Struktur udang karang

Cara makan udang karang rebus dengan betul

• Makan ketam dimulakan dengan cakar. Putus satu persatu. Sekiranya barahnya kecil, maka dagingnya disedut keluar. Sekiranya besar, maka dikupas dari cengkerang dan sepotong daging yang layak diperoleh.

• Melangkah ke karapas - secara bebas naik ke puncak sekitar 45 darjah dan kemudian menguncup dan berpisah dari barah. Di dalam cangkang, pada awalnya, bahagian dalam barah tetap ada. Kami menarik jari di bawah tempurung - prinsipnya sangat mudah - semua yang lembut (kuning atau putih) boleh dimakan. Terdapat pilihan lain - disyorkan untuk menggunakannya pada barah besar - cengkerang itu naik dan dikeluarkan sepenuhnya dari barah. Segala sesuatu yang ada di bawah tempurung dapat dimakan, pada awalnya, akan ada benjolan hitam yang dikelilingi oleh semua daging putih, daging boleh dimakan, tetapi benjolan hitam itu tidak boleh dimakan. Semua yang lain boleh dimakan.

• Di sisi karapas, simpanan lemak barah disimpan, jika ada daging putih, maka barah itu berlemak. Kadang-kadang tablet putih juga dijumpai - ini adalah rizab kalsium yang mana barah, setelah mencair, akan membina cangkang baru. Mereka juga boleh dimakan - tentu dalam kuantiti yang berpatutan - terasa seperti sesuatu yang tidak sedap, tetapi rangup. Sebagai peraturan, kami makan 3-4 keping, untuk pencegahan, semua kalsium semula jadi yang sama.

• Mari kita beralih ke bahagian yang tersisa - ekor (leher) dan badan barah itu sendiri. Pada masa ini, kami memisahkan dan mengatur ekor dan menuju ke badan. Segala-galanya dalam tubuh barah lembut - anda boleh makan. Masih ada - kaviar atau susu atau coklat - semua ini boleh dimakan dan dimakan. Melangkah ke insang udang karang dan kakinya yang kecil. Segala yang ada di insang dan di antara mereka daging putih disedut bersama dengan cecair. Bagus. Air garam, garam dan rempah dirasakan. Kaki juga boleh dihisap, semakin besar barah, semakin banyak daging.

• Leher barah (ekor), bahagian barah yang berdarah, masih kekal - hanya dikupas dan dibahagikan kepada 2 bahagian, benang hitam (rektum barah) dikeluarkan - dan dagingnya dimakan. Anda juga boleh mengumpulkan sekumpulan leher yang dikupas dan menggorengnya - tetapi kisahnya sama sekali berbeza..

Adakah udang karang mempunyai cacing?

Udang karang mempunyai cacing?

Semua orang mempunyai cacing dan udang karang tidak terkecuali.. Ya, barah tidak akan hidup di air kotor - ini telah diketahui sejak zaman Tsar Pea, tetapi cacing, terdapat di mana-mana..

Kadang-kadang, cacing kecil bulat dapat dilihat di bawah cangkang barah..

Nah, cacing aneh ini tinggal di udang karang dan sehingga anda menangkap "pemilik" tempat tinggal, anda tidak akan dapat melihat "penyewa")

Selalunya, menjauhkan kepala atau badan dari udang karang rebus dan jika lelaki ditangkap, anda dapat melihat testisnya, mirip dengan mi nipis panjang. Bagi banyak orang, ini segera "melemparkan" pemikiran bahawa mereka mengalami cacing, walaupun pada hakikatnya hal ini tidak berlaku, tk. Dengan bantuan testis ini, barah hanya menyuburkan telur pasangan hidupnya dengan sperma.

PS Sekiranya berlaku: udang karang direbus terlebih dahulu.

Segala sesuatu yang boleh hidup dalam barah melawan kehendaknya pasti akan mati ketika mendidih.

Oleh itu, jika anda telah memenuhi semua prasyarat untuk memasak, anda tidak akan takut dan makan dengan selamat hidangan seperti barah)

Cacing dan parasit pada udang karang: bolehkah dan betapa berbahayanya

Daging udang karang sangat tinggi kalori dengan rasa yang menyenangkan. Kadang-kadang pencinta makanan istimewa ini menemui sesuatu dalam bentuk benang putih di bawah tempurung. Apa itu? Cacing? Adakah berbahaya bagi seseorang?

Kanser diklasifikasikan sebagai pesanan semula jadi takungan, kerana mereka memakan bahan organik yang hidup dan mati dari tumbuhan dan haiwan. Krustasea sangat peka terhadap kualiti air, yang tercemar dengan sisa industri. Mereka terdedah kepada patogen pelbagai penyakit..

Bolehkah udang karang mempunyai cacing?

Unggas air dan mamalia yang berkaitan dengan badan air boleh diserang parasit. Kemudian udang karang di takungan ini menjadi tuan rumah perantaraan. Tetapi mereka juga boleh menjadi pembawa parasit, di mana terdapat 8 spesies. Kemudian mereka berbahaya bukan hanya untuk haiwan, tetapi juga bagi manusia..

Apa itu mereka dan di mana mereka?

Semua jenis parasit menyebabkan penyakit berbahaya pada barah yang tidak memberi kesan yang baik kepada manusia. Sebagai contoh:

  • Mikrosporidia - parasit intraselular, terdapat pada otot rangka, ovari, barah otot jantung, tuan rumah boleh menjadi orang.
  • Coracidia adalah parasit termudah, sel tisu, organ menjadi habitatnya.
  • Nematoda - cacing gelang, parasit di rongga badan.
  • Trematoda - cacing pipih (fluks), terdapat di rongga badan, gonad barah. menyebabkan paragonimiasis paru dan larva pada manusia.
  • Metacercariae - cacing gelang, terletak di lacunae tisu otot perut dan kutu.
  • Cestode adalah pita kecil, cacing rata, terletak di tisu, rongga badan. udang karang adalah hos perantaraan.

Adakah barah yang dijangkiti berbahaya bagi manusia??

Walaupun tidak semua parasit dapat dilihat oleh mata bersenjata, jika mereka menyebabkan penyakit pada udang karang, maka, dalam tubuh manusia, dalam bentuk hidup, mereka terus melakukan perbuatan jahat mereka.

Selalunya, bahaya terbesar bukan berasal dari orang dewasa, yang dijumpai oleh pengguna di perut barah, tetapi dari larva mereka. Contohnya ialah paragonimiasis paru dan larva pada manusia..

Dalam kes ini, bukan cacing pipih itu sendiri (fluke) yang berbahaya, tetapi larva pada tahap terakhir pengembangan - metacercariae. Mereka menjangkau manusia melalui daging udang karang mentah atau matang..

Selama dua hari, larva berpindah dari usus ke rongga perut, hati, meneruskan perkembangannya. Selepas seminggu, mereka mencapai pleura di paru-paru. Oleh itu, seseorang menjadi tuan terakhir..

Sistem kekebalan yang dijangkiti mula melawan organisma asing, tetapi mereka bertopeng dengan baik, bergerak dari satu tahap ke tahap yang lain. Dalam kes ini, parasit memakan inang.

Mereka menyerap: zink, silikon, vitamin B12, selenium, hormon, kalium, tembaga - unsur kehidupan. Sebagai pertukaran, parasit mengeluarkan: asid laktik, enzim "kolesterol jahat", peroksida, racun lain, yang menyebabkan keracunan dalam tubuh pesakit.

Secara beransur-ansur, sistem kekebalan tubuh habis, kekurangan imunodensi sekunder berkembang. Penyakit kronik yang tidak bertindak balas terhadap kaedah rawatan konvensional bergabung.

Pada fasa akut helminthiasis, reaksi alahan berikut muncul:

  • Ruam kulit.
  • Edema.
  • Demam.
  • Dermatitis atopik pada kanak-kanak.

Ada kemungkinan penyakit berikut akan berkembang:

  • Pneumonia eosinofilik.
  • Miokarditis alahan.
  • Hepatitis.

Pesakit mengalami keletihan kronik, kegelisahan, masalah tidur, sakit otot dan sendi. Orang seperti itu kelihatan pucat dengan lingkaran hitam di bawah mata, bau yang tidak menyenangkan berasal dari mulut..

Suhu badan sering meningkat hingga 40 °. Sakit dada disertai dengan batuk basah dengan nanah dan darah, sesak nafas. Kadang kala muntah boleh terbuka.

Langkah pencegahan

Oleh kerana jangkitan berlaku melalui larva cacing, penting untuk mengetahui pada suhu berapa mereka mati.

Kadang-kadang untuk kematian telur cacing, suhu + 30 ° diperlukan, dengan syarat persekitaran luar tidak mempunyai akses kepada oksigen. Sekiranya terdapat akses, maka larva tetap lama, walaupun rejim suhunya jauh lebih tinggi.

Ada yang percaya bahawa larva mati ketika beku. Tetapi ini hanya boleh dilakukan pada suhu -40 °. Tidak ada satu peti sejuk di rumah yang dapat mengekalkan keadaan suhu seperti itu.

Hanya ada satu jalan keluar - untuk menyimpan udang karang di dalam peti sejuk dengan suhu -20 ° selama kira-kira lima hari, maka larva boleh mati.

Cara yang paling dipercayai ialah keadaan suhu tinggi. Sekiranya anda merebus kepiting dalam air mendidih, dan mendidih pada + 100 °, maka semua parasit dalam peringkat perkembangan yang berlainan akan mati. Masa memasak - sekurang-kurangnya 10 minit.

Anda tidak boleh mengasinkan daging yang dijangkiti, kerana tidak semua rempah menghancurkan larva. Adalah sangat penting untuk mengendalikan meja, papan pemotong, hidangan di mana udang karang segar.

Pecinta penangkapan udang karang tidak boleh membingungkan cacing dengan susu yang muncul di udang karang pada masa baligh tertentu.

Anda boleh menemui keriting putih dalam bentuk tiub yang diisi dengan cairan putih jika anda dengan teliti mengangkat ekor karapas dorsal lelaki. Pada wanita, dalam tempoh ini, telur dan urat putih muncul, terletak di seberang cangkang ekor.

Sekiranya, setelah menemui cacing rata atau bulat, seorang pencinta daging gourmet bertindak balas dengan tenang, memikirkan bahawa cacing yang dimasak hanyalah protein, maka dia berhadapan dengan tugas menyediakan hidangan kegemarannya dengan betul.

Nasihat! Masak selama kira-kira 20 minit dalam air masin (1 sudu besar. L. per 1 liter air). Putuskan sambungan dan biarkan hingga 20 minit lagi. Semasa infus, daging mencapai kemasinan yang diinginkan..

Parasit dalam barah, ya atau tidak. SIAPA TAHU?

Mereka mengajak saya untuk udang karang, makan yang ketiga atau keempat, dan ketika saya merobek kepalanya, saya melihat sesuatu tali putih yang pelik. Saya jatuh sakit, saya terlalu lapar, saya duduk dan berfikir APA ITU NAFIK.

Cacing (lebah) atau susu.

Saya membaca di Internet bahawa udang karang "lelaki" menyebarkan susu mereka ketika mati (mereka mati dengan muzik), tetapi pada masa yang sama saya menjumpai gambar yang betul-betul mencerminkan intipati apa yang saya lihat. Mungkin saya akan, jangan biarkan saya sendiri malam ini)))

"Segala sesuatu yang tidak perlu dalam barah tertumpu di kepala"

Udang karang dianggap makanan istimewa di seluruh dunia. Daging lembut mereka mengandungi protein yang mudah dicerna. Sejak zaman kuno, udang karang telah dimakan untuk mengekalkan daya hidup dan memulihkan kekebalan tubuh setelah sakit. Musim memancing udang karang hanya berlangsung selama tiga bulan - dari akhir bulan Julai hingga Oktober, dan sekarang mereka perlu diperhatikan. Pada puncak musim ini, Marina Gladkoy diberitahu tentang udang karang oleh koki baru restoran Terracota di hotel Premier Palace Sergey Bolotov.

- Apabila udang karang yang paling sedap ditangkap?

"Baik di sini dan di Finlandia, di mana udang karang juga sangat disukai, musim ini hanya berlangsung selama tiga bulan, dari akhir bulan Julai hingga akhir Oktober. Pada awal musim bunga, udang karang melepaskan cangkangnya, dan pada musim panas ia mulai menanamnya. Semakin baik cengkerang, semakin banyak nutrien pada daging arthropod itu sendiri, dan puncak ini terjadi pada akhir musim panas - awal musim luruh. Kanser mempunyai masa untuk makan banyak makanan musim panas yang sihat, menambah berat badan dan diperkaya dengan nutrien.

- udang karang sukar ditangkap?

"Tidak mudah menangkap udang karang liar, mereka bersembunyi, kamu harus mengeluarkannya satu per satu dari air. Di ladang, udang karang ditangkap dengan jaring atau perangkap di mana mereka meletakkan bawang putih atau ikan. Kanser tertarik dengan bau yang kuat. Perangkap lebih dipercayai daripada jaring, mereka hanya memilih udang karang yang sesuai. Perangkapnya direka sedemikian rupa sehingga udang karang yang paling enak jatuh di sana - panjangnya 8-10 cm, tidak lebih dan tidak kurang.

- Bagaimana udang karang dimasak?

- Terdapat banyak cara memasak, bukan hanya dengan dill biasa untuk kita. Contohnya, jika anda memasak udang karang dalam susu, anda boleh menambah tarragon, aka tarragon. Sekiranya dalam wain putih, maka daun salam dan allspice. Udang karang sering diseduh dalam bir atau acar timun. Ia akan menjadi baik jika, selain daun salam, daun kering dill dan allspice, anda menambahkan saus tomat ke dalam air garam - ia menjadikan sosnya cantik dan memberikan nota pedas hidangan. Mereka memasukkan udang karang dalam salad, membuat sup bersama mereka, atau hanya memakannya sebagai makanan ringan bebas..

- Apa yang tidak sesuai pada udang karang?

- Penting untuk melakukan dua perkara sebelum memasak. Pertama, basuh udang karang dengan baik - mereka harus masuk ke dalam kuali yang benar-benar bersih, tanpa pasir, kelodak dan bintik-bintik gelap. Ini sering memerlukan kain lap atau berus. Titik penting kedua adalah usus. Ia mesti dikeluarkan semasa barah masih hidup, jika tidak, ia akan dimasak dengan kekotoran dan penggunaan dagingnya sedikit. Anda tidak boleh memakan kepala anda. Kanser dirancang dengan sangat hebat sehingga segala yang tidak perlu tertumpu di satu tempat - di kepala..

- Bahagian apa yang paling sedap?

- Anehnya, ini adalah cakar. Daging di dalam cakar lembut, berair. Ekor atau, lebih tepat, leher barah lebih besar, tetapi lebih kasar, daging di dalamnya lebih sukar. Kaki barah seperti fillet mignon pada lembu, ini adalah bahagian yang paling lembut. Untuk udang karang, alat khas belum diciptakan, seperti udang galah, jadi ia dimakan dengan tangan..

- Kanser sering kehilangan cakar dalam pertempuran?

- Memang, ada gourmets yang menghargai cakar pada udang karang, dan petani telah belajar membesarkan arthropoda ini tanpa kehilangan bahagian berharga mereka. Mereka mempelajari tabiat haiwan peliharaan mereka dengan baik. Kanser adalah pertapa, mereka tidak menyukai mana-mana kawasan. Kanser membina sebuah rumah, menutupnya dengan pagar dan tidak pernah menunggu tetamu. Biasanya, barah meninggalkan rumah dengan berat hati, hanya untuk makan. Dia sangat suka larva goreng dan nyamuk. Kanser tidak melumpuhkan mangsanya. Dengan ketenangan yang acuh tak acuh, dia dengan tekun memeluknya dan memakannya perlahan-lahan, menggigit kepingan demi kepingan. Dia boleh makan jentik dalam dua minit. Di luar rumah, selalunya semasa makan, barah dan terlibat dalam pergaduhan. Sekiranya ada musuh yang kuat di depannya, barah itu bergerak ke belakang dan bersembunyi di dalam lubang, jika seseorang lebih lemah, barah itu akan membuatnya kuat. Di sinilah berlaku kehilangan cakar gourmet..

- Cara mengelakkan kerugian?

- Para petani menyedari bahawa diet mempengaruhi watak udang karang. Sebagai contoh, arthropoda ini dengan senang hati memakan rumput, jelatang yang disukai, daun alder, tangkai kacang, kentang - dan semasa tempoh vegetarian menjadi tidak peduli dengan kehadiran orang lain. Banyak udang karang tinggal di ladang di takungan, dan jika tidak untuk diet, mereka semua akan bertengkar dan melumpuhkan satu sama lain. Tetapi semasa diet herba, keajaiban berlaku. Kanser, seperti domba, merumput dalam kawanan damai dan damai. Namun, sebaik sahaja goreng muncul atau makanan pelengkap digantikan oleh ikan cincang, pertunjukan berdarah akan dimulakan.

- udang karang senang diangkut?

- Ini adalah sifat lembut. Seperti semua makhluk yang mencari kesendirian, mereka terdedah kepada tekanan. Kejadian yang salah sedikit pun boleh membawa maut. Maksimum yang mereka miliki ketika keadaan berubah adalah tiga hari. Udang karang diangkut mengikut peraturan yang ketat: misalnya, mereka suka tinggal di air, tetapi melakukan perjalanan tanpanya, di dalam bakul anyaman yang ditutup dengan rumput kegemaran mereka. Penting bagi Kanser untuk bernafas dan berada dalam keadaan teduh. Sekiranya akses ke cahaya matahari tidak dapat dibatasi, kepingan ais diletakkan di dalam bekas.

- Apakah tanda-tanda kualiti udang karang?

- Anda boleh menentukan kualiti dengan ekor. Malah udang karang yang direbus semestinya memilikinya seperti cincin yang ketat - anda tidak boleh melepaskannya, ia akan kembali ke tempatnya seperti mata air. Sekiranya barah masuk ke dalam periuk hidup-hidup, itu bermakna ia mempunyai masa untuk meregangkan otot. Udang karang yang mengantuk atau sama sekali tidak sesuai untuk makanan, bahkan direbus, akan mengeluarkan ekor - ia akan lesu, tidak kenyal.

Apa yang putih dan panjang di dalam barah

Cara makan udang karang rebus dengan betul

• Makan ketam dimulakan dengan cakar. Putus satu persatu. Sekiranya barahnya kecil, maka dagingnya disedut keluar. Sekiranya besar, maka dikupas dari cengkerang dan sepotong daging yang layak diperoleh.

• Melangkah ke karapas - secara bebas naik ke puncak sekitar 45 darjah dan kemudian menguncup dan berpisah dari barah. Di dalam cangkang, pada awalnya, bahagian dalam barah tetap ada. Kami menarik jari di bawah tempurung - prinsipnya sangat mudah - semua yang lembut (kuning atau putih) boleh dimakan. Terdapat pilihan lain - disyorkan untuk menggunakannya pada barah yang besar - cangkangnya naik dan dikeluarkan sepenuhnya dari barah. Segala sesuatu yang ada di bawah tempurung dapat dimakan, pada awalnya, akan ada gumpalan hitam yang dikelilingi oleh semua daging putih, daging boleh dimakan, tetapi benjolan hitam itu tidak boleh dimakan. Semua yang lain boleh dimakan.

• Di sisi karapas, simpanan lemak barah disimpan, jika ada daging putih di sana, maka barah itu berlemak. Kadang-kadang tablet putih juga dijumpai - ini adalah rizab kalsium yang mana barah, setelah mencair, akan membina cangkang baru. Mereka juga boleh dimakan - tentu dalam kuantiti yang berpatutan - untuk rasa seperti sesuatu yang tidak sedap, tetapi rangup. Sebagai peraturan, kami makan 3-4 keping, untuk pencegahan, semua kalsium semula jadi yang sama.

• Mari kita beralih ke bahagian yang tersisa - ekor (leher) dan badan barah itu sendiri. Pada masa ini, kami memisahkan dan mengatur ekor dan menuju ke badan. Segala-galanya dalam tubuh barah lembut - anda boleh makan. Masih ada - kaviar atau susu atau coklat - semua ini boleh dimakan dan dimakan. Melangkah ke insang udang karang dan kakinya yang kecil. Segala yang ada di insang dan di antara mereka daging putih disedut bersama dengan cecair. Bagus. Air garam, garam dan rempah dirasakan. Kaki juga boleh dihisap, semakin besar barah, semakin banyak daging.

• Leher barah (ekor), bahagian barah yang berdarah, masih kekal - hanya dikupas dan dibahagikan kepada 2 bahagian, benang hitam (rektum barah) dikeluarkan - dan dagingnya dimakan. Anda juga boleh mengumpulkan sekumpulan leher yang dikupas dan menggorengnya - tetapi cerita itu sama sekali berbeza..

Daging udang karang sangat tinggi kalori dengan rasa yang menyenangkan. Kadang-kadang pencinta makanan istimewa ini menemui sesuatu dalam bentuk benang putih di bawah tempurung. Apa itu? Cacing? Adakah berbahaya bagi seseorang?

Kanser diklasifikasikan sebagai pesanan semula jadi takungan, kerana mereka memakan bahan organik yang hidup dan mati dari tumbuhan dan haiwan. Krustasea sangat peka terhadap kualiti air, yang tercemar dengan sisa industri. Mereka terdedah kepada patogen pelbagai penyakit..

Bolehkah udang karang mempunyai cacing?

Unggas air dan mamalia yang berkaitan dengan badan air boleh diserang parasit. Kemudian udang karang di takungan ini menjadi tuan rumah perantaraan. Tetapi mereka juga boleh menjadi pembawa parasit, di mana terdapat 8 spesies. Kemudian mereka berbahaya bukan hanya untuk haiwan, tetapi juga bagi manusia..

Apa itu mereka dan di mana mereka?

Semua jenis parasit menyebabkan penyakit berbahaya pada barah yang tidak memberi kesan yang baik kepada manusia. Sebagai contoh:

  • Mikrosporidia - parasit intraselular, terdapat pada otot rangka, ovari, barah otot jantung, tuan rumah boleh menjadi orang.
  • Coracidia adalah parasit termudah, sel tisu, organ menjadi habitatnya.
  • Nematoda - cacing gelang, parasit di rongga badan.
  • Trematoda - cacing pipih (fluks), terdapat di rongga badan, gonad barah. menyebabkan paragonimiasis paru dan larva pada manusia.
  • Metacercariae - cacing gelang, terletak di lacunae tisu otot perut dan kutu.
  • Cestode adalah pita kecil, cacing rata, terletak di tisu, rongga badan. udang karang adalah hos perantaraan.

Adakah barah yang dijangkiti berbahaya bagi manusia??

Walaupun tidak semua parasit dapat dilihat oleh mata bersenjata, jika mereka menyebabkan penyakit pada udang karang, maka, dalam tubuh manusia, dalam bentuk hidup, mereka terus melakukan perbuatan jahat mereka.

Selalunya, bahaya terbesar bukan berasal dari orang dewasa, yang dijumpai oleh pengguna di perut barah, tetapi dari larva mereka. Contohnya ialah paragonimiasis paru dan larva pada manusia..

Dalam kes ini, bukan cacing pipih itu sendiri (fluke) yang berbahaya, tetapi larva pada tahap terakhir pengembangan - metacercariae. Mereka menjangkau manusia melalui daging udang karang mentah atau matang..

Selama dua hari, larva berpindah dari usus ke rongga perut, hati, meneruskan perkembangannya. Selepas seminggu, mereka mencapai pleura di paru-paru. Oleh itu, seseorang menjadi tuan terakhir..

Sistem kekebalan yang dijangkiti mula melawan organisma asing, tetapi mereka bertopeng dengan baik, bergerak dari satu tahap ke tahap yang lain. Dalam kes ini, parasit memakan inang.

Mereka menyerap: zink, silikon, vitamin B12, selenium, hormon, kalium, tembaga - unsur kehidupan. Sebagai pertukaran, parasit mengeluarkan: asid laktik, enzim "kolesterol jahat", peroksida, racun lain, yang menyebabkan keracunan dalam tubuh pesakit.

Secara beransur-ansur, sistem kekebalan tubuh habis, kekurangan imunodensi sekunder berkembang. Penyakit kronik yang tidak bertindak balas terhadap kaedah rawatan konvensional bergabung.

Pada fasa akut helminthiasis, reaksi alahan berikut muncul:

  • Ruam kulit.
  • Edema.
  • Demam.
  • Dermatitis atopik pada kanak-kanak.

Ada kemungkinan penyakit berikut akan berkembang:

  • Pneumonia eosinofilik.
  • Miokarditis alahan.
  • Hepatitis.

Pesakit mengalami keletihan kronik, kegelisahan, masalah tidur, sakit otot dan sendi. Orang seperti itu kelihatan pucat dengan lingkaran hitam di bawah mata, bau yang tidak menyenangkan berasal dari mulut..

Suhu badan sering meningkat hingga 40 °. Sakit dada disertai dengan batuk basah dengan nanah dan darah, sesak nafas. Kadang kala muntah boleh terbuka.

Langkah pencegahan

Oleh kerana jangkitan berlaku melalui larva cacing, penting untuk mengetahui pada suhu berapa mereka mati.

Kadang-kadang untuk kematian telur cacing, suhu + 30 ° diperlukan, dengan syarat persekitaran luar tidak mempunyai akses kepada oksigen. Sekiranya terdapat akses, maka larva tetap lama, walaupun rejim suhunya jauh lebih tinggi.

Ada yang percaya bahawa larva mati ketika beku. Tetapi ini hanya boleh dilakukan pada suhu -40 °. Tidak ada satu peti sejuk di rumah yang dapat mengekalkan keadaan suhu seperti itu.

Hanya ada satu jalan keluar - untuk menyimpan udang karang di dalam peti sejuk dengan suhu -20 ° selama kira-kira lima hari, maka larva boleh mati.

Cara yang paling dipercayai ialah keadaan suhu tinggi. Sekiranya anda merebus kepiting dalam air mendidih, dan mendidih pada + 100 °, maka semua parasit dalam peringkat perkembangan yang berlainan akan mati. Masa memasak - sekurang-kurangnya 10 minit.

Anda tidak boleh mengasinkan daging yang dijangkiti, kerana tidak semua rempah menghancurkan larva. Adalah sangat penting untuk mengendalikan meja, papan pemotong, hidangan di mana udang karang segar.

Pecinta penangkapan udang karang tidak boleh membingungkan cacing dengan susu yang muncul di udang karang pada masa baligh tertentu.

Anda boleh menemui keriting putih dalam bentuk tiub yang diisi dengan cairan putih jika anda dengan teliti mengangkat ekor karapas dorsal lelaki. Pada wanita, dalam tempoh ini, telur dan urat putih muncul, terletak di seberang cangkang ekor.

Sekiranya, setelah menemui cacing rata atau bulat, seorang pencinta daging gourmet bertindak balas dengan tenang, memikirkan bahawa cacing yang dimasak hanyalah protein, maka dia berhadapan dengan tugas menyediakan hidangan kegemarannya dengan betul.

Nasihat! Masak selama kira-kira 20 minit dalam air masin (1 sudu besar. L. per 1 liter air). Putuskan sambungan dan biarkan hingga 20 minit lagi. Semasa infus, daging mencapai kemasinan yang diinginkan..

# 1 Lyolya Luar Talian - Dihantar 11 November 2015 - 15:21

  • Pengguna
  • 1,077 siaran
    • Bandar Rostov Don
    • Saya naik: auto

    Siapa yang sangat lemah hati, sila tutup Temko ini dengan segera

    Tahun lalu saya membeli udang karang besar, rebusnya, baru mulai makan, membelah kerang, dan ada beberapa parasit, FOOUUUUU, membuang seluruh udang karang. Dan saya tidak membelinya lagi.

    Tahun ini, di laut, saya cuba membeli udang karang yang sudah direbus, kerana mereka segar dan mengeluarkan aroma yang luar biasa yang menyebabkan air liur aktif! Dalam satu R. Saya makan muka saya dengan sebilangan kilogram makanan istimewa ini Pada keesokan harinya saya membeli sekilo lain di tempat yang sama, nasib yang sama menantinya.

    Dan pada hari yang lain, saya menceroboh dan membeli udang karang dari kami di Rostov, dan sekali lagi membuka udang karang, saya merasa tidak dapat difahami

    susu barah.jpg 165.94K 2 muat turun Foto ini diambil dari Internet, di sana juga, seorang lelaki bertanya apa itu.

    Sudah tentu, pemikiran pertama saya adalah bahawa ini adalah parasit. tetapi. Memecahkan barah selepas barah, saya dapati corak yang menarik, pada barah yang mempunyai kaviar di badan mereka, iaitu, mereka adalah wanita, tidak ada parasit seperti itu. Yang tentu saja secara logik mendorong saya untuk berfikir bahawa ini bukan parasit, tetapi seperti susu, atau tubulus seminiferus.

    Semalam, setelah mengunjungi pasar pusat, saya mengadakan perbincangan dengan penjual udang karang mengenai topik ini, tanpa membuat kesimpulan untuk permulaan, saya hanya menganggap bahawa udang karang itu dijangkiti parasit. Dan sayang saya tenang ketika saya mendengar cerita mengenai ciri-ciri seksual barah. Artinya, anggapan saya bahawa ia adalah sejenis susu adalah betul.

    Tetapi masih entah bagaimana gelisah. Dan perkara-perkara ini tidak menambah selera ketika dimakan, ia kelihatan seperti cacing. Walaupun penjual mengatakan bahawa ia sangat berkhasiat dan sihat, tetapi seperti produk biji

    Apa pandangan anda tentang ini? Apa pendapat anda?

    Catatan telah diedit: 11 November 2015 - 15:23

    Kontroversi barah. Kepada semua orang yang pernah makan hidangan yang indah ini.

    Tiada pendua ditemui

    Biarkan wang kembali.

    Pada masa berikutnya anda menemui barah, tanyakan pada diri anda soalan - "adakah tali putih melekat pada organ mana pun?".

    Tempat misteri: tempat musim sejuk udang karang?

    "Anda akan melihat di mana musim sejuk udang karang!" - ungkapan ini sering dijumpai sebagai ancaman atau janji dari beberapa masalah dalam karya klasik dan cerita rakyat Rusia, dan kadang-kadang dalam ucapan sehari-hari, termasuk dalam bentuk bercanda. Dan mengapa betul-betul udang karang, dan di mana mereka menghabiskan musim sejuk? Mengapa dianggap sebagai sesuatu yang tidak begitu menyenangkan dan tidak mudah dilihat di mana udang karang musim sejuk? Hari ini kami akan memberitahu anda di mana udang karang sebenarnya musim sejuk..

    Udang karang adalah kepunyaan penduduk badan air tawar. Pelbagai wakil keluarga Astacidae diedarkan di Amerika Utara dan Eurasia. Di negara-negara Eropah dan Rusia, mereka secara tradisional digunakan untuk makanan, dan hari ini, ketika jumlah mereka berkurang, mereka dibiakkan di ladang khas. Penurunan populasi banyak spesies udang karang dipengaruhi oleh penangkapan ikan berlebihan dan pencemaran badan air. Sudah diketahui umum bahawa udang karang tidak dapat bertolak ansur dengan pencemaran air dan meninggalkan habitatnya jika kualiti air berubah. Sifat beberapa spesies udang karang ini bahkan digunakan di loji rawatan air sisa, misalnya, di St Petersburg, di mana udang karang membantu memantau kualiti air..

    Mengenai musim sejuk udang karang, penduduk lintang sederhana benar-benar pergi ke hibernasi untuk musim sejuk. Pada masa ini, terlalu sejuk untuk mereka dan tidak selesa bagi mereka untuk terus aktif mencari makanan di air sejuk. Kanser suka apabila suhu air melebihi 16-18 ° C. Dengan bermulanya musim luruh, mereka mula mencari perlindungan untuk musim sejuk. Kadang-kadang untuk ini mereka menggunakan penekanan semula jadi di bahagian bawah takungan dan tempat terpencil yang ditutup dengan residu berumput, dahan dan kelodak yang jatuh ke dalam air. Tetapi selalunya udang karang menggali liang yang agak panjang di mana mereka menghabiskan musim sejuk..

    Cakar yang kuat membolehkan udang karang menggali liang panjang walaupun di tanah berbatu. Panjang tempat perlindungan tersebut boleh mencapai 1 meter. Kanser adalah individu yang yakin, jadi setiap orang berhibernasi di tempat perlindungan mereka sendiri..

    Pepatah mengenai musim sejuk udang karang boleh mempunyai dua kali ganda. Untuk melihat di mana hibernate udang karang bermaksud sampai ke tempat yang tidak menyenangkan, di mana ia gelap dan lembap, mengalami beberapa kesulitan. Selain itu, ada bukti bahawa di Rusia petani dikirim untuk menangkap udang karang pada musim sejuk. Sebagai hukuman atas beberapa kesalahan, pemilik tanah dapat mengirim pelayan ke kolam dan memerintahkan untuk menangkap udang karang. Oleh kerana mendapatkan udang karang pada musim sejuk adalah tugas yang sangat sukar, hampir mustahil, dan berkaitan dengan keperluan untuk naik ke air sejuk, hukuman ini dianggap sangat berat.

    Terima kasih atas perhatian anda

    Argumen Pseudo dan Kesalahan Logik dalam Pertikaian

    Atau bagaimana berhujah dengan betul pada pick-up =)
    Bagi mereka yang tidak dapat menonton video, saya menulis maksudnya:

    1) Kes yang terpisah dan bukannya statistik (Grisha adalah satu-satunya yang terselamat dari kemalangan dan satu-satunya yang tidak memakai tali pinggang keledar, yang bermaksud bahawa tidak boleh memakai tali pinggang keledar)

    2) Kausalitas Bingung (Seiring berjalannya waktu, suhu laut meningkat, dan jumlah lanun menurun. Oleh itu, lanun menyejukkan lautan)

    3) Membesar-besarkan hujah orang lain hingga ke tahap tidak masuk akal (Untuk panggilan untuk mengembangkan pendidikan, mereka bertanya - adakah anda mencadangkan untuk memotong semua belanjawan demi sekolah?!)

    4) Kausalitas pasca-fakta (Sekiranya A berlaku sebelum B, maka A adalah alasan B. Sekiranya pelari membeli tali baru dan berlari terlebih dahulu, maka alasannya adalah pada tali)

    5) Dengan mengambil kira hanya data yang mengesahkan pendapat itu (Setelah pencarian yang panjang, anda akhirnya menemui artikel mengenai faedah merokok)

    6) A memerlukan B berdasarkan hipotesis yang tidak disahkan (Sekiranya semua orang mula membayar faedah, tidak ada yang akan bekerja)

    7) Muncul dengan pengecualian semasa dalam perjalanan

    8) Menjadi peribadi (Setelah laporan tentang menyeimbangkan percukaian, pengarah bertanya adakah kita seharusnya mendengarkan feminis emigran)

    9) Populariti pendapat (Inkuisisi memberitahu Galileo bahawa Matahari berputar di sekitar Bumi. Lagipun, semua orang tahu ini!)

    10) Pendapat yang tidak popular (Galileo betul, tetapi bukan kerana dia tidak setuju dengan majoriti)

    11) Hujah yang dilambung (Buku tidak boleh salah kerana buku itu mengatakan bahawa tidak boleh salah)

    12) Banding kepada pihak berwenang, yang kompetensinya tidak bertindih dengan topik (Petikan artikel oleh atlet terkenal mengenai ekonomi)

    13) Generalisasi (penonton yang berdiri lebih baik dilihat - ini bermaksud jika semua orang bangun, semua orang akan melihat dengan lebih baik)

    14) Membahagi yang umum menjadi beberapa bahagian (Jika pesawat terbang dengan enjin, maka 1 mesin juga dapat terbang)

    15) Manipulasi emosi (Anak tidak mahu makan hati. Ayah mengingatkan bahawa di Afrika kanak-kanak kelaparan, tetapi dia tidak mahu makan!)

    16) Balas dengan kritikan ke kritikan (-Anda bertentangan dengan diri sendiri. -Dan anda sendiri tidak memahami apa-apa mengenai perkara ini!)

    17) Mengalihkan beban bukti kepada orang yang ragu-ragu (Russell's Kettle)

    18) Pertimbangan hanya 2 alternatif, sedangkan sebenarnya ada lebih banyak dari mereka (Setiap orang yang tidak bersama kita adalah musuh dan provokator!)

    19) Banding dengan keaslian (Scots Sebenar makan semolina tanpa gula. Seorang rakan Scots mengatakan bahawa dia makan dengan gula. Oleh itu, dia bukan orang Scot yang sebenar!)

    20) Penolakan yang tidak dapat difahami (Saya terlalu malas untuk memahami proses evolusi, jadi manusia dan ikan tidak mempunyai persamaan!)

    21) Soalan yang menunjukkan sesuatu yang terbukti (Adakah anda sudah berhenti memukul isteri anda?)

    22) Hujah yang mengganggu (anda meragui kemungkinan robotik. Mereka bertanya kepada anda - adakah anda benar-benar berfikir bahawa robot tidak mempunyai masa depan?)

    23) Gagasan untuk menjelaskan semua kekaburan (orang Yunani tidak tahu dari mana datangnya kilat, jadi ini adalah karya Tuhan!)

    24) Analogi buruk, menimbulkan kesimpulan yang salah (Automata dapat dijual dengan cara yang sama seperti palu: kedua-duanya terbuat dari logam dan kedua-duanya boleh membunuh orang!)

    25) Cari kebergantungan di mana ia tidak ada (Setelah jatuh kepala 4 kali, kemungkinan mendapat ekor meningkat).

    Rachikha belajar mengklon dirinya

    Seorang wanita mengasaskan spesies biologi baru - udang karang marmar. Kini berjuta-juta salinannya tinggal di semua pelosok planet ini. Karya ilmiah mengenai ini diterbitkan dalam jurnal Nature Ecology and Evolution, yang dilaporkan secara ringkas oleh National Geographic.

    foto tentu individu rawak)

    Pada tahun 1995, Procambarus fallax ditangkap di Taman Nasional Everglades Amerika. Kemudian dia dibawa ke pameran itu, di mana dia dibeli oleh pencinta haiwan akuarium.

    Kemudian betina ini berkembang menjadi subspesies baru - udang karang marmar (Procambarus virginalis). Dia mula menghasilkan semula dirinya melalui parthenogenesis, di mana sel-sel pembiakan wanita berkembang di tubuh orang dewasa tanpa persenyawaan. Pada dasarnya, proses ini serupa dengan pengklonan - hasilnya adalah organisma yang serupa dengan "induk".

    Pemilik krustasea yang sedang berkembang tidak dapat menjaga keturunannya dan membawanya ke kedai haiwan peliharaan, di mana akuarium lain membeli krustasea. "Satu haiwan mengasaskan keseluruhan spesies. Kini terdapat berbilion individu di seluruh dunia, ”kata Wolfgang Stein, pakar neurologi di University of Illinois..

    Kini para saintis telah mengurutkan genom beberapa udang karang marmar, menemukan "ibu" spesies ini dan sampai pada kesimpulan bahawa semua udang karang marmar di dunia adalah klonnya. Para penyelidik menyatakan bahawa genom dari anggota spesies yang berlainan sangat serupa. "Sekiranya kita mempunyai lebih dari satu haiwan pengasas, kita akan mempunyai perbezaan genetik yang besar," kata Frank Lyko, penyelidik di Pusat Penyelidikan Kanser Jerman.

    Selain itu, ternyata udang karang marmer mempunyai tiga set kromosom. Sebilangan besar haiwan mempunyai dua set: kanak-kanak masing-masing menerima satu dari bapa dan ibu mereka. Para saintis telah menyarankan bahawa tiga set kromosom dalam udang karang marbled melindungi terhadap warisan mutasi genetik dan memungkinkan mereka menyesuaikan diri dengan lingkungan yang berubah..

    Adakah mungkin memakan udang karang dengan cacing?

    13 Februari 2017, 7:29 Pakar artikel: Blinova Daria Dmitrievna 0 5,643

    • 1 Apakah parasit yang berbahaya bagi manusia pada udang karang??
    • 2 Patogenesis dan gejala jangkitan
      • 2.1 Apakah langkah yang perlu diambil?

    Ramai yang berminat adakah makan udang karang dengan cacing? Menurut doktor khusus, bahkan udang karang segar boleh mengandungi parasit yang memprovokasi paragonimiasis pada manusia. Penyakit ini hanya disebarkan dari krustasea yang telah menjalani perawatan panas yang tidak mencukupi, akibatnya larva parasit menembusi tubuh manusia dan mengganggu fungsi organ dalaman.

    Apakah parasit yang berbahaya bagi manusia pada udang karang??

    Makan makanan istimewa seperti udang karang, mungkin hanya sedikit orang yang tahu bahawa mereka boleh terkena jangkitan cacing. Penduduk perairan ini sering menjadi pemilik parasit, yang, jika disiapkan dengan tidak betul, dapat menular ke manusia dan menyebabkan pencerobohan helminthik. Apabila udang karang mempunyai cacing, mereka hanya dapat dilihat setelah cangkang dibuka, sayangnya, ketika membeli, tidak ada cara untuk mengenal pasti krustasea yang terkena. Untuk mengelakkan jangkitan dengan parasit yang menetap di udang karang, mereka harus direbus sekurang-kurangnya 10 minit dalam air mendidih. Memasak untuk jangka masa panjang tidak akan mempengaruhi rasa kelezatannya, tetapi ia pasti dapat mencegah penyakit parasit.

    Adakah cacing barah, sudah ditentukan, sekarang perlu mengetahui jenis cacing apa yang menetap dalam subtipe arthropoda ini? Dalam penelitian, terungkap bahawa ia menjangkiti krustasea dan menyebabkan paragonimiasis cacing pita. Perlu diingat bahawa kemungkinan terjangkit penyakit ini tidak hanya ketika memakan daging barah, tetapi juga ketika minum air, di mana terdapat zarah-zarah penduduk air yang mati dengan larva dan orang dewasa cacing mungkin ada. Oleh itu, ketika berenang di badan air, penting untuk mengelakkan menelan air. Anda boleh mengambil paragonimiasis sambil minum air yang dijangkiti, untuk mengelakkannya, anda hanya perlu menggunakan air yang telah disucikan atau direbus.

    Patogenesis dan gejala jangkitan

    Pertumbuhan dan pembiakan cacing pita dilakukan tepat pada tubuh manusia yang dijangkiti cacing krustasea. Setelah memakan daging barah, larva yang terdapat di dalamnya dari usus memasuki aliran darah, dari mana mereka bergerak ke paru-paru dan, sangat jarang, ke ginjal dan otak. Pada peringkat pertama penyakit ini, tidak ada gejala yang muncul, pada masa ini perkembangan dan pembiakan orang luar dalam tubuh tamu berlaku. Sudah pada hari ke-14-21, pesakit dapat melihat tanda-tanda pencerobohan helminthik berikut:

    • bau khas dari rongga mulut;
    • manifestasi alahan dalam bentuk hidung berair, ruam;
    • selsema biasa, rinitis yang berkaitan dengan penurunan pertahanan badan;
    • rasa letih yang berterusan;
    • gangguan najis;
    • sakit kepala;
    • sakit otot dan sendi;
    • masalah tidur dan penurunan selera makan;
    • lingkaran hitam dan beg di bawah mata;
    • rasa gementar.
    Kembali ke senarai kandungan

    Apa langkah yang perlu diambil?

    Memerhatikan gejala di atas, pesakit harus menghubungi doktor pakar dan menjalani pemeriksaan diagnostik yang diperlukan, yang boleh digunakan untuk mengesahkan kehadiran cacing di dalam badan dan mengenal pasti subtipe mereka. Selepas itu, pesakit diberi kursus terapi. Untuk berjaya melawan helminths gunakan titisan "Bactefort", yang bukan hanya menyembuhkan serangan cacing, tetapi juga memperkuat sistem imun manusia.

    Ubat Bactefort telah mendapat populariti tinggi kerana kemampuannya:

    • memusnahkan semua jenis parasit;
    • mencegah berulang pencerobohan helminthik;
    • menguatkan sistem imun;
    • memperbaiki keadaan pesakit secara keseluruhan;
    • mempunyai kos yang rendah.

    Dianjurkan untuk menggunakan ubat ini untuk cacing yang menetap di tubuh manusia akibat memakan udang karang, kerana ia mengandungi bahan-bahan semula jadi secara eksklusif yang tidak termasuk kesan sampingan. Walaupun keselamatan maksimum agen antiparasitik "Bactefort", ia mesti digunakan, dengan mematuhi arahan yang dilampirkan. Untuk menghilangkan cacing dari badan, 20 tetes ubat dicairkan dalam 100 ml air yang disucikan pada suhu suam dan dicampurkan. Ambil penyelesaian siap pada waktu pagi dengan perut kosong setengah jam sebelum makan. Kursus rawatan untuk pencerobohan helminthik adalah 3 minggu..

    Penyakit barah yang paling biasa dan cara mengubatinya

    Pada masa ini, kebanyakan penyakit barah dan rawatannya dikaji dengan baik, yang timbul kerana keadaan kewujudan yang tidak baik. Faktor kesihatan mereka yang tidak dapat dipertikaikan adalah kesucian air. Sebilangan besar nitrat di dalamnya pasti akan menyebabkan kematian mereka. Banyak ubat juga berbahaya. Antara ancaman terbesar adalah yang mengandungi tembaga, fosfat, akriflavin dan lain-lain. Tetapi, sebagai contoh, formalin dan banyak ubat bakteria hampir tidak berbahaya bagi mereka..

    Sekiranya nitrat masuk ke sungai, wabak boleh berlaku. Penyakit berjangkit dicirikan oleh penurunan kesuburan, kepupusan krustasea oleh seluruh populasi. Penyakit barah yang paling berbahaya:

    • wabak;
    • penyakit tempat berkarat dan porselin.

    Rickettsia

    Rickettsia - disebabkan oleh proteobakteria gram-negatif yang parasit sel-sel barah. Pada masa ini, jangkitan dengan rickettsia agak jarang berlaku dan hanya udang karang Australia biru yang jatuh sakit dengan mereka. Kanser yang terjejas berkelakuan perlahan, lemah, tidak memperhatikan rangsangan luaran dan bahkan tidak dapat membalikkan diri jika terbaring di punggung. Dalam beberapa kes, individu yang dijangkiti rickettsia menunjukkan bintik-bintik akibat gangguan pigmentasi. Bakteria ini, jika tidak diambil tindakan segera boleh menjangkiti hampir semua organ dan sistem tubuh barah. Kadar kematian akibat penyakit ini agak tinggi. Dalam rawatan, antibiotik pelbagai tindakan digunakan. Hasil yang baik dalam rawatan diberikan dengan penggunaan ubat tetrasiklin..

    Wabak udang karang

    Wabak barah adalah penyakit berjangkit akut yang disebabkan oleh kulat Aphanomices astaci. Ia boleh menjangkiti udang karang yang hidup di hampir semua benua, ada yang lebih tahan terhadapnya, tetapi mereka boleh menjadi penyebab jangkitan ini. Kedua-dua haiwan muda dan orang dewasa boleh jatuh sakit dengan wabak. Dari satu individu, semua ternakan udang karang boleh dijangkiti dan mati, baik dalam keadaan semula jadi dan di akuarium.

    Banyak sistem dan organ barah terjejas. Adalah mungkin untuk mengenal pasti individu yang berpenyakit dengan bintik-bintik keputihan atau kemerahan pada otot ekor, serta bintik-bintik gelap pada penutup. Hyphae cendawan terkumpul di kawasan ini. Apabila air suam, bintik keputihan muncul dan penyakit itu hilang dengan lebih cepat. Di dalam air sejuk, bintik-bintik kecoklatan muncul dan penyakit ini berlanjutan dalam bentuk yang lebih perlahan.

    Anda juga dapat melihat perubahan tingkah laku udang karang. Mereka menjadi sangat aktif pada waktu siang, berusaha keluar, berjalan seolah-olah di atas panggung, dengan hilangnya orientasi sepenuhnya atau sebahagian. Semasa pergerakan, anggota badan dan ekor dilanjutkan. Kelakuannya lesu, mungkin ada kejang. Pada peringkat terakhir, barah tidak aktif, sering jatuh kembali, sawan boleh melepasi anggota badan, dan akibatnya, kematian mereka.

    Pada masa ini, tidak ada kaedah berkesan untuk merawat penyakit barah yang dikembangkan. Sebagai langkah pencegahan untuk penyelenggaraan akuarium, karantina individu yang baru dibeli boleh disyorkan. Telah diketahui bahawa spora kulat wabak sangat mudah terkena suhu dan mati setelah tinggal selama tiga puluh jam di dalam air tiga puluh darjah. Hijau malachite dan magnesium klorida disyorkan untuk mengurangkan sporulasi.

    Penyakit bintik berkarat

    Septocylindrosis, atau disebut juga barah udang karang, adalah jangkitan yang disebabkan oleh kulat yang berasal dari keluarga Mucedinaceae. Pembiakan kulat berlaku oleh konidia.

    Sumber dan pengedar boleh menjadi individu yang sakit, selalunya sudah mati, yang dimakan oleh orang yang sihat. Juga, kulat masuk melalui mikrokrak, menembusi lebih jauh dan membiak sudah ada di tisu.

    Anda dapat melihat bahawa bangsal anda terkena penyakit ini oleh bintik-bintik berkarat, oren, coklat atau hitam yang muncul di badan mereka. Ukuran bintik mungkin berbeza. Pertama, penutup di tempat-tempat ini menjadi lembut, kemudian proses pemusnahan nekrotik bermula, yang dapat dilihat dari ciri-ciri ulser. Titik hijau segar yang secara beransur-ansur berubah menjadi coklat berkarat. Bahagian tengahnya keras, sementara tepinya lembut dan nipis. Selanjutnya, bisul yang cukup dalam muncul, menghancurkan cangkang. Selalunya di tengah-tengah titik terdapat perpecahan lengkap bahagian pepejal penutup.

    Ia berlaku bahawa pada barah yang dijangkiti, luka sembuh, dan tuberkel kitin diperoleh di tempatnya. Walau bagaimanapun, di tempat lain, yang baru mungkin muncul. Hati individu yang sakit terjejas, kesuburan mereka menurun dan mereka secara beransur-ansur mati.

    Pada masa ini, tidak ada teknik rawatan yang dikembangkan. Langkah pencegahan merangkumi karantina udang karang baru hingga satu bulan dengan penambahan daun beech kering, oak atau badam ke akuarium.

    Penyakit porselin

    Pembawa penyakit berbahaya ini adalah Spelozon Thelochania conteyeani. Semasa berlakunya penyakit ini, alat mulut, perut dan anggota badan haiwan terjejas terutamanya. Individu yang sakit kehilangan keupayaan untuk bergerak. Individu yang terjejas dapat dikenal pasti di bahagian bawah perut putih. Penyakit ini pada masa ini diklasifikasikan sebagai pesakit yang tidak dapat disembuhkan dan, biasanya, mati. Jangkitan berlaku semasa bersentuhan dengan krustasea yang sakit. Pada kecurigaan pertama penyakit barah porselin, perlu mengasingkan, apa pun penyebaran jangkitan.

    Mycosis

    Ejen penyebab mycosis adalah kulat. Semasa penyakit ini, banyak organ dalaman barah terjejas, termasuk jantung. Penyakit ini dapat dikenalpasti oleh bintik-bintik coklat di perut dan insang. Spora kulat memasuki akuarium dengan daun tumbuhan atau tanah yang diambil dalam keadaan semula jadi.

    Kumpulan risiko adalah individu yang cedera dengan imuniti yang lemah. Penyakit ini memerlukan masa yang lama untuk berkembang. Kematian berlaku selepas 2-3 bulan kerana toksin yang dikeluarkan oleh kulat. Kulat ini sensitif terhadap ubat berikut: streptomisin sulfat dan penisilin.

    Jangkitan kulat pada telur barah

    Penyakit ini dibawa oleh beberapa jenis kulat. Pertama, kaviar mati terjejas, kemudian jangkitan berubah menjadi sihat. Hanya larva yang lemah yang mati, yang sihat mengatasinya.

    Penyakit ini biasanya tidak dapat diubati dan hilang sendiri apabila barah wanita dibebaskan dari telur..

    Opalin

    Penyakit yang sangat biasa tidak hanya pada udang karang, tetapi juga udang. Lesi pada karapas sangat serupa dengan pembakaran dengan rokok. Kajian di kawasan ini menunjukkan kehadiran kulat pada luka seperti itu..

    Penyakit ini rentan, secara umum, terhadap udang karang yang baru saja ditambahkan ke akuarium atau penyakit yang disimpan dalam keadaan tidak sesuai. Kecederaan atau perubahan dalam keadaan penahanan hanya boleh memperburuk dan mengaktifkan jamur. Kadang-kadang, semasa molting, barah dapat sembuh dengan membebaskan diri dari cangkerang yang dijangkiti. Kadang-kadang jejak penyakit sebelumnya mungkin kekal pada penutup baru..

    Keadaan dapat diatasi dengan perubahan air secara berkala, yang memperbaiki keadaan ekologi. Dalam beberapa keadaan, penyembuhan lengkap dapat dicapai. Namun, jika tidak ada cukup mineral di dalam air, dan molting jarang terjadi, penyakit ini boleh bertambah buruk. Sekiranya langkah-langkah segera tidak diambil, tisu dan organ mungkin terjejas dan haiwan itu akan mati semasa molting.

    Seperti yang telah disebutkan, pastikan untuk melakukan perubahan air, ini akan meningkatkan persekitaran di mana caj anda disimpan..

    Rawatan adalah seperti berikut. Apabila opaline dijumpai, tidak ada masa untuk membuang-buang masa, tetapi anda perlu membenamkan barah yang sakit di dalam mandi dengan asid oksolinat. Perkadarannya adalah 1 mililiter asid per 100 liter. air. Tidak ada rawatan lain yang dikembangkan.

    Mikrosporidiosis

    Penyakit ini disebabkan oleh parasit intraselular dan merupakan penyakit kedua yang paling berbahaya selepas wabak barah, yang menyebar dengan sangat cepat dan boleh menyerang semua individu di akuarium. Hampir semua organ, tisu dan sistem haiwan terjejas.

    Lobus dubur adalah yang pertama dijangkiti, dan kemudian penyakit itu mula bergerak lebih jauh. Individu yang sakit bergerak sedikit, otot perut menjadi putih. Di luar, penyakit ini menampakkan dirinya sebagai pemutihan bahagian-bahagian perut barah, kemudian semasa penyakit ini perut menjadi putih susu, lapisan kapur tertentu muncul. Tahap akhir penyakit ditentukan oleh pemutihan ekor.

    Individu yang sakit secara tradisional disebut "albinos", dan penyakit itu sendiri adalah ekor kapas atau porselin. Penyakit dapat dikenali dengan mikroskop.

    Untuk rawatan digunakan ubat "Buquinolate" dan "Monesin", natrium hidroklorida, ubat yang mengandungi yodium. Rawatannya terdiri dari fakta bahawa haiwan itu direndam dalam mandi lima minit, penyelesaiannya dibuat lemah.

    Acuan Kanser Air

    Gejala penyakit ini mudah dikenali dengan bintik-bintik keputihan yang gebu, seolah-olah tersisa dari kapas. Kadang-kadang penyakit ini menampakkan dirinya sebagai formasi tepu hijau pada cangkang dan perut. Haiwan yang sakit itu berperilaku pasif, menghabiskan banyak masa di gua atau lebih dari satu jam di tempat tertinggi akuarium dan menunjukkan minat yang lebih terhadap makanan. Kulat sering muncul setelah kelemahan badan sebelumnya yang disebabkan oleh, misalnya, molting, kawin, pergaduhan atau tekanan, atau setelah perubahan tempat tinggal. Kekebalan yang lemah berlebihan, yang membolehkan mikroorganisma berbahaya menembusi jauh ke dalam badan, penyakit ini sangat berbahaya bagi haiwan semasa molting.

    Anda perlu merawat bukan hanya udang karang yang dijangkiti, tetapi juga mengambil sejumlah langkah pencegahan untuk membersihkan air dan akuarium. Air harus ditukar sekerap mungkin. Tidak ada ubat khusus untuk rawatan kulat barah, ubat seperti Fungol atau CILEX memberikan hasil yang positif. Penambahan daun badam memperlahankan perkembangan kulat. Rawatan lain tidak berkesan.

    Video "Pembiakan udang karang yang betul"

    Video ini menunjukkan keadaan di mana udang karang disimpan sehingga tumbuh dengan cepat, membiak dan tidak jatuh sakit..

    Adakah cacing udang karang?

    • 1
    • Mesej: 3043
    • Terima kasih diterima: 2994

    Adakah udang karang mempunyai cacing? Saya menangkap udang karang semalam, dan mereka mempunyai yang menarik. adakah usus atau cacing tidak jelas.. mungkin siapa yang tahu? kongsi pendapat anda.

    Seram ini kelihatan seperti ini:

    Gambar ini disembunyikan untuk tetamu.
    Sila daftar atau log masuk untuk melihatnya.

    Catatan ini mengandungi gambar yang dilampirkan.
    Sila log masuk atau daftar untuk melihatnya.

    Sila Masuk atau Daftar untuk menyertai perbualan.

    • Samborik
    • -->
    • Luar talian
    • Hilang terapung
    • Catatan: 432
    • Terima kasih diterima: 95

    Sila Masuk atau Daftar untuk menyertai perbualan.

    • anderson
    • -->
    • Luar talian
    • Lumba-lumba
    • Catatan: 26
    • Terima kasih diterima: 11

    Sila Masuk atau Daftar untuk menyertai perbualan.

    • Samborik
    • -->
    • Luar talian
    • Hilang terapung
    • Catatan: 432
    • Terima kasih diterima: 95

    Sila Masuk atau Daftar untuk menyertai perbualan.

    • Andriy
    • -->
    • Luar talian
    • Jerung
    • Catatan: 86
    • Terima kasih diterima: 11

    Sila Masuk atau Daftar untuk menyertai perbualan.

    • Michael
    • Thread Starter ->
    • Luar talian
    • Poseidon
    • Mesej: 3043
    • Terima kasih diterima: 2994

    Sekiranya ini adalah usus, bukan cacing, maka bagaimana menerangkan momen seperti itu:
    1) "Usus" beberapa udang karang terkumpul dalam bola tepat di leher, ada yang tidak.
    2) "Guts" mempunyai beberapa permulaan dan beberapa hujung yang tidak saling berkaitan dengan cara apa pun.
    3) Di beberapa takungan, udang karang sama sekali tidak memiliki ini, di sekitar 2 dari 3 udang karang memiliki kusut seperti itu.

    Sudah jelas bahawa setelah mendidih mereka tidak berbahaya, tetapi ada yang menyeramkan.

    Apa semuanya sama - cacing atau usus?

    Sila Masuk atau Daftar untuk menyertai perbualan.

    • Michael
    • Thread Starter ->
    • Luar talian
    • Poseidon
    • Mesej: 3043
    • Terima kasih diterima: 2994

    Sila Masuk atau Daftar untuk menyertai perbualan.

    • AndreyI
    • -->
    • Luar talian
    • Ichthyander
    • Untuk makan ikan, anda perlu naik ke dalam air
    • Catatan: 863
    • Terima kasih diterima: 253

    Sila Masuk atau Daftar untuk menyertai perbualan.

    • AndreyI
    • -->
    • Luar talian
    • Ichthyander
    • Untuk makan ikan, anda perlu naik ke dalam air
    • Catatan: 863
    • Terima kasih diterima: 253

    Sila Masuk atau Daftar untuk menyertai perbualan.

    • Sergei
    • -->
    • Luar talian
    • Moderator
    • Catatan: 667
    • Terima kasih diterima: 1112

    Sila Masuk atau Daftar untuk menyertai perbualan.

    • Sergei
    • -->
    • Luar talian
    • Moderator
    • Catatan: 667
    • Terima kasih diterima: 1112

    Sila Masuk atau Daftar untuk menyertai perbualan.

    • Sergei
    • -->
    • Luar talian
    • Moderator
    • Catatan: 667
    • Terima kasih diterima: 1112

    semua krustasea mempunyai kelenjar yang, segera setelah mati, mengeluarkan enzim yang memicu mekanisme penguraian. iaitu, barah setelah kematian bermula segera razlogatsa (mudah untuk rumput), prosesnya dapat dihentikan dengan memasak semasa atau pembekuan cepat. jadi udang direbus tepat di laut dengan air laut.

    Anda perlu:
    Udang karang
    Garam
    Air
    Batang kering dill (jika tidak ada, biji boleh digunakan. Nakrajnyak dan dill hijau)

    Udang karang saya.
    Rebus air dan masukkan garam pada kadar 1 sudu besar. sudu garam per liter air.
    Masukkan udang karang ke dalam air mendidih.
    Setelah mendidih, masukkan dill dan masak selama 20 minit.

    Matikan dan biarkan ia membancuh.
    Saya katakan dengan segera bahawa airnya terasa sangat masin. Jangan biarkan itu menakutkan anda. Kanser mendapat rasa masin bukan semasa memasak, tetapi semasa infusi. Oleh itu, 5-10 minit selepas mematikan, kami mencuba garam (biasanya cakar). Dan bergantung pada cara anda memakannya (hanya atau dengan bir), kami berkeras sehingga kemasinan yang diinginkan diperoleh. Biasanya min 20.
    Nikmati hidangan anda.

    Sila Masuk atau Daftar untuk menyertai perbualan.