27 tanaman paling terkenal dengan beri merah: nama, perihalan dan gambar

Ini adalah buah berdaging kecil atau berair yang dituai dari pokok renek dan tumbuh-tumbuhan. Anda perlu memahami bahawa dalam botani, buah diklasifikasikan dengan cara mereka sendiri (tomato dianggap sebagai beri, dan raspberi dan strawberi dianggap buah). Untuk mengelakkan kekeliruan, buah-buahan dibezakan daripada buah beri terutamanya mengikut ukurannya. Kemanusiaan telah memakan buah beri selama hampir seluruh abadnya: walaupun di bawah sistem komunal primitif, berkumpul membantu bertahan. Buah-buahan ini dihargai bahkan sekarang: kerana rasanya, kandungan kalori rendah dan komposisi vitamin dan mineral yang kaya.

Tembikai

Ia adalah sumber asid amino, antioksidan, vitamin dan mineral penting. Ia rendah kalori dan lemak, tetapi mempunyai serat. Buah beri ini telah lama digunakan dalam bidang kosmetologi, dan kini khasiatnya dikaji secara aktif oleh doktor. Apabila dikonsumsi secara sederhana, semangka membantu menjaga fungsi normal sistem kardiovaskular dan pencernaan, ia juga menyumbang kepada pertahanan antioksidan tubuh dan membantu mencegah perkembangan banyak penyakit kronik..

Barberry

Barberry tergolong dalam genus pokok renek, lebih jarang pokok, keluarga Barberry. Ini adalah gugur, separa malar hijau (dedaunan sebahagiannya gugur), pokok renek malar hijau atau pokok kecil, dengan pucuk tegak ribet yang bercabang pada sudut akut. Kulit kayu berwarna kelabu kecoklatan atau kelabu kecoklatan. Ia juga mempunyai nama lain - pokok karamel.

Lingonberry

Lingonberry adalah subrrub bercabang, rendah, malar hijau, mencapai ketinggian 10 hingga 20 cm. Daunnya kecil, petiolate, berkulit, berkilat. Bunga berwarna loceng putih merah jambu, sepanjang 5mm, berkumpul di bahagian atas dahan dengan berus yang jarang berlaku. Mekar pada bulan Mei - awal Jun. Buah Lingonberry berukuran kecil, beri merah terang dengan ciri rasa manis dan masam. Memasak pada bulan Ogos-September. Lingonberry adalah beri hutan liar. Terdapat di tundra, juga di kawasan hutan, di zon iklim sederhana.

Penatua

Elderberry adalah tanaman berkayu abadi dari keluarga honeysuckle. Pokok renek atau kecil, tingginya mencapai 3-10 m. Batang dan dahannya berwarna kelabu. Daun berlawanan, petiolate, pinnate. Bunganya kecil, harum, berkrim atau putih kekuningan. Mekar dari Mei hingga separuh pertama bulan Jun. Buah elderberry berwarna hitam dan ungu, berbentuk beri. Memasak pada bulan Ogos - September.
Di alam liar, elderberry hitam dijumpai di antara semak-semak di pinggir hutan di zon tengah bahagian Eropah di Rusia, di Ukraine, di Negara-negara Baltik dan Belarus, di Crimea, di Caucasus, di tenggara Rusia. Elderberry tumbuh di tempat yang cerah dan teduh. Pembiakan dilakukan dengan membahagikan semak tua, melapis dan menyemai benih.

Anggur

Sudah pada zaman kuno, anggur dan turunannya dinilai tidak hanya untuk rasa, tetapi juga untuk sifat perubatannya. Perubatan saintifik moden mengesahkan bahawa beri mengandungi sejumlah besar antioksidan yang melindungi tubuh daripada penyakit kronik sistem kardiovaskular dan saraf, dan juga menyumbang kepada memerangi radikal bebas. Bahkan kandungan gula yang tinggi tidak merosakkan buah beri, kerana juga mengandung zat yang meningkatkan penyerapan glukosa.

beri goji

Goji berry (wolfberry biasa) atau Lycium barbarum tergolong dalam kumpulan tumbuhan dengan nama kolektif "wolfberry". Omong-omong, tidak semua tumbuhan dalam kumpulan ini mempunyai kesan toksik pada manusia - beberapa spesiesnya mempunyai sifat penyembuhan yang unik. Sejak zaman kuno, goji berry telah digunakan dalam perubatan Cina untuk meningkatkan libido pada wanita dan lelaki, serta untuk meningkatkan mood dan meningkatkan kesejahteraan dalam situasi tertekan. Tumbuhan ini dipercayai dapat membantu melawan sel barah, meningkatkan imuniti dan memanjangkan umur..

Blueberry

Blueberry adalah semak kecil setinggi 1 meter dengan cabang melengkung berwarna kelabu. Daun sehingga 3 cm. Bunga kecil, bergigi lima, putih atau merah jambu. Buah blueberry - biru dengan mekar kebiruan, beri yang boleh dimakan berair sepanjang 1.2 cm.
Kadang-kadang blueberry disebut pemabuk atau gonobel kerana kononnya mereka mabuk dan sakit kepala. Tetapi sebenarnya, penyebab fenomena ini adalah rosemary liar, sering tumbuh di sebelah blueberry..
Blueberry dituai mentah dan diproses untuk dimakan. Mereka membuat jem dan juga digunakan untuk membuat anggur..

Ceri

Pokok atau pokok renek, biasanya dengan beberapa batang setinggi 1.5-2.5 m, jarang hingga 3 m dan lebih.
Daun berwarna hijau gelap, bujur, puber di bawah, beralun kuat, dan hujungnya runcing. Bunganya berwarna putih, putih dengan merah jambu (jarang berwarna merah jambu), berdiameter hingga 2.5 cm. Buah-buahan ceri berupa oval, berwarna merah apabila matang, manis (kadang-kadang masam), lebih enak daripada ceri biasa (berdiameter 0,8-1,5 cm), ditutup dengan daun kecil. Bergantung pada wilayah, mereka masak dari akhir bulan Jun hingga akhir bulan Julai, dan di pohon yang sama hampir serentak; ceri berbuah dengan banyak, biasanya pada tahun ketiga hingga 15-20 tahun setiap tahun.

Tanaman keluarga Labu, spesies genus Timun, kultur tembikai, beri palsu.
Melon adalah tanaman yang hangat dan suka cahaya, tahan terhadap kemasinan tanah dan kekeringan, tidak tahan kelembapan yang tinggi. Pada satu tanaman, bergantung pada ragam dan tempat penanaman, dari dua hingga lapan buah, seberat 1,5 hingga 10 kg, dapat terbentuk. Buah tembikai berbentuk bulat atau silinder, berwarna hijau, kuning, coklat atau putih, biasanya dengan jalur hijau. Tempoh pematangan tembikai dari dua hingga enam bulan.

Blackberry

Sebuah semak abadi dari genus Rubus, milik keluarga Rosaceae. Blackberry meluas di lintang utara dan sederhana di benua Eurasia, di hutan konifer dan campuran, di dataran banjir sungai, di zon padang rumput. Hampir tidak ada blackberry kebun, jadi pencinta beri ini harus bergantung pada nikmat alam dan menunggu hasil panen beri liar ini dengan baik.

Strawberi

Strawberry adalah ramuan abadi dari keluarga Rosaceae setinggi 20 cm. Rimpang pendek, serong, dengan banyak akar coklat, coklat nipis. Batangnya tegak, berdaun, ditutup dengan rambut. Daun di petioles panjang, trifoliat, hijau gelap di atas, hijau kebiruan di bawah, pubescent lembut. Pucuk pucuk berkembang dari paksi daun basal. Mekar dari Mei hingga Julai. Bunganya berwarna putih, terletak di becak panjang. Buah strawberi adalah buah yang salah, salah disebut buah beri. Ia adalah wadah merah yang berdaging, harum dan terang. Stroberi masak pada bulan Julai - September.

Tumbuhan menakjubkan keluarga Rosaceae. Tidak memerlukan keadaan tumbuh, biasanya dapat menahan beku hingga -40 -50 darjah, dan semasa berbunga, embun beku hingga -5 -7 darjah. Irga tumbuh dengan baik di tanah dengan komposisi dan keasidan yang berbeza. Tetapi ada syarat yang sangat diperlukan - jika anda ingin mendapatkan hasil panen yang besar, manis, dengan aroma buah beri segar, anda perlu mengambil tempat yang cerah untuk menjengkelkan. Oleh itu, semak irga harus terletak pada jarak sekurang-kurangnya 2,5-3 m, kecuali jika anda bertujuan untuk menanam pagar tinggi, yang mana irga sangat sesuai.

Viburnum

lat. Viburnum
Beri merah dengan lubang yang cukup besar. Viburnum matang pada akhir September selepas fros pertama. Sebelum itu, buah beri agak masam dengan kepahitan, dan di bawah pengaruh sedikit embun beku ia memperoleh rasa manis. Digunakan secara meluas dalam perubatan tradisional.

Kayu Anjing

Belukar setinggi 5-7 meter, kadang-kadang pokok kecil. Dogwood telah diusahakan oleh manusia sejak sekian lama, sejarawan melaporkan mengenai tulang dogwood yang dijumpai lebih dari 5 ribu tahun yang lalu mengenai penggalian penempatan manusia yang terletak di wilayah Switzerland moden. Hari ini, 4 jenis dogwood ditanam di kebanyakan Eropah (Perancis, Itali, Eropah Timur, Ukraine, Moldova, Rusia), Kaukasus, Asia Tengah, China, Jepun dan Amerika Utara.

Strawberi

Strawberry adalah ramuan abadi, tingginya 15-35 cm, milik keluarga Rosaceae.
Batangnya tegak, daunnya besar, hijau muda. Perbungaan Corymbose dari 5-12 bunga pada pedikel pendek dan padat puber. Bunga biasanya uniseksual, lima kelopak, putih, dengan perianth ganda. Antara permulaan pembungaan strawberi dan permulaan pematangan strawberi, tempoh 20 hingga 26 hari berlalu..

Kranberi

Ini adalah tanaman malar hijau, semak dengan pucuk nipis dan rendah. Panjang pucuk rata-rata sekitar 30 cm, beri cranberry liar berwarna merah, bulat, berdiameter 8-12 mm. Beberapa jenis yang dibiakkan khas mempunyai buah beri berdiameter hingga 2 cm. Cranberry mekar pada bulan Jun, pengambilan buah beri bermula pada bulan September dan berterusan sepanjang musim gugur. Beri tanaman masak 1-2 minggu lebih awal daripada yang liar. Cranberry boleh disimpan dengan mudah sehingga musim bunga.

Riben Merah

Kismis merah adalah semak abadi kecil dari keluarga Gooseberry (Grossulariaceae). Tidak seperti kismis hitam, semak lebih mampat dan memanjang ke atas. Pucuk tahunan yang kuat dan tebal yang tumbuh dari pangkal semak menuju ke pembentukannya dan menggantikan dahan lama yang sekarat, tetapi selama bertahun-tahun pertumbuhannya.

Gooseberry

Pokok renek bertahun-tahun dengan batang berbuah panjang dan produktiviti tinggi - hingga 20-25 kg per semak. Belukar gooseberry mencapai ketinggian hingga 1.5 m dan diameter hingga 2 m. Gooseberry adalah tumbuhan lintang beriklim sederhana, bertolak ansur dengan sedikit peneduhan, tetapi cukup hygrophilous. Sistem akar gooseberry terletak pada kedalaman 40 cm. Ia paling baik diletakkan di sepanjang pagar pada jarak 1-1.5 m dari belukar. Lama kelamaan, mereka tumbuh, membentuk dinding berduri yang kukuh..

Schisandra

Schisandra adalah semak liana pendakian besar dari keluarga magnolia. Panjangnya mencapai lima belas meter, dan berpusing di sekitar pokok, serai menyerupai pokok anggur. Batangnya setebal 2 sentimeter. Tanaman ini berbentuk semak di wilayah utara. Beri Schisandra adalah 2 biji, berwarna merah terang, berair, bulat, sangat masam. Bijinya berbau seperti lemon dan mempunyai rasa pahit, pedas. Kulit akar dan batangnya juga berbau seperti lemon, maka namanya - serai.

Raspberry

Tanaman semak Rubus idaeus, atau Raspberry biasa, terdapat di seluruh dunia - dari Alaska dan Kepulauan Aleutian ke Hawaii. Di antara orang-orang, buah raspberry disebut beri, yang tidak sesuai dengan definisi mereka dalam klasifikasi botani. Dari kedudukan ini, untuk buah raspberry, nama yang lebih tepat adalah "polystyanka".
Dari senarai tanaman berry, raspberi terkenal dengan kepekatan antioksidan yang tinggi, yang mencegah kerosakan sel tubuh dan menghentikan proses penuaan. Ini memberikan hak untuk memanggil raspberry "buah kesihatan dan umur panjang".

Cloudberry

Ramuan kecil kecil dengan rimpang yang menjalar dan bercabang. Batangnya sederhana, tegak. Tinggi 10-15 cm, diakhiri dengan bunga putih tunggal. Daun berkerut, berbentuk hati, dengan pinggir bergerigi. Buah cloudberry adalah drupe komposit, pada mulanya kemerah-merahan, dan ketika masak, kuning kuning. Cloudberry mekar pada bulan Mei dan Nyune, matang pada bulan Julai dan Ogos. Buah - wain masam-pedas.

Buckthorn laut

Pokok renek atau pokok kecil, mencapai ketinggian tiga hingga empat meter dengan dahan ditutup dengan duri kecil dan daun yang sedikit memanjang hijau.
Buckthorn laut diserbuki oleh angin, mekar pada akhir musim bunga. Buah-buahan kecil (hingga 8-10 mm), oren-kuning atau merah-oren, berbentuk bujur. Nama untuk tumbuhan ini "Sea Buckthorn" sangat sesuai, kerana buahnya berada di tangkai yang sangat pendek, di dahan mereka duduk sangat dekat, seolah-olah mereka melekat pada mereka. Buah beri mempunyai rasa manis dan masam yang agak menyenangkan, serta aroma unik dan unik, yang agak jauh mengingatkan pada nanas. Itulah sebabnya buckthorn laut kadang-kadang disebut nanas utara, atau Siberia..

Zaitun

Pokok tinggi subtropika Evergreen dari genus Olive (Olea) dari keluarga Olive (Oleaceae).
Ketinggian pokok zaitun dewasa dewasa lima hingga enam meter, tetapi kadang-kadang mencapai 10-11 meter atau lebih. Batangnya ditutup dengan kulit kelabu, kenop, melengkung, biasanya berlubang pada usia tua. Cabang-cabang itu kemas, panjang. Daun berwarna sempit-berbentuk pisau pembedah, berwarna kelabu-hijau, tidak jatuh pada musim sejuk dan diperbaharui secara beransur-ansur selama dua hingga tiga tahun. Bunga wangi sangat kecil, panjangnya 2 hingga 4 sentimeter, keputihan, dalam satu perbungaan dari 10 hingga 40 bunga. Buah - zaitun berbentuk bujur memanjang, panjang 0,7 hingga 4 sentimeter dan diameter 1 hingga 2 sentimeter, dengan hidung runcing atau tumpul, berdaging, zaitun mengandungi batu di dalamnya.

Rowan

Pokok setinggi 10 m, lebih jarang pokok renek dari keluarga Rosaceae. Buah Rowan berbentuk bulat, berbentuk buah beri, merah, masam, pahit, sedikit rasa. Selepas fros pertama, buah-buahan kehilangan daya tarikannya, menjadi enak, agak manis. Mekar pada bulan Mei - awal Jun. Buahnya masak pada bulan September, kekal di pohon hingga musim sejuk.
Secara semula jadi, abu gunung terdapat di hutan dan kawasan pergunungan di bahagian utara dan tengah hemisfera utara. Cukup mudah dijaga, kebanyakan pokok rowan kelihatan hebat sepanjang tahun.

Blackthorn adalah pokok renek atau pokok kecil setinggi 1,5-3 (spesies besar hingga 4-8) meter dengan banyak dahan berduri. Dahan tumbuh secara mendatar dan berakhir dengan duri yang tebal dan tebal. Cawangan puber muda.
Daun duri berbentuk elips atau obovate. Daun muda berwarna puber, dengan usia menjadi hijau tua, dengan kilauan matte, berkulit. Buah-buahan Blackthorn umumnya berbentuk bulat, kecil (diameter 10-15mm), berwarna hitam-biru dengan lapisan berlilin.

Feijoa

Sehingga kini, tidak semua penduduk di negara kita tahu bagaimana rupa feijoa. Sebilangan buah beri eksotik ini dikira sebagai timun kecil, sementara yang lain adalah buah alpukat. Feijoa mempunyai rasa yang samar-samar, baik strawberi atau nanas. Nampaknya sesuatu mengenai buah beri ini biasanya sukar untuk dinyatakan. Dipercayai bahawa feijoa mengandung sejumlah besar yodium kekurangan, tetapi pendapat mengenai kepekatan tinggi unsur ini dipertikaikan. Feijoa dipanggil produk "berubah-ubah" kerana ketidakupayaan buah menyimpan lebih dari seminggu, tetapi ini hanya sebahagiannya benar. Penyelidikan, yang semakin banyak dilakukan baru-baru ini, membantu membuktikan kebenaran mengenai feijoa.

Fisalis

Physalis biasa (perennial, cherry, marunka) adalah tumbuhan tahunan dari keluarga Solanaceae setinggi 50-100 cm. Pucuk bawah tanah physalis menjalar, berkayu, bercabang. Batangnya tegak. melengkung bersudut. Buah Physalis adalah buah berry, berair, oren atau merah, yang disertakan dalam oren yang membengkak, berbentuk gelembung. kelopak hampir bulat, berkat tumbuhan itu mendapat namanya physalis dari perkataan Yunani "physo", yang bermaksud bengkak. Kilang ini mekar pada bulan Mei - Ogos. Buah Physalis masak pada bulan Jun - September. Tumbuh di mana-mana di hutan yang ringan, di antara semak-semak, di pinggir hutan, di jurang.

Ceri manis

Tumbuhan buah ini merupakan bentuk subgenus ceri yang tertua. Dipercayai bahawa sudah 10 ribu tahun yang lalu pohon ini dikenal di Anatolia, dan juga di Eropah Tengah dan Utara. Dalam klasifikasi botani pada peringkat keluarga Rosaceae, ceri manis adalah "saudara" mawar, dan pada tahap genus - "saudara" dari plum.
Dalam perubatan, pulpa ceri, biji-bijiannya dan juga permen karet telah lama digunakan, kerana berkembangnya tradisi tertentu menggunakan komposisi berdasarkannya. Namun, sejak 2007, ketika sifat antikanker anthocyanin sedang dikaji secara aktif di dunia saintifik, ceri sekali lagi menjadi fokus perubatan eksperimen..

Anggur hitam

Sebuah semak abadi milik keluarga gooseberry, mencapai ketinggian hingga 1.5 m dengan pucuk abu-abu kekuningan yang diturunkan, berwarna kecoklatan pada akhir musim panas. Daun currant hitam bergantian, petiolate, tiga, lima-lobed, glabrous di atas, di bawah - dengan kelenjar emas di sepanjang urat, dengan bau tertentu yang harum, lebar hingga 12 cm. Bunga sepanjang 7-9 mm, ungu atau kelabu merah muda, lima anggota, dikumpulkan pada 5-10 dalam racemes terkulai panjang 3-8 cm. Buah currant hitam adalah berry hitam atau ungu gelap berbiji berry berkilat bulat berdiameter 7-10 mm. Mekar pada bulan Mei - Jun, buah masak pada bulan Julai - Ogos.

Blueberry

Tanaman berukuran rendah dari genus Vaccinium dari keluarga Heather, setinggi 15-30 cm.
Batang tegak, bercabang, licin. Rimpang bilberry panjang, menjalar. Daun berbentuk elips, licin, hijau muda, berkulit, panjang 10-30 mm, ditutup dengan rambut jarang dan tepi bergigi. Mekar pada bulan Mei-Jun. Bunga berwarna putih kehijauan dengan warna merah jambu, menyendiri. Mereka terletak di pedicel pendek di gandar daun atas. Blueberry berair, hitam, dengan mekar kelabu kebiruan, berkilat. Pulpa berwarna merah gelap, berair, lembut, dengan banyak biji. Memasak pada bulan Julai-Ogos. Blueberry berbuah pada tahun kedua atau ketiga.

Ceri burung

Sebuah pokok renek atau pokok lebat besar dari keluarga Rosaceae, tingginya hingga 10 m, dengan mahkota memanjang yang padat, dengan kulit abu-abu gelap yang kusam dan retak, di mana lentikel berwarna coklat berkarat atau putih jelas dibezakan. Lapisan dalam kulit ceri burung berwarna kuning, dengan aroma khas almond. Cawangan muda berwarna zaitun ringan, puber pendek, merah ceri, berkilau; kulit kayu berwarna kuning dari dalam, dengan bau khas. Daun bergantian, pendek-petiolate, bujur-elips, menyempit di kedua-dua hujungnya, bergigi bergigi di sepanjang tepi. Bunga putih dengan bau yang kuat dikumpulkan dalam racem terkulai berbilang bunga. Bunga pada bulan Mei, buah masak pada bulan Julai - Ogos. Buah ceri burung berwarna hitam, berkilau, berbentuk bulat, terasa sesuai dengan rasa, sangat kuat dengan satu tulang. Tulang bulat-ovate, berliku-liku.

Chokeberry

Sebuah pokok renek atau pokok kecil, setinggi 1.5 meter, dengan daun yang sedikit mengingatkan pada daun ceri. Chokeberry beri manis, enak, sedikit masam, terutama yang belum dimasak. Aronia sering ditanam sebagai tanaman hiasan dan buah, dan juga sebagai tanaman perubatan oleh tukang kebun amatur, penduduk musim panas, di ladang khusus, dll..

Mulberry

Buah berdaging kecil berukuran 2-3 cm. Buahnya berair, manis dan mempunyai aroma yang menyenangkan. Mulberry, bergantung pada ragamnya, boleh berubah warna dari merah hingga ungu gelap hingga hampir hitam dan dari putih hingga merah jambu. Pokok mulberry berbuah setiap tahun dan sangat banyak. Hasil sebiji pokok boleh melebihi 200 kg. Buah pertama mula masak pada pertengahan bulan Julai. Tempoh pematangan utama datang pada akhir bulan Julai, awal bulan Ogos.

Rosehip

Rosehip dari keluarga Pink, sebagai tanaman multivitamin dan perubatan yang penting, digunakan secara sistematik oleh Avicenna yang terkenal walaupun pada awal-awal penubuhan sains perubatan. Pada abad ke-16, pedagang menjual bulu dan kain satin untuk buah-buahan anti-scing dari semak ini. Walau bagaimanapun, pada masa ini para saintis moden menemui lebih banyak sifat berharga dari pinggul mawar, yang dapat melawan penyakit manusia yang paling kompleks..

Apakah tanaman dengan beri merah?

Banyak pokok renek dengan beri merah, selain faedah estetik, mempunyai banyak khasiat yang berguna. Menanam tanaman seperti itu di pondok musim panas bermaksud menyediakan vitamin untuk diri anda pada tahun hadapan..

Terdapat juga tumbuh-tumbuhan yang indah, buahnya mengandungi racun dan tidak selamat bukan sahaja untuk kesihatan, tetapi juga untuk kehidupan..

Senarai beri liar yang berguna

  • Selalunya, ketika mereka bercakap mengenai beri merah, mereka mengingatkan viburnum. Tumbuhan yang menakjubkan ini adalah gudang nutrien sebenar. Kalina telah dikenali di Rusia sejak dahulu kala. Semak ini tumbuh hingga ketinggian 2-3 meter. Daunnya terdiri daripada tiga "lobus". Buah beri berbentuk bulat dengan warna merah terang, diameternya hingga 1 cm. Pembungaan bermula pada akhir Mei dan awal musim panas. Viburnum tumbuh di hampir semua wilayah di Eropah dan Asia, tidak bersahaja, bertolak ansur dengan fros dan kekeringan yang teruk. Kalina adalah gudang unsur surih berguna, khususnya antioksidan. Pada musim sejuk, ia adalah ubat yang berkesan untuk mencegah jangkitan pernafasan akut. Buah beri tidak tumbuh kecuali di tundra, ia dibezakan oleh sifatnya yang tidak bersahaja dan tahan terhadap suhu dan perosak yang rendah. Beri tidak takut dengan rawatan haba; komponen berguna tetap ada di dalamnya. Ia membantu dengan baik dalam rawatan insomnia, adalah ubat penenang yang berkesan. Buah-buahan membantu mengatasi disfungsi gastrousus.

Tidak dapat diambil oleh orang dengan peningkatan pembekuan darah, kerana viburnum mendorong pembentukan pembekuan darah.

  • Rowan adalah tanaman yang tidak tergolong dalam keluarga semak belukar, tetapi juga popular di kalangan petani dan pemilik rumah pinggir bandar. Kilang ini telah lama menyesuaikan diri dengan realiti iklim di Rusia tengah. Kerana perubahan iklim, selama dua puluh tahun terakhir, semak-semak rowan sering dijumpai bahkan di wilayah utara, di daerah:
  1. Yaroslavl;
  2. Kostroma;
  3. Pskov dan Tverskoy.

Menanam tanaman di pondok musim panas, tukang kebun membunuh dua burung dengan satu batu:

  1. tumbuh-tumbuhan menghasilkan buah yang enak dan sangat sihat;
  2. budaya seperti itu menyenangkan mata dan mewujudkan suasana meriah.
  • Cotoneaster biasa adalah semak yang mempunyai buah merah yang indah, mirip dengan pinggul mawar. Kilang ini bertolak ansur dengan sejuk. Daunnya lebar dan bulat. Bunga berwarna terang dengan warna merah jambu. Buah beri berwarna merah terang. Cotoneaster mendatar adalah semak dengan dedaunan malar hijau yang menyebar di rumput, menangkap kawasan baru. Menjelang musim luruh, daun menjadi berwarna oren dengan warna kemerahan. Ia kelihatan sangat mengagumkan. Untuk tanaman seperti itu, anda perlu memilih tanah dengan teliti..
  • Dammer's cotoneaster adalah pokok renek yang indah dengan buah-buahan merah terang. Buah beri masam, memanjang, dengan batu kecil. Ia hanya boleh didapati di kawasan pergunungan. Batangnya cepat tumbuh di kawasan, sementara di beberapa kawasan mereka berakar sendiri. Biasanya tingginya hanya 35 cm, tidak lebih, tetapi pokok renek ini dapat menempati kawasan yang signifikan. Tumbuhan ini terdapat di pergunungan Siberia, Altai. Pada musim luruh, daunnya menjadi merah, buahnya berwarna merah dan merah jambu dan kelihatan sangat cantik..
  • Cotoneaster berbilang bunga adalah tumbuhan yang mencapai ketinggian lebih dari dua meter. Pada masa yang sama, batang dogwood multiflorous sedikit diturunkan. Dedaunan berwarna hijau gelap, menjadi merah pada musim luruh. Bunga besar membentuk perbungaan, buah merah dan bunga merah gelap.
  • Alaunsky cotoneaster adalah kilang yang didaftarkan dalam Buku Merah. Ketinggiannya tidak lebih dari dua meter. Bunga kecil terdapat semasa berbunga; beri merah pada mulanya, kemudian bertukar menjadi hitam.
  • Yew (Taxus lat) - tumbuhan konifer, selatan dengan beri merah kecil. Kadang-kadang ia disebut "pohon kematian". Pada zaman dahulu, ia sangat penting suci di kalangan orang Yunani kuno dan Rom. Tanaman ini tumbuh dengan sangat perlahan (tidak lebih daripada satu milimeter setahun). Ia boleh mencapai ketinggian dua puluh meter. Tumbuhan ini panjang hati (hingga 4500 tahun). Di kebun, ada yews yang dipotong, dari mana pagar dan bahkan hiasan hiasan dibuat. Batangnya mengandungi racun yang berbahaya bagi manusia. Kayu mempunyai sifat bakteria yang kuat.
  • Stroberi boleh menjadi liar dan domestik. Secara keseluruhan, terdapat lebih daripada sepuluh jenis buah beri ini:
  1. strawberi liar;
  2. strawberi tumbuh di dataran;
  3. strawberi tumbuh di padang rumput;
  4. strawberi taman (strawberi).

Stroberi mempunyai daun trifoliat, batangnya mencapai panjang sepuluh sentimeter. Akarnya sedalam 20 cm.Bunga diserbuki oleh serangga; di lorong tengah, strawberi mekar pada separuh kedua bulan Mei. Tumbuh di hutan di tanah yang dibasahi dengan baik atau di dataran rendah.

Stroberi liar mempunyai buah-buahan kecil, mengandungi sejumlah besar unsur mikro berguna, merupakan antioksidan yang baik dan pada masa yang sama adalah alergen yang kuat.

  • Krasnika tumbuh di tanah basah, dan juga di hutan cemara di dataran rendah. Kawasan yang semakin meningkat - Siberia Selatan dan Sakhalin. Daun berbentuk bujur, sehingga 7 cm. Buah berdiameter 1 cm. Sejak zaman kuno, kerana bau asalnya, ada nama kedua untuk beri ini di Rusia - bug. Beri mengandungi sejumlah besar flavonoid, pelbagai asid organik.

Membantu dalam rawatan jangkitan pernafasan akut, mendorong normalisasi perut dan usus. Beri digunakan untuk merawat darah tinggi.

  • Rosehip tergolong dalam keluarga merah jambu. Terdapat banyak jenis tanaman ini. Anda dapat bertemu dengannya di utara dan di selatan Rusia. Kilang ini tahan lasak dan tidak bersahaja, tidak memerlukan penjagaan khas. Buah-buahan mengandungi sejumlah besar unsur surih dan vitamin yang bermanfaat. Pada musim sejuk, pinggul mawar sering diseduh dalam teh, yang membantu menguatkan sistem imun dan meningkatkan metabolisme. Pokok renek kadang-kadang boleh tumbuh hingga lima meter, terdapat juga bentuk pokok kecil dari tanaman yang indah ini. Rosehip "bersenjata" dengan duri, untuk mengumpulkan buah-buahan yang harus anda gunakan sarung tangan dan pakaian pelindung. Buah beri menjadi merah pada separuh pertama musim luruh, ia kelihatan sangat menyenangkan secara estetik. Ukuran buah mungkin berbeza-beza bergantung pada ragamnya..
  • Serai adalah tanaman memanjat yang tergolong dalam genus Magnoliaceae. Dahan tumbuh dalam bentuk pokok anggur dan mencapai beberapa meter. Buahnya berbentuk ovoid dan besar. Serai mekar pada separuh kedua bulan Mei. Buahnya terasa seperti lemon (maka namanya). Ia tumbuh di Timur Jauh, dalam beberapa tahun kebelakangan ini sering ditanam di Rusia Tengah, terutama di wilayah chernozem (Lipetsk, Voronezh, wilayah Tambov, dll.). Tumbuhan ini mula berbuah pada tahun kedua kehidupan..

Tanah untuk serai memerlukan tanah yang dikeringkan dengan baik. Pembiakan berlaku dengan menggunakan keratan dan lapisan.

Utara

  • Boneberry juga mempunyai banyak sebatian berguna. Ia sering digunakan untuk mencegah jangkitan pernafasan akut pada musim sejuk. Ia adalah diuretik yang berkesan. Menyembuhkan sendi, melegakan keletihan, mencegah migrain.
  • Cloudberry tergolong dalam keluarga herba; tingginya hanya sepertiga meter. Ia mempunyai daun dengan lima "lobus", bentuknya bulat. Habitat adalah di mana terdapat tanah lembap dan tanah rendah. Memotong lebih dekat ke musim luruh. Cloudberry mempunyai banyak khasiat yang bermanfaat; di Kanada ia ditanam pada skala industri. Cloudberry mengandungi sejumlah besar vitamin. A (lebih daripada lobak merah) dan jumlah vitamin C yang luar biasa (lebih banyak daripada lemon dan oren). Cloudberry digunakan secara perubatan sebagai antiseptik dan diaforetik. Beri merangsang saluran pencernaan, memperbaiki kulit, membantu mengaktifkan metabolisme.

Sukar untuk menanam budaya ini di plot kebun; diperlukan untuk menyiapkan tanah untuk ini, yang semestinya paya.

  • Cranberry (Vacinium oxycocos) adalah pokok renek yang tumbuh di rawa. Cranberry boleh didapati di hutan di utara Rusia di tanah lembap. Milik keluarga heather. Dahan yang tersebar di tanah, beri mempunyai rasa pahit, mengandungi sejumlah besar unsur surih berguna. Kilang ini sentiasa hijau, panjangnya satu meter. Batangnya memanjang dan sangat lentur. Daunnya panjang satu setengah sentimeter, keratannya pendek. Saiz buah merah gelap mencapai 15 mm, mereka masak pada musim panas dan musim luruh.

Selatan

  • Barberry boleh didapati di Eropah selatan dan Kaukasus. Ketinggiannya jarang mencapai satu setengah meter. Bunga muncul pada akhir Mei, waktu berbunga adalah dua minggu. Tumbuhan seperti ini sangat sesuai untuk pondok musim panas. Barberry bertoleransi dengan pemangkasan dengan baik, tahan lasak dan tidak memerlukan penjagaan khas. Walaupun ia adalah tanaman selatan, barberry tahan suhu rendah dengan sempurna. Hanya terdapat beberapa jenis tanaman ini..
  1. "Julian" ("Julianae") mencapai ketinggian hingga tiga meter. Pada musim luruh, daun tanaman ini berwarna merah, kelihatan sangat mengagumkan.
  2. "Aureomarginata" ("Aureomarginata") - semak tumbuh hingga satu setengah meter. Kilang ini tumbuh di kawasan yang terang. Daun berwarna terang dengan sempadan emas.
  3. Varieti "Tunberg", ia boleh didapati di Selatan China. Kilang ini mencapai ketinggian satu setengah meter. Buahnya pahit, tidak sesuai untuk dimakan. Shrub bertolak ansur dengan kekeringan dan sejuk.
  • Gumi adalah budaya yang terdapat di Selatan China dan Timur Jauh. Di selatan Rusia, ia boleh ditanam di pondok musim panas. Buah-buahan berbentuk sfera mencapai 2,5 cm dan menyerupai dogwood. Mereka masak pada separuh kedua bulan Ogos. Buahnya sedap, rasanya seperti ceri. Gumi tumbuh hingga ketinggian dua meter. Lebih baik menanam di kawasan yang diterangi cahaya matahari. Gumi lebih suka tanah yang neutral dari segi keasidan. Pembiakan berlaku dengan keratan dan pelapisan.

Buah gumi mengandungi sejumlah besar asid amino, daun dan bunga juga sangat bermanfaat. Sangat baik untuk membuat decoctions dan infusions dari beri ini, yang meningkatkan fungsi usus dan jantung..

  • Irga adalah tumbuhan yang tidak terkenal. Milik keluarga pokok renek, ketinggiannya mencapai dua meter. Daunnya mempunyai bentuk bujur yang indah dengan gigi palsu di tepinya. Ia tumbuh di Eropah, Kaukasus, Tunisia dan Mesir. Semak tumbuh dengan baik dan mempunyai hasil yang kaya. Pembiakan berlaku dengan bantuan biji dan keratan. Irga bertahan dengan sempurna dalam tempoh kering, tidak memerlukan tanah.

Dari unsur-unsur yang berguna, perlu diperhatikan kehadiran sejumlah besar vitamin PP, yang menyumbang kepada fungsi normal otot jantung, memberikan keanjalan dinding pembuluh darah. Irga banyak digunakan dalam industri masakan sebagai perasa.

Tumbuhan beracun

Tidak semua beri merah selamat.

  • Wolfberry dipanggil honeysuckle. Berkembang di seluruh Rusia. Mempunyai perbungaan yang indah. Terdapat beberapa jenis jenis honeysuckle, malah ada yang boleh dimakan. Honeysuckle hutan mempunyai beri merah sfera, ia sering dikelirukan dengan kismis merah. Toksin yang terdapat dalam buah-buahan tersebut tidak mematikan, tetapi boleh menyebabkan muntah, pening, cirit-birit.
  • Tumbuhan serigala mematikan. Perdu ini dengan beri merah tumbuh di Rusia tengah hingga ke Arctic Circle. Buah beri serupa dengan ceri dalam ukuran dan warna. Buah muncul sangat awal, sudah pada awal April. Beri mengandungi racun berbahaya, dan toksin juga terdapat di daun dan dahan tanaman.

Tumbuhan ini kadang-kadang ditanam sebagai lindung nilai. Sekiranya anda menggunakan dos homeopati, maka tanaman ini boleh digunakan untuk tujuan perubatan.

Tanaman hortikultur

  • Raspberi tumbuh di wilayah selatan dan utara. Berbeza dengan daya tahan dan bersahaja terhadap tanah. Ini adalah semak dengan banyak duri kecil. Ia mencapai ketinggian tidak lebih dari dua meter. Anda dapat memenuhi budaya ini di hampir semua taman atau pondok musim panas. Tumbuhan ini kelihatan estetik dan menghasilkan buah-buahan sihat yang masak pada separuh kedua musim panas. Buah tidak stabil, tanaman tidak bertolak ansur dengan cuaca buruk. Raspberi mengandungi pektin, yang berkesan menghilangkan logam berat dari badan. Buah beri mengandungi unsur surih:
  1. retinol (vitamin A);
  2. Vitamin B;
  3. juga banyak tokoferol dan vitamin PP.

Terdapat orang yang mempunyai intoleransi individu terhadap buah beri ini..

  • Perdu kedua yang paling popular dengan buah merah adalah kismis merah. Kismis merah adalah tanaman abadi yang tumbuh hingga dua meter. Merujuk kepada spesies gooseberry. Mempunyai daun dengan lima "lobus". Beri tumbuh dalam kelompok. Tumbuhan ini tumbuh di utara dan di selatan benua Eurasia. Tanah berlumpur dan chernozem. Beri ini mengandungi sejumlah besar unsur berguna. Beri digunakan dalam industri makanan untuk membuat pengawet dan pencuci mulut. Untuk tujuan perubatan, kismis merah digunakan sebagai agen anti-radang dan antipiretik. Kismis merah mempunyai sifat antioksidan, memuaskan rasa lapar dan dahaga.
  • Ceri adalah buah berguna lain yang mengandungi sejumlah besar bahan berguna, terutama vitamin K dan PP. Terdapat juga fosforus, kalsium, kobalt. Ceri disebut "buah belia": alasannya ialah beri mengandungi sejumlah besar antioksidan yang menyuburkan sel-sel tisu. Juga dalam ceri terdapat unsur inositol yang jarang berlaku, yang membantu mengaktifkan metabolisme. Perlu juga diperhatikan kehadiran asid klorogenik, yang mempunyai kesan yang baik pada buah pinggang dan hati. Pektin dalam serat membantu mengeluarkan sebatian sisa dari tisu. Zat besi menyumbang kepada pengayaan hemoglobin.
  • Semua orang tahu strawberi. Terdapat sebilangan besar varietasnya, semuanya mempunyai sifat berguna berikut:
  1. adalah antioksidan yang baik;
  2. menyumbang kepada pemulihan sendi;
  3. buah pinggang dan hati dapat dirawat;
  4. boleh menjadi diuretik yang berkesan.

Antara kelemahannya ialah:

  1. sering menyebabkan alahan;
  2. anda tidak boleh makan strawberi untuk orang yang sakit perut.
  • Hawthorn adalah tanaman yang agak besar, kadang-kadang mencapai ketinggian 6 meter. Dalam kes yang jarang berlaku, sehingga 10 meter. Dahan ditutup dengan duri panjang (hingga 5 cm). Kilang ini kelihatan mengagumkan, ini adalah alasan yang baik mengapa ia dapat dijumpai di pelbagai ladang. Daunnya mempunyai dasar berbentuk baji (panjang hingga 7 cm). Pada musim panas, daun berwarna hijau tua, pada bulan Oktober - merah berapi. Bunganya berwarna putih dengan warna merah jambu, digabungkan menjadi kumpulan perbungaan, diameternya kira-kira 5 cm. Buah berukuran bersaiz sederhana, berdiameter 1 cm, memiliki hingga empat biji. Buburnya mempunyai alas mealy dan boleh terdiri dari berbagai warna. Rasanya menyenangkan, masam dan manis pada masa yang sama.

Hawthorn bukan sahaja tumbuhan yang menarik secara estetik - buah beri mempunyai kesan penyembuhan, ia juga mengandungi sejumlah besar unsur mikro berguna.

  • Dogwood adalah pokok renek yang sangat indah yang mempunyai kehijauan yang subur. Kilang ini popular di Rusia, tidak memerlukan penjagaan khas. Ia ditanam tanpa sebarang kesukaran. Adalah mungkin untuk mengumpulkan hingga lima puluh kilogram buah dari satu semak. Kadang-kadang mencapai ketinggian lima meter. Mahkota dapat mencapai bentuk piramidal. Dogwood mekar pada akhir bulan Mac, kilang itu tidak takut kembali fros dan perosak. Pembungaan berlangsung selama dua minggu. Budaya ini diserbuki sendiri, oleh itu, ketika membeli anak benih, ini harus diambil kira..

Lebih baik menanam dogwood sebagai pasangan lelaki dan wanita. Terdapat banyak jenis dogwood, buahnya sedap dan mengandungi banyak unsur surih.

Tumbuhan dalaman dengan buah-buahan merah

  • Di antara tanaman redberry yang boleh ditanam di rumah, nighthade patut diserlahkan. Secara keseluruhan, terdapat sembilan lapan spesies budaya ini di alam semula jadi. Nighthade kelihatan meriah, tanaman yang dimanjakan ini memerlukan penjagaan khas:
  1. rejim suhu yang sesuai;
  2. penyiraman tepat pada masanya.

Kilang ini mekar pada bulan-bulan musim panas. Ia tumbuh dengan baik di sebelah selatan rumah, namun ia takut cahaya matahari langsung. Ia tumbuh dengan baik pada suhu 14 hingga 26 darjah. Sekiranya sangat sejuk di apartmen, kilang akan menumpahkan daunnya. Sekiranya cahaya matahari terlalu banyak, maka daunnya akan bergulung. Kelembapan atmosfera mestilah sekurang-kurangnya 55%.

Untuk menanam tanaman, diperlukan bekas dengan tanah yang diayak dengan baik, yang mesti dibasahi dengan baik. Suhu positif optimum untuk percambahan biji adalah lebih dari dua puluh darjah. Apabila anak benih telah muncul, mereka perlu menyelam sekurang-kurangnya dua kali sebelum menanam. Nighthade merebak dengan keratan batang. Di dalam bekas tempat penanaman berlangsung, lapisan bawah harus dikeringkan..

Budaya ini memerlukan pemangkasan dan pemindahan setiap tahun, adalah lebih bijak untuk melakukan operasi ini pada separuh kedua bulan Februari. Transplantasi dilakukan dalam substrat yang mempunyai daya nafas yang baik. Biasanya batangnya dipotong separuh.

Untuk lebih banyak lagi mengenai aplikasi dan penanaman nighthade, lihat video seterusnya..

Apa nama pokok dengan beri merah. Pemilihan pokok renek dengan tempoh berbunga yang berbeza

Anda sering dapat mendengar tentang kes keracunan cendawan, tetapi jangan lupa bahawa hadiah alam yang lain boleh menyebabkan kita menjadi masalah serius. Artikel kami akan memperkenalkan anda kepada jenis beri beracun dan mengajar anda cara memberikan pertolongan cemas sekiranya keracunan dengannya.

Beri beracun: langkah berjaga-jaga

Sambil berjalan melalui hutan, anda hanya ingin memasukkan buah beri yang cerah, cantik, dan sangat menyelerakan ke dalam mulut anda, di sana-sini bertengger di dahan semak dan pokok. Adakah berbaloi untuk memenuhi keinginan ini? Tentu tidak, kerana salah satu daripadanya boleh menjadi toksik bagi tubuh kita..

Tanda-tanda keracunan buah beri

Pelbagai jenis beri beracun mempunyai kesan yang jelas pada tubuh manusia, tetapi kita akan cuba mengetengahkan gejala utama yang menunjukkan keracunan. Oleh itu, sebab yang perlu dibimbangkan adalah:

  • Kejang
  • Nadi cepat
  • Pernafasan yang sukar

Pertolongan cemas untuk keracunan dengan beri

Pertolongan pertama adalah untuk merangsang muntah - prosedur ini akan membebaskan perut daripada kandungan toksik. Untuk melakukan ini, mangsa perlu diberi 2-4 gelas air (arang aktif dapat ditambahkan padanya - 2 sudu besar. Per 500 ml, garam - 1 sdt. Per 500 ml atau kalium permanganat). Prosedur ini mesti dilakukan beberapa kali..

Sekiranya terdapat ubat-ubatan, disarankan untuk memberi arang aktif, tanin, serta ubat pencahar dan jantung kepada pesakit. Sekiranya anda mengalami sawan, anda mesti menggunakan chloral hydrate. Sekiranya tidak ada alat pertolongan cemas, anda boleh memberikan keropok hitam, larutan pati atau susu kepada pesakit. Tidak enak juga dilakukan enema (jika boleh). Mangsa hendaklah dibungkus dengan mesra dan dibawa ke doktor..

Honeysuckle hutan

Honeysuckle hutan adalah pokok renek yang sering dijumpai di Ural dan Siberia Barat. Buah beri merah gelap dari tanaman ini, tidak seperti honeysuckle kebun, beracun. Masa pematangan varieti hutan adalah Julai-Ogos.

Serigala serigala

Wolf's bast adalah pokok renek atau pokok kecil. Tanaman ini tersebar luas di hutan lembap di bahagian Eropah di Rusia, dan juga di Siberia Barat. Buah serigala merah-oren bujur serangga itu tumbuh di musim gugur. Malah menyentuh mereka boleh menyebabkan keracunan.

Belladonna atau belladonna

Belladonna adalah ahli keluarga nighthade. Belladonna menghasilkan hasil panen berwarna hitam dengan warna ungu beri manis dan masam dari bentuk sfera rata yang sudah rata pada awal musim luruh. Selalunya, beri beracun ini terdapat di zon tengah Rusia.

Mata gagak

Tumbuhan abadi ini mempunyai batang yang rendah, di mana terdapat 4-5 daun dengan ukuran yang cukup besar dan hanya satu buah yang matang. Mata gagak meluas hampir di seluruh Rusia. Beri biru-hitam ini sedikit seperti blueberry, tetapi pada masa yang sama ia sangat beracun (ia mempengaruhi otot jantung, melumpuhkan kerjanya).

Snowberry putih

Beri putih bulat masak menjelang akhir musim panas, dan kemudian hibernate pada tanaman sehingga kehangatan. Walaupun penampilannya menggoda, buah beri benar-benar tidak dapat dimakan. Di negara kita, snowberry digunakan sebagai tanaman hiasan..

Warty euonymus

Warty euonymus adalah pokok renek atau pohon pendek, sering dijumpai di bahagian Eropah di Rusia. Buah euonymus sangat asli - beri oren terang dihiasi dengan titik hitam, dan mereka masak pada "benang" panjang (tangkai berumput).

Nighthade yang manis

Bustersweet nightshade adalah subrrub dengan pangkalan berkayu dan batang keriting panjang. Beri merah, yang mempunyai rasa manis, masak pada bulan Jun. Kilang ini terus berbuah hingga Oktober. Nightshade boleh dijumpai di Rusia tengah, serta di Timur Jauh dan Siberia.

Marsh calla

Marsh calla adalah hidrofit menjalar dengan daun kordat besar. Buahnya (sekumpulan buah beri merah berair) masak pada akhir bulan Jun. Kilang ini tersebar luas di seluruh Rusia (di tanah lembap).

Herba Elderberry (berbau)

Bau adalah tumbuhan perennial dari keluarga honeysuckle. Buah-buahan (drupes hitam kecil dengan jus merah) muncul pada bulan Ogos-September. Tumbuhan ini paling kerap dijumpai di kawasan selatan Rusia di kawasan pergunungan dan kaki bukit..

Beri privet atau serigala

Aronnik melihat

Aronnik adalah ramuan abadi dengan rimpang umbi tebal dan daun basal, berbentuk seperti ujung tombak. Pada bulan Ogos, daunnya mati, dan tangkai dengan banyak buah beri merah tetap berada di atas tanah. Pada bulan September, buah-buahan hancur, dan pada musim bunga tahun depan pembenihan diri muncul..

Buah-buahan mempunyai sifat beracun - beri dari ivy biasa, lombong berdaun dua, May lily lembah.

Beri beracun bukan sahaja boleh meracuni, tetapi juga boleh menyebabkan kematian. Itulah sebabnya sangat penting untuk tidak memakan buah-buahan yang tidak dikenali, tidak kira betapa menggoda mereka.

©
Semasa menyalin bahan laman web, simpan pautan aktif ke sumbernya.

Buah beri inilah yang menjadikan semak benar-benar serba boleh - dalam keempat-empat musim ia akan memainkan peranannya dalam menghias taman. Oleh itu, semakin kerap di kawasan plot, anda boleh menemui pokok renek hiasan dengan beri hitam, dan juga warna merah atau putih. Pada musim luruh dan musim sejuk di laman web anda, semak seperti itu tidak akan sama!

1 Belukar berry hiasan dalam reka bentuk landskap

Berry semak adalah elemen khas dalam reka bentuk landskap. Sesungguhnya, selain bentuk pokok renek, warna daun dan bunganya, ukurannya, ciri penanaman dan perawatannya, tukang kebun atau pereka mesti mengambil kira bagaimana penampilannya pada musim gugur ketika buahnya matang. Dan mereka hadir dalam pelbagai warna - kuning, merah, hitam, putih, dan dari ini komposisi di kebun anda boleh menang dan kalah. Sebagai contoh, viburnum merah akan sesuai dengan latar belakang dinding bata, menaungi teksturnya dengan kelompok beri merah berair, sementara snowberry dengan beri putih akan kelihatan agak biasa.

Viburnum merah yang sama akan kelihatan baik dalam pengasingan yang indah - cacing pita. Walau bagaimanapun, sekumpulan tiga pokok renek bersaiz berbeza adalah pilihan paling selamat! Yang terbaik adalah meletakkannya dalam segitiga, memberikan latar belakang ke semak tertinggi, dan bahagian depan - ke dua semak yang lebih kecil, diinginkan agar mereka juga mempunyai jumlah yang berbeza. Anda boleh meningkatkan atau menghiasi komposisi sedemikian dengan batu besar. Ia akan kelihatan hebat baik di halaman dan tidak jauh dari takungan atau di sebelah tanglung. Di samping itu, komposisi ini dapat menutupi dinding yang tidak sedap dipandang..

Pemilihan tempat untuk komposisi adalah perkara individu. Namun, setelah memilih tapak untuk menanam pokok renek, anda mesti menilai dengan jelas keadaan di mana mereka akan berada. Sekiranya ini adalah kawasan yang berlorek, tidak masuk akal untuk menanam pokok renek dengan dedaunan berwarna terang di tempat ini (contohnya, varieti barberry Golden Torch, daunnya berwarna kuning terang), jika tidak, mereka akan kehilangan warna ciri mereka di tempat teduh. Selebihnya, perhatikan ciri dan pilihan pokok renek berry hiasan ini, komposisi tanah, iklim dan suhu..

Pengalaman telah menunjukkan bahawa paling boleh dipercayai menanam pokok renek dengan sistem akar tertutup, iaitu di dalam bekas. Anda akan memastikan bahawa akarnya tidak kering, tidak rosak semasa pengangkutan, dan secara amnya tanaman akan memindahkan penanaman ke tempat baru dengan lebih baik. Namun, malah mereka akan berakar lebih baik jika ditanam dalam tempoh tidak aktif..

Di lokasi yang dipilih, tandakan lokasi dan bentuk lubang dengan tepat, dengan mengingat bahawa lubang itu harus dua kali lebih besar dari ukuran bola akar. Campuran gambut, humus dan tanah hancur harus ditambahkan ke dasar lubang; di tanah berat, ia tidak mengganggu penambahan pasir ke dalam lubang. Kemudian isi lubang dengan air dan biarkan merendam.

Setelah mengeluarkan pokok renek dari bekas, anda akan mempunyai banyak masa untuk menilai komposisi dan membetulkan penempatan anak benih. Sekiranya anda menyukai semuanya, tambahkan campuran tanah ke lubang dan padatkan tanah dengan berhati-hati, mewujudkan kemurungan kecil di sekitar perimeter lubang supaya air untuk pengairan tidak menyebar. Kemudian menyiram semak yang ditanam dan taburkan mulsa di tanah di sekitar batang..

3 Cotoneaster hitam: pokok renek hiasan dengan beri hitam

Tahan fros dan tidak memerlukan kelembapan, mudah bertolak ansur dengan keadaan bandar - cotoneaster hitam tergolong dalam kumpulan semak yang tidak akan memberi banyak masalah kepada tukang kebun. Tanaman hiasan dengan beri hitam ini mudah bertolak ansur dengan pemindahan, digunakan oleh tukang kebun di penanaman tunggal dan berkelompok, dan juga di pagar. Bentuk hiasannya berbeza dari yang liar dengan perbungaan yang lebih anggun dan daun besar, tetapi sebagai tambahan untuk tujuan hiasan, cotoneaster berfungsi sebagai tanaman madu yang baik, dan kayu padatnya adalah bahan yang baik untuk paip, tongkat dan kraf lain.

Cotoneaster beri boleh dimakan, walaupun ia tidak berbeza dengan rasa yang sangat baik. Mereka boleh digunakan untuk mewarnai warna dan minuman ringan, menambah serbuk beri semasa membakar roti halia. Walau bagaimanapun, lebih kerap beri cotoneaster dan pucuk muda digunakan dalam perubatan rakyat, mengesyorkan penggunaan beri segar dan kering untuk proses keradangan dan penyakit perut.

4 pokok renek hiasan dengan beri merah di laman web anda

Kalina red - semak ini tidak akan pernah biasa, tidak kira pesaing dari luar negara diimport ke negara kita. Untuk jodoh, pemandangan dengan sekumpulan beri viburnum merah berair yang dihancurkan oleh salji adalah hiasan landskap yang sangat baik pada musim sejuk. Pada musim bunga, viburnum mekar dengan karangan bunga putih dengan latar belakang dedaunan hijau terang. Pada musim luruh, daun berubah menjadi merah dan coklat..

Kalina tahan cahaya, tetapi yang terbaik adalah menanamnya di tempat yang terbuka dan cerah. Lebih suka tanah yang kaya dan terhidrat dengan baik. Kalina berasa hebat dalam keadaan bandar. Ia digunakan sebagai cacing pita dan penanaman secara berkelompok. Perdu hiasan ini dengan beri yang dimakan merah kelihatan sangat harmoni dalam penanaman dengan oak, linden dan abu gunung. Varieti Viburnum dengan beri kuning dan hitam mula mendapat populariti di dunia..

Toleran terhadap keadaan bandar dan barberi. Mereka tahan kekeringan, tidak bersahaja dengan tanah, mereka tidak tahan hanya air yang bertakung. Banyak jenis dibezakan dengan pewarnaan hiasan daun - dari bunga kuning cerah hingga ungu. Barberi bertoleransi dengan warna separa dengan baik, tetapi varietas berwarna terang akan terlihat paling baik di bawah sinar matahari penuh - di tempat teduh, dedaunan akan mula memperoleh warna hijau. Selain warna daun, semak barberry juga dapat dipilih sesuai dengan bentuk mahkota - semak kerdil memiliki bentuk mahkota hemisfera yang padat, dan barberi tinggi paling sering dijumpai dengan cabang-cabang terkulai yang bercabang.

Walau apa pun, pokok renek hiasan ini mudah dipotong, jadi anda boleh memberikan semak apa pun bentuknya. Potongan rambut boleh dilakukan pada bila-bila masa. Beri merah terang kekal di dahan semak hingga musim bunga. Walaupun beri ini dimakan dan sangat sihat, burung tidak memakannya. Barberi sangat sesuai untuk membuat lindung nilai duri hidup, yang, selain fungsi hiasannya, juga berfungsi sebagai pelindung. Lindung nilai boleh dilakukan dengan gaya longgar atau dipotong secara berkala. Dengan menanam tanaman ini di rumah, anda akan mendapat faedah berganda - mereka akan memberi kehidupan taman anda walaupun pada musim sejuk, di samping itu, anda akan mendapat teh viburnum, tinberry barberry dan penyembuhan beri cotoneaster di gudang makanan untuk tetamu.

5 Hiasan pokok renek dengan beri putih - snowberry anggun

Snowberry cukup sesuai dengan namanya - beri besar melimpah di seluruh semak dan tahan hingga musim bunga. Ia menjadi meluas kerana sifatnya yang tidak bersahaja, tahan fros dan tanah yang tidak memerlukan. Perdu hiasan dengan beri putih ini tumbuh dengan baik di tanah berbatu dan berkapur, tidak pilih-pilih mengenai pencahayaan dan tidak tanpa penyiraman biasa. Belukar dapat dipangkas dengan baik - yang baru akan muncul dengan sangat cepat di tempat cawangan yang dipotong, memberikan semak lebih banyak.

Snowberry tumbuh dengan cepat, membentuk banyak penyedut akar di sekitar semak, jadi jika anda tidak merancang untuk menahan pertumbuhannya, bersiaplah untuk fakta bahawa bukannya satu semak dalam beberapa tahun akan ada sekelompok kecil.

Sebagai tambahan kepada kualiti positif yang lain, snowberry juga dihormati oleh lebah. Dalam reka bentuk landskap, semak snowberry digabungkan dengan pokok renek tinggi, konifer atau pokok dengan daun hijau gelap. Penghias juga menggunakannya untuk membuat lindung nilai atau jalan yang padat. Kerana banyaknya buah beri, pucuk tanaman membengkokkan ke busur yang indah, memberikan semak bentuk yang menyenangkan. Biasanya semak snowberry tidak tumbuh lebih tinggi daripada 2 meter. Pokok renek mekar cukup awal, mekar untuk waktu yang lama, walaupun bunga tidak berbeza dalam hiasan. Beri Snowberry beracun!

Anda boleh menyebarkan snowberry bukan hanya dengan keratan dan keturunan, tetapi juga dengan membelah semak, tumbuh dari biji. Selain itu, kaedah yang terakhir sama sekali tidak sukar - segera setelah penuaian, benih disemai terus ke tanah, menutupnya dengan habuk papan atau daun kering di atasnya. Pada musim bunga, anda boleh menipis anak benih, meninggalkan tanaman terkuat, dan membiarkannya tumbuh sedikit lagi. Sudah pada musim gugur anda dapat menanam snowberry sesuai dengan komposisi yang dirancang.

Blackberry blackberry adalah semak tinggi yang tumbuh dengan banyaknya di selatan dan di Rusia tengah. Ia boleh mencapai ketinggian enam meter. Sekiranya anda meninggalkan penanaman elderberry, setelah beberapa lama mereka mudah tumbuh liar dan membentuk rimbunan lebat. Elderberry hitam sangat biasa di pinggir jalan kampung, di tanah terbengkalai dan di tempat lain yang tidak berbudaya..

Elderberry hitam dipanggil warna beri. Mereka masak pada akhir musim panas, awal musim luruh dan berwarna biru-hitam, masing-masing berdiameter hingga tujuh milimeter.

Elderberries adalah bahan mentah perubatan yang berharga. Mereka mengandungi spektrum kaya bahan aktif biologi: antosianin, vitamin C dan minyak lemak.

Biji Elderberry mengandungi sambunigrin glikosida toksik. Sebaik sahaja masuk ke dalam perut, ia terurai menjadi asid hidrosianik. Oleh itu, berbahaya untuk mengambil mana-mana bahagian elderberry, kecuali bubur buah beri..

Dalam perubatan, elderberry digunakan sebagai diaforetik dan disinfektan, membantu melegakan keradangan dan merawat batuk..

Honeysuckle hitam

Perdu lain dengan beri hitam adalah honeysuckle. Seperti elderberry, honeysuckle hitam berhutang dengan warna buahnya..

Honeysuckle hitam mencapai ketinggian dua atau lebih meter dan terdapat di sebelah timur negara kita. Telah lama terkenal di Wilayah Primorye dan Khabarovsk, di mana penduduk tempatan menggunakannya sebagai semak beri. Michurin memperkenalkan honeysuckle hitam ke dalam budaya yang luas.

Timur Jauh dibezakan oleh musim sejuk yang keras, jadi honeysuckle hitam sangat tahan fros. Berkat ini, ia dapat dibiakkan sebagai tanaman hiasan dan beri di wilayah utara negara kita. Honeysuckle hitam mudah bertoleransi walaupun fros semasa berbunga.

Buah Honeysuckle berukuran besar, memanjang, kira-kira dua sentimeter. Secara luaran, mereka agak mengingatkan blueberry raksasa. Honeysuckle masak pada pertengahan bulan Jun dan, bersama dengan strawberi, adalah salah satu buah beri musim panas terawal. Rasa buahnya sedikit masam, tetapi cukup sedap. Honeysuckle beri mengandungi banyak asid organik, gula dan vitamin C. Sebagai peraturan, beri diproses - ia digunakan untuk membuat kompot, jem, dll..

Penuaian buah beri yang pertama dapat dituai dalam beberapa tahun selepas menanam honeysuckle hitam. Ia tahan terhadap penyakit dan perosak, tidak bersahaja terhadap tanah dan boleh menghiasi taman atau taman apa pun.

Elderberry hitam adalah anugerah alam semula jadi itu sendiri, yang, tidak seperti jenis elderberry merah, tidak mengandungi bahan toksik. Dalam perubatan rakyat dan perubatan herba, pelbagai bahagian tanaman ini digunakan - daun dan bunga, serta beri, akar dan kulit tanaman. Tetapi apa sebenarnya elderberry hitam berguna dan bagaimana anda boleh menggunakan sifat ini dalam praktiknya?

Kebaikan tanaman

Elderberry hitam mengandungi bukan sahaja karbohidrat, tetapi juga asid lemak dan organik yang berharga, serta minyak pati, antosianin, iridoid, steroid, trigliserida dan banyak lagi..

Iridoid diakui oleh saintis sebagai unsur jejak yang sangat berharga yang membantu dalam memerangi pelbagai jangkitan..

Bahagian elderberry hitam yang paling biasa digunakan adalah perbungaan dan daun. Yang pertama mengandung kandungan glikosida tinggi seperti sambunigrin dan aldrin, serta sejumlah asid yang berasal dari organik (malic, valerian, asetik dan kopi). Perbungaan kaya dengan minyak pati, karotena, vitamin C yang berharga dan berkhasiat..

Daun elderberry segar kaya dengan karotena, asid askorbik, tanin, vitamin C. yang sama. Dan bahan-bahan resin boleh memberi kesan pencahar ringan.

Beberapa resipi sihat berdasarkan elderberry hitam

Untuk memberikan kesan antivirus dan mengeluarkan garam logam berat dari tubuh manusia, anda boleh menggunakan kaedah berikut.

Infusi bunga, untuk penyediaan satu hidangan yang mana anda memerlukan dua sudu bunga tumbuhan kering, serta setengah liter air rebus. Bunga mesti diisi dengan cecair dan dibiarkan membancuh selama 45 minit. Kemudian alat ini dapat digunakan untuk tujuan berikut:

Losyen untuk luka bakar, ruam lampin dan pembengkakan kulit;
- tahi lalat dengan pemburukan buasir;
- sepertiga gelas dua kali sehari dalam kes rematik artikular atau gout;
- seperti teh biasa sekiranya berlaku batuk, bronkitis atau trakeitis berterusan.

Menurut resipi yang sama, anda juga boleh menyediakan rebusan elderberi, yang kemudian mesti digunakan secara lisan dengan sepertiga gelas sekali sehari, sebagai ubat yang berkesan untuk rawatan hampir semua penyakit perut; sebagai agen diuretik atau anthelmintik; kuahnya juga akan membantu mengatasi masalah penyakit ginekologi.

Dengan bantuan beri elderberry, anda juga dapat menyediakan produk kosmetik yang sangat baik yang akan membantu dalam memerangi jerawat dengan hanya menggunakannya pada kawasan bermasalah selama 10-12 minit. Beri juga akan berkesan jika anda ingin menghilangkan pigmentasi kulit atau meringankannya.

Honeysuckle adalah buah beri yang mampu menyesuaikan diri dengan perubahan cuaca awal musim bunga, untuk memberi hasil awal. Frost 2-3 darjah dapat menahan bunga honeysuckle yang mekar sepenuhnya. Terdapat bukti bahawa suhu yang lebih rendah tidak memusnahkan bunga..

Pada musim bunga, honeysuckle hidup lebih awal: dua minggu setelah salji mencair, daun-daun mekar di semak. Berbunga boleh lebih awal dan tidak banyak jika musim bunga lewat dengan kehangatan. Tetapi, secara mengejutkan, buah beri masih masak hampir pada masa yang sama setiap tahun. Tumbuhan itu, lambat berbunga, nampaknya memacu dirinya sendiri, berusaha membuat buah beri siap pada waktu biasa. Honeysuckle didebunga dengan baik, menetapkan buah beri dalam keadaan yang paling tidak baik. Benar, dia tidak suka kesunyian. Semakin banyak varieti tumbuh berdekatan satu sama lain, semakin baik pendebungaan. Pelbagai jenis tidak hanya bermanfaat untuk tanaman, tetapi juga untuk pemiliknya. Varieti berbeza dari segi rasa, bentuk, ukuran buah beri, kemampuan untuk hancur setelah matang atau melekat kuat pada semak.

Memandangkan beberapa keperluan honeysuckle, ia tumbuh tanpa masalah. Dia tidak terlalu berubah-ubah dengan tanah, tetapi tidak suka mengeringkan lapisan atas. Oleh itu, penyenyawaan, penyiraman yang kerap adalah prasyarat untuk kesejahteraan honeysuckle. Dengan penyiraman yang baik, honeysuckle akan tumbuh dengan baik walaupun di tempat terbuka, tetapi masih lebih baik menanamnya di tempat yang baik untuk sinar matahari pagi dan dilindungi dari tengah hari yang terbakar. Tumbuhan muda terutamanya mengalami aktiviti solar yang berlebihan..

Lebih baik menanam honeysuckle di tanah yang komposisi ringan. Sekiranya tanah di laman web itu berat, disarankan untuk menambahkan pasir ke dalamnya. Gundukan kecil dibuat di lubang penanaman, anak benih diletakkan di "atas", akarnya tersebar "di sepanjang lereng" dan ditutup dengan.
Selepas penuaian, honeysuckle diberi makan dengan baja mineral, kerana pertumbuhan utama pucuk di dalamnya terjadi setelah berbuah. Dia mendapat bahan organik ketika mulsa.

Honeysuckle tidak memerlukan pemangkasan khas. Pada semak yang berumur lebih dari 15-18 tahun, mereka mula memotong dahan lama secara beransur-ansur sehingga tanaman pulih.
Honeysuckle tumbuh dengan tidak berhati-hati. Seseorang menganggap ini keburukan budaya, dan seseorang - kebajikan, kerana bahkan semak dewasa tidak memakan banyak ruang.

Batuk adalah salah satu gejala selesema dan selesema yang paling biasa. Untuk lebih tepat - akibat penyakit ini, yang tetap ada untuk kita sejak sekian lama walaupun selepas kehilangan suhu. Sebilangan besar memperlakukannya dengan cara "improvisasi" atau yang dinasihatkan oleh saudara atau rakan. Pendekatan ini boleh membawa akibat yang paling serius..

Rawatan - penyedutan dengan larutan soda dan mengambil ubat ekspektoran. Di rumah, anda boleh menyediakan decoctions dari akar licorice atau daun coltsfoot, sage.

Rawatan selsema dan selesema yang tidak terlatih atau tidak tepat waktu menimbulkan perkembangan bronkitis. Ia dicirikan oleh batuk yang mengiu dan mengi. Terdapat banyak kahak dengan bronkitis, ia memperoleh warna kehijauan, sukar untuk batuk.

Rawatan - ubat ekspektoran dengan sifat bronkodilatori. Sekiranya anda tidak menetapkan ubat seperti itu kepada diri sendiri. Ini hanya dapat dilakukan oleh doktor yang hadir setelah menjalani diagnostik sepenuhnya - pemeriksaan terperinci, mendengar pernafasan dan, jika perlu, pemeriksaan sinar-X. Sekiranya bronkitis didiagnosis pada peringkat awal, rawatan tanpa antibiotik adalah mungkin..

Batuk yang dalam dan luar biasa, disertai dengan sensasi yang menyakitkan di dada, adalah gejala radang paru-paru. Ubat diri tidak boleh diterima.

Rawatan - bantuan perubatan, tiada pilihan! Rawatan ditetapkan dengan antibiotik, yang diresepkan setelah pengumpulan dan pemeriksaan bahan biologi. Pneumonia boleh menjadi virus dan bakteria. Jenis ubat dipilih sesuai dengan jenis patogen.

Batuk kronik - di mana?

Sekiranya batuk tidak hilang walaupun selepas rawatan ubat dan berlangsung lebih dari 14-20 hari, maka penyebabnya kemungkinan besar tidak berjangkit.

Batuk alahan

Batuk boleh menjadi manifestasi reaksi alergi badan, misalnya, terhadap habuk atau acuan, debunga. Batuk seperti itu boleh berubah menjadi asma bronkial, oleh itu sangat penting untuk menentukan sumber ancaman (alergen) dan mengecualikan hubungan pesakit dengannya. Alergen hanya dapat dikenal pasti melalui diagnosis perubatan..

Batuk jantung

Batuk kering yang berlarutan dapat menunjukkan masalah jantung, seperti kecacatan atau kegagalan jantung. Batuk jantung dicirikan oleh serangan pada waktu malam, setelah melakukan senaman fizikal, dengan sesak nafas, dan kulit biru. Selain itu, ubat-ubatan tertentu, yang tindakannya bertujuan menurunkan tekanan darah, dapat merangsang refleks batuk..

Penting untuk difahami bahawa tidak kira apa batuk, anda tidak boleh mengubat sendiri! Hanya pakar perubatan yang dapat menentukan jenis penyakit dan menetapkan rawatan yang mencukupi dan berkesan..

Sebilangan besar tanaman yang ditanam dibahagikan kepada spesies. Beberapa kumpulan hanya dapat dibiakkan di rumah tanpa cuaca buruk. Sebahagiannya boleh dibiakkan dengan ketat di udara terbuka. Terdapat tumbuh-tumbuhan yang akan tumbuh dengan baik dalam keadaan yang bersahaja - walaupun di rumah hijau walaupun dalam keadaan sejuk. Memahami spesies bunga itu, anda boleh mengatur penjagaan yang betul. Komponen utama penjagaan merangkumi memastikan kelembapan udara, pengenalan kelembapan secara berkala ke dalam tanah dan memastikan suhu yang baik. Jumlah matahari adalah salah satu komponen utama.

Pemilihan pokok renek dengan tempoh berbunga yang berbeza.

Hari ini, pilihan pokok renek hiasan adalah pelbagai, anda hanya perlu memutuskan sendiri: untuk tujuan apa dan fungsi apa yang akan dimainkan di kebun anda? Untuk taman yang besar, pelbagai pokok renek berbunga jauh lebih besar, kerana anda dapat membuat komposisi menggunakan pokok renek kecil dan ukuran yang mengagumkan, termasuk pokok. Nah, jika kebunnya kecil!

Pokok renek berbunga musim bunga yang baik di lorong tengah termasuk spirea, badam, quince Jepun, irga Kanada, keria, forsythia, wolfberry. Salah satu yang pertama mekar adalah wolfberry, memancarkan aroma yang luar biasa, tetapi anda perlu berhati-hati dengan tanaman ini, kerana tanaman itu beracun (lihat di bawah).

Forsythia emas musim bunga Pada awal musim bunga, forsythia akan terdengar terlebih dahulu - semak pendek dengan bunga kuning cerah, serupa dengan loceng, di dahan yang benar-benar kosong, yang mencerminkan sinar matahari. Kerana berbunga yang banyak, forsythia dikenali sebagai "hujan emas", "ungu emas", "loceng emas".

Daphne - Awan ungu Daphne

Semua yang perlu ditakuti, berhati-hatilah, paling sering, orang-orang disertai dengan julukan "serigala". Serigala, pemangsa yang licik dan tanpa belas kasihan, telah menanamkan rasa takut pada manusia sejak zaman kuno. Serigala tidak terkecuali daripada peraturan ini. Semak semak yang indah ini memang mematikan. Nama terkenal Wolf bast diberikan kepada tanaman kerana kulitnya yang kuat yang sukar ditembusi. Hampir mustahil untuk memecahkan dahan, anda hanya boleh memotongnya.

Namun begitu, serigala adalah hiasan dan ditanam di kebun kami. Sebaik sahaja salji mencair, ketika masih belum ada sebilah rumput hijau di mana-mana, dahan daphne sudah ditutup dengan padat dengan bunga ungu cerah yang harum. Mereka dapat "duduk" di batang dengan sekelompok dua hingga lima bunga, atau mungkin satu bunga pada satu masa. Dari kejauhan, semak ini boleh dianggap sebagai semak ungu. Semasa berbunga, dan berlangsung 15-20 hari, kebun dipenuhi dengan aroma yang sangat menyenangkan.

Ketinggian semak padat jarang melebihi 1-1.2 m. Daphne mekar pada pucuk tahun lalu, sebelum daunnya mekar. Daun berbentuk bujur - muncul kemudian, sepanjang 10 cm, hijau gelap di atas, lebih ringan di bawah. Di hujung pucuk, mereka tersusun padat, hampir dalam tandan. Pada akhir musim panas, belukar ditutup dengan beri merah terang atau oren terang yang berkilat, yang duduk rapat dan lama di dahan.

Perlu memerhatikan dengan teliti agar anak-anak tidak memakannya, dan jelaskan kepada mereka bahawa buah beri yang indah ini beracun dan bahkan burung tidak mematuknya. Namun, mereka mengatakan bahawa burung hitam memakannya dengan senang hati. Tetapi pada pendapat saya, jika ada anak-anak di rumah, maka lebih baik menolak menanam pokok renek dengan buah beracun.

Ia tahan sejuk, tahan teduh, praktikalnya tidak memerlukan penyelenggaraan, biasanya tinggal di hutan sendiri di bawah kanopi pokok. Hanya perlu melindunginya dari penceroboh kebun - penggalian dan rumput gandum. Ia tidak bersahaja untuk tanah, tetapi tumbuh lebih baik di kawasan lembap, penuh gambut, disenyawakan dengan humus. Kekeringan tidak bertolak ansur dengan baik. Ia tumbuh dengan perlahan, berkembang biak dengan biji (anda perlu menyemai sebaik sahaja menuai), selalunya menyemai sendiri. Dianjurkan untuk melakukan transplantasi pada usia muda, pada musim gugur, dengan segumpal bumi. Tumbuhan dewasa tidak menyukai pemindahan. Semasa membeli, lebih baik memilih salinan dalam bekas. Pemangkasan yang kuat dikontraindikasikan di semak. Semua dahan yang rosak dipotong sebaik sahaja berbunga..

Sehingga kini, beberapa bentuk hiasan serigala telah dibiakkan: putih - dengan bunga wangi putih, terry - dengan bunga berganda putih. Terdapat jenis lain, tetapi ia lebih menuntut dari segi keadaan dan penjagaan. Bentuk budaya seperti itu dihasilkan oleh keratan hijau. Ranting, dipotong dari semak pada musim sejuk dan diletakkan di dalam air, segera ditutup dengan bunga, memenuhi ruangan dengan aroma halus.

Sekiranya reka bentuk estetik taman anda sangat penting untuk anda, maka pelbagai pokok renek hiasan akan mengatasi peranan ini dengan sempurna. Mana-mana taman hanya akan mendapat faedah daripada menghias dengan pokok renek malar hijau atau tumbuh-tumbuhan. Dengan pewarnaan atau pewarnaan khas mereka, pokok renek hiasan dapat membantu anda membuat lindung nilai, membahagikan kebun menjadi zon yang berbeza, menghiasi pintu masuk ke kebun anda atau menghias unsur-unsur yang berbeza.

Perdu hiasan tidak hanya berfungsi sebagai hiasan, mereka juga melindungi lorong-lorong taman dari angin dan debu, membantu anda tidak menghias taman, dan juga mengalihkan perhatian dengan penampilan menawan mereka dari kesibukan biasa dan mewujudkan suasana hati.

Beberapa jenis pokok renek hiasan mempunyai masa berbunga yang panjang, yang lain mempunyai bentuk daun yang tidak biasa atau warna terang. Tidak sukar untuk merawat mereka - mereka tidak mudah diserang penyakit, mereka jarang dijangkiti perosak.

Sekarang mari kita bincangkan pokok renek yang tersebar luas di Rusia tengah.

Sekiranya taman anda mempunyai rumput hijau, semak hidrangea yang mewah akan menjadi tambahan yang bagus untuknya. Bunga mawar selalu popular di kalangan tukang kebun - bunga mawar sangat cantik, tahan fros, tidak memerlukan permintaan, tetapi mereka hanya berbunga sekali sepanjang musim.

Sebilangan tukang kebun suka menghiasi halaman belakang mereka dengan pokok renek, yang, semasa berbunga, dapat memenuhi kebun dengan aroma yang menyenangkan - oren tiruan, forsythia, serigala. Perbungaan ungu dan viburnum yang subur kelihatan sangat hiasan. Di kebun kami, anda dapat melihat semakin banyak semak rhododendron atau peonies pokok. Musim panas adalah masa berbunga Potentilla dan Spirea, Kolkvitsiya dan Budleia. Lebih dekat dengan musim luruh, bunga heather mulai mekar - bersaiz sederhana, tetapi dikumpulkan dalam perbungaan yang rimbun, berkilauan dengan ibu mutiara sehingga mereka tidak dapat tetapi menimbulkan kekaguman.

Tanaman hiasan sesuai kerana menghiasi taman dari awal musim bunga hingga akhir musim luruh. Contoh yang mencolok adalah pelbagai jenis barberry: daunnya berwarna kuning cerah dan ungu, hijau terang dan ungu, dan bahkan kelihatan. Belukar Aralia kelihatan asli - semak ini berduri, ia kelihatan seperti pokok palem tropika. Abu ladang juga kelihatan menggembirakan, dedaunan mudanya dibezakan dengan warna merah jambu yang tidak biasa, tetapi sedikit demi sedikit mereka memperoleh warna hijau yang kaya. Pada musim luruh, mereka berubah menjadi kuning dan memperoleh warna emas..

Sekiranya laman web anda dimanjakan oleh dinding monokromatik yang gelap atau pagar yang tinggi dan tidak menarik, kami mengesyorkan agar anda menghiasi struktur ini dengan semak rumput putih yang berhias. Tidak ada yang akan merasa acuh tak acuh dengan daun hijau gelapnya yang diukir bergaya, dibatasi oleh garis besar berkrim. Pucuk deren muda mempunyai warna kemerahan, yang menjadikan penampilannya lebih berwarna.

Di tanah berat, beberapa jenis Potentilla, barberry, spirea, forsythia terasa hebat. Berhampiran takungan, hidrangea akan tumbuh dengan hebat dan mekar. Dan tanah berkapur sesuai untuk tumbuh euonymus, elderberry, buddley dan cotoneaster..

Semasa memilih pokok renek hiasan untuk menghias taman anda, anda mesti menggabungkannya terlebih dahulu agar penanaman tidak kelihatan kekok. Oleh itu, adalah lebih baik untuk membuat penanaman pokok renek hiasan dengan varieti yang sama, daripada penanaman campuran. Anda juga boleh menggabungkan pelbagai jenis pokok renek hiasan yang tergolong dalam genus yang sama dalam penanaman kumpulan - contohnya, menanam semak barberry dengan daun merah dan hijau berdekatan. Hawthorn kelihatan baik - varietasnya dibezakan dengan pewarnaan buah dan perbungaan.

Euonymus Jepun

Hanya melalui pemangkasan berulang, dilakukan setiap tahun pada musim bunga dan musim luruh, spesimen tebal dan subur dapat diperoleh. Untuk membentuk pokok standard, perlu membiarkan pucuk tengah tumbuh ke atas, sekurang-kurangnya hingga 40-50 cm, sambil memetik semua tunas lateral. Dan setelah mencapai ketinggian yang diinginkan, mulailah membentuk mahkota bercabang yang padat.

Pokok gelendong Jepun tidak tumbuh dengan cepat, tetapi sentiasa. Komposisi tanah: 1 bahagian tanah sod, 1 bahagian humus dan 0.5 bahagian gambut.

Menurut beberapa data dan pemerhatian kami sendiri, euonymus Jepun dapat menahan suhu beku hingga -15C! Jadi, euonymus dapat dibawa dengan selamat ke kebun tepat pada bulan Mei, dan dibawa pada bulan Oktober. Pasang di tempat yang terang, tetapi lebih baik melindunginya dari sinar tengah hari. Jangan lupa memberinya makan tiga atau empat kali setiap musim. Tumbuhan ini dapat membiak dengan mudah dengan keratan batang pada musim bunga dan musim panas..

Hiasan hitam Elderberry

Pokok renek hiasan untuk kotej dan taman musim panas - foto

Untuk memberi pemandangan musim panas di pondok musim panas, bersama dengan pohon yang tinggi dan kuat, pokok renek hiasan juga ditanam untuk pondok musim panas. mewujudkan dari mereka kumpulan yang logik lengkap. Dengan menggabungkan pelbagai jenis pokok renek, anda dapat mewujudkan pelbagai penyelesaian reka bentuk di lanskap pondok musim panas. Pertimbangkan jenis pokok hiasan yang biasa digunakan. Mengetahui ciri-cirinya, akan lebih mudah untuk pertama kali membuat reka bentuk lanskap untuk pondok musim panas dan membuat pembangunan reka bentuk maya, dan kemudian menerjemahkan semuanya menjadi kenyataan.

Banyak pokok renek dengan pelbagai daya tarikan dapat dilihat di kawasan taman di Pusat Lakhta. yang sedang dibina di St. Petersburg. Lakhta Center adalah projek luar biasa yang mengandungi pelbagai objek yang akan tersedia untuk semua orang.

Holly adalah semak dengan dedaunan yang lebat malar hijau dan buah-buahan merah yang sangat indah. Ia tumbuh di mana-mana tanah kecuali berpasir, tahan fros, tetapi tidak lebih kuat daripada -20 ° C. Anda dapat melihat pokok renek taman hiasan ini dalam gambar di bawah..

Spirea yang berkembang pesat dan bersahaja sangat sesuai untuk membuat pagar hijau dan pelbagai pagar. Semasa berbunga, ia banyak ditutup dengan perbungaan dalam bentuk perisai, berwarna, bergantung pada jenisnya, berwarna merah, putih atau merah jambu. Perlu diperhatikan bahawa pada musim gugur dedaunan spirea memperoleh pelbagai warna yang tidak biasa. Spirea tahan terhadap fros, tetapi menyukai cahaya matahari.

Pada awal musim bunga, ketika semua pohon belum terbangun sepenuhnya selepas musim sejuk, forsythia mekar, menggembirakan mata merindukan kehijauan dengan bunga kuning cerah mereka. Walau bagaimanapun, forsythia berubah-ubah lebih suka tanah yang subur dan mati dengan kekurangan kelembapan.

Tamarisk yang tinggi (hingga tiga meter) tumbuh terutamanya di wilayah selatan. Tanah yang sesuai untuknya adalah tanah liat berpasir dan berpasir. Sangat cantik semasa tempoh berbunga, yang jatuh pada bulan Mei-Jun.

Pokok renek hiasan - foto:

Untuk lindung nilai hijau yang dipangkas dalam pelbagai bentuk yang pelik, kotak kayu malar hijau sesuai, yang menyukai kehangatan dan dengan tenang bertolak ansur dengan tempat yang teduh. Untuk kayu kotak, tanah kering atau sebaliknya, tanah terlalu basah tidak sesuai. Perdu ini terkenal dengan aroma khasnya dan pertumbuhannya yang cepat. Varieti kayu kerdil dan daun kuning sangat dihargai. Sekarang anda tahu pokok renek apa yang boleh anda hiasi laman web anda, tetapi jangan lupa bahawa terdapat tanaman hiasan lain untuk taman. yang juga harus digunakan.

Di antara tanaman kebun, pokok renek yang membentuk buah hiasan yang luar biasa dapat disebut sebagai yang paling sabar: untuk mengungkapkan keindahannya, tanaman ini sedang menunggu musim paling dingin tahun ini. Kemudian, dengan latar belakang keindahan bersalji dan keagungan lanskap musim sejuk, mereka kelihatan ditutup dengan manik-manik dan batu mewah dengan tanaman agung. Yang paling menakjubkan dari semak berry hiasan adalah yang memamerkan kemewahan kalung karang pada pucuk..

Pada musim sejuk, ketika taman sangat tidak berwarna, dan mahkota malar hijau dan cabang-cabang grafik kosong menguasai bola, nostalgia untuk berbunga dan palet warna taman yang kaya selalu menekankan kegelisahan kelabu pada hari-hari dingin. Dan hanya pokok renek dengan buah hiasan yang memeriahkan gambar yang suram dan kasar ini. Seperti perhiasan mewah, mereka menerangi taman depan, tempat tidur bunga, teres dengan terang, menekankan pengekangan grafik mahkota telanjang dan mengingatkan bahawa alam semula jadi tidak pernah mempunyai masa tenang.

Dengan buah-buahan merah, mereka wajar dianggap sebagai tanaman musim sejuk berry utama. Sesungguhnya, warna cerah dan palet merah tua yang bertenaga itu bersinar dan berkilau dengan latar belakang warna kelabu-coklat dari pemandangan musim sejuk yang suram. Berbeza dengan keputihan salji yang menyilaukan, berkilau dalam kristal fros mewah, kalung berry karang nampaknya berkilauan secara misterius dari dalam. Terdapat antara tanaman dan tanaman seperti itu yang menggabungkan manik-manik beri terang dengan dedaunan malar hijau yang bervariasi, yang lebih banyak lagi memperlihatkan keindahan buah-buahan yang bercahaya. Tumbuhan seperti itu adalah calon yang baik untuk peranan pemain solo, dapat menghidupkan kembali taman yang paling suram pada musim sejuk..

Kegembiraan "musim sejuk" mutlak dipertimbangkan. Ini adalah penutup tanah yang menakjubkan yang menghasilkan permaidani tinggi yang mewah dan tidak kehilangan warna terang kehijauannya sepanjang tahun. Tetapi kebanggaan utama cotoneaster malar hijau dari spesies ini adalah kalung karang musim sejuk dari buah-buahan yang paling terang, yang melimpahi semua pucuk, mewujudkan perasaan bahawa seseorang baru saja menyebarkan manik-manik besar di atasnya. Dammer cotoneaster juga sangat sesuai untuk peranan semak penutup tanah ampel: ia berkesan menggantung pucuk dari katil bunga batu, slaid alpine, dan dinding sokongan. Dari jenis cotoneaster yang lebih tinggi, hanya Franchet cotoneaster, yang mencapai ketinggian dua meter, dapat membanggakan buah hiasan yang tinggi. Dia mempunyai pucuk terkulai melengkung yang elegan yang dihiasi dengan buah beri hingga musim bunga..

Salah satu pokok renek yang unik, keindahan manik-manik berry yang ditekankan oleh dedaunan musim sejuk-hijau yang tidak kurang hebatnya, adalah holly, yang mempunyai varietas dengan berbagai variasi warna hijau dan pelbagai. Dihiasi dengan tepi bergelombang dengan puncak tajam, lebih kurang ketara dalam pelbagai jenis, daun menggabungkan kesan permukaan yang padat dan berkilat dengan nuansa warna hijau yang paling indah, yang hanya menekankan bintik-bintik cahaya dan tepi. Dan bagaimana buah beri karang kecil tetapi sangat terang bersinar dengan latar belakang mereka! Sebagai tambahan kepada palet merah yang mewah, beri holly dapat menawarkan julat warna biru, kuning, putih, oren yang tidak biasa. Kegemaran mutlak reka bentuk taman - holly dengan palet varietal wakil kultivar hijau tulen dan menawarkan varieti varieti terbaik dari Altaklaren holly.

Dari pokok renek yang tinggi, piracantha dibezakan dengan buah-buahan besar yang paling mewah yang menarik burung penyanyi. Di antara pelbagai jenis semak ini, yang mencapai ketinggian rata-rata tiga meter, seseorang dapat menemukan tanaman dengan beri merah, kuning dan oren, walaupun yang paling menakjubkan di kebun musim sejuk masih merupakan varietas merah mirip dengan karang. Perdu malar hijau yang berduri ini dengan pertunjukan mahkota musim gugur yang terang dan tekstur bercabang yang padat dan terbuka, paling sering digunakan di kebun biasa di mana rambut kerinting sesuai.

Lanskap menggariskan siluet taman yang elegan yang memikat dengan gabungan struktur mahkota yang anggun dan cahaya terang berus mewah dari buah beri yang nampak lut sinar yang bersinar di taman seperti batu berharga tidak pernah ketinggalan zaman. Di antara sikat hiasan viburnum yang semakin popular, hampir semua buah beri merah mewah yang mewah, tetapi terdapat juga varieti dan tanaman berbuah hitam, warna manik berry yang berubah: sebagai contoh, dalam viburnum berkerut, buah-buahan merah secara beransur-ansur berubah menjadi hitam.

Manik-manik merah cerah dan berkilat di dahan, juga diklasifikasikan sebagai semak malar hijau dengan daya tahan musim sejuk yang tinggi, berkilau terutamanya dengan berkesan pada sinar matahari musim sejuk. Ini adalah semak yang sesuai untuk ditanam di atas katil bunga, dengan daun berkepul yang berkilat, mewah, dan padat, manik-manik berrynya dikumpulkan dalam buah apikal.

Sekiranya di semak-semak lain kalung beri merah secara beransur-ansur berkurang dan hilang dari pemandangan taman berkat burung-burung yang menikmati buah-buahan secara aktif, buah beri yang besar, runcing dan berbaring, serupa dengan manik seramik, tidak menariknya. Oleh kerana buahnya yang tidak mudah dimakan, pokok renek yang menawan dengan mahkota terbuka ini menghiasi taman dengan sebaran mutiara merah yang mewah sepanjang musim sejuk. Pada ketinggian, haulteria runcing biasanya tidak melebihi satu setengah meter dan dibezakan oleh warna kebiruan terang daun besar yang memanjang.

Syarikat pengangkut dapat terdiri dari buah beri yang lebih sederhana, tetapi juga jenis lingonberry malar hijau yang tidak menarik burung. Pokok renek yang rimbun ini, yang paling sering tumbuh di kawasan heather, membentuk semak pucuk menjalar yang menawan dengan daun cerah yang hampir bulat yang bertahan pada musim sejuk, di mana sekelompok buah beri merah yang bersinar terang memandang ke luar..

Buah-buahan merah yang tidak biasa adalah kebanggaan euonymus. Mereka seperti loket buatan dan sangat beracun, tetapi mereka tidak bertahan lama di kebun terima kasih kepada burung yang memujanya. Benar, agar buah gantung empat daun yang asli menjadi hiasan taman, perlu menyediakan tempat untuk spesies tinggi dan besar tanaman ini.

Mawar yang berkerut dan mawar liar akan membawa nota penempatan buah beri berwarna merah ke kebun: sebahagian daripada hasil panen buah mereka, walaupun semasa musim sejuk, masih akan tetap di semak dan setelah kehilangan daun sepenuhnya. Tumbuhan ini merupakan perwakilan garis lanskap dan semula jadi yang paling besar dari keluarga puteri kebun yang besar.

Penggunaan semak beri dengan perhatian pada hiasan pada musim sejuk adalah perkara yang mudah. Setelah memeriksa kebun dengan teliti, tandakan semua tanaman yang akan kelihatan menarik selepas perarakan musim luruh: di tempat-tempat yang paling "kosong" di taman musim sejuk, dan anda perlu menanam pokok renek dengan berhati-hati. Walaupun tanaman kebun yang diliputi dengan sebaran mutiara merah kelihatan menguntungkan di hampir semua latar belakang, kecantikannya terungkap sepenuhnya dalam kombinasi dengan tanaman hijau musim sejuk: di dalam buah beri yang cerah, kesegaran dan intensiti, kesegaran warna hijau sayap dan tanaman individu dinyatakan dengan hebat..

Pokok renek dengan sebaran buah beri yang mewah dapat digunakan bukan hanya di ladang terbuka, tetapi juga dalam komposisi periuk dan bekas yang akan menghiasi, dan bahkan balkoni. Untuk komposisi pasu, adalah wajar menggunakan semak berry yang tumbuh rendah dan hijau musim sejuk, seperti di tempat tidur, lubang, dan lain-lain, dengan pembungkus pemanasan yang sesuai dari bekas di mana ia ditanam..

Berapa lama anda dapat mengagumi terlalu banyak pendedahan manik karang di taman anda tidak hanya bergantung pada aktiviti burung, tetapi juga pada ciri iklim. Sekiranya cuaca stabil dalam cuaca sejuk di musim sejuk, beri akan kekal di semak selama beberapa bulan. Sekiranya tempoh pencairan dan fros yang teruk sesuai dengan cuaca "ayunan", buah-buahan akan cepat kehilangan warna dan jatuh.