Menambah sayur adalah bagaimana dan mengapa?

Menambah (sayur-sayuran atau ikan fillet, misalnya) adalah apabila sebilangan kecil air (atau kaldu atau krim) dituangkan ke dalam periuk atau kuali dan rebus sebentar (tanpa mendidih) di bawah penutup tertutup.

Dengan menambahkan sayur-sayuran dengan cara ini, mereka dapat memelihara rasa dan nutrien mereka secara maksimum..

Sekiranya anda mengambil fillet ikan, ia cepat masak..

Dan untuk kuah ikan, fillet ikan harus ditumis dengan sayur-sayuran yang sudah digoreng (wortel, bawang).

Blanch, reneh, tambah.

Resipi dari koki terkenal, pertunjukan masakan, kelas induk gastronomi. Masakan gourmet telah lama menjadi sesuatu yang tidak dapat dicapai oleh kami. Untuk menyenangkan orang yang dikasihi dengan karya masakan, anda hanya memerlukan keinginan dan pengetahuan mengenai asas-asasnya, dan penguasaan akan datang dengan pengalaman. Mari berkenalan dengan istilah memasak yang paling biasa.

Apa maksud "blanch"

Dalam resipi, sering disarankan untuk pra-blanch produk - beri, buah-buahan, sayur-sayuran, daging, ikan. Maksudnya, rendam dalam air mendidih untuk waktu yang sangat singkat, biasanya tidak lebih dari 1 minit. Jika tidak, produk akan mula dimasak..
Blanching digunakan untuk beberapa tujuan.

  • Pertama, untuk pembasmian kuman makanan halus. Sebagai contoh, jika strawberi dicelupkan ke dalam air mendidih selama 60 saat dan kemudian dikeringkan, ia akan disimpan di dalam peti sejuk sehingga seminggu tanpa penampilan acuan. Atau semasa menyediakan salad dengan kembang kol mentah, asparagus. Mikroba akan mati, dan rasa dan vitamin akan dipelihara.
  • Kedua, untuk membuat filem pelindung di permukaan produk. Sebagai contoh, daging "diseduh" sehingga tidak kehilangan jus semasa proses selanjutnya.
  • Ketiga, untuk melembutkan kulitnya. Blanch timun sebelum acar, pic dan pir sebelum membuat isian pai.

Apa maksudnya melepaskan

Menambah adalah mendidih dalam sedikit kaldu atau air, atau dalam jusnya sendiri, apabila cecair meliputi produk paling banyak separuh. Dalam kes ini, sebilangan produk di atas paras cecair dimasak dalam wap tepu. Anda boleh reneh di atas dapur atau di dalam ketuhar, di dalam kuali, di dalam periuk, di dalam loyang yang dalam, tetapi di bawah penutup. Daging dan sayur-sayuran biasanya dididihkan di dalam air, kadang-kadang dengan penambahan minyak; cendawan - dalam jus mereka sendiri. Produknya berair, dan kuahnya aromatik dan kaya. Inilah cara mereka memasak kentang atau labu dalam susu, isi bayam dan banyak lagi..

Apa maksud "memadamkan"

Stewing adalah rebusan yang hampir sama, tetapi dengan penambahan rempah, akar dan produk tambahan lain. Selalunya, daging atau sayur digoreng sebelum direbus dengan air, kuah atau sos. Rebusan biasanya memakan masa lebih lama daripada mendidih, jadi jika daging / sayur belum masak dan cairan telah menguap, tambahkan air dan teruskan proses memasak. Anda boleh merebus makanan apa pun: daging, ikan, sayur-sayuran - dalam kepingan besar atau kecil, termasuk dengan penambahan lauk, yang disiapkan bersama dengan produk utama.

Apa maksud "coklat"

Sauteing adalah penggorengan ringan dari makanan yang dicincang halus, paling sering sayur-sayuran akar, dengan api dalam api sederhana. Pada masa yang sama, sayur-sayuran secara praktikal tidak berubah warna, tidak memperoleh kerak renyah, tetapi hanya menjadi lebih lembut dan memperlihatkan rasa dan aroma mereka, yang selalu ditingkatkan ketika berwarna coklat. Tepung juga ditumis untuk menebal kuah dan sos. Untuk sos béchamel, ia digoreng dalam kuali sehingga kering muncul bau. Untuk sos daging merah - dalam mentega hingga coklat keemasan. Untuk sos putih, termasuk krim masam, juga dengan penambahan minyak, tetapi hingga sedikit menguning.

Apa maksudnya "menggoreng"

Lemak dalam adalah lemak haiwan atau sayuran yang dipanaskan hingga suhu tinggi. Produk dicelupkan dalam lemak mendidih dan digoreng di dalamnya hingga satu darjah atau yang lain. Inilah cara penyediaan kentang goreng, donat, kayu berus dan banyak lagi. Minyak penggorengan yang tersedia secara komersial berfungsi dengan baik dengan minyak kacang, zaitun, soya, dan jagung..

Menambah makanan

Anda boleh menambah kebanyakan sayur-sayuran, ikan segar, potongan daging babi, daging sapi muda, daging ayam dan fillet permainan, produk daging cincang - potongan daging, bebola daging, bebola daging.

Pada masa yang sama, nutrien dan bahan perasa produk masuk ke dalam kaldu dalam jumlah yang jauh lebih kecil daripada semasa memasak konvensional, oleh itu, hidangan yang dibuat dari produk rebus lebih enak dan lebih sihat daripada yang direbus. Sos disediakan dari kuah yang dihasilkan untuk hidangan rebus. Labu, zucchini, tomato, sorrel dan sayur-sayuran lain, yang mudah melepaskan kelembapan ketika dipanaskan, dibenarkan dalam jus mereka sendiri.

Kubis, lobak, wortel dan sayur-sayuran lain, daging dan produk ikan dibenarkan memasak dengan sedikit air atau kaldu. Ini adalah cara memasak yang mudah dan cepat: makanan yang dicuci, dikupas dan dicincang dimasukkan ke dalam pinggan cetek yang dilumurkan dengan minyak (stewpan, angsa), jika perlu, diisi dengan air atau kaldu sehingga mereka direndam dalam cecair hingga setengah atau lebih sedikit (bergantung berapa lama produk akan masak), tutup pinggan dan masak dengan mendidih hingga lembut.

Penambahan banyak digunakan untuk memasak makanan untuk kanak-kanak dan orang sakit..

Cara rebusan sayur

Kandungan artikel

  • Cara rebusan sayur
  • Apa maksudnya melepaskan masakan
  • Cara memasak sayur rebus

Bagaimana hendak masak

Sayuran reneh bermaksud memasaknya dalam sedikit cecair. Cecair itu boleh menjadi air atau kaldu. Sayuran dibasuh, dikupas dan dicincang dengan teliti sebelum dimasak. Anda boleh menambah sayur-sayuran seperti tomato, kubis, kembang kol, brokoli, lobak, lobak merah, labu, zucchini, kacang hijau. Griskan pinggan di mana anda akan memasak sayur. Masukkan sayur-sayuran ke dalamnya dan tutup dengan air separuh. Tutup dan masak sayur hingga lembut. Sebaiknya tuangkan sayur-sayuran dengan air panas dari cerek. Oleh itu, mereka akan bersedia lebih cepat..

Tomato, labu, zucchini boleh direbus dalam jus mereka sendiri. Oleh itu, cukup untuk menuangkan minyak ke dalam kuali. Sayuran memasak juga mesti ditutup dengan penutup. Oleh itu, mereka mengekalkan jumlah vitamin dan nutrien maksimum. Goreng sayur hingga lembut dan keemasan..

Anda boleh menambah sayur-sayuran bukan sahaja dalam kuali, tetapi juga dandang berganda. Untuk melakukan ini, letakkan sayur cincang di salah satu lapisan pengukus dan masak selama 10 minit. Memasak sayur-sayuran beku untuk stim berlangsung lebih lama: 12-15 minit. Periksa kesediaan dengan pisau tajam.

Sekiranya sayur-sayuran adalah sebahagian daripada hidangan lain, reneh hingga separuh masak (mestilah sedikit pekat). Kemudian letakkan mereka di hidangan utama.

Hidangan sayur-sayuran kukus dan lauk pauk

Sayur-sayuran yang dimasak dalam sos krim masam adalah hidangan berkhasiat dan lazat. Anda tidak memerlukan lebih dari 20 minit untuk menyiapkannya. Bahan-bahan hidangan: 200 gram zucchini, 200 gram labu, 4 lobak merah, 50 gram kacang hijau, 2 sudu besar. mentega, 1 sudu besar. garam tanpa slaid, 3 tangkai pasli. Untuk sos krim masam, anda memerlukan: 100 gram krim masam, 2 sudu besar. mayonis, 3 ulas bawang putih, 1 sudu kecil. selasih, 0.5 sudu kecil garam, 0.5 sudu kecil. lada hitam.

Sediakan sos krim masam terlebih dahulu. Campurkan krim masam dan mayonis. Hancurkan bawang putih dalam penekan bawang putih. Masukkannya ke krim masam. Hanya tinggal garam dan lada campuran. Sos sudah siap! Sekiranya anda tidak mempunyai kemangi, ganti dengan selasih kering atau dill.

Sekarang potong sayur menjadi kiub. Rebus setiap sayur secara berasingan dalam mentega. Panaskan sedikit kacang hijau sedikit. Campurkan sayur-sayuran yang dimasak dengan sos krim masam. Taburkan pasli cincang halus di atas pinggan.

Sediakan sayur rebus ke dalam sup susu. Ambil 250 ml susu, 200 ml air, 70 gram kentang, 25 gram wortel, 45 gram zucchini, 80 gram kubis, 5 gram mentega, 1 sudu besar. garam. Dadu cuka, kentang dan wortel. Dan potong kubis. Lumurkan lobak merah dan kubis dalam sedikit air. Masukkan mentega di sana. Didihkan air sup sehingga mendidih. Masukkan zucchini cincang, kentang, wortel dan kubis di sana bersama dengan kuahnya. Letakkan penutup di atas periuk dan reneh sup dengan api kecil selama 10 minit. Kemudian tuangkan susu panas ke dalam periuk, didihkan. Hidangkan sup dengan sisa mentega.

Sayuran kukus: apa itu dan cara memasak?

Ramai suri rumah suka menggembirakan orang yang disayangi dengan hidangan baru, enak dan sihat. Selalunya dalam resipi yang anda suka, anda boleh menemui konsep sayur-sayuran "rebus", yang tidak biasa bagi semua orang. Apa itu dan bagaimana memasak sayur-sayuran kukus - ini mengenai artikel ini.

Apakah maksudnya?

Selalunya, makna istilah kuliner "melepaskan" dikelirukan dengan "browning". Kaedah memasak sayur-sayuran dengan cara menggoreng melibatkan menggorengnya dalam bentuk zarah cincang kecil, ini dilakukan dengan sedikit minyak. Melepaskan adalah prosedur memasak dengan cara yang istimewa. Memasak makanan dengan cara ini bermaksud memasaknya dengan sedikit cecair untuk waktu yang singkat. Semasa proses ini, sayur-sayuran mesti ditutup dengan cecair..

Penambahan dilakukan dengan api kecil, sementara pinggan mesti mempunyai penutup yang sesuai. Akibatnya, sayur-sayuran dipanaskan sepenuhnya, tetapi tidak direbus. Makanan yang disediakan menggunakan kaedah ini diketahui mempunyai rasa dan faedah yang lebih cerah dan kaya..

Tidak seperti mendidih, pemindahan vitamin dan nutrien ke dalam kaldu tidak dilakukan semasa mendidih - mereka tetap berada di dalam sayur. Pada masa yang sama, hidangan ini mempunyai rasa semula jadi dan menyenangkan. Dalam perniagaan kuliner, kaedah memasak ini sering digunakan untuk makanan diet..

Bagaimana hendak masak?

Proses penyediaannya adalah memasak sayur-sayuran dalam sedikit cecair. Dengan cara ini, sayur-sayuran disediakan, serta hidangan bijirin, daging dan ikan. Tahap kesediaan produk sayuran dapat ditentukan oleh keadaan renyahnya, tetapi tidak direbus..

Perkara penting yang perlu diingat semasa memasak:

  • adalah lebih baik untuk memilih hidangan yang dicirikan oleh penutup yang sesuai, lapisan tidak melekat, bahagian bawah rata yang rata dan tepi yang tinggi;
  • sayur-sayuran tidak perlu dikacau, mereka perlu memasak dalam keadaan rehat sepenuhnya;
  • gunakan lemak, minyak dalam jumlah minimum;
  • melepaskan boleh dilakukan dalam jus anda, juga dengan menambahkan kaldu, anggur, air, bir, jus lemon;
  • api besar tidak diperlukan semasa prosedur ini, sayur-sayuran harus dididihkan dalam bentuk cecair.

Langkah demi langkah memasak hidangan berlaku mengikut algoritma berikut.

  1. Penyediaan bahan. Tomato kukus, kubis, kembang kol, brokoli, lobak, wortel, labu, zucchini, kacang hijau pasti sedap. Sayuran yang dimasak hendaklah dibasuh dengan bersih dan dipotong menjadi kiub..
  2. Griskan pinggan bersih dengan minyak atau minyak.
  3. Letakkan makanan di dalam bekas dan tutup separuh dengan cecair.
  4. Tutup pinggan dengan penutup dan reneh hingga lembut.

Sekiranya tomato, labu atau labu sedang disiapkan, mereka tidak perlu menambah cecair. Produk ini akan mempunyai cukup jus untuk memasak. Prosedur ini harus dilakukan hanya dengan penutup ditutup, dengan itu, jumlah maksimum vitamin dan sifat bermanfaat akan dipelihara. Proses pembakar boleh dilakukan bukan sahaja dengan penggorengan, tetapi juga dengan dandang berganda. Untuk menjadikan makanan siap, anda perlu meletakkannya di dalam loyang double boiler, kemudian mereka memasak selama kira-kira sepuluh minit. Sekiranya sayur-sayuran dibekukan, maka akan memakan sedikit masa lagi - kira-kira lima belas minit.

Status memasak boleh diperiksa dengan menggunakan pisau. Sekiranya produk rebus akan menjadi peserta hidangan lain pada masa akan datang, maka produk tersebut tidak boleh dipersiapkan. Dalam keadaan yang agak padat, makanan dipindahkan ke hidangan utama.

Hidangan apa yang sedang disediakan?

Sejumlah hidangan lazat dan sangat sihat boleh disediakan dari sayur-sayuran dengan mendidih.

  • Sayuran kukus dengan pembalut susu. Untuk hidangan ini, anda harus menyediakan, memotong dan merendam setiap sayur secara berasingan. Lobak terpakai, lobak, labu, kembang kol, kacang hijau kalengan. Produk rebus dengan lemak tambahan digabungkan dengan kacang polong yang dipanaskan, serta pembalut susu atau krim masam. Kemudian, secukup rasa, hidangan boleh digula, garam dan direbus selama dua minit.
  • Kacang hijau dengan lobak merah. Lobak perlu dipotong menjadi kiub kecil, tambahkan cecair yang dikeringkan dari kacang dalam tin, mentega ke dalamnya dan reneh. Setelah proses penyediaan selesai, masukkan sayur hijau, kuah susu, campurkan semuanya dan didihkan. Pada akhir memasak, hidangan boleh dibumbui dengan sayur-sayuran atau mentega.
  • Kubis putih dengan sos juga sangat sedap. Sebilangan besar sayur-sayuran mesti direbus dengan air, yang sudah diasinkan. Setelah hidangan siap, tuangkan dengan krim masam atau sos susu.
  • Bubur dengan labu dan zucchini. Labu dipotong menjadi kiub kecil, kemudian disalurkan melalui penggiling daging dan direbus dengan lemak tanpa menambahkan cairan. Kemudian semolina ditambahkan ke dalam pinggan, asin dan didihkan. Setelah masak, tuangkan hidangan dengan mentega cair.
  • Pucuk wortel dengan crouton. Lobak mesti dibasuh, dikupas, dipotong-potong dalam bentuk apa pun, masukkan ke dalam periuk, tuangkan dengan sos, tambahkan garam dan reneh dengan api kecil hingga lembut. Untuk menyediakan crouton, anda perlu mengambil roti dan memotongnya dalam bentuk apa pun. Seterusnya, campuran susu telur disediakan, yang diasinkan. Roti disiram dalam campuran dan kemudian digoreng di kedua-dua belah dalam kuali yang mesti dipanaskan dengan baik. Sebilangan pewarna dan crouton siap pakai diletakkan di atas pinggan, dan dituangkan dengan mentega cair di atasnya. Adalah disyorkan untuk memasak makanan ringan yang sama dengan bit..

Pengadukan adalah cara yang unik dan mudah untuk menyediakan lauk sayur. Semasa proses ini, bukan hanya rasa, tetapi juga nilai pemakanan produk yang dipelihara, yang tidak mentah, tetapi diserap dengan sempurna oleh tubuh manusia.

Sayuran kukus adalah asas yang baik untuk diet orang yang menderita masalah perut, dan juga berpuasa dan diet..

Bagi pencinta makanan yang lazat, kami sarankan untuk melihat resipi ringkas dari masakan India.

Apa maksudnya rebus sayur

Biasanya, lobak merah, lobak, labu, zucchini, kubis, tomato, bayam, sorrel dibenarkan. Sayuran dibenarkan dalam jus mereka sendiri atau dengan sedikit cecair (air atau kaldu) dengan penambahan mentega. Tudung ditutup semasa penyediaan. Cecair yang tersisa setelah mendidih tidak disalirkan, tetapi digunakan bersama sayur-sayuran. Kehilangan nutrien semasa rebusan jauh lebih sedikit daripada ketika memasak.

Sayuran yang dikupas dipotong menjadi kiub, baji atau batang kayu. Untuk melepaskannya, sayur-sayuran diletakkan dalam lapisan tidak lebih dari 20 cm atau dalam satu baris (kubis). Sayur-sayuran (labu, zucchini, tomato, bayam) dibenarkan tanpa cecair, yang mudah melepaskan kelembapan. Anda boleh membenarkan jenis sayur-sayuran tertentu (wortel, lobak, labu, bayam, kubis, dll.) Atau campurannya. Bayam tidak boleh ditiris dengan kelopak kerana menjadi keras dan berubah warna. Sayuran kukus dibumbui dengan mentega atau sos susu, digunakan sebagai hidangan bebas atau sebagai lauk.

LELAKI DALAM SAUS SUSU

Lobak direbus seperti yang dijelaskan di atas. Kemudian satukan dengan sos susu pekat sederhana, masukkan gula dan panaskan.

Semasa bercuti, letakkan di dalam kuali atau ram, letakkan sepotong mentega di atasnya, anda boleh menambah roti gandum.

CABBAGE PUTIH DIBUAT

Kubis putih dipotong menjadi kepingan atau daun individu dibakar dan digulung menjadi bola, diletakkan dalam mangkuk dalam satu baris, sejumlah kecil kaldu atau air dituangkan, mentega, garam ditambahkan, didihkan, ditutup dengan penutup dan dibiarkan masak. Apabila anda pergi, masukkan ke dalam kuali yang dibelah, piring atau ram, dituangkan dengan susu, atau krim masam, atau krim masam dengan sos tomato. Sekiranya dijadikan lauk, kubis dipotong menjadi kotak-kotak.

Apa itu elaun? Menambah jusnya sendiri

Menambah adalah salah satu kaedah utama pemprosesan termal produk, di mana ia dimasak dengan jus mereka sendiri atau dalam sedikit cecair. Selain mengukus dan mendidih, menggoreng (menggoreng) juga merupakan kaedah utama rawatan haba..

Pengukus berbeza dengan mendidih kerana semasa memproses produk diproses dalam jumlah minimum cairan, seperti air, susu, kaldu atau kaldu. Di samping itu, adalah biasa untuk memasak makanan dalam jusnya sendiri, terutama untuk sayur-sayuran..

Kaedah ini digunakan terutamanya dalam rawatan panas produk yang mempunyai kandungan kelembapan yang tinggi. Untuk melakukan ini, produk diisi dengan cecair hingga kira-kira sepertiga isipadu, dan kemudian dipanaskan dengan penutup ditutup. Dengan rawatan ini, bahagian bawah produk yang disiapkan dimasak dalam bentuk cecair, sementara bahagian atas berada dalam suasana wap..

Sejumlah produk makanan boleh dimasak dengan cara ini tanpa menggunakan cecair - dalam kes ini, ini disebut mengukus dalam jus mereka sendiri, yang dibebaskan ketika dipanaskan. Ciri khas kaedah ini adalah bahawa bahan yang kurang larut dari produk dipindahkan ke dalam cecair.

Ngomong-ngomong, makanan juga boleh dibiarkan lemak pada suhu sekitar 90-95 ° C. Kaedah ini digunakan terutamanya semasa menyediakan hidangan sejuk dan lauk pauk..

Dari sayur-sayuran tanpa air dan kaldu, adalah kebiasaan untuk membiarkan zucchini, labu, tomato dan buah-buahan lain yang mudah melepaskan kelembapan mereka sendiri. Kubis, lobak, wortel dan rutabagas tidak mempunyai sifat ini, dan oleh itu disarankan untuk membiarkannya dengan penambahan lemak dan cairan (rata-rata, 200 ml air atau kaldu digunakan per kilogram sayur-sayuran, serta 20-50 gram lemak).

Anda perlu membiarkan sayur-sayuran masuk selama lima belas hingga dua puluh minit. Benar, beberapa tanaman sayur-sayuran (hijau) - contohnya bayam dan kelim, dibenarkan tidak lebih dari sepuluh minit. Saya mesti mengatakan bahawa bayam tidak boleh disiram dengan kelim, kerana yang pertama mengandung asam, yang membuat bayam menjadi keras dan berubah warnanya.

Menambah disebut cara paling rasional untuk memproses bayam, di mana kehilangan vitamin dan garam mineral secara praktikal tidak termasuk. Untuk melakukan ini, sedikit air (kaldu) dituangkan ke dalam pinggan, yang dipanaskan hingga mendidih, setelah itu bayam yang dibasuh diletakkan di dalam cairan. Masukkan ramuan segar dalam bekas tertutup dengan mendidih yang kuat.

Menurunkan

Menambah adalah salah satu cara untuk menyediakan makanan diet, yang menjaga rasa, aroma dan nilai pemakanan dari bahan yang digunakan. Peraturan elaunnya cukup mudah..

Apa yang dimaksudkan dalam memasak dengan istilah "melepaskan"?

Topping difahami bermaksud memasak makanan yang terdedah kepada panas dalam sejumlah kecil cecair. Selalunya, kaldu, air, susu, sayur-sayuran atau mentega, jus sayur-sayuran atau buah-buahan, dan kadang-kadang wain kering digunakan untuk muncul. Sebilangan sayur-sayuran dan buah-buahan berair (labu, tomato, zucchini, pic) boleh direbus dalam jus mereka sendiri. Pada dasarnya, mendidih adalah persilangan antara rebusan dan mendidih. Perbezaan utamanya ialah penyerapan dilakukan pada suhu rendah: di ambang takat didih atau sedikit di bawahnya.

Tujuan memasak adalah untuk menyediakan makanan pemakanan di mana vitamin, unsur mikro berharga, kualiti rasa bahan dan aroma semula jadi dipelihara secara maksimum..

Kaedah rawatan haba ini sering digunakan untuk menyediakan makanan untuk bayi, orang yang menderita penyakit saluran gastrointestinal, lemah setelah pembedahan atau penyakit serius..

Produk apa yang dibakar?

Biasanya sayur-sayuran, ramuan, potongan ikan dan daging (daging sapi muda, daging babi), bebola daging, bebola daging, bebola daging, isi ayam (ayam, ayam belanda), nasi, kadang-kadang beri dan buah-buahan dibenarkan. Sebagai peraturan, setelah kaedah memasak ini, sejumlah kaldu tetap ada, bersama dengan jus sayur yang dikeluarkan. Berdasarkan asasnya, anda boleh menyediakan sos lazat yang akan melengkapkan hidangan utama dengan sempurna..

Udang kukus dalam jus tomato dengan kepingan tomato.

Jenis stok dan cara melakukannya dengan betul?

Pertama, simmer mesti dilakukan di dalam bekas dengan penutup yang tertutup rapat..

Kedua, rawatan haba produk dilakukan pada suhu rendah. Suhu yang paling optimum dianggap dalam lingkungan antara 80 hingga 95 darjah. Bagaimana praktiknya jika anda tidak mempunyai termometer khas di dapur anda? Tidak ada gelembung besar di atas air, permukaannya ditutup dengan riak cahaya. Sekiranya anda menyedari bahawa bisul yang kuat telah bermula, kurangkan api hingga maksimum..

Produk boleh diletakkan dalam cecair panas atau sejuk. Keluarkan busa yang kelihatan seperti yang diperlukan, tambah garam dan perasa di hujungnya.

Sangat mudah untuk menentukan kesediaan sayur-sayuran dan daging: mereka harus dicucuk dengan bebas menggunakan tongkat kayu (mancis, tusuk gigi) atau garpu.

Waktu mendidih secara langsung bergantung pada produk yang dipilih: sayur-sayuran dan buah-buahan dibenarkan dari beberapa minit hingga setengah jam, potongan daging dan bebola daging - 15-20 minit, kepingan daging keseluruhan - dalam satu jam.

Proses penyediaan boleh dilakukan baik di atas kompor dan dengan meletakkan kuali atau bekas lain di dalam ketuhar..

Sebelum memulakan kerja, semua komponen pinggan mesti dipotong kecil - dari 1 hingga 3 cm.

Dianjurkan untuk meletakkan bakso dan bakso dalam satu lapisan, lapisan sayur-sayuran dan sayur-sayuran akar tidak boleh melebihi 10-12 cm. Lapisan daun kubis, bayam, asparagus dan pelbagai sayur-sayuran, terkena reneh, tidak boleh lebih tebal dari 20 cm.

Elaun dibahagikan kepada dua jenis:

  • dalam;
  • cetek.

Semasa mendidih secara dangkal, makanan direndam dalam air atau cecair lain hanya dari bahagian bawah, atau separuh.

Semasa mendidih, kuahnya hampir menutupi ramuan, jadi prosesnya sangat serupa dengan mendidih. Namun, dalam kes ini, perlu diingat perbezaan utama dalam melepaskannya: ia dilakukan dengan api kecil tanpa mendidih. Jenis rawatan haba ini sesuai untuk sayur-sayuran dan buah-buahan dengan pulpa halus. Berkat kaedah memasak ini, struktur produk ini akan tetap utuh..

Tidak syak lagi, hidangan yang dibuat dari produk rebus ternyata jauh lebih sihat daripada yang digoreng, dan lebih menyelerakan, lebih beraroma daripada yang direbus.

Komposisi dan rasa vitamin semula jadi bahannya dipelihara kerana semasa proses reneh, nutrien, aroma dan rasa masuk ke dalam kaldu lebih rendah daripada semasa memasak biasa.

MENINGKAT

Tanpa air dan kaldu, biarkan labu, zucchini, tomato dan sayur-sayuran lain dengan mudah melepaskan kelembapan. Kubis, wortel, lobak, rutabagas tidak mempunyai sifat ini, oleh itu ia dibenarkan dengan penambahan cecair dan lemak (untuk 1 kg sayur-sayuran, rata-rata 0,2 liter air atau kaldu dan dari 20 hingga 50 g lemak diambil).

Sayuran dibawa selama 15-20 minit. Sedikit sayur-sayuran, seperti bayam dan kelim, dibiarkan reneh selama 8-10 minit. Jenis sayur-sayuran tertentu (kubis putih, labu, bayam), serta campurannya dibenarkan.

Menambah adalah cara yang paling rasional untuk memproses bayam, hampir menghilangkan kehilangan garam dan vitamin mineral. Untuk mendidih, tuangkan sedikit air atau kaldu ke dalam pinggan (dengan lapisan 0,5 cm atau kurang), panaskan air hingga mendidih, letakkan bayam yang telah dibasuh dan reneh dalam bekas tertutup dengan mendidih yang kuat. Bayam tidak boleh disiram dengan kelim, kerana yang terakhir mengandungi asam, dari mana bayam menjadi keras; lebih-lebih lagi, warnanya berubah.

Cara menanam sayur dengan betul?

Apa itu elaun?

Simmering sedang memasak makanan dalam sedikit air atau kaldu tepat di bawah titik didih dalam bekas yang tertutup rapat. Jadi, dalam sayur-sayuran, rasa dan khasiatnya dipelihara secara maksimum, walaupun tidak kekal mentah dan diserap oleh badan dengan baik.

Waktu memasak sayur rebus adalah 15 hingga 20 minit. Masak dan bayam masak selama 8-10 minit.

Sebagai tambahan kepada sayur-sayuran, anda boleh menambah ikan segar, potongan kecil daging, potongan daging, fillet unggas. Dalam jus anda sendiri, anda boleh mendidih sayur-sayuran yang mudah melepaskan kelembapan ketika dipanaskan: labu, zucchini, tomato.

Sayuran kering boleh menjadi asas diet untuk masalah perut, diet dan puasa..

Cara menanam sayur?

Kami mencuci, mengupas dan memotong sayur-sayuran. Kami memasukkannya ke dalam pinggan berminyak, isi dengan air atau kaldu sehingga separuh direndam, tutup rapat dengan penutup dan masak dengan api kecil, tanpa mendidih. Sekiranya sayur-sayuran dimasak dalam jus mereka sendiri, tidak ada cecair yang perlu ditambah.

Rebus dengan sayur rebus

Bahan-bahan:

  • tomato
  • kentang
  • zucchini atau zucchini
  • terung
  • cendawan
  • bawang besar
  • sos soya

Semua sayur-sayuran saya, kentang kupas dan cendawan, potong. Potong terung menjadi kepingan tebal, dan zucchini atau zucchini menjadi kiub. Potong bawang menjadi setengah cincin atau kiub. Keluarkan kulit dari tomato dan potong menjadi kepingan sewenang-wenangnya.

Panaskan kuali dan salutkan dengan minyak sayuran (mungkin tanpa). Kami menyebarkan bawang, tomato, kentang dan cendawan, tutup rapat dengan penutup dan masukkan api sederhana. Selepas 8 minit, masukkan zucchini dan terung dan reneh selama 12-15 minit lagi.

Semasa memasak di dalam rebusan, anda boleh menambah sedikit kicap. Juga, rebusannya perlu masin dan lada.