Zucchini

Zucchini adalah varieti zucchini Eropah, sejenis labu, buahnya mempunyai bentuk hijau yang panjang. Diagihkan di Eropah Barat dan pantai Mediterranean.

Zucchini tumbuh dengan cepat: mereka boleh dicabut dalam 3-7 hari selepas ovari muncul..

Terdapat lebih daripada 10 jenis dan kacukan zucchini di negara kita..

Zucchini muda mempunyai rasa yang terbaik dan sangat mudah dicerna. Zucchini dapat ditambahkan ke menu anak-anak, untuk diet pasien yang diperbaiki, serta orang yang menderita masalah pencernaan. Berkat mudah dicerna dan kandungan kalori rendah, zucchini adalah salah satu sayur yang paling popular dalam diet penurunan berat badan..

Ukuran zucchini yang ideal ialah 15 cm. Zucchini ini mempunyai kulit yang nipis dan tidak dikupas sebelum dimasak. Zucchini segar muda boleh dimakan mentah dalam bentuk salad. Tetapi anda boleh memasaknya seperti zucchini biasa: barangan, goreng dalam minyak, rebusan. Rasa zucchini sesuai dengan ramuan herba: pasli, basil, tarragon, chives, rosemary.

Biji zucchini digunakan oleh syarikat kosmetik terkemuka sebagai ramuan dalam krim yang mengatur fungsi kelenjar sebum..

Sekiranya anda akan menanam zucchini di kebun anda, anda mesti mengambil kira bahawa ini adalah tanaman termofilik. Bahkan fros jangka pendek 1-2 ° C menyebabkan kematian tumbuh-tumbuhan. Dari biji yang telah lama berbaring di tanah pada suhu rendah, tanaman yang lemah diperoleh, yang kemudian memberikan hasil yang rendah. Biji zucchini bercambah pada suhu sekurang-kurangnya 10-14 "C, tetapi lebih baik jika tanah sekurang-kurangnya 3-4 ° C lebih panas. Suhu optimum untuk pertumbuhan dan pengembangan tanaman adalah 22-25 ° C. Semasa berbunga, suhu optimum adalah 18-20 ° С pada waktu pagi dan 25-27 ° С pada waktu petang, dan dengan pembentukan buah-buahan 25-27 ° С. Tumbuhan tidak dapat bertolak ansur dengan peneduhan dan penebalan berturut-turut, dalam hal ini hasilnya berkurang.

Simpan zucchini pada suhu bilik dan gunakannya dalam empat hingga lima hari. Anda hanya perlu mencuci sebelum makan..

Sifat berguna zucchini

Komposisi kimia zucchini dan zucchini biasa sangat serupa, namun, zat-zat yang terdapat dalam zucchini diserap oleh badan kita jauh lebih mudah dan cepat. Zucchini mengandungi protein, lemak; asid lemak organik, tepu dan tak jenuh - walaupun dalam jumlah kecil; makan serat makanan, karbohidrat, gula kompleks dan sederhana, abu dan banyak air tulen.

Daripada mineral dalam zucchini, kalium adalah yang paling banyak; ada kalsium, sodium, magnesium, fosforus, zat besi. Komposisi vitamin diwakili oleh karotena, vitamin A, C, E, PP, kumpulan B; kandungan pektin yang tinggi dalam buah zucchini membolehkannya sering digunakan dalam pemakanan perubatan dan diet.

Tidak seperti courgettes, zucchini boleh dimakan mentah..

Zucchini membantu meningkatkan pencernaan dan menghilangkan bahan berbahaya dari badan. Ia sangat berguna untuk penyakit hati, jantung, ginjal, perut..

Semakin sedikit zucchini, semakin sedikit yang anda perlukan untuk memasaknya - yang kecil sedap mentah dengan celup. Zucchini sangat mudah disediakan dan sesuai untuk hampir semua kaedah memasak: mendidih atau mengukus, membakar, memanggang, menumis atau memanggang di dalam ketuhar. Jangan memasaknya terlalu lama, terutamanya jika anda mendidihnya, kerana ia menjadi lemas di dalam air dan menjadi tidak sedap. Sebaiknya kukus atau dalam jumlah minimum air mendidih masin selama kira-kira satu minit dan kemudian segera rendam dalam keadaan sejuk.

Zucchini parut mentah adalah tambahan yang sangat baik untuk salad, lauk untuk ikan bakar dengan jus lemon. Tumis zucchini dengan daun bawang atau kacang polong dan sajikan dengan kambing panggang. Zucchini muda kecil boleh ditumis keseluruhan dalam mentega dan thyme, atau dikukus agar tetap renyah.

Sifat berbahaya zucchini

Zucchini harus dikecualikan daripada diet bagi mereka yang mempunyai masalah dengan fungsi pundi hempedu dan buah pinggang. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia mengandungi banyak oksalat, yang dapat memprovokasi perkembangan urolithiasis.

Selain itu, zat ini mengganggu penyerapan kalsium yang normal, walaupun sifat ini tidak menimbulkan ancaman kepada kesihatan..

Juga, zucchini tidak boleh diminum sekiranya perkumuhan kalium terganggu di dalam badan. Dan biji sayuran boleh membahayakan gigi, kerana mereka dapat menipiskan enamel..

Goreng zucchini sedap dan lembut. Cuba buat mengikut resipi dari video.

Apa itu zucchini zucchini: kita mengenal pandangan, mengembangkannya di laman web kita dan menggunakannya untuk hidangan yang lazat

Sekiranya dua puluh tahun yang lalu, hanya sedikit orang Rusia yang dapat menjawab dengan jelas persoalan mengenai apa itu zucchini, sekarang sayur-sayuran Itali sudah pasti menetap dalam resipi hidangan dan salad utama kami. Sup dan pencuci mulut dibuat dengannya, dimakan segar dan sejuk beku. Mengapa kami sangat menyukai zucchini?

Dari artikel itu, anda akan mengetahui apa itu zucchini zucchini dari sudut pandang biologi, apa khasiat sayur yang bermanfaat dan cara memasak hidangan lazat dan sihat dari zucchini.

Apa itu zucchini

Kata Itali yang mesra "zucchini", yang bermaksud labu, akan menyesatkan sesiapa sahaja, terutamanya apabila ia digunakan pada sayur hijau gelap yang memanjang dan panjang. Tidak sesuai dengan labu!

Walau bagaimanapun, dari sudut pandang botani, nama ini cukup tepat, kerana zucchini tidak lebih dari pelbagai labu biasa.

Zucchini adalah pelbagai zucchini: benarkah begitu?

Sejarah sunyi ketika betul-betul zucchini dilahirkan, tetapi ia berlaku terima kasih kepada orang Itali, yang, lebih awal daripada orang Eropah yang lain (pada abad ke-18), menghargai rasa zucchini. Mereka sangat gemar menambahkannya ke hidangan yang berbeza sehingga mereka memindahkan eksperimen mereka ke tempat tidur taman, menyeberangi zucchini dan labu kruknek, berbentuk seperti pir memanjang. Akar, batang, daun dan bunga labu ini sama dengan labu.

Sayur yang diperoleh sebagai hasil pemilihan diberi nama zucchini. Walaupun "ibunya" adalah labu, dia tergolong dalam pelbagai jenis labu. Oleh itu, sayur disebut dengan cara: "zucchini squash".

Penerangan mengenai zucchini

Seperti zucchini, zucchini adalah tanaman tahunan dalam keluarga labu. Ia sihat, mempunyai rasa menyenangkan yang tidak mengganggu, dan sesuai dengan ramuan lain. Walau bagaimanapun, terdapat perbezaan antara "ayah" dan "anak lelaki".

Untuk membezakan zucchini dari zucchini, anda perlu tahu apa perbezaannya..

Tanda-tanda luaran

Bentuk sayuran menyerupai sumsum sayur, tetapi zucchini lebih kecil: spesimen terbesar hampir tidak mencapai 25 cm. Warna zucchini berwarna hijau gelap, mereka juga berwarna hitam, beberapa subspesies mempunyai corak pada kulit dalam bentuk jalur atau bintik. Kulitnya sendiri lebih lembut daripada labu, biji di pulpa hampir tidak kelihatan.

Foto menunjukkan zucchini dari pelbagai jenis.

Di kebun, semak zucchini tidak menyebar di tanah, dan daun hijau gelap yang diukir membentang ke atas. Bunganya besar, berbeza dengan labu, dan mempunyai warna kuning kaya cerah. Buahnya sudah masak lebih awal: penuaian zucchini yang sudah masak sudah muncul pada bulan Jun.

Ciri rasa

Rasa zucchini lebih ketara daripada rasa zucchini, dan mempunyai rasa manis. Agar tidak kehilangan rasa dan aroma, sayur-sayuran ini disyorkan untuk tidak kalengan, tetapi dibekukan. Dan lebih enak - mereka dimakan mentah, sementara kulitnya tidak perlu dikeluarkan, lembut dan sedap, ia mengandungi serat..

Ciri-ciri yang bermanfaat

Zucchini mengandungi sejumlah besar vitamin, tetapi catatan di antaranya adalah vitamin C, iaitu 17.9 mg dalam 100 g produk, yang merupakan 30% dari nilai harian. Daripada mineral tersebut, mangan menyediakan 8% dari keperluan harian tubuh untuknya, yang penting untuk pembentukan tubuh yang tumbuh dan untuk melegakan ketegangan saraf.

Juga 100 g mengandungi:

  • kalsium - 16 mg;
  • zink - 0.32 mg;
  • selenium - 0.2 mcg;
  • magnesium - 18 mg;
  • besi - 0.37 mg.

Serat yang terkandung di dalam kulit mempunyai kesan yang baik pada peristaltik saluran gastrousus. Kandungan kalori sayur adalah 17 kkal, inilah sebabnya ia mendahului zucchini dengan 24 kkal.

Zucchini disarankan untuk dimasukkan ke dalam menu berbagai diet dan hari puasa kerana kandungan kalori rendah dan kekurangan kolesterol. Sekiranya anda bertekad untuk menjaga kesihatan tubuh anda, masukkan zucchini dalam makanan anda!

Perhatian! Zucchini tidak digalakkan untuk orang yang menderita penyakit ginjal, di mana proses perkumuhan kalium terganggu.

Varieti zucchini terbaik

Sebagai tanaman sayuran yang berharga, zucchini terus diperbaiki. Penternak kami juga mengusahakan kestabilan sifat bermanfaatnya: hasil, ketahanan sejuk, kematangan awal, rasa ringan dan kandungan kalori rendah..

Hibrid terbaik

Terdapat banyak jenis zucchini di pasaran benih. Antara rumah tangga, yang paling popular adalah:

  • kacukan dengan nama Tsukesh yang lembut, ia sesuai untuk kawasan pertanian berisiko, tidak bersahaja dalam perawatan. Ini mempunyai rasa yang jelas dan disyorkan untuk salad dan pengetinan;
  • buah-buahan kacukan lain - Zebras - hiasan tembikai yang sangat baik! Mereka dibezakan dengan warna yang tidak biasa: jalur hijau gelap pada latar hijau muda;
  • Jade adalah pelbagai dengan peningkatan imuniti terhadap penyakit kulat. Juga tahan kelembapan dan sesuai untuk kawasan dengan musim panas sejuk dan hujan awal;
  • pelbagai Skvorushka dibezakan oleh produktiviti dan kesahihan yang tinggi, ia disimpan dengan baik dan lama.

Dari kacukan asing, perlu disebutkan:

  • Diamante adalah pelbagai, luar biasa kerana ciri dan hasil penaburannya, dibiakkan oleh penternak Jerman. Ini adalah zucchini yang sudah matang, ia berbuah empat puluh hari selepas menanam di tanah;
  • Zucchini Black - Pemenang Pertandingan Pembiak Amerika 1957, bukan kacukan. Ia dinamakan demikian kerana warnanya hijau gelap, yang kelihatan hitam dari kejauhan. Mereka mengatakan tentang dia - "duduk dan menjauh", dia sangat awal matang dan bersahaja;
  • Ronde adalah zucchini pertengahan musim, yang dicirikan oleh produktiviti tinggi dan berbuah jangka panjang. Buah bulat, sedikit seperti labu, tetapi berwarna kehijauan.

Ciri-ciri yang semakin meningkat

Tidak seperti zucchini yang bersahaja, zucchini memerlukan perhatian yang meningkat. Mereka menyukai tanah yang subur, kehangatan dan kelembapan dan tidak tahan sejuk..

Cara menanam dan membesar

Untuk mendapatkan hasil panen yang baik, perlu memberi tanaman keadaan pertumbuhan yang baik dan penyiangan secara berkala. Tumbuhan ini tidak menyukai tanah berasid, dan berguna untuk menambahkan abu ke dalam tanah untuk mengurangkan keasidan. Pada musim gugur, anda juga perlu memikirkan baja organik, tetapi anda tidak boleh terbawa - baja yang berlebihan di dalam tanah akan memberi kesan negatif terhadap hasil.

Benih ditanam terlebih dahulu untuk anak benih. Untuk memindahkan pucuk ke tanah terbuka, anda perlu menunggu cuaca stabil, kerana zucchini takut beku dan akan mati pada penurunan suhu pertama.

Lebih baik menyimpan anak benih di rumah hijau atau di rumah di tepi tingkap, dan mulailah menanam dengan munculnya sinar matahari yang hangat. Anak benih memerlukan penjagaan, yang terdiri daripada penyiraman dan penyiangan secara berkala. Semasa menyiram, jangan biarkan air masuk ke daun. Pupuk dua kali - apabila daun muncul dan selepas lima belas hari. Dengan pendekatan ini pada bulan Jun, anda sudah dapat menuai tanaman pertama..

Pengumpulan dan penyimpanan

Apabila ovari muda muncul di semak, anda perlu menunggu seminggu dan mula mengumpulkan buah. Tumbuhan ini mempunyai hasil yang tinggi, anda boleh menuai zucchini dua kali seminggu: 15-20 keping dari satu semak pada satu masa.

Zucchini sepanjang 10-15 cm dengan kulit lembut yang lembut baik untuk dimakan. Buah-buahan seperti itu boleh dimakan mentah: mereka tepu dengan unsur surih dan vitamin. Spesimen muda cukup mampu menggantikan timun. Untuk rawatan haba - rebusan, goreng dan bakar - buah sehingga 20 cm sesuai. Pada musim luruh, buah terbesar dituai.

Akan tetapi, mustahil untuk memastikan keseluruhan tanaman segar - ia adalah produk yang mudah rosak.

Untuk pengetahuan anda! Zucchini berada di dalam peti sejuk selama seminggu. Kaedah terbaik untuk mengekalkan sayur-sayuran yang enak ini adalah dengan membekukannya. Apabila dibekukan, kualiti produk yang baik tidak akan hilang. Cara lain adalah persediaan musim sejuk. Ini adalah makanan pembuka, salad, dan kentang tumbuk dengan kaviar. Yang asli malah membuat jem dan jus dengan pulpa.

Aplikasi memasak

Kami telah sampai ke bahagian yang paling lazat - resipi dengan penerangan. Sudah tentu, lelaki kita mampu menyediakan pelbagai hidangan dari sayur yang mesra ini. Tetapi ingin tahu bagaimana keadaannya dengan penyediaan zucchini di tanah airnya - di Itali?

Hidangan zucchini asli

Bunga zucchini dalam adunan

Orang Itali adalah orang yang berkhayal. Mereka tidak hanya menyukai "labu", mereka sangat menyukainya, oleh itu, bukan sahaja buah itu sendiri, tetapi juga bunganya digunakan untuk memasak. Pembuka selera ini akan mengejutkan tetamu anda.

Untuk memasak, kami memerlukan:

  • bunga zucchini - 8-12 pcs.;
  • telur - 1 pc.;
  • tepung - setengah gelas;
  • yogurt atau krim masam - setengah gelas;
  • garam dan gula (secukup rasa), soda (di hujung pisau);
  • minyak sayuran untuk menggoreng;
  • tomato - 1 pc., hijau - secukup rasa;
  • paprika - 1-2 keping.

Kami menyediakan adunan: pukul telur, tambah yogurt atau krim masam, tepung. Gaul rata dengan menambahkan garam, gula, soda.

Pegang bunga zucchini di tepi tangkai, celupkan ke dalam adunan dan segera ke dalam minyak yang sudah dipanaskan untuk menggoreng. Goreng pada kedua-dua belah.

Hiaskan hidangan siap dengan ramuan herba dan irisan tomato yang dihiris nipis. Sedap, sihat dan tidak biasa!

Sup-puri "Peluru"

Untuk membuat sup Puglia puree, kami memerlukan:

  • zucchini - 0,5 kg;
  • kentang - 2 biji. saiz sederhana;
  • bawang merah, tetapi anda boleh mempunyai apa-apa yang ada di rumah - 2 kepala;
  • mentega - 20 g;
  • bawang putih - 1 ulas;
  • kapur - 2 biji.;
  • serbuk kari - 0,5 sudu kecil;
  • susu - 500 ml;
  • krim (tebal) - 100 ml;
  • garam, lada secukup rasa;
  • perasa: ketumbar, kunyit, pudina kering - ½ sdt setiap satu. Burung thyme.

Kupas bawang, potong halus. Panaskan mentega dalam kuali dan goreng bawang di dalamnya hingga lutsinar. Masukkan bawang putih cincang dan kentang kupas dan potong dadu. Didihkan selama 5-7 minit, kemudian masukkan zucchini cincang - mengupas adalah pilihan. Selepas 3 minit, angkat dari api dan pindahkan ke periuk.

Keluarkan semangat dari limau nipis dan perah jusnya dari pulpa. Tuang separuh susu, separuh jus limau nipis ke dalam periuk, masukkan kari dan didihkan, kecilkan api, tutup. Masak selama 10-12 minit, kemudian angkat dari api dan biarkan sejuk sedikit. Pukul jisim dalam puri dengan pengadun, masukkan sisa susu dan didihkan. Musim dengan garam dan lada, tambah semangat dan sisa jus. Masukkan bumbu ketumbar, pudina dan kunyit.

Sapu krim secara berasingan.

Semasa menghidangkan, hiasi sepiring sup Puglia puree dengan sesudu krim disebat dan daun thyme.

Muffin zucchini

Untuk memasak, kami memerlukan:

  • zucchini kecil - 2 biji.;
  • telur - 2 biji.;
  • tepung - 2 sudu besar.;
  • kefir atau yogurt rendah lemak - 1 sudu besar.;
  • gula - setengah gelas;
  • minyak sayuran - 5 sudu besar. l.;
  • serbuk koko - setengah gelas;
  • kopi segera - 1 sudu kecil;
  • walnut - 2 sudu besar l.;
  • serbuk penaik - 2 sudu kecil;
  • kayu manis - 1 sudu kecil;
  • cengkih tanah dan rempah - campuran - 0,5 sudu kecil;
  • cip coklat.

Sediakan mangkuk besar untuk menguli doh. Masukkan telur, campurkan dengan kefir / yogurt dan minyak sayuran. Tuangkan tepung, serbuk koko, kopi, tambah gula dan serbuk penaik. Kemudian masukkan zucchini parut dan kacang cincang sederhana.

Isi acuan muffin dengan jisim yang disediakan sebanyak ¾. Anda perlu bakar dalam ketuhar yang dipanaskan dengan baik pada suhu 200 darjah. Selepas 25 minit, keluarkan mufin yang telah siap dan taburkannya dengan cip coklat.

Zucchini lagi

Ramai orang mengatakan mengapa "orang asing" ini harus memberi perhatian yang besar: bagaimanapun, kita mempunyai sumsum sayur, sayur yang berharga dalam semua aspek..

Mungkin demikian, tetapi bukan tanpa alasan bahawa zucchini telah berakar di negara kita. Kematangan awal dan produktiviti menarik minat para pekebun. Kandungan kalori rendah "Itali" (17 kkal) memecahkan rekod zucchini dan disukai oleh semua pengikut gaya hidup sihat. Terdapat juga kemenangan dalam masakan: zucchini tidak memerlukan pengelupasan dari kulit, ia dimakan mentah, banyak hidangan lazat, asli dan sihat disediakan, bahkan pastri manis.

Zucchini

Kandungan artikel:

Sebilangan besar orang tidak lagi terkejut dengan tumbuh-tumbuhan atau makanan eksotik. Walaupun begitu, zucchini, saudara langsung zucchini, baru-baru ini menjadi semakin popular. Sekiranya anda menerjemahkan nama ini dari bahasa Itali, ini bermaksud "labu kecil".

Zucchini adalah zucchini yang berkisar dari warna terang hingga hijau gelap. Warnanya boleh padat atau mempunyai jalur. Saiz minimum buah sepadan dengan jari, parameter bergantung pada varieti. Menjadi popular di negara-negara Eropah, tetapi pertama kali diperkenalkan di Itali.

Sayuran ini tergolong dalam keluarga labu, namun, ia mempunyai perbezaan yang ekspresif dari zucchini tradisional. Daging zucchini agak lembut, lembut dan lebih enak daripada zucchini. Makan sayur bersama dengan kulitnya. Bergantung pada pilihan anda, ia boleh dimasak dengan rawatan haba atau dimakan mentah..

Semasa ditanam, ia juga mempunyai penampilan daun hiasan dan warna yang indah. Untuk ini, ia sering disukai oleh tukang kebun, kerana zucchini akan menjadi hiasan yang sangat baik untuk mana-mana taman. Penyimpanan jangka panjang, yang seterusnya meningkatkan tahap populariti keseluruhan di pelbagai negara.

Di mana dan bagaimana zucchini tumbuh

Zucchini tergolong dalam keluarga labu dan, seperti kebanyakan spesies ini, tumbuh di tempat yang cerah. Tanah yang sesuai untuknya adalah keasidan sederhana dan strukturnya longgar. Dianjurkan untuk menanamnya setelah tidur malam atau kekacang, kerana zucchini rentan terhadap penyakit di tanah di mana tanaman labu sebelumnya ditanam.

Perlu menanam tanaman di tanah pada awal Mei. Sebelum itu, benih harus direndam dalam kain lembap selama dua hari. Tumbuhan akan kelihatan lebih cepat dan kemungkinan penuaian yang banyak meningkat. Jarak antara lubang bersebelahan dengan beberapa biji mestilah sekurang-kurangnya setengah meter untuk pertumbuhan tanaman yang selesa.

Zucchini juga boleh ditanam dari anak benih. Untuk melakukan ini, setiap tanaman mesti diletakkan di dalam bekas yang berbeza untuk memelihara sistem akar. Anda boleh memindahkannya ke tanah ketika tempoh pembenihan sekitar 30 hari. Dianjurkan untuk melakukan ini pada bulan Mei - awal Jun.

Oleh kerana kilang lebih suka tempat yang cerah, ia perlu memastikan pemanasan tanah dengan baik. Ini dapat dilakukan dengan menanam di tempat tidur tinggi atau menaburkan lubang dengan kompos.

Purata masa pertumbuhan dari penampilan pucuk pertama hingga buah masak sepenuhnya adalah 50 hari. Untuk mengumpulkan biji untuk ditanam pada musim berikutnya, anda mesti menggunakan buah yang paling masak. Sebaik-baiknya, ia dipetik ketika batang yang memakannya kering sepenuhnya..

Komposisi zucchini

Zucchini mengandungi pelbagai unsur dan vitamin yang berguna. Ia menjadi sumber vitamin C dan B. Juga, ia mengandungi sejumlah besar kalium, kalsium dan fosforus..

Vitamin C terdapat di dalam tumbuhan, tanpa mengira jenisnya, dalam kuantiti yang banyak. Dari segi peratusan, lebih banyak daripada lobak merah dan labu. Buah berair kaya dengan karbon dan mengandungi 1.5 gram protein per 100 gram pulpa. Sangat baik sebagai produk diet, kerana ia mempunyai jumlah lemak minimum - 0.2 gram. Rasa manisnya dikhianati oleh 3 gram karbohidrat dan adanya karotena.

Terima kasih kepada komposisi ini, zucchini menjadi produk yang kerap dalam hidangan untuk kanak-kanak atau orang yang sedang menjalani diet. Kerana serat, ia membantu melancarkan pencernaan atau memulihkannya setelah memburukkan lagi penyakit gastrousus yang kronik.

100 gram zucchini mengandungi:

  • Protein: 2.71 gr;
  • Lemak: 0.4 g;
  • Karbohidrat: 2.01g
  • Serat makanan: 1.1 g
  • Abu: 1.05 gr;
  • Air: 92.73 gr;
  • Asid Lemak jenuh: 0.083 g.

Makronutrien:

  • Kalsium: 21 mg
  • Magnesium: 33 mg
  • Natrium: 3 mg
  • Kalium: 459 mg
  • Fosforus: 93 mg.

Vitamin:

  • Vitamin A (RE): 25 mcg;
  • Vitamin B1 (tiamin): 0.042 mg;
  • Vitamin B2 (riboflavin): 0,036 mg;
  • Vitamin B3 (pantotenik): 0.367 mg
  • Vitamin B6 (pyridoxine): 0.142 mg
  • Vitamin B9 (folat): 20 mcg
  • Vitamin C: 34.1 mg
  • Vitamin PP (setara dengan niasin): 0,705 mg.

Unsur surih:

  • Zat besi: 0.79 mg
  • Zink: 0.83 mg
  • Tembaga: 97 mcg
  • Mangan: 0.196 mg
  • Selenium: 0.3 mcg.

Kelebihan zucchini

Berkat kandungan seratnya yang tinggi, zucchini mempunyai kesan positif terhadap fungsi keseluruhan saluran gastrousus. Mineral fosforus membantu menjaga kesihatan setelah lama sakit atau kekurangan vitamin semasa musim sejuk.

Lemak tak jenuh dan tepu, serta pektin, memberikan sifat perubatan kepada tumbuhan. Dengan bantuannya, doktor mengesyorkan membuang toksin dari badan, memulihkannya setelah terdedah kepada racun makanan. Pada masa yang sama, ia mempunyai kesan yang baik terhadap kerja sistem vaskular badan dan organ kencing..

Untuk mengekalkan faedah maksimum, pakar pemakanan dan doktor mengesyorkan memakan buah zucchini muda secara mentah. Bergantung pada pilihan, ia boleh dikukus selama beberapa minit dan semua vitamin dan mineral dipelihara.

Bahaya Zucchini

Zucchini mesti dimakan dengan berhati-hati oleh beberapa kategori orang, jika tidak, produk tersebut boleh membahayakan tubuh. Ini terutama berlaku untuk pesakit dengan masalah buah pinggang kronik. Kalium terdapat di dalam tumbuhan dalam jumlah besar dan cepat terkumpul di dalam tubuh manusia dengan penggunaan berterusan.

Intoleransi individu terhadap produk ini terdapat pada sebilangan kecil orang. Sekiranya gejala alergi, malaise, kelemahan, keracunan makanan muncul, disarankan untuk membuang zucchini dari diet biasa anda dan berjumpa doktor..

Bagaimana zucchini berbeza dengan zucchini

Zucchini dari beberapa jenis hampir tidak berbeza dari segi penampilan dari zucchini, namun, kebanyakan wakil dari genus tumbuhan ini mempunyai perbezaan yang signifikan.

Zucchini, ketika tumbuh, cepat merebak di sepanjang tanah dengan batang panjang. Zucchini dari pelbagai jenis tumbuh di semak. Di samping itu, daunnya selalu mempunyai warna hijau yang kaya, dan dalam beberapa kes - corak hiasan yang menarik. Bubur buahnya lebih lembut dan mempunyai rasa yang cerah..

Lebih senang menanam zucchini, kerana mereka tidak bersahaja dan bertolak ansur dengan perubahan suhu tanpa masalah. Zucchini memerangi rumpai kerana daunnya yang luas dan luas, yang menempati ruang yang luas dan tidak menyediakan wilayah untuk tanaman asing. Sebaliknya, Zucchini adalah aneh dalam penanaman. Dia perlu menyediakan cukup banyak sinar matahari, tanah yang hangat dan lembap. Sebaliknya, ia masak lebih cepat daripada zucchini..

Anda boleh makan zucchini mentah dan memasaknya dengan pelbagai cara. Bubur dibiarkan dimakan bersama dengan kulit. Pada masa yang sama, walaupun zucchini muda memerlukan rawatan panas..

Zucchini meningkatkan fungsi hati dan rendah kalori. Walau bagaimanapun, zucchini mengatasi mereka kerana kandungan kalori yang lebih rendah dan sejumlah besar unsur surih dan vitamin yang bermanfaat. Oleh itu, dialah yang lebih sering dimasukkan ke dalam diet ketika mengikuti diet terapi..

Cara memasak zucchini

Oleh kerana zucchini dapat dimakan mentah, ia dapat digunakan untuk membuat salad vitamin.

Salad zucchini

Bahan-bahan:

  • zucchini;
  • tomato;
  • timun;
  • pilihan bawang;
  • lobak merah;
  • epal masam;
  • garam, lada secukup rasa.

Zucchini dipotong menjadi kepingan kecil, seperti lobak merah. Tomato dipotong menjadi kepingan dan timun dipotong menjadi bulatan. Bawang hancur dalam setengah cincin bersama dengan epal. Semua bahan dicampurkan dan ditambah sedikit, lada tanah ditambah. Sebaiknya gayakan salad dengan minyak zaitun atau krim masam rendah lemak. Hidangan ini sangat sesuai untuk makanan ringan yang sihat..

Sos zucchini

Zucchini sangat bagus untuk membuat sos berdasarkannya. Untuknya, anda perlu memotong sebiji bawang sederhana dan menggorengnya dengan api kecil. Apabila bawang hampir siap, kepingan kecil zucchini juga dihantar ke kuali dan campuran mula rebus. Selepas beberapa minit, tambahkan 2 sudu tepung ke sayur-sayuran sebagai pemekat.

Seterusnya, tuangkan susu ke dalam aliran nipis, dan kacau campuran sentiasa. Sekiranya proses ini terganggu, kuahnya akan berstrata dan akan kelihatan tidak kelihatan. Apabila campuran mulai mendidih, tambahkan garam, lada dan pala secukupnya, dan biarkan dengan api kecil selama beberapa minit. Sos ini sangat sedap dengan spageti..

Rebusan sayur Zucchini

Rebusan sayur Zucchini adalah hidangan yang agak biasa. Untuk melakukan ini, anda perlu mengambil sayur-sayuran bermusim, bawang putih, jus lemon, gula, rempah, garam dan lada. Semua sayur-sayuran dicincang halus dan dihantar ke kuali untuk rebus. Selepas 20 minit, tambahkan gula, jus lemon dan semua rempah secukupnya dan terus reneh selama 5 minit. Adalah disyorkan untuk menghidangkan hidangan dengan ramuan segar yang panas.

Zucchini boleh menjadi ramuan utama dalam hidangan. Jadi, sebagai contoh, kepingan zucchini mesti digoreng bersama lada panas dan bawang putih. Garam, gula, cuka dicampurkan secara berasingan dalam bekas. Untuk mereka ditambahkan kacang pinus, daun pudina segar dan kismis secukup rasa. Campuran ini ditambahkan ke zucchini. Dan semua bahan digoreng dalam kuali selama beberapa minit sehingga sayur-sayuran lembut.

Untuk mengekalkan semua kelebihan produk sebanyak mungkin, tetapi untuk tidak menggunakannya secara mentah, anda boleh menggunakan rawatan haba wap. Zucchini dipotong menjadi bulatan kecil dan dibumbui dengan rempah, garam, lada. Seterusnya, sayur-sayuran dibentangkan pada alat khas untuk mengukus. Mereka dimasak selama 10 minit, sehingga lembut. Dalam bentuk ini, zucchini boleh digunakan sebagai hidangan diet bebas..

Sekiranya seseorang ingin memanggang zucchini, disyorkan untuk menggabungkannya dengan keju keras. Untuk melakukan ini, sayur dipotong memanjang dan sebahagian pulpa dikeluarkan. Seterusnya, keju parut diletakkan di dasar zucchini. Adalah disyorkan untuk menambah garam dan lada sebelum dibakar. Dalam ketuhar yang telah dipanaskan, hidangan dimasak selama 20 minit, sehingga keju menghasilkan kerak emas yang indah..

Zucchini kalori

Zucchini dianggap sebagai sayur diet kerana kandungan kalori rendah..

Segar, 100 gram zucchini mengandungi hanya 20 Kcal.

Sekiranya zucchini cenderung untuk memanaskan rawatan, maka kandungan kalori maksimumnya adalah 50 Kcal, ketika menggoreng mentega.

Apa itu zucchini dan bagaimana memasaknya atau keseluruhan kebenaran mengenai sayur-sayuran pseudo-Itali

Musim panas akan tiba - dan inilah masanya kita dapat menikmati buah-buahan segar, sayur-sayuran dan buah beri. Hari ini saya ingin membincangkan satu buah terkenal yang boleh ditanam di lintang kita..

Terima kasih kepada artikel ini, anda akan mengetahui apa itu zucchini, bagaimana ia tumbuh, apa faedahnya bagi kesihatan manusia, dan bagi siapa ia berbahaya, bagaimana ia boleh disediakan, dan juga bagaimana ia berbeza dengan zucchini biasa..

Apa itu zucchini: penerangan terperinci

Seperti apa rupa tumbuhan

Zucchini adalah sejenis labu dari keluarga cucurbitacea, yang berasal dari Amerika Tengah dan Mexico. Ia datang ke Itali pada abad ke-16, dan dari sana ia menyebar ke seluruh dunia. Di Rusia, mereka belajar tentangnya hanya pada abad ke-19..

Buah itu sendiri berwarna hijau tua, daunnya sangat dipotong, dan coraknya mempunyai warna keperakan. Sudah tentu kelihatan seperti sumsum sayur. Ukuran sayur biasanya panjangnya 25 cm. Idealnya ialah 15 cm.

Kulitnya sangat lembut, dan biji hampir tidak dapat dilihat di pulpa. Bergantung pada jenisnya, dan terdapat sekitar 10 daripadanya di negara kita, buah-buahan ini juga berwarna hitam, kuning, sedikit berjalur dan berbintik-bintik. Pulpa mempunyai rasa manis. Kulitnya agak nipis dan tidak perlu ditanggalkan.

Dalam bahasa Itali, perkataan "zucchini" bermaksud "labu".

Keadaan yang semakin meningkat

Zucchini lebih suka iklim hangat dan tanah lembap yang subur. Mereka tumbuh di semak setinggi 45 cm tanpa bulu mata. Bunga kuning di atasnya juga boleh dimakan. Buahnya boleh tumbuh dengan saiz yang luar biasa, tetapi lebih besar tidak lebih baik. Pilih sayur-sayuran kecil dan sederhana untuk makan.

Zucchini memerlukan banyak cahaya matahari dan penyiraman berterusan, mereka tidak bertolak ansur dengan fros. Suhu di mana tumbuh-tumbuhan terasa hebat melebihi 20 darjah. Mereka tumbuh dengan cepat, tanaman pertama dituai pada bulan Jun.

Seorang lelaki Inggeris dapat menumbuhkan zucchini paling berat di dunia, beratnya 65 kg, dan yang lain - terpanjang - 1.6 m. Dan di Amerika Syarikat, bandar Obets, perayaan unik untuk menghormati zucchini diadakan dari 22 hingga 25 Ogos, seluruh festival dengan perbarisan dan pelbagai pertandingan.

Penyimpanan buah-buahan dengan betul

Sayuran segar disimpan sangat sedikit. Untuk melanjutkan tempoh ini, ada baiknya meletakkannya di dalam peti sejuk. Suhu rendah dan kelembapan relatif akan menjadikannya tidak rosak selama dua minggu.

Adakah anda mahu lebih lama? Kemudian potong buah ke dalam bar, masukkan ke dalam beg plastik dan letakkan di dalam peti sejuk. Dalam kes ini, ia boleh disimpan selama 3 bulan, atau lebih lama lagi..

Mengapa buah zucchini berguna dan berbahaya?

Penyembuhan sifat

Seperti semua makanan yang digunakan dalam makanan, zucchini juga telah menjalani penelitian yang luas di kalangan ilmiah. Oleh itu, telah terbukti bahawa buah mereka mengandungi karbohidrat berkanji, yang merangkumi pektin. Komponen ini mempunyai sifat antioksidan, anti-radang, anti-diabetes dan insulin-regulating..

Zucchini rendah kalori, hanya 16 kcal per 100 g, dan tinggi serat. Mereka bebas dari kolesterol dan lemak tepu. Sayuran ini kaya akan flavonoid, yang mempunyai sifat antioksidan, serta zeaxanthin, karoten, dan lutein. Bahan-bahan ini melambatkan proses penuaan dalam badan, mencegah barah dan penyakit jantung.

Tetapi kebanyakan antioksidan dan serat terdapat di kulit buah, sehingga zucchini paling baik disajikan tanpa dikupas. 100 g sayur mengandungi 10 mg natrium, 3 g karbohidrat dan 1 g protein. Ia mengandungi sejumlah besar vitamin C, serta mineral seperti zat besi, mangan dan fosfor.

Sayuran ini adalah sumber kalium yang sangat baik, nutrien yang membantu menurunkan tekanan darah. Sebenarnya, zucchini mempunyai lebih banyak kalium daripada pisang. Selain itu, mereka kaya akan vitamin B, asam folat, B6, B1, B2, B3, kolin, serta berbagai mineral, termasuk zink dan magnesium, yang mengatur kadar gula dalam darah..

Kerana kandungan serat yang tinggi, buah-buahan meningkatkan fungsi saluran pencernaan, membersihkan usus dari toksin dan racun, dan mengatur fungsi hati. Sayuran ini, tidak seperti jenis zucchini yang lain, tidak menyebabkan alahan. Ia diperkenalkan ke dalam diet wanita hamil dan anak kecil..

Oleh itu, zucchini sangat bermanfaat untuk kesihatan:

  • teras;
  • pesakit kencing manis;
  • hilang berat badan.

Kualiti berbahaya

Oksalat (garam dan ester asid oksalik) terdapat dalam zucchini pseudo-Itali, yang akan membahayakan orang:

  1. dengan penyerapan kalsium yang lemah dan kekurangan unsur jejak ini;
  2. menghidap penyakit pundi hempedu;
  3. dengan fungsi buah pinggang yang terganggu (batu dan kegagalan buah pinggang);
  4. mengalami gastritis atau ulser perut.

Bagaimana zucchini digunakan dalam memasak?

Buahnya ditambah dengan pelbagai jenis resipi. Mereka boleh didapati di:

  • sup;
  • salad;
  • telur dadar;
  • rebusan;
  • kaserol.

Zucchini disajikan bersama dengan hidangan daging dan ikan sebagai lauk, penkek dan jem dibuat dari mereka, mi dibuat menggunakan pengupas sayur, yang kelihatan seperti spageti. Mereka dianggap sebagai hidangan vegetarian sejati..

Memasak, memasak, menggoreng, mendidih, membakar - anda boleh melakukan apa sahaja dengan sayur-sayuran ini. Malah dimakan mentah. Terutama ketika mereka masih muda.

Buahnya sesuai dengan ramuan seperti:

  • rosemary;
  • selasih;
  • pasli.

Ramai di antara anda tertanya-tanya, apa yang boleh menggantikan sayur ini? Jawapannya mudah: zucchini biasa. Tetapi hanya rasa hidangannya akan sedikit berbeza..

Sup gajus berkrim

Saya cadangkan membuat sup yang enak dan enak dengan menggunakan ramuan yang sihat. Resipi ini adalah untuk 6 hidangan. Cuba!

  • minyak kelapa (3 sudu besar);
  • biji saderi (1 sudu kecil);
  • kacang mete panggang (1.5 cawan);
  • zucchini cincang (6 mangkuk);
  • lada hijau (0.5 pcs.);
  • garam meja (0.5 sudu kecil);
  • saderi cincang (1 cawan);
  • sup sayur (4 cawan).
  1. Pertama, sediakan bahan-bahannya: panggang kacang mete, potong zucchini, paprika, saderi, rebus sup sayur.
  2. Cairkan minyak kelapa dalam periuk, masukkan biji dan saderi cincang, zucchini, lada dan garam. Kacau dan reneh dengan api kecil hingga sayur lembut, kira-kira 30 minit.
  3. Letakkan kacang mete dan kuah sayur dalam pengisar, potong hingga rata.
  4. Sekarang letakkan ayak di atas kuali dan saring campuran yang anda buat dalam pengisar melalui itu, kacau dan tekan dengan sudu..
  5. Kacau campuran dan beri tekanan beberapa kali, ini akan menjadikan sup menjadi berkrim..
  6. Buang apa sahaja yang tersisa di ayak, anda tidak akan memerlukannya.
  7. Kacau semua bahan dalam periuk dan panaskan sedikit sup. Hidangkan ke meja.

Persiapan untuk musim sejuk

Ingin membuat pembuka selera sedikit pedas yang sesuai dengan hampir semua hidangan? Kemudian saya tawarkan satu resipi - zucchini gaya Korea dengan pensterilan. Direka untuk 2 liter.

  • lobak merah (0.25 kg.);
  • Lada Bulgaria (0.5 kg.);
  • zucchini (1.5 kg);
  • bawang (0.25 kg);
  • bawang putih (10 g.);
  • Cuka meja 9% (100 ml);
  • rempah untuk wortel dalam bahasa Korea (15 g);
  • minyak sayuran (40 ml);
  • garam (20 g);
  • gula (100 g).
  1. Potong zucchini, wortel dan lada menjadi kepingan. Bawang - dalam cincin separuh nipis.
  2. Kami memasukkan sayur-sayuran ke dalam periuk, menambah cengkih bawang putih dan ramuan herba, kemudian gula, garam dan rempah. Kacau sebati.
  3. Kami meletakkannya di tempat yang sejuk selama 3-4 jam. Kacau setiap jam.
  4. Kemudian masukkan cuka dan minyak sayuran, kacau lagi.
  5. Kami mensterilkan balang dan penutup.
  6. Kami memasukkan campuran sayur ke dalam balang, menghancurkannya dengan sudu.
  7. Kami meletakkan tuala di bahagian bawah kuali, meletakkan makanan ringan di atasnya, menuangkan air ke penyangkut tin.
  8. Didihkan air dengan api kecil. Kami mensterilkan balang setengah liter selama sepertiga jam.
  9. Kami mengeluarkannya dari kuali, menutupnya dengan ketat. Jangan balut.
  10. Simpan di tempat yang sejuk.

Memasak di dalam ketuhar

Sekarang saya cadangkan anda membiasakan diri dengan resipi makanan ringan yang sangat sederhana, rendah kalori dan lazat. Tidak seperti pilihan goreng, sayur-sayuran dibakar di sini, yang jauh lebih sihat..

  • zucchini (1-2 pcs.);
  • keju parmesan (50 g);
  • minyak zaitun (3 sudu besar);
  • herba provencal (2 sudu besar);
  • garam dan lada secukup rasa.
  1. Potong sayur ke dalam bar. Masukkan mentega, garam, herba dan keju parut halus. Kacau.
  2. Letakkan kerajang pada loyang, letakkan kubus dalam satu lapisan di atasnya.
  3. Kami memanggangnya dalam ketuhar yang dipanaskan pada suhu 190 darjah selama 10 minit. Kemudian, jika dikehendaki, anda boleh menyimpannya di bawah panggangan selama 5 minit lagi.

Resipi video

Di ruang terbuka u-tube, saya menjumpai beberapa resipi yang lebih menarik.

Gulung

Spaghetti

Pai

Apakah Perbezaan Antara Zucchini dan Zucchini

Ramai orang mengemukakan soalan ini. Tetapi bagaimanapun, zucchini adalah zucchini, lebih tepatnya, keturunan atau ragamnya. Ia berbeza dengan sumsum sayur sederhana:

  1. Saiz. Untuk makan, lebih baik memetiknya kecil, kira-kira 10-15 cm.
  2. Kupas. Dalam zucchini, sangat lembut, sehingga boleh dimakan.
  3. Rasa. Ia mempunyai pulpa yang lembut dan manis. Ia boleh dimakan mentah.
  4. Warna. Zucchini kebanyakannya berwarna hijau gelap, sementara zucchini lebih ringan.
  5. Benih. Dia mempunyai biji yang agak kecil dan tidak perlu dibersihkan..
  6. Kandungan kalori. Lebih rendah zucchini, 16 kcal berbanding 27 kcal di zucchini.
  7. Membesar. Ia berbuah lebih awal, tetapi lebih penting dalam perawatannya.
  8. Penyimpanan. Ia berlangsung kurang, sekitar dua minggu.

Itu sahaja. Sekarang anda tahu apa itu zucchini dan anda boleh memasaknya di rumah. Sesiapa sahaja akan menyukai rasa lembut yang menyenangkan, dan pelbagai resipi tidak akan membiarkan anda bosan di dapur.

Apa itu zucchini: sayur-sayuran kegemaran pakar pemakanan atau penguasa hati kita

Zucchini adalah skuasy awal yang berasal dari Itali. Nama itu berasal dari kata zucca, yang secara harfiah diterjemahkan sebagai labu kecil. Orang Eropah juga menyebutnya "sumsum Itali". Sayuran mempunyai bentuk yang panjang dan kulit berwarna hijau. Ia pertama kali dibiakkan oleh orang Itali pada abad ke-19..

Apa jenis yang ada

Di antara kacukan zucchini masak awal, perlu diserlahkan 5 spesimen yang paling biasa:

  • Tsukesha. Spesies dengan batang bercabang lemah dan berbuah tinggi. Sayuran hijau dengan corak khas pada kulit mula masak 1.5-2 bulan selepas penanaman. Bahagian dalamnya manis dan berair, sesuai untuk pengetinan. Berat satu buah adalah kira-kira 900 g.
  • Angkasawan. Pelbagai bentuk silinder dengan kulit paya berkilat dengan bintik-bintik kecil. Buburnya berair, kuning pucat, sesuai untuk membuat pembuka selera dan salad. Berat buah - kira-kira 1.5 kg.
  • Pisang. Spesies masak awal dengan hasil yang stabil, dicirikan oleh kehadiran buah-buahan kuning cerah hingga 25 cm. Mereka mempunyai daging tebal dan berair dengan warna berkrim.
  • Berwarna kuning. Pelbagai zucchini masak awal yang ditanam di tanah terbuka. Buah bujur yang beratnya hingga 900 g dibezakan dengan adanya kulit kuning yang kaya. Perbezaannya dari varieti lain adalah peningkatan kandungan beta-karoten. Contohnya bagus untuk makanan bayi dan makanan.
  • Hitam kacak. Anak benih ditanam di tanah terbuka dan dibezakan mengikut jangka masa berbuah. Ragamnya dicirikan oleh kehadiran buah paya atau hitam dengan pulpa ringan dan lebat. Berat spesimen mencapai 1 kg.

Terdapat juga hibrida yang baru dibiakkan: Mini zucchini, Vanyusha dan Tiger cub.

Apakah keistimewaan komposisi pemakanan dan kimia

Zucchini manis dan berair adalah makanan rendah kalori yang mengandungi:

  • kompleks vitamin dan mineral;
  • karbohidrat yang mudah dicerna;
  • serat;
  • Sahara;
  • asid lemak tak jenuh ganda;
  • fitonutrien;
  • antioksidan.

Kandungan kalori 100 g buah adalah 16 kcal, di antaranya:

  • protein - 1.5 g;
  • lemak - 0.2 g;
  • karbohidrat - 3.0 g.

Hidangan 200 gram zucchini cincang mengandungi kira-kira 190 gram air.

Komposisi kimia (setiap 100 g produk)Kuantiti, mg
Vitamin A (beta-karoten)0.025
Vitamin B1 (tiamin)0.042
Vitamin B2 (riboflavin)0.036
Vitamin B5 (asid pantotenik)0.367
Vitamin B6 (piridoksin)0.142
Vitamin B9 (asid folik)0.02
Vitamin C (asid askorbik)34.1
Vitamin PP (asid nikotinik)0.705
Potasium459.0
Fosforus93.0
Tembaga97.0
Magnesium33.0
Kalsium21.0
Natrium3.0
Besi0.79
Zink0.83
Mangan0.196

Zucchini mengandungi 15% dari nilai harian asid askorbik. Sayuran tersebut mesti diminum secara berkala oleh kanak-kanak dan orang-orang dengan imuniti yang lemah dan kecenderungan untuk kerap mendapat penyakit virus.

Apakah faedah atau keburukan yang berlaku

"Zucchini Itali" dicirikan oleh komposisi pelbagai elemen, yang merangkumi vitamin dan mineral. Mereka mengambil bahagian aktif dalam menguatkan dan memperbaiki tubuh:

  • kalium memastikan fungsi jantung yang normal, mempunyai kesan pencegahan pada aterosklerosis dan anemia, mencegah kesan negatif natrium, menguatkan otot jantung;
  • asid folik dianggap sebagai vitamin penting untuk wanita hamil, kerana mencegah anemia dan menyumbang kepada perkembangan normal janin;
  • serat meningkatkan pencernaan, meningkatkan kesihatan usus, menghilangkan toksin dan kolesterol jahat;
  • vitamin C mengurangkan risiko diabetes mellitus dan barah, dan juga menghilangkan gejala artritis dan asma;
  • lutein dan zeaxanthin adalah fitonutrien kuat yang mempunyai kesan positif pada organ penglihatan, mencegah perkembangan patologi oftalmik yang berkaitan dengan usia.

Jurnal Kesihatan Pemakanan Masyarakat Disember 2000 menerbitkan hasil kajian yang mengesahkan kemampuan zucchini untuk mencegah perkembangan hiperplasia prostat jinak. Labu hijau mengandungi antioksidan yang terlibat dalam pengoksidaan karsinogen dan radikal bebas.

Apakah kontraindikasi

Zucchini tidak digalakkan untuk orang yang mempunyai patologi:

  • kecenderungan untuk urolithiasis;
  • kegagalan buah pinggang;
  • penyakit pundi hempedu;
  • gastritis atau ulser perut.

Sayuran itu mengandungi oksalat, yang memprovokasi perkembangan penyakit urologi dan mengganggu penyerapan kalsium yang normal dalam tubuh..

Bagaimana ia berbeza dengan zucchini

Terdapat sebilangan kriteria yang membezakan dua sayur yang berasal dari keluarga yang sama:

  • Rasa Zucchini lebih sedap.
  • Zucchini berwarna hijau muda atau putih, sementara rakannya berwarna hijau gelap atau kuning, kadang-kadang corak titik-titik kecil.
  • Sayuran Itali mempunyai jangka hayat yang panjang.
  • Zucchini mempunyai kulit yang sukar dan lebih biasa digunakan untuk menggoreng atau merebus. Zucchini dicirikan oleh kulitnya yang nipis dan lembut, sehingga boleh dimakan mentah dan digunakan dalam salad.

Anda dapat mengenali semak "labu Itali" dengan kekompakan dan sebilangan kecil pucuk, apabila zucchini memerlukan banyak ruang untuk tumbuh.

Cara menyimpannya dengan betul

Suhu optimum untuk menyimpan zucchini adalah antara 0˚C hingga 5˚C. Di dalam peti sejuk dengan kelembapan relatif 65% atau kurang, buahnya tetap segar selama 2 minggu. Sekiranya anda perlu memanjangkan jangka hayat, maka sayur boleh diletakkan di dalam peti sejuk beku. Pra-potong dan dibungkus dalam beg plastik, boleh disimpan selama lebih dari 3 bulan.

Cara membuat zucchini di rumah

Buah muda dibezakan oleh pencernaan dan rasa yang lebih baik. Sayuran boleh dimakan mentah atau dimasak:

  • goreng dalam kuali;
  • bakar di dalam ketuhar;
  • blanch;
  • perap;
  • wap.

Zucchini segar sangat sesuai untuk salad, hiasan ikan atau daging, dan smoothie sayur. Ini juga boleh menjadi asas untuk membuat pencuci mulut yang lazat - penkek, penkek, muffin dan pai. Pada bulan Ogos, suri rumah lebih suka membuat persiapan untuk musim sejuk - pengetinan zucchini dengan bawang putih, tomato, herba dan wortel

Ratatouille "Provencal"

Resipi terperinci untuk hidangan ini dapat dilihat dalam kartun Disney yang terkenal mengenai Remy tetikus memasak, yang dapat menarik perhatian pengkritik paling parah dengan hidangan pengarangnya yang terbuat dari produk bermusim. Sehingga akhir abad ke-19, orang Perancis tidak menghormati rebusan sayur dengan nama pemotong telinga. Hari ini Ratatouille klasik dapat dinikmati di restoran di Paris, Marseille, Nice dan bandar-bandar lain di Perancis.

  • Zucchini - 2 keping.
  • Terung - 3 keping.
  • Tomato - 6 keping.
  • Lada manis - 2 keping.
  • Bawang mentol - 2 keping.
  • Lobak - 1 pc.
  • Bawang putih - 3 ulas
  • Minyak sayur - 50 ml
  • Basil, pasli - masing-masing 1 tangkai
  • Garam, lada, daun salam - secukup rasa.
Ratatouille

  1. Basuh dan sediakan sayur-sayuran untuk dihiris.
  2. Untuk menyediakan sos, kisar sebiji bawang dan bawang putih menggunakan mesin dapur atau pengisar
  3. Tuangkan minyak sayuran ke dalam kuali dan goreng bawang dan bawang putih hingga kekuningan.
  4. Giling wortel dan paprika dengan cara yang sama seperti sayur-sayuran sebelumnya. Masukkan ke dalam periuk dan tumis selama 5 minit lagi.
  5. Kisar dua biji tomato. Keluarkan kulit dan kisar dengan pengisar. Tuangkan tomato ke dalam periuk dan reneh dengan sayur-sayuran selama 10 minit.
  6. Kisar selasih, masukkan sos bersama daun salam, garam dan lada hitam.
  7. Potong terung menjadi kepingan dan tutup dengan air masin.
  8. Potong tomato, zucchini dan bawang dengan cara yang sama. Garam sedikit
  9. Sediakan bentuk bulat. Tuang separuh sos ke atasnya dalam lapisan yang sekata.
  10. Letakkan sayur-sayuran di atas mengikut urutan berikut: terung, tomato, zucchini, bawang.
  11. Tuangkan sos ratatouille dan bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 180˚C selama 40 minit.

Hidangan siap hendaklah dihiasi dengan pasli dan dihidangkan suam.

Pasta dengan zucchini dan udang

Resipi pasta Itali yang cepat dan lazat akan menarik bagi seisi keluarga. Spaghetti gandum durum baik untuk kesihatan anda dan tidak akan merosakkan sosok anda dengan cara apa pun. Kandungan kalori hidangan ini setiap 100 g hanya 126 kkal..

  • Tepung untuk membuat pasta - 150 g
  • Air - 50 ml
  • Zucchini - 1 keping.
  • Udang - 20 biji.
  • Batang saderi - 2 keping.
  • Bawang putih - 2 ulas
  • Bawang merah - 1 keping.
  • Tomato ceri - 5 keping.
  • Lada cili - 1 keping.
  • Wain putih - 100 ml
  • Pasli - 1 tandan
  • Pistachio - 30 g
  • Kicap - 1 sudu besar.
  • Garam secukup rasa
  1. Untuk membuat doh pasta, anda perlu mencampurkan tepung dan air. Menguli menjadi gumpalan yang ketat dan balut dengan pelekat. Biarkan berehat selama 40-60 minit.
  2. Basuh zucchini dan potong dengan pengupas sayur atau penghiris sayur, tidak termasuk bubur dan biji, menjadi jalur nipis yang serupa dengan spageti.
  3. Kupas udang dan keluarkan kerongkongan dari mereka. Timbangan diperlukan untuk membuat sos (bisque).
  4. Goreng tangkai saderi, bawang putih dan bawang merah yang telah dicincang sebelumnya dalam sayur atau minyak zaitun. Masukkan cili padi dan udang. Didihkan selama 5-7 minit.
  5. Tuangkan wain putih ke dalam sos. Biarkan hingga menguap.
  6. Masukkan kepingan pasli dan tomato ceri halus ke dalam kuali. Didihkan selama 2-3 minit lagi.
  7. Tiriskan jus bisque, anda akan memerlukannya. Selebihnya boleh diketepikan.
  8. Tuangkan minyak ke dalam kuali tempat pembalut disiapkan, masukkan zucchini dan udang cincang, goreng selama 2 minit.
  9. Pada masa ini, rebus pasta dalam air masin sehingga dimasak "al dente".
  10. Masukkan pasta ke wajan zucchini dan makanan laut. Tuangkan kicap dan bisque.
  11. Kisar pistachio dalam mortar. Masukkan serbuk kacang ke pes. Kacau hingga sebati. Panaskan selama beberapa minit

Kadang-kadang pasta zucchini dan udang disajikan dengan parmesan parut. Tetapi kerana resipi ini bersifat diet dan kurus, penggunaan keju dapat ditunda.

Dalam masakan Mediterranean, bunga zucchini sangat popular, yang dianggap sebagai makanan istimewa. Di restoran Itali, anda dapat merasakan bunga yang diisi dengan mozzarella dan ikan bilis dalam tempura yang terbuat dari tepung dan bir sejuk.

Apa itu zucchini - penerangan terperinci, jenis, ciri penjagaan dan penanaman

Semasa memasak rebusan sayur lain di dapur atau membuat penkek dari zucchini, sebilangan kecil daripada kita memikirkan apa yang sebenarnya digunakan untuk memasak - zucchini atau zucchini? Apa itu zucchini? Dalam artikel itu, kita akan mengetahui apa itu zucchini dan bagaimana bentuknya, apakah ejaan kata yang betul ini, apa perbezaannya dengan zucchini, bagaimana membesar dan merawatnya. Dan juga khasiat berguna buah yang ada.

Zucchini - apa itu?

Zucchini adalah sejenis zucchini, tergolong dalam keluarga labu. Tumbuhan ini, seperti zucchini, membentuk semak, tetapi lebih padat - ia mencapai ketinggian hingga 120 cm. Percabangan kecilnya memungkinkan penggunaan plot kebun secara produktif. Daun semak besar, dengan diameter 25 cm dan lebih, tidak berduri, dengan sedikit pubertas, dipotong sepanjang tepinya. Mereka sering mempunyai hiasan dalam bentuk garis-garis dan garis-garis..

Buah zucchini berukuran kecil, panjang maksimumnya 25 cm. Bentuk buahnya dapat bervariasi dari silinder, bujur (seperti, misalnya, pada zucchini berbuah putih), hingga berbentuk bulat. Kulitnya mempunyai warna yang paling bervariasi: hitam, hijau gelap, kelabu-biru, beraneka ragam, bergaris.

Benih kecil terdapat di dalam bubur, tetapi ia tidak dapat dilihat sehingga buahnya dimakan secara keseluruhan. Sayuran ini dicirikan oleh hasil yang tinggi: hingga 20 buah dari satu belukar.

Fakta menarik! Di England, Bernard Lavery menanam buah zucchini terbesar - beratnya ialah 65 kg.

Kelebihan sayurnya ialah ia masak lebih awal, kerana buahnya dapat dimakan 5-7 hari setelah ovari muncul. Perlu diperhatikan bahawa zucchini tidak perlu dirawat panas, tidak seperti zucchini klasik, kerana rasanya enak walaupun mentah dan dapat dijadikan makanan ringan musim panas. Sayuran ini boleh digunakan untuk menyiapkan pelbagai hidangan: rebusan, pasta, sup puri, kaserol.

Selamat mengetahui! Di tanaman, bukan sahaja buah boleh dimakan, tetapi juga bunga. Di Itali, mereka diisi dengan daging asap dan dibakar, dan zucchini juga dapat ditambahkan ke pai bersama dengan keju lembut.

Sesiapa yang pertama kali menemui konsep baru seperti zucchini memikirkan bagaimana menulis perkataan ini dengan betul: zucchini atau zucchini. Mari cuba mengetahuinya.

Kekeliruan ejaan disebabkan oleh fakta bahawa perkataan itu berasal dari Itali, dan dalam bahasa Itali dieja zucchini dan diucapkan zucchini. Di Internet, anda dapat menemui variasi bahasa Rusia yang lain dari perkataan ini: "zucchinni", tetapi ini adalah ejaan yang salah sama sekali. Walaupun ejaan perkataan Itali, banyak orang dalam bahasa Rusia menulis nama sayur dengan dua "k", kamus ejaan dengan jelas menyatakan ejaannya yang betul - "zucchini", iaitu dengan satu huruf "k".

Zucchini dan zucchini - apa bezanya?

Perbezaan antara zucchini dan zucchini dijelaskan di bawah:

    Pertama sekali, warnanya. Kulit zucchini berwarna kuning atau lebih terang, putih. Kulit zucchini paling sering mempunyai warna hijau, kadang-kadang sayur-sayuran dengan warna kulit hitam, kuning, berjalur dijumpai..

  • Saiz. Dalam zucchini, buahnya mampu mencapai saiz yang besar. Di zucchini, buahnya agak kecil. Dalam kebanyakan kes, mereka dipilih apabila panjangnya mencapai 15 sentimeter - dalam keadaan ini mereka lebih sedap.
  • Rasa. Zucchini mempunyai pulpa yang cukup padat, mereka sangat sesuai untuk menggoreng dan mendidih. Sebaliknya, Zucchini mempunyai daging yang lebih lembut dan lembut yang boleh dimakan mentah, sebagai makanan ringan atau salad..
  • Kupas. Zucchini mempunyai kulit yang lembut dan enak, yang sesuai untuk makanan, jadi anda tidak boleh memotongnya dari sayur-sayuran, terutama kerana ia kaya dengan vitamin C. Semasa memasak zucchini, kulitnya sering terpotong, kerana agak sukar.
  • Benih. Bubur zucchini kaya dengan biji, oleh itu, kerana jumlahnya yang besar, biji dikeluarkan dari buah. Biji zucchini sangat kecil sehingga hampir tidak dapat dilihat, kerana alasan ini buahnya disiapkan secara utuh.
  • Ciri penanaman. Zucchini masak lebih cepat daripada zucchini, tetapi yang terakhir memerlukan lebih banyak cahaya dan panas. Sekiranya frosts datang (suhu turun di bawah +5 darjah), kilang akan mati. Tetapi pelbagai zucchini menghasilkan buah yang sangat baik tanpa gangguan (jika diperhatikan keadaan suhu), yang menjadikannya lebih penting dalam pertanian.
  • Penyimpanan. Zucchini dapat dipelihara dengan sempurna untuk jangka masa yang panjang (ia tidak akan kehilangan penampilannya dan tidak akan kehilangan sifat berguna sehingga tahun depan). Tetapi zucchini disyorkan untuk dimakan secepat mungkin..
  • Beberapa persamaan antara kedua sayuran:

    1. Kandungan kalori rendah. Kedua-dua sayuran mempunyai kandungan kalori rendah: dalam zucchini - 27 Kcal, dan dalam zucchini - kurang dari 16 Kcal. Oleh itu, ia bagus untuk pemakanan..
    2. Vitamin C, kalium, karotena, dan asid folik dalam jumlah yang tinggi.
    3. Asimilasi yang baik oleh badan. Oleh kerana ciri ini, budaya ini disarankan oleh pakar pediatrik untuk digunakan dengan memberi makan bayi yang pertama..
    4. Memperbaiki pencernaan dan membuang bahan berbahaya dari badan. Atas sebab ini, doktor menasihatkan menggunakan sayur-sayuran ini untuk penyakit buah pinggang, hati, perut dan jantung..
    5. Kemudahan dan kepantasan dalam penyediaan.

    Jenis dan ragam

    Hari ini terdapat sebilangan besar varieti zucchini (anda dapat melihat sebahagian daripadanya dalam foto), yang biasanya dikelaskan mengikut masa pematangan.

    Awal masak

    Varieti semacam itu memungkinkan anda mendapatkan hasil panen sudah 37-45 hari selepas tunas pertama muncul, yang menjadikannya sangat diperlukan bagi penduduk di daerah yang lebih sejuk..

    • Angkasawan. Varieti ini mampu membuahkan hasil setelah 45 hari. Ia tumbuh sebagai semak lebat. Buahnya berbentuk silinder, berat hingga 1.3 kg, memiliki kulit hijau muda yang halus dan daging kuning keputihan. Kulitnya juga mempunyai corak titik-titik kecil. Varietasnya cukup pilih-pilih tentang perawatan: ia menghasilkan hasil panen yang banyak hanya di tanah yang berkhasiat dan subur, dan dengan syarat penyiraman banyak dan teratur. Sekiranya anda tidak mengikuti peraturan penjagaan dan pemeliharaan, kilang akan mudah diserang penyakit seperti cendawan tepung..
    • Zebra. Sayuran itu menerima nama ini kerana keunikan warnanya - kulitnya ditutup dengan jalur gelap. Belukar dari varieti ini berbutir rendah. Hasil panen dapat dituai setelah 38 hari. Perdu boleh menghasilkan hasil sehingga 9 kg. Buah zebra seberat sekitar 900 gram, berbentuk silinder, berwarna hijau muda, ditutup dengan jalur gelap. Pulpa mempunyai warna kuning keputihan, cukup berair, sedikit manis.
      Varieti ini tahan terhadap cuaca sejuk - ia dapat tumbuh walaupun suhu mulai turun dengan ketara, kerana kemampuan ini disarankan menanamnya di luar rumah. Menyimpan dengan baik dan bertolak ansur dengan pengangkutan. Ia biasanya digunakan sebagai makanan ringan dan diawetkan..

  • Anak Negro. Buahnya masak sekitar 40 hari. Ia tumbuh dalam bentuk semak, disesuaikan dengan baik untuk tumbuh tanpa tempat perlindungan. Buahnya berbentuk silinder, beratnya mencapai 400-900 gram, ditutup dengan kulit hijau gelap dengan bintik-bintik kecil. Buburnya enak, sangat berair, mengandungi 2,4% gula. Dari belukar pelbagai ini, anda dapat menuai hingga 10 kg. Juga, seperti varieti sebelumnya, ia mempunyai ketahanan sejuk yang baik. Ia boleh digunakan untuk memasak apa sahaja.
  • Berlian. Ia dicirikan oleh daya tahan yang sangat baik - ragamnya dapat menahan kekeringan dan kelembapan yang banyak. Mula berbuah 40 hari selepas munculnya pucuk pertama, kira-kira 20 kg hasil keluar dari satu semak. Berat buah 600-900 gram, panjangnya mencapai 22 cm. Bentuknya berbentuk silinder, sedikit melengkung, kulit hijau gelap, ditutup dengan jalur yang kerap dan mengandungi pulpa putih. Varietas ini bertolak ansur dengan pengangkutan dan dapat disimpan dalam jangka masa yang lama. Varieti ini boleh dimakan mentah dan digoreng, direbus.
  • Firaun. Varieti ini masak dalam kira-kira 40 hari dan mempunyai hasil yang tinggi. Buahnya memanjang, mempunyai warna hijau gelap, bintik-bintik cahaya, mempunyai kulit halus, nipis dan pulpa kuning manis. Berat sayur adalah kira-kira 800 gram. Tanaman ini mampu menghasilkan buah dalam jangka masa yang panjang, dari hari terakhir bulan Jun hingga hari-hari terakhir bulan Ogos. Pelbagainya cukup tahan terhadap reput kelabu.

  • Sarapan orang minyak. Varieti ini mempunyai hasil yang baik. Belukar cukup padat untuk memudahkan proses penuaian. Buah-buahan mempunyai warna hijau gelap, bentuk silinder, bubur lezat yang enak, panjangnya dapat mencapai hingga 25 cm. Sayuran dari varieti ini dapat disimpan lama kerana kulit buahnya yang kuat.
  • Lelaki kacak hitam. Pelbagai ini dicirikan oleh hasil tinggi dan kematangan awal. Buahnya, seberat kira-kira 1.5 kg, memiliki bentuk silinder, kulit licin dan berkilat dengan warna hijau tua, bubur ringan, lebat dan berair. Kelebihan varieti ini adalah: kekebalan terhadap cendawan tepung pada peringkat genetik, kestabilan hasil, kualiti penjagaan yang sangat baik. Sayuran muda (panjang 10-15 cm) dari pelbagai Tampan Hitam telah mendapat pengiktirafan kerana rasanya yang enak sebagai makanan ringan musim panas yang paling halus dan ramuan yang tidak dapat diganti dalam salad musim panas.
  • Salvador F1. Ragam Belanda sangat diminati oleh tukang kebun Rusia. Buahnya masak dalam masa 30-35 hari, tanaman ini terus berbuah dalam jangka masa yang lama. Ia tumbuh menjadi semak yang kuat dengan buah berbentuk silinder, seberat 300-350 gram. Kulitnya licin, berkilat, mempunyai warna hijau gelap. Dalam keadaan panas terik, buahnya boleh memanjang. Peningkatan hasil varieti ini disebabkan oleh ketahanan semula jadi terhadap penyakit virus dan cendawan. Kilang ini terasa hebat di rumah hijau, di bawah filem, dan di ladang terbuka. Sayuran mempunyai rasa yang sangat baik, oleh sebab ini ia digunakan untuk pemeliharaan, menggoreng, asin, untuk barbeku.
  • Varieti pertengahan musim

    Varieti ini mula masak 45-55 hari selepas pucuk pertama muncul..

    • Kuand. Mula berbuah pada hari ke-52. Sehingga 23 kg panen dituai dari satu belukar. Buahnya berbentuk silinder, dicat dengan warna hijau pucat, yang dibedah oleh garis-garis gelap dan bintik-bintik. Berat sebiji buah adalah kira-kira 1 kg. Sayuran mempunyai pulpa putih yang lembut dan berair. Berbeza dengan berbuah yang baik bukan hanya di ladang terbuka, tetapi juga di rumah hijau. Tumbuhan ini cukup tahan terhadap jangkitan jamur kelabu. Varieti ini sangat berharga untuk buahnya yang enak dan hasil yang stabil. Zucchini Kuand, yang fotonya dapat anda lihat di bawah, digunakan sebagai makanan ringan, ia juga sesuai untuk pemeliharaan.
    • Zolotinka. Pelbagai pilihan Itali, disarankan untuk ditanam di kawasan terbuka. Satu semak separuh tumbuh mampu menghasilkan hasil sehingga 5.2 kg / m². Buah-buahan berusuk, berbentuk silinder, beratnya kira-kira 1 kg, mempunyai kulit tipis berwarna kuning cerah, ditutup dengan bintik-bintik kecil. Pulpa kuning muda yang lembut digunakan dalam pembuatan makanan bayi.

  • Ronda. Varietas ini mempunyai daya pengeluaran yang tinggi dan dihargai untuk berbuah jangka panjang. Ciri khas dari varieti zucchini ini adalah bentuk buahnya - berbentuk bulat, agak serupa dengan labu. Buah berdiameter sekitar 8-10 cm, ditutup dengan kulit kehijauan-hijau dan bintik-bintik gelap serta jalur. Kilang ini cukup bersahaja, aktif berkembang. Sapukan pada Ronde untuk pengambilan acar.
  • Varieti untuk tanah terbuka

    Untuk penanaman di kawasan terbuka, perlu memilih jenis yang paling sesuai dengan keadaan cuaca yang berbeza. Dalam foto anda dapat melihat bagaimana rupa zucchini dari varieti ini.

    • Berlian F1. Varieti ini mempunyai hasil yang baik dan kematangan awal. Dalam satu musim, kira-kira 20 buah berbentuk silinder, berwarna hijau gelap atau hijau, panjang kira-kira 20 cm dapat dipungut dari belukar. Buburnya padat, lembut, memiliki rasa yang menyenangkan, di dalamnya terdapat biji kecil dan kurang berkembang. Tumbuhan itu sendiri kuat, tahan terhadap cuaca sejuk.

  • Helena. Varieti ini mampu membuahkan hasil walaupun pada suhu rendah. Sayuran itu sendiri memanjang, berbentuk silinder, seberat 600-1000 gram, kulitnya licin, berwarna hijau gelap. Buahnya mempunyai pulpa yang ringan dan padat.
  • Drakosha. Ini adalah varietas matang awal, mula berbuah 41 hari selepas percambahan. Belukar mempunyai buah seberat 500-900 gram, berbentuk silinder, dengan kulit kuning cerah yang halus. Pulpa berwarna kuning, mempunyai rasa yang menyenangkan.
  • Varieti zucchini kecil

    • Gred bola. Ini adalah varietas matang awal, buahnya cukup kecil (seberat hingga 500 gram), memiliki bentuk bulat, mirip dengan labu yang belum matang, dan berwarna hijau bergaris. Dagingnya berwarna putih, cukup berair. Yang paling popular dalam masakan adalah buah-buahan muda, seberat 100-150 gram, yang diasinkan, direbus, diisi dengan daging atau sayur-sayuran lain.
    • Zucchini mini. Ragamnya masak 45-50 hari setelah munculnya tunas, memiliki buah silinder bersaiz sederhana (seberat 300-500 gram) dengan warna hijau muda dan bintik-bintik putih. Pulpa ringan berair, digunakan untuk pengawetan dan makanan ringan, dalam makanan diet.

  • Tondo Chiaro. Diterjemahkan dari bahasa Itali, nama ini zucchini bermaksud "lampu bulat". Tumbuhan ini membentuk semak, di mana buah-buahan kecil berbentuk bulat dan warna hijau dengan bintik-bintik kuning matang. Anda boleh menuai hasil tanaman setelah 45 hari. Buah dapat dituai apabila mencapai panjang 10 cm.
  • Ciri pendaratan

    Terdapat dua kaedah penanaman: menggunakan anak benih atau biji. Pilihan penanaman bergantung pada iklim di mana anda tinggal, serta pada waktu penuaian yang diinginkan. Sekiranya tidak memerlukan pengumpulan buah yang cepat, anda boleh menyemai benih zucchini terus ke tanah. Tetapi sebelum itu, anda perlu menyiapkan tanah: menggali lubang kecil pada jarak sekitar 70 cm antara satu sama lain, kemudian menyuburkannya dengan humus atau kompos, dan kemudian anda boleh menyemai benih. Selepas kira-kira sebulan, tanaman akan mekar.

    Benih harus disemai antara akhir Mei dan awal Jun. Dianjurkan untuk menyemai tidak dalam keadaan panas yang melampau, tetapi juga tidak dalam keadaan sejuk, kerana jika suhu turun di bawah -2 darjah, zucchini boleh mati.

    Sekiranya ada keinginan untuk menanam anak benih, maka ini dilakukan dengan cara ini: campuran humus dan gambut ditambahkan ke dalam bekas penanaman atau pasu khas. Kemudian bahan itu disiram ringan, benih dibentangkan di atasnya dan ditaburkan dengan campuran tanah (untuk mendapatkan lapisan sekitar 2-3 cm). Siram anak benih setiap 10 hari. Semasa pertumbuhan anak benih, perlu memberi makan tanaman dua kali: ketika tunas pertama muncul dan 10 hari selepas itu. Selalunya digunakan sebagai baja "Bud" atau "Agricola".

    Nota! Adalah perlu untuk menyemai benih zucchini untuk anak benih 30-35 hari sebelum menanamnya di tanah terbuka.

    Sebilangan besar jenis zucchini tidak bersahaja dalam penjagaan dan penyelenggaraan. Walau bagaimanapun, beberapa titik dalam penanaman mereka harus diketahui dan diterapkan dalam praktik..

    Melonggarkan tanah

    Agar zucchini tumbuh dengan baik dan memberikan hasil panen yang besar, penyediaan tanah adalah penting bagi mereka. Kebun di mana sayur-sayuran ditanam mesti sentiasa longgar dan dibiarkan sempurna melalui air. Seberapa kerap anda perlu melonggarkan tanah bergantung pada jenis tanah yang anda miliki di laman web ini. Terdapat tanah (misalnya, loam) yang mampu mengeraskan dan membentuk kerak di permukaan. Tanah jenis ini memerlukan pelonggaran yang lebih kerap..

    Menyiram

    Anda perlu menyiram tanaman ini secara berkala, tetapi penting untuk tidak berlebihan. Atas sebab ini, zucchini disiram setiap 10 hari, tetapi sedemikian rupa sehingga sekitar 10 liter air digunakan untuk setiap 1 m². Rejim suhu air juga tidak boleh diabaikan. Sekiranya anda menyiram tanaman dengan air sejuk, ovari boleh mulai busuk. Agar tidak merosakkan buah, penyiraman mesti dihentikan 10 hari sebelum penuaian. Pelbagai zucchini ini tidak menyukai kelembapan yang tinggi, oleh sebab ini, jika sayur-sayuran ditanam di rumah hijau, ia mesti diudarakan secara berkala..

    Berpakaian atas

    Sebagai hiasan utama, baja khas atau infus mullein digunakan. Pupuk sekurang-kurangnya dua kali: pada saat berbunga tanaman dan semasa pematangan buah. Kemudian pakaian atas akan memberikan hasil yang tinggi..

    Kelebihan zucchini

    1. Untuk penghadaman. Zucchini mempunyai daya pencernaan yang baik dalam tubuh, sehingga dapat dimasukkan dalam diet. Zucchini mengandungi lebih banyak serat (kepekatan serat tertinggi terletak pada kulit sayur), kerana alasan ini, buah dapat dimakan sebagai makanan untuk mencegah sembelit.
    2. Untuk penurunan berat badan. Sayuran rendah kalori, misalnya, 100 gram zucchini hanya mempunyai 20 kkal. Oleh itu, semasa membuat menu diet yang membantu menurunkan berat badan tambahan, disarankan untuk memasukkan zucchini jenis ini dalam diet lebih kerap. Sebilangan besar proses penurunan berat badan disebabkan oleh fakta bahawa zucchini membantu tubuh membuang lebihan cecair. Oleh itu, buah itu boleh dan juga harus dimakan oleh orang yang menderita edema..
    3. Untuk kulit. Sayuran mengandungi sifat perubatan yang membantu memperbaiki keadaan kulit. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa zucchini mengandungi sejumlah besar vitamin, seperti vitamin A, C dan beberapa vitamin B. Berkat zat-zat ini, kulit mendapat nutrisi yang mencukupi dan menjadi elastik dan anjal. Pada masa yang sama, mereka memperbaiki keadaan dan kuku mereka.

  • Untuk hati. Manfaat zucchini untuk sistem kardiovaskular dijelaskan oleh kandungan kalium di dalam janin. Oleh kerana kalium adalah salah satu mikronutrien yang paling penting untuk fungsi jantung, zucchini disyorkan untuk orang yang mengalami masalah jantung atau untuk mencegahnya..
  • Semasa mengandung. Seperti yang anda ketahui, semasa kehamilan, seorang wanita memerlukan peningkatan jumlah nutrien, salah satunya adalah asid folik, yang dapat mencegah masalah serius dalam perkembangan embrio. Oleh kerana sebilangan besar asid terkandung di dalam buah zucchini, sayuran ini disyorkan untuk wanita hamil..
  • Juga, sayur-sayuran akan memberi manfaat yang besar bagi orang yang menderita penyakit hati, kerana buahnya membantu protein berasimilasi dalam tubuh. Buahnya juga berguna untuk anak kecil.

    Selamat mengetahui! Untuk tujuan perubatan, bukan sahaja buah zucchini digunakan, tetapi juga bunganya, rebusan yang membantu mengurangkan perjalanan penyakit alergi.