Martini koktel kering

Martini Extra Dry adalah vermouth kering berwarna pucat yang dihasilkan sejak tahun 1900. Ia mempunyai sejambak perasa khas yang sangat dihargai oleh para pengecap. Keringkan martini dengan nota raspberry, lemon dan toffee.

Rasa asli minuman tanpa kepahitan dicapai kerana penggunaan kira-kira tiga puluh komponen dalam penghasilannya.

Kubu

Martini kering berbeza dari jenis lain Martini vermouth Itali dengan kandungan gula rendah (28 g / l bukan 160 g / l biasa) dan kekuatan yang lebih tinggi (18% vol. Bukan 15% vol.).

Gunakan

Martini kering diminum dengan kemas atau dengan pelbagai bahan tambahan. Dalam kes pertama, ia ditawarkan dalam gelas wiski, yang kedua - dalam gelas koktail segitiga dengan kaki tinggi..

Sebelum disajikan, minuman harus disejukkan hingga 10-15 darjah, atau ketulan ais harus ditambahkan ke dalamnya. Martini yang terlalu sejuk, atau tidak sejuk sama sekali, kehilangan rasa yang indah. Saya minum martini perlahan-lahan, dengan meneguk kecil, untuk menikmati rasa dan aroma yang kaya.

Apa yang digabungkan dengan

Martini Extra Dry boleh dicairkan dengan air, jus atau minuman beralkohol yang kuat (wiski, rum, gin, vodka, cognac).

Martini biasanya disajikan sebagai minuman beralkohol. Ia tidak pernah ditawarkan ke meja utama. Sebagai makanan ringan, buah zaitun sesuai untuknya, yang juga biasa ditambahkan terus ke gelas, keju, buah-buahan, kacang-kacangan.

Fakta menarik

Martini telah menerima pelbagai anugerah selama kewujudannya lebih dari lima puluh kali. Pada masa yang sama Martini Extra Dry mempunyai empat puluh anugerah..

Dry Martini (Martini Dry) - minuman kegemaran Roosevelt

Nama asal koktel yang indah ini adalah "Dry Martini Cocktail". Di sini ia dikenali sebagai "Martini Kering". Minuman ini mempunyai rasa yang tidak dapat ditandingi yang sangat halus, jadi saya menasihatkan kepada semua pengguna alkohol yang baik untuk mencubanya. Cara membuat "Dry Martini" di rumah, saya akan memberitahu anda lebih lanjut.

Menyiapkan koktail "Martini Kering" di depan kamera televisyen, Presiden AS F.D. Roosevelt pada bulan Disember 1933 merayakan pembatalan Larangan, yang melarang orang Amerika minum. Kes ini tercatat dalam sejarah, kerana sukar untuk membayangkan seorang presiden Amerika minum di televisyen..

Tetapi dengan tindakan luar biasa ini, Roosevelt hanya memperkuat wewenangnya di hadapan pengundi. Dia menunjukkan bahawa keinginan untuk minum sedikit tidak asing bagi ahli politik yang berpangkat, dan bahkan penentangan terhadap ahli politik Roosevelt menyambut baik penghapusan larangan penjualan alkohol..

Resipi Martini Kering

Komposisi dan perkadaran:

  • gin - 60 ml;
  • vermouth (lebih baik martini) - 10 ml;
  • buah zaitun atau lemon - 1 keping.

Penyediaan

1. Tuangkan gin dan martini ke dalam gelas sejuk.

2. Kacau rata.

3. Hiaskan koktel dengan baji zaitun atau lemon.

Teknologi memasak dijelaskan dengan lebih terperinci dalam video. Di sana, selain bahan-bahan yang kami gunakan, bartender menambah ais ke "Martini Kering", tetapi saya percaya bahawa ini merosakkan rasa koktel.

Fesyen untuk koktel dengan martini datang ke Amerika Syarikat pada tahun 80-an abad yang lalu setelah penerbitan buku "A Textbook for Bartenders" karya Harry Johnson. Resipi minuman berdasarkan Rosso Martini pertama kali diterbitkan di sana..

Orang Amerika menyukai koktel baru dan dalam beberapa tahun mereka menjadi popular di seluruh negara. Roosevelt memutuskan untuk meraikan penghapusan larangan minum alkohol dengan koktel dengan martini dan gin..

Koktel "Martini Kering" (Martini Kering)

Koktel klasik tertua "Dry Martini", yang digolongkan oleh World Bartenders Association (IBA) sebagai "The Unforgettables".

Koktel ini dinamakan sempena penciptanya Martini di Arma di Taggia, yang merupakan bartender utama di Knickerbocker Hotel di New York. Dialah yang mencampurkan vermouth kering dan gin dalam nisbah satu-ke-satu. Sekarang koktel ini dipanggil "lima puluh lima puluh".

Evolusi koktail Dry Martini bermula pada tahun 1887, ketika seorang bartender di hotel Occidental di San Francisco bernama Jerry Thomas mencetak panduan bartender yang menyertakan resipi koktail yang disebut " Martinez "(Martinez). Bahan-bahannya adalah seperti berikut:

1 keping pahit oren
2 biji minuman keras Maraschino Itali
1 gelas wain vermouth (

100 ml)
1 pukulan Old Tom Gin
2 keping ais
1 biji lemon

Pada tahun 1911, jutawan Amerika pertama, John Davison Rockefeller, membantu mempopularkan koktel yang disediakan oleh bartender Martini de Anna de Toggia untuknya. Koktel itu mengandungi jumlah gin London, Noilly Prat vermouth dan sedikit kepahitan oren. Koktel itu disediakan dengan kaedah "kacau dan saring" dalam gelas pencampuran. Kadang-kadang zaitun ditambahkan ke dalam koktel ini..

Semasa tempoh Larangan Amerika (1918-1933), koktel ini lebih terkenal kerana ketersediaan gin sebelum wiski.

Sejak pertengahan abad ke-20, kepahitan oren semakin kurang digunakan dalam koktel. Bahagian vermouth juga mula menurun.

Kebangkitan koktail bermula pada tahun 60-an, tepat pada masa ketika James Bond memesan koktel, mengucapkan ungkapan, yang telah menjadi klasik, "Vodka Martini, goyangkan, jangan campurkan." dalam filem "Goldfinger" (Goldfinger, 1964).

Resipi koktel "Martini Kering" (Kering Martini):

70 ml gin
10 ml vermouth kering
1 pucuk oren pahit * (pilihan)

Tuangkan vermouth kering dan gin ke dalam gelas pengadun, sepertiga diisi dengan ais, dan kacau. Tapis ke dalam gelas koktel martini. Hiaskan dengan zaitun dan peras lemon ke dalam gelas.

Perkadaran rasmi adalah 7: 1, tetapi anda sendiri boleh mengubah kekeringan kering Martini anda.

* Beberapa sumber lain yang mempunyai reputasi baik (seperti Absolutdrinks) mencadangkan menambahkan 1 keping pahit oren (kepahitan oren).

Semua mengenai kering kering Martini Extra. Resipi koktel, peraturan minum dan kos alkohol

Untuk masa yang lama, minuman yang indah seperti Martini tetap menjadi misteri bagi pencinta alkohol yang menarik bagi domestik. Minuman ini tidak dapat dijumpai di tanah air, jadi anda dapat merasakan kudapannya, tetapi pada masa yang sama, rasa asli vermouth hanya boleh berada di luar negeri.

Masa Tirai Besi dan kekurangan berterusan telah berlalu dan sekarang anda dapat menjumpai Martini di rak mana-mana kedai, tetapi hanya sedikit yang tahu cara menggunakannya dengan betul sehingga rasa tart, tetapi asli sepenuhnya terungkap..

Sejarah minuman yang menakjubkan ini dan peraturan penggunaannya sangat luas dan pelbagai aspek sehingga anda harus mempertimbangkan semua nuansa dan ciri untuk menentukan pilihan yang paling sesuai untuk diri anda..

Komposisi, ciri minuman dan gambar

Untuk memahami cara menggunakan vermouth jenis ini dengan betul, anda harus memutuskannya. Dari segi kualiti warna, ia dekat dengan jerami Bianco yang terkenal, tetapi sedikit lebih ringan, sementara beberapa pihak mungkin mempunyai warna kehijauan, yang dianggap sebagai norma mutlak..

Sekiranya kita bercakap mengenai rasa, maka di sini agak sukar untuk menentukan bahan-bahan yang dirahsiakan. Rasa minuman lebih pedas dan hanya sedikit pahit yang dirasakan kerana adanya komponen yang tidak terpisahkan dari vermouth - wormwood. Anda dapat merasakan aroma cerah iris (kalori), raspberi, lemon, serta rempah dan buah-buahan lain.

Perhatian khusus harus diberikan kepada jumlah gula dalam minuman. Untuk memahami perbezaannya, pada vermouth biasa, dengan kekuatan 15-16%, komposisi mengandungi kira-kira 165-175 gram gula per liter. Martini "Extra Dry", dengan kekuatan 17-19%, glukosa, dekstrosa dan fruktosa adalah dalam jumlah 24-30 gram seliter. Ulasan para penasihat menunjukkan bahawa perbezaannya cukup nyata dan dialah yang memberi minuman itu rasa unik, oleh itu penggunaannya memerlukan pengetahuan dan perkadaran khas.

Khususnya, minuman tersebut mengandungi:

  • vitamin kumpulan B, P, C;
  • asid organik;
  • antioksidan;
  • kalsium;
  • fosforus;
  • natrium;
  • potasium;
  • mangan;
  • besi;
  • tembaga.

Meminum minuman dalam jumlah kecil memberi kesan yang baik:

  1. untuk bekerja saluran pencernaan;
  2. sistem imun;
  3. meningkatkan nada badan dan selera makan.

Kandungan kalori minuman adalah 110 kkal per 100 ml vermouth (protein dan lemak 0.0 g, karbohidrat 2.5 g).

Di mana untuk membeli dan berapa harganya?

Pertimbangkan harga untuk minuman pelbagai anjakan (500 ml dan 1 liter). Sekiranya sebelum ini kering vermouth Martini "Extra Dry" boleh dibeli secara eksklusif di luar negara, sekarang minuman itu dijual di kebanyakan kedai standard, walaupun kita membincangkan bandar kecil. Ramai yang berminat dengan harga di kedai Magnit, kerana rangkaian pasar raya ini adalah yang paling meluas di negara ini..

Minumannya agak murah. Harga untuk 500 ml berkisar antara 500 hingga 650 rubel, tetapi kos 1 liter vermouth adalah sekitar 1,000 rubel, sementara anda dapat membeli minuman di kedai biasa dan di Internet.

Bagaimana dan dengan apa yang harus diminum dengan betul?

Pada awal abad kedua puluh, Martini "Extra Dry" dengan kandungan gula yang rendah dan kekuatan alkoholnya yang tinggi menjadi komponen yang sangat diperlukan dalam banyak koktail. Sudah tentu, Noilly Prat muncul kemudian, yang secara beransur-ansur juga muncul di podium, tetapi Martini masih merupakan vermouth yang paling popular kerana mencipta pelbagai koktail dengan kerumitan yang berbeza-beza..

Rasanya cukup kaya, yang membuatnya menonjol di antara vermouth lain, jadi kebanyakan peminat martini lebih suka menggunakannya bukan dalam bentuk tulen, tetapi mencampurkannya dengan minuman lain.

Sebelum membicarakan koktel, disarankan untuk membiasakan diri dengan peraturan umum dan cadangan penggunaan vermouth kering. Mereka dibentuk bukan hanya oleh pakar, tetapi juga oleh gourmets yang tinggal di tanah air minuman dan mengetahui ciri-ciri utama vermouth:

  • Vermouth dihidangkan setelah lama menyejukkan di tempat yang sejuk. Suhu harus mencapai 10-15 darjah Celsius, tetapi pada ketika ini anda harus sangat berhati-hati, kerana penyejukan berlebihan akan menyebabkan kehilangan rasa dan aroma 50%, dan bagi mereka Martini "Extra Dry" sangat berharga. Sekiranya boleh, disarankan untuk menyejukkan alkohol di bilik bawah tanah, dan bukan di dalam peti sejuk..
  • Kaca martini segitiga standard lebih sesuai untuk minuman, tetapi lebih baik menghidangkan vermouth dalam bentuk tulen dalam gelas wiski atau gin.
  • Minum koktel dan vermouth tulen dalam satu tegukan dianggap sebagai bentuk yang buruk. Ia mesti dimakan perlahan-lahan dalam sips kecil untuk merasakan rasa dan aroma yang tidak dapat dijelaskan.
  • Vermouth adalah salah satu minuman yang sesuai untuk minuman beralkohol sebelum makan utama. Orang Itali lebih suka mengambil minuman ini pada waktu petang sebelum makan malam. Namun, ia juga sesuai sebagai digestif, jika anda mencampurkan vermouth dengan jus yang sesuai.

Dalam bentuk tulen

Dalam bentuknya yang murni, vermouth diminum terutamanya oleh para penikmat dan gourmet yang biasa menikmati semua rasa yang tidak biasa. Pada masa yang sama, disarankan untuk menambahkan air tulen dan ketulan ais ke dalam minuman, yang menjadikannya kurang pahit dan asam. Terima kasih kepada air yang disucikan, sejambak dan rasa terungkap sepenuhnya. Gelas wiski dan gin sangat sesuai untuk dihidangkan.

Cara mencairkan?

Di Eropah, koktel dengan vermouth kelihatan sangat berbeza daripada di Amerika. Di Barat, vermouth dicairkan terutamanya dengan pelbagai jus, yang membolehkan minuman itu dibongkar dengan cara baru dalam koktel. Jus apa untuk minum minuman ini? Contohnya, jus jeruk, oren atau limau gedang sangat bagus untuk mengekalkan rasa vermouth yang pahit dan asam..

  1. Lemon dan limau juga merupakan buah sitrus yang sesuai, tetapi dengan minuman itu memakan rasa yang sedikit berbeza. Berkat sejumlah asid, minuman yang dihasilkan memperoleh rasa pedih, jadi sangat sesuai untuk dicampurkan lebih lanjut dengan unsur tambahan dalam bentuk alkohol.
  2. Ia tidak menghairankan, tetapi jus anggur diiktiraf sebagai jus yang paling sesuai untuk vermouth, dan ini berlaku untuk kedua-dua jenis putih dan merah. Di sini anda boleh bereksperimen, kerana jus anggur sesuai dengan anggur hampir sempurna dan menguntungkan rasa vermouth yang tidak biasa.
  3. Jus epal cukup serba boleh, itulah sebabnya ia juga sering digunakan untuk mencairkan vermouth. Perkara utama adalah memilih jus yang tidak terlalu berasid, kerana hanya boleh memperburuk keadaan..
  4. Pencinta rasa yang tidak biasa disarankan untuk menggunakan jus eksotik seperti markisa, belimbing dan mangga, yang menekankan rasa tidak standard..

Jangan hadkan imaginasi anda, tetapi disarankan untuk mengecualikan jus tomato dari senarai ini..

Martini "Extra Dry" masih mempunyai tahap kekuatan yang tinggi, tetapi ini sedikit pun tidak mengganggu pencampurannya dengan minuman keras lain. Satu-satunya perkara yang perlu anda sediakan ialah koktel akan menjadi lebih enak dan harus dimakan dengan sangat berhati-hati..

  1. Tandan gin dan tonik standard sesuai dengan vermouth kering. Bagi sesetengah orang, ini mungkin kelihatan remeh, tetapi kadangkala klasik adalah yang paling sesuai untuk bersenang-senang..
  2. Vodka dan cognac juga sesuai untuk versi domestik dan kejam, tetapi tidak semestinya mempunyai aroma dan selera yang luar biasa, agar tidak merosakkan nada halus dari vermouth itu sendiri.
  3. Rum Jamaica dan vermouth kering dianggap sebagai kombinasi yang tidak biasa. Wiski Amerika juga baik untuk mereka yang suka bereksperimen..
  4. Penggemar memilih untuk tidak mencampurkan, tetapi hanya bilas gelas dengan gin atau wiski, dan kemudian sajikan martini. Walaupun terdapat sedikit gangguan, rasa minuman itu benar-benar berubah dan memperoleh nota menarik.

Apa nak makan?

Memandangkan vermouth digunakan secara eksklusif untuk minuman beralkohol, makanan ringan yang terlalu padat dan berlemak harus dilupakan. Mereka hanya akan merosakkan rasa lembut dan halus Martini "Extra Dry", jadi lebih baik menghidangkan:

  • kanape kecil yang kemas;
  • keropok masin;
  • pelbagai jenis keju;
  • buah sejuk beku;
  • kacang;
  • buah zaitun;
  • anda boleh menambah minuman dengan kepingan lemon atau limau nipis.

Contohnya, roti dengan pes alpukat dan sebilangan kecil salmon. Sandwic ham juga merupakan snek Martini Kering Ekstra yang hebat, dan dapat dilengkapi dengan zaitun dan selada. Mereka cukup memuaskan, tetapi mereka tidak memberikan rasa berat pada perut dan pada masa yang sama mereka bermanfaat untuk melengkapkan minuman.

Resipi koktel berdasarkan Martini Extra Dry yang kering

Apa yang biasa dicampur Martini Extra Dry? Pertimbangkan resipi koktel.

Dengan gin

Ia dianggap sebagai koktel termudah dan paling berpatutan berdasarkan vermouth kering. Anda memerlukan dua bahan untuk memasak:

  • 10-15 ml Martini.
  • 55-65 ml gin.

Penyediaan:

  1. Sebagai permulaan, gelas diisi dengan ais dan dibiarkan dalam keadaan ini selama lima minit..
  2. Selama ini, dia berjaya menyejukkan, dan pada masa ini gelas untuk pencampuran diletakkan di dalam tiub dan ditutup dengan ais.
  3. Seterusnya, gin dituangkan dan tidak lama kemudian vermouth itu sendiri.
  4. Minuman itu dicampur dengan lembut dan campuran yang dihasilkan dicurahkan ke dalam gelas yang telah disediakan terlebih dahulu.
  5. Hiaskan koktel dengan spiral oren atau lemon. Anda juga boleh menggunakan lidi dengan buah zaitun..

Kami mencadangkan menonton video mengenai cara membuat koktel dengan gin:

Margarita

Koktel ini tidak asing bagi hampir semua orang dan digemari oleh banyak orang, oleh kerana itu ia dianggap sebagai salah satu yang paling popular di dunia..

Tiga bahan diperlukan untuk memasak:

  • 30-40 ml Martini.
  • 60 ml jin.
  • 0,5 ml pahit oren oren.

Proses memasaknya cukup mudah:

  1. Gelas disejukkan terlebih dahulu dengan ketulan ais.
  2. Sedikit ais juga dituangkan ke dalam gelas untuk dicampurkan, dan kemudian semua komponen dituangkan secara bergantian, selepas itu minuman dicampur dengan teliti.
  3. Tuangkan koktel di sisi melalui saringan atau pelatih untuk mengelakkan serpihan ais yang tajam.
  4. Anda boleh menghias gelas dengan pudina dan gula. Untuk melakukan ini, bahagian tepi kaca dicelupkan ke dalam air, dan kemudian di gula, kerana munculnya sempadan yang indah..

Martini "Extra Dry" adalah minuman yang tidak biasa dan menarik yang sesuai untuk minuman beralkohol dan sebagai tambahan untuk menghabiskan malam yang menyenangkan. Terdapat banyak pilihan untuk menggunakan vermouth kering dan masing-masing perlu diberi perhatian dan ujian untuk menentukan pilihan peribadi anda..

Kering-kering-kering... Kering Martini Kering.

Semua koktel koktel, semua minuman beralkohol dan minuman beralkohol. Ini adalah satu-satunya cara dan tidak ada cara lain untuk bercakap mengenai koktel dengan silsilah yang menarik. Dan kita akan bercakap mengenai koktail Martini yang mulia, yang, mesti saya katakan sekarang, sama sekali tidak ada kaitan dengan jenama terkenal dunia yang menghasilkan vermouth. Walaupun begitu, koktel paling kerap berdasarkan Martini Dry dari pengeluar terkenal. Tetapi lebih lanjut mengenai itu kemudian, sekarang mari kita cari tahu dari mana koktel ini berasal dan tangan siapa yang bijak, miliknya.

Sejarah koktel Martini

Percaya atau tidak, tidak ada 100% sumber yang boleh dipercayai (sarkasme). Secara umum, menurut klasik genre, ratusan buku dan ribuan artikel telah ditulis, dan tidak ada yang tahu dengan tepat siapa yang mencipta Martini. Tetapi beberapa versi, apalagi, cukup berwibawa, masih dapat dikesan. Versi pertama bermula pada pertengahan abad ke-19, ketika para bartender legenda, tentang siapa saya sudah menulis, diburu..

Jadi, pada masa itu, Jerry Thomas bangkit kerana "Gold Rush" yang melanda seluruh Amerika, bekerja di sebuah bar di Axidental Hotel di San Francisco. Ya, ya, ini adalah "Profesor" yang sama, kerana lebih dari satu koktail legenda. Tetapi itu bukan masalahnya. Secara umum, suatu hari seorang budak lelaki mengembara ke barnya, yang telah memperkaya dirinya dengan emas dan memandu pulang, ke bandar Martinez. Dia merasa bangga dengan dirinya sendiri, dan dia menjanjikan jongkong emas kepada Thomas jika dia mengejutkannya dengan koktail yang tidak biasa. Beginilah penampilan koktel Martini, yang sedikit berbeza dengan versi hari ini. Pada masa itu, ia adalah minuman yang terbuat dari gin, vermouth Itali manis, minuman keras Maraschino dan Bocker pahit. Profesor, tentu saja, menjadi satu bar emas yang lebih kaya.

Versi lain berasal dari penduduk iri kota Martinez. Mereka mendakwa bahawa pada tahun 1874 seorang pencari dari lombong itu berada di kota, yang mengembara ke kota untuk mendapatkan bahagian baru dari wiski. Namun, dia hanya menerima satu botol untuk sebungkus emas, yang tentu saja tidak menggembirakan calon pembeli. Kemudian bartender memutuskan untuk memaniskan kepahitan dan penderitaan pengembara dengan menyiapkan koktail untuknya, yang disebutnya "Martinez".

Kemudian, setelah 4 tahun, bartender terkenal Harry Johnson menerbitkan "Panduan Bartender Ilustrasi", yang pertama kali memperkenalkan koktel Martine. Ke mana huruf "z" pergi masih menjadi misteri. Walaupun begitu, Dry Martini menjadi ikon bagi penduduk kota Martinez, dan mereka memutuskan pada tahun 1992 untuk mendirikan monumen untuk menghormatinya..

Dan akhirnya, ada versi di mana orang Itali terlibat. Di New York, pendatang Itali Martini di Arma di Taggia bekerja di bar hotel Knickerbocker, yang buat pertama kalinya pada tahun 1912 mencampurkan 2 bahagian gin dengan 1 bahagian vermouth kering, mencairkan bangsawan ini dengan setitik Kepahitan Jeruk. Inilah bagaimana Martini Kering dilahirkan..

Resipi koktel Martini

Sebenarnya, membuat Martini Kering yang baik tidak semudah yang dilihat pada pandangan pertama. Terdapat penikmat yang bersedia untuk melancong ke negara lain untuk menikmati koktel yang sempurna. Pada prinsipnya, ramuan yang baik dan ketepatan memasak adalah penting di sini, yang, untuk beberapa sebab, disatukan di seluruh Internet. Saya tidak akan omong kosong, tetapi saya akan menulis resipi mengikut versi MBA, sementara saya akan menggunakan semua pengalaman saya dalam membuat koktel ini ke dalamnya.

Kering Martini (minuman beralkohol, mencuci)

  • 60 ml gin;
  • 10 ml vermouth kering.

Penyediaan:

  • pra-isi gelas koktel dengan ais sehingga sejuk;
  • semasa gelas sedang sejuk, masukkan sudu bar ke dalam gelas pengadun dan tutup sepenuhnya dengan ais;
  • kemudian tuangkan vermouth, gin dan gaul rata dengan putaran sudu;
  • tapis minuman ke dalam gelas koktel melalui saringan dan saringan sehingga kepingan ais kecil tidak mencederakan rongga mulut (regangan halus);
  • hias dengan tiga buah zaitun pada lidi atau kelainan (spiral) dari kulit limau (zest);
  • minum dalam 2-3 sips besar (ini adalah bagaimana Minuman Ringkas diminum).

Permukaannya boleh ditaburkan dengan minyak pati dari kulit lemon.

Ini hanya berlaku apabila kepintaran tidak begitu mudah. Secara amnya, saya segera menyiarkan video dengan resipi koktel yang paling saya gemari. Benar, di sini bartender menuangkan vermouth setelah diserap ke dalam ais. Baiklah, itu barangnya. Ngomong-ngomong, Churchill memuja Dry Martini, dan dia menggambarkan proses memasaknya sebagai berikut:

Saya mencurahkan gin ke dalam gelas, dan kemudian menatap botol vermouth, yang berada di sudut paling jauh bilik...

Fakta menarik mengenai martini kering

  • Perkataan martini, menurut Kamus Oxford, berasal dari tahun 1894. Nama inilah yang pertama kali digunakan pada menu salah satu kelab London.
  • Semasa Larangan, gin dan vermouth dicampur dalam nisbah 2: 1, menjimatkan gin, yang sukar diperoleh ketika itu. Ia seperti ini sehingga tahun 1930.
  • Richard Nixon menyukai Kering Martini yang berpengalaman, yang disiapkan dalam nisbah 7: 1.
  • Bond selalu meminta perubahan bagaimana koktel dibuat. Dalam pengocok, ais masuk ke dalam minuman, menjadikannya kurang kuat. By the way, kaedah regangan digunakan di sini dengan alasan. Terima kasih kepada penyediaan ini, koktel sebening dan telus mungkin..
  • Terdapat banyak variasi koktail Dry Martini, tetapi yang paling terkenal ialah Sweet Martini, Vodka Martini dan Perfect Martini. Saya akan menulis mengenai mereka kemudian. Di samping itu, bar MBA klasik merangkumi beberapa lagi koktel baru, yang namanya mengandungi Martini..

Nah, di situlah saya akan berakhir hari ini. Nantikan maklum balas anda mengenai koktel yang indah ini.

Koktel klasik "Martini Dry"

Halo semua, peminat alkohol yang dikasihi!

Hari ini kita mempunyai klasik lain, ini adalah "Martini Dry" / "Dry Martini".

Minuman koktel ini berdasarkan gin dan vermouth, termasuk dalam senarai koktel rasmi Persatuan Bartender Antarabangsa, kategori "Tidak dapat dilupakan".

Asal martini sebenarnya tidak diketahui; bandar-bandar Amerika seperti Yonkers, New Orleans dan San Francisco dinamakan sebagai tempat penemuannya..

Secara tradisinya, tempat asal martini dianggap sebagai San Francisco, dan namanya berasal dari "Martinez" sebelumnya. Nama "Martinez" disahkan oleh sumber bertulis dari tahun 1880-an, tetapi asal-usulnya dijelaskan oleh pelbagai legenda. Adalah dipercayai bahawa kehilangan konsonan terakhir dalam nama itu berlaku sama ada atas sebab praktikal (contohnya, mustahil untuk membentuk jamak "Martinez", yang berguna ketika memesan minuman), atau, kemungkinan besar, di bawah pengaruh nama vermouth "Martini".

Untuk memasak, anda memerlukan:

1. Gin kering London;

2. Vermouth kering;

4. Gelas koktel / Gelas koktel / Gelas Martini / Martinka;

6. Zaitun hijau;

7. Tusuk Gigi / Lidi.

Seperti biasa, isi gelas dengan ais dan biarkan sejuk:

Sementara itu, ukur 60 ml gin dan 10 ml vermouth, tuangkan ke dalam pengocok, tambahkan sedikit ais dan goncangkan.

Adakah semua orang terkejut? Sekarang tuangkan ais dari gelas dan tuangkan isi pengocok ke dalam gelas melalui penapis:

Sekarang kita membuka sebotol zaitun dan meletakkan satu / dua pada tusuk gigi / tusuk sate, dan memasukkannya ke dalam gelas:

Ternyata sangat bagus, tetapi saya tidak menyukai rasa koktel ini.

Ia hampir bersih. Sangat kuat (sekitar 35 darjah), dan tidak terlalu sedap.

Anehnya, ia akan menarik minat pencinta arwah)

Saya suka penampilannya, elegan dan minimalis..

Kemungkinan pendua dijumpai

Pelancong Jerman memasuki sebuah pub London:

-Zwei Martini! (Dua martini sila)

-Nein. Zwei! (tidak, dua)

Martini tidak kering di dalam pengocok.

Seperti yang mereka katakan di London bar school: untuk membuat martini yang sempurna, anda mesti mengemukakan 3 soalan kepada tetamu.

1. Vodka atau gin

2. Kering atau basah

3. Zaitun atau putar

Secara umum, terdapat banyak variasi. Dijelaskan dengan baik dalam buku martini oleh Sally Ann Burke.

Kekeringan martini tidak bermaksud jumlah air di dalamnya, tetapi jumlah vermouth. Anda boleh membuat martini yang sangat kering dalam pengocok, misalnya, gin dari peti sejuk. Secara amnya, lebih banyak soalan diajukan: gin atau vodka, bahagian, sebatan atau campuran, zaitun atau lemon, dengan atau tanpa ais (yang terakhir sangat jarang berlaku.

Kekeringan martini menunjukkan kejernihan gin di dalam gelas. Air dan vermouth menjadikannya basah.

Pengocok membuat koktail Bradford, bukan martini kering. Mengapa mencipta semula roda ketika semua peraturan untuk memasak telah lama dinyatakan dan disusun. Dan perkadaran termasuk.

Kekeringan biasanya merujuk pada jumlah gula dalam minuman, dalam hal martini ia merujuk kepada nisbah gin terhadap vermouth. Kandungan kelembapan minuman adalah kali pertama saya mendengarnya. Minuman klasik dari bahan-bahan lutsinar (gin, wiski, vermouth, pahit, dll.) Boleh dibuat dalam gelas pencampur atau pengocok. Dan secara amnya, klasik bukanlah suatu peraturan dan arahan yang telah lama ditentukan, melainkan sebagai panduan untuk bertindak, minuman yang sama boleh disediakan dalam pelbagai variasi dengan mengubah perkadaran dan kaedah penyediaan.

Ya, dengan leher saya salah..

Anda tidak keliru dengan leher, martin kering disediakan dengan leher dan basuh. Mereka yang mengatakan bahawa tidak betul memasak dengan kocok sama seperti mereka yang mengatakan bahawa mencuci adalah dari yang jahat.

Ia boleh disajikan terbalik (lebih banyak vermouth kurang gin)

Atau, tanpa mengubah perkadaran, ambil vermouth yang lebih manis. Dan ya, untuk seorang amatur.

Koktel ini adalah kegemaran Bond?

dia minum seperti martini dengan vodka.

"Martini kering," katanya. 'Satu. Dalam piala sampanye yang dalam. '

'Sekejap. Tiga ukuran Gordon's, satu vodka, setengah ukuran Kina Lillet. Goncangkan hingga sebati sehingga sejuk, kemudian masukkan hirisan lemon nipis yang besar. Faham? '

- Casino Royale, Bab 7: Rouge et Noir

Dan inilah keterangan koktel ini di wiki.

Ini adalah koktel Vesper dan mempunyai resipi yang berbeza dari yang diberikan oleh pengarang.

Sekarang ini adalah cara yang jelas untuk mengungkapkan rasa vermouth dan di tempat yang baik mereka mengubah bahagian hingga 1 hingga 1. Dan mereka melakukannya dalam gelas pencampuran, jika tidak, gin mulai melekat terlalu banyak kerana pengudaraan yang berlebihan

Tidak, saya telah melakukan iba setakat ini, maka anda boleh mencubanya juga.

Saya bercakap mengenai perkadaran.

Saya suka "Manhattan" lebih baik.

Kenduri dalam gaya Kuban) ASMR

Dan idea bagus untuk makan malam Jumaat) Resipi dalam komen)

Buang semuanya, mari makan) (ASMR)

Sekiranya seseorang memerlukan resipi, maka ia ada dalam komen)

Idea Penghala Roti Basi untuk Malam Jumaat) (ASMR)

Resipi terperinci ada di komen)

5 kopecks saya mengenai kek Kentang

Saya juga memutuskan untuk menghilangkan mitos mengenai kuki dalam kentang dan menambahkan sedikit pada siaran. Jawapan kepada catatan "Kek POTTED dalam 5 minit - rasanya sudah biasa sejak kecil!".
Resipi pertama untuk kentang dijumpai dalam edisi "Cookery", 1955. Mungkin resipi ini juga terdapat dalam "Buku mengenai makanan lazat dan sihat", tetapi dalam edisi yang lebih muda dari tahun 1952. Oleh itu, "Buku saya tentang makanan yang enak dan sihat" diterbitkan tepat pada tahun 1952, dan di sana resipi ini tidak ada.
Jadi, inilah dia, petikan dari "Cookery", 1955:

Nampaknya tidak ada koko dalam adunan. Jadi ini adalah klasik - kentang putih di dalamnya. Sudah tentu saya tidak bertemu dengan ini, yang amat disayangkan. Mesti buat.

Baru! Buku koktail Peaky Blinders akan dikeluarkan pada bulan September 2020

Buku Koktel Peaky Blinders

40 koktel dari The Shelby Company dari siri drama jenayah Inggeris "Peaky Blinders"

Tarikh keluaran: 15 September 2020

Ambil sebotol wiski, gin, rum, cognac dan vodka dari rak. Dalam buku berlesen rasmi ini, penulis telah mengumpulkan 40 resipi koktel yang paling pelbagai, tetapi sangat atmosfera..

Pilih resipi, duduk di kerusi kulit yang bagus, longgar kolar berkanji anda dan nikmati saat ini!

Pilih resipi, duduk di kerusi kulit yang mahal, lepaskan tali leher ketat anda dan... nikmati saat ini!

England, abad ke-20, samseng... Adakah mungkin memanggil gambar ini lengkap tanpa alkohol yang baik? Jawapan pengarang siri ini adalah "pasti tidak!" Itulah sebabnya mengapa anggota kumpulan itu bukan sahaja telah melakukan urusan jenayah selama 5 musim, tetapi sekarang dan kemudian mereka bertemu untuk segelas sesuatu yang menarik dan memabukkan.

Buku ini akan menarik minat peminat siri ini, pengagum suasana penjahat Inggeris dan hanya peminat alkohol yang baik.

Tidak ada keraguan tentang yang terakhir, kerana pengarang buku ini adalah Sandrine Houdré-Grégoire, ahli campuran terbaik di Perancis pada tahun 2008 dan pengarang banyak buku yang berjaya mengenai koktail..

Prapesanan buku dalam bahasa Inggeris atau Perancis sudah tersedia di Amazon dengan harga $ 18.

Masih terlalu awal untuk membincangkan kemungkinan penyetempatan ke bahasa Rusia.

Terima kasih atas komen dan langganan anda! Saya akan terus mengemas kini anda bukan sahaja pada buku masakan klasik, tetapi juga produk baru di kawasan ini..

Saya harap hari ini saya dapat memberi inspirasi kepada anda untuk memasak dengan indah dan estetik yang menarik atau menonton / membaca yang lazat dan menyelerakan (seperti itu dan bukan sebaliknya).

Pilihan buku masakan boleh didapati di sini:

Shawarma pelajar pantas dengan gaji minimum)

Apabila anda terlalu malas untuk memesan pizza. Tonton dengan suara

Pizza yang lebih pantas daripada menunggu kurir

Sandwic untuk syarikat (atau anda boleh memakan semuanya dalam satu orang) Tonton dengan suara! ASMR

Apabila anda terlalu malas memasak setiap sandwic secara berasingan

Balas jawatan "Bila terlalu malas untuk mencari shawarma. Tonton dengan suara! "

Pengarang, Schaub anda sihat) Empat jam yang lalu saya menonton video ini. Saya pergi ke kedai, membeli semua yang saya perlukan, memasangnya di rumah, semasa saya mengasinkan, semasa saya memasak, semasa saya makan, saya duduk di sini, saya tidak dapat bernafas. Masa adalah dua malam. Tetapi ia berbaloi. Resepnya enak, hanya diasinkan dengan caranya sendiri, dibakar pada mulanya pada suhu tinggi dengan kipas sehingga agak berkerak, dan kemudian menghidupkan panggangan dan ia duduk di dalam oven selama kira-kira satu setengah jam. Ternyata berair, walaupun payudara sangat mirip. Oh, dan juga meletakkan lapisan kentang di antara daging setiap tiga kali. Semasa saya membungkus dan menggorengnya dalam kuali, saya mula makan kentang. Secara umum, terima kasih atas resipi itu, shawarma ternyata tidak sesuai di piring terbesar.

Apabila terlalu malas untuk mencari shawarma. Tonton dengan suara!

Apabila terlalu malas untuk mencari shawarma. Tonton dengan suara!

Lima cerita mengenai alkohol..

1. Jamuan minum Laksamana Edward Russell pada abad ke-17

Fikirkan anda boleh minum seperti pelayar? Mari kita renungkan apa sebenarnya maksudnya..

Rekod koktel terbesar dalam sejarah adalah milik Laksamana Tertinggi British Edward Russell. Pada tahun 1694 ia mengadakan pesta di mana air pancut taman digunakan sebagai mangkuk untuk mencampurkan pukulan..

Apa yang anda minum? Campuran yang mengandungi 250 gelen (

946 L) brendi, 125 gelen (

473 L) Wain Malaga, 1.400 lbs (

635 kg) gula, 2,500 lemon, 20 gelen (

75 L) jus limau nipis, dan 5 lb (

2 kg) buah pala.

Para bartender berenang di air pancut dengan sampan kayu kecil, mengisi gelas para tetamu. Mereka bahkan harus saling bertukar setiap 15 minit agar tidak mabuk dari uap dan tidak jatuh ke laut..

Pesta berlangsung tanpa henti selama seminggu, berhenti sebentar ketika hujan untuk mendirikan kanopi di atas pukulan dan mencegah air mencairkannya. Keseronokan tidak berhenti sehingga seluruh air pancut diminum kering.

2. minuman keras London pada tahun 1814.

Revolusi Perindustrian memberi dunia lebih banyak daripada mesin wap dan kilang tekstil. Pengeluaran bir juga berkembang pesat. Nasib baik, ada orang baik di England yang menerima cabaran dan menguras tong bir secepat yang dibuat. Pemilik kilang bir menjadi "baron bir" dan menghabiskan kekayaan mereka yang baru dibuat dengan cara lama - cuba bersenang-senang lebih banyak daripada yang lain.

Kes yang ingin kami ceritakan berlaku pada tahun 1814. Horse Shoe Brewery London Meux telah membina tong bir 22 kaki (

6 m) tinggi dan 60 kaki (

Diameter 18 m), di ruang dalam di mana 200 orang boleh memuatkannya dengan mudah untuk makan malam, yang dilakukan semasa perayaan akhir pembinaan tong. (Mengapa 200? Sudah tentu, kerana pesaing membina tong yang boleh memuat 100 orang.)

Selepas makan malam, tong itu diisi dengan bir dengan kapasiti penuh - 4.000 tong. Sangat mengagumkan apabila anda melihat skala projek, dan sangat malang apabila anda menganggap bahawa mereka tidak menyedari gelung yang rosak. Tong pecah, dan tong lain mula pecah kerana itu. Kekecohan yang dihasilkan terdengar dalam jarak 5 batu (

1.3 juta gelen dinding (

4 juta liter) bir gelap dicurahkan ke jalanan, memusnahkan dua bangunan. Sembilan orang mati akibat "lemas, cedera, keracunan wap bir dan mabuk".

Namun, semakin jauh kisah ini menjadi lebih luar biasa. Ribuan orang berkumpul di kawasan bencana untuk meminum bir terus dari tanah, sehingga menghalang dan memperlahankan operasi penyelamatan. Ketika mangsa akhirnya dibawa ke hospital, pesakit lain menghidu bir dan memutuskan bahawa pihak pentadbiran hospital memberikan bir kepada semua pesakit kecuali mereka. Rusuhan meletus, mengakibatkan lebih banyak mangsa.

Malangnya, kejadian itu tidak dianggap cukup tragis pada saat itu untuk merayakan upacara peringatan tahunan dan / atau pertunjukan teater sebagai peristiwa bersejarah..

3. Keadaan minda New York: Belanda mendapat kepercayaan penduduk tempatan

Pada tahun 1609, Belanda menghantar penjelajah Inggeris Henry Hudson ke barat untuk membuat percubaan ketiga untuk mencari Laluan Laut Utara yang legenda. Bahaya rusuhan di kapal memaksanya menyimpang ke selatan dan mendarat di darat, di mana mereka ditemui oleh orang-orang India Delaware.

Untuk menjalin hubungan baik, Hudson berkongsi brendi dengan ketua suku, yang segera pingsan. Ketika dia bangun pada keesokan harinya, dia meminta Hudson untuk menuangkan lebih banyak untuk seluruh suku. Sejak itu, orang India memanggil pulau ini sebagai Manahachtanienk - yang secara harfiah bermaksud "Pulau Mabuk". Ramai yang bersetuju bahawa Manhattan selalu menjaga semangat namanya.

4. Aftertaste yang paling menjijikkan dalam sejarah

Pada tahun 1805, Laksamana Inggeris Horatio Nelson terbunuh dalam Pertempuran Trafalgar di lepas pantai Sepanyol. Pelaut biasa dikebumikan tepat di laut, tetapi kerana Nelson adalah seorang laksamana, perlu membawanya kembali ke England dan mengatur pengebumian rasmi.

Untuk memelihara jenazah semasa kediaman pelayaran, penolong komandan kapal meletakkan mayat Nelson di tong sampah kapal, dan memerintahkan agar pemberian rum kepada kru berhenti. Bukan idea yang buruk, tetapi ketika kapal sampai di pelabuhan dan para pegawai pergi untuk mengambil mayat Nelson, mereka mendapati tidak ada setitik rum yang tersisa di dalam tong..

Walaupun mempunyai rasa yang luar biasa (dalam semua segi), kru secara diam-diam menghirup rum di sepanjang jalan. Selepas itu, rum kapal itu disebut darah Nelson..

5. Gajah India menyerang stok alkohol

Tidak hairanlah sarkas tidak menjual bir. Nampaknya, gajah suka mabuk. Sebuah pos tentera India di hutan di sekitar Bagdogra telah diserang sejak sekumpulan gajah tempatan menyerbu pangkalan itu untuk mencari makanan dan menemui stok rum musim sejuk.

Sejak itu, pachyderms mula mengunjungi pangkalan minuman secara berkala, merobohkan semua pagar pelindung yang dipasang oleh tentera, termasuk pagar elektrik dan medan api..

Seperti yang dilaporkan dalam Daily Telegraph: "Salah seorang petugas yang baru-baru ini ditugaskan ke daerah itu mengatakan bahawa gajah sangat pintar dan memecahkan botol rum, mencengkam bahagian bawah dengan batangnya, dan kemudian menuangkan isinya ke leher mereka. Mereka mabuk dengan cepat dan mula bergoyang. Bersenang-senang, mereka kembali ke hutan ".

Dan ini bukan kes terpencil. Telah diketahui bahawa perwakilan dunia binatang dapat mengenali janin yang difermentasi. Ahli antropologi percaya bahawa nenek moyang kita menemui alkohol kerana mereka melihat tingkah laku haiwan yang pelik semasa minum buah..

Bartender pertama USSR

Alexander Kudryavtsev, bartender pertama Kesatuan Soviet, adalah anggota juri di kejohanan Amber Shaker 2013 mengenai pekerjaannya di bar mata wang pertama, bagaimana dia menjadi kawan di bar dengan Elizabeth Taylor, mengapa dia berhutang dengan profesionnya di Hemingway, dan setelah itu Bartender USSR mula dipanggil bartender.

- Ayah saya mengurus dana sastera asing di perpustakaan awam yang diberi nama Saltykov-Shchedrin dan secara harfiah dari usia tujuh tahun membesarkan saya paus sastera dunia, dan kemudian dia memberi saya bacaan tentang Hemingway - dan begitulah semuanya bermula... Lagipun, Hemingway memperkenalkan perkataan ini

- "koktail", mereka terdapat dalam setiap cerita, dalam setiap novel. Saya baru mula bermimpi mengenainya, saya bermimpi belajar bagaimana mencampurkan minuman lazat dari pelbagai bahan. Kemudian ia mengejutkan saya. Dan ketika tiba waktunya untuk memilih profesion, ayah saya berkata kepada saya: "Jadi, sudah cukup dalam keluarga manusia, pergi ke persekitaran kerja". Dia adalah orang yang pelik, ayah saya. Dan saya pergi ke kilang. Seorang budak lelaki yang cerdas, pendiam, kemas, dan tiba-tiba muncul di kedai penggilingan - bolehkah anda bayangkan? Sudah tentu, saya bertahan di sana selama kira-kira satu tahun - selama ini saya lulus peperiksaan sebagai teknolog, dan kemudian saya tidak tahan. Dan pada masa itu, tiba-tiba Jawatankuasa Pusat Komsomol melaungkan: "Pemuda - memasuki perdagangan!" Saya memasuki kursus pertama pelayan Jawatankuasa Pelancongan Negeri dan setelah setahun setengah mula bekerja sebagai pelayan. Dan kemudian saya bekerja sebagai bartender, pertama di Astoria, dan kemudian di Hotel Evropeyskaya (pada tahun 90-an ia dinamakan semula sebagai Hotel Eropah) bar mata wang pertama dibuka, dan saya mula bekerja di sana.

- Terdapat pilihan yang sukar untuk bekerja di bar mata wang. Kami dipilih untuk pengetahuan bahasa dan untuk banyak perkara lain. Tetapi apa yang boleh anda lakukan: jika anda mahukan profesion, anda harus hidup dan bekerja seperti itu. Saya masuk ke Evropeiskaya juga kerana saya sudah tahu banyak perkara, resipi yang berbeza, dan sebagainya, kerana perpustakaan awam mempunyai segalanya, termasuk koleksi membuat koktel. Adapun KGB, tentu saja mereka mengikuti kami, mereka mendekati kami: "lihat ini, ikuti itu".

- Rakan-rakan saya tahu bahawa saya bekerja di bar mata wang, tetapi mereka tidak pernah meminta saya pergi ke Astoria atau Eropah. Ia tidak dibincangkan. Mungkin saya akan memperlakukan mereka dengan senang hati, tetapi ahli jawatankuasa memerhatikan semuanya, dan ada arahan yang tegas: supaya tidak ada orang lain yang memasuki bar mata wang. Ketika Rockefeller Jr. tiba, saya mula berkomunikasi, dan mereka memanggil saya dan bertanya: "Mengapa dan apa yang kamu bicarakan dengannya?" Dan saya menjawab: "Apa yang salah dengan itu? Mengapa saya tidak boleh bercakap dengannya? Di bar dia adalah tetamu saya dan saya harus bertemu dengannya. " Semuanya nampaknya berjalan lancar, mereka hanya menasihati: "Walaupun begitu, anda harus lebih berhati-hati." Sejujurnya, saya tidak peduli siapa yang duduk di bar saya - Rockefeller atau Putin - ini hanya tetamu saya.

- Kami bekerja secara rawak. Saya membuat koktel pertama saya seperti ini: sebuah bar baru dibuka di Hotel Eropah dan seorang Sweden datang ke sana, yang meminta saya menjadikannya koktel Vodkatini. Nama ini langsung membingungkan saya: Saya tidak pernah bertemu atau mendengar apa-apa mengenai resipi seperti itu. Orang Sweden itu melihat bahawa saya malu dan berkata: "Baiklah, pada mulanya saya benar-benar minum martini kering, dan sekarang saya memutuskan untuk beralih ke vodka." Selepas kata-kata ini, saya segera menyedari bahawa "Vodkatini"

Disingkat sebagai "vodka dengan martini". Dan saya lakukan, bercakap sedikit dengan orang Sweden ini, dia meninggalkan saya satu dolar untuk teh, itu adalah petua pertama saya. Dolar kemudian digantung di dinding bar saya untuk masa yang lama.

- Kebiasaannya kami berdiri bersama rakan di kaunter, dan orang asing datang ke bar kami. Rakan sekerja bertanya: “Adakah anda akan datang ke sini lagi? Sekiranya anda datang, bawa saya seluar jeans. " Dan saya bertanya kepada orang asing: "Bawa saya, silakan, literatur mengenai profesion saya." Sekarang saya mempunyai perpustakaan yang besar, berisi lebih daripada 250 buku dalam pelbagai bahasa, dan semuanya dikhaskan untuk seni bartending. Kemudian saya dapat membaca buku-buku ini dengan tenang, misalnya, dalam bahasa Inggeris, dan dengan tenang memahami apa yang tertulis di dalamnya. Anda tahu, ahli falsafah boleh bercakap tentang segala-galanya dan melakukan dialog dengan mana-mana orang, tetapi dalam banyak bidang mereka bukan pakar, di sini sama persisnya: tidak perlu mengetahui bahasa dengan sempurna, tetapi perlu merasakan dan memahami apa yang ditulis.

- Ketika saya mula bekerja pada tahun ke-63, semua restoran mempunyai bartender, bukan bartender. Saya mendapat bartender akhirnya dipanggil "bartender." Pada tahun 1967, saya pergi ke Moscow, lebih tepatnya ke Kementerian Perdagangan, dan membawa ke bahagian katering semua arahan yang disediakan dan ditulis khas di mana dijelaskan siapa pelayan bar, apa yang seharusnya, tugasnya, dan sebagainya. Kementerian berkenalan dengan makalah saya, dan "bartender" khas muncul di Soviet Union dengan keterangan pekerjaannya sendiri. Pada mulanya, bartender hanya berada di bar mata wang, dan kemudian, secara beransur-ansur, semua bartender di negara ini menjadi mereka..

- Keseluruhan pengalaman kerja saya di bidang ini adalah 50 tahun, jika anda mula mengira dari tahun 1963. Saya mengajar sekarang. Saya hampir selalu bekerja di bar mata wang. Kerjaya saya berjalan lancar. Lihat lencana ini? Ia berbunyi "Mentor of Youth", dan pada masa itu saya dianugerahkan penghargaan ini oleh Jawatankuasa Pusat Komsomol dan Majlis Kesatuan Sekerja Pusat Kesatuan Sekerja kerana saya melatih bartender di seluruh Kesatuan Soviet. Saya mengajar di kursus "Intourist" dan USSR Morflot, dan pelajar saya adalah semua bartender di kapal pelayaran, dan semua bartender di hotel Intourist. Dan pada tahun 1978, buku teks yang pertama di Union disebut untuk bartender diterbitkan, yang disebut "Teknologi penyediaan minuman campuran", dan saya menulisnya.

- Saya tidak akan mengira berapa banyak pelajar yang saya ada. Saya bangga menjadi bartender, walaupun sekarang saya sudah mempunyai dua pendidikan tinggi. Dan sekarang saya adalah orang yang paling gembira di dunia kerana saya adalah anggota juri di semua pertandingan profesional. Pelajar tertua saya sekarang berusia 62 tahun dan masih bekerja sebagai bartender. Banyak orang muda sekarang datang kepada saya untuk menjalani latihan. Baru-baru ini, profesi bartender di negara kita telah berubah secara mendadak menjadi lebih baik. Kami mempunyai anak-anak muda yang luar biasa, tetapi sayang kerana kebanyakan mereka tidak akan kekal dalam profesion ini. Di luar negara, banyak orang bekerja sebagai bartender di hotel mewah hingga usia tujuh puluh. Dan mereka berbangga dengannya. Dan dengan hormatnya saya membiarkan semua orang memahami bahawa saya adalah bartender dan bukan orang lain.

- Bolehkah anda bayangkan bahawa saya mencium Elizabeth Taylor? Ingat ada filem muzikal "Blue Bird"? Ia difilemkan bersama oleh dua studio filem - Lenfilm dan 20th Century Fox, dan Elizabeth Taylor memainkan beberapa peranan utama di sana dan datang ke Union untuk menembak. Mereka tinggal di pangsapuri Leningrad Hotel, dan saya bekerja di bar mata wang. Dia jarang pergi ke restoran, atau lebih jarang turun, setelah "Cleopatra" dia takut bahawa ramai peminat akan memerhatikannya. Tetapi tidak ada yang memerhatikannya - kami tidak mengetahui perkara ini. Dan ketika itu musim sejuk, ada sedikit orang di hotel ini, bagi saya, sebagai bartender, itu adalah tragedi yang nyata, dan Elizabeth, nampaknya, menyedari bahawa tidak ada yang perlu ditakuti dan mula datang ke bar saya pada waktu malam dari semasa ke semasa. Saya masih ingat bahawa ketika dia datang untuk pertama kalinya, dia memesan segelas sampanye. Dan saya bertanya: "Mungkin koktel kegemaran anda" Bullshot "lebih baik?" Dan dia menjadikannya koktel ini: setengah gelas kaldu daging sejuk dengan garam dan lada, jus satu lemon, sedikit lobak merah dan vodka, dan ais. Dia tentu saja terkejut: "Bagaimana anda tahu koktail yang saya suka?" Dia minum satu Bullshot dan kemudian memesan sendiri sampanye. Ketika tiba waktunya dia pergi, dia bertanya, "Adakah kamu mempunyai teman wanita?" Saya menjawab, "Saya mempunyai isteri yang dikasihi." Dan Elizabeth Taylor berkata, "Saya ingin memberinya hadiah." Dan kemudian pelakon terkenal ini berjalan dengan beg sandang seperti piramid Cheops. Suatu ketika di USSR mereka menjual sesuatu yang serupa, tetapi di beg tangan itu, setiap sisi piramid itu terbuat dari sekeping logam berwarna kuning dan berkilat. Saya rasa, sekarang dia akan merobek satu cakera seperti itu - dan hanya itu, tidak perlu lagi berfungsi. Tetapi dia meminta serbet kertas, saya memberinya sebungkus semuanya, dia membuka beg tangannya, menggali di dalamnya untuk waktu yang lama, mencari sesuatu, kemudian menjumpainya, membungkusnya dengan serbet, memberi saya bungkusan itu dan pergi. Dan saya sangat bersemangat untuk melihat apa yang dibungkus olehnya di sana. Dan, seperti nasib, dua orang Inggeris duduk di bar - saya tidak boleh pergi. Saya bertahan, bertahan, dan saya tidak tahan, menjatuhkan semuanya, berlari untuk membuka. Dan ternyata bahawa dalam serbet ini sebotol gincu dibungkus dengan warna yang sangat bergaya ketika itu: ibu mutiara dengan ungu. Saya pulang, memberikan gincu kepada isteri saya: "Di sini, Natalie, ini dia, ini yang Elizabeth Taylor berikan padamu." Si isteri melihat gincu dengan teliti dan mendapati di satu sisi botol ini terdapat tulisan "Khas untuk Lise". Semasa gincu digunakan, anak perempuan saya, yang berada di kelas empat atau kelima, menukar botol gincu ini untuk mengunyah permen karet pada seseorang di halaman. Nah, apa yang anda boleh buat. Anda faham bahawa sekarang kita semua memahami dan mempunyai maklumat tentang segala yang mungkin dan tidak mungkin, dan pada masa itu, pada umumnya, kita semua seperti zombie.

- Saya percaya bahawa anda harus dilahirkan sebagai bartender. Anda boleh mengajar monyet untuk mencampurkan koktel, tetapi anda tidak boleh mengajarnya memahami orang dan meneka keinginan mereka. Seorang bartender yang sebenar tahu berapa banyak wang yang ada di kaunter tetamu, dan tidak akan pernah menawarkan minuman mahal kepadanya, kerana mengetahui bahawa dia tidak mampu. Penting untuk dapat "memproses" tetamu, untuk mengetahui, meneka apa yang dia mahukan. Bartender terutamanya adalah ahli psikologi. Anda tahu, orang sering tidak datang ke bar untuk kegembiraan. Di sini (menunjuk ke pangkal jaketnya dan menjulurkan tangannya ke bahu - kira-kira "Novy Kaliningrad.Ru") begitu banyak air mata telah ditumpahkan sehingga saya tidak dapat memberitahu.

Resipi koktel martini kering

Bahan-bahan

Cara membuat koktel

Letakkan beberapa ketulan ais dalam gelas pencampuran, tuangkan alkohol di atas.

Saring ke dalam gelas koktel sejuk.

Resipi video martini kering

Sejarah koktail Dry Martini

Cocktail Dry Martini atau Dry Martini dianggap sebagai minuman elit untuk masyarakat tinggi.

Sebab untuk ini adalah sejarah minuman yang panjang, yang sudah berusia lebih dari 150 tahun..

Penyebutan pertama versi martini ini terdapat pada tahun 1862 dalam buku rujukan ahli campuran terkenal Jerry Thomas.

Buku ini, selain resipi Dry Martini yang asli, juga memuatkan kisah bagaimana minuman itu dicipta.

Di bandar Martinez di California, di salah satu bar tempat Thomas bekerja, selalu ada banyak pencari emas..

Salah seorang dari mereka, setelah memasuki bar setelah hari yang sukar dan berjaya, meminta bartender mencampurkan sesuatu yang baru dan tidak biasa, menjanjikan nugget emas sebagai hadiah.

Jerry dengan cepat mencampurkan gin dan vermouth kering, yang mengejutkan dan menggembirakan prospek.

Ini adalah bagaimana koktel dilahirkan, yang dikenali hari ini sebagai Martini Kering..

Pawagam Amerika juga memainkan peranan penting dalam mempopularkan versi khas martini ini..

Dalam hampir setiap filem ketiga, para wira meminum martini kering atau membincangkan resepinya.

Orang terkenal seperti Winston Churchill, Harry Truman dan Ernest Hemingway adalah peminat koktail yang paling terkenal ini..

Variasi koktel Martini Kering

Martini kotor - vodka, vermouth kering dan acar zaitun.

Lemon drop Martini - sitrus vodka, tiga saat, jus lemon.

Sapphire Martini - Gin dan Blue Curacao.

Martini vodka - vodka dan vermouth kering.

Gunakan resipi koktail kering Martini yang sederhana untuk membuat campuran unik anda sendiri di rumah. Untuk melakukan ini, cukup untuk mengganti alkohol asas dengan alkohol yang ada..

Ralat atau sesuatu untuk ditambahkan?