Mengenai l dan di a

pokok selatan dengan buah-buahan hijau kecil

Penerangan alternatif

• pokok apa yang diberikan Athena kepada Athens

• buah pokok zaitun

• pokok malar hijau dan buah

• pokok dari mana cabang itu jatuh pada bendera Cyprus

• pokok dari mana cabang itu jatuh pada bendera PBB

• dahan pohon ini dipercayakan kepada merpati kedamaian

• pokok suci Athena

• budaya industri (dapatkan minyak)

• pokok buah selatan

• nama tengah zaitun

• cabang dari bendera Cyprus

• cabang dengan bendera PBB

• cabang dengan bendera PBB

• buah untuk mayonis

• cabang di paruh merpati kedamaian

• pokok buah tropika

• Hercules membuat karangan bunga daripadanya

• nama lain untuk zaitun

• beri sesuai untuk martini

• pokok minyak malar hijau

• sama dengan zaitun

• pokok dengan zaitun

• tanaman malar hijau yang berharga

• Pokok malar hijau, zaitun

• Pokok malar hijau dari keluarga zaitun

• f. pokok zaitun, zaitun, zaitun, Olea europea, pokok zaitun. Buah pokok ini, atau zaitun, dan banyak lagi. zaitun, zaitun, zaitun, tin minyak. Oliva, novoros. kayu, minyak zaitun, lihat olei. Warna zaitun, hijau tua, sedikit kotor. Bijih zaitun, oksida arsenik. Minyak zaitun, zaitun. Hutan zaitun Balkan, biji minyak. Zaitun atau kebun zaitun m. Sobr. minyak biji, hutan biji minyak. Peniaga zaitun, peniaga zaitun, kebun zaitun; nama samaran orang Yunani. Olivine m. Fosil. tanah pahit asam batu, krisis. Fosil Olivenite. oksida kuprum fosfat. Zaitun, seperti zaitun, bulat panjang seperti plum. Oleinik m. Zap. krimeri. Oleinitsa selatan aplikasi. hidangan untuk minyak sayuran

Penyembuhan Jeruk Beracun

Maclura: beracun dan berguna

Buah bulat besar dari pohon ini dengan kulit berkerut timbul serupa dengan jeruk, hanya berwarna hijau. Ini adalah maklura, yang juga disebut oren Cina, oren palsu dan epal Adam..

Buah bulat besar pokok ini dengan kulit berkerut timbul serupa dengan jeruk, hanya berwarna hijau. Ini adalah maklura, yang juga disebut oren Cina, oren palsu dan epal Adam..

Tempat kelahiran pokok itu adalah Amerika Utara. Dan namanya adalah nama saintis semula jadi Amerika Williams McLure. Terdapat 12 jenis mackleur di dunia yang tumbuh di Amerika, Asia, Afrika. Salah satu spesies sering dijumpai di Crimea. Dia dibawa ke sini pada pertengahan abad ke-19 - maklura menetap di Taman Botani Nikitsky.

Pokok yang tinggi, hingga sepuluh meter, dengan daun bujur hijau gelap berkilat. Maclyura mekar pada bulan Jun, dan tidak lama - hanya lebih dari seminggu. Bunga maclura adalah jantan, anting-anting kuning, dan perbungaan sfera betina. Mereka tumbuh menjadi bola besar, seperti oren. Sekitar bulan Oktober, buahnya masak dan jatuh.

Walaupun tidak boleh dimakan, mereka sangat sihat. Warna buah-buahan, jus dan gruel yang dihancurkan digunakan secara luaran. Dalam kes yang jarang berlaku, infus khas diambil secara lisan.

Dalam perubatan rakyat, maklura digunakan sebagai analgesik, penenang. Selain itu, buahnya digunakan untuk mengobati penyakit kulit - dermatitis, eksim, luka, dan juga radiculitis, rematik, polyarthritis, osteochondrosis, hipertensi, patologi hemoragik. Mereka mengatakan bahawa dia juga merawat barah..

Tincture

Sekiranya anda memotong buahnya, di dalamnya anda akan menemui bahan yang sangat melekit dengan biji kelabu kecil yang berbau seperti timun segar. Satu gumpalan maclura yang dicincang halus harus dituangkan dengan 0.5 liter vodka dan berkeras di tempat yang gelap selama tiga minggu. Kain kapas yang direndam dalam cecair ini harus disapu pada sendi atau punggung yang sakit, ditutup dengan balutan plastik. Tahan sehingga kompres mula membakar sedikit. Untuk rawatan yang berkesan, ulangi beberapa kali.

Jus dan salap

Perah jus (susu melekit putih) dari buah makliura yang sudah masak, tambah 20% vodka mengikut jumlah jus. Beberapa hari selepas pemisahan cecair, sapu jus susu dengan teliti, dan tapiskan pecahan alkohol berair. Kedua-dua cecair adalah ubat. Simpan di dalam peti sejuk. Jus maclura dalam bentuk tulen atau dalam bentuk salap dengan mencampurkan jus dengan minyak sayuran. Cecair alkohol air diambil secara lisan untuk barah. Walau bagaimanapun, sebelum menggunakan ubat ini, anda mesti berjumpa doktor..

Tetapi ingat bahawa maclura adalah racun. Ia dikontraindikasikan pada diabetes mellitus dan alergi, persediaan yang disediakan di rumah tidak dapat disimpan lebih lama dari enam bulan.

Pokok dengan buah-buahan hijau

Di kawasan tropika, flora syurga tumbuh. Terdapat pokok dengan nama makanan: roti, sosej, gula-gula, bayam, susu (jus susu mereka, bentuk atau rasa buahnya menyerupai produk yang sesuai), pokok dengan buah-buahan yang kelihatan seperti bola meriam, dan banyak tanaman ingin tahu.

Semua jenis pokok (dan terdapat kira-kira 50) dari genus Artocarpus dari keluarga murbei disebut pokok roti. Mereka adalah tanaman makanan terkenal di kawasan tropika. Mereka disebut dalam naskah mereka oleh ahli botani Yunani kuno, pelajar dan rakan Aristotle - Theophrastus, dan kemudian - Pliny.

"Sekiranya seseorang dalam hidupnya menanam sepuluh pohon sukun, maka dia dapat berpikir bahwa dia telah melakukan lebih banyak hal untuk memberi makan dirinya, keluarganya dan keturunannya daripada seorang penduduk di zona sederhana, sepanjang hidupnya di keringat alisnya mengusahakan ladangnya. ", - menulis dalam buku hariannya navigator Inggeris James Cook.

Pokok roti adalah pokok malar hijau. Satu spesimen mempunyai daun yang sangat beragam: utuh, dibedah dengan sempurna, sangat kompleks - dengan pelbagai tahap kemaluan. Bunga dan buah-buahan dibentuk secara langsung di batang. Bunga jantan sangat sederhana dan tidak bersinar dengan kecantikan. Tetapi wanita bersatu dalam perbungaan yang besar. Selepas pendebungaan, perianths dan bracts mereka, serta sumbu perbungaan yang berdaging, tumbuh dan bergabung menjadi satu buah besar, digantung dari batang, seperti tali, dan dalam bentuk menyerupai tembikai berwarna kuning kehijauan atau coklat. Bersamaan dengan pematangan buah-buahan, bunga baru terus muncul di batang pokok.

Biasanya pokok sukun berbuah selama sembilan bulan setahun, dan kemudian berehat selama tiga bulan. Dan seterusnya selama 70-75 tahun. Pada satu pokok 700-800 "roti" masak setiap tahun. Buahnya dipenuhi dengan pulpa manis.

Tanah air dari sukun biasa Artocarpus altilis dianggap sebagai Polinesia. Tetapi sekarang ia tumbuh di hampir semua negara di Asia Tenggara, Oceania dan kawasan tropika yang lain. Di pulau-pulau lautan, ia memainkan peranan penting dalam pemakanan penduduk tempatan. Pokok ini mencapai ketinggian 35 meter dan diameter 1 meter, mempunyai daun lobak sawit, dan anak benihnya berat dari 3 hingga 4 kilogram.

Biji sukun dipanggang seperti buah berangan. Dan buahnya dalam tin, dibakar, direbus, digoreng, dikeringkan dan dimakan mentah. Apabila masak sepenuhnya, mereka mempunyai daging yang rasanya lebih seperti kentang daripada roti. Tetapi anda perlu makan pulpa ini dengan cepat, jika tidak, ia akan menjadi tidak sedap dalam sehari. Cara memasak yang paling mudah adalah dengan api. Buah-buahan hijau yang masih segar dipetik di abu dan dibakar dalam api, seperti kentang. Sepuluh hingga lima belas minit kemudian, kerak hijau berubah menjadi hitam, retak, dan di celah-celah itu muncul dalaman putih susu, yang rasanya seperti roti gandum manis.

Penduduk Marquesas biasanya menghancurkan buah-buahan yang dikupas dan dikerat dalam mortar, mengubahnya menjadi jisim homogen, yang ditambahkan jus kelapa untuk meningkatkan rasa. Kemudian dibahagikan kepada briket, dibalut dengan beberapa lapisan daun, diikat rapat dengan serat kulit kayu dan dikuburkan di lubang besar, dari mana ia kemudian dikeluarkan jika diperlukan. Di tanah, produk separuh siap seperti itu boleh bertahan selama bertahun-tahun, menjadi lebih enak dari masa ke masa. Sediakannya seperti berikut. Di lubang, bahagian bawah dibentangkan dengan batu dan api besar dibuat. Apabila batu-batu dipanaskan cukup, abu ditutup, bahagian bawah ditutup dengan lapisan daun, briket doh yang dibungkus diletakkan di sana, dan bahagian atas ditutup dengan lapisan daun yang lain. Kemudian semua ini dengan cepat ditutup dengan bumi sehingga slaid diperolehi. Doh yang dipanggang adalah kek kuning berisi yang rasanya enak. Sekiranya kek seperti itu direndam dalam air dan dicampurkan sehingga konsisten seragam, anda akan mendapat sejenis puding.

Saudara terdekat dari sukun biasa adalah nangka (Artocarpus heterophyllus) - tanaman dengan buah terbesar di dunia. Diameter mereka boleh mencapai 30-40 sentimeter, panjang - 60-90 sentimeter, dan berat - kira-kira 34 kilogram. Pokok ini setinggi 15 meter, dengan keseluruhan daun - berasal dari India. Pada masa ini, nangka dibiakkan di banyak negara di Asia Selatan dan Tenggara - dari India ke Indonesia. Buahnya sangat enak, mirip dengan tembikai, mangga dan betik, tetapi mempunyai satu kekurangan - bau cologne tertentu. Jus berwarna manis, kuning, coklat atau merah jambu, bergantung kepada kematangan buahnya.

Nangka yang belum masak disiapkan seperti sayur, sedangkan nangka yang sudah masak dimakan mentah atau kalengan dalam sirap. Benih direbus atau digoreng.

Di Asia, mereka mengatakan tentang nangka: "Sekiranya nangka tumbuh di halaman rumah anda, anda tidak akan mati kelaparan.".

DURIAN - RAJA BUAH

Durian (Durio zibethinus) tergolong dalam keluarga bombax. Pokok malar hijau besar (hingga 45 meter) ini tumbuh liar di hutan tropika Kalimantan, Sumatera dan Semenanjung Tanah Melayu, dan ditanam di Asia Tenggara dan India selatan. Secara luaran, ia tidak mempunyai kelebihan istimewa. Tetapi buahnya melahirkan yang tidak biasa: sangat sedap, tetapi berbau busuk. Bukan kebetulan bahawa di kebanyakan hotel di negara-negara di mana durian tumbuh, ada poster dengan gambar sebilangan buah. Ketika masak, buah-buahan jatuh ke tanah, retak dan mulai menyebarkan bau busuk yang menjijikkan, yang menarik serangga dan haiwan: semut, kumbang, badak, harimau, gajah. Mereka makan buah dan kemudian mengambil dan mengedarkan biji. Melalui ziarah ini, pokok itu tumbuh subur.

Durian, jika tidak terlalu masak, hanya berbau ketika dipotong, dan baunya muncul hanya setengah jam setelah buahnya dipotong. Pada suhu bilik, pulpa tetap segar hingga lima hari. Sekiranya buah dibekukan, maka setelah pencairan dan penyimpanan di dalam peti sejuk, disyorkan untuk menggunakannya dalam masa dua hari..

Buah ini disarankan untuk makan sesuatu seperti minum vodka: hembuskan udara, cepat masukkan durian ke dalam mulut anda, kemudian hanya menyedut. Rasanya mengingatkan pada krim badam manis dengan penambahan krim keju, kuah bawang, sirap ceri, dan makanan sukar lainnya.

Di negara-negara Asia Tenggara, durian dianggap raja buah-buahan. Ia dimakan segar, ditambah dengan roti bakar, ais krim, minuman, digoreng sebagai lauk, atau dicampur dengan nasi. Di Thailand, dalam tempoh pematangan buah durian (dari Mei hingga Ogos), bahkan festival khas diadakan, yang menarik orang dari seluruh dunia. Buah eksotik membuat segelintir orang tidak peduli. Mereka yang mencubanya terbahagi kepada dua kubu - peminat dan pembenci yang bersemangat..

Di Afrika tropika dan Madagaskar, anda dapat mengagumi Kigelia pinnata, sebuah pohon yang indah dari keluarga Bignoniaceae dengan mahkota yang rindang dan buah-buahan yang pelik. Ia disebut sosej kerana terdapat di dahannya banyak buah sosis berwarna kecokelatan yang tergantung secara rawak pada tangkai panjang. Setiap "sosej" itu panjangnya lebih dari setengah meter dan berdiameter sekitar 10 sentimeter. Tetapi, sayangnya, buah-buahan ini tidak boleh dimakan oleh manusia atau binatang..

Keanehan berbunga pokok sosej sangat mengagumkan. Bunga berbentuk corong berwarna merah gelap yang besar, dikumpulkan dalam perbungaan, muncul pada musim kemarau. Mereka dibuka pada waktu petang dan mekar pada waktu malam. Kelawar kecil, dalam mencari nektar, tersandung pada mereka dan melakukan pendebungaan. Burung matahari juga mengambil bahagian dalam pendebungaan. Banyak bunga jatuh pada waktu pagi. Ovari terbentuk hanya oleh mereka yang diserbuki pada waktu malam.

KOWROPIT "CANNONBALL"

Berasal dari hutan hujan Amerika Selatan dan Asia Selatan, Kouropitu (Couroupita guianensis) disebut pohon "bola meriam". Buahnya yang boleh dimakan bulat sempurna menyerupai bola meriam besi tuang dalam ukuran dan bentuk. Mereka menggantung sekumpulan batang tebal di sekitar batang. Di beberapa negara, pohon gugur (15 hingga 25 meter) yang agak tinggi ini, yang berkaitan dengan kacang Brazil, pada satu masa cuba ditanam di sepanjang jalan. Tetapi tidak lama kemudian mereka meninggalkan idea ini. Untuk mendapatkan buah masak bulat dengan kecepatan penuh di bawah roda kereta, walaupun bukan besi tuang, bukanlah prospek yang menyenangkan.

"Bola meriam" kouropites berkembang dari bunga yang muncul di pedicel tebal tepat di batang pokok, kelihatan cantik dan halus, seperti aroma parfum yang mahal. Kerana aromanya yang enak, bunga itu digunakan dalam industri minyak wangi dan kosmetik..

Daging buah putih lembut dan sangat berdaging, rasanya seperti kacang. Tidak seperti bunga, ia mempunyai bau yang tidak menyenangkan. Oleh itu, tidak setiap orang berani mencubanya. Penduduk tempatan mengadaptasi kulit buah yang keras untuk dijadikan bekas.

Setiap taman tropika bertekad untuk membeli sekurang-kurangnya satu salinan kouropita. Begitu pokok ini ditanam di vila negaranya berhampiran Havana oleh E. Hemingway. Kini ia sentiasa menarik perhatian pelancong..

Artikel tersebut diilustrasikan dengan foto-foto dari Internet dan elektronik "Cyril and Methodius Encyclopedia". BUTIRAN UNTUK AMATEUR

CAULIFLORIA, ATAU BUNGA BUNGA

Di kawasan tropika, banyak pokok tidak mempunyai bunga di hujung pucuk, tetapi langsung di batang dan di dahan tebal. Kemudian, buah-buahan terbentuk dari bunga. Fenomena ini disebut "kembang kol", yang secara harfiah bermaksud "batang".

Banyak penyelidik alam tropika telah berusaha menjelaskan mengapa tunas bunga terbentuk jauh di dalam tisu batang dan kemudian keluar melalui kulit kayu di iklim yang hangat..

Ada yang percaya bahawa ini disebabkan oleh mod ekonomi. Di hutan hujan di mana flora saling berkumpul, membuang tenaga mendorong jus berkhasiat ke buah melalui sistem cawangan yang kompleks adalah kemewahan yang tidak perlu. Bukankah lebih mudah memberi mereka makanan langsung dari batang ke dalam buah?

Yang lain percaya bahawa ia bermanfaat untuk pokok dengan buah yang sangat besar sehingga, kerana beratnya, hanya dapat mematahkan dahan..

Pada tahun 1878, naturalis Inggeris Alfred Wallace menyarankan agar kembang kol memudahkan para penyerbuk mencari bunga di senja hutan hujan..

Cacao (Theobroma cacao), kouropita (Couroupita guianensis), sukun (Artocarpus altilis) dan nangka relatif terdekatnya (Artocarpus heterophyllus) adalah kembang kol yang sangat ketara. Fenomena ini juga khas untuk sebilangan fikus dan pelbagai wakil keluarga Annon dan Sapote..

Di kawasan tropika, banyak pokok tidak mempunyai bunga di hujung pucuk, tetapi langsung di batang dan di dahan tebal. Kemudian, buah-buahan terbentuk dari bunga. Fenomena ini disebut "kembang kol", yang secara harfiah bermaksud "batang".

Ramai penyelidik alam tropika telah berusaha untuk menjelaskan mengapa tunas bunga terbentuk jauh di dalam tisu batang dan kemudian keluar melalui kulit kayu di iklim yang hangat..

Ada yang percaya bahawa ini disebabkan oleh mod ekonomi. Di hutan hujan di mana flora saling berkumpul, membuang tenaga mendorong jus berkhasiat ke buah-buahan melalui sistem cawangan yang kompleks adalah kemewahan yang tidak perlu. Bukankah lebih mudah memberi mereka makanan langsung dari batang ke dalam buah?

Yang lain percaya bahawa ia bermanfaat untuk pokok dengan buah yang sangat besar sehingga, kerana beratnya, hanya dapat mematahkan dahan..

Pada tahun 1878, naturalis Inggeris Alfred Wallace menyarankan agar kembang kol memudahkan para pendebunga mencari bunga di senja hutan hujan..

Cacao (Theobroma cacao), kouropita (Couroupita guianensis), sukun (Artocarpus altilis) dan nangka relatif terdekatnya (Artocarpus heterophyllus) adalah kembang kol yang sangat ketara. Fenomena ini juga khas untuk sebilangan fikus dan pelbagai wakil keluarga Annon dan Sapote..

20 buah yang boleh dimakan yang belum pernah anda dengar

Buah Dillenia serrata dengen

Tanaman ini tumbuh di bahagian timur laut Sulawesi Selatan, Sulawesi Tengah dan Indonesia. Buahnya kelihatan seperti oren. Rasa buah masam dan sangat sedap apabila dimakan bersama garam.

Carpotroche brasiliensis adalah genus pokok renek dan pokok dalam keluarga Achariaceae. Pulpa berwarna putih, manis, sedikit astringen

Baccaurea polyneura dan Baccaurea hookeri (wiggler)

Asal: Sumatera, Kalimantan (Borneo) dan Malaysia. Kotak buah terbuka sangat tidak biasa - dengan mengklik pada kotak dan ia "meletup" memaparkan biji merah atau putih yang berair.

Moela-de-Mutum, Nama saintifik - Lacunaria jenmanii (Oliv.) Ducke

Pokok buah yang dioecious, bersaiz sederhana, pada usia matang boleh mencapai ketinggian 15 meter. Buah beri berbentuk silinder, hanya daging di sekitar biji yang dapat dimakan, mempunyai tekstur berair dan rasa manis tetapi masam.

Pokok hiasan Ubaia Amarela, tingginya tidak lebih dari 3 meter. Menghasilkan sebilangan besar buah oren kekuningan yang enak, sedikit manis dan tanpa keasidan

Ia boleh dimakan secara semula jadi atau sebagai minuman ringan.

Sapota do Solimões Sapota do solimões, salah satu tanaman yang rimbun di Amazon, menghasilkan buah besar dengan kulit kayu gelap dan daging kuning

Buahnya tegap, di dalamnya berwarna kuning, berair dan manis.

Barringtonia edulis (Barringtonia edulis)

Ia adalah pokok berbuah yang besar dan tumbuh rendah yang tumbuh di seluruh Melanesia. Barringtonia edulis ditanam di desa, kebun, di sepanjang jalan dan jalan. Pokok tumbuh di alam liar dari buah-buahan yang jatuh ke tanah atau disebarkan oleh kelawar. Buah Barringtonia edulis adalah buah langka. Selalunya dimakan mentah atau dimasak, ia adalah sumber tenaga yang baik.

Lihatlah bunga cantik apa yang ada padanya. Ia berbunga beberapa kali dalam setahun. Ia juga dipanggil Pokok Yum-yum (Pokok Yum-yum,) Pokok lezat, Pohon jantung

Buea berdaun besar, Gandaria, atau Mariana plum (Latin Bouea macrophylla) adalah pohon buah dari keluarga Sumach, yang berasal dari Asia Tenggara, saudara mangga

Mariana plum adalah pokok malar hijau setinggi 25 m dengan daun lansolat-elips hijau gelap berkulit panjang 13-45 cm dan lebar 5-7 cm. Buah-buahan berbentuk drup bulat atau agak memanjang dengan diameter 2-5 cm. Awalnya berwarna hijau, apabila matang bertukar menjadi kuning atau oren. Buah-buahan yang belum masak mengandungi jus susu yang melekit. Rasa pulpa boleh berkisar dari masam hingga manis. Ia mempunyai sedikit bau terpentin. Bahagian dalam buah mengandungi satu biji besar, halus, coklat kemerahan dengan biji yang boleh dimakan.

Biji biji, walaupun boleh dimakan, terasa pahit. Buahnya boleh dimakan segar, dan juga digunakan untuk menyiapkan kompot dan perap.

Babassu - pokok kelapa, saudara terdekat kelapa

Badam sangat berminyak, putih, teksturnya padat dan berlimpah, dan dapat dimakan secara semula jadi oleh manusia atau binatang peliharaan, tetapi ia digunakan untuk membuat minyak yang sangat sihat yang mendapat tempat di industri makanan dan kosmetik. Minyak yang diekstrak dari badam mempunyai potensi besar untuk komposisi biodiesel.

Yantok (Calamus manillensis) - pokok anggur dari Australia (pelbagai rotan), batangnya penuh dengan jarum

Yantok adalah buah eksotik yang terdapat di kawasan hutan, tetapi kini ditanam di ladang kecil untuk dijual secara komersial. Ini adalah salah satu buah yang paling manis di dunia..

Kesusu adalah buah pelik tetapi paling sedap di pulau Borneo

Kesusu tergolong dalam keluarga nangka (Anacardiaceae). Nama saintifiknya adalah Prainea limpato. Bahagian yang boleh dimakan adalah biji oren yang menonjol. Benihnya lembut dan tertanam longgar di dalam buah dan dapat dikeluarkan dengan mudah. Permukaan biji berminyak. Pulpa mempunyai rasa manis dengan sedikit keasidan.

Kapur jari Australia

Pulpa limau jari menyerupai roe ikan atau biji delima tanpa lubang. Buah-buahan masak dengan rasa masam, bau sitrus cerah dan nota jarum pain, pahit belum matang.

Warna permukaan buah boleh berbeza: merah, hijau, kekuningan, merah jambu, raspberry. Warna daging tidak selalu sepadan dengan warna kulit. Salah satu jenis merah kaya mendapat gelaran berdarah.

Quito nighthade, atau Naranjilla - semak buah keluarga Solanaceae

Pokok renek buah dan hiasan. Mencapai ketinggian 1,5 - 2 meter. Buah berwarna oren, elips bulat, berdiameter hingga 6 cm, ditutup dengan rambut putih yang mudah ditanggalkan. Manis dan masam secukupnya - campuran nanas, markisa dan strawberi.

Djambolan, atau yambolan, atau syzygium yambolan (Latin Syzygium cumini) adalah pokok buah dari keluarga Myrtle

Dzhambolan adalah pokok malar hijau yang tumbuh tinggi hingga 30 meter dengan diameter batang 60-90 cm dan dengan daun bujur bujur 5-25 cm panjang dan lebar 2,5-10 cm. Daun mempunyai bau terpentin yang ketara. Bunga merah jambu dengan kelopak berbentuk corong, kelopak bersatu 4-5 dan banyak benang sari.

Ceylon gooseberry, atau Ketambilla (lat.Dovyalis hebecarpa) - pokok buah keluarga Willow

Ketambilla adalah pokok gugur kecil setinggi 4,5-6 m, dengan daun kelabu-hijau yang bujur dan halus. Buahnya berbentuk bulat, berdiameter 1,25-2,5 cm, dengan kulit baldu yang nipis dan sukar, dari oren (ketika belum masak) hingga ungu tua ketika matang. Bahagian dalam buah mengandungi pulpa ungu-merah yang berair dan berasid. Buah ketembilla digunakan terutamanya untuk membuat jeli dan jem.

Tempat kelahiran ketambilla adalah Sri Lanka. Kini ditanam di Florida Selatan, Hawaii, Puerto Rico, Cuba dan Filipina.

Santol (Latin Sandoricum koetjape) adalah pokok buah, spesies genus Sandoricum dari keluarga Meliaceae, tumbuh di Asia Tenggara. Pokok itu sendiri dan buahnya mempunyai nama yang berlainan dalam berbagai bahasa, seperti graton (กระท้อน) di Thailand

Santol adalah pokok malar hijau tumbuh tinggi setinggi 15−45 m dengan daun bujur atau elips sepanjang 15−30 cm. Buahnya berbentuk bulat, berdiameter 4-7,5 cm. Terdapat dua jenis buah santol, yang sebelumnya dianggap sebagai spesies yang berbeza - dengan kulit berwarna kekuningan dan merah yang mengandungi lateks. Kedua-dua jenis mempunyai daging manis berair telus putih di dalamnya dengan 3-5 biji coklat yang tidak boleh dimakan.

Buah Santola boleh dimakan tanpa diproses. Jem, jeli, marmalade dan minuman beralkohol juga dibuat daripadanya. Biji Santol tidak boleh dimakan dan boleh menyebabkan gangguan usus..

Cornus kousa adalah pokok gugur kecil setinggi 8-12 m dalam keluarga Cornaceae. Nama Biasa: Kousa, Kusa Dogwood, Chinese Dogwood, Korean Dogwood, dan Japanese Dogwood

Tumbuhan ini berasal dari Asia Timur, termasuk Korea, China, dan Jepun. Buahnya berry sfera berdiameter 2-3 cm. Ia adalah tambahan yang boleh dimakan, manis dan enak untuk nilai hiasan pokok. Buahnya kadang-kadang digunakan untuk membuat anggur.

Rollinia mukus, atau Biriba (Latin Rollinia mukosa) - pokok buah keluarga Annonov

Rolini adalah pokok gugur yang tumbuh dengan cepat dengan ketinggian 4 hingga 15 m. Buah ini berbentuk berbentuk kerucut, berdiameter 15 cm. Di dalamnya, buah ini mengandungi pulpa berair lendir putih dengan banyak biji elips hitam-coklat.
Biriba dijumpai liar di kawasan yang luas dari Argentina Utara, Brazil, Paraguay dan Peru di selatan hingga Guyana, Venezuela, Colombia, Mexico selatan dan Antillen di utara.

Bubur buah Biriba dimakan segar atau diperam menjadi wain.

Pitecellobium sweet, atau Manila tamarind (Latin Pithecellobium dulce) - pokok malar hijau dari keluarga kekacang

Pokok setinggi 5-8 m dengan daun bujur bujur sepanjang 2-4 cm. Buahnya adalah kacang dengan pulpa yang boleh dimakan dan biji hitam. Benih disebarkan oleh burung yang memakan buah-buahan manis.

Bubur buah, cukup manis, boleh dimakan mentah dan minuman ringan dibuat berdasarkannya.

Suka? Ingin mengikuti perkembangan terkini? Langgan Twitter, laman Facebook atau saluran Telegram kami.

Buah-buahan. Senaraikan dengan foto

Istilah "buah" muncul pada tahun 1705 dan sejak itu bermaksud buah-buahan yang boleh dimakan atau tidak dapat dimakan dari pokok renek (sebelumnya, semua buah tanaman disebut sayur). Produk ini adalah salah satu komponen utama diet manusia, kerana, bergantung pada ragamnya, ia mengandungi banyak vitamin dan unsur surih. Menurut anggaran kasar, terdapat sedikit lebih daripada 2,000 buah di planet ini..

WHO mengesyorkan untuk mengambil sekurang-kurangnya 400 g sayur-sayuran, buah-buahan dan buah beri setiap hari.

Aprikot

Pokok kecil atau semak besar dengan mahkota bulat lebar. Pucuknya yang kemerahan-coklat atau coklat-zaitun, berkilat, telanjang, sering di tempat (tetapi tidak sepenuhnya) ditutup dengan filem kelabu, sangat elegan, tunas 2-3 berdekatan. Sangat hiasan pada saat berbunga, dihiasi dengan banyak bunga merah jambu putih atau pucat, dengan sepal bengkok merah gelap. Aprikot tidak kurang indah pada saat berbuah, dihiasi dengan baldu berwarna baldu, sering dengan buah-buahan yang memerah, manis, bulat dengan alur membujur hingga diameter 3 cm. Pokok ini suka cahaya dan bertolak ansur dengan kekeringan, hidup sehingga 50 tahun dan lebih.

Alpukat

Minat alpukat telah meningkat dengan pesat dalam beberapa tahun terakhir, tetapi masih sedikit orang yang tahu bahawa ada varietas yang buahnya lebih seperti labu botol, ada alpukat berwarna hitam, berjerawat, bujur dan berbentuk bola besar. Selain itu, beberapa jenis ini berbeza antara satu sama lain tiga kali dalam sebilangan petunjuk penting komposisi kimia. Walaupun begitu, dengan bantuan varietas yang dipilih dengan betul, orang-orang di berbagai belahan dunia menjaga keadaan kulit, kesihatan rambut, merawat aterosklerosis, mengurangkan gejala arthritis dan menormalkan sistem saraf..

Plum ceri

Pokok yang sangat berduri, bercabang, berbatang banyak, kadang-kadang pokok renek, dengan pucuk hijau kecoklatan nipis, tinggi 3-10 meter. Bunga plum ceri berwarna putih atau merah jambu, bersendirian. Mekar pada awal Mei. Buah ceri plum masak pada bulan Ogos-September. Tumbuhan madu dan batang akar yang sempurna untuk plum.

Nanas

Semua orang tahu bahawa nanas masak manis ditambahkan ke salad, yogurt dan pai. Lebih sedikit orang tahu bahawa nanas boleh diperam dan dimasak sup kubis dari mereka. Lebih kurang - pernah mendengar bahawa daun nanas digunakan untuk menghasilkan pengganti kulit yang ringan dan tahan lama, jenis kain baru, nanofiber, yang telah menjadi alternatif kepada plastik. Dan sangat sedikit orang yang mengetahui bahawa saintis hari ini, dengan bantuan enzim bromelain yang terdapat dalam nanas, mencari cara baru untuk merawat penyakit pernafasan, angina pectoris, iskemia, dan juga secara aktif meneroka potensi enzim dalam memerangi sel barah..

Annona (guanabana)

Pokok dalam keadaan semula jadi mencapai ketinggian 6m, di dalam bilik jauh lebih rendah. Tidak seperti yang lain, annona adalah pokok malar hijau. Daun berbentuk bujur atau bujur, berkilat, berkulit, hijau gelap, hingga 15 cm panjangnya. Bau ini mempunyai bau yang sedikit pedas, terutama terasa ketika digosok. Bunganya harum, besar (berdiameter hingga 4,5 cm), terdiri daripada tiga kelopak luar berdaging kuning-hijau dan tiga yang berwarna kuning pucat, boleh muncul di tempat yang berbeza - di batang, ranting dan ranting kecil. Bunga tidak pernah terbuka sepenuhnya. Buah Guanabana berbentuk bujur atau berbentuk hati, sering tidak teratur, panjangnya hingga 30 cm, diameter 15 cm dan berat hingga 3 kg, berwarna hijau tua, apabila matang berubah menjadi kuning-hijau.

Jingga

Terdapat banyak legenda mengenai sifat bermanfaat oren, beberapa di antaranya tidak disahkan oleh apa-apa. Sebagai contoh, ada yang percaya bahawa jeruk memecah semua rekod kandungan vitamin C, walaupun pada hakikatnya ia tidak menonjol di antara buah sitrus lain untuk parameter ini. Yang lain percaya bahawa buah oren (atau jus yang baru diperah) dapat membakar lemak dengan berkesan dan menurunkan berat badan dalam diet. Ini juga tidak benar.

Pisang

Pisang mempunyai sifat antioksidan, anti-radang, antibakteria dan anti-alergenik. Dengan bantuan komponen pisang (dopamin, serotonin, adrenalin dan norepinefrin), mereka merawat aterosklerosis, hipertensi, meningkatkan aktiviti enzim hati, melegakan kejang, dan dosis kecil pisang meningkatkan kualiti dan kuantiti sperma. Perkara utama adalah tidak terlalu banyak menggunakan diet pisang, agar tidak mendapat kesan sebaliknya, dan juga tidak menimbulkan masalah dengan berat badan berlebihan dan vena varikos..

Bergamot

Bergamot adalah spesies hibrid dari tanaman buatan genus Citrus. Kilang itu diperoleh dengan menyeberangi oren dan sitron. Kulit bergamot mengandungi minyak pati berharga yang digunakan dalam industri kosmetik dan minyak wangi, serta perubatan..

Garnet

Nampaknya orang mengetahui hampir keseluruhan sejarah mereka tentang rasa buah delima yang indah dan faedah kesihatannya. Sejak zaman kuno, pundi hempedu, gangguan jantung, demam telah dirawat dengan buah delima. Dengan bantuannya, parasit usus dikeluarkan, pendarahan berhenti dan anemia bertempur. Lama kelamaan, beberapa sikap terapeutik telah dikaji semula. Hari ini, dengan bantuan buah delima, doktor tidak lagi mengembalikan kekurangan zat besi dalam darah. Tetapi di sisi lain, buah ini mempunyai banyak khasiat berguna lain yang membuka banyak prospek dalam perubatan..

Buah limau gedang

Grapefruit (anggur Inggeris dan buah - anggur dan buah) adalah buah sitrus kuning-oren yang tumbuh di lintang iklim subtropika. Buah limau gedang tumbuh di pohon malar hijau dengan nama yang sama, mencapai ketinggian 13-15 m. Diameter buah masak tidak lebih dari 15 cm. Menurut tanda-tanda luaran, limau gedang mempunyai kemiripan yang paling besar dengan oren, tetapi buburnya lebih berasid, dan urat putih dalamannya pahit. Ramai saintis percaya bahawa limau gedang berasal dari India hasil daripada hibridisasi semula jadi pomelo dan oren..

Pir

Ini adalah tanaman buah dengan sejarah penanaman selama ribuan tahun, yang selama ini hampir memperjuangkan hak untuk menjadi tidak lebih buruk daripada saudara terdekatnya, epal. Dan pir sebenarnya tidak lebih buruk. Kalium, antioksidan, serat makanan kasar, kurang asam buah, gula "ringan" yang berkaitan dengan serat dan bahan bermanfaat lain menjadikan buah ini enak dan sihat, dan dalam beberapa kes, bersifat perubatan. Terbukti secara eksperimen, misalnya, keupayaan pir untuk mengurangkan risiko menghidap diabetes jenis 2 dan mencegah strok.

Jambu batu

Pokok malar hijau kecil setinggi 3-4 m, tergolong dalam keluarga myrtle, bertolak ansur dengan kekeringan. Ia berbunga sekali atau dua kali setahun. Ia memberikan satu tanaman utama - hingga 100 kg per pokok dan 2-4 tanaman tambahan, jauh lebih kecil. Jambu biji masak sembilan puluh hingga seratus lima puluh hari setelah berbunga. Bentuk dan saiz buahnya sangat berubah-ubah. Jambu batu kelihatan seperti epal kental berwarna hijau atau kuning. Buah jambu biji berbentuk bulat dan berbentuk pir, dengan kulit nipis kuning, kemerahan atau hijau. Jisim buah-buahan dari varieti yang ditanam adalah dari 70 hingga 160 g, panjang buahnya dari 4 hingga 6,5 ​​cm, diameternya adalah 4,8-7,2 cm. Kerana kandungan ester asid heksahidroxidiphenik dan arabinosa, buah-buahan yang belum matang mempunyai rasa yang sangat masam, yang hilang dalam buah masak.

Nangka

Tumbuhan dari keluarga murbei, saudara terdekat dari sukun. Nangka adalah buah kebangsaan Bangladesh. Buah nangka adalah buah dimakan terbesar yang tumbuh di pokok: panjang 20-90 cm dan diameter hingga 20 cm, beratnya mencapai 34 kg. Kulit tebal mereka ditutup dengan banyak unjuran berbentuk kerucut. Buah-buahan muda berwarna hijau, apabila matang bertukar menjadi hijau-kuning atau coklat-kuning dan, apabila diketuk, mengeluarkan suara berongga (buah yang belum masak pekak). Secara dalaman, buahnya dibahagikan kepada lobus besar yang mengandungi pulpa manis berwarna kuning yang terdiri daripada serat lembut berair. Setiap kepingan berisi satu biji putih panjang yang agak panjang dan panjang 2-3 cm. Buah nangka yang dipotong mempunyai bau tertentu yang menyenangkan, sedikit mengingatkan pisang dan nanas.

Buah naga (pitahaya)

Buah yang luar biasa. Pada masa ini, ia ditanam di selatan Mexico, di beberapa negara Amerika Tengah dan Selatan, di Vietnam, dan juga di Israel (di padang pasir Negev). Bergantung pada spesies, ukuran buah pitahaya, warna pulpa (putih, merah jambu, ungu), warna kulit (dari kuning ke oren, dari merah ke ungu) dan tekstur permukaan buah (dengan pertumbuhan kecil, dengan sisik berwarna tipis) berbeza-beza. Bubur buah naga selalu diisi dengan biji hitam kecil, yang biasanya dikupas..

Durian

Durian mempunyai bau yang menjijikkan sehingga anda tidak mungkin dibenarkan masuk ke tempat awam dengannya. Namun, jika anda mengatasi rasa jijik atau menutup hidung dan merasakan pulpa berair, anda akan segera memahami dari mana konsep raja buah-buahan berasal..

Carambola

Pokok malar hijau dan tumbuh tinggi setinggi 5 m dengan ranting yang terkulai dan mahkota atau pokok renek yang bulat dan lebat. Daunnya lembut, hijau gelap, halus di atas dan ditutup dengan keputihan keputihan di bawah. Daun sensitif terhadap cahaya dan berkumpul pada waktu malam. Bunganya kecil, merah jambu atau ungu-merah. Buah-buahan Carambola berdaging, renyah dan berair, sedikit pedas, dengan pertumbuhan tulang rusuk besar, dari ukuran dari telur ayam hingga oren besar. Buah karambola masak berwarna kuning ambar atau kuning keemasan. Bentuknya tidak biasa - mereka kelihatan seperti kapal terbang bergaris.

Anggur herba Actinidia chinensis dan buahnya berry dengan daging hijau dan kulit berwarna coklat ditutupi dengan rambut halus. Sejarah kiwi agak luar biasa. Tempat kelahiran penjalar bernama Mihutao, yang menjadi keturunan kiwi, adalah China.

Clementines

Clementine atau Citrus clementina adalah salah satu jenis Tangiero. Ia adalah kacukan oren dan jeruk keprok. Ia diciptakan pada tahun 1902 oleh Pastor Clemen, yang bukan hanya seorang imam, tetapi juga seorang penternak yang hebat. Bentuk buahnya sama dengan buah tangerin, tetapi lebih manis.

Kumquat

ikan paus. oren keemasan
Buah tropika kuning-oren dari keluarga sitrus dari tumbuhan malar hijau. Buah ini mempunyai nama lain - kinkan dan fortunella. Secara luaran, kumquat kelihatan seperti oren bujur yang sangat kecil. Panjangnya, mencapai maksimum 5 cm, dan lebarnya - 4 cm. Buah ini dimakan sepenuhnya dengan kulitnya. Rasa buahnya sangat dekat dengan tangerin masam, tetapi pada masa yang sama kulitnya mempunyai rasa manis-tart. Kumquat berasal dari selatan China.

Limau adalah buah tanaman sitrus yang berasal dari India, secara genetik serupa dengan lemon.
Kapur adalah pokok kecil atau pokok renek dengan ketinggian 1,5 hingga 5,0 m. Mahkotanya lebat, dahan ditutup dengan duri pendek. Perbungaan axillary, dengan 1-7 bunga, berbunga semula. Buah limau kecil - berdiameter 3,5-6 cm, ovoid, bubur limau berwarna kehijauan, berair, sangat berasid. Kulitnya berwarna hijau, kekuningan-hijau atau kuning, sangat nipis apabila matang sepenuhnya.

Lemon

Walaupun lemon dianggap sebagai pemegang rekod jumlah vitamin C, sebenarnya, kandungan asid askorbik, ia tidak menonjol di antara buah sitrus yang lain dan bahkan ketinggalan beberapa "saudara" nya. Tetapi itu tidak menjadikannya produk yang tidak bernilai. Ubat tradisional merangkumi lemon dalam resipi ubat untuk "seribu penyakit": dari seborrhea dan arthritis hingga sembelit dan batuk kering. Dan penyelidikan saintifik bertujuan untuk menggunakan potensi lemon dalam terapi untuk memulihkan fungsi hati, menurunkan kolesterol "buruk" dan tekanan darah..

lat. Litchi chinensis - plum Cina
Buah manis dan masam kecil dengan kulit berkerak. Buahnya tumbuh di pokok tropis malar hijau, tingginya mencapai 10-30 meter. Tanah air adalah China. Buahnya mempunyai bentuk bujur atau bulat dengan diameter 2.5-4 cm. Buah masak mempunyai kulit merah yang padat dengan banyak tubercles tajam. Hanya bubur buah yang digunakan untuk makanan, yang memiliki struktur seperti jeli, dan dalam warna dan rasanya menyerupai anggur putih yang dikupas. Di dalam pulpa terdapat tulang coklat bujur. Penuaian leci utama adalah pada bulan Mei-Jun..

Longan (Lam Yai)

Buah pokok longan malar hijau, biasa di China, Taiwan, Vietnam dan Indonesia.
Bubur longan berair mempunyai rasa manis, sangat aromatik, seperti nefelium dengan rona yang pelik. Cengkerang luar buah yang sukar dimakan bervariasi dari kekuningan berbintik hingga kemerah-merahan. Seperti leci Cina, buah longan mengandungi biji keras, merah tua atau hitam..

Mangga

Pokok mangga malar hijau mempunyai ketinggian 10 - 45 m, mahkota pokok mencapai radius 10 m.
Daun baru tumbuh berwarna kekuningan-merah jambu, tetapi cepat berubah menjadi hijau tua. Bunganya berwarna putih hingga merah jambu, setelah dibuka, mereka mempunyai aroma yang serupa dengan bunga lili. Buah mangga masak tergantung pada batang panjang dan beratnya hingga 2 kg. Kulit mangga nipis, halus, hijau, kuning atau merah bergantung pada tahap kematangan (gabungan ketiga-tiga warna sering dijumpai). Daging mangga boleh menjadi lembut atau berserat, juga bergantung pada kematangan buahnya, ia mengelilingi tulang yang besar dan keras.

Manggis

Pokok malar hijau tinggi setinggi 25 m dengan mahkota piramidal dan kulit coklat hitam. Daun panjang bujur, hijau tua di atas dan kuning-hijau di bawah, panjang 9 - 25 cm dan lebar 4,5 - 10 cm. Daun muda berwarna merah jambu. Bunga dengan kelopak hijau berdaging dengan bintik merah. Buah manggis berbentuk bulat, berdiameter 3,4 - 7,5 cm, ditutup di atasnya dengan kulit pegun burgundy-ungu yang tebal (hingga 1 cm) yang mengandungi lateks pewarna yang melekit, di mana terdapat 4-8 segmen pulpa yang boleh dimakan putih dengan biji yang melekat erat... Manggis berbuah lewat - buah pertama di pokok pada usia 9-20 tahun.

Bahasa Mandarin

Terdapat banyak mitos mengenai mandarin. Mungkin ramai yang pernah mendengar bahawa anda tidak boleh makan lebih dari 4 buah sehari? Ini adalah keterlaluan - tidak ada jadual umum untuk semua, yang menunjukkan jumlah sitrus yang berbahaya ini. Mereka juga mengatakan bahawa daun hijau pada tangerin adalah tanda kesegaran khasnya, bahawa kulit jeruk, buahnya lebih manis, bahawa naringin yang terkandung di dalam zakar langsung membakar lemak dan bahawa sitrus pada umumnya dan khususnya jeruk nipis bukanlah sumber vitamin C. terbaik. ini juga tidak sepenuhnya benar. Tetapi mandarin memiliki khasiat yang telah lama diminati dalam perubatan rakyat, yang menjadikannya produk yang menjanjikan dalam memerangi beberapa penyakit serius..

Buah Markisa

Budaya tropika kuno dari genus Passiflora, yang menghasilkan buah bujur berwarna kuning atau ungu gelap (ketika dewasa), tumbuh di tanaman merambat. Buah markisa ditanam untuk jusnya, yang sering ditambahkan ke jus buah lain untuk rasa. Buah markisa adalah buah oval kuning-oren atau ungu gelap dan berukuran sekitar 6-12 cm. Buah-buahan dengan kulit berkilat halus lebih disukai, tetapi lebih manis dengan kulit kasar dan retak.

Medlar

lawatan. muşmula
ia adalah keseluruhan genus tumbuhan, yang merangkumi hampir 30 spesies. Walau bagaimanapun, terdapat dua jenis medlar utama: Germanic dan Jepun. Medlar Jerman dikenali oleh manusia selama lebih dari 1000 tahun SM. Di wilayah Babylon Kuno, Mesopotamia, ia diperdagangkan secara bebas, dengan kapal-kapal itu diangkut ke barat ke Yunani Kuno dan Rom Kuno. Dari sinilah medlar itu datang ke tanah Eropah. Hari ini, loquat Jerman tumbuh di Balkan, Asia Kecil, pergunungan Krimea, Transcaucasia, Armenia, Algeria, Azerbaijan, Yunani dan Iran utara. Pokoknya cukup pilih-pilih dan tumbuh dengan baik hanya di tempat yang kering dan cerah dan di tanah yang sedikit berasid..

Nektarin

Buah yang merupakan buah persik dengan kulit yang halus. Walaupun terdapat mitos yang popular, nektar diperoleh dengan pemilihan atau mutasi sederhana buah persik dan bukan merupakan kacukan buah persik dan plum..
Contoh klasik mutasi tunas ini muncul ketika pendebungaan diri berlaku di pokok persik. Nectarine kadang-kadang muncul di pokok persik, dan pic di pohon nektar. Nektarin pertama kali disebut pada tahun 1616 di England.

Betik

Pokok pendek dan langsing dengan batang nipis tanpa cabang setinggi 5-10 meter, dimahkotai dengan payung daun yang dipotong jari pada tangkai panjang. Daun betik berukuran besar, berdiameter 50-70 sentimeter. Bunga tumbuh di poros petioles, berubah menjadi buah besar, berdiameter 10-30 cm dan panjang 15-45 cm. Buah pepaya matang lembut dan mempunyai warna mulai dari kuning hingga kuning.

Peach

Pokok keluarga Pink, mempunyai almond subgenus. Ia berbeza dengan badam hanya pada buah-buahan. Daun berbentuk pisau pembedah dengan tepi bergerigi dan hampir sessile, muncul sebelum berkembangnya daun, bunga merah jambu. Buahnya adalah buah persik, globular, dengan alur di satu sisi, biasanya baldu. Tulang persik berkerut dan lesung pipit.

Pomelo

Bahasa Inggeris pomelo
Buah sitrus dari pokok malar hijau yang eponim. Kupas buahnya cukup tebal, dan kepingannya besar, dipisahkan oleh partisi putih keras, dengan rasa pahit. Batang sapu masak boleh berwarna dari hijau muda hingga kuning-merah jambu. Biasanya hanya satu sisi yang memperoleh warna merah jambu, yang ketika matang dipusingkan ke arah matahari. Buah itu menyimpan rekod untuk buah sitrus. Diameternya boleh 30 cm, dan beratnya boleh mencapai 10 kg. Rasa pomelo sangat dekat dengan limau gedang, tetapi buburnya tidak begitu berair dan apabila dikupas, selaput dalam lebih mudah dipisahkan dari bahagian yang boleh dimakan..

Jingga

Ia juga disebut Chinotto atau Bigaradia - ia adalah tumbuhan malar hijau yang berasal dari keluarga Rutaceae, spesies genus Citrus. Ia dianggap sebagai kacukan pomelo dan jeruk keprok. Jeruk segar dianggap tidak boleh dimakan, dan harganya terutama kerana semangatnya. Kupasnya cukup mudah dipisahkan dari buah, anda hanya perlu memotongnya menjadi 4 bahagian. Rasa buah delima digunakan untuk membuat pencuci mulut. Ia juga sering dimasukkan ke dalam ais krim. Untuk pencuci mulut seperti itu, anda perlu mengambil jus dan jus oren, krim dan gula. Semua ini mesti dicambuk dengan pengadun dan dihantar untuk membeku..

Rambutan

Pokok tropika buah dari keluarga sapindaceae. Buah Rambutan - kecil, seukuran kacang hazel - tumbuh dalam kelompok hingga 30 keping dan "bola" bulat dengan kulit elastik berwarna kuning atau merah, ditutup dengan rambut berdaging panjang 4-5 cm. Pulpa Rambutan menutupi tulang (dimakan, tetapi secukupnya menyerupai biji biji), adalah jisim gelatin putih telus dengan rasa manis yang menyenangkan.

Herring Baltik (buah ular)

Pokok sawit tropika yang tumbuh dengan cepat dan rendah dengan banyak batang daun, bulu tangkai dan kapaknya ditutup dengan duri. Tandan buah-buahan merah-coklat tumbuh tepat di atas tanah di pangkal batang. Buah-buahan herring bersisik, kasar, berduri dan berkulit ular (maka namanya - buah ular), mirip dengan bawang kecil. Dagingnya berwarna kuning krem, manis, aromatik dan mempunyai rasa tertentu.

Sapodilla

Pokok malar hijau setinggi 15-20 m dengan daun berkulit ovoid atau elips. Bunga kecil, putih. Buah sapodilla berbentuk bulat atau bujur, berdiameter 5-10 cm, dengan 10-12 biji keras hitam dan bubur manis kuning-coklat berair.

Sayang

Mengingatkan tangerin hijau berukuran besar limau gedang dengan aroma sitrus. Sweetie adalah kacukan pomelo dan limau gedang putih. Ia muncul pada tahun 1984 berkat usaha para saintis Israel untuk membuat limau gedang lebih manis..

Plum

Ini adalah tanaman buah batu dengan hasil tinggi, yang asalnya adalah hasil hibridisasi semula jadi dari ceri plum dan blackthorn, yang secara historis terjadi di wilayah Kaukasia dan Asia Kecil. Penanaman plum diteruskan di Mediterranean dan Asia Tengah. Dari Mediterranean Itali, plum menembus ke negara-negara Eropah dan dengan tegas mengambil kedudukan sebagai salah satu pokok buah yang paling popular di dunia penanaman buah..

Tangelo

Buah manis sitrus yang dibiakkan oleh hibridisasi buatan jeruk keprok dan limau gedang. Buah masak mempunyai warna oren terang. Tangelo boleh sebesar oren masak atau limau gedang. Biasanya bahagian bawah tangelo sedikit memanjang berkaitan dengan bentuk bulat keseluruhan. Di dalam buah terdapat pulpa manis dan masam berair warna kuning atau oren dengan sebilangan kecil biji. Kulitnya cukup nipis dan mudah terkelupas ketika membersihkan.

Chaenomeles

lat. chaenoméles
ia adalah genus tumbuhan berbunga dari keluarga Pink. Ia biasanya dipanggil quince Jepun. Ia tumbuh liar di Jepun dan China. Dalam penampilan, chaenomeles kelihatan seperti semak kecil, tingginya dari 1 m hingga 6 m. Dalam sejumlah tanaman buah dan beri yang berharga dan berguna, chaenomeles meletakkan sejumlah besar bahan aktif biologi, tidak bersahaja terhadap keadaan iklim dan tanah, buah tahunan, buah awal, kematangan awal dan hiasan.

Persimmon

lat. diaspyros - epal jantung
Warna oren manis yang lembut. Persimmon tersebar luas di zon iklim tropika dan sederhana. Bahagian utara China dianggap sebagai tanah air persimmons, namun, persimmons kini ditanam di Armenia, Azerbaijan, Georgia, Yunani, Kyrgyzstan, Turki, Crimea, Australia, Amerika dan negara-negara lain. Terdapat lebih daripada 500 jenis kesemak di seluruh dunia.

Citron

Citron adalah buah langka yang tergolong dalam keluarga sitrus. Pada masa ini, ia tumbuh hanya di beberapa kawasan yang agak terhad. Theophrastus, Virgil, Martial juga membicarakan buah ini, juga disebutkan dalam Alkitab..
Kisah asal pokok sitrus ini diselimuti oleh banyak legenda. Ahli botani masih belum tahu pasti bagaimana tanaman ini sampai ke daratan Eropah pada umumnya, dan khususnya ke Itali..

Cherimoya

Pokok setinggi 5-9 m dengan daun dua baris hingga 7-15 cm dan lebar 4-9. Bunga-bunga itu terletak di sepanjang dahan pada pedikel pendek dan terdiri daripada tiga kelopak luar berdaging dan tiga yang lebih kecil dari dalam. Cherimoya mula berbuah pada usia 4-5 tahun. Dan pada usia selepas 6 tahun, pokok itu akan menggembirakan anda dengan 2 lusin atau lebih buah-buahan yang harum dan enak.

Chompu (epal mawar)

Epal mawar atau Malabar plum. Buahnya berbentuk pir, dihiasi dengan kulit merah jambu dan daging putih pekat, mirip tekstur dan rasanya seperti epal atau sedikit air manis. Apabila sejuk, buburnya adalah penghilang dahaga yang sangat baik. Chompu juga hadir dalam warna putih, hijau dan merah, biasanya lebih ringan lebih manis. Musim ini adalah dari April hingga Jun. Chompu dianggap sebagai salah satu buah kegemaran kanak-kanak. Ia tidak perlu dibersihkan, ia tidak mempunyai lubang.

Sebiji epal

Banyak yang telah mendengar bahawa, bertentangan dengan kepercayaan popular, hampir tidak ada besi dalam epal. Ini adalah benar. Tetapi epal mempunyai sesuatu yang mengurangkan risiko penyakit kardiovaskular dan beberapa jenis barah, menghilangkan radionuklida dan menghilangkan ketuat. Oleh kerana beberapa kontraindikasi, lebih baik mengetahui terlebih dahulu dalam keadaan apa lebih baik menahan diri dari epal. Tetapi pencinta buah-buahan ini terlalu awal untuk bimbang - terdapat lebih banyak faedah daripada buah dan jus epal, dan ini disahkan bukan hanya oleh amalan perubatan tradisional, tetapi juga oleh penyelidikan saintifik.

Pokok dengan buah-buahan hijau

Pohon Tafsiran Mimpi dengan buah-buahan hijau bermimpi mengapa dalam mimpi Pohon dengan buah-buahan hijau bermimpi? Untuk memilih tafsiran mimpi, masukkan kata kunci dari impian anda ke dalam borang carian atau klik pada huruf awal gambar yang mencirikan mimpi (jika anda ingin mendapatkan tafsiran mimpi dalam talian dengan surat secara abjad).

Kini anda dapat mengetahui apa maksudnya melihat Pohon dengan buah-buahan hijau dalam mimpi dengan membaca di bawah untuk tafsiran mimpi percuma dari buku impian dalam talian terbaik dari House of the Sun!

Adakah anda pernah mempunyai mimpi kenabian?

Tafsiran mimpi - Buah-buahan

(Lihat tafsiran: pokok atau nama)

Untuk melihat banyak buah yang berbeza dalam mimpi bererti bahawa banyak kesan menarik menanti anda dan anda akan mempunyai banyak sumber pendapatan dan menikmati kegembiraan hidup dan suka suka. Melihat dalam mimpi banyak buah di meja perayaan menggambarkan nasib baik dalam perniagaan. Buah-buahan manis dalam mimpi menggambarkan kegembiraan dan kekayaan. Sekiranya dalam mimpi buahnya masam, tidak matang, busuk atau pahit, maka peristiwa menanti anda yang akan memberi kesan yang sama kepada anda seperti rasa buah-buahan yang anda makan dalam mimpi. Sebagai peraturan, impian seperti itu menggambarkan kesedihan, kegagalan dalam perniagaan, kekecewaan dan kerugian. Mimpi tentang buah busuk sangat penting, yang kadang-kadang meramalkan nasib malang atau kematian anak-anak. Buah yang belum matang dalam mimpi sering menggambarkan penyakit, dan memetik atau melihat buah hijau (atau buah-buahan) adalah tanda keputusan yang terburu-buru. Selalunya mimpi seperti itu menunjukkan bahawa anda mungkin melakukan kesalahan dengan mula melaksanakan rancangan anda, yang memerlukan penambahbaikan..

Sekiranya hasil yang anda hasilkan terlalu matang, maka impian itu menunjukkan kepada anda bahawa kelewatan anda akan merosakkan perniagaan yang telah anda mulakan dan anda sudah terlambat dengan pelaksanaan projek anda. Buah-buahan di pokok adalah tanda kekayaan dan keuntungan yang besar. Menuai, bermimpi tentang buah-buahan yang menumpuk di bakul atau kotak, menggoyang-goyangkan pokok buah-buahan menggambarkan pendapatan yang baik dari perniagaan yang menguntungkan. Buah buatan dalam mimpi bermaksud anda akan belajar mengenai penipuan atau kerugian..

Tafsiran mimpi - Buah-buahan

Melihat buah-buahan yang tumbuh di atas pokok dalam mimpi menggambarkan keadaan yang stabil dan keuntungan yang baik. Buah hijau yang belum masak adalah tanda perkahwinan yang gagal dengan duda kaya tetapi tua. Sekiranya anda memakan buah-buahan masam, ia akan mengancam anda dan orang yang anda sayangi dalam kehidupan sebenar..

Buah-buahan manis yang matang membicarakan kesenangan yang menyenangkan dalam menemani rakan dan teman wanita yang ceria. Buah kalengan adalah tanda keadaan buruk dan keadaan terdesak. Makan atau memasak sesuatu dari buah kering menunjukkan malaise ringan atau kemalangan dengan akibat yang mudah..

Cabang yang rosak dengan buah-buahan meramalkan berita sedih yang akan memberi anda perasaan mendalam tentang seseorang yang tidak hadir. Ranting-ranting pokok dipenuhi dengan buah - banyak pendapatan, sebilangan kecil buah - anda harus menjalani diet atau menjalani puasa perubatan.

Sekiranya dalam mimpi anda sibuk mengumpulkan buah-buahan di kebun - ini adalah untuk mendapatkan harta pusaka yang signifikan, di kebun - untuk memenuhi keinginan, di ladang - melakukan perbuatan baik dengan menolong orang asing.

Membeli buah-buahan di pasaran menunjukkan kemungkinan penipuan, di kedai - kehilangan cinta kerana komersialisme yang berlebihan. Melayan seseorang dengan angan-angan dengan buah-buahan menjanjikan kemenangan wang tunai yang banyak kepada anda.

Tafsiran mimpi - Pokok

Melihat pokok-pokok berbunga dalam mimpi menggambarkan permulaan mungkin saat paling bahagia dalam hidup anda. Pokok yang terbakar di hutan yang diliputi api menunjukkan bahawa pada hakikatnya anda akan mengalami kerugian yang besar.

Pokok kering tidak bertembung dengan baik, anda tidak akan dihormati lagi kerana, pada pendapat anda, sama sekali tidak patut mendapat kecaman. Pokok-pokok di kebun, digantung dengan buah-buahan yang matang, menunjukkan bahawa anda cukup bernasib baik untuk mendapatkan rakan baik baru..

Pokok yang ditebang menggambarkan penyesalan atas harapan yang tidak terpenuhi. Pokok tua yang besar dengan mahkota besar - janji keuntungan yang besar.

Pokok tanpa dedaunan pada musim sejuk, ditutup dengan salji atau ditutup dengan fros - tanda bahawa kerugian yang anda alami tidak dapat diperbaiki.

Memimpikan pokok-pokok eksotik semasa perjalanan yang menarik bermakna bahawa semua penderitaan dan duka akan dilupakan dengan cepat, memberi jalan kepada suasana ceria dan ceria.

Pohon yang dicabut dari tanah oleh taufan menunjukkan kesedihan, kerinduan dan keputusasaan. Pokok yang terbelah oleh kilat - bertengkar dengan rakan.

Pokok tanpa kulit kayu di batangnya menggambarkan usia tua yang lemah dan lemah dalam kesepian dan kemiskinan. Basah selepas mandi - perubahan hubungan perkahwinan ke arah negatif. Pohon yang digergaji dan digergaji menjadi tanda kematian dan berkabung. Pokok hiasan yang berharga - untuk masalah yang akan diberi gandaan seratus kali ganda.

Menebang atau menebang pokok dalam mimpi adalah kehilangan dan penyesalan. Menanam pokok di bawah rumah adalah pertanda kekayaan dan kemakmuran yang akan datang. Untuk memanjat pokok adalah mendapatkan kekuatan. Jatuh dari pokok - pada kenyataannya mengalami penghinaan, ejekan dan penghinaan.

Menggergaji pokok - untungnya, membawa bersama seseorang - terlalu banyak melakukan aktiviti fizikal. Duduk di bawah pokok bermaksud menerima maklumat berharga yang akan memajukan perniagaan anda. Membakar pokok - menyerah pada suasana yang menyedihkan. Padamkan - kehilangan harta benda dan perampasan hak.

Berlayar di atas pokok di atas air bermaksud akhir harapan dan perubahan fikiran sepenuhnya.

Mengira pokok dalam mimpi - pada hakikatnya, perlu bimbang tentang anak-anak. Membeli anak pokok bermaksud menghadapi masalah tambahan. Melihat pokok-pokok yang sakit dan cacing adalah sampah yang seharusnya disimpan.

Melihat bagaimana seseorang berubah menjadi pokok dalam mimpi adalah penyakit.

Tafsiran mimpi - pokok

Pokok dalam mimpi - seseorang, kehidupan dan kesihatan / orangnya sebagai fenomena kosmik; nasib orang tertentu / dalam mimpi lelaki sebatang pokok dapat melambangkan tubuh dan keinginan wanita yang dituju kepadanya.

Selalunya, apa yang anda lakukan dengan pokok berkenaan dengan orang yang anda sayangi.

Apa yang orang lain lakukan terhadap pokok adalah tentang anda.

Pohon hijau - kesejahteraan anda, kebahagiaan dalam perkahwinan / orang yang berada di puncak kehidupan / kelihatan pada seseorang - berbanding dengan rohani - tidak kelihatan.

Pohon yang mekar - hari bahagia anda / orang yang bersiap untuk perjalanan hidup / mempelai wanita yang boleh dinikahi.

Di depan mata kita, ia menjadi tanpa daun, mudah tercabut - suami saya, kekasih, meninggal dunia.

Pohon dengan buah-buahan adalah kesejahteraan anda, hasil usaha anda, pemerolehan harta karun rohani, jangka masa yang bermanfaat dalam hidup anda / seorang wanita dalam keindahan dan kecantikannya.

Pohon kering yang terbang - musibah, masa yang sukar dalam hidup anda, kehidupan yang patah, putus asa.

Pokok yang layu - kerja dan penderitaan / orang yang pasif secara rohani.

Pohon musim luruh kuning - usia tua yang menyedihkan / wanita tua muda / kebijaksanaan kuno dari bangsa yang pupus.

Pohon musim luruh merah - seorang pemabuk / orang yang tenggelam dalam dirinya / ceria, usia tua yang bahagia.

Pohon di salji - kebahagiaan yang berubah-ubah / orang yang telah hidup lebih lama, tanpa harapan di belakang abad ini.

Pokok patah - penyakit, pertengkaran.

Pokok yang dipatahkan oleh kilat - malapetaka yang lahir dari kebanggaan.

Pokok yang terkoyak oleh ribut adalah musibah yang tidak dapat dipulihkan untuk nasib seseorang.

Apa yang berlaku pada pokok:

pokok itu ditutup dengan daun dan bunga di depan mata kita - kegembiraan yang tidak dijangka / untuk bertahan pada usia muda kedua.

Ribut merobek semua dedaunan dari sebatang pokok - musibah sementara.

Di depan mata kita, pokok layu dan terbang seketika - kesedihan.

Sebatang pokok mudah pecah dari tanah - anda akan kehilangan seorang rakan.

Pokok itu sendiri jatuh tanpa disangka - musibah, kematian yang tidak dijangka seseorang, ketakutan yang tidak wajar untuk kesihatan mereka.

Pokok jatuh, dihanyutkan oleh air - bahaya yang tidak dapat diperbaiki untuk kesihatan daripada cinta sensual, kegembiraan.

Pokok tumbang, dirosakkan oleh binatang - nasib malang dari nafsu dan nafsu yang tidak terkawal.

Pokok terbakar - kesihatan mati ketika bersalin.

Pokok hijau sedang ditebang - akhir harapan / perasaan jahat terhadap orang lain.

Memotong pokok kering - untuk mengucapkan selamat tinggal kepada orang yang sudah tiba masanya untuk meninggalkan / membuat penyakit / ingatan orang mati tidak boleh disentuh.

Memindahkan pokok - kehilangan.

Menarik pokok hijau dari tanah - menyuburkan perasaan dendam; perasaan jahat anda terhadap orang tertentu tidak perlu disebarkan kepada orang lain.

Pokok yang ditebang - nasib anda tidak bergantung kepada kehendak anda / kes yang telah ditentukan / orang hilang atau sakit parah.

Pokok kering yang tumbang adalah kematian / asas prinsip kerohanian pada diri seseorang.

Untuk melihat batang busuk di tanah adalah pengabaian kerja anda.

Di jalan untuk melihat balak - anda harus mengingati orang yang sudah meninggal atau terlupa.

Menanam pokok adalah kekayaan.

Meraih stok adalah kekayaan.

Memotong dahan dari pokok yang berdiri - memfitnah secara tidak adil atau bersangka buruk terhadap seseorang / mendapat manfaat daripada kesihatan.

Memotong dahan dari pokok yang ditebang adalah tugas yang menyedihkan; bekerja bertentangan dengan hati nurani dan rasa tanggungjawab anda.

Duduk di bawah pokok adalah untuk menjaga kebahagiaan anda, takut untuknya.

Memanjat pokok adalah satu penghormatan.

Mendaki tinggi dan merasakan ketakutan - acara akan membolehkan anda melihat masa depan.

Duduk di atas pokok tinggi adalah berita baik.

Untuk memanjat ke puncak pokok rindu; kehidupan seharian kelabu.

Mendaki terbalik dari pokok - menembusi mental ke dunia tertentu.

Jatuh dari pokok adalah bahaya bagi kehidupan isteri (suami); anda membawa ke dalam hidup anda sesuatu yang tidak sesuai dengan asasnya.

Tafsiran mimpi - pokok

Mencerminkan rasa diri seseorang.

Batang melambangkan tempat seseorang dalam masyarakat.

Dedaunan - hubungan dengan orang lain.

Akarnya mencerminkan kestabilan dan kesungguhan gol.

Kulit kayu adalah simbol kerentanan atau perlindungan anda.

Hutan, beberapa pokok mewakili sekelompok orang, sebuah keluarga.

Pokok dengan mahkota hijau yang subur - untuk kesejahteraan, sokongan mesra.

Pohon kering tanpa daun - kesukaran, kesepian.

Pokok buah - keuntungan, kemakmuran.

Pokok mekar - cinta, perasaan.

Cabang kering - perasaan dan hubungan mati.

Kulit kayu yang rosak - seseorang akan memanfaatkan kepercayaan anda.

Kayu api, kayu balak - orang mati atau terlupa lama akan mengingatkan diri mereka dengan cara tertentu.

Tetapi untuk ini adalah perlu untuk memahami apa yang diberitahu oleh bahagian-bahagian individu pokok..

Mari serlahkan ciri-ciri individu pokok. Mari lihat apa yang mereka katakan kepada pemimpi.

Saiz pokok. Pokok yang terlalu kecil menunjukkan rasa tidak selamat anda, pergantungan pada yang kuat. Pokok bersaiz normal akan menekankan bahawa anda merasa bebas dan berdikari. Pokok besar mendorong anda untuk mengurangkan cita-cita anda (seperti contoh di atas).

Batang. Batang itu bercakap mengenai kekuatan pemimpi: fizikal dan moral. Batang pokok yang tebal yang anda lihat menunjukkan bahawa anda akan menambah berat badan sosial. Sekiranya batangnya nipis, berayun, keadaan hidup yang sukar menanti anda, yang tidak akan mudah anda hadapi. Batangnya boleh bercabang. Sekiranya demikian, maka impian itu menyangkut masalah hubungan dengan orang yang dikasihi. Parut dan lubang di batang mengingatkan anda tentang penyakit, pembedahan sebelumnya. Tetapi, sebagai peraturan, mereka merujuk kepada masa lalu. Walau bagaimanapun, anda harus diberi amaran oleh tong yang pecah. Ini adalah pertanda masalah masa depan, kejutan hidup. Bagaimana jika anda bermimpi tentang tunggul pokok? Tanda ini tidak mengerikan (jika pokok itu tidak pecah di depan mata anda). Kemungkinan besar, impian ini menekankan bahawa anda, seperti biasa, menunjukkan konservatisme dalam perniagaan dan hubungan, tidak menerima perubahan yang dijanjikan oleh mimpi tersebut.

Cawangan. Ingat ke mana dahan pokok yang anda impikan dituju? Sekiranya mereka membentang ke atas, maka rancangan segera anda akan dilaksanakan. Cabang-cabang yang tergantung menunjukkan bahawa anda mungkin tidak mempunyai cukup tenaga untuk menyelesaikan masalah yang timbul. Perhatikan ranting yang patah atau gergaji. Ini adalah petanda bahawa anda merasa rendah diri di beberapa kawasan. Kadang-kadang cabang gergaji seperti, seperti lubang, diimpikan selepas operasi. Harbinger yang buruk untuk masa depan hanyalah cabang yang terputus di depan mata anda..

Mahkota. Mimpi sangat baik di mana anda melihat pokok dengan mahkota hijau yang subur. Ini menjadikan anda banyak kenalan, komunikasi mesra. Tetapi jika mahkota kecil, dedaunan jarang, maka anda menghadapi kesukaran untuk mencari pasangan dan rakan. Dan masalah yang ditunjukkan oleh tidur mesti diselesaikan sendiri. Dan kes yang paling teruk: melihat pokok dengan daun yang gugur. Ini adalah petanda bahawa masa kemurungan, kehilangan kekuatan, kehilangan tenaga penting, iman di masa depan menanti anda. Atau mungkin anda melihat bunga di pokok impian? Jadi, mungkin, anda menjalin hubungan sentimental dengan seseorang, yang membuahkan perasaan baru. Anda harus berhati-hati menganggap pesanan seperti buah di pokok. Di satu pihak, mereka menggambarkan kejayaan dan prestasi dalam perniagaan dan perasaan. Sebaliknya, dalam mimpi kita, buah-buahan sering jatuh, mereka cacing, tidak matang. Ini bermaksud bahawa hasil aktiviti anda dapat digunakan oleh orang lain..

Akar. Lebih baik bagi pemimpi sekiranya akar pokok berada di dalam tanah. Sekiranya anda menggali mereka, mencari sesuatu, maka mungkin anda akan menemui rahsia atau memperkuat kekuatan rohani anda. Tetapi melihat akar di permukaan bumi adalah tanda bahawa anda sedang mencari sokongan. Dalam mimpi seperti itu, anda mungkin ditunjukkan sesuatu atau seseorang yang boleh anda percayai..

Pokok kehidupan adalah paksi simbolik dunia. Maksud Pokok ini adalah bahawa ia menyatukan unsur-unsur yang berbeza seperti udara, bumi dan air, iaitu unsur-unsur yang diperlukan untuk kewujudan semua makhluk hidup di bumi. Pohon kehidupan sering digambarkan sebagai salib yang terjalin dengan daun. Tetapi kehidupan manusia tidak dapat dipisahkan dari Pohon Pengetahuan. Pokok ini "menggoda" seseorang dengan buah baik dan jahat. Kisah kejatuhan Adam dan Hawa berkaitan dengan Pokok ini.

Pohon Cahaya, yang dikaitkan dengan legenda kelahiran semula jiwa. Hubungan dengan pokok ini tercermin dalam kebiasaan menghias pokok dengan lilin dan mentol..

Lampu ini adalah simbol jiwa yang mengembara.

Dan hadiah - mainan di atas pokok - adalah pengorbanan kepada para dewa. Oleh itu, pokok yang diimpikan dalam mimpi kadang-kadang dikaitkan dengan pokok-pokok asli ini. Dalam kes seperti itu, penting bagaimana pokok itu kelihatan, bagaimana dahannya tumbuh, di mana akarnya menghadap..

Simbol yang sangat menarik adalah pokok dengan akarnya terbalik. Ini bermaksud bahawa asas-asas dasar duniawi dihubungkan dengan rohani yang lebih tinggi.

Pokok terbalik juga dapat menggambarkan kematian seseorang. Dan tidak ada percanggahan di sini, kerana kematian jasad adalah penembusan Jiwa ke langit.

Anda mungkin sering bermimpi bahawa anda sedang memanjat pokok. Ini adalah petanda yang baik seperti mendaki gunung.

Sekiranya memanjat gunung adalah simbol pertumbuhan material, maka memanjat pokok adalah peralihan ke tahap kerohanian yang baru.

Dalam ritual kuno, tindakan seperti memanjat tiang digunakan.

Tidak lama dahulu, pada perayaan rakyat Rusia, seorang lelaki pintar, memanjat di atas tiang, menerima sepasang but sebagai hadiah.

Selalunya akibat kejayaan sukan kecil ini adalah keberuntungan hidup..

Pokok Berkaitan dengan pokok asli.

Dalam kes seperti itu, penting bagaimana pokok itu kelihatan, bagaimana dahannya tumbuh, di mana akarnya menghadap..

Simbol yang sangat menarik adalah pokok terbalik..

Ini bermaksud bahawa asas-asas dasar duniawi dihubungkan dengan rohani yang lebih tinggi.

Walau bagaimanapun, kadang-kadang pokok yang terbalik dapat menggambarkan kematian seseorang..

Dan tidak ada percanggahan di sini, kerana kematian jasad adalah penembusan jiwa ke syurga.

Memanjat pokok - Ini adalah petanda yang baik seperti mendaki gunung.

Tetapi, jika mendaki gunung adalah simbol pertumbuhan material, maka memanjat pohon adalah peralihan ke tahap kerohanian yang baru.

Dalam ritual kuno, tindakan seperti memanjat tiang digunakan.

Tidak lama dahulu, pada perayaan rakyat Rusia, seorang lelaki pintar, memanjat di atas tiang, menerima sepasang but sebagai hadiah.

Selalunya akibat kejayaan sukan kecil ini adalah keberuntungan hidup..

Dalam kebanyakan mimpi di mana pokok dilihat, mereka adalah pokok tanpa tanda-tanda spesies..

Tetapi pokok tanpa wajah ini ternyata menjadi tanda tidur yang paling bermaklumat.

Pokok yang terlalu kecil Menunjukkan rasa tidak selamat anda, pergantungan pada yang kuat.

Pokok bersaiz normal akan menekankan bahawa anda merasa bebas dan berdikari..

Pokok besar mendorong anda untuk mengurangkan cita-cita anda.

Atau mungkin anda melihat bunga di pokok impian? Maka, mungkin, hubungan sentimental dengan seseorang menanti anda, pembungaan perasaan baru..

Anda harus berhati-hati menganggap pesanan seperti buah di pokok. Di satu pihak, mereka menggambarkan kejayaan dan prestasi dalam perniagaan dan perasaan. Sebaliknya, dalam mimpi kita, buah-buahan sering jatuh, mereka cacing, tidak matang. Ini menunjukkan bahawa hasil aktiviti anda dapat digunakan oleh orang lain..

Tafsiran mimpi - pokok

Pokok besar pecah tanpa diduga - menggambarkan masalah, musibah.

Memanjat pokok besar - kemasyhuran, kemasyhuran, keberuntungan, kebahagiaan.

Melihat pokok kering dan mati adalah sesuatu yang malang di dalam rumah..

Pokok buah tumbuh di halaman - meramalkan kelahiran anak lelaki.

Pokok buah tumbuh di halaman - kelahiran anak lelaki.

Pokok kering bertukar menjadi hijau lagi - kesejahteraan dan kebahagiaan bagi anak-anak dan cucu.

Pokok itu patah - malangnya.

Pokok yang anda naiki tiba-tiba patah - kecederaan maut, penyakit.

Daun jatuh dari pokok besar - peristiwa gembira di rumah.

Pokok tumbuh di telapak tangan anda - kesedihan sehubungan dengan kematian ayah dan ibu.

pokok itu patah di kubur - malangnya.

Bunga mekar di atas pokok kering - menggambarkan kebahagiaan dan kesejahteraan anak-anak dan cucu.

Terdapat banyak buah di pokok buah - ini bermaksud anak dan cucu berada dalam keadaan baik.

Daun jatuh dari pokok besar - peristiwa gembira di rumah.

Ayam jantan duduk di atas pokok - menggambarkan kekayaan, keuntungan.

Sebatang pokok tumbuh di tengah hutan - seorang anak lelaki yang mulia akan dilahirkan.

Sebatang pokok tumbuh di tengah hutan - seorang anak lelaki mulia akan dilahirkan.

Pulang dengan membawa pokok di bahu anda adalah kegembiraan berkaitan dengan keuntungan material, suatu pemerolehan.

Bunga mekar di atas pokok kering - menggambarkan kebahagiaan dan kesejahteraan anak-anak dan cucu.

Pokok tumbuh di kubur - mujurlah.

Menanam pokok - kebahagiaan dan kemakmuran yang luar biasa.

Adakah anda akan menebang pokok besar - memberi keuntungan besar, kesejahteraan material.

Berdiri di bawah pokok adalah orang mulia yang tetap dalam bayang-bayang, tidak diketahui oleh sesiapa pun.

Pokok tumbang atau layu - menggambarkan malapetaka bagi seseorang.

Tafsiran mimpi - pokok dengan buah-buahan

Tafsiran mimpi - tanaman pokok

Pokok, bahagian utama yang masih boleh dianggap batangnya, adalah simbol organ kelamin lelaki..

Sekiranya seorang lelaki melihat pokok dalam mimpi, maka ini menunjukkan minatnya terhadap homoseksual. Sekiranya terdapat beberapa pokok (tetapi ini belum menjadi hutan), maka pemimpi mungkin juga berusaha untuk melakukan seks berkumpulan, dan dia berminat dengan pilihan: beberapa lelaki dan seorang wanita.

Seorang lelaki yang duduk di bawah pokok merasakan keinginan untuk hubungan sesama jenis, dan seorang wanita yang duduk di bawah pokok tidak berpuas hati dengan pasangan seksualnya dan mengimpikan lelaki yang ideal dalam semua aspek.

Sekiranya anda menanam pokok atau merawat pokok yang sedang tumbuh, maka anda berusaha untuk melakukan hubungan seksual baru (atau pertama). Tidur adalah ciri masa akil baligh, serta kepupusan aktiviti seksual.

Sekiranya anda menebang sebatang pokok, maka anda meragui aktiviti seksual dan keselesaan anda. Sekiranya anda tidak dapat menebang pokok, maka ini menunjukkan bahawa ketakutan anda tidak berasas dan anda benar-benar sihat. Sekiranya pokok itu ditebang, anda mungkin mengalami gangguan atau gangguan pada aktiviti alat kelamin..

Proses menebang pokok juga dapat menunjukkan homoseksual tersembunyi dari pemimpi..

Pokok yang patah atau layu menunjukkan kegagalan dalam hubungan cinta, mungkin disebabkan oleh penyakit pada alat kelamin..

Sekiranya seorang lelaki menyiram sebatang pokok, maka dia akan merasa puas..

Sekiranya seorang wanita menyiram sebatang pokok, maka dia berusaha untuk menggembirakan hubungan seks keluarga dan ingin mempunyai anak..

Pokok yang koyak menceritakan kecenderungan anda untuk kepuasan diri dan takut terdedah..

Sepantas kilat memukul pokok, atau pohon yang terbakar memberi amaran kepada anda mengenai hubungan yang tidak disengajakan.

Sekiranya anda memerhatikan bagaimana orang lain cenderung pada pokok, ini menunjukkan bahawa anda mempunyai kompleks Oedipus. Dia boleh ditekan atau wujud dalam impian anda..

Tafsiran mimpi - pokok

Pokok - memanjat pokok tinggi - memanjat ke pihak berkuasa.

Memanjat pokok kering agak mengganggu.

Memanjat pokok berbunga - untuk pekerja - keuntungan dalam ekonomi, harta benda.

Sekiranya anda memanjat pokok hijau - jalan: walaupun sukar, tetapi menggembirakan.

Kayu kering adalah jalan yang sukar dan tidak baik.

Satu pokok, tinggi - anda akan mempunyai perniagaan yang tidak menyenangkan dengan seseorang, pertengkaran.

Pohon yang mekar - kebahagiaan yang tidak dijangka.

Untuk mematahkan pokok, mallow (mallow) itu buruk, tetapi jika mawar adalah cinta yang besar.

Melihat tumbang pokok adalah musibah, pertengkaran dalam keluarga.

Cara mengapung di atas air - melalui hari-hari sukar dan tidak pasti.

Memotong pokok adalah kerugian.

Pokok hijau - kesihatan, kegembiraan, kekayaan.

Pokok kering - kesedihan.

Satu pohon di tengah ladang yang jelas adalah kesepian masa depan anda.

Bunyi kayu ringan - perbualan yang menyenangkan.

Tafsiran mimpi - Pokok

Melihat hijau, dengan mahkota yang rimbun dan pohon-pohon megah dalam mimpi adalah tanda kebahagiaan dan nasib baik yang akan datang. Semakin tebal batang mereka, semakin banyak wang, faedah yang anda dapat, dan semakin kuat kedudukan anda. Mahkota pokok yang subur dalam mimpi - penanda keuntungan besar pada masa akan datang.

Sebaliknya, sebatang pokok tanpa daun, menunjukkan kerugian dan kemunduran dalam perniagaan, diikuti dengan kerugian material yang besar. Duduk di bawah pohon dalam mimpi adalah tanda bahawa tidak lama lagi anda akan menerima berita yang ditunggu-tunggu yang akhirnya akan menenangkan anda. Berlayar di perairan merupakan penanda kekecewaan dan keinginan yang tidak terpenuhi. Lihat tafsiran: semak, dahan, tunggul, busuk.

Melihat pokok tumbuh di depan mata anda adalah kejayaan kejayaan kreatif yang akan membawa anda kepuasan. Untuk melihat pokok-pokok berbunga dalam mimpi adalah pertanda kebahagiaan besar yang akan datang dan pertanda peningkatan perniagaan, kegembiraan dan kesejahteraan yang akan datang.

Pokok dengan buah-buahan yang anda lihat dalam mimpi bermaksud tidak lama lagi anda akan berjaya dalam perniagaan dan keuntungan, mengikut jumlah dan ukuran buah yang dilihat. Walau bagaimanapun, pada masa yang sama, perlu diingat bahawa buah-buahan berbeza - masam, manis, tidak boleh dimakan, dll. Memetik buah dari pokok (atau mengumpulkan kerucut) adalah kejayaan besar dan jangka panjang yang akan mengukuhkan kedudukan anda untuk jangka masa yang panjang.

Menanam pokok atau melihat bagaimana tumbuh di depan mata anda adalah penanda fakta bahawa harapan paling liar anda dapat direalisasikan dalam masa terdekat. Lihat tafsiran: pokok dengan nama dan buah.

Pohon yang layu, layu, tandus, layu, tumbang yang anda lihat dalam mimpi bermaksud tidak lama lagi anda akan menghadapi kekecewaan, krisis kreatif, kegagalan dalam perniagaan, runtuhnya harapan. Kadang-kadang impian seperti itu menggambarkan pengkhianatan atau penipuan. Bagi pencinta, mimpi seperti itu meramalkan bahawa cinta mereka akan segera berlalu. Bagi orang tua dan orang sakit, mimpi seperti itu boleh mengancam kematian awal..

Pokok yang busuk atau dimakan oleh cacing adalah kerugian. Mimpi seperti itu memberi amaran bahawa perniagaan anda tidak berjalan dengan baik, yang sangat dipengaruhi oleh sikap sembrono anda terhadap mata pelajaran yang serius..

Pohon yang terbakar untuk dilihat dalam mimpi memberi amaran kepada anda tentang kemungkinan kehilangan material atau krisis rohani. Kadang-kadang impian seperti itu dapat memberi amaran kepada pencinta bahawa hasrat mereka boleh mempengaruhi kesihatan, fikiran dan kesejahteraan mereka..

Untuk membakar pokok dalam mimpi adalah penanda kesedihan dan pengalaman yang mendalam, yang mana anda tidak akan menyalahkan orang lain melainkan diri sendiri. Memotong pokok dalam mimpi bermaksud bahawa dengan tindakan gegabah, anda sendiri akan menyumbang kepada kehilangan harta benda sendiri, kesejahteraan atau ketenangan dalam keluarga. Kadang-kadang impian seperti itu memberi amaran bahawa anda sendiri membawa masalah kepada diri sendiri..

Pokok yang dicabut adalah tanda kerugian besar, runtuhnya rancangan dan harapan. Dan selalunya mimpi seperti itu meramalkan kematian dan berkabung. Kadang-kadang impian seperti itu meramalkan kematian orang yang disayangi, perceraian atau perpisahan dengan rakan. Memanjat pokok dalam mimpi adalah tanda kehormatan dan kenaikan yang akan datang di atas yang lain, tanda kebahagiaan dan kemakmuran dalam semua perkara.

Jatuh dari pokok dalam mimpi dan terluka pada masa yang sama adalah peringatan bahawa yang berkuasa di dunia ini, yang anda lintasi jalan raya, akan segera tidak berpuas hati dengan anda, anda boleh kehilangan lokasi mereka dan kehilangan tempat anda. Bagi peniaga, impian seperti itu menunjukkan kehilangan banyak harta dan runtuhnya perniagaan mereka. Untuk melihat tunggul pokok dalam mimpi - jika tidak busuk - untuk meletakkan asas perniagaan yang kukuh. Mimpi di mana anda mencabut tunggul mempunyai makna yang sama. Walau bagaimanapun, dalam kes ini, impian menunjukkan bahawa keberuntungan akan diberikan kepada anda dengan kesukaran yang besar..

Tunggal busuk dalam mimpi - untuk kegagalan perniagaan. Sebatang pokok dalam mimpi adalah pertanda pendapatan yang kukuh. Duduk di atasnya bermaksud kekuatan kedudukan anda. Sekiranya si jalang kelihatan rapuh dan anda takut bahawa dia tidak akan tahan, mimpi itu memberi amaran kepada anda tentang kemungkinan perubahan dan ketidakstabilan dalam kedudukan anda. Mimpi ini memberi amaran terhadap tindakan sembrono, usaha berisiko dan semangat dalam menyelesaikan hubungan..

Mimpi di mana anda bermimpi bahawa pohon besar tumbuh dari perut anak perempuan atau isteri anda, yang mengaburkan cakrawala, kemudian tunggu kelahiran anak yang menanti masa depan, kehormatan, kemasyhuran dan kekayaan yang hebat. Pohon beech untuk melihat seorang lelaki dalam mimpi meramalkan bahawa isterinya tidak setia kepadanya. Bagi pesakit, impian seperti itu menunjukkan peningkatan kesihatan.

Bagi peniaga, impian mengenai pokok beech meramalkan keuntungan besar. Untuk yang lain, impian ini adalah tanda hiburan yang kosong, harapan yang kecewa, usaha yang sia-sia. Lihat tafsiran: juga hutan, buah-buahan.