Apa itu langoustine

Lobster, udang galah, udang. Di suatu tempat di antara mereka, anda boleh meletakkan hadiah laut yang lain - langoustine. Dia adalah kerabat lobster, tetapi kelihatan seperti udang galah dan udang.

Dan rasa juga. Secara umum, daging langoustine sangat lembut, sesuai untuk pelbagai jenis hidangan lazat, sedikit manis dan sangat enak dengan kuah apa pun. Anda boleh memasaknya sesuka hati.

Warna langoustine cantik - warna merah jambu-oren. Lebih-lebih lagi, langoustine tidak berubah warna selepas rawatan panas.

Ukurannya bervariasi dari sekitar 10 cm (ini adalah langoustin sederhana) hingga 20-25 (langoustin semacam itu diklasifikasikan sebagai besar).

Dan tidak ada langoustine yang lebih baik daripada langoustine sejuk. Beku (belum lagi dibekukan semula) kehilangan sebahagian daya tarikannya.

Langoustin hidup di perairan laut, di mana ia tidak terlalu panas. Di beberapa negeri, krustasea ini mempunyai nama khas. Contohnya - udang Dublin, scampi, lobster Norway.

Sebilangan besar hidangan dengan langoustine disediakan dengan terlebih dahulu mengekstrak daging dari langoustine ini. Mengapa anda perlu, pertama, memasukkannya ke dalam air mendidih selama setengah minit atau satu minit.
Dan kemudian, mengetuk tempurung (sedikit), mengeluarkan pulpa yang menyelerakan, memerahnya dari sisi ekor krustasea.

Tidak layak mencari daging di cakar - ia tidak ada. Tetapi langoustine mempunyai banyak perkara berguna! Sebaiknya simpan cengkerang, cakar dan kepala dan kemudian letakkan pada kaldu yang kaya dan beraroma. Dan dari kuahnya, anda boleh menyediakan hidangan pertama, sos, anda boleh menggunakan kuahnya untuk membuat risotto.

Sedangkan untuk daging langoustine, ia boleh digoreng dalam adunan ringan, atau anda boleh memanggangnya di panggangan. Dalam kes yang terakhir (dan juga yang pertama!) Sayuran dan sos yang dibakar dengan ramuan aromatik digabungkan dengan baik dengan langoustine - dari manis dan masam, dalam tradisi kuliner terbaik Asia, hingga krim masam berkrim, dan juga berdasarkan krim keju.

Daging Langoustine boleh direbus dengan sayur-sayuran, masak dengan itu bukan hanya risotto, tetapi juga paella.
Supnya enak sekali lagi. Dan salad! Apa yang ada! Bahkan daging langoustine rebus akan sangat menyelerakan jika anda hanya menuangkannya dengan jus lemon, tanpa berlebihan.

Langoustin

Maklumat am

Langoustines adalah kerabat lobster yang paling dekat, tetapi mereka kelihatan seperti lobster. Mereka dikelaskan sebagai krustasea decapod. Penduduk laut ini mempunyai kulit oren atau merah jambu terang yang kuat, dan ukurannya berkisar antara 15 hingga 25 sentimeter. Cakar nipis, panjang, berbentuk cincin adalah ciri khas langoustin. Mereka juga mempunyai sepuluh kaki dan penjepit panjang nipis, dan cangkang punggung juga dihalakan ke bawah..

Langoustine dijumpai di perairan Atlantik, Mediterranean dan Laut Utara. Mereka tinggal di kawasan lembut di kedalaman 45-250 meter, menggali gua, dan meninggalkan kediaman mereka hanya pada waktu malam, mencari makanan. Langoustines juga dibiakkan dan ditangkap di Norway..

Memotong cakar langoustine yang indah tidak ada gunanya, kerana dagingnya berada di ekor.

Cara memilih

Langoustin di rak kedai makanan laut moden boleh dibahagikan kepada dua jenis: langoustine sederhana (kira-kira dua belas sentimeter) dan besar (hingga dua puluh lima). Semasa pengangkutan krustasea ini, kesulitan tertentu sering timbul, kerana mereka tidak dapat wujud tanpa air. Dan tidak diinginkan untuk membekukan langoustin, kerana apabila dibekukan, daging mereka menjadi sangat longgar dan kehilangan sebahagian besar rasanya yang indah. Tetapi terdapat langoustin beku dan rebus yang dijual..

Semasa memilih makanan laut, anda perlu menentukan kualitinya dengan bau. Ketiadaan ciri khas bau ikan di lipatan antara ekor dan cengkerang menunjukkan kesegaran. Daging langoustine yang berkualiti, terletak di ekor, mempunyai rasa yang sangat halus, sedikit manis dan halus.

Cara menyimpan

Langoustin disediakan dengan sebaiknya sebaik sahaja dibeli. Tetapi jika anda membeli makanan laut beku, ia masih boleh disimpan di dalam peti sejuk dengan meletakkannya di dalam beg plastik.

Refleksi dalam budaya

Krustasea ini mempunyai banyak nama. Di Eropah, langoustine menanggung nama lobster Norway, di Itali disebut "scampi", di Kepulauan Britain - udang Dublin.

Kandungan kalori langoustine

Rendah dan hanya 98 kalori, ini memungkinkan untuk menggunakannya selama pelbagai diet dan memasukkannya ke dalam menu diet sihat.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
19.72.3-0.27798

Ciri-ciri langoustin yang berguna

Komposisi dan kehadiran nutrien

Komposisi daging langoustine mengandungi sejumlah besar nutrien. Ini adalah sumber semula jadi lemak, protein dan senarai keseluruhan unsur berguna seperti fosfor, zat besi, zink, selenium. Seratus gram produk mengandungi 33% daripada nilai tembaga dan yodium harian, 20% magnesium, 10% kalsium.

Sifat berguna dan perubatan

Gabungan unsur-unsur yang indah dalam daging langoustine memelihara kesihatan rambut, kulit, menguatkan tulang, dan meningkatkan penglihatan. Pengambilan langoustin secara berkala meningkatkan metabolisme dan meningkatkan fungsi otak yang cekap. Juga, daging krustasea ini mempunyai kesan yang baik terhadap sistem peredaran darah dan merupakan antidepresan yang indah..

Langoustin, seperti semua makanan laut, mengandungi asid lemak, protein, makro dan unsur mikro yang cepat dicerna. Makanan laut jauh lebih sihat dan lebih berkhasiat daripada produk daging. Dengan memasukkan langoustin dalam makanan, anda dapat meningkatkan imuniti dengan ketara. Tembaga, kalium, zink menghalang penuaan pramatang. Fosforus merangsang aktiviti otak.

Para saintis telah menentukan bahawa orang yang memasukkan makanan laut dalam makanan, khususnya langoustin, cenderung untuk menderita semua jenis penyakit, kerana produk ini mudah diserap dan memenuhi tubuh manusia dengan mineral. Langoustin, seperti semua penduduk laut yang lain, kerana persekitaran mineral yang kaya menghasilkan simpanan zat mineral di dalam badan mereka dalam bentuk sebatian organik, yang sangat diperlukan dalam rawatan penyakit.

Dalam memasak

Kerana rasanya yang enak dan halus, langoustin dengan yakin menempati salah satu tempat pertama dalam senarai makanan laut. Cari daging di ekor, bukan di cakar. Krustasea ini menjadi hidangan masakan setelah melalui tiga peringkat: merebus, mengupas dan mengeluarkan daging, memasak dan menghidangkan.

Sebelum membersihkan, letakkan sekumpulan 10 langoustin dalam air mendidih selama kira-kira tiga puluh saat. Anda harus berhati-hati untuk tidak terlalu banyak menggunakan krustasea dalam air mendidih, kerana setelah dicerna mereka menjadi sukar. Penting untuk diperhatikan bahawa warna langoustin tidak berubah semasa memasak..

Tahap kedua memasak harus dimulakan segera setelah memasak. Kepala dipisahkan dengan teliti dari badan, cangkang dibelah dengan pisau yang tumpul dan dagingnya diperah dari ekor. Cakar, kepala dan cengkerang dapat disimpan dan digunakan untuk sos atau kaldu kerana sangat beraroma.

Langoustine juga disajikan rebus penuh, dengan selada, lemon, zaitun, panggang, minyak daging rebus dengan mentega dengan pudina dan kemangi. Mereka juga disertakan dalam pelbagai hidangan. Makanan laut ini terkenal di seluruh dunia: orang Sepanyol memasak paella dengan langoustine, orang Itali - ravioli dan risotto, sup Perancis di Orthosis, daging goreng Jepun dalam adunan berangin, dan orang Cina dan Vietnam sering menggunakan langoustin dan bukannya udang.

Dalam kosmetologi

Daging Langoustines akan berguna bagi mereka yang mengalami masalah berat badan berlebihan. Kandungan protein tinggi sangat baik untuk memuaskan selera makan, dan kandungan kalori rendah membolehkan krustasea dimasukkan ke dalam diet berasaskan kalori.

Ciri-ciri berbahaya dari langoustin

Anda harus menahan diri dari memakan daging langoustine sekiranya terdapat intoleransi individu dan kemungkinan timbulnya alahan. Pakar pemakanan juga menasihatkan agar tidak terbawa dengan makanan laut dan mengesyorkan memakannya tidak lebih dari dua kali seminggu..

Ia juga dikontraindikasikan untuk menggunakan daging langoustine dalam diet untuk orang yang menderita penyakit jantung dan vaskular kronik. Juga, jangan makan kepala langoustine, kerana mengandungi kolesterol..

Dalam video tersebut, Chef Cina Ching-He Huang akan memberitahu anda cara memasak langoustin dengan sayur-sayuran, berdasarkan tradisi terbaik falsafah Cina..

Langoustin

Langoustines adalah saudara terdekat dari lobster, namun, dalam penampilan mereka mempunyai persamaan dengan udang galah. Penduduk laut ini diklasifikasikan sebagai krustasea decapod. Ukurannya dari 15 hingga 25 sentimeter, langoustin mempunyai pincer nipis panjang dalam bentuk cincin dan cangkang yang kuat, yang dihalakan ke bawah dan berwarna merah jambu atau oren terang..

  • Komposisi
  • Peraturan pemilihan
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Bagaimana hendak masak
  • Resepi
  • Kontraindikasi
  • Pengeluaran

Krustasea ini adalah salah satu makanan laut yang paling sedap. Di Itali, langoustine disebut scampi, di Kepulauan Britain - udang Dublin. Mereka tinggal di perairan Mediterania, Atlantik, Laut Utara dan Adriatik, Norway dan Iceland. Mereka menggali gua di kawasan bawah lembut dengan kedalaman 45-250 meter. Mereka meninggalkan rumah mereka secara eksklusif pada waktu malam, mencari makanan.

Komposisi

Oleh kerana kandungan kalori dan lemak rendah, langoustin dikelaskan sebagai produk makanan. Walaupun begitu, mereka kaya dengan unsur vitamin, mikro dan makro.

Jadual 1 "Komposisi kimia langoustin"
KomposisiKandungan dalam 100 gram
Protein20.6 g
Karbohidrat2.43 g
Lemak1.51 g
Air74.07 g
Kolesterol70 mg
Abu1.39 g
Vitamin
Vitamin A (retinol)5 μg
Vitamin B1 (tiamin)0.01 mg
Vitamin B2 (riboflavin)0.05 mg
Vitamin B5 (asid pantotenik)0.35 mg
Vitamin B6 (piridoksin)0.15 mg
Vitamin B9 (asid folik)1 μg
Vitamin B12 (cyanocobalamin)3.5 μg
Vitamin C (asid askorbik)2 mg
Vitamin PP (niasin)4.25 mg
Mineral
Fosforus238 mg
Natrium177 mg
Potasium180 mg
Kalsium49 mg
Magnesium40 mg
Besi1.22 mg
Zink5.67 mg
Mangan0.02 mg
Selenium46.2 μg
Tembaga0.38 μg

Kerana kandungan fosforanya yang tinggi, langoustin merangsang aktiviti otak. Hanya 100 gram produk ini memenuhi 33% keperluan harian untuk iodin dan tembaga, 20% untuk magnesium, dan 10% untuk kalsium. Tetapi jangan lupa bahawa kepala krustasea ini mengandungi banyak kolesterol..

Peraturan pemilihan

Langoustines yang tiba di rak kedai adalah dari jenis berikut:

  • besar - sehingga 25 cm;
  • sederhana - kira-kira 12 cm.

Dalam proses mengangkut spesies krustasea ini, kesulitan tertentu kadang-kadang mungkin berlaku, kerana sangat sukar bagi mereka untuk hidup tanpa air. Sangat tidak diinginkan untuk membekukan langoustin - daging mereka dalam keadaan ini menjadi longgar dan kehilangan rasanya yang sangat baik..

Anda boleh mengetahui kualiti makanan laut dengan bau. Sekiranya tidak ada ciri khas bau amis di lipatan antara ekor langoustine dan kulitnya, maka kita dapat membicarakan kesegarannya. Daging berkualiti terbaik ada di ekor krustasea ini, ia dicirikan oleh rasa yang sedikit manis, halus dan halus. Walaupun cakar dari langoustine cukup besar, hampir tidak ada daging di dalamnya.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Langoustine mempunyai set mineral dan bahan organik yang indah, menjadikan dagingnya sangat berguna untuk tubuh manusia. Dengan penggunaan biasa, metabolisme dinormalisasi dan bekalan darah ke otak bertambah baik, dan ini adalah pencegahan demensia pikun yang sangat baik. Bahan-bahan yang membentuk langoustin adalah antidepresan yang sangat baik, yang sangat penting pada zaman kita, yang penuh dengan tekanan berterusan. Protein di dalamnya mudah dicerna, dan bersama dengan asid amino yang terdapat dalam makanan laut ini, mereka membentuk kompleks yang seimbang, yang penting bagi orang yang terlibat dalam sukan atau kerja fizikal yang keras..

Daging yang enak ini dapat meningkatkan aktiviti sistem endokrin dengan ketara, sehingga dapat menguatkan sistem imun. Kalium, tembaga dan zink, yang terdapat dalam komposisi langoustin dalam jumlah besar, akan melambatkan proses penuaan dalam badan. Para saintis telah lama membuktikan bahawa orang yang dietnya kaya dengan makanan laut cenderung tidak mendapat semua jenis penyakit. Kesan ini dapat dicapai kerana mudah dicerna produk ini dan ketepuan badan dengan pelbagai mineral..

Daging Langoustine hanya mengandungi 90 kkal per 100 gram, jadi sering disarankan untuk digunakan dalam diet yang berbeza. Makan malam dengan langoustine, anda bukan sahaja akan menambahkan berat badan yang berlebihan, tetapi juga dapat mengisi semula dengan tenaga kerana sejumlah besar protein yang merupakan sebahagian daripada krustasea ini.

Bagaimana hendak masak

Sebaiknya mulakan pembuatan langoustin sebaik sahaja dibeli. Sekiranya anda membeli makanan laut beku, anda boleh menyimpannya di dalam peti sejuk dengan meletakkannya di dalam beg plastik..

Proses pembuatan langoustin bermula dengan mendidih. Untuk melakukan ini, mereka dicelupkan dalam 10 keping selama setengah minit dalam air mendidih yang sudah diasinkan. Sekiranya anda terlalu lama menggunakan makanan laut, dagingnya akan menjadi sukar..

Segera setelah mendidih, langoustin dibersihkan: kepala dipisahkan dengan hati-hati dari badan, cangkang pecah dengan sisi pisau yang tumpul. Ini memudahkan memeras daging dari ekor. Tidak ada gunanya mengukir cakar langoustine kerana dagingnya ada di ekor. Cengkerang, kepala dan cakar sangat beraroma, sehingga dapat digunakan untuk membuat saus atau kaldu.

Anda boleh menggoreng langoustine dengan sayur-sayuran di panggangan, sebelumnya telah disapu dengan mentega dengan kemangi dan pudina, atau disajikan rebus dengan selada, lemon dan zaitun..

Resepi

Makanan laut ini dianggap sebagai makanan laut yang lazat; ia termasuk dalam hidangan banyak negara di dunia. Langoustine, digoreng dalam adunan, disebut tempura dalam masakan Jepun. Orang Perancis menambahkan daging krustasea ini ke sup di Orthosis dan bouillabaisse. Di Itali, scampi adalah komponen risotto, di Sepanyol ditambahkan ke paella. Terdapat banyak resipi untuk langoustine. Berikut adalah sebahagian daripadanya.

Sup Langoustine

Masa memasak untuk hidangan ini adalah sekitar 40 minit.

Panaskan 50 ml minyak zaitun dalam periuk besar dan tambahkan 1 wortel cincang halus, 1 akar saderi, 1 bawang dan ½ adas. Coklat hingga lembut. Masukkan 2 ulas bawang putih yang dikupas (keseluruhan). Kami membersihkan 2 hinggap dan dipotong besar. Kami juga memotong langoustine, menjaga cengkerang. Masukkan ikan dan langoustine ke sayur, kacau dan tambahkan 2 liter kaldu ikan yang telah dimasak. Untuk warna, tambahkan kunyit di hujung pisau. Kemudian masukkan 2 tomato cincang halus, secukup rasa - sedikit pasli, thyme dan daun salam. Campurkan semuanya dengan baik dan tuangkan dalam 1 gelas wain putih kering. Seterusnya, tutup dengan penutup dan didihkan. Kemudian kita mengurangkan api dan masak selama kira-kira 20-30 minit sehingga makanan laut dimasak. Tuangkan semuanya ke dalam pengisar dan kisar. Kemudian kami menyapu sup melalui ayak dan mengembalikannya ke kuali. Panaskan sedikit, masukkan garam dan lada hitam secukup rasa. Hidangkan dengan sedikit krim.

Limau goreng dengan bawang putih dan pasli

Cincang pasli dan campurkan dengan jus lemon dan minyak sayuran. Masukkan langoustin dan bawang putih yang telah dikupas. Kami meninggalkan semuanya selama 30 minit. Selama ini, krustasea dapat mengasinkan dengan baik. Seterusnya, sediakan lauk: kupas tomato dan alpukat, potong semuanya menjadi kiub, tuangkan dengan jus lemon dan minyak sayuran, tambahkan sedikit lada dan garam. Goreng langoustine dalam kuali yang kering dan panas dan hidangkan bersama salad.

Risotto

Tuangkan minyak zaitun ke dalam kuali yang tinggi, masukkan langoustin yang telah dikupas. Goreng sedikit dan masukkan segelas brendi, beri peluang untuk menguap di atas api yang tinggi. Masukkan beberapa sudu besar tomato puri dan renehkan krustasea di dalamnya selama 10 minit. Sediakan kuah dari cakar dan kepala. Kemudian goreng nasi dengan bawang cincang halus, isi semua dengan kaldu dan tunggu sehingga menguap sedikit. Kami membawa nasi hampir siap, isi dengan krim krim dan daging langoustine cincang. Hidangkan ke meja, menghias dengan bangkai krustasea yang tinggal.

Paella

Bancuh safron dalam 500 ml air. Kami memotong langoustine menjadi dua dan membersihkannya dari cengkerang. Tuangkan minyak zaitun ke dalam kuali, masukkan cengkih bawang putih yang dihancurkan, gorengkan makanan laut sedikit dan isi dengan sedikit air safron. Setelah beberapa lama, tuangkan kuah yang tinggal ke dalam kuali, masukkan beras sedikit demi sedikit. Kurangkan api dan masak paella hingga lembut, kira-kira 15 minit.

Kontraindikasi

Walaupun kegunaan langoustine, ia boleh mematikan jika anda mempunyai intoleransi peribadi terhadap krustasea ini. Akibat penggunaannya, reaksi alergi yang teruk boleh berlaku, hingga kejutan anaphylactic.

Memandangkan kepala langoustin mengandung sejumlah besar kolesterol, penggunaannya harus terbatas pada orang tua, kerana dengan semangat yang berlebihan untuk makanan laut ini, aterosklerosis dapat berkembang, yang menyebabkan strok dan infark miokard. Pakar pemakanan menasihatkan agar tidak memakan daging langoustine lebih kerap daripada 2 kali seminggu, walaupun anda berpeluang. Anda juga harus ingat bahawa daging krustasea ini, bergantung pada tempat mereka ditangkap, dapat "diperkaya" dengan garam logam berat, kerana mereka memiliki kemampuan untuk jenuh dengan kandungan air. Oleh itu, lebih baik membeli langoustine di mana sijil kualiti dapat diberikan untuknya. Oleh itu, anda dapat melindungi kesihatan dan orang yang anda sayangi.

Pengeluaran

Kehadiran langoustin dalam makanan secara berkala memberi kesan positif kepada kesihatan kerana komposisi vitamin dan mineral yang kaya. Makanan laut ini baik untuk mereka yang ingin menurunkan berat badan. Tetapi harus diingat bahawa terdapat banyak kolesterol di kepala krustasea, oleh itu, penggunaannya harus dibatasi pada orang tua..

Apa itu langoustine

Udang Langoustine dianggap sebagai makanan istimewa dengan rasa halus dan canggih dan gabungan vitamin yang unik. Penampilan dan ukuran makanan laut yang mengagumkan akan menghiasi meja perayaan apa pun.

Jenis apa

Langoustine adalah krustasea. Mereka mempunyai sepuluh anggota badan dan penjepit nipis panjang. Kerabat dekat adalah udang galah, walaupun penampilan cangkangnya menyerupai lebih dari lobster. Perbezaan antara langoustine dan semua penduduk laut lain jelas setelah kajian terperinci lebih lanjut..

Penduduk laut tinggal di perairan yang bersih dan kaya oksigen. Itulah sebabnya mengapa perairan yang hangat di Lautan Atlantik, Laut Pasifik dan Laut Mediterranean telah menjadi habitat semula jadi udang besar. Reptilia laut juga dijumpai dan ditangkap di Norway..

Dalam buku dengan resipi dari seluruh dunia, langoustine disebut semua jenis nama. Di Amerika, langoustine disebut "udang Argentina", di Eropah - "udang galah", di Kepulauan British - "udang Dublin", dan di Itali mereka diberi nama "scampi".

Orang Argentina

Mengapa langoustin yang sama dalam foto mempunyai nama yang berbeza, walaupun terlihat sama? Sebutan "Argentinian" dalam nama produk terutamanya menunjukkan tempat di mana udang karang ditemui dan ditangkap. Perairan Patagonia - wilayah Argentina selatan dan Chile, adalah pusat terbesar di mana langoustin besar ditangkap.

Orang Australia

Bukan hanya Argentina yang terkenal dengan penghasilan penduduk laut yang tidak biasa. Memancing dilakukan di luar pantai Australia dengan bantuan bakul umpan khas. Dalam penampilan, udang Australia kelihatan sama dengan udang Argentina, hanya berbeza dengan sedikit perbezaan dari segi ukuran. Testimoni dari pengecap gourmet menceritakan rasa lembut daging yang sama, tidak kira di mana mereka tinggal.

Perbezaan dari udang

Mengapa langoustine tidak boleh dikategorikan sebagai udang dengan kepastian mutlak? Satu dan perbezaan yang paling jelas antara mereka, yang bahkan orang yang tidak mahir dengan makanan laut, adalah ukurannya. Walau bagaimanapun, terdapat sekurang-kurangnya dua tanda lagi yang membolehkan anda menentukan jenis makanan laut dengan betul: kehadiran kaki dengan penjepit, warna daging dan rasa produk yang dimasak. Daging udang besar lembut dengan rasa manis, sementara daging udang biasa lebih berserat dan lebih kasar rasanya.

Komposisi dan KBZHU

Daging langoustine laut adalah sumber protein berguna dan unsur mikro lain yang diperlukan untuk tubuh.

Pulpa udang besar diperkaya dengan vitamin B, A, C dan mineral seperti zink, fosfor, magnesium, zat besi, mangan, natrium, kalium dan selenium.

Selain itu, langoustine, seperti semua makanan laut, diperkaya dengan yodium..

Dalam 100 gr. daging langoustine mengandungi:

  • protein - 26 g.;
  • lemak - 1 g.;
  • karbohidrat - 3 g.

Kandungan kalori udang rebus siap ialah 125 kcal. 100 gram produk dengan 1/3 memenuhi keperluan orang dewasa untuk yodium, berapa banyak produk laut yang lain.

Apa kegunaannya

Makan hidangan udang meningkatkan metabolisme, serta mempercepat pemulihan sel saraf otak dan peredaran darah di dalam badan.

Pakar kecantikan dan pakar pemakanan mengesyorkan memakan daging udang besar untuk melambatkan penuaan sel kulit, serta meningkatkan kualiti rambut dan mengekalkan sosok..

Zink dan selenium dalam komposisi produk menyumbang kepada peningkatan kesihatan pembiakan lelaki. Gabungan asid amino yang bermanfaat dalam udang memastikan penyingkiran toksin dan toksin dari badan. Vitamin A dalam komposisi meningkatkan penglihatan dan mengekalkan kualitinya.

Untuk merasakan semua sifat bermanfaat produk, langoustin harus dimakan sekurang-kurangnya 2-3 kali seminggu. Mengonsumsi udang rebus meningkatkan sistem imun dan endokrin manusia.

Tidak kira berapa banyak unsur mikro berguna dalam komposisi, terdapat juga bahan yang boleh membahayakan kesihatan manusia. Kepala makanan laut mengandungi sejumlah besar kolesterol, sebab itulah kepala tidak pernah dimakan. Krustasea tidak digalakkan untuk orang dengan penyakit kronik jantung dan saluran darah..

Pemilihan dan penyimpanan

Perlu membeli produk "langsung" jika lokasi anda membenarkannya. Terdapat beberapa tanda langoustine berkualiti dan segar:

  • cangkangnya mestilah warna merah jambu pucat;
  • mata berwarna hitam, tanpa kekotoran dan warna luar;
  • ekor barang segar mesti dibengkokkan ke dalam, jika ini tidak berlaku, maka langoustine mati sebelum udang ditangkap dari laut dan dijual;
  • ketiadaan bunga putih dan keretakan pada cengkerang.

Seperti kata pemancing profesional - "Perhatikan bau antara ekor dan cangkang penghuni perairan." Tidak ada bau amis tertentu - langoustine baru-baru ini ditangkap, yang bermaksud anda tidak perlu risau tentang kesegarannya.

Langoustine segar sebaiknya disediakan segera atau dalam beberapa jam selepas pembelian. Sebelum memasak langoustine langsung, ia mesti disimpan buat sementara waktu di dalam bekas berisi ais..

Dijual langoustin beku hendaklah dibungkus dalam paip hotel. Oleh kerana krustasea hidup agresif terhadap penduduk laut yang lain dan boleh merosakkan cengkerang udang yang berdekatan. Persembahan inilah yang menjamin integriti krustasea yang ditangkap.

Semasa memilih langoustin beku, anda perlu memperhatikan warna cengkerang. Sekiranya cengkerang mempunyai warna yang berbeza, produk tersebut telah dicairkan dan dibekukan semula berkali-kali. Bintik-bintik hitam di kaki juga menunjukkan bahawa produknya tidak terlalu segar. Dalam penggunaan berikutnya, langoustin seperti itu akan hancur dan terasa pahit. Produk sejuk beku yang telah dibeli mesti disimpan di dalam peti sejuk dalam beg plastik dan kotak.

Sekiranya langoustin dijual dalam kotak khusus, maka integriti bungkusannya harus sempurna. Tidak boleh ada kepingan ais dan benda asing lain di dalam bungkusan. Langoustines harus diletakkan di dalam kotak dalam barisan yang rata dan padat. Jangka hayat produk beku adalah 2 tahun.

Sekiranya lautan atau laut jauh, disarankan untuk membeli hanya barang beku sepenuhnya. Oleh kerana daging langoustin yang sejuk tidak menjamin keselamatannya sebagai produk beku.

Permohonan

Hanya bahagian ekor udang dan perutnya yang dimakan. Terdapat banyak cara untuk memasak lobster mentah, tetapi sebelum memasak anda perlu melakukan perkara yang betul:

  • rebus selama setengah minit dalam kumpulan tidak lebih dari 10 keping;
  • kupas kulitnya dengan mengeluarkan daging dari dalamnya.

Langoustines, seperti lobster biasa, tidak boleh dimasak terlalu banyak.

"Sekiranya jangka masa mendidih langoustin meningkat, maka dagingnya akan menjadi keras dan getah" - memberi amaran kepada koki profesional.

Sebelum memasak lebih lanjut, perlu mengeluarkan esofagus dari udang, jika tidak, dagingnya akan terasa pahit.Cakar dan cengkerang tidak perlu dibuang sebaik sahaja dibersihkan. Mereka berguna untuk membuat kuah atau sos aromatik yang kaya.

Ukuran udang udang udang sangat sesuai untuk memanggang makanan di panggangan, di dalam kuali atau di dalam ketuhar. Makanan laut seperti itu terkenal dalam masakan Itali, Jepun, Perancis dan Sepanyol. Lobster digunakan dalam salad, pelbagai hidangan pasta dan nasi. Makan udang yang dimasak secara berasingan terasa lebih enak dengan salad segar, juga dengan sos bawang putih yang terbuat dari krim dan keju.

Yang paling besar

Crustacea agak besar dan bahkan dapat bersaing dengan lobster. Walau bagaimanapun, makanan lazat yang berakhir di atas meja tidak melebihi 25 cm..

Langoustines datang untuk menyimpan rak dalam dua saiz: 25 cm dan 12 cm. Lebih baik membeli udang besar dengan kepalanya, kerana lebih dipercayai mengekalkan rasa makanan yang sejuk beku.

Oleh kerana tanpa persekitaran laut, langoustin mati dengan cepat, dan makanan sejuk beku kehilangan khasiatnya yang baik - harganya tidak sedikit.

Terdapat 7 pakej rasmi produk mentah yang dijual, yang berbeza dari segi saiz:

  1. L1 - besar dengan kepala pada 10/20 pcs / kg;
  2. L2 - kepala sederhana dengan 21/30 pcs / kg;
  3. L3 - kecil dengan kepala 31/40 pcs / kg;
  4. C1 - besar, tanpa kepala, 30/55 pcs / kg;
  5. C2 - medium tanpa kepala 56/100 pcs / kg;
  6. LR - tidak dikalibrasi dalam ukuran, dengan kepala pada 15/70 pcs / kg;
  7. CR - tidak dikalibrasi dalam ukuran, tanpa kepala, 30/150 pcs / kg.

Sebelum membeli makanan istimewa - disarankan untuk mengkaji ulasan dengan foto dari pembeli yang telah membeli produk syarikat tertentu.

Kesimpulannya

Rasa pulpa langoustine yang halus dan halus akan menarik minat setiap gourmet. Penduduk laut yang besar telah lama menempati salah satu tempat pertama di antara makanan yang sangat indah. Terdapat pelbagai cara untuk membuat rawatan. Makanan ringan makanan laut adalah tambahan yang bagus untuk minuman dan lauk. Langoustine digabungkan dengan sampanye berkilau kering, lemon dan sayur-sayuran segar. Selain rasanya yang enak, langoustin akan menggembirakan tubuh dengan banyak nutrien yang sangat diperlukan untuk kesihatan manusia..

Langoustines - penerangan

Tidak lama dahulu, langoustine praktikalnya tidak diketahui oleh kebanyakan pengguna Rusia, tetapi sekarang makanan istimewa ini semakin mendapat kepercayaan di pasaran. Mereka dibezakan oleh daging lembut, rasa halus dan ukuran yang mengagumkan, yang menjadikannya mudah dimasak dan kelihatan hebat walaupun di atas meja perayaan. Dan selain itu, langoustin sangat berguna. Ringkasnya, makanan laut ini sememangnya bernilai untuk mengenal lebih baik..

Ciri nama

The langoustines mendapat nama mereka untuk kemiripan dengan lobster kanonik. Pada masa yang sama, kerana kebaruan relatif, kadang-kadang mereka dijumpai dengan nama yang berbeza - seperti yang disebut di negara lain. Sebagai contoh, bagi orang Amerika, ini adalah udang Argentina, untuk penduduk Eropah Tengah, udang galah (lobster) Norway. Mereka lebih dikenali oleh orang Itali dan jiran terdekat mereka sebagai scampi, dan kepada penduduk Kepulauan Britain sebagai udang Dublin. Oleh itu, jika anda melihat salah satu nama ini dalam buku resipi, ketahuilah bahawa kita bercakap mengenai langoustin..

Langoustin di alam semula jadi

Para saintis mengaitkan krustasea ini dengan spesies Nephrops norvegicus dan Pleoticus (Hymenopenaeus) muelleri. Yang terakhir ini agak lebih terang, lebih merah daripada "orang Norwegia", tetapi secara gastronomi spesiesnya serupa.

Seperti udang karang yang lebih tinggi, langoustin lebih suka air bersih, kaya oksigen dan bebas. Mereka menyukai dasar berbatu dengan banyak lubang sempit, celah dan tempat perlindungan lain. Mereka menjalani gaya hidup rahsia, menghindari jarak dekat dengan langoustine lain dan penduduk laut yang lain. Sebagai makanan, mereka lebih suka krustasea yang lebih kecil, larva, moluska, telur ikan dan dagingnya (biasanya kita bercakap tentang bangkai).

Perkataan "Argentina" menunjukkan di mana terdapat udang yang sedap ini. Memang, perairan pesisir Patagonia (wilayah yang merangkumi selatan Argentina dan Chile) adalah pusat perikanan perindustrian untuk langoustines. Tetapi kawasan pengedaran langoustine sebenarnya jauh lebih luas, termasuk perairan Laut Tengah dan Laut Utara.

Saiz Langoustine

Ukuran adalah salah satu perbezaan utama antara udang Argentina dan kerabat terdekatnya: udang dan udang. Langoustin jauh lebih kecil: panjang maksimumnya ialah 25-30 cm dengan berat sekitar 50 g, sementara lobster (lobster) boleh tumbuh hingga 60 cm dan lebih, udang karang - hingga 50 cm. Ukuran langoustine menjadikannya objek yang ideal untuk memanggang, menggoreng, di dalam ketuhar atau periuk. Makanan sedap ini terdapat di rak dawai dan tusuk sate, senang dipotong, dan kelihatan hebat di meja perayaan.

Langoustines boleh didapati dalam pelbagai saiz. Perhatikan tanda:

* L1 - besar, dengan kepala - 10/20 pcs / kg;

* L2 - sederhana, dengan kepala - 21/30 pcs / kg;

* L3 - kecil, dengan kepala - 31/40 pcs / kg;

* C1 - besar, tanpa kepala - 30/55 pcs / kg;

* C2 - sederhana, tanpa kepala - 56/100 pcs / kg;

* LR - tidak dikalibrasi dalam ukuran - dengan kepala - 15/70 pcs / kg;

* CR - tidak dikalibrasi dalam ukuran - tanpa kepala - 30/150 pcs / kg.

Tayangan video langoustine yang dijual boleh dilihat di sini:

Langoustin dalam masakan

Kami akan mula menerangkan kelebihan gastronomi langoustine dengan fakta bahawa mereka mempunyai daging yang sangat lembut dan enak yang akan menarik bagi setiap penggemar makanan laut. Tidak seperti udang karang, langoustin tidak mempunyai cakar besar dengan pulpa di dalamnya - semua daging ada di perut. Dan ini adalah sebab lain mengapa mereka senang memanggang atau membuat kebab. Udang Argentina juga ditambahkan ke salad, sup, hidangan utama, makanan ringan, dll..

Langoustine adalah sumber protein yang mudah dicerna, asid amino penting, asid lemak tak jenuh ganda, vitamin dan pelbagai mineral. Khususnya, kita perhatikan garam kalium, kalsium, zink, selenium, zat besi, yodium. Ini adalah produk yang bagus untuk mereka yang mencari berat badan atau mengikuti diet rendah karbohidrat: 100 g langoustine mempunyai lebih dari 110 kkal dan kandungan lemak dan karbohidrat yang sangat rendah.

Ciri dan sifat langoustine

Makanan laut dianggap makanan sihat dan lazat. Perlu diperhatikan bahawa sebahagian besar penduduk laut yang datang ke meja kami adalah makanan istimewa. Di antara semua krustasea, yang bermurah hati dengan kedalaman laut, langoustin dianggap salah satu yang paling enak dan lembut. Perlu dibaca dengan lebih terperinci siapa mereka, bagaimana mereka berbeza dengan lobster dan saudara-mara lain.

Apa ini?

Lobster, udang galah, udang, udang galah, langoustin - betapa sukarnya untuk mengetahui - siapa. Semua penduduk laut ini mempunyai satu kesamaan - tergolong dalam kelas udang karang yang lebih tinggi, urutan decapod krustasea. Jika tidak, mereka sangat berbeza. Lobster adalah udang karang laut besar yang boleh mencapai panjang 60 sentimeter dan berat hingga 5 kilogram. Tidak jauh dari lobster, lobster juga hilang - ini adalah lobster, bagaimanapun, berat dan panjangnya agak setanding.

Lobster dan langoustine juga disebut lobster, kerana mereka adalah anggota keluarga dengan nama yang sama. Saiznya berbeza dengan udang langoustine. Langoustine nampaknya lebih besar, tetapi bagi kebanyakan penduduknya, udang tetap besar.

Perlu disimpulkan bahawa langoustine adalah sejenis lobster. Mereka mendiami perairan Atlantik, Mediterranean dan Laut Utara. Orang yang berbeza mempunyai nama yang berbeza untuk krustasea laut yang enak dan sihat. Jadi, di Norway - lobster Norwegia, di Perancis - langoustine, di Itali - scampi, di Britain langoustine secara rasmi disebut udang Dublin, dan orang Rusia memanggil udang karang arthropoda laut ini. Adalah suatu kesalahan untuk memanggil udang langoustine Argentina, walaupun banyak penjual dan orang biasa berdosa dengan ini. Udang Argentina tergolong dalam jenis udang asli, dan mereka tidak ada kaitan dengan keluarga udang galah.

Langoustine mempunyai cakar kecil dan memanjang. Betina boleh mencapai panjang hingga 20 sentimeter, lelaki lebih besar - hingga 25 sentimeter, tetapi rata-rata baru-baru ini, kedua-duanya jarang melebihi 15-17 sentimeter. Berat badan mereka juga kecil. Sekiranya lobster sangat agresif, dan lobster dibezakan oleh kebiasaan yang tidak dapat difahami dan pergerakan kumpulan yang pelik, maka langoustine adalah "pekerja keras" yang sebenar. Cengkerang mereka tidak sekuat seperti lobster yang lebih besar, jadi mereka hanya perlu bertahan. Untuk ini, langoustine menggali jalan bawah tanah di kawasan lembut dasar laut. Struktur ini sangat kompleks - laluan dan gua di dalamnya dihubungkan oleh sistem terowong yang rumit, di mana setiap saat langoustine dapat bersembunyi dari bahaya.

Mereka hanya meninggalkan tempat persembunyian mereka pada waktu malam untuk mencari makanan. Mereka memakan moluska kecil dan plankton. Setiap betina mampu bertelur hingga empat ribu telur setiap dua tahun. Langoustine dewasa, seperti kebanyakan krustasea lain, lebih suka hidup bersendirian, tanpa komunikasi atau hubungan dengan kongener. Cengkerang memiliki warna abu-abu-merah jambu, langoustin hidup tidak pernah berwarna terang. Kepala dan cakar bujur cantik yang cantik tidak sesuai untuk makanan, hanya bahagian belakang krustasea yang dianggap boleh dimakan. Langoustin mentah tidak dimakan.

Perbezaan dari udang galah dan udang

Sekiranya semuanya lebih kurang jelas dengan lobster besar, maka paling sering timbul persoalan bagaimana membezakan langoustine dari udang, kerana secara lahiriahnya sangat serupa. Perbezaannya adalah dari segi ukuran. Udang jauh lebih kecil, apalagi udang tidak mempunyai cakar - tidak besar, tidak kecil, atau memanjang. Tidak ada sama sekali. Apa yang lebih sedap adalah titik pertimbangan. Daging langoustine mempunyai rasa manis, lembut dan aromatik. Daging udang, menurut ulasan kuliner, mempunyai bau tersendiri, agak berserat, kita boleh mengatakan bahawa ia sedikit lebih kasar.

Langoustine berbeza dengan udang secara saintifik yang lain. Pemakan dan tukang masak yang tidak berpengalaman tidak dapat menemui semua perbezaan sekaligus. Oleh itu, telah ada dan akan berlaku kekeliruan. Tetapi cukup untuk mencuba langoustin yang enak dan disediakan dengan betul, dan rasa ini akan segera menjadi ciri utama krustasea ini dari yang lain..

Kandungan komposisi dan kalori

Kandungan kalori langoustine rendah. Terdapat hanya 112 kcal per 100 gram daging. Kandungan kalori yang rendah menjadikan produk sesuai untuk pemakanan makanan, tetapi sama sekali tidak mengurangkan nilai nutrien dalam komposisi. Nilai pemakanan langoustin tinggi kerana kandungan vitamin dan mineral. Komposisi terperinci ditunjukkan dalam jadual berikut:

Lobster berduri

Lobster dikenal penduduk sebagai sumber daging yang enak dan sihat. Tetapi ahli keluarga udang karang ini tidak sesederhana dan dipelajari sepertinya. Ahli alam belum mengetahui berapa lama udang karang tinggal di habitat semula jadi mereka. Mari lihat mengapa udang karang ini menarik.

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Di manakah lobster berduri??
  • Apa yang dimakan oleh lobster berduri??
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh alami lobster berduri
  • Penduduk dan status spesies

Asal spesies dan keterangan

Langoustes adalah udang karang decapod yang merangkumi lebih dari 140 spesies hidup dan juga 72 spesies fosil. Keistimewaan kanser ini adalah bahawa struktur tisu jantung mereka adalah simplanatik - sel tidak mempunyai inti dan tidak ada batasan di antara mereka. Oleh kerana struktur ini, metabolisme dalam badan udang karang dan udang karang secara umum dipercepat beberapa kali berbanding dengan krustasea dengan struktur jantung yang berbeza.

Video: Langoust

Di dalam krustasea decapod ada juga klasifikasi yang membaginya mengikut struktur insang dan anggota badan, serta bagaimana larva udang karang ini berkembang.

Oleh itu, susunan udang karang decapod terbahagi kepada dua suborder:

  • dendrobranchiata - ini merangkumi hampir semua udang;
  • pleocyemata - semua krustasea lain dan keluarga udang sejati. Sebilangan besar wakil dari suborder ini dibezakan oleh ketidakmampuan mereka atau tidak cenderung untuk berenang - mereka berjalan di sepanjang dasar.

Sebahagian besar, udang karang decapod menjadi sasaran perikanan kerana rasa dan nilai pemakanannya. Tetapi udang karang ini juga merupakan salah satu wakil fauna tertua di planet ini: berkat kemampuan menyesuaikan diri yang tinggi dan gaya hidup yang berahsia, mereka telah dipelihara hampir tidak berubah sejak zaman kuno..

Jenis lobster yang paling biasa yang menjadi kepentingan komersial adalah:

  • lobster jarum (udang merah Breton);
  • udang pasifik.

Kanser Decapod dapat dibezakan dengan jumlah anggota badan. Secara umum, seperti udang karang lain, mereka mempunyai penutup kitin, tujuh bahagian di dada dan enam di perut, dan saluran gastrointestinalnya terdiri daripada dua dinding perut dan usus pendek. Sistem pencernaan yang sederhana menjadikan mereka tidak memilih makanan..

Rupa dan ciri

Foto: Lobster sebenar

Lobster adalah salah satu wakil terbesar keluarga mereka: panjang badan boleh mencapai 60 cm, dan berat - 3-4 kg. Diliputi sepenuhnya dengan cangkang kitin yang keras yang lebih tebal daripada krustasea lain.

Tubuh barah boleh dibahagikan secara jelas kepada kepala dan ekor. Terdapat tiga pasang misai sensitif di kepala. Yang terpanjang diadaptasi untuk mencari mangsa atau mengesan bahaya. Kumis kedua dan ketiga, yang jauh lebih pendek dan kurus, juga sensitif, tetapi kebanyakannya bertindak balas terhadap mangsa yang mengintai di bawah pasir. Misai mereka ditutup dengan duri tanduk.

Fakta menarik: Lobster dari lobster dibezakan oleh fakta bahawa lobster tidak mempunyai cakar, tetapi beberapa lobster betina memiliki cakar kecil.

Ekornya serupa dengan ekor udang karang: ia terbahagi kepada beberapa segmen yang dapat digerakkan - dengan bantuan ekor, udang karang dapat mempercepat pergerakan di sepanjang dasar laut. Hujung ekor dimahkotai dengan proses chitinous berbentuk kipas yang berfungsi sebagai keseimbangan. Kadang-kadang ekor melengkung ke dalam, dan barah hanya terletak pada kakinya yang nipis.

Warna lobster berbeza, bergantung pada faktor berikut:

  • habitat;
  • pemakanan;
  • sejenis udang galah;
  • suhu air;
  • usia individu;
  • betapa sihatnya individu.

Selalunya ia adalah penutup chitinous berkrim, merah atau merah terang. Beberapa lobster dengan warna ini mempunyai bintik-bintik hitam kecil di kaki mereka. Langoustes yang tinggal di kedalaman mempunyai warna hijau pucat. Langoustes dari perairan tropika berwarna terang - selalunya biru-biru dengan corak hitam atau merah pada cangkang dan garis-garis yang melintas dari kaki ke badan. Warna apa pun dibenarkan oleh tujuan penyamaran - ini adalah cara mempertahankan diri dan memburu udang galah.

Fakta yang menyeronokkan: Seperti udang karang yang lain, udang karang menjadi merah apabila direbus.

Di manakah lobster berduri??

Foto: udang karang di dalam air

Spesies ini biasa di perairan hangat, tetapi kadang-kadang terjadi di laut yang lebih sejuk..

Selalunya, memancing udang galah dilakukan di tempat-tempat berikut:

  • Atlantik timur;
  • barat daya Norway;
  • Maghribi;
  • Laut Mediterranean;
  • Laut Azov;
  • Pulau Canary;
  • berhampiran Madeira.

Fakta menarik: Sejak sekian lama ada pendapat bahawa udang karang terdapat di Laut Baltik, oleh itu para penyelidik mencari individu di sana. Pada tahun 2010, terbukti dengan pasti bahawa udang karang tidak tinggal di laut ini kerana suhunya yang rendah..

Udang karang ini berminat dengan perairan pantai berhampiran benua atau pulau, terumbu karang dan banyak batu di mana anda dapat bersembunyi dan berburu dengan selesa. Mereka lebih suka menetap pada kedalaman sekurang-kurangnya 200 meter.

Oleh kerana mereka menjalani gaya hidup sendirian, lobster sukar ditangkap secara komersial. Mereka bersembunyi, menggali di pasir, bersembunyi di antara terumbu karang dan mencari celah-celah di mana mereka boleh muat dengan ukurannya yang sangat besar. Oleh itu, tangkapan udang karang dilakukan terutamanya dengan tangan: penyelam menariknya keluar dari tempat perlindungan mereka..

Lobster tidak tahu bagaimana menggali lubang atau membuat tempat berlindung, seperti yang dilakukan oleh beberapa krustasea, tetapi mereka mahir menggali pasir dan bergabung dengannya menggunakan warna mereka yang berwarna atau bergaris. Menyapu butiran pasir dengan kaki mereka, mereka menaburkan diri di atas, menjadi tidak terlihat oleh pemangsa dan mangsa.

Apa yang dimakan oleh lobster berduri??

Lobster sangat rakus, walaupun karena kekurangan cakar, mereka tidak dapat memburu dengan cekap seperti saudara mereka dalam keluarga. Oleh itu, mereka memakan semua yang jatuh di bahagian bawah..

Selalunya, diet lobster merangkumi:

  • kerang, tiram;
  • ikan kecil;
  • invertebrata kecil, termasuk sotong kecil, sotong;
  • cacing.

Fakta menarik: Lobster tidak menghina bangkai dan dengan rela memakan apa yang tersisa untuk pemangsa yang lebih besar.

Tersembunyi di celah terumbu karang, batu atau terkubur di pasir, udang karang menanti mangsanya. Kanser bergerak sangat perlahan, sehingga tidak dapat mengejar ikan tangkas dan bergantung sepenuhnya pada kelajuan reaksi dan penyamaran.

Dia memperhatikan mangsa dengan bantuan antena panjang yang sensitif, dan semakin dekat, semakin terasa deria kumis pendeknya - dengan pertolongan mereka, lobster berduri mengerti kapan tiba masanya untuk berlari. Sekiranya ikan atau moluska cukup dekat dengan udang galah, ia akan berlari cepat dan mengambil mangsa dengan rahang yang terletak di mulutnya. Lobster tidak mempunyai racun atau gigi tajam, oleh karena itu, jika mangsa tidak mati ketika mencengkam, dia memakannya hidup-hidup.

Setelah mangsa ditangkap dan dimakan, udang karang tidak berhenti memburu. Dia bersembunyi lagi di tempat persembunyiannya dan menunggu mangsa baru. Sekiranya tidak ada yang menemuinya untuk waktu yang lama, dia akan berlari singkat ke tempat baru dan menunggu di sana. Dalam larian seperti itu, paling sering dia menemui pemangsa atau penyelam..

Fakta menarik: Lobster disimpan di akuarium restoran, menumbuhkan makanan istimewa. Di sana mereka diberi makan dengan makanan seimbang khas, di mana udang karang tumbuh lebih cepat dan menjadi lebih berisi..

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Foto: Lobster sebenar

Gaya hidup dan kerahsiaan bawah tidak membenarkan udang karang tinggal dalam kawanan atau kumpulan, oleh itu udang karang ini adalah penyendiri. Umumnya diterima bahawa mereka adalah malam hari, tetapi ini tidak sepenuhnya berlaku: barah selalu dalam keadaan rehat dan berburu; walaupun setengah tertidur, dia dapat mengesan pergerakan di dekatnya dan merebut mangsa. Pada waktu malam, dia hanya membuat jarak pendek ke tempat baru yang lebih subur untuk mangsa. Atau melintasi bila-bila masa sepanjang hari jika dia berbau bangkai di kawasan berhampiran.

Kanser sama sekali tidak agresif dan tidak mempunyai mekanisme pertahanan. Cangkangnya ditutup dengan pertumbuhan tajam keratinisasi, yang tidak selalu melindunginya dari pemangsa dan bahaya lain. Ketiadaan cakar menjadikannya lebih terbela daripada udang karang yang lain. Walaupun wanita cukup bernasib baik kerana mempunyai penjepit kecil tidak menggunakannya.

Lobster adalah makhluk wilayah, tetapi mereka tidak pernah memperjuangkan wilayah. Sekiranya musim pembiakan belum tiba, mereka merasa satu sama lain dengan bantuan misai dan mengelakkan komunikasi. Walaupun di akuarium restoran, lobster diam-diam bergaul dalam kumpulan kecil - tidak ada konflik dan perbalahan wilayah antara mereka.

Kadang kala udang karang mampu menangkis diri mereka sendiri sekiranya mereka menemui ikan atau hidupan laut lain yang mengganggu ketenangan udang karang. Dalam kes ini, lobster berduri mengambil posisi bertahan, menyebarkan kakinya, menyebarkan misai ke arah yang berbeza dan membuang ekornya kembali. Sekiranya musuh tidak mundur, setelah melihat ukuran barah yang mengagumkan, maka dia berisiko jatuh ke rahang lobster yang kuat.

Pada musim sejuk, lobster lebih suka pergi ke kedalaman, di mana cara hidup mereka yang lebih jauh tetap menjadi misteri bagi para naturalis. Mereka melakukan ini dengan cara yang aneh: berkerumun dalam kumpulan kecil, lobster saling berpelukan dengan misai panjang dan berjalan di belakang barah di depan. Jadi, berjalan dalam rantai, mereka turun dari terumbu karang.

Struktur dan pembiakan sosial

Foto: Lobster di laut

Lobster membiak secara seksual. Individu tersebut dianggap dewasa hanya pada usia lima tahun, dan kemudian mencapai usia baligh. Musim pembiakan biasanya bermula sekitar Oktober atau Disember, walaupun boleh dimulakan lebih awal jika suhu air cukup tinggi.

Betina meletakkan telur kecil di dalam beg payudara khas, dan kemudian bergerak mencari jantan, membawa telur yang belum dibaja. Tidak sukar untuk mencarinya - lelaki, biasanya, kurang bergerak daripada wanita, jadi dia menangkapnya dengan misai yang sensitif dan bergerak ke satu arah. Apabila dia menjumpainya, lelaki itu menyuburkan telur..

Telur berada di dalam beg ibu selama beberapa bulan dan dapat disenyawakan oleh beberapa lelaki - berapa banyak yang dapat ditemuinya selama tempoh ini. Oleh itu, telur yang berbeza dapat disenyawakan oleh udang galah yang berbeza. Beberapa bulan kemudian, larva menetas dari telur, yang menyerupai labah-labah putih lutut dengan ekor kecil - ini adalah bagaimana anda dapat memahami bahawa ini adalah keturunan udang karang.

Telur melayang sendiri di lautan, memakan zooplankton kecil. Pertumbuhan kecil di badan, yang pada masa akan datang menjadi kaki, memungkinkan mereka mengatur vektor pergerakan. Mereka sangat rentan dalam jangka hayat ini, dan dari beberapa ribu telur yang menetas, kurang dari separuh individu tersebut dapat bertahan..

Larva tumbuh dengan cepat, dari peringkat ke tahap dengan bantuan molting. Dengan setiap mol, penutup lobster chitinous menjadi lebih padat, dan berat badan ditambah. Hanya setelah satu tahun molting, penutup chitinous akhirnya menebal ke keadaan yang cukup, pertumbuhan keratin muncul di atasnya.

Musuh alami lobster berduri

Lobster dimakan oleh semua orang yang mampu menggigit cangkang tahan lama orang dewasa atau makhluk yang boleh menelan barah keseluruhan.

Pemangsa yang menimbulkan ancaman kepada lobster termasuk:

  • jerung karang;
  • jerung kepala tukul;
  • sotong. Mereka adalah musuh semula jadi krustasea, jadi mereka juga dikaitkan dengan cara menarik udang karang. Sekiranya lobster berduri merangkak ke tempat perlindungan yang sukar untuk mendapatkannya, sotong ditunjukkan kepadanya, dan tulang bela diri dipicu di lobster, yang telah dikembangkan selama lebih dari satu milenium. Lobster berduri segera keluar dari persembunyian dan cuba berenang menjauh dari gurita, di mana orang menangkapnya;
  • ikan kod. Ikan ini lebih sering menyerang udang galah, kerana sukar bagi mereka untuk melihat udang galah, tetapi pada dasarnya ikan tidak membezakan antara kedua spesies yang berkaitan ini..

Larva lobster, segera setelah muncul dari telur, bergabung dengan plankton, yang mereka makan sepanjang pertumbuhannya. Di sana mereka boleh dimakan oleh ikan paus yang memakan ikan plankton dan ikan kecil.

Fakta Menarik: Ikan udang mudah ditangkap dengan daging segar. Untuk menangkapnya, sangkar kecil ditempatkan di mana sepotong kecil daging diletakkan, di mana lobster berduri merangkak mencari makanan.

Penduduk dan status spesies

Foto: udang laut

Lobster tidak pernah berada di ambang kepupusan kerana fakta bahawa sukar untuk mengatur penangkapan ikan secara besar-besaran - hanya mungkin untuk menangkap individu individu. Mereka aktif dibiakkan di akuarium restoran sebagai makanan istimewa..

Daging Lobster lembut dan mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat. Oleh kerana sukar menangkapnya, harganya agak mahal, tetapi bahagian lobster biasanya besar kerana ukuran udang karang itu sendiri. Untuk menangkap, sangkar dengan daging diturunkan ke habitat udang galah, di mana lobster berjalan. Walaupun udang karang memakan daging, sangkar ditutup, dan udang karang tidak dapat keluar dari situ sendiri.

Sebilangan spesies udang karang sedikit mengurangkan populasinya, seperti Panulirus polyphagus dari wilayah Indo-Pasifik. International Union for Conservation of Nature (IUCN) memberikannya status Least Concern.

Sejak zaman kuno, udang karang telah menduduki tempat yang sangat penting dalam kehidupan manusia: setelah orang belajar memburu dan memasak krustasea, mereka menyedari bahawa udang karang bukan hanya enak, tetapi juga berguna. Tetapi haiwan misteri ini masih belum cukup diteliti di habitat semula jadi mereka, jadi pada masa akan datang kita harus mengenal kehidupan laut ini dengan lebih dekat lagi..