Tequila

Tequila (Spanish Tequila) adalah minuman beralkohol yang dibuat dengan menyuling wort yang terbentuk sebagai hasil penapaian inti agave biru. Minuman itu mendapat namanya dari kota dengan nama yang sama Tequila di negeri Jalisco. Kekuatan minuman adalah 55 jilid. Walau bagaimanapun, banyak pengeluar sebelum botol mencairkannya dengan air hingga 38 jilid..

Di tingkat negara bagian, pemerintah Mexico mengatur produksi tequila dan diatur oleh piawaian tertentu:

  • tequila adalah minuman yang dihasilkan di negeri Mexico Guanajuato, Tamaulipas, Jalisco, Michoacan dan Nayarit;
  • hanya agave biru yang digunakan sebagai bahan mentah untuk pengeluaran varieti tequila elit;
  • kandungan alkohol dalam tequila berasaskan agave mestilah sekurang-kurangnya 51%, bahagian alkohol yang lain boleh didapati dari jagung, tebu dan bahan mentah lain.

Pengeluaran khusus tequila dilancarkan pada abad ke-16. di sekitar bandar Tequila oleh penakluk Sepanyol. Pada masa yang sama, resipi minuman itu dipinjam dari suku Aztec, yang menyediakan minuman serupa, octli, selama 9 ribu tahun. Penjajah sangat menyukai tequila sehingga keuntungan dari pengeluaran dan penjualannya mula dikenakan cukai. Prototaip tequila moden yang berjaya dihasilkan pada tahun 1800. Botol dari tahun itu masih bertahan hingga hari ini. Minuman itu mendapat populariti di seluruh dunia selepas Sukan Olimpik di Mexico City pada tahun 1968, dan pada tahun 1974 jenama dunia "tequila" diberikan kepada pengeluar minuman Mexico.

Terdapat dua kumpulan besar tequila:

  • tequila secara eksklusif berdasarkan agave;
  • tequila yang dihasilkan oleh penyulingan gula campuran, bahagiannya tidak melebihi 49% daripada jumlah keseluruhan.

Bergantung pada tempoh penuaan dalam tong kayu oak, botol tequila dilabel:

joven - tequila yang tidak berumur, botol segera selepas pengeluaran;

blanca atau plata - tempoh penuaan tidak lebih dari 2 bulan;

reposado - tequila berumur 10 hingga 12 bulan;

añejo - minuman berumur dari 1 hingga 3 tahun;

tambahan añejo - tempoh penuaan minuman lebih dari 3 tahun.

Terdapat beberapa cara untuk mengambil tequila:

  1. 1 tequila tulen - taburkan garam di bahagian belakang tangan antara telunjuk dan ibu jari, ambil sepotong lemon bersama mereka, dan kemudian cepat menjilat garam, minum segelas tequila dalam satu teguk dan makan dengan lemon.
  2. 2 tequila boom - tuangkan tonik berkarbonat ke dalam segelas tequila, tutup bahagian atas dengan tangan anda dan tekan meja dengan tajam. Minum minuman buih dalam satu tegukan.
  3. 3 tequila dalam koktel. Yang paling popular adalah "Margarita", "Tequila-Sunrise" dan "Mexican Ruff".

Kelebihan tequila

Agave, berdasarkan mana tequila dihasilkan, dianggap sebagai tumbuhan perubatan dan berkat ini mengisi minuman dengan sifat berguna dan perubatan. Hal ini berlaku terutamanya bagi tequila yang berumur sekurang-kurangnya 3 tahun. Pengambilan minuman yang sederhana (tidak lebih daripada 50 g sehari) menguatkan sistem imun, membersihkan darah, tanin merangsang perut, usus dan hati, dan bahan antiseptik menghalang perkembangan bakteria putrefaktif.

Para saintis Mexico yang mengkaji kesan tequila pada tubuh manusia mendapati bahawa beberapa bahan dalam komposisinya menghalang pertumbuhan neoplasma onkologi, kemunculan ulser ujung ke ujung dan radang perut dan duodenum, dan juga mempercepat pertumbuhan mikroorganisma yang bermanfaat bagi usus. Tequila juga mempunyai kesan positif pada struktur rambut, menguatkan folikel rambut dan memberi mereka bersinar. Untuk tujuan perubatan, tequila harus diminum dalam teguk kecil 45-60 minit sebelum makan, menahan di mulut.

Tequila digunakan sebagai kompres dan gosok untuk sendi yang sakit yang kehilangan pergerakan, dengan sciatica dan rematik. Untuk ini, kain kasa, dilipat beberapa kali, dibasahi dengan tequila, disapu pada tempat yang sakit, ditutup dengan polietilena dan kain hangat. Simpan kompres sedemikian sehingga kain kasa kering sepenuhnya..

Kerosakan dan kontraindikasi Tequila

Makan tequila dalam jumlah yang berlebihan memberi kesan negatif terhadap fungsi hati dan pankreas, yang membawa kepada perkembangan sirosis. Alkohol yang terkandung di dalamnya memberi kesan negatif terhadap perkembangan janin semasa kehamilan dan anak semasa menyusui.

Tidak digalakkan meminum tequila untuk kanak-kanak di bawah 18 tahun, juga sebelum memandu kenderaan dan mesin teknologi yang kompleks.

Tequila

Tequila adalah minuman beralkohol yang kuat yang dihasilkan oleh penyulingan. Dinamakan sempena bandar Tequila (negara Jalisco, Mexico).

  1. Sejarah penciptaan
  2. Ciri pengeluaran
  3. Pengelasan Tequila
  4. Tequila Olmeca
  5. Video: cara minum tequila

Sejarah penciptaan

Menurut legenda, kilat melanda ladang agave. Suatu ketika di tengah-tengah salah satu tanaman, dia memanaskannya sehingga menyebabkan proses penapaian.

Penduduk tempatan (suku Olmec) menyedari bahawa nektar wangi keluar dari agave. Setelah merasainya, mereka menyedari bahawa minuman yang indah ini adalah hadiah dari para dewa..

Walau bagaimanapun, para penakluk mula membuat alkohol suling dari agave. Ini berlaku sekitar tahun 1600. Tequila, yang popular hari ini, mula dihasilkan kira-kira dua abad kemudian, di Guadalajara Mexico..

Ciri pengeluaran

Minuman ini dibuat dari jantung agave biru, tanaman tradisional di Mexico..

Lebih dari setengah bilion kilogram agave digunakan untuk tujuan ini setiap tahun. Ia mesti tumbuh 10 tahun untuk mencapai kematangan dan penggunaannya..

Pengeluaran kilang tequila merangkumi langkah-langkah berikut:

  1. Agave yang semakin meningkat - pada saat menuai, ia adalah "tong" seberat 35-90 kilogram, serupa dengan nanas; sehingga 13 liter jus diperoleh dari satu buah.
  2. Mendapatkan jus - inti buah dibahagikan kepada beberapa bahagian dan diletakkan di dalam ketuhar batu yang dipanaskan, kemudian jusnya diperah dari buah sejuk menggunakan batu batu.
  3. Fermentasi - campuran jus, air dan ragi dituangkan ke dalam tong. Selepas beberapa hari, ia berubah menjadi cecair, kekuatannya 7-12 darjah.
  4. Penyulingan - selepas dua penyulingan, kekuatan minuman kira-kira 55 darjah.

Bahagian tengah penyulingan, yang disebut corazon ("hati"), pada dasarnya adalah tequila "perak" (Blanco).

Pengelasan Tequila

Bergantung pada jumlah jus dalam produk, semua tequila dibahagikan kepada dua kumpulan:

  1. Tequila 100% Agave, atau "premium" - dibuat dari jus agave biru 100%. Label mesti mengandungi: "agave" atau "100% puro de agave".
  2. Mixta (mixto), atau "standard". Komposisi mesti mengandungi sekurang-kurangnya 51% alkohol dari jus agave biru. Istilah Tequila ditunjukkan pada label minuman tersebut..

Minuman juga dibahagikan dengan pendedahan:

Pembaca yang dihormati! Saya yakin bahawa anda, seperti saya, bosan menghabiskan wang dan masa untuk mencari kaedah "sihir" untuk menyembuhkan dan membersihkan hati, jadi saya ingin berkongsi dengan anda satu laman web di mana terperinci apa yang harus dilakukan. Saya akan berjalan sedikit ke depan dan mengatakan bahawa saya akhirnya menemui kaedah yang sangat berkesan yang menyelamatkan saya dari semua penyakit hati! Pergi ke laman web >>>.

  • Perak - tequila putih, botol segera setelah penyulingan;
  • Blanco - "perak", penuaan - 2 bulan;
  • Emas dan Reposado - "berehat" 1 tahun;
  • Anejo - "berumur" dari 1 hingga 3 tahun;
  • Anejo tambahan - "lebih tua" selama lebih dari tiga tahun.

Tequila Olmeca

Tequila Olmeca telah dihasilkan sejak tahun 1873. Untuk jenama ini, agave dipanggang selama tiga hari (biasanya 24 jam). Selepas penyulingan, minuman itu dituangkan ke dalam tong kayu oak, di mana cognac, sherry atau bourbon sebelumnya berumur.

Setiap produk dari rangkaian jenama memberikan perasaan unik:

  1. Olmeca --lаnсo - rasa manis, berwarna madu, segar, dengan sedikit lada hijau dan aroma nada sitrus lembut.
  2. Olmeca Gold - rasa manis dengan sentuhan asap dan sedikit lada; buah dengan nota berkayu ringan dan sentuhan aroma karamel.
  3. Olmeca Altos Plata - rasa dengan limau, limau nipis; dalam aroma - nota herba dengan sedikit agave bakar.
  4. Olmeca Altos Reposado - rasa dengan warna tan dan nota sitrus; dalam aroma - nota oren dan limau gedang, nada agave, vanila dan oak.
  5. Olmeca Dark Chocolate - gabungan Olmeca Blanco dan nota coklat gelap; tequila pertama dengan rasa coklat di pasaran Rusia.
  6. Olmeca Tezon Blanco - nota sitrus dilengkapi dengan kemanisan madu, vanila dan ketajaman rempah, aroma herba dengan sedikit buah limau gedang.
  7. Olmeca Tezon Reposado - pedas dengan rasa vanila, rasa selepas asap, aroma jeruk keprok dan limau dengan sedikit garam laut dan tumbuhan berkayu.
  8. Olmeca Tezon Anejo - garam laut dengan kepahitan kulit jeruk ringan dan kelembutan oak, aroma karamel, butterscotch dengan penambahan asap ringan dan vanila.

Disajikan dengan sejuk dan sejuk dengan ais dan koktel.

Alkohol elit

Senarai minuman

Absinthe

Wiski

Cognac

Sambuca

Tequila

Resipi koktel

Koktel yang kuat

Koktel lemah

Koktel tanpa alkohol

Pembuatan rumah

Pembuatan Anggur

Mengenai laman web

Tequila

Tequila adalah minuman beralkohol yang kuat yang dibuat di Mexico dari jus agave biru yang ditapai. Kekuatan minuman bervariasi dari 38 hingga 40 darjah (untuk penggunaan dalaman, orang Mexico menjadikan tequila hingga 46% jilid.)

Tequila adalah minuman yang sangat popular di kalangan orang muda, walaupun pada kenyataannya minuman itu tidak terlalu mahal atau sangat enak. Terdapat pendapat bahawa mabuk alkohol dari tequila berbeza dengan mabuk dengan minuman lain: mereka mengatakan, keseronokan luar biasa, kehebatan muncul, dan selebihnya sendiri menjadi terang, berwarna-warni dan tidak biasa.

Sebenarnya, mabuk alkohol dari tequila tidak jauh berbeza dengan mabuk dengan vodka. Cukup sukar untuk kelihatan muda, moden dan tidak biasa ketika anda minum vodka; tetapi ketika anda minum tequila, lebih mudah untuk meyakinkan diri anda tentang keunikan anda.

Cara minum tequila?

Tequila diminum dari gelas panjang nipis dengan bahagian bawah tebal. Gelas tequila ini disebut "kuda" - caballito.

Menjilat - minum - sedikit

Kaedah meminum tequila yang popular adalah terlebih dahulu secubit garam diambil, yang dituangkan ke dalam lubang ibu jari (antara telunjuk dan ibu jari), setelah garam dijilat, tequila diminum dalam satu tegukan, dan dimakan dengan limau (kapur dapat diganti dengan lemon).

Semua cara lain untuk minum tequila entah bagaimana keluar dari perkara di atas. Ada yang menggunakan campuran garam dan lada dan bukannya garam; dituangkan ke bahagian dalam tapak tangan; gigit sebiji limau nipis sebelum diminum.

Perlu diperhatikan bahawa limau atau lemon sangat berguna - rasa tequila dan tequila cukup spesifik, jadi limau membantu hampir membunuh rasa. Di samping itu, asid menjadikan minuman lebih senang diminum, jadi jika tidak ada alkohol terkenal di syarikat, maka menggunakan limau atau lemon akan sangat berguna..

Selalunya kaedah ini ditunjukkan dalam filem, agak dimodenkan untuk kamera: garam dituangkan ke bahu gadis itu, kapur dimasukkan ke dalam mulutnya, dan tequila dituangkan ke pusarnya. Oleh itu, anda harus menjilat bahunya, minum tequila dari pusar dan mengeluarkan limau dari mulutnya. Secara teori, semuanya terdengar cukup bagus dan cantik..

Sekarang ingat, berapa banyak gadis yang ada, dari pusar yang anda tidak akan jijik untuk minum tequila?

Rapido, atau tequila boom

Cara kedua yang popular untuk minum tequila dipanggil quicko. Ini terdiri daripada fakta bahawa tequila diencerkan dengan tonik, gelas ditutup dengan telapak tangan, bahagian bawah gelas dipukul di atas meja, selepas itu minuman diminum. Cara minum di Rusia ini juga disebut "tequila-boom": tonik digantikan dengan "Sprite", dipukul dengan kuat, yang menyumbang kepada pembebasan karbon dioksida yang cepat.

Sekiranya segelas hari yang tebal tidak mempunyai, maka tolak dengan cara ini dan pergi untuk mencari pusar percuma.

Jenis dan klasifikasi tequila

Tequila biasanya dibahagikan kepada dua kumpulan besar:

  • Tequila 100% Agava - Tequila ini dibuat hanya dari jus agave dan tidak ada alkohol lain yang digunakan dalam pengeluaran tequila. Tequila ini dibotolkan di dalam Mexico, di dalam kawasan berhampiran bandar Tequila.
  • Tequila Mixta (campuran) - Alkohol agave dan alkohol lain digunakan dalam penghasilan tequila ini. Menurut undang-undang Mexico, untuk pengeluaran tequila seperti itu, perlu bahawa 51% alkohol yang digunakan berasal dari agave. Selebihnya alkohol berasal dari gula tebu atau sirap jagung.

Selain itu, nama-nama berikut untuk tequila juga digunakan:

  • plata atau blanca - "perak" atau "putih", berumur tidak lebih dari dua bulan;
  • Joven - tequila tanpa penuaan, juga diwarnai dengan warna gula;
  • emas - "emas" tequila, juga diwarnai dengan warna;
  • reposado - tequila "berehat" berumur tidak lebih dari satu tahun;
  • a? ejo - tequila "berumur" atau "tua" dengan tempoh penuaan sehingga 3 tahun.
  • tambahan a? ejo - tequila "berumur lebih tua" dengan tempoh penuaan lebih dari 3 tahun. Pertama kali muncul di pasaran dunia pada tahun 2005.

Koktel Tequila

Teknologi pengeluaran Tequila

Apa yang diperbuat daripada tequila?

Bahan mentah utama yang digunakan untuk membuat tequila adalah agave biru, Agave tequilana Weber, dari keluarga agave. Di Mexico sendiri, kilang itu disebut "sihir". Tumbuhan ini mempunyai dimensi yang agak besar, batang tebal dan roset daun berdaging tebal.

Agave ditanam terutamanya di negeri Jalisko, di mana sebahagian besar pasaran tequila global dihasilkan..

Bagaimana tequila dibuat?

Sebelum berbunga, tanaman mengumpul gula yang paling banyak. Pada masa ini, daun dipotong dari agave, dan inti batang dengan berat 30 kg atau lebih - "pinot" (pino Sepanyol - "kerucut") dikeluarkan. Daun dan pinot dihancurkan, ditekan, dalam beberapa kes gula ditambahkan ke jus yang dihasilkan.

Selepas ini, proses penapaian bermula, yang berlangsung dari 2 hingga 12 hari, selalunya sekitar empat hari. Sebelumnya, ragi dari daun agave sendiri digunakan untuk penapaian, hari ini jenis ragi yang ditanam digunakan.

Kemudian penyulingan berganda berlaku: pecahan tengah penyulingan dengan kekuatan 50-55% dicairkan dengan mata air atau air suling

Sekiranya gula ditambahkan semasa fermentasi, maka tequila ini disebut Mixto - ia berkualiti rendah.

Seperti yang telah disebutkan, dalam pengeluarannya dapat digunakan secepat alkohol dari jus agave - dalam hal ini, tequila disebut Tequila 100% Agava; dan campuran alkohol dari jus agave dan alkohol lain.

Sejarah Tequila

Tequila masih dibuat oleh orang Maya, namun, orang Sepanyol memutuskan untuk membuat minuman itu besar-besaran. Untuk ini, pada tahun 1758, keluarga Cuervo membeli sebidang tanah kecil berhampiran bandar Tequila. Antonio de Cuervo mendirikan ladang agave di sini. Pada tahun 1795, Joseph Maria Guandeloupe de Cuervo, keturunan Antonio, mendapat izin dari pemerintah untuk menghasilkan di sini minuman yang disebut "mescal vino de tequila". Cuervo memberikan nama minuman itu untuk bandar yang terletak berdekatan.

Tequila

Tequila adalah minuman keras yang disuling dari kilang agave biru di sekitar Tequila, Jalisco State (Mexico). Dalam bahasa Nahuatl, kata "tequila" bermaksud "gunung berapi": tidak jauh dari Tequila ada gunung berapi yang tidak aktif, setelah itu kota ini dinamakan.

Pulque: nenek moyang yang jauh dari mezcal dan tequila

Sejarah tequila bermula sekitar seribu tahun SM: sekitar masa itu, orang Aztec belajar menghasilkan minuman beralkohol yang ditapai dari agave - pulque. Cecair susu sangat penting bagi budaya Aztec sehingga pulque mempunyai dua dewa utuh, dewi Mayahuel dan suaminya Patecatl.

Tetapi ia masih minuman yang berbeza. Penyulingan agave bermula hanya dengan kedatangan orang Sepanyol, yang menyerang wilayah Aztec pada abad ke-15. Penakluk tidak dapat bertahan tanpa alkohol biasa untuk waktu yang lama, dan ketika stok alkohol habis, mereka mula bereksperimen dengan minuman keras tempatan..

Mezcal

Proses penyulingan alkohol dianggap penemuan alkemis Arab (jika hanya kerana perkataan "alkohol" dan "alambik" berasal dari bahasa Arab). Orang Sepanyol tahu banyak tentang memandu, dan membawa pengetahuan untuk mendapatkan semangat ke Amerika. Terdapat banyak cara, dan tidak semuanya selamat di Eropah. Sebagai contoh, penyulingan dalam periuk tanah liat di Eropah telah hilang, dan untuk pengeluaran mescal masih digunakan..

Pulque, begitu dihormati oleh orang India, tidak sesuai dengan orang Sepanyol yang rajin, jika hanya kerana kandungan alkohol yang terlalu rendah. Dan secara semula jadi, mereka cuba mengejarnya. Ternyata nenek moyang mezcal.

Mescal tidak dihasilkan oleh penyulingan pulque. Resipi penapaian Agave untuk penapaian tidak ada kaitan dengan resipi pulque.

Tebu dan anggur sebagai bahan mentah untuk pengeluaran minuman keras dilarang di Amerika: raja-raja Sepanyol tidak mahu rasa tidak puas hati pengeluar alkohol di Sepanyol itu sendiri. Tetapi hidalgo yang gagah berani memerlukan sesuatu untuk diminum, dan para raja - untuk mengambil cukai daripadanya. Pengeluaran hasil agave mula berkembang dan mendapat kekuatan (dalam setiap segi).

Bagaimana mezcal dibuat

Secara tradisional, mezcal dihasilkan di kilang penyulingan desa kecil menggunakan bahan mentah tempatan untuk penggunaannya sendiri. Tidak ada piawaian negeri untuk produksi mezcal sebelum tahun 1994: setiap kampung mempunyai peraturan dan resipi sendiri. Kira-kira 30 jenis agave digunakan untuk pengeluaran, berbeza dengan tequila, yang mana hanya agave biru yang digunakan (tetapi lebih banyak lagi di bawah).

Bahan mentah sayur diproses dalam lubang dengan batu panas. Ini memberi mezcal rasa dan aroma berasap khas. Kemudian bahan mentah dihancurkan, digiling dan ditapai dalam tong atau tong. Mash yang dihasilkan disuling dua kali dalam periuk tanah liat atau alambik. Benteng mescal boleh mencapai OB 55%.

Rasa Mezcal sangat berbeza bergantung pada jenis agave, buah-buahan dan ramuan yang ditambahkan semasa penapaian, dan jenis penyulingan lebih lanjut.

Bagaimana mereka minum mezcal

Secara tradisinya, mezcal diminum dalam bentuknya yang tulen, tanpa bercampur dengan apa-apa. Sebagai makanan ringan, potongan buah digunakan, ditaburkan dengan campuran larva ngengat goreng tanah dengan garam dan cabai. Campuran ini dipanggil "garam cacing", sal de gusano.

Pernahkah anda melihat cacing dalam botol tequila? Ini adalah larva rama-rama agave. Ia ditambahkan semasa proses pembotolan untuk menunjukkan bahawa mezcal boleh diminum dan dibuat dari agave semula jadi. Pakar mendakwa bahawa cacing memberikan rasa istimewa kepada mezcal. Worm ditambahkan ke botol tequila dengan tujuan hanya untuk menarik perhatian pencinta eksotik dan menghubungkan jenama mereka dengan tradisi kuno..

Larva ngengat Agave siap ditambahkan ke mezcal

Kemunculan tequila

Oleh itu, penakluk Sepanyol menyelesaikan masalah minuman keras berkat bahan mentah tempatan dan pengetahuan mereka. Dan pada awal abad ke-17, perusahaan besar pertama muncul, menghasilkan sulingan dari agave. Dan dia muncul di kota Tequila, Jalisco.

"Anggur agave" yang dihasilkan di Tequila dengan cepat menjadi terkenal kerana kualitinya, tetapi tidak sampai akhir abad ke-19 istilah "tequila" untuk mezcal tempatan nampaknya membezakannya dengan mezcal lain. istilah ini ditubuhkan secara rasmi hanya pada tahun 1902.

Di antara pengeluar tequila, keluarga Cuervo (sejak abad ke-18) mencapai kejayaan terbesar, dan pada abad ke-19 keluarga Sauza datang ke perniagaan ini. Don Senobio Sauza yang menetapkan standard untuk tequila biru agave. Dia adalah orang pertama yang mengeksport tequila ke AS, dan dia juga memendekkan nama dari "ekstrak tequila" menjadi "tequila".

Tetapi tequila akan tetap menjadi jenis moonshine Mexico yang hanya popular di kalangan penduduk tempatan, jika tidak kerana larangan di Amerika Syarikat. Bersama dengan cahaya klandestin, wiski rai Kanada, dan gin murah, orang Amerika menghargai tequila Mexico. Terutama - sebagai sebahagian daripada koktail "Margarita".

Pada masa kini, populariti tequila (berbanding mezcal) hanya meningkat, dan terutamanya disebabkan oleh populariti koktel.

Bagaimana dan dari apa tequila dibuat

Sehingga kini, penanaman, perawatan dan penuaian agave berdasarkan kerja manual. Untuk memenuhi standard tradisional, tanaman mesti masak sepenuhnya, tidak lebih awal dari waktu yang ditentukan, jika tidak, agave tidak akan mengambil jumlah karbohidrat yang diperlukan untuk penapaian..

Proses selanjutnya sedikit berbeza dengan penghasilan mescal. Setelah menuai, agave dipanggang dalam oven, dihancurkan dan digiling, jus agave biru diperam dalam tong untuk mendapatkan wort.

Wort disuling untuk pertama kalinya untuk memperoleh "ordinario", setelah penyulingan kedua, "tequila perak" telus diperoleh.

Pengangkutan berganda adalah satu kemestian. Beberapa pengeluar menyulingkan tequila tiga kali, tetapi produk seperti itu dianggap buruk, rasanya dan aromanya kurang ketara..

Warna Tequila

Tequila dihasilkan dalam berbagai warna, bergantung pada ragam dan proses teknologi.

  • Tequila perak (putih, perak) (tequila blanco) diperoleh dengan penyulingan tanpa proses penuaan atau dengan jangka masa yang sangat singkat.
  • Tequila emas (emas, joweno atau oro) diperoleh dengan menambahkan alkohol gandum dan karamel ke tequila perak. Tequila emas kelas premium juga boleh diperoleh dengan menambahkan tequila reposado (berumur).
  • Tequila yang berehat (reposado) dan berumur (anyjo) berumur dalam tong kayu. Proses penuaan berlangsung dari dua bulan hingga tiga tahun. Berkat ini, tequila memperoleh warna keemasan dan rasa tambahan serta warna aromatik..

Rasa dan aroma

Sifat organoleptik tequila cukup kompleks, dan bergantung pada kualiti bahan mentah dan pada ciri penapaian. Proses penapaian menghasilkan alkohol, metanol, ester, karbonida, terpenes dan furan yang lebih tinggi.

Semakin lama tempoh penapaian terkawal, semakin tinggi kepekatan ester. Hasil daripada pengoksidaan etanol, asetaldehid terbentuk, yang dalam banyak cara menambahkan banyak nuansa rasa dan bau pada tequila. Antaranya:

  • koko dan coklat
  • malt
  • vanila
  • buah-buahan
  • aroma herba
  • aroma berasap
  • bunga

Seperti yang anda lihat, ada sesuatu untuk didengarkan, seperti halnya cognac, wiski dan rum berkualiti tinggi..

Tequila berumur (reposado dan anyjo)

Tequila perak (putih) berumur dalam tong kayu oak putih untuk mendapatkan minuman yang sudah tua. Waktu penahanan ditentukan oleh keperluan untuk kualiti minuman dan kualiti produk akhir yang diinginkan.

Proses pematangan membawa kepada perubahan kimia tequila berikut:

  • kepekatan minyak fusel menurun;
  • komponen berkayu kompleks diekstrak menjadi tequila;
  • komponen tequila membentuk sebatian kimia baru, bertindak balas antara satu sama lain;
  • proses pengoksidaan berlaku yang mengubah sifat perisa minuman.

Hasil daripada proses yang dijelaskan, kepekatan asid, ester, aldehid meningkat. Tetapi minyak fusel semakin kecil.

Tequila Reposado mempunyai rasa yang kaya dan kompleks dengan banyak nuansa. Tequila anyjo berumur dalam tong reposado, atau bahkan di tong wiski. Oleh kerana itu, warna aniejo lebih gelap dan aromanya kompleks, kaya.

Cara menyimpan

Tidak seperti anggur, tequila hampir tidak berubah selepas pembotolan. Dia tidak memerlukan syarat penyimpanan khas, tetapi perlu mengelakkan perubahan suhu, menjauhkan botol dari sinar matahari, dan botol mesti ditutup dengan baik..

Sebaik sahaja botol dibuka, minuman itu mula dioksidasi oleh oksigen atmosfera. Oleh itu, jika anda membuka botol, cubalah minum tequila dalam satu atau dua tahun setelah dibuka, selewat-lewatnya. Ini bukan jenaka, orang berbeza.

Varieti

Sebenarnya, kita telah menyebut jenis utama tequila, tetapi mari kita ringkaskan, tanpa kehilangan apa-apa..

Varieti ditentukan oleh tempoh penuaan.

  • Blanco (putih, perak) - alkohol dituangkan sejurus selepas penyulingan, atau berumur dalam bekas neutral sehingga 2 bulan.
  • Reposado (rehat tequila) - berumur dari 2 bulan di tong ek.
  • Anejo (berumur tequila) - berumur antara satu hingga tiga tahun di tong kayu oak.
  • Extra Anejo (berumur lebih tua) - sekurang-kurangnya tiga tahun dalam tong kayu oak.

Berdasarkan komposisi, tequila terbahagi kepada dua kategori:

bercampur (sekurang-kurangnya 51% agave) dan 100% agave.

Cara minum dan minum tequila dengan betul

Di luar Mexico, tequila bukan tanpa garam dan lemon. Dan sia-sia.

Di luar Mexico, kaedah tequila cruda dipraktikkan, di mana suntikan tequila disajikan dengan garam dan sepotong limau nipis atau lemon. Taburkan bahagian belakang tangan dengan garam, jilat garam, minum tequila dalam satu tegukan, semua ini disita dengan sepotong lemon. Kenapa garam di sini? - Garam dipercayai dapat mengurangkan "luka bakar" tequila, dan lemon setelah tembakan meningkatkan rasa.

Dari sudut pandang ahli tequila yang baik, meminumnya dengan garam dan lemon seperti mencairkan scotch yang baik dengan cola. Lebih baik tidak melakukan perkara itu. Garam dan lemon akan menenggelamkan rasa dan aroma minuman, mengurangkan pengalaman anda.

Apa yang diminum oleh tequila

Tequila yang baik tidak diminum dari gelas vodka. Gunakan gelas wiski atau gelas cognac, dan jangan minum dalam satu tegukan. Cuba nikmati minumannya, biarkan ia menampakkan semua warna. Orang Mexico sendiri menyajikan tequila dalam gelas caballito tinggi sempit ("kuda"), tetapi mereka boleh diganti dengan bekas yang lebih tradisional seperti snifters dan beralih togel.

Koktel Tequila

Di sini anda akan mendapat pilihan resipi koktel tequila yang diterbitkan di laman web kami.

Tequila

Tequila adalah minuman beralkohol yang kuat dibuat dengan menyulingkan jus dari jantung tumbuhan monokotledonous agave biru. Sangat menarik bahawa pulque, mezcal, kokui juga dibuat berdasarkannya. Ini adalah minuman beralkohol tradisional Amerika dengan kandungan alkohol 38% hingga 56%.

Adalah salah untuk mempercayai bahawa tequila terbuat dari kaktus, ia dibuat dari agave. Batang tanaman dipendekkan, membentuk roset daun berduri dan berduri. Mekar mekar tidak lebih awal dari tahun ke-6 kehidupan, membentuk peduncle dengan sebilangan besar bunga. Ketinggian pucuk mencapai 12 meter. Dan jumlah bunga adalah sehingga 17,000.

  • ciri umum
  • Pengelasan
  • Teknologi pengeluaran
  • Apa kegunaannya?
  • Siapa yang boleh membahayakan?
  • Bagaimana nak guna
  • Apa nak makan?
  • Kedudukan tequila terbaik di dunia
  • Pengeluaran

Dari satu mentol agave seberat 45 kilogram, diperoleh 15 liter tequila siap.

Kilang ini tumbuh secara eksklusif di wilayah gersang Mexico, di negeri Jalisco, Guanajuato, Tamaulipas, Michoacan, Nayarit. Menurut piawaian badan khusus negara yang diatur, Majlis Peraturan Tequila, tequila ini mempunyai kandungan alkohol minimum 52% dari biru agave. Sangat menarik bahawa kawasan di mana penanaman tanaman dibenarkan berada di bawah perlindungan UNESCO.

Latar belakang sejarah

Variasi pertama tequila disediakan oleh Aztec. Orang India memanggil minuman ini "Oktli" atau "Pulque". Dialah yang menjadi asas untuk persiapan tequila pertama. Pada abad ke-16, ketika penakluk Sepanyol kehabisan brendi mereka, mereka mengatur penyulingan pulque, akibatnya sulingan dari minuman yang ditapai menerima nama baru "Mescal" dan merupakan vodka Mexico yang kuat. Pada awal abad ke-17, Marquis Pedro Sánchez de Tahle membina penyulingan khusus pertama dan melancarkan pengeluaran besar-besaran tequila. Dan sejak tahun 1608, cukai penjualan minuman mudah terbakar telah diperkenalkan.

Sejak tahun 1758, menurut idea Don José Cuervo, agave biru telah ditanam. Dan pada abad ke-19 di Guadalajara, tequila (dari jenis moden) pertama kali "dilancarkan" dalam pengeluaran besar-besaran. Pada tahun 2000, agave biru diserang penyakit TMA, yang memusnahkan ratusan hektar ladang tanaman. Akibatnya, jumlah pengeluaran minuman menurun lebih dari 5 kali, dan biaya meningkat secara berkadar.

Dalam penghasilan tequila Mexico, kesinambungan generasi semakin meluas. Pencipta minuman keras jenama terkenal dunia adalah keturunan peneroka Sepanyol. Ini termasuk: "Jose Cuervo", "Sauza", "Tequila Sauza Blanco", "Sauza Extra Gold", "Sauza Hornitos Reposado", "Olmeca". Resipi untuk membuat tequila disimpan dengan penuh keyakinan dan diturunkan dari generasi ke generasi dalam lingkaran keluarga yang sempit..

Pengelasan

Tequila dibahagikan mengikut dua petunjuk: tempoh penuaan dan komposisi alkohol. Semakin tinggi kandungan jus agave dalam minuman, semakin mahal harganya.

Berdasarkan komposisi, tequila terbahagi kepada dua jenis:

  1. Standard (bercampur) - "Tequila Mixto". Minuman ini adalah 51% jus agave biru (tidak lebih rendah) dan 49% gula. Bahan-bahan berikut digunakan dalam proses pengeluaran Tequila Mixto: perisa ekstrak oak, warna karamel, gliserin, sirap berasaskan gula.
  2. "Premium" (bersih) - "100% Blue Agave". Minuman dibuat hanya dari jus agave biru semula jadi, tidak mempunyai kemasukan asing.

Jenis tequila dengan penuaan:

  1. "Perak" (Plata, Platinum, Blanco, Putih). Ini adalah minuman yang dibuat secara eksklusif dari inti agave biru dan tidak mempunyai penuaan. Rasa perak kuat dengan rasa manis semula jadi. Minuman tersebut dibotolkan sejurus selepas penyulingan atau disimpan sehingga 4 minggu dalam bekas keluli tahan karat. Untuk memperoleh rasa ringan, tequila berumur tidak lebih dari 2 bulan..
  2. Emas (Joven, Oro). Ini adalah jenis tequila muda tanpa musim dengan warna keemasan yang kaya. Ia sering dicampurkan ("Mixto"). Untuk mendapatkan warna yang khas, minuman berwarna dengan karamel. Untuk meningkatkan rasa, perasa dan pewarna diperkenalkan ke dalamnya. Hasilnya adalah alkohol muda yang dicairkan yang mengandungi kekotoran. Minuman ini mempunyai kos rendah dan digunakan di bar untuk pengeluaran koktel. Satu-satunya pengecualian adalah Tequila Gold (Joven), yang dibuat dengan mencampurkan Reposado atau Añejo dengan Perak. Akibatnya, minuman yang dihasilkan mengekalkan semua ciri vodka Mexico yang terbuat dari 100% biru agave tulen semula jadi.
  3. "Reposado". Ini adalah tequila peringkat pertama yang berehat dan matang. Ia dimasukkan ke dalam bekas logam atau tong kayu selama 2 hingga 11 bulan. Minuman masak menggambarkan keseimbangan aroma kayu dan agave, mempunyai rona keemasan. Menariknya, jika tequila berumur dalam tong di mana cognac, wiski, bourbon atau wain sebelumnya matang, ia akan memperoleh aroma alkohol lama.
  4. "Añejo" (pendedahan yang matang dan panjang). Pengilang menegaskan jenis tequila ini sekurang-kurangnya 1 tahun dalam tong dengan kapasiti hingga 600 liter. Berkat ini, minuman memperoleh warna ambar yang kaya, kaya, pelbagai aspek dan rasa halus..
  5. Extra Añejo (petikan tambahan). Pengeluaran tequila jenis ini bermula pada tahun 2006. Tempoh penuaan minimum untuk Extra Añejo adalah 3 tahun. Tequila dimasukkan ke dalam tong oak dengan isipadu hingga 600 liter. Dalam tempoh penuaan "ekstra", minuman memperoleh warna merah gelap dan rasa yang kuat, khas untuk produk alkohol "dengan pengalaman". Untuk melembutkannya, tequila diencerkan dengan air suling setelah merendam dalam tong..

Hari ini, vodka Mexico dihasilkan dengan pelbagai rasa dan aroma. Yang paling popular di antaranya adalah: Tequila Infusions, Tequila Liqueurs, Tequila Mixto, Tequila Cremes. Minuman ini tidak hanya dimakan dalam bentuk murni, berdasarkan hidangan restoran, pencuci mulut, koktel.

Teknologi pengeluaran

Membuat minuman beralkohol yang kuat adalah proses yang panjang, yang secara konvensional dibahagikan kepada peringkat berikut:

  • pengumpulan, pemprosesan agave;
  • memasak inti tanaman (pigny);
  • berpusing;
  • penapaian;
  • penyulingan / penyejatan cecair;
  • pembotolan.

Mari pertimbangkan setiap proses secara terperinci.

Nombor peringkat 1 "Pengumpulan, pengolahan bahan mentah"

Dari 136 jenis agave yang diketahui untuk pengeluaran tequila, hanya satu daripadanya yang digunakan - biru. Untuk mengelakkan hilangnya spesies, ladang terus diperbaharui. Buah Agave - pigna, secara visual menyerupai tong atau nanas raksasa, beratnya dari 30 hingga 100 kilogram, bergantung pada usia belukar. Dari atas, daun seperti jarum melekat sepanjang 2 meter.

Untuk pembuatan tequila, buah-buahan berair masak secara eksklusif digunakan, yang ditanam selama 8 - 12 tahun. Untuk menjadikan pinya lebih besar, tunas bunga dicincang semasa berbunga, yang memakan nutrien untuk pembentukan dan pematangan biji. Menurut kesimpulan pengeluar, "operasi" ini bermanfaat dari sudut ekonomi. Pada masa yang sama, ahli biologi berpendapat sebaliknya - kerana manipulasi ini, populasi kelawar (hidung panjang) bunga agave pendebungaan semakin berkurang. Akibatnya, jumlah tanaman liar semakin menurun.

Penuaian bermula setelah munculnya bintik-bintik kemerahan pada daun agave - ini adalah petanda bahawa buah mengandungi jumlah jus manis yang diperlukan.

Pertama sekali, chimador memotong daun, kemudian memotong pinus dengan sekop "koa" yang panjang dan tajam.

Tahap nombor 2 "Inti tanaman memasak"

Puncak, dipisahkan atau dibelah dua, diletakkan di dalam ketuhar batu tradisional, di mana suhu mereka mereda selama 12 hingga 72 jam pada suhu 70 darjah. Tujuan rawatan haba buah agave adalah untuk memecah inulin menjadi glukosa dan fruktosa. Sakarida yang terbentuk larut dengan lebih mudah di dalam air, membiarkannya ditapai dan dikeluarkan dari serat. Pada masa yang sama, anda tidak boleh menaikkan suhu melebihi 80 darjah di dalam ketuhar, kerana ini boleh menyebabkan karamelisasi gula pigna dan kerosakan bahan mentah..

Selepas pemanasan, sekeping agave disejukkan.

Nombor pentas 3 "Putar"

Setelah bahagian inti telah sejuk, mereka dihancurkan di kilang, pulpa diperah keluar.

Tahap 4 "Penapaian"

Jus, yang mengandungi 12% gula, dimasukkan ke dalam tangki fermentasi keluli dan difermentasi pada suhu 30-40 darjah. Proses ini memakan masa 7 hingga 10 hari. Akibatnya, wort berubah menjadi pulque (mash) dan mengandungi 4 hingga 7 darjah alkohol.

Tahap 5 "Penyulingan / penyejatan cecair"

Tequila mengalami penyulingan berganda tanpa gagal.

Untuk penyejatan cecair, alat penyulingan khas (alambik) atau penyuling lajur digunakan, yang, dalam struktur dan prinsip operasi, menyerupai alat untuk menyaring wiski dan kognac.

Selepas pembersihan pertama, yang berlangsung selama 2 jam, "ordinario" alkohol diperolehi. Kekuatannya ialah 25 darjah.

Semasa penyulingan kedua, hanya bahagian tengah minuman suling ("el corazon", jantung) yang perlu diproses. Tempoh proses ini adalah 4 jam. Hasilnya adalah tequila, dengan kandungan alkohol hingga 55%.

Kekuatan minuman diatur dengan air suling atau mata air, sehingga 38 - 42%.

Tahap 6 "Pembotolan"

Ini adalah peringkat terakhir di mana minuman siap diletakkan untuk penuaan. Tequila putih dibotolkan sejurus selepas penyulingan atau disimpan terus dalam tong keluli. Minuman beralkohol memperoleh warna ciri kerana penuaan atau pengenalan bahan tambahan khas (karamel). Tequila ditapis melalui selulosa atau penapis karbon sebelum tumpah. Walau bagaimanapun, proses ini adalah pilihan..

Setelah dimasukkan ke dalam tong kayu, minuman itu memperoleh warna ambar, rasa oak dan aroma yang kaya. Apabila produk sudah masak, ia dikisar, dituangkan ke dalam botol kaca.

Ingat, pengeluaran tequila dikawal ketat oleh standard negara Mexico - dari tempat agave biru ditanam hingga kaedah penyumbatannya..

Pada label minuman berkualiti tinggi asli terdapat tulisan "NOM-006-SCFI-2005". Ini menunjukkan kepatuhan terhadap semua standard yang diatur dalam proses produksi tequila.

Apa kegunaannya?

Agave adalah tanaman ubat dengan kesan ekspektoran, anti-radang, antipiretik, pembasmian kuman, analgesik. Berkat ini, tequila dipenuhi dengan sifat penyembuhan. Nilai terhebat diberikan oleh minuman berusia lebih dari tiga tahun, dengan kandungan maksimum jus agave.

Secara sederhana (hingga 50 mililiter sehari) tequila mempunyai kesan positif pada tubuh manusia. 100 mililiter minuman kuat mengandungi 200 hingga 250 kalori.

Kebaikan untuk badan:

  • menguatkan sistem imun;
  • membersihkan darah dari radikal bebas;
  • mengurangkan tahap kepekaan kesakitan;
  • merangsang usus, perut, hati;
  • mencegah penampilan ulser hujung ke hujung;
  • meningkatkan peristaltik usus besar;
  • membuang toksin dari hati;
  • mempercepat metabolisme;
  • melebarkan saluran darah;
  • mengurangkan kemungkinan menghidap demensia;
  • melambatkan perkembangan bakteria putrefaktif, pertumbuhan pembentukan onkologi;
  • mengurangkan kemungkinan keradangan perut dan duodenum;
  • menguatkan folikel rambut;
  • membantu mengekang insomnia;
  • menormalkan aktiviti pundi hempedu;
  • memperbaiki struktur garis rambut;
  • mempercepat pertumbuhan mikroflora bermanfaat.

Selain itu, tequila digunakan untuk menyiapkan gosok dan kompres untuk melegakan keadaan pesakit yang menderita sciatica, rematik. Untuk memanaskan sendi yang sakit, tidak bergerak, lipat kain kasa dalam beberapa lapisan, lembapkan dengan alkohol, kemudian sapukan ke tempat yang sakit. Untuk meningkatkan kesannya, kompres ditutup dengan bungkus plastik dan kain hangat. Keluarkan setelah kain kasa kering sepenuhnya.

Siapa yang boleh membahayakan?

Dengan penggunaan berlebihan, minuman berdasarkan agave memberi kesan negatif terhadap fungsi perut, hati, pankreas, dan sistem saraf pusat. Penyalahgunaan minuman beralkohol menyebabkan ketagihan, yang pada tahap yang teruk membawa kepada sirosis, kematian neuron otak, kemunculan bisul dan barah sistem pencernaan, pemusnahan sel darah merah.

Dos alkohol yang mematikan dalam tubuh manusia adalah sehingga 6 ppm. Dengan kata lain, 1 - 1.5 liter tequila boleh membawa maut. Pada masa yang sama, tahap keracunan, risiko mengembangkan proses yang tidak dapat dipulihkan bergantung pada jantina, berat badan, usia, suhu udara, kadar pengenalan alkohol ke dalam badan, toleransi terhadap alkohol, kehadiran penyakit sistem kardiovaskular, kencing, gastrointestinal..

Kontraindikasi terhadap penggunaan tequila:

  • kehamilan;
  • tempoh penyusuan;
  • kanak-kanak dan remaja sehingga 18 tahun;
  • diabetes;
  • gout;
  • hipotensi, hipertensi;
  • pankreatitis;
  • kegagalan buah pinggang;
  • penyakit hati (hepatitis);
  • gastritis dengan keasidan yang rendah;
  • peningkatan tahap trigliserida dalam darah;
  • mengambil antibiotik;
  • kecenderungan untuk alahan;
  • ulser;
  • masalah tulang (osteoporosis);
  • penyakit sistem kardiovaskular pada tahap eksaserbasi;
  • tempoh selepas pembedahan.

Tequila dilarang sama sekali untuk kanak-kanak di bawah umur dan orang yang mudah alkohol.

Bagaimana nak guna

Minum tequila adalah keseluruhan ritual bagi masyarakat budaya Barat, yang memerlukan pengetahuan dan kemahiran tertentu.

Pertimbangkan enam kaedah bagaimana pengambilan minuman ini dengan betul:

  1. Dalam tampar. Pra potong sepotong lemon atau kapur dan di bahagian luar telapak tangan anda, di antara telunjuk dan ibu jari anda, tuangkan secubit garam. Tuangkan tequila ke dalam gelas tembakan. Prinsip minum: menjilat garam dari telapak tangan anda, minum minuman, makan buah sitrus. Pendek kata - “Jilat! Ketuk! Selamat makan! ".
  2. Dengan oren dan kayu manis. Kaedah minum tequila ini sama seperti yang sebelumnya. Pada masa yang sama, garam diganti dengan kayu manis tanah, dan lemon - dengan oren. Hasilnya adalah gabungan harmoni yang menarik yang melembutkan rasa alkohol. Kaedah ini sangat popular di kalangan masyarakat Jerman..

Menariknya, wanita lebih suka minum tequila dengan kayu manis dan oren, sementara lelaki mematuhi skema "garam-lemon" klasik..

  1. Dengan bir (ruff Mexico). Untuk koktel yang mudah terbakar, campurkan 330 mililiter minuman yang memabukkan ringan dan 33 mililiter tequila. Minum dalam satu tegukan. Ruff Mexico cepat memabukkan, kerana ia menerima nama yang tidak dapat diucapkan di kalangan orang Amerika - "Fog".
  2. Koktel "Margarita". Ini adalah minuman beralkohol berasaskan tequila yang paling popular. Orang Amerika minum lebih dari 750 juta hidangan koktel ini setiap tahun. Minuman ini dicipta pada tahun 1948 oleh bangsawan Texas Margarita Seames, setelah itu mendapat namanya.

Resipi memasak: campurkan satu bahagian jus lemon dan minuman keras oren Cointreau dengan tiga bahagian tequila, tambahkan beberapa ketulan ais. Pukul sebentar ke dalam pengocok. Sebelum disajikan, minuman itu ditapis, disajikan dalam gelas "Margarita" dengan tepung garam.

  1. Koktel Sangrita. Ini adalah minuman tradisional Mexico baru-baru ini menuju ke Eropah.

Untuk menyediakan Sangrita, sediakan ramuan berikut: tomato - 6 keping, bawang - 1 kepala, garam, gula, lada - 5 gram setiap satu, jus dari tiga oren dan dua lemon, tequila - 500 mililiter, ais - 50 gram.

Sayur-sayuran dikupas, dipotong menjadi beberapa bahagian. Semua komponen dimasukkan ke dalam mangkuk pengisar, pukul hingga sebati.

Sangarita Mexico Amerika rasanya seperti Mary berdarah Eropah.

  1. Koktail "Rapido" atau "Tequila Boom". Minuman ini mendapat permintaan yang tinggi di kalangan orang muda, serta-merta menyegarkan, oleh itu minuman ini meluas di kelab malam.

Untuk menyediakan koktel, campurkan air soda manis dengan sebarang jenis tequila dalam kadar yang sama. Kemudian tutup gelas dengan tangan anda, tekan "kaki" pada bar dengan perlahan (berhati-hati agar tidak pecah). Setelah berbuih, Rapido diminum dalam satu tegukan.

Apa nak makan?

Makanan ringan Tequila dibahagikan kepada kategori berikut: ringan, sejuk, panas, cair. Pilihan bergantung pada keadaan. Tujuan utama makanan ringan panas dan sejuk adalah untuk mengelakkan mabuk. Sekiranya anda memutuskan untuk mengehadkan diri anda kepada 1-2 gelas (untuk pertemuan singkat) tequila, buah-buahan biasa sesuai dijadikan makanan ringan. Lebih-lebih lagi, jika anda merancang pesta panjang, anda tidak boleh melakukan tanpa tambahan panas.

  1. Paru-paru. Apabila dimakan hingga 150 mililiter tequila setiap malam, buahnya terhad kepada buah-buahan berikut: jeruk yang ditaburkan dengan kayu manis, nanas (segar atau kalengan), epal masam.
  2. Sejuk. Minuman Mexico dipasangkan dengan kerepek, roti dan sos panas masakan tempatan yang biasa.

Variasi klasik pembuka selera sejuk: kepingan (keju lembut, cendawan, zaitun, daging), tartlets dengan tomato, keju, bawang, minyak zaitun dan cabai, salad cendawan dan udang dengan jus lemon, burrito.

  1. Panas. Sesuai untuk kenduri besar yang dipenuhi dengan minuman beralkohol. Makanan ringan panas direka untuk mengembalikan keseimbangan dalam badan, mencegah mabuk, jadi makanan harus berlemak dan berkalori tinggi. Ini termasuk: daging goreng, kentang tumbuk. Walau bagaimanapun, ingat bahawa makanan panas akan banyak menghilangkan rasa pedas minuman keras berasaskan agave..
  2. Minuman. Tequila tidak sesuai dengan alkohol lain. Campuran minuman mudah terbakar menyebabkan reaksi negatif dari badan dan disertai dengan mabuk teruk dan mabuk. Orang itu merasa loya, kelemahan, pening, muntah sering berlaku. Dan semuanya disebabkan oleh fakta bahawa hati dan dinding perut yang jengkel tidak mempunyai masa untuk mengatasi pemprosesan campuran alkohol.

Agar tidak mengalami gejala mabuk pada waktu pagi, minum hanya satu kumpulan minuman: alkohol anggur (brendi), alkohol bijirin (vodka, wiski), alkohol agave (tequila, sotol, mezcal), alkohol berperisa (gin, aquavit, absinthe).

Tequila digandingkan dengan Sangrita tanpa alkohol, campuran jus oren dan tomato yang dibumbui dengan rempah kegemaran anda. Minuman Mexico disajikan dengan rapi pada suhu bilik dan harus dihirup perlahan. Secara tradisional, tequila dituangkan ke dalam gelas berbentuk baji sempit dengan kapasiti hingga 60 mililiter ("cabalito"). Alkohol berusia mahal diminum dari gelas snifter, yang digunakan bersama wiski dan brendi. Ia membolehkan anda lebih menghargai aroma minuman keras yang disuntik.

Tequila botol, tidak seperti anggur, tidak mengubah rasanya semasa penyimpanan. Syarat utama ialah menutup bekas dengan rapat dengan gabus setelah minum..

Kedudukan tequila terbaik di dunia

10 - "Gran Patron Platinum". Lembut, mentega selaras dengan rasa sitrus. Kos botol - $ 250.

9 - "Don Julio Real". Tequila premium. Harga sebotol - $ 350.

8 - "Casa Herradura Seleccion Suprema". Warna minumannya berwarna kuning, konsistensi berminyak. Kos botol - $ 360.

7 - "Tres Cuatro Cinco". Minuman itu adalah campuran tequila berumur 3, 4, 5 tahun dalam nisbah 3: 4: 3. Edisi terhad - 1000 botol. Harga contoh - $ 390.

6 - "Rey Solanejo". Ciri khasnya ialah rasa vanila-karamel dengan nada pedas. Minuman itu dimasukkan ke dalam tong kayu selama 5 tahun. Kos - $ 400.

5 - "Clase Extra Anejo". Mempunyai warna merah darah kerana penuaan dalam tong anggur sherry, rasa selepas makan, aroma kayu anggur. Hanya 100 botol dihasilkan setiap tahun. Kos salah satu daripadanya ialah $ 1700. Botol menggunakan bahan berharga (platinum, perak, emas).

4 - "1800 Coleccion". Untuk menyediakan tequila jenis ini, beberapa jenis agave biru digunakan. Minuman itu dimasukkan ke dalam tong kayu oak Perancis. Kos botol - $ 1800.

3 - "Barrique Ponciano Porfidio". Ini adalah minuman elit yang dimasukkan ke dalam tong yang boleh dirasakan di Jepun. Harga sebotol - $ 2000.

2 - "Asombroso Del Porto". Minuman ini dibezakan oleh kelembutannya dan telah berumur dalam tong selama 11 tahun. Kos botol - $ 2800.

1 - "Ley 925 Azteca". Ini adalah tequila terbaik di dunia, impian setiap pengumpul minuman elit. Agave biru terpilih digunakan untuk pengeluarannya. Kos satu botol Lei 925 berkualiti tinggi bermula pada $ 225,000. Harga yang mengagumkan adalah kerana anda membayar bukan sahaja untuk aroma tequila tulen dan rasa yang cerah dan tidak dapat dilupakan, tetapi juga untuk reka bentuk botol, yang dibuat dengan tangan dan dihiasi dengan logam mulia, batu, logo platinum.

Pengeluaran

Tequila adalah minuman beralkohol yang kuat yang terkenal di seluruh dunia yang tidak menyebabkan mabuk. Warna, aroma dan rasanya bergantung pada masa penuaan, yang berkisar antara 2 bulan hingga 3 tahun. Varieti elit berkeras sehingga 11 tahun.

Manfaat terbesar bagi manusia adalah tequila premium, kerana ia mengandungi 100% jus agave, yang memberi kesan positif pada kerja tubuh. Iaitu, membersihkan darah, membuang toksin, menentang perkembangan flora patogen, merangsang saluran pencernaan, dan memperbaiki keadaan rambut. Selain itu, tequila digunakan sebagai kompres untuk memanaskan sendi..

Faktor berikut mempengaruhi kos sebotol minuman mulia: tempoh penuaan, kandungan jus agave, populariti jenama, dan harga pembungkusan. Dianjurkan untuk memberi keutamaan kepada syarikat yang diuji waktu berikut: "Olmeca", "Sauza", "Jose Cuervo" Produk mereka menggabungkan harga yang berpatutan dan berkualiti.

Tequila: apakah minuman ini, jenis, cara minum, pengeluar, faedah dan bahaya

Tequila adalah alkohol kuat benar-benar Mexico, ramuan utamanya adalah jus agave biru. Ini sangat membezakan minuman ini dari minuman klasik lain yang dibuat dari produk yang lebih standard dan biasa. Tequila tergolong dalam kategori minuman elit kerana dua sebab: tempat dan kaedah pengeluaran, yang tidak dapat diakses oleh semua negara kecuali Mexico. Alkohol ini boleh berbeza secara berbeza dari segi kekuatan dan warna dengan rasa..

Bagaimana tequila dibuat dan ramuan utamanya

Kaedah penyediaan minuman elit ini tidak banyak berbeza dengan alkohol yang kuat, perbezaan utamanya terletak pada produk yang digunakan untuk memasak. Semua pengeluaran boleh dibahagikan kepada beberapa peringkat utama:

  1. Tumbuh tangkai agave - ramuan yang akan digunakan untuk memasak lebih lanjut.
  2. Setelah agave tumbuh, ia mesti dipotong, inti dibahagi kepada beberapa bahagian, dan kemudian dimasukkan ke dalam batu, oven yang dipanaskan dengan baik. Setelah penyejukan buah yang ketara, perah jusnya menggunakan batu batu khas.
  3. Campurkan jus yang dihasilkan dengan air dan jumlah ragi yang diperlukan, dan tuangkan cecair yang dihasilkan ke dalam tong.
  4. Tunggu beberapa hari sebelum penapaian jus yang diperlukan (minuman itu mesti mempunyai kekuatan 7 hingga 12 peratus).
  5. Tuangkan dalam alat khas, pada akhir proses kekuatan alkohol kira-kira 55 peratus.
  6. Cairkan dengan kekuatan yang diinginkan dengan air, botol dan hantar ke kedai.

Fakta menarik dan berinformasi mengenai tequila

Maklumat menarik berikut boleh diberitahu mengenai tequila:

Kekuatan minuman boleh berkisar antara 35 hingga 55 darjah, tetapi secara umum diterima untuk menyiapkan dan menjual tequila dengan kekuatan 40 persen, sama seperti vodka, wiski dan alkohol kuat lainnya..

Menurut undang-undang Mexico, tequila hanya dapat dihasilkan di negeri Michoacan, Nayarit, Guanojato, Tamaulipas dan Jalisco.

Tequila adalah sejenis alkohol kuat lain yang disebut mezcal. Hanya ada satu perbezaan antara produk ini, sama sekali jenis agave yang boleh digunakan untuk mezcal, sementara hanya jenis biru yang sesuai untuk tequila, alkohol dari agave lain tidak boleh disebut tequila, dengan alasan produk sedemikian, barang palsu sering dijual.

Tequila kelas tertinggi dibuat secara eksklusif dari satu agave biru, tanpa menambahkan terlalu banyak, walaupun minuman seperti itu tidak dapat dicairkan dengan air, kekuatannya harus disesuaikan dengan cara lain. Bergantung pada tempat tepatnya agave ditanam (di dataran rendah atau di pergunungan), kualiti akhir tequila yang sudah siap dapat berubah secara mendadak..

Tequila mengandungi sejumlah besar unsur kimia dan sebatiannya (lebih dari tiga ratus), dan hanya sebilangan kecil yang terdapat dalam agave biru, yang merupakan bahan asli. Sebilangan besar unsur kimia muncul semasa penapaian dan penyulingan bahan makanan ke produk akhir.

Sejumlah komponen yang terdapat dalam minuman tidak boleh bertindak secara individu, hanya sebatian komponen yang memungkinkan untuk memperoleh aroma, rasa dan warna akhir.

Tequila dihidangkan dengan garam di semua negara kecuali Mexico, yang merupakan nenek moyang minuman ini, di Mexico mereka lebih suka meminum alkohol tersebut hanya dalam bentuk tulen agar tidak mencampurkan rasanya dengan produk lain.

Sejarah penciptaan dan pengedaran tequila

Tarikh tepat penampilan dan penyediaan minuman ini untuk pertama kalinya hingga kini tidak dapat dinyatakan oleh mana-mana sejarawan, kerana tidak diketahui. Catatan pertama tequila berasal dari abad ke-15, ketika itulah diketahui bahawa minuman tertentu yang terbuat dari agave telah digunakan di Mexico bahkan sebelum bersentuhan dengan penjajah Eropah..

Pada abad ke-16, terdapat rujukan lain. Pada tahun 1600, pengeluaran besar-besaran pertama dimulakan. Sebelum ini, minuman itu dihasilkan secara eksklusif dalam jumlah terhad. Pada tahun 1608, gabenor Nueva Galizia mulai mengenakan cukai produk baru, dan lesen komersial pertama untuk tequila diberikan..

1885 - Buat pertama kalinya, eksport minuman ke AS bermula dan tequila mendapat nama akhirnya (sebelum alkohol itu disebut ekstrak tequila).

Sehingga tahun 1997, tidak ada perubahan khusus mengenai tequila, tahun ini produk tersebut mula dilindungi di bawah pelbagai undang-undang Kesatuan Eropah dan beberapa negara lain.

Pada tahun 2003, pemerintah di Mexico membuat pernyataan rasmi bahawa hanya tequila yang dihasilkan secara langsung di Mexico yang dapat dianggap berkualiti dan asli. Ini menyebabkan banyak kemarahan dari Amerika Syarikat, di mana terdapat kapasiti pengeluaran yang besar untuk pengeluaran alkohol ini..

2006 - perjanjian antara Amerika dan Mexico mengenai pengimportan minuman ke Amerika Syarikat, di samping itu, daftar dibuat untuk memperkenalkan tequila sebenar ke dalamnya, supaya lebih mudah bagi pembeli untuk membezakannya dari barang palsu yang secara harfiah membanjiri kedai. Juga pada tahun 2006, minuman ultra-usia muncul, yang mesti berumur sekurang-kurangnya tiga tahun. Dan peristiwa terakhir yang berlaku pada tahun 2019 ialah penjualan sebotol tequila satu liter premium dengan nilai rekod $ 225,000 (penjualan itu dibuat oleh Tequila Lei).

Pada tahun 2012, terdapat banyak penambahan pada dokumentasi tequila rasmi, di antaranya perlu diperhatikan pengenalan variasi "kelas perak" (dengan kandungan bahan tambahan yang tidak perlu yang merosakkan rasa dan aroma asli, dan pada tequila yang sangat tua, mereka mula menunjukkan masa penuaan).

Pada tahun 2013, larangan pengenalan tequila premium ke China dicabut.

Kesan minum tequila

Kesan utama serupa dengan penggunaan banyak minuman keras lain, khususnya:

Pada dos yang kecil atau stabil, tequila menyebabkan kelonggaran dan gangguan. Atas sebab inilah setelah minum satu gelas tequila di banyak negara, dilarang memandu kenderaan..

Mengantuk disebabkan oleh dos minuman tertentu. Dos tequila yang menyebabkan rasa mengantuk adalah individu bagi setiap orang.

Pada dos yang tinggi, alkohol boleh menyebabkan mabuk yang teruk, disertai dengan pening, perubahan mood dan kesan serupa yang lain..

Terlalu banyak tequila boleh menyebabkan keracunan alkohol. Dengan keracunan ini, seseorang akan merasa pening, mual, sakit kepala, perhatian yang sangat terganggu, kesukaran untuk mengatur pergerakan. Dalam beberapa kes, muntah dan penyakit serius lain adalah mungkin.

Sifat tequila yang berguna

Tequila mempunyai beberapa kesan bermanfaat yang terdapat pada minuman keras lain:

Pembasmian kuman, luka atau calar, kekuatan bahkan tequila paling ringan cukup untuk ini. Sekiranya tidak ada ubat yang sesuai untuk membasmi kuman sesuatu, ia boleh diganti dengan tequila, walaupun ini akan cukup mahal, kerana minuman ini sangat mahal.

Manfaat penurunan berat badan. Walaupun kebanyakan bahan alkohol biasanya membuat anda gemuk, tequila, berkat sifat agave, mempunyai kesan yang sama sekali bertentangan..

Merangsang sistem pencernaan. Satu gelas atau segelas kecil selepas makan akan meningkatkan pencernaan, yang utama adalah tidak berlebihan dan tidak minum lebih dari satu gelas.

Meningkatkan imuniti. Agave mengandungi pelbagai bakteria yang mengaktifkan sistem ketahanan badan. Perkara utama di sini adalah tidak berlebihan dan tidak minum dalam jumlah banyak..

Meningkatkan kekuatan tulang, gigi dan kuku kerana adanya zat dalam agave yang meningkatkan penyerapan kalsium.

Mencegah penyakit diabetes yang semakin teruk. Tequila menghasilkan insulin, yang menghilangkan gula berlebihan dari badan. Tetapi pesakit diabetes harus berunding dengan doktor mereka sebelum minum alkohol ini, dalam banyak kes, tequila hanya boleh memburukkan segalanya. Ini tidak berlaku untuk jenis tequila perak, gula biasa sering ditambah di sana..

Mengurangkan risiko demensia pada orang tua. Di sini semuanya sama seperti alkohol biasa, orang yang minum alkohol dalam jumlah kecil mempunyai risiko yang lebih sedikit untuk mendapat demensia pada usia tua. Tetapi ada bahaya lain - alkohol pada usia tua adalah yang paling berbahaya kerana banyak sebab lain..

Ia sesuai dengan beberapa ubat. Tetapi anda tidak perlu terburu-buru mencuci semua ubat dengan tequila, kerana ia hanya digabungkan dengan senarai yang agak kecil. Anda tidak boleh mencampurkan ubat yang tidak sesuai dengan alkohol, ini akan memberi kesan buruk kepada kesihatan dan dalam beberapa kes boleh mengakibatkan kematian..

Kesan positif pada tidur. Hanya beberapa minuman sebelum tidur dapat mempercepat tidur dengan ketara. Tetapi ada bahaya ketagihan - apabila anda tidak dapat tidur tanpa kaca atau dua tequila.

Kekurangan mabuk, bagi kebanyakan orang yang biasa dengan alkohol, ini mungkin kelihatan aneh. Tequila sebenar kekurangan bahan-bahan yang menyebabkan mabuk keesokan harinya, salah satu ramuan tersebut adalah gula, yang digunakan untuk menapai dan menyuling banyak alkohol, tetapi tidak tequila. Tequila, yang boleh menyebabkan mabuk, hanya jenis perak yang paling murah.

Sifat berbahaya tequila

Pertimbangkan sifat berbahaya tequila.

  1. Ketagihan dadah, semuanya sama seperti alkohol jenis lain.
  2. Pada dos yang tinggi, pening dan banyak kesan negatif lain pada tubuh muncul..
  3. Pengambilan tequila yang berlebihan menyebabkan kerosakan langsung pada perut, ginjal dan hati. Sekiranya terdapat penyakit organ-organ ini, segera perlu menolak alkohol.
  4. Dengan hipertensi atau hipotensi, alkohol juga tidak disyorkan, tequila dalam kes ini tidak terkecuali.
  5. Sekiranya kanak-kanak, dan juga wanita hamil dan menyusui, tidak boleh minum.
  6. Diabetes mellitus adalah satu kontraindikasi terhadap penggunaan tequila, terutama yang berwarna perak.
  7. Tequila, seperti alkohol pada dasarnya, tidak serasi dengan antibiotik.
  8. Minum alkohol dilarang selepas pembedahan, termasuk tequila.

Varieti dan klasifikasi tequila

Sebarang minuman beralkohol dibahagikan kepada gred atau jenis. Tequila boleh dibahagikan kepada jenis berikut:

Tequila perak (Tequila Silver) adalah jenis minuman yang paling murah, ia dicirikan oleh penuaan hampir sifar, kehadiran alkohol berlebihan dan ramuan lain yang banyak. Untuk minuman yang disebut tequila, jus agave biru mestilah sekurang-kurangnya 51 peratus, jika tidak, anda akan mendapat alkohol yang sama sekali berbeza.

Tequila emas (Tequila Gold) atau muda (Oro, Joven) - minuman jenis ini tergolong dalam kualiti yang jauh melebihi kelas perak. Pendedahan masih tidak dapat membanggakan jangka masa, tetapi kualitinya telah meningkat kerana perubahan bahan. Dalam tequila emas, jumlah jus agave mestilah 99 peratus, tidak kurang. Peratusan selebihnya kekal untuk pelbagai penambah rasa.

Platinum atau putih (Tequila White, Platinum atau Blanco) - tequila ini akhirnya merupakan minuman yang 100% jus agave (sulingan), tidak ada bahan tambahan atau bahan lain yang harus terkandung dalam alkohol tersebut. Sayangnya, waktu pendedahan minuman masih singkat. Ia agak murah jika dibandingkan dengan jenis berikut. Perhatian! Kadang-kadang mereka cuba menjual tequila perak dengan kedok platinum tequila; semasa membeli, anda harus berhati-hati mungkin. Warna minumannya biasanya telus, yang namanya diberi nama..

Beristirahat (Tequila Reposado) - varietas ini mempunyai rona sedikit keemasan, yang dicapai dengan penuaan sehingga 10 bulan (tetapi tidak kurang dari dua) dalam tong kayu. Rasa lebih seimbang dan lebih lembut daripada jenis sebelumnya. Minuman ini juga terdiri daripada seratus persen sulingan agave, seperti semua kategori lain..

Tequila berumur (Anejo) - alkohol jenis ini sudah dianggap elit dan mahal. 100% kandungan agave tanpa bahan tambahan. Tempoh penuaan minimum untuk minuman dalam tong tidak melebihi 600 liter adalah lebih dari satu tahun, maksimum adalah sekitar tiga tahun. Secara visual, minuman seperti itu mesti mempunyai warna keemasan yang jelas. Rasanya harus sedalam rasa..

Berlebihan (Tequila Extra Anejo) adalah koleksi minuman yang paling mahal. Tempoh penuaan dalam tong kayu semestinya melebihi 3 tahun atau lebih, jumlah tong itu mestilah enam ratus liter atau kurang. Warna tequila seperti itu harus berwarna emas gelap, dengan sedikit warna kemerahan. Rasa varieti yang terlalu matang sangat pelik, rasa selepasnya sangat panjang.

Pengeluar tequila yang paling terkenal

Walaupun dihasilkan terutamanya di Mexico, tequila mempunyai senarai pengeluar yang sangat luas yang berbeza dalam segmen harga dan kualiti..

Tequila Sauza

Pada masa ini, hak untuk mengeluarkan Sauza telah sepenuhnya diberikan kepada sebuah syarikat Amerika yang bernama Fortune Brands. Kekuatan tequila biasanya 38-40 persen, mereka praktikal tidak mempunyai varieti dengan kekuatan yang berbeza. Tidak ada warna kimia atau bahan tidak wajar lain dalam minuman Sauza. Sejumlah produk Sauza dapat mengambil pelbagai hadiah di kejohanan dan festival alkohol.

Pengilang mempunyai jenis produk berikut:

Perak - seperti yang dapat difahami dari kategori minuman, ia tidak boleh membanggakan penuaan dan kesucian ramuan. Walaupun begitu, ia mempunyai kualiti yang baik (dibandingkan dengan Tequila Silver yang lain) kerana penggunaan hanya produk semula jadi, selain agave, jus epal, melati, buah sitrus dan lada digunakan untuk penyediaan. Rasanya sedap dengan kepahitan tertentu.

Emas - masa penuaan hanya 6 bulan, selain bahan utama, minuman ini sering mengandungi pelbagai rempah, nektar buah atau jus, serta karamel. Rasa bahan tambahan sering menekankan agave, bukannya merosakkan, seperti yang berlaku pada beberapa pesaing..

Blanko adalah minuman yang sama sekali tidak melalui proses penuaan. Warnanya telus, rasanya tajam dengan kehadiran lada.

Conmemorativo - selain jus agave, minuman ini mengandungi gula-gula dan kismis oriental. Masa penuaan - kira-kira empat tahun dalam tong kayu oak.

Hornitos - tempoh penyulingan hanya 2 bulan. Selain jus agave, hanya madu yang ada, yang menyediakan rasa ini sangat sedap. Kerana rasanya dan harganya yang tinggi, ia dianggap sebagai minuman elit.

Tres Generaciones - tergolong dalam kelas paling elit, di mana tidak ada bahan tambahan yang tidak perlu. Spesies ini dibahagikan kepada tiga subkelas: platos tanpa penuaan, reposado, berumur dalam tong selama 4 bulan, dan anjeo, yang masa penuaannya adalah catatan 8 tahun..

Tequila Sierra

Seperti minuman sebelumnya, tequila ini dihasilkan di Mexico, kali ini sebuah syarikat Jerman bernama Borco bertanggungjawab untuk pengeluarannya. Secara umum, proses pembuatan alkohol adalah standard; untuk jenis yang lebih murah, penyulingan berganda digunakan, untuk varietas mahal dan premium, penyulingan tiga kali ganda. Syarikat ini menghasilkan jenis Perak, Reposado, Angiguo dan Milenario. Dua yang terakhir adalah golongan elit, sementara selebihnya berada dalam kategori murah..

Tequila Agavita (Agavita)

Tequila ini dianggap sebagai minuman tradisional orang Mexico dan merupakan alkohol premium..

Varieti berikut dihasilkan:

  1. Blanco mungkin satu-satunya tequila Agavita yang agak murah dengan kekuatan 38 darjah. Jus agave biru betul-betul 51 peratus, selebihnya adalah bahan lain.
  2. Emas - kekuatan minuman masih sama 38 darjah, tetapi terdapat beberapa perbezaan. Perbezaan pertama adalah kandungan agave 99%, perbezaan kedua adalah penuaan dalam tong kayu oak selama kira-kira dua bulan. Sebagai tambahan kepada agave, karamel dan kacang mentega ditambah.
  3. Anejo adalah alkohol elit yang terbuat dari 100% agave dengan kekuatan 40%. Penuaan dilakukan dalam tong kayu oak dari dua hingga empat tahun. Adalah minuman yang mahal.
  4. Platinum juga dianggap tequila elit dengan kubu agave murni empat puluh darjah. Malangnya, tong Platinum hampir tidak menua.

Pengilang ini mengkhususkan diri dalam tequila secara eksklusif dari sulingan agave tulen (100 peratus). Syarikat itu tidak menghasilkan minuman jenis lain. Untuk memasak, hanya produk semula jadi yang digunakan, berkat tequila 1921 yang menerima lencana yang sesuai dengan nama "Organik", dan menerimanya sebagai yang pertama.

  1. Blanco sama sekali tidak berwarna dan tanpa penuaan, tetapi harganya agak murah.
  2. Reposado - penuaan minuman mencapai setengah tahun, yang memberikannya warna keemasan ringan dan aroma yang menyenangkan.
  3. Anejo - berumur dalam tong kayu oak untuk waktu yang lama, kerana minuman menjadi kuning pekat.

Tequila Olmeca

Ia dianggap salah satu yang terbaik di dunia. Jus Olmeca tequila diperoleh menggunakan batu basalt gunung berapi. Pengilang mempunyai tiga baris tequila:

  • Olmeca - 51% agave tequila, garis murah.
  • Olmeca Altos - tequila premium, 100 jus agave biru.
  • Olmeca Tezon adalah tequila super elit, buatan tangan dan tentu saja dibuat dari jus agave biru 100%.

Penaung Tequila

Penaung tergolong dalam segmen elit tequila dan dihasilkan dalam kumpulan yang agak kecil (sehingga 2 juta botol setahun). Proses pengeluarannya klasik, malah varietas termurah hanya menggunakan agave biru tulen tanpa menambahkan bahan tambahan.

  1. Perak - tequila tulen tanpa penuaan dalam tong, mempunyai kekuatan tepat 40 darjah. Malah pelindung tequila ini akan berharga lebih banyak daripada siri Emas atau Platinum dari pengeluar lain..
  2. Reposado adalah minuman empat puluh darjah dengan penuaan sekitar dua hingga empat bulan, rasa dan aroma siri Perak berbeza dengan ketara.
  3. Anejo - kekuatan varieti ini juga 40 peratus, tetapi di sini penuaan telah berlangsung selama setahun, yang mempengaruhi warna, rasa dan aroma produk.
  4. Roca Silver - berbeza dengan Perak biasa dalam bilangan darjah, sekarang ada 45.
  5. Roca Reposado - juga berbeza dengan versi klasiknya dengan kekuatan 42 peratus dan bukannya empat puluh.
  6. Roca Anejo - pelbagai Anejo ini mempunyai kubu 44 darjah.
  7. Gran Platinum adalah minuman dengan penyulingan tiga kali ganda, itulah sebabnya harga dengan mudah melebihi 10,000 rubel.
  8. Gran Piedra juga disuling tiga kali, tetapi selepas itu berumur sekitar 3 tahun. Kos sebotol tersebut mungkin melebihi 50 ribu.
  9. Gran Burdeos adalah varietas paling mahal, berumur dalam tong anggur khas yang disebut Bordeaux, kerana aroma anggur sedikit ditambahkan ke dalam minuman.

Lokita

Tequila yang kuat dengan rasa ringan dan sedikit aroma sitrus.

Terdapat beberapa jenis minuman, tetapi terdapat perbezaan di antara mereka:

  1. Perak - sampah muda tanpa penuaan dalam tong, mempunyai warna telus dan kos rendah.
  2. Emas - mempunyai pendedahan pendek, jika tidak, ia adalah Perak yang sama.
  3. Pedas adalah minuman yang sangat murah, sesuai terutamanya untuk mencampurkan dalam koktel, walaupun ia juga dimakan dalam bentuk tulen..

Lei 925 (Ley.925)

Tequila milik eksklusif untuk jenis elit. Minumannya berbeza dari segi kesucian ramuan (100 peratus agave dan tidak lebih dari itu), sedangkan ia agak murah jika dibandingkan dengan banyak pesaing.

Minuman ini dibahagikan kepada jenis berikut:

  1. Blanco - tequila, dibotol sejurus selepas penyulingan, tidak berumur dalam tong.
  2. Reposado - masa penuaan mencapai setengah tahun, yang memberikan alkohol warna keemasan ringan.
  3. Premium - matang selama tiga tahun penuh, sementara harganya tidak lebih dari 3000 rubel.

Cara minum tequila?

Tequila diminum dalam beberapa cara, tetapi pertama anda perlu mencari bekas yang betul - gelas panjang dengan bahagian bawah tebal. Perlu dijelaskan bahawa ini adalah minuman segera, iaitu diminum dalam satu tegukan.

Kaedah minum tequila:

Kaedah pertama adalah yang paling biasa di seluruh dunia kecuali Mexico. Ia memerlukan minuman itu sendiri, garam, lemon atau kapur. Sejumput garam dicurahkan ke lubang ibu jari, dijilat, setelah itu minuman diminum dalam satu teguk dan dimakan bersama lemon atau limau.

Murni, seperti tequila di Mexico.

Dalam pelbagai koktel, tetapi untuk ini lebih baik menggunakan alkohol jenis murah, yang mahal untuk koktel tidak digunakan.

Cara memilih tequila?

Memilih tequila tidaklah mudah, terutama untuk pemula, untuk ini anda harus mengikuti beberapa peraturan:

Negara yang mengeluarkan botol itu mestilah Mexico semata-mata. Untuk mengesahkan ini, digit pertama pada kod bar mestilah 750, jika tidak, pembeli cuba menjual palsu.

Anda tidak boleh mengambil tequila dengan 51 peratus kandungan jus agave, sekurang-kurangnya 99 peratus, dan lebih baik 100.

Sebelum membuat pilihan langsung, anda harus mempelajari jenama tersebut dengan teliti di Internet..

Nombor khas (NOM) digunakan untuk mengenal pasti tequila. Dengan itu anda dapat mengenali penyulingan yang menghasilkan botol.

Penyimpanan

Walaupun tequila adalah alkohol yang kuat, syarat berikut untuk penyimpanan yang betul ada untuknya:

  • Suhu penyimpanan yang disyorkan 15-18 darjah.
  • Anda tidak boleh meletakkan botol di bawah sinar matahari terbuka.
  • Palam mesti ditutup sesekat mungkin, udara berlebihan tidak boleh masuk ke dalam botol.

Ulasan

Tequila dengan agave 100 peratus mempunyai ulasan positif. Tetapi tequila dengan banyak ramuan pihak ketiga tidak boleh membanggakannya. Ulasan untuk minuman seperti itu dicampurkan, dan kualiti tequila yang dicairkan hanya bergantung pada pengeluar dan kumpulan tertentu..

Video

Tequila adalah minuman Mexico kebangsaan dengan rasa dan khasiat yang unik. Tequila sebenar dibuat secara eksklusif di Mexico.