak boleh makan daging kuda di Ireland, UK, Amerika Syarikat, Kanada. Yahudi, Gipsi, India, Sepanyol dan Brazil tidak memakannya. Bagi orang Mongol, Turki, Kazakh dan Kyrgyz, daging kuda adalah makanan harian mereka, dan di kalangan orang Jepun ia dianggap makanan istimewa.

Adakah kaki kuda digunakan untuk makanan? Daging jeli disediakan dari mereka. Hidangannya ternyata sangat padat, elastik, telus dan lembut.

Komposisi daging

Di antara semua jenis daging, daging kuda adalah peneraju kandungan molibdenum dan kalsium. Ia lebih unggul daripada daging lembu dari segi kepekatan asid organik dan zat besi. Daging kuda juga mengandungi vitamin (A, C, E, K, kumpulan B), unsur makro dan mikro.

Komposisi daging kuda (setiap 100 gram)

Daging kuda hampir tidak mengandungi kolesterol. Oleh itu, ia digunakan dalam makanan diet.

Kandungan kalori dan nilai pemakanan

Berapakah jumlah kalori dalam daging kuda? Kandungan kalori setiap 100 gram - 119-187 kilokalori. Daging berkalori paling tinggi terletak di tulang rusuk dan di kawasan perut, kerana di bahagian inilah lemak disimpan. Di samping itu, dengan bertambahnya usia, daging kuda berkurang dalam kandungan air dan peningkatan lemak..

Semasa memasak, kandungan kalori produk meningkat. Nilai pemakanan daging kuda salai - 190 kilokalori, kering - 200, rebus - 214, rebus - 240, goreng - 290, kering - 300.

Daging kuda mengatasi daging lembu, domba dan daging babi dalam komposisi dan rasa.

Berapa banyak protein dalam daging kuda? Apakah penunjuk BJU untuk daging kuda? Produk ini mengandungi 21 gram protein (setiap 100 gram). Akibatnya, dari segi kandungan protein (mereka dicirikan oleh komposisi asid amino yang seimbang), daging kuda lebih unggul daripada semua jenis daging yang lain. Pada masa yang sama, terdapat sedikit lemak (2.5-5 gram). Ini secara radikal berbeza dengan lemak haiwan lain dan sama komposisi dengan minyak sayuran. Lemak kuda sangat lembut. Sekiranya anda mengambilnya, ia meleleh, itulah sebabnya daging kuda tidak pernah marmar. Tidak ada karbohidrat dalam daging kuda.

Kandungan kalori kazy per 100 gram

Semasa memasak sosej, nilai pemakanan produk sangat meningkat. Kandungan kalori kazy ialah 445 kilokalori per 100 gram, dan jenis sosej masak yang lain - 350.

Kandungan kalori daging kuda kering

Kandungan kalori daging kuda kering adalah 200 kilokalori per 100 gram, dan basturma (tenderloin kering) - 240.

Rasa daging kuda apa

Ramai orang Eropah percaya bahawa daging kuda rasanya sangat menjijikkan. Tetapi pendapat ini salah. Kemungkinan besar, ini dijelaskan oleh fakta bahawa semasa berundur dari Moscow di tentera Napoleon mereka memakan daging kuda yang jatuh. Pada waktu yang sama, garam dan bumbu diganti dengan serbuk mesiu, yang menjadi penyebab banyak keracunan makanan. Sebenarnya, daging kuda mempunyai rasa dan aroma yang menyenangkan, walaupun spesifik (sedikit manis). Daging kuda yang lebih tua boleh menjadi pahit dan berbau busuk.

Makanan daging kuda

Daging kuda: memberi manfaat dan bahaya kepada tubuh manusia

Sekiranya disalahgunakan, daging kuda boleh membahayakan dan bukannya baik. Oleh itu, anda tidak boleh terlalu terbawa-bawa dengan produk tersebut. Dua ratus gram sehari cukup untuk lelaki, seratus untuk wanita, dan tujuh puluh untuk kanak-kanak dan orang tua. Produk daging kuda diperkenalkan ke dalam diet tidak lebih dari tiga kali seminggu.

Harus diingat bahawa daging kuda cepat merosot, itulah sebabnya ia boleh menyebabkan keracunan. Di samping itu, ia sering dijangkiti salmonella dan trichinella. Oleh itu, daging kuda memerlukan rawatan haba yang berpanjangan..

Kaki kuda tanpa tulang

Apa yang berguna

Setelah mengkaji komposisi produk, kita dapat mengatakan bagaimana daging kuda berguna:

  1. Vitamin B menormalkan metabolisme, merangsang aktiviti saraf;
  2. Vitamin E mempunyai kesan peneutralan terhadap radikal bebas, sehingga memicu mekanisme peremajaan dan mencegah barah;
  3. Vitamin A meningkatkan penglihatan;
  4. Fosfor dan kalsium menguatkan tisu tulang, sehingga dapat meminimumkan risiko patah tulang dan perkembangan penyakit sistem muskuloskeletal;
  5. Magnesium dan kalium menguatkan miokardium, meningkatkan aktiviti jantung;
  6. Besi dan tembaga terlibat dalam proses hematopoiesis (pengeluaran sel darah merah) dan meningkatkan tahap hemoglobin;
  7. Antioksidan menghalang pertumbuhan sel barah, melambatkan proses penuaan, menguatkan sistem imun dan meningkatkan daya tahan tubuh terhadap jangkitan.

Daging kuda, kerana sifatnya yang bermanfaat, mempunyai kesan yang baik terhadap sistem tubuh manusia yang lain:

  • memberi kekuatan pada saluran darah;
  • mengaktifkan peredaran darah;
  • mengembalikan aktiviti pencernaan;
  • memudahkan penyingkiran sisa makanan yang tidak dicerna;
  • memperbaiki mikroflora usus;
  • merangsang peristalsis usus;
  • mencegah perkembangan sklerosis dan proses distrofik pada otot;
  • mempunyai kesan koleretik;
  • menurunkan kepekatan kolesterol, mencegah pembentukan gumpalan darah dan plak aterosklerotik;
  • meningkatkan penyerapan gula, mengurangkan risiko diabetes;
  • mengaktifkan aktiviti otak;
  • menormalkan tidur;
  • menenangkan saraf;
  • meneutralkan sinaran;
  • memberi tenaga;
  • membuang bahan toksik dan toksin.

Hidangan daging kuda sejuk mempunyai kesan pemanasan.

Daging kuda akan memberi faedah istimewa kepada orang:

  1. Menghidap anemia, diabetes mellitus, patologi hati, onkologi;
  2. Mereka yang menjalani pemulihan setelah lama sakit, rawatan pembedahan;
  3. Mengalami tekanan yang meningkat (mental dan fizikal);
  4. Tinggal di kawasan yang tidak baik secara ekologi dan di kawasan dengan tahap radiasi yang tinggi;
  5. Mereka yang bekerja di perusahaan dengan keadaan kerja yang berbahaya;
  6. Mereka yang menjalani radio dan kemoterapi.

Penghidap alergi akan dapat merasakan faedah daging kuda, kerana produk ini bersifat hypoallergenic.

Daging kuda mudah diserap oleh badan. Proses pencernaan memakan masa 3 jam (daging lembu dicerna selama sehari).

Daging kering tidak mengandungi bahan tambahan kimia dan jenuh maksimum dengan nutrien. Ini adalah produk semula jadi dan, lebih-lebih lagi, dapat disimpan untuk waktu yang lama. Daging kuda kering adalah optimum untuk anemia.

Apa itu daging kuda

Post Naphthalene »11 Apr 2018 05:18:17 pagi

Unsur-unsur abah kuda

Menghiasi tali pinggang kuda dengan pelbagai elemen hiasan telah menjadi ciri khas manusia sejak zaman dahulu lagi. Lagipun, kuda selalu memainkan peranan besar dalam kehidupan manusia - dengan mereka pahlawan kuno pergi berperang, dan pada masa damai haiwan ini membantu orang bertani dan cepat mengatasi jarak jauh. Oleh itu, tali pinggang tentunya tidak hanya selesa dan berfungsi, tetapi juga dihiasi dengan pelbagai sifat penting dari segi hiasan dan keagamaan..

Hari ini, pelbagai hiasan abah-abah kuda terdapat di berbagai pelosok dunia - dan masing-masing ternyata dengan caranya sendiri yang asli, asli dan jelas menggambarkan minat dan kemahiran orang pada zaman mereka.

Contohnya, produk Scythians kuno - nomad, yang hidupnya mustahil dibayangkan tanpa kuda, sangat menarik. Tali pinggang kuda dibuat dari kulit asli, dihiasi dengan pelbagai plat logam berharga yang diukir. Imej pelbagai haiwan paling sering menjadi corak piring seperti itu, yang cukup mudah difahami dan dapat difahami - bagaimanapun, orang nomad lebih suka terlibat dalam penternakan lembu, sementara gambar haiwan juga selalu membawa makna agama yang mendalam. Gambar serupa sering dijumpai pada tali pinggang tali pinggang Scythian yang terbuat dari tulang. Pelana kulit asli dihiasi dengan gambar lega atau applique tambal sulam, dan juga dilengkapi dengan pelbagai elemen emas. Kain pelana besar yang diperbuat daripada kain berkualiti tinggi dihiasi dengan berus hiasan.

Orang-orang Timur, khususnya orang-orang Kazakh kuno, dihiasi tali pinggang kuda terutama dengan barang-barang perak - dan pada masa ini, karya-karya luar biasa ukiran terbuka, bertatahkan batu-batu berharga, ukiran dan karya-karya lain dari pengrajin mahir kuno telah selamat. Gabungan tekstil hiasan dan logam berharga dibuat pada masa itu kesan yang luar biasa dan terang pada orang asing!

Yang paling banyak dikaji hari ini adalah hiasan abah-abah kuda yang dibuat oleh para petani Rusia sejak beberapa abad yang lalu. Khususnya, sukar untuk membayangkan melengkapkan kuda tanpa membunyikan perincian tembaga - di sini kesan hiasan yang jelas merangkumi kemahiran artistik tinggi pencipta dan pandangan khurafat yang mendalam dari orang biasa. Sesungguhnya, menurut para petani, cincin tembaga yang dipersonifikasikan sebagai pelindung dari roh jahat di jalan raya, yang sangat penting ketika melakukan perjalanan di kawasan luar bandar yang tidak berkesudahan..

Penikmat seni kuno juga berminat dengan elemen hiasan tali pinggang kuda yang dibuat di negara-negara Barat. Pelana yang dilapisi emas dan perak, gambar hiasan pada muncung dan selimut dengan gambar lambang dan tanda kultus akan memberitahu kita dengan sempurna mengenai adat istiadat orang pada masa mereka, serta mengenai tugas-tugas penting yang dihadapi oleh penunggang..

Unsur-unsur memanfaatkan kuda dari masa yang berlainan dan orang-orang memberikan ruang lingkup kajian yang tak terbatas untuk pencinta sejarah, penikmat warisan budaya, dan juga pengumpul moden.

Daging kuda-kopanina. Perincian dan hiasan abah-abah kuda dan bagaimana ia digunakan

Dipercayai bahawa untuk melindungi kuda dari benda najis, tali kuda harus memiliki tembaga. Hiasan berkilat dan cincin dilindungi dan dihiasi kuda petani dan mulia. Punca kepercayaan ini tidak diketahui, tetapi orang benar-benar mempercayai ini dan menggantung kudanya dengan perhiasan jimat. Dan mereka selalu menggilapnya, dan menyesuaikannya dengan seberapa banyak yang mereka mampu. Lama kelamaan, semua barang ini jatuh ke tanah, hilang atau terbengkalai. Walaupun perkara-perkara sederhana, tetapi dibuat dengan sikap dan cinta yang istimewa - mahir dan cekap.

Semua varietas ini dibuat di penempaan desa dari tembaga, gangsa, tembaga timah atau tembaga. Dari sekitar separuh kedua abad ke-19, barang-barang industri yang dicop mula muncul. Semua elemen tembaga dan kuningan dari abah-abah digilap oleh pemiliknya agar bersinar.
Dalam tali pinggang kuda, benda-benda digunakan yang secara serentak melakukan fungsi praktik, menghiasi dan melindungi kuda dari mata jahat.

Forum Pemburu Harta Karun - Treasure Selatan

  • Lelong
    • Lelong
    • Lelong - Tawaran
  • Kedai duit syiling
  • Arked membeli-belah
  • Peraturan Forum
  • Tanda harga
    • Tanda harga syiling
    • Tanda harga wang kertas
  • Katalog
    • Katalog setem pada senjata dan kartrij
    • Katalog roda untuk minyak tanah dan lampu lain
    • Katalog Pingat dan Pesanan USSR
    • Katalog daging kuda
    • Katalog Y. Adrianov
  • Cara menggunakan forum (Soalan Lazim)
  • Soalan Lazim Numismatik

Daging kuda, cara membersihkannya?

  • Hantar topik melalui e-mel
  • versi cetak
  • Pergi ke halaman:

Daging kuda, cara membersihkannya?

Dihantar oleh Nettle »05 Jul 2017, 16:36:45

Akhirnya saya keluar ke satu penyelesaian. Tambang lama terbengkalai. Semua penempatan sebelum tahun 1930-an adalah lombong emas kami. Laut mendapat kesenangan. Cuaca sangat panas, rumput tidak tinggi. Mengatasi rumah yang tidak sampah tentu saja adalah pengalaman yang sama sekali berbeza! Inilah yang terkumpul dari yang baik. Untuk sebab-sebab tertentu saya sama sekali tidak menjangkakan daging kuda. Dan satu perkara lagi (dibersihkan), petua yang jelas terputus dari sesuatu. Untuk mengetahui lebih lanjut apa itu?


Soalan. Bagaimana membersihkan daging kuda? Tidak bersinar, Hanya untuk menghilangkan karat dan patina. Saya untuk pano

[url = /monthly_2017_07/IMG_1806.JPG.d1bbbe386b91a7669acd4d670fdb34f3.JPG† [img] /monthly_2017_07/IMG_1806.thumb.JPG.7bb3ec41c81285JPG []

Daging kuda, cara membersihkannya?

Dihantar oleh Nettle »05 Jul 2017, 16:47:41

Daging kuda, cara membersihkannya?

Posting nikmak »05 Jul 2017, 17:57:26

Anda boleh mencubanya dengan cuka, dan kemudian sikat dengan jari anda atau berus gigi dengan soda (sekurang-kurangnya syiling tembaga dibersihkan seperti ini ke logam).


Akan menarik untuk melihat hujungnya.

Daging kuda, cara membersihkannya?

Dihantar oleh Vovka54region »05 Jul 2017, 17:58:19

Op - la - la. Adakah anda tahu bahawa kereta kuda kiri bawah dibuat dengan cara membuang, bukan memotong? Kuda seperti itu dapat dilihat pada abad ke-18. [img] /emoticons/default_rolleyes.gif [/ img]

Butang berpola tidak berat. Secara amnya, berdasarkan penemuan, anda tidak menggunakan gegelung di atas syiling - 100% ada di dalamnya. Saya akan kembali ke sana [img] /emoticons/default_good.gif [/ img]

Dan anda boleh membersihkan kuda dengan bahan kimia dapur - larutan asid sitrik, atau cuka - hanya pada perkara yang mereka latih dalam membersihkan. [img] /emoticons/default_spiteful.gif [/ img]

Daging kuda, cara membersihkannya?

Dihantar oleh Nettle »05 Jul 2017, 18:22:26

1 jam yang lalu, Vovka54region berkata:


Op - la - la. Adakah anda tahu bahawa kereta kuda kiri bawah dibuat dengan cara membuang, bukan memotong? Kuda seperti itu dapat dilihat pada abad ke-18. [img] /emoticons/default_rolleyes.gif [/ img]

Butang berpola tidak berat. Secara amnya, berdasarkan penemuan, anda tidak menggunakan gegelung di atas syiling - 100% ada di dalamnya. Saya akan kembali ke sana [img] /emoticons/default_good.gif [/ img]

Dan anda boleh membersihkan kuda dengan kimia dapur - penyelesaian asid sitrik, atau cuka - hanya pada perkara-perkara yang mereka latih dalam membersihkan. [img] /emoticons/default_spiteful.gif [/ img]


Sudah tahu! Saya menjumpai laman web daging kuda yang bagus. Dari mana datangnya abad ke-18. Sebaliknya, permulaan 19. Baik, atau tuan tahu bagaimana membuangnya kemudian. Saya rasa begitu. Ia tidak kelihatan seperti butang. 1 pin. Satu tajam seperti butang. Di sini dengan mereka, foto lebih besar dan tidak dimasukkan. Saya pasti akan kembali ke sana. Tidak ada tempat lain.

Daging kuda, cara membersihkannya?

Dihantar oleh Nettle »06 Jul 2017, 08:51:18

Daging kuda, cara membersihkannya?

Dihantar oleh nikmak »06 Jul 2017, 09:41:49

Wilayah Vovka54 dengan betul mengatakan bahawa dengan daging kuda seperti itu, duit syiling haruslah wajib. Selalunya tempat itu tidak "didedahkan" pada kali pertama. Anda perlu melihat ke sana lagi dan lagi, dan duit syiling akan muncul.


Dan dari foto, mungkin ukurannya besar? Anda boleh memampatkan dan mencuba lagi..

Daging kuda, cara membersihkannya?

Dihantar oleh Nettle »06 Jul 2017, 10:01:10

1 jam yang lalu, vfrc berkata:


Vovka54region dengan betul mengatakan bahawa dengan daging kuda seperti itu, duit syiling haruslah wajib. Selalunya tempat itu tidak "didedahkan" pada kali pertama. Anda perlu melihat ke sana lagi dan lagi, dan duit syiling akan muncul.


Dan dari foto, mungkin ukurannya besar? Anda boleh memampatkan dan mencuba lagi..


Ukurannya sama untuk foto seperti biasa. Saya masih akan cuba membuangnya. Saya mempunyai kecurigaan bahawa saya kehilangan duit syiling. Saya masih akan ke sana, tempatnya indah, anda boleh ke sana dan tidak ada calon yang berdekatan. Saya akan mencuba aliran lain, bukan untuk apa-apa yang disebut Gereja. Sekali lagi, memancing dengan pemandu.

Daging kuda, cara membersihkannya?

Dihantar oleh Vovka54region »06 Jul 2017, 10:35:36

32 minit yang lalu, Nettle berkata:


Saya mempunyai kecurigaan bahawa saya kehilangan duit syiling.


Asya berdering pada daging kuda dan duit syiling. [img] /emoticons/default_smile.gif [/ img]

Daging kuda, cara membersihkannya?

Dihantar oleh Nettle »06 Jul 2017, 10:37:44