Kemurungan yang berkaitan dengan diet

Kemurungan yang berkaitan dengan diet adalah istilah psikologi yang diciptakan untuk menggambarkan gangguan mood yang berkaitan dengan larangan diet.

Kandungan

  • 1 Sifat kemurungan diet
  • 2 Manifestasi
  • 3 Karbohidrat
  • 4 Magnesium
  • 5 Makanan yang betul
  • 6 Rujukan

Sifat kemurungan diet

Seperti namanya, alasan penurunan mood dan perkembangan kemurungan secara beransur-ansur adalah diet atau larangan diet lain yang seseorang lakukan untuk menyelesaikan masalah berat badan berlebihan. Selalunya, seks yang lebih adil menjadi mangsa penyakit. Ini tidak menghairankan, kerana wanita yang lebih sering tidak senang dengan sosoknya dan bersedia berkorban untuk memperbaiki penampilan mereka..

Mengapa dan jenis diet yang menyebabkan kemurungan?

Pertama, makanan yang monoton boleh menyebabkan gangguan mood. Contohnya, jika anda menjalani diet mono berdasarkan penggunaan satu produk, anda berisiko menjadi mangsa penyakit ini. Walau bagaimanapun, walaupun ini bukan diet mono, tetapi hari demi hari anda makan makanan yang sama, anda juga berada dalam bahaya. Pemakanan sedemikian mengurangkan latar belakang emosi seseorang, menjadi penyebab rasa tidak peduli dan keletihan kronik. Dan di sana tidak jauh dari kemurungan.

Kedua, jika anda memutuskan untuk menjalani diet yang terdiri daripada makanan yang pada dasarnya tidak anda sukai, kesejahteraan psikologi anda juga berisiko. Makan makanan yang tidak memberikan kesenangan boleh menyebabkan trauma yang mudah meningkat menjadi kemurungan.

Ketiga, hampir setiap diet tidak ada kaitan dengan pemakanan yang baik. Akibatnya, tubuh tidak dapat menerima nutrien yang diperlukan. Dia mula menghantar isyarat sos, yang secara nyata ditunjukkan dalam ketegangan, kegelisahan. Semua ini adalah permulaan gangguan saraf pada manusia..

Manifestasi

Tanda pertama kemurungan adalah bahawa seseorang secara amnya kehilangan minat terhadap makanan, selera makan hilang sepenuhnya. Perubahan persepsi rasa - hidangan kegemaran menyebabkan penolakan, mereka kelihatan tidak enak, tanpa rasa. Selalunya seseorang merosot dan cuba mengimbangi kualiti mengikut kuantiti. Dalam kes ini, masalah berat badan berlebihan hanya bertambah buruk..

Namun, diet yang ketat dipenuhi dengan penolakan gastronomi. Seseorang mula merasa kekurangan dan tidak bahagia dalam segala hal. Dia kehilangan kemampuan untuk menilai masalah yang diketahui dalam kehidupan setiap orang dengan secukupnya. Kesukaran dibesar-besarkan olehnya, tidak ada yang memberi kegembiraan, seseorang menutup diri. Pada masa yang sama, orang-orang di sekelilingnya mula menjengkelkannya, dia menjadi gementar, hubungan dengan orang tersayang, saudara, rakan sekerja menjadi panas.

Karbohidrat

Banyak diet popular berdasarkan idea untuk mengehadkan pengambilan karbohidrat. Para saintis di Massachusetts Institute of Technology menentang trend popular. Faktanya adalah bahawa kekurangan karbohidrat yang berkembang dengan latar belakang diet sedemikian meningkatkan risiko kemurungan. Sudah tentu, orang mempunyai kepekaan yang berbeza untuk menurunkan tahap serotonin (hormon keseronokan). Walaupun begitu, kira-kira satu pertiga orang bertindak sangat menyakitkan kerana kekurangan zat aktif secara biologi ini. Suasana yang sangat baik pada waktu pagi hingga petang dapat berubah menjadi serangan kemurungan..

Magnesium

Adalah pelik bahawa banyak orang "tenang" dengan coklat bukan sahaja kerana ia adalah sumber serotonin. Coklat dan bar kegemaran mengandungi magnesium, yang mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf. Namun, ingat bahawa coklat berkalori tinggi bukan satu-satunya sumber zat ini yang kaya. Terdapat banyak produk lain:

  • buah-buahan, sayur-sayuran, biji (tembikai, kiwi, zaitun, zucchini, bawang hijau, bawang putih, kacang rebus, biji labu, biji bijan);
  • daging (hati sapi, daging kalkun bakar);
  • ikan (salmon dalam tin, sardin, tuna);
  • minuman (koko, teh, kopi);
  • tepung (dedak gandum, tepung gandum).

Diet yang betul

Agar tidak membayar untuk kesihatan badan yang langsing, batasan diet mesti diperkenalkan dengan betul dan sedikit demi sedikit. Pada masa yang sama, penting untuk memastikan bahawa diet mengandungi makanan yang dapat memberikan kegembiraan dan suasana hati yang baik..

Apa yang disebut "produk kebahagiaan" mengandungi banyak vitamin dan unsur surih yang mempunyai kesan menenangkan pada sistem saraf, menormalkan metabolisme, dan mempromosikan pengeluaran serotonin. Apa produk ini?

  • Buah-buahan. Ini termasuk jeruk keprok, jeruk, kesemek, pisang, epal hijau, pir, delima, feijoa.
  • Sayur-sayuran. Di antara sayur-sayuran, yang terang adalah yang utama. Lobak, tomato, paprika, bit, jagung sangat baik untuk bersorak.
  • Beri. Pertama sekali, buah beri membawa muatan positif..
  • Ikan, daging. Pertama sekali, ini adalah koktel makanan laut, diikuti dengan tuna, ikan trout dan ikan tenggiri. Di antara pelbagai jenis daging, ayam, ayam belanda, daging sapi ada yang utama.
  • Keju. Keju boleh ditambahkan ke salad, perasa dengan minyak zaitun, menambah ramuan, sayur-sayuran, rempah. Di antara keju, by the way, yang "paling gembira" adalah Roquefort.
  • Coklat. Nah, di mana ia tanpa dia. Untuk kali kesepuluh, kami mengulangi bahawa coklat gelap harus diutamakan.

Garis Panduan Makan Depresi untuk Meningkatkan Mood dan Senarai 7 Makanan Antidepresan

Suasana seseorang tidak hanya bergantung pada faktor luaran, tetapi juga pada keadaan dalaman badan.

Perlu difahami bahawa emosi dan mood dikendalikan sepenuhnya oleh otak, khususnya, oleh latar belakang hormon manusia.

Dan penghasilan hormon tersebut dapat diatur melalui pemakanan. Lagipun, semuanya adalah sebatian biokimia. Dan asasnya diambil dari makanan yang dimakan, vitamin, mineral, asid amino dan mikronutrien lain.

Satu kajian mengesahkan bahawa makan makanan yang sihat menurunkan risiko kemurungan dan neurosis.

Kajian lain menunjukkan bahawa orang pertengahan umur yang mengambil sejumlah besar makanan yang diproses (dipasteurisasi, disterilkan, dan lain-lain) mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengalami kemurungan selama 5 tahun akan datang daripada orang yang lebih suka makanan utuh..

Jadi makanan apa yang dapat membantu meningkatkan mood anda dan mengatasi kemurungan? Dan jenis makanan apa yang hanya akan memperburuk keadaan? Dan adakah perbezaan cadangan diet antara lelaki dan wanita? Apa kata saintis dan pakar pemakanan mengenai perkara ini? Semua jawapan di bawah.

Apa yang mempengaruhi mood seseorang?

Hormon berikut dapat dibezakan, satu darjah atau yang lain, yang mempengaruhi mood seseorang:

  1. Serotonin. Ia sering disebut "hormon kebahagiaan". Ini disebabkan oleh fakta bahawa tumpuannya meningkat dengan mendadak pada saat-saat ketika seseorang mengalami cinta, kebahagiaan, kegembiraan. Dihasilkan oleh otak.
  2. Dopamin. Doktor mengatakan hormon ini bertanggungjawab terhadap perasaan kepuasan. Mungkin, banyak yang mengetahui kes-kes ketika semuanya baik dalam hidup, tetapi atas sebab tertentu seseorang mengalami kerengsaan, kegelisahan atau ketakutan, mengadu kekurangan tenaga, perasaan lemah dan tekanan kronik. Ini sering disebut "mereka marah dengan lemak." Dan dalam perubatan ada penjelasan logik untuk ini - kekurangan dopamin dalam badan atau pelanggaran proses penghasilannya.
  3. Norepinephrine. Hormon ini bertanggungjawab untuk rasa hidup. Ia dihasilkan oleh korteks adrenal, dan kepekatannya diatur sepenuhnya oleh otak. Nuansa pentingnya adalah mustahil untuk merangsang pengeluarannya hanya dengan menyesuaikan diet. Seseorang juga memerlukan tidur, rehat - inilah yang paling baik mengatur kepekatan norepinefrin..

Semua elemen di atas biasanya dipanggil neurotransmitter - ini adalah hubungan yang membantu neuron bertukar dorongan antara satu sama lain, masing-masing, untuk segera bersemangat atau berada dalam keadaan tenang. Sekiranya hubungan seperti itu terputus, maka orang itu menjadi kurang sensitif dari segi emosi, yang diterima oleh sikap apatis atau asthenia..

Tetapi pengeluaran serotonin dan dopamin memang dapat dirangsang dengan menyesuaikan diet. Pakar pemakanan malah memilih satu kumpulan produk antidepresan, penyertaannya dalam menu akan memberi kesan positif terhadap mood dan keadaan psiko-emosi umum seseorang. Ini termasuk, misalnya, coklat, pisang, kopi, rumput laut, jenis ikan laut berlemak. Bagaimana ia mempengaruhi kerja otak dan hormon??

7 makanan antidepresan teratas

Apa sebenarnya yang anda perlukan untuk makan untuk bersorak? Makanan apa yang paling berkesan untuk meningkatkan serotonin dan dopamin untuk gejala kemurungan? Yang mengandungi asid amino penting (kebanyakannya diserap oleh otak), vitamin B, asid omega-3 (sebenarnya, ia termasuk dalam asid amino yang sangat penting), yodium, zat besi, magnesium.

Juga, pakar pemakanan mengesyorkan mengamati pelbagai jenis diet, kerana asimilasi asid amino yang sama, misalnya, natrium tidak dapat dibuang. Dan untuk mengatur elektrolit, kalium sangat diperlukan, ia juga digunakan untuk penyerapan normal kebanyakan kumpulan vitamin. Oleh itu, anda tidak boleh mengikuti diet yang hanya terdiri daripada produk antidepresan, kerana unsur-unsur yang dikandungnya tidak akan diserap secara normal tanpa sisa nutrien..

1. Coklat gelap

Coklat terkenal untuk menceriakan anda. Bukan gula yang menguntungkannya, tetapi koko, yang mengandungi kepekatan feniletilamina yang ketara. Bahan ini hanya merangsang pengeluaran endorfin, iaitu serotonin dan dopamin. Coklat panas berfungsi sama, tetapi dengan kandungan koko yang tinggi (40% dan lebih).

Tetapi anda tidak boleh menyalahgunakan coklat - ia adalah produk kalori yang agak tinggi dan penggunaannya dalam kuantiti yang banyak akan memberi kesan negatif terhadap kerja sistem kardiovaskular..

Kita tidak boleh lupa bahawa sekarang banyak syarikat dalam pengeluaran coklat menggunakan lemak sayuran dan haiwan - mereka cukup berbahaya. Sebaik-baiknya, coklat gelap mesti dibuat sendiri di rumah.

2. Ikan dan makanan laut

Mereka kaya akan asid lemak omega-3 dan yodium. Unsur-unsur ini membantu neuron untuk mengasimilasikan mikronutrien, merangsang pembahagian dan pertumbuhan semula sel-sel saraf.

Itulah sebabnya mengapa banyak doktor mengesyorkan memakan minyak ikan untuk kemurungan..

Dan yodium berfungsi sebagai neurostimulan sama sekali - ia meningkatkan daya ingatan, keadaan psiko-emosi, tumpuan, perhatian dan kepekaan saraf optik.

Asid lemak omega-3 mengikat membran sel dan mempercepat pemecahan asid amino penting dan tidak penting, dengan itu membantu mengekstrak nutrien maksimum dari makanan yang dimakan untuk otak.

Juga, doktor menasihatkan untuk menggunakan minyak ikan untuk memerangi neurosis, keletihan saraf, neurasthenia dan keadaan neurotik lain..

3. Kopi

Kafein dalam kopi adalah neurostimulan biasa. Ini meningkatkan kepekaan neuron terhadap impuls, dan juga secara tidak langsung mempercepat pengeluaran dopamin, serotonin.

Tetapi anda tidak boleh menyalahgunakan minuman berkafein - ini boleh memberi kesan negatif terhadap kerja sistem kardiovaskular, terutama pada pesakit hipertensi. Juga, ia tidak boleh digunakan untuk gangguan obsesif-kompulsif, serangan panik dan gangguan neurotik lain..

Dan ketagihan kafein juga boleh berlaku - kebergantungan ini kurang ketara daripada, misalnya, kepada nikotin, tetapi masih ada. Dan pada wanita ia berkembang lebih cepat..

4. Pisang

Pada prinsipnya, semua buah dan sayur segar mempunyai kesan positif terhadap mood. Tetapi dalam pisang kepekatan vitamin B tertinggi6 - ia hanya digunakan oleh otak untuk mengatur latar belakang hormon umum.

Pisang juga mengandungi triptofan, zat yang merupakan prekursor serotonin. Ngomong-ngomong, kekurangan triptofan juga memberi kesan negatif terhadap penyerapan vitamin kumpulan B..

5. Kacang

Yang paling bermanfaat untuk otak adalah kacang walnut dan pistachio. Mereka tinggi asam lemak omega-3, magnesium dan zat besi..

Doktor juga mengatakan bahawa sangat bermanfaat untuk menambahkan kacang ke dalam diet orang tua - ini adalah salah satu kaedah terbaik untuk mencegah demensia, iaitu penurunan neuron..

6. Kuah ayam

Pada prinsipnya, ayam tanpa lemak, seperti kaldu, mempunyai kesan positif terhadap mood dengan cara yang sama.

Ini dipengaruhi oleh triptofan dan asid amino sederhana (protein), yang digunakan oleh otak untuk menghasilkan serotonin.

Perlu juga diperhatikan bahawa triptofan yang terkandung dalam crouton diserap agak teruk daripada pisang yang sama, dan itulah sebabnya disyorkan untuk menggunakan kaldu - kandungan triptofan di dalamnya lebih rendah, tetapi diserap hampir seketika.

7. Keju dan produk susu fermentasi lain

Mereka mengandungi feniletilamina dan spektrum asid amino yang besar yang meningkatkan kecekapan dan kewaspadaan mental.

Bertindak seperti koko, dan pada masa yang sama menormalkan dan menyembuhkan kerja saluran gastrointestinal, memulihkan mikroflora bermanfaat.

6 prinsip diet umum

Pakar pemakanan telah merumuskan beberapa peraturan pemakanan sederhana untuk orang yang bekerja mental yang akan membantu mengalahkan kemurungan..

  1. Makanan bebas gluten tidak boleh digunakan secara berlebihan. Selama bertahun-tahun, pemasar telah mengembangkan konsensus umum bahawa gluten tidak baik untuk otak. Tidak juga. Pada sesetengah orang, tubuh, kerana beberapa patologi, tidak memecah unsur ini, tetapi peratusannya sangat kecil. Selebihnya, gluten diperlukan - ia adalah asid amino yang digunakan dalam kebanyakan proses metabolik di otak..
  2. Jangan biarkan kekurangan vitamin. Yang paling "penting" untuk otak adalah vitamin B-kumpulan, D dan E. Dengan kekurangannya, serotonin secara praktikal tidak dihasilkan, tanpa mengira diet semasa. Walaupun anda makan sekurang-kurangnya 300 - 400 gram coklat setiap hari, ini tidak akan membawa kesan. Pilihan paling mudah adalah kadang-kadang mengikuti kursus vitamin sintetik gabungan, seperti Alphabet, Aevit, Revit dan sejenisnya, untuk tujuan pencegahan..
  3. Jangan terlalu banyak gula-gula. Hampir semua makanan yang mengandungi sejumlah besar karbohidrat merangsang pengeluaran serotonin. Tetapi jika anda selalu makan gula-gula - terdapat kesan "ketagihan" terhadap peningkatan kepekatan endorfin. Maksudnya, kepekaan terhadap serotonin, dopamin jatuh pada masa yang sama dan gula-gula tidak lagi menyelamatkan anda dari mood yang tidak baik. Ketiadaan gula-gula dalam menu harian akan dirasakan oleh tubuh sebagai tekanan - ini hanya akan memperburuk perjalanan kemurungan. Ketahui lebih lanjut mengenai hubungan antara gula dan kemurungan dalam artikel yang berasingan..
  4. Makanan mesti pelbagai. Kekurangan mikronutrien apa pun dirasakan oleh tubuh sebagai tekanan, yang akan menghalang pengeluaran endorfin. Oleh kerana itulah, banyak orang mengadu bahawa semasa diet mereka menjadi tertekan. Selain itu, kekurangan sebilangan daripadanya memberi kesan negatif terhadap kerja keseluruhan sistem endokrin. Dalam kes ini, bukan sahaja otak menderita, tetapi juga sistem pembiakan dan makanan. Oleh itu, pakar pemakanan tidak mengesyorkan mengikuti diet "keras", termasuk diet ketogenik. Penolakan makan sepenuhnya juga merupakan kontraindikasi..
  5. Lebih baik makan dengan kerap, tetapi sedikit demi sedikit. Tubuh tidak dapat mengasimilasikan sejumlah besar makanan dan mikronutrien yang terkandung di dalamnya dalam jangka waktu yang singkat. Oleh itu, kesan positif pada mood akan lebih ketara jika coklat yang sama dimakan dalam bahagian kecil sepanjang hari..
  6. Alkohol dilarang. Walaupun dipercayai bahawa minuman beralkohol membantu "menenangkan", dalam praktiknya semuanya tidak begitu cerah. Ahli psikologi mengatakan penyalahgunaan alkohol adalah salah satu penyebab kemurungan kronik yang paling biasa. Dan ia berkembang dengan latar belakang rasa bersalah yang dialami seseorang secara langsung disebabkan oleh fakta meminum alkohol - dalam masyarakat moden ini dianggap sesuatu yang tidak dapat diterima. Ketahui lebih lanjut mengenai kesan alkohol pada kemurungan di sini..

Dan dengan semua ini, anda tidak boleh menyalahgunakan produk, terutamanya berkaitan dengan kopi, coklat. Semua yang berguna harus dilakukan secara sederhana agar tidak mengganggu keseimbangan mikronutrien normal dalam badan.

Apa yang harus dielakkan dari diet?

Dengan produk yang dapat membantu meningkatkan mood anda, ia dapat difahami. Tetapi anda harus sedar bahawa pemakanan yang buruk dapat memperburuk kemurungan..

Ini disebabkan oleh fakta bahawa mereka menekan pengeluaran endorfin tersebut, dan pada masa yang sama mengurangkan kepekaan terhadap neurotransmitter (hormon mana yang berfungsi). Anda boleh menyoroti senarai makanan asas yang harus dibuang untuk mengatasi kemurungan:

  1. Kerepek dan pelbagai jenis makanan ringan. Mereka mengandungi lemak trans yang berkaitan dengan karsinogen - mereka meningkatkan risiko barah. Kerepek juga mengandungi akrilamida - bahan ini menyekat proses biokimia yang melibatkan serotonin, masing-masing, penggunaan produk seterusnya yang meningkatkan serotonin secara amnya tidak akan membawa kesan positif terhadap kemurungan.
  2. Sosej dan sosej. Dalam kebanyakan kes, pengisi bahan kimia, pewarna dan nitrat digunakan untuk penghasilannya - semua bahan ini beracun bagi otak dan hanya memusnahkan dopamin. Dan kandungan lemak haiwan yang tinggi dalam produk sedemikian memberi kesan negatif terhadap kerja sistem kardiovaskular..
  3. Soda manis. Ia mempunyai kandungan gula yang sangat tinggi. Dan lonjakan glukosa darah yang tajam selepas makan selalu memberi kesan negatif kepada sistem endokrin. Dari penggunaan pencuci mulut yang lain, "lompatan" seperti itu tidak timbul. Pakar pemakanan mengesyorkan mengganti minuman seperti itu dengan milkshake atau minum yogurt.
  4. Marjerin. Ia mempunyai kandungan lemak trans yang tinggi (kebanyakannya adalah asid omega-6 sintetik), yang mengganggu kebolehtelapan saluran darah di otak. Di samping itu, untuk mengasimilasikan komponen yang terdapat dalam marjerin, tubuh menghabiskan sejumlah besar tenaga, itulah sebabnya seseorang kemudian terus merasa letih, lemah, tertekan..
  5. Kacang tanah. Walaupun ia termasuk kacang dengan asid omega-3, rasa juga sering ditambahkan, termasuk monosodium glutamat. Bahaya utama bahan tersebut adalah kerana ia mengurangkan kepekaan sel saraf terhadap serotonin dan dopamin..

Video yang menarik

Dan sekarang kami mencadangkan anda melihat videonya:

Kesimpulannya

Oleh itu, kemurungan sangat bergantung pada diet seseorang. Sebilangan makanan membantu meningkatkan mood, kerana ia memberi kesan positif pada sistem endokrin, sementara yang lain, sebaliknya, dapat memperburuk perjalanan kemurungan kronik..

Tetapi harus diingat bahawa tidak semuanya hanya bergantung pada diet. Penyebab utama kemurungan itu sendiri selalu mengalami tekanan. Oleh itu, dari dia anda harus menyingkirkan untuk menghilangkan penyebab utama mood buruk. Dan kemasukan antidepresan semula jadi dalam diet adalah langkah tambahan yang akan mempercepat pemulihan kesihatan psiko-emosi..

Mood dan diet: bagaimana menurunkan berat badan dan tidak tertekan

Sebilangan besar orang hari ini mengetahui secara langsung apa yang dimaksudkan dengan diet. Inilah pengenalan sekatan dalam diet anda yang sering menyebabkan kemurungan, dan kadang-kadang berlarutan. Hasilnya, kita berhadapan dengan pilihan - sosok yang baik atau mood yang baik. Tetapi semuanya tidak seburuk yang kelihatannya pada pandangan pertama..

Kadang kala anda masih boleh menurunkan berat badan dan tidak putus asa. Bagaimana untuk melakukan ini, kita akan faham dalam artikel ini..

Kandungan:

Hubungan antara pemakanan dan mood

Perkaitan antara pemakanan dan mood Setiap daripada kita ingin kelihatan baik. Perut yang kencang, angka yang baik, bukan berat badan berlebihan - inilah ideal yang kita semua berusaha. Demi dia, kami selalu menyeksa diri dengan diet yang melelahkan. Paling tidak, kita menolak makanan manis dan berkanji, paling buruk kita hanya meninggalkan kefir atau, sebagai contoh, bubur soba dalam makanan kita. Tidak menghairankan bahawa dengan diet seperti itu, suasana hati yang baik hilang di suatu tempat..

Makanan adalah bahan bakar yang diperlukan oleh badan kita untuk berfungsi dengan baik. Sekiranya anda melewatkan makan, anda akan menghadapi penurunan kadar gula dalam darah, yang memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan anda, termasuk emosi.

Sama pentingnya adalah apa yang anda makan. Kajian menunjukkan bahawa kekurangan zat besi, tiamin dan asid folik dalam badan menyebabkan peningkatan keletihan, mudah marah dan kemurungan yang teruk. Walaupun diet berakhir, anda harus bekerja keras untuk mengembalikan kesihatan anda kembali normal..

Tanpa keraguan, anda akan kehilangan pound tambahan itu. Tetapi adakah anda akan membayar harga yang setara pada akhirnya?

Cara mengenali kemurungan diet

Depresi dan Diet Sekiranya semasa diet anda mula menyedari bahawa mood anda sentiasa merosot, anda perlu menentukan apa sebenarnya penyebabnya. Adakah mengenai pemakanan atau perlu diberi perhatian kepada bidang lain dalam hidup anda?

Jadi, tanda-tanda utama "sifat pemakanan" adalah seperti berikut:

  1. Keletihan dan kerengsaan anda bertambah dengan setiap makanan yang anda benci. Prestasi menurun setiap hari, dan hubungan dengan orang lain semakin merosot. Rakan dan rakan sekerja yang tipis sangat marah kepada anda..
  2. Anda selalu merasa lapar, tetapi makanan yang disediakan oleh diet tidak menggembirakan anda sama sekali. Kadang kala anda lebih suka menahan lapar daripada makan makanan lain..
  3. Pemandangan makanan, walaupun dalam gambar, menarik perhatian anda. Anda semakin mencari pelbagai resipi yang lazat untuk menyediakan semua hidangan ini pada akhir diet..

Cara menurunkan berat badan tanpa kemurungan

Sekiranya anda memutuskan untuk menurunkan berat badan dengan apa-apa kos, cuba cuba mengatasi masalah ini dengan betul.

Berikut adalah beberapa penyelesaian yang mungkin menarik bagi anda:

  1. Diet dan sukan Mengunjungi gimnasium. Anda boleh menghilangkan pound tambahan dengan bantuan latihan fizikal. Perkara yang paling penting adalah memberi keutamaan kepada latihan kardio, yang tidak menyumbang untuk membina jisim otot. Sekiranya anda tidak pernah bersukan sebelumnya, berjumpa dengan jurulatih di gim yang akan dengan senang hati menulis program untuk anda. Selain menurunkan berat badan secara langsung, mereka akan membantu anda menguatkan otot, yang tidak dapat diberikan oleh diet..
  2. Kembangkan diet yang diperibadikan dengan mengambil kira semua ciri badan anda. Sekiranya anda tidak dapat melakukan ini sendiri, dapatkan bantuan pakar pemakanan yang berkelayakan. Diet harus merangkumi makanan yang mengandungi karbohidrat kompleks, dan juga sepenuhnya memenuhi keperluan vitamin dan mineral orang dewasa.
  3. Diet dan Rakan Jangan berhenti bersosial dengan rakan. Tidak jarang kita sengaja menghindari orang lain semasa diet kita. Sebagai contoh, kita tidak pergi ke pesta supaya tidak tunduk pada godaan dan mengelakkan soalan yang tidak perlu. Jangan membuat pengasingan sosial di sekitar diri anda - beri amaran kepada rakan anda mengenai diet anda dan bawa makanan diet yang telah disediakan terlebih dahulu ke pesta tersebut.
  4. Tetapkan matlamat yang realistik untuk diri sendiri. Sekiranya impian anda adalah untuk menurunkan 20 kg, maka anda tidak dapat menurunkan berat badan itu dalam satu minggu. Tulislah rancangan selama enam bulan atau setahun dan pendekatan secara komprehensif, menggabungkan latihan diet dan sukan yang kompeten.
  5. Pisang dan Coklat Makan makanan mood yang baik semasa diet anda. Ini termasuk ikan laut, kacang, pisang, coklat. Bahan yang dikandungnya akan membantu tubuh anda menghasilkan hormon kebahagiaan. Akibatnya, walaupun dalam diet yang sukar, anda akan mempunyai jalan keluar yang dapat menaikkan mood anda..

Oleh itu, mengurangkan berat badan dan tidak mengalami kemurungan adalah mungkin. Perkara yang paling penting adalah merawat keperluan badan anda sendiri dengan kepintaran dan rasa hormat. Jangan mengusir diri anda dari kerangka kerja yang keras, tetapi sebaliknya - perlahan-lahan dan secara beransur-ansur membawa diri ke arah tujuan anda.

Nikmati diet dan mood yang baik!

Mengapa penurunan berat badan boleh menyebabkan kemurungan?

Semasa menyiasat persoalan apakah penurunan berat badan dapat menyebabkan kemurungan, para saintis menyimpulkan bahawa ada hubungan erat antara keadaan ini. Ia disebabkan oleh gabungan faktor fisiologi dan psikologi. Yang pertama termasuk perubahan dalam diet dan kekurangan vitamin, yang kedua termasuk tekanan, perubahan kebiasaan secara tiba-tiba, kekurangan sokongan..

Menyerah pada kesenangan lama

Makanan adalah salah satu sumber kesenangan bagi banyak orang. Setelah mula membataskan diri dalam makanan, gula-gula, hidangan kegemaran, orang yang menurunkan berat badan secara semula jadi akan merasa lebih teruk, kerana jumlah endorfin dalam darah akan berkurang. Ini sahaja tidak mencukupi untuk perkembangan gangguan kemurungan, tetapi gabungan beberapa faktor dapat memburukkan keadaan psikologi dengan serius, yang menyebabkan gangguan neurologi..

Mengelakkan makanan yang lazat sangat penting bagi orang yang mengalami gangguan makan, termasuk:

  • makan berlebihan kompulsif;
  • sindrom makan malam;
  • merebut tekanan.

Setelah kehilangan kaedah biasa untuk menangani emosi yang tidak menyenangkan, seseorang merasa sedih, tidak berdaya, dan hilang. Untuk mengelakkan ini, anda perlu belajar bagaimana menggunakan mekanisme yang berguna untuk mengatasinya, seperti:

  • penjagaan diri;
  • membaca sastera positif;
  • berjalan-jalan di udara segar, perjalanan ke teater, pawagam, konsert;
  • komunikasi yang sihat;
  • terlibat dalam kreativiti, hobi;
  • meditasi, amalan kerohanian;
  • senaman pernafasan, gimnastik;
  • aromaterapi;
  • urut;
  • sesi psikologi.

Dengan mengatasi tekanan dengan cara yang sihat, seseorang berhenti terlalu mementingkan makanan dalam hidupnya. Ini akan membantu anda mengatasi sekatan penurunan berat badan dengan lebih mudah, sekaligus mengurangkan risiko kemurungan anda..

Kekurangan vitamin

Sebab lain untuk perkembangan keadaan kemurungan semasa penurunan berat badan adalah kekurangan vitamin dan mineral. Adalah biasa di kalangan pesakit yang mengehadkan diet dan corak diet yang ketat. Antara bahan yang hilang:

  • asid lemak omega-3, terdapat dalam minyak sayuran, ikan laut, biji rami, biji bijan, chia;
  • vitamin D, terdapat dalam ikan dan makanan laut, telur, kaviar, cendawan;
  • vitamin B12, yang terdapat di hati binatang, kerang, kerang, ikan, daging sapi, ayam, daging arnab, produk tenusu;
  • magnesium - ia kaya dengan biji wijen, kacang, biji, soba;
  • selenium terdapat di hati kalkun, telur, jagung, kacang, beras, lentil;
  • kromium terdapat dalam ikan, bit, daging babi, cendawan, bubur jagung, produk soya.

Vitamin yang disenaraikan bertanggungjawab untuk sintesis, pengeluaran, pengangkutan hormon kebahagiaan - serotonin, dopamin, endorfin. Kepekatan mereka dalam darah mempengaruhi tahap mood dan keselesaan psikologi seseorang. Terbukti secara saintifik bahawa kekurangan hormon menyebabkan perkembangan kemurungan dan gangguan psikologi yang lain. Untuk mengelakkan ini, pakar pemakanan mengesyorkan menambah diet dengan makanan tambahan yang mengandungi vitamin.

Usaha yang kuat

Sebab-sebab psikologi untuk perkembangan kemurungan semasa dan selepas menurunkan berat badan termasuk keperluan untuk melakukan usaha sukarela yang berterusan terhadap diri sendiri. Seseorang terpaksa mengubah gaya hidupnya sepenuhnya - untuk mengikuti diet, melakukan senaman, mengembangkan tabiat baru, dan memperbaiki tingkah laku makan. Akibatnya, dia mengenakan sekatan sukarela pada dirinya sendiri. Keperluan untuk mematuhinya membawa kepada tekanan yang teruk, yang berubah menjadi gangguan mental.

Keadaan bertambah buruk dengan kehilangan sokongan rakan dan keluarga. Saudara mara-penyabot yang berpaling dari kehilangan berat badan, menganggap ideanya bodoh dan menyeru untuk kembali ke tabiat lama, dikelilingi oleh hampir setiap orang. Usaha sukarela tambahan diperlukan untuk memerangi mereka. Ini, digabungkan dengan kehilangan sumber sokongan dan komunikasi, membuat anda merasa sedih, kesepian, kehilangan..

Kemerosotan keadaan emosi secara komprehensif mendorong kemurungan dan neurosis. Untuk mengelakkan ini, anda perlu mengira kekuatan anda sendiri dengan betul dan menurunkan berat badan secara berperingkat, tanpa mengenakan sekatan yang terlalu ketat. Dengan mengubah tabiat makanan secara beransur-ansur, tanpa berusaha menerapkan salah satu "diet ajaib", seseorang yang mengalami penurunan berat badan merasa lebih baik secara emosi dan fizikal.

Kekecewaan

Sebab psikologi kedua untuk perkembangan kemurungan, apatis dan gangguan neurotik adalah pemusnahan harapan yang berkaitan dengan penurunan berat badan. Orang yang menjalani diet dan menghabiskan diri dengan bersenam percaya bahawa menurunkan berat badan secara radikal akan mengubah hidup mereka. Mereka beranggapan bahawa bugar akan membantu mereka menyingkirkan masalah dalam kehidupan peribadi, sosial, keluarga, dan karier mereka. Tetapi ini tidak berlaku - hanya berat badan yang berubah dan orang itu tetap kecewa..

Individu yang berlebihan berat badan cenderung mengalami harga diri yang rendah, tidak menyukai diri sendiri. Mereka terlalu mementingkan penampilan mereka (dan pendapat orang lain mengenai dirinya). Dengan penurunan berat badan, sifat keperibadian ini berterusan. Seseorang melangkah ke atas dirinya dan mengatasi rintangan yang ketara, tetapi masih tidak merasa diterima, disayangi, dan diinginkan. Ini membawa kepada rasa sia-sia usaha, kehilangan motivasi. Berikutan itu, tekanan berkumpul dan gangguan kemurungan berkembang..

Artikel berguna:

Maklum balas

Kadang-kadang kemurungan membawa kepada penurunan berat badan, dan bukan sebaliknya. Ini disebabkan oleh beberapa sebab:

  • orang yang tertekan kehilangan motivasi dan keinginan untuk hidup - kadang-kadang sehingga dia lupa untuk memenuhi keperluan utamanya untuk makanan, air, kebersihan;
  • pesakit cenderung membenci badan mereka dan ingin mengubahnya;
  • dengan kemurungan, seseorang kehilangan peluang untuk menikmati aktiviti biasa, termasuk makanan - semua hidangan nampaknya tidak sedap, tidak menarik;
  • tekanan dan kegelisahan yang menyertai penyakit ini akan menyebabkan penurunan berat badan;
  • dengan kemurungan, penyakit kronik perut dan usus bertambah buruk, yang menjadikan pengambilan makanan tidak selesa atau bahkan menyakitkan.

Berat badan boleh menjadi penyebab atau kesan kemurungan. Mengurangkan berat badan, seseorang pasti terdedah kepada tekanan dan tekanan, yang memberi kesan negatif kepada jiwa. Kekurangan nutrien dan vitamin menjadikan keadaan lebih buruk, menambah dimensi fisiologi. Untuk mengelakkan akibat yang tidak diingini, ada baiknya menggunakan skema penurunan berat badan yang lembut, menambahkan semua zat yang diperlukan untuk diet, menggunakan kaedah yang sihat untuk mengatasi tekanan, belajar mengasihi diri sendiri dan tubuh anda sebagaimana adanya..

Cara makan semasa kemurungan

Sekiranya kita merasa letih tanpa sebab, sering menangis dan rindu, mengalami serangan panik atau mengalami kejutan psikologi yang serius, tubuh kita memerlukan sokongan. Dan kita tidak hanya membincangkan ubat penenang atau antipsikotik yang ditetapkan oleh doktor. Kita memerlukan diet khas dan menu sihat yang akan membantu kita mendapatkan kembali mood yang baik, kegembiraan hidup, rasa tenang.

Makanan untuk kemurungan - adakah itu benar-benar wujud dan bagaimana ia berfungsi? Dalam artikel ini, kami akan memberitahu anda mengenai makanan anti-stres terbaik yang mesti ada di meja ketika berada dalam keadaan tertekan dan putus asa..

[stextbox shadow = "false" bwidth = "3 ″ bcolor =" C4333D "image =" null "] Perkhidmatan tambahan kami: Bioimpedance | Urut Marutaka | Tekanan terapi | Detox Ion [/ stextbox]

Bagaimana untuk mengetahui sama ada badan anda memerlukan pertolongan

Berikut adalah tanda-tanda keadaan mental yang tertekan:

Anhedonia atau kehilangan keupayaan untuk mengalami kegembiraan.

Prestasi jatuh, keletihan berterusan.

Mengantuk, penurunan aktiviti fizikal.

Kurang selera makan atau makan berlebihan yang tidak terkawal.

Rasa tidak berdaya, tidak penting.

Penurunan daya tumpuan dan ingatan.

Kehilangan selera makan dalam kemurungan adalah fenomena semula jadi, kerana ketika kita merasa tidak enak, ketika kita keletihan secara mental, kita tidak punya waktu untuk makan. Walau bagaimanapun, terdapat kes lain: makanan bertindak sebagai penghilang tekanan, diserap dalam jumlah yang banyak. Perkembangan peristiwa mengikut senario pertama menyebabkan tahap keletihan yang melampau, anoreksia, menurut yang kedua - hingga bulimia.

Agar tidak membawa diri kepada gangguan makan, penting untuk menggunakan semua kaedah yang diketahui untuk mengatasi kemurungan. Termasuk makanan yang membantu meningkatkan kadar serotonin darah.

Hormon kebahagiaan yang hilang

Kekurangan serotonin, neurotransmitter yang tugas utamanya adalah mengatur mood kita, menjaga gelombang positif, membawa kepada tekanan, melankolis, kemurungan yang disebabkan oleh keadaan neurosis. Sekiranya bahan ini tidak tersedia, ia mesti diperoleh. Ia dibuat dari asam amino triptofan. Para saintis telah menemui triptofan dalam protein makanan. Asid amino yang bermanfaat telah dijumpai dalam banyak makanan, dari daging dan ikan hingga sayur-sayuran dan buah-buahan..

Tetapi semasa tekanan dan kemurungan yang berlarutan, tubuh memerlukan lebih daripada sekadar serotonin:

Apabila kita sering bimbang, kita jarang tenang dan ceria, tetapi lebih jengkel atau terlalu gelisah, tahap adrenalin dan kortisol meningkat. Untuk menghasilkan hormon ini, diperlukan vitamin C, B, serta unsur mikro: zink, magnesium. Ternyata semua komponen berharga ini disita segera. Pada saat yang sama, kita tidak menebus kekurangan mereka dengan cara apa pun, yang membawa kepada akibat negatif: kemampuan mental menurun, metabolisme melambat, kelesuan, kelesuan, dan kelemahan terjadi. Malah kulit menjadi kurang anjal dan cantik - kerana vitamin C, bersama dengan zink, diperlukan untuk sintesis kolagen. Kekurangan magnesium boleh menyebabkan migrain dan tekanan darah tinggi..

Kita juga mempunyai keperluan mendesak untuk adaptogen asal semula jadi - mereka membantu kita menyesuaikan diri dengan tekanan - fizikal, emosi, mental atau bahkan kimia. Mereka berfungsi dalam beberapa arah sekaligus: mereka meningkatkan tahap ATP, dan dengan itu tahap tenaga, melindungi membran sel dari kerosakan, menguatkan jantung dan saluran darah - menjadikan kita tahan lasak, cepat, dan cekap. Kita boleh membandingkan adaptogen dengan kopi. Namun, apabila kita minum secawan minuman yang menyegarkan, kita tahu bahawa kesannya bergantung pada berapa banyak yang kita minum, bahagian mana yang kita pilih. Dan dalam kes "tonik", nampaknya kekuatan terletak pada diri kita sendiri. Ini memberikan keyakinan diri, membolehkan anda mengekalkan kestabilan emosi..

Makanan Depresi: Sumber Vitamin dan Mineral yang Hilang untuk Meningkatkan Mood

Vitamin A - ia terdapat dalam makanan tumbuhan hijau dan oren: selada, labu, wortel. Terdapat banyak di aprikot.

Vitamin C - cari dalam lemon, jeruk, limau dan buah sitrus lain, serta kismis hitam, merah dan putih, kubis, rebusan ubat.

Vitamin B - terdapat dalam makanan laut, alpukat, hati, roti gandum, kacang-kacangan. Bahan penting ini meningkatkan kandungan PUFA (asid lemak tak jenuh ganda). Yang sangat berguna untuk kemurungan adalah kacang pinus, kacang, sardin, bijirin yang tidak dimurnikan - sumber B6 atau piridoksin, yang diperlukan untuk sintesis hormon kebahagiaan - serotonin.

Vitamin E - memasuki tubuh kita dengan minyak sayuran, sayur-sayuran berdaun hijau, badam, biji epal, kuman gandum.

Magnesium - terdapat pada kacang polong, limau gedang, biji labu, kacang tanah, kacang, walnut, dedak gandum.

Kalsium - terutamanya dalam produk tenusu, tetapi juga mustard, pistachio, bawang putih, hazelnut dan badam.

Zink - terdapat di hati daging lembu, keju, telur, kekacang, plum, kubis, wortel.

Ketahui lebih lanjut mengenai program penurunan berat badan kami:

Makanan untuk tekanan dan neurosis: adaptogen dalam diet melawan kemurungan

Akar ginseng Asia

Ini adalah salah satu "tonik" yang paling terkenal yang menguatkan sistem imun, mengurangkan keradangan, mempunyai kesan anti-asma dan antioksidan. Di China, ginseng merah secara tradisional digunakan untuk kerja badan dan roh yang terlalu banyak. Doktor telah membuktikan bahawa penggunaan ekstrak adaptogen terkuat ini membantu menyesuaikan diri dengan keadaan yang tidak baik, lebih mudah untuk menahan situasi tertekan, dan meningkatkan kecekapan.

Perhatian: kerana kesan merangsang yang kuat, jantung berdebar-debar, insomnia dapat terjadi, dan penggunaannya bersama dengan produk yang mengandung kafein dapat menyebabkan sakit perut dan usus. Ekstrak ginseng sebagai ubat untuk tekanan dan neurosis tidak digalakkan untuk wanita hamil dan menyusui.

Eleutherococcus

Pokok renek yang tumbuh di pergunungan banyak digunakan dalam perubatan tradisional Cina untuk rawatan selesema dan selsema. Tetapi eleuthero berguna untuk sindrom keletihan kronik, apatis, penurunan kepekatan.

Kemungkinan kesan sampingan dan kontraindikasi untuk ubat ini sama seperti untuk ginseng..

Rhodiola rosea

Adaptogen ini membantu meningkatkan ingatan, meningkatkan prestasi, mengurangkan tahap kortisol, dan meningkatkan tahap serotonin. Ia adalah antidepresan herba - produk untuk menaikkan mood dan merangsang aktiviti mental. Di samping itu, rhodiola menguatkan jantung dan saluran darah, mempunyai kesan positif pada fungsi otak..

Ashwagandha

Satu lagi akar yang digunakan secara aktif oleh orang-orang kuno. Dia datang kepada kami dari perubatan Ayurveda, tetapi kurang dikenali dan popular daripada adaptogen yang disenaraikan. Tumbuhan ini digunakan secara aktif dalam memerangi sikap tidak peduli, keletihan tanpa sebab, neurosis, peningkatan kecemasan dan serangan panik. Ashwagandha mempunyai kesan menenangkan ringan.

Kontraindikasi: ulser perut, kerosakan mukosa, kehamilan, penyusuan, hipersensitiviti.

Adaptogen yang popular juga termasuk serai, licorice, dan teh hijau..

Cara makan dengan betul untuk kemurungan: apa yang harus dimakan jika sarafnya keletihan

Bukan hanya rangsangan luaran, tetapi juga diet kita dapat menyebabkan kemerosotan keadaan, melankolis dan kesedihan tanpa sebab. Lihatlah apa yang anda makan.

Anda mesti mempunyai cukup buah-buahan dan sayur-sayuran segar, kekacang dalam menu anda.

Jangan lupa biji-bijian, beras, lentil dan makanan kaya serat lain.

Makan lebih banyak ikan dan tambahkan biji rami ke bijirin dan pencuci mulut - ini adalah sumber penting asid lemak tak jenuh ganda yang dapat membantu anda mengatasi kekurangan tenaga dan kurang mood.

Kami sering mengingatkan anda bahawa diet memberi tekanan kepada badan. Kami akan mengulangi kali ini, kerana kebanyakan kaedah berdasarkan larangan dan larangan juga buruk kerana ia menyebabkan penurunan penggunaan triptofan, kekurangan makanan protein di atas meja. Tidak menghairankan bahawa perubahan ini memberi kesan negatif terhadap kesihatan mental mereka yang menurunkan berat badan..

Juga, untuk kemurungan, disarankan untuk melepaskan pelbagai perangsang:

  • teh yang kuat;
  • kopi;
  • minuman tenaga;
  • rokok;
  • gula dan gula-gula.

Secara keseluruhan, semua komponen diet yang tidak betul ini dapat menyebabkan kegelisahan, gangguan tidur, dan peralihan tajam dari kegembiraan menjadi bimbang dan kesedihan..

Makanan penambah mood: pemakanan anti-tekanan yang melegakan kemurungan

Ikan - mengandungi omega-3, vitamin B6 dan D, yang bertanggungjawab untuk menguatkan sistem imun dan melawan tekanan badan.

Telur - mereka tinggi asam lemak, serta retinol, tokoferol dan kalsiferol. Selain itu, telur kaya dengan triptofan.

Sayur-sayuran dan buah-buahan sitrus, oren dan merah - semua makanan berapi dijamin memberi anda rasa optimis dan mood yang baik. Mereka mengandungi bukan sahaja vitamin yang berguna, tetapi juga bioflavonoid yang meningkatkan peredaran serebrum.

Makanan Laut - Udang, rumput laut, kerang, kerang dan makanan laut lain mengandungi yodium yang tinggi. Dan ini bukan sahaja membantu kelenjar tiroid kita, tetapi juga untuk jiwa, aktiviti otak. Dengan mengambil lebih banyak yodium, kita menjadi lebih aktif dan cekap, tahan terhadap tekanan dan pengaruh persekitaran yang negatif.

Rempah - dalam cuaca sejuk, ketika kita sering bersedih, pala, kapulaga, anise bintang, dan kayu manis akan membantu kita untuk mengembalikan semangat dan menghidupkan semangat kita. Masukkannya ke pencuci mulut, kek buatan sendiri, teh. Tetapi berhati-hatilah, antidepresan semula jadi ini tidak boleh dikonsumsi dalam jumlah banyak..

Coklat adalah ubat yang paling popular untuk blues. Tetapi anda seharusnya tidak membeli produk tenusu, tetapi produk pahit dengan kandungan koko melebihi 70%. Ia tidak hanya mengandungi sejumlah besar triptofan untuk kesedihan dan keletihan kronik, tetapi juga kafein, yang akan menyegarkan anda dan membantu anda menumpukan perhatian..

Pisang - mereka mengandungi harman alkaloid, yang menyebabkan euforia, dan inilah yang kita kekurangan begitu banyak ketika kita berada dalam keadaan tertekan atau sedang mengalami masalah. Pulpa pisang juga mengandungi banyak pyridoxine, yang mencetuskan sintesis serotonin. Tetapi dengan antidepresan ini, seperti rempah, anda perlu tahu kapan harus berhenti - tinggi kalori.

Kekacang - mereka kaya dengan vitamin B, yang menjadikan kekacang sebagai produk yang sangat diperlukan bagi mereka yang ingin bersorak, menghilangkan insomnia, mengatasi kegatalan dan kegelisahan.

Diet untuk kemurungan dan tekanan: membentuk diet

Seperti yang anda fahami, menu baru kami harus mempunyai lebih banyak:

  • Sayur-sayuran dan buah-buahan.
  • Minyak sayuran, ikan dan sumber asid lemak lain.
  • Sitrus.
  • Produk tenusu.
  • Zlakov.
  • Makanan Laut.

Inilah contoh menu untuk hari itu bagi mereka yang ingin mengatasi suasana hati yang buruk tanpa merosakkan sosok mereka:

Sarapan pagi - epal yang dibakar dengan keju kotej, muesli, teh dengan susu.

Sarapan kedua - kaserol labu lembut, pisang.

Makan tengah hari - ikan bakar dengan sayur-sayuran, secawan kaldu ayam rendah lemak.

Snek tengah hari - secawan yoghurt tanpa gula dengan kacang dan buah kering.

Makan malam - salad sayur-sayuran dengan kacang putih, fillet kalkun kukus.

Sebelum tidur - segelas kefir.

[stextbox shadow = "false" bwidth = "3 ″ bcolor =" C4333D "image =" null "] Periksa Kredit Pelanggan dan Kisah Kejayaan - Lihat [/ stextbox]

Pakar kami akan menyusun program pemakanan yang betul untuk kemurungan, tekanan, neurosis dan kehilangan tenaga. Datanglah kepada kami untuk mengubah diri anda dengan memulakan diet. Ingat, keselamatan dari suasana hati yang buruk dan melankolis bukan pada gula-gula, soda dan gula-gula, tetapi untuk memperhatikan tubuh anda dan keseimbangan nutrien yang sihat..

Berat badan dan kemurungan. 6 halangan untuk sosok langsing

Memerangi berat badan berlebihan: apa yang mengganggu diet dan pemakanan yang betul.

Lydia Ionova pakar pemakanan, pakar kardiologi, ahli terapi, psikologi, pengasas sekolah dalam talian

Sudahkah anda memulakan proses menurunkan berat badan, sedang menjalani diet, tetapi penurunan berat badan tidak begitu berjaya? Kemungkinan besar, terdapat halangan, luaran dan dalaman, yang menghalang pelaksanaan rancangan. Adakah mungkin untuk menangani mereka?

Obesiti tidak dianggap sebagai keadaan kronik

Salah satu rintangan yang paling serius dalam perjalanan ke arah yang langsing adalah bahawa berat badan dan obesiti yang berlebihan hanya dikaitkan dengan kekurangan kemahuan, tidak menganggapnya sebagai keadaan kronik dan lebih-lebih lagi sebagai penyakit. Itulah sebabnya, untuk menghilangkan pound tambahan, orang tidak memilih strategi jangka panjang, lebih memilih kaedah jangka pendek - untuk menjalani diet, mengatur beberapa hari puasa, sedikit lapar.

Malangnya, tidak ada yang memikirkan hakikat bahawa masalah berat badan berlebihan memerlukan pendekatan yang sistematik dan membina strategi jangka panjang. Di samping itu, kebanyakan orang yakin bahawa perkara yang paling penting dalam menyelesaikan masalah ini adalah penurunan berat badan, melupakan bahagian yang paling sukar daripadanya, iaitu mengekalkan hasil yang dicapai. Anda hanya dapat mengekalkan penurunan berat badan hanya jika anda mempunyai tabiat makan yang sihat. Walau bagaimanapun, kita sering bersedia untuk melalui tahap pertama - penurunan berat badan kerana kekangan masa, tetapi tidak bersedia untuk menyedari keperluan untuk mengekalkan berat badan yang optimum sepanjang hidup kita..

Status sosioekonomi

Di kebanyakan negara di dunia, kegemukan paling kerap berlaku di kalangan orang yang berada di tangga sosial. Dan alasan untuk ini bukan hanya pendapatan sederhana, tetapi juga tahap pendidikan yang rendah. Semakin rendah kedudukan seseorang dalam masyarakat, semakin kurang mereka mengetahui tentang tingkah laku pemakanan yang sihat dan semakin kerap mereka kurang mempunyai budaya pemakanan yang betul. Dan sebaliknya - semakin tinggi status sosioekonomi, semakin kerap kegemukan dan kegemukan.

Tetapi di Rusia gambarannya agak berbeza. Seperti yang ditunjukkan oleh kajian yang dilakukan di negara kita, dengan peningkatan status sosial, berat badan berlebihan jarang terjadi pada wanita, tetapi lebih sering pada lelaki. Ini sebahagian besarnya disebabkan oleh mentaliti kita. Faktanya adalah bahawa banyak wakil berjaya dari seks yang lebih kuat mengaitkan "dimensi" yang mengagumkan dengan status sosial yang tinggi. Bukan kebetulan bahawa dalam bahasa Rusia ungkapan "mempunyai berat badan" bermaksud "menduduki posisi tinggi dalam masyarakat." Lebih-lebih lagi, selalunya orang mengikuti peraturan ini secara tidak sedar. Di samping itu, perjumpaan yang kerap di restoran dan kafe menyebabkan sejumlah pound tambahan..

Jadi apa yang harus dilakukan oleh orang yang berpendapatan rendah? Tingkatkan kesedaran pemakanan anda melalui sumber seperti buku saya, sertai komuniti kesihatan dalam talian, dll. Ia tidak memerlukan pelaburan kewangan yang serius..

Tidak cukup masa

Seperti yang telah kita katakan, sumber masa memainkan salah satu peranan penting dalam proses menurunkan berat badan. Masa diperlukan untuk entri buku harian makanan, pengiraan bahagian, analisis dan perancangan diet, membeli makanan yang betul (penting untuk membaca label dengan teliti, yang memerlukan banyak masa), memasak, memilih restoran dan kafe dengan makanan yang sihat di menu, dll. d.

Seperti yang ditunjukkan oleh pengalaman saya, jika seseorang tidak bersedia mencurahkan sekurang-kurangnya setengah jam sehari untuk semua ini, maka kejayaan tidak dapat diharapkan. Sekiranya dia bersedia melabur dalam dirinya setiap hari dari 30 minit hingga satu jam, maka ini cukup untuk mengikuti program ini dalam jangka masa yang lama, secara beransur-ansur memperoleh tabiat makan baru dan di masa depan berjaya mengekalkan hasil yang dicapai..

Penipu manusia

Halangan utama lain adalah kurangnya sokongan orang lain. Seperti yang sudah kita ketahui, sering kali teman, kenalan dan ahli keluarga, daripada membantu menurunkan berat badan memperoleh tabiat baik, secara tidak sedar berusaha mengembalikannya ke tingkah laku makan lama. Inilah yang disebut sebagai orang-orang yang menyabot. Dan sekiranya seseorang gagal membuat perjanjian dengan rakan dan ahli keluarga, maka sangat sukar baginya untuk mengikuti program ini..

Penyalahgunaan bahan

Lebihan pound penuh dengan banyak ketagihan. Jadi, sebagai contoh, dengan alkohol, seseorang mendapat banyak kalori tambahan. Dianggarkan hanya satu gelas anggur (250 ml), diminum setiap malam, dapat menambah berat badan hingga 9 kg per tahun. Bagi orang yang kerap menggunakan ganja atau hashish, serangan makan berlebihan dan bahkan kekenyangan manis adalah ciri. Mereka yang sering mengambil jenis ubat lain tidak hanya mempunyai dadah tetapi juga ketagihan makanan. Akhirnya, penyalahgunaan diuretik dan pencahar boleh menjadi gejala gangguan makan seperti bulimia.

Halangan psikologi

Banyak gangguan psikologi dan emosi menyumbang kepada kenaikan berat badan atau mencegah penurunan berat badan yang berkesan. Saya akan mengulas secara ringkas mengenai perkara utama.

Gangguan makan termasuk, misalnya, gangguan makan pesta, yang paling sering terjadi pada orang yang berlebihan berat badan. Ia memberi kesan kepada 40% orang dengan obesiti yang teruk, wanita lebih kerap berbanding lelaki. Sebilangan besar dari mereka mengalami penurunan berat badan dan kenaikan beberapa kali, terutamanya jika penurunan berat badan cepat.

Makan malam adalah idea yang baik untuk difikirkan jika anda mengalami kegilaan, ketika anda tidak dapat berhenti dan merasa seperti anda kehilangan kawalan. Selalunya, episod ini berlaku dalam konteks tekanan, kegelisahan, kemarahan, kerengsaan, kekecewaan, atau kebosanan. Dan setelah makan berlebihan, orang sering menyalahkan diri sendiri kerana kehilangan kawalan..

Sindrom Makan Malam dicirikan dengan melewatkan sarapan empat atau lebih hari dalam seminggu, memakan lebih daripada separuh catuan harian selepas jam 7 malam, kesukaran untuk tidur atau gangguan tidur empat hari seminggu atau lebih.

Selalunya orang yang berlebihan berat badan, terutama wanita, mengalami kemurungan. Perhatikan bahawa kemurungan adalah keadaan yang menyebabkan orang-orang di negara-negara Barat paling sering mengambil cuti sakit dari psikoterapis. Ini memanifestasikan dirinya sebagai mood yang tidak baik, peningkatan keletihan, penurunan tahap tenaga, penurunan keseronokan dari kehidupan dan sikap tidak peduli, kesukaran menumpukan perhatian, harga diri yang rendah, perasaan bersalah, sikap pesimis terhadap masa depan, gangguan tidur dan pengambilan makanan (terdapat penurunan dan peningkatan jumlahnya) makanan), rasa tidak bermakna hidup dan keengganan untuk hidup.

Banyak orang yang berlebihan berat badan menganggap bahawa berat badan berlebihan yang mempengaruhi mood dan keadaan mereka begitu banyak, dan mereka mencari penghiburan dalam makanan. Sekiranya gejala ini menggambarkan sekurang-kurangnya beberapa keadaan anda, pastikan anda berjumpa dengan psikoterapis, kerana kemurungan mesti ditangani terlebih dahulu untuk mengurangkan dan mengekalkan berat badan dengan berkesan..

Kekerasan, penderaan ibu bapa dan gangguan tekanan selepas trauma. Sebilangan besar orang dengan gangguan makan luar biasa telah mengalami beberapa bentuk penderaan ibu bapa (fizikal, emosi, penderaan seksual, emosi atau fizikal pengabaian anak) semasa kecil. Dalam kes ini, kelebihan berat badan (secara sedar atau tidak sedar) sering berfungsi sebagai perlindungan tambahan dari pengalaman..

Perkara yang sama dapat dikatakan mengenai gangguan tekanan pasca-trauma, ketika, di satu sisi, trauma emosi yang teruk disita, dan di sisi lain, kenaikan berat badan berfungsi sebagai penghalang yang melindungi dari dunia luar dan memberikan kestabilan yang lebih besar..

Sudah tentu, semua keadaan ini memerlukan bantuan ahli psikologi atau psikoterapis..

Sehingga baru-baru ini, gangguan defisit perhatian (dengan atau tanpa hiperaktif) dianggap di negara kita secara eksklusif sebagai diagnosis kanak-kanak, walaupun di seluruh negara maju telah didiagnosis untuk orang dewasa selama bertahun-tahun. Semakin tinggi berat badan anda, semakin tinggi kemungkinan menghidap sindrom: ia berlaku pada 25% orang dengan obesiti tahap pertama dan 40% orang dengan obesiti darjah ketiga.

Di klinik saya, buat pertama kalinya di Rusia, kami mula mengenal pasti gangguan defisit perhatian pada pesakit dewasa dan membantu mereka. Selalunya, gangguan ini menyebabkan makan secara impulsif, ketika seseorang makan dengan tidak sedar, tetapi seolah-olah tidak menyedarinya. Sukar bagi orang-orang seperti itu untuk menahan godaan, walaupun mereka sudah kenyang, tetapi melihat sesuatu yang enak. Sudah tentu, orang seperti itu sukar menurunkan berat badan. Pertolongan psikologi atau psikoterapis sangat memudahkan proses ini..

Gangguan afektif bermusim termasuk kemurungan, yang terjadi pada musim gugur dan musim sejuk kerana kurangnya cahaya matahari (ini menyebabkan penurunan kadar serotonin, penurunan mood dan apatis). Dan salah satu tanda kemurungan adalah kekurangan zat makanan, yang dapat menampakkan dirinya sebagai penurunan atau peningkatan pengambilan makanan. Dan jika anda adalah salah satu kategori besar orang yang makan lebih banyak dalam keadaan tidak sedap hati, anda mempunyai peluang untuk "kenaikan berat badan musim sejuk". Sudah tentu, sukar bagi orang-orang seperti itu untuk menurunkan berat badan, dan yang paling penting, mengekalkan hasil yang dicapai..

Kesedaran tubuh yang terganggu boleh menjadi penghalang penurunan berat badan kerana beberapa sebab. Pertama, ini sangat biasa pada orang yang mengalami gangguan makan dan meningkatkan kemungkinan gangguan tersebut. Kedua, orang yang tidak menyukai badan mereka, malu dengannya, tidak mungkin untuk melakukan kecergasan, menari atau jenis aktiviti fizikal yang lain, kerana mereka tidak selesa dalam pakaian sukan. Dan, akhirnya, jika seseorang mempunyai imej badan yang terganggu, kemungkinan besar, walaupun setelah mencapai berat badan yang diinginkan, dia akan tetap tidak berpuas hati dengan sosoknya, menurunkan pencapaiannya, dan ini akan meningkatkan risiko kenaikan berat badan berikutnya.

Untuk pertanyaan perubatan, pastikan anda berjumpa doktor terlebih dahulu