Laktosa

Produk susu dan tenusu tidak asing lagi bagi kita sejak awal kanak-kanak. Susu berkhasiat, kaya dengan vitamin dan unsur surih, sangat penting untuk pertumbuhan dan perkembangan normal tubuh manusia. Produk ini sangat penting pada tahun-tahun pertama kehidupan..

Bagi banyak orang, penggunaan susu tetap menjadi asas asas diet sepanjang hidup mereka: mereka meminumnya, menambahkannya ke semua jenis hidangan, dan menumisnya. Di antara banyak komponen berguna susu, laktosa, atau gula susu, kerana ia juga dipanggil.

Makanan yang kaya dengan laktosa

Menunjukkan jumlah anggaran (g) dalam 100 g produk

Susu wanita7Susu lembu4.7Yogurt3.5
Ais krim5.8Susu curdled4.1Susu whey3.4
Koumiss5.4Krim3.8Krim masam 20%3.2
Susu kerbaulimaSusu butter3.7Keju kotej1.4
Susu kambing4.8Kefir3.6Mentega1

Ciri umum laktosa

Laktosa adalah disakarida yang terdiri daripada molekul glukosa dan galaktosa yang tergolong dalam kelas karbohidrat. Formula kimia laktosa adalah seperti berikut: C12H22Osebelas, yang menunjukkan kehadiran karbon, hidrogen dan oksigen di dalamnya dalam kuantiti tertentu.

Dari segi kemanisan, gula susu lebih rendah daripada sukrosa. Ia terdapat dalam susu mamalia dan manusia. Sekiranya kita mengambil tahap manis sukrosa sebanyak 100%, maka peratusan manis laktosa adalah 16%.

Laktosa memberikan tenaga kepada tubuh. Ini adalah sumber glukosa lengkap - pembekal utama tenaga, serta galaktosa, yang diperlukan untuk fungsi normal sistem saraf..

Keperluan harian untuk laktosa

Penunjuk ini dikira dengan mengambil kira keperluan tubuh untuk glukosa. Rata-rata, seseorang memerlukan kira-kira 120 gram glukosa sehari. Jumlah laktosa untuk orang dewasa adalah kira-kira 1/3 daripada jumlah ini. Pada masa bayi, sementara susu adalah makanan utama bayi, semua komponen pemakanan utama, termasuk laktosa, diperoleh secara langsung dari susu..

Keperluan untuk laktosa meningkat:

  • Semasa bayi, ketika susu adalah sumber makanan dan tenaga utama bagi anak.
  • Dengan aktiviti fizikal dan sukan yang tinggi, kerana laktosa adalah komponen pemakanan yang sangat berharga.
  • Aktiviti mental yang aktif membawa kepada peningkatan keperluan badan untuk karbohidrat yang mudah dicerna, termasuk laktosa.

Keperluan untuk laktosa menurun:

  • Pada kebanyakan orang yang berumur (penurunan aktiviti enzim laktase).
  • Untuk penyakit usus, apabila pencernaan laktosa terganggu.

Dalam kes ini, disarankan untuk mengurangkan pengambilan susu dan produk tenusu..

Pencernaan laktosa

Seperti disebutkan di atas, untuk asimilasi gula susu dalam badan, enzim laktase mesti terdapat dalam jumlah yang mencukupi. Biasanya, pada anak kecil, terdapat cukup enzim ini di dalam usus untuk mencerna susu dalam jumlah besar. Kemudian, pada banyak orang, jumlah laktase menurun. Ini menyukarkan asimilasi gula susu. Di dalam tubuh manusia, laktosa dipecah menjadi 2 monosakarida - glukosa dan galaktosa.

Tanda-tanda kekurangan laktase merangkumi pelbagai disfungsi usus, termasuk perut kembung, gemuruh, gangguan pencernaan, dan pelbagai reaksi alergi..

Sifat laktosa yang berguna dan kesannya pada badan

Sebagai tambahan kepada tenaga yang dapat diberikan gula susu kepada tubuh, laktosa mempunyai kelebihan penting lain. Ini menyumbang kepada normalisasi aktiviti usus, mengurangkan perkembangan mikroorganisma patogen, mendorong peningkatan mikroflora gastrointestinal, kerana peningkatan lactobacilli.

Laktosa yang terdapat dalam susu manusia dianggap sangat berharga. Karbohidrat yang mengandungi nitrogen yang terkandung dalam susu ini menyumbang kepada pertumbuhan pesat koloni lactobacillus, yang melindungi tubuh dari semua jenis kulat dan parasit. Di samping itu, laktosa mencegah kerosakan gigi..

Interaksi dengan elemen penting

Berinteraksi dengan kalsium, zat besi dan magnesium, meningkatkan penyerapannya. Pada orang dengan penyakit usus dan kekurangan enzim laktase yang mencukupi, gula susu dapat menyebabkan pengekalan air di dalam badan.

Tanda-tanda kekurangan laktosa di dalam badan

Selalunya, kanak-kanak kecil menderita ini. Pada orang dewasa, tidak ada tanda-tanda kekurangan laktosa yang jelas. Dengan kekurangan laktosa, kelesuan, mengantuk dan ketidakstabilan sistem saraf diperhatikan

Tanda-tanda laktosa berlebihan di dalam badan:

  • gejala keracunan badan umum;
  • reaksi alahan;
  • kembung;
  • najis longgar atau sembelit.

Faktor yang mempengaruhi kandungan laktosa badan

Pengambilan makanan yang mengandung laktosa secara berkala membawa kepada fakta bahawa bakteria bermanfaat yang tinggal di usus menerima semua yang mereka perlukan untuk kewujudan dan pemenuhan fungsinya..

Semakin banyak koloni tinggal di dalam badan, semakin tinggi kekebalannya. Oleh itu, untuk mengekalkan kekebalan pada tahap tinggi, seseorang mesti menambah jumlah laktosa, mendapatkannya dari produk tenusu..

Laktosa untuk kecantikan dan kesihatan

Lactobacilli, yang berkembang kerana perlindungan enzim laktase, menguatkan imuniti badan, menjadikan seseorang lebih bertenaga, yang secara semula jadi mempengaruhi penampilan. Fungsi usus yang normal membantu membersihkan kulit, menyembuhkan kawasan kelamin wanita, menguatkan sistem saraf. Secara semula jadi, kesan seperti ini dapat dilihat hanya dengan asimilasi gula susu sepenuhnya oleh badan..

Di samping itu, makan makanan yang mengandungi laktosa dapat membantu mengurangkan keperluan gula halus, yang penting untuk menjaga keputihan gigi semula jadi dan senyuman yang berseri..

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai laktosa dalam ilustrasi ini dan akan berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial atau blog, dengan pautan ke halaman ini:

Mengapa perlu melepaskan produk tenusu dan cara menggantinya

Revolusi perut selepas segelas susu adalah alasan yang baik untuk berjumpa doktor dan meninjau diet anda. Anda mungkin tidak toleran terhadap laktosa.

Apa itu laktosa

Laktosa (alias gula susu) adalah karbohidrat disakarida yang terdapat dalam susu dan produk tenusu. Agar badan dapat menyerap laktosa, ia mesti dipecah menjadi glukosa dan galaktosa. Ini dilakukan oleh laktase, enzim yang dihasilkan di usus kecil..

Ia berlaku bahawa terdapat laktase terlalu sedikit untuk memecah laktosa sepenuhnya. Gula susu tidak diproses sepenuhnya dan dihantar ke usus besar. Di sana dia mula mengembara di bawah pengaruh bakteria, dan orang itu mengalami gejala khas. Ini disebut intoleransi laktosa, dan 65% populasi dunia dapat menghadapinya dengan intoleransi Laktosa. Sekurang-kurangnya 16-18% penduduk Rusia menderita Penyebaran hipolaktasia di kalangan penduduk dunia adalah sama, dan di beberapa kebangsaan di wilayah negara ini angka ini mungkin melebihi 80%.

Segala-galanya yang paling umum yang Perlu Anda Ketahui Mengenai Jenis Intoleransi Laktosa adalah intoleransi primer. Pada masa bayi, laktase dihasilkan dalam jumlah yang diperlukan, jadi tidak ada masalah dengan penggunaan susu. Anak tumbuh, makanan lain muncul dalam dietnya, dan tahap laktase secara beransur-ansur menurun. Biasanya orang dewasa mempunyai cukup enzim untuk mencerna susu secara normal, tetapi dalam beberapa kes, pengeluaran laktase menurun secara mendadak, oleh itu masalahnya.

Dengan intoleransi sekunder, kadar laktase dapat menurun. Intoleransi laktosa disebabkan oleh operasi pada usus kecil atau penyakit tertentu, seperti penyakit seliak atau penyakit Crohn. Dengan rawatan yang tepat pada masanya dan tepat, tahap laktase dapat dipulihkan.

Jarang, tetapi masih ada intoleransi laktosa kongenital - keadaan ini dapat ditularkan dari generasi ke generasi oleh intoleransi Laktosa. Pada bayi dengan intoleransi kongenital, cirit-birit bermula walaupun dari susu ibu. Sekiranya masalah itu tidak diperhatikan tepat pada waktunya, mungkin ada risiko bagi kehidupan anak..

Bagaimana intoleransi laktosa nyata?

Cukup mudah untuk mengesyaki keadaan ini dalam diri anda. Berikut adalah tipikal Apakah Gejala Intoleransi Laktosa? simptom:

  • Kembung.
  • Sakit perut atau kekejangan.
  • Peningkatan pengeluaran gas.
  • Mual dan kadang-kadang muntah.
  • Cirit-birit.

Manifestasi seperti itu boleh menjadi ciri penyakit lain, jadi penting untuk memahami apakah ketidakselesaan itu dikaitkan dengan penggunaan produk tenusu. Biasanya, dengan kekurangan laktase, gejala menjadi jelas dalam masa 30 minit hingga 2 jam setelah minum segelas susu.

Untuk mengetahui dengan pasti bahawa intoleransi laktosa harus disalahkan kerana merasa tidak sihat, dan bukan keju basi, lebih baik berjumpa doktor. Kaedah ujian merangkumi intoleransi laktosa pada kanak-kanak dan orang dewasa, keasidan najis dan analisis karbohidrat, ujian nafas hidrogen dan ujian tekanan glisemik laktosa.

Pada peringkat memasak, enzim laktase ditambahkan ke dalam susu, yang memecah gula susu. Mozzarella bebas laktosa terasa seperti mozzarella biasa, tetapi anda boleh melupakan masalah pencernaan.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya susu menjadi buruk

Penyelesaiannya nampaknya jelas: kerana setelah memakan produk tenusu, anda merasa sakit dan berpusing di perut, anda hanya perlu mengecualikannya dari diet. Tetapi anda tidak perlu melakukan ini. Pertama, susu adalah sumber protein yang anda perlukan untuk membina otot. Susu juga mengandungi kalsium, yang diperlukan untuk tulang, dan kalium - ia membantu mengekalkan sistem kardiovaskular dalam keadaan baik..

Kedua, intoleransi laktosa manusia terserlah dalam Makan, Diet, & Nutrisi untuk Intoleransi Laktosa dengan cara yang berbeza: sebilangan orang jatuh sakit walaupun sedikit susu, sementara yang lain dapat minum segelas tanpa kesan khas. Ia berlaku bahawa produk susu yang diperam seperti yogurt atau keju tidak menyebabkan reaksi ganas seperti susu.

Cukup tidak boleh memberikan susu sekiranya berlaku. Cuba simpan buku harian makanan: tuliskan apa, kapan dan berapa banyak yang anda makan atau minum, dan kemudian perhatikan bagaimana reaksi badan anda terhadapnya. Penting untuk mengetahui norma anda: sangat mungkin minum susu dalam dos kecil tidak menimbulkan masalah kepada anda, tetapi setelah beberapa gelas dalam satu tegukan, lebih baik tidak merancang sesuatu yang serius selama 2 jam ke depan.

Sekiranya badan anda yakin dan secawan kopi dengan susu tidak selesa, cuba tambah produk tenusu tanpa laktosa ke dalam diet anda. Gula susu di dalamnya sudah dipecah oleh laktase. Rasa produk sedemikian tidak berbeza dengan susu biasa, keju segar atau yogurt, dan ia juga mengandungi vitamin dan mineral yang sama..

Laktosa - apa itu dan apa produk mengandungi, analisis untuk intoleransi pada kanak-kanak dan orang dewasa

Laktosa sakarida adalah sebatian kimia yang terdapat dalam produk susu dan fermentasi. Di dalam badan, bahan ini bertanggungjawab untuk menjaga aktiviti penting bakteria yang membentuk mikroflora usus normal, penyerapan vitamin dan metabolisme unsur mikro dan makro. Makanan berikut yang mengandungi laktosa mesti dimakan oleh manusia untuk mengisi sepenuhnya bekalannya:

  • kefir;
  • yogurt;
  • keju kotej;
  • Tan;
  • susu curdled.

Laktosa gula susu

Lactobiose atau laktosa adalah bahan kimia organik yang merupakan salah satu kumpulan karbohidrat sakarida. Nama sebatian itu berasal dari perkataan Latin lactis (susu). Laktosa hanya terdapat dalam produk tenusu, ia diperoleh dengan penyejatan whey. Untuk pertama kalinya, sakarida ini telah dijumpai oleh saintis Itali Fabrizio Bartoletti. Pada masa ini, gula susu banyak digunakan dalam industri makanan dan farmaseutikal..

Laktosa adalah disakarida, iaitu terdiri daripada dua molekul gula sederhana (monosakarida) glukosa dan galaktosa. Ketika memasuki saluran pencernaan manusia di bawah tindakan enzim laktase, karbohidrat memecah menjadi unit struktur minimum ini, yang diserap ke dalam darah melalui dinding usus dan digunakan oleh sel untuk melakukan proses metabolik..

Manfaat

Gula susu adalah salah satu komponen penting untuk sintesis normal pelbagai bahan yang memberikan konsistensi likat pada air liur. Selain itu, mempercepat penyerapan vitamin B dan C. yang penting ketika memasuki saluran pencernaan, laktosa memastikan penyerapan dan asimilasi kalsium, magnesium dan fosforus. Salah satu sifat yang paling penting dari bahan ini adalah untuk memastikan pembiakan, perkembangan bifidobakteria, yang memperbaiki keadaan mikroflora usus dan diperlukan untuk pencernaan yang normal..

  • Cara makan untuk menurunkan berat badan
  • Cara membuat ucapan video
  • Tanda-tanda sinusitis pada orang dewasa

Sifat kimia laktosa

Mengikut ciri kimianya, laktosa tergolong dalam kumpulan karbohidrat pengurangan, yang mempunyai kemampuan untuk menyumbangkan elektron dengan pecahnya ikatan oksigen mereka sendiri. Sebagai tambahan, sakarida ini menunjukkan sifat asid lemah, bertindak balas dengan natrium hidroksida dan beberapa alkali lain. Kegiatan kimia laktosa disebabkan oleh adanya kumpulan berfungsi alkohol dalam strukturnya.

Hubungan antara glukosa monosakarida dan galaktosa disediakan oleh oksigen dan disebut glikosidik. Pecahnya berlaku di bawah tindakan enzim atau semasa hidrolisis dalam larutan asid kuat. Kadar tindak balas kimia seperti itu bergantung pada suhu: semakin tinggi, semakin cepat proses pemutusan ikatan. Dengan adanya alkali, karbohidrat terurai menjadi asid, tetapi pada masa yang sama mengekalkan struktur sakarinnya, iaitu. selepas akhir tindak balas, dua monosakarida diperolehi dengan kumpulan asid aktif yang mengubah sebatian menjadi asid.

Di mana laktosa terkandung

Karbohidrat digunakan dalam pembuatan banyak ubat untuk membentuk ubat menjadi bentuk tertentu tanpa mempengaruhi tindakan farmakologi. Di samping itu, laktosa digunakan secara meluas dalam penyediaan formula bayi untuk makanan buatan. Dalam pembuatan produk gula-gula, bahan ini digunakan untuk memberikan rasa kepada gula-gula. Laktosa monohidrat - komponen utama untuk pembuatan produk makanan yang bertujuan untuk penghidap diabetes.

Produk

Secara artifisial, sakarida ini ditambahkan pada produk separuh siap, makanan penutup, jem, produk roti, rempah dan produk gula-gula untuk memberikan konsistensi likat, meningkatkan rasa dan penampilan. Berikut adalah beberapa makanan yang mengandungi laktosa:

  • susu keseluruhan;
  • serum susu;
  • produk asid laktik;
  • mentega.
  • Apa yang perlu dilakukan untuk menurunkan berat badan lengan dan bahu
  • Enema dari cacing
  • Cara membuat keriting di rumah

Ubat-ubatan

Bahan ini digunakan dalam farmaseutikal sebagai komponen tambahan dalam banyak persediaan ubat dalam bentuk tablet. Ini memberikan pemampatan tablet yang berkesan, oleh itu, jika pesakit mengalami intoleransi terhadap sakarida ini, dia harus berhati-hati mempelajari komposisi ubat-ubatan tersebut. Sekiranya terdapat keperluan mendesak untuk mengambil ubat-ubatan yang mengandung gula susu, ubat enzimatik Lactase juga diresepkan. Ubat popular berikut mengandungi laktosa atau laktulosa:

  • Tidak-shpa;
  • Bifidumbacterin;
  • Lopedium;
  • Motilium;
  • Penisilin;
  • Gastal;
  • Cerucal;
  • Enap.

Intoleransi laktosa

Intoleransi laktosa difahami sebagai keadaan di mana ia tidak terurai menjadi monosakarida. Sebagai peraturan, patologi ini disebabkan oleh kekurangan laktase, yang memastikan pemecahan disakarida, akibatnya tubuh tidak dapat mengasimilasinya sepenuhnya. Penyakit ini dimanifestasikan oleh gangguan pencernaan seperti kolik, kembung perut, dysbiosis, cirit-birit. Gejala ini muncul 30-40 minit setelah memakan produk tenusu.

Sebab-sebabnya

Kekurangan laktase boleh menjadi kongenital (genetik) atau diperoleh. Pada orang keturunan Kaukasia, penyakit ini menampakkan diri pada usia 9-12 tahun. Dalam beberapa kes, intoleransi laktosa berkembang pada bayi yang baru lahir. Ini terutamanya disebabkan oleh faktor genetik. Di samping itu, intoleransi gula susu lebih kerap berlaku pada orang Asia..

Terdapat kes kekurangan laktase berfungsi yang berkaitan dengan gangguan sintesis enzim ini, tanpa mengira faktor keturunan. Sebagai peraturan, patologi ini adalah akibat daripada penyakit yang menimbulkan gangguan fungsi normal saluran gastrointestinal, misalnya, enteritis, gastritis, bisul, jangkitan virus atau bakteria. Pada masa yang sama, bakteria mikroflora usus normal tidak dapat mensintesiskan jumlah enzim laktase yang mencukupi.

Gejala

Gambaran klinikal mengenai intoleransi gula susu muncul dalam satu jam selepas makan makanan yang mengandungi laktosa. Gejala klasik kekurangan laktase termasuk:

  • cirit-birit;
  • kembung perut;
  • kembung kerana proses penapaian usus;
  • sakit kram;
  • muntah.

Analisis untuk intoleransi laktosa

Diagnosis gangguan penyerapan karbohidrat dilakukan dengan menggunakan beberapa ujian instrumental dan makmal:

  1. Biopsi usus kecil. Analisis ini adalah salah satu kaedah yang paling tepat untuk menentukan kekurangan laktase. Untuk melakukan kajian ini, sejumlah selaput lendir usus kecil diambil dari pesakit, di mana aktiviti enzim ditentukan. Penurunannya menunjukkan adanya intoleransi terhadap gula susu.
  2. Keluk laktosa. Untuk menentukan lengkung laktosa, darah diambil dari pesakit pada waktu pagi dengan perut kosong, maka orang tersebut perlu mengambil sejumlah gula susu dan mengulangi ujian darah beberapa kali pada jam berikutnya. Kemudian bina graf kepekatan sakarida bergantung pada masa yang berlalu dari pengambilannya.
  3. Ujian nafas hidrogen. Salah satu kaedah ujian yang paling biasa untuk intoleransi gula susu pada anak kecil. Dengan menggunakan alat pengukur khas, jumlah hidrogen di udara yang dihembuskan ditentukan beberapa waktu selepas pengambilan laktosa.
  4. Analisis tinja untuk karbohidrat. Ujian najis untuk kandungan karbohidrat adalah kaedah yang paling biasa untuk mendiagnosis intoleransi laktosa pada pesakit. Analisis ini tidak begitu bermaklumat kerana fakta bahawa ia memberikan sebilangan besar hasil palsu. Di samping itu, penampilan karbohidrat dalam tinja boleh dicetuskan oleh banyak sebab..
  5. Coprogram. Analisis ini membantu menentukan keasidan najis dan mengenal pasti bahan apa yang dikandungnya. Untuk diagnosis intoleransi laktosa, kandungan asid lemak juga sangat penting. Dengan adanya patologi dalam asimilasi laktosa gula susu, reaksi tinja menjadi berasid, kepekatan asid lemak meningkat.

Produk bebas laktosa

Dalam beberapa kes, tubuh manusia tidak dapat memetabolismekan sakarida ini. Dengan manifestasi alergi seperti itu, benar-benar semua derivatif susu harus dikecualikan dari diet. Produk berikut bebas laktosa:

  • sayur-sayuran;
  • buah-buahan;
  • madu;
  • kopi;
  • teh;
  • minyak sayuran;
  • pasta;
  • bijirin;
  • daging dan ikan;
  • telur;
  • kacang.

Laktosa

Karbohidrat adalah sumber tenaga utama. Mereka adalah bentuk polimerik monosakarida. Bergantung pada rasanya, ia dikelaskan sebagai seperti gula dan tidak seperti gula. Molekul gula biasanya manis dan cair dengan baik di dalam air. Ini adalah glukosa, fruktosa. Sebaliknya, gula tidak larut dan tidak manis. Jenis ini merangkumi pati, serat dan bahan lain yang serupa. Bergantung pada jumlah unsur sederhana dalam komposisi karbohidrat, terdapat monosakarida, oligosakarida dan polisakarida. Salah satu contoh oligosakarida adalah laktosa.

Apa itu laktosa?

Laktosa adalah salah satu kelas karbohidrat yang paling penting, mereka adalah sebatian aktif optik dengan kumpulan hidroksil dan karboksil.

  • Apa itu laktosa?
  • Memecahkan laktosa
  • Peranan biologi
  • Kesan pada badan: bahaya dan faedah
  • Intoleransi laktosa
  • Punca tidak bertoleransi
  • Cara menentukan sama ada anda tidak toleran terhadap laktosa
  • Produk yang mengandungi laktosa
  • Cara mengelakkan laktosa
  • Beberapa hujah untuk gula susu
  • Rawatan intoleransi laktosa
  • Laktosa dalam industri makanan
  • Aplikasi lain

Terdapat karbohidrat mono-, oligosakarida (oligo - "beberapa") dan polisakarida. Oligosakarida, pada gilirannya, diklasifikasikan sebagai disakarida, trisakarida, tetrasakarida.

Laktosa (formula kimia - C12H22O11), bersama dengan sukrosa dan maltosa, termasuk dalam disakarida. Sebagai hasil hidrolisis, ia diubah menjadi dua sakarida - glukosa dan galaktosa.

Buat pertama kalinya mereka mula berbicara mengenai laktosa pada tahun 1619, ketika Fabrizzio Bartoletti dari Itali menemui bahan baru. Tetapi pada tahun 1780, ahli kimia Sweden Karl Wilhelm Scheel mendefinisikan zat tersebut sebagai gula. Disakarida ini terdapat dalam susu lembu (kira-kira 4-6%) dan susu ibu (dari 5% hingga 8% komposisi). Juga, gula susu terbentuk semasa pengeluaran keju - sebagai produk sampingan, dan merupakan pepejal putih.

Secara semula jadi, khususnya dalam susu, gula ini dinyatakan sebagai laktosa monohidrat - karbohidrat dengan molekul air yang terpasang. Laktosa tulen adalah serbuk kristal putih dan tidak berbau yang larut dengan baik di dalam air, tetapi bertindak balas dengan buruk dengan alkohol. Semasa pemanasan, disakarida kehilangan satu molekul air dan laktosa anhidrat dihasilkan..

Memecahkan laktosa

Seperti yang telah dinyatakan, bahagian karbohidrat dalam susu adalah kira-kira 6 peratus daripada keseluruhan komposisi. Memasuki badan bersama dengan produk tenusu, laktosa menyerah pada tindakan enzim, dan kemudian memasuki aliran darah. Namun, ada kalanya tubuh tidak dapat mencerna gula susu kerana tidak dapat menghasilkan enzim laktase, yang diperlukan untuk pemecahan. Dan seiring bertambahnya usia, seperti yang ditunjukkan oleh pengalaman saintifik, orang semakin berisiko kekurangan atau tidak adanya laktase sepenuhnya, yang menyebabkan intoleransi sepenuhnya terhadap produk tenusu..

Dipercayai bahawa manusia menjinakkan lembu sekitar 8 ribu tahun yang lalu. Dan hanya selepas itu produk tenusu muncul dalam diet orang kuno. Lebih tepat lagi, tidak begitu. Sejak masa itu, produk tenusu juga muncul dalam diet orang dewasa, kerana sebelumnya hanya bayi yang makan susu, dan eksklusif dari ibu. Itulah sebabnya alam telah menetapkan bahawa bayi secara praktikal tidak menghadapi masalah dengan asimilasi makanan tenusu, kerana laktase di dalam badan mereka dihasilkan secara teratur dan teratur. Orang purba pada masa dewasa sama sekali tidak mengalami laktase dan tidak mengalami ketidakselesaan dari ini. Dan hanya setelah memasukkan susu ke dalam diet, kebanyakan orang mengalami sejenis mutasi - tubuh mula menghasilkan enzim yang diperlukan untuk pencernaan laktosa pada orang dewasa..

Peranan biologi

Walaupun terdapat kontroversi saintifik mengenai manfaat laktosa untuk orang dewasa, sakarida ini memainkan peranan penting dalam fungsi tubuh. Hanya apabila masuk ke rongga mulut, ia mempengaruhi konsistensi air liur - ia memberikan kelikatan khasnya. Di samping itu, ia meningkatkan penyerapan vitamin kumpulan B, asid askorbik dan kalsium yang lebih aktif. Dan masuk ke dalam usus, ia mengaktifkan pembiakan bifidobacteria dan lactobacilli, yang penting untuk fungsi organ yang betul.

Kesan pada badan: bahaya dan faedah

Laktosa adalah disakarida yang boleh mempengaruhi tubuh manusia dengan cara yang berbeza.

Seseorang merosakkannya, tetapi seseorang memberi manfaat.

Laktosa untuk...

... tenaga

Semua karbohidrat adalah sumber tenaga. Laktosa juga berfungsi sebagai sejenis bahan bakar untuk manusia. Setelah memasuki badan, ia dimetabolisme dan mendorong pembebasan tenaga. Di samping itu, penggunaan gula susu, untuk mengekalkan simpanan protein dalam badan. Apabila anda mempunyai cukup karbohidrat, termasuk laktosa, tubuh anda tidak menggunakan protein sebagai bahan bakar, tetapi menyimpannya di otot anda. Juga membolehkan protein melakukan fungsi lain yang sama pentingnya dalam badan.

... kenaikan berat badan

Sekiranya jumlah kalori yang digunakan melebihi jumlah kalori yang dibakar, lebihan disimpan sebagai lemak. Dengan mengambil lebih banyak laktosa daripada yang diperlukan, tubuh mengubah gula menjadi tisu adiposa, yang kemudiannya menyebabkan kenaikan berat badan. Keupayaan gula susu ini digunakan apabila perlu untuk menyesuaikan berat badan ke atas..

... pencernaan

Sebelum laktosa diubah menjadi tenaga, ia mesti memasuki saluran pencernaan, di mana ia terurai menjadi monosakarida di bawah pengaruh enzim. Tetapi, jika badan tidak menghasilkan laktase yang mencukupi, saluran pencernaan mungkin tidak berfungsi. Gula susu yang tidak dicerna menyebabkan sakit perut, termasuk sakit perut, kembung, mual, dan cirit-birit.

Intoleransi laktosa

Intoleransi laktosa adalah ketidakupayaan badan untuk memetabolisme gula susu.

Gejala intoleransi utama:

  • cirit-birit;
  • kembung perut;
  • sakit perut;
  • loya.

Terdapat beberapa pilihan untuk ujian makmal yang dapat membantu menentukan keberadaan intoleransi terhadap karbohidrat jenis ini. Sudah tentu, dalam kes ini, paling mudah untuk menolak makanan tenusu. Tetapi mengelakkan susu sama sekali boleh menyebabkan kekurangan kalsium dan vitamin D, yang seterusnya boleh menyebabkan penyakit tulang. Oleh itu, terdapat pelbagai makanan tambahan yang membolehkan anda mengambil sekurang-kurangnya sebahagian susu..

Punca tidak bertoleransi

Kekurangan laktase boleh menjadi kongenital. Ini biasanya berlaku pada manusia kerana perubahan pada tahap genetik..

Selain itu, intoleransi dapat muncul akibat penyakit, termasuk penyakit yang disertai dengan pemusnahan selaput lendir usus kecil. Juga, tanda-tanda intoleransi dapat muncul seiring bertambahnya usia atau latar belakang penyakit usus yang serius, seperti penyakit Crohn..

Salah satu penyebab kekurangan laktase yang paling biasa adalah hasil pengaturcaraan genetik. Alam telah menetapkan "program" yang mana jumlah laktase yang dihasilkan berkurang seiring bertambahnya usia. Dan omong-omong, intensiti dan kepantasan penurunan ini berbeza dalam pelbagai etnik. Tahap intoleransi laktosa tertinggi dicatatkan di kalangan penduduk Asia. Hampir 90 peratus orang dewasa Asia tidak toleran terhadap susu. Tetapi bagi penduduk bahagian utara Eropah, hipolaktasia adalah masalah yang sangat jarang berlaku: hanya 5 peratus orang dewasa yang merasakan kekurangan enzim.

Dan satu perkara lagi: dua konsep harus dibezakan - intoleransi laktosa dan kekurangan laktase. Orang dengan kekurangan enzim ringan biasanya tidak menyedari ketidakselesaan setelah memakan makanan tenusu. Dengan kekurangan laktase, kepekatan enzim dalam usus menurun tanpa menyebabkan kesan sampingan. Tetapi intoleransi disertai oleh gejala-gejala yang tidak diterima oleh susu oleh badan. Mereka berlaku selepas disakarida yang tidak terputus memasuki usus kecil dan usus. Tetapi, malangnya, gejala intoleransi dapat menyerupai penyakit gastrointestinal yang lain, oleh itu, sukar untuk mendiagnosis intoleransi laktosa hanya dengan alasan ini..

Terdapat tiga jenis intoleransi laktosa utama:

  1. Utama. Ini adalah jenis yang paling biasa. Berlaku dengan usia. Ia dijelaskan oleh ciri fisiologi badan. Selama bertahun-tahun, orang mengambil makanan tenusu yang semakin banyak, yang bermaksud bahawa keperluan untuk pengeluaran laktase hilang. Jenis intoleransi ini paling biasa berlaku di kalangan penduduk Asia, Afrika, Mediterranean dan benua Amerika..
  2. Menengah. Berlaku akibat penyakit atau kecederaan. Selalunya, bersama-sama dengan penyakit seliak, setelah radang usus, pembedahan pada usus kecil. Punca intoleransi lain mungkin termasuk penyakit Crohn, penyakit Whipple, kolitis ulseratif, kemoterapi, dan juga komplikasi selesema..
  3. Sementara. Jenis intoleransi ini berlaku pada kanak-kanak yang dilahirkan sebelum waktunya. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa hanya setelah 34 minggu kehamilan pada janin fungsi menghasilkan enzim laktase diletakkan.

Cara menentukan sama ada anda tidak toleran terhadap laktosa

Menentukan intoleransi laktosa sendiri bukanlah sesuatu yang mudah. Ramai orang berpendapat bahawa sudah cukup untuk melepaskan produk tenusu untuk mengelakkan akibat yang tidak menyenangkan. Sebenarnya, dalam makanan moden, laktosa terdapat bukan sahaja dalam susu. Sebilangan orang membuang susu sepenuhnya, tetapi gejala gangguan pencernaan mereka berterusan. Oleh itu, tidak menghairankan bahawa mereka secara tidak sengaja menyingkirkan intoleransi laktosa dari senarai kemungkinan penyebab gangguan pencernaan..

Di rumah, anda boleh memeriksa toleransi / intoleransi menggunakan ujian. Jadi, pada hari sebelum kajian, makanan terakhir tidak lebih dari 18 jam. Kemudian pada waktu pagi dengan perut kosong, minum segelas susu dan sekali lagi jangan makan apa-apa selama 3-5 jam. Sekiranya terdapat intoleransi laktosa, gejala akan muncul dalam masa 30 minit setelah mengambil produk, atau dalam waktu maksimum 2 jam. Dan lebih jauh lagi. Lebih baik mengambil susu skim untuk diuji untuk mengecualikan kemungkinan lemak menyebabkan gangguan pencernaan.

Produk yang mengandungi laktosa

Sumber laktosa yang paling jelas adalah produk tenusu. Anda boleh yakin bahawa dengan memakan susu, yogurt, krim masam, keju, anda pasti akan mendapat laktosa..

Tetapi ada senarai sumber yang kurang jelas. Untuk lebih tepat, mereka agak tidak dijangka. Sekarang mari kita analisis senarai produk yang mengandungi gula susu.

Makanan tenusu

Produk tenusu bukan sahaja sumber laktosa yang paling jelas, tetapi juga yang paling pekat dalam karbohidrat ini. Segelas susu, misalnya, mengandungi kira-kira 12 gram laktosa. Tetapi keju, satu hidangan diisi dengan kurang dari 1 g gula susu, sudah dianggap sebagai produk dengan kandungan zat rendah (cheddar, parmesan, ricotta, Swiss). Produk tenusu fermentasi seperti yoghurt juga mempunyai kepekatan laktosa yang lebih rendah. Tetapi kerana terdapatnya komposisi enzim yang memusnahkan disakarida, ia lebih mudah dibawa.

Susu soya bebas laktosa dan analog susu berasaskan tumbuhan lain boleh berfungsi sebagai alternatif kepada susu lembu. Juga, dengan hipolaktasia, susu boleh diganti dengan produk susu yang ditapai. Sebagai contoh, kefir, kepekatan karbohidrat dikurangkan kerana adanya enzim lain dalam komposisinya..

Produk lain

Sebilangan kecil gula susu terdapat dalam makanan panggang dan sarapan pagi. Bahan ini juga terdapat dalam kerepek dan sup kering. Di samping itu, semasa membeli marjerin, salad dressing, anda harus bersedia untuk mengonsumsi laktosa, walaupun dalam jumlah kecil. Untuk menentukan kehadiran sakarida dalam produk tertentu, jawapan kepada soalan: "Bagaimana produk ini disediakan?".

Makanan yang telah diproses

Banyak makanan diproses dengan susu dan produk tenusu untuk memanjangkan jangka hayat. Oleh itu, adalah mustahak bagi orang yang mempunyai intoleransi laktosa untuk membaca label makanan dengan teliti. Kehadiran susu, whey, keju kotej, produk sampingan tenusu, susu tepung, susu skim antara ramuan menunjukkan adanya laktosa.

Sumber Gula Susu Tersembunyi:

  1. Ubat-ubatan.

Banyak ubat mengandungi laktosa sebagai pengisi, yang meningkatkan ketersediaan dan rasa bio ubat. Khususnya, gula susu terdapat dalam pil kawalan kelahiran dan vitamin D. Tetapi, sebagai peraturan, dalam penyediaan ini, karbohidrat terdapat dalam bahagian yang sangat kecil. Jadi orang yang tidak bertoleransi terhadap bahan tersebut akan bertindak balas secara normal terhadap ubat-ubatan..

  1. Biji-bijian yang diproses.

Wafel, biskut, keropok, roti, kentang kentang, muesli, dan bijirin juga sering merangkumi laktosa. Dan untuk ini, anda perlu bersedia untuk orang-orang di mana badannya tidak ada enzim laktase.

  1. Daging yang diproses.

Daging mungkin merupakan produk terakhir yang boleh dianggap sebagai sumber laktosa. Tetapi, bagaimanapun, daging yang diproses dalam bentuk daging, sosej, sosej dan produk lain tidak mengandungi gula susu..

  1. Kopi segera, sup "cepat".

Adakah anda suka kopi dan sup atau kentang, yang mana anda hanya perlu menambahkan air mendidih? Kemudian ketahui bahawa dengan mereka anda mendapat laktosa. Mengapa produk ini mengandungi gula susu? Ia memberikan tekstur pada produk, mencegah penggumpalan, dan tentu saja memberikan rasa istimewa..

Banyak pembalut salad mengandungi laktosa, yang memberikan tekstur dan rasa yang diperlukan makanan. Sekiranya anda ingin mengelakkan bahagian tambahan gula susu, maka lebih baik menggunakan minyak sayuran, seperti minyak zaitun, sebagai pembalut. Di samping itu, ia adalah produk yang lebih sihat daripada persalinan siap pakai..

  1. Pemanis buatan.

Sebilangan pengganti gula ini mengandungi laktosa. Terima kasih, pemanis dalam bentuk tablet atau serbuk larut dengan lebih cepat dalam makanan..

Jenis alkohol tertentu juga mengandungi gula susu. Kepekatan bahan yang sangat tinggi terdapat dalam minuman keras berasaskan susu. Oleh itu, alkohol juga merupakan salah satu makanan yang mungkin tidak sesuai untuk orang yang mengalami intoleransi gula susu..

Ramai orang benar-benar yakin bahawa marjerin adalah pengganti sayur-sayuran untuk mentega, yang bermaksud bahawa tidak ada ramuan tenusu di dalamnya. Sebenarnya, kebanyakan lemak dalam kategori ini mengandungi laktosa, yang meningkatkan rasa marjerin..

Jadual gula susu
Nama produk (kaca)Laktosa (g)
Susu wanita17.5
Ais krim14.5
Koumiss13.5
Susu kambing12
Susu lembu11.7
Susu curdled10.25
Krim9.5
Kefirsembilan
Yogurt8.75
Krim masam (20 peratus)8
Keju kotej3.5
Mentega2.5

Cara mengelakkan laktosa

Oleh itu, satu-satunya cara untuk mengelakkan laktosa dalam makanan adalah dengan membaca label dengan teliti. Pada masa yang sama, seseorang tidak boleh berharap bahawa pada semua produk pengeluar akan menulis "Mengandungi laktosa". Sebenarnya, bahan ini dalam makanan boleh disembunyikan dengan nama lain, contohnya: whey, kasein, keju kotej, susu tepung. Tetapi pada masa yang sama, anda perlu mengetahui bahawa nama yang serupa - laktat dan asid laktik - adalah bahan yang sama sekali berbeza yang tidak berkaitan dengan laktosa..

Pembina badan juga tidak kebal dari intoleransi terhadap gula susu. Tetapi kebanyakan protein shake mengandungi susu. Oleh itu, pengeluar pemakanan sukan telah mencipta protein bebas laktosa yang, bagaimanapun, dapat dimakan oleh semua orang yang kekurangan laktase..

Beberapa hujah untuk gula susu

Ramai orang menyebut laktosa secara eksklusif sebagai bahan berbahaya. Sementara itu, perlu diingat bahawa karbohidrat ini terkandung dalam susu - dalam produk yang, menurut idea alam semula jadi, mamalia memberi makan bayi mereka yang baru lahir. Dan secara logiknya, makanan ini semestinya mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat..

Kelebihan gula susu:

  • galaktosa, yang merupakan sebahagian daripada laktosa, adalah salah satu daripada 8 gula penting untuk badan;
  • menyokong imuniti, mempromosikan pengeluaran antibodi;
  • galaktosa, penyusun laktosa, disebut gula otak, khususnya, penting bagi bayi;
  • galaktosa - pencegahan terhadap barah dan katarak;
  • meningkatkan penyembuhan luka;
  • mempercepat metabolisme dan penyerapan kalsium;
  • melindungi daripada sinar-x;
  • penting bagi penghidap arthritis dan lupus;
  • agen profilaksis terhadap penyakit jantung;
  • laktosa - pemanis rendah kalori;
  • indeks glikemik laktosa lebih daripada 2 kali lebih rendah daripada glukosa, yang bermanfaat bagi pesakit diabetes;
  • merangsang sistem saraf;
  • laktosa mempunyai kesan positif pada mikroflora usus, merangsang pertumbuhan bakteria bermanfaat.

Rawatan intoleransi laktosa

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Tidak ada penawar untuk intoleransi gula susu selain daripada memakan enzim laktase dalam bentuk tablet. Satu-satunya perkara yang dapat membantu orang kurang upaya ini adalah menghadkan pengambilan makanan yang mengandungi laktosa. Dipercayai bahawa kira-kira setengah gelas susu (mengandungi kira-kira 4.5 g sakarida) masih tidak menimbulkan akibat intoleransi. Selain itu, semasa menggunakan produk tenusu, lebih baik memberi keutamaan kepada makanan rendah lemak atau rendah lemak, kerana mereka cenderung mempunyai kepekatan laktosa yang lebih rendah. Terdapat formula bayi bebas laktosa untuk bayi dengan intoleransi gula susu..

Kadang-kadang orang keliru menyebut intoleransi laktosa sebagai alergi susu. Mereka sebenarnya adalah dua penyakit yang berbeza. Satu-satunya perkara yang biasa bagi mereka ialah makanan tenusu biasanya menyebabkan akibat yang tidak menyenangkan. Sementara itu, alergi disertai ruam pada kulit, gatal-gatal, hidung berair, yang tidak pernah berlaku dengan hipolaktasia. Perbezaan utama antara kedua-dua penyakit adalah penyebab berlakunya. Alergi menunjukkan masalah dengan sistem imun, intoleransi laktosa - kekurangan enzim.

Laktosa dalam industri makanan

Industri makanan moden telah belajar menggunakan laktosa bukan hanya dalam produk tenusu. Karbohidrat jenis ini terdapat di kaca, berperanan sebagai pengisi dalam makanan yang dipanggang, dan terdapat dalam kuki, penkek dan bijirin. Ini digunakan sebagai makanan tambahan, dan kerana tidak memiliki rasa yang jelas, ia digunakan dalam banyak kategori makanan. Bahan ini boleh didapati dalam sayur-sayuran beku dan kalengan kerana mencegah perubahan warna. Laktosa terdapat dalam sup kering, tepung gandum dan banyak makanan lain..

Aplikasi lain

Kini laktosa digunakan bukan sahaja dalam industri makanan. Selain menyediakan pelbagai produk, termasuk susu formula dan pengganti susu ibu, ahli kimia menggunakan laktosa dalam pekerjaan mereka. Juga, sakarida ini berfungsi sebagai vitamin makanan, dan dalam mikrobiologi - media untuk menumbuhkan semua jenis bakteria dan sel.

Laktosa adalah salah satu wakil keluarga karbohidrat besar, bahan yang sangat berguna untuk kanak-kanak dan orang dewasa..

Dan untuk mengatakan bahawa disakarida ini berbahaya bagi manusia, hanya kerana beberapa orang mempunyai intoleransi kongenital terhadap bahan tersebut, paling tidak salah. Hipolaktasia hanyalah penyakit yang tidak menghilangkan laktosa dari sifat bermanfaatnya. Walau bagaimanapun, anda sudah tahu mengenai perkara ini..

  1. Shrainer E.V., Denisov M.Yu. - Kekurangan laktase pada kanak-kanak: keadaan masalah semasa // Vestn. Novosib. negeri tidak. Siri: Biologi, Perubatan Klinikal. - 2009 - T.7, terbitan. 4. - S. 154-162
  2. Laktosa - Ensiklopedia Perubatan Besar (BME), 1970.

Maklumat kesihatan yang lebih segar dan relevan di saluran Telegram kami. Langgan: https://t.me/foodandhealthru

Kepakaran: pakar penyakit berjangkit, ahli gastroenterologi, ahli pulmonologi.

Jumlah pengalaman: 35 tahun.

Pendidikan: 1975-1982, 1MMI, san-gig, kelayakan yang lebih tinggi, doktor penyakit berjangkit.

Ijazah saintifik: doktor dari kategori tertinggi, calon sains perubatan.

Latihan:

  1. Penyakit berjangkit.
  2. Penyakit parasit.
  3. Kecemasan.
  4. HIV.

Bukan laktosa yang memecah laktase, tetapi laktase memecah laktosa menjadi glukosa dan galaktosa. Tetapi orang dengan diagnosis kekurangan tidak perlu menyerah susu dan produk tenusu, kini para saintis melakukan segala-galanya untuk menyediakan susu untuk semua kategori orang. Saya telah hidup dengan intoleransi selama bertahun-tahun, saya biasa mencari produk bebas laktosa di tingkap kedai, tetapi ada sedikit di antaranya, sekarang saya melakukan semuanya sendiri. Saya membeli enzim kering Lactase Bakzdrav, satu batang susu setiap liter dan sejukkan selama 24 jam, laktosa dipecah sepenuhnya. Dan jika anda menambahkan enzim bersama dengan fermentasi untuk yogurt atau krim masam, anda mendapat susu masam tanpa laktosa. Sangat senang, penyelamat sebenar bagi orang yang laktosa.

Laktosa: faedah dan kemudaratan, intoleransi pada orang dewasa dan kanak-kanak

Apakah faedah dan kemudaratan laktosa? Semakin banyak, makanan yang dianggap sihat secara lalai sedang dipikirkan ulang. Apa yang beberapa tahun yang lalu dimasukkan dalam senarai nutrien yang diperlukan untuk tubuh kini secara besar-besaran dikecualikan dari diet..

Sejauh mana ini berlaku untuk laktosa??

Apakah bahan ini

Laktosa (dari Latin susu "susu") adalah karbohidrat dari kumpulan disakarida, yang terdapat dalam susu dan produk tenusu. Nama tidak rasmi untuk elemen ini ialah "gula susu". Laktosa tulen adalah serbuk kristal putih, tidak berbau. Ia larut dengan baik di dalam air.

Kebaikan dan kesan laktosa pada badan

Sekarang adalah bergaya untuk berpendapat bahawa tidak ada faedah tertentu dalam bahan ini, sebaliknya, satu bahaya, oleh itu lebih baik menggantinya dengan analog herba. Ini tidak benar sepenuhnya. Anda boleh mengganti, tetapi adakah perlu?

Manfaat biologi bahan ini hampir tidak dapat ditaksir. Kesan bermanfaat laktosa pada tubuh manusia terletak pada sifat berikut:

  • komponen ini menormalkan metabolisme kalsium;
  • menguatkan sistem imun (salah satu fungsi utama laktosa adalah penghasilan antibodi);
  • mengurangkan risiko menghidap barah;
  • mempercepat metabolisme;
  • merangsang sistem saraf;
  • bertindak sebagai pencegahan katarak;
  • mempunyai kesan penyembuhan;
  • mengurangkan kemungkinan menghidap penyakit jantung;
  • berguna untuk pesakit diabetes, kerana indeks glisemik laktosa hampir separuh daripada glukosa;
  • menstabilkan usus;
  • menggalakkan penyerapan asid askorbik yang lebih baik.

Makanan apa yang mengandungi laktosa

Kepekatan bahan ini sangat tinggi pada produk berikut:

  • susu lembu;
  • susu kambing (tidak seperti susu lembu, laktosa terdapat dalam jumlah kecil dalam susu kambing);
  • krim;
  • keju kotej;
  • yogurt;
  • susu mentega;
  • keju lembut;
  • ais krim;
  • mentega;
  • krim berdasarkan telur dan susu.

Senarai produk dengan kandungan laktosa tidak terhad kepada ini. Ia tidak hanya terdapat dalam produk tenusu dan susu. Disakarida dari pelbagai kumpulan sering digunakan sebagai pemanis dalam pembuatan produk berikut:

  • marjerin;
  • rangup;
  • roti;
  • coklat pahit;
  • biskut;
  • marmalade;
  • sawi.

Selain itu, disakarida kompleks terdapat dalam banyak ubat, seperti:

  • "Enap";
  • "Gastal";
  • "Tidak-shpa";
  • "Lopedium".

Mengapa laktosa berbahaya bagi tubuh manusia?

Kemungkinan bahaya laktosa bagi tubuh terletak pada kenyataan bahawa dengan pengambilan susu yang berlebihan, terdapat pelepasan insulin yang cepat ke dalam darah. Ini, seterusnya, mendorong pengeluaran sebum di kelenjar sebum, yang membawa kepada perkembangan jerawat..

Juga, laktosa boleh membahayakan kesihatan orang dengan intoleransi terhadap komponen ini..

Intoleransi laktosa

Walaupun terdapat senarai khasiat laktosa yang cukup luas dan penggunaannya yang meluas untuk tujuan terapi dan profilaksis, ada kategori orang yang lebih berbahaya daripada kebaikan. Ia disebabkan oleh intoleransi laktosa (atau hipolaktasia) - ketidakupayaan badan untuk memetabolisme laktosa.

Sebab fenomena ini adalah kekurangan yang ketara atau bahkan ketiadaan lengkap dalam tubuh manusia enzim laktase, yang memecah disakarida kompleks menjadi komponen penyusunnya. Akibatnya: sejumlah besar laktosa disakarida yang tidak terurai terkumpul di dalam usus, akibatnya bakteria yang berada di sana mula mengonsumsi gula dan menghasilkan hidrogen dengan campuran metana, yang menyebabkan kembung dan kembung.

Secara amnya, intoleransi gula karbohidrat tidak menimbulkan ancaman bagi kehidupan mereka yang memilikinya, tetapi boleh menyebabkan gangguan perut dan kekejangan yang kerap di perut. Di samping itu, ciri ini menghadkan diet dengan ketara..

Penyebab intoleransi laktosa

Bezakan antara intoleransi laktosa primer dan sekunder. Dalam kes pertama, penyebab intoleransi adalah kekurangan laktase kongenital yang ditentukan secara genetik - selalunya kekurangan enzim ini diperhatikan pada orang yang tergolong dalam bangsa Asia.

Kejadian hipolaktasia sekunder boleh dipengaruhi oleh faktor-faktor berikut:

  • Segala penyakit yang mempengaruhi sel penghasil laktase di usus kecil, seperti penyakit radang dan juga selesema
  • kolitis ulseratif;
  • kemoterapi yang dipindahkan;
  • penyakit seliak;
  • Penyakit Crohn;
  • campur tangan pembedahan dalam kerja saluran gastrousus;
  • dysbiosis.

Jenis hipolaktasia lain sangat dibezakan - sementara. Ia diperhatikan pada kanak-kanak yang dilahirkan sebelum waktunya. Sebab patologi dalam kes ini adalah bahawa fungsi menghasilkan enzim laktase hanya diletakkan pada usia kehamilan 34 minggu.

Gejala dan tanda-tanda intoleransi laktosa

Faktor-faktor berikut mungkin menunjukkan hipolaktasia:

  • Kira-kira 30 minit selepas makan susu atau produk tenusu, kembung diperhatikan;
  • gangguan najis (cirit-birit, sembelit);
  • kembung perut;
  • kembung perut;
  • loya muntah.

Diet untuk intoleransi laktosa

Ramai yang sukar menyerah susu dalam kopi dan bijirin. Dalam kes ini, doktor menasihatkan untuk memasukkan produk susu dalam makanan, yang mengandungi laktosa fermentasi, yang tidak menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan setelah makan. Ini termasuk keju keras dan yogurt yang tidak dipasteurisasi. Susu lembu biasa boleh diganti dengan susu kedelai atau kacang almond, ia sama-sama bermanfaat..

Senarai produk yang dibenarkan untuk kekurangan laktase merangkumi yang berikut:

  • telur;
  • ikan mentah;
  • minuman soya;
  • minyak sayuran;
  • lemak babi;
  • semua buah-buahan dan sayur-sayuran tanpa pengecualian;
  • kacang;
  • teh dan kopi;
  • madu;
  • gula dan sakarin;
  • kekacang;
  • roti tanpa whey;
  • pasta tanpa bahan tambahan makanan.

Alergi terhadap laktosa

Terdapat kesalahpahaman yang meluas bahawa kekurangan laktase dan alergi susu adalah satu dan sama. Kenyataan ini jauh dari kebenaran, kerana alergi adalah reaksi tidak normal sistem kekebalan tubuh terhadap makanan yang mengandungi bahan-bahan tertentu..

Gejala tindak balas alahan dan hipolaktasia juga berbeza. Tanda-tanda alergi pertama termasuk:

  • berdehit sukar bernafas;
  • ruam teruk di seluruh badan;
  • pembengkakan bibir yang ketara;
  • bengkak tekak;
  • keradangan mukosa hidung, hidung berair;
  • kerengsaan mata;
  • loya muntah.

Orang yang telah didiagnosis menderita hipolaktasia tidak perlu mengecualikan susu dan produk tenusu sepenuhnya dari makanan mereka. Dalam kebanyakan kes, meminimumkan pengambilan susu harian anda mencukupi. Keadaannya sama sekali berbeza dengan penghidap alergi - malah dos kecil bahan ini cukup untuk reaksi alergi.

Pengambilan laktosa setiap hari

Manfaat dan kemudaratan laktosa untuk badan banyak ditentukan oleh kepekatan bahan. Lebihannya sama berbahaya bagi seseorang seperti kekurangan. Itulah sebabnya penting untuk mengetahui pengambilan karbohidrat harian ini..

Seseorang tidak memerlukan lebih daripada 50-55 g laktosa sehari. Kekurangannya pada kanak-kanak ditunjukkan dalam peningkatan rasa mengantuk, apatis dan kelesuan. Pada orang dewasa, sebilangan kecil karbohidrat ini dalam darah secara praktikal tidak muncul, kerana ini anda perlu berjumpa doktor.

Lebihan kandungan karbohidrat gula ditentukan oleh kriteria berikut:

  • pelanggaran najis;
  • mabuk;
  • tindak balas alahan;
  • kembung.

Laktosa untuk penurunan berat badan: manfaat atau kemudaratan

Baru-baru ini, diet susu menjadi semakin popular. Mereka berdasarkan produk tenusu, yang kaya dengan protein, lemak, karbohidrat, unsur mikro dan makro. Kepekatan kalsium sangat tinggi di dalamnya. Selain itu, gula susu tidak menyebabkan peningkatan pengeluaran insulin, yang bermaksud bahawa pengambilan karbohidrat ini tidak menimbulkan kenaikan berat badan yang berlebihan..

Diet laktosa adalah sejenis diet mono di mana penekanan adalah pada satu makanan tertentu. Keberkesanan diet seperti ini terletak pada kenyataan bahawa produk dari satu kumpulan diserap dengan lebih berkesan, dan ini menyumbang kepada penurunan berat badan..

Penentang diet berpendapat bahawa casomorphins dalam produk tenusu adalah "ubat" ketagihan. Ini adalah mitos lain. Casomorfin dipecahkan walaupun di saluran gastrointestinal, dan ketergantungan boleh timbul hanya jika bahan "sampai" ke otak.

Kesimpulannya

Perbahasan mengenai faedah dan kemudaratan laktosa telah berlangsung sejak sekian lama, tetapi setakat ini terdapat lebih banyak penyokong bahawa karbohidrat ini berguna daripada berbahaya daripada lawan. Sifat berguna laktosa sukar untuk dinilai berlebihan: disyorkan untuk digunakan oleh kedua-dua kanak-kanak (setelah berunding dengan pakar pediatrik) dan orang tua, dan faedah daripadanya jauh lebih tinggi daripada bahaya. Akhirnya, ia berguna untuk pesakit diabetes jenis 1 dan 2, yang bertindak sebagai pengganti gula..