Citron - perihalan buah, faedah dan bahaya, kandungan kalori, komposisi. Cara memilih dan menyimpan sitron, aplikasi memasak

Citron (Citrus medica), juga cedrate, adalah tanaman abadi dari keluarga rue. Merupakan salah satu dari empat buah sitrus yang sebenar (selebihnya adalah buah pomelo, mandarin dan papeda /, dari mana semua buah sitrus lain dihasilkan oleh hibridisasi dan / atau pemilihan buatan).

Asal - Para saintis kini bersetuju bahawa semua spesies sitrus berasal dari Asia Barat Daya, di mana mereka dijumpai dalam bentuk liar dan tidak berbudaya. Citron juga dapat berasal dari wilayah India yang bersebelahan dengan perbatasan dengan Myanmar, dari lembah di kaki Himalaya.
Dalam penyebaran buah sitrus ke barat, banyak yang melihat peranan Alexander the Great, yang sampai ke Parsi (sekarang Pakistan) bersama tenteranya.

Foto: bagaimana Citron tumbuh

Buah sitron adalah yang terbesar di antara buah sitrus yang lain. Sebilangan spesimen mencapai panjang 30-40 cm dan diameter 20-30. Dari segi bentuk dan penampilan, sitron mirip dengan lemon biasa, tetapi kulitnya lebih tebal, sering bergelombang, dengan potongan yang lebih kurang. Beberapa jenis berwarna oren. Terdapat juga varietas sitron yang ditumbuhkan secara buatan di China yang disebut "Buddha's Fingers". Buah dari pelbagai ranting ini di bahagian bawah menjadi beberapa proses seperti tentakel. Bahagian ini mengandungi sejumlah kecil pulpa.

Perbezaan utama antara sitron dan tanaman lain seumpamanya adalah kulit yang tebal dan lebat (tebal sehingga 5 cm), yang melindungi sejumlah kecil pulpa yang tidak berair dan terasa pahit. Bubur dibahagikan kepada bahagian, mengandungi beberapa biji.

Citron tumbuh di atas pokok kecil setinggi 1,5 hingga 3 m. Kadang-kadang bentuknya lebat kerana bercabang kuat. Dahan tanaman ditutup dengan duri tunggal. Daun berwarna bujur, hijau tua, runcing. Daun muda berwarna ungu. Bunganya besar, tumbuh baik sebagai perbungaan dan secara tunggal, putih dengan warna kemerahan.

Daging buah-buahan ini masam secukup rasa, dengan kepahitan. Terdapat varieti dengan pulpa manis dan masam. Konsistensinya agak kering. Ia biasanya tidak dimakan tanpa diproses. Bau tanaman ini sangat kuat, minyak pati yang diperoleh dari daunnya digunakan dalam industri minyak wangi..

Kebaikan dan keburukan sitron

Buah eksotik ini telah digunakan untuk tujuan perubatan sejak zaman dahulu lagi. Malah nama latinnya "citrus Medica" mencerminkan ini. Kerana kaya dengan vitamin C, ia telah digunakan untuk selesema dan pemulihan. Dipercayai bahawa sitron membantu penyakit paru-paru dan pencernaan, misalnya, mabuk laut atau toksikosis, serta keracunan ringan. Buah ini bahkan digunakan untuk gigitan ular dan serangga beracun. Jus sitron meningkatkan selera makan, menyokong pencernaan. Sup ayam atau daging babi disediakan dengannya untuk gangguan selera makan..

Kulit buah cenderung merangsang aktiviti pencernaan. Nada nada, mempunyai sifat ekspektoran. Di beberapa negara Afrika, ia digunakan untuk merawat rematik.

Orang Cina menggunakan sitron sebagai ekspektoran, ekstraknya termasuk dalam banyak ubat antitussive.

Untuk penyakit saluran gastrousus, hati, limpa, infus sitron juga digunakan. Ia juga boleh diambil untuk proses keradangan di kerongkong dan nasofaring..

Minyak pati sitron digunakan untuk penyedutan untuk penyakit saluran pernafasan atas, serta antiseptik dan antibiotik. Buahnya dapat digunakan untuk memerangi kemurungan, gangguan sistem saraf dan sakit kepala. Ia juga digunakan untuk penyedutan untuk penyakit saluran pernafasan: asma, radang amandel.

Citron juga telah memasuki industri kosmetik. Minyak patinya digabungkan dalam pelbagai jenis produk: sabun, syampu, topeng untuk wajah, badan dan rambut, dan lain-lain. Minyak sitron paling berkesan untuk memerangi ruam kulit, jerawat, pigmentasi kerana sifat bakteria dan kandungan asid sitrik yang tinggi. Banyak produk pemutih wajah yang begitu popular di Asia termasuk ekstrak sitron.

Merebus daun dan bunga membantu mengatasi masalah rambut dan kulit kepala: mengeringkan kulit berminyak, menjadikan rambut bersinar dan lebih tebal, nada dan melindungi.

Dalam penyakit saluran gastrointestinal seperti gastritis, ulser perut, pankreatitis, hepatitis virus, penggunaan sitron dikontraindikasikan, kerana jusnya dapat meningkatkan pencernaan dan menyebabkan pemburukan penyakit..

Citron, seperti buah sitrus lain, adalah alergen yang kuat.

Kandungan kalori, komposisi dan kandungan nutrien

Terdapat 22 kcal (92 kJ) setiap 100 g produk - nilai tenaga rendah.

Nilai pemakanan:

  • Protein: 0.9 g;
  • Lemak: 0.1 g;
  • Karbohidrat: 7 g
  • Yang mana gula: 3 g.
  • Vitamin A: 2 mcg;
  • Tiamin / B1 /: 0,40 mg;
  • Riboflavin / B2 /: 0,02 mg;
  • Niacin / B3 /: 0.1;
  • Vitamin B6: 0,06 mg;
  • Folat / B9 /: 9 mcg;
  • Vitamin C: 40 mg
  • Vitamin E: 0.2 mg.

Mineral:

  • Kalsium: 40 mg
  • Zat besi: 0.6 mg
  • Magnesium: 12 mg
  • Mangan: 0.037 mg
  • Fosforus: 22 mg
  • Kalium: 163 mg
  • Natrium: 11 mg
  • Zink: 0.13 mg.

Citron mengandungi sejumlah besar asid sitrik - hingga 5%. Sakharov - hingga 2.5%, termasuk 0.7% sukrosa. Kandungan minyak pati dalam kulit - hingga 0.2%.

Cara memilih dan menyimpan sitron

Pulpa sitron tidak berpisah dengan baik dari kulit, tetapi jika buahnya menyusut sedikit, maka bubur itu tidak mungkin terpisah sama sekali. Sitron ini tidak baik untuk makanan. Buahnya harus tegap, segar, tanpa tanda busuk, bintik-bintik gelap.
Citron boleh disimpan di dalam peti sejuk selama kira-kira 10 hari..

Cara makan sitron, resipi

Bubur sitron pahit, kering, dan oleh itu praktikalnya tidak digunakan mentah. Tetapi sangat sesuai untuk membuat jem, sos, perap, jus, roti bakar. Ia juga dapat digunakan sebagai bumbu untuk hidangan ikan. Buah-buahan manisan dibuat dari kulit sitron.

Jam Citron

  • 1 sitron;
  • 1 oren;
  • Gula dalam jumlah yang sama dengan berat buah;
  • Air.

Basuh buah, potong nipis menjadi baji. Keluarkan biji. Rendam semalaman.

Tiriskan air, pindahkan buah ke dalam periuk, tambahkan air sehingga benar-benar menutup isi, rebus.

Tiriskan air lagi, tuangkan segar, rebus lagi. Tiriskan air untuk kali ketiga dan timbang jisim yang dihasilkan. Campurkan dengan gula dalam nisbah 1: 1. Masukkan air lagi dan teruskan dengan api kecil, kacau, selama kira-kira 45 minit, sehingga jisim menebal hingga konsisten jem.

Citron Gula-gula "Tangan Buddha"

  • 3 cawan sitron dadu
  • 3 cawan gula putih
  • 2 cawan air.

Rebus air dalam periuk besar. Letakkan sitron di dalamnya, kecilkan api hingga sederhana, masak selama kira-kira 30 minit sehingga isinya lembut (tetapi jangan sampai mendidih). Tiriskan air, toskan sitron.

Campurkan sitron, 2,5 cawan gula dan 2 cawan air dalam periuk, letakkan di atas api sederhana dan masak, kacau sekali-sekala, sehingga suhu mencapai 110 ° C. Angkat dari panas dan sejuk hingga suhu bilik. Tiriskan buahnya. Cecair yang berlebihan boleh disalirkan ke dalam balang dan disimpan di dalam peti sejuk.

Susun buah di rak dawai, biarkan kering hingga melekit, sekurang-kurangnya 24 jam.

Tuangkan baki gula ke dalam mangkuk cetek dan gulungkan kepingan. Pindahkan ke pinggan untuk kering selama 2 jam lagi. Hidang.

Adakah mungkin menanam sitron di rumah?

Apa yang perlu anda ketahui mengenai tanaman ini sebelum mencuba menanamnya di rumah:

  • Sitron dalaman adalah termofilik buah sitrus yang paling;
  • Pada musim sejuk, ia harus disimpan di ruangan yang cerah pada suhu + 4- + 6 ° C dengan rejim penyiraman sederhana - menunggu lapisan tanah atas kering;
  • Pada musim panas, tanaman ini memerlukan banyak kelembapan. Ia harus disimpan dalam kuali dengan air dan memastikan penyiraman dan penyemburan biasa 2-3 kali sehari;
  • Sinar matahari langsung berbahaya bagi anak benih, jadi periuk dengan tanaman harus disimpan di dalam ruangan yang terang, tetapi harus dilindungi dari sinar langsung;
  • Citron boleh dibiakkan dengan biji, yang mesti ditanam pada bulan Mac-April dalam substrat berkhasiat;
  • Pokok memerlukan makan yang kerap - hingga 3 kali sebulan dalam tempoh berbuah dan tumbuh;
  • Bunga akan mula muncul 2-3 tahun selepas penanaman;
  • Buah sitron dapat mencapai 500 g dalam keadaan bilik, jarang - hingga 1 kg.

Video menunjukkan sitron yang ditanam di rumah:

Citron

Zedrat (Citrus medica), tumbuhan dari genus Citrus dari keluarga rue. Pokok renek atau pohon kecil setinggi 3 m. Cabang dengan duri axillary tunggal sepanjang 3-5 cm. Daunnya besar, bujur bujur, padat, dengan tangkai bersayap pendek. Daun atas pucuk tumbuh berwarna ungu; pada pucuk matang, berwarna hijau gelap. Bunganya berwarna putih dengan warna kemerahan, besar, bersendirian atau dalam perbungaan, biseksual atau lelaki berfungsi. Buahnya besar, panjang 12-14 cm, lebar 8-10 cm, panjang, bujur atau keruh, dengan tombol kasar, bergelombang (jarang licin), sangat tebal (2-5 cm) lemon-kuning, kadang-kadang oren, pahit atau rasa manis, dengan aroma yang menyenangkan, pulpa masam atau masam manis, sedikit berair, mengandungi asid sitrik. Tanah Air - India dan China Selatan, tidak diketahui di alam liar. Ia dibiakkan di banyak negara dengan iklim subtropika dan tropika. Ia dibawa ke pantai Laut Hitam Caucasus pada akhir abad ke-17, tetapi kerana rintangan es yang lemah, ia tidak menyebar; terdapat di penanaman koleksi dan kebun raya di zon subtropika lembap SSR Georgia. Pokok Ts membeku dengan kuat pada suhu –3 hingga –4 ° C. Buah-buahan digunakan untuk membuat selai, kupasnya digunakan untuk buah manisan. Di India dan negara-negara subtropika lain, anak benih C. digunakan sebagai sumber pokok tanaman sitrus lain, lebih jarang sebagai tanaman hiasan. Minyak pati diperoleh dari daun, bunga dan kulit buah. Lihat juga tanaman sitrus.

Lit.: Zhukovsky P.M., Tanaman budaya dan saudara-mara mereka, edisi ke-3, L., 1971.

Citron

Citron

Citrus medica var. Medica
Pengelasan saintifik
Domain:Eukariota
Kerajaan:Tumbuhan
Subkingdom:Tumbuhan hijau
Jabatan:Berbunga
Kelas:Dikotiledon [1]
Superorder:Rosanae
Pesanan:Sapindoaceae
Keluarga:Akar
Keluarga Kecil:Jingga
Suku:Jingga
Subtribe:Sitrus
Pandangan:Citron
Nama saintifik antarabangsa

Citrus medica L., 1753

  • Aurantium medicum (L.) M. Gómez
  • Citreum vulgare Tourn. bekas Kilang.
  • Citrus alata (Tanaka) Yu.Tanaka
  • Citrus balotina Poit. & Turpin
  • Citrus bicolor Poit. & Turpin
  • Citrus bigena Poit. & Turpin
  • Pautan citrus cedra
  • Citrus cedrata raf.
  • Citrus crassa Hassk.
  • Citrus fragrans Salisb.
  • Citrus gongra raf.
  • Citrus hassaku Yu.Tanaka
  • Citrus hiroshimana Yu.Tanaka
  • Citrus kizu Yu.Tanaka
  • Jeruk kwangsiensis Hu
  • Citrus limetta Risso
  • Citrus × limodulcis Rivera, et al.
  • Citrus limon (L.) Osbeck
  • Citrus limonimedica Lush.
  • Citrus lumia Risso
  • Citrus nana (Wester) Yu.Tanaka
  • Citrus odorata Roussel
  • Citrus pyriformis Hassk.
  • Citrus sarcodactylus Siebold ex Hoola van Nooten
  • Citrus sudachi Yu.Tanaka nom. inval.
  • Kilang Citrus tuberosa.
  • Limon × vulgaris Ferrarius ex Miller

Citron, sitrat (lat.Citrus Medica) adalah spesies tanaman abadi dari genus sitrus (Citrus) dari keluarga Rutaceae. Termasuk dalam subjenis sitrus (Citrinae).

Kandungan

  • 1 Taburan dan ekologi
  • 2 Penerangan botani
  • 3 Varieti
  • 4 Perosak dan penyakit
  • 5 Kepentingan dan aplikasi
  • 6 Sastera
  • 7 Catatan

Pengedaran dan ekologi

Pada zaman dahulu, sitron ditanam secara meluas di India Barat, Asia Barat dan Mediterranean. Dia adalah buah sitrus pertama jauh sebelum era kita sampai ke Eropah. Sekarang ia ditanam di banyak negara, tetapi di kawasan kecil, kerana pokok sangat beku pada suhu −3, −4 ° С dan tidak banyak digunakan dalam industri makanan..

Penerangan botani

Citron adalah pokok renek atau pohon kecil setinggi 3 m. Cabang dengan duri axillary tunggal sepanjang 3-5 cm.

Daunnya besar, bujur bujur, lebat, dengan tangkai daun bersayap pendek. Daun atas pucuk tumbuh berwarna ungu, pada pucuk matang - hijau tua.

Bunga berwarna putih dengan warna kemerahan, besar, bersendirian atau dalam perbungaan, biseksual atau lelaki berfungsi.

Memiliki buah sitrus yang terbesar - panjangnya 12-40 cm, diameter - 8-28 cm. Mereka memanjang, kuning seperti lemon, kadang-kadang oren, dengan kulit tebal (2.5-5 cm).

Varieti

Dalam spesies, sebilangan varietas dibezakan: [2]

  • Citrus medica var. etrogen
  • Citrus medica var. Medica
  • Citrus medica var. sarcodactylis - Buddha's Fingers, varieti sitron eksotik yang tumbuh di China dan Jepun. Buah aromatiknya dibahagikan kepada beberapa lobus seperti jari, dengan sedikit pulpa, dengan biji yang kurang berkembang (atau tidak ada biji).

Perosak dan penyakit

Perosak utama adalah pelbagai jenis serangga skala, hama sitrus merah (Panonychlis citri), mealybug. Cendawan jelaga menetap pada rembesan kudis. [sumber tidak dinyatakan 3236 hari]

Dengan kelebihan atau kekurangan kelembapan, daun dipengaruhi oleh pelbagai jenis bintik dan mula gugur..

Makna dan penerapan

Bubur buah masam atau masam manis, sedikit pahit, rendah berair dalam bentuk segar tidak digunakan untuk makanan, ia digunakan terutamanya dalam pengeluaran gula-gula untuk jem, tambalan. Di Sisilia, juga dimakan segar (bersama dengan kulit), dibumbui dengan garam. Dari kulit buah, yang mempunyai aroma yang kuat, minyak pati berharga diperoleh, yang digunakan untuk perisa minuman, gula-gula dan produk kuliner, serta untuk membuat selai dan buah-buahan manisan.

Bubur buah mengandungi hingga 5% asid sitrik, hingga 2,5% gula (sukrosa - 0,7%), kulit buah - minyak pati (hingga 0,2%). Minyak itu mengandungi limonena, dipentene, sitral.

Citron (Ibrani אתרוג [etrog]) adalah salah satu dari empat tanaman yang digunakan dalam agama Yahudi untuk Netilat Lulav, sebuah ritual tradisional Sukkot (Pesta Tabernakel) [3].

Sastera

  • Dudchenko L.G., Koz'yakov A.S., Krivenko V.V. Tumbuhan beraroma pedas dan beraroma pedas: Buku Panduan / Otv. ed. K. M. Sytnik. - K.: Naukova Dumka, 1989.-- 304 p. - 100,000 salinan - ISBN 5-12-000483-0.

Catatan

  1. ↑ Mengenai konvensional menunjukkan kelas dikotilon sebagai takson unggul bagi kumpulan tanaman yang dijelaskan dalam artikel ini, lihat bahagian "Sistem APG" dari artikel "Dikotilon".
  2. ↑ Menurut laman web GRIN (lihat kad kilang).
  3. Tr Etrog - artikel dari Ensiklopedia Elektronik Yahudi

Apa itu wiki2.info Wiki adalah sumber maklumat utama di Internet. Ia terbuka untuk mana-mana pengguna. Wiki adalah perpustakaan awam dan pelbagai bahasa.

Asas halaman ini terdapat di Wikipedia. Teks tersedia di bawah CC BY-SA 3.0 Unported License.

Wikipedia® adalah tanda dagang berdaftar Wikimedia Foundation, Inc. wiki2.info adalah syarikat bebas dan tidak bergabung dengan Yayasan Wikimedia.

Citrons: varieti dengan gambar dan keterangan

11 jenis sitron

Buah sitron dari pelbagai jenis.

Citron, sitrat (lat.Citrus Medica) adalah spesies tanaman abadi dari genus Citrus dari keluarga Rutaceae. Ini adalah semak berduri atau pohon kecil setinggi 3 m. Bunganya berwarna putih dengan warna kemerahan, besar. Citron mempunyai buah sitrus terbesar - panjangnya 12-40 cm, diameter - 8-28 cm. Citron memanjang, kuning, seperti lemon, kadang-kadang oren, dengan kulit tebal (2.5-5 cm) yang luar biasa.

Bubur asam sitram masam atau manis, pahit, rendah juicy dalam bentuk segar biasanya tidak dimakan (walaupun kadang-kadang bubur beberapa jenis sitron ditambahkan ke dalam salad), tetapi banyak digunakan dalam pengeluaran gula-gula untuk jem dan tambalan. Minyak pati berharga diperoleh dari kulit buah-buahan yang sangat aromatik (serta dari bunga dan daun), ia digunakan untuk perisa minuman, gula-gula dan produk kuliner, produk bijirin, membuat jem dan buah manisan. Kulit segar adalah perasa wangi untuk pelbagai hidangan. Anda boleh memasak jem, marmalade, buah-buahan manisan, perapan dari kulit sitron. Dan tambahkan kulit ke jem lain untuk perasa.

Citrons untuk perisa makanan bakar.

  • Citrus medica var. etrogen
  • Citrus medica var. Medica
  • Citrus medica var. sarcodactylis - "Jari Buddha", "tangan Buddha". Pelbagai sitron eksotik dari China dan Jepun. Buah wangi dibahagikan kepada beberapa lobus, seperti jari, dengan sedikit pulpa, dengan biji yang kurang berkembang (atau tidak ada biji). Lihat penerangan terperinci di bawah.

Tangan Buddha Citron.

Kadang-kadang sitron keliru dengan lemon, tetapi sebenarnya ini adalah tumbuhan yang berbeza, penampilannya sangat berbeza, rasa dan buahnya berbeza, dan sifat lemon dan sitron berbeza.

Citron sangat diminati dalam bidang perubatan, membenarkan nama Latinnya Citrus Medica. Sejak zaman kuno, sitron telah ditanam sebagai tanaman perubatan. Dia disebut oleh Theophrastus (abad ke-4 SM) dan juga oleh Pliny. Itu digunakan sebagai ubat untuk mabuk laut, untuk membantu sistem pernafasan dan pencernaan. Dianggap sebagai penawar, disyorkan untuk mual semasa kehamilan. Buah sitron digunakan dalam perubatan tradisional di negara yang berlainan hari ini. Dalam perubatan Cina, kulit buah sitron digunakan sebagai alat untuk merangsang pencernaan, ekspektoran, tonik. Di India, kulitnya digunakan untuk disentri dan halitosis. Di Afrika - sebagai ubat untuk rematik.

Sifat aromatik unik sitrus ini dihargai oleh pengeluar produk minyak wangi..

Minyak pati sitron adalah antiseptik dan antibiotik. Kesan antimikroba lebih kuat daripada lemon. Apabila digunakan dalam lampu aroma, nyah kuman ini sempurna. Oleh itu, ia membersihkan udara dan tanaman sitron yang tinggal di dalam bilik anda dengan sempurna. Apabila digunakan dalam campuran urut, meningkatkan peredaran darah.

Penyakit dan perosak

Citron tanaman dalaman dapat menjangkiti kutu (spiderweb, red) dan scute palsu, terutama pada suhu tinggi pada musim pemanasan dan kelembapan udara yang rendah. Kerosakan perisai palsu terutamanya daun (bahagian bawah) dan batang hijau.

Langkah kawalan utama adalah pencegahan, anda perlu menjaga kebersihan tanaman, mencuci dan menyembur.

Sekiranya perosak muncul, tanaman dibasuh atau disembur dengan infus atau rebusan tanaman racun serangga atau fitonutida (0,5 sendok teh bawang putih hancur atau 1 sendok teh bawang cincang halus, bersikeras selama 24 jam dalam bekas tertutup dengan air, memproses tanaman beberapa kali pada selang 7 8 hari, kerana penyerapan pada telur kutu dan scute palsu tidak berfungsi, hanya pada orang dewasa). Anda juga boleh menggunakan persediaan racun serangga yang sudah siap..

Essenhat

Essenhat - pelbagai sitron dari tapak semaian sitrus Switzerland.

Etrog

Citrus medica L.

Ejaan alternatif: "etrog," "athrog", dll..

Etrog adalah pokok kecil dan semak dengan kebiasaan tumbuh terbuka. Pertumbuhan baru dan bunga dengan warna ungu, pokok sangat sensitif terhadap fros. Ia adalah tumbuhan yang sangat termofilik. Daunnya memanjang, sedikit runcing dan agak lekuk, dengan tepi bergerigi. Buahnya kelihatan seperti lemon yang memanjang, tetapi dengan bentuk yang menghampiri api lilin. Buah masak jauh lebih besar daripada lemon. Kulitnya berwarna kuning, berkilat, tebal dan bergelombang. Buahnya sangat aromatik, dengan aroma khas ungu. Buahnya melekat pada pokok dengan baik. Terdapat banyak biji. Dagingnya berwarna kuning pucat dan masam, tetapi tidak terlalu berair.

Terutama ditanam untuk kegunaan ritual Yahudi pada festival penuaian Sukkot pada bulan September atau Oktober. Orang-orang Yahudi percaya bahawa ini adalah buah dari pohon yang disebutkan dalam Imamat 23:40: “Dan pada hari pertama mengambil buah dari pohon yang indah, dahan palem dan dahan pohon yang berdaun, dan pohon willow, dan bersukacitalah dengan Tuhanmu, tujuh hari dan merayakannya percutian ini kepada Tuhan tujuh hari dalam setahun. " Pokok Etrog untuk tujuan ini tidak boleh dicantumkan ke batang bawah; sebaliknya, mereka mesti ditanam pada akarnya sendiri, dari biji atau keratan.

Buah dari pokok cantuman tidak digunakan untuk ritual, tetapi kadang-kadang dijual untuk kegunaan kuliner. Kulitnya digunakan untuk membuat selai, serta perasa untuk hidangan manis, pencuci mulut dan minuman beralkohol..

Perkataan "Etrog" mempunyai beberapa makna:

1) Dalam bahasa Ibrani dan Yiddish, "etrog" bermaksud "sitron", termasuk semua perwakilan perubatan spesies sitrus.

2) Pengertian utama dan paling umum, bagaimanapun, merangkumi jenis dan jenis buah sitrus yang dianggap sesuai untuk penggunaan ritual Yahudi.

Untuk penghasilan buah-buahan yang boleh dipasarkan, anda perlu melakukan banyak langkah: melindungi buah dengan berhati-hati dari noda yang disebabkan oleh angin, matahari, duri dan serangga.

Gigante

Lemon "Lipo" / Lemon "Imperial" "Imperial lemon" / C. Lemon Imperial (gigante).

C. limon x C paradisi

Agaknya kacukan lemon dan limau gedang.

Di Taman Botani Diraja (Kew), kacukan diklasifikasikan sebagai "Imperial Lemon".

Tumbuhan berduri yang cepat tumbuh dengan daun hijau tua yang besar dan bahagian atas bulat. Ragamnya masih ada (mekar dan berbuah sepanjang tahun), menghasilkan tinggi. Bunga besar, putih. Buahnya besar, berbentuk seperti limau gedang. Kupasnya berwarna kuning, halus, kaya dengan minyak pati.

Rasa lemon klasik, tetapi kurang masam, dengan rasa limau gedang.

Rico Rosso

Citron ricco rosso (citrus limonimedica ricco rosso), Red Limon Rosso / Limonimedica. Antico Di Rocca Imperiale. Sinonim: limon rosso merah, sitrus limonimedica pigmentata. Sub-spesies berkaitan: citrus limonimedica rubra.

Hibrida sitron dan lemon, pelbagai jenis Itali lama. Dibaiki, tetapi berbunga terbesar diperhatikan pada musim bunga dan musim luruh. Pokok yang kuat dengan dedaunan hijau gelap, saiz sederhana, daun bulat dan tunas ungu.

Buah bersaiz sederhana, dari bujur hingga fusiform dengan kulit kasar dan pericarp. Pada masa awal pematangan mereka memiliki warna "burgundy" yang sangat spesifik, yang kemudian berkembang menjadi warna oren-kuning. Buah yang terdedah pada cahaya matahari lebih merah.

Ia sangat hiasan..

Buburnya serupa dengan lemon klasik, tetapi rasanya lebih manis dan lebih enak. Kulit Citron Rosso serupa dengan kulit sitron, tetapi tidak setebal.

Di bawah keadaan budaya periuk dalam penyimpanan, ketinggian sitron ini bergantung pada ukuran tab mandi dan syarat penahanan. Purata kira-kira 1 meter.

Jus ini digunakan dalam memasak untuk membuat minuman dan koktel. Baji yang dihiris digunakan untuk tujuan hiasan untuk menghias pinggan dan koktel. Kulit kering digunakan dalam teh herba. Telah lama digunakan untuk tujuan perubatan karena kandungan vitamin C, kalium, magnesium, fosforus dan kalsium yang tinggi. Buah Citron Rosso mempunyai kesan anti-barah yang ketara.

Pavlovsky

Tumbuhan dewasa tidak melebihi 1.5 m, bercabang dengan duri. Daunnya besar, berkilat, hijau tua. Bunga besar, putih, dengan warna merah jambu di bahagian luar, dikumpulkan dalam kelompok 3-5 tunas, jarang tunggal. Buah dengan berat hingga 200 g, kulitnya berwarna kuning, bergelombang. Terdapat beberapa buah di pokok. Buburnya ringan, sedikit berair, masam, dengan sedikit kepahitan. Pembentukan mahkota diperlukan selepas setiap pertumbuhan.

Tanaman ini subur sendiri, tetapi disarankan untuk menggunakan serbuk sari bunga yang sama pada stigma putik dengan sikat lembut setelah bunga mekar. Tidak perlu menormalkan tunas, sistem pengawalan sendiri tanaman melakukannya sendiri, hanya ovari yang optimum tetap di dahan.

Tumbuhan sitron boleh cedera pada musim sejuk jika terperangkap dalam draf semasa ditayangkan.

Pada musim sejuk, sitron terasa lebih enak daripada lemon, tumbuh dengan baik dan berbuah, kerana buah yang paling termofilik adalah buah sitrus..

Pokok yang matang boleh tumbuh setinggi dua meter.

Buah sitron Pavlovsk jelas berbeza dengan buah lemon Pavlovsk: buahnya kelihatan lebih besar, mempunyai bentuk yang lebih bulat dan mempunyai permukaan kulit bergelombang yang tidak biasa (untuk ini disebut juga shishkan). Buah mencapai ukuran yang mengagumkan: panjang hingga 15 cm dan lebar 12 cm, berat 300-500 g.

Kupasnya tebal, seperti limau gedang, ia dihargai oleh tukang masak dan koki pastri. Daging sitron terasa masam, dengan sedikit kepahitan.

Pigmentasi

CITRONNIER ROUGE / Citrus Pigmentata. C. limonimedica "Pigmentata". Limonymedica "Pigmentata" Lemon "Rosso"

Buah kuning masak mempunyai warna "pemerah pipi". Kulitnya berwarna kuning, ketika matang, ia memperoleh warna merah-oren (pigmentasi, oleh itu nama varietasnya). Buah-buahan bersaiz besar hingga sederhana. Buah spektakuler boleh menimbang hingga 3 kg! Ia adalah tanaman yang berkembang pesat dengan bunga dan buah-buahan yang besar dan sangat harum yang tumbuh dengan cepat. Berasal dari Asia dan India.

Jeruk ini mempunyai aroma yang sangat kuat. Duri panjang, boleh mencapai 3-4 cm. Bubur perisa lemon, asam sederhana, sangat aromatik, apabila dipotong buahnya berbau seperti oren.

San domenico

Limonymedica "San Domenico"

C. limonimedica "Sanctus Dominicus"

Varieti sitron kuno, yang ditanam di kebun keluarga Medici, disebutkan pada abad ke-17. Varietas ini dinamai Saint Dominic: sitrus ini ditanam pada zaman kuno oleh para sami Dominika. Pada tahun 1839, ahli botani dan penjelajah Itali, Giorgio Gallesio menulis, "Ini juga sitron, tetapi berbeza dengan yang lain dalam ukuran yang sangat kecil untuk sitron dan bentuk buah yang tidak biasa".

Tanamannya agak kecil, cenderung tumbuh ke atas. Daunnya bergigi kecil, bentuknya tidak biasa (bersendi dengan hujung runcing). Mekar pada tunas besar hingga 5 cm. Buah wangi, tidak terlalu masam.

Vegegata sitron

Citrus Medicа variegata.

Variegasi (variegated) berasal dari bahasa Inggeris yang bervariasi, yang bermaksud "motley", "spotted", "multi-colour". Hari ini, tanaman seperti ini sering disebut sebagai "bervariasi".

Varieti ini mempunyai sifat hiasan yang luar biasa: buah-buahan dan kehijauan yang pelbagai, digabungkan dengan pertumbuhan tanaman yang kuat dan stabil, menjadikan sitron bervariasi ini sesuai untuk mana-mana bilik. Buahnya adalah ukuran dan warna lemon, selalunya dengan jalur hijau gelap. Daun tebal mempunyai bintik-bintik putih dengan cahaya muda dan hijau tua, serta warna kelabu. Tumbuhan yang kuat, tumbuh dengan baik dan berbuah, mekar sepanjang tahun. Kupasnya memerlukan buah-buahan manisan.

Menurut beberapa ulasan, sitron bervariasi tumbuh di rumah agak lebih buruk daripada buah sitrus lain, lebih perlahan, sering menumpahkan daun.

Peretta / Perettone

C. limonimedica "Perettone"

Cortus x limonimedica hort. 'Perettone'

Buah memanjang, berbentuk ovate-pear, bersaiz sederhana (6-8 cm), dengan leher panjang dan puting di bahagian atas. Warna kuning terang yang kuat, bubur jus sederhana, dengan rasa yang enak, kebanyakannya diadu.

Tangan Buddha

Citron Tangan Buddha

Citrus medica L.

Buah-buahan muncul sepanjang tahun. Pokok kecil atau pokok renek dengan tabiat terbuka. Sangat sensitif fros. Bunga dan daun baru diwarnai dengan warna ungu. Buah-buahan yang sangat kecil dan belum masak juga berwarna ungu, hampir berwarna coklat. Buahnya besar, rata-rata panjang 15-30 cm, membelah memanjang di hujung yang bertentangan, karpet dibahagikan kepada segmen yang kelihatan seperti jari manusia.

* Osmant, atau Osmantus (Latin Osmānthus) - genus tumbuhan berbunga malar hijau dari keluarga Zaitun.

Kulitnya berwarna kuning, buahnya sangat aromatik pada akhir pematangan, dengan aroma khas violet dan osmanthus *. Buahnya keras tanpa pulpa dan biji berair.

Buah sitron Tangan Buddha biasanya masak pada akhir musim luruh dan awal musim sejuk..

Di China, Tangan Buddha sitron melambangkan kebahagiaan dan umur panjang. Orang Cina suka membawa buah sitron ini di tangan mereka, meletakkannya di atas meja di rumah mereka, mempersembahkannya sebagai korban di kuil mezbah. Citron ini telah dihargai selama berabad-abad.

Buahnya menarik kerana bentuk dan aromanya yang indah; ia digunakan untuk pencuci mulut dan hidangan masin. Kulit buah-buahan yang belum dihiris dan dikeringkan diresepkan sebagai tonik dalam perubatan rakyat.

Pokok ini sangat terkenal sebagai pokok hiasan, sering dalam bentuk bonsai, dan ditanam di dalam pasu sebagai tanaman rumah. Tangan Buddha telah lama dikenali, hingga abad ke-10 Masihi. SM, kilang ini sangat popular di wilayah Fujian. Seniman China melukis buah ini dalam bentuk batu giok dan tulang, di panel kayu yang dipernis..

Di Jepun, "bushukan," Tangan Buddha adalah hadiah Tahun Baru yang hebat. Dipercayai bahawa dia dapat memberikan nasib baik di rumah. Orang Jepun membeli buah-buahan ini dan meletakkannya di atas kek beras khas, bukannya bunga. Digunakan oleh orang Cina dan Jepun untuk mengaroma bilik dan pakaian. Ia juga ditanam sebagai tanaman kerdil, dan spesimen yang baik sangat berharga untuk tujuan hiasan dan buah..

Tangan Buddha menghasilkan buah yang berbeza dari bentuk sitron lain, jika tidak, ia adalah wakil khas dari spesies sitron. Ia dilihat sebagai satu varietas di AS dan Eropah, tetapi di China sebenarnya ada sekurang-kurangnya selusin jenis Tangan Buddha, yang berbeza dalam bentuk buah, warna dan ukuran, dan pertumbuhan pohon. Varieti ini dibahagikan kepada beberapa jenis, mereka ditanam untuk tujuan tertentu, misalnya, untuk pengeluaran buah-buahan atau bonsai. Berbagai jenis yang terdapat di Yunnan disebut "Muli" (atau "Xiangyanggo") adalah perantara antara sitron biasa dan Tangan Buddha.

Terdapat juga bentuk yang bervariasi.

Di China, banyak kajian ilmiah Tangan Buddha citron diterbitkan. Nama Cina-nya sering salah diterjemahkan ke dalam bahasa Inggeris sebagai "bergamot". Orang Cina kini mengusahakan sekitar 2.000 hektar (5.000 ekar) limau Tangan Buddha, terutama di daerah Jinhua.

Sebuah risalah mengenai buah sitrus pada akhir abad ke-19 (Lelong, 1888) menyatakan bahawa sitrun ini diimport ke California dari Jepun, tetapi selama kira-kira setengah abad, pokok ini jarang ditanam di Amerika Syarikat, namun rasa ingin tahu di kebun persendirian. Pada awal 1980-an, hampir tidak ada perkebunan komersial Tangan Buddha di California, tetapi pada tahun 2008, terdapat sekurang-kurangnya 10 hektar tanaman ini di penanam sitrus. Buah ini dijual di pasar Asia, pasar raya dan pasar tani di California dan Pantai Timur, dan dihargai kerana penampilan dan rasanya yang luar biasa. Ini juga digunakan untuk mencicipi makanan gurih, pencuci mulut, dan minuman beralkohol (seperti vodka), dan membuat selai..

Pokok-pokoknya sangat termofilik dan memerlukan lokasi bebas fros. Sangat sukar bagi penanam komersial untuk mengemas buah dari varieti sitron ini kerana buahnya tidak dapat diproses dalam garis kemasan standard, mesti dikupas dan diampelas dengan tangan dan cenderung tumbuh dengan cepat..

Aurantiata

Citron "Aurantiata" / sitron oren

C. medica "Aurantiata" / cedro della Cina, sitron shin.

Citrus medica aurantiata

Nama Biasa: Citron, Aurantiata, Isole di Brissago.

Varieti ini sangat kuno, ia telah dijelaskan sejak abad ke-17. Mungkin sitron Aurantiata adalah kacukan sitron dan oren. Ia adalah sitrus yang kuat dan kuat dengan mahkota padat dan daun hijau gelap yang besar. Bunganya sedikit berwarna merah jambu, sangat harum. Ia mekar sepanjang tahun, tetapi bunga utama berlaku pada musim bunga. Tumbuhan ini menghasilkan banyak buah.

Sebuah semak belukar, keasliannya terletak pada buahnya yang tidak biasa (sederhana dan besar): mereka mempunyai kulit berwarna oren terang yang sangat kasar ketika matang sepenuhnya. Buburnya berair, mempunyai keasidan lemon, kulitnya manis, dengan sedikit kepahitan. Buahnya sangat hiasan, berbentuk bulat dengan jari kaki yang menyempit. Mereka boleh digunakan segar, ditambah ke salad. Nama Itali yang asal ialah Cedro della Cina (sitron Cina). Ini mungkin disebabkan oleh fakta bahawa buah masak sangat mengingatkan pada tanglung Cina..

Rintangan fros: -2 ° C / -3 ° C Dengan penjagaan yang betul, bertolak ansur dengan suhu yang lebih rendah, beku sekitar -8-10 ° C.

  • Varieti lemon (35 keping) dan keterangannya
  • Hibrid sitrus: varieti
  • Lime, limetta: varieti dan tumbuh di rumah
  • Jeruk: varieti dan tumbuh di rumah
  • Kumquat dan Calamondin. Apakah perbezaannya?
  • Apa yang perlu ditanam dalam satu periuk untuk tanaman sitrus?
  • Jingga sebagai tanaman rumah. Varieti

Terima kasih banyak untuk bahan!

Saya sangat ingin mengetahui kepada siapa carniculata beraneka ragam, dan, dengan demikian, penerangan mengenai varietas.

Helo. Tolong beritahu saya Citron Ricco Rosso dan Lemon Rosso bukan tumbuhan yang sama? Sekiranya berbeza adalah berbeza?

Ini adalah citrus limonimedica ricco rosso, ya, sejauh yang saya tahu, perkara yang sama.

Bagaimana cara memesan buah streptocarp dan sitrus? Atau adakah mereka hanya perbincangan? Terima kasih terlebih dahulu!

Di sini, ya, hanya maklumat, anda boleh bertanya dalam kumpulan kami
vk.com/club141212057
Adakah ada yang menjual keratan sekarang.

Saya sangat berterima kasih atas maklumat tersebut. Tidak perlu disangkal lagi dan berguna.

Saya belajar banyak perkara berguna, saya juga harus tahu di mana untuk membeli

Citron

Citron (citrus medicinal) adalah pokok renek (atau pokok) dari keluarga rue yang tumbuh di iklim tropika atau subtropika di Asia dan Mediterranean. Tanah airnya adalah India Barat. Dipercayai bahawa sitron sampai ke negara-negara Mediterranean setelah Alexander the Great pergi ke sana. Buah ini disebut dalam Alkitab, Virgil menulis mengenainya.

Menurut legenda alkitabiah, sitron itu diberikan kepada orang Yahudi oleh Musa, oleh karena itu buah-buahan ini dihormati oleh mereka. Ini adalah tanaman yang agak berubah-ubah: sukar untuk mengusahakannya. Di Eropah, hanya iklim sebahagian pantai Itali - wilayah Calabria, yang kemudian dikenal sebagai Riviera dei Chedri, yang bermaksud "Riviera Citrona", sesuai untuk penanamannya..

  • Apa ini
  • Komposisi kimia
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Sifat berbahaya
  • Permohonan dalam bidang perubatan
  • Aplikasi dalam bidang kosmetologi
  • Cara memilih dan menyimpan
  • Aplikasi memasak
  • kesimpulan

Sejak zaman dahulu lagi, sebuah pasar telah diatur di bahagian-bahagian di mana sitrus, termasuk sitron, dijual. Pada malam perayaan Yahudi, yang disambut setelah penuaian, para rabi dari seluruh dunia datang ke Citron Riviera untuk memilih buah-buahan terbaik. Pasar di Calabria ini ada hingga tahun 1946, dan dengan berdirinya negara Israel dipindahkan ke Yerusalem.

Apa ini

Buah sitron tumbuh di atas pokok setinggi 3 m dari keluarga rue. Daun tanaman ini berwarna hijau pucat, bujur, besar, berdaging. Bunga muncul di pokok pada bulan April-Mei, dan mempunyai warna dari putih hingga merah. Selepas pendebungaan, buah-buahan mulai terbentuk, yang masak pada bulan November-Disember. Buah sitrus perubatan biasa mirip dengan lemon yang sangat besar - panjang 12 hingga 40 cm dan diameter 8-25 cm.

Terdapat beberapa jenis sitron. Yang paling eksotik adalah tangan Buddha. Buah pokok ini seperti tangan dengan banyak jari. Terdapat sedikit bubur buah-buahan ini, bijinya kurang berkembang.

Komposisi kimia

Pulpa sitron mengandungi karbohidrat (hingga 3 g), termasuk serat dan pektin, protein (hingga 0,9 g), dan lemak (hingga 0,1 g). Buahnya juga merangkumi:

  • asid buah (sitrik, klorogenik, quinic, malic, aconitic, isolimonic);
  • fitonutida;
  • glikosida;
  • mineral (kalsium, fosforus, zat besi).

Citron adalah sumber vitamin C. Selain asid askorbik, bubur buah ini mengandungi vitamin B dan beta-karoten.

Vitamin dan mineral
NamaKandungan dalam 100 g pulpa, miligram
Provitamin A (beta-karoten)10.0
Vitamin B1 (tiamin)0.4-0.6
Vitamin B2 (riboflavin)0.04
Vitamin B5 (asid pantotenik)0.2
Vitamin C (asid askorbik)30.0
Kalsium34.0-42.0
Fosforus20.0-77.0
Besi0.4-4.4

Dalam buah sitrus perubatan, bukan sahaja pulpa berguna, tetapi juga kulitnya. Kulit sitron kaya dengan minyak pati, yang mengandungi bahan berguna untuk tubuh manusia:

  • bergapten;
  • kumarin;
  • limetin;
  • diosmin;
  • hesperidin;
  • limonena;
  • aurantiamarin;
  • kepahitan.

Pulpa dan kulit buah kaya akan serat, yang membantu dengan sembelit dan membuang lebihan cecair dari badan.

Citron terkenal dengan kandungan kalori rendah. 100 g pulpa buah mengandungi tidak lebih daripada 20 kcal.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Kerana kandungan bergapten dalam minyak pati kulit, sitron:

  • merangsang pengeluaran pigmen melanin pada kulit;
  • mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf;
  • mencegah kulit terbakar;
  • mencegah degenerasi sel-sel dermis dan epidermis, yang berlaku di bawah pengaruh sinar ultraviolet dan sinaran pengion.

Coumarins dan turunannya (limmettin) yang terkandung dalam buah-buahan ini mempunyai banyak kesan pada tubuh manusia:

  • melegakan kekejangan otot licin;
  • mengurangkan kelikatan darah;
  • mempunyai kesan anti-radang pada kulit;
  • mempamerkan kesan anti-barah.

Kombinasi kumarin dengan diosmin dalam buah-buahan mendorong penipisan darah, yang mengakibatkan peredaran darah yang lebih baik di vena dan kapilari.

Kandungan pektin dan serat yang tinggi dalam pulpa menentukan kesan positif sitron pada organ pencernaan:

  • mengekalkan air di dalam usus;
  • meningkatkan jumlah kandungan usus;
  • merangsang peristalsis;
  • mengurangkan penyerapan kolesterol;
  • mengumpul dan membuang dari badan bahan toksik dan toksin.

Salah satu bahan dalam minyak pati kulit, limonena, adalah antioksidan yang kuat. Terbukti secara saintifik mempunyai kesan pembakaran lemak.

Kepahitan buah meningkatkan selera makan, mengurangkan manifestasi "mabuk laut", menekan rasa mual sekiranya toksikosis wanita hamil.

Terima kasih kepada asid askorbik, yang terdapat dalam kepekatan tinggi dalam sitron, buah-buahan ini:

  • mempunyai kesan tonik;
  • meningkatkan imuniti;
  • menunjukkan tindakan antiseptik dan bakteria;
  • meningkatkan mood;
  • menyumbang kepada pemulihan membran mukus sistem pencernaan;
  • menormalkan komposisi darah.

Vitamin dan mineral lain yang terdapat di dalam pulpa dan kulit buah sitrus eksotik ini menyumbang kepada:

  • memperbaiki kerja peluh dan kelenjar sebum;
  • pemulihan tahap hormon;
  • pencairan kahak dan pembuangannya;
  • penyingkiran keradangan sistem pernafasan;
  • meningkatkan ketajaman visual;
  • menurunkan tahap glukosa darah;
  • mengurangkan mabuk badan.

Penggunaan jus luaran yang diperoleh dari pulpa dan kulit sitron juga berguna untuk penyakit kulit, lecet, lebam..

Bahan-bahan jus buah-buahan dari tumbuhan eksotik ini mempunyai kesan penyembuhan luka, hemostatik, anestetik tempatan, penyembuhan luka.

Sifat berbahaya

Jus sitron menunjukkan sifat sokogonik, iaitu, ia merangsang kelenjar organ-organ sistem pencernaan untuk menghasilkan jus pencernaan (gastrik, pankreas, hempedu). Berkaitan dengan kemampuan ini, penggunaan jus sitrus perubatan pada masa akut perut dan ulser duodenum, gastritis erosif, hepatitis virus dan pankreatitis dikontraindikasikan.

Citron adalah buah yang cukup alergenik, seperti semua buah sitrus, jadi anda harus menolak menggunakannya jika anda mempunyai alahan makanan atau intoleransi individu..

Mengehadkan jumlah buah tanaman ini dalam diet diperlukan pada wanita kecil, wanita hamil dan menyusui.

Permohonan dalam bidang perubatan

Doktor Eropah tidak menggunakan sitron sebagai agen penyembuh, tetapi dalam perubatan oriental banyak digunakan dalam rawatan pelbagai penyakit..

Penggunaan buah sitrus ini berguna untuk gangguan fungsi dan penyakit radang sistem pencernaan:

  • gastritis dengan keasidan yang rendah;
  • dyskinesia saluran empedu;
  • aton pundi hempedu;
  • pankreatitis kronik;
  • kolesistitis;
  • hepatitis bukan virus;
  • sembelit kronik.

Rawatan penyakit saluran pencernaan dengan sitron harus dilakukan hanya dalam tempoh menenangkan penyakit radang. Semasa eksaserbasi dan dalam keadaan akut, penggunaan buah-buahan atau produk dari kulit buah-buahan ini boleh menyebabkan keadaan pesakit bertambah buruk..

Penggunaan sitron dalam makanan membantu menguatkan badan setelah berlanjutan penyakit, campur tangan pembedahan, patologi berjangkit akut. Penyembuh China merawat barah dengan mereka.

Penggunaan luaran produk berasaskan sitron ditunjukkan untuk penyakit kulit, rambut dan kuku:

  • luka bakar solar dan terma;
  • jerawat;
  • vitiligo;
  • psoriasis;
  • jangkitan kulat pada kulit dan lampirannya;
  • kebotakan;
  • gigitan serangga dan ular.

Sekiranya tiada penawar dan penyerap, bubur sitron dimakan sebagai penawar keracunan akut dengan garam logam berat, racun, sebatian kimia.

Adalah berguna untuk memakan buah-buahan ini untuk sikap tidak peduli, kemurungan, migrain, tekanan, gangguan saraf, kerja berlebihan. Mereka meningkatkan peredaran darah dalam tisu dengan diabetes mellitus, urat varikos, polineuropati.

Aplikasi dalam bidang kosmetologi

Minyak pati berguna yang diperah dari kulit sitron telah digunakan dalam kosmetologi. Atas asasnya, sabun tandas, syampu, tonik, balsem dibuat. Jus dari pulut sitron digunakan untuk mengelap masalah dan kulit berminyak di wajah, meringankan jeragat.

Dalam minyak wangi, minyak pati sitron ditambahkan pada komposisi aromatik semasa membuat eau de toilette dan minyak wangi.

Dalam aromaterapi, beberapa tetes minyak ini yang ditambahkan pada lampu aroma dapat menyegarkan udara di dalam bilik dan menghilangkan bau yang tidak menyenangkan..

Minyak pati Citron berpadu dengan minyak pati lain:

  • bergamot;
  • anyaman;
  • ketumbar;
  • bunga ros;
  • buah pala;
  • vanila;
  • lavender.

Ia juga sering digunakan untuk pengelupasan kulit wajah kerana mengandungi banyak asam buah. Jus buah, dicairkan dalam mandian tangan, digunakan untuk melembutkan kutikula, mencerahkan kulit tangan, menguatkan kuku.

Cara memilih dan menyimpan

Sitron tidak tumbuh di negara kita, tetapi mereka bertolak ansur dengan pengangkutan, jadi baru-baru ini mereka mula muncul di rak-rak kedai Rusia. Mereka mula menyanyikan buah-buahan ini pada bulan November-Disember, jadi mereka perlu dibeli tepat pada saat penuaian mereka..

Buah yang matang harus mempunyai kulit kuning yang kuat yang mudah terpisah dari pulpa. Sekiranya mereka terlalu masak, sukar untuk mengupas buahnya. Simpan sitron masak di dalam peti sejuk selama 10-14 hari.

Buahnya boleh disediakan. Untuk melakukan ini, buah-buahan yang diperoleh dibasuh di bawah air mengalir, dipotong menjadi cincin nipis, diikat pada benang atau tongkat dan dikeringkan di tempat teduh. Plat sitron kering boleh disimpan di dalam gelas selama setahun.

Aplikasi memasak

Rasa sitron agak tidak biasa: pulpa kering pahit. Di negara-negara Asia, bubur buah-buahan ini direndam dalam air masin untuk mengurangkan kepahitan. Tetapi, bagaimanapun, dalam bentuk segar, buah-buahan ini jarang dimakan, tetapi makanan yang diawetkan, jem dan buah manisan daripadanya sering digunakan dalam industri gula-gula dan untuk memasak masakan rumah.

Dalam memasak, pulpa dan jus dari buah-buahan eksotik ditambah kepada:

  • sup;
  • sos;
  • makanan ikan;
  • makanan ringan makanan laut;
  • gula-gula (pai, pastri, ais krim, marmalade);
  • minuman, termasuk alkohol.

Buah parut buah ini digunakan sebagai perasa yang enak..

kesimpulan

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Buah sitrus yang cantik dan sihat, sitron adalah eksotik di kawasan kita. Tetapi komposisi kimianya yang kaya dipandang rendah oleh pengguna kami. Citron mempunyai banyak khasiat berguna yang berjaya digunakan oleh penyembuh Asia dalam rawatan pelbagai penyakit: sistem pencernaan, sistem saraf, jantung dan saluran darah. Topikalnya, produk yang dibuat dari pulpa dan kulit buah ini digunakan untuk merawat keadaan kulit.

Sebagai tambahan kepada sifat penyembuhan, buah eksotik mempunyai aroma yang cerah, oleh itu ia sering digunakan dalam kosmetologi dan minyak wangi..

Penggunaan sitron dalam memasak adalah terhad kerana rasa pahitnya yang pahit. Segar, buah ini jarang digunakan. Tetapi bubur dan jus mereka ditambahkan ke sup, hidangan ikan, sos, perasa disediakan berdasarkannya..

Bahan aktif sitrus perubatan mempunyai sifat menjengkelkan, oleh itu, dikontraindikasikan untuk digunakan sekiranya terjadi peningkatan patologi sistem pencernaan. Sifat alahan buah membatasi pengambilannya oleh orang yang mengalami alahan.