Kembang kol

Kembang kol berasal dari kawasan Mediterranean. Ia pertama kali dibawa dari Eropah Barat pada abad ke-17.. Namun, kami sangat menyukainya daripada kubis putih biasa, dan memberikannya peranan sekunder. Tidak seperti, katakanlah, Eropah. Di sana, kembang kol adalah produk makanan, berguna pada usia berapa pun dan sangat disukai. Ia mempunyai serat yang jauh lebih sedikit daripada serat biasa, dan oleh itu mudah diserap..

Kembang kol adalah tanaman musim bunga atau musim sejuk tahunan. Sistem akarnya berserat, dekat dengan permukaan tanah. Batangnya berbentuk silinder, tingginya 15-70 cm, dengan daun melintang atau daun lurus atau miring ke atas, seringkali melengkung secara spiral. Daun dari keseluruhan sessile hingga lyre-pinnatipartite, dengan tangkai daun panjangnya 5-40 cm. Mewarnakan dari cahaya ke biru-hijau dan lebih jarang kelabu dengan pigmentasi antosianin yang kuat. Daun atasnya kecil, bujur pendek dan linier luas, dengan margin genap atau lansolat dan segitiga memanjang, gigi palsu. Gumpalan bunga padat, dari sangat pendek (3 cm) hingga panjang (lebih dari 15 cm). Bunganya utamanya kecil, dari 1,2-2,0 cm. Warna kelopaknya berwarna putih, kuning pucat dan kuning, permukaannya beralun atau seperti lepuh berkerut.

Buahnya adalah polong pelbagai biji. Pod pendek dan panjangnya panjang (6.0-8.5 cm), kebanyakannya berbentuk silinder, lebih jarang diratakan-silinder, tuberous dengan hidung pendek.

Kandungan kalori dari kembang kol

Kandungan kalori kembang kol hanya 30 kkal per 100 g produk segar. Dalam 100 g kembang kol rebus 179 kcal. Dan dalam 100 g kembang kol goreng - 120 kcal. Penggunaan produk ini secara berlebihan boleh menyebabkan kegemukan.

Nilai pemakanan setiap 100 gram:

Protein, grLemak, grKarbohidrat, grAsh, grAir, grKandungan kalori, kcal
2.50.34.20.890tiga puluh

Ciri-ciri berguna kembang kol

Kembang kol mengandungi garam mineral, protein, karbohidrat.

Protein kembang kol kaya dengan asid amino berharga (arginine, lisin). Terdapat sedikit selulosa dalam kubis ini, yang kerana strukturnya yang halus, mudah dicerna oleh badan. Sebilangan besar zat nitrogen dari kembang kol adalah sebatian protein yang mudah dicerna, kerana kembang kol dirasakan oleh tubuh kita lebih baik daripada jenis kubis lain.

Kembang kol mengandungi sejumlah besar vitamin C, B1, B6, B2, PP, A, H. Kepala kubis mengandungi kalium, kalsium, natrium, fosforus, zat besi, magnesium. Kembang kol kaya dengan pektin, asid malik dan sitrik, folik dan asid pantotenik.

Jadi, sebagai contoh, zat besi di dalamnya adalah 2 kali lebih banyak daripada kacang polong, lada, selada, dan 3 kali lebih banyak daripada zucchini dan terung; dan asid askorbik, 2-3 kali lebih banyak daripada kubis putih

Oleh kerana strukturnya, kembang kol diserap oleh tubuh lebih baik daripada semua jenis kubis lain, dan oleh itu sangat berguna sebagai makanan diet untuk penyakit gastrousus, belum lagi diet harian.

Kembang kol dapat dianggap sebagai pemegang rekod kandungan biotin antara makanan yang terdapat dalam diet biasa. Biotin atau vitamin H mencegah proses keradangan pada kulit, mencegah kemunculan penyakit tertentu kelenjar kulit - seborrhea. Ia sering dimasukkan dalam produk penjagaan wajah dan rambut.

Kerana struktur selularnya yang halus, kembang kol diserap oleh badan lebih baik daripada jenis kubis yang lain. Ia memiliki serat kurang kasar daripada kubis putih, sehingga mudah dicerna dan kurang menjengkelkan pada mukosa gastrik. Ia sangat berguna untuk penyakit gastrousus dan makanan bayi..

Dengan fungsi sekresi perut yang berkurang, disarankan untuk memakan hidangan dari kembang kol rebus. Dengan ulser gastrik atau ulser duodenum, kembang kol dibenarkan dan kubis putih dilarang. Sekiranya penyakit hati dan pundi hempedu, hanya sayur-sayuran yang disyorkan yang meningkatkan rembesan hempedu dan mendorong pergerakan usus yang kerap. Ini termasuk kembang kol..

Makan kembang kol secara berkala dapat mengurangkan risiko barah payudara pada wanita dan barah prostat pada lelaki. Kembang kol dan jenis kubis lain adalah pencegah barah.

Jus kembang kol disyorkan untuk gastritis, diabetes, bronkitis, masalah buah pinggang, penyakit hati.

Sifat berbahaya kembang kol

Kembang kol tidak digalakkan dimasukkan dalam makanan bagi mereka yang menderita keasidan tinggi perut, bisul, enterokolitis akut dan kekejangan usus. Sekiranya anda menggunakan kubis ini untuk penyakit seperti itu, maka rasa sakit akan meningkat, kerengsaan mukosa gastrik dan kerengsaan usus mungkin berlaku.

Anda tidak boleh makan produk ini dan orang-orang yang baru sahaja menjalani pembedahan di rongga perut atau dada.

Orang yang menderita penyakit buah pinggang dan tekanan darah tinggi harus berhati-hati dengan kubis ini. Bagi pesakit dengan gout, kembang kol boleh membahayakan, kerana mengandung purin, dan jika mereka mula masuk dan secara beransur-ansur terkumpul dalam jumlah besar dalam tubuh, kepekatan asid urik akan meningkat. Pada gilirannya, ia boleh menyebabkan kambuh penyakit ini..

Orang yang tahu mengenai alahan mereka terhadap sebarang makanan juga harus berhati-hati dengan memakan sayur ini..

Doktor juga memerhatikan kesan negatif sayur ini pada kelenjar tiroid. Semua produk yang tergolong dalam keluarga brokoli mampu menyebabkan gondok.

Adakah anda suka resipi ringkas dan lazat? Cuba kembang kol yang dibakar dengan keju dan bawang putih!

kembang kol pelbagai warna

Kembang kol di kebun dan di atas meja adalah yang kedua setelah kubis putih biasa. Namun, populariti tidak bermaksud pelbagai..

Kembang kol pelbagai warna

Sebilangan besar tukang kebun lebih suka varietas kembang kol yang membentuk kepala putih lebat, yang dilindungi dengan baik oleh daun dari terik matahari. Pada masa yang sama, pemilihan kubis jenis ini tidak hanya ditujukan untuk varietas tahan pembiakan dan produktif, tetapi juga untuk menciptakan bentuk multi-warna. Di antara suri rumah Eropah, kembang kol pelbagai warna jauh lebih popular daripada putih tradisional, kerana ia membolehkan anda membuat perayaan warna yang sebenar di atas pinggan. Kubis ini juga disukai oleh koki profesional..

Hidangan Kembang kol berwarna

Para saintis mula bekerja secara aktif dalam pengembangan jenis bunga kembang kol pelangi pada tahun 70-an abad XX. Untuk ini, mutasi semula jadi dipilih dan digunakan, yang menyebabkan perubahan warna kepala. Hasilnya, banyak varietas diperoleh dengan perbungaan oren, kuning, ungu, hijau. Syarikat Eropah seperti "Thompson & Morgan", "Bejo Zaden", "Syngenta", dan juga syarikat Amerika "Monsanto" telah berjaya menghasilkan varietas tersebut..

Dari segi rasa dan sifat berguna, kubis dengan kepala pelbagai warna sedikit berbeza dengan kubis putih biasa, walaupun hasilnya lebih rendah. Semasa memasak, perbungaan tidak kehilangan warnanya, tetapi tetap cerah jika sayur dikukus atau di adunan. Semasa mendidih kubis seperti itu, disarankan untuk menambahkan sedikit asid sitrik ke dalam air..

Sebagai tambahan kepada khasiat bermanfaat yang terdapat pada kembang kol biasa, varietas berbagai warna dapat dibezakan oleh peningkatan kandungan zat tertentu, serta mempunyai ciri khas rasa..

Varieti kembang kol berkepala oren

Kembang kol berkepala oren pertama kali ditemui oleh seorang petani Amerika pada tahun 1970-an. Kepala kubis seperti itu sangat kecil dan rapuh, namun warnanya menarik perhatian dan para saintis selama bertahun-tahun bekerja berjaya mengembangkan varietas dengan kepala besar dan lebat, yang dihargai kerana kandungan vitamin A dan beta-karoten yang tinggi. Bahan ini membantu mengekalkan ketajaman penglihatan dan kesihatan mata. Kepekatan mereka dalam kubis oren adalah 25 kali lebih tinggi daripada kubis putih biasa. Dari segi rasa, ia tidak berbeza dengan varieti dengan kepala putih..

Varieti dan kacukan bunga kembang kol berkepala berikut diketahui: Cheddar F1 (Cheddar), Yarik F1, Sunset F1.

Varieti kembang kol dengan kepala ungu dan ungu

Varieti kembang kol ini memiliki warna cerah kerana kandungan antosianinnya yang tinggi. Bahan-bahan ini, yang terdapat dalam varieti bunga kembang kol berkepala ungu dan ungu, mencegah penyakit jantung dan sistem peredaran darah. Kembang kol ungu berbeza dengan kembang kol putih dengan rasa yang lebih halus dan memasak lebih cepat. Perkara ini mesti diambil kira semasa menyediakan pinggan, kerana warnanya mungkin akan pudar jika panas terlalu lama.

Selalunya anda dapat menjumpai jenis dan kacukan bunga kembang kol dengan kepala ungu dan ungu: Ungu Ratu (Violet Queen F1), Rosalinda, Amethyst F1, Graffiti F1 (Graffiti F1), Bola ungu, Ungu, ungu Sisilia.

Varieti kembang kol berkepala hijau

Varieti kembang kol dengan kepala hijau tinggi antioksidan yang membantu menjaga awet muda. Kualiti rasa dari varietas kembang kol dengan kepala hijau samar-samar menyerupai brokoli, tetapi secara luaran kepalanya sama bulat dengan kembang kol biasa..

Jenis kembang kol berkepala hijau berikut dikenali: Universal, Green Maserata, Shannon, Green Trevi F1

Kubis Romanesco

Bentuk kubis Romanesco sangat luar biasa sehingga banyak yang tidak segera menentukan kepunyaan sayur ini. Di Itali ia dikenali sebagai Romanesco, di Israel - kubis karang, di Jerman dan Poland - kembang kol piramidal. Para saintis masih berdebat mengenai asal usul kubis Romanesco. Ia dipercayai berasal dari persilangan antara kembang kol biasa dan brokoli..

Ciri utama kubis Romanesco adalah perbungaan yang tidak biasa, seolah-olah terdiri daripada piramid kecil. Kepala mempunyai warna zamrud yang indah. Romanesco juga dicirikan oleh ciri rasa tertentu. Kubis secara praktikal tidak mempunyai bau khas kubis, yang muncul semasa mendidih, perbungaan lebih padat, tidak mendidih dan mempunyai rasa kacang yang menyenangkan.

Varieti dan kacukan seperti Emerald Cup, Amphora F1 (Amfora F1), Pincio F1, Shannon, Silvia, Veronica F1 mendapat populariti. Benar, dalam Daftar Negeri, kubis ini disenaraikan sebagai salah satu jenis kembang kol.

Varieti kembang kol dengan pelbagai warna

Apa sahaja jenis bunga kembang kol yang anda suka, mereka pasti akan menghiasi bukan sahaja meja anda, tetapi juga plot anda.

Jenis kembang kol terbaik: penerangan ringkas dan ciri utama

Kembang kol telah diusahakan oleh manusia selama lebih dari seratus tahun. Di negara kita, kembang kol hanya muncul pada abad ke-18 dan tidak dikenali secara meluas kerana kesukaran penanaman - tanaman ini termofilik dan matang sejak sekian lama. Tetapi pada abad ke-20, keadaan berubah dengan ketara, kerana banyak varietas diciptakan yang dapat tumbuh dalam keadaan cuaca yang sukar..

Jenis kembang kol terbaik

Semasa memilih pelbagai jenis kembang kol, tukang kebun yang berpengalaman mesti memperhatikan masa pematangan, yang dapat berlangsung dari 50 hingga 200 hari. Juga penting ialah:

  • keupayaan untuk menahan keadaan buruk;
  • hasil;
  • rasa dan kualiti komersial perbungaan.

Awal

Varieti kembang kol awal siap dituai dalam 50-100 hari selepas percambahan (akhir bulan Jun - awal Julai). Dan penduduk di wilayah selatan, ketika menanam varieti tersebut, dapat memperoleh beberapa hasil panen setiap musim. Tetapi kembang kol masak awal mempunyai kekurangannya. Kepala kubisnya tidak sebesar kepala yang sudah lewat, dan lebih kurang disimpan..

Varieti dengan tempoh pematangan yang pendek merangkumi:

  • Moscow Ultra;
  • Jaminan;
  • Bintang Kutub;
  • Movir 74;
  • Cendis;
  • Express MS;
  • Dereza Kambing;
  • Françoise;
  • Yarik.

Jaminan

Pelbagai jenis domestik yang diperoleh oleh pakar V.I. Edelstein dari Akademi Pertanian Timiryazev dan masuk dalam Daftar Negeri untuk semua wilayah di Rusia pada tahun 1968. Mencapai kematangan yang boleh ditanggalkan 70-98 hari selepas percambahan.

Jaminan dicirikan oleh kepala bulat, berwarna krim atau kekuningan dengan permukaan halus. Berat mereka berkisar antara 500 g hingga 1.2 kg. Rasa kepala sangat sedap. Jaminan tidak terdedah kepada pertumbuhan, pertumbuhan dan keretakan. Ia juga mempunyai ketahanan relatif terhadap penyakit berbahaya seperti bakteriosis. Ragamnya cukup baik. Dari 1 m 2 penanaman dituai dari 1.5 hingga 3.8 kg kembang kol.

Diameter kepala pelbagai Garantia boleh mencapai 26 cm

Dereza kambing

Goat-Dereza adalah salah satu jenis pilihan Rusia yang paling terkenal. Mereka mula menuai pada hari 50-70 setelah percambahan. Roset menegak terdiri daripada daun kelabu-hijau yang sedikit berbuih, sebahagiannya meliputi perbungaan. Kepalanya bulat, padat, putih. Rasanya sedap. Berat rata-rata kepala kubis adalah 600-800 g, tetapi dalam keadaan yang baik, ia dapat meningkat hingga 2.5 kg.

Hasil varieti ialah 3.2 kg / m 2. Ia dicirikan oleh pematangan yang mesra, yang membolehkan anda mengumpulkan sebahagian besar kepala dalam satu masa. Varietas ini mudah bertolak ansur dengan penurunan suhu jangka pendek hingga -5 ° C. Ia jarang dijangkiti oleh penyakit khas wakil keluarga salib..

Kepelbagaian kembang kol Koza-Dereza, dibesarkan oleh pakar syarikat Bioteknologi, disyorkan untuk ditanam di semua wilayah di Persekutuan Rusia

Video: pengalaman peribadi menanam kubis Dereza Kambing

Françoise

Françoise masak 90-100 hari selepas percambahan. Kepalanya berwarna kekuningan, bulat rata, sebahagiannya ditutup dengan daun kelabu-hijau. Mereka tidak terlalu padat, tetapi mempunyai tekstur yang sangat halus. Berat kepala kubis jarang melebihi 600 g. Hasil purata adalah kira-kira 3.2 kg / m 2. Rasa Françoise dinilai oleh para pakar sebagai sangat baik. Ia dimakan segar dan dikenakan semua jenis pemprosesan.

Pertengahan musim

Varieti kembang kol pertengahan musim memerlukan 100 hari dan cuaca hangat yang stabil (di atas 20 ° C) untuk mencapai kematangan yang dapat ditanggalkan. Kelebihan utama mereka adalah jangka hayat mereka yang panjang. Kembang kol masak sederhana yang popular termasuk:

  • Penduduk musim panas;
  • Bola ungu;
  • Ungu;
  • Kepala putih;
  • Orang Paris;
  • Gunting.

Penduduk musim panas

Penduduk musim panas adalah pelbagai yang mentolerir kelembapan tinggi dan perubahan suhu secara tiba-tiba, dan disyorkan untuk ditanam di semua wilayah di Rusia. Berbeza dalam jangka masa pembentukan perbungaan yang panjang, berkat kebun yang dapat menuai sepanjang musim. Kultivar membentuk roset daun yang dibangkitkan dengan kepala padat bulat rata yang ditutupi sebahagian. Warna mereka boleh berkisar dari keputihan hingga krim ringan. Berat purata - 0,6-1 kg. Rasa perbungaan mendapat markah tertinggi dari pakar. Mereka digunakan untuk merebus, merebus dan memanggang segar dan setelah beku..

Bola ungu

Bola ungu adalah varieti asli yang masak 4 bulan selepas percambahan, yang dapat ditanam bukan hanya untuk makan, tetapi juga untuk menghias taman. Berbeda dengan warna ungu tua dari kepala bulat rata. Mereka mempunyai tekstur halus yang menyenangkan dan rasa yang sangat baik..

Bola bunga kembang kol Lilac akan menghiasi taman apa pun

Dalam keadaan yang baik, berat kepala bola ungu adalah sekitar 900 g. Hasil purata varieti adalah sekitar 2.9 kg / m2. Perbungaannya digunakan untuk makanan setelah memasak. Semasa menyiapkannya, perlu diingat bahawa semasa memasak, warna kehilangan kecerahan warna.

Video: selok-belok tumbuh kembang kol dengan warna yang tidak biasa

Orang Paris

Pariziannka adalah pelbagai yang tahan terhadap penyakit dan suhu rendah, mencapai kematangan pada hari 110-120 setelah percambahan. Membentuk kepala susu yang padat, bulat dan rata, yang sebahagiannya ditutup dengan daun hijau muda. Berat purata - 750 g. Wanita Paris mempunyai rasa yang sangat baik, yang dipelihara ketika beku dan pengetinan. Hasil purata - 2.5 kg / m 2.

Lewat

Varieti kembang kol akhir matang tidak lebih awal daripada 120 hari selepas percambahan. Tempoh penantian yang lama seperti ini cukup wajar - kepala besar, beratnya sering melebihi 1.5 kg, mempunyai rasa yang sangat baik. Selain itu, mereka disimpan dengan baik dan diangkut dalam jarak jauh..

Varieti matang termasuk:

  • Agnia;
  • Bola perak;
  • Hispalis;
  • Hujan salji hijau;
  • Trident;
  • Otis.

Agnia

Pelbagai pilihan Rusia moden, dicipta untuk disemai sebelum musim sejuk. Dengan kaedah penanaman ini, tanaman pertama dikeluarkan dari pertengahan Julai. Biasanya ia kira-kira 2.5 kg / m 2. Kepala Agnia berbentuk bulat, keputihan, dengan permukaan halus dan tekstur halus. Mereka dilindungi dengan baik dari sinar matahari yang cerah oleh daun biru-hijau yang menutupi perbungaan sepenuhnya. Berat purata kepala kubis ialah 1.5 kg. Varieti Agnia mempunyai rasa yang baik dan kualiti komersial yang sangat baik. Ia digunakan untuk memasak, merebus dan memanggang.

Salji salji hijau

Salji salji hijau adalah kultivar Rusia dengan kepala hijau bulat, sebahagiannya ditutup dengan daun elips berwarna kelabu dan panjang. Ia matang pada hari 180-190 setelah percambahan. Berat rata-rata kepala Snowdrift Hijau ialah 740-840 g. Rasa dan kualiti komersial varietasnya sangat tinggi. Ia digunakan untuk penggunaan segar dan semua jenis pemprosesan. Pelbagai Green Snowdrift kebal terhadap bakteriosis.

Satu meter persegi penanaman Green Snowdrift membawa kira-kira 2.1 kg kepala berkualiti tinggi dengan lukisan asli

Varieti Belanda

Baru-baru ini, kacukan yang diternak oleh penternak Belanda menjadi sangat popular. Mereka dibezakan oleh hasil yang stabil, tidak bersahaja, bahkan kepala..

Jadual: Hibrid pembiakan Belanda yang biasa di Rusia dan negara-negara CIS

Nama kacukanTempoh pematanganProduktiviti (kg / m 2)Berat kepala purata (kg)Penerangan Ringkas
AmerigoTengah malam3.1-4.51.5Kepalanya berbentuk bulat, tuber sederhana, padat, ditutup sepenuhnya dengan daun kelabu-hijau. Warnanya keputihan, teksturnya halus. Rasanya sangat sedap. Hibrida mampu menahan suhu rendah pada akhir musim tanam dan jarang menghidap penyakit. Antara kekurangannya, hanya kesesuaian dengan kesuburan tanah yang dapat diperhatikan..
Lelaki baikPertengahan awal3.2-4.60.6-0.7Sebahagiannya ditutup dengan daun bergelombang biru-hijau, kepala berbentuk bulat, keputihan-kuning, dengan ubi sederhana hingga kasar, walaupun berukuran. Rasanya sangat sedap. Disyorkan untuk pengetinan dan menyediakan salad musim panas. Goodman jarang menderita penyakit, tetapi tidak bertolak ansur dengan kekeringan.
VinsonAwal5.91.8Keputihan, bulat rata, kepala ditutup sebahagian dengan struktur padat dan rasa sedap.
CortezAwal2.0-3.90.6-2.0Kepala putih, sederhana tuber, bulat, padat ditutup sebahagiannya dengan daun hijau. Rasanya sedap. Hibrid mempunyai hasil yang stabil dan kebolehpasaran yang tinggi..
MalimbaAwallebih kurang 40.6-1.5Kepalanya berbentuk bulat rata, padat, putih susu, ditutup dengan daun. Ia digunakan untuk rebusan, memasak dan memanggang segar dan untuk mengawet. Rasanya sangat sedap. Malimba tahan terhadap jangkitan biasa, tetapi mengalami kekurangan kelembapan dan nutrien. Ia bertindak balas sangat buruk terhadap pengasidan tanah yang berlebihan, yang dapat menyebabkan penurunan hasil yang ketara, dan kadang-kadang kematian tanaman..
SantamariaSedang (75-95 hari)3.60.8-1.5Kepala elips, lebat, berdaun sepenuhnya. Warna putih. Hibrid ini sesuai untuk penanaman dalaman sepanjang musim. Ia mudah menahan kekeringan dan kekurangan kalium, dan juga jarang dijangkiti oleh jangkitan kulat. Kembang kol Santamaria tetap segar dan tidak kehilangan rasa setelah beku.
FortalezaPertengahan musim4.92.8Bergelombang, bulat rata, sebagian ditutup dengan daun blistery kelabu-hijau, kepalanya keputihan dan mempunyai struktur yang halus. Rasanya sangat sedap.
FremontPertengahan awal4.6-5.51.5–2Kepala berbentuk bulat rata, padat, putih, sangat beruban, ditutup sepenuhnya. Strukturnya halus. Rasanya sangat sedap. Fremont secara amnya membentuk kepala yang sejajar dan mudah menahan panas.

Galeri Foto: Hibrid Kembang kol Belanda

Sangat produktif

Biasanya dari 1 m 2 yang dihuni oleh kembang kol, dari 2 hingga 4 kg produk yang dapat dipasarkan dikumpulkan. Tetapi baru-baru ini, hibrida telah dibiakkan, produktiviti yang mencapai 8-10 kg / m2. Sebagai contoh:

  • Berhemah. Hibrid Belanda pertengahan awal, dizonkan di wilayah Persekutuan Rusia pada tahun 2018. Bentuknya bulat rata, hampir putih kepala dengan berat sekitar 2.3 kg. Rasanya sangat sedap. 1 m 2 tempat tidur hibrid ini membawa sehingga 11.5 kg sayur-sayuran yang digunakan untuk memasak, memasak dan mengawet..
  • Gurita. Hibrida akhir sederhana dengan kepala ubi keputihan yang luas, ditutup sepenuhnya dengan daun kelabu-hijau. Rasanya sangat sedap. Hasil gurita berkisar antara 6 hingga 9.5 kg / m2.
  • Menggoda. Hibrid pertengahan musim Perancis dengan kepala keputihan bulat seberat 1.5-2.2 kg, sebahagiannya ditutup dengan daun kelabu-hijau. Produktiviti - dari 6.2 hingga 9.1 kg / m 2. Perbungaan menggoda memang sedap. Mereka digunakan untuk penggunaan segar selepas rawatan panas..
  • Ferraro. Hibrid pertengahan musim Belanda, yang disarankan oleh Suruhanjaya Negeri untuk penanaman di semua wilayah di negara kita. Kepalanya, sedikit ditutup dengan daun kelabu-hijau, berbentuk elips dan hampir berwarna putih. Pada peringkat kematangan penuaian, berat badannya adalah 2–2,3 kg. 1 m 2 katil Ferraro membawa kira-kira 8 kg perbungaan dengan rasa yang sangat baik.

Varieti dan kacukan untuk kawasan

Apabila memilih varietas kembang kol untuk penanaman, iklim rantau ini sangat penting. Jadi, varietas yang membawa hasil panen yang banyak di selatan tidak tumbuh dengan baik dan mengikat kepalanya dalam cuaca sejuk, khas di kawasan utara, dan sebaliknya..

Untuk zon tengah Persekutuan Rusia dan wilayah Moscow

Musim panas yang pendek dan tidak terlalu panas di rantau Moscow dan seluruh zon tengah memungkinkan untuk menanam hanya jenis kembang kol dengan musim tanam yang pendek. Wakil-wakil budaya berikut menunjukkan hasil yang baik di sini:

  • Moscow Ultra;
  • Movir 74;
  • Vinson;
  • Bintang Kutub;
  • Lelaki baik;
  • Penduduk musim panas;
  • Dereza kambing.

Untuk Ural dan Siberia

Varieti kembang kol yang ditanam di Siberia dan Ural tidak hanya mempunyai waktu untuk matang dalam musim panas yang singkat, tetapi juga tahan terhadap perubahan cuaca dan musim sejuk yang mendadak. Lebih baik daripada yang lain mengatasi keadaan ekstrem seperti:

  • Orang Paris;
  • Dereza Kambing;
  • Movir 74;
  • Express MS;
  • Bola Salji;
  • Santamaria.

Untuk wilayah Chernozem

Berkat musim panas yang panas dan panjang, penduduk di Wilayah Bumi Hitam dapat menanam varietas kembang kol dengan tempoh matang apa pun. Perkara utama ialah mereka boleh bertolak ansur dengan suhu tinggi dan kekurangan kelembapan. Keperluan ini dipenuhi:

  • Fremont;
  • Santamaria;
  • Fortaleza;
  • Hujan salji hijau;
  • Lelaki baik;
  • Vinson.

Ulasan tukang kebun mengenai jenis kembang kol yang sangat baik

Saya menyukai penduduk Summer kembang kol dengan jangka masa berbuah. Kol sebelumnya. kubis tidak selalu berfungsi, tetapi yang ini bermula dari awal dan tanpa banyak penjagaan.

NAD

http://www.tomat-pomidor.com/newforum/index.php?topic=1168.340

Selama beberapa tahun sekarang saya menanam pelbagai jenis kembang kol Paris di rumah negara saya. Saya tinggal di selatan Wilayah Krasnoyarsk, musim panas tidak terlalu panas dan pendek, tetapi pelbagai jenis kubis ini berjaya mengikat garpu, yang boleh menimbang dari satu kilogram hingga dua. Saya menyemai benih untuk anak benih di bawah filem pada bulan April dan menanam anak benih sendiri.

angren

http://www.bolshoyvopros.ru/questions/1539059-cvetnaja-kapusta-sort-parizhanka-kakie-otzyvy.html

Hibrid bunga kembang kol yang paling berjaya bagi saya adalah Malimba. Saya telah mengembangkannya selama beberapa tahun berturut-turut. Sebelum itu, tidak ada yang bermanfaat. Maksimum beberapa tiga kepala kubis sedikit lebih besar daripada kepalan tangan lelaki. Ketika ditanam pada pertengahan April, kita mempunyai kepala kubis pada bulan Julai. Menyemai pada bulan Mei, menuai pada bulan Ogos. Boleh disemai dalam beberapa peringkat untuk penggunaan yang lebih lama. Menyemai terus ke tanah di rumah hijau dengan penanaman lebih lanjut di gas ekzos di tempat tetap. Kepala kubis besar, padat.

Natusik77

http://www.tomat-pomidor.com/newforum/index.php?topic=2477.0

Pilihan jatuh pada kembang kol "Lilac ball" dari pengeluar Aelita. Percambahan biji benih cukup memuaskan. Kepala kubis warna ungu yang sangat baik, sangat menghiasi tempat tidur saya. Tetapi, kerana kami menggunakan kubis terutamanya dalam bentuk sedikit rebus dan kemudian digoreng, saya ingin menulis mengenai ini. Oleh itu: kubis ungu saya yang cantik semasa proses memasak memberikan warna yang tidak begitu menyelerakan pada air, ia sendiri menjadi ungu kotor, dan, oleh itu, rumah tangga saya hampir tidak memakannya. Walaupun rasanya cukup dimakan.

valentina k

https://otzovik.com/review_1804429.html

Setelah 3 tahun bereksperimen, saya menanam Vinson F1 sahaja. Kepala tidak kualitinya dari Fremont F1, tetapi tumbuh 15 hari lebih awal dari 3.5 hingga 4.3 kg. Malimba memiliki berat hingga 3 kg, tetapi kualitinya lebih rendah, walaupun mereka masak seminggu lebih awal daripada Vinson F1. Tahun ini pada bulan Mei saya menanam 4 biji anak pokok Vinson F1 untuk makanan musim panas. Dan kemudian pada 20 Julai - anak benih dari 20 keping Vinson F1. Yang senang ditanam 10 biji. setelah mengeluarkan bawang putih. Pada awal Oktober, dibuang dan dibekukan. Lebih kurang 70 kg.

alex1940

http://dacha.wcb.ru/index.php?showtopic=8215&st=40

Saya tidak merancang pada tahun ini, tetapi mengambil tiga kacukan hanya untuk bersenang-senang: Freedom F1 dari Seminis, Clarify F1 dari Syngenta dan Santa Maria F1 dari Rijk Zwaan. Freedom F1 - Saya tidak menyukainya. Lengkap runtuh dengan kekuningan. Kebolehpasaran menghampiri sifar. Perlu dinyatakan bahawa dia adalah yang paling awal dari ketiga dan sangat panas. Clarifie F1 adalah 4 yang kukuh dalam semua aspek. Santa Maria F1 - 5 mata. Dari segi saiz dan kebolehpasaran.

Valera444

http://forum.vinograd.info/showthread.php?t=11573

Kembang kol bukanlah tanaman yang paling mudah ditanam. Pilihan varieti yang kompeten akan meningkatkan peluang penanamannya dengan berkesan dan membolehkan anda menuai hasil yang banyak..

Apakah jenis kubis

Budaya sayur-sayuran genus Kubis terkenal di seluruh dunia. Terdapat kira-kira 50 spesies tumbuhan ini. Antaranya, 10 yang utama dapat dibezakan, yang berbeza dalam parameter tertentu (bentuk, warna, rasa, sifat berguna, musim tanam, dll.). Mereka termasuk dalam makanan pokok di banyak negara dan ditanam hampir di mana-mana..

Berkepala putih

Di antara semua jenis kubis, kubis putih adalah salah satu tanaman yang paling kuno dan meluas di dunia. Dia dikenali walaupun di Mesir Purba dan Yunani Kuno. Selain itu, menurut salah satu legenda, ahli matematik dan ahli falsafah Pythagoras sendiri terlibat dalam pembiakan. Pada masa itu, tidak ada lebih daripada 10 jenis tanaman ini. Hari ini, berkat kerja penternak, terdapat beratus-ratus jenis kubis putih yang disesuaikan untuk penanaman di pelbagai wilayah..

Berkepala putih adalah tanaman dwitahunan, yang dalam kebanyakan kes ditanam sebagai tahunan. Pada tahun pertama, ia membentuk kepala kubis rosette basal, yang terdiri daripada daun yang berdekatan dengan satu sama lain. Pada tahun kedua, peduncles dengan berus berbunga terbentuk. Nilai pemakanan ditanggung oleh biji roset dari kubis tahun pertama pematangan, yang boleh dimakan segar, serta rebus, rebus, goreng dan masam..

Memerlukan cahaya berkepala putih, lebih suka tanah yang subur, tahan fros dan mempunyai hasil yang tinggi. Lebih baik menanamnya dengan kaedah pembenihan (kecuali varieti akhir, yang di wilayah selatan ditanam langsung ke tanah). Bergantung pada musim tanam, jenis berikut dibezakan:

  • awal (50-70 hari) - terutamanya digunakan untuk makanan segar;
  • pertengahan musim (80-120 hari) - buah digunakan untuk menyediakan semua jenis hidangan, termasuk penapaian;
  • lewat (hingga 180 hari) - kepala kubis untuk penggunaan sejagat, disesuaikan untuk penyimpanan jangka panjang pada musim sejuk.

Berkepala putih mengandungi banyak zat berguna, termasuk vitamin C dan kumpulan B. Jusnya sangat berguna untuk saluran pencernaan, oleh itu, sayur-sayuran segar sering dimasukkan ke dalam diet pesakit dengan bisul perut dan ulser duodenum.

Berambut merah

Saudara dekat kubis putih. Walau bagaimanapun, ia berbeza dari segi warna dan kepekatan nutrien. Kubis merah lebih baik disimpan dan mengandungi unsur mikro dan makro yang lebih berguna. Kandungan vitamin C dan A di dalamnya jauh lebih tinggi. Ini juga mengandung unsur anthocyanin (pigmen yang memberi daun rona cerah), yang meningkatkan keanjalan dinding kapilari. Oleh itu, sayur-sayuran dianjurkan untuk dimakan segar untuk orang yang mempunyai penyakit vaskular..

Tanaman ini juga disebut kubis berdaun burgundy atau ungu. Ia diketahui kerana warnanya boleh berubah bergantung pada komposisi tanah. Di tanah berasid, daun memperoleh warna merah gelap yang jelas, dan di tanah neutral ia menjadi ungu. Dalam kes ini, tanah beralkali dapat menjadikan kepala kubis berwarna hijau kehijauan. Dan dalam proses memasak semasa rawatan panas, daunnya menjadi biru.

Bergantung pada musim yang semakin meningkat, kepala merah dibahagikan kepada awal (80-90 hari), sederhana (120-140) dan lewat (hingga 180 hari). Di wilayah utara, ia harus ditanam di benih sehingga buahnya mempunyai masa untuk matang pada akhir musim. Di wilayah selatan, penaburan dapat dilakukan terus ke tanah.

Kubis merah adalah tanaman tahan sejuk. Benihnya mula bercambah walaupun pada suhu t = + 2... + 3 C, dan buah dewasa dapat menahan penurunan suhu di bawah 0 C. Walau bagaimanapun, untuk perkembangan yang optimum, perlu mematuhi + 15... + 20 C. Sekiranya suhu persekitaran mulai melebihi +25 C, maka risiko keretakan kepala meningkat.

Berbentuk kerucut

Jenis kubis lain. Ini mendapat nama "berbentuk kerucut" (juga runcing atau berbentuk kerucut) kerana bentuknya yang khas, kerana kepala kubis menyerupai kerucut hijau dalam bentuk. Tumbuhan ini terkenal dengan jenis pematangan awal, kerana buah-buahan yang enak berair dapat diperoleh tidak lebih dari 70 hari selepas munculnya pucuk pertama..

Bentuk kerucut dicirikan oleh daun halus yang tidak sesuai bersama-sama. Kilang itu lebih menyerupai selada daripada tanaman Salib tradisional. Rasanya juga agak berbeza dari yang biasa: daunnya lebih lembut dengan rasa manis dan aroma halus. Oleh itu, kepala kubis sering digunakan segar, sebagai contoh, untuk penyediaan salad sayur-sayuran..

Buah-buahan mungkin berbeza warna bergantung pada varieti. Mereka datang dalam warna hijau tua, hijau-kuning, dan ungu. Mereka mengambil sedikit ruang di kebun, mereka biasanya mengalami cuaca yang tidak menentu dan tidak kehilangan persembahan semasa pengangkutan. Walau bagaimanapun, ia tidak banyak digunakan untuk penyimpanan jangka panjang. Sekiranya semua syarat dipenuhi, buah biasanya disimpan tidak lebih dari dua bulan..

Berwarna

Budaya ini adalah subspesies dari Kubis. Perbezaan ciri adalah ciri struktur janin. "Kepala" terbentuk bukan dari daun, tetapi dari perbungaan bercabang bunga yang tidak lengkap, yang saling terkait satu sama lain. Bergantung pada varietas, buahnya mungkin berbeza warnanya (ada jenis putih, hijau, kuning dan ungu), dan juga bentuknya. Kepala kubis biasanya berbentuk bulat atau bulat rata, tetapi juga dapat menyerupai piramid yang dihiasi dengan lebam. Kembang kol herringbone ini disebut Romanesco..

Tanaman dapat berjaya ditanam di rumah hijau dan di ladang terbuka. Namun, jika dibandingkan dengan tanaman lain dalam keluarga Salib, ia lebih memerlukan perawatan. Dalam proses pembentukan perbungaan, perlu mewujudkan keadaan pertumbuhan yang optimum, yang meliputi keadaan suhu (+ 16... + 20 С), tahap kelembapan (70-80%), penyiraman dan pembuahan biasa.

Brokoli

Brokoli adalah kubis hijau yang tumbuh dalam perbungaan. Kerabat dekat kembang kol. Semenanjung Apennine dianggap sebagai tempat kelahiran budaya, oleh kerana itu namanya berasal dari Itali: "brokoli" diterjemahkan dari bahasa Itali bermaksud "batang berbunga".

Kepala brokoli membentuk banyak tunas hijau, yang terletak di peduncle tebal dan sangat berdekatan satu sama lain. Dalam kematangan teknikal, "kepala" menjadi hijau tua dan mencapai diameter 10-18 cm. Buah dianggap boleh dimakan sebelum tunas mekar dan berubah menjadi kuning. Lebih-lebih lagi, apabila dipotong dari batang, "kepala" baru dapat mulai terbentuk dari tunas lateral. Oleh itu, budaya ini dinilai tidak hanya untuk kualiti pemakanannya, tetapi juga untuk buah yang berpanjangan..

Brokoli boleh ditanam di luar rumah atau dilindungi. Selalunya, penanaman dilakukan pada anak benih. Benih disemai pada awal bulan Mac, dan anak benih dipindahkan ke tempat tinggal tetap pada pertengahan Mei. Sekiranya wilayah penanaman dicirikan oleh frosts malam yang berulang, maka pucuk muda mesti dilindungi. Mereka mungkin tidak mengalami penurunan suhu hingga -2 C. Rejim suhu optimum untuk perkembangan brokoli normal mestilah dalam + 17... + 23 C. Pada masa yang sama, perlu menyediakan penyiraman sederhana sekurang-kurangnya sekali seminggu.

Brussels

Kubis hijau yang sangat tidak biasa telah diketahui oleh dunia oleh penternak Belgia. Ia tidak berlaku di alam liar dan diperoleh dari jenis tanaman Cruciferous yang berdaun. Ini adalah tanaman dwitahunan, buahnya terbentuk pada tahun pertama tumbuh-tumbuhan pada batang tebal yang samar-samar menyerupai pokok palma. Kepala kubis tumbuh kecil (sekitar 4-5 cm tinggi), sementara mereka mengandungi banyak nutrien.

Tempoh pematangan buah adalah 130-150 hari, bergantung kepada pelbagai dan keadaan persekitaran. Tumbuhan ini sangat menyukai kelembapan dan memerlukan banyak cahaya untuk perkembangan normal. Walaupun demikian, ia tahan sejuk dan dapat terus tumbuh pada suhu + 5... + 7 C, dan tidak mati pada suhu beku -5... -9 C. Juga, ia tahan dengan kekeringan kerana sistem akarnya yang kuat.

Tempoh penyimpanan buah segar agak singkat - 2-3 bulan. Pada masa yang sama, saya tidak mengeluarkan kepala kubis dari batang, jika tidak, mereka akan cepat layu. Sekiranya perlu untuk memperpanjang jangka hayat tanaman pada akhir musim luruh, batangnya digali bersama-sama dengan akar dan dipindahkan ke ruang bawah tanah atau rumah hijau, di mana ia dipindahkan ke dalam bak tanah atau pasir dan penyiraman terus berlanjut. Atau kepala kubis segar dibekukan dan disimpan di dalam peti sejuk beku.

Beijing

Kubis Cina "panjang" (atau petsai) merujuk kepada spesies lobak dari keluarga Salib. Kilang ini dwitahunan tetapi ditanam secara tahunan. Ini membentuk kepala kubis yang longgar, yang terdiri daripada daun lembut yang berair, berdekatan dengan satu sama lain. Secara luaran, buahnya kelihatan seperti salad Romaine..

Budaya ini dianggap awal matang dan dapat ditanam di kawasan terbuka dan di rumah hijau. Varieti awal siap dituai dalam 40-50 hari selepas pucuk pertama muncul, dan yang kemudian matang dalam 60-80 hari. Kubis peking biasanya ditanam pada anak benih. Anda juga dapat menyemai secara langsung ke tanah, dan bahkan menanam tanaman di kebun rumah anda di ambang tingkap.

Petsay bertolak ansur dengan sejuk. Benih dapat tumbuh pada t = +5 C, namun, untuk pertumbuhan normal, rejim suhu optimum adalah + 16... + 23 C. Pada suhu yang lebih tinggi, tanaman dengan cepat mulai mekar.

Kohlrabi

Kubis yang serupa dengan lobak disebut kohlrabi. Tanah airnya dianggap sebagai Rom Kuno, di mana dia membuat makanan, sebagian besar, bagi orang miskin dan budak. Pada abad ke-16, sayur itu datang ke Jerman, di mana ia dihargai oleh penduduk tempatan. Sejak itu, dengan cepat mendapat populariti di negara-negara Eropah yang lain..

Ia adalah tanaman dwitahunan. Pada tahun pertama, batang buah bulat seberat 200 g hingga 6 kg (bergantung pada varietas) terbentuk, yang sesuai untuk makanan. Tanaman batang varieti awal berkembang dalam 60-80 hari, dan tanaman akhir - pada 130-150. Pada tahun kedua, tangkai bunga tumbuh dengan munculnya buah-buahan dengan biji.

Kohlrabi menyukai kawasan yang terang dengan tanah yang ringan dengan keasidan neutral. Kerana tanaman yang cepat matang, ia dapat ditanam beberapa kali dalam satu musim. Ia adalah tanaman tahan lasak. Pucuk muda akan tahan frosts jangka pendek, tetapi apabila suhu turun untuk waktu yang lama, mereka berhenti berkembang. Oleh itu, penanaman tanaman pertama sebaiknya dilakukan pada anak benih..

Savoy

Seperti kubis putih, kubis Savoy membentuk kepala bulat daun bersebelahan. Walau bagaimanapun, di Savoy, daunnya bersambung longgar dan mempunyai struktur bergelombang. Oleh itu, kepala kubis longgar. Dari segi rasa dan kualiti pemakanan, Savoyard pantas menduduki kedudukan terkemuka. Sayurannya lembut dan manis, dan askorbigen yang terkandung di dalamnya dapat memperlambat pertumbuhan sel barah. Walau bagaimanapun, di Rusia budaya ini tidak begitu popular kerana beberapa sebab:

  • musim yang panjang (varieti awal matang dalam 100-120 hari, dan yang lebih baru - lebih daripada 150);
  • tanaman ini lebih sesuai untuk penggunaan segar semasa menyediakan salad (sup dan hidangan utama disediakan daripadanya, tetapi sebahagian besar nutrien hilang semasa rawatan panas);
  • kekurangan hasil (berbanding kubis putih);
  • pemeliharaan berterusan dari keadaan tertentu untuk penyimpanan tanaman jangka panjang (suhu, kelembapan, rawatan bilik dengan antiseptik, penyediaan awal buah-buahan untuk penyimpanan, dll.).

Helaian

Daun (atau kerinting, atau kangkung) merujuk kepada jenis Kubis. Dengan keterangan botani, ia paling dekat dengan bentuk liar dari keluarga Salib. Budaya tidak membentuk kepala kubis, tetapi tumbuh dalam bentuk semak dengan daun kerinting besar, yang digunakan untuk makanan. Kale mengandungi banyak nutrien, terutama kalium dan kalsium. Dan dari segi kandungan protein, ia boleh menjadi alternatif kepada daging.

Di samping itu, tanaman kelihatan sangat mengagumkan di laman web ini. Belukar boleh berkembang menjadi roset yang subur, dan daunnya berwarna hijau atau ungu. Oleh itu, tanaman itu dicirikan bukan sahaja oleh gastronomi, tetapi juga oleh nilai hiasan..

10 jenis kubis. Kepala kubis mana yang lebih sihat?

- Semua kubis, tanpa pengecualian, sihat. Mereka mengandung vitamin C, protein nabati, serat, kalium, kalsium, fosforus dan pelbagai bahan aktif secara biologi, ”kata Ivan Tarasenkov, Ph.D dalam ilmu pertanian dan pakar kubis, kepada AiF About Kitchen. "Pada masa yang sama, beberapa jenis kubis memiliki lebih banyak nutrien, yang lain kurang. Sekiranya kita membuat penilaian kegunaan di antara kubis, kubis Brussels, brokoli dan kembang kol akan termasuk dalam tiga pemimpin teratas. Tetapi kubis putih, yang disukai oleh orang Rusia, akan berada di belakang.

1. Brussels

Kubis yang paling berharga adalah kubis Brussels. Dia sebenarnya dilahirkan di Belgium, di Brussels, pada abad ke-17, ketika penternak mencari sayur-sayuran dengan hasil tinggi yang berkhasiat untuk memberi makan kepada penduduk yang berkembang pesat. Dan mereka melakukannya: jika di kubis putih hanya terdapat 2.5% protein sayuran, maka di Brussels adalah 6.5%. Vitamin C juga 2-3 kali lebih banyak! Jus tauge Brussels mengandungi banyak kalium, jadi disyorkan untuk memakannya untuk pesakit hipertensi, dan terdapat sedikit serat kasar, sehingga tidak menyebabkan perut kembung. Tumbuh Brussels boleh direbus, direbus, dibakar dalam krim atau dimasukkan ke dalam sup - kuahnya sangat wangi. Kadang kala kubis mini pahit: untuk mengelakkan ini, ia mesti dimasak dalam air masin dengan penambahan jus lemon.

2. Brokoli

Brokoli dalam ranking dapat diberi tempat kedua yang layak. Perbungaan hijau terang yang berlebihan (kadang-kadang ungu), antara lain, mengandungi karotena dan banyak protein tumbuhan berkualiti tinggi - contohnya, kolin dan metionin menghalang pengumpulan kolesterol dalam badan. Selain itu, brokoli, seperti kubis Brussels (berbanding kubis putih), tidak sesuai dengan revolusi perut. Sekiranya anda ingin mendapatkan faedah maksimum dari kecantikan ini, pilihlah sayur yang belum masak - mudah untuk mengenalinya dengan perbungaan yang padat dan tidak terik. Kubis dengan tunas yang longgar dan terbuka tidak akan berubah berair. Rebus, goreng dalam serbuk roti, masukkan ke dalam sup, pizza atau pasta.

3. Berwarna

Di tempat ketiga adalah kembang kol - saudara terdekat brokoli, tetapi dengan rona berkrim. Ia baik untuk semua orang - makanan, mudah dicerna, mengandungi banyak protein dan vitamin. Tetapi ada satu kekurangan kecil - sejumlah besar bahan purin, yang tidak begitu baik bagi mereka yang menderita batu karang. Orang lain boleh dan harus makan kubis "berwarna-warni". Dan anda mesti memilihnya dengan mata anda: lihat bahawa kepala berdiameter sekurang-kurangnya 8 cm, padat, dengan perbungaan yang terletak padat pada kaki pendek. Bunga harus ditutup, tanpa titik hitam atau coklat, dan daunnya hanya boleh di luar dan berwarna hijau, bukan kuning. Sekiranya sebaliknya berlaku, maka sayur itu sakit atau terlalu masak. Secara umum, kubis ini agak kurang disimpan, jadi segera masak sup puri dari itu, rebus atau kukus bersama-sama dengan saudara brokoli dan buah-buahan lain.

Gratin kembang kol dan brokoli

Bahan-bahan:

Kembang kol - 800 g
Brokoli - 400 g
Krim - 200 ml
Telur - 2 keping.
Keju parut - 100 g
Pala parut - 1 secubit

Bagaimana hendak masak:

  1. Bahagikan kembang kol dan brokoli menjadi bunga api.
  2. Blan kubis selama 5 minit dalam air masin mendidih (bagaimanapun, anda boleh melakukannya tanpa ini).
  3. Masukkan kubis ke dalam loyang.
  4. Campurkan krim dengan telur dan keju parut separuh. Musim dengan garam, lada dan pala.
  5. Tuangkan campuran krim ke atas isi acuan, taburkan dengan baki keju.
  6. Panaskan ketuhar hingga 200 ° С dan bakar selama kira-kira setengah jam.

4. Kohlrabi

Kohlrabi bukan kepala kubis atau bunga, tetapi batang yang ditumbuhi. Ia dipanggil hanya itu - tanaman batang. Ia boleh berwarna putih, ungu, merah jambu, hijau. Perkara utama adalah tidak mengalami "orang tua" dengan serat kasar (perut kembung dijamin), kerana kohlrabi segar enak, berair, manis dan agak menyerupai tunggul kubis putih yang lembut. Apa yang hendak dimasak daripadanya? Rebus, buat sup haluskan, reneh dan angkat pulpa, kemudian isikan dengan pengisian dan bakar. Akhirnya, makan segar atau parut dan buat salad vitamin dengan wortel, jus lemon, gula dan krim masam.

5. Romanesco

Romanesco adalah saudara terdekat berwarna. Cuma tekstur dan rasanya yang lebih lembut dan halus. Dan secara lahiriah, Romanesco "Itali" sama sekali tidak dapat dikelirukan dengan apa-apa - perbungaan yang indah disusun dalam lingkaran dan dinaikkan ke atas pada kerucut. Tidak hairanlah Romanesco juga dibandingkan dengan karang laut. Adalah dosa untuk tidak menghias hidangan anda dengan kubis yang tidak biasa, sihat dan rendah kalori. Seperti kembang kol, Romanesco dapat direbus, dikukus, dimasukkan ke dalam sup, salad, dan lain-lain. Kubis karang juga acar dan dijadikan salad musim sejuk yang lazat.

6. Merah

Kubis merah yang berguna telah mengatasi kubis putih nenek moyangnya kerana alasan berikut: pigmen cyanidin memberikan warna yang kaya, yang mempunyai kemampuan untuk menguatkan dinding saluran darah dan mengatur kebolehtelapannya. Itulah sebabnya disarankan agar semua inti makan kubis merah dengan tepat. Anda boleh menggunakannya dengan cara yang sama seperti putih: buat gulungan kubis dan sup kubis daripadanya, garam dan rebusan. Benar, setelah memprosesnya pudar, jadi lebih baik meletakkannya segar dalam salad - daun yang cerah dan kaya akan menghiasi hidangan apa pun.

7. Savoy

Secara luaran, Savoyard mirip dengan yang putih, tetapi mempunyai warna hijau terang dan daun vesikular bergelombang.

Ini adalah kubis yang sangat indah, selain itu, komposisinya jauh lebih kaya daripada kubis putih. Daun Savoyian sangat halus, sehingga mereka membuat gulungan kubis, salad, sup kubis, borscht dan pai kubis yang sangat baik. Kepala daun kubis mudah dibongkar, ada baiknya menuangkan air mendidih ke atasnya.

Kubis merah, epal dan salad oren

Bahan-bahan:

Kubis merah - 300 g
Epal - 300 g
Jeruk - 200 g
Minyak sayur - 4-5 sudu besar. l.
Jus lemon - 1/2 lemon
Garam secukup rasa
Lemon zest - segenggam kecil

Bagaimana hendak masak:

  1. Dadu kubis.
  2. Kupas oren, kupas kepingan dari filem, potong bubur menjadi kiub kecil.
  3. Masukkan epal dan potong dadu. Semua bahan mestilah berukuran hampir sama.
  4. Campurkan epal dan jus setengah lemon.
  5. Masukkan kubis, oren, garam sedikit.
  6. Salad musim dengan minyak sayuran, kacau, taburkan dengan kulit lemon.

8. Putih

Kubis putih yang paling popular di negara kita dari segi kegunaannya adalah di ekor, tetapi ini tidak bermaksud ia buruk. Hanya ada sedikit zat "kubis" di dalamnya. Tetapi harganya murah, tersedia untuk umum, disimpan dengan sempurna dan mempunyai kualiti tersendiri. Sebagai contoh, ia mengandungi vitamin U, yang juga disebut anti-ulser: jus sayuran segar mengetatkan luka perut dan duodenum. Dan juga, tidak seperti brokoli atau tauge Brussels, ia boleh dimakan segar dan masin, dan dalam bentuk ini asid askorbik di dalam daun diawetkan dengan sempurna dan menjadikan hidangan ini sebagai kaedah terbaik untuk melawan avitaminosis musim sejuk..

9. Orang Cina

Ini adalah kangkung yang tidak biasa. Dia tidak mempunyai kepala kubis, tetapi dalam komposisi dekat dengan kubis putih. Supaya daun kubis Cina tidak menjadi pahit, jangan membeli spesimen yang berwarna kuning dan tidak mengejar raksasa: panjang sayur yang ideal ialah 25-30 cm. Borscht, sup kubis, gulungan kubis dan salad yang baik dibuat daripadanya. Sayangnya, kubis ini mempunyai satu kelemahan yang serius - tunggul yang sangat besar, yang memakan hampir separuh produk. Namun, tunggul juga dapat digunakan jika anda memotongnya menjadi helai nipis dan memasukkannya ke dalam salad atau sup..

10. Kerinting (najis)

Kale - sayur collard, tanpa kepala kubis. Daunnya besar, kerinting, serupa dengan salad. Mereka boleh berwarna kelabu, hijau atau merah. Daunnya direbus, dibuat dari mereka pancake, pizza, salad dan hidangan lain. Kale sangat dihormati di Portugal, di mana sup tradisional caldu verde disiapkan berdasarkannya. Di hampir setiap pasar raya Portugis, anda boleh menemui kubis yang dihiris dan dibungkus untuk hidangan kebangsaan. Ia disiapkan dari kentang, yang dicincang dengan pengisar, sosis chorizo ​​Portugis yang dimasak mentah dan, tentu saja, kale, yang menjadikan supnya hijau. Sayangnya, di negara kita, kale tidak begitu popular, oleh itu penggemar masakan Portugis, dan khususnya sup caldu verde, gantinya dengan Savoyard - hijau terang dan keriting yang sama.

Sup "dari Brussels"

Bahan-bahan:

Ayam - 1 keping.
Air - 2 l
Pucuk Brussels - 300 g
Lobak - 1 pc.
Akar pasli - 1 bahagian.
Bawang mentol - 1 keping.
Kentang - 2 keping.
Lada loceng merah - 1 keping.
Pasli, dill - beberapa ranting
Garam, lada - secukup rasa

Bagaimana hendak masak:

  1. Tuangkan ayam dengan air, didihkan, angkat busa, kecilkan api dan masak hingga lembut.
  2. Sediakan sayur-sayuran. Kupas dan potong kentang, wortel, lada, bawang dan akar pasli menjadi kiub kecil. Sekiranya kepala pucuk Brussels kecil, anda boleh membiarkannya utuh, jika besar, potong menjadi separuh.
  3. Goreng bawang dalam minyak sayuran, kemudian masukkan wortel cincang dengan akar pasli dan masak semuanya bersama selama 5 minit lagi.
  4. Apabila ayam dimasak, angkat dari kuahnya, deboned dan kembalikan fillet ke kuali.
  5. Masukkan semua sayur ke dalam periuk dan masak dengan api kecil hingga lembut selama 15 minit. Musim dengan garam, lada, masukkan herba cincang, matikan api dan biarkan sup mendidih selama kira-kira 10 minit.