Ikan kembung

Ikan tenggiri (Latin Scomber scombrus) adalah ikan dari keluarga ikan tenggiri dari urutan seperti perch. Panjang badan maksimum ialah 60 cm, rata-rata 30 cm.Badannya berbentuk gelendong, ditutup dengan sisik sikloid kecil. Bahagian belakang berwarna biru-hijau, dengan banyak jalur hitam, sedikit melengkung. Badan dan perut bawah berwarna putih. Tanpa pundi kencing berenang.

Ikan tenggiri adalah endemik di bahagian utara Lautan Atlantik: di sepanjang pantai timur dari Iceland ke Kepulauan Canary, dan juga di Baltik (ke Teluk Finland), Utara, Mediterania, Marmara, laut Hitam; di sepanjang pantai barat - dari Labrador ke Cape Hatteras (North Carolina). Kunjungan ikan tenggiri semasa migrasi musim panas dicatatkan di Laut Barents dan Laut Putih. Paling banyak terdapat di Laut Utara dari Selat Inggeris ke Skagerrak dan di luar pantai barat daya Ireland.

Ikan tenggiri adalah ikan pelagik yang suka bersikap panas. Berenang dengan cepat (dalam jarak laju - hingga 77 km / j). Sekolah biasanya tidak mengandungi campuran ikan lain (jarang dengan ikan hering) dan terdiri daripada individu dengan ukuran yang sama. Makarel hidup pada suhu dari +8 hingga + 20 ° C, itulah sebabnya ia terpaksa melakukan migrasi bermusim di sepanjang pantai Amerika dan Eropah, serta antara Laut Marmara dan Laut Hitam. Migrasi ini bersifat memberi makan (makarel memakan ikan kecil dan zooplankton).

Ikan tenggiri musim sejuk pada kedalaman 150-250 m di sepanjang cerun landasan benua. Semasa musim sejuk, dia tidak aktif dan makan sedikit. Pada musim bunga bergerak lebih dekat ke pantai untuk bertelur. Jadi tenggiri Laut Hitam musim sejuk dan berlipat ganda di Laut Marmara. Pemijahannya berlaku pada awal musim bunga, setelah itu individu pemijahan dihantar melalui Bosphorus ke Laut Hitam. Ikan tenggiri berjalan dari April hingga Jun, biasanya di sepanjang pantai Bulgaria dan Romania. Betis tinggal di lapisan atas air, sering di permukaan, mengeluarkan bunyi khas, dan jelas terlihat oleh percikan dan kegelapan air, serta oleh pengumpulan pemangsa pemakan ikan - lumba-lumba, tuna, burung camar. Pergerakan balik ikan tenggiri Laut Hitam ke Laut Marmara bermula apabila suhu air turun hingga + 10 ° С dan berakhir pada bulan Disember - Februari; sebahagian kecilnya kekal untuk musim sejuk di luar pantai Turki dan Kaukasus.

Ikan tenggiri menjadi dewasa secara seksual pada usia 2-4 tahun; kesuburannya adalah 350-500 ribu telur. Boleh hidup sehingga 17-18 tahun.

Ikan tenggiri. Penerangan, ciri, spesies, gaya hidup dan habitat ikan tenggiri

Ikan bergaris ikan tenggiri dihargai kerana dagingnya yang beraroma lemak dan rasanya yang kaya, namun, pertama sekali, ia harus dianggap sebagai wakil fauna akuatik yang terkemuka. Milik urutan perchiformes, ikan ini memiliki sejumlah ciri dan spesies yang khas, yang membuatnya tidak seperti rekan-rekannya. Mempunyai ikan tenggiri dan satu lagi, nama yang kurang biasa, ikan tenggiri.

Penerangan dan ciri

Ikan tenggiri adalah ikan yang kelihatan seperti gelendong: kepala dan ekornya nipis dan memanjang, dan tubuhnya setebal mungkin, diratakan di sisi. Ia ditutup dengan sisik kecil yang menyerupai kulit, ini sangat memudahkan proses penuaian - tidak perlu membersihkan ikan.

Selain sirip yang besar, ikan tenggiri mempunyai banyak yang kecil, yang, bersama dengan bentuk badan, memungkinkan anda bergerak dengan cepat walaupun dengan arus aktif, dalam keadaan yang baik ikan dapat mencapai kecepatan hingga 80 km / jam.

Yang sangat penting bagi spesies ini ialah 5 baris sirip kecil, terletak lebih dekat ke ekor dan mengulangi pergerakannya sepenuhnya - ia berfungsi sebagai sejenis stereng dan membantu melakukan manuver. Biasanya ikan tenggiri mempunyai panjang sekitar 30 cm dan berat tidak lebih dari 300 g, namun, terdapat kes-kes ketika nelayan berjaya menangkap seorang individu dengan berat 1.6 kg dan panjang 60 cm.

Di kepala ikan yang memanjang, mata terletak, seperti semua anggota keluarga ikan tenggiri, mereka dikelilingi oleh cincin bertulang. Gigi yang dapat digunakan ikan tenggiri untuk mematahkan mangsa dalam beberapa saat adalah kecil dan berbentuk kerucut, dan moncongnya tajam.

Warna tenggiri hampir tidak dapat disamakan dengan yang lain: perut berwarna kuning kehijauan atau keemasan dan punggung dengan warna kebiruan, dihiasi dengan corak bergelombang membuat ikan dikenali.

Semua jenis ikan tenggiri mempunyai warna yang sama dengan jalur khas di bahagian belakang, namun terdapat 4 jenis ikan ini:

  • Orang Jepun, wakil ikan kembung terkecil: berat maksimum yang dicatatkan ialah 550 g, panjang badan - 44 cm;
  • Afrika, yang mempunyai berat badan terbesar dalam keluarga (sehingga 1.6 kg) dan panjangnya 63 cm;
  • Atlantik, selalunya spesies ini disebut biasa. Ia berbeza dengan tidak adanya pundi renang, khas untuk jenis ikan tenggiri: dipercayai bahawa ia telah kehilangan kepentingannya kerana keanehan hidup di persekitaran lautan, di mana perlu untuk menyelam dengan cepat dan kembali ke permukaan pada waktu berburu. Ikan tenggiri Atlantik mempunyai otot yang paling maju, yang berkontraksi dengan frekuensi tinggi dan memungkinkan ikan berada pada kedalaman yang diperlukan dalam kedudukan mendatar yang ketat;
  • Orang Australia, yang dagingnya agak berbeza dari yang lain: sedikit lemak dan lebih keras, oleh itu ikan tenggiri kurang popular, walaupun ditambang dalam jumlah besar.

Beberapa saintis membezakan makarel sebagai jenis makarel khas, merujuk kepada perbezaan warna: sebilangan individu mempunyai warna sisik kebiruan dan garis-garis yang kurang jelas di bahagian belakang. Ukuran ikan seperti itu dapat mencapai panjang 1,5 meter, yang dinamakan sebagai kerajaan. Walau bagaimanapun, dalam persekitaran komersial, spesies seperti itu tidak menonjol: dipercayai bahawa keadaan habitat mempengaruhi naungan dan ukuran ikan tenggiri..

Gaya hidup dan habitat

Ikan tenggiri tinggal di perairan Amerika, Eropah Utara, laut Hitam dan Mediterranean. Ikan itu termofilik, suhunya selesa - 8-20 darjah, semasa cuaca sejuk, banyak individu berkumpul di kawanan untuk berhijrah ke tempat dengan air yang lebih panas.

Perlu diperhatikan bahawa semasa pergerakan itu, setiap sekolah ikan tenggiri tidak membenarkan jenis ikan lain dan secara aktif mempertahankan sekolah mereka daripada orang asing. Habitat umum ikan tenggiri terbahagi kepada kawasan yang terpisah, di mana salah satu spesies ikan menjadi dominan.

Oleh itu, spesies Australia sering dijumpai di Lautan Pasifik, berhampiran China dan kepulauan Jepun, dan merebak ke pantai Australia dan New Zealand. Makarel Afrika menetap di Lautan Atlantik dan lebih suka tinggal berdekatan dengan kepulauan Canary dan Azores, di mana kedalaman perairan pantai tidak turun di bawah 300 meter..

Orang Jepun, sebagai yang paling termofilik, tinggal di Laut Jepun di sepanjang Kepulauan Kuril, suhu air di sana dapat mencapai 27 derajat, sehingga ikan memperluas batas habitat dan melangkah lebih jauh dari pantai selama tempoh pemijahan.

Makarel Atlantik menetap di perairan Iceland dan Kepulauan Canary, dan juga terdapat di Laut Utara. Dalam tempoh pemijahan, ia dapat bergerak dalam beting campuran ke Laut Marmara, yang utama adalah kedalamannya dangkal - seperti yang telah disebutkan, spesies ikan ini tidak mempunyai pundi kencing.

Hanya semasa musim sejuk, tenggiri tenggelam 200 meter ke tiang air dan menjadi hampir tidak bergerak, dan makanan pada masa ini jarang, sehingga ikan yang ditangkap pada musim gugur mempunyai kandungan lemak yang jauh lebih tinggi.

Di luar pantai Amerika dan di Teluk Mexico, ikan kembung besar dan terdiri daripada apa yang disebut spesies diraja, itu adalah yang paling mudah ditangkap, kerana ikan tidak jatuh di bawah 100 meter dan mudah ditangkap di jaring.

Ikan tenggiri adalah ikan yang bermigrasi, ia memilih air yang memiliki suhu yang nyaman sebagai habitatnya, oleh itu, betina individu dapat dijumpai di semua lautan, kecuali di Kutub Utara. Perairan daratan pada musim panas juga sesuai untuk aktiviti penting ikan, oleh itu mereka menangkapnya di mana sahaja: dari pantai Great Britain hingga ke Timur Jauh..

Perairan berhampiran benua berbahaya bagi ikan tenggiri dengan adanya musuh semula jadi: singa laut, pelikan dan ikan pemangsa yang besar memburu ikan tenggiri dan mampu memusnahkan hingga separuh dari kawanan semasa perburuan.

Pemakanan

Sebagai penghubung penting dalam rantai makanan, makarel berfungsi sebagai makanan untuk mamalia laut dan spesies ikan yang lebih besar, tetapi ia sendiri adalah pemangsa. Makanan ikan tenggiri merangkumi zooplankton, ikan kecil dan ketam kecil, kaviar dan larva hidupan laut.

Sangat menarik bagaimana perburuan ikan tenggiri: ia mengumpulkan di sekolah kecil dan mendorong sekolah ikan kecil (sprat, ikan teri, gerbil) ke permukaan air, di mana ia membentuk sejenis kuali. Dalam proses memburu ikan tenggiri, pemangsa lain dan bahkan burung camar dan pelikan sering mengganggu, yang tidak menolak untuk menikmati makanan hidup yang terperangkap..

Individu dewasa yang besar mackerel menjadi mangsa sotong dan ketam, menyerang dalam sekejap dan merobek mangsa dengan gigi tajam. Secara umum, ikan itu sangat rakus dan nelayan yang berpengalaman dapat menangkapnya walaupun tanpa menggunakan umpan: ia menganggap mata kail sebagai makanan berpotensi.

Proses mencari makan dengan ikan tenggiri dalam foto yang diambil oleh amatir kelihatan mengagumkan: sekolah ikan yang cemerlang, disertai oleh pemangsa lain, termasuk ikan lumba-lumba. Selain itu, ketika bergerak di dekat permukaan air, sekolah-sekolah ikan tenggiri membuat gemerisik yang dapat didengar dalam radius beberapa kilometer..

Pembiakan dan jangka hayat

Kematangan ikan bermula pada tahun ke-2 kehidupan, sejak saat itu ikan tenggiri membiak setiap tahun tanpa gangguan sehingga mati. Pemijahan ikan kembung yang hidup dalam kawanan berlaku dalam beberapa peringkat: pada akhir April - awal Mei, orang dewasa muncul untuk bertelur, kemudian semakin banyak yang muda, dan, akhirnya, pada akhir bulan Jun, adalah giliran anak sulung.

Untuk pemijahan, ikan tenggiri lebih suka kawasan pesisir. Ikan subur tenggelam hingga kedalaman 200 meter, di mana mereka bertelur di beberapa tempat. Secara keseluruhan, semasa bertelur, seorang dewasa mampu menghasilkan kira-kira 500 ribu telur, masing-masing tidak lebih dari 1 mm dan mengandungi lemak khas yang berfungsi untuk memberi makan keturunan tanpa pertahanan.

Perkembangan telur yang selesa berlaku pada suhu air sekurang-kurangnya 13 darjah, semakin tinggi, semakin cepat larva akan muncul, ukurannya hanya 2-3 mm. Biasanya tempoh dari bertelur hingga keturunan adalah 16 - 21 hari.

Pertumbuhan aktif goreng membolehkan mereka mencapai ukuran 3-6 cm pada akhir tempoh musim panas, menjelang Oktober panjangnya sudah mencapai 18 cm. Kadar pertumbuhan ikan tenggiri bergantung pada usianya: semakin muda individu, semakin cepat tumbuh. Ini berlaku sehingga panjang badan menghampiri 30 cm, selepas itu pertumbuhannya perlahan, tetapi tidak berhenti sepenuhnya.

Ikan tenggiri bertelur sepanjang hayat, yang durasinya biasanya 18-20 tahun, namun, dalam keadaan selesa dan jika tidak ada ancaman dari pemangsa lain, beberapa individu bertahan hingga 30 tahun.

Fakta menarik

Otot ikan kembung yang dikembangkan memungkinkannya mencapai kecepatan yang luar biasa: pada saat lemparan, setelah 2 saat, ikan bergerak ke hilir dengan kecepatan hingga 80 km / jam, melawan - hingga 50 km / jam. Pada masa yang sama, sebuah kereta lumba moden mempercepat hingga 100 km / j, menghabiskan 4-5 saat.

Tetapi ikan tenggiri lebih suka berhijrah dengan irama tenang dengan kelajuan hingga 30 km / jam, ini membolehkan anda menempuh jarak jauh dan mengekalkan pembentukan sekolah. Ikan tenggiri adalah salah satu dari sedikit penduduk laut yang memasukkan ikan lain ke sekolah mereka, selalunya ikan herring atau sardin bergabung dengan sekolah migrasi.

Menangkap ikan tenggiri

Jenis ikan tenggiri yang paling biasa adalah ikan Jepun, sehingga 65 tan ikan ditangkap setiap tahun, sementara populasinya selalu berada pada tahap normal kerana kesuburannya. Gaya hidup makarel sekolah memungkinkan untuk menangkap 2-3 tan ikan dalam satu selaman, yang menjadikannya salah satu spesies komersial yang paling popular..

Setelah ditangkap, ikan tenggiri dituai dengan pelbagai cara: beku, salai atau asin. Daging ikan tenggiri mempunyai rasa halus dan banyak nutrien.

Sangat menarik bahawa pada masa yang berlainan dalam tahun kandungan lemak dalam ikan berbeza: pada musim panas adalah standard 18-20 gram, pada musim sejuk angka meningkat menjadi 30 gram, yang memungkinkan untuk menganggap spesies ini sebagai lemak. Pada masa yang sama, kandungan kalori makarel hanya 200 kkal, dan ia diserap 2 kali lebih cepat daripada daging lembu, tidak lebih rendah daripada kandungan protein.

Mereka belajar membiakkan pelbagai jenis ikan yang berharga dalam keadaan buatan: di Jepun, perusahaan komersial telah dibuat yang terlibat dalam penanaman dan penuaian ikan tenggiri berikutnya. Walau bagaimanapun, makarel yang ditawan biasanya tidak berat lebih dari 250-300 gram, yang memberi kesan negatif kepada keuntungan komersial pemilik perniagaan..

Penangkapan ikan tenggiri biasanya tidak sukar: hanya penting untuk memilih sendiri untuk setiap habitat, paling sering digunakan berbagai jenis pukat. Selain itu, pemburu ikan profesional juga mengkaji kedalaman tempat ikan tenggiri, ini diperlukan untuk tangkapan yang baik, kerana ikan tenggiri, bergantung pada suhu air, jarak pantai dan jarak dengan penduduk laut yang lain, dapat berada di permukaan air atau mencapai kedalaman 200 m.

Peminat sukan memancing menghargai ikan tenggiri kerana berpeluang bermain hobi - walaupun memancing dan senang memancing, ikan itu mengembangkan kepantasan yang luar biasa di dalam air dan dapat melepaskan kail dalam beberapa saat.

Pada waktu yang sama, tidak mungkin duduk di tepi pantai - ikan tenggiri tidak dekat dengan darat, jadi kapal akan sangat berguna untuk menangkapnya. Memancing ikan tenggiri dari kapal layar dianggap sebagai hiburan istimewa - semakin jauh dari pantai, semakin banyak ikan.

Nelayan yang berpengalaman lebih suka menangkap ikan tenggiri dengan zalim - ini adalah nama alat yang terdiri dari garis panjang dengan beberapa mata kail yang tidak memerlukan umpan. Ikan tenggiri juga terpikat dengan berbagai benda terang - ia boleh menjadi kerajang berkilau atau ikan plastik khas, yang dapat dibeli di sebuah kedai memancing.

Mengenai kaviar ikan kembung, sering kali tidak dapat ditemukan di ikan beku atau salai, ini disebabkan oleh fakta bahawa memancing di tempat pemijahan, secara umum, tidak dilakukan. Ini membolehkan anda memelihara populasi ikan, kerana mereka mempunyai masa untuk bertelur sebelum mereka terperangkap di dalam jaring..

Walau bagaimanapun, kaviar makarel adalah makanan istimewa bagi orang Asia Timur yang lebih suka membuat pasta dengannya. Di pasar Rusia, anda dapat menemui kaviar ikan tenggiri masin, yang dibungkus dalam tin, cukup dimakan, tetapi mempunyai konsistensi cair dan rasa pahit..

Ikan tenggiri dijual dengan harga yang berpatutan berbanding dengan jenis ikan lain. Harga mengambil kira bentuk penyediaan ikan (beku, asin, asap atau dalam bentuk makanan dalam tin), saiz dan nilai pemakanannya - semakin besar dan gemuk ikan, semakin mahal adalah harga satu kilogram makanan istimewa.

Harga runcit purata ikan tenggiri di Rusia adalah:

  • beku - 90-150 r / kg;
  • merokok - 260 - 300 r / kg;
  • makanan dalam tin - 80-120 rubel / pek.

Ikan yang ditangkap di luar negara kita jauh lebih mahal daripada ikan domestik: misalnya, ikan tenggiri Chili dapat dibeli dengan harga 200 r / kg, Jepun - dari 180, Cina, kerana ukurannya yang kecil, mempunyai harga spesies import yang paling sederhana - dari 150 r / kg.

Nilai pemakanan yang tinggi dan kandungan vitamin dan unsur mikro, khususnya asam lemak tak jenuh Omega-3, menjadikan ikan tenggiri sebagai salah satu ikan komersial utama. Habitatnya dan populasi yang tidak berkurang memungkinkan anda menangkap ikan tenggiri di hampir semua perairan, baik laut maupun lautan.

Daging lembut disiapkan dengan cara yang berbeza, tetapi ikan salai dianggap makanan istimewa, yang, dengan kandungan lemak tinggi, mempunyai kandungan kalori rendah dan tidak membahayakan sosok..

Orang-orang yang berbeza menyediakan hidangan khas dari makarel, misalnya, penduduk Timur Jauh lebih suka stroganin ikan tenggiri, dan di negara-negara Asia, pasta dan pate dibuat dari itu, yang dianggap lazat.

Apa itu ikan tenggiri

Ikan tenggiri adalah ikan pelagik yang suka bersikap panas. Berenang dengan cepat (dalam jarak laju - hingga 77 km / j). Sekolah biasanya tidak mengandungi campuran ikan lain (jarang dengan ikan hering) dan terdiri daripada individu dengan ukuran yang sama. Mackerel hidup pada suhu 8–20 ° C, itulah sebabnya ia terpaksa melakukan migrasi bermusim di sepanjang pantai Amerika dan Eropah, serta antara Laut Marmara dan Laut Hitam. Migrasi ini bersifat memberi makan (makarel memakan ikan kecil dan zooplankton).

Ikan tenggiri musim sejuk pada kedalaman 150-250 m di sepanjang cerun landasan benua. Semasa musim sejuk, dia tidak aktif dan makan sedikit. Pada musim bunga bergerak lebih dekat ke pantai untuk bertelur. Jadi tenggiri Laut Hitam musim sejuk dan berlipat ganda di Laut Marmara. Pemijahannya berlaku pada awal musim bunga, setelah itu individu pemijahan dihantar melalui Bosphorus ke Laut Hitam. Ikan tenggiri berjalan dari April hingga Jun, biasanya di sepanjang pantai Bulgaria dan Romania. Betis tinggal di lapisan atas air, sering di permukaan, mengeluarkan bunyi khas, dan jelas terlihat oleh percikan dan kegelapan air, serta oleh pengumpulan pemangsa pemakan ikan - lumba-lumba, tuna, burung camar. Pergerakan balik ikan tenggiri Laut Hitam ke Laut Marmara bermula apabila suhu air turun hingga 10 ° C dan berakhir pada bulan Disember - Februari; sebahagian kecilnya kekal untuk musim sejuk di luar pantai Turki dan Kaukasus.

Ikan tenggiri menjadi dewasa secara seksual pada usia 2-4 tahun; kesuburannya adalah 350-500 ribu telur. Boleh hidup sehingga 17-18 tahun.

Nilai ekonomi

Ikan tenggiri adalah ikan komersial yang berharga. Dagingnya berlemak (hingga 16.5% lemak), kaya dengan vitamin B12, tanpa tulang kecil, lembut dan sedap. Daging rebus dan goreng memperoleh konsistensi yang agak kering.

Daging spesies besar ikan kembung mengumpulkan merkuri di dalam air laut, dan oleh itu Pentadbiran Makanan dan Dadah AS (FDA) telah mengesyorkan agar wanita hamil dan menyusui, serta anak-anak, menahan diri dari memakan ikan tenggiri (Scomberomorus cavalla). [1]

Ikan tenggiri Jepun

Saudara-mara dari ikan kembung biasa adalah makarel Jepun atau Kuril (Scomber japonicus atau Pneumatophorus japonicus). Ia tinggal dari Australia ke Laut Jepun dan Sakhalin Utara, dan di perairan dari Nova Scotia (Kanada) ke timur Argentina. Ia juga terdapat di Lautan Hindi, Parsi dan Teluk Aden. Di Rusia, ia dilombong di Kepulauan Kuril. Makarel Jepun mendiami kawasan pesisir dengan suhu antara 8-10 hingga 20-24 ° C. Pada musim panas ia berpindah ke perairan yang mengalami pemanasan musiman, dengan ketara memperluas jangkauannya. Memancing dan pembiakan komersial (Jepun).

Ikan kembung

Ikan tenggiri adalah ikan dari keluarga ikan tenggiri yang seperti perch. Panjang badan maksimum ialah 60 cm, rata-rata 30 cm. Badan adalah fusiform. Timbangannya kecil. Bahagian belakang berwarna biru-hijau, dengan banyak jalur hitam, sedikit melengkung. Tanpa pundi kencing berenang.

Ikan tenggiri adalah ikan pelagik yang suka bersikap panas. Berenang dengan cepat (dalam jarak laju - hingga 77 km / j). Sekolah biasanya tidak mengandungi campuran ikan lain (jarang dengan ikan hering) dan terdiri daripada individu dengan ukuran yang sama. Mackerel hidup pada suhu 8–20 ° C, itulah sebabnya ia terpaksa melakukan migrasi bermusim di sepanjang pantai Amerika dan Eropah, serta antara Laut Marmara dan Laut Hitam. Migrasi ini bersifat memberi makan (makarel memakan ikan kecil dan zooplankton).

Khasiat ikan tenggiri yang berguna

Ikan tenggiri mudah diserap oleh tubuh dan merupakan sumber protein yang sangat baik, ia juga mengandungi sejumlah besar fosforus, yodium, kalsium, kalium, natrium, magnesium, zink, fluorida. Ikan tenggiri mengandungi niasin dan vitamin D, yang juga merupakan penyumbang penting untuk kesihatan tulang dan sistem saraf dan meningkatkan penyerapan.

Hanya 100 g ikan yang mengandungi hingga separuh keperluan protein harian. Dengan memakan ikan berlemak, ikan tenggiri, tubuh menerima sekurang-kurangnya 2 kali lebih banyak kalori daripada memakan ikan putih. Tidak seperti lemak haiwan tepu, lemak tak jenuh dari ikan dianggap paling sihat. Menurut saintis, asid lemak keluarga Omega-3 yang terkandung dalam ikan membantu mencegah penyakit kardiovaskular, mengurangkan risiko pembekuan darah di saluran darah, dan juga meningkatkan aliran darah di kapilari..

Ikan laut sangat berguna untuk ibu mengandung. Terdapat bukti bahawa makan ikan berminyak dapat mengurangkan beberapa gejala psoriasis dan meningkatkan fungsi penglihatan dan otak. Ikan laut mengandungi kompleks vitamin, khususnya vitamin D. Minyak ikan 5 kali lebih berkesan daripada minyak sayuran, ia menurunkan kolesterol darah. Lemak yang terdapat di hati ikan kaya dengan vitamin A dan D. Tisu otot ikan mengandungi vitamin B, yang membantu tubuh menyerap protein..

Baru-baru ini, terdapat banyak laporan yang menyatakan bahawa memakan ikan berminyak (salmon, makarel, herring, sardin, dan cod) melindungi dari asma. Ini disebabkan oleh tindakan asid lemak omega-3 anti-radang dan magnesium. Orang yang mempunyai kadar magnesium rendah terbukti paling mudah terkena serangan asma.

Kekurangan lemak omega-3 sering dikaitkan dengan penyakit seperti barah, rheumatoid arthritis, aterosklerosis, sistem imun yang lemah, dll..

Ciri-ciri berbahaya ikan tenggiri

Ikan tenggiri dikontraindikasikan sekiranya berlaku intoleransi individu. Selain itu, sebagai ikan berminyak, ia tidak diingini dalam penyakit hati dan kegagalan buah pinggang..

Makarel masin dan salai tidak diingini kerana tekanan darah tinggi dan penyakit penyakit saluran gastrousus. Sebilangan doktor tidak mengesyorkan penggunaan ikan tenggiri untuk wanita hamil, anak dan anak yang menyusui, kerana ia dapat mengumpulkan bahan berbahaya dengan sendirinya, dan, dengan itu, membahayakan tubuh.

Dalam program "About Fishing Seriously" mereka akan membincangkan mengenai pertandingan Yalta dalam menangkap ikan tenggiri dan selok-belok menangkap ikan yang sedap ini.

Ikan kembung

Ikan tenggiri adalah salah satu ikan yang paling banyak dimakan di dunia. Kepekatan tinggi omega-3, protein dan banyak mikro dan makronutrien menjadikan produk ini sangat sihat..

Apa itu ikan tenggiri

Ikan tenggiri adalah ikan berbentuk torpedo laut dalam yang kecil. Kepunyaan keluarga ikan tenggiri. Juga dikenali sebagai lacento atau maccarello. Terdapat beberapa jenis ikan ini di lautan..

  • Apa itu ikan tenggiri
  • Tempat tinggal
  • Nutrien
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Kemungkinan bahaya
  • Cara memilih ikan segar
  • Cara menyimpannya dengan betul
  • Apa yang hendak dimasak

Berat satu makarel sederhana adalah sekitar 250-350 g. Ikan ini dapat dikenali dengan ciri warna kulitnya yang berwarna warni dengan urat keperakan dan bau yang ketara. Penghuni laut ini adalah ikan berlemak dan sumber asid omega-3 yang sangat baik. Dagingnya yang lembut dan sedikit masin sangat sesuai untuk merokok atau jenis masakan lain, misalnya, memanggang, kerana setelah memasak, ia mengekalkan bentuk dan tekstur fillet yang baik.

Tempat tinggal

Ikan tenggiri hidup, sebagai peraturan, di perairan yang dalam dari lintang sederhana dan tropika. Ia boleh ditemui di lautan Pasifik, Atlantik dan Mediterranean. Tetapi walaupun fakta bahawa ikan tenggiri adalah ikan laut dalam, beberapa spesiesnya hidup berhampiran teluk. Salah satu habitat ikan yang terkenal ini adalah pantai Great Britain, khususnya di Scotland. Rantai ikan tenggiri tiba di kawasan luar bandar Britain pada bulan April-Mei dan
tinggal di sana sehingga September-Oktober. Makarel segar "Inggeris" boleh didapati secara eksklusif pada musim panas. Juga, hasil tangkapan ikan tenggiri dapat dilakukan di luar pantai Jepun, Australia, Amerika. Terdapat lebih daripada lima puluh spesies ikan ini..

Nutrien

Selain omega-3, yang sangat penting untuk kesihatan manusia, daging ikan tenggiri mengandungi banyak komponen bermanfaat yang lain..

Nutrien setiap 100 g produk
Kandungan kalori230 Kcal
Protein21 g
Karbohidrat-
Lemak16 g
Kolesterol78.5 mg
Vitamin A11 μg
Vitamin C0.5 mg
Vitamin D16 μg
Vitamin E1.7 mg
Vitamin K5.6 μg
Vitamin B1120 mcg
Vitamin B2360 mcg
Vitamin B50.9 mg
Vitamin B60.7 mg
Asid folik11 μg
Vitamin B1212 mcg
Biotin0.3 μg
Kalsium39 mg
Magnesium51 mg
Natrium98 mg
Potasium282 mg
Fosforus281 mg
Klorin172 mg
Sulfur175 mg
Besi2 mg
Zink1 mg
Iodin50 mcg
Tembaga0.1 mg
Mangan0.2 mg
Kromium57 mcg
Fluorin1.6 mg
Molibdenum5 μg
Kobalt22 mcg
Nikel4 μg

Protein

Kira-kira seperlima dari 100 gram ikan adalah protein berkhasiat. Protein adalah komponen penting untuk fungsi otot yang betul, proses metabolik yang mencukupi.

Ikan tenggiri adalah salah satu sumber terbaik untuk menambah simpanan protein dalam badan.

Nutrien

Kandungan kalsium, kalium, magnesium dan selenium yang banyak dalam fillet makarel menjadikan ikan ini sangat penting untuk otot jantung, tulang, gigi, tisu saraf, otot, serta metabolisme yang betul..

Vitamin

Mackerel adalah sumber vitamin yang sangat baik. Sangat mudah untuk mendapatkan sejumlah besar niasin (vitamin B3), kolin, asid folik, vitamin E, D, A, K, B12, asid askorbik dari sebilangan ikan.

Semua komponen ini mempunyai banyak manfaat kesihatan dan menyumbang kepada fungsi sistem dan organ yang betul..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Ikan tenggiri adalah salah satu jenis ikan berminyak yang paling sihat. Dagingnya kaya dengan mineral, vitamin dan lipid bermanfaat, termasuk asid omega-3 dan omega-6. Mengonsumsi ikan ini, anda tidak boleh risau tentang kekurangan vitamin A, C, D, E, B6, B12 dan K. Bagi mineral, produk ini mengandungi sejumlah besar zat besi, magnesium, fosforus, kalium, natrium, selenium, zink dan tembaga. Fillet ini juga mengandungi koenzim antioksidan Q10, yang penting untuk menjaga awet muda badan. Oleh kerana komposisi begitu kaya dengan unsur berguna, makarel mempunyai sejumlah manfaat untuk kesihatan manusia..

Produk antikarsinogenik

Koenzim antioksidan Q10 membantu menghilangkan agen barah dari sel yang rosak, dan mengurangkan risiko beberapa jenis barah. Omega-3 mampu mencegah barah payudara, prostat, buah pinggang dan usus. Selain itu, didapati bahawa asid lemak dari ikan laut menghentikan pertumbuhan sel barah di kelenjar susu..

Ciri lain dari makarel adalah kandungan vitamin B12 dan D yang tinggi, serta selenium, yang keberkesanannya dalam memerangi barah juga telah terbukti di makmal..

Mengekalkan imuniti

Penggunaan hidangan ikan laut berminyak secara sistematik menguatkan sistem imun, mengembalikan prestasi organ yang lemah akibat penyakit ini. Zat omega-3 mempengaruhi tubuh manusia sebagai agen anti-radang. Mereka juga telah terbukti efektif dalam merawat arthritis, mengurangkan risiko penyakit jantung dan barah. Coenzyme Q10 juga mempunyai kesan yang baik terhadap kemampuan tubuh untuk melawan jangkitan. Ringkasnya, makarel adalah produk yang harus dimasukkan ke dalam diet orang-orang setelah penyakit serius, dan juga untuk pencegahan sistem kekebalan tubuh..

Kesihatan vaskular dan jantung

Ikan berlemak dalam diet adalah kunci jantung yang sihat. Telah diketahui bahawa komponen kimia yang membentuk produk ini mampu menipis darah, memperbaiki keadaannya, mengaktifkan aliran darah di dalam badan dan menurunkan tekanan darah. Anda juga tidak perlu risau tentang kemungkinan pengumpulan kolesterol "buruk" atau penyempitan arteri. Asid lemak penting menjaga kadar kolesterol dalam jarak yang mencukupi, dan dinding vaskular dibuat lebih elastik, yang memudahkan pengangkutan darah. Dengan membersihkan darah dari plak lipid berbahaya, ia dapat mengurangkan risiko serangan jantung dan penyakit arteri koronari. Kepekatan kalsium yang tinggi pada ikan juga membantu menormalkan degupan jantung dan tekanan darah. Untuk mengurangkan risiko masalah jantung, disarankan untuk mengambil sekurang-kurangnya 2 porsi ikan laut berminyak dua kali seminggu. Dan makarel sangat baik untuk peranan ini..

Kerja sistem saraf dan otak

Para saintis mendapati bahawa otak manusia mengandungi kepekatan zat omega-3 yang cukup tinggi. Mereka mempunyai peranan penting dalam menjaga fungsi kognitif dan tingkah laku tubuh. Pengambilan makanan tepu dengan asam lemak meningkatkan daya ingatan, meningkatkan prestasi, mencegah penyakit Alzheimer, dan juga berfungsi sebagai pencegahan terhadap disfungsi otak yang serius. Antara lain, asid lemak memudahkan penghantaran impuls saraf ke seluruh badan, dan penting untuk mencegah kemurungan, skizofrenia dan demensia..

Fungsi bersama

Mackerel fillet mengandungi bahan anti-radang yang membantu melegakan sakit sendi pada rheumatoid arthritis. Kajian menunjukkan bahawa pengambilan ikan ini secara berkala meningkatkan keberkesanan rawatan perubatan untuk sendi..

Dipercayai bahawa asid omega-3 dapat mencegah artritis atau mengurangkan rasa sakit sekiranya terdapat penyakit.

Berat badan berlebihan

Walaupun ikan tenggiri adalah makanan berlemak, ikan ini mendorong penurunan berat badan. Kajian menunjukkan bahawa pengambilan lemak makarel secara berkala bersama dengan senaman dapat mempercepat penurunan berat badan dengan ketara. Daging ikan tenggiri membantu mengatur metabolisme, mengurangkan kepekatan glukosa dalam aliran darah orang gemuk.

Kelebihan memakan ikan tenggiri secara berkala:

  • tahap hormon diatur;
  • kelenturan saluran darah bertambah baik;
  • jantung dikuatkan;
  • kepekatan kolesterol menurun;
  • tekanan darah stabil;
  • menguatkan sistem imun;
  • agen anti-barah diaktifkan;
  • kecekapan otak meningkat;
  • kerja sistem saraf disambung semula;
  • melegakan kesakitan pada arthritis, arthrosis, migrain;
  • memperbaiki keadaan rambut, epidermis.

Kemungkinan bahaya

Walaupun ikan tenggiri adalah makanan yang sangat berkhasiat dan sihat, ibu mengandung dan menyusui dinasihatkan untuk tidak memakan ikan ini dengan kerap. Faktanya adalah bahawa fillet dapat mengandung kadar merkuri yang tinggi, terutama jika ikan itu ditangkap di perairan yang tercemar. Penyalahgunaan produk sedemikian dipenuhi dengan gangguan dalam perkembangan sistem saraf anak yang belum lahir, dan juga merupakan risiko serius bagi kesihatan ibu hamil atau menyusui..

Cara memilih ikan segar

Seperti semua ikan, mata yang berkilat dan kulit lembap adalah tanda pertama kesegaran makarel. Bangkai harus tegas disentuh, dengan sisik berkilat dan insang bersih. Juga, kepalanya akan memberitahu tentang kualiti ikan. Pada ikan yang baru ditangkap, ikan itu tetap berada dalam keadaan mendatar, jika bahagian depan ikan merosot - ini adalah tanda pasti produk yang bukan kesegaran pertama. Fillet segar adalah daging lembut, lembut, lut.

Cara menyimpannya dengan betul

Daging ikan tenggiri merosakkan dengan cepat. Oleh itu, ikan segar harus dimakan dalam masa 24 jam setelah ditangkap. Ikan tenggiri disimpan lebih lama dalam bentuk makanan dalam tin, salai dan asin.

Apa yang hendak dimasak

Ikan tenggiri boleh dimasak secara utuh, yang sering dilakukan oleh tukang masak. Sekiranya anda ingin mendapatkan ikan tanpa tulang, maka anda boleh menggunakan isi ikan tenggiri. Untuk melakukan ini, di kedua-dua belah tulang belakang, potong serpihan dengan pisau tajam. Ingin menjimatkan stok ikan selama beberapa hari? Berikut adalah resepi perapan yang terbaik.

Makarel masin

Ikan tenggiri yang masin dengan betul adalah hidangan lazat dan berkhasiat yang sesuai dengan hampir semua lauk. Terdapat beberapa cara untuk memberi garam pada ikan ini..

  • ikan tenggiri (1 ekor ikan);
  • garam (1 sudu besar. l);
  • daun salam (1 pc.);
  • allspice;
  • dill.

Bilas bangkai yang dibersihkan dengan air. Tuangkan garam, lada, dill, daun salam cincang di bahagian bawah bekas. Gosokkan ikan dengan garam, masukkan herba dan lada ke dalam perut. Masukkan ke dalam bekas dan taburkan dengan sisa garam. Tutup rapat dan sejukkan. Selepas 3 hari, ikan tenggiri masin sudah siap.

  • ikan tenggiri (3 biji.);
  • bawang (3 biji.);
  • air (1.5 l);
  • garam meja (8 sudu besar.);
  • gula pasir (3 sudu besar.);
  • allspice (8 kacang polong);
  • daun salam (6 biji.);
  • kacang mustard (2.5 sudu besar. l.)

Potong bangkai yang sudah siap menjadi kepingan. Potong bawang menjadi cincin dan letakkan di dalam balang, bergantian antara bawang, mustard dan ikan. Tuangkan dengan air garam, tutup penutup dan sejukkan selama 12 jam. Simpan produk siap tidak lebih dari 5 hari.

Untuk menyediakan air garam, gabungkan komponen, rebus, dan kemudian bawa ke suhu bilik.

  • bangkai ikan tenggiri (2 biji.);
  • lemon (1 pc.);
  • allspice (6 biji.);
  • garam;
  • minyak zaitun (3 sudu besar).

Masukkan ikan kupas yang telah dikupas dengan serbet dan potong. Masukkan ke dalam bekas, masukkan rempah, jus lemon, minyak zaitun. Sejukkan selama 24 jam. Semasa ikan masin, goncangkan bekas dengan baik beberapa kali.

Ikan tenggiri adalah gudang banyak bahan berguna. Walaupun begitu, ia masuk ke dalam kategori terbaik kerana kepekatan asid lemaknya yang tinggi. Tahap zat penting ini dalam beberapa jenis makarel jauh lebih tinggi daripada kepekatan omega-3 pada ikan lain. Dan ini sudah menjadi hujah yang berat untuk membuat pilihan memihak kepada ikan laut dari genus makarel.

Makna perkataan "mackerel"

MACKER, -dan, baik. Ikan makanan laut kecil dengan badan fusiform; ikan tenggiri.

[Dari bahasa Yunani. σκόμβρος]

Sumber (versi bercetak): Kamus bahasa Rusia: Dalam 4 jilid / RAS, Institut linguistik. penyelidikan; Ed. A.P. Evgenieva. - Edisi ke-4, Dihapus. - M.: Rus. lang.; Poligraf, 1999; (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

Ikan tenggiri, dan banyak lagi yang lain. tidak, baik. [Yunani. skombros]. Sama seperti ikan tenggiri.

Sumber: "Kamus Penjelasan Bahasa Rusia" yang diedit oleh D. N. Ushakov (1935-1940); (versi elektronik): Perpustakaan elektronik asas

ikan tenggiri

1. ichthyol. ikan komersil dari keluarga ikan tenggiri; ikan tenggiri (Scomber)

2. daging ikan tersebut, digunakan untuk makanan

Menjadikan Peta Kata lebih baik bersama

Helo! Nama saya Lampobot, saya adalah program komputer yang membantu membuat Peta Perkataan. Saya boleh mengira dengan baik, tetapi setakat ini saya tidak memahami dengan baik bagaimana dunia anda berfungsi. Tolong saya mengetahuinya!

Terima kasih! Saya menjadi lebih baik dalam memahami dunia emosi.

S: tersedak adalah sesuatu yang neutral, positif atau negatif?

Persatuan untuk perkataan "mackerel"

Sinonim untuk "mackerel"

Kalimat dengan perkataan "mackerel"

  • Kupas bawang, basuh, potong cincin dan gerimis dengan cuka. Basuh dill dan pasli. Potong isi ikan tenggiri yang dihiris menjadi kepingan.
  • Potong isi ikan tenggiri menjadi kepingan nipis.
  • Griskan kepingan roti dengan mentega, di atas dengan irisan tenggiri dan cincin bawang.
  • (semua tawaran)

Petikan dari klasik Rusia dengan perkataan "mackerel"

  • Menjelang petang, seluruh Balaklava berbau ikan. Ikan tenggiri digoreng atau acar di setiap rumah. Mulut oven yang luas di kedai roti dilapisi dengan jubin tanah liat di mana ikan digoreng dengan jus mereka sendiri. Ini dipanggil: ikan tenggiri dalam skala - hidangan yang paling indah dari kedai makanan tempatan. Dan semua kedai kopi dan kedai dipenuhi dengan asap dan bau ikan goreng.

Gabungan perkataan "mackerel"

  • ikan tenggiri salai
  • isi ikan tenggiri
  • (jadual keserasian penuh)

Apa itu "mackerel"

Konsep dengan perkataan "mackerel"

hantar komen

Selain itu

  • Cara mengeja perkataan "mackerel"
  • Penolakan kata nama "makarel" (perubahan bilangan dan kes)
  • Menghuraikan komposisi kata "makarel" (penghuraian morfemik)
  • Petikan dengan perkataan "mackerel" (pemilihan petikan)
  • Terjemahan "mackerel" dan ayat contoh (Inggeris)

Kalimat dengan perkataan "mackerel":

Kupas bawang, basuh, potong cincin dan gerimis dengan cuka. Basuh dill dan pasli. Potong isi ikan tenggiri yang dihiris menjadi kepingan.

Potong isi ikan tenggiri menjadi kepingan nipis.

Griskan kepingan roti dengan mentega, di atas dengan irisan tenggiri dan cincin bawang.

Sinonim untuk "mackerel"

  • pelamida
  • tuna
  • ikan tenggiri
  • ikan tenggiri
  • sterlet
  • (lebih banyak sinonim.)

Persatuan untuk perkataan "mackerel"

  • seekor ikan
  • ikan
  • (lebih banyak persatuan.)

Gabungan perkataan "mackerel"

  • ikan tenggiri salai
  • isi ikan tenggiri
  • (jadual keserasian lengkap.)

Apa itu "mackerel"

  • merokok
  • (belum.)

Morfologi

  • Penurunan kata nama "makarel"
  • Menghuraikan komposisi kata "mackerel"

Peta perkataan dan ungkapan bahasa Rusia

Tesaurus dalam talian dengan keupayaan untuk mencari persatuan, sinonim, pautan kontekstual dan contoh ayat untuk kata-kata dan ungkapan bahasa Rusia.

Maklumat rujukan mengenai penurunan kata nama dan kata sifat, konjugasi kata kerja, serta struktur kata morfemik.

Laman web ini dilengkapi dengan sistem carian yang kuat dengan sokongan morfologi Rusia.

Ikan kembung

Ikan tenggiri menggabungkan kualiti yang berguna untuk manusia: rasanya enak, hidup ramai dan membiak dengan baik. Ini membolehkan anda menangkapnya setiap tahun dalam jumlah besar, dan pada masa yang sama tidak menyebabkan kerosakan kepada penduduk: tidak seperti banyak jenis ikan lain yang juga mengalami penangkapan ikan yang sederhana, ikan tenggiri bahkan sangat aktif sama sekali.

  • Asal spesies dan keterangan
  • Rupa dan ciri
  • Di manakah ikan tenggiri tinggal??
  • Apa yang dimakan ikan tenggiri?
  • Ciri-ciri watak dan gaya hidup
  • Struktur dan pembiakan sosial
  • Musuh macarel semula jadi
  • Penduduk dan status spesies

Asal spesies dan keterangan

Nenek moyang ikan muncul sejak dulu - lebih 500 juta tahun yang lalu. Yang pertama dipercayai adalah pikaya, makhluk berukuran 2-3 sentimeter, yang lebih menyerupai cacing daripada ikan. Pikaya tidak memiliki sirip, dan dia berenang, membongkokkan badannya. Dan hanya setelah evolusi yang panjang, spesies pertama muncul, menyerupai moden.

Ini terjadi pada awal periode Trias, pada masa yang sama muncul kelas sirip sinar, tempat ikan tenggiri itu muncul. Walaupun rayfin yang paling kuno juga sangat berbeza dengan yang moden, asas biologi mereka tetap sama. Namun, ikan-ikan bersirip pada era Mesozoik hampir semuanya mati, dan spesies-spesies yang mendiami planet ini sekarang sudah muncul di era Paleogen..

Video: Ikan tenggiri

Selepas kepupusan yang berlaku di perbatasan Mesozoikum dan Paleozoikum, kira-kira 66 juta tahun yang lalu, evolusi ikan berjalan lebih cepat - seperti banyak pesanan lain. Spesiasi menjadi lebih aktif, kerana ikan yang mulai mendominasi badan air, mengalami kurang kepupusan daripada binatang akuatik lainnya. Pada masa itu, pada awal era baru, wakil pertama keluarga ikan tenggiri muncul: Landanichthys dan Sphyraenodus yang sudah pupus, serta genus bonito yang masih bertahan hingga hari ini. Penemuan tertua ikan ini berumur lebih dari 65 juta tahun..

Makarel itu sendiri muncul agak lewat, pada awal Eosen, iaitu sekitar 55 juta tahun yang lalu, pada masa yang sama, kebanyakan genera lain yang tergolong dalam keluarga ikan tenggiri terbentuk, dan pembungaannya yang sebenarnya bermula, yang berlanjutan hingga hari ini. Tempoh spesiasi paling aktif berakhir begitu sahaja, tetapi spesies individu dan bahkan genera terus muncul di era berikutnya..

Genus makarel digambarkan oleh K. Linnaeus pada tahun 1758, menerima nama Scomber. Perlu diperhatikan bahawa untuk ikan ini keluarga diberi nama yang menjadi miliknya (mackerel) dan bahkan detasmen (mackerel). Dari sudut pandang taksonomi, ini tidak sepenuhnya benar, kerana makarel jauh dari yang pertama walaupun dalam keluarga, tetapi gen ini adalah yang paling terkenal.

Rupa dan ciri

Foto: Seperti apa rupa ikan tenggiri

Panjang purata ikan ini ialah 30-40 cm, maksimum 58-63 cm. Berat purata orang dewasa ialah 1-1.5 kg. Badannya memanjang, berbentuk gelendong. Snout dihalakan. Ia paling mudah dikenali dengan ciri-ciri garis gelap di bahagian belakang, walaupun perut tidak memilikinya - peralihan dari warna bergaris ke warna padat di tengah badan ikan sangat tajam.

Bahagian belakang ikan tenggiri berwarna biru tua dengan kilauan keluli, dan sisi dan perut berwarna keperakan dengan warna kekuningan. Akibatnya, ketika ikan tenggiri ditunjukkan di dekat permukaan, sukar bagi burung untuk melihatnya, kerana ia bergabung dengan air yang berwarna; di sisi lain, hampir tidak dapat dilihat untuk ikan yang berenang di bawah, kerana bagi mereka ia bergabung dengan warna langit, seperti yang dilihat melalui tiang air.

Ikan tenggiri mempunyai sirip yang dikembangkan dengan baik, lebih-lebih lagi, ia mempunyai sirip tambahan yang memungkinkannya berenang lebih cepat dan manuver yang lebih baik. Semua spesies kecuali Atlantik mempunyai pundi kencing: dalam kombinasi dengan badan yang ramping dan otot yang berkembang, ini membolehkannya berenang dengan kelajuan yang lebih tinggi daripada spesies lain yang dapat berkembang, hingga 80 km / jam.

Ini mencapai kecepatan sedemikian dalam lemparan tajam hanya dalam dua detik, yang sebanding dengan pecutan kereta terpantas, tetapi juga dapat menahannya selama beberapa detik. Biasanya, semua jenis ikan tenggiri berenang dengan kelajuan 20-30 km / jam, dalam mod ini mereka dapat menghabiskan hampir sepanjang hari dan tidak habis - tetapi untuk ini anda perlu makan banyak.

Gigi ikan tenggiri kecil, mereka tidak membenarkan berburu mangsa besar: sangat sukar untuk merobek tisu dengan mereka, mereka hanya dapat menggerogoti sisik yang sangat lemah dan tisu lembut ikan kecil.

Fakta menarik: Ketika sekolah besar ikan tenggiri naik ke permukaan air, maka disebabkan oleh pergerakan ikan ini, timbul bunyi gemuruh yang dapat didengar walaupun pada jarak lebih dari satu kilometer.

Di manakah ikan tenggiri tinggal??

Foto: Ikan Kembung

Setiap spesies ikan ini mempunyai rentang tersendiri, walaupun sebahagiannya tumpang tindih:

  • Makarel Atlantik dijumpai di Atlantik Utara dan juga terdapat di Laut Mediterranean. Dalam cuaca panas, ia boleh sampai ke Laut Putih, dan paling utama di Utara;
  • Makarel Afrika juga tinggal di Atlantik, tetapi di selatan, jaraknya bersilang, bermula dari Teluk Biscay. Ia juga boleh ditemui di kawasan Kepulauan Canary dan bahagian selatan Laut Hitam. Paling biasa di Laut Tengah, terutamanya di bahagian selatannya. Remaja dijumpai sejauh Congo, tetapi orang dewasa berenang ke utara;
  • Ikan tenggiri tinggal di pesisir timur Asia dan sekitar Jepun, kepulauan Indonesia, di sebelah timurnya dapat ditemukan hingga ke Hawaii;
  • Makarel Australia dijumpai di lepas pantai Australia, begitu juga New Guinea, Filipina, Hainan dan Taiwan, Jepun, dan menyebar ke utara hingga ke Kepulauan Kuril. Ia juga dapat dijumpai jauh dari habitat utama: di Laut Merah, Teluk Aden dan Teluk Parsi. Walaupun spesies ini juga dipancing, nilainya lebih rendah daripada orang Jepun.

Seperti yang anda lihat, ikan tenggiri hidup terutamanya di perairan dengan suhu sederhana: tidak cukup dan terlalu jauh ke utara, di laut Lautan Artik, dan di kawasan tropika yang terlalu panas. Namun, pada waktu yang sama, kehangatan perairan di mana dia tinggal sangat berbeza. Maksudnya di sini adalah migrasi bermusim: bergerak ke tempat di mana air berada pada suhu optimum (10-18 ° C).

Hanya ikan yang menghuni Samudera Hindia yang tidak boleh berhijrah: di sana suhu air sedikit berubah sepanjang tahun, dan oleh itu tidak perlu melakukan migrasi. Sebilangan penduduk berhijrah dalam jarak yang agak jauh, misalnya, ikan tenggiri berenang ke Atlantik Utara pada musim sejuk - berkat arus yang hangat, air di sana tetap berada dalam jarak optimum. Apabila musim bunga tiba, dia kembali.

Sekarang anda tahu di mana ikan tenggiri dijumpai. Mari lihat apa yang dimakan oleh ikan ini.

Apa yang dimakan ikan tenggiri?

Foto: Ikan tenggiri di dalam air

Menu ikan ini termasuk:

  • ikan kecil;
  • sotong;
  • plankton;
  • larva dan telur.

Walaupun ikan tenggiri kecil, kebanyakan memakan plankton: ia menyaring air dan memakan pelbagai krustasea kecil di dalamnya. Ia juga memakan ketam kecil, larva, serangga dan makhluk hidup kecil yang serupa tanpa membuat perbezaan besar di antara mereka..

Tetapi ia juga dapat melakukan pemangsa: untuk memburu segala jenis ikan kecil. Selalunya, ia memakan ikan hering muda atau sprat dari ikan. Menu seperti ini lebih biasa untuk ikan yang sudah dewasa, dan dalam kawanan ikan itu dapat menyerang mangsa yang sangat besar.

Sebilangan besar ikan tenggiri juga dapat segera berburu di sekolah-sekolah ikan lain, yang berusaha melarikan diri dengan bergerak ke permukaan air. Kemudian kebingungan biasanya bermula: ikan tenggiri itu sendiri memburu ikan kecil, burung-burung menyelam ke arah mereka, ikan lumba-lumba dan pemangsa besar lain berenang mendengar suara.

Goreng ikan tenggiri sering memakan saudara mereka sendiri. Walaupun kanibalisme juga biasa terjadi pada orang dewasa: ikan terbesar sering memakan juvana. Semua ikan tenggiri mempunyai selera makan yang baik, tetapi orang Australia memilikinya lebih baik daripada yang lain, ikan ini terkenal kerana kadang-kadang melemparkan dirinya walaupun di cangkuk kosong, sehingga cenderung memakan semuanya tanpa pandang bulu.

Fakta menarik: Ikan tenggiri dapat ditangkap, tetapi tidak begitu mudah kerana kemampuannya untuk menjentik dan kuat. Ia boleh dilepaskan, jika anda sedikit menjengkelkan - itulah sebabnya peminat sukan memancing menyukainya. Tetapi anda tidak akan dapat menangkapnya dari pantai, ini mesti dilakukan dari kapal, dan yang terbaik adalah menjauh dari pantai dengan betul.

Ciri-ciri watak dan gaya hidup

Foto: ikan tenggiri

Mereka aktif pada waktu siang dan waktu senja, berehat pada waktu malam. Semasa memburu ikan lain, lemparan tiba-tiba dibuat, paling sering dari serangan hendap. Semasa lemparan pendek seperti itu, mereka dapat mencapai kelajuan yang sangat tinggi, jadi sangat sukar untuk menjauhinya..

Ikan itu pelagik, iaitu, biasanya hidup pada kedalaman cetek. Ia hidup di beting, dan kadang-kadang bercampur: selain ikan tenggiri itu sendiri, ia boleh merangkumi ikan sardin dan beberapa ikan lain. Mereka cenderung memburu kawanan dan secara sendirian. Ketika berburu bersama, sekolah ikan kecil sering naik ke permukaan, di mana ikan tenggiri terus mengejarnya..

Akibatnya, pemangsa akuatik lain, yang berminat dengan apa yang sedang terjadi, dan burung, terutama burung camar, ikut bermain - ini adalah bagaimana beberapa ikan tenggiri berubah dari pemburu menjadi mangsa, kerana mereka kehilangan kewaspadaan ketika mereka berusaha menangkap ikan lain.

Tetapi semua ini berlaku pada musim panas. Selama beberapa bulan musim sejuk, ikan tenggiri mengubah cara hidupnya dan jatuh ke dalam bentuk hibernasi. Walaupun ini tidak boleh disebut hibernasi penuh, ikan berkumpul dalam kumpulan besar di lubang musim sejuk, dan tetap tidak bergerak untuk waktu yang lama - dan oleh itu tidak makan apa-apa.

Ikan tenggiri hidup lama - 15-18 tahun, kadang-kadang 22-23 tahun. Ia tumbuh dengan semakin perlahan seiring dengan usia, usia terbaik untuk menangkap dianggap 10-12 tahun - pada masa ini ia mencapai ukuran yang cukup besar, dan daging menjadi yang paling enak.

Struktur dan pembiakan sosial

Ikan tenggiri tinggal di sekolah, baik dari ikan spesies yang sama, dan bercampur, paling sering dengan ikan haring, oleh itu mereka biasanya ditangkap bersama. Ikan dengan ukuran yang sama hilang di sekolah, sangat jarang ikan besar berumur 10-15 tahun, dan sangat muda terdapat di dalamnya. Ia muncul dari tahun kedua, selepas itu ia dilakukan setiap tahun. Yang pertama bertelur adalah ikan tenggiri yang paling dewasa, yang telah mencapai 10-15 tahun, di populasi Atlantik ini berlaku pada bulan April. Kemudian, secara beransur-ansur individu yang lebih muda pergi bertelur, dan seterusnya sehingga minggu-minggu terakhir bulan Jun, ketika ikan pada usia 1-2 tahun bertelur..

Kerana pembiakan tahunan dan sebilangan besar telur bertelur pada satu masa (kira-kira 500,000 telur setiap individu), ikan tenggiri diternak dengan sangat cepat, dan walaupun terdapat sejumlah besar ancaman dan tangkapan komersial, ada banyak. Untuk bertelur, ikan pergi ke perairan hangat dekat pantai, tetapi pada masa yang sama mereka memilih tempat yang lebih dalam dan bertelur pada kedalaman 150-200 m. Ini memberikan perlindungan dari banyak pemakan kaviar, termasuk ikan lain yang tidak berenang begitu dalam.

Telurnya kecil, berdiameter kira-kira satu milimeter, tetapi di setiap telur, selain embrio, ada juga setitik lemak, yang dapat dimakan pada awalnya. Setelah ikan tenggiri bertelur, telur itu berenang, sementara telur perlu berbaring selama 10-20 hari agar larva terbentuk. Waktu yang tepat bergantung pada parameter air, terutama suhunya, oleh itu tenggiri berusaha memilih tempat yang lebih panas untuk bertelur.

Hanya larva yang baru dilahirkan yang tidak tahan terhadap pemangsa dan sangat agresif. Dia menyerang semua yang lebih kecil dan nampaknya lebih lemah, dan memakan mangsa, jika dia berjaya mengalahkannya - selera makannya sangat luar biasa. Termasuk makan jenis mereka sendiri. Apabila panjangnya muncul, larva hanya 3 mm, tetapi, secara aktif memberi makan, ia akan tumbuh dengan cepat. Oleh kerana tidak ada cukup makanan untuk semua orang, kebanyakan mereka mati dalam tempoh ini, tetapi selebihnya tumbuh hingga 4-5 cm menjelang musim luruh - namun, mereka masih tetap kecil dan tidak berdaya.

Selepas ini, tempoh pertumbuhan yang paling aktif berlalu, ikan menjadi kurang haus darah, dan cara tingkah laku mereka semakin menyerupai orang dewasa. Tetapi walaupun ikan tenggiri menjadi dewasa secara seksual, ukurannya masih kecil dan mereka terus bertambah..

Musuh macarel semula jadi

Foto: Seperti apa rupa ikan tenggiri

Banyak ikan pemangsa dan haiwan laut lain memburu ikan tenggiri.

  • jerung;
  • ikan lumba-lumba;
  • tuna;
  • pelvis;
  • singa laut.

Walaupun dia berenang dengan cepat, sukar baginya untuk melepaskan diri dari pemangsa yang begitu besar hanya kerana perbezaan ukurannya. Oleh itu, apabila ikan besar menyerang, kawanan hanya dapat bergegas ke arah yang berbeza. Pada masa yang sama, setiap individu hanya dapat mempercayai fakta bahawa pemangsa tidak akan mengejarnya..

Pada waktu yang sama, pemangsa sendiri dapat menyerang secara berkelompok sekaligus, dan kemudian sekolah makarel sangat menderita, untuk satu serangan itu dapat dikurangkan seperempat. Tetapi dalam kawanan campuran, ikan lain biasanya berisiko lebih besar, kerana ikan tenggiri lebih cepat dan lebih mudah dikendalikan..

Ketika ikan berada di permukaan air, terancam oleh serangan burung besar dan mamalia laut. Singa laut dan pelikan sangat menyukainya. Walaupun mereka sudah muak dengan mangsa lain, mereka sering menunggu ikan tenggiri, kerana daging berlemaknya adalah makanan istimewa bagi mereka..

Fakta menarik: Semasa membeli ikan tenggiri beku, penting untuk memperhatikan beberapa tanda yang dapat anda fahami bahawa ia disimpan dengan betul dan tidak habis. Ikan tenggiri harus berkilat dan tegas, tanpa kawasan berkerut pada kulit - ini menunjukkan bahawa ia belum dicairkan sebelumnya.

Dagingnya mesti berkrim. Sekiranya terlalu pucat atau kekuningan, ikan itu ditangkap terlalu lama atau dicairkan semasa penyimpanan atau pengangkutan. Sejumlah besar ais menunjukkan penyimpanan yang tidak betul, jadi dagingnya cenderung longgar.

Penduduk dan status spesies

Foto: Ikan Kembung

Status genus makarel tidak menimbulkan ketakutan, serta setiap spesies yang termasuk di dalamnya. Ikan ini membiak dengan cepat dan menempati kawasan yang luas, oleh itu, sebilangan besar ikan ini terdapat di perairan lautan dunia. Ketumpatan tertinggi dicatat di luar pantai Eropah dan Jepun.

Terdapat perikanan aktif, kerana daging sangat dihargai, ia dicirikan oleh kandungan lemak yang tinggi (sekitar 15%) dan sejumlah besar vitamin B12, serta vitamin dan unsur mikro lain. Juga penting bahawa tidak ada tulang kecil di dalamnya. Ikan ini telah lama menjadi salah satu yang paling terkenal di Eropah dan Rusia..

Ia juga terkenal di Jepun, di mana ia juga aktif ditangkap, selain itu, dan dibiakkan - kerana pembiakan yang berkesan, menguntungkan untuk melakukan ini walaupun pertumbuhannya agak perlahan. Walau bagaimanapun, ia mempercepat dalam keadaan pembiakan buatan, tetapi keburukannya adalah bahawa ikan tidak tumbuh dengan ukuran yang sama seperti di persekitaran semula jadi..

Ikan tenggiri ditangkap dengan pukat, jaring, pukat, pukat. Ia sering dituai di lubang musim sejuk, di mana ia sangat padat. Tetapi walaupun dengan penangkapan ikan yang aktif, tidak ada penurunan populasi ikan tenggiri, ia tetap stabil, atau bahkan tumbuh sama sekali - jadi, dalam beberapa dekad kebelakangan ini, diperhatikan bahawa lebih banyak daripadanya mula dijumpai di Lautan Pasifik.

Sebagai pemangsa bersaiz sederhana, ikan tenggiri mengambil tempat yang tegas dalam rantai makanan: ia memakan ikan kecil dan makhluk hidup lain, sementara pemangsa yang lebih besar memakannya. Bagi kebanyakan orang, ikan ini adalah antara mangsa utama, dan tanpanya, ia akan menjadi lebih sukar bagi mereka. Orang tidak terkecuali, mereka juga sangat aktif menangkap dan memakan ikan ini..