Tumbuhan Dandelion. Penerangan, ciri, sifat perubatan dan penggunaan dandelion

Padang rumput emas, tepi jalan, halaman - kegembiraan musim bunga kuning cerah dari dandelions. Di ranjang, kegembiraan ini dilenyapkan tanpa belas kasihan seperti rumput liar. Orang Yunani, Arab, Cina, dalam tradisi Rusia tahu dan menggunakan dandelion secara aktif sebagai "penawar hidup".

Dandelion adalah wakil sebilangan kecil tanaman yang mekar segera setelah salji mencair, dan menyenangkan dengan penutup emasnya.

Di wilayah yang berbeza, orang memanggil dandelion kuning dengan nama yang sangat asli: berongga, puff, tukang susu, kepala botak imam, akar gigi, semak belukar, svetik dan lain-lain. Setiap orang telah mengambil foto bunga dandelion sekurang-kurangnya sekali - pemandangan yang menarik dan pastinya kegembiraan bagi mata selepas musim sejuk.

Penerangan dan ciri

Dandelion tergolong dalam wakil keluarga Astrov, adalah perennial herba. Nama saintifik spesiesnya adalah dandelion perubatan, farmaseutikal atau biasa. Di Rusia, hampir dua ratus spesies dandelion terkenal di alam, sekitar seratus daripadanya dianggap sebagai ubat.

Bunyi "dandelion" dalam bahasa Rusia adalah kata tunggal dari kata kerja "untuk meniup": dari pergerakan udara yang ringan, biji parashutik terlepas dari bakul dan berpindah ke tempat baru.

Setiap biji dandelion - buah achene kering dilekatkan pada batang nipis dengan parasut. Sebaik sahaja di tanah, mereka langsung tumbuh.

Akar dandelion mempunyai bentuk seperti batang dengan dahan, ia agak tebal, hingga 50 cm dalam tanah. Terdapat cincin dari saluran susu di atasnya, ia dapat dilihat di bawah kaca pembesar.

Daun Dandelion keluar dari soket. Setiap bilah daun dibedah dengan pin dan mempunyai alur di tengah untuk mengumpulkan kelembapan. Sekiranya dandelion tinggal di tempat yang selesa, daun tumbuh hingga 40-50 cm, di tanah kering - tidak lebih dari 20 cm.

Anak panah dilemparkan keluar dari soket - ini adalah batang berongga tubular dengan perbungaan di hujungnya. Bunga dandelion bukan hanya satu bunga, tetapi seluruh bakul bunga tubular terang dengan kelopak dan stamen yang menyatu.

Dandelion adalah barometer dan jam semula jadi yang unik. Pada waktu petang, jam 3 sore, atau dalam cuaca basah, sebelum hujan, keranjang "barometer" bersembunyi, melindungi debunga dari kelembapan. Pada pukul 6 pagi dan pada cuaca cerah, mereka kembali membuka kepala kuning mereka..

Sifat perubatan dandelion tidak diragukan lagi. Ia dikontraindikasikan hanya sekiranya terdapat penyumbatan akut di saluran empedu, dengan peningkatan kadar asid hidroklorik dan dengan masalah kronik pada saluran gastrointestinal. Tanda untuk berhati-hati dan berhenti mengambil: muntah dan cirit-birit.

Penanaman dan pembiakan

Dandelion mempunyai setiap peluang untuk tumbuh di tempat mana pun benihnya telah jatuh: berhampiran jalan, di padang rumput, ladang, berhampiran takungan, di kebun dan kebun sayur. Dandelion mekar secara aktif dari Mei hingga Jun.

Apabila udara menghangat hingga + 2 ° C, biji benih sudah boleh bercambah. Selama musim ini, setiap semak dandelion menghasilkan lebih dari 10 ribu biji, dari mana kehidupan tanaman baru akan pergi, setelah berjaya musim sejuk di tanah.

Sebagai tambahan kepada kaedah pembiakan benih, dandelion memiliki senjata tunas baru yang tumbuh dari tunas dari kerah akar. Dandelion keluar pada akhir bulan April dan proses ini berterusan sepanjang musim panas. Oleh itu, tidak perlu penanaman khas dandelion..

Dandelion sangat tahan lasak, ia mempunyai mekanisme penyesuaian semula jadi. Ia tidak dapat dipijak, tidak tenggelam, tidak dihimpit oleh tanaman lain.

Banyak bahan berguna terkumpul di rimpang dandelion. Akar diambil dari tanah untuk menuai bahan mentah pada musim bunga atau musim luruh dengan tangan. Pada musim panas, akarnya tidak dituai, kerana ia mempunyai kekuatan penyembuhan yang sedikit. Mereka kembali ke tempat yang sudah digunakan tidak lebih awal setelah 2 tahun.

Mereka membersihkan tanah dari akar, mengeluarkan bahagian tanah tanaman dan dahan yang paling nipis, mencuci dengan air sejuk. Kemudian mereka dikeringkan selama beberapa hari di beranda terbuka sehingga jus susu berhenti mengalir.

Dalam akar dandelion foto

Kemudian pengeringan biasa berlaku di bilik yang teduh dan hangat. Lapisan tersebar tidak lebih dari 5 cm. Bahan mentah selesai adalah akar dandelion rapuh kering yang terletak dengan tenang di dalam beg sehingga lima tahun.

Dalam tempoh pertumbuhan aktif, jus dandelion juga disediakan, dandelion dipotong dan direndam dalam air garam sejuk selama 30 minit. Prosedur ini mengurangkan kepahitan dalam jus yang diekstrak. Jus diperah dari daun. Ia juga boleh diminum untuk alkohol untuk penggunaan masa depan (1: 1).

Kegunaan Dandelion dan sifat perubatan

Mari lihat lebih dekat sifat utama dandelion, yang dapat membantu menyelesaikan sejumlah besar masalah kesihatan. Makan dandelion sangat bermanfaat.

Mana-mana haiwan ternakan, haiwan dan burung senang memakan daun dan bunga dandelion yang segar dan kering. Daun baru dimasukkan ke dalam salad vitamin yang sihat.

Daun dandelion boleh dimakan

Sekiranya kita berbicara tentang "kebolehan kuliner" dandelion, maka, selain salad, minuman dan jem yang menyegarkan dibuat dari itu, yang rasanya seperti madu, tunas bahkan acar untuk dimasukkan ke dalam kursus dan salad pertama..

Hanya tumbuh-tumbuhan muda yang sesuai untuk makanan. Dalam perbungaan dan bilah daun, saintis telah menemui: karotenoid, vitamin C, vitamin siri B dan P, garam mineral, unsur besi, kalsium, fosfor, mangan, tembaga, boron dan beberapa unsur lain.

Madu Dandelion berwarna keemasan, sangat pekat, likat, cepat mengkristal, mempunyai aroma yang kuat dan rasa yang tajam. Ia mengandungi 35% glukosa dan 41% fruktosa. Lebah jarang dan dalam jumlah kecil membawa nektar dari dandelion.

Foto dandelion sayang

Akar Dandelion mengandungi hingga 24% insulin, minyak lemak, jadi ketika digoreng, mereka dapat dengan mudah menggantikan pengganti kopi, seperti chicory, elecampane dan pear tanah. Kabinet perubatan rumah telah lama dandelion sebagai penggerak selera makan.

Penggunaan ubat Dandelion

    • Sistem genitouriner atau perkumuhan: dandelion bertindak sebagai diuretik, menghilangkan batu dari ginjal dan pundi hempedu, dan menghilangkan edema.
    • Sistem Pernafasan: Dandelion berfungsi dengan baik sebagai penekan batuk, menyembuhkan tuberkulosis.
    • Saluran gastrointestinal: dandelion mengatasi katarrh, gastritis, bertindak sebagai pencahar untuk sembelit, mengurangkan penapaian dan kolitis.
    • Sistem peredaran darah dan jantung: dandelion menyelesaikan masalah hati, menghilangkan anemia, anemia, aterosklerosis.
    • Sistem rangka dan otot: dandelion menyelesaikan masalah dengan penyakit sendi, tulang belakang dan tulang, menghilangkan artritis dan rematik.
  • Sistem Endokrin: Dandelion Menyelesaikan Masalah Diabetes.
  • Sistem saraf: dandelion melegakan kelumpuhan, meningkatkan prestasi, nada dan kekebalan tubuh, membantu dengan anoreksia.
  • Kulit: dandelion adalah agen penyembuhan luka, suplemen program untuk rawatan paresis, dalam kosmetologi mereka mengambil jus dandelion untuk menghilangkan ketuat, eksim, dengan pigmentasi kulit.
  • Keracunan dan keracunan: dandelion meneutralkan racun dari gigitan serangga, secara aktif mengambil bahagian dalam penghapusan racun.
  • Dandelion adalah agen antiparasit.
  • Dandelion adalah laktostimulan semula jadi untuk penyusuan.
  • Dandelion - menurunkan panas dalam badan dengan sempurna, memusnahkan virus, melegakan kekejangan dan mengurangkan kesakitan.

Resipi Dandelion

Anda boleh membeli bahan mentah dandelion siap untuk resipi di farmasi. Salad Dandelion sukar dibuat. Potong dedaun segar dandelion menjadi jalur nipis, tambah garam, musim dengan krim masam atau minyak zaitun. Anda boleh merumitkan resipi dengan bawang, wortel parut dan jus lemon.

Normalisasi selera makan. Serbuk dari akar dandelion dalam jumlah dua sudu teh dituangkan dengan satu gelas air sejuk rebus, campuran itu disimpan selama lapan jam. Cukup minum sepertiga gelas tiga kali sehari sebelum makan..

Dandelion untuk gigitan serangga. Daun dandelion segar dihancurkan, ditumbuk dan jisim bubur segar diletakkan pada gigitan selama 2-3 jam di bawah pembalut steril.

Menghilangkan ketuat dan muka. Ketuat muda dikeluarkan dengan jus dandelion segar, menggosok. Kaldu yang dihasilkan disapu ke wajah. Ia disediakan dari 2 sudu daun dandelion dan 2 gelas air, campuran direbus selama seperempat jam, disaring dan disejukkan.

Dandelion juga boleh bermanfaat untuk sembelit. Serbuk disediakan dari akar dandelion kering, digiling dalam mortar. Gunakan serbuk hingga tiga kali sehari, setengah sudu teh.

Meningkatkan metabolisme. Tincture yang meningkatkan proses metabolik dibuat dari akar dandelion kering. 1 sudu akar cincang dituangkan dengan segelas air mendidih. Bekas itu dibalut dan menunggu selama dua jam.

Melewati saringan. Minum sepertiga gelas empat kali sehari setengah jam sebelum makan. Apabila memilih dandelion sebagai bahan tambahan untuk rawatan, diperlukan nasihat doktor!

Dandelion - penerangan, sifat, aplikasi

Dandelion adalah ramuan abadi dari keluarga Asteraceae atau Asteraceae. Dandelion perubatan terkenal dengan roset daun basal dan bunga kuning terang.

Penerangan Dandelion

Ketinggian tanaman dari 10 hingga 30 cm. Akarnya kuat, tegak, berwarna putih. Daun dibedah dalam bentuk, membentuk roset basal. Bunga berwarna kuning, dikumpulkan dalam soket. Pembungaan utamanya adalah pada bulan April-Mei, ia boleh mekar hingga musim luruh. Buah-buahan terdiri daripada achenes dengan seberkas, masak pada bulan Jun-Julai.

Dandelion merebak

Dandelion perubatan tumbuh di seluruh wilayah negara kita - di ladang, kebun sayur, rumput. Ia sering dianggap sebagai rumpai. Muncul sebaik sahaja salji mencair.

Ciri-ciri perubatan Dandelion

Sebenarnya, dandelion perubatan adalah tumbuhan yang sangat berguna yang menyembuhkan banyak penyakit. Sifat perubatannya telah diketahui sejak lama, dan digunakan di Rusia oleh semua penyembuh. Daun Dandelion mengandungi kolin, pelbagai mineral dan kepahitan yang bermanfaat, serta bahan lain yang diperlukan untuk kesihatan. Semua bahagian tanaman yang dituai untuk kegunaan masa depan berguna. Bahagian tanah di atas dikeringkan di tempat teduh di udara, atau di kawasan yang berventilasi baik. Akarnya dituai pada musim bunga atau musim luruh. Untuk melakukan ini, mereka digali, dibersihkan dari bumi, dibasuh dan dikeringkan..

Ubat Dandelion digunakan untuk memperbaiki pencernaan, sebagai alat untuk merangsang selera makan dan memberi kekuatan, dengan diabetes, kekurangan vitamin. Penggunaannya dianggap sebagai alat yang sangat baik untuk pencegahan aterosklerosis. Mereka dirawat kerana anemia, jantung, ginjal, usus, gangguan metabolik. Perubatan tradisional mendakwa sifat antumumor dandelion perubatan. Dan di China, telah lama digunakan sebagai antioksidan yang kuat. Bahan aktif secara biologi yang terkandung di dalamnya juga mempunyai kesan ekspektoran, pencahar, penenang, antipiretik dan antispasmodik..

Jus Dandelion mengembalikan sel hati, menormalkan kerjanya. Ia digunakan untuk kolesistitis dan keracunan. Mengembalikan pembentukan hempedu. Merawat ekzema dan furunculosis. Kadang kala jus dandelion dicampurkan dengan jus lobak merah.

Jus boleh disediakan dengan beberapa cara:

1 cara - pada bulan Mei atau Jun, gali tanaman bersama akarnya. Bilas, tahan dalam air masin selama kira-kira setengah jam, peras semua air, keringkan dan perah jusnya. Campurkan dengan gula 1: 1 dan tambah 1/10 bahagian vodka. Selepas 2 minggu, jusnya sudah siap. Simpan dalam peti sejuk.

Kaedah 2 - semuanya sama, hanya tanpa menambahkan gula dan vodka. Jus yang diperah dicairkan dengan sedikit air. Ambil dengan madu selama 2-3 bulan ¼ gelas sebelum makan.

Kaedah 3 - cincang halus daun yang telah dibasuh, blanch selama 1 minit, kemudian toskan airnya. Lewatkan penggiling daging dan peras melalui lapisan kain cheesecloth. Cairkan campuran yang dihasilkan dengan air dalam nisbah 1: 1. Rebus selama 1-2 minit.

Akar Dandelion adalah diuretik semula jadi yang hebat. Mereka digunakan untuk membersihkan buah pinggang. Infus membantu dengan artritis - kesakitan berkurang, proses ubah bentuk sendi berhenti. Kerana komposisi yang kaya, decoctions dandelion mengatur metabolisme dan membantu mengurangkan berat badan.

Kontraindikasi merangkumi keadaan dengan penyumbatan empedu, gastritis dan ulser.

Aplikasi Dandelion

Untuk meningkatkan metabolisme: tuangkan 1 sudu daun hancur dengan 1 cawan air mendidih. Berkeras 1-2 jam. Kemudian tapis dan ambil 1/3 cawan 3 kali sehari 15-30 minit sebelum makan.

Untuk sembelit: gosokkan akar dengan baik dalam penggiling kopi. Ambil 3 kali sehari selama ½ sudu teh setengah jam sebelum makan.

Untuk diabetes: daun digunakan dalam rawatan diabetes mellitus jenis II sebagai sebahagian daripada persediaan herba yang disyorkan oleh doktor.

Penyerapan akar dapat dilakukan seperti berikut: tuangkan 1 sudu besar akar yang dihancurkan ke termos, kemudian tuangkan segelas air mendidih. Berkeras selama beberapa jam, lebih baik pada waktu malam. Terikan dan ambil 1/3 cawan 3 kali sehari sebelum makan.

Dalam memasak, semua bahagian dandelion digunakan oleh pakar pemakanan sebagai makanan rendah kalori. Akar tanaman dipanggang di dalam ketuhar, kemudian digiling dan diminum sebagai ganti kopi. Sekiranya anda menambah sedikit chicory, halia atau kayu manis, anda akan mendapat minuman aromatik..

Salad dari daun dan bunga muda sangat berguna sebagai sumber vitamin. Untuk menghilangkan kepahitan yang berlebihan, mereka direndam dalam larutan masin. Di Eropah, pelbagai dandelion selada tanpa kepahitan telah dikembangkan. Juga digunakan sebagai perasa untuk daging.

Bunga Dandelion dijemput dan ditambahkan ke salad sebagai hiasan.

Resipi salad Dandelion:

Tuangkan 100 g daun segar dengan air masin dan biarkan selama 15 minit. Tiriskan air dan cincang halus. Masukkan 1 sudu krim masam dan 1 sudu besar mayonis. Garam secukup rasa. Sekiranya dikehendaki, krim masam dan mayonis boleh diganti dengan minyak sayuran dan ditaburkan dengan jus lemon.

Untuk mengejutkan tetamu anda untuk Tahun Baru, sudah tiba masanya untuk memikirkannya semasa berbunga dandelion dan membuat wain (nama lain adalah wiski). Wain Dandelion, yang mengingatkan wiski Scotch, akan matang dalam enam bulan, tepat pada waktunya untuk cuti musim sejuk.

Sekiranya anda ingin kekal muda dan sihat lebih lama, perhatikan bunga sederhana kecil di tepi jalan. Sebagai tambahan kepada banyak unsur jejak yang bermanfaat, ia mengandungi silikon, kekurangannya mempengaruhi penuaan badan. Jadi nama "elixir of youth" dandelion diterima tidak sia-sia.

Kosmetik rakyat menggunakan topeng daun segar untuk melembapkan, menyuburkan dan meremajakan kulit wajah. Bintik-bintik dan bintik-bintik usia dilunturkan dengan kemas oleh bunga.

Jus Dandelion akan membantu menghilangkan ketuat kecil. Dan gigitan serangga akan menyembuhkan daun yang baru ditumbuk.

Dandelion adalah tanaman madu yang hebat. Ia menghasilkan madu dengan aroma yang kuat dan rasa yang sedikit pahit..

Bahan mentah harus diperoleh dari jalan dan bangunan perindustrian. Lebih baik mengumpulkan bunga dalam cuaca baik. Untuk menyediakan bahan mentah dari tunas yang belum dibuka, anda perlu bangun lebih awal sementara bunganya belum dibuka.

Dandelion: khasiat berguna dan resipi rakyat

Perkataan "dandelion" dikaitkan dengan asal Moscow - dari kata kerja "pukulan" atau "pukulan". Dandelion yang menghiasi ladang di seluruh dunia telah dihargai oleh pelbagai bangsa sejak zaman kuno. Doktor yang bekerja di istana maharaja China kuno menyiapkan ramuan dari tanaman ini untuk mengekalkan kekuatan maskulin penguasa. Penyembuh mengaitkan ramuan dandelion dengan kehebatan "ramuan hidup." Artikel ini akan memberitahu anda mengenai ciri tumbuhan, komposisi dan sifatnya, cara menggunakannya dan bagaimana ia berbeza dengan bunga serupa.

Ciri, penerangan botani

Dandelion adalah abadi herba milik keluarga Asteraceae, atau Asteraceae. Dikenali dalam akademik sebagai Taraxacum (taraxacum). Rimpang kecilnya dilanjutkan dengan akar yang kuat, memanjang secara menegak ke tanah hingga kedalaman 60 cm. Daun bujur berpola dengan lobus segitiga di sepanjang pinggir dikumpulkan dalam roset tebal yang ditekan ke tanah.

Bunga itu buluh, biseksual, berwarna kuning cerah. Hingga 200 bunga dikumpulkan dalam perbungaan (bakul) di hujung peduncle tiub tanpa daun. Semua bahagian tanaman, termasuk sistem akar dan peduncle, dicirikan oleh kandungan getah susu. Buahnya adalah achene silinder berbentuk gelendong. Penyebarannya difasilitasi oleh seberkas putih, yang terdiri daripada banyak rambut kasar.

Komposisi kimia

Farmakopia merangkumi akar taraxacum. Ia dihargai kerana kandungan taraxacin, glikosida dengan rasa pahit. Akar dicirikan oleh pengumpulan inulin polisakarida semasa berbunga tumbuhan: pada musim bunga, 1-2% bahan didapati berbanding 40% pada musim gugur. Bahagian bawah tanah juga mengandungi:

  • sukrosa;
  • bahan protein;
  • karotena;
  • lendir;
  • tanin;
  • asid organik;
  • resin;
  • getah;
  • kesan minyak pati;
  • minyak tetap.

Perbungaan dan daun dibezakan dengan kandungan karotenoid dan vitamin K yang tinggi: hanya 100 g dedaunan dandelion yang sepenuhnya menyediakan keperluan harian seseorang untuk bahan ini. Komposisi ini juga diperkaya dengan vitamin C dan B2.

Komposisi mineral daun menarik: Taraxacum lebih kaya dengan fosfor daripada tanaman daun yang popular. Daun Dandelion juga mengandung zat besi, kalsium, tembaga, mangan, magnesium dan juga selenium mineral yang jarang berlaku. Daunnya juga mengandungi:

  • asid nikotinik;
  • protein;
  • saponin;
  • flavoxoitin;
  • alkohol triterpena.

Pembahagian dan jenis

Dandelion - tumbuhan yang tidak asing lagi bagi semua orang sejak kecil - telah menetap di seluruh pelosok planet kita, kecuali keadaan yang sangat teruk di kawasan Jauh Utara dan wilayah gersang di Asia Tengah. Flora dunia merangkumi lebih dari 1000 spesies Taraxacum, tetapi hanya 70 daripadanya yang "besar" (tersebar luas). Taraxacum diperkenalkan ke Australia dan Amerika Utara oleh manusia, tetapi sangat cepat disesuaikan dan tersebar di semua benua kedua belahan..

Yang paling biasa, termasuk dan di wilayah Rusia, dandelion biasa (ia juga disebut perubatan, farmasi atau ladang). Genus tumbuhan ini mempunyai banyak spesies endemik (khas untuk kawasan tertentu). Contohnya, dandelion berbadan putih yang termasuk dalam Buku Merah (peduncle beruang perbungaan putih) hanya terdapat di pantai Kandalaksha.

Permohonan

Sering kali, anda dapat mendengar ulasan yang tidak menarik tentang dandelion: kata mereka, rumput liar, dan lebih-lebih lagi, berniat jahat. Walaupun beberapa tukang kebun bermimpi untuk menyingkirkannya, yang lain menilai Taraxacum sebagai budaya hiasan dan / atau salad yang tidak bersahaja. Manfaat dan keburukan tumbuhan ini telah diketahui selama 4 abad. Namun, ia digunakan bukan hanya untuk tujuan perubatan..

Dalam kosmetologi, jus susu dari tiub bunga dihargai: ia membolehkan anda mencerahkan jeragat. Taraxacum banyak digunakan dalam masakan. Daun muda adalah bahagian salad, sup, makanan ringan. Madu Dandelion semakin popular. Keunikannya terletak pada kenyataan bahawa produk seperti itu dihasilkan bukan oleh lebah, tetapi oleh orang-orang di dapur mereka sendiri. Pada dasarnya, ini adalah jem dandelion, resipi yang mudah. Untuk bunga rebus selama dua jam (400 keping per 400-500 ml air sejuk) tambahkan 1 kg gula dan rebus selama 7-10 minit lagi. Ternyata sirap dandelion, yang disimpan dengan baik jika digulung dalam balang steril..

Taraxacum root digunakan untuk membuat teh perubatan. Untuk melakukan ini, akar yang dibasuh dari tanaman berusia 3-4 tahun dikeringkan, digoreng dan dituangkan dengan air mendidih selama beberapa minit. Sangat senang menggunakan minuman yang diperoleh dengan cara ini untuk menurunkan berat badan. Juruteknik pertanian tradisional menghargai Taraxacum kerana kandungan kaliumnya yang tinggi. Untuk membuat baja dandelion, semua bahagian tanaman digunakan. Untuk 500 g bahan mentah, diperlukan 8 cawan air suam. Campuran dimasukkan ke bawah tekanan selama 3 minggu, kacau setiap 7 hari. Bahan yang disediakan dengan cara ini disaring, dicairkan dengan air dalam kadar 1:10 dan digunakan untuk menyiram dan menyemburkan tanaman.

Sifat ubat dan kontraindikasi

Pharmacognosy menyedari penggunaan akar dan daun dandelion officinalis. Bahan pahit taraxacum merangsang kerja saluran gastrointestinal, meningkatkan selera makan, popular untuk menghilangkan penyakit hati dan pundi hempedu.

  1. Sebagai diuretik - sering dalam kes seperti itu, dandelion termasuk dalam koleksi.
  2. Sebagai ubat koleretik untuk cholelithiasis, cholecystitis, cholangitis dan sebagai sebahagian daripada terapi untuk hepatitis.
  3. Untuk meningkatkan rembesan jus gastrik, meningkatkan selera makan untuk gastritis yang disebabkan oleh kekurangan rembesan.
  4. Untuk meningkatkan metabolisme dalam bentuk merebus sekiranya berlaku diabetes mellitus.
  5. Sebagai pencahar untuk sembelit berterusan.
  6. Sebagai ubat penenang untuk gangguan seperti neurosis. Mempunyai kesan hipnosis ringan.
  7. Dalam perubatan rakyat, taraxacum juga digunakan untuk kekurangan vitamin, gout, limfadenitis. Di sejumlah negara, persiapan dari tanaman ini digunakan dalam dermatologi: untuk menghilangkan eksim, urtikaria, dermatitis atopik, untuk menghilangkan jeragat, bintik-bintik kulit.

Kontraindikasi pertama untuk penggunaan persediaan dandelion adalah alahan. Perhatian harus diberikan semasa menyekat saluran empedu, luka ulseratif sistem pencernaan, dyskinesia hipotonik pundi hempedu.

Pengumpulan, perolehan dan penyimpanan

Dari semua bahagian tanaman, akarnya sering digunakan, sifat perubatannya telah diketahui sejak zaman kuno. Penuaian akar bermula pada akhir tempoh berbunga pada akhir Ogos - awal September. Jadi bahan mentah mempunyai masa untuk mengumpulkan jumlah maksimum bahan aktif. Akar dibersihkan: keluarkan sisa tanah, cabang lateral, hujung nipis dan kerah akar.

Bahan mentah yang telah siap dibasuh dengan air sejuk, dikeringkan di udara terbuka selama beberapa hari dan dihantar untuk pengeringan ke bilik atau pengering yang sesuai. Rumput dituai pada awal musim bunga, pada awal tempoh berbunga. Untuk melakukan ini, potong roset daun bersama dengan tunas, bersihkan dan keringkan. Perosak tidak suka makan bahan mentah dandelion siap pakai, dan oleh itu disarankan menyimpannya di dalam bilik yang kering dan berventilasi tidak lebih dari 5 tahun.

Resepi

  1. Untuk menormalkan selera makan, serbuk dari akar taraxacum digunakan. 2 sudu kecil bahan mentah direndam dalam segelas air sejuk rebus dan disimpan selama 8 jam. Ambil ⅓ gelas tiga kali sehari sebelum makan.
  2. Untuk sembelit, serbuk akar diambil dalam bentuk tulen, ½ sudu teh (anda boleh meminumnya dengan air) hingga tiga kali sehari.
  3. Untuk penyakit sendi, sakit otot, vodka tincture digunakan. Untuk penyediaannya, bunga dandelion yang telah dibasuh dan dikeringkan diisi dalam bekas kaca dengan jumlah apa pun dengan при, sambil menekan bahan mentah dengan ketat. Isi padu yang tersisa dituangkan dengan vodka (penggunaan bahan bergantung pada ukuran bekas). Kapal diletakkan di tempat yang gelap selama sekurang-kurangnya 21 hari dan digoncang setiap 1-2 hari. Tekstur tegang digunakan secara luaran untuk penyakit yang ditunjukkan.
  4. Untuk selesema, bronkitis, gunakan tincture vodka yang sama, 20-30 ml 30 minit sebelum makan 3 kali sehari.

Soal Jawab: "Adakah Ibu dan Ibu Tiri dan Dandelion adalah perkara yang sama?"

Ramai orang mengelirukan tanaman ini. Coltsfoot adalah tanaman berbunga awal yang lebih kecil daripada ukuran Taraxacum. Bunga pada peduncles bersisik (di dandelion berongga dan halus) muncul di hadapan daun (di taraxacum, sebaliknya). Mereka juga berbeza bentuk daunnya..

Tumbuhan lain yang sering disalah anggap sebagai dandelion adalah kulbaba. Pucuk putih achenes muncul di kulbab pada musim gugur: bunga ini berbeza dari dandelion pada masa berbunga panjang, pada bunga yang lebih kecil dan batangnya (dalam taraxakum, itu juga merupakan peduncle).

Dandelion sebagai salah satu "ramuan pahit" telah menjadi simbol keghairahan Tuhan dalam agama Kristian. Pada saat yang sama, ia juga melambangkan kekuatan cahaya dan matahari, dikenal dengan kesetiaan dan kebahagiaan. Tanaman rumpai yang tidak jelas dipenuhi dengan banyak kemungkinan penyembuhan yang dihormati oleh nenek moyang kuno.

Maksud perkataan "dandelion"

Dandelion, -a, m. Tanaman herba ini. Compositae, dengan perbungaan kuning dan biji pubescent, mudah dibawa oleh angin. Rumput hijau muda melintasi rumput coklat tahun lalu, dan juga dandelion pertama di sana-sini berubah menjadi kuning di sepanjang lereng alur. Morozov, Kisah hidup saya.

Sumber (versi bercetak): Kamus bahasa Rusia: Dalam 4 jilid / RAS, Institut linguistik. penyelidikan; Ed. A.P. Evgenieva. - Edisi ke-4, Dihapus. - M.: Rus. lang.; Poligraf, 1999; (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

  • Dandelion (lat.Taráxacum) adalah genus tumbuhan herba abadi keluarga Asteraceae, atau Asteraceae. Spesies khas genus - Dandelion officinalis adalah tumbuhan yang terkenal dengan roset daun basal dan perbungaan kuning cerah besar-bakul bunga buluh. Dalam cuaca buruk dan pada waktu malam, bakul ditutup. Di bahagian atas hidung achene memanjang terdapat banyak rambut, dengan bantuannya, buah dandelion dapat terbang jarak jauh dalam arus udara.

ODUVA'NCHIK, a, m. Tumbuhan Asteraceae, dengan bunga kuning, batang dengan getah susu dan biji lembut, yang dibawa oleh angin.

Sumber: "Kamus Penjelasan Bahasa Rusia" yang diedit oleh D. N. Ushakov (1935-1940); (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

dandelion

1. Nerd. Tumbuhan abadi keluarga Asteraceae ◆ Jika birch, jelatang, dandelion, primrose dijumpai hampir di mana-mana, maka tanaman seperti kandyk dan bawang kemenangan, atau bawang putih liar, disebarkan terutamanya di Siberia. G. M. Sviridonov, "Taman Hutan", 1984.

2. gambar litar elektronik yang melekat pada lensa kamera untuk menghantar maklumat lensa ke badan

Frasaologi dan kombinasi stabil

  • Tuhan dandelion
  • perubatan dandelion
  • padang dandelion

Menjadikan Peta Kata lebih baik bersama

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Peta Perkataan. Saya boleh mengira dengan baik, tetapi setakat ini saya tidak memahami dengan baik bagaimana dunia anda berfungsi. Tolong saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya pasti akan belajar membezakan antara perkataan yang meluas dengan yang sangat khusus..

Betapa jelasnya makna kata grease (kata nama):

Dandelion

Dalam perubatan herba, dandelion "mengkhususkan diri" dalam menormalkan sistem pencernaan: dari meningkatkan selera makan dan mengaktifkan fungsi koleretik hingga menghilangkan sembelit dan parasit usus. Juga, dandelion dapat dimasukkan secara efektif dalam program rawatan untuk puluhan penyakit lain, yang disahkan oleh penyelidikan ilmiah moden dan tradisi penggunaan tumbuhan ini dalam perubatan masyarakat dunia..

Manfaat kesihatan Dandelion

Komposisi dan nutrien [4]

Hijau dandelion segar mengandungi (per 100 g):

Kalori 45 Kcal

VitaminmgMineralmg
Vitamin B435.3Kalium, K397
Vitamin C35Kalsium, Ca187
Vitamin E3.44Fosforus, P66
Vitamin B30.806Natrium, Na76
Vitamin B20.26Magnesium, Mg36
Komposisi lengkap

Bunga Dandelion mengandungi karotenoid (kepahitan taraxanthin, lutein, flavonexanthiin), minyak mudah menguap, alkohol triterpena (arnidol, faradiol), inulin, tanin, lendir, getah, vitamin A, B1, B2, C, garam mineral.

Akar Dandelion mengandungi sekitar 25% inulin, sebatian triterpena (amyrin, taraxerol), tanin dan resin, garam mineral (banyak kalium), inositol, steroid, lendir, kolin, vitamin A, B1, C, D, lemak, 3% getah, sebilangan kecil minyak mudah naik dan flavonoid, asid organik [5].

Apa sebenarnya yang digunakan dan dalam bentuk apa?

  • Akar dandelion kering adalah bahagian dari berbagai teh herba, berdasarkan asasnya, ramuan ubat dan tincture disediakan, dan akar panggang digunakan untuk membuat kopi dandelion.
  • Sebaiknya rendam daun dandelion hijau dalam air masin sebelum digunakan untuk menghilangkan kepahitan..
  • Bunga dandelion segar adalah acar, digunakan untuk membentuk tincture dan lotion.
  • Jus susu Dandelion digunakan secara luaran sebagai produk kosmetik yang berkesan.

Penyembuhan sifat

Sejak sekian lama, dandelion telah digunakan sebagai alat untuk menghidupkan semula tubuh manusia. Ia mendorong fungsi saluran pencernaan yang baik, mengaktifkan fungsi perkumuhan perut, meningkatkan selera makan, memberi kesan positif terhadap metabolisme, misalnya, menghilangkan manifestasi gula darah tinggi, dan mengurangkan disfungsi seksual. Pelbagai bahagian tanaman digunakan untuk merawat batuk, sembelit, dengan hempedu yang tersekat, untuk menghilangkan cacing. Dandelion meningkatkan nada tubuh manusia, keupayaan imunnya [6].

Penggunaan dandelion meliputi bidang perubatan formal dan alternatif, khususnya perubatan herba. Bukti bertulis untuk penggunaan perubatan dandelion secara geografis mengaitkan tumbuhan bermanfaat ini dengan Asia, Eropah dan Amerika Utara. Akar Dandelion pada mulanya dianggap sebagai agen gastrointestinal untuk memperbaiki pencernaan dan menjaga fungsi hati, dan daun tanaman digunakan untuk mencapai kesan diuretik. Telah terbukti bahawa persediaan berdasarkan akar dandelion membersihkan darah dari kolesterol berlebihan, mempunyai kesan yang baik pada sistem saraf dan membantu dengan gangguan tidur.

Jus dandelion yang disediakan khas mempunyai kesan merangsang hati, sementara menjadi tonik umum. Jus Dandelion berkesan untuk batu dan pasir di pundi hempedu.

Serbuk akar Dandelion menyembuhkan kerosakan kulit dengan baik: luka, lecet dalam, tempat yang terbakar, luka baring. Minuman akar akan dihargai oleh pesakit diabetes: serbuk akar dandelion berguna untuk gula tinggi.

Oculists mengesyorkan mengambil sekurang-kurangnya 12 mg lutein dan zeaxanthin gabungan setiap hari untuk mengurangkan risiko katarak dan gangguan penglihatan yang berkaitan dengan usia. Dandelion mengandungi kedua nutrien ini.

Daun dandelion segar popular dalam masakan. Bunga Dandelion telah memenuhi kehendak mereka dalam pembuatan anggur: anggur dandelion terkenal dan jem dandelion dibuat dari mereka. Merebus akar Dandelion diresepkan untuk kerosakan hati, dan sebagai diuretik.

Peter Gale, pengarang The Health Benefits of Dandelions, melihat tumbuhan ini hampir sebagai ubat mujarab. Menurutnya, "jika anda mencari ubat ajaib yang, sebagai sebahagian daripada diet harian anda (dalam bentuk makanan atau minuman), bergantung pada ciri badan anda, dapat: mencegah atau menyembuhkan hepatitis atau penyakit kuning, bertindak sebagai diuretik ringan, membersihkan badan dari toksin dan toksin, melarutkan batu ginjal, merangsang saluran gastrointestinal, memperbaiki keadaan kulit dan fungsi usus, menurunkan tekanan darah, melegakan anemia, menurunkan kolesterol darah, mengurangkan dispepsia, mencegah atau menyembuhkan pelbagai bentuk barah, mengawal gula darah dan membantu pesakit diabetes, dan pada masa yang sama tidak mempunyai kesan sampingan dan hanya mempengaruhi apa yang membimbangkan anda secara selektif. maka dandelion adalah untuk anda "[7].

Rangkaian khasiat dandelion sangat luas sehingga seseorang dapat dengan selamat mendapatkan status salah satu penyembuh paling terkenal di dunia untuk tumbuhan ini..

Dandelions dipasarkan di Kosta Rika sebagai farmasi diabetes.

Terdapat dua jenis dandelion yang digunakan di Guatemala. Varietas berdaun sempit, disebut diente de leon, digunakan sebagai tonik untuk meningkatkan kesihatan secara keseluruhan, sementara varietas lain, yang disebut amargon, digunakan dalam masakan sebagai daun salad dan digunakan secara perubatan untuk mengatasi anemia..

Di Brazil, dandelion adalah ubat popular untuk masalah hati, penyakit kudis dan saluran kencing..

Dalam perubatan rasmi

Nama dandelion farmasi tersedia untuk pengguna: Taraxacum (Radix) akar, dipotong, dibungkus dalam paket seratus gram; ekstrak pekat dari kilang Taraxacum (Extractum spissum). Ekstrak Dandelion digunakan dalam penghasilan pil.

Keupayaan penyembuhan bahan aktif dandelion yang berkaitan dengan pemulihan tisu tulang rawan telah berjaya dilaksanakan oleh pakar dalam penyediaan "Anavita +". Tablet tergolong dalam makanan tambahan, tindakannya memberi kesan yang baik pada sendi, pergerakan dan strukturnya.

Dalam perubatan rakyat

  • Merebus akar Dandelion: tambahkan satu sendok makan akar cincang halus ke 2 gelas air, biarkan mendidih dengan api kecil selama 10 minit, biarkan selama 2 jam. Mereka minum 0,5 gelas beberapa kali sehari untuk penyakit hati dengan rembesan hempedu yang tidak mencukupi, sebagai diuretik untuk kegagalan ginjal dengan edema, bentuk diabetes mellitus ringan, dan juga untuk kerosakan hati yang disebabkan oleh dos antibiotik dan ubat sintetik yang besar. Kaldu tidak menyebabkan enzim di hati, jadi ia boleh diambil untuk waktu yang lama. Apabila dicampur dengan tumbuhan lain, ia bertindak sebagai antivirus, menggerakkan pertahanan tubuh, meningkatkan selera makan.
  • Teh bunga Dandelion: satu sendok makan perbungaan diseduh dengan segelas air mendidih. Minum 2-3 kali sehari selama 0.5 cawan.
  • Ramuan akar dandelion: peras 100 g. cecair dari akar cincang. Campurkan jus dengan alkohol, gliserin dan komponen berair (ambil keseluruhan 15 gram). Campuran yang ditapis hendaklah diambil 1-2 sudu sehari. Campuran ini membersihkan darah, bertindak sebagai tonik, diuretik, digunakan dalam rawatan kompleks gout, dengan penyakit kuning, radang kulit..
  • Infusi daun dandelion untuk meningkatkan selera makan: tuangkan 2 cawan air rebus ke atas satu sudu daun segar cincang, biarkan suam selama 12 jam. Ambil 3 kali sehari setengah jam sebelum makan.
  • Penyerapan akar dandelion untuk eksim: tuangkan dua sudu akar dandelion dan akar burdock yang digabungkan dalam bahagian yang sama selama 12 jam dengan air sejuk, rebus, biarkan ia diseduh dan gunakan setengah gelas 3 kali sehari.
  • Salad akar Dandelion berguna untuk kegagalan fungsi kelenjar tiroid, untuk disfungsi seksual lelaki dan gangguan sistem pembiakan wanita.
  • Jus Dandelion digunakan untuk merawat rematik. Kisar satu bahagian bunga dandelion dengan satu bahagian gula. Biarkan selama seminggu. Perah jus dan simpan di dalam peti sejuk. Minum satu sudu teh setiap kali sebelum makan.
  • Dandelion untuk menurunkan kolesterol: Masukkan satu akar kecil dalam segelas air selama 3 hari. Minum dalam bahagian, hingga 400 ml. dalam sehari.
  • Campuran daun selada dengan penambahan dandelion berguna untuk hepatitis.
  • Penggunaan dandelion luaran: cuci muka dengan merebus akar dandelion untuk menghilangkan jeragat. Sediakan kaldu seperti berikut: tuangkan 2 sudu besar akar cincang dengan air mendidih (300 ml), rebus selama 15 minit, kemudian sejuk.
  • Dandelion untuk meningkatkan penglihatan. Ambil akar dandelion, bawang biasa dan madu dalam bahagian 3: 2: 4. Campurkan jus akar dandelion, jus bawang dan madu segar. Berkeras selama beberapa jam di tempat yang gelap. Sapukan jisim dengan losyen pada kelopak mata dengan gangguan penglihatan dan pencegahan perkembangan katarak.
  • Dandelion sebagai ubat untuk melawan selulit: gosokkan infus daun dandelion dan jelatang ke dalam kulit, diambil dalam jumlah yang sama.
  • Dandelion untuk herpes: Campurkan satu sudu besar akar dandelion tanah dengan 200 ml air. Rebus selama 5 minit. Makan sebentar sebelum makan.
  • Dandelion untuk dermatitis: sapukan secara langsung pada kulit yang rosak dua atau tiga daun tumbuhan dalam bentuk tapal, beberapa kali sehari [5,8,10].

Dalam perubatan oriental

Orang Cina menggunakan dandelion lebih dari seribu tahun yang lalu sebagai agen diuretik, antihiperglikemik, anti-spasmodik, anti-barah, antibakteria dan antijamur. Di China, tanaman ini digunakan untuk keadaan seperti abses, radang usus buntu, bisul, karies, dermatitis, demam, radang, penyakit hati, mastitis, scrofula, sakit perut dan juga gigitan ular.

Di negara-negara Asia Tengah, jus dari daun dandelion muda digunakan untuk mengubati anemia, dengan penipisan badan secara umum, sebagai alat untuk meningkatkan peristalsis usus, dengan sensasi yang menyakitkan di kawasan toraks. Jus yang diperah dari akar digunakan untuk merawat ketuat.

Dalam penyelidikan saintifik

Pelbagai jenis dandelion telah digunakan dalam perubatan rasmi Cina dan Ayurveda selama lebih dari 2000 tahun. Oleh itu, penyelidikan perubatan moden sangat relevan, mewujudkan asas saintifik untuk membuka potensi perubatan dandelion..

S. Klaymer mencirikan tanaman sebagai berikut: “Dandelion sangat diperlukan untuk aktiviti produktif hati dan pundi hempedu. Ia merangsang fungsi organ-organ ini, menghilangkan genangan hempedu. Ia juga berguna untuk limpa. Penting untuk memilih ramuan hijau dan segar secara eksklusif, yang dimaksudkan untuk ramuan atau tincture ”[7].

Kesan diuretik (diuretik) ekstrak daun dandelion dijelaskan dalam artikel saintifik B. Claire, R. Conroy dan K. Spelman [15].

Perubatan alternatif sedang mengkaji kemungkinan penggunaan ekstrak akar dandelion dalam rawatan melanoma [13]. Penyelidik asing (S. Scutty) melihat dandelion sebagai ubat semula jadi dalam memerangi barah kulit, menunjukkan sumber triterpen dan steroid yang kuat, yang merupakan akar dandelion. Apa yang menyokong pernyataan "Dandelion melawan barah"? Dandelion kaya dengan antioksidan seperti vitamin C dan luteolin, yang mengurangkan jumlah radikal bebas (agen penyebab utama kanser), sehingga mengurangkan risiko terjadinya. Dandelion membuang toksin dari badan, yang mencegah pembentukan tumor lebih lanjut dan perkembangan pelbagai jenis barah.

Luteolin sebenarnya meracuni komponen utama sel barah, mengikatnya, menjadikannya tidak berkesan dan tidak dapat membiak. Ciri ini telah ditunjukkan dengan ketara pada barah prostat, walaupun kajian lain sedang dijalankan [11].

Dalam sains domestik, komponen kimia dari sistem vegetatif dandelion ubat dianalisis oleh Evstafiev S.N., Tiguntseva N.P. Para saintis mengkaji aktiviti biologi bahan penyusun dari dandelion, termasuk minyak pati, vitamin, mineral, karbohidrat, dll..

Kajian monografik oleh Bridgette Mars "Dandelion Medicine: Remedies and Recipes to Detoxify, Nourish, Stimulate" dikhaskan untuk sifat penyembuhan dandelion. Kajian monografi Dandelion dalam perubatan: cara dan resipi untuk pembersihan, pembentukkan dan regenerasi. Penulis menunjukkan potensi ramuan yang diremehkan, menyebutnya sebagai salah satu ubat paling selamat dan berkesan yang diketahui oleh perubatan moden..

Dalam masakan dan dietetik

Resipi berasaskan dandelion yang paling popular adalah wain dandelion. Populariti seperti ini dikaitkan dengan karya penulis fiksyen sains terkenal dunia, Ray Bradbury. Novelnya "Dandelion Wine" memuji bukan sahaja penulis itu sendiri, tetapi juga karya pembuatan wain dengan nama yang sama. Resipi untuk anggur dandelion cukup mudah. Untuk membuat wain dari dandelion, anda akan memerlukan: kelopak dandelion mekar sepenuhnya (dalam jumlah yang sama untuk mengisi bekas 4.5 liter). Bahan-bahan selebihnya: air - 4,5 liter, gula - satu setengah kilogram, semangat dan jus empat lemon, 500 gram kismis, dihancurkan dan ditumbuk dalam mortar (atau 200 ml jus anggur putih pekat), satu beg ragi anggur dan satu beg yang digunakan dalam suplemen pemakanan winemaking untuk ragi anggur (masing-masing 10 gram).

Rebus air dan tuangkan ke atas kelopak. Biarkan bekas yang ditutup dengan kelopak selama beberapa hari, kacau sekali-sekala. Selepas dua hari, tuangkan dandelion yang dimasukkan ke dalam periuk besar, masukkan kulit lemon, didihkan dan kacau gula hingga larut sepenuhnya. Rebus selama 5 minit lagi. Keluarkan dari dapur, tuangkan jus lemon, gabungkan jisim dengan kismis parut atau jus anggur pekat.

Tuangkan jisim dandelion rebus ke dalam tangki penapaian yang disterilkan dengan teliti. Sejukkan, tambah ragi wain, suplemen pemakanan dan penutup. Biarkan ia fermentasi selama tiga hingga empat hari, kemudian tuangkan ke dalam botol kaca menggunakan ayakan dan tin penyiram. Berkeras selama dua bulan. Selepas itu, anda dapat menikmati anggur dengan selamat, yang secara puitis disebut oleh Sir Bradbury "dipahat pada musim panas dalam botol" [12].

Kopi Dandelion: Basuh dan kupas akarnya, keringkan dan ratakan pada loyang. Goreng akar pada suhu rendah hingga gelap dan rapuh. Kisar akar dalam pengisar. Bancuh satu sudu teh dalam segelas air dan didihkan selama kira-kira 3 minit. Terikan, masukkan krim, susu, gula secukup rasa. Simpan kopi dandelion dalam balang yang tertutup rapat.

Dandelion Jam: Anda memerlukan bunga yang cukup untuk mengisi bekas 1 liter, 2 liter air, 2 sudu besar jus lemon, 10 gram. serbuk pektin buah, 5 cawan gula. Pisahkan bunga dari batang dan sepal, bilas hingga bersih. Tuangkan jisim bunga dengan air, rebus selama 3 minit. Sejukkan dan perah. Ukur 3 cawan dari cecair yang dihasilkan, tambah jus lemon dan pektin. Didihkan campuran sehingga mendidih, masukkan gula, kacau. Didihkan dengan api kecil, kacau sekali-sekala, selama lebih kurang 5 minit. Sejukkan dan tuangkan ke dalam balang.

Dandelion untuk Menurunkan Berat Badan: Dandelion, bersifat diuretik, mendorong buang air kecil yang kerap dan dengan itu membantu membuang lebihan air dari badan tanpa menyebabkan kesan sampingan. Selain itu, dandelion rendah kalori, seperti kebanyakan daun hijau. Dandelion kadang-kadang digunakan sebagai pemanis, meningkatkan nilai pemakanan mereka.

Dalam kosmetologi

Dalam kosmetologi, sepasang bunga dandelion sangat popular. Mereka menyembuhkan pembentukan kulit, menghilangkan bintik-bintik usia. Dengan pertolongannya, hilangkan jeragat. Dandelion adalah ramuan dalam losyen jerawat. Jus susu pahit digunakan untuk merawat sengatan lebah dan lecet. Atas dasar dandelion, topeng kosmetik untuk tujuan pelbagai fungsi (meremajakan, berkhasiat, memutihkan) dibuat. Dandelion - komponen pelbagai minyak urut organik.

Kegunaan lain untuk dandelion

Dalam industri ini, dandelion dihargai kerana akarnya, yang merupakan sumber getah semula jadi. Industri getah berasaskan dandelion sedang berkembang; adalah penting bahawa getah dandelion, tidak seperti spesies lain, tidak berbahaya bagi penghidap alergi.

Kegunaan yang tidak konvensional

Bunga dandelion sederhana tidak ada kaitan dengan mekanisme kompleks jam atau barometer, tetapi tanaman ini dapat menunjukkan waktu dan meramalkan perubahan cuaca dengan tepat..

Perbungaan Dandelion dibuka tepat jam 6, dan ditutup pada pukul 10. Ciri tumbuhan ini digunakan oleh ahli botani Sweden Karl Linnaeus, ketika membuat jam bunga yang disebut.

Dandelion juga mempunyai sifat barometrik: pada guruh pertama dan ribut petir yang menghampiri, bunganya ditutup.

Sekiranya anda meletakkan daun dandelion dan bunga ke dalam beg kertas dengan buah yang belum masak, tanaman akan mula mengeluarkan gas etilena dan memastikan buahnya cepat matang..

Akar Dandelion menghasilkan pewarna merah gelap.

Fakta menarik

Dandelion yang halus dan tanpa berat diberi penghormatan untuk dipuji bukan hanya dalam buku rujukan tumbuhan perubatan. Salah satu suara "paling kuat" pada Zaman Perak, Konstantin Balmont mendedikasikan kepadanya puisi anggun "Dandelion".

Pelukis juga tidak terlepas dari mantera bunga emas: Claude Monet, Isaac Levitan menangkap keindahan sukar difahami wakil flora ini di kanvas mereka.

Simbolisme dandelion sangat menarik: ia adalah satu-satunya bunga yang merangkumi tiga badan langit (matahari, bulan dan bintang). Bunga kuning melambangkan matahari, bola lembut yang lembut dan keperakan - bulan, biji yang berserakan - bintang.

Sifat berbahaya dandelion dan kontraindikasi

Ubat yang boleh berinteraksi dengan dandelion:

  • Ejen antasid (anti-asid). Dandelion meningkatkan lebih banyak rembesan asid perut, jadi antasid mungkin tidak membantu..
  • Pengencer darah. Penggunaan ubat-ubatan seperti (seperti aspirin) dan dandelion serentak boleh dikaitkan dengan risiko pendarahan.
  • Diuretik. Dandelion mampu bertindak sebagai diuretik, jadi penggunaan serentak tanaman ini dan ubat-ubatan dengan kesan diuretik tidak digalakkan untuk mengelakkan ketidakseimbangan elektrolit dalam tubuh.
  • Lithium, yang digunakan untuk merawat gangguan bipolar (psikosis). Kajian menunjukkan bahawa dandelion dapat melemahkan kesan litium.
  • Ciprofloxacin. Satu jenis dandelion, Dandelion Chinese, mengganggu penyerapan sepenuhnya antibiotik yang dinamakan..
  • Persediaan untuk pesakit kencing manis. Menggabungkannya dengan dandelion, yang menurunkan kadar gula dalam darah, dapat menyebabkan pembacaan kritikal dan hipoglikemia..
  • Jus susu dandelion diketahui menyebabkan gatal, kerengsaan, atau reaksi alergi pada kulit. Akhirnya, terdapat jenis serat yang jarang berlaku dalam dandelion yang disebut inulin, dan beberapa orang mempunyai kepekaan atau alergi terhadap elemen ini, yang boleh menjadi masalah serius [14].

Berhati-hatilah untuk menambahkan hijau dandelion ke dalam diet anda, mulakan dengan dos kecil, dan awasi tindak balas badan anda dengan teliti..

Sekiranya anda mematuhi dos terapeutik yang dinyatakan untuk minum jus dandelion dan teh, tiada kesan sampingan yang akan mengancam seseorang.

Terutama dengan berhati-hati semua bahagian dandelion harus digunakan dalam diet kanak-kanak..

Kami telah mengumpulkan poin yang paling penting mengenai faedah dan kemungkinan bahaya dandelion dalam ilustrasi ini dan kami akan sangat berterima kasih jika anda berkongsi gambar di rangkaian sosial dengan pautan ke halaman kami:

Penerangan botani

Ini adalah ramuan abadi keluarga Astrov, tersebar di negara-negara CIS..

asal nama

Namanya dalam bahasa Latin - Taraxacum - mungkin kembali ke bahasa Arab yang meminjam "taruhshakun" ("dandelion"). Orang-orang juga menyebutnya milkweed, botdhead, bunga sapi, topi Yahudi, puff, milkweed, parasut. Dalam pertuturan Rusia, nama bunga itu dikaitkan dengan kata kerja "pukulan", "pukulan". Perlu diperhatikan bahawa dalam sejumlah bahasa Eropah, wakil kumpulan Romano-Jermanik, "dandelion" secara harfiah diterjemahkan sebagai "gigi singa": Löwenzahn (Jerman), dandelion (Inggeris), diente de león (Sepanyol), dente de leão (Portugis), dente di leone (Itali) [1].

Genus dandelion mempunyai lebih daripada 2000 spesies, di mana kira-kira 70 spesies adalah yang paling terkenal dan dikaji.

  1. 1 dandelion biasa (ladang, farmasi, perubatan) adalah spesies yang paling terkenal dan meluas. Tumbuh di zon padang rumput (padang rumput, lereng, dekat jalan dan tempat tinggal). Diagihkan di bahagian Eropah di Rusia, di Belarus, di Kaukasus, Ukraine, di Asia Tengah.
  2. 2 Dandelion berlidah putih - spesies ini disenaraikan dalam Buku Merah Rusia. Kawasan yang semakin meningkat - Semenanjung Kola. Ciri khasnya adalah kelopak bunga putih di pinggir perbungaan dan bunga kuning di tengahnya..
  3. 3 dandelion keputihan - tumbuh di Wilayah Kamchatka. Spesies Timur Jauh ini telah membuktikan dirinya sebagai bunga hiasan yang popular dan sederhana..
  4. 4 Musim gugur dandelion - biasa di Semenanjung Crimean, Balkan, di negara-negara Eropah selatan. Pada masa lalu, spesies ini digunakan secara meluas dalam industri getah dan kopi..
  5. 5 Dandelion berdaun rata - dijumpai di Jepun, China, Korea, di Persekutuan Rusia - di Wilayah Primorsky.

Ketinggian dandelion berkisar antara 10 hingga 50 cm. Daunnya dibentuk menjadi roset, dengan tepi yang bergigi kasar. Bunga berwarna cerah membentuk perbungaan bakul. Sistem akarnya sangat penting, panjang, akar yang kuat mencapai panjang hingga 20 cm. Batangnya berongga, licin. Buah - achene dengan lalat halus.

Tumbuhan ini terdapat hampir di mana-mana: di tepi jalan, di dataran atau taman, di ladang dan padang rumput, di hutan, di tanah gurun.

Keadaan yang semakin meningkat

Kaedah terbaik untuk membiakkan tanaman adalah dengan menggunakan biji benih. Benih harus ditanam dengan jarak baris 25 hingga 30 cm. Penjagaan dandelion sederhana dan melibatkan membajak tanah tiga kali dan menyiangi selama musim tanam.

Tempoh berbunga dandelion bermula pada pertengahan musim bunga dan berakhir pada akhir musim luruh..

Mengumpulkan bahagian tanaman yang digunakan merangkumi penuaian daun dan akar. Akarnya dituai sebelum permulaan tempoh berbunga, atau pada akhir musim luruh. Lebih baik menyimpan daun dandelion pada awal berbunga. Akarnya digali, dibersihkan dengan air sejuk, dikeringkan selama beberapa hari di bawah kemasukan udara segar, dan dikeringkan di ruangan yang kering dan gelap, di pengering pada suhu 40 hingga 50 darjah. Akar dandelion yang dituai dengan betul tidak kehilangan sifat penyembuhannya selama lebih dari 4 tahun [3].

Semasa mengumpulkan dandelion, penting untuk diingat bahawa tidak disyorkan untuk memilih tanaman di dekat jalan raya, jalan raya atau di dalam bandar, kerana dandelion mudah mengasimilasi dan mengumpulkan timbal dan bahan karsinogenik lain..

Akar dandelion yang kering berwarna coklat atau coklat tua, berkerut, memanjang, sering dipintal dalam lingkaran. Pada potong, putih, atau putih keabu-abuan dengan inti coklat, tidak berbau. Apabila dibengkokkan, mereka mudah pecah, dengan celah, rasa mereka pahit, dengan rasa manis. Di pintu keluar, 33-35% punca jisim bahan mentah yang disediakan diperoleh [9].

Litar kuasa

Benih dandelion berfungsi sebagai makanan untuk burung kecil, babi dan kambing dengan senang hati memakan tanaman. Dandelion juga merupakan makanan berharga untuk arnab.

Video

Video ini akan menambah maklumat mengenai tanaman yang menarik ini..

  1. Mengenai masalah penamaan tanaman dalam bahasa Slavia: Taraxacum dens-leonis Desf sumber
  2. Wikipedia, sumber
  3. Mamchur F.I., Gladun Ya.D. Tumbuhan perubatan dalam plot peribadi. - K. Harvest, 1985.-112 p., Silt.
  4. Perkhidmatan Penyelidikan Pertanian Jabatan Pertanian Amerika Syarikat, sumber
  5. V. V. Karhut Farmasi hidup - K. Health, 1992. - 312 p., Ill., 2, lengkungan. kelodak.
  6. Nikolaychuk L.V., Zhigar M.P. Tumbuhan penyembuhan: Ubat. harta benda. Pakar masakan. resepi. Aplikasi dalam kosmetik. - Edisi ke-3, Stereotaip.-X. Prapor, 1993.-239 s.
  7. Warisan Herba. Dandelion, sumber
  8. Buku panduan jamu / Comp. V.V. Onishchenko. - X.: Folio, 2006.-- 350 p. - (Dunia hobi).
  9. Rabinovich A.M. Tumbuhan perubatan di halaman belakang. M.: Rosagropromizdat, 1989.297 s.
  10. Remedios con diente de león para desintoxicar, desinflamar y más, sumber
  11. Adakah Dandelions Ejen Anti Kanser Semula Jadi? Pengkaji Menang Memberi Wang Untuk Menyiasat, sumber
  12. Cara membuat anggur dandelion, sumber
  13. Keberkesanan Ekstrak Akar Dandelion dalam Menginduksi Apoptosis pada Sel Melanoma Manusia Tahan Dadah, sumber
  14. Pusat Perubatan Universiti Maryland, sumber
  15. Kesan Diuretik pada Subjek Manusia Ekstrak Taraxacum officinale Folium selama Satu Hari, sumber

Dilarang menggunakan sebarang bahan tanpa persetujuan bertulis dari kami terlebih dahulu..

Pentadbiran tidak bertanggungjawab atas sebarang percubaan untuk menggunakan resipi, nasihat atau diet, dan juga tidak menjamin bahawa maklumat yang dinyatakan akan membantu atau membahayakan anda secara peribadi. Berhati-hati dan selalu berjumpa doktor yang sesuai!