Kembang kol adalah

Kembang kol adalah tanaman musim bunga atau musim sejuk tahunan. Sistem akarnya berserat, dekat dengan permukaan tanah. Batangnya berbentuk silinder, tingginya 15-70 cm, dengan daun melintang atau daun lurus atau miring ke atas, seringkali melengkung secara spiral. Beberapa bentuk bercabang pada fasa vegetatif. Daun dari keseluruhan sessile hingga lyre-pinnatipartite, dengan tangkai daun panjangnya 5-40 cm. Mewarnakan dari cahaya ke biru-hijau dan lebih jarang kelabu dengan pigmentasi antosianin yang kuat. Platnya sempit, dari truncated-oval, truncated-eliptical dan ovate hingga lanceolate, panjang 15-90 cm. Lapisan lilin ringan hingga sangat kuat.
Dalam bentuk kembang kol yang paling primitif, organ yang digunakan adalah tunas berbunga berdaging yang terpisah (dalam fasa pemula), terbentuk dari axil daun atas roset, dalam bentuk lain - "kepala", apabila pucuk apikal, kuat bercabang, melengkung erat. Bentuk kepala adalah dari bulat hingga bulat rata. Pewarna - dari warna hijau yang berbeza, ungu dan kekuningan hingga putih salji. Daun atasnya kecil, bujur pendek dan linier luas, dengan margin genap atau berbentuk pisau pembedah dan segitiga memanjang, gigi palsu.

Gumpalan bunga padat, dari sangat pendek (3 cm) hingga panjang (lebih dari 15 cm). Bunganya utamanya kecil dan bersaiz sederhana (1,2-2,0 cm), jarang besar (hingga 2,6 cm), dengan pedikel tipis. Warna kelopaknya berwarna putih, kuning pucat dan kuning, permukaannya beralun atau berkerut lepuh.

Buahnya adalah polong pelbagai biji. Pod pendek dan panjangnya panjang (6.0-8.5 cm), kebanyakannya berbentuk silinder, lebih jarang diratakan-silinder, tuberous dengan hidung pendek.

Ciri biologi

Ciri biologi spesies adalah kitaran pengembangan satu tahun. Dalam satu tahun, organ makanan terbentuk - kepala, yang terdiri daripada banyak pucuk jarak yang padat dengan dasar perbungaan. Dengan pertumbuhan kepala, pucuk biji memanjang dengan bunga kuning terbentuk, dikumpulkan dalam sikat, kemudian - polong dan biji. Tempoh musim tanam di zon Non-Chernozem Rusia dari kemunculan anak benih hingga kematangan teknikal adalah 90-120 hari, sebelum pematangan benih - 200-240 hari. Kembang kol juga dibezakan oleh jangka masa masuk yang lama ke dalam kematangan teknikal. Jadi jika dalam kubis putih jangka masa hasilnya adalah 10-15 hari, maka pada kembang kol 30-35 hari.

Keperluan untuk keadaan termal dan air

Selama semua fasa pertumbuhan dan perkembangan, kembang kol bereaksi kuat terhadap penyimpangan dari keadaan optimum. Berbanding dengan jenis kubis lain, kurang tahan terhadap suhu rendah (di bawah 10 ° C). Dengan pendedahan yang berpanjangan pada suhu rendah, pertumbuhan tanaman menjadi perlahan, kepala kecil dan kasar. Pada fasa roset, tanaman dapat menahan penurunan suhu yang rendah hingga −5 ° C. Suhu optimum untuk percambahan biji dan pembentukan kepala padat ialah 15-18 ° C. Pada suhu di atas 25 ° C dan kekurangan kelembapan, pembentukan kepala ditangguhkan, ia menjadi kecil, longgar dan gebu. Kembang kol sangat menyukai kelembapan dan tumbuh paling baik dalam 70% kelembapan tanah dan 80% kelembapan udara. Fluktuasi suhu dan kelembapan yang tajam mempunyai kesan negatif terhadap perkembangan tanaman. Semasa musim kering, pertumbuhan kembang kol berhenti, dan ketika ada kelembapan berlebihan, akarnya menderita kekurangan oksigen. Gabungan suhu tinggi dan kelembapan rendah tanah dan udara sangat tidak baik. Tidak tahan dengan angin kembang kol dan angin kering.

Keperluan cahaya

Kembang kol memerlukan keadaan cahaya yang optimum. Ia bersifat fotofil, terutama pada periode awal pertumbuhan, oleh karena itu lebih suka kawasan terbuka yang cerah, terlindung dari angin yang berlaku, di mana tanah memanas dengan lebih cepat. Dengan waktu siang yang panjang, tanaman dengan cepat membentuk kepala, yang cepat pecah menjadi tunas berbunga. Kepala yang lebih besar dan padat terbentuk di bahagian bawah yang dipendekkan. Apabila berlorek atau menebal, tanaman meregang, menjadi rentan terhadap pelbagai penyakit.

Keperluan tanah

Dari semua jenis kubis, kembang kol adalah yang paling menuntut dari segi struktur, kesuburan tanah dan pemakanan, baik unsur makro dan mikro. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ia mempunyai sistem akar berserat lemah yang berkembang dekat dengan permukaan tanah. Tanah yang sejuk, lembap dan mudah mengering tidak sesuai untuknya. Di tanah yang buruk dan dengan kekurangan kelembapan, tanaman mempunyai daun kecil, kelihatan murung dan membentuk kepala kecil sebelum waktunya. Di tanah berasid dan alkali, titik pertumbuhannya cacat, dan tanaman itu sendiri kelihatan tidak enak. Nilai pH optimum ialah 6.5-7.5. Dengan kekurangan boron, yang paling sering terjadi di tanah sod-podzolic, perbungaan terry terbentuk, dan bintik-bintik coklat padat muncul di kepala. Di rawa gambut, di mana terdapat kekurangan tembaga, klorosis muncul di daun. Dengan kekurangan molibdenum, dan ini berlaku di tanah berasid ringan, bilah daun menjadi warnorm. Kekurangan magnesium menyebabkan pemintalan daun, tunggul berongga dan kerosakan kepala pramatang. Tumbuhan terjejas secara negatif oleh baja potash yang mengandungi klorin.
Kembang kol dapat tumbuh di tanah yang agak miskin, tetapi tertakluk pada lapisan tanaman yang dalam dan penggunaan sejumlah besar baja organik, yang menyediakan simpanan nutrien dan mewujudkan rezim air-udara yang baik untuk sistem akar tanaman..

Keperluan baja

Kembang kol sangat responsif terhadap baja organik (4-8 kg per 1 m²) dan mineral (80-100 g nitrophoska dan pada masa yang sama 10 g superfosfat berganda) baja. Dengan kandungan kalium dan fosfor yang cukup tinggi di dalam tanah, penggunaan baja nitrogen memastikan pertumbuhan daun yang baik dan pembentukan kepala yang lebih besar.
Berbeza dengan kubis putih, pertumbuhan kembang kol disukai oleh peningkatan kandungan karbon dioksida di udara, yang dicapai dengan memperkenalkan dosis besar humus, yang, membusuk, melepaskan karbon dioksida ke lapisan udara bawah tanah.

Asal dan sejarah penyebaran budaya

Kilang itu tidak diketahui di alam liar. Diyakini bahawa kembang kol diperkenalkan dengan budaya di Mediterania, mungkin dari kangkung oleh para fellah Syria, dan oleh itu disebut kubis Syria untuk waktu yang lama. Pada masa itu, ia sudah matang, mempunyai rasa pahit dan mempunyai kepala kehijauan berkrim. Avicenna mengesyorkan penggunaan kubis Syria untuk makanan pada musim sejuk. Buat pertama kalinya, ahli botani Arab Ib-el-Beitar menerangkan bunga kembang kol secara terperinci. Selama berabad-abad, kembang kol hanya tumbuh di Syria dan negara-negara Arab yang lain. Pada abad XII, orang Arab membawanya ke Sepanyol, dan dari Syria kubis ini dibawa ke Cyprus, dan selama berabad-abad lamanya Cyprus hampir menjadi pembekal utama benihnya ke negara-negara Eropah. Pada abad XIV, varietas kembang kol tertentu mulai ditanam di Perancis, Itali, Belanda dan Inggeris..
Kembang kol dibawa ke Rusia di bawah Catherine II, dan ia ditanam hanya di kebun beberapa bangsawan. Pada abad ke-18, pemilik tanah Rusia dengan harga yang luar biasa melanggan benihnya dari pulau Malta. Untuk masa yang lama, kembang kol tidak berakar di garis lintang Rusia kerana permintaan tinggi terhadap keadaan tumbuh, tetapi secara beransur-ansur mereka belajar untuk menumbuhkannya setelah ahli agronomi terkenal A. Bolotov mengeluarkan versi utara. Di Rusia, kembang kol kini ditanam di mana-mana di kawasan seluas beberapa ribu hektar, tetapi dalam jumlah kecil..

Pada masa ini, kembang kol banyak ditanam di seluruh Eropah, di Amerika Utara dan Selatan, di negara-negara Asia - China dan Jepun. Dari segi budaya, ia berada di tempat kedua setelah kubis putih. Kawasan di bawah spesies ini di CIS adalah sekitar 0.8-1% tanaman kubis. Di Jerman, kembang kol menyumbang 10% kawasan sayur.

Komposisi kimia

Kembang kol mengatasi semua jenis kubis lain dari segi kandungan nutrien, sifat makanan dan rasa. Ia lebih kaya daripada kubis putih dalam kandungan protein sebanyak 1.5-2 kali, dan asid askorbik sebanyak 2-3 kali. Nilai pemakanan dikaitkan dengan kandungan tinggi (mg / 100 g bahan mentah) vitamin C (47-93), B1 (0.10), B2 (0.08), B6 (0.16), PP (0.6), A (0.1-0.2). Kepalanya mengandungi (mg / 100 g bahan mentah) natrium (10), kalium (210), kalsium (60), magnesium (17), fosforus (51), besi (1.4). Organ makanan dari kembang kol mengandungi (% pada bahan mentah) bahan kering 8-11.7, gula 1.7-4.2, pati 0.5, serat 0.6-1.1, protein kasar 1, 6-2.5. Komposisi biokimia kubis yang kompleks menjadikannya salah satu produk makanan yang tidak tergantikan, dan juga menjadikannya ubat yang berharga.

Agroteknik

Untuk memperpanjang tempoh penggunaan, kembang kol ditanam di kawasan terbuka Rusia tengah dengan cara pembenihan dan tanpa biji pada beberapa kali: - menyemai di rumah hijau atau rumah hijau pada pertengahan Mac untuk mendapatkan anak benih pot yang ditanam di tanah terbuka pada akhir April - awal Mei. - menyemai di tapak semaian sejuk pada 15-25 Mei dengan penanaman anak pokok tanpa pot di tanah terbuka pada bulan Jun. - menyemai benih di tanah terbuka di bawah filem (akhir April - awal Mei) dan tanpanya (akhir bulan Jun - awal Julai).

Menanam anak benih

Untuk penanaman musim bunga, anak benih ditanam di rumah hijau filem yang dipanaskan dan, sebagai peraturan, di dalam gambut (cawan, dll.). Kadar penggunaan benih untuk menanam anak benih - 0,5 g setiap 10 sq. m. Benih ditutup hingga kedalaman 0,5 cm. Setelah disemai, tanah disenyawakan dengan lapisan pasir kering dan disiram dengan banyak. Selepas 8-10 hari. selepas kemunculan anak benih, pemilihan anak benih dilakukan. Dalam tempoh penanaman anak benih, 2-3 pembalut akar dilakukan. 10-12 hari selepas memetik, tanaman diberi makan larutan nitrophoska (1-5 g per 1 liter air). Pemberian makan kedua dilakukan dalam fasa 4 daun sejati juga dengan larutan nitrophoska (2 g per 1 l air), yang ketiga - 10 hari selepas yang kedua (g per 1 l air): amonium nitrat - 2, superfosfat - 3, kalium sulfat 4, asid borik, sulfat tembaga dan sulfat mangan - masing-masing 0.2. Untuk merangsang metabolisme normal dan mempercepat proses pertumbuhan dalam fasa 2-3 daun, tanaman diberi makan daun dengan larutan asid borik dan molibdenum ammonium (0,1 g per 1 liter air).

Penanaman luar

Bahagian artikel ini belum ditulis.

Penuaian dan pemeliharaan

Kembang kol dituai secara selektif (2-3 kali), ketika kepala matang. Mereka dipotong bersama-sama dengan 3-4 daun roset, yang melindungi kepala dari kerosakan mekanikal dan penghijauan. Tanaman pada tarikh penaburan ketiga, yang tidak berjaya membentuk kepala pada akhir tempoh penuaian, dapat ditanam di rumah hijau, rumah panas atau ruang bawah tanah. Untuk ini, tanaman dipilih yang mempunyai daun yang berkembang dengan baik (sekurang-kurangnya 20) dan kepala (diameter sekitar 5 cm). Tumbuhan yang digali dengan benjolan bumi dipindahkan dengan teliti ke rumah hijau yang dibersihkan dari humus dan tanah atau ke dalam tanah rumah hijau dan dipasang di alur yang sebelumnya disiram sedalam 15 cm secara menegak atau sedikit miring, berdekatan antara satu sama lain. 30-40 tanaman ditempatkan di 1 m². Tumbuh kembang kol diperlukan dalam gelap. Oleh itu, tanaman ditutup dengan perisai kayu, tikar, dan filem sintetik gelap. Kemudian, ketika suhu jatuh, rumah hijau dilindungi dengan habuk papan, daun atau bahan lain dengan lapisan 20-25 cm, dan suhu di rumah hijau dipertahankan pada suhu 4-5 ° C dan kelembapan udara 85-90%. Tempoh dan kualiti pemeliharaan bergantung pada pemeliharaan daun, yang seterusnya bergantung pada suhu dan pengudaraan. Pada suhu 10 ° C, pertumbuhan kepala kembang kol berakhir dalam 25 - 30 hari setelah permulaan tumbuh, pada suhu 4-5 ° C - setelah 50-60 hari. Oleh kerana aliran keluar nutrien dari daun kuat ke kepala, diameternya meningkat menjadi 15-16 cm, dan beratnya - hingga 500 g. Sejumlah kecil kembang kol dapat ditempatkan untuk tumbuh di tempat penyimpanan (bilik bawah tanah, bilik bawah tanah, dll.). Untuk melakukan ini, kubis diikat dan digantung pada trellis dengan akar ke atas. Pada suhu 1-3 ° C dan kelembapan udara 80-90% dalam satu atau dua bulan, kepala akan menambah berat hingga 200-300 g.

Benih tumbuh

Tumbuhan memerlukan jangka masa suhu sederhana yang panjang dalam lingkungan 15-18 ° C untuk pertumbuhan dan perkembangan. Oleh itu, pengeluaran benih di Zon Bumi Bukan Hitam hanya mungkin dilakukan di rumah hijau filem. Kembang kol untuk biji ditanam melalui anak benih. Disemai pada separuh pertama Februari. Sebaiknya tanam anak benih pada suhu 15-18 ° C pada siang hari. Dalam fasa 2-3 daun sejati, pemberian makanan pertama dilakukan (g per 10 l air): amonium nitrat - 50, asid borik - 0,2, kalium masam mangan - 1, amonium masam molibdenum - 0,5. Anak benih berumur 60-65 hari ditanam di tanah di bawah tempat perlindungan filem mengikut skema 60x30 cm. Pekerjaan selanjutnya terdiri dari memberi makan, menyiram, dan melonggarkan. Suhu dikekalkan dalam lingkungan: dalam cuaca cerah 17-20 ° C, dalam cuaca mendung 15-17 ° C. Untuk mendapatkan biji, tanaman ditinggalkan yang awalnya membentuk kepala besar dengan daun hijau yang ketat. Dalam fasa kematangan teknikal, sebelum perbezaan kepala, benih benih terbentuk. Untuk melakukan ini, lepaskan pucuk lateral dan biarkan yang tengah atau lepaskan yang tengah, tinggalkan 5-6 yang lateral. Kaedah kedua digunakan sekiranya persiapan sudah mulai bertambah. Bahagian ditaburkan dengan arang batu yang dihancurkan atau dibasmi kuman dengan larutan kalium permanganat 1%. Uji semak diikat pada taruhan. Pembungaan berlangsung 20-30 hari. Setelah selesai, dalam cuaca yang tidak baik, lebih baik menutup tanaman dengan filem lagi..

Penuaian, pematangan, pengirikan dilakukan dengan cara yang sama seperti testis kubis putih.

Ciri-ciri varieti dan kacukan

Varieti kembang kol berbeza dalam bentuk daun, ukuran, kepadatan dan warna kepala, dan panjang musim tumbuh. Mengikut tempoh musim tanam, varietas dan kacukan bunga kembang kol dibahagikan kepada tiga kumpulan: awal (tempoh dari kemunculan hingga pematangan kepala adalah 90-110 hari); sederhana (110-135); lewat (150 hari dalam keadaan rantau Moscow). Kumpulan varieti sederhana merangkumi pertengahan awal, pertengahan musim dan pertengahan lewat.

Penyakit dan perosak kembang kol

Bahagian artikel ini belum ditulis.

Penggunaan ubat

Kerana struktur selularnya yang halus, kembang kol diserap oleh badan lebih baik daripada jenis kubis yang lain. Ia memiliki serat kurang kasar daripada kubis putih, sehingga mudah dicerna dan kurang menjengkelkan pada mukosa gastrik. Ia sangat berguna untuk penyakit gastrousus dan makanan bayi. Dengan fungsi sekresi perut yang berkurang, disarankan untuk memakan hidangan dari kembang kol rebus. Dengan ulser gastrik atau ulser duodenum, kembang kol dibenarkan dan kubis putih dilarang. Sekiranya penyakit hati dan pundi hempedu, hanya sayur-sayuran yang disyorkan yang meningkatkan rembesan hempedu dan mendorong pergerakan usus yang kerap. Ini termasuk kembang kol. Walau bagaimanapun, kehadiran pangkalan purin menghadkan penggunaannya dalam gout..

Penggunaan makanan

Kembang kol dihargai kerana rasa dan kualiti makanannya yang tinggi. Dalam kembang kol, kepala rebus (perbungaan yang diubah), dengan mentega atau saus mentega telur, dimakan. Kepala pra-rebus boleh direbus atau digoreng dengan daging, sayur-sayuran, kentang, asin, acar kemas atau dicampur dengan sayur-sayuran lain, yang digunakan dalam makanan dalam tin buatan sendiri. Perbungaan muda dan bunga kembang kol yang menebal digunakan untuk menyediakan kaldu dan sup makanan yang jelas yang tidak kalah dengan nilai pemakanan dan rasa dengan sup ayam dan sup. Kembang kol terdapat dalam campuran sayur beku. Kepala muda segar dimakan mentah, dan juga ditambahkan ke dalam berbagai salad, mereka digunakan untuk menghias hidangan daging dan sayur-sayuran. Juga dapat dimakan adalah bunga dan daun kembang kol, yang digunakan dalam memasak untuk menyediakan pelbagai sup, lauk untuk hidangan utama, serta menambah salad sayuran dan daging, menyediakan hidangan utama yang bebas dari mereka, menggoreng mentega dengan serbuk roti dan telur. Semasa mendidih kembang kol, sedikit gula ditambahkan ke dalam air mendidih agar tetap putih. Kubis rebus dalam air mineral menjadi sangat enak.

Petunjuk kualiti produk yang baik

Kepala kembang kol berkualiti dan kuat, dikelilingi oleh daun hijau. Kehadiran daun adalah petunjuk kesegaran. Perbungaan kembang kol boleh berwarna putih, gading, ungu. Warna tidak mempengaruhi kualiti dengan cara apa pun, tetapi bergantung pada sama ada kubis tumbuh di bawah sinar matahari atau di tempat teduh. Bintik-bintik gelap menunjukkan bahawa kubis mulai merosot, mereka perlu dipotong dengan teliti atau dibuang dari memakan kubis tersebut. Kembang kol boleh disimpan selama 7-10 hari di ruang sejuk pada suhu 0 ° C.

Dimensi rekursif

Seperti banyak tanaman, kembang kol mempunyai sifat rekursif fraktal. Dimensi rekursif kembang kol diramalkan sekitar 2.88. [1] Struktur fraktal sangat ketara di Romanesco, sejenis kubis yang berkaitan.

Catatan

  1. ↑ "Struktur Fraktal Bunga Kembang kol Putih". Jurnal masyarakat fizikal Korea46 (2): 474-477. Diakses pada 2009-03-30.

Sastera

  • Kubis / Komp. I. Pustyrsky et al. - Rostov-on-Don, Phoenix, 2004. ISBN 5-222-04417-3.
  • Vekhov V. N. et al. Tumbuhan yang ditanam di USSR. - M., "Mysl", 1978. - S. 107-108.
  • Kubis Bolotskikh A.S. - Kharkiv, "Folio", 2002. - S. 286-295. ISBN 966-03-1669-0
  • Lebedeva A. T. Kesalahan dan kegagalan tukang kebun: cara menghindarinya. - M., Kolos, 2002. - S. 155-165. ISBN 5-10-003459-9

Pautan

Yayasan Wikimedia. 2010.

  • Cook, Thomas (ahli perniagaan)
  • Mackinder, Halford John

Lihat apa "Kembang kol" dalam kamus lain:

CAULIFLOWER adalah ramuan tahunan dari gen kubis. Perbungaan kepala yang kurang berkembang digunakan untuk makanan. Produktiviti 180 sen atau lebih dari 1 hektar... Kamus Ensiklopedik Besar

kembang kol adalah ramuan tahunan genus kubis, tanaman sayuran. Perbungaan kepala yang kurang berkembang digunakan untuk makanan. Produktiviti 180 sentimeter dan lebih dari 1 hektar. * * * CAULIFLOWER CABBAGE, ramuan tahunan dari genus kubis. Untuk makanan...... Kamus Ensiklopedik

CAULIFLOWER adalah sejenis kubis. Kepala perbungaan putih adalah sayur yang sangat berkhasiat dan enak. Di USSR, ia tersebar luas. Ia berfungsi paling baik pada tanah segar dan tanah liat yang kaya. Ini memberikan permintaan terbesar pada kelembapan....... Rujukan kamus pertanian

Kembang kol - Mimpi di mana anda memakan kembang kol bermaksud bahawa anda akan segera ditegur kerana mengabaikan tugas anda. Telah melihat bagaimana kembang kol tumbuh - menganggap bahawa tempoh kegagalan telah berakhir. Bersinar...... Buku impian sejagat yang besar

Kembang kol - (Kembang kol Brassica) adalah sayur salib tahunan. Untuk perincian, lihat Art. Kubis... Ensiklopedia Soviet Hebat

Kembang kol - Kupas kubis daun dan potong tangkai di dekat cabang kepala. Masukkan kepala kubis yang telah dikupas ke dalam air masin sejuk selama 30 minit. Setelah itu, bilas kubis dengan air sejuk, masukkan ke dalam periuk, tambahkan air panas, tambahkan garam,...... Buku mengenai makanan yang enak dan sihat

CAULIFLOWER - kubis herba tahunan, budaya sayur-sayuran. Perbungaan kepala yang kurang berkembang digunakan untuk makanan. Produktiviti 180 sen dan lebih dari 1 hektar... Sains semula jadi. Kamus ensiklopedik

Kembang kol - Goreng. sudut. Ulang-alik. Matawang asing. Mokienko 1995, 38; Baldaev 1, 179; BBI, 100; Milyanenkov, 134... Kamus besar ucapan Rusia

CAULIFLOWER - budaya sayur; sejenis kubis kebun... Kamus ensiklopedik pertanian

CAULIFLOWER - sama dengan stomatopapilloma jerawat... Kamus ensiklopedik veterinar

Kembang kol

Kembang kol berasal dari kawasan Mediterranean. Ia pertama kali dibawa dari Eropah Barat pada abad ke-17.. Namun, kami sangat menyukainya daripada kubis putih biasa, dan memberikannya peranan sekunder. Tidak seperti, katakanlah, Eropah. Di sana, kembang kol adalah produk makanan, berguna pada usia berapa pun dan sangat disukai. Ia mempunyai serat yang jauh lebih sedikit daripada serat biasa, dan oleh itu mudah diserap..

Kembang kol adalah tanaman musim bunga atau musim sejuk tahunan. Sistem akarnya berserat, dekat dengan permukaan tanah. Batangnya berbentuk silinder, tingginya 15-70 cm, dengan daun melintang atau daun lurus atau miring ke atas, seringkali melengkung secara spiral. Daun dari keseluruhan sessile hingga lyre-pinnatipartite, dengan tangkai daun panjangnya 5-40 cm. Mewarnakan dari cahaya ke biru-hijau dan lebih jarang kelabu dengan pigmentasi antosianin yang kuat. Daun atasnya kecil, bujur pendek dan linier luas, dengan margin genap atau lansolat dan segitiga memanjang, gigi palsu. Gumpalan bunga padat, dari sangat pendek (3 cm) hingga panjang (lebih dari 15 cm). Bunganya utamanya kecil, dari 1,2-2,0 cm. Warna kelopaknya berwarna putih, kuning pucat dan kuning, permukaannya beralun atau seperti lepuh berkerut.

Buahnya adalah polong pelbagai biji. Pod pendek dan panjangnya panjang (6.0-8.5 cm), kebanyakannya berbentuk silinder, lebih jarang diratakan-silinder, tuberous dengan hidung pendek.

Kandungan kalori dari kembang kol

Kandungan kalori kembang kol hanya 30 kkal per 100 g produk segar. Dalam 100 g kembang kol rebus 179 kcal. Dan dalam 100 g kembang kol goreng - 120 kcal. Penggunaan produk ini secara berlebihan boleh menyebabkan kegemukan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
2.50.34.20.890tiga puluh

Ciri-ciri berguna kembang kol

Kembang kol mengandungi garam mineral, protein, karbohidrat.

Protein kembang kol kaya dengan asid amino berharga (arginine, lisin). Terdapat sedikit selulosa dalam kubis ini, yang kerana strukturnya yang halus, mudah dicerna oleh badan. Sebilangan besar zat nitrogen dari kembang kol adalah sebatian protein yang mudah dicerna, kerana kembang kol dirasakan oleh tubuh kita lebih baik daripada jenis kubis lain.

Kembang kol mengandungi sejumlah besar vitamin C, B1, B6, B2, PP, A, H. Kepala kubis mengandungi kalium, kalsium, natrium, fosforus, zat besi, magnesium. Kembang kol kaya dengan pektin, asid malik dan sitrik, folik dan asid pantotenik.

Jadi, sebagai contoh, zat besi di dalamnya adalah 2 kali lebih banyak daripada kacang polong, lada, selada, dan 3 kali lebih banyak daripada zucchini dan terung; dan asid askorbik, 2-3 kali lebih banyak daripada kubis putih

Oleh kerana strukturnya, kembang kol diserap oleh tubuh lebih baik daripada semua jenis kubis lain, dan oleh itu sangat berguna sebagai makanan diet untuk penyakit gastrousus, belum lagi diet harian.

Kembang kol dapat dianggap sebagai pemegang rekod kandungan biotin antara makanan yang terdapat dalam diet biasa. Biotin atau vitamin H mencegah proses keradangan pada kulit, mencegah kemunculan penyakit tertentu kelenjar kulit - seborrhea. Ia sering dimasukkan dalam produk penjagaan wajah dan rambut.

Kerana struktur selularnya yang halus, kembang kol diserap oleh badan lebih baik daripada jenis kubis yang lain. Ia memiliki serat kurang kasar daripada kubis putih, sehingga mudah dicerna dan kurang menjengkelkan pada mukosa gastrik. Ia sangat berguna untuk penyakit gastrousus dan makanan bayi..

Dengan fungsi sekresi perut yang berkurang, disarankan untuk memakan hidangan dari kembang kol rebus. Dengan ulser gastrik atau ulser duodenum, kembang kol dibenarkan dan kubis putih dilarang. Sekiranya penyakit hati dan pundi hempedu, hanya sayur-sayuran yang disyorkan yang meningkatkan rembesan hempedu dan mendorong pergerakan usus yang kerap. Ini termasuk kembang kol..

Makan kembang kol secara berkala dapat mengurangkan risiko barah payudara pada wanita dan barah prostat pada lelaki. Kembang kol dan jenis kubis lain adalah pencegah barah.

Jus kembang kol disyorkan untuk gastritis, diabetes, bronkitis, masalah buah pinggang, penyakit hati.

Sifat berbahaya kembang kol

Kembang kol tidak digalakkan dimasukkan dalam makanan bagi mereka yang menderita keasidan tinggi perut, bisul, enterokolitis akut dan kekejangan usus. Sekiranya anda menggunakan kubis ini untuk penyakit seperti itu, maka rasa sakit akan meningkat, kerengsaan mukosa gastrik dan kerengsaan usus mungkin berlaku.

Anda tidak boleh makan produk ini dan orang-orang yang baru sahaja menjalani pembedahan di rongga perut atau dada.

Orang yang menderita penyakit buah pinggang dan tekanan darah tinggi harus berhati-hati dengan kubis ini. Bagi pesakit dengan gout, kembang kol boleh membahayakan, kerana mengandung purin, dan jika mereka mula masuk dan secara beransur-ansur terkumpul dalam jumlah besar dalam tubuh, kepekatan asid urik akan meningkat. Pada gilirannya, ia boleh menyebabkan kambuh penyakit ini..

Orang yang tahu mengenai alahan mereka terhadap sebarang makanan juga harus berhati-hati dengan memakan sayur ini..

Doktor juga memerhatikan kesan negatif sayur ini pada kelenjar tiroid. Semua produk yang tergolong dalam keluarga brokoli mampu menyebabkan gondok.

Adakah anda suka resipi ringkas dan lazat? Cuba kembang kol yang dibakar dengan keju dan bawang putih!

Varieti kembang kol

Kembang kol agak jarang berlaku di kawasan kebun domestik. Sebabnya adalah penjagaan yang agak sukar yang diperlukan oleh budaya. Sementara itu, sayur ini melebihi jenis kubis putih biasa bukan hanya dalam jumlah vitamin dan nutrien, tetapi juga dari segi penampilan. Kembang kol diwakili oleh sebilangan besar varietas, masing-masing berbeza dalam warna, struktur dan tekstur daun, dan juga menunjukkan ciri tumbuh sendiri, yang harus dipertimbangkan ketika membeli benih untuk menyemai.

Penerangan tentang kembang kol

Kembang kol mempunyai sejarah yang agak kaya. Syria dianggap sebagai tempat kelahiran budaya. Di negara ini, terdapat sebutan sayur-sayuran bertulis pertama dari abad ke-11. Di negeri-negeri Eropah, di mana ia dibawa oleh orang-orang Arab, budaya mula muncul satu abad kemudian..

Seiring waktu, berdasarkan varietas yang diimport dari Syria, jenis kembang kol baru dikembangkan, disesuaikan dengan iklim Eropah. Hari ini jumlah mereka terus bertambah.

Secara luaran, semak kembang kol adalah batang menegak, panjangnya bervariasi dari 15 hingga 70 cm. Daun besar memanjang dari batang pada sudut tepat, tangkai daun yang pada beberapa varietas mencapai panjang 40 cm.

Tetapi daun itu sendiri tidak dimakan. Mereka memakan formasi khas di bahagian atas batang, yang terbentuk pada awal masa berbunga tanaman dan merupakan peduncle yang kurang berkembang. Bahagian semak ini mempunyai salah satu warna berikut:

  • putih;
  • merah jambu;
  • Jingga;
  • krim;
  • Violet;
  • hijau.

Warna kubis yang bervariasi menyebabkan fakta bahawa ia sering ditanam bukan hanya sebagai produk makanan, tetapi juga sebagai hiasan tempat tidur bunga di halaman..

Mengikut jangka masa musim yang semakin meningkat, spesies salib ini tergolong dalam tahun tahunan. Sekiranya kepala tidak dikumpulkan, maka bunga kuning muncul daripadanya. Selanjutnya, setelah pendebungaan, mereka berubah menjadi buah yang dipenuhi biji.

Ciri-ciri yang bermanfaat

Di mana sahaja negara kembang kol ditanam, ia dihargai di mana sahaja kerana sifat perubatannya yang tinggi. Bahkan doktor terkenal Avicenna bercakap dengan saksama mengenai manfaat sayur ini untuk tubuh, dengan menyatakan bahawa tumbuhan itu menguatkan daya tahan tubuh dan sistem lain..

Banyak khasiat sayur-sayuran ditentukan oleh komposisinya, termasuk:

  • rizab vitamin C yang besar, yang terdapat pada kembang kol hampir 3 kali ganda daripada kubis putih;
  • kepekatan riboflavin yang tinggi, yang mendorong pertumbuhan badan dan mengekalkan warna kulit, kuku, rambut;
  • asid folik, yang terlibat dalam hematopoiesis;
  • karotena, yang melambatkan proses penuaan;
  • peningkatan jumlah protein;
  • sejumlah unsur surih penting, yang paling banyak adalah fosfor, mangan dan zink.

Perlu juga diingat bahawa serat dalam kembang kol jauh lebih lembut dan lebih lembut daripada makanan tumbuhan lain. Ini bermakna ia lebih sesuai untuk mereka yang menjalani diet terapi. Potensi pemakanan produk yang tinggi juga ditunjukkan dalam kandungan kalori rendahnya. Setiap 100 g kubis mengambil kira-kira 30 kkal. Oleh itu, sayur sangat diperlukan bagi mereka yang berusaha menurunkan berat badan..

Hidangan kembang kol

Dalam kajian terbaru, terungkap bahawa kembang kol juga membawa manfaat tertentu dalam memerangi neoplasma ganas. Bahan-bahan yang terdapat dalam tisu tumbuhannya mengganggu pembahagian sel-sel pembentukan dan dengan itu melambatkan pertumbuhannya.

Aplikasi memasak

Produk ini banyak digunakan dalam masakan. Ini difasilitasi bukan hanya oleh khasiat sayur-sayuran yang bermanfaat, tetapi juga dengan teksturnya yang tinggi rasa, halus dan renyah..

Dari segi masakan, budaya ini cukup serba boleh. Tetapi sebelum menggunakannya dalam sebarang hidangan, ia disediakan dengan cara khas:

  1. Masukkan periuk air di atas api sederhana dan biarkan mendidih.
  2. Secara selari, semua perbungaan dipotong dari kepala kubis biasa, dan tunggul dibuang.
  3. Perbungaan dibasuh dengan sempurna dari kotoran di bawah air yang mengalir dan dicelupkan ke dalam air mendidih.
  4. Jus lemon ditambahkan di sana dan kubis direbus selama beberapa minit.

Rujukan. Selepas rawatan ini, tisu perbungaan menjadi lebih lembut. Kemudian produk tersebut boleh direbus, dipanggang, digoreng, direbus, ditambah ke pelbagai salad. Pada masa yang sama, rasa sayuran yang neutral membolehkan anda menggabungkannya dengan produk lain tanpa sekatan.

Pelbagai jenis kembang kol dengan foto

Banyak jenis lain telah dikembangkan dari varieti bunga kembang kol yang asli dalam jangka masa yang panjang. Mereka berbeza antara satu sama lain dengan keunikan penanaman, warna dan bentuk kepala kubis, waktu pematangan. Berdasarkan ciri terakhir, semua jenis kembang kol dibahagikan kepada:

  1. Awal.
  2. Pertengahan musim.
  3. Lewat.

Varieti awal

Spesies awal dibezakan dengan tempoh pematangan kepala terpendek. Di samping itu, enaknya sayur-sayuran tersebut jauh lebih tinggi daripada varietas masak pertengahan dan akhir. Kelemahan kategori ini adalah jangka hayat yang sangat pendek..

Beberapa jenis awal yang lebih popular termasuk:

  • Pemangku Raja.
  • Bola salji.
  • Jaminan.
  • Alpha.
  • Bola salji.
  • Movir 74.

Kubis Bupati dapat dipungut dari tempat tidur sudah 110 hari setelah anak benih dipetik. Dalam bentuk matang, garpu beratnya sekitar 500 g. Ia mempunyai warna putih dan tuberosity sederhana. Dari atas, kepala ditutup dengan daun elips berwarna hijau gelap.

Bupati pelbagai kubis

Bupati sesuai untuk penanaman anak benih dan bukan anak benih. Dalam keadaan yang baik, dari 0,9 hingga 3,9 kg kubis dituai dari setiap meter persegi.

Sebagai tambahan kepada rasa perbungaan yang baik, spesies ini mempunyai kelebihan lain. Tumbuhan ini tahan terhadap sejumlah penyakit yang biasa terjadi pada kubis. Di samping itu, ia dapat menahan musim kemarau dan kenaikan suhu secara mendadak tanpa akibat..

Kepelbagaian Snowball memerlukan masa pematangan yang lebih pendek untuk kepala. Kematangan teknikal mereka berlaku 90-95 hari selepas kemunculan tunas. Hasil tanaman bervariasi dalam kisaran 3.2–4.2 kg / sq. m.

Kepala kubis kubis berwarna putih, padat. Permukaan mereka halus, dan beratnya 0,5-2 kg. Dari atas, setiap garpu ditutup dengan daun kebiruan yang besar dan memanjang.

Pelbagai ini dibiakkan di Perancis. Ia menahan cuaca sejuk, dalam memasaknya digunakan segar dan diperam.

Setelah menanam benih, garpu terbentuk sepenuhnya dalam 80-100 hari. Setiap kepala dibulatkan dan berwarna putih. Daun tanaman tumbuh dengan baik dan menutup kepala hampir sepenuhnya. Berat purata kubis berbeza antara 0,6-0,9 kg.

Kelebihan pelbagai merangkumi perkara berikut:

  • rasa sedap;
  • ketumpatan tinggi;
  • pematangan serentak keseluruhan tanaman;
  • ketahanan penyakit.

Di samping itu, jaminan sesuai untuk pengangkutan jarak jauh.

Varieti buatan Rusia, dibesarkan oleh Poisk, disesuaikan sepenuhnya dengan iklim domestik. Alpha disyorkan untuk ditanam di wilayah tengah dan utara negara ini..

Hasil panen kira-kira 85-90 hari setelah munculnya tunas. Garpu tebal, sederhana kental dan berat kira-kira 1.5 kg. Warna kepalanya benar-benar putih. Hasil sayur rata-rata ialah 3.5 kg / sq. m.

Dari segi penggunaan, kubis serba boleh dan, selain dimakan mentah, juga sesuai untuk diproses.

Cabbage Snow Globe ditanam oleh anak benih atau disemai secara langsung di atas katil. Dalam kes kedua, 95-110 hari berlalu dari kemunculan pucuk hingga kematangan penuh garpu. Budaya ini dibezakan dengan daya tahan tinggi terhadap penyakit dan bersifat universal.

Kepala tanaman dari segi penampilan sesuai dengan namanya. Mereka dibezakan dengan warna putih salji dan kehadiran lebam kecil di permukaan. Berat kepala tidak melebihi 0.9 kg.

Mengatakan, kubis Snow Globe berakar dengan baik walaupun dalam keadaan cuaca yang sukar. Tetapi hasilnya adalah 3 kg / persegi. m hanya boleh didapati di tanah yang kaya dan di iklim yang ringan.

Dunia Salji Kubis

Pelbagai ini dibiakkan oleh penternak domestik. Rata-rata, kepala terbentuk sepenuhnya 70-90 hari selepas pucuk pertama muncul. Spesies ini responsif terhadap keadaan tumbuh yang baik. Sekiranya semuanya diperhatikan, maka penduduk musim panas akan menerima sehingga 4 kg sayur-sayuran dari setiap dataran di kawasan ini. Selain itu, di wilayah selatan, tanaman dituai dua kali setahun..

Warna varieti ini benar-benar putih atau dengan warna kuning. Berat mencapai 1.3 kg. Garpu mempunyai struktur yang padat dan ditutup di atasnya dengan daun yang panjang dan memanjang.

Kubis Movir 74 tahan terhadap benturan sejuk dan kekeringan berlebihan. Penuaian budaya mudah bertolak ansur dengan pengangkutan yang panjang.

Varieti dan kacukan pertengahan musim

Garpu kubis kategori ini memerlukan masa lebih lama untuk matang. Selain itu, semua jenis pertengahan musim termofilik dan berkembang dengan baik hanya pada suhu hampir 20 darjah. Oleh itu, mereka ditanam terutamanya di selatan negara ini..

Tempoh pematangan spesies yang panjang dikompensasi oleh jangka hayat garpu yang lebih lama.

Beberapa jenis kembang kol masak sederhana termasuk:

  • Ungu.
  • Kepala putih.
  • Kecantikan putih.
  • Bola ungu.
  • Flora Blanca.

Kubis ungu juga merupakan jenis domestik. Ia dibezakan oleh ketahanan sejuk dan ketahanan terhadap penyakit salib. Sayuran masak dalam 110-120 hari dari saat anak benih pertama menetas di kebun.

Kepala kubis spesies ini padat, bulat, ditutup dengan tubercles kecil. Setiap kepala mempunyai berat hingga 1.5 kg. Ciri khas dari formasi tersebut adalah warna ungu-ungu yang jelas. Hasilnya ialah 4 kg per meter persegi.

Seperti varietas sebelumnya, kepala Putih matang dalam 110-120 hari. Pada masa yang sama, hasil varieti bervariasi antara 3,5-4,5 kg / sq. m.

Kepala kubis berwarna putih dan berbentuk bulat, sedikit rata. Berat garpu purata ialah 1.1 kg. Dari atas, ia ditutup dengan daun hanya sebahagian.

Kubis seperti ini mempunyai ketahanan sejuk yang baik, disimpan dalam jangka masa yang lama dan sesuai untuk pengangkutan. Selain itu, bubur sayur mengandungi sejumlah besar vitamin dan mineral, yang menjadikannya popular bukan sahaja dalam masakan, tetapi juga dalam perubatan..

Keindahan putihnya ditanam pada anak benih, tetapi disarankan menanam anak benih di tanah terbuka, dan bukan di rumah hijau. Dalam hal ini, dalam 65-70 hari setelah penanaman, tanaman siap untuk dituai..

Pelbagai disajikan dengan kepala putih padat, beratnya mencapai 1-1.2 kg. Garpu seperti itu disimpan dengan baik, mempunyai rasa yang jelas, dan sesuai untuk pengangkutan. Tetapi semasa penanaman, tanaman mesti dilindungi dengan teliti dari perosak..

Varieti ini dibiakkan beberapa tahun yang lalu oleh syarikat terkenal "Aelita". Untuk pematangan penuh anak benih, sebagai peraturan, diperlukan 120 hari. Produktiviti spesies adalah 3-3.5 kg dari setiap petak.

Penampilan garpu agak eksotik. Mereka dicat ungu. Kepala kubis strukturnya padat, ditutup dengan lebam kecil. Berat kepala ialah 0.7-0.9 kg. Daun luarnya kecil dan hanya separuh menutup garpu. Selain warnanya yang cerah, sayur ini mempunyai rasa yang sama cerah..

Bola kubis pelbagai Lilac

Kubis Flora Blanca yang dibiakkan di Belanda tumbuh di tempat tidur kebun dalam 110-120 hari. Ia menganggap ketahanan terhadap kesejukan dan fleksibiliti dari segi penggunaan. Hasil purata ialah 2.5 kg / sq. m.

Sayuran seperti itu diwakili oleh garpu tebal kecil. Warna mereka berwarna putih dengan warna kuning. Berat, sebagai peraturan, tidak melebihi tanda 1.2 kg. Daun penutup budaya kecil, bulat.

Flora Blanca sentiasa sihat. Di samping itu, tanaman ini tahan terhadap bakteriosis..

Jenis dan jenis lewat

Semua varietas kembang kol lewat mempunyai tempoh pematangan lebih dari 4 bulan. Selain itu, di tanah terbuka, mereka hanya dapat masak di wilayah selatan Rusia. Untuk penanaman di utara negara ini, rumah hijau semestinya diperlukan. Tetapi kubis seperti itu mengimbangi musim tumbuh lama dengan garpu besar dan jangka hayat yang panjang..

Varieti lewat yang popular termasuk:

  • Asterix.
  • Cortez.
  • Amerigo.

Asterix adalah salah satu daripada kacukan, dan nama pada biji ditambah dengan tanda F1. Spesies ini sangat tahan terhadap cendawan tepung. Sayuran masak dalam 130-135 hari.

Kepala kultur ini berwarna putih, bulat, berat 700-900 g. Daun hijau gelap menutupi kepala kubis. Bubur tanaman mempunyai rasa yang baik dan tekstur yang padat. Hasil Asterix ialah 2.5 kg / sq. m.

Cortez adalah jenis hibrida Belanda yang lain. Pembersihan dilakukan dalam 70 hari dari saat pemindahan anak benih ke tempat tidur terbuka. Tanaman disimpan dengan baik dan sesuai untuk diproses.

Kepala kubis spesies ini agak besar. Berat badan mereka sering melebihi 2 kg. Pada masa yang sama, kepala kubis putih mengandungi sejumlah besar cecair. Hasil purata ialah 4-4.5 kg kubis per meter persegi.

Hibrid Cortez mudah bertolak ansur dengan cuaca sejuk. Tetapi ketika menanam tanaman, perlu diingat bahawa tanpa baja yang sesuai, hasilnya tidak akan signifikan..

Spesies ini membuat permintaan tinggi di tanah tapak di mana ia dirancang untuk tumbuh. Dalam keadaan yang baik, setelah menanam anak benih, kematangan teknikal kepala kubis berlaku dalam 60-65 hari. Pada masa yang sama, hasil tanaman adalah 7.5 kg per persegi.

Ketua pelbagai Amerigo

Kepala varietas Amerigo bulat dan lebat. Berat setiap kepala kubis berbeza antara 2-2,5 kg. Garpu berwarna putih. Dari atas, setiap kepala kubis ditutup sepenuhnya dengan daun hijau gelap yang besar.

Pelbagai jenis kembang kol yang tidak biasa - Romanesco

Secara berasingan, perlu diperhatikan pelbagai jenis kembang kol, seperti Romanesco. Ia dibezakan dari varieti standard dengan struktur khas kepala kubis. Perbungaan tanaman mempunyai bentuk kerucut spiral. Lebih-lebih lagi, mereka dikumpulkan dalam kumpulan yang padat (sejenis bintang) dan tumbuh di hujung batang, yang panjangnya dapat mencapai satu meter..

Kepala kubis dicat kuning atau hijau muda. Setiap garpu mempunyai berat hingga 0.5 kg. Perbungaan ini tidak dimakan mentah. Sebelum digunakan dalam memasak, mereka diawetkan..

Kembang kol cukup popular di Eropah dan Asia. Produk ini mempunyai rasa yang unik dan pelbagai khasiat perubatan. Hari ini, budaya seperti ini diwakili oleh sebilangan besar varieti dan kacukan yang berbeza. Oleh itu, sebelum membeli benih, anda harus membiasakan diri secara terperinci dengan masing-masing..

Kembang kol

Kembang kol tidak sepopuler kubis putih, tetapi kerana sifatnya yang bermanfaat, ia tidak menduduki tempat terakhir di dunia ini. Berasal dari Mediterranean, dan datang kepada kami di Rusia pada abad ke-17. Perbungaan digunakan untuk makanan, yang boleh direbus, direbus, digoreng dan segar.

Kelebihan dan keistimewaan kembang kol

Kembang kol mengandungi sejumlah besar vitamin, makro dan unsur mikro dan dianggap lebih berguna daripada kubis putih. Mari kita ketahui perkara utama yang terbaik:

  • Dari segi kandungan vitamin C, kembang kol mengatasi kubis putih sebanyak 1.5 - 2 kali.
  • Juga, dengan yakin akan kandungan protein melebihi 2 kali ganda. Dalam hubungan ini, pakar pemakanan memanggilnya "keju kotej putih".
  • Zat besi di sini adalah 2 kali lebih banyak daripada kacang polong dan selada. Dan, tiga kali lebih banyak daripada zucchini dan terung.
  • Kembang kol rendah kalori: 30 kkal per 100 g.
  • Diserap dengan baik oleh badan kerana mempunyai kurang serat.

Biologi kembang kol:

  • Satu tahun. Sekiranya perbungaan tidak dikumpulkan, maka ia akan mekar.
  • Sistem akar lemah berbanding kubis. Di sini, perlu diperhatikan teknologi pertanian.
  • Kilang ini termofilik. Sekiranya sejuk, kubis boleh masuk ke anak panah.
  • Dengan waktu siang yang panjang, kembang kol menetapkan buah lebih cepat. Tetapi, dengan yang pendek, ternyata besar dan padat.
  • Perhatikan bahawa dengan sekejap sejuk yang berpanjangan, buah-buahan dibentuk kecil dan kasar, tetapi dalam cuaca panas mereka longgar.

Manfaat kembang kol dan, secara amnya, semua jenis kubis hampir tidak dapat diremehkan. Tidak masuk akal untuk membongkar setiap vitamin secara berasingan. Semua kubis berguna untuk tahap yang lebih besar atau lebih rendah. Di sini, anda dapat melihat khasiat kubis putih yang bermanfaat.

Perkara penting semasa memaksa anak pokok kembang kol

  1. Penyediaan benih.
  2. Priming. Latihan.
  3. Tarikh pendaratan.
  4. Penjagaan anak benih.

Menyiapkan penyediaan benih

Prosesnya sama seperti benih lain. Kami sedang membaca artikel ini. >>>

Cara menyediakan tanah untuk anak benih

Penyediaan tanah dilakukan sama seperti tanaman lain. Lihat artikel ini. >>>

Tarikh pendaratan

Sekiranya anda terlambat dengan koleksi kepala kembang kol, mereka akan kehilangan kualiti yang boleh dipasarkan atau bahkan boleh menjadi warna. Penting untuk memahami bagaimana anda akan memakan kepala kubis segar. Oleh itu, kami mengedarkan penanaman benih dalam beberapa tempoh dengan selang masa 2 - 3 minggu. Dalam kes ini, kita akan mendapat panen segar sepanjang musim panas..

Varieti awalmenabur 15 - 23 Mac, turun di awal Mei
Varieti awalmenyemai 1 - 10 April, menanam anak benih selepas 21 Mei.
Varieti awalkami menyemai dari 25 April hingga 10 Mei, kami menanam dari 11 Jun

Nota
Itu, dalam kes ini, hanya varieti awal yang digunakan, tetapi untuk ini anda boleh melakukannya dengan cara yang berbeza, menggunakan varieti dengan tempoh pematangan yang berbeza

Perkara utama semasa memaksa anak benih

Cara menanam kembang kol dengan betul

  • Tempat untuk kubis dan tanah
  • Skim pendaratan
  • Penyiraman sederhana
  • Berpakaian atas.
  • Merumput, melonggarkan dan mengunyah.
  • Pencegahan kembang kol dari penyakit

Penyediaan tapak dan tanah

Beberapa ciri biologi kembang kol mempengaruhi penanaman kubis ini. Contohnya, sistem akar tanaman yang lemah. Lebih-lebih lagi, tanah harus lebih longgar. Bumi mesti bernafas. Keasidan mestilah dalam lingkungan 6 - 7. Juga perlu untuk memerhatikan putaran budaya. Kubis tumbuh dengan baik selepas timun, kentang, biji-bijian dan kekacang.

Tanah harus disenyawakan dengan baik dengan bahan organik dan baja mineral. Oleh itu, kami membawa kotoran siap pakai untuk penggalian musim luruh. Tetapi pada musim bunga, baja mineral, humus.

Skim pendaratan

  1. 50 cm - 50 cm. Di mana 50 cm adalah jarak antara baris. Untuk jenis dan kacukan awal.
  2. 50 cm - 70 cm. Di mana 70 cm adalah jarak antara baris, dan 50 cm antara tumbuh-tumbuhan berturut-turut. Untuk varieti pertengahan musim dan kacukan.
  3. 70 cm - 70 cm dan 80 cm - 80 cm Di mana 70 cm adalah jarak antara baris. Untuk varieti dan kacukan yang sudah masak.
  4. Kaedah daging. Di sini, tanaman ditanam dalam satu baris, di mana tidak ada persaingan. Juga, kaedah ini tidak menggunakan organik.
  5. Penanaman bercampur dengan bit. Ini juga merupakan pilihan yang baik, yang berguna apabila anda mempunyai sedikit ruang di taman..

Menyiram, memberi makan, melonggarkan, menimbun, mencegah penyakit

Menyiram, memberi makan, mencegah penyakit, melonggarkan, mengunyah - semua ini dilakukan dengan cara yang sama seperti kubis putih. Oleh itu, kita baca di sini. >>>

Cara menyimpan kembang kol dengan betul

Kembang kol, menurut strukturnya, adalah produk yang halus, dan agak bermasalah untuk menyimpannya. Di sini, adalah mustahak untuk mengikuti peraturan tertentu, dan semuanya akan berjaya untuk anda.

Keadaan penyimpanan yang optimum

Keadaan penyimpanan yang optimum dianggap 0 - + 2 ° С, dengan kelembapan udara 80 - 90%. Dengan parameter lain, kualiti penyimpanan menurun. Oleh itu, kejayaan bergantung pada keadaan yang anda mampu..

Penyediaan sayur-sayuran yang betul untuk penyimpanan juga penting.

  1. Tidak digalakkan menggunakan baja nitrogen selama 2 - 3 minggu terakhir sebelum penuaian..
  2. Pilih hanya kepala yang baik dan tidak cedera.
  3. Basuh, bersihkan dan pastikan kering.
  4. Untuk penyimpanan, anda perlu menggunakan varieti yang lewat.

Kaedah penyimpanan

  • Peti sejuk. Anda boleh menyimpannya selama 1 - 2 minggu sekiranya syarat berikut dipenuhi:
    • Basuh kepala kubis dengan teliti, keringkan dan bungkus dengan filem pelekat 2 kali.
  • Pembeku. Di sini, ia boleh disimpan selama 6 - 12 bulan. Dan, anda mesti mengikuti beberapa perkara sebelum membeku:
    • Blanch selama 5 minit, keringkan dan sebarkan ke dalam sachet. Ini memberikan pengekalan warna, dan kepala tidak melembutkan dengan cepat. Juga, perhatikan bahawa pembekuan semula tidak dibenarkan..
  • Bilik bawah tanah.
    • Di laci di rak ditutup dengan kerajang gelap. Kubis tidak boleh bersentuhan antara satu sama lain. Jadi, anda boleh menyimpan sehingga 2 bulan.
    • Juga, dalam kotak, tetapi ditutup dengan pasir. Dalam kes ini, sangat mustahak untuk memantau statusnya..
    • Di rak atau di dalam kotak, di mana setiap kepala dibungkus dengan filem atau kertas yang melekat.
    • Dalam limbo oleh tunggul. Di sini, adalah penting bahawa tidak ada hubungan antara tanaman..
  • Pemeliharaan kubis. Kaedah ini baik jika tidak ada cara untuk menjaga kubis segar sama sekali..
  • Kubis kering. Di dalam ketuhar pada suhu 60 ° C.
  • Loggia, balkoni. Di sini, tempat itu mesti dilengkapi dan dilindungi. Kabinet dan laci styrofoam adalah idea yang baik.
  • Menanam kubis di ruangan bawah tanah. Kami menggali kubis dan menanamnya di ruang bawah tanah. Di sini, penting untuk menyiram dengan banyak sebelum menanam tanaman.

Jenis bunga kembang kol awal yang terbaik

Kembang kol matang awal mempunyai tempoh tumbuh-tumbuhan 90-100 hari dan rata-rata satu perbungaan beratnya dari 0,5 kg hingga 1,2 kg. Penternak bekerja, dan jenis dan kacukan baru muncul di pasaran yang sangat baik dalam menentang penyakit dan perosak. Berbanding dengan yang lain, spesies ini mempunyai jisim hijau yang lebih kecil, dan oleh itu selang waktu di sini berada dalam julat 50 cm hingga 50 cm, atau 50 cm hingga 70 cm. Oleh itu, tanaman seperti ini memerlukan makanan biasa dan secara amnya, teknologi pertanian yang betul selalu diperlukan.

Penduduk musim panas;
Bola Salji;
Movir;
Menyatakan;

Varieti dan kacukan bunga kembang kol pertengahan musim

Kembang kol pertengahan musim mempunyai tempoh vegetatif 105 - 115 hari dan rata-rata satu perbungaan beratnya dari 0,5 kg hingga 1,3 kg. Penternak bekerja, dan jenis dan kacukan baru muncul di pasaran yang sangat baik dalam menentang penyakit dan perosak. Berbanding dengan yang kemudian, spesies ini mempunyai jisim hijau yang lebih kecil, dan oleh itu selang waktu di sini adalah dalam jarak 50 cm x 50 cm, atau 50 cm dengan 70. Tetapi, tanaman seperti ini memerlukan makanan biasa dan secara amnya, teknologi pertanian yang betul selalu diperlukan.

Kambing Dereza; (berat purata 0,8 kg - 1,2 kg)
Flora kosong; (berat purata 0,8 kg - 1,2 kg)
Kecantikan putih; (berat purata 0,8 kg - 1,2 kg, tidak stabil hingga suhu, perosak)

Varieti dan kacukan bunga kembang kol yang terbaik

Kembang kol lewat mempunyai tempoh tumbuh-tumbuhan 120 - 125 hari dan rata-rata satu perbungaan berat dari 1 kg hingga 3 kg. Penternak bekerja, dan varietas dan kacukan baru muncul di pasaran yang sangat baik dalam menentang penyakit dan perosak. Kubis seperti itu mempunyai jisim hijau yang besar, dan oleh itu selang antara baris berada dalam jarak 65 cm - 80 cm, dan antara baris 65 cm - 80 cm. Dan tanaman seperti itu memerlukan makanan biasa dan secara amnya, teknologi pertanian yang betul selalu diperlukan.

Cortez; (berat 2 kg - 3 kg)
Amerigo; (berat 2 kg - 3 kg)

Penyakit, perosak kembang kol dan langkah-langkah kawalan

Penyakit pada kembang kol adalah sama seperti pada semua kubis. Anda boleh membaca mengenai penyakit kubis dalam artikel ini. >>>