Udang krustasea. Gaya hidup dan habitat udang

Udang adalah krustasea yang mewakili urutan decapod. Mereka tersebar di seluruh badan air lautan dunia. Panjang udang dewasa tidak melebihi 30 sentimeter dan berat 20 gram.

Lebih daripada 2000 individu terkenal dengan sains, termasuk mereka yang tinggal di perairan segar. Rasa udang menyebabkan fakta bahawa mereka telah menjadi objek pengeluaran industri. Amalan mengusahakan udang semakin meluas di dunia sekarang ini..

Keistimewaan dan habitat udang

Udang adalah haiwan yang unik dalam struktur badannya. Ciri-ciri udang terdapat dalam anatomi mereka. Udang adalah salah satu krustasea langka yang menumpahkan dan mengubah cangkang mereka.

Alat kelamin dan jantungnya terletak di bahagian kepala. Terdapat juga organ pencernaan dan kencing. Seperti kebanyakan krustasea, udang bernafas melalui insang mereka..

Insang udang dilindungi oleh cengkerang dan terletak di sebelah kaki berjalan. Dalam keadaan normal, darah mereka berwarna biru muda, dengan kekurangan oksigen, ia berubah warna.

Udang terdapat di hampir semua badan air yang besar di dunia. Jangkauan mereka hanya dibatasi oleh perairan Kutub Utara dan Antartika yang keras. Mereka telah menyesuaikan diri dengan kehidupan dalam air suam dan sejuk, garam dan air tawar. Sebilangan besar spesies udang tertumpu di kawasan khatulistiwa. Semakin jauh dari khatulistiwa, semakin kecil populasi mereka.

Sifat dan gaya hidup udang

Udang memainkan peranan penting dalam ekosistem laut dan lautan. Mereka membersihkan bahagian bawah takungan dari sisa-sisa tubulus, serangga akuatik dan ikan. Makanan mereka terdiri daripada tanaman yang membusuk dan detritus - kelodak hitam terbentuk akibat penguraian ikan dan alga.

Mereka menjalani gaya hidup aktif: mereka membajak hamparan bawah untuk mencari makanan, merangkak di atas daun tanaman, membersihkannya dari lintah siput. Kelancaran udang di dalam air disediakan dengan berjalan kaki di kaki cephalothorax dan berenang perut, dan pergerakan batang ekor memungkinkan anda untuk cepat bangkit dan menakutkan musuh anda.

Udang akuarium berfungsi dengan teratur. Mereka membersihkan takungan dari pertumbuhan alga rendah dan memakan sisa-sisa "saudara" yang mati. Kadang-kadang mereka boleh menyerang ikan yang sakit atau sedang tidur. Kanibalisme di antara krustasea ini jarang berlaku. Selalunya hanya muncul dalam keadaan tertekan atau dalam keadaan lapar yang berpanjangan..

Jenis udang

Semua jenis udang yang diketahui oleh sains dibahagikan kepada empat kumpulan:

  • Air suam;
  • Air sejuk;
  • Air garam;
  • Air Tawar.

Habitat udang air suam terhad di laut selatan dan lautan. Mereka ditangkap bukan hanya di habitat semula jadi mereka, tetapi juga ditanam dalam keadaan buatan. Sains mengetahui lebih daripada seratus spesies udang air suam. Contoh moluska seperti udang harimau hitam dan udang harimau putih.

Bergambar adalah udang harimau putih

Udang air sejuk adalah subspesies yang paling biasa diketahui. Habitatnya luas: mereka terdapat di kawasan Baltik, Barents, Laut Utara, di lepas pantai Greenland dan Kanada..

Semasa menerangkan udang individu seperti itu, perlu disebutkan bahawa panjangnya 10-12 cm, dan berat badannya adalah 5.5-12 gram. Udang air sejuk tidak memberi pembiakan tiruan dan hanya berkembang di habitat semula jadi mereka.

Mereka memberi makan secara eksklusif pada plankton yang mesra alam, yang memberi kesan positif terhadap kualitinya. Wakil yang paling terkenal dari subspesies ini adalah udang merah utara, cili utara dan udang sisir merah..

Udang chilim bergambar

Udang, biasa di perairan asin laut dan lautan, disebut payau. Jadi, di Lautan Atlantik, udang raja merah, putih utara, merah jambu selatan, merah jambu utara, bergerigi dan individu lain hidup.

Dalam foto, udang bergerigi

Udang cili boleh didapati di pantai Amerika Selatan. Perairan laut Hitam, Baltik dan Mediterranean kaya dengan udang berumput dan berpasir.

Dalam foto, udang berumput

Udang air tawar banyak dijumpai di negara-negara Asia Tenggara dan Selatan, Australia, Rusia dan negara-negara ruang pasca-Soviet. Panjang individu tersebut ialah 10-15 sentimeter dan berat 11 hingga 18 gram. Spesies yang paling terkenal ialah udang troglokar, Palaemon superbus, Macrobachium rosenbergii.

Makanan udang

Asas pemakanan udang adalah kematian tumbuhan akuatik dan serpihan organik. Di habitat semula jadi mereka, mereka adalah pemulung. Udang tidak akan menolak keseronokan untuk menikmati sisa-sisa moluska mati atau bahkan ikan muda.

Di antara tumbuh-tumbuhan, mereka lebih suka memakannya dengan daun berdaging dan lezat, misalnya, ceratopteris. Dalam proses mencari makanan, udang menggunakan organ sentuhan dan bau. Dengan memutar antena ke arah yang berbeza, ia akan melihat sekelilingnya dan berusaha mencari mangsa.

Dalam mencari tumbuh-tumbuhan, spesies udang tertentu yang tinggal lebih dekat ke khatulistiwa menggali tanah takungan. Mereka berlari di sekelilingnya hingga bertemu makanan, dan kemudian, mendekatinya pada jarak satu sentimeter, menyerangnya dengan tajam. Individu buta yang tinggal di dasar Laut Hitam memakan kelodak, menggilingnya dengan rahang - rahang yang dikembangkan dengan baik.

Untuk udang yang ditanam di akuarium, makanan kompaun yang dikembangkan khas dihasilkan, diperkaya dengan nutrien dan yodium. Tidak digalakkan memberi mereka sayur-sayuran yang mudah rosak.

Sebagai makanan, anda boleh menggunakan wortel rebus, timun, zucchini, daun dandelion, semanggi, ceri, chestnut, walnut. Perayaan sebenar untuk udang adalah peninggalan ikan atau rakan akuarium.

Pembiakan dan jangka hayat udang

Semasa akil baligh, udang betina memulakan proses pembentukan telur yang menyerupai jisim hijau-kuning. Ketika betina sudah siap untuk kawin, dia melepaskan feromon ke dalam air - bahan yang mempunyai bau tertentu.

Setelah merasakan bau ini, lelaki diaktifkan untuk mencari pasangan dan menyuburkannya. Proses ini memakan masa kurang dari satu minit. Kemudian udang mempunyai kaviar. Norma bagi wanita dewasa adalah sekumpulan 20-30 telur. Perkembangan larva embrio berlangsung dari 10 hingga 30 hari, bergantung pada suhu persekitaran.

Dalam proses embriogenesis, larva melalui tahap 9-12. Pada masa ini, perubahan berlaku dalam strukturnya: pada awalnya, rahang terbentuk, sedikit kemudian - cephalothorax. Sebilangan besar larva yang menetas mati kerana keadaan yang tidak baik atau "kerja" pemangsa. Sebagai peraturan, kematangan mencapai 5-10% brood. Semasa membiakkan udang di akuarium, dapat menyelamatkan hingga 30% keturunan.

Larva menjalani gaya hidup yang tidak aktif dan tidak dapat memperoleh makanan, memakan makanan yang mereka dapatkan. Tahap terakhir pengembangan moluska ini disebut decapodite. Dalam tempoh ini, larva menjalani gaya hidup yang tidak berbeza dengan udang dewasa. Rata-rata, udang mempunyai kitaran hidup 1.5 hingga 6 tahun..

Apa itu udang

Seperti pada semua perwakilan lain dari pleocymatus suborder, tahap dengan segmen lengkap muncul dari bawah membran ovular, dan jumlahnya tidak meningkat semasa perkembangan selanjutnya. Banyak jenis udang dicirikan oleh hermaphroditism protandrik, iaitu, dalam kehidupan mereka secara semula jadi mengubah jantina dari lelaki ke wanita. [1]

Makan

Resipi masakan yang menggunakan udang sebagai bahan popular di banyak budaya. Seperti makanan laut lain, udang kaya dengan kalsium dan protein, tetapi rendah kalori. Hidangan udang juga merupakan sumber kolesterol yang baik, mulai dari 7 mg hingga 251 mg setiap 100 g, bergantung pada kaedah memasak. Udang biasanya dijual dimasak dan dibekukan, jadi tidak perlu merebusnya setelah dibeli. Di samping itu, pada zaman USSR, pasta "Lautan" yang terbuat dari udang kecil sangat popular di kalangan masyarakat..

Taksonomi

Senarai keluarga super udang sejati:

  • Alpheoidea
  • Atyoidea
  • Bresilioidea
  • Campylonotoidea
  • Crangonoidea
  • Galatheacaridoidea
  • Nematocarcinoidea
  • Oplophoroidea
  • Palaemonoidea
  • Pandaloidea
  • Pasiphaeoidea
  • Procaridoidea
  • Processoidea
  • Psalidopodoidea
  • Stylodactyloidea

Catatan

  1. ↑ Akimushkin I. I. Dunia haiwan: Invertebrata; Haiwan fosil. - M.: Mysl, 1998.-- T. 4. - S. 382.

Sumber

  • Zoologi invertebrata, jilid 2: dari arthropoda hingga echinoderma dan chordate, ed. W. Westheide dan R. Rieger. M.: Penerbitan ilmiah T-in KMK, 2008.

lihat juga

  • Crested Chillim (Pandalus hypsinotus);
  • Herbal Chillim (Pandalus latirostris).

Yayasan Wikimedia. 2010.

  • Kreverat Franz
  • Udang dalam kuali

Lihat apa "Udang" dalam kamus lain:

udang - dan, w. crevette f., chevrette. 1.zool. Udang. Sl. 18. udang karang, ketam, gomar, kevrets. Orict. 192. // Sl. 19 10 247. Pulang ke rumah Saya tidak lupa sarapan pagi, tempat ladang Amphitrite menghantar saya sebagai penghalau penghormatan, ketam, udang, keldai dan banyak lagi...... Kamus Sejarah Galicisme Rusia

PRAWN - SHRIMP, udang, isteri (Crevette Perancis). Genus udang karang laut kecil. Kamus penjelasan Ushakov. D.N. Ushakov. 1935 1940... Kamus Penjelasan Ushakov

udang - n., bilangan sinonim: 5 • haiwan (277) • palemon (3) • barah (51) •... Kamus sinonim

udang - udang, dan, baik. Besi. alamat, selalunya dengan bayangan pengabaian... Kamus argo Rusia

udang - (fr. crevette) suborder udang dari invertebrata urutan decapod krustasea (decapods); tinggal di laut, lebih jarang di badan air tawar; banyak spesies yang digunakan untuk makanan dikenakan penangkapan ikan. Kamus baru perkataan asing. oleh EdwART… Kamus Perkataan Asing Bahasa Rusia

Udang - w. Udang karang laut yang dimakan kecil dari udang suborder [udang 1.]. Kamus penerangan Efremova. T.F. Efremova. 2000... Kamus Penjelasan Moden Bahasa Rusia oleh Efremova

udang - 1. udang, udang, udang, udang, udang, udang, udang, udang, udang, udang, udang, udang, udang, udang, udang, udang, udang,...... Bentuk kata

udang - krev eta, dan, genus. n. pl. h. semasa... kamus ejaan Rusia

udang - (1 g); pl. kreve / tki, R. kreve / tok... Kamus ejaan bahasa Rusia

udang - Vak kyna, asharga yarakly diңgez kyslasy... Tatar teleneң aңlatmaly sozlege

Maksud perkataan "udang"

PRAWN, -dan genus. pl. - semasa, tarikh -tkam, w. Udang karang laut yang dimakan kecil dari urutan krustasea decapod.

Sumber (versi bercetak): Kamus bahasa Rusia: Dalam 4 jilid / RAS, Institut linguistik. penyelidikan; Ed. A.P. Evgenieva. - Edisi ke-4, Dihapus. - M.: Rus. lang.; Poligraf, 1999; (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

KREVETKA, dan, baik. [fr. crevette]. Genus udang karang laut kecil.

Sumber: "Kamus Penjelasan Bahasa Rusia" yang diedit oleh D. N. Ushakov (1935-1940); (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

udang

1.zool. krustasea invertebrata yang hidup di laut, lebih jarang di badan air tawar ◆ Mereka melewati sangat dekat dengan pantai, kerana dalam cuaca seperti itu udang keluar ke pinggir air. Fazil Iskander, "Hari Musim Panas", 1969 (petikan dari RNC)

2. tidak bernyawa. kulin. hidangan udang [1] ◆ Mereka meminum anggur rosé Catalan dan memakannya dengan udang bakar panas. Anna Berseneva, "Flight over Parting", 2003-2005 (petikan dari RNC)

Menjadikan Peta Kata lebih baik bersama

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Peta Perkataan. Saya boleh mengira dengan baik, tetapi setakat ini saya tidak memahami dengan baik bagaimana dunia anda berfungsi. Tolong saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya pasti akan belajar membezakan antara perkataan yang meluas dengan yang sangat khusus..

Betapa jelasnya makna kata permadani (kata sifat):

Udang

Udang adalah krustasea dari susunan decapod (Decapoda). Diagihkan secara meluas di lautan seluruh dunia, banyak spesies telah menguasai perairan segar. Ukuran orang dewasa dari perwakilan yang berlainan berbeza dari 2 hingga 30 cm. Di laut Timur Jauh Rusia, fauna udang berjumlah lebih dari 100 spesies. Banyak wakil kumpulan ini adalah objek perikanan industri.

Mereka biasanya dijual mengikut saiz. Semakin besar, semakin mahal harganya. Kecil, panjangnya hanya 3-7 cm, dan udang laut yang murah, yang kebanyakannya direbus segar ditangkap dan dibekukan.

Pertama sekali, jika kepala udang berwarna hitam, maka udang itu buruk. Sekiranya udang mempunyai jalur putih, ini bermaksud ia membeku di suatu tempat, dan anda juga tidak boleh mengambilnya. Sekiranya cengkerang kering, maka udang sudah tua.

Udang yang ideal mestilah sedikit lembap, bebas dari bintik-bintik putih, warna yang menyenangkan.

Bintik-bintik hitam dan cincin hitam di kaki menunjukkan bahawa udang sudah tua atau manja. Sekiranya anda memasukkan udang seperti itu ke dalam kuali, ia akan menjadi bubur. Sekiranya udang mempunyai bintik-bintik kuning atau lebam, itu bermaksud bahawa mereka berusaha menghilangkan bintik-bintik hitam dengan larutan kimia. Sekiranya udang mempunyai bintik-bintik putih kering, ini bermakna ia membeku..

Udang kalori

Udang adalah produk makanan yang sangat baik, 100 g daripadanya mengandungi 97 kcal. Oleh kerana kandungan protein tinggi dan rendah lemak, mereka dapat memuaskan rasa lapar dengan baik, tanpa menambah berat badan pada angka tersebut. 100 g udang rebus - 95 kcal. Kandungan kalori udang goreng yang cukup tinggi. Ini adalah 242 kkal per 100 g. Dalam kuantiti yang banyak, hidangan ini dapat menimbulkan berat badan berlebihan. 100 g udang dibakar dengan sos - 175 kkal dan anda juga tidak boleh menyalahgunakannya. Kaedah alternatif untuk memasak udang yang enak, sihat dan rendah kalori adalah dengan mengukusnya. Dalam 100 g hidangan seperti itu, hanya 99 kcal.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
221-0.98097

Khasiat udang yang berguna

Udang sangat kaya dengan protein. Oleh itu, mereka mengandungi semua asid amino penting. Udang juga mengandungi sejumlah besar yodium, yang diperlukan untuk penghasilan hormon tiroid. Mereka juga mempunyai semua vitamin larut lemak. Ini adalah vitamin K, A, E, D.

Udang adalah gudang protein dan mineral. Udang mengandungi hampir seratus kali lebih banyak yodium daripada daging lembu.

Udang mengandungi kalsium, yang bermanfaat untuk kelenjar tiroid, sistem kekebalan tubuh, pembentukan darah, fungsi ginjal, dan membina tisu otot dan tulang. Kalium sangat diperlukan untuk sistem kardiovaskular. Zink mempengaruhi sintesis hormon, memperbaiki keadaan kulit dan kuku. Sulfur juga penting untuk kulit, rambut dan kuku, mengatur fungsi peluh dan kelenjar sebum, meningkatkan imuniti, mengurangkan reaksi alergi, membantu membina tisu penghubung, termasuk alat injap jantung, membran pembuluh vena dan arteri, permukaan artikular.

Tahap kolesterol tertinggi adalah pada udang. Di tempat kedua adalah ayam, dan pada ikan tidak ada kolesterol sama sekali.

Ciri berbahaya udang

Bahaya khas dalam udang adalah kehadiran arsenik di dalamnya. Sebagai hidupan laut, udang mampu mengumpulkan logam berat dengan sendirinya, jadi sangat penting untuk mengetahui dengan tepat di mana ia ditangkap..

Menurut kesimpulan saintis yang dikutip oleh NEWSru.com, udang raja yang dibawa ke Rusia dari negara-negara Asia ditanam secara buatan menggunakan antibiotik, perangsang pertumbuhan dan makanan yang tidak wajar. Ini tidak hanya berlaku untuk jenis makanan laut ini. Pakar memberi jaminan bahawa hari ini 50% produk ikan yang diimport diperoleh dalam persekitaran buatan. Perhatikan bahawa setelah penerbitan panduan ini di Sweden, penjualan beberapa jenis makanan laut menjadi separuh..

Pengambilan udang secara berlebihan menyebabkan munculnya plak kolesterol, yang memprovokasi penyumbatan saluran darah dan aterosklerosis, kerana udang menyimpan rekod di antara makanan laut untuk kandungan kolesterol. Anda boleh meminimumkan risiko ini dengan memakan udang bersama sayur-sayuran dan herba, yang mampu menghilangkan kolesterol dari badan..

Video tersebut akan memberitahu anda mengenai sifat udang yang bermanfaat dan berbahaya, mengenai jenisnya. Ia juga mengandungi resipi video dari koki.

Udang

Udang adalah salah satu makanan paling sihat di sekitar. Krustasea ini terdapat di seluruh laut dan lautan, malah boleh ditemui di badan air tawar. Arthropoda unik dirasakan, pertama sekali, sebagai makanan berkhasiat, ramuan dalam pelbagai hidangan, tetapi udang itu sendiri adalah penduduk dunia bawah laut yang sangat luar biasa dan misteri, dengan struktur badan khas. Ramai peminat selam skuba di perairan tropika berpeluang mengikuti tingkah laku mereka - jika anda menggerakkan alga, udang melompat seperti belalang dari rumput biasa.

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Di mana udang tinggal??
  • Apa yang dimakan oleh udang??
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh semula jadi udang
  • Penduduk dan status spesies

Asal spesies dan keterangan

Udang adalah krustasea dari urutan decapod, terdapat 250 genera dan lebih dari 2000 spesies makhluk ini berbeza. Udang Decapod adalah krustasea yang lebih tinggi, tidak seperti multiselular lain, otot jantung mereka mempunyai struktur simplastik. Seperti semua arthropoda, mereka tergolong dalam kerajaan binatang, mereka mempunyai exoskeleton kitin yang membatasi pertumbuhan badan dan oleh itu haiwan mesti secara berkala menumpahkannya - menjalani molting.

Video: Udang

Terdapat sekitar seratus spesies udang, yang menjadi subjek penangkapan ikan, ada yang ditanam di ladang udang khas, ada beberapa spesies yang berjaya dipelihara walaupun di akuarium rumah. Bagi banyak spesies krustasea ini, hermaphroditism protandrik adalah ciri - semasa hidup mereka dapat mengubah jantina. Fenomena yang tidak biasa mengenai penampilan berasingan ciri seksual berlawanan pada makhluk hermafrodit agak jarang berlaku..

Fakta menarik: Daging udang sangat kaya dengan protein dan tinggi kalsium, tetapi rendah kalori, namun udang, seperti semua arthropoda lain yang tinggal di laut, dilarang dalam agama Yahudi. Terdapat perbezaan pendapat mengenai kebolehlaksanaan krustasea ini dalam Islam..

Rupa dan ciri

Foto: Seperti apa udang

Warna dan saiz udang bergantung pada spesiesnya, tetapi di semua krustasea ini, bahagian luar badan ditutup dengan lapisan kitin padat yang berterusan, yang mereka ubah ketika tumbuh. Moluska mempunyai badan memanjang, diratakan di sisi, yang akan terbelah menjadi perut, cephalothorax. Cephalothorax, pada gilirannya, mempunyai penonjolan yang tidak biasa - rostrum, di mana gigi pelbagai bentuk dapat dilihat bergantung pada jenis krustasea. Warna udang dapat dari abu-abu-hijau hingga merah jambu dan bahkan biru, dengan garis-garis khas, bintik-bintik, ukurannya berkisar antara 2 hingga 30 sentimeter. Mata udang terdiri daripada sebilangan besar aspek; bilangan mereka bertambah seiring bertambahnya usia. Penglihatan mereka adalah mozek dan untuk alasan ini, krustasea dapat dilihat dengan baik hanya pada jarak kecil hingga beberapa sentimeter.

Walau bagaimanapun, mata bertanggungjawab untuk pengeluaran hormon khas yang mengatur:

  • perubahan warna badan;
  • pertumbuhan, kekerapan mol;
  • metabolisme, kadar pengumpulan kalsium;
  • urutan pigmen.

Antena antena antena adalah organ sentuhan. Perut udang dilengkapi dengan lima pasang kaki - pleopod, dengan mana haiwan itu berenang. Betina membawa telur pada pleopod, bergerak, mereka mencuci dan membersihkannya. Anggota badan yang terakhir bersama dengan ekor membentuk kipas lebar. Membengkokkan perutnya, krustasea ini dapat berenang kembali dengan cepat dalam bahaya. Udang mempunyai tiga pasang kaki anggota dada, dengan bantuan mereka mengumpulkan makanan dan membawanya ke rahang, bulu yang menentukan sama ada memakannya atau tidak.

Pasangan depan kaki kerang berubah menjadi cakar. Mereka melindungi udang, merebut mangsa besar. Pada lelaki, mereka biasanya lebih maju. Kaki yang berjalan di dada menarik kerana kaki kiri dan kanan dari setiap pasangan sentiasa bergerak secara bebas antara satu sama lain. Insang udang disembunyikan di tepi cengkerang dan disambungkan ke anggota dada. Air digerakkan melalui rongga insang menggunakan pisau besar yang terletak di rahang belakang.

Di mana udang tinggal??

Foto: Udang di laut

Udang, memainkan peranan penting dalam ekosistem lautan dan laut, telah menetap hampir di mana-mana.

Lebih daripada 2000 spesies krustasea ini dapat dibahagikan kepada subspesies berikut:

  • air tawar - terdapat di Rusia, perairan Australia, Asia Selatan;
  • udang air sejuk adalah spesies yang paling biasa yang tinggal di Utara, Baltik, Barents, berhampiran pantai Greenland, Kanada;
  • moluska air suam - di lautan dan laut selatan;
  • payau - di perairan garam.

Krustasea Chili telah menetap di sepanjang pantai Amerika Selatan, mereka dijumpai di Laut Hitam, Laut Mediterranean, dan udang "raja" - di Lautan Atlantik. Apabila keadaan selesa dibuat, beberapa spesies air tawar dan air suam berjaya disimpan di akuarium rumah. Banyak dari mereka dibiakkan secara buatan, mempunyai warna yang tidak biasa yang tidak berlaku di alam semula jadi..

Fakta menarik: Udang air sejuk hanya dapat membiak di persekitaran semula jadi dan tidak memikat diri untuk penanaman buatan. Krustasea hanya memakan plankton yang mesra alam, yang menentukan kualiti dan nilai tinggi daging mereka. Wakil subspesies yang paling berharga ini adalah udang sisir merah dan merah utara, chilim utara.

Sekarang anda tahu di mana udang dijumpai. Mari lihat apa yang mereka makan.

Apa yang dimakan oleh udang??

Foto: Udang besar

Udang adalah pemulung, asas makanan mereka adalah hampir semua sisa organik. Di samping itu, krustasea suka berpesta di plankton, daun alga berair, mereka dapat memburu ikan kecil, bahkan naik ke jaring nelayan. Udang mencari makanan dengan bau dan sentuhan, menjadikan antena antena mereka ke arah yang berbeza. Beberapa spesies secara aktif merobek tanah untuk mencari tumbuh-tumbuhan, sementara yang lain berlari di dasar sehingga mereka menjumpai beberapa makanan.

Moluska ini hampir buta dan hanya dapat membezakan siluet objek pada jarak beberapa sentimeter, sehingga deria bau memainkan biola utama. Udang menyerang mangsanya secara tiba-tiba, meraih sepasang kaki depan, dan menahannya hingga mati. Rahang atau rahang yang dikembangkan secara beransur-ansur mengisar makanan, yang boleh memakan masa hingga beberapa jam.

Fakta menarik: Pada waktu malam, semua udang cerah, menjadi lut sinar, dan pada waktu siang mereka menggelapkan, dan juga dengan cepat mengubah warnanya bergantung pada latar belakang.

Untuk udang akuarium, formulasi yang disediakan khas atau sayur rebus biasa digunakan sebagai makanan. Tidak ada satu pun krustasea yang akan menafikan keseronokan memakan sisa-sisa rakannya atau ikan akuarium mana pun.

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Foto: Udang laut

Udang sangat mudah alih, tetapi makhluk rahsia. Mereka terus bergerak di dasar takungan untuk mencari makanan dan dapat mengatasi jarak yang cukup besar, dengan cara yang sama moluska merangkak ke atas daun tanaman bawah air, mengumpulkan bangkai di atasnya. Pada bahaya sedikit pun, krustasea bersembunyi di tanah, di antara batu. Mereka pembersih dan memainkan peranan penting dalam ekosistem lautan. Mereka menyerang saudara-mara mereka sangat jarang dan hanya dalam kes kelaparan yang teruk sekiranya tidak ada cukup makanan biasa.

Mereka bermanuver dengan mahir berkat berjalan, kaki berenang yang terletak di dada dan perut. Dengan bantuan batang ekor, udang dapat melambung dengan tajam pada jarak yang cukup besar, cepat bergerak ke belakang dan dengan itu menakutkan musuh mereka dengan klik. Semua udang bersendirian, tetapi, bagaimanapun, krustasea terdapat terutamanya dalam kumpulan besar. Sebilangan spesies aktif pada waktu malam, sementara yang lain hanya berburu pada waktu siang..

Fakta menarik: Alat kelamin, jantung udang terletak di kawasan kepala. Berikut adalah organ kencing dan pencernaan. Darah krustasea ini dalam keadaan normal berwarna biru muda, tetapi dengan kekurangan oksigen menjadi tidak berwarna.

Struktur dan pembiakan sosial

Foto: Udang kuning

Rata-rata, udang hidup dari 1.6 hingga 6 tahun, bergantung pada spesiesnya. Udang adalah biseksual, tetapi kelenjar jantan dan betina terbentuk pada masa yang berlainan. Pertama, pada awal baligh, udang muda menjadi lelaki dan hanya pada tahun ketiga kehidupan ia mengubah jantina menjadi sebaliknya.

Semasa baligh, betina memulakan proses pembentukan telur dan pada peringkat awal mereka menyerupai jisim warna kuning-hijau. Ketika siap sepenuhnya untuk mengawan, wanita itu mengeluarkan bahan-bahan khas, feromon, yang dengannya lelaki itu dapat menemukannya. Seluruh proses mengawan memerlukan beberapa minit dan setelah beberapa saat telur muncul. Menariknya, betina menyimpan telur yang tidak dibuahi pada rambut kaki perut, dan kemudian membawa keturunannya sehingga larva muncul dari telur.

Bergantung pada suhu air, larva tumbuh di dalam telur dalam 10-30 hari, melewati 9 hingga 12 peringkat embriogenesis. Pertama sekali, rahang terbentuk, kemudian cephalothorax. Sebilangan besar larva mati pada hari pertama dan mencapai usia matang tidak lebih dari 5-10 peratus dari keseluruhan brood. Dalam keadaan buatan, kadar kelangsungan hidup tiga kali lebih tinggi. Larva itu sendiri tidak aktif dan tidak dapat mencari makanan sendiri..

Musuh semula jadi udang

Foto: Seperti apa udang

Sebilangan besar udang mati di peringkat larva. Hiu paus, ikan paus, dan banyak planktivora lain memakan krustasea ini secara berterusan. Mereka sering menjadi mangsa moluska, burung laut, ikan bentik dan juga mamalia. Udang tidak memiliki senjata melawan musuh mereka, mereka hanya dapat berusaha melarikan diri sekiranya ada bahaya atau bersembunyi di antara daun tanaman, dalam kes yang melampau, krustasea dapat menakut-nakuti musuh mereka dan, dengan memanfaatkan kebingungannya, melarikan diri. Udang, dengan warna kamuflase, dapat meniru warna dasar berpasir, dan, jika perlu, cepat berubah warna bergantung pada lingkungan dan jenis lingkungan.

Udang juga dikenakan penangkapan ikan secara komersial. Moluska ini ditangkap dalam jumlah besar di Lautan Atlantik dan Laut Mediterranean. Setiap tahun, lebih daripada 3.5 juta tan udang dituai dari air masin menggunakan trolling bawah, yang merosakkan sepenuhnya habitat krustasea hingga empat dekad.

Fakta menarik: Tidak ada spesies dengan nama saintifik udang "raja", kerana semua spesies besar arthropoda ini disebut. Spesies terbesar adalah udang harimau hitam, yang mampu mencapai panjang 36 cm dan berat hingga 650 g.

Penduduk dan status spesies

Foto: Udang merah

Walaupun terdapat sebilangan besar musuh semula jadi, peratusan kelangsungan hidup larva dan penangkapan ikan yang aktif, status spesies ini pada masa ini stabil dan tidak ada ketakutan bahawa spesies krustasea ini akan hilang sepenuhnya. Udang mempunyai kesuburan yang luar biasa, dapat memulihkan populasi mereka dengan cepat - inilah yang menyelamatkan mereka dari pemusnahan sepenuhnya.

Terdapat teori bahawa udang secara bebas dapat mengatur populasi mereka:

  • dengan pertumbuhannya yang berlebihan dan bermulanya kekurangan makanan, mereka kurang kerap melahirkan anak;
  • dengan penurunan jumlah yang ketara - moluska berkembang biak dengan lebih aktif.

Sebilangan besar udang galah yang besar dan besar, yang mencapai panjang 37 sentimeter, ditanam di ladang udang. Kerana keunikan fungsi ladang, spesifik pemakanan, daging krustasea ini dipenuhi dengan pelbagai bahan kimia. Udang berkualiti terbaik adalah yang tumbuh secara semula jadi di perairan sejuk dan jernih.

Fakta menarik: Pada musim panas dan musim bunga, pantai Jepun bersinar dalam kegelapan berkat udang bercahaya yang hidup di pasir dan menjadi kelihatan ketika air surut. Kebisingan mengklik udang boleh mengganggu operasi sonar kapal selam - pakar hidroakustik hanya akan mendengar tirai bunyi berterusan.

Udang adalah sesuatu yang dimakan secara aktif, dibiakkan di akuarium, tetapi sangat sedikit yang diketahui mengenai makhluk aneh ini yang memainkan peranan penting dalam ekosistem lautan dunia. Ini bukan hanya makanan istimewa atau ramuan dalam hidangan popular, tetapi organisme unik yang mengejutkan dan menggembirakan ciri-cirinya..

Udang

Udang adalah Crustacea yang tergolong dalam urutan Decapods. Mereka tersebar luas di lautan seluruh dunia, namun, beberapa spesies hidup di perairan segar. Jangka hayat purata penduduk laut ini adalah 2-6 tahun, ia sangat bergantung pada habitatnya. Ukuran orang dewasa mencapai panjang 2-30 cm.

  • Komposisi kimia
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Menggunakan udang
  • Peraturan pemilihan
  • Fakta tambahan
  • Bahaya dan kontraindikasi

Bezakan antara udang berdarah panas dan dingin. Haiwan berdarah panas kelihatan lebih besar dan eksotik. Yang terbesar adalah udang harimau, yang boleh mencapai panjang 36 sentimeter. Nama mereka berasal dari warna khas - kehadiran jalur hitam di cangkang. Udang berdarah sejuk lebih kecil, tetapi lebih bermanfaat untuk tubuh; kos mereka biasanya lebih murah daripada yang berdarah panas. Makanan laut ini mempunyai jangka hayat yang pendek, jadi segera setelah ditangkap, makanan laut tersebut dirawat atau dibekukan..

Cangkang krustasea mengandungi astaxanthin, bahan yang tergolong dalam karotenoid. Inilah yang memberi udang warna merah jambu terang. Dipercayai bahawa makanan laut dengan warna yang lebih cerah lebih enak dan berkualiti. Tetapi jangan langsung membuat kesimpulan. Kadang kala pemilik ladang ikan melukis secara buatan penduduk ladang mereka..

Pada zaman kita, udang telah menjadi makanan yang hanya tersedia untuk golongan elit. Udang secara menyeluruh atau dagingnya dapat dilihat di mana-mana kedai, sementara harganya cukup berpatutan.

Komposisi kimia

Udang, seperti makanan laut lain, kaya dengan protein yang sangat mudah dicerna. Pencernaannya berlaku dengan sangat cepat, yang menyumbang kepada penyerapan jumlah komponen produk yang cukup ke dalam darah.

Seratus gram hidangan krustasea menyediakan 47% daripada keperluan protein harian. Pada masa yang sama, mereka rendah lemak dan karbohidrat, banyak unsur vitamin, mikro dan makro berharga.

Udang adalah sumber vitamin D. 100 gram (direbus) mengandungi kira-kira 32% dari nilai harian komponen penting ini. Vitamin D memastikan penyerapan kalsium dan fosforus, dan juga mengatur kadarnya dalam darah.

Sekiranya kita membandingkan udang dan produk lain, misalnya, ia mengandungi hampir 100 kali lebih banyak yodium daripada daging lembu. Jadi 100 g krustasea ini mengandungi kadar harian unsur ini dan 2.5 norma kalium. Dengan makan 200 gram makanan laut sehari, anda dapat dengan mudah mengisi keperluan harian tubuh manusia untuk tembaga dan kobalt.

Udang segar rendah kalori: 100 gnya mencapai 73-107 kkal (semuanya bergantung pada spesiesnya). Dari segi kandungan kalori, makanan laut ini berada pada tahap yang sama dengan kentang, ikan rendah lemak, pisang. Memasak udang meningkatkan kandungan kalori. Krustasea rebus mengandungi kira-kira 100 kkal, sementara goreng atau panggang menjadi lebih berkhasiat. Boleh menjadi hidangan alternatif bagi penghidap alergi, kerana ia bukan produk alergenik.

Jadual 1. "Komposisi kimia udang"
KomposisiKandungan dalam 100 gram
Protein18.9 g
Lemak2.2 g
Air77.2 g
Abu1.7 g
Mineral
Kalsium135 mg
Potasium260 mg
Fosforus220 mg
Natrium450 mg
Magnesium60 mg
Besi2200 mcg
Zink2100 mcg
Tembaga850 mcg
Iodin110 mcg
Mangan110 mcg
Fluorin100 mcg
Kobalt12 mcg
Molibdenum10 mcg
Selenium38 mcg
Vitamin
Vitamin A (beta-karoten)0.01 mg
Vitamin C (asid askorbik)1,4 mg
Vitamin E (tokoferol)2.27
Vitamin B1 (tiamin)0.06 mg
Vitamin B2 (riboflavin)0.11 mg
Vitamin B9 (asid folik)13 μg
Vitamin PP (niasin)1 mg

Ciri-ciri yang bermanfaat

Manfaat untuk jantung

Mereka meningkatkan tahap kolesterol "baik" dalam darah, dan tahap "buruk" - menurun. Patologi jantung yang serius adalah jumlah kolesterol "buruk" yang berlebihan. Vitamin kumpulan B juga mempunyai kesan positif pada sistem kardiovaskular - mereka memusnahkan molekul homosistein berbahaya yang menghalang aliran darah dan merosakkan saluran darah. Jenis krustasea ini dicirikan oleh kandungan asid omega-6 dan omega-3 yang tinggi, yang membantu saluran darah manusia tetap elastik dan sihat, mencegah kemungkinan serangan jantung dan mengurangkan tekanan darah..

Pencegahan barah

Selenium, yang merupakan bagian dari udang, mencegah pembentukan sel barah, menghambat pertumbuhannya, dan juga membunuh sel-sel yang lemah, tua, dengan alat gen yang patah. Unsur surih ini juga mampu mengaktifkan aktiviti glutathione peroxidase, yang dicirikan oleh sifat antikarsinogenik. Terdapat maklumat bahawa asid lemak yang terkandung dalam udang menormalkan proses metabolik, mengurangkan risiko kanser rektum dan usus besar.

Manfaat untuk sistem saraf

Asid lemak mempunyai kesan positif pada fungsi kognitif otak. Kandungan asid lemak omega-3 yang tinggi mencegah penurunan kualiti prestasi mental, memberikan perlindungan terhadap penyakit Alzheimer dan demensia. Para saintis di Pusat Perubatan Columbia telah menunjukkan bahawa sebatian asid lemak membantu mengurangkan tahap beta-amyloid, protein dalam plak amiloid yang berlaku dalam penyakit Alzheimer. Dengan adanya asid lemak dalam makanan secara berkala, risiko penyakit mengerikan ini dikurangkan sebanyak 30%. Di samping itu, asid omega-6 dan omega-3 dapat meningkatkan mood dan mencegah kemurungan. Magnesium dalam udang mempunyai sifat anti-stres yang sangat baik.

Sifat antioksidan

Udang adalah antioksidan yang hebat. Bahan karotenoid, yang dikandungnya, masuk ke dalam badan secara berkala, mendorong pembentukan tisu dan sel baru, memanjangkan masa mudanya, dan membantu mengurangkan risiko mengembangkan patologi onkologi.

Sifat antimikrob

Chitin, yang terdapat di cangkang krustasea, mempunyai sifat antimikroba dan membantu penyembuhan luka dan luka yang cepat. Juga, berkat ini, ia digunakan dalam pergigian dan industri makanan..

Kebaikan untuk tulang

Kandungan vitamin D dan kalsium yang tinggi dalam udang membantu menguatkan sistem rangka. Adalah berguna untuk menggunakan makanan laut ini untuk pesakit yang menderita osteoporosis dan arthrosis sendi. Dengan kehadirannya yang tetap dalam makanan, risiko mengembangkan distrofi otot dan tulang berkurang, ligamen dan sendi menjadi elastik, dan rangka menjadi kuat..

Afrodisiak yang kuat

Udang adalah afrodisiak yang kuat. Kandungan selenium, yodium, protein, lisin dan vitamin yang tinggi di dalamnya menormalkan hormon, meningkatkan mood dan memberi kekuatan. Berkat ini, lelaki dan wanita meningkatkan libido..

Kebaikan untuk wanita

Semasa mengandung, setiap wanita mementingkan masalah pemakanan. Pakar pemakanan menasihatkan wanita hamil untuk memasukkan makanan laut ke dalam pinggannya, sifat bermanfaat yang menyumbang kepada perkembangan janin yang baik. Komposisi mineral yang kaya meningkatkan metabolisme, memberi kesan yang baik pada sistem endokrin, penampilan kuku dan rambut.

Udang adalah sumber unsur surih yang tidak tergantikan bukan sahaja semasa mengandung, tetapi juga semasa menopaus.

Manfaat untuk lelaki

Makanan laut sangat berguna untuk tubuh separuh penduduk yang kuat, dan udang tidak terkecuali. Di Rom kuno, krustasea adalah sebahagian dari hidangan untuk para pengasuh, mereka membiarkan mereka merangsang kekuatan maskulin mereka kerana kandungan zink dan selenium. Asid amino lemak terlibat dalam biosintesis hormon utama pada lelaki - testosteron. Selepas makan malam, yang merangkumi udang dan makanan tambahan seperti sayur-sayuran, nasi dan wain putih, kesinambungan romantis dijamin.

Menggunakan udang

Dalam memasak

Udang mampu dimiliki oleh hampir semua orang dan pada masa yang sama hiasan meja yang indah. Hidangan apa yang boleh anda tambahkan? Sudah tentu, salad - di dalamnya lembut, sejuk dan hampir meleleh di mulut, daging krustasea bersama dengan rempah-rempah sepenuhnya menunjukkan rasanya yang unik. Mereka juga boleh ditambah ke kursus utama. Sebilangan gourmets membuat sup udang. Dan, tentu saja, udang biasa tanpa ramuan ada banyak..

Resipi pakar masakan yang berbeza berbeza di antara mereka dengan pelbagai penambahan perasa perasa dan tempoh penyediaannya. Apakah rahsia memasak udang? Cara memasaknya sehingga daging dimasak sepenuhnya dan sedap?

Pencucian makanan yang betul memainkan peranan penting dalam memasak. Terdapat peraturan yang membolehkan anda menyimpan lebih banyak nutrien di dalamnya:

  • Udang tidak boleh dicairkan pada suhu bilik, di dalam ketuhar gelombang mikro, atau dibuang ke dalam air yang dibekukan. Penyediaan produk yang optimum untuk memasak - pencairan dan pencairan secara beransur-ansur di dalam peti sejuk selama 10-12 jam.
  • Cara yang kurang "betul" tetapi juga berkesan untuk mencairkan adalah meletakkan makanan laut di dalam saringan dan biarkan di dalam air sejuk selama 15 minit. Kemudian anda perlu menukar air dan menjaga udang selama 20 minit lagi.
  • Selepas pencairan, makanan laut mesti dibilas dengan air mengalir. Sebelum mencurahkannya ke dalam air mendidih, keringkan di atas tuala kertas.

Mari beralih ke resipi itu sendiri. Rebus air terlebih dahulu. Jumlahnya ditentukan dalam nisbah bagi 1 bahagian udang - 2-2,5 bahagian air.

Airnya perlu masin dan rempah ditambahkan ke dalamnya. Yang paling biasa adalah pasli, lada hitam, dill. Kadang-kadang daun salam juga ditambahkan, tetapi anda perlu ingat bahawa ia akan menambahkan ketegaran yang berlebihan pada udang. Tetapi semuanya bergantung pada pilihan anda..

Selepas air mendidih, anda boleh memasukkan udang ke dalamnya. Pastikan pinggan tidak "lari", kerana krustasea mungkin sedikit berbuih semasa memasak dan naik ke permukaan. Daging udang yang lembut dan lembut dimasak dengan sangat cepat - sebaik sahaja udang mendidih dan mengapung, setelah 1.5-2 minit mereka boleh dikeluarkan dengan sudu berlubang atau air dapat disalirkan. Masa memasak untuk makanan laut yang lebih besar sedikit meningkat - kira-kira 2-3 minit. Sangat mustahak untuk tidak terlalu masak - jika tidak, daging akan menjadi "getah" dan bukannya menikmatinya, anda hanya perlu mengunyah cangkuk elastik. Daging udang yang dimasak dengan betul sangat lembut dan hampir meleleh di mulut anda. Setelah makanan laut dikeluarkan dari air, ia mesti disejukkan dan dikupas. Sekiranya dikehendaki, taburkan sedikit ramuan sebelum dihidangkan.

Penting untuk mengetahui cara mengupas udang dengan betul untuk memakannya. Pertama, sangat mustahak untuk membebaskannya dari cengkerang. Untuk melakukan ini, anda perlu meletakkannya di tangan dengan perut anda dan merobek kepala anda. Kemudian udang mesti digenggam oleh bahagian atas dengan satu tangan dan ekor dengan yang lain, ditarik perlahan oleh bahagian belakang dan cengkerang akan meluncur keluar dari badan. Selepas itu, anda dapat menikmati rasa krustasea.

Mungkin ada kaviar di cakar, yang dimakan oleh beberapa gourmet. Rasanya enak seperti udang itu sendiri.

Semasa membersihkan udang, sangat mustahak untuk menghilangkan "urat", yang merupakan organ pencernaan. Ia boleh mengandungi butiran pasir dan kadang-kadang terasa pahit. Sudah tentu, kita mengharapkan sensasi yang sama sekali berbeza semasa makan udang..

Udang, tanpa mengira jenisnya, boleh direbus bukan hanya di dalam air. Contohnya, banyak makanan laut di Itali dimasak dengan krim atau susu tidak halus. Di Jepun dan China, untuk menghilangkan "semangat amis" yang spesifik, teh hijau digunakan untuk menyiapkan udang. Daunnya ditambahkan ke dalam air sebelum mendidih. Dalam kes ini, udang perlu direbus sedikit lebih lama. Akibatnya, daging tidak akan terasa dan "getah", tetapi, sebaliknya, dengan kelainan tambahan. Di Rusia, banyak orang memasak udang dalam vodka atau bir. Bahan-bahan yang paling biasa ditambahkan ke dalam cairan ketika memasak krustasea adalah daun salam, garam, lada hitam, kapur, lemon, minyak sayuran, cengkih, bawang putih, tarragon, dan dill..

Semua petua di atas boleh digunakan untuk dapur gas atau elektrik. Anda juga boleh memasak udang di dalam ketuhar gelombang mikro. Tetapi dalam kes ini, tidak ada kata sepakat mengenai masa memasak yang diperlukan. Ada yang percaya bahawa makanan laut ini harus disimpan di dalam ketuhar gelombang mikro selama 12 minit, dan makanan ini harus dihidupkan sepenuhnya. Yang lain berpendapat bahawa prosedur ini hanya memerlukan dua minit. Masih ada yang mematuhi rata-rata keemasan, mereka memasak makanan laut dengan mod sederhana selama 5-7 minit. Tetapi hampir semua orang bersetuju bahawa udang beku boleh dimasak di dalam ketuhar gelombang mikro tanpa air, kerana terdapat cukup ais cair..

Kadang-kadang udang rebus tidak dimasak sama sekali, kerana sudah dimasak setelah ditangkap. Anda hanya boleh menunggu sehingga mereka benar-benar bebas dari ais, taburkannya dengan jus lemon, taburkan dengan ramuan cincang halus di atas dan sajikan. Kadang kala udang "dipanaskan" dengan cara mengukus. Semua kaedah memasak di atas betul dan boleh diterima..

Melangsingkan badan

Udang rendah kalori, hampir tidak mengandungi gula dan lemak, tetapi kerana kandungan protein yang tinggi, mereka dapat memuaskan rasa lapar. Oleh itu, makanan laut ini adalah salah satu jenis makanan yang paling digemari. Kandungan vitamin B12 yang tinggi mendorong sintesis hemoglobin dan mempunyai kesan positif pada sistem saraf, yang penting semasa penurunan berat badan.

Terdapat diet udang khas, yang memungkinkan bukan hanya untuk memperbaiki angka, tetapi juga memperbaiki keadaan kulit dan rambut. Dengan diet ini, anda perlu makan kira-kira 350 gram daging udang rebus setiap hari. Sekiranya anda benar-benar mahu digoreng, maka hanya dimasak dalam minyak sayuran dan tidak lebih daripada 100 gram. Sayur-sayuran boleh dimakan dengan krustasea ini, kecuali kentang, kekacang dan jagung. Hijau boleh dimakan dalam jumlah yang tidak terhad. Epal hijau, buah sitrus dan beri liar dibenarkan. Dari cecair, air, jus sitrus, nanas, epal, delima, dan susu skim dibenarkan.

Tempoh diet sedemikian adalah 7-10 hari. Ia tidak sesuai untuk orang yang menderita penyakit hati atau alergi kronik. Dianjurkan untuk membincangkan keperluan diet seperti itu dengan doktor jika anda mempunyai masalah dengan kelenjar tiroid..

Dalam kosmetologi

Semasa makan krustasea laut, keadaan rambut, kuku dan kulit bertambah baik kerana adanya vitamin A dalam komposisi mereka.Tetapi ia digunakan untuk tujuan kosmetik bukan hanya sebagai makanan. Kitosan yang terdapat di dalam cangkang memperlambat proses penuaan, mencegah keriput, dan menormalkan tindak balas imun. Ia digunakan untuk pembetulan kosmetik kerana tidak meninggalkan bekas luka pada kulit..

Chitosan mempunyai kualiti lain yang sangat baik: ia menghasilkan lapisan pelindung pada kulit, melindunginya dari kehilangan kelembapan. Juga mencegah dari kesan agresif dari faktor persekitaran dan diserap dengan sempurna oleh badan.

Berdasarkan kitosan, terdapat banyak rangkaian kosmetik yang berbeza: krim, losyen, topeng, serbuk. Para saintis sedang mengembangkan teknologi yang merancang untuk menggunakan nanopartikel kitosan dalam produk penjagaan kulit baru.

Peraturan pemilihan

Pilihan terbaik adalah membeli udang dengan segera di pelabuhan setelah memunggah dari kapal. Malangnya, sedikit orang tinggal di tempat seperti itu. Majoriti orang memilih makanan laut ini di pasar atau di kedai-kedai di mana ia sejuk, dalam tin atau beku..

Yang paling berguna adalah udang beku segar, kerana dalam bentuk ini komponen yang termasuk di dalamnya dipelihara secara maksimum. Tetapi lebih kerap daripada anda, anda boleh menemui makanan laut rebus beku di kaunter kami. Terbaik untuk membelinya dibekukan di blok.

Untuk menikmati sepenuhnya manfaat dan rasa udang, anda perlu memeriksa penampilannya dengan teliti. Mereka pasti berbau sedikit laut dan kelihatan segar. Apa lagi yang perlu dicari semasa memilih?

  • Kesegaran udang dibuktikan dengan keanjalan dan kelembapannya yang rendah. Carapace yang terlalu kering menunjukkan usia tua..
  • Tidak boleh ada noda pada krustasea. Cincin hitam atau bintik-bintik di kaki menunjukkan bahawa mereka manja atau usia lanjut. Apabila dimasak, individu seperti itu akan bertukar menjadi bubur. Titik kuning menunjukkan bahawa penjual cuba menyembunyikan bintik hitam dengan larutan kimia..
  • Garisan putih pada makanan laut menunjukkan radang dingin.
  • Tidak apa-apa jika udang mempunyai kepala hijau - ia hanya memakan makanan lama untuk plankton. Kepala coklat menunjukkan bahawa ini adalah wanita dan dia berada dalam kedudukan - udang seperti itu jauh lebih berguna.
  • Sekiranya krustasea berwarna coklat atau kuning, maka ini adalah bukti bahawa mereka berbaring di rak. Jangan beli yang terang atau hampir merah dengan warna oren, kerana kemungkinan besar mereka hanya berwarna untuk memberi persembahan.
  • Udang dalam bentuk benjolan beku berlaku sekiranya telah dicairkan dan dibekukan semula.

Semasa membuat pembelian, pastikan untuk memperhatikan masa penyimpanan, jika tidak ada risiko memperoleh barang yang rosak. Lebih baik memasak udang sebaik sahaja dibeli. Tetapi jika perlu menyimpannya, lebih baik melakukannya di dalam peti sejuk..

Fakta tambahan

Peminat udang akan berminat untuk mengetahui beberapa fakta tambahan yang menarik mengenai mereka:

  • Banyak spesies udang adalah hermafrodit - mereka boleh menukar jantina dari lelaki ke wanita sepanjang hidup mereka..
  • Ketika mereka tumbuh, mereka mencair dan cangkang lama mereka, yang menjadi tidak selesa, diubah menjadi yang lebih luas.
  • Boleh mengumpulkan bahan toksik dengan mudah.
  • Penanaman udang "raja" berlaku terutamanya di ladang. Untuk ini, perangsang pertumbuhan dan antibiotik digunakan. Terdapat sedikit nutrien di dalamnya..
  • Salah satu jenis udang adalah apa yang disebut "menembak". Dengan cakar mereka, mereka dapat membuat klik dengan kuat sehingga ikan yang berdekatan mati daripadanya..

Bahaya dan kontraindikasi

Udang adalah produk yang selamat, malah anda boleh memberikannya kepada anak-anak. Ia boleh dikontraindikasikan hanya jika seseorang alah kepada makanan laut. Tetapi mereka tidak perlu disalahgunakan seperti makanan lain..

Keadaan ekologi di dunia tidak menimbulkan rasa optimis. Oleh itu, tidak ada kepastian bahawa udang yang berada di atas meja tumbuh dalam keadaan yang sangat sihat. Di samping itu, mereka bukan hanya laut, tetapi juga sungai, sedangkan mereka sangat berbeza antara satu sama lain dalam komposisi dan sifat berguna. Sebilangan nelayan dan pembekal memberi makan udang dengan antibiotik dan pelbagai bahan tambahan yang mempunyai kesan negatif pada tubuh ketika dimakan.

Krustasea laut menyerap pelbagai bahan toksik dengan baik dan mengumpulkannya. Mereka mengandungi kadmium, merkuri, plumbum dan logam berat lain yang sangat berbahaya bagi tubuh manusia. Kerana kelalaian pembawa dan pembekal barang, jika peraturan pengangkutan dan penyimpanan tidak dipatuhi, kadang-kadang makanan laut, yang berguna sendiri, boleh menjadi berbahaya dan memprovokasi keracunan.

Udang luar biasa, sedap dan berkhasiat. Jangan menyalahgunakan mereka, ikuti peraturan pilihan dan mereka hanya akan menguntungkan anda.