Kelopak bunga matahari - sifat perubatan

Sunflower adalah tanaman tahunan milik keluarga Astrov. Ia mempunyai batang tebal di mana satu atau beberapa kepala kecil tumbuh. Sebilangan besar biasa dengan bunga sebagai sumber biji. Tetapi ia juga digunakan dalam perubatan. Sifat penyembuhan kelopak bunga matahari dapat digunakan untuk memerangi pelbagai penyakit. Mereka menghasilkan ubat-ubatan yang cukup menyenangkan dan sangat berguna..

Cara memanfaatkan sifat penyembuhan kelopak bunga matahari?

Perubatan telah digunakan untuk semua bahagian tanaman. Sudah tentu, kelopak itu juga tidak boleh dimiliki. Agar mereka mempunyai jumlah nutrien maksimum, anda perlu memilih bunga sejurus selepas mekar..

Kelopak harus dikeringkan dengan teliti di tempat yang berventilasi. Anda dapat memahami bahawa tanaman yang dituai berkualiti tinggi dengan beberapa tanda. Bahan mentah mestilah berwarna kuning terang, mempunyai aroma manis manis dan rasa pahit.

Bunga Matahari

Bunga Matahari adalah sejenis tumbuhan herba. Tumbuhan tahunan.

Batangnya tumbuh setinggi 3 m, lurus, ditutup dengan rambut yang kaku.

Daunnya berbentuk tali bujur, hijau gelap hingga 40 cm, ditutup dengan rambut yang sukar, pendek dan puber.

Bunga berdiameter besar 30-50 cm, berpusing ke arah matahari pada siang hari (hanya pada tanaman muda).

Kelopak buluh, kuning oren, panjang 4-7 cm; dalaman - coklat-kuning, tubular, banyak - dari 500 hingga 3000 keping.

Di dalam bunga itu terdapat 4 benang sari dengan anter yang menyatu. Mereka membentuk satu bunga pada satu batang, tetapi ia berlaku dengan tambahan, proses kecil.

Bunga matahari mekar pada bulan Ogos selama 30 hari.

Buah adalah achenes, sedikit dimampatkan, dipotong lemah, panjang 8-15 mm dan lebar 4-8 mm. Mungkin berwarna putih, kelabu, hitam atau berjalur, dengan pericarp berkulit.

Bunga matahari berasal dari Amerika Utara. Ahli arkeologi mengesahkan fakta bahawa orang India mengusahakan tanaman ini lebih dari 2000 tahun yang lalu. Di Eropah, tanaman ini muncul pada awal abad ke-16, ketika orang Sepanyol membawa bunga matahari dan mulai menanamnya di kebun botani..

Di Rusia, bunga matahari mulai tumbuh pada masa pemerintahan Peter I, yang, ketika melihat bunga matahari di Belanda, memerintahkan untuk mengirim biji ke tanah airnya dan mengusahakan tanaman ini.

Bunga matahari adalah simbol perpaduan, keadilan, kemakmuran dan cahaya matahari. Di beberapa negara, bahkan simbol keamanan.

Bunga matahari dituai dengan alat khas - tajuk. Ia tumbuh dalam baris yang jaraknya 40-50cm. Penuaian memerlukan perawatan dan pengalaman - jika anda tidak masuk ke dalam barisan, batangnya akan pecah dan hasilnya akan berkurang.

Perkara utama dalam bunga matahari adalah biji. Bagi mereka, tanaman yang sangat subur ini ditanam. Sebiji bunga tumbuh dari satu biji, di mana terdapat kira-kira 3 ribu biji yang sama.

Biji bunga matahari dimakan mentah, digoreng, diekstrak daripadanya minyak, yang disebut - bunga matahari.

Pada zaman kita, tanaman pertanian yang sangat biasa. Pada masa ini, banyak jenis bunga matahari telah dibiakkan, yang berbeza dalam kandungan minyak dan ukuran bakul (bunga).

Sifat bunga matahari yang berguna

Minyak bunga matahari terbuat dari buah-buahan (biji). Kek digunakan untuk bahan tambahan makanan untuk ternakan dan makanan untuk memancing.

Tincture dibuat dari bunga tepi dan daun kering, yang meningkatkan selera makan. Infusi bunga ligulasi marginal digunakan sebagai agen antipiretik.

Daun dan bunga mengandungi coumarin glycoside, scopolin, flavonoid, triterpene saponids, carotenoids, anthocyanins, phenol carboxylic acid.

Biji bunga matahari mengandungi linoleat, oleik dan asid tak jenuh lain, asid amino, serta vitamin E dan magnesium. Lebih-lebih lagi, yang terakhir lebih banyak daripada roti rai..

Minyak bunga matahari digunakan bukan hanya untuk memasak, tetapi juga sebagai ubat. Minyak itu diambil secara dalaman - sebagai julap ringan, dan secara luaran, menggosok sendi yang menyakitkan dengannya. Benih segar diambil untuk bronkitis, malaria dan alahan.

Bunga matahari adalah tanaman pelebur utama, kerana lebah mengumpulkan sejumlah besar madu dan debunga dari bunga matahari. Bergantung pada teknologi pertanian tanaman dan cuaca, kandungan madu dalam lingkungan 13-25 kg per hektar, nektar 45-79%. Di beberapa kawasan 40 - 50 kg sehektar. Madu bunga matahari mempunyai warna keemasan, kadang-kadang dengan sedikit kehijauan..

Sifat berbahaya dari bunga matahari dan kontraindikasi

Hentikan penggunaan pada tanda pertama reaksi alergi dan segera berjumpa doktor..

Ciri penyembuhan bunga matahari

Biji bunga matahari adalah salah satu makanan kegemaran rakyat Rusia. Tumbuhan ini, atau lebih tepatnya benihnya, pertama kali dibawa ke Eropah dari Mexico pada abad ke-16. Mereka mula disemai, dan bunga matahari kemudian disebut "rumput matahari" atau "bunga matahari Peru". Dan ini sama sekali tidak mengejutkan: kuning besar yang terang, seperti matahari, perbungaan, berpusing ke arah sinar matahari, menarik perhatian semua orang.

Orang Slavia mengenali bunga matahari pada abad ke-18, pertama sekali, terutamanya di Ukraine, di mana ia ditanam tepat di sebelah pondok.

Bunga Matahari, atau "soyashnik" (nama tempatan) - tanaman itu tidak bersahaja, ia tidak memerlukan penjagaan khas, jika hanya benih jatuh langsung ke tanah lembap, dan ia tumbuh dengan baik hampir di mana-mana.

Tetapi tidak semua orang tahu bahawa bunga matahari bukan hanya makanan istimewa yang meluas, tetapi hampir keseluruhan tanaman, dari akar hingga kelopak bunga, adalah ubat kuat perubatan tradisional. Di harta inilah saya ingin tinggal dengan lebih terperinci..

Daun bunga matahari digunakan terlebih dahulu untuk rawatan ketika mencapai 6-8 cm, daunnya dipotong, dikeringkan di tempat teduh dalam bentuk draf dan digiling menjadi serbuk. Mereka membantu mengeluarkan deposit kapur dari saluran jantung dan otak. Mereka juga membantu dengan penyakit limpa. Serbuk diambil dalam 0.5 sudu makan, tambah kopi atau teh sekali sehari. Minggu - penerimaan, minggu - rehat. Kursus - empat kali setahun sehingga keadaan bertambah baik.

Produk unik ini diperoleh dari kelopak kuning bakul bunga matahari. Di mana-mana balang kaca, anda perlu menghancurkan kelopak hampir ke bahagian atas, kemudian tuangkan alkohol atau vodka yang baik, kemudian gulung dengan penutup logam dan masukkan ke tempat yang hangat dan gelap. Tekstur siap apabila cecair bertukar menjadi coklat dan berminyak.

Setelah itu, kelopak diperah, cairan dituangkan ke dalam mangkuk terpisah dan ubat yang tidak ternilai digunakan untuk rawatan dan pencegahan selesema. Orang dewasa disyorkan mengambil 1 sudu tiga kali sehari 20 minit sebelum makan, kanak-kanak berumur 5-14 tahun - 1 sudu pencuci mulut dua kali sehari 10 minit sebelum makan. Warna ini kuat dan hanya boleh diminum selama tiga hari. Selepas beberapa ketika, rawatan dapat diulang.

Topi bunga matahari perubatan tradisional juga digunakan. Ia berguna untuk penyakit hati, perut, duodenum, usus, pankreas. Topi dipotong ketika biji di dalamnya, apabila diperah, dilumurkan di antara jari. Koyakkan semua kelopak, dan topi itu sendiri dengan biji disalurkan melalui penggiling daging. Jisim yang dihasilkan dicampurkan dengan gula dalam nisbah 1: 1, diletakkan di dalam balang kaca, ditutup dengan kertas, diikat dengan benang (tidak ada penutup digunakan) dan diletakkan di dalam peti sejuk. Ambil 1 sudu besar dalam segelas teh atau kopi tiga kali sehari. Semasa merawat penyakit, ambil ubat selama satu bulan, untuk pencegahan - seminggu.

Biji mentah, setengah matang (tidak kering) membantu menormalkan tekanan darah, mencegah munculnya plak sclerotik pada saluran darah, dan menenangkan sistem saraf. Tuangkan 2 liter air ke dalam periuk, tuangkan balang setengah liter biji mentah ke dalamnya, didihkan dan didihkan selama dua jam. Kaldu yang dihasilkan diminum secara beransur-ansur sepanjang hari. Minum selama dua minggu, kemudian berehat selama 5 hari. Dan seterusnya sehingga keadaan bertambah baik.

Dari bahagian dalam bakul (kapas), gosok yang baik diperoleh untuk sakit sendi. Kami mengisi balang dengan pulpa ini sedikit lebih separuh, diisi dengan moonshine atau vodka, biarkan selama 10 hari. Kemudian kami menggunakannya untuk penyakit sendi.

Akar bunga matahari juga digunakan dalam perubatan rakyat. Mereka mempunyai kekuatan penyembuhan yang luar biasa dalam penyingkiran batu dari ginjal dan pundi hempedu, pembersihan sendi dari deposit garam dan dalam rawatan osteochondrosis. Ketika badan dibersihkan, tekanan dinormalisasi, sakit kepala dan sakit kepala hilang, dan pembersihan umum dilakukan. Anda akan merasa ringan ketika bergerak. Apa yang akan keluar dari anda dengan air kencing, secara halus, mengejutkan: serpihan, pasir, garam, lendir berwarna berkarat.

Akar bunga matahari mempunyai kekuatan penyembuhan hanya pada tanaman yang sudah matang sepenuhnya, ketika berwarna coklat, dan tutupnya siap dipotong.

Oleh itu, anda telah menyediakan akarnya - mari mulakan penyediaan kaldu: rebus satu gelas akar hancur dalam tiga liter air selama 5 minit dari saat mendidih dengan api kecil. Sejukkan kaldu, toskan dan simpan di dalam peti sejuk, akarnya juga. Minum kaldu dalam tiga hari - 1 liter sehari, secara beransur-ansur, sebelum atau selepas makan. Kemudian rebus akar yang sama lagi dalam tiga liter air selama 10 minit, minum dengan cara yang sama. Dan sekali lagi (terakhir) rebus akar yang sama selama 15-20 minit dalam tiga liter air, minum seperti biasa, dan buang akarnya. Untuk rawatan penuh selama dua bulan, diperlukan 7 gelas (300-350 g, bergantung pada kelembapan). Semasa rawatan, kecualikan makanan diet pedas, masam, asap, serta alkohol, termasuk bir.

Semasa menuai akar, banyak yang akan menghadapi masalah seperti itu - akar bunga matahari kadang-kadang mencapai ukuran lobak tebal dan panjang. Mereka sekuat oak; anda tidak boleh mengambilnya dengan pisau atau penggiling daging, hanya dengan kapak. Akar mesti dibersihkan dari akar lateral kecil. Pecahkan akar pusat tebal dengan kapak panjang menjadi 4-6 bahagian setebal pensil, keringkan di bawah kanopi dalam draf. Pecahkannya menjadi kepingan berukuran 1-1,5 cm dengan penyepit atau penjepit dan barulah bahan mentah siap digunakan. Sudah tentu, ada banyak masalah dengan mereka, tetapi, seperti yang mereka katakan, kesihatan lebih mahal. Akar disimpan sehingga 3 tahun dalam bekas kedap udara.

Akar penyediaan minuman ubat boleh dimasukkan ke dalam air sejuk dan mendidih, yang utama adalah mematuhi resipi dan mematuhi masa yang ditetapkan untuk merebus kaldu. Kursus rawatan adalah dua bulan, dalam satu bulan rawatan, sehingga 1 cm batu larut, dan kerana batu dengan ukuran yang berbeza, hitung sendiri berapa banyak kursus yang perlu anda ambil untuk membubarkan batu sepenuhnya.

Kadang-kadang selepas anda mula mengambil rebusan, sensasi terbakar sedikit bermula pada sendi dan tulang. Tidak perlu takut, ini adalah simpanan garam yang kita kumpulkan sepanjang hidup kita yang mulai larut dan dikeluarkan dari badan. Setiap orang mempunyai mereka. Dan setelah 10 hari kemasukan, perhatikan air kencing, dan pada akhir kursus dua bulan itu akan menjadi ringan dan telus.

Dan tidak boleh gagal untuk menyebut satu lagi produk yang diperoleh dari bunga matahari. Maksud saya biji bunga matahari. Nilai pemakanan mereka tidak hanya terletak pada kandungan kalori, tetapi juga dalam kombinasi unik protein mudah dicerna kaya dengan asid amino penting (intinya mengandungi lebih dari 20%) dan minyak (hingga 63%), serta kandungan vitamin E dan unsur mikro yang tinggi. Dengan makan 200 gram biji bunga matahari goreng (ini kira-kira dua gelas), anda akan menyediakan 100 g mentega, yang lebih tinggi kalori daripada mentega, dan 40 g protein. Selain itu, sama sekali tidak ada kontraindikasi perubatan untuk penggunaan produk ini. Ia tidak meningkatkan keasidan perut, dan gangguan metabolik tidak pernah diperhatikan. Sebaliknya, pengambilan 15-20 keping biji bunga matahari segar dapat melegakan sindrom pedih ulu hati yang tidak menyenangkan.!

Tetapi selalunya kita tidak menggunakan biji segar, tetapi goreng. Dan agar mereka menjadi makanan istimewa yang harum, mereka mesti disediakan dengan betul. Sebelum menggoreng, biji bunga matahari mesti dibilas dengan air sejuk untuk menghilangkan debu dan pigmen pewarna, dan kemudian segera tuangkan ke dalam kuali yang panas (150-200 ° C), lebih baik besi tuang. Ia perlu menggoreng, terus mengaduknya dengan sudu kayu, dan setelah biji mulai "retak", angkat kuali dari api tanpa berhenti mengacau. Prosedur ini mesti diulang 3-4 kali, selepas itu benih dituangkan ke permukaan kayu dan ditutup selama 5-8 minit dengan kain linen atau kapas untuk "matang". Dengan kaedah ini, "kaleki" sebenar diperoleh - makanan istimewa yang terkenal.

Untuk mendapatkan makanan istimewa ini, varieti bunga matahari dengan biji bergaris besar sangat sesuai - Gigant Kuban dan Gulliver.

Di samping itu, penternak telah mencipta varieti bunga matahari hiasan - dengan bakul terang, yang berfungsi sebagai dominan dalam komposisi landskap..

Bunga matahari mudah ditanam, cukup untuk menyemai benih ke tanah pada jarak yang tepat dan tunas akan muncul. Di wilayah yang lebih utara, untuk memperpanjang musim tanam, anda boleh menyemai bunga matahari dalam cawan, dan kemudian memindahkan anak benih yang ditanam ke tempat yang tetap dan menanamnya dari cawan. Bunga matahari tidak memerlukan perhatian yang berterusan, satu-satunya perkara adalah bahawa setelah berbunga dan pendebungaan, keranjang topi perlu terlindung dari burung pipit, kerana burung-burung ini akan cepat meninggalkan anda tanpa tanaman. Jangan malas, kembangkan makanan istimewa dan ubat ini di kawasan anda, dan ini akan membantu anda dalam masa-masa sukar.

Bagi mereka yang ingin menanam bunga matahari, saya dapat menawarkan benih dari varieti di atas. Mereka boleh dipesan di laman web: Semenabrizhan.ru atau dengan menulis surat permohonan dan melampirkan sampul surat bertanda dari o / a (untuk menerima katalog) di alamat: Valery Ivanovich Brizhan, st. Kommunarov, 6, st. Chelbasskaya, daerah Kanevskaya, wilayah Krasnodar, 353715. Alamat e-mel: Valeriy.brizhan. @ Mail.ru. semasa meminta katalog elektronik.

Valery Brizhan, tukang kebun yang berpengalaman
Foto oleh E. Valentinov

Bunga Matahari

Siapa di antara kita yang tidak suka mengambil biji bunga matahari dari semasa ke semasa? Rasa mereka mengingatkan musim panas, dan bunga kuning cerah dari tanaman ini mempesonakan keindahan. Ramai orang tahu mengenai tanaman ini hanya kerana berkat itu kita memiliki banyak biji, halva dan minyak bunga matahari. Adakah anda fikir di sinilah faedah tanaman berakhir? Tetapi tidak! Di antara banyak khasiat bermanfaat tumbuhan ini ialah kemampuan membersihkan udara di sekitarnya, membunuh patogen malaria dan merawat banyak penyakit..

ciri umum

Sunflower adalah ahli terbesar keluarga Compositae. Tumbuhan berpunca tegak ini dapat tumbuh tinggi hingga 4 m. Daunnya besar, berbentuk hati. Sebagai peraturan, hingga 20 daun tumbuh di batang. Bunga matahari mekar dari bulan Jun hingga September di dalam bunga tunggal besar, diameternya kira-kira 50 cm. Pusat bunga besar terdiri daripada bunga kecil berwarna kuning-coklat yang dikelilingi oleh kelopak kuning besar (hingga 10 cm). Semasa proses pematangan, biji tumbuh di tengah-tengah bunga. Bergantung pada ragamnya, biji masak boleh ditutup dengan sekam hitam atau hitam dan putih..

  • ciri umum
  • Mengapa bunga matahari berguna
  • Ciri pemakanan
  • Kebaikan untuk badan
  • Tumbuhan bunga matahari: faedah dan keburukan
  • Gunakan dalam perubatan herba
  • Penggunaan memasak

Akarnya juga cukup besar - di beberapa spesies mereka mencapai 3 meter. Tetapi berkat sistem akar yang sangat maju, bunga matahari dengan mudah menyerap air dari tanah. Ngomong-ngomong, tanaman menggunakan kemampuan ini apabila perlu mengalirkan tanah paya atau membersihkan tanah dari pencemaran, termasuk kumbahan, bahan radioaktif atau plumbum..

Nama Latin tumbuhan ini diterjemahkan sebagai "bunga matahari", dan saya harus mengatakan, ciri ini telah dipelihara dalam nama bunga dalam banyak bahasa. Apa lagi yang boleh anda sebut tumbuhan yang bunganya menyerupai matahari? Dan omong-omong, ini adalah satu-satunya tanaman yang diketahui oleh ahli botani yang berubah setelah matahari pada siang hari, dan kelopaknya terbuka dan ditutup ketika matahari terbit dan terbenam..

Tanah air tanaman ini adalah Amerika Selatan, dan lebih tepatnya, Mexico dan Peru. Orang Peru kuno memuja bunga ini. Semasa upacara ritual di kuil-kuil Matahari, para imam hampir selalu memegang bunga matahari di tangan mereka. Dan di dinding kuil, sejarawan menemui banyak gambar bunga tertentu ini.

Sangat menarik bahawa sejak zaman kuno, orang Aztec menanam beberapa jenis bunga matahari. Kini lebih daripada 70 jenis dikenali, ada di antaranya hiasan. Ia juga menarik bahawa bunga matahari kerdil yang disebut tumbuh di pergunungan Colorado. Ia sangat mirip dengan saudara besarnya, tetapi tidak melebihi 15-20 cm.

Mengapa bunga matahari berguna

Bunga Matahari adalah tanaman berharga kerana banyak sebab. Ia boleh berfungsi sebagai tanaman hiasan, perubatan, dan juga bahan mentah industri yang penting. Setiap bahagian tanaman dapat digunakan dengan berkesan. Daun, misalnya, berfungsi sebagai makanan haiwan. Batangnya mengandungi serat yang berjaya digunakan untuk membuat kertas. Benih-benih ini diketahui baik untuk membuat minyak dan juga untuk memberi makan burung. Minyak bunga matahari digunakan tidak hanya dalam industri makanan, tetapi juga dalam pembuatan sabun, lilin, ketika bekerja dengan bulu, sebagai pelincir, untuk mencampurkan cat. By the way, mengenai cat. Kelopak bunga terang berfungsi sebagai sumber cat kuning semula jadi.

Hari ini bunga matahari ditanam di banyak negara di dunia, termasuk Sepanyol, Jerman, Perancis, Itali, Poland, Bulgaria, Mesir, dan Jepun. Tetapi salah satu pemimpin dalam penanaman tanaman ini adalah Rusia. By the way, "daisy" emas ini datang ke Rusia dari Belanda terima kasih kepada Peter the Great. Sejak itu, "era emas" bunga matahari bermula.

Dan walaupun kebanyakan orang mengetahui bunga matahari secara eksklusif sebagai tanaman industri, ia mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat untuk kesihatan, yang sebenarnya akan dibincangkan lebih lanjut..

Ciri pemakanan

Bunga Matahari kaya dengan banyak bahan bermanfaat. Pelbagai bahagian tumbuhan ini mengandungi protein, karbohidrat, lemak berharga, fosfor, zat besi, kalium, natrium, selenium, vitamin.

Biji bunga matahari adalah produk berkalori tinggi. 100 gram biji sama dengan hampir 600 kkal, kira-kira 25 g protein, 1 g karbohidrat, 42 g lemak, dan 4 g serat sayuran. Selain itu, bijinya kaya dengan vitamin B, A, E dan banyak mineral. Ngomong-ngomong, hanya 25 g produk mengandungi norma vitamin E. harian. Dalam biji bunga matahari, semua asid amino yang diperlukan untuk seseorang dijumpai, lebih-lebih lagi, dalam jumlah yang banyak. Sebagai tambahan, bahagian tanaman ini adalah sumber lemak tak jenuh (sihat) yang luar biasa. Salah satu yang paling penting adalah asid lemak linoleik, yang diperlukan tubuh untuk melawan kolesterol "buruk". Benih mengandungi asid oleik yang sama bermanfaatnya..

Kelopak tanaman juga boleh berharga. Mereka mengandungi sejumlah besar karotenoid, fitosterol, kolin, betaine, xanthophyll, asid bunga matahari dan sapogenin..

Kebaikan untuk badan

Bunga matahari mengandungi sejumlah besar vitamin E dan selenium - zat antioksidan. Oleh kerana itu, ia dianggap berguna untuk rawatan dan pencegahan banyak penyakit serius. Tambahan, vitamin E sangat penting untuk fungsi otak yang betul. Juga, biji bunga matahari dianggap berguna untuk menguatkan tulang dan otot, meningkatkan pencernaan, untuk potensi lelaki dan rawatan kemandulan. Phenylalanine, yang terdapat di bunga matahari, memberi tanaman sifat anti-radang dan menghilangkan rasa sakit. Oleh itu, tanaman itu dipanggil ubat semula jadi yang baik untuk radang sendi dan ginjal. Di samping itu, persediaan daripadanya berkesan untuk menurunkan suhu badan dan sebagai ubat ekspektoran..

Tumbuhan bunga matahari: faedah dan keburukan

Hanya 8 hari setelah menanam biji bunga matahari, tunas lembut muncul, yang tidak hanya dapat, tetapi harus dimakan, kerana mereka mempunyai banyak manfaat. Bagaimanapun, ini adalah penganut Ayurveda. Dan berikut adalah 10 khasiat terbaik dari bunga matahari muda:

  1. Mengandungi salah satu bentuk protein sayuran yang paling seimbang. Dengan memakan kecambah bunga matahari, tubuh mendapat asid amino yang diperlukan untuk memperbaiki tisu otot dan menghasilkan enzim.
  2. Tanaman tanaman ini kaya dengan vitamin B, termasuk asid folik, yang sangat penting bagi ibu hamil..
  3. Kaya dengan antioksidan, hijau bunga matahari baik untuk jantung, melambatkan penuaan dan mendorong pertumbuhan semula sel. Kerana tahap tinggi antioksidan vitamin (C, E) dan selenium, produk ini berguna untuk menguatkan saluran darah dan menurunkan tekanan darah.
  4. Ini adalah makanan diet dengan kandungan kalori rendah, oleh itu ia bermanfaat bagi orang yang berlebihan berat badan..
  5. Hijau bunga matahari mengandungi lesitin (bahan yang menyumbang kepada pemecahan asid lemak yang betul).
  6. Tumbuhan adalah sumber vitamin A, E, D dan beberapa mineral penting, termasuk kalsium, tembaga, zat besi, fosforus, kalium, magnesium.
  7. Hijau bunga matahari yang kaya dengan zink bermanfaat untuk mengekalkan fungsi pembiakan.
  8. Hijau ini penting untuk menguatkan sistem imun. Pucuk muda mengandungi bahan yang membantu menjaga keseimbangan mikroflora usus yang sihat, di mana, seperti yang telah lama diketahui, keadaan imuniti umum sangat bergantung..
  9. Tumbuhan bunga matahari kaya dengan asid lemak penting.
  10. Semua pucuk, termasuk bunga matahari, kaya dengan klorofil. Bahan ini diperlukan bagi seseorang untuk mengekalkan formula darah yang betul, mencegah keradangan, memperbaiki fungsi sistem saraf, meremajakan tisu, dan juga untuk mengekalkan keasidan yang sihat dalam tubuh..

Gunakan dalam perubatan herba

Bunga Matahari adalah ubat popular dalam perubatan rakyat. Sejak zaman kuno, penyembuh telah menggunakan pelbagai bahagian tanaman untuk menyediakan ubat untuk banyak penyakit..

Daun dan batang

Untuk rawatan bisul, bengkak, untuk menyembuhkan luka, penyembuh tradisional sering menggunakan bunga matahari. Dalam kasus ringan, daun segar tanaman diambil, yang diikat pada tempat yang sakit, dalam kasus yang lebih kompleks, sebiji gruel dari hijau yang dihancurkan datang untuk menyelamatkan. Ahli-ahli herba menasihatkan untuk mencuci luka penyembuhan yang sukar dengan merebus dari daun tanaman, dan untuk otitis media, berguna untuk meneteskan jus segar dari daun bunga matahari atau campuran minyak bunga matahari dan jus ke telinga. Terhadap migrain, sebilangan besar daun bunga matahari hancur digunakan (Anda juga dapat menambahkan biji segar yang dihancurkan), yang disapukan di dahi. Menariknya, merebus dari daun segar tumbuhan membantu mengeluarkan toksin dari badan..

Akar

Dalam perubatan herba, akar bunga matahari dikenal sebagai cara menghilangkan garam. Merebus daripadanya (3 liter air mendidih diambil dalam segelas akar kering dan direbus selama 2 minit) digunakan untuk merawat gout dan urolithiasis. Untuk rawatan gondok, disarankan untuk memotong akar bunga matahari dan bawang putih, dan menggunakan gruel yang dihasilkan ke leher. Bunga matahari juga dipercayai bermanfaat untuk merawat demam. Dalam kes ini, anda perlu menyediakan rebusan dari akar atau bunga kering, yang disarankan untuk diminum dua kali sehari..

Biji bunga matahari

Kolesterol darah tinggi adalah masalah yang dihadapi oleh ramai orang sekarang. Dan ia juga dapat diselesaikan dengan bantuan bunga matahari, atau lebih tepatnya, bijinya. Semuanya kerana mengandungi asid lemak linoleat, yang dianggap berguna untuk kolesterol tinggi. Selain itu, biji digunakan untuk menghilangkan parasit usus, dan merebus biji dianggap sebagai ubat yang efektif untuk melawan batuk dan radang ginjal..

Bunga

Sifat penyembuhan bunga matahari juga digunakan dalam perawatan penyakit kuning, penyakit pundi hempedu, penyakit berjangkit dan penyakit pernafasan. Merebus dari bahagian tengah bunga mempunyai sifat mengeluarkan hempedu. Warna alkohol bunga tengah berguna untuk neuralgia dan kurang selera makan. Merebus daun muda mempunyai sifat diuretik, dan juga berguna untuk cirit-birit dan demam.

  • Mengapa anda tidak boleh menjalani diet sendiri
  • 21 petua bagaimana untuk tidak membeli produk basi
  • Cara menjaga sayur-sayuran dan buah-buahan segar: helah sederhana
  • Cara mengatasi keinginan gula anda: 7 makanan yang tidak dijangka
  • Para saintis mengatakan bahawa belia boleh berpanjangan

Selalunya dalam perubatan herba, kelopak bunga matahari digunakan untuk membuat teh atau tincture, yang digunakan untuk sakit tekak, radang trakea atau amandel. Teh yang dibancuh dengan betul mempunyai rasa pahit dan aroma madu yang kuat..

Kelopak segar tanaman disarankan untuk digunakan untuk mengubati herpes. Untuk melakukan ini, daun kuning dilekatkan pada tempat sakit (pra-tuangkan dengan air mendidih). Penyerapan kelopak kering alkohol (3 sudu diambil untuk segelas vodka) berguna untuk gangguan sistem saraf.

Minyak

Tekstur berminyak boleh disediakan dari kelopak kering. Untuk melakukan ini, isi bejana 2/3 dengan daun dan isi ke atas dengan vodka, kemudian bersikeras selama 3 minggu (goncangkan kapal dengan kerap). Produk yang disediakan dengan betul akan berubah menjadi gelap dan berminyak. Ia berguna bagi mereka untuk membersihkan kawasan yang terkena psoriasis. Ngomong-ngomong, ubat yang sama boleh diminum secara lisan untuk mencegah selesema. Dos yang disyorkan adalah 1 sudu sehari.

Minyak pati yang diperoleh dari bunga tumbuhan adalah terapi untuk arthrosis dan arthritis, minyak dari biji adalah untuk pencegahan aterosklerosis. Pembalut yang terbuat dari minyak bunga matahari rebus berguna untuk merawat luka (meningkatkan penyembuhan), serta untuk penyedutan minyak untuk bronkitis atau radang paru-paru.

Penggunaan memasak

Untuk tujuan masakan, biji tanaman biasanya digunakan. Mereka ditambahkan ke salad, sup, saus, makanan panggang, sebagai bahan dalam bijirin sarapan pagi, dan pencuci mulut. Biji bunga matahari panggang atau mentah adalah makanan ringan yang popular..

Minyak bunga matahari adalah salah satu yang paling popular dalam masakan. Yang paling berguna adalah minyak bunga matahari yang sejuk. Produk ini mengandungi sejumlah besar asid lemak tak jenuh yang bermanfaat.

Daun muda dan kelopak tanaman dapat ditambahkan ke salad, dan warna bunga dapat dibuat dari kelopak segar. Untuk melakukan ini, tuangkan 80 g kelopak kering ke dalam 1 liter wain putih dan biarkan untuk meresap selama 15 hari (kacau sekali-sekala).

Sekarang anda sudah tahu bahawa bunga matahari bukan hanya bunga indah yang memberi minyak dan biji, tetapi gudang sebenar bahan berguna dan penawar untuk banyak penyakit. Dan yang paling penting - ubat semula jadi, tanpa "kimia" dan kesan sampingan yang berbahaya.

Bunga bunga matahari - Dewa India

Kandungan artikel:

  • Kandungan komposisi dan kalori
  • Ciri-ciri yang bermanfaat
  • Kontraindikasi dan bahaya
  • Bagaimana mereka makan
  • Fakta menarik

Bunga bunga matahari (Latin Helianthus annuus) adalah perbungaan tanaman tahunan dari keluarga Astrov, genus Sunflower. Nama popular: rumput matahari, bunga Peru, bunga matahari. Kelopak kering boleh dibeli di farmasi dengan nama: Helianthi flos atau Flores Helianthi. Akar tanaman adalah penting, tenggelam 3-3,5 m ke dalam tanah. Batangnya berongga, kuat, bercabang. Daunnya besar, berselubung, berwarna puber dengan kelopak pendek. Yang lebih rendah sessile, yang atas mempunyai tangkai pendek. Di tengah-tengah bakul perbungaan terdapat bunga tiub berwarna kuning, oren dan ungu, bunga ligulasi di sepanjang tepinya. Bakul itu dikelilingi oleh daun-daun yang bergelombang. Bunga-bunga itu disusun dalam lingkaran yang disebut busur Fibonacci. Dalam perbungaan bunga matahari bersaiz sederhana, 34 putaran dipintal dalam satu arah, dan 55 pada arah yang berlawanan. Dalam kepala lingkaran yang berlainan arah 89 dan 144. Bunga diserbuki oleh angin dan lebah. Buah-buahan terbentuk di dalam bakul, yang disebut biji. Oleh kerana itu, tanaman ini ditanam di seluruh dunia, kecuali di kawasan iklim yang sejuk. Amerika Utara dianggap sebagai tanah air kecil bunga matahari, tetapi pada abad ke-15 ia berjaya ditanam di England, Perancis, Sepanyol.

Komposisi dan kandungan kalori bunga bunga matahari

Kelopak bunga boleh dibeli di farmasi atau di kedai yang menjual pelbagai jenis teh. Hungary dan Poland pakar dalam mengumpulkan perbungaan.

Kandungan kalori bunga bunga matahari rendah, oleh itu, ketika mengira nilai pemakanan hidangan dan minuman, ia tidak diambil kira.

Pakar kuliner dan ahli farmasi menghargai komposisi kimia bunga bunga matahari, ia mengandungi sebilangan besar bahan berguna:

    Vitamin D - memastikan penyerapan magnesium, fosforus dan kalsium, meningkatkan kekuatan tulang dan tisu otot;

Vitamin E - mencegah pembentukan gumpalan darah dan melambatkan perubahan yang berkaitan dengan usia;

Vitamin K - meningkatkan pembekuan darah;

Magnesium - mengambil bahagian dalam proses penapaian, diperlukan untuk penghasilan protein, pemecahan glukosa dan penyingkiran toksin;

Flavonoid - menguatkan saluran darah dan melegakan kekejangan, menyekat sintesis sel mast, mempunyai kesan anti-radang;

Karotena - menguatkan sifat regenerasi kulit, meningkatkan fungsi visual;

Betaine - merangsang pengeluaran hempedu, mendorong pencernaan makanan dan penyerapan nutrien;

Asid phenolcarboxylic - mempunyai kesan anti-radang, tetapi dengan kandungan yang tinggi, mereka boleh menimbulkan keracunan;

Stearin - mempunyai kesan positif terhadap fungsi sistem saraf dan merangsang pembentukan sel otak;

Glikosida - menstabilkan kerja otot yang bertanggungjawab untuk pengecutan jantung, khususnya miokardium;

Kolin adalah vitamin B (B4) yang menurunkan kadar kolesterol darah, mempunyai kesan sedatif dan mencegah perkembangan kemurungan;

Anthocyanins - adalah antioksidan dan mempunyai kesan antimikroba, antibakteria yang ketara;

Astaxanthin - melambatkan proses pemotretan dan melindungi mukosa gastrik dari kesan agresif asid hidroklorik;

Lecithin - menormalkan fungsi sistem saraf pusat dan mengekalkan tahap tekanan darah yang stabil;

  • Tanin - mengurangkan fungsi rembesan saluran pencernaan, melindungi selaput lendir dari toksin dan bakteria patogen.

  • Perbungaan bunga matahari dalam diet dapat menggantikan pengambilan kompleks vitamin-mineral pada malam musim wabak dan setelah musim sejuk yang panjang.

    Sifat berguna bunga matahari

    Walaupun fakta bahawa Inca dan Maya memuja tanaman itu sebagai suci, penyembuh secara meluas memperkenalkan kelopak ke dalam ubat-ubatan..

    Kelebihan bunga bunga matahari:

      Mereka mempunyai kesan anti-radang dan mengurangkan gejala ciri selsema.

    Mereka mempunyai kesan analgesik apabila diambil secara oral dan anestetik sebagai agen tempatan, menurunkan suhu.

    Menghilangkan manifestasi alahan - urtikaria, kulit gatal; membantu menyembuhkan eksim, neurodermatitis, psoriasis.

    Mereka mempunyai kesan mukolitik dan ekspektoran.

    Menghilangkan kekejangan usus dan kekejangan pada anggota badan.

    Menghentikan aktiviti virus herpes.

    Mereka mempunyai kesan diuretik yang jelas, mendorong penyingkiran calculi dari ginjal.

    Mengasingkan bahan toksik dalam usus dan mencegah mabuk.

    Merangsang rembesan hempedu dan mempercepat pergerakannya di sepanjang saluran.

    Mereka mempunyai kesan penenang, mencegah perkembangan kemurungan, dan melawan kegatalan saraf.

  • Mencegah pembentukan plak kolesterol di dalam kapal, mencegah perkembangan iskemia dan hipertensi dan aterosklerosis.

  • Ubat rasmi memperkenalkan ekstrak bunga bunga matahari ke dalam ubat untuk menormalkan tekanan darah, merangsang rembesan hempedu dan mencegah aterosklerosis.

    Kontraindikasi dan bahaya rumput suria

    Anda tidak boleh menambahkan diet dengan hidangan yang mengandungi perbungaan bunga matahari jika anda harus sentiasa mengawal berat badan anda. Penggunaannya meningkatkan selera makan.

    Bunga bunga matahari boleh membahayakan orang dengan intoleransi individu terhadap jenis tanaman ini. Reaksi alergi boleh berlaku pada orang yang tidak dapat memakan biji, minyak bunga matahari, tidak dapat berjalan di sepanjang ladang berbunga tanpa terlebih dahulu mengambil antihistamin.

    Anda tidak boleh bereksperimen dengan ubat dari gudang ubat tradisional untuk hamil, menyusui dan kanak-kanak di bawah 12 tahun. Tidak perlu menambah kategori di atas dengan bunga kering - kesan perubatannya terlalu ketara dan tidak diketahui reaksi organik apa yang akan berlaku.

    Cara makan bunga matahari?

    Mengumpulkan bunga bunga matahari bermula sebaik sahaja berbunga. Bunga tubular harus lembut untuk disentuh, dan bunga marginal harus tipis dan halus. Sebaik sahaja pembentukan benih bermula, semua bahagian tanaman akan kasar.

    Jangan makan bunga matahari sebagai herba, menambah hidangan sejuk dan makanan ringan. Sebelum penggunaan segar, mereka mesti diputihkan. Hanya dengan cara ini, kesan koleretik yang ketara dapat dihentikan..

    Untuk tujuan masakan, perbungaan jarang digunakan. Anda boleh mencuba menambahkan bunga tubular yang hangus ke salad sayur rebus atau menghias makanan ringan dengan kelopak luar yang terang..

    Untuk menyediakan salad dengan bunga matahari, gabungkan kepala kubis merah yang dicincang, 200 g bayam, bunga tiub segar - 1.5-2 cawan, sekumpulan ketumbar yang telah dipotong. Kacau 2 ulas bawang putih yang ditekan. Berpakaian: 1/4 cawan setiap cuka sari apel dan minyak zaitun, satu sudu besar mustard Dijon. Garam, lada, kacau dengan kuat dan tutup dengan penutup, biarkan selama 10-15 minit untuk membiarkan jus menonjol. Sekiranya terdapat sedikit jus, tambahkan 1-2 sudu besar air rebus, campurkan lagi. Taburkan dengan biji bunga matahari goreng panas dan selasih cincang sebelum dihidangkan. Mereka berkhidmat dengan segera.

    Petani Perancis pada abad ke-18-19 memanggang bunga berbentuk tiub bersama artichoke pada arang batu, dan sekarang para koki dari restoran elit dapat memberikan bunga tunas bunga matahari segar segar yang dibumbui dengan pelbagai rempah dan rempah. Tetapi hidangan ini agak eksperimen, dan gourmets dapat menghargainya..

    Perbungaan memberi rasa baru kepada pengasam dan acar, tetapi ia tidak digunakan dalam bentuk tulen sebagai rempah. Cuka disiram pada bunga: mereka mengisi balang dengan 1/3 dan mengisinya dengan esen cuka biasa. Kemudian cecair ditapis, memerah kek. Simpan di dalam bekas kaca yang tertutup rapat, dari cahaya matahari langsung.

    Resipi Minuman Bunga Matahari:

      Teh bunga matahari. Satu sudu bunga kering dari pelbagai jenis diseduh dengan 0,5 liter air, dibiarkan selama 15 minit, dan ditapis. Ini menghilangkan dahaga dengan hebat di musim panas. Maniskan dengan fruktosa.

    Minuman yang sedap. Tuangkan susu mendidih di atas bunga bunga matahari, biarkan selama 20 minit, maniskan. Cairkan dengan separuh air.

  • Kompot. Kompot vitamin direbus dari buah kering dan bunga tiub segar dituangkan dalam 1-2 minit sebelum dimatikan, 1 segenggam setiap 1 liter cecair. Mereka menapis. Lebih baik manis dengan madu.

  • Fakta menarik mengenai bunga matahari

    Ubat rasmi memperkenalkan bunga tanaman matahari ke dalam banyak ubat. Tetapi orang India melampirkan makna esoteris pada ramuan penyembuhan ini. Mereka percaya bahawa aditif seperti campuran, tincture atau piring mengimbangi prinsip kewanitaan dan maskulin, meningkatkan keyakinan diri..

    Berkat aroma yang halus dan canggih, bunga matahari ditambahkan pada campuran mandi, sabun dan lilin. Untuk sprei aromatik, anda boleh membuat sachet sendiri - keringkan kelopak di bawah naungan pada waktu siang.

    Orang Indian Peru, Incas, Aztec dan Otomi dari Mexico menyembah bunga matahari sebagai dewa matahari. Penduduk tempatan memanggil dewa Punchao atau Inti. Mereka membuat gambar emas tanaman dan menyembahnya.

    Di Eropah, benih pertama kali disemai pada tahun 1510 di kebun raya Madrid. Ahli botani dan naturalis L'Obel pada tahun 1576 memanggil tumbuhan itu sebagai bunga matahari. Pada mulanya, tanaman ini ditanam untuk tujuan hiasan, dan kemudian untuk tujuan perubatan, dan hanya sebagai tanaman makanan. Namun, benih mendapat "populariti" kemudian, pada abad ke-18, dan digunakan sebagai pengganti biji kopi. Mereka mula digunakan untuk membuat minyak pada awal abad ke-19. Dan pada abad ke-17, bakul bunga dipanggang di atas arang dan dimakan dengan minyak bunga matahari dan cuka..

    Bunga matahari dibawa ke Rusia oleh Peter I, di mana pengeluaran minyak bunga matahari berskala besar bermula. Di sini benih dihargai dalam bentuk yang sama seperti yang digunakan sekarang. Mereka telah menjadi makanan kegemaran rakyat.

    Tetapi di Amerika, susu getah mula ditambang dari bunga matahari. Produk yang dihasilkan daripadanya bersifat hypoallergenic dan diminati dalam bidang perubatan.

    Bunga bunga matahari adalah simbol:

      Di Kansas (Amerika Syarikat) dan Kitakyush (Jepun) - bandar;

    Pergerakan estetik pada abad ke-19;

  • Pergerakan Bunga Matahari - Protes 2014.

  • Bunga matahari yang mekar tidak hanya membantu orang, tetapi juga digunakan untuk membersihkan tanah. Selepas bencana Chernobyl, bunga ditaburkan di tepi kolam dan tasik untuk menghilangkan strontium-90 dan cesium-137 dengan cepat dan membersihkan tanah. Dan setelah berbunga, tanaman dikeluarkan dan dibakar. Benih dapat memasuki pasar dan memprovokasi serangkaian penyakit onkologi.

    Varieti bunga matahari yang popular ditunjukkan dalam jadual:

    NamaCiriKematangan, hari
    AntaeusBakul sederhana 23 cm, tinggi sederhana111
    BohdanBakul berukuran tinggi 18 cm112-118
    OdysseusTinggi, 24 cm105-109
    YangBerukuran tinggi, 25 cm, biji besar100-104
    AlexeiKecil, berukuran kecil, bakul hingga 20 cm114
    GourmetPendek, mesra alam110
    NutcrackerTahan kemarau114-119

    Resipi dengan Ubat Bunga Matahari:

      Dari suhu dan untuk menghilangkan gejala ARVI. Satu sudu ditekankan dalam segelas air mendidih dan satu sudu madu dicairkan. Anda boleh minum 2-3 gelas sehari.

    Untuk meningkatkan imuniti dan mencegah selesema. Bunga kelopak buluh dilipat dengan ketat dalam balang kaca, mengisi 1/3. Tuangkan dalam vodka dan masukkan ke tempat yang gelap. Tegaskan pada suhu bilik sehingga cecair di dalam balang berubah menjadi bahan berminyak gelap. Dos untuk orang dewasa - 1 sudu 3 kali sehari satu jam selepas makan. Remaja memerlukan satu sudu teh 2 kali sehari. Ubatnya sangat berkesan, tempoh rawatan tidak lebih dari 3 hari. Boleh digunakan sebagai ubat luaran untuk psoriasis.

    Untuk gout. Tincture dibuat, seperti dalam resipi sebelumnya, hanya sebagai ganti bunga, campuran sebilangan bunga dan daun yang lebih rendah dituangkan dengan vodka atau alkohol. Ambil semasa perut kosong dalam satu sudu, dicairkan dalam setengah gelas air, selama 30 hari.

    Dari ketegangan otot. Bunga kering diseduh sehingga mendapat gruel homogen, lebihan cecair disaring dan bahan mentah digunakan sebagai losyen.

    Antipiretik. Teh pekat diseduh - 4 sudu bunga setiap gelas air. Panaskan separuh atau sepertiga gelas secara simptomatik.

  • Diuretik. Bancuh dengan air mendidih, 250 ml, 2 sudu bunga bunga matahari, rebus selama 10 minit. Terikan, meremas. Cecair dibawa ke isipadu asalnya. Ambil 2 sudu 20 minit sebelum setiap hidangan, 4 kali sehari.

  • Semasa kemoterapi dalam rawatan barah perut, resipi berikut digunakan: tuangkan 3 sudu bunga tumbuhan kering dengan 1 liter susu dan masukkan ke dalam air mandi untuk mengurangkan isipadu hingga separuh. Didinginkan terlebih dahulu pada suhu bilik, kemudian di dalam peti sejuk. Ambil 30 minit sebelum makan, 3 kali sehari. Kursus rawatan diulang tiga kali, dengan rehat 3 minggu. Untuk setiap kursus anda perlu minum 2 liter susu rebus.

    Terlepas dari kultivar, bunga mempunyai sifat yang sama. Dengan menanam bunga matahari di kebun, anda menyelesaikan beberapa masalah: anda akan meningkatkan kesihatan anda dan menerima tambahan yang berharga untuk diet.

    Manfaat Teh Bunga Matahari yang Tidak Anda Ketahui

    Bunga matahari adalah salah satu tanaman yang paling ketara di pondok musim panas. Tinggi, dengan bunga cerah yang besar, ia dapat meningkatkan suasana hati oleh jenisnya.

    Tetapi ternyata bunga matahari dapat digunakan bukan hanya untuk menggembirakan mata atau mendapatkan biji yang enak. Hampir semua bahagian tanaman diseduh sebagai teh. Dan hampir selalu dia dikreditkan dengan sifat-sifat ajaib..

    Adakah patut mempercayai sifat penyembuhan ajaib tumbuhan yang cerah ini - setiap orang memutuskan untuk dirinya sendiri. Orang yang berpengetahuan mendakwa bahawa kelopak bunga matahari mengandungi unsur-unsur yang dapat mengurangkan demam dan merawat neuralgia, daunnya mengandung karoten dan saponin, dan akarnya mengandungi zat yang mengeluarkan garam dari sendi. Tetapi sama ada benar atau tidak, teh dari akar, kelopak dan daun bunga matahari ternyata sangat baik..

    Teh dengan daun bunga matahari

    Daun bunga matahari adalah salah satu unsur tumbuhan yang kaya dengan vitamin. Mereka dituai pada musim panas, apabila panjangnya sekurang-kurangnya 6 dan tidak lebih dari 8 cm. Selepas pengumpulan, mereka dikeringkan dan digiling dengan sempurna ke serbuk seragam. Serbuk ini dimasukkan ke dalam teh.

    Cara lain adalah dengan menyediakan kaldu daun hijau biasa (tanpa pengeringan). Teh seperti itu mempunyai rasa yang lebih cerah dan lebih jelas, tetapi tidak selalu sesuai dengan keinginan mereka yang merasakannya. Tetapi dipercayai bahawa ia membantu migrain dan demam..

    Ekstremis boleh mencuba membuat teh asli dari daun bunga matahari, mengumpulkannya, membilas, menahannya di bawah penindasan dan menggulungnya dengan cara teh. Hasilnya cukup menarik, tetapi daun yang ditapai sering menghasilkan rasa yang tidak dijangka. Dan ia bergantung pada penyediaan dan penapaian yang betul. Tidak terbiasa, mudah membuat kesilapan dalam proses dan mendapatkan hasil yang tidak dapat diterima..

    Teh akar bunga matahari

    Teh dengan akar bunga matahari digunakan terutamanya untuk memerangi batu ginjal, deposit garam atau penyakit sistem genitouriner. Mereka yang cenderung tidak mempercayai perubatan tradisional, menggunakannya untuk meningkatkan daya tahan tubuh..

    Teh seperti itu tidak disediakan dengan menyeduh akarnya, tetapi berdasarkan rebusan, yang disediakan sekurang-kurangnya 5 minit dengan api kecil. Jika tidak, teh tidak akan berfungsi: akar bunga matahari sangat lebat sehingga dicincang dengan kapak. Oleh itu, memotongnya tidak akan berfungsi, yang bermaksud bahawa ketika menyeduh mereka tidak akan memberikan jus atau rasa. Merebus berdasarkan akar mempunyai rasa yang menyenangkan, tetapi tidak begitu ketara. Bahkan disyorkan untuk meminumnya hanya sebagai ganti air, dan bukan sebagai teh..

    Teh Kelopak Bunga Matahari

    Teh bunga matahari berasaskan kelopak jarang diciptakan sendiri. Biasanya bahan ini ditambahkan ke dalam campuran. Ia sangat popular dan digunakan oleh jenama seperti Curtis, Hilltop, Mabroc dan lain-lain. Campuran biasanya terdiri dari bunga-buah atau bunga-beri, misalnya, dengan lemon, strawberi, kelopak mawar, raspberi.

    Komponen utama campuran biasanya tidak merasakan rasa bunga bunga matahari, tetapi teh ini memberikan penampilan estetik dan aroma bunga cerah yang cerah. Mereka juga menambah sedikit kepahitan pada minuman, yang berbeza dengan manisnya buah-buahan atau buah beri..

    Teh yang dibuat dari mana-mana bahagian bunga matahari adalah minuman yang menyenangkan dan sihat dengan rasa yang menarik dan kesan yang baik pada tubuh manusia. Dan, yang luar biasa, ubat rasmi tidak menyebut kontraindikasi untuk digunakan.!
    Sudah tentu, ini tidak bermaksud bahawa mereka harus disalahgunakan, tetapi anda boleh minum teh dengan bunga matahari tanpa rasa takut untuk kesihatan anda..

    Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya dan tekan Ctrl + Enter

    Penggunaan bunga matahari dalam perubatan tradisional

    Bunga Matahari (Helianthus) bermaksud "bunga matahari". Tumbuhan ini menerima nama ini bukan hanya karena kelopak kuningnya yang terang, tetapi juga karena kemampuannya untuk mengejar badan surgawi. Banyak orang menyukai biji bunga matahari, dan dalam perubatan rakyat, semua bahagiannya digunakan untuk penyembuhan.

    Penerangan botani dan pelbagai bunga matahari tahunan (biji minyak)

    Bunga matahari biji minyak (atau biasa) dalam bahasa Latin disebut Helianthus Annus (nama asal - Helianthus annuus). Dia tergolong dalam keluarga Astrov. Ia adalah tumbuhan tinggi herba, mencapai sekitar 3 meter dengan batang yang kuat. Bilangan daun berbentuk oval-jantung panjang 49 cm bervariasi dari 15 hingga 35, bergantung pada ukuran bunga matahari. Pemandangannya terkenal dengan bunga yang besar, di tengahnya dibingkai dengan kelopak kuning-oren dan daun di bawahnya.

    Tanah air bersejarah bunga matahari biasa adalah Mexico dan Peru. Dari situlah mereka dibawa ke Rusia, dan juga ke negara-negara lain. Hari ini bunga matahari tumbuh sebagai tanaman yang ditanam di banyak wilayah dengan iklim yang sesuai..

    Bahan aktif bunga matahari

    Bunga Matahari adalah keseluruhan gudang nutrien semula jadi. Oleh itu, mereka mudah diserap oleh tubuh manusia. Apa yang terkandung dalam bunga matahari berminyak?

    • beatin;
    • vitamin;
    • glikosida;
    • kepahitan;
    • tanin;
    • lesitin;
    • karotena;
    • minyak lemak;
    • mineral;
    • sapanoid;
    • flavanoid dan lain-lain. dr.

    Setiap zat ini mempunyai sifat yang bermanfaat, yang memberikan kekuatan penyembuhan kepada tanaman..

    Sifat penyembuhan bunga matahari (video)

    Penyembuhan dan sifat bermanfaat bunga matahari

    Bagaimana sebenarnya ubat-ubatan rakyat yang dibuat dari bunga matahari mempengaruhi tubuh? Apabila digunakan secara berkala, mereka:

    • turunkan suhu;
    • mengurangkan kesakitan spasmodik;
    • menguatkan sistem imun;
    • melegakan keradangan;
    • memusnahkan bakteria;
    • mencegah pembentukan plak kolesterol;
    • menghasilkan kesan koleretik, astringen dan pencahar.

    Oleh itu, bunga matahari digunakan untuk merawat pelbagai penyakit atau mencegahnya..

    Penyediaan bahan mentah perubatan

    Untuk menuai bunga matahari, pilih tanaman yang tumbuh jauh dari jalan yang bising. Masa optimum untuk menuai bahan mentah ubat dari bahagian tanah adalah masa berbunga. Dalam perubatan rakyat mereka menggunakan:

    • kelopak kuning;
    • daun kecil tanpa tangkai;
    • potong batang yang dicincang.

    Akar dan biji dituai pada bulan September.

    Selepas mengumpul, bahan mentah mesti dibasuh, dihancurkan jika perlu dan dikeringkan di bilik yang berventilasi gelap. Bahan ubat tradisional ini disimpan dalam beg tisu. Kekosongan mengekalkan sifat berguna mereka selama dua tahun.

    Penggunaan bunga matahari dalam perubatan tradisional

    Oleh kerana pelbagai bahagian bunga matahari (biji, bunga, daun, batang dan akar) mengandungi bahan aktif secara biologi yang mempengaruhi fungsi tubuh manusia, para pakar perubatan rakyat menganggap tumbuhan itu bersifat universal: semuanya akan berguna. Sukar untuk menyenaraikan semua resipi yang dibuat dari bahagian bunga matahari - berikut adalah beberapa daripadanya.

    Resepi Benih Bunga Matahari

    Sekiranya seseorang menderita batuk rejan - penyakit yang disebabkan oleh bakteria, maka dia disarankan untuk mengambil rebusan biji bunga matahari. Ubat ini juga akan membantu memperburuk radang amandel dan penyakit lain dari nasofaring, jika bakteria adalah agen penyebabnya. Untuk menyediakan kuahnya, anda memerlukan 3 sudu besar. sudu biji bunga matahari, yang sebelumnya dihancurkan. Serbuk seperti itu dituangkan ke dalam 500 ml air tulen dan didihkan pada api kecil sehingga isipadu cecair dikurangkan seperempat. Untuk menjadikan rasa minuman lebih enak, air boleh dimaniskan dengan gula, pengganti gula atau jem. Mereka mengambil ubat tersebut selama 10-14 hari. Sekiranya rasa lega tidak datang, kursus diulang selepas 5 hari.

    Merebus lain juga berguna untuk gejala selesema, tetapi juga berkesan untuk menurunkan kolesterol jahat dalam darah. Ia berguna untuk orang yang menderita atau terdedah kepada aterosklerosis. Untuk menyediakan kuahnya, ambil 500 g biji per 2 liter air, dan rebus selama 2 jam. Produk mesti diambil sekurang-kurangnya 2 bulan: dua kali sehari, setengah gelas.

    Mengapa biji bunga matahari berguna (video)

    Penyembuhan ubat dengan daun bunga matahari dan batang

    Warna alkohol daun bunga matahari, di mana anda dapat menambahkan kelopak, secara tradisional digunakan dalam perubatan rakyat untuk merangsang saluran pencernaan dan meningkatkan selera makan. Dia juga membantu pesakit dengan penyakit neuralgia dan paru-paru. Untuk penyediaan ubat 3 sudu besar. sudu besar bahan tumbuhan bersikeras di tempat yang gelap pada segelas vodka berkualiti tinggi selama seminggu. Ambil ubat ini 2 kali sehari, 40 tetes. Kursus rawatan adalah 30 hari.

    Bagi mereka yang menderita penyakit sistem genitouriner dan gangguan kelenjar tiroid, rebusan batang tanaman akan berguna. Mereka dihancurkan, dan 2 segelintir bahan mentah dimasukkan ke dalam balang air sejuk dengan jumlah 3 liter sehari. Selepas itu, cairan tersebut ditumis dan didihkan. Hanya tinggal tutup balang dengan kain kasa atau kain bernafas, dan tahan selama 24 jam lagi. Ubat itu diminum setengah gelas 3 kali sehari selama sebulan, dan kemudian mereka berehat seminggu.

    Ubat akar bunga matahari

    Merebus disediakan dari akar bunga matahari, yang membawa kelegaan pada penyakit sistem muskuloskeletal seperti arthritis, osteochondrosis dan pemendapan garam pada sendi. Ia akan mengambil 1 sudu besar. sesudu akar bunga matahari cincang dan kering, dituangkan dengan 3 liter air mendidih, dan rebus dengan api kecil selama kira-kira 10 minit. Setelah meneran, ubat ini mesti diminum 2/3 cawan tiga kali sehari selama sebulan. Dianjurkan untuk mematuhi diet bebas garam semasa rawatan..

    Kaldu juga boleh digunakan untuk mengobati adenoma prostat, menggunakannya sebagai cecair enema. Untuk menyediakan ubat seperti itu, 1 cawan akar cincang direbus dalam 3 liter air dalam mangkuk enamel. Kemudian kuahnya harus disuntik selama 3 jam lagi. Jumlah cecair optimum untuk sesi enema ialah 1 liter. Juga, jika ada penyakit, disarankan untuk menggunakan 150 g minyak bunga matahari..

    Penggunaan bunga, perbungaan dan kelopak bunga matahari

    Merebus bunga sejagat dari bunga atau kelopak bunga matahari individu akan membantu rawatan penyakit, dan untuk pencegahan, dan untuk promosi kesihatan secara umum. Ia disediakan seperti ini: 2 sudu besar bahan mentah dihancurkan dalam segelas air tidak lebih dari 10 minit. Cecair dimasukkan selama satu jam lagi, setelah itu air biasa ditambahkan ke isipadu asal. Kaldu diminum dalam 3 sudu besar. sudu 3-4 kali sehari. Lebih baik melakukan ini setengah jam sebelum makan..

    Untuk selesema dan penyakit keradangan lain yang berkaitan dengan aktiviti bakteria patogen, penyerapan kelopak bunga matahari akan membantu melegakan demam dan memusnahkan patogen. Ia akan mengambil 2 sudu besar. menegaskan sudu besar bahan mentah dalam segelas air panas selama 10-12 minit. Amat berguna untuk minum ubat ini sebelum tidur..

    Warna bunga matahari kecil pada vodka melegakan kesakitan pada gout. Ia dihancurkan dan dimasukkan ke dalam balang 1 liter sehingga kilang mengisi sepertiga bekas. Ruang selebihnya dihuni oleh vodka. Masa infusi adalah 2 minggu. Anda perlu minum ubat dalam 1 sudu besar. sudu dua kali sehari 15-20 minit sebelum makan. Tingcture juga digunakan secara luaran sebagai agen gosok..

    Mengenai faedah dan bahaya biji bunga matahari untuk anak-anak

    Tubuh kanak-kanak sentiasa berkembang, jadi sangat mudah terkena pengaruh luar. Makanan memainkan peranan khas. Apa yang berguna dan bagaimana biji bunga matahari membahayakan anak?

    Manfaat:

    1. Kandungan antioksidan yang menghilangkan toksin dari badan, lemak sayuran dan vitamin. Semua bahan ini memberi kesan yang baik terhadap kesihatan kanak-kanak..
    2. Benih menormalkan keseimbangan asid-basa dan mempunyai nisbah protein, lemak, karbohidrat yang optimum.
    3. Biji bunga matahari mengandungi banyak unsur mikro dan makro yang bermanfaat. Pertama sekali, kita bercakap mengenai kalsium dan zat besi, yang penting untuk pertumbuhan dan kesejahteraan..
    4. Menurut ahli psikologi, proses mengklik biji menenangkan sistem saraf..

    Bahaya:

    1. Sekiranya anda sentiasa menggerogoti biji-bijian dengan gigi, ia akan merosakkan enamel lembut mereka..
    2. Biji bunga matahari memberi kesan negatif pada pita suara - ini mesti diambil kira semasa akil baligh.
    3. Kadmium yang berlebihan dalam produk boleh menyebabkan masalah buah pinggang.

    Oleh itu, bilangan biji yang digerogoti oleh anak harus dikawal oleh ibu bapa..

    Kontraindikasi dan bahaya kepada budaya

    Mengambil persediaan yang dibuat dari bunga matahari dikontraindikasikan untuk orang yang mempunyai intoleransi tumbuhan dan alergi terhadapnya. Lebih baik menahan diri daripada merawat mereka untuk wanita hamil dan menyusui, kerana dalam keadaan mereka lebih baik tidak bereksperimen dengan ubat tradisional. Tidak digalakkan menggunakannya untuk rawatan anak kecil di bawah 12 tahun, dan bahkan sebelum mencapai usia dewasa, diperlukan kebenaran doktor..

    Keburukan dari memakan bunga matahari secara dalaman terutama berkaitan dengan biji benihnya. Sekiranya anda mengunyahnya dalam jumlah yang banyak, maka anda boleh menambah berat badan kerana kandungan kalori produk yang tinggi. Benih juga merengsakan mukosa gastrointestinal, sehingga berbahaya bagi gastritis, bisul, kolitis dan fenomena keradangan lain di bahagian tubuh ini. Jarang menyebabkan bengkak kerana ketidakstabilan fungsi ginjal jika anda mengunyah terlalu banyak biji.

    Cara membuat rebusan akar bunga matahari (video)

    Bunga matahari adalah bunga terang, sumber minyak dan biji, dan tanaman yang berjaya digunakan dalam perubatan rakyat. Dana yang dihasilkan daripadanya mempunyai spektrum tindakan yang luas. Resipi mereka cukup mudah, jadi semua orang boleh menggunakannya jika mereka mahu..