Apa itu nasi kerang

Padi tergolong dalam tumbuhan herba tahunan dan tahunan keluarga Bijirin; budaya bijirin. Biji-bijian beras digunakan untuk menghasilkan bijirin dan pati, dan minyak diperoleh dari kuman padi. Wain beras tradisional popular di China. Di Jepun, beras digunakan untuk menghasilkan minuman beralkohol nasional dan gula-gula khas untuk upacara minum teh. Jerami padi digunakan untuk menghasilkan kertas beras, kadbod, dan hasil anyaman. Dedak padi digunakan dalam peternakan sebagai makanan haiwan.

India dan Indochina dianggap sebagai tempat kelahiran padi. Di sini dan sekarang terdapat banyak spesies liar - nenek moyang padi yang diusahakan. Jauh kemudian, ketika manusia belajar membangun sistem pengairan, budaya padi mulai tersebar pertama di lembah sungai besar..

Ciri-ciri beras yang berguna

Nasi adalah sumber penting bagi beberapa vitamin B: tiamin B1, riboflavin B2, niasin B3 dan B6; vitamin PP, karotena, vitamin E, yang membantu menguatkan sistem saraf dan mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan kulit, rambut dan kuku. Beras mengandungi sejumlah unsur surih yang diperlukan untuk tubuh kita: kalium, fosfor, zink, zat besi, kalsium, yodium dan selenium. Nasi mengandungi karbohidrat kompleks, jadi nasi berkhasiat, tetapi tidak tinggi kalori, dan sebaliknya, menyumbang kepada penurunan berat badan secara keseluruhan.

Beras mengandungi 8 asid amino, yang diperlukan oleh tubuh manusia untuk membuat sel baru. Biji-bijian beras adalah protein 7-8%. Penting juga bahawa beras, tidak seperti biji-bijian lain, tidak mengandungi gluten, protein sayuran yang menyebabkan reaksi alergi. Ia juga mengandungi lesitin, pengaktif otak yang terkenal, oligosakarida yang memperbaiki usus, dan asid gamma-aminobutyric, yang membantu menstabilkan tekanan darah. Nasi mengandungi banyak kalium. Mineral ini meneutralkan kesan garam badan yang masuk ke dalam badan dengan makanan lain. Nasi juga mengandungi sejumlah kecil fosfor, zink, zat besi, kalsium dan yodium..

Nasi sangat berguna untuk orang yang berusaha untuk tidak menambah berat badan, atau bahkan menurunkan berat badan, kerana tidak merangsang rembesan gastrik dan hampir tidak mengandungi garam. Banyak pakar pemakanan menasihatkan agar mengatur berpuasa hari-hari nasi. Namun, anda harus berhati-hati dan mengetahui rasa sebanding dalam pengambilan beras, kerana beras mengandungi terlalu sedikit natrium, dan dialah yang menyimpan cecair dalam badan.

Nasi, terutama yang tidak dikupas, mengandungi keseluruhan bahan aktif, menjadikannya cara yang ideal untuk menghilangkan kelembapan dan toksin berlebihan dari badan. Beras mengandungi banyak vitamin, mineral dan unsur surih yang berharga, seperti, kalium, yang mengambil banyak air dari tisu adiposa badan kita. Selain itu, beras adalah pati 50%, yang mudah dicerna dan merupakan sumber tenaga yang sangat baik. Dan satu perkara lagi: Beras mengandungi sedikit kalori dan banyak zat pemberat yang merangsang kerja organ pencernaan.

Kepelbagaian terbaik untuk membuang toksin dari badan adalah beras perang, coklat. Tentunya, nasi putih yang dikupas kadang-kadang boleh digunakan untuk pelbagai. Penting untuk tidak memasukkan garam ke dalam pinggan nasi, kerana garam mengikat air dan menyimpannya di dalam badan. Terutama penting: minum banyak. Anda harus minum sekurang-kurangnya 2 liter air mineral setiap hari dan 3 cawan teh herba tambahan, seperti jelatang, daun birch atau beri juniper. Teh jenis ini juga membuang toksin dan air dari badan..

Bahan beras yang bermanfaat merangkumi kandungan karbohidrat kompleks (pati), oleh itu beras sangat berkhasiat, dan tidak berat untuk perut. Juga dalam beras terdapat banyak kalium dan selenium. Nasi mengandungi vitamin PP, karotena, vitamin E.

Semakin banyak sebiji beras diproses, semakin kurang vitamin dan mineral yang dikandungnya. Embrio tumbuhan baru dan butiran beras putih salji yang mengandung pati tersembunyi di bawah lapisan cengkerang dedak coklat, yang mengandungi sebahagian besar vitamin, mineral dan nutrien lain. Selongsong dedak dilindungi oleh sekam kuning yang sukar. Semua bersama adalah sebutir beras yang tidak pecah.

Ciri-ciri beras yang berbahaya

Nasi adalah bijirin yang luar biasa, tetapi terdapat sejumlah kontraindikasi yang perlu anda perhatikan. Pertama sekali, tidak digalakkan makan banyak nasi dengan 2-3 darjah kegemukan dan sembelit, dalam hal ini, nasi hanya akan membahayakan tubuh. Anda tidak boleh makan bubur nasi atau hidangan lain dengan bijirin ini untuk kolik. Kekayaan beras yang lain merujuk kepada tubuh lelaki - pengambilan beras yang berlebihan dapat mengurangkan fungsi seksual..

Perlu diingat bahawa selongsong dedak yang berguna juga mengandungi beberapa bahan berbahaya, misalnya, asid fitik, yang mengganggu penyerapan kalsium dan zat besi yang normal..

Dengan pengambilan beras secara berkala, antara lain, perkembangan penyakit kardiovaskular, diabetes mellitus dan penyakit tidak menyenangkan lain adalah mungkin. Sehubungan itu, doktor mengesyorkan agar lebih mengutamakan beras perang, yang sedikit halus..

Perlu diingat bahawa beras yang diimport sering dirawat dengan bahan sintetik sebelum pengangkutan, yang melindungi beras dari perosak, menambahkan kilauan luaran ke biji-bijian dan meningkatkan rasanya. Oleh itu, anda perlu mengikuti pengeluar untuk memilih nasi yang paling sihat. Anda tidak boleh makan nasi untuk waktu yang lama sebagai satu produk, kerana ini boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan..

Pengarang video ini akan memberitahu anda cara memasak nasi yang hancur dan sedap dengan betul. Ia sangat popular di kalangan suri rumah baru.

Apa itu nasi kerang

venir - Gamb. 1. Retakan screed di tepi venir. Gambar: 1. Retakan screed di tepi venir: a sebelum screed; b selepas penyaringan dan pemasangan dengan sehelai kertas; 1 helai venir; 2 helai kertas. venir menghadap dengan rotary cut atau irisan veneer untuk bahagian tukang kayu...... Ensiklopedia "Dwelling"

KRUPA - dihasilkan dari gandum, barli, gandum, millet, beras, jagung, soba. Benih kacang polong, kacang, lentil juga digunakan sebagai bijirin. Komposisi kimia bijirin (dalam% bahan kering). Bubur, potongan daging, pancake, ladu, puding dibuat dari bijirin...... Ensiklopedia Ringkas Rumah Tangga

Groats (makanan) - Groats, produk makanan yang terdiri daripada bijirin penuh atau dihancurkan dari pelbagai tanaman. Sebilangan besar K. dihasilkan dari biji-bijian beras, millet, soba, dan juga dari gandum, jagung, gandum, dan kacang polong; lebih kurang dari sorgum, chumiza, lentil, dll... Ensiklopedia Soviet Hebat

Groats - I Groats adalah produk makanan yang terdiri daripada bijirin penuh atau hancur dari pelbagai tanaman. Sebilangan besar K. dihasilkan dari biji-bijian beras, millet, soba, dan juga dari gandum, jagung, gandum, dan kacang polong; lebih kurang dari sorgum, chumiza,...... Ensiklopedia Soviet Hebat

Kacang hijau -? Kacang hijau (tumbuk) Pengelasan saintifik... Wikipedia

Cara memilih nasi yang betul

Bagi separuh penduduk dunia, perkataan "nasi" dan "makanan" sama. Di banyak negara, beras dianggap sebagai simbol kesejahteraan dan kemakmuran. Di Rusia, sup dan lauk untuk ayam sering disediakan dari bungkusan nasi yang sama. Pilihan nasi untuk hidangan yang berbeza adalah perkara yang tidak kurang, dan mungkin lebih bertanggungjawab, daripada, katakanlah, pilihan daging. Menyimpan dan membeli beras secara rawak adalah kerugian yang dapat menafikan usaha lebih lanjut untuk membuat, katakanlah, risotto, puding beras, atau paella. Perhatikan nasihat kami dan beli dengan bijak dan konsisten

Dari mana datangnya resipi, dari mana beras itu berasal

Tahukah anda bahawa dua pertiga daripada panen padi dunia dimakan di kawasan yang berdekatan dengan tanaman itu. Oleh itu, cuba membina pilaf Uzbekistan, jangan terlalu malas untuk pergi ke pasar dan membeli beras devzira dari Uzbekistan, dan jika, misalnya, anda bertujuan risotto, jangan tamak dan membeli sebungkus "arborio" atau "rum" Itali.

Bentuk dan kandungan

Terdapat hubungan yang jelas antara bentuk beras dan khasiatnya (dengan pengecualian yang jarang berlaku). Semakin pendek atau putih bijirin, lebih lembut, semakin banyak air mengambil beras, semakin membengkak dan semakin melekit.. Nasi ini popular di Asia Tenggara, China dan Jepun. Adalah senang untuk memakannya dengan sumpit, membuat sushi dari itu, ia memerlukan pencuci mulut.

Semakin lama bijirin, semakin sukar, semakin telus, dan semasa memasaknya tumbuh terutamanya panjang.. Nasi gandum panjang, jika dimasak dengan betul, ternyata rapuh dan ringan, lapang. Ia popular di India dan negara-negara jiran: senang mencampurkannya dengan kuah dan memakannya dengan tangan.

Nota: Resipi yang baik memberitahu anda jenis beras atau sekurang-kurangnya jenis beras yang harus anda gunakan - panjang, sederhana atau bulat. Yang pertama, panjangnya 4-5 kali lebar, dalam beras gandum sederhana - 2 kali, dan bulat - memang hampir bulat, baik, paling buruk, bujur. Selalunya ditunjukkan yang mana - pulut atau tidak pulut - beras diperlukan.

Jauh dari keraguan

Sekiranya ragu-ragu, nasi kukus sangat sesuai untuk lauk - ia tidak boleh digabungkan. Tetapi untuk resipi tradisional seperti pilaf, anda tidak boleh mengambilnya: ia dimasak dengan cara yang sama sekali berbeza dan mempunyai konsistensi yang berbeza. Ngomong-ngomong, ia lebih sihat daripada beras giling biasa..

Sekiranya anda menghidap diabetes, pilih "basmati" atau beras perang - mereka mempunyai indeks glisemik yang lebih rendah.

Piawaian kualiti

Di mana beras adalah asas diet, ia dibeli secara pukal, biasanya dalam beg, dan pembeli selalu dapat memeriksa kualiti beras. Mereka juga melihat penampilannya, dan serbuknya, dan apakah beras itu pecah dalam segenggam, dll. Selepas itu, mereka membuat kesimpulan - untuk membeli atau tidak. Kami biasanya tidak mempunyai peluang seperti itu, yang digunakan pengeluar tempatan, sering menjual beras bungkus dengan kualiti yang sangat meragukan..

Sudah tentu, Krasnodar biasa sesuai untuk bubur nasi, di sini anda tidak perlu patah kepala. Tetapi semasa membeli beras yang mahal, anda harus memperhatikan beberapa perkara agar tidak membayar untuk kelas 4 harga "tambahan".

Sekiranya separuh daripada biji-bijian di dalam beg itu keruh dan separuh lagi telus, maka ini adalah beras yang buruk.. Nasi mesti sedap dan sama. Hampir jelas, seperti varietas yang paling biasa, atau benar-benar legap, seperti lengket Thai, atau jernih dengan pusat matte, seperti varietas risotto Itali. Tetapi perkara utama adalah sama. Jika tidak, ia adalah campuran biji-bijian dari kumpulan yang berlainan, atau hanya beras berkualiti rendah - katakanlah, kurang kering. Dan tidak ada yang baik yang akan datang. Nasi dari kumpulan yang berlainan akan menyerap jumlah air atau minyak yang berlainan dan dimasak secara tidak rata (secara umum, mencampurkan pelbagai jenis beras di rumah hampir dijamin memberikan hasil yang negatif).

Sekiranya beras sering mengandungi biji-bijian di mana kawasan keruh mempunyai batas yang jelas, malah lebih teruk lagi: nasi hancur, apabila direndam atau dimasak, ia akan hancur, bertukar menjadi bubur.

Kadang-kadang membeli beras yang longgar, terutama Uzbekistan, patut dicuba pada gigi - semestinya tidak mudah pecah. Gosokkan biji-bijian di antara telapak tangan anda untuk mengeluarkan serbuk daripadanya dan melihatnya sebenarnya.

Apa jenis beras dan apa ciri-cirinya

Nasi, atau "bijirin Saracen", adalah salah satu bijirin tertua dan paling popular di dunia. Roti padi digunakan untuk menyediakan pelbagai hidangan di semua benua. Bijirin ini bukan sahaja enak, tetapi juga menyihatkan..

Dalam artikel itu, kita akan mempertimbangkan apa itu padi, berapa banyak jenisnya, klasifikasi beras bergantung kepada kaedah pemprosesan, apa itu beras gandum pendek, sejenis beras yang diproses, apa nama beras kuning dan banyak lagi.

Apa itu padi, di mana dan bagaimana ia tumbuh

Rice adalah ahli keluarga Bijirin. Untuk tujuan pertanian dalam iklim tropika dan subtropika, penanaman padi tahunan ditanam. Budaya ini juga ditanam di kawasan hangat yang tergolong dalam zon sederhana..

Bijirin ditanam pada skala industri di negara-negara Asia, Afrika, Amerika dan Australia..

Rujukan. Rakyat China telah menanam bijirin selama lebih dari 70 abad. Di Rusia mereka mengetahui tentangnya pada abad ke-15.

Apabila ditanam, padi mencapai ketinggian setengah meter. Tumbuhannya mempunyai daun hijau gelap dan lebar dengan tepi kasar. Batang di bahagian atas memiliki batang spikelet, masing-masing mempunyai empat skala. Bunga itu mempunyai enam stamen dan dua stigma berbulu. Biji-bijian dibezakan oleh lapisan bersisik.

Rujukan. Tanaman memerlukan persekitaran yang lembap untuk mendapatkan hasil panen yang baik. Ia berjaya ditanam di ladang yang dibanjiri air. Keadaan ini diperlukan agar benih matang. Air melindungi mereka dari cahaya matahari yang kuat, mencegah rumpai tumbuh. Ladang dikeringkan untuk menuai.

Nasi adalah salah satu makanan utama planet kita. Di Asia, nama bijirin sesuai dengan perkataan "makanan".

Komposisi, kandungan kalori dan khasiat beras yang bermanfaat

Nasi terkenal dengan komposisi kimianya yang kaya. Ia dianggap sebagai gudang vitamin dan bahan lain yang berguna untuk tubuh manusia..

Rujukan. Biji-bijian coklat yang tidak dirawat mempunyai faedah kesihatan tertinggi..

Nilai kalori bagi setiap 100 g produk kering ialah 340 kcal. Dalam bijirin rebus, beberapa kali lebih rendah.

Bijirin terdiri daripada:

  • protein - 8%;
  • lemak - 2%;
  • karbohidrat - 90%.

Sejumlah bahan berguna tidak hanya terkandung di dalam biji-bijian, tetapi juga di cangkang biji-bijian, yang dikeluarkan selama pengeluaran bijirin.

Dedak beras kaya dengan:

  • karotena;
  • asid nikotinik;
  • tiamin;
  • riboflavin;
  • kolin;
  • asid pantotenik;
  • piridoksin;
  • folat;
  • tokoferol;
  • biotin;
  • asid folik;
  • unsur surih (kalium, kalsium, silikon, magnesium, sulfur, fosforus);
  • serat;
  • asid amino.

Setelah mengisar, bijirin yang digunakan untuk tujuan masakan tidak mengandungi sebahagian besar nutrien. Terutamanya pati kekal di dalamnya.

Rujukan. Selepas beras perang yang belum diproses, nasi kukus adalah yang paling berguna seterusnya. Ia mengekalkan sehingga 80% kandungan berguna yang mengalir dari cangkang ke bijirin.

Penggunaan produk menyumbang kepada:

  • mencegah perkembangan penyakit onkologi;
  • menguatkan sistem kardiovaskular;
  • normalisasi saluran pencernaan;
  • memperbaiki keadaan dengan gastritis, ulser peptik;
  • penghapusan toksin dan toksin dari badan;
  • menguatkan sistem saraf;
  • peningkatan aktiviti otak;
  • peningkatan daya hidup;
  • memperbaiki keadaan rambut, kuku dan kulit;
  • melambatkan proses penuaan;
  • menguatkan sendi.

Nasi terbukti dimakan oleh wanita hamil (secara sederhana, untuk mengelakkan sembelit) dan orang yang menderita kegemukan.

Rujukan. Penyalahgunaan biji-bijian beras yang digilap putih dipenuhi dengan sembelit, sakit perut.

Varieti dan sifat fizikalnya

Bijirin ini diwakili oleh 20 spesies botani, 150 jenis. Terdapat 8000 jenis pertanian tanaman bijirin ini.

Pengelasan beras berikut adalah popular:

  • mengikut warna;
  • sepanjang biji-bijian;
  • dengan kaedah pemprosesan.

Mengikut bentuk dan jenis bijirin

Mengikut ukuran bijirin, beras adalah:

  • bijirin panjang;
  • bijirin sederhana;
  • bijirin bulat.

Biji-bijian panjang

Pelbagainya popular di seluruh dunia. Ia dicirikan oleh panjang butiran 6-8 mm. Mereka mengandungi minimum pati dan kelihatan tembus. Semasa memasak, mereka praktikal tidak melekat.

Rujukan. Varieti gandum panjang sangat bagus untuk membuat pilaf Uzbekistan.

Biji-bijian sederhana

Panjang bijirin jenis bijirin ini ialah 5-6 mm. Mereka tinggi kandungan kanji. Mereka berwarna putih. Semasa memasak, sebati.

Rujukan. Tukang masak mengesyorkan menggunakan beras gandum sederhana untuk risotto atau sup.

Kruglozerny

Beras bulat dicirikan oleh sebiji butir panjang 4 mm dan lebar 3 mm. Di Rusia disebut Krasnodar. Bijirin kaya dengan kanji, direbus dengan kuat sehingga konsisten berkrim.

Rujukan. Bijirin jenis ini sesuai untuk membuat puding, kaserol, bijirin.

Dengan kaedah pemprosesan bijirin

Padi dikelaskan mengikut pemprosesan yang digunakan pada biji-bijian. Ia berlaku:

  • coklat atau coklat (tidak digilap);
  • putih (digilap);
  • dikukus.

Coklat

Varietas berwarna coklat dan tidak bercirikan dicirikan oleh adanya cengkerang dedak pada biji-bijian, yang memberi mereka warna. Bijirin yang tidak dicerna kaya dengan vitamin dan mineral. Disyorkan untuk makanan diet.

Putih

Bijirin menjadi putih setelah beberapa tahap pengisaran bijirin. Komposisinya kurang baik berbanding coklat. Tetapi pelbagai ini adalah yang paling popular di dunia..

Kukus

Mengukus membolehkan biji-bijian mengekalkan bahagian terbesar dari manfaat kesihatan beras yang belum diproses. Bijirin parboiled adalah lut dan rapuh, mempunyai warna kekuningan. Tidak melekat semasa memasak.

Jenis beras mengikut warna

Nasi bukan sahaja berwarna tradisional. Biji-bijian, bergantung pada jenisnya, dapat memiliki warna yang berbeza:

  • coklat;
  • kuning air;
  • kuning;
  • merah;
  • ungu;
  • hitam.

Varieti padi yang paling popular

Di antara pelbagai jenis tanaman bijirin, ada kedua-dua jenis tanaman yang popular yang terdiri daripada "elit padi" dan yang kurang dikenali..

Camolino

Kamolino adalah pelbagai bijirin sederhana. Ia tidak mendidih lembut semasa memasak, tidak melekat bersama. Ia dianggap universal. Sesuai untuk menyediakan bubur, puding, risotto, isi pai, menambah bebola daging atau gulungan kubis.

Rahsia varietas ini terletak pada kenyataan bahawa sebelum mengirim biji-bijian untuk pembungkusan, mereka dirawat dengan minyak sayuran dengan nama yang sama - "Kamolino". Ini menambahkan nota ambar yang halus pada biji-bijian, mengekalkan zat berfaedahnya walaupun dengan rawatan panas yang lama.

Basmati

Basmati mempunyai tekstur halus dan rasa kacang yang jelas. Biji-bijian dari jenis ini adalah yang paling lama.

Rujukan. Basmati adalah salah satu jenis yang paling mahal. Terutama dihargai dalam masakan kerana kualiti Basmati India. Yang kurang berharga adalah orang Pakistan. Basmati, yang ditanam di AS, tidak dapat dibandingkan dengan rasa dan aroma dengan India atau Pakistan.

Arborio

Arborio tergolong dalam beras gandum sederhana. Asalnya pelbagai dari Itali. Ia dikenali di seluruh dunia sebagai risotto. Ia mempunyai tekstur lembut berkrim.

Rujukan. Pakar menasihatkan agar tidak mencerna Arborio. Ia mesti dimasak sehingga separuh masak (keadaan al dente).

Melati

Jasmine adalah bijirin bijirin panjang. Rasanya yang enak - nota melati terasa dalam aromanya.

Semasa memasak, biji-bijian tidak direbus. Mereka berubah menjadi lembut, tetapi pada masa yang sama menjaga bentuknya, walaupun mereka tetap sedikit.

Valencia

Beras bulat Valencia serupa dengan Arborio. Nama keduanya ialah paella. Ia digunakan untuk menyediakan paella Sepanyol dengan makanan laut.

Devzira

Devzira adalah pelbagai yang ditanam di Lembah Fergana. Secara luaran, biji-bijiannya tebal, mempunyai warna kecoklatan, dan mempunyai struktur yang padat.

Ragamnya bagus untuk memasak pilaf Uzbekistan.

Yang lain

Terdapat banyak jenis beras yang kurang dikenali di dunia.

Padi liar

Ia tumbuh secara eksklusif di Amerika Utara. Varieti ini mempunyai rasa yang menyenangkan, rendah kalori. Ia dapat memuaskan rasa lapar. Ia dicirikan oleh komposisi vitamin, mineral dan serat yang kaya dan seimbang. Tinggi protein.

Yang hitam

Varieti hitam dikenali sebagai Tibet. Biji-bijian panjang, tergolong dalam jenis yang paling mahal. Dianggap sebagai afrodisiak.

Biji-bijian dari pelbagai ini berubah menjadi ungu semasa memasak..

Rujukan. Paling baik beras Hitam sesuai untuk memasak hidangan manis, kerana ia mempunyai rasa kacang yang kaya.

Merah

Nasi merah mempunyai warna khas. Ia adalah produk yang ditanam di selatan Perancis. Mereka memanggilnya Camargue ("Camargue").

Tanah air dari pelbagai jenis adalah Thailand. Nasi merah tergolong dalam pelbagai bijirin panjang. Mempunyai rasa berkhasiat.

Di India atau Sri Lanka, pelbagai jenis beras merah ditanam - Samba. Ia tergolong dalam pelbagai bijirin sederhana..

Bijirin bijirin merah sederhana yang paling tidak biasa dari Bhutan adalah beras merah Bhutan.

Kriteria pilihan

Semasa memilih beras, perhatikan kriteria berikut:

  • tarikh pembuatan (produk disimpan dari satu tahun hingga 18 bulan);
  • ukuran dan bentuk biji-bijian (produk berkualiti mempunyai biji-bijian dengan ukuran yang sama);
  • warna beras (kualiti harus lut);
  • ketiadaan kekotoran, serpihan, larva serangga dalam bungkusan;
  • kehadiran pada pembungkusan tanda GOST, yang menjamin kualiti bijirin.

Padi berkualiti tinggi dihasilkan oleh negara-negara timur yang menuai sehingga empat kali setahun..

Kepelbagaian bijirin dipilih dengan mengambil kira hidangan yang mereka ingin memasak daripadanya:

  • produk bijirin panjang sesuai untuk pilaf, salad, sup, hiasan untuk daging, ikan;
  • risotto, paella, bubur dibuat dari bijirin sederhana;
  • bijirin bulat sesuai untuk puding, bijirin, sushi, kaserol dan pencuci mulut.

Pemakaian beras

Nasi adalah tanaman makanan yang popular di seluruh dunia. Ini berlaku tidak hanya dalam memasak, tetapi juga dalam perubatan rakyat kerana komposisi yang kaya dengan vitamin dan unsur mikro.

Dalam memasak

Groats dari bijirin ini digunakan dalam penyediaan kursus pertama dan kedua, pencuci mulut. Biji-bijian membuat lauk yang sangat baik untuk daging dan ikan. Mereka digunakan untuk sushi, pilaf, bijirin dan sup..

Bijirin pulut rebus digunakan untuk memasak bebola daging, risottos, puding. Biji-bijian longgar longgar termasuk dalam penyediaan pilaf di Uzbekistan.

Biji-bijian sesuai dengan daging, ayam, ikan, makanan laut, sayur-sayuran. Rasanya sangat dititikberatkan oleh kuahnya, rempah seperti kunyit, jintan, kayu manis. Ia dibumbui dengan mentega, jus lemon, sos apa saja.

Rujukan. Nasi hanya boleh digunakan untuk sup, bijirin dan pencuci mulut. Minuman beralkohol dibuat dari itu di China dan Jepun..

Biji-bijian bijirin sesuai untuk membuat gula-gula: kaserol, puding, bijirin manis dengan kacang, kismis, madu. Kozinaki terbuat dari biji-bijian beras.

Dalam perubatan rakyat

Perubatan oriental tradisional menunjukkan penggunaan biji-bijian beras dalam resipi yang membantu melawan barah, khususnya barah perut. Mereka digunakan sebagai penyerap sekiranya keracunan..

Bijirin mempunyai sifat astringen, penenang, diuretik. Ia digunakan untuk penyakit perut, cirit-birit, mual. Resipi nasi disarankan oleh ubat tradisional untuk melegakan keradangan. Mereka membantu menyingkirkan psoriasis dan keadaan kulit yang lain.

Untuk tujuan perubatan, merebus digunakan. Untuk mendapatkannya, 1 sudu besar. l. biji-bijian beras dibancuh dengan segelas air, direbus selama 15 minit dan ditapis. Ubat ini membantu kanak-kanak yang mengalami gangguan pencernaan, cirit-birit.

Penting! Dalam resipi perubatan tradisional, biji-bijian yang digilap tidak digunakan. Nasi mesti diproses.

Juga digunakan untuk tujuan perubatan:

  • tepung beras atau kanji sebagai serbuk;
  • dedak;
  • minyak dedak beras untuk penyembuhan salap.

Kesimpulannya

Nasi adalah bijirin yang paling popular, komponen makanan seimbang yang tidak dapat diganti. Ia adalah produk makanan berharga yang kaya dengan vitamin dan mineral. Ia tidak mengandungi lemak dan kolesterol berbahaya, ia boleh digunakan untuk penyediaan banyak hidangan. Beras yang berkualiti berjaya digunakan bukan sahaja dalam masakan, tetapi juga perubatan rakyat..

Nasi pulut

Beras pulut (Oryza sativa. Tepung pulut, juga disebut beras pulut, beras manis atau beras berlilin) ​​adalah sejenis padi yang ditanam terutama di Asia Tenggara dan Asia Timur dan Asia Selatan timur, yang mempunyai biji-bijian legap, kandungan amilosa sangat rendah, dan terutamanya melekit semasa dimasak. Walaupun banyak dimakan di Asia, makanan pokok hanya di timur laut Thailand dan Laos.

Ia disebut gam (lat glūtinōsus) dalam arti bahawa lem itu jenis atau melekit, dan bukan dalam arti bahawa ia mengandungi gluten (yang tidak). Walaupun sering disebut sebagai "nasi ketan," ia berbeza dari jenis beras japonica yang tidak melekit, yang juga menjadi lengket sampai batas tertentu ketika dimasak. Terdapat banyak jenis beras pulut yang merangkumi jenis Jepun, Indica, dan strain JAPONICA tropika..

kandungan

  • 1. Sejarah
  • 2 Penanaman
  • 3 Komposisi
  • 4 Gunakan dalam makanan
    • 4.1 India
    • 4.2 Orang Bangladesh
    • 4.3 Burma
    • 4.4 Bahasa Cina
      • 4.4.1 Hakka
    • 4.5 Orang Filipina
    • 4.6 Bahasa Indonesia
      • 4.6.1 Makanan ringan yang sedap
      • 4.6.2 Makanan ringan manis
      • 4.6.3 makanan ringan susu yang ditapai
      • 4.6.4 keropok
    • 4.7 Jepun
    • 4.8 Bahasa Korea
    • 4.9 Lao
    • 4.10 Orang Malaysia
    • 4.11 Thai
    • 4.12 Orang Vietnam
  • 5 minuman
  • 6 Kegunaan bukan makanan
  • 7 Lihat juga
  • 8 Rujukan
  • 9 Pautan luaran

sejarah

Di China, beras pulut ditanam sekurang-kurangnya 2000 tahun.

penanaman

Padi ditanam di Laos, Thailand, Kemboja, Vietnam, Malaysia, Indonesia, Myanmar, Nepal, Bangladesh, India timur laut, China, Jepun, Korea, Taiwan, dan Filipina. Anggaran 85% pengeluaran beras jenis Lao ini. Padi telah dicatat di wilayah ini sekurang-kurangnya 1,100 tahun.

Varietas padi yang ditingkatkan (dari segi keuntungan) yang diadopsi di Asia semasa Revolusi Hijau adalah tidak pulut dan petani Lao meninggalkannya untuk memilih varieti pulut tradisional mereka. Seiring berjalannya waktu, jenis pulut yang menghasilkan lebih tinggi telah tersedia dari Program Penyelidikan Beras Nasional Lao. Menjelang tahun 1999, lebih 70% kawasan di sepanjang Lembah Sungai Mekong berasal dari kawasan baru ini.

Komposisi

Beras pulut berbeza dengan jenis beras lain kerana ia tidak mempunyai (atau jumlah yang boleh diabaikan) amilosa, dan sejumlah besar amilopektin (dua komponen pati). Amylopictin bertanggungjawab terhadap kualiti pulut. Perbezaannya diturunkan pada satu mutasi yang dipilih untuk petani.

Seperti semua jenis beras, beras pulut bebas daripada gluten makanan (iaitu bebas gluten dan gliadin) dan semestinya selamat untuk diet bebas gluten.

Padi boleh digunakan sama ada dengan mengisar atau mencincang (iaitu dengan dedak dikeluarkan atau tidak dikeluarkan). Beras pulut yang digiling berwarna putih dan benar-benar legap (berbanding dengan varieti beras pulut, yang agak tembus ketika mentah), sementara dedak boleh memberikan beras pulut yang tidak digiling warna ungu atau hitam. Beras pulut hitam dan ungu adalah pelbagai jenis pulut putih. Di negara-negara membangun di Asia, ada sedikit peraturan, dan beberapa pemerintah telah menerbitkan pengumuman tentang pewarna beracun yang ditambahkan pada warna beras palsu. Kedua-dua beras pulut hitam dan putih boleh dimasak sebagai biji-bijian yang terpisah, atau digiling menjadi tepung dan dimasak sebagai pes atau gel.

Gunakan dalam makanan

Nasi ketan digunakan dalam banyak resipi di seluruh Asia Tenggara dan Timur.

Orang India

Nasi lengket yang disebut Bora Saul adalah ramuan utama dalam gula-gula, makanan ringan dan sarapan Assam. Nasi ini banyak digunakan dalam gula-gula tradisional Assam, yang sangat berbeza dengan gula-gula tradisional India, yang komponen utamanya adalah susu..

Manisan tradisional seperti di Assam adalah Pitha (Narikolor Pitha, Sesame Pitha, Ghila Pitha, Tel Pitha, Teapot Pitha, dll.). Di samping itu, bentuk serbuknya dijadikan sarapan atau makanan ringan lain secara langsung dengan susu. Mereka dipanggil Pitha Guri (Jika serbuk dibuat tanpa menggoreng nasi, dengan mengisar hanya setelah merendamnya) atau Handoh Guri (Jika nasi kering digoreng dan kemudian digiling).

Nasi yang direndam juga dimasak tanpa penambahan air di dalam jenis buluh khas (disebut Sung Saul bnaah). Hidangan ini dipanggil Sunga Saul.

Semasa upacara keagamaan, orang Assam membuat Mithoi (Kes mithoi dan Poka mithoi) menggunakan Gnud bersamanya. Kadang-kadang Bhog, Payakh dan Khir juga dibuat daripadanya, menggunakan susu dan gula dengannya.

Pelbagai komuniti Assam membuat bir beras daripadanya, yang lebih disukai daripada nasi lain kerana lebih manis dan alkohol. Mereka juga menawarkan bir ini kepada dewa dan nenek moyang mereka (dewa-dewa). Nasi yang dimasak dengannya juga diambil langsung sebagai makan tengah hari atau makan malam pada waktu yang jarang berlaku.

bangladesh

Di Bangladesh, terutama di daerah Chittagong, Bazaar dan Sylhet di Koksa, beras ketan yang disebut Bini Dhan (beras pulut yang tidak disedut) sangat popular. Kedua-dua jenis putih dan merah jambu ditanam di banyak kebun rumah. Nasi pulut yang dibelah disebut bini choil (chal) dalam beberapa dialek. Koil Bini yang direbus atau direbus dipanggil Bini Bhat. Dengan kari daging atau ikan dan kelapa parut, Bini Bhat adalah sarapan yang popular. Kadang-kadang dimakan dengan sedikit gula, garam dan kelapa tanpa kari. Ben Dhan juga digunakan untuk membuat ha (beras pop, seperti popcorn) dan chida (digigit dari kulit kerang). Sebilangan besar paduan suara bini manis ini memang popular. Salah satu roti pita kegemaran dari BINI choil adalah atikka pita (pita) yang dibuat dengan campuran kuba atau kelapa cincang kecil, gula atau gula perang, pisang masak dan paduan BINI yang dibungkus dengan daun pisang dan dikukus. Makanan istimewa lain ialah Patishapta pita yang terbuat dari tanah beanie choil. Hujan bawah beanie choil di atas periuk panas dan campuran kelapa parut, gula, susu tepung; kemudian ghee ditaburkan di atasnya dan dilancarkan. Ladu yang dibuat dari paduan beanie goreng serbuk disebut Lara. Pertama, koil beanie digoreng dan digiling menjadi tepung. Tepung ini dicampurkan dengan gula atau gula merah dan ghee atau mentega dan dijadikan bebola kecil atau ladu. Satu jenis bubur atau kunyah yang dibuat dari Bini choil disebut modhu (madu) Bhat. Modhu bhat ini menjadi manis secara semula jadi tanpa mencampurkan gula. Ini adalah salah satu makanan tempatan. Agar modhu Bhata akan menjadi yang pertama memasak Padi atau beras biasa (Dhan) untuk percambahan dengan merendamnya di dalam air selama beberapa hari. Setelah muncul dari sekam kecil sekam padi kering dan memotong dan mengaut nasi disebut JALA choil menjadi tepung. Rasanya manis. Mencampurkan tepung manis ini dengan BINI Bhat yang baru direbus atau dikukus dan kemudian menumis campuran semalaman memberi modhu Bhat. Ia dimakan sendiri atau dengan susu, gula aren, atau kelapa parut.

Burma

Beras pulut, yang disebut Khao hnyin (ကောက်ညှင်း), sangat popular di Myanmar (juga dikenali sebagai Burma).

  • Khao hnyin baung (ကောက်ညှင်းပေါင်း) adalah hidangan sarapan yang dibuat dengan kacang rebus (pèbyouk) atau dengan berbagai pancake seperti úřad dal (baya zhuo), yang disajikan di atas daun pisang. Ia boleh dimasak, dibungkus dengan daun pisang, sering dengan kacang polong, dan disajikan dengan taburan biji wijen asin dan kelapa parut.
  • Kultivar ungu yang dikenali sebagai Khao hynin ngacheik (ကောင်း ညှင်း င ချိ မ့ ်) juga popular dimasak sebagai ngacheik paung.
  • Mereka berdua boleh dimasak dan ditumbuk pada kue wijen yang disebut hkaw bouk, versi kegemaran lain di utara di antara Shana dan Kachin, dan disajikan panggang atau goreng.
  • Di Htamanè PWE, festival (ထမနဲပွဲ) berlangsung pada bulan purnama Dabodwè (တပို့တွဲ) (Februari), ketika htamanè (ထမနဲ) direbus dalam periuk besar. Dua orang, masing-masing dengan sudu kayu seukuran dayung, dan orang ketiga yang menyelaraskan tindakan melipat dan mengaduk isinya, termasuk Kao hnyin, ngacheik, kelapa, kacang tanah, biji wijen dan jahe dalam mentega kacang.
  • Si, htamin (ဆီထမင်း) adalah beras pulut yang dimasak dengan kunyit dan bawang dalam selai kacang, dan disajikan dengan biji wijen panggang dan bawang goreng renyah; ia adalah sarapan yang popular seperti kao hnyin baung dan ngacheik paung.
  • Paung ding (ပေါငျး တငျ) atau "Kao hyin kyi tauk" (ကောင်း ညှင်း ကျည် တောက်) adalah satu lagi bentuk mudah alih siap makan yang dimasak dalam segmen buluh. Apabila buluh terkelupas, kulit nipis tetap ada di sekitar padi dan juga mengeluarkan aroma yang berbeza.
  • Mont Let Kauk (မု န့ ် လ ကျ ကေါ ကျ) diperbuat daripada tepung pulut; ia berbentuk donat dan digoreng seperti Baya Zhuo tetapi dimakan dengan setetes jaggery atau sirap gula aren.
  • Nga pyaw Douk (င ပျော ထုပ်) atau "Khao hynin htope" (ကောင်း ညှင်း ထုပ်), pisang pulut, dibungkus dengan daun pisang dan dikukus dan disajikan dengan kelapa parut - makanan ringan kegemaran lain seperti khao hnyin baung dan Mont let Kauk dijual oleh penjaja jalanan,
  • Mont lonely yei bau (မု န့ ် လုံး ရေပေါ်) adalah bebola pulut dengan jagger di dalamnya, dibuang ke dalam air mendidih dalam periuk besar, dan siap dihidangkan sebaik sahaja dilahirkan semula. Persiapan mereka adalah tradisi semasa festival Thingyan, Burma Tahun Baru.
  • Htoe mona (ထိုး မု န့ ်), kek beras pulut dengan kismis, kacang mete dan serpihan kelapa, adalah pencuci mulut tradisional untuk majlis khas. Ia dihargai sebagai barang hadiah dari Mandalay.

Ngacheik paung dengan pèbyouk (kacang rebus) dan biji bijan panggang masin

Hkaw bouk - kuih pulut ngacheik kering dengan itik Bombay seperti goreng

Htamanè - pulut dengan kelapa goreng, kacang goreng, biji bijan dan halia

Kaedah tradisional membuat beras pulut khas htamanè masih diamalkan hingga kini

Si, htamin - beras pulut yang dimasak dengan minyak kunyit dan dihidangkan bersama kacang polong rebus dan bijan asin cincang

Mont lonely yei bau - bebola pulut yang diisi dengan gula aren diasah dengan kelapa parut - makanan istimewa Tahun Baru

Paung ding - beras pulut, seperti varietas ungu dan putih, dimasak dalam tabung buluh

Paung din (ngacheik) dengan k tnu (tauhu Burma), kentang tumbuk dan penkek gram hitam

Orang Cina

Dalam bahasa Cina, pulut dikenali sebagai nuòmǐ (糯米) atau Chut-bi (秫米) di Hokkien.

Beras pulut juga digiling untuk membuat tepung pulut. Tepung ini dibuat di niangao dan manis diisi dengan ladu tangyuan, yang keduanya biasanya dimakan pada Tahun Baru Cina. Ia juga digunakan sebagai pemekat dan untuk penaik.

Tepung pulut atau tepung pulut kedua-duanya digunakan dalam banyak makanan bakar Cina dan dalam banyak jenis dim sum. Mereka menghasilkan adunan yang lentur dan kuat yang dapat mengeluarkan aroma dari bahan-bahan lain yang ditambahkan ke dalamnya. Memasak biasanya terdiri daripada mengukus atau mendidih, kadang-kadang diikuti dengan penggorengan atau penggorengan.

Nasi pulut manis dimakan bersama pes kacang merah.

Nuòmǐ FAN (糯米 飯), adalah sepasang pulut, biasanya dimasak dengan sosej Cina, cendawan Cina cincang, daging babi panggang cincang, dan mungkin dikeringkan dengan udang atau kerang (resipi berbeza mengikut pilihan tukang masak).

Zongzi (Cina Tradisional 糭 子 / 糉 子, Cina Ringkas 粽子) adalah ladu yang dibuat dari beras pulut dan isi manis atau gurih yang dibungkus dengan daun rata besar (biasanya buluh), yang kemudian direbus atau dikukus. Terutama dimakan semasa Dragon Boat Festival, tetapi boleh dimakan pada bila-bila masa sepanjang tahun. Ia digemari sebagai makanan ringan atau makanan yang senang dibawa semasa perjalanan. Ini adalah makanan biasa di kalangan orang Cina di Hong Kong, Singapura dan Malaysia..

Cifangao (Cina Tradisional 糍 飯 糕, Cina Ringkas 糍 饭 糕) adalah makanan sarapan pagi yang popular yang berasal dari timur China, yang terdiri daripada beras pulut rebus yang ditekan ke dalam kotak atau segi empat tepat dan kemudian digoreng. Perasa dan bahan tambahan seperti kacang, Zha CAI, dan biji bijan boleh ditambahkan ke nasi untuk menambah rasa. Ia mempunyai rupa dan tekstur luar pancake yang sama.

Cifantuan (Cina Tradisional 糍 飯糰, Cina Ringkas 糍 饭团) adalah makanan sarapan pagi lain yang terdiri daripada sepotong yutyao yang dibungkus rapat dengan beras pulut yang dimasak, dengan atau tanpa bahan perasa tambahan. Onigir Jepun mengingatkan makanan Cina ini.

Lo mai gai (糯米 雞) adalah jumlah redup yang dibuat dari beras pulut dengan ayam dalam pembungkus daun teratai, yang kemudian dikukus. Dia berkhidmat sebagai makanan ringan di Hong Kong, Singapura dan Malaysia.

Kipas Ba bao (八寶飯), atau "lapan harta karun beras", adalah pencuci mulut beras pulut yang dikukus dan dicampur dengan lemak babi, gula, dan lapan jenis buah atau kacang.

Ladu Zongzi pulut, Tanpa dan Dengan Pembungkusan Daun Buluh

Pencuci mulut nasi pulut yang diisi dengan pes bijan

Bihun goreng nasi pulut

Kuih Goreng Shanghai Nian

Lempeng pulut Cina atau "pizza Cina"

Hakka

Keistimewaan masakan Hakka adalah pelbagai roti roti, ladu dan potongan kecil yang dibuat dengan adunan beras kasar, atau larangan. Secara kolektif dikenali sebagai "makanan ringan beras", beberapa jenis dipenuhi dengan pelbagai ramuan gurih atau manis.

Contoh lazat makanan ringan beras yang dibuat dengan larangan beras pulut atau lengket dan tanpa beras pulut termasuk Aiban (wormwood patty), Caibao (lobak roti) ["lobak" ini bukan lobak Barat. Nama yang betul adalah kacang keledek. [Dalam bahasa Cina, ia dikenali sebagai dòushǔ (豆薯) atau Liang shǔ (涼 薯)] Siwa (bebola beras ketan) dan Bantiao (mipaban atau mi beras rata).

Aiban merangkumi beberapa jenis burger dan ladu kukus dalam pelbagai bentuk dan saiz, yang terdiri daripada lapisan luar yang terbuat dari adunan larangan melekit yang diisi dengan bahan-bahan yang sedap dan manis. Ini mendapat namanya dari ramuan ai aromatik (wormwood), yang, apabila dikeringkan, bubuk dan dicampur dengan larangan, memberikan doh hijau dan rasa seperti teh yang menarik. Isi masin khas termasuk daging babi tanah, cendawan, dan lobak putih tanah. Pengisian kacang merah manis yang paling biasa.

Caibao adalah istilah umum untuk semua jenis roti kukus dengan pelbagai jenis tampalan. Gaya Hakka caibao adalah khas kerana kulit penutup dibuat dengan adunan beras pulut sebagai ganti adunan tepung gandum. Selain daging babi cincang, cendawan, dan lobak cincang, dempul boleh merangkumi bahan-bahan seperti udang kering dan bawang merah kering..

Siwa adalah adunan beras pulut yang, setelah dikukus dalam bekas besar, dihancurkan menjadi jisim seperti dempul yang melekit dari mana roti kecil terbentuk dan ditutup dengan lapisan serbuk kacang manis. Ia tidak mempunyai pengisian.

Filipina

Di Filipina, beras pulut dikenali sebagai malagkit di Tagalog atau pilit di Visayan, antara lain. Dan maknanya adalah "melekit". Cara beras pulut yang paling biasa disediakan di Filipina adalah dengan merendam pulut mentah di dalam air atau santan (biasanya semalaman) dan kemudian mengisar menjadi pasta pekat (secara tradisional dengan kilang batu). Ini menghasilkan adunan beras likat yang kaya dan halus yang dikenali sebagai galapóng, yang menjadi asas bagi banyak kek beras di Filipina. Walau bagaimanapun, dalam kaedah penyediaan moden, galapong kadang-kadang dibuat langsung dari tepung pulut kering (atau dari mochiko Jepun komersial), dengan hasil yang berkualiti rendah..

Galapong secara tradisional dibenarkan untuk menapai, yang masih diperlukan untuk beberapa hidangan. Sejumlah kecil mikroorganisma masam tepung (tapay atau bubod) atau anggur sawit (tuba) dapat ditambahkan ke beras tradisional yang curam untuk mempercepat penapaian. Mereka boleh diganti dengan ragi atau soda dalam versi moden. Versi galapong lain juga boleh diproses sebagai abu abu kayu.

Selain banyak kultivar beras pulut putih dan merah, penanaman pulut pusaka yang paling banyak digunakan di Filipina adalah beras tapol dan pirurutong, yang kedua-duanya mempunyai warna mulai dari ungu, coklat kemerahan, hampir hitam. Walau bagaimanapun, kedua-dua varieti itu mahal dan semakin jarang, jadi beberapa resipi Filipina kini menggantinya dengan beras pulut yang dicelup atau tuangkan ubi jalar ungu (VBO) untuk mencapai pewarnaan yang sama.

Hidangan pencuci mulut di Filipina dikenali dengan istilah payung kakanin (dari Kanin "nasi siap"). Mereka pada mulanya dibuat terutamanya dari beras, tetapi dalam beberapa abad terakhir, istilah ini merangkumi hidangan yang dibuat dengan jenis tepung lain, termasuk tepung jagung (Masa), ubi kayu, gandum, dan sebagainya. Corak gam beras menonjol dalam dua subtipe utama kakanin: The Puto (kek beras kukus), dan bibingka (kue beras bakar). Dan terutamanya menggunakan beras pulut galapong. Variasi Puto yang terkenal adalah Puto bumbong, yang dibuat dengan pirurutong.

Kakanin lain yang menggunakan pulut termasuk Suman, Biko, dan Sapin-Sapin antara lain. Terdapat juga kelas khas hidangan galapong yang dimasak seperti palitaw, air kencing, kacang hijau dan salap. Galapong panggang juga digunakan untuk membuat berbagai jenis buchi, yang merupakan jian dui versi Sino-Filipina tempatan. Mereka juga digunakan untuk membuat puso, yang merebus kue beras di kantung daun anyaman.

Selain kakanin, beras pulut juga digunakan dalam bubur nasi tradisional Filipina atau bubur yang dikenali sebagai lugaw. Ini termasuk kedua-dua versi masin seperti Caldo atau Goto Arros, yang serupa dengan rebusan gaya Cina; dan pilihan pencuci mulut seperti champorado, binignit dan ginataang mais.

Puto, kuih beras kukus yang dibuat dengan galapong yang diperam

Bibingka dibuat dari galapong panggang dengan santan

Cuchinta, kuih pulut yang dibuat dengan lye

Puto bumbong, kuih nasi kukus yang dimasak yang dibuat dengan pulut ungu, dimasak kukus dalam tabung buluh

Ginataang Maize, pencuci mulut lugaw (nasi gruel) dengan santan dan jagung manis

Arroz Caldo, atasw gurih dengan ayam, jahe, bawang putih bakar, bawang hijau, dan safflower

Champorado, makanan penutup atasw yang dibuat dengan beras pulut dan coklat

Puto pandan, sejenis puto yang diikat dengan daun pandan, menjadikannya hijau muda

Suman sa IBus, ketik Suman, pulut kukus yang dibungkus dalam tagbak daun

Air kencing, pulut rebus yang diisi dengan pes kacang

Sapin-Sapin, pencuci mulut berwarna-warni yang terbuat dari beberapa lapisan beras pulut, masing-masing dengan rasa dan tekstur yang berbeza

Pinakufu, varian donat cascaron yang dibuat dengan pulut

Biko dibuat dengan pirurutong dan pulut putih

Bahasa Indonesia

Beras ini dikenali sebagai Beras Ketan atau hanya Ketan di Jawa, dan kebanyakan dari Indonesia, dan pulut di Sumatera. Ini banyak digunakan sebagai ramuan dalam berbagai makanan ringan manis, gurih, atau fermentasi. Nasi pulut digunakan sebagai bijirin yang dikupas atau digiling menjadi tepung. Biasanya dicampur dengan SANTAN, yang merupakan santan dalam bahasa Indonesia, bersama sedikit garam untuk menambah rasa. Nasi pulut jarang dimakan sebagai ruji. Salah satu contohnya ialah lemang, iaitu beras pulut dan santan yang dimasak di batang buluh yang dilapisi daun pisang. Nasi pulut juga kadang-kadang digunakan dicampurkan dengan nasi biasa dalam hidangan nasi seperti nasi tumpeng atau nashi tim. Ia digunakan secara meluas pada musim lebaran sebagai makanan tradisional. Ia juga digunakan dalam pengeluaran minuman beralkohol seperti tuak dan BREM bali.

Makanan ringan yang sedap

  • Ketan - Secara tradisinya merujuk kepada beras yang paling pulut dan makanan beras bergetah dalam bentuknya yang paling sederhana. Sebilangan gundukan beras pulut dibulatkan dan ditaburkan dengan kelapa parut, baik segar atau tumis di serundeng.
  • Ketupat adalah kerajinan berbentuk persegi yang dibuat dari daun lokal yang sama dengan palas, tetapi biasanya diisi dengan sebutir beras biasa dan bukannya pulut, walaupun ini berbeza mengikut pengilang.
  • Gandos adalah makanan ringan yang terbuat dari beras pulut tanah yang dicampur dengan kelapa parut dan goreng.
  • Lemang - dibalut dengan daun pisang dan di dalam buluh, dan di sebelah kiri akan menjadi BBQ / panggangan di atas api terbuka untuk menjadikan rasa dan teksturnya lembut dan unik
  • Lemper - nasi pulut yang dimasak dengan daging cincang di dalamnya dan dibungkus dengan daun pisang yang popular di Jawa
  • Nasite Kuning - Nasi biasa atau beras pulut boleh dibuat di Ketan Kuning, nasi kuning diwarnai dengan kunyit
  • Tumpeng - pulut dapat dibuat menjadi tumpeng nasi kuning, nasi kuning dicelup dengan kunyit, dan dibentuk menjadi kerucut.

Makanan ringan manis

  • Varieti KUE - tepung beras pulut juga digunakan dalam beberapa pencuci mulut tradisional tempatan yang dikenali sebagai KUE, seperti Kué lapis.
  • Bubur Ketana - bubur beras pulut hitam dengan santan dan sirap gula aren
  • Candil - kek tepung beras pulut dengan gula dan kelapa parut
  • Dodol adalah gula-gula tradisional yang terbuat dari tepung pulut dan gula kelapa. Varian serupa wajik (atau wajit).
  • Klepon - bebola tepung pulut yang diisi dengan gula aren dan di atasnya dengan kelapa parut
  • Lupis adalah beras pulut, dibungkus segitiga terpisah dengan daun pisang dan dibiarkan reneh selama beberapa jam. Potongan nasi kemudian dilumurkan dengan kelapa parut dan disajikan dengan sirap gula aren.
  • Onde-Onde - bebola tepung beras pulut yang diisi dengan pasta kacang hijau manis dan biji bijan bersalut dengan Jin deui yang serupa
  • Wingko Babat - tepung pulut panggang dengan kepingan kelapa
  • Gemblong - Bola tepung pulut putih dioleskan dengan karamel gula aren. Di Jawa Timur, ia dikenal sebagai GETAS, kecuali ia menggunakan tepung pulut hitam sebagai bahan utamanya..

Makanan ringan susu yang ditapai

  • Br - enapan pepejal dari jus dehidrasi beras pulut yang diperah
  • Tapai Ketan - dibuat dari beras pulut yang diperam dengan ragi, dibungkus dengan daun pisang atau daun nanas. Selalunya dimakan seperti atau dalam pencuci mulut sejuk

Keropok

  • Rengginang - keropok padi tradisional yang berkaitan dengan kerupuk

Di samping itu, hidangan beras pulut yang disesuaikan dari budaya lain tersedia. Contohnya termasuk Kué Moci (mochi, Jepun) dan bacang (Zongzi, Cina).

Hidangan pulut Indonesia

Lemper, pulut berisi ayam yang dibalut daun pisang

Dodol dibuat dari gula kelapa dan beras pulut

Lemang dihiasi tapai pulut hitam yang ditapai

Ketan dihidangkan dengan sos durian

Uli Bakar atau Cili Beras Goreng

Kuih Jawa cendil yang terbuat dari tepung beras pulut, gula dan kelapa parut

Kue mocha, berasal dari mochi Jepun Cina, terbuat dari tepung beras pulut

Kué lapis - pai Indonesia yang dibuat terutamanya dari beras pulut

Coue Lupis - kek beras pulut dengan kelapa parut dan gula aren cair

Tapai ketano (kanan) disajikan dengan st (pulut rebus dengan kelapa parut dan kentang tumbuk, kiri)

Orang Jepun

Memasak mochi di Jepun

Okowa (お こ わ), beras ketan yang dicampurkan dengan semua jenis sayur atau daging dan dikukus

Di Jepun, beras pulut dikenali sebagai mochigome [Mo-Chee-gōmay] (Bahasa Jepun: も ち 米). Ia digunakan dalam hidangan tradisional seperti sekihan yang dikenali sebagai nasi merah, okowa, dan ohagi. Ia juga dapat digiling menjadi mochiko (も ち 粉) dan tepung beras, digunakan untuk membuat mochi (も ち), yang terkenal sebagai kue beras manis untuk orang bukan Jepun, mochi adalah kue beras tradisional yang disiapkan untuk Tahun Baru Jepun, tetapi juga dimakan sepanjang tahun. Lihat juga nasi Jepun.

Orang Korea

Di Korea, beras pulut disebut chapssal (Hangul: 찹쌀), dan ciri kekenyangannya disebut chalgi (Hangul: 찰기). Nasi rebus yang terbuat dari beras pulut disebut chalbap (Hangul: 찰밥) dan kek beras (Hangul: 떡, ddeok) disebut chalddeok atau chapssalddeok (Hangul: 찰떡, 찹쌀떡). Chalbap digunakan sebagai pengisian dalam samgyethan (Hangul: 삼계탕).

Nasi pulut adalah nasi utama yang dimakan di Laos (lihat masakan Lao), di mana ia dikenali sebagai khao Niao (Lao: ເຂົ້າ ຫນຽວ): "Kao" bermaksud nasi, dan "Niao" bermaksud lengket. Ia disediakan dengan merendam selama beberapa jam dan kemudian mengukus di dalam bakul buluh atau wa (Lao: ຫວດ). Selepas itu, ia harus dipusingkan ke permukaan yang bersih dan diuli dengan spatula kayu untuk melepaskan wap; ini mengakibatkan bola beras melekat pada diri mereka sendiri tetapi tidak pada jari. Sebiji nasi besar disimpan di dalam bakul buluh kecil atau hujung khao (Lao: ຕິບ ເຂົ້າ). Nasi melekit tetapi kering, tidak basah dan melekit seperti jenis tidak melekit. Jari tangan kanan digunakan untuk memakan nasi kapasnya.

Orang Laos mengambil beras pulut sebagai sebahagian daripada makanan utama mereka; Mereka juga menggunakan beras pulut panggang Kao khoua (Lao: ເຂົ້າ ຄົ່ວ) untuk menambahkan rasa seperti kacang ke banyak hidangan. Makanan Lao yang popular adalah gabungan ping kai ayam goreng Lao (Lao: ປີ້ງ ໄກ່), salad betik Lao TAM Mak houng (Lao: ຕໍາ ຫມາກ ຫູ່ງ) dan beras pulut Lao (Khao Niao). Khao Niao juga digunakan untuk menyediakan hidangan Lao yang popular yang disebut Naem Khao (atau Lao Crunchy Rice Salad). Ikan ini dibuat dengan bebola beras ketan goreng, potongan sosis babi fermentasi gaya Lao yang disebut ikan keli moo, kacang cincang, kelapa parut, daun bawang atau bawang merah, pudina, ketumbar, jus limau, sos ikan dan bahan-bahan lain. Khao Niao juga digunakan sebagai ramuan dalam pencuci mulut. Khao Niao yang dicampurkan dengan santan boleh dihidangkan dengan mangga masak atau durian. Khao TOM (Lao: ເຂົ້າ ຕົ້ມ) adalah campuran Khao Niao kukus dengan buah cincang dan santan.

Orang Malaysia

Di Malaysia, beras pulut dikenali sebagai pulut. Ia biasanya dicampur dengan SANTAN, santan Inggeris, bersama sedikit garam untuk menambah rasa. Ia digunakan secara meluas semasa musim perayaan sebagai hidangan tradisional seperti:

  • Dodol adalah gula-gula tradisional yang terbuat dari tepung pulut dan gula kelapa. Varian serupa wajik (atau wajit).
  • Inang-inang adalah keropok pulut. Popular di Melaka.
  • Kelupis - sejenis beras pulut Kuih di Malaysia Timur.
  • Ketupat adalah kerajinan berbentuk persegi yang dibuat dari daun lokal yang sama dengan palas, tetapi biasanya diisi dengan sebutir beras biasa dan bukannya pulut, walaupun ini berbeza mengikut pengilang.
  • Cochin - Kuih Melayu-Peranakan yang manis dan melekit.
  • Lamban - Jenis pencuci mulut beras pulut lain di Malaysia Timur.
  • Lemang - dibungkus dengan daun pisang dan di dalam buluh, dan di sebelah kiri akan ada BBQ / panggangan di atas api terbuka untuk menjadikan rasa dan teksturnya lembut dan unik.
  • Pulut Inti - dibungkus dengan daun pisang berbentuk piramid, Kuih ini terdiri dari beras pulut yang dilapisi dengan kelapa parut yang dimanis dengan gula aren.
  • Pulut panggang - bungkusan beras pulut yang diisi dengan perasa, kemudian dibungkus dengan daun pisang dan arang. Bergantung pada tradisi daerah, pengisian rasa termasuk udang kering yang diparut, pasta kelapa karamel, atau tusuk gigi daging sapi. Di Sarawak, panggang pulut tempatan tidak mengandungi isi dan sebaliknya dibungkus dengan daun pandan.
  • Tapai - dibuat dari beras pulut yang diperam oleh ragi, dibungkus dengan pisang, pokok getah atau daun bunga nanas.

Orang Thai

Di Thailand, beras pulut dikenal sebagai khao Niao (Thai: ข้าวเหนียว; menyala "beras pulut") di tengah Thailand dan Isan, dan sebagai khao Nueng (Thai: лит; dinyalakan "nasi rebus") di utara Thailand. Orang Thai Utara (orang Lanna) dan Thai Timur Laut secara tradisional memakan beras pulut sebagai makanan pokok mereka. Thailand Selatan dan Tengah dan Thai Timur Laut dari Provinsi Surin dan negara-negara Thai yang dipengaruhi Khmer memihak kepada Khao Chao yang tidak melekit.

  • Beras pulut adalah salah satu bahan utama dalam membuat daging babi fermentasi masam tanpa sosis kulit yang disebut naem atau bahagian utara Thai dengan dagu ikan keli, yang dapat dibuat dari daging babi, daging sapi, atau daging kerbau. Ini juga penting untuk proses penapaian dalam sosej Thai timur laut yang disebut sai Krki Isan. Sosej terakhir ini dibuat, tidak seperti dua yang pertama, dengan badan sosej.
  • Gula-gula dan pencuci mulut: Terkenal di kalangan pelancong di Thailand Khao Niao mamuang (Thai: ข้าวเหนียว มะม่วง): beras kelapa manis dengan mangga, sementara Khao Niao tat, beras melekit manis dengan krim kelapa dan kacang hitam, Khao Niao on krachik (Thai : ข้าวเหนียว หน้ากระฉีก), beras pulut manis di atas dengan kelapa parut goreng karamel, Khao Niao Keo, beras ketan yang dimasak dalam santan dan gula dan Khao tome hu Ngoc, beras pulut kukus dengan pisang dengan kelapa parut dan gula, pencuci mulut tradisional yang popular.
  • Kao lam (Thai: ข้าวหลาม) adalah beras pulut dengan gula dan krim kelapa, dimasak di bahagian buluh yang disediakan khas dengan pelbagai diameter dan panjang. Ia boleh didapati dengan varieti beras pulut putih atau ungu gelap (empangan Kao Niao). Kadang-kadang sebilangan kacang atau kacang ditambahkan dan dicampurkan ke dalam. Bekas Khao Lama tebal boleh mempunyai kastard, seperti pengisian di tengahnya dibuat dengan krim kelapa, telur dan gula.
  • Kao yi (Thai: ข้าวจี่) adalah kek beras pulut yang berukuran seukuran dan bentuk pai dan mempunyai kerak rangup. Untuk menyiapkannya, beras pulut diasah dengan garam, sering juga ditutup dengan telur yang dipukul dan digoreng di atas arang. Mereka secara tradisional dibuat dengan sisa nasi dan diberikan pada awal pagi kepada anak-anak, atau dengan membiarkan para bhikkhu berkorban.
  • Tenis Khao (Thai: ข้าว โป่ง) adalah penyediaan renyah yang terbuat dari beras pulut sisa yang ditumbuk dan ditekan ke dalam kepingan nipis sebelum dipanggang.
  • Kao Tom mat (Thai: ข้าวต้ม มัด), nasi ketan yang dimasak dicampurkan dengan pisang dan dibungkus dengan daun pisang, Kao ha, beras ketan yang dibentuk dan dibungkus dalam bentuk kerucut, Kao pradap din, EDGE sat dan Kao Thip adalah penyediaan beras pulut digunakan sebagai cadangan dalam perayaan dan upacara keagamaan untuk membuat pahala atau untuk menghindari roh jahat.
  • Khao Niao ping (Thai: ข้าวเหนียว ปิ้ง), beras pulut yang dicampur dengan santan dan taro (Khao Niao ping pheuak), pisang (Khao Niao ping kluai) atau kacang hitam (Khao Niao ping Tua), dibungkus dengan daun pisang dan dipanggang perlahan-lahan di atas api arang. Nasi pulut secara tradisional dimakan dengan tangan kanan
  • Kao hua (Thai: ข้าว คั่ว), nasi pulut goreng, adalah prasyarat untuk membuat hidangan Thai timur laut larb, Nam Tok dan Nam Hogo chaeo. Beberapa resipi juga meminta Kao hua dalam beberapa kari Thai utara. Ini memberikan rasa yang sedap pada hidangan di mana ia digunakan.
  • Naem khluk atau ubi jalar naem khao thot adalah salad yang terbuat dari goreng goreng, kroket nasi kari dan sosej naem
  • Chin som mok adalah masakan khas Thailand utara yang dibuat dengan kulit babi yang dibungkus daun pisang yang telah diperam dengan pulut
  • Sai Krok Isan: sosis babi panggang, fermentasi, makanan khas Thailand timur laut
  • Beras pulut juga digunakan sebagai pangkalan pembuatan bir sato (Thai: สาโท), minuman beralkohol yang juga dikenal sebagai "anggur beras Thailand".