Vermouth

Vermouth (German wermut - wormwood) adalah minuman beralkohol yang dibumbui dengan rempah, rempah dan ramuan dengan kekuatan 15 hingga 20 vol. Milik kelas wain yang diperkaya.

Sejarah wain aromatik kembali ke zaman kuno. Buat pertama kalinya, resipi pembuatan vermouth disebutkan dalam sumber abad X-IX. SM dalam karya Hippocrates.

Pengeluaran besar-besaran pertama vermouth bermula pada tahun 1786 di Turin oleh pembuat anggur Antonio Benedett Capran. Pada masa itu, anggur putih secara eksklusif dijadikan asas minuman. Pada masa ini, wain apa pun boleh dijadikan asas. Oleh kerana itu, warna vermouth boleh berbeza dari emas pucat hingga kuning dan dari merah muda hingga merah tua..

Pengeluaran Vermouth berlaku dalam beberapa peringkat. Pada mulanya, semua komponen aromatik vermouth dikeringkan, digiling menjadi campuran serbuk, diisi dengan larutan air alkohol dan, dengan putaran tong yang berterusan, disuntik selama 20 hari. Masa ini cukup untuk minyak pati untuk larut. Komposisi komponen aromatik dalam penyediaan vermouth boleh merangkumi beberapa lusin jenis rempah dan ramuan. Yang paling biasa adalah kayu cacing, yarrow, pudina, kapulaga, kayu manis, pala, elderberry hitam, semanggi manis, oregano, elecampane, angelica, halia, wort St. John, chamomile, lemon balm dan lain-lain. Untuk memberi kepahitan khas kepada vermouth, digunakan kulit kayu quinine, wormwood, tansy, chandra dan oak..

Selanjutnya, ekstrak herba yang disuntik dan wain yang telah disiapkan disaring dan digabungkan. Gula ditambahkan ke campuran yang dihasilkan sebagai pengawet dan pemanis, dan alkohol ditambahkan untuk meningkatkan kekuatan dan memelihara zat aromatik.

Pada peringkat seterusnya, minuman masa depan disejukkan hingga -5 °, ditapis semula dan secara beransur-ansur dipanaskan hingga suhu bilik dalam seminggu.

Pada akhir semua proses teknologi, vermouth dimasukkan dari 2 hingga 12 bulan dan dibotolkan untuk penjualan selanjutnya.

Terdapat klasifikasi dunia vermouth mengikut peratusan gula di dalamnya. 5 kumpulan utama vermouth dikenal pasti:

  • vermouth berdasarkan wain putih kering dengan kandungan gula kurang dari 4%;
  • vermouth berdasarkan wain diperkaya putih, yang mengandungi 10-15% gula;
  • vermouth berdasarkan anggur diperkaya merah, mengandungi lebih daripada 15% gula;
  • vermouth berdasarkan wain rosé dengan kadar gula 10% atau lebih tinggi;
  • vermouth, yang mempunyai rasa yang sangat pahit dan lebih banyak digunakan untuk balsem.

Jenama vermouth yang paling popular di dunia adalah: Martini, Gancia, Noilly Prat, Cinzano, Gran Torino, dll..

Mereka minum vermouth sebagai minuman beralkohol dengan ais atau sebagai sebahagian daripada koktel.

Khasiat vermouth

Vermouth pada mulanya diciptakan sebagai ubat yang menggabungkan rasa anggur dan tumbuhan perubatan.

Vermouth, baik di Yunani kuno dan masyarakat moden, dianggap sebagai antiseptik yang sangat baik. Ia digunakan untuk meningkatkan pencernaan dan merangsang selera makan. Vermouth banyak digunakan dalam perubatan rakyat dan mengatasi beberapa penyakit.

Vermouth dengan madu digunakan sebagai ubat batuk untuk selesema. Untuk melakukan ini, 100 ml vermouth dipanaskan hingga 80 ° C dan 1-2 sudu madu ditambahkan secara beransur-ansur. Campuran yang dihasilkan disejukkan ke suhu bilik dan diminum setiap hari, tiga sudu sehari setelah makan.

Warna vermouth dan violet wangi yang hangat, yang boleh dibeli di farmasi, akan membantu menyembuhkan angina. Untuk melakukan ini, tuangkan 25 g violet kering dengan segelas vermouth dan biarkan selama dua minggu di tempat yang gelap. Tinctur yang telah siap dapat mengekalkan sifatnya selama tiga bulan. Oleh itu, ia dapat disiapkan sebagai simpanan dengan bermulanya cuaca sejuk. Penyelesaian yang dihasilkan harus digunakan untuk berkumur, setelah mencairkan 1 sudu tincture dalam 0,5 gelas air suam. Bilas sekurang-kurangnya 2 kali sehari.

Ubat yang sangat berkesan untuk mencegah ulser gastrointestinal adalah vermouth dan aloe tincture. Untuk menyediakan warna, kisar 3 daun kecil lidah buaya dalam penggiling daging, campurkan gruel yang dihasilkan dengan 3/4 cawan madu dan biarkan untuk meresap selama tiga hari di tempat yang gelap. Selepas itu, tambahkan 0.5 cawan vermouth ke dalam campuran, campurkan dengan teliti dan biarkan meresap selama satu hari lagi. Infusi harus diambil 2-3 kali sehari untuk satu sudu sebelum makan. Pengambilan ubat seperti ini berterusan selama 1-2 bulan. Akibatnya, risiko penyakit ini berkurang dengan ketara..

Bahaya vermouth dan kontraindikasi

Vermouth, kerana sejumlah besar komponen herba, harus diambil dengan berhati-hati oleh orang yang terdedah kepada reaksi alergi, kerana ramuan minuman boleh menyebabkan atau mempergiatkan alahan.

Anda juga harus menahan diri untuk tidak menggunakan vermouth untuk orang yang mempunyai penyakit kronik saluran gastrousus, ginjal dan hati semasa berlakunya pemburukan penyakit.

Dilarang keras menggunakan vermouth untuk wanita hamil, wanita semasa menyusui dan kanak-kanak di bawah 18 tahun. Ia boleh menyebabkan kesihatan yang tidak dapat diperbaiki..

Minat vermouth yang berlebihan boleh menyebabkan alkoholisme yang teruk dan, sebagai akibatnya, kepada sirosis hati.

Budaya makan vermouth: apa dan bagaimana minum minuman

Vermouth adalah salah satu minuman yang paling popular, yang tidak hanya menyenangkan bagi wanita, tetapi juga lelaki. Ini adalah salah satu jenis anggur yang diperkaya, disemai dengan kayu cacing dan ramuan dan rempah aromatik yang lain. Hari ini vermouth dihasilkan oleh pengeluar yang berbeza; di rak anda boleh menemui sekurang-kurangnya 5 jenis dengan rasa dan aroma yang berbeza. Wain yang diperkaya digunakan sebagai minuman beralkohol. Keistimewaan minuman ini adalah, bergantung pada kombinasi, ia boleh mengubah rasanya. Minuman yang anda pilih sebagai makanan tambahan atau makanan ringan secara langsung mempengaruhi pengalaman vermouth. Oleh itu, sangat penting untuk mengetahui apa yang diminum vermouth dan apa yang akan menekankan aroma asli minuman yang paling bermanfaat. Mari kita bincangkan perkara ini.

Apa itu vermouth

Seperti disebutkan di atas, vermouth dibuat oleh pelbagai pengeluar. Selalunya di rak terdapat Martini Itali dan Cinzano, Delasy domestik, Salvatore Sepanyol, Crimean Trino. Setiap minuman ini mengandungi komponen yang serupa, tetapi hasilnya, ia mempunyai selera masing-masing. Dipercayai bahawa vermouth Sepanyol dan Itali adalah kualiti paling enak dan tertinggi, tetapi perlu diingat bahawa produk domestik tidak pernah lebih rendah daripada mereka dalam hal ini..

Mengenai jenis minuman, ada lima daripadanya:

  • vermouth kering (Secco, Dry), kandungan gula dalam alkohol ini tidak melebihi 4%;
  • vermouth putih atau "Bianco", wain putih digunakan sebagai asas, gula dalam lingkungan 10-15%, minuman jenis ini adalah yang paling popular;
  • vermouth merah atau "Rosso", minuman beralkohol manis berdasarkan wain merah, gula melebihi 15%, sesuai untuk pencinta alkohol manis;
  • vermouth merah jambu - "Rose", minuman yang agak manis, gula berbeza dari 15 hingga 20%, campuran anggur merah dan putih digunakan di dasar minuman;
  • vermouth pahit atau "Pahit", minuman ini dicirikan oleh peningkatan kekuatan, yang boleh mencapai 75%, anggur sama sekali tidak ada atau jumlahnya minimum.

Setiap orang memilih minuman bergantung pada citarasa mereka. Lelaki lebih suka pahit; vermouth yang paling popular adalah Bianco. Pada masa yang sama, wanita sering suka berpesta dengan vermouth merah dan merah jambu..

Bagaimana vermouth diminum

Jawapan untuk soalan ini sering bergantung pada jenis minuman yang dipilih. Sebelum menjawab soalan dengan apa yang mereka minum vermouth, mari kita mengetahui cadangan untuk minum alkohol.

  1. Vermouth adalah minuman beralkohol dan merangsang selera makan dengan sempurna. Oleh itu, disyorkan untuk menggunakannya sebelum hari raya utama..
  2. Vermouth sesuai dengan jus dan minuman beralkohol lain. Bergantung pada kekuatan yang diinginkan, jus atau vodka boleh ditambahkan ke Martini atau Cinzano. Vermouth putih sesuai dengan jus limau gedang dan nanas, tetapi secara umum, anda boleh menambah apa-apa, bergantung pada citarasa anda.
  3. Dalam bentuknya yang tulen, minuman beralkohol harus diminum dengan sejuk. Suhu ideal dalam kes ini adalah dari 8 hingga 12 darjah. Ramai orang lebih suka meminumnya lebih sejuk. Hidangkan dalam gelas koktel atau gelas wiski. Sebaiknya minum vermouth dalam sips kecil agar dapat merasakan sejenis sejambak.
  4. Vermouth kering tidak digabungkan dengan jus dan minuman beralkohol lain, ia diminum dalam bentuk tulen.
  5. Vermouth manis sering dicairkan dengan air limau nipis atau tonik untuk mengurangkan rasa manis minuman asli..

Ini adalah semua cadangan yang disarankan untuk diambil kira sebelum digunakan. Tetapi secara umum, semuanya bergantung pada rasa..

Apa yang mereka minum vermouth

Kami mengetahui bagaimana mereka mengesyorkan minum minuman beralkohol kami, masih ada untuk mengetahui dengan apa minuman keras vermouth. Oleh kerana minuman beralkohol, biasanya disertakan dengan makanan ringan, buah dan coklat. Walau bagaimanapun, terdapat cadangan yang berbeza bergantung pada jenis minuman. Mari kita fahami dengan lebih terperinci.

Oleh itu, jika di majlis anda dijadualkan untuk merawat tetamu dengan vermouth kering, maka makanan ringan berikut sesuai untuk alkohol:

  • buah zaitun atau zaitun;
  • keropok dan kacang masin;
  • keju keras.

Sandwic kecil dengan kaviar merah atau salmon sangat sesuai jika anda ingin merawat tetamu anda dengan hidangan yang lebih sedap. Anda boleh menghidangkan sandwic ham. Tetapi idealnya, vermouth ini mesti diminum tanpa makanan ringan dan dalam bentuk yang sangat sejuk..

Sekiranya anda memutuskan untuk memberikan vermouth putih kepada tetamu anda, yang dibezakan oleh kepahitan ringan dan aroma kayu cacing dan rempah yang ketara, maka produk berikut sesuai sebagai makanan ringan:

  • apa-apa buah, tetapi buah sitrus atau anggur paling sesuai, gabungan hebat akan diperolehi dari vermouth dan nanas;
  • pencinta dapat menggunakan zaitun dan zaitun, mereka juga dapat dengan sempurna dan melengkapkan rasa alkohol yang ketara;
  • pembuka selera klasik untuk vermouth - keju, anda perlu memilih varieti keras dengan rasa berkrim yang sederhana.

Vermouth inilah yang paling sering ditambah dengan jus dan minuman beralkohol lain, ini dapat menghilangkan rasa manis dan menambah kekuatan jika perlu..

Bagi mereka yang lebih suka vermouth merah, makanan ringan ini bagus:

  • kacang dan keropok masin;
  • keju keras, tanpa bahan tambahan yang tidak perlu;
  • buah-buahan dan buah beri, kombinasi terbaik diperoleh dengan strawberi, buah sitrus manis dan anggur merah;
  • keju dan ham.

Rosso dicampur dengan tonik dan gin ditambahkan untuk kekuatan, jika tidak, minumannya mungkin terlalu manis. Lebih baik menggunakan limau gedang atau jus ceri untuk melembutkan minuman..

Adakah anda lebih suka vermouth daripada Rose? Dalam kes ini, semua makanan ringan di atas sesuai untuk meja. Faktanya adalah bahawa vermouth merah jambu adalah varian antara antara merah dan putih dan mengandungi campuran dua wain. Ayam boleh ditambah untuk menjadikan makanan ringan lebih kenyang. Anda boleh menambahkan jus mengikut citarasa anda ke vermouth, alkohol ditambahkan dalam "Rose" hanya dalam koktel.

Vermouth kuat

Adapun vermouth yang kuat, di mana kandungan alkohol melebihi 25%, maka makanan ringan untuk mereka harus tinggi kalori. Oleh itu, anda boleh menyajikan hidangan yang enak dari sayur-sayuran dan daging, ikan, dan sebagainya..

Minuman wain pencuci mulut biasanya disajikan selepas makan, kerana ia bukan sahaja membangkitkan selera makan, tetapi juga membantu meningkatkan pencernaan. Sekiranya kandungan gula di vermouth melebihi 15%, maka anda boleh menghidangkannya dengan selamat selepas makan, dalam kes ini, pencuci mulut klasik, coklat, ais krim, buah-buahan dan buah beri dijadikan makanan ringan. Kek atau gula-gula bukanlah pilihan yang buruk, tetapi mereka boleh mengatasi pengalaman perisa vermouth. Vermouth pencuci mulut boleh dicampur dengan alkohol yang kuat atau soda tanpa gula.

Kami memikirkan apa yang perlu diminum vermouth. Itu bergantung pada jenis minuman, waktu hidangan dan rancangan lebih lanjut untuk hari raya. Secara umum, semua yang dijelaskan hanya bersifat nasihat dan semua orang dapat menyesuaikan makanan ringan sesuai dengan pilihan peribadi. Vermouth adalah minuman yang sangat fleksibel dalam hal ini, yang utama adalah tidak memilih makanan ringan dengan rasa cerah dan kaya, agar tidak mengganggu kesan alkohol aromatik.

Kami menjemput semua orang ke perbincangan, hari ini kami akan membincangkan mengenai vermouth mana yang anda sukai dan apa yang anda suka minum dengannya. Kongsi artikel di rangkaian sosial dan tetap bersama kami.

Vermouth: sejarah, jenis, cara memilih dan minum + 7 jenama popular

Malah mereka yang tidak minum alkohol sudah biasa dengan jenama Martini. Tetapi tidak semua orang tahu bahawa minuman Itali tergolong dalam kategori vermouth..

Bahan wajib alkohol seperti itu adalah wormwood, yang memberikannya namanya (dari bahasa Jerman "wermut" diterjemahkan sebagai "wormwood"), bahagiannya boleh mencapai 50% minuman.

  • 1 Sejarah Vermouth secara ringkas
  • 2 Jenis vermouth
  • 3 Cara memilih vermouth
  • 4 Cara minum vermouth
  • 5 jenama vermouth teratas

Ringkasnya sejarah Vermouth

Wain berperisa telah belajar memasak sejak dahulu kala. Tetapi sehingga abad ke-18, mereka digunakan terutamanya sebagai ubat..

Adalah dipercayai bahawa penemu vermouth adalah Hippocrates, yang mencipta minuman baru sebelum era kita..

Pada skala industri, alkohol wormwood mula dihasilkan di Itali Turin dari separuh kedua abad ke-18..

Vermouth disediakan berdasarkan anggur yang diperkaya (putih atau merah), termasuk pelbagai jenis ramuan dan rempah. Secara keseluruhan, resipi boleh merangkumi hingga beberapa lusin bahan, masing-masing menjalankan peranannya sendiri:

Wormwood, cinchona bark, tansy, oak, shandra - memberikan kepahitan sederhana.

Bunga Elderberry, ketumbar, pala, kayu manis, yarrow, kulit lemon - sediakan pala dan rempah.

Rosemary, juniper berry, St. John's wort - tambah nada resin.

Melissa, lemon wormwood, catnip - berikan nota sitrus.

Chamomile, pudina, cengkih, akar iris, vanila, calamus, kapulaga - melembutkan dan menyatukan sejambak.

Bahan-bahan penting dari anggur cacing adalah gula, yang menjadikan rasa tart lebih enak, alkohol, yang melarutkan minyak pati dan memperbaiki aroma. Jumlah komponen ini bergantung pada kategori minuman..

Jenis-jenis vermouth

Vermouths manis, pahit dan kering, putih, merah jambu dan merah. Mereka juga berbeza dalam tahap kekuatan: darjah purata berbeza dari 12 hingga 18%.

Pakar arak membahagikan kayu cacing kepada 5 kategori:

Vermouth kering (Secco)

Mengandungi gula hingga 4%. Ia berlaku hanya cahaya. Berbeda dengan sejambak nipis dan halus dengan kepahitan yang jelas. Lebih popular dengan lelaki.

Vermouth putih (Bianco)

Tahap kemanisan: 10 hingga 15%.

Sweet Red Vermouth (Rosso)

Mengandungi lebih dari 15% gula.

Vermouth merah jambu (Rose)

Minuman teduh salmon lembut, dalam kemanisan, menempati tempat perantaraan antara putih dan merah.

Diperbuat dari campuran anggur ringan dan gelap.

Vermouth pahit (Pahit)

Ia mempunyai rasa pahit yang kaya dan kekuatan yang meningkat (sekitar 30%).

Digunakan sebagai ramuan dalam koktel atau sebagai alat pencernaan untuk merangsang pencernaan.

Cara memilih vermouth

Sekiranya anda ingin membeli vermouth, lebih baik memberi keutamaan kepada jenama terbukti yang disenaraikan di atas..

Varieti Itali mempunyai watak lembut, suka bermain, Perancis nampak lebih kering, tart dan berumput..

Mengenai jenis minuman, wanita lebih suka vermouth manis seperti Martini Bianco, terutama jika diminum dengan kemas..

Tuan-tuan lebih suka kayu cacing kering dan pahit. Apa-apa varieti sesuai untuk koktel, tetapi kering dan putih lebih kerap digunakan.

Adalah wajar membeli alkohol yang baik di kedai khusus agar tidak menjadi pemilik palsu.

Cara minum vermouth

Vermouth biasanya disajikan sebagai minuman beralkohol dan digestif, menghindari waktu pagi, dalam gelas koktel, atau di batu.

Apabila dimakan dalam bentuk tulen, anggur cacing ringan disyorkan untuk disejukkan hingga 10-15 ° C, anggur gelap - hingga 8-12 ° C, yang sangat penting dalam panas.

Varieti merah dan merah jambu sering digabungkan dengan air yang disucikan, teh hitam, jus buah dan beri, jus segar dan sirap.

Putih - dengan soda, limun, tonik, air mineral, teh hijau, minuman keras, sitrus dan jus masam

Kering - dengan alkohol yang kuat (gin, vodka, absinthe).

Hiasan klasik kaca adalah zaitun, zaitun, anggur, irisan sitrus. Buah beri dan buah beku boleh dimasukkan terus ke dalam minuman sebelum disajikan.

Makanan ringan yang baik: keju elit keras, termasuk yang berjamur, kacang masin, sayur panggang, coklat gelap, ais krim vanila, biskut tanpa gula, makanan laut dan makanan ringan, hidangan ikan.

Bianco vermouth biasanya berfungsi sebagai digestif untuk menyelesaikan makanan: kemas, dengan ketulan ais atau jus lemon.

Jenama vermouth terbaik

Yang paling terkenal adalah vermouth Itali dan Perancis:

Minuman megapopular telah dihasilkan di sebuah kilang di Turin sejak akhir abad ke-19. Ia mendapat namanya sebagai penghormatan kepada kilang pembuatan Martini & Rossi.

Syarikat ini menghasilkan pelbagai jenis vermouth: merah, putih, merah jambu, kering dan manis, ringan dan tua.

"Raja" koleksi dianggap "Martini Bianco" - minuman ringan dari jerami lembut dengan nota nada vanila dan bunga yang dikenali, pertama kali dipersembahkan pada tahun 1910. Ia ditambahkan ke koktel dan rasanya rapi dengan makanan ringan gourmet.

Vermouth "Martini Rosso", yang diciptakan oleh salah seorang pengasas Luigi Rossi pada tahun 1863, dianggap sebagai standard dalam barisan. Resipi ini merangkumi ramuan tempatan dan karamel semula jadi.

Cinzano dan Campari

Pesaing utama jenama Martini, Cinzano vermouth, telah dihasilkan sejak tahun 1757 dalam tiga jenis: putih, merah dan kering.

Sejak tahun 1999, jenama tersebut tergolong dalam Campari Group, yang beribu pejabat di Milan.

Produk syarikat yang terkenal ialah pahit pedas merah berdasarkan ramuan dan buah-buahan aromatik, yang dicipta pada abad ke-19 oleh Gaspar Campari.

Carpano

Orang asli Turin yang lain, resepnya dikembangkan pada akhir abad ke-18.

Hari ini jenama itu milik syarikat Milan "Fratelli Branca" dan dibekalkan ke seluruh dunia.

Yang paling popular ialah Carpano Classico vermouth merah, yang dihargai oleh bartender profesional kerana watak pedas-sitrus yang harmoni, yang menjadikannya ramuan yang ideal dalam koktel..

Sebaliknya, Carpano Bianco biasanya dimakan dengan rapi, dengan ais atau potongan limau gedang..

Gancia

Ditubuhkan pada tahun 1850, syarikat Itali menjadi terkenal sebagai pencipta vermouth putih pertama. Pada abad ke-19, pengeluar dari Piedmont dilantik sebagai pembekal rasmi kerajaan Itali, pada abad ke-20 - Mahkamah Vatikan dan Sweden.

Hari ini syarikat menghasilkan vermouth merah, merah jambu, putih, kering dengan kekuatan 15-19% dan membekalkannya ke lebih dari 60 negara.

Kontratto

Pengeluar wain dan vermouth Itali di Piedmont sejak tahun 1867.

Pada akhir abad ke-20, syarikat itu merupakan pembekal rasmi banyak mahkamah kerajaan Eropah.

Untuk membuat vermouth merah dan putih, syarikat ini menggunakan resipi rahsia abad ke-19, yang merangkumi 30 hingga 50 ramuan.

Dollin

Vermouth pertama berdasarkan wain dari Uni Blanc dihasilkan oleh pengeluar Perancis Maison Dolin dan Cie pada awal abad ke-19..

Resipi itu merangkumi kira-kira 2 dozen ramuan dan rempah. Hari ini, koleksi syarikat bebas dari bandar Chambery menyajikan minuman versi kering, putih dan merah dengan kekuatan 16-18%, serta vermouth La Chamberyzette asli dengan minuman keras strawberi.

Prilly bising

Vermouth terkenal di dunia telah dihasilkan di wilayah Perancis Languedoc-Roussillon selama lebih dari II abad..

Koleksi ini merangkumi 4 jenis minuman: Kering Ekstra, Kering Asli, Rouge dan Amber (kekuatan: 16-18%). Resipi yang dicipta pada awal abad ke-19 oleh peniaga anggur Joseph Noyly, dirahsiakan hingga hari ini..

Hanya diketahui bahawa vermouth mengandungi campuran 20 ramuan herba dan rempah, termasuk: chamomile dan gentian dari Perancis, kulit jeruk pahit dari Tunisia, pala dari Indonesia, kapulaga dari India, kayu manis dari Sri Lanka, kelopak mawar dari Maghribi.

Wain untuk minuman berumur dalam tong kayu oak Kanada.

Di antara jenama Itali, Vermouth del Professore, Tosti, Cocchi, Filipetti juga sangat dihargai, antara jenama Perancis - La Quintinye, Lillet.

Selain Itali dan Perancis, vermouth dibuat di Amerika Syarikat, Sepanyol, Argentina, Eropah Barat, Rusia, Ukraine, Moldova, dan lain-lain.

Di Rusia, pengeluaran anggur cacing tertumpu terutamanya di Wilayah Krasnodar.

Ralat atau sesuatu untuk ditambahkan?

Apa itu vermouth, komposisi minuman, jenis minuman yang mereka minum?

Kongsi pautan:

Mudah mencari botol dengan nama popular ini di rak kedai. Tidak banyak yang mengetahui asal usul dan ciri pembuatannya. Mengenai apa maksud perkataan "vermouth", dari komponen apa yang dibuatnya, mengenai jenis dan budaya minumnya, baca bahan kami.

Apa itu vermouth?

Produk ini mendapat nama ini dari wormwood, ramuan ubat dengan rasa pahit (dalam wermut Jerman, wormwood). Minuman itu adalah sejenis anggur yang diperkaya, ia diperoleh dengan mencampurkan varieti biasa dengan rasa dan rempah.

Komposisi minuman

Bahagian utama dan wajib adalah kayu cacing alpine (atau lain-lain) - berbanding dengan bahan tambahan tumbuhan lain, bahagiannya mencapai 50%. Komponen ini memberikan ciri rasa pahit. Ia digabungkan dengan ramuan dan rempah lain.

Yarrow, pudina, kayu manis ditambahkan dalam bahagian yang paling besar. Melissa, St. John's wort, kapulaga, juniper, halia, blueberry dan ekstrak lain mempunyai peratusan minimum. Terdapat puluhan nama ramuan, yang semuanya memberikan minuman yang kaya aroma dan rasa. Selalunya, bukannya tanaman sebenar, ekstrak alkohol digunakan dalam pengeluaran..

Kandungan bahan wain dianggarkan 75%. Ini terutamanya anggur putih, tetapi mungkin ada beri merah, merah jambu, atau gabungannya.

Jenis-jenis vermouth

Minuman dibahagikan kepada 5 kumpulan, di antaranya terdapat tempat untuk jenis kering, manis, pencuci mulut dan pahit.

Vermouth secco

Ini adalah nama vermouth kering. Minuman kumpulan ini dicirikan oleh kandungan gula rendah: 4-6%, alkohol 16-18%. Hanya warna terang, memiliki rasa halus dengan kepahitan yang jelas.

Bermo Vermouth

Di bawah nama ini terdapat varieti putih separa manis yang sangat popular. Ia dicirikan oleh rasa manis dan aroma rempah yang enak. Kandungan gula berbeza dari 10 hingga 16%.

Vermouth Rosso (manis)

Ini adalah vermouth merah manis dengan warna ungu, dibuat dari wain gelap atau dari campuran dengan putih. Ia dibezakan dengan kandungan gula yang lebih tinggi: dari 15%.

Vermouth pahit

Minuman paling kuat di seluruh baris, diterjemahkan bermaksud "pahit". Ia mengandungi sekurang-kurangnya 25% alkohol, tetapi boleh mencapai 60% dan lebih, gula tidak melebihi 2.8. Dalam pembuatannya, anggur tidak digunakan atau terdapat dalam jumlah kecil. Rasa dibezakan oleh kepahitan dan kepintaran yang kaya.

Vermouth bangkit

Pink vermouth mengambil kedudukan pertengahan dalam kandungan gula antara produk merah dan putih, dalam julat 10-15%. Ia dicirikan oleh warna merah ruby, rasa selepasnya dipenuhi dengan nota berkayu dan pedas.

RUJUKAN. Selain jenis kering dan kuat, jenis lain mengandungi alkohol tidak lebih daripada 16%.

Jenama popular

Minuman beralkohol dihasilkan di banyak negara di dunia, tetapi pemimpin dalam rasa dan kualiti yang tidak dipertikaikan adalah produk buatan Itali. Mari kita bincangkan jenama paling terkenal yang terdapat di rak kedai. Dalam kurungan selepas nama produk kami menunjukkan harganya, dalam rubel setiap botol 0.5 liter.

Gancia (gakyil)

Syarikat ini menjadi terkenal kerana mencipta vermouth Itali putih pertama. Produk ini dihasilkan di wilayah Piedmont. Garis mengandungi 4 jenis:

  • Bianco (430);
  • Rosso (340);
  • merah jambu Rosato (314), dalam ciri-cirinya mempunyai persamaan dengan Rose;
  • kering Ekstra Kering (375).

Martini (martini)

Nama jenama Itali terkenal walaupun orang yang tidak suka alkohol, kilang pembuatannya terletak di Turin. Dia menghasilkan beberapa jenis alkohol.

Tanda aras yang diiktiraf adalah Bianco (585) dan Rosso (580). Varieti putih menonjol dengan nada jerami halus, rasa vanila yang indah. Tanda merah dibuat dengan rempah tempatan dan karamel semula jadi. Varieti kegemaran lain ialah Rosato (595), Extra Dry (580).

Terdapat minuman terkenal dari penemuan mereka sendiri:

  • Emas putih (0,75 l, 704 rubel), keunikannya adalah aroma buah dan komposisi rempah yang tidak biasa yang dikumpulkan dari pelbagai tempat di dunia;
  • putih D'Oro (665), ini adalah kebaruan, muncul pada akhir abad ke-20, mengandungi madu, sitrus, anggur putih, pala dalam perkadaran yang ideal;
  • pink Fiero (630), pelbagai baru, dengan rasa oren.

Cinzano (cinzano)

Pesaing utama Martini berpusat di Milan, Itali. Kad perniagaan syarikat itu berwarna merah pahit (0,7 l, 360 rubel), selain ramuan, resipi termasuk buah-buahan. Pelbagai jenis utama merangkumi 3 jenis, antaranya Extra Dry (475), Bianco (480) dan Rosso (485).

Vermouth reka bentuk kami sendiri sangat diminati:

  • Limetto (560), mempunyai warna kuning pucat, asas rasa dibentuk oleh kulit lemon dan ekstrak kapur;
  • Orancio (549), warna kuning muda, komponen utama - ekstrak oren.

Delasy

Ini adalah nama jenama Rusia yang menjadikan varieti Sepanyol sebagai standard kualiti. Kilang ini terletak di Stavropol, produknya yakin dapat bersaing dengan syarikat Barat.

Terdapat dalam 4 jenis, vermouth mengandungi nota yang tidak biasa. Bianco (300) memiliki rasa lemon, Rosso (340) memiliki delima dan ceri, Extra Dry (290) dipenuhi dengan aroma cengkih, thyme dan rosemary. Terdapat resipi baru bernama Flowery (285) dengan aroma anggrek yang menyenangkan.

Santo Stefano (Santo Stefano)

Walaupun mempunyai nama yang menarik, kami mempunyai pengeluar domestik yang lain, pengeluarannya terletak di bandar Ramenskoye (wilayah Moscow). Hanya ada satu spesies dalam koleksinya - vermouth bianco, yang dibezakan dengan harga demokratik (140).

Cara minum vermouth dengan betul?

Soalan ini sangat penting - minuman wain dapat mengubah rasanya bergantung pada bagaimana ia disajikan dan dengan hidangan apa yang digabungkan. Sudah tentu, kita masing-masing mungkin mempunyai pilihan peribadi, tetapi ada garis panduan umum yang akan membantu anda mendapatkan keseronokan sebenar ketika mencuba alkohol. Mari kita fahami beberapa nuansa.

Sebilangan besar wain adalah minuman beralkohol (meningkatkan selera makan dan pencernaan), oleh itu ia diminum sebelum makan, lebih baik 1.5 jam sebelum makan.

Pelbagai kombinasi dengan jus sitrus, soda, atau alkohol kuat lain (misalnya, vodka) dibenarkan. Ini berlaku untuk varieti manis. Pakar menasihatkan perkadaran 1: 1 atau 1: 2.

Untuk minum produk yang tidak dicairkan, ia disejukkan terlebih dahulu (dari +8 hingga 12ºC). Biasanya anggur kering terasa seperti ini.

Tuangkan minuman ke dalam gelas koktel atau gelas wiski. Ia digunakan dalam sips kecil, ini adalah satu-satunya cara untuk merasakan semua rasa.

Penting untuk mengetahui bukan sahaja minuman vermouth, tetapi juga hidangan yang sesuai.

Secco kering biasanya diambil sejuk dan tanpa makanan ringan. Tetapi jika anda mahu, anda boleh menambah zaitun, keju keras, kacang masin ke meja, atau membuat sandwic dengan ikan merah salai (atau kaviar), ham, makanan laut.

Bianco separa manis sesuai dengan anggur, nanas, jeruk, zaitun, keju krim.

Sweet Rosso akan memperlihatkan sejambaknya dengan latar belakang sitrus, anggur merah, strawberi, atau penambahan asin: keropok, kacang tanah. Ia tidak perlu dicampurkan dengan jenis alkohol lain.

Rose adalah pilihan yang paling serba boleh, ia diminum bersama dengan semua produk di atas. Koktel minuman popular dengan jus limau gedang dan ceri.

Pengecualian dari peraturan adalah Pahit yang kuat, yang menyajikan makanan berkalori tinggi: daging, ikan, unggas, salad sayuran sebagai lauk. Ini merujuk kepada pencernaan (dimakan selepas makan), bersama dengan pencuci mulut (ais krim, buah beri, buah-buahan).

Vermouth adalah minuman yang menyenangkan dengan rasa halus dan aroma yang kaya yang dapat mempercantik pesta yang mesra atau malam yang romantis. Lelaki lebih suka varieti yang lebih kuat, wanita suka jenis manis dan pencuci mulut. Jenama Bianco adalah yang paling popular di antara kedua-dua jantina. Dengan memilih wain dari barisan pengeluar yang disenaraikan oleh kami, anda akan membeli alkohol berkualiti tinggi.

Betapa bermanfaatnya artikel itu?

Klik pada bintang dan nilaikannya!

Penilaian purata 4.7 / 5. Kiraan undi: 9

Belum ada suara! Jadilah orang pertama yang memberi penilaian.

Kami mohon maaf kerana siaran ini tidak membantu anda.!

Mari perbaiki catatan ini!

Beritahu kami bagaimana kami dapat memperbaiki siaran ini.?

Wain Vermouth - komposisi dan darjah

Oleh Gennady Novichkov · Diterbitkan 05.17.2017 · Dikemas kini 04.07.2019

Vermouth pada dasarnya adalah anggur yang diperkaya. Tetapi tidak semuanya begitu mudah: bukan sahaja palet rasa minuman ini kaya, tetapi juga sejarah penciptaannya. Mari kenali dia dengan lebih baik - minuman apa itu, apa yang mereka minum vermouth, jenis apa yang ada.

Sejarah Vermouth

Istria vermouth, atau lebih tepatnya minuman yang meningkatkan selera makan, sama kuno dengan sejarah anggur. Ia dimulakan dengan kempen Alexander the Great. Walaupun wain semula jadi pada masa itu mempunyai kekuatan rendah, dari 4 hingga 6 darjah, tidak biasa minum wain tulen di Hellas. Ia dicairkan dengan air.

Para askar Alexander Agung mula minum wain murni, yang menemui dan menakluki Asia Tengah hingga ke India sendiri. Oleh itu, mereka mendapati bahawa penduduk tempatan, misalnya, orang Scythians, meminum anggur yang tidak dicairkan, sementara anggur mereka tidak masam, tetapi dengan rasa manis. Lebih-lebih lagi, sebilangan anggur disuntik dengan pelbagai ramuan sebelum digunakan. Tetapi semua ramuan ini, yang jumlahnya sampai setengah ribu, tidak begitu dikenali oleh orang Macedonia. Hanya ramuan dewi Artemis yang asli - wormwood, itulah sebabnya wain yang dibawa oleh orang Macedonia dari kempen timur dan dikenali sebagai kayu cacing.

Dan kemudian di Hellas sendiri, orang mula menegaskan pelbagai ramuan pada wain putih dan menggunakannya sebagai ramuan penyembuh. Mereka bahkan mendakwa bahawa resipi doktor yang paling terkenal sepanjang masa dan masyarakat, Hippocrates, telah bertahan, yang secara bebas menyediakan minuman ini dengan komponen wajib - kayu cacing. Anggur yang dibuatnya diselitkan dengan ramuan, bunga, resin.

Sejak zaman kuno, setelah kematian Alexander Agung dan perpecahan Kerajaannya menjadi kerajaan yang terpisah, semua jalan mulai menuju ke Roma, rempah-rempah luar negeri dibawa ke sana dari seluruh dunia, yang juga digunakan untuk membuat anggur. Hasilnya adalah produk yang luar biasa, yang kemudian disebut "Wermut wein" (anggur cacing), yang dihargai bukan hanya oleh orang sakit, tetapi juga oleh pencinta sihat sensasi rasa baru.

Negara pembuat anggur yang jarang mengeluarkan minuman ini, dan negara-negara pasca Soviet tidak terkecuali dalam kes ini. Walau bagaimanapun, Perancis dan Itali dianggap sebagai penggubal undang-undang dalam pengeluaran minuman ini, dan di ruang pasca-Soviet - Moldova. Bukan untuk apa-apa bahawa pada zaman Soviet, "Bouquet of Moldova" disebut sebagai Martini Soviet! Apa yang dihasilkan oleh negara-negara ini dianggap klasik dari genre tersebut. Tempat kelahiran vermouth moden adalah bandar Turin, di mana sehingga hari ini jenama wain terbaik dihasilkan.

Yang paling terkenal ialah Martini yang terkenal. Red Martini (Rosso) telah didaftarkan di pasaran alkohol antarabangsa sejak tahun 1862. Ini adalah minuman kelas yang sangat tinggi dengan rasa kuning gelap yang hebat. Terdapat sembilan jenis semuanya, masing-masing dengan rasa, warna, bau yang unik.

Komposisi dan teknologi pembuatan Vermouth

Apa yang diperbuat daripada vermouth? Asas minuman ini adalah campuran wain dari pelbagai jenis anggur dari pelbagai daerah. Sebelumnya, hanya anggur putih yang digunakan, dan kemudian, anggur merah juga digunakan. Selain wain, ia mengandungi ekstrak pelbagai ramuan perubatan, akar, rempah:

  • alpine wormwood (ramuan penting, perkataan Wermut itu sendiri bermaksud wormwood);
  • kulit kayu cinchona;
  • yarrow;
  • pudina;
  • kayu manis;
  • buah pelaga;
  • elderberry hitam;
  • buah pala.

Ini adalah, sebilangan besar ramuan klasik, ekstrak yang penting dalam minuman kelas ini. Tetapi setiap pengeluar mempunyai komposisi tersendiri, yang menjadikan minumannya asli, tidak seperti yang lain. Kadang-kadang bilangan komponen mencapai 40. Dan, tentu saja, semua resipi dikelaskan dengan teliti. Setiap pengeluar mempunyai komposisi vermouth sendiri.

Semua ramuan herba digiling dan diisi dengan alkohol yang dicairkan dengan air. Campuran ini dimasukkan ke dalam bekas khas selama 20 hari. Kemudian infusi ini ditapis dan ditambahkan ke dalam wain asas. Dan sentuhan terakhir adalah penambahan gula. Ini diikuti dengan tahap penstabilan - penyejukan produk hingga -5 ° C. Produk yang disejukkan disaring dan secara beransur-ansur dibawa ke suhu normal. Selain itu, anggur dipasteurisasi sebelum pembotolan..

Apa itu vermouth dan bagaimana meminumnya

Vermouth adalah wain berperisa yang mendapat namanya dari kata Jerman Wermut ("wormwood"). Dan semestinya demikian - inti pati ramuan ini membentuk 43% dari ekstrak, yang digunakan untuk membumbui anggur anggur dalam pengeluaran vermouth. Komposisi minuman ini juga merangkumi komponen lain: yarrow - 18%, pudina - 10%, kayu manis - 10%, kapulaga - 8%, elderberry hitam - 6%, pala - 5%, dan secara keseluruhan, hingga beberapa boleh digunakan dalam pembuatan vermouth berpuluh-puluh tumbuhan aromatik dan pedas. Antaranya: elecampane tinggi, semanggi manis kuning, oregano, kedai ubat angelica, wort St. John, jahe, ketumbar, balsem lemon, pudina, chamomile, dll. Komponen-komponen ini memperkaya anggur anggur dengan aroma dan rasa mereka, dan hasilnya, minuman wangi dan tart diperoleh, di mana kepahitan yang menyenangkan digabungkan secara harmoni dengan rasa manis yang berbeza-beza..

Vermouth manis boleh berwarna putih atau merah. Warna wain putih bergantung pada jumlah warna yang digunakan dan boleh berwarna kuning jerami, keemasan atau coklat. Vermouth manis putih mempunyai rasa yang lebih halus dengan sedikit kepahitan.

Vermouth merah manis mempunyai aroma yang lebih kuat dan ciri rasa vermouth yang ketara.

Vermouth kering dihasilkan secara eksklusif berwarna putih. Warnanya lebih ringan daripada manis dan mempunyai rasa pahit yang kuat..

Sejarah
Tempat kelahiran vermouth adalah Itali, lebih tepatnya, kota Turin, dikelilingi oleh dataran yang subur, di mana anggur yang menakjubkan tumbuh, dari mana Muskat yang indah dibuat. Herba wangi dan pedas tumbuh berdekatan di lereng alpine.

Gabungan komponen ini memberikan rasa dan aroma yang luar biasa, halus, khas. Kemudian, buah pala digantikan dengan wain kering yang lebih neutral, dan beri dan buah-buahan ditambahkan ke rempah. Hanya ekstrak kayu cacing yang tidak berubah.

Sejarah vermouth didasarkan pada cinta nenek moyang kita untuk mencicipi arak dengan pelbagai ramuan dan resin aromatik. Yang terakhir ini juga menyumbang kepada "pembetulan" anggur buruk menjadi "baik".

Resipi untuk prototaip vermouth semasa dikaitkan dengan Hippocrates. Ada kisah seperti itu. Pernah Hippocrates duduk di sebuah bukit dan merenung seperti biasa mengenai pengaruh faktor semula jadi pada seseorang. Matahari Mediterania yang panas meleleh di langit dan membuat bunga dan herba memancarkan aroma yang sedap dan pedas. Kebun-kebun anggur hijau yang berlari menuruni bukit menyenangkan mata. Pada masa itulah dia dapat dikunjungi oleh pemikiran gembira menggabungkan wain manis yang enak dan sihat dengan tanaman penyembuhan yang tidak diragukan lagi, yang, menurut pendapatnya, seharusnya secara eksklusif menyumbang kepada pencernaan dan sensasi yang menyenangkan.

Tidak banyak yang diketahui mengenai apa yang berlaku pada vermouth antara abad ke-5 SM (ketika Hippocrates hidup) dan abad ke-17. Akan tetapi, dalam dokumen-dokumen tersebut ada disebutkan bahwa pada awal abad ke-17 orang asli Piedmont bernama Alessio memperkenalkan Raja Bavaria kepada "anggur Hippocrates", dan dengan mudah berakar di pengadilan. Benar, nama Latin yang kompleks diubah menjadi yang lebih praktikal - Wermut Wein, yang bermaksud "anggur cacing". Sejak itu disebut bahawa. Setelah mengembara ke ibu kota Eropah, minuman itu kembali ke "rumah kedua" dan pada akhir abad ke-17 menerima di Turin status eksklusif minuman beralkohol rasmi di istana Raja Piedmont. Sejak itu, vermouth, minuman yang dilahirkan di Itali dan mendapat namanya di Jerman, telah mendapat jutaan peminatnya di seluruh dunia..

Rasa vermouth yang disempurnakan dan fesyen minuman halus yang meluas menyumbang kepada transformasi terakhir vermouth dari ubat menjadi minuman kegemaran bangsawan Jerman dan kemudian Perancis..

Anggur untuk setiap selera
Selama dua setengah ribu tahun keberadaannya, vermouth telah menjadi minuman paling popular di banyak negara..

Sebagai contoh, di Perancis, vermouth kering biasanya disediakan dari wain putih kering dari jabatan Hérault. Keistimewaan vermouth ini adalah bahawa wain yang digunakan untuk penyediaannya diawetkan terlebih dahulu dalam tong yang sebahagiannya penuh untuk memberikan nada sherry.

Amerika Syarikat menghasilkan vermouth kering dan manis, serta wain berperisa dan minuman beralkohol lain. Di California, vermouth manis dibuat dari anggur manis yang diperkaya dengan nada pala..

Vermouth kering AS berwarna pucat dan berperisa sangat ringan.

Anggur minuman beralkohol yang dihasilkan di Perancis dan Amerika Selatan mengandungi kina dan oleh itu mempunyai rasa yang terlalu pahit; mereka biasanya dimakan dengan air soda.

Wain berperisa juga dihasilkan di England, Jerman, Belanda, Republik Czech, Bulgaria, Romania, Hungary dan negara-negara lain..

Di Jerman, Belanda dan Republik Ceko, mereka menghasilkan buah-buahan dan buah beri vermouth. Di Rusia, dua jenis vermouth dihasilkan: kuat dan pencuci mulut. Alkohol kuat mengandungi 18% vol. dan gula 100 g / dm 3, pencuci mulut - 16% vol. dan 160 g / dm. Kedua-dua vermouth yang kuat dan pencuci mulut dihasilkan dalam tiga jenis: putih, merah jambu dan merah.

Proses pembuatan
Inti vermouth hampir tidak berubah selama dua setengah milenium kewujudannya. Tetapi bahagian yang tepat antara tanaman, anggur, alkohol dan gula masih dijaga ketat oleh para tukang. Bagaimanapun, dialah yang menentukan rasa minuman dan merupakan rahsia utama pengeluarannya. Ciri khas vermouth adalah kehadiran kayu cacing dalam sejambak, dan kepahitan dalam rasanya. Vermouth telah terkenal sejak zaman kuno - mereka tidak hanya mabuk, mereka juga dirawat.

Pada asalnya, vermouth dibuat hanya berdasarkan wain putih. Pada masa ini, bahan wain yang digunakan untuk minuman berperisa boleh dibuat dari anggur putih, merah jambu dan merah..

Di pangkalan wain yang disediakan khas, yang merangkumi 80% daripada jumlah produk, tambahkan ekstrak atau infusi bahan mentah tumbuhan, sirap gula, alkohol murni, dan untuk vermouth merah, juga karamel. Gula melenyapkan kepahitan ekstrak yang berlebihan, memberi anggur kemanisan yang diperlukan dan mendorong penembusan maksimum bahan aromatik ke dalam anggur. Alkohol memberikan kelarutan dan pengawetan yang terbaik. Berdasarkan alkohol, infus bahan mentah tumbuhan aromatik juga diperoleh. Jamu yang dipilih untuk ekstrak dikeringkan, dihancurkan, dan kemudian disuntik dengan larutan wain-alkohol dalam tong berputar besar. Proses ini berlangsung dari dua hingga tiga minggu. Setelah dicampurkan, vermouth dirawat dengan sejuk, disaring dan dihantar "untuk berehat". Masa dari pemprosesan hingga pengisian vermouth boleh berlangsung dari dua bulan hingga satu tahun. Vermouth yang dihasilkan dipasteurisasi. Rawatan panas sedikit mengurangkan intensiti aroma, tetapi meningkatkan rasa anggur, memberikan kematangan yang lebih besar.

Penggunaan ciri-ciri bahan mentah tumbuhan yang mahir membolehkan pengeluar memperoleh komposisi yang tidak sama rasa dan aroma..

Jadi, kepahitan ciri diberikan kepada vermouth bukan hanya oleh kayu cacing dan kulit kayu cinchona, tetapi juga oleh pohon oak, tansy, shandra. Warna Elderberry dengan penambahan ketumbar dan kulit lemon dapat mengembangkan nada pala yang kuat. Immortelle, rosemary, juniper berry, St. John's wort menambah warna resin pada wain. Melissa, catnip, lemon wormwood akan mengisi sejambak dengan aroma buah sitrus. Untuk berdamai antara satu sama lain seperti perwakilan flora yang berbeza, pembuat anggur menambah sejumlah kecil ekstrak chamomile, akar iris dan cengkeh. Dipercayai bahawa mereka dapat menggabungkan keseluruhan kompleks aroma. Dan gabungan ekstrak vanila, kapulaga, calamus memperbaikinya.

Tidak seperti vermouth manis, yang kering lebih nipis dan lebih halus, dengan kandungan ekstrak tumbuhan yang lebih rendah. Oleh itu, rasa dan aroma mereka tidak begitu ketara dan mempunyai warna tertentu..

Nenek moyang vermouth - anggur dengan ramuan, bunga dan resin - tersebar luas pada zaman dahulu. Sejak import rempah ke Itali: kayu manis, kapulaga, chamomile, cengkeh, halia, penyediaan wain berperisa mulai bertambah baik.

Cara minum? Pendapat
Vermouth yang baik bukan sahaja menggembirakan anda, tetapi juga memenuhi selera anda. Pengalaman profesional lebih suka meminumnya bukan dalam bentuk murni, tetapi dengan air atau dengan ais, maka aromanya terasa lebih lengkap. Vermouth biasanya digunakan sebagai minuman beralkohol penyejuk. Dan sebagai makanan ringan, kacang goreng, badam masin, buah-buahan disajikan dengannya. Tetapi perlu diingat bahawa vermouth tidak minum minuman: mereka tidak diminum dengan makanan, tetapi paling sering sebelum, sebagai minuman beralkohol, atau selepasnya, untuk pencuci mulut dengan buah. Lebih baik jangan campurkan vermouth kering, jangan mencairkan dan gunakan sejuk.

Vermouth manis baik sendiri dan digabungkan dengan minuman beralkohol yang kuat - gin, vodka, cognac. Dalam kedua-dua kes, adalah idea yang baik untuk menambahkan sedikit jus lemon atau sepotong oren..

Terdapat pendapat bahawa kebiasaan minum vermouth tulen bukan dari gelas "segitiga" yang terkenal, yang hanya disediakan untuk koktel, tetapi dari segelas untuk wiski.

Vermouth adalah salah satu ramuan yang paling berjaya untuk koktel. Menurut pakar, hingga 500 jenis koktel dapat disediakan berdasarkannya..

Vermouth boleh dikategorikan sebagai "minuman sepanjang hari" dan akan menggembirakan keseronokan untuk masa yang lama, dengan meneguk kecil.

Ubat yang menyenangkan
Sifat penyembuhan vermouth telah diketahui sejak lama. Jadi, di Yunani kuno, ia digunakan sebagai antiseptik. Di negara-negara Eropah Barat, penyembuhan anggur mulai tersebar pada awal abad pertengahan. Anggur kemudian dianggap "minuman para dewa" dan mula mengaitkan sifat ajaib dengannya.

Vermouth menggembirakan, merangsang selera makan, membantu pencernaan dan mempunyai kesan tonik.

Dalam jumlah kecil, warna vermouth meningkat, dan ketika ditambahkan ke teh atau koktel, itu meningkatkan mood. Resipi rakyat Moldovan untuk selesema: vermouth dipanaskan hingga 80 darjah dengan penambahan madu, disejukkan ke suhu bilik, membantu selesema dan batuk. Pengambilan yang disyorkan: dua sudu tiga kali sehari. Ubat yang menyenangkan ini akan menolong penyakit ringan..

Vermouth

Minuman tuan-tuan - vermouth, aka anggur wormwood - telah lama dilupakan, tetapi ia dapat mengembalikan status salah satu minuman wain yang paling asli dan indah di dunia lagi. Ini adalah berita baik! Tetapi untuk mendapatkan keseronokan sebenar, satu minuman beralkohol tidak mencukupi. Juga penting untuk mengetahui cara meminumnya dengan betul dan yang paling penting bila. Kami telah membongkar semua rahsia wain kayu cacing. Adakah anda ingin mengenali mereka? Sertai kami! Resipi untuk koktel paling popular yang disertakan dengan vermouth disertakan.

Kandungan:

Vermouth - minuman apa dan dari mana asalnya?

Ini adalah anggur yang diperkaya dengan rasa dan aroma khas pelbagai ramuan dan rempah aromatik. Komponen asas vermouth adalah kayu cacing. Bagi wanita itu, minuman itu berkat namanya "vermouth" (Wikipedia - diterjemahkan dari German Wermut bermaksud "wormwood"). Wormwood telah dikenali oleh manusia selama lebih dari 2 ribu tahun! Ia sudah popular di Yunani Kuno dan Rom Kuno. Pada zaman kuno, vermouth dianggap sebagai ubat perubatan dan diambil dalam dos yang terhad. Dan Hippocrates menciptanya, menambahkan beberapa ramuan ubat dengan aroma yang indah untuk anggur biasa. Dia menganggap vermouth sebagai ubat mujarab untuk kemurungan dan masalah pencernaan, serta tonik yang sangat baik. Tapi itu bukan minuman yang biasa kita gunakan hari ini..

Komponen utama vermouth adalah kayu cacing, sejak zaman kuno diketahui oleh manusia sebagai tanaman ubat

Resipi vermouth moden dicipta pada abad ke-18 di Turin. Itali inilah yang menjadi negara di mana, selain digunakan untuk tujuan perubatan, minuman tersebut juga menggunakan kegunaan lain. Vermouth Itali, misalnya, digunakan sebagai minuman beralkohol. Tetapi cerita itu tidak berakhir di sana! Sudah pada abad ke-20, vermouth digunakan secara aktif oleh para bartender dalam penyediaan koktel alkohol dan merupakan kejayaan besar di kalangan pelanggan tetap. Mungkin atas sebab-sebab ini, wain kayu cacing tradisional disediakan hari ini mengikut resipi Itali..

Komposisi Vermouth

Sebagai tambahan kepada ramuan penting - kayu cacing - minuman ini juga mengandungi ramuan perubatan lain (pudina, yarrow). Mungkin juga mengandungi elderberry hitam. Pengilang jangan lupa menambah perasa aromatik yang meningkatkan rasa minuman (pala, kayu manis, kapulaga). Semua komponen yang disenaraikan khas dari vermouth berkualiti tinggi.

Banyak jenis vermouth dihasilkan di dunia sekarang.

Sudah tentu, pengeluar yang berbeza berhak untuk membuat perubahan pada resipi wain kayu cacing. Jadi, pada label, anda dapat melihat nama berikut: oregano, St. John's wort, chamomile, rosemary, lemon balm, halia, elecampane dan lain-lain. Tetapi komponen seperti itu hanya meningkatkan sifat bermanfaat minuman lelaki..

Cara minum vermouth

Bila?

Vermouth adalah salah satu minuman beralkohol yang jarang diminum sepanjang hari. Status minuman beralkohol membenarkannya. Tetapi tidak biasa meminumnya sebelum sarapan - ini disebabkan kekuatan minuman..

Secara berasingan, harus dikatakan mengenai pahit. Kerana rasanya yang kaya dan manis, ia digolongkan sebagai pencernaan. Oleh itu, ia berfungsi untuk meningkatkan pencernaan hanya selepas makan, atau digunakan sebagai komponen asas dari beberapa koktail..

Kaca atau kaca?

Pada mulanya, vermouth dituangkan ke dalam gelas wiski, tetapi pada abad ke-20, gelas segitiga khas diciptakan untuk martini (yang disebut gelas koktel).

Martini atau koktel berdasarkan vermouth biasanya dituangkan ke dalam gelas segitiga

Bagaimana dan dengan apa yang hendak dicampurkan?

Ia secara langsung bergantung pada rasa minuman. Sekiranya lembut, mempunyai rasa herba ringan, maka anda hanya boleh menambahkan beberapa tetes air, ketulan ais atau sepotong lemon ke dalam gelas. Ini akan cukup untuk menampakkan aroma vermouth dan merasakan semua daya tarikannya. Wain kayu cacing dengan rasa pedas yang kaya digunakan paling baik dalam koktel berlapis-lapis atau dicairkan dengan jus buah.

Koktel berasaskan vermouth, serta kombinasinya dengan jus, serai, soda akan dengan senang hati menggembirakan anda dan menghilangkan tekanan

Perlu juga diperhatikan bahawa lebih baik minum vermouth sejuk. Satu-satunya pengecualian ialah Rosso. Sekiranya anda tidak sempat meletakkan minuman di dalam peti sejuk terlebih dahulu, dan para tetamu sudah berada di depan pintu, tidak mengapa. Keadaan akan diselamatkan oleh ketulan ais biasa. Sebagai bahan tambahan yang indah, anda boleh menggunakan zaitun, sepotong lemon, buah beku atau segar, buah beri dengan rasa manis dan masam dan aroma yang cerah.

Jenis-jenis vermouth

Selain Itali, vermouth juga dihasilkan di Perancis, Amerika Syarikat, Sepanyol, Rusia, Moldova, Argentina, Bulgaria dan negara-negara lain di dunia. Walaupun begitu, wain kayu cacing jenama Itali dan Perancis adalah yang paling disegani oleh peminat minuman. Yang pertama terkenal dengan kelembutannya, sementara yang pertama dibuat berdasarkan anggur kering, dan oleh itu mempunyai rasa yang lebih kering dan lebih tart, aroma herba. Varieti vermouth klasik adalah: Bacardi-Martini, Barbero, Campari, Cinzano, Ricadonna, Carpano, Gancia. Vermouth Perancis: Bussot, Lillet, Noilly Prat. Terdapat juga vermouth Crimean.

Vermouth jenama Rusia yang dihasilkan di kilang anggur dan brendi Crimean, Bakhchisarai

Hari ini pengeluar menggembirakan kami dengan pelbagai rasa dan warna anggur cacing tart tetapi menyenangkan yang sangat digemari oleh berjuta-juta orang. Mari cuba cari banyak cadangan ini.

Vermouth manis

Mereka berwarna putih, emas atau merah. Keamatan warna wain akan memberitahu anda tentang rasa minuman yang dipilih. Tidak ada yang sukar di sini!

Rosso vermouth manis dengan warna merah yang menyenangkan

Vermouth putih mempunyai rasa halus, kepahitan di dalamnya hampir tidak dapat dilihat. Vermouth merah mempunyai aroma kayu cacing yang cerah. Rasanya lebih kuat. Anehnya, vermouth manis disukai oleh lelaki dan wanita. Benar, seks yang adil masih lebih suka wain kayu cacing yang lebih halus berwarna putih atau keemasan.

Vermouth kering

Mereka berwarna putih secara eksklusif. Mereka sedikit lebih lembut daripada yang manis, tetapi ada kepahitan yang berbeza dalam rasanya. Lelaki lebih suka minuman ini..

Berapakah bilangan darjah di vermouth

Kekuatan manis (manis) - 16%. Dalam kering (kering dan kering) - 18%. Dalam pahit - sehingga 25%.

Vermouth varieti

Profesional wain membezakan 5 jenis vermouth:

  1. Secco adalah vermouth kering dengan hanya gula 4%.
  2. Bianco adalah wain kayu cacing putih. Gula dalam komposisinya ialah 10-15%.
  3. Rosso adalah vermouth merah dan manis. Kandungan gula melebihi 15%.
  4. Rose - vermouth merah jambu. Jumlah gula dalam komposisinya berubah-ubah antara Bianco dan Rosso.
  5. Pahit - mempunyai rasa pahit yang kaya. Digunakan dalam koktel atau sebagai digestif.

Martini

Minuman ini perlu mendapat perhatian khusus, kerana ia berada di kedudukan pertama dalam populariti di kalangan vermouth di dunia. Ia meminjam namanya dari kilang anggur Turin Martini & Rossi.

Pelbagai jenis martini

Sehingga kini, pakar membezakan jenis minuman ini:

  • Rosso adalah martini pertama yang dibuat dengan warna merah yang khas. Dikenali dengan dunia sejak tahun 1862. Vermouth Rosso mempunyai rasa manis dengan sedikit kepahitan, berbeza dengan yang serupa dengan aroma teh yang ketara. Digunakan dengan lemon atau jus, dan ketulan ais.
  • Bianco adalah minuman berwarna jerami dengan rasa yang canggih. Mempunyai aroma halus, dilengkapi dengan sedikit rempah dan vanila. Kepahitan hampir tidak dapat dilihat. Bianco vermouth digunakan dalam kombinasi dengan lemon atau ais, serta soda atau limun. Dibolehkan menambahkan tonik. Dikilangkan sejak tahun 1910.
  • Rosato dibezakan dengan warna merah jambu. Wain merah dan putih digunakan dalam pengeluarannya. Minuman itu sudah ada sejak tahun 1980. Vermouth ini tidak dapat dilupakan, kerana rasanya yang agak halus, ditambah dengan aroma cengkih dan kayu manis yang mewah..
  • D'Oro - Martini ini berjaya menggabungkan wain putih dengan rasa buah sitrus, madu, vanila dan pala. Minuman jenis ini muncul baru-baru ini, pada tahun 1998. Dia sangat disayangi di negara-negara Nordik - oleh penduduk Jerman, Denmark, Switzerland.
  • Fiero - mula dijual pada tahun 1998 (ia dibuat sesuai dengan pilihan penduduk Benelux). Mempunyai aroma sitrus. Keistimewaan minuman ini adalah rasa oren merah manis yang jelas, yang memberikan tarikan unik di mata peminat martini..
  • Extra Dry telah dikenali sejak tahun 1900. Berbanding dengan Rosso, ia mempunyai warna yang serupa, tetapi mempunyai aroma yang lebih cerah. Rasa yang menarik diberikan oleh nota raspberry, iris dan lemon. Minuman tersebut mempunyai kombinasi gula dan alkohol yang tidak biasa untuk vermouth - masing-masing 2,8 dan 18%. Ia diminum dalam bentuk tulen, tetapi lebih sering digunakan sebagai komponen asas ketika membuat koktel..
  • Emas - komposisinya merangkumi wain putih kering, dilengkapi dengan pelbagai ramuan, buah-buahan aromatik dan rempah-rempah terkenal dari seluruh dunia (kulit sitrus Sisilia, halia dari India, safron Sepanyol dan banyak lagi). Reka bentuk pembungkusan asli vermouth ini dicipta oleh duo pereka pakaian legenda Dolce dan Gabbana.

Martini digunakan sebagai minuman bebas, dan juga dalam banyak koktail berdasarkannya. Martini Rosso (martini merah) biasanya dicampur dengan jus buah (lemon, ceri, nanas) masing-masing dalam nisbah 2: 1. Bianco Martini sering digabungkan dengan soda, tonik atau limun dalam nisbah 1: 1. Ia dihidangkan secara tradisional.

Martini terdapat dalam banyak koktel alkohol yang popular.

Tetapi Martini Extra Dry biasanya digunakan untuk membuat pelbagai koktail. Walaupun kadang-kadang jenis martini lain diambil, mengikut resipi, rasa pelanggan tertentu atau bartender itu sendiri.

Resipi koktel Vermouth

"Lima puluh lima puluh"

Koktel berdasarkan Fifty-Fifty Vermouth adalah koktel klasik. Untuk mendapatkannya, isi gelas pencampuran dengan ketulan ais, tambahkan 1.5 bahagian gin dan 1.5 bahagian vermouth kering di sana. Campurkan bahan dengan sudu dan tuangkan ke dalam gelas melalui saringan khas (saringan). Akhirnya, hiaskan dengan zaitun.

"Martini kotor"

Tuangkan 70 ml vodka atau gin, 10 ml vermouth Extra Dry (atau Secco) dan 10 ml air garam zaitun ke dalam gelas pencampuran. Kemudian masukkan ketulan ais ke dalamnya. Campurkan semuanya dengan baik selama beberapa minit dengan sudu koktel. Tuangkan ke dalam gelas, hiaskan dengan zaitun.

"Vodkatini"

Masih ingat dengan filem James Bond? "Martini dengan vodka. Goncang tetapi jangan kacau! " Ya, ya, itu adalah koktel dengan vermouth "Vodkatini" (disebut "Vesper" dalam filem) yang menjadi koktel kegemaran ejen legenda 007. Tetapi minuman ini popular bukan sahaja di filem.

Koktel terkenal dari ejen legenda James Bond - martini dengan vodka - campurkan, tetapi jangan goncang

Bagaimana membuat koktel vodka-vermouth? Isi gelas dengan ketulan ais hingga penuh, kacau dengan sudu dan toskan air yang dihasilkan. Masukkan 20 ml martini kering dan 80 ml vodka ke dalam bekas. Kacau semuanya dengan sudu koktel. Dan kemudian tuangkan ke dalam gelas martini yang telah disejukkan melalui saringan. Jangan lupa untuk menghiasi koktel vermouth anda dengan zaitun hijau dengan memasukkannya terus ke minuman gourmet.

"Martini yang sempurna"

Isi gelas ke bahagian atas dengan kepingan ais. Tuang 50 ml gin, 10 ml Martini Extra Dry dan 10 ml Martini Rosso di sini. Campurkan bahan dalam gelas dengan sudu koktel. Tuangkan ke dalam gelas melalui saringan. Ceri koktel atau spiral kulit oren sesuai dijadikan hiasan..

"Americano"

Ia adalah koktel klasik berdasarkan vermouth. Ia dicipta khas untuk lelaki! Campurkan 30 ml vermouth manis dan 30 ml campari, tuangkan ke dalam Highball. Isi bekas hingga penuh dengan ketulan ais. Campurkan semuanya dengan sudu koktel. Isi dengan soda. Teratas dengan irisan (bulatan) oren dan masukkan beberapa tetes zaitun lemon ke dalam koktel. Yang terakhir ini juga boleh dijadikan hiasan..

Bianco Sunrise (koktel Bianca)

Isi gelas pencampuran hingga penuh dengan ais. Masukkan Bianco vermouth dalam jumlah 50 ml, serta 75 ml oren (anda boleh segar) dan jus cranberry. Kacau dengan sudu. Anda boleh menambah kepingan oren ke koktel dengan Bianco vermouth sebagai hiasan.

"Teman wanita Gangster"

Masukkan beberapa ketulan ais ke dalam gelas dalam, kemudian tuangkan 45 ml vermouth kering, tambahkan kira-kira 10 ml minuman keras oren, tambahkan 25 ml gin dan 120 ml jus oren. Perbezaan yang menyenangkan antara koktel adalah rasa luar biasa.

"Palang Diraja"

Campurkan 20 ml Bianco vermouth, 20 ml wiski, 10 ml jus lemon dan 50 ml jus pic dalam pengocok dan tuangkan ke dalam gelas. Koktel dengan vermouth ini berbeza dari segi kekuatan, tetapi ia berjaya ditutup dengan kombinasi jus buah yang menyenangkan..

Akhirnya

Banyak koktel terkenal dibuat berdasarkan minuman premium ini. Vermouth dipilih oleh lelaki yang berjaya dan yakin diri yang lebih suka persekitaran mewah di sekitar mereka. Telah diketahui bahawa vermouth adalah minuman kegemaran Franklin Roosevelt, Frank Sinatra, Winston Churchill, Humphrey Bogart. Sebahagian daripada mereka meminum wain kayu cacing sebagai minuman bebas, yang lain minum sebagai sebahagian daripada koktel kegemaran mereka. Apa yang anda sukai dan apa yang harus diminum dengan vermouth adalah masalah pilihan peribadi. Bagaimanapun, vermouth bukan sahaja dapat mencerahkan kehidupan, memberi kesan yang menyenangkan, tetapi juga meningkatkan kesihatan, dan juga menekankan status seorang lelaki yang berjaya.

Mungkin anda mempunyai lebih banyak resipi untuk membuat campuran yang sangat baik dengan wain kayu cacing? Kongsi di komen! Buon appetito!